همه چیز دربارهٔ خروج مردعنکبوتی از دنیای سینمایی مارول و نگاهی تحلیلی به آن

همه چیز دربارهٔ خروج مردعنکبوتی از دنیای سینمایی مارول و نگاهی تحلیلی به آن

در این مطلب سعی داریم نکاتی ظریف که کمتر به آن اشاره شده بپردازیم و اتفاقات پشت پردهٔ خروج اسپایدرمن را زیر ذره بین ببریم!

 

حدود یک هفته‌ای است، اخبار بسیار ناراحت کننده و ناامیدکننده ای از شخصیت بسیار محبوب مردعنکبوتی می شنویم که باعث شده مباحث به انحراف رفته ای شکل گیرد و کل قضیهٔ خروج مردعنکبوتی از MCU را به اتفاقی مثبت تبدیل کند. در صورتی که اصلا چنین چیزی نبوده و حرف و حدیث های بسیاری شنیده شده که افراد مختلف را به اشتباهاتی غیرقابل تحمل بیاندازد. در هر حال هر اتفاقی دو وجه دارد، به قول گفتنی یک طرفه نباید به قاضی رفت، به همین علت قصد داریم با نگاهی به دو سر قضیه اتمام توافق دیزنی و سونی، به واقعیت هایی برسیم که شاید با یک طرفه پرداختن به قضیه رسیدن به آن عملی ناممکن خواهد بود. پس مطلب را با اولین طرف آن شروع می کنیم:

 

- دیزنی ۵۰ درصد از سود را می خواهد!

طبق این گزارشات به دست رسیده دیدیم که دیزنی مقصر این اتفاق است و به راحتی (با اندکی ارفاق) می توان حق را به سونی داد: دیزنی خواستار این شده که به صورت 50/50 در تامین مالی و همچنین سود حاصله از فروش فیلم های مرد عنکبوتی سهیم شود. دیزنی همچنین به سونی گفته که میتواند براساس همین فرمول اجازه حضور شخصیت «ونوم» (Venom) و دیگر شخصیت های مد نظر سونی را در دنیای سینمایی مارول (MCU) صادر نماید اما سونی صراحتا جواب "نه" نداده و این به معنای پایان شراکت سونی و مارول بر سر فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی تلقی میگردد. بدین ترتیب مارول استودیوز و آقای کوین فایگی به عنوان مغز متفکر MCU دیگر نقشی در ساخته شدن فیلم های بعدی اسپایدرمن نخواهند داشت.

همانطور که از این گزارش پیداست دیزنی با دیدن فروش فوق العاده راضی کننده و عالی فیلم «مردعنکبوتی: دور از خانه» چشم طمع به آیندهٔ این شخصیت بسته و ناگهان پیشنهاد عجیب شراکت نصف- نصف را به سونی داده است. از آنجایی که میدانیم در فیلم های قبلی سودی که دیزنی از فروش فیلم های مردعنکبوتی MCU می‌برد تنها ۵ درصد بوده پس پیشنهادی معادل با ۵۰ درصد یعنی ۱۰ برابر پیشنهاد اولیه کمی غیرقابل باور و از همه مهمتر غیر منطقی به نظر میرسد و در هنر مذاکره حرکتی عجیب تلقی می شود! پس بنابراین این معامله وجهه دیگری داشته که در تیتر بعدی به آن خواهیم پرداخت.

 

- داستان ادامهٔ توافق و عقد قرار داد جدید از سال پیش آغاز شده بود!

همانطور که پیش‌ تر ذکر شد، دیزنی از فیلم های اسپایدرمن در دنیای سینمایی مارول که اعظم بودجه اش توسط سونی تامین میشد؛ تنها 5 درصد از سود آن را دریافت می کرد که این عدد با حسابی سرانگشتی چیزی معادل ۵۰-۵۵ میلیون دلار از هر فیلم مردعنکبوتی را شامل میشد.(در صورتی که اکثر کارهای Pre-Production با دیزنی و مارول بوده از فیلمنامه گرفته تا طراحی لباس و...) طبق گزارشات به دست رسیده، دیزنی حوالی سال گذشته پیشنهاد جدیدی را با سونی مطرح کرده که معامله ای به اصطلاح برد-برد محسوب می‌شده. پیشنهاد جدید از این قرار بوده: کوین فایگی که مغز متفکر تمامی فیلم های مارول استودیوز است، اگر سونی موافق باشد، روی تمامی فیلم های سونی از جمله ونوم و موربیوس و تمامی فیلم های Sonyverse نظارت داشته باشد که در انتها منجر به ورود تمامی این شخصیت ها به MCU می‌شود. در عوض این کار نیز دیزنی ۲۵ درصد از بودجه را تامین کرده و در نهایت به جای آن ۵ درصد قبلی، ۲۵ درصد از مقدار فروش در باکس آفیس را برای شراکتش در این فیلم ها دریافت کند.

همانگونه که در ظاهر این پیشنهاد پیداست، به راحتی می توانستیم از برد دو طرف مطمئن شویم اما در این بین اتفاقاتی افتاده(و نیافتاده) که باید به آن اشاره کنیم!

 

- سونی ذره‌ای اهمیت نمی دهد!

خب نکتهٔ بسیار مهم در پیشنهادی که مطرح شد این است که بعد از مطرح شدن این قرار داد جدید همکاری، سونی پیکچرز و رؤسای آن هیچ پاسخی به آن نمی دادند. کار تا جایی پیش میرود که از این اتفاق ۶ ماه می گذرد و سونی اصلا به هیچ وجه دل به کار نمی دهد و ظاهرا تصمیمی برای این کار نداشته است. یکی از نکاتی که وجود دارد این است که بعد از نگاهی به این سیر اتفاقات، سونی اصلا هیچ تاکتیک مذاکراتی را مورد استفاده قرار نمی دهد و با سکوت خود و بی اعتنایی باعث خراب کردن تمامی پل های درست شده پشت سرش می شود.

 

- شروع لج و لجبازی دیزنی!

بعد از بی پاسخ ماندن دیزنی پس از شش ماه کامل، دیزنی نیز تصمیم بسیار عجیبی میگرد. پس از اینکه سونی کاملا روی بی جواب گذاشتن دیزنی پافشاری کرد، دیزنی نیز تصمیم میگرد کاملا تمام معادلات قبلی را بهم بریزد جوری که سونی کاملا به این نتیجه برسد که عجب پیشنهاد تپلی را از دست دادم و با یک حرکت، آن ۲۵ درصد را به ۵۰ درصد از همه چیز تغییر میدهد! از همین سو این پیشنهاد جدید روانهٔ سونی می شود و طبق روال معمول سونی بازهم زیربار چنین چیزی نمی رود و به شراکت پایان می دهد.

همانطور که دیدیم دیزنی در این قسمت از ماجرا سر لج و لجبازی را آغاز کرده و فکر برای مذاکره های آینده را کاملا تحت شعاع قرار داده است. پیشنهادی که برای سونی صدها برابر سخت تر و ناپذیرا تر خواهد بود.

 

- سونی: فرمول فیلمهای مارول و MCU را یادگرفتیم!

تمام این ماجرا را گفتیم، اما مهمترین و اصلی ترین شروع چنین اتفاقی چیزی نیست جز فروش فیلم نسبتا ضعیف «ونوم» !!! سونی پس از ورود اسپایدرمن به MCU سعی بر امتحان فیلم خود و ساخت دنیای سینمایی خودش با عنوان لفظی SonySpider-verse کرد. پس از موققیت فیلم ونوم در گیشه و البته تغییر درجه سنی این فیلم از R به PG-13 که اتفاقا باعث شد موفقیت آن کاملا تضمین شود، به این نتیجه رسید که این دنیای تازه به دوران رسیده(!) را گسترش دهد. فیلم های بسیاری در این لیست قرار داشت و پروژه هایی که از آنها با خبر شده بودیم عبارت بودند از فیلمی با محوریت شخصیت های مونث دنیای مردعنکبوتی یا همان فیلم سیلور سیبل و بلک کت، فیلم کریون شکارچی (!) فیلمی بر اساس شخصیت عنکبوتی با نام «سیلک»، فیلم «جک پات» (!)، فیلم «نایت واچ» و فیلم «شش خبیث» ! (اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا ) در نهایت نیز فیلم «موربیوس» در دستور کار قرار گرفت و مراحل تولید و فیلمبرداری اش با بازی «جرد لتو» را جلو برد. اما نکته‌ای که وجود داشت این بود که در ابتدا قرار بود اکثر این فیلم ها با درجه سنی بزرگسال تولید شوند چرا که در تمایز نسبی با فیلم های MCU قرار می گرفت.(لااقل از لحاظ سنی و خشونت) اما فیلم ونوم با تغییر این روند و با منتشر شدن با درجهٔ PG-13 باعث شد اکثر طرفداران این شخصیت (با توجه به سن) روانهٔ سینما شوند و فروش بسیار خوبی را از طرف این فیلم شاهد باشیم. بعد از این فروش سونی نیز مزهٔ این موفقیت ناپایدار را چشید و کلا روند تولید فیلمهایش تغییر کرد در حدی که پیش بینی و گفته می شود فیلم اختصاصی «موربیوس» با همان رده سنی PG-13 روانهٔ سینماها خواهد شد. پس از پایان اکران فیلم «مردعنکبوتی: دور از خانه» نیز قرارداد بین آنها و دیزنی هم به انتهای خود رسیده و بالاخره سونی با توجه به اعتماد به نفسی که بعد از فروش ونوم به دست آورده می تواند روی ورود محبوب ترین شخصیت کمیک بوکی حساب ویژه ای باز کند و مستقیما می تواند خودش روی آثاری که میسازد نظارت داشته باشد، بدون هیچ مانعی! اما به چه قیمتی؟

 

- نظارت بر آیندهٔ فیلم های مردعنکبوتی چگونه رقم خواهد خورد؟

حال که کار از کار گذشته و فعلا خبری از بازگشت مردعنکبوتی به MCU نیست، باید نگاهی داشته باشیم به تحلیل ها و پیش بینی های بعد از آن. دیگر کوین فایگی در کار نیست که با مشخص کردن مسیر درست به سونی شخصیت را به سمت مطلوب هدایت کند. طبق گفته های آقای «تام راثمن» رئیس استودیوی سونی، او معتقد است که موفقیت فیلم «ونوم» و «اسپایدرمن: سفر به دنیای عنکبوتی» بیانگر این هستند که "ما هر چی لازم بوده از کوین فایگی یاد گرفته ایم و دیگر نیاز به او و مارول نداریم "!پس همه چیز بعد از این نقطه برمی گردد به نظارت آقای «تام راثمن» ! شاید بعضی ها باشند که در این نقطه بگویند چه خوب حالا دیگر بدون چشم داشت های دیزنی اسپایدرمن به راحتی به آن پتانسیل حقیقی و واقعی خود نزدیک می شود و اسیر مارول استودیوز و چارچوب هایش نمی شود! اما این نظر کاملا اشتباه است چرا که اگر نگاهی به گذشته و تاریخ بیاندازیم متوجه می شویم که احتمال چه آیندهٔ تاریکی برای مردعنکبوتی و پیتر پارکر وجود خواهد داشت!!!

(قبل از شروع این مسئله بگویم که آقای «راثمن» چیزی شبیه به ترامپ است) مدت ها پیش تقریبا وقتی فیلم های ایکس من با دو فیلم اولیه یعنی X-men  و X2: United به اوج خود رسیدند، آقای راثمن نیز به همان اندازه در فاکس قرن بیستم به اوج ریاست و رهبری رسید. بعد از خروج کارگردان دو فیلم اول یعنی آقای «بریان سینگر» ساخت فیلم سوم با مشکل مواجه شد! بنابراین برت رتنر توسط ایشون و دوستانشان استخدام شدند و دیدیم که با چه فیلم نسبتا ضعیفی (Last Stand) مواجه شدیم! در ادامه و مصاحبه هایی که با شخص شخیص راثمن شد، متوجه شدیم که راه ایکس من و این فرانچایز به پایان خود رسیده به دلایل مختلف که مهم ترین آن بالا رفتن قیمت بازیگران این سری با گذشت زمان بود. اما این پایان کار نبود به دلیل این که رایت سینمایی مردان ایکس حفظ شود اسپین اف ضعیف «خاستگاه مردان ایکس: ولورین» ساخته شد که به دلایل مختلف از جمله همان بودجه ناکافی به اثری ناامید کننده تبدیل شد. اما خبر های پشت صحنه دو فیلم x-men last stand و x-men origins wolverine حاکی از این بودند که آقای راثمن سر کیسه را که شل نمی کرده هیچ، در فیلمنامه هم دست برده بوده کاری که اصلا بر عهده و تخصص ایشان نبوده است. به هر حال گذشت و گذشت تا این که در سال ۲۰۱۵ و جریان لو رفتن ایمیل های سونی و در نهایت افول خانم ایمی پاسگال از جایگاه ریاست سونی پیکچرز، آقای راثمن هم به سونی پیکچرز پیوست و جایگزین پاسگال را شد. با توجه به همین ایمیل ها بود که ما متوجه شدیم که قرارداد و توافق بزرگی بین سونی و مارول در راه است و همین خانم «ایمی پاسگال» که این همه پشت سرش حرف و حدیث بود یک پای این قضیهٔ توافق بود. اما آقای راثمن چطور؟ آیا با این توافق موافق بود؟ آیا از میلی به ادامه آن داشت؟ با توجه به شواهد اخیر خیر؛ اما چرا؟ ظاهرا در همان سالهایی که سه گانهٔ اولیه ایکس من ساخته می شده و آقای «کوین فایگی» در این راه همراه فاکس بوده پس از اتفاقاتی که قبل از تولید فیلم سوم ایکس من یعنی «آخرین ایستادگی» در پیش بوده، فاکس را ترک کرده و استارت مارولی که الان شاهد موفقیت های روز افزون آن هستیم را زده است. همین خروج باعث شکل گرفتن کینهٔ ناپیدایی بین او و فایگی شده و طبق گزارشات او یکی از پایه های اصلی قبول نکردن پیشنهاد دیزنی بوده. یعنی این همه انگشت اتهامات به سمت فایگی منشا اصلی اش از طرف ایشون بوده و به خاطر همین هم ما مدام نام فایگی را به جای دیزنی در اظهارات مختلف می شنویم. به هرحال باید دید ادعای او از یادگرفتن راه فایگی چگونه پیش خواهد رفت اما تاریخ نشان میدهد که چنین چیزی دور از انتظار باشد. به هر صورت چیزی جز صبر حلّال این مشکلات نیست.

 

- تام هالند کلید تمام مشکلات

بعد از گذشت چند روزی از این خبر های پیاپی، بالاخره کوین فایگی و تام هالند این اتفاق را شفاف سازی کردند. «تام هالند» در مصاحبه با EW (خارج از پنل) تایید کرد که او در آینده نیز، به هر حالتی که شده ، ایفاگر نقش مردعنکبوتی خواهد بود! او عنوان داشت : آینده برای مردعنکبوتی متفاوت خواهد بود”! و در پی اظهارات او، کوین فایگی نیز در مصاحبه با EW سکوتش را شکست: ما فرصت این نصیبمون شد که پنج تا فیلم با حضور اسپایدرمن توی mcu بسازیم: دو تا اختصاصی و سه تا به همراه انتقام جویان. این یک رویا بود که هیچوقت فکر نمیکردم تحقق پیدا کنه. هیچوقت قرار نبود تا ابد دوام بیاره. ما میدونستیم که قراره میزان زمان محدودی برای انجام این در اختیار داشته باشیم؛ و (از همین رو) داستانی رو که میخواستیم نقل کنیم، کردیم و من همیشه برای آن سپاسگزار خواهم بود.

همانطور که در مصاحبه ها دیدیم فعلا خبری از مردعنکبوتی در MCU نخواهد بود و ادامهٔ این فرنچایز کاملا متفاوت خواهد شد. نکتهٔ بسیار قابل توجه و مهمی که در این بین وجود دارد این است که تام هالند می توانست کاری را انجام دهد که کاملا آیندهٔ فرنچایز سازی سونی را تحت شعاع قرار دهد. اگر تام هالند و در درجهٔ بعدی نویسندگان و کارگردان فیلم از پروژه های بعدی کناره گیری می کردند، سونی چاره‌ای جز ریبوت سه بارهٔ این شخصیت نداشت و پس از این اتفاق به راحتی میشد پیش بینی کرد که آیندهٔ سیاهی برای سونی در پیش خواهد بود. در حدی که خروج هالند می توانست به این معنا باشد که سونی حداقل به فکر توافق دوباره با دیزنی و مارول بیافتد! اما متاسفانه تام هالند چنین انتخابی نکرد و تصمیم گرفت بی حاشیه به چیزی که همیشه آرزویش را داشته و تلاش فوق العاده زیادی برایش کرده ادامه دهد و سالها در فیلم های مردعنکبوتی ایفا گر نقش پیتر پارکر باشد. اما این اتفاق وجهه های دیگری در آینده خواهد داشت.

 

- اگر سونی فیلم های بعدی را خراب کند، بازهم هیچ امیدی وجود نخواهد داشت!

گفتیم که انتخاب هالند یکی از مهم ترین و سرنوشت ساز ترین انتخاب هایی بود که می توانست انجام دهد و به دلایل فوق الذکر به سرانجام دلخواه نرسید. در اینجا با توجه به آینده ای که سونی بدون دخالت مارول در نظر دارد، اگر خطایی در این مسیر انجام دهد به منزلهٔ سقوط این شخصیت و بازنگشتن قطعی آن به MCU خواهد بود. یعنی اگر سونی دقیقا فیلم مردعنکبوتی دور از خانه را ادامه دهد و آن راهی که در پیش گرفته بود را ادامه داده و در نهایت فروش خوبی در گیشه نداشته باشد و منتقدین نیز از آن راضی نباشند، دیگر نمی توان آینده‌ای را برای این شخصیت متصور بود چرا که آن مسیر را به اشتباه ادامه دادند و دیگر نمی توان مسیری که پیش بردند را بازگردند و دوباره آن را در MCU در صورت توافق بعدی انجام دهند. به همین دلیل نقطهٔ عطف بسیار عظیمی برای این شخصیت در پیش است که سونی نه راه پیشی دارد نه راه پس. اگر با فرمان «زک اسنایدر»ـی جلو رود با دید خوشبختانه اگر نگاه کنیم بعد از دو سه فیلم به سرانجام DCEU و فیلم جاستیس منتهی خواهد شد. جایی که هیچ کاری از پس استودیو برنخواهد آمد و ناچارا مجبور به ریبوت سه بارهٔ این شخصیت می شود و در بهترین شرایط فیلم های دیگری مثل کاری که وارنر با آکوامن و شزم انجام داد، تکرار میشوند.(فیلم گوئن عنکبوتی و یانگ اسپایدر به عنوان مثال)

 

- چاره چیست؟

چاره چیزی جز کوتاه آمدن دو طرف در این قضیه نیست! یعنی همانقدری که سونی باید سر این قضیه توافق کوتاه بیاید، دیزنی نیز باید دست از لج و لجبازی برداشته و دوباره به آن خانهٔ اولیه و آن پیشنهاد ۲۵ درصد بازگردند که هر دو طرف بتوانند به سود بی حد و مرزی برسند که بدون یکدیگر هرگز نمی توانند به آن دست یابند. ما طرفداران نیز کاری جز صبر کردن و امید به بازگشت کار دیگری نمی توانیم انجام دهیم! چرا که شخصیت های ونوم و کارنیج و ... و کراس اورشان با مردعنکبوتی عنوانی است که برای خیلی ها جذاب به نظر می رسد و پیش بینی فروش مناسبی برای آنها وجود خواهد داشت! به امید روزی که تمامی این مشکلات به کلی حذف شده و دوباره مزهٔ توافق و همکاری بین سونی و مارول را در کنار شخصیت های بازگشته از فاکس مثل چهارشگفت انگیز، ایکس من و ددپول بچشیم. چیزی که به خودی خود جذاب نیست و برنامه ریزی بلند مدت است که کراس اور را زیبا جلوه می دهد.

 

نظر شما چیست؟ آیا می توان روی آیندهٔ این شخصیت با توجه به لجبازی ها و پول پرستی های پیش آمده حساب باز کرد؟ 

 

مطالب مرتبط:

فروش فیلم "مرد عنکبوتی: دور از خانه" از مرز 1 میلیارد دلار گذشت

مرد عنکبوتی PS4 رکورد سریع ترین فروش سال را شکست!

MARVEL’S SPIDER-MAN رسما به پرفروش ترین بازی ابرقهرمانی تاریخ تبدیل شد!

نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی: دور از خانه" 

داغ داغ! ویدئوی صحنه های پس از تیتراژ فیلم «مردعنکبوتی: دور از خانه» لو رفت! 

داغ داغ! لینک دانلود نسخهٔ پرده‌ای جدید فیلم «مردعنکبوتی: دور از خانه» 

مرد عنکبوتی ارزشمندترین فرنچایز کمیک بوکی هالیوود شد

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn