10 تیم آپ برتر مرد عنکبوتی و دکتر استرنج در دنیای کمیک بوک

10-تیم-آپ-برتر-مرد-عنکبوتی-و-دکتر-استرنج-در-دنیای-کمیک-بوک-team-up-اسپایدرمن-spiderman-داکتر-doctor-strange-مشترک-بهترین-داستان

علاقمندان به فیلم "راهی به خانه نیست" باید بدانند که دکتر استرنج و مرد عنکبوتی تاریخچه طولانی از داستان های مشترک با یکدیگر داشته اند.

مقدمه: مرد عنکبوتی در MCU همواره عادت داشته در فیلم های اختصاصی خودش از وجود یک قهرمان دیگر در فیلم های مارول بهره ببرد. به طور مثال در "بازگشت به خانه" ما تونی استارک را داشتیم که نقش راهنما و مرشد پیتر پارکر را داشت و در "راهی به خانه نیست" جناب ساموئل ال جکسون نقش «نیک فیوری» را بازی کرد (هرچند که او در واقع یک اسکرال بود!). و اما از مدتها پیش تایید شد که دکتر استرنج با بازی بندیکت کامبربچ قراره در فیلم "راهی به خانه نیست" حضور داشته باشه. این مساله باعث شد برخی از هواداران نگران شوند که قراره دوباره یک شخصیت مسن تر را در قامت راهنمایی جدید برای پیتر پارکر در MCU ببینند. اما با اکران فیلم مشخص شد که اصلا اینطور نبوده و حضور دکتر استرنج کاملا به مساله مولتی ورس ربط دارد. در هر حال، او نقش مهمی در کل داستان فیلم ایفا نمود به طوری که بدون او داستان فیلم معنا و مفهومی ندارد. اما شاید خیلی ها ندانند که دکتر استرنج و مرد عنکبوتی از سالهای پیش با یکدیگر در دنیای کمیک داستان مشترک داشته اند. در واقع، استیو دیتکو به عنوان خالق هر دوی این شخصیت ها نقش زیادی در ارتباط میان آنها داشت که باعث شده تیم آپ های جذابی میان آنها شکل بگیرد که قراره در این مقاله به 10 تا از برترین ها بپردازیم.

 

- شماره های 76 و 77 از کمیک Marvel Team-Up

کمیک اسپایدرمن داکتر استرنج

همانطور که در ادامه مقاله خواهید خواند بسیاری از داستان های مشترک مرد عنکبوتی و دکتر استرنج در سری Marvel Team-Up (که در آن اکثراً مرد عنکبوتی در هر شماره با یکی دیگر از قهرمانان مارول تیم آپ میکرد) روی دادند. ولی این یکی شاید از بقیه ضعیف تر باشد و به همین دلیل در این رتبه قرار میگیرد. در واقع در این داستان اسپایدرمن و کاپیتان مارول (کارول دنورز) کاملا فرعی و حتی زائد به نظر میرسند و این دکتر استرنج است که همه چیز حول و حوش او میچرخد. ضمن اینکه خبیثی به نام «سیلور دگر» که قبلا شخصیتی به مراتب جذاب تر بود (او ادعا میکرد از جانب خداوند ماموریت دارد تا جادوگران را بکشد)، در اینجا کاملا معمولی به تصویر کشیده شده است. موضوع درباره زندانی شدن معشوقه اصلی دکتر استرنج در "چشم آگاماتو" و انتقام سیلور دگر از دکتر استرنج بود.

  

10- شماره 80 از کمیک Marvel Team-Up

 شماره 80 از کمیک Marvel Team-Up

در این داستان دکتر استرنج به یک گرگینه تبدیل میشه و اسپایدرمن کمک میکنه تا به حالت اولش برگرده! ضمن اینکه شاهد حضور افتخاری شخصیتی به نام «ساتانا» هم در آن هستیم. اسپایدرمن به همراه کلیا و ساتانا باید با شیطانی نیرومند از بعدی تاریک روبرو شوند تا استرنج را نجات دهند. ضمناً، نویسنده داستان یعنی آقای «کریس کلرمانت» در این شماره شخصیتی گمنام به نام «سیسی ایرون وود» (Cissy Ironwood) را خلق کرد که ما دیدیم كه یهو با پیتر پارکر داره در پارك راه میره و معلومه بهم علاقه دارند! واقعا نویسنده هیچ توضیحی نداد كه پیتر كی و كجا او را دیده! چند ماه بعد و در شماره 2 كمیك Team-Up Annual ، باز هم سیسی را دیدیم ولی سیسی خیلی مرموز از دنیای كمیك غیبش زد و دیگر هم دیده نشد. واقعا باید از كریس كلرمانت پرسید چه دلیلی داشت كه او را خلق كرد!

 

9- شماره 2 از کمیک Amazing Spider-Man Annual

شماره 2 از کمیک Amazing Spider-Man Annual

اولین همکاری رسمی بین اسپایدرمن و دکتر استرنج در شماره 2 از کمیک سالیانه اسپایدرمن شگفت انگیز در سال 1965 رخ داد. اولا اینکه کاور این کمیک بدون شک یکی از معمولی ترین کاورهایی هستش که استاد استیو دیتکو در آن دوران برای اسپایدرمن خلق کرد. و در کمال تعجب اثری از دکتر استرنج روی آن به چشم نمیخورد! اما داستانی که در داخل کمیک روایت شد خیلی بهتر از این حرف ها بود. در این داستان جادوگری خبیث به نام «زاندو» (Xandu) را برای اولین بار مشاهده کردیم که به دنبال دست یابی به نیمه دوم یک وسیله جادویی نیرومند به نام  عصای واتومب (The Wand of Watoomb) بود و برای به دست آوردن آن دو خلافکار را اجیر و تحت کنترل ذهنی خود قرار داد تا آن را از خانه دکتر استرنج به سرقت ببرند. سپس پای اسپایدرمن به ماجرا باز میشود و او حتی به یک بُعد دیگر میرود ... در نهایت اسپایدرمن و استرنج جادوگر خبیث را شکست میدهند ولی نبرد آنها چندان حماسی نبود.

 

8- شماره 21 از کمیک Marvel Team-Up

شماره 21 از کمیک Marvel Team-Up

در شماره 21 از سری نخست Marvel Team Up شاهد ملاقات دیگری بین دکتر استرنج و مرد عنکبوتی بودیم. ضمن اینکه زاندو دوباره در این داستان برگشت و مرد عنکبوتی را تحت کنترل ذهنی خود گرفت تا به خانه دکتر استرنج برود و یک شیء باستانی را از آنجا برایش به سرقت ببرد که بعدا معلوم میشود برای احیای عصای واتومب به آن نیاز داشته است. سپس وقتی مرد عنکبوتی به سانکتوم سانکتوروم (خانه دکتر استرنج) میرود نبردی بین او و دکتر استرنج رخ میدهد ولی مرد عنکبوتی موفق میشود آن شیء را نزد زاندو ببرد تا باهاش عصای واتومب را فعال کند. در ادامه شاهد همکاری بین اسپایدی و دکتر استرنج هستیم علیه زاندو (یک لحظه ی جالبی هم هست که طی آن قدرت های مردعنکبوتی و دکتر استرنج با هم تعویض میشود!!!). در مجموع یک داستان قابل قبول و نسبتاً جمع و جور را شاهد بودیم که اطلاعات خوبی هم از پیشینه زاندو به خواننده میدهد (ما متوجه میشویم که او عاشق زنی به نام ملیندا بوده که به دلیل یکی از طلسم هایش او را از دست داده و میخواسته با عصای واتومب او را زنده کند و ...).

  

7- شماره 5 از کمیک Marvel Team-Up Annual

شماره 5 از کمیک Marvel Team-Up Annual

یک داستان حماسی با حضور مرد عنکبوتی، دکتر استرنج، ثینگ، اسکارلت ویچ و کوازار! داستان درباره «تاج مارها» (Serpent Crown) است (این تاج از خدای مارهای مصریان باستان به نام Set گرفته شده و دارای جادوی سیاه است) و دیگر ابعاد را نیز درگیر میکند زیرا "پروژه پگاسوس" (Project P.E.G.A.S.U.S) سعی میکند تاج مارها از دنیاهای دیگر را نیز احضار کند! ("پروژه پگاسوس" اسم یک مرکز تحقیقاتی بود که قرار بود روی منابع مختلف و متفاوت انرژی کار کنه ولی در نهایت به زندانی برای نگهداری برخی از ابرشروران دنیای مارول تبدیل شد و حتی برخی از قهرمانان مارول مثل «ثینگ» در آن خدمت کردند). همانطور که گفته شد یک داستان بزرگ و حماسی را در این کمیک شاهد بودیم. ضمناً، مرحوم مارک گرونوالد که یکی از نویسندگان مهم تاریخ ماروله داستان را نوشت و در اقدامی نادر آن را طراحی نیز کرد!

 

6- شماره 50 از کمیک Marvel Team-Up

شماره 50 از کمیک Marvel Team-Up

در این داستان مرد عنکبوتی، آیرون من و جین دی ولف سراغ دکتر استرنج میروند تا از کمک وی برای حل معمایی مربوط به هویت خبیثی ملقب به «شبح» (Wraith) بهره بگیرند زیرا فکر میکنند نوعی موضوع ماوراء الطبیعه درباره این شخصیت هست که وی را به برادر مرحوم جین دی ولف یعنی برایان دی ولف مربوط میکند. (جین دی ولف از شخصیت های مهم مکمل داستان های اسپایدرمن است که بعدا به دست «سین ایتر» کشته شد. به اینجا بروید). البته این داستان در واقع از شماره 46 آغاز شده بود و جین دی ولف هم اولین بار در آن خلق شد ولی ما دکتر استرنج را در شماره 50 دیدیم. در مجموع یک داستان سرگرم کننده با پیچش های داستانی و یک معمای جذاب را شاهد بودیم. قدرت های شبح هم در نوع خودش جالب بود و آدم رو به یاد قدرت های میستریو مینداخت.

  

5- رمان گرافیکی Spider-Man & Dr. Strange : The Way To Dusty Death

رمان گرافیکی Spider-Man & Dr. Strange : The Way To Dusty Death

یک رمان گرافیکی که سال 1992 به دست دو تن از نویسندگان بزرگ مارول به نام های «روی توماس» و «جری کان وی» نوشته شد. داستانش کاملا استاندارد است. اسپایدرمن رو میبینیم که روی پل نشسته و داره به مرگ گوئن استیسی فکر میکنه که ناگهان زنی رو میبینه که میخواد خودکشی کنه و از روی پل میپره پایین! اسپایدرمن هم میپره و نجاتش میده و متوجه میشه که این خانم همان «ملیندا موریسون» است که قبلا به همراه اسکارلت ویچ از دست زاندو نجاتش داده بود. بعدش شیاطینی از بعدی به نام "بُعد مرگ" وارد میشوند تا ملیندا را بکشند ولی اسپایدرمن اجازه نمیده و خیلی زود سر و کله دکتر استرنج پیدا میشه ... گفتم که یک داستان تیم آپی استاندارد است که در اسپایدی و دکی استرنج با یه عالمه دیو و شیطان مبارزه میکنند و به ابعاد مختلف هم سرک میکشند. راستی، زاندو هم هست!

 

4- کمیک Untold Tales Of Spider-Man: Strange Encounter

کمیک Untold Tales Of Spider-Man: Strange Encounter

هواداران مرد عنكبوتی آقای «کرت بیوزیک» را بیشتر با سری حیرت انگیز "قصه های ناگفته مرد عنكبوتی" (Untold Tales of Spider-Man) میشناسند. او در این سری 25 قسمتی به طور اعجاب انگیزی داستان هایی اُریجینال نوشت كه همگی در دل داستان های اولیه مرد عنكبوتی كه در ابتدای دهه 60 میلادی توسط استن لی و استیو دیتكو خلق شدند، جریان داشتند. جالب اینكه این سری هرگز داستان های لی و دیتكو را نقض نکرده، بلكه آنها را غنی تر و كامل تر هم میکرد! جالب تر اینكه این سری هویت ، حال و هوا و حتی شخصیت های خبیث خاص خودش را نیز داشت. اگر شما داستان های اولیه مرد عنكبوتی را خوانده باشید و سپس Untold Tales of Spider-Man را بخوانید، پی میبرید كه کرت بیوزیك چه شاهكار استادانه ای خلق كرده است. البته 4، 5 شماره از این سری را کرت بیوزیك به كمك «تام دی فالكو» و «راجر استرن» نوشت که این یکی هم از آنهاست. یعنی آقای  استرن به عنوان یکی از برترین نویسندگان اسپایدرمن این داستان را نوشت که تک قسمتی بود و شخصاً آن را خیلی دوست دارم و به نظر میرسه اولین ملاقات اصلی بین اسپایدرمن و دکتر استرنج در این داستانه. ضمن اینکه طراحی و به ویژه رنگ آمیزی اش جوریه که آدم رو عاشق خودش میکنه و حالتی کارتونی داره. خبیث داستان «بارون موردو» هستش که میخواد طبق معمول با «دورمامو» ارتباط بگیره و در هر حال اسپایدی و دوستاش در بعدی دیگر گرفتار میشوند و ... کلی لحظه باحال و ارجاعات خوب به داستان های اولیه در این داستان میشه که بی نظیره.

  

3- شماره های 51 تا 54 از کمیک New Avengers

شماره های 51 تا 54 از کمیک New Avengers

كمیك New Avengers را «برایان مایكل بندیس» سال 2005 شروع به نوشتن كرد و برای اولین بار شاهد جمع شدن تمام سوپراستارهای درجه یك مارول مثل «مرد عنكبوتی»، ولورین، كاپیتان آمریكا ، آیرون من، لوک کیج و ... در قالب یك تیم بودیم در واقع در دهه های 80 و 90 میلادی همیشه مردان ایکس به عنوان محبوب ترین تیم و کمیک مارول شناخته میشد ولی با این سری بود که انتقام جویان تبدیل شد به اولین تیم سوپرهیرویی در جهان کمیک! چون فوق العاده کمیک محبوبی از آب درآمد (سایت spidey.ir اولین آرک این کمیک را در اینجا براتون ترجمه کرده است). ضمن اینكه تمرکز رویدادهای بزرگ و مهم مارول هم از آن موقع به بعد منتقل شد به انتقام جویان و داستان های مهمی همچون Breakout، Dark Reign و Secret Invasion و ... در دل ماجراهای اونجرز روایت شدند. لازم به ذکره که در سری (volume) های بعدی این کمیک اعضای محبوب دیگری همچون بن گریم (ملقب به «ثینگ»)، «دکتر استرنج»، «آیرون فیست» و حتی «بی باک» هم به آن اضافه شده اند! و اما در شماره های 51 تا 54 در این سری داستانی چاپ شد تحت عنوان "جستجو برای جادوگر اعظم" (The Search for Sorcerer Supreme). دیدیم که پس از آنکه دکتر استرنج به خاطر استفاده از جادوی سیاه عنوان جادوگر اعظم را از دست داد اتفاقات بدی افتاد و ابرشرورانی نظیر «هود» در صدد برآمدند از این موضوع سوء استفاده کنند. این موضوع باعث شد اسپایدرمن و دیگر اعضای New Avengers به کمک دکتر بشتابند و داستانی جذاب پدید آید.

 

2- شماره های 51 تا 54 از سری دوم کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

کمیک Happy Birthday

«Happy Birthday» اثر شاخص دیگری از آقای استرازینسکی در کمیک‌های اسپایدرمن است (که این‌جا ترجمه شده) و در آن، اسپایدرمن برای مقابله با دورمامو و لشکر بی‌مغزها به کمک دکتر استرنج می‌آید و به‌اشتباه منجر به اخلال در عملکرد طلسم پیچیده‌ای شده و باعث می‌شود خود و دکتر استرنج را از ساختار فضا و زمان خارج شوند. به‌دنبال آن پیتر مجبور به مبارزه با دشمن‌هایش در گذشته و ملاقات با نسخهٔ آیندهٔ خود شده تا بالاخره به زمان خود بازگردد. اتّفاق مشابهی در فیلم «راهی به خانه نیست»، زمانی‌که پیتر طلسم دکتر استرنج را حین اجرا تغییر داده و موجب بی‌نظمی (بیشتری) در ساختار مولتی‌ورس می‌شود به وقوع پیوست که به ورود خبیث‌های فیلم‌های قبلی به MCU ختم شد. و به‌رغم تفاوت‌های آشکاری که Happy Birthday با فیلمنامهٔ کلّی "راهی به خانه نیست" دارد، این داستان زیبا در زمینهٔ مهمی، یعنی اخلال در طلسم دکتر استرنج بر اثر دخالت اسپایدرمن الهام‌بخش این اثر بوده‌ است.

 

1- مرد عنکبوتی سیمبیوتی: حقیقت بیگانه (Alien Reality)

حقیقت بیگانه

شاهکاری از «پیتر دیوید»! سری کمیک های "مرد عنکبوتی سیمبیوتی" که همشون رو ترجمه کرده ایم (اینجا، اینجا، اینجا و اینجا) حالتی فلش بکی دارند و داستان شون در دهه 80 میلادی رخ میدهند، یعنی زمانی که پیتر پارکر تازه صاحب لباس سیمبیوتی فضایی خودش شده بود و با فلیشیا هاردی (گربه سیاه) رابطه رومانتیک داشت. سری دوم تحت عنوان "واقعیت بیگانه" با حضور دکتر استرنج و دو تن از دشمنان اصلی اش به نام «کابوس» و «بارون موردو» همراه بود و در آن شاهد بودیم چطور کتابی قدرتمند به نام "کلام خدا" باعث تغییر در عالم واقعیت میشود و وقتی مرد عنکبوتی به سراغ دکتر استرنج میرود ناگهان در کمال تعجب «هاب گابلین» را به جای او میبنید که قدرت های جادوگر اعظم را دارد!!! دکتر استرنج هم مثل یک بی خانمان در آمده بود!!! بعدش اتفاق ناگواری برای پیتر افتاد و او به همراه دکتر استرنج به کامارتاج رفت تا بتونه دنیا رو به حالت اولش خودش برگردونه و ... یک داستان با یک عالمه ایده هیجان انگیز و شگفت انگیز با طراحی های بسیاز زیبای آقای «گرگ لند»! حتما برید اینجا و همین الان بخونیدش!

 

 مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

15 حقیقتی که احتمالاً درباره دکتر استرنج نمیدانستید!

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم دکتر استرنج

10 تیم آپ (TEAM-UP) عجیب مرد عنکبوتی در دنیای کمیک!

10 نسخه عجیب و غریب از دکتر استرنج در دنیای کمیک!

شماره آخر از کمیک "مرد عنکبوتی سیمبیوتی: حقیقت بیگانه" ترجمه شد + لینک دانلود

10 کمیکی که الهام‌بخش فیلم «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست» بودند

قسمت اول از کمیک "مرد عنکبوتی: تولدت مبارک" ترجمه شد + لینک دانلود

تاریخچه کامل دکتر استرنج در دنیای کمیک

10 همكاری جالب میان ابرقهرمانان و شخصیت های خبیث!

با عجیب ترین دشمن مرد عنکبوتی آشنا شوید: "دیوار" (THE WALL) !

20 کراس اور عجیبی که در دنیای کمیک اتفاق افتادند

اولین و تنها همکاری مرد عنکبوتی و بتمن در دنیای گیم ! + لینک دانلود ویدئو

20 کراس اور عجیبی که در دنیای کمیک اتفاق افتادند 

بدترین رویدادهای دنیای کمیک (THE WORST COMIC BOOK EVENTS)

10 داستان برتر MARVEL TEAM-UP

15 داستان و کراس اور برتری که میخواهیم پس از توافق دیزنی و فاکس در دنیای سینمایی مارول (MCU) ببینیم

معرفی وسایل و ابزارآلات جادویی دکتر استرنج

معرفی شخصیت های مکمل کمیک های دکتر استرنج

تاریخچه کامل دکتر استرنج در دنیای کمیک

 10 دشمن برتر دکتر استرنج 

کمیک اریجین دکتر استرنج ترجمه شد + لینک دانلود مستقیم

کمیک گمشده دکتر استرنج ترجمه شد! + لینک دانلود

معرفی دکتر استرنج

شماره آخر كمیك "دکتر استرنج: سوگند"  ترجمه شد + لينك دانلود مستقيم

10 كمیك برتر «دكتر استرنج» (Dr. Strange)

10 ابرقهرمانی كه بهترین اریجین (Origin) را دارند + ویدئو

معرفی متحدین مرد عنکبوتی: دکتر استرنج

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1400-11-16 15:07
لطفا مثل همیشه ایرادات احتمالی مقاله را از نظر تایپی اطلاع بدهید تا درست شود
نقل قول کردن
mmd Parker
#2 mmd Parker 1400-12-25 01:58
جالب و خواندنی مثل همیشه. به نظر بنده شماره ۲ که به قول شما الهام بخش فیلمنامه راهی به خانه نیست بوده برای مخاطبای سایت جذاب تر باشه :-)
نقل قول کردن
Lincoln
#3 Lincoln 1400-12-25 09:09
سلام دستتون درد نکنه.

مقاله خیلی خوبی بود خیلی دوست داشتم خب من یکی از ۵ ابرقهرمان دوست داشتنیم دکتر استرنج، و اولین ابرقهرمانم هم اسپایدرمن. وقتی که می بینم که این دو باهم در کنار یکدیگر می جنگند برام خیلی جذاب میشه.
خودم تا قبل از این مقاله فقط می دونستم که دکتر استرنج و مرد عنکبوتی در سری کمیک Amazing Spider-Man در شمار 51,تا 54 باهم بودند.
خیلی ممنون دستتون درد نکنه بابت مقاله
نقل قول کردن
amin Hajati
#4 amin Hajati 1400-12-25 22:24
پنج تا متعلق به سری کمیک بوک های مارول تیم او بودن که سایت به زبان انگلیسی تمام شماره هاش را آپلود کرده
نقل قول کردن
best of the best
#5 best of the best 1401-04-09 20:06
مقاله عالی بود
امیدوارم هر چی زودتر قسمت های 2 و 3 از رتبه شماره 2 رو تو سایت بزارید
نقل قول کردن
SpiderGoblin
#6 SpiderGoblin 1401-06-02 09:53
به نقل از best of the best:
مقاله عالی بود
امیدوارم هر چی زودتر قسمت های 2 و 3 از رتبه شماره 2 رو تو سایت بزارید

قسمت دومش که اومده . شماره 500 هم حتما میاد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید