10 تفاوت مرد عنکبوتی در دنیای سینما با دنیای کمیک

10-تفاوت-مرد-عنکبوتی-در-دنیای-سینما-با-دنیای-کمیک

علیرغم وجود اقتباس های مختلفی که از اسپایدرمن در دنیای سینما وجود داره اما جنبه هایی از شخصیت او در دنیای کمیک هست که همچنان در فیلم های او به چشم نمیخوره!

مقدمه: آمار و ارقام نشان میدهد که مرد عنکبوتی محبوب ترین ابرقهرمان جهان است و طبیعی است که بارها و بارها در خارج از دنیای کمیک بوک و به ویژه در دنیای سینما مورد اقتباس قرار گرفته شده باشد و این باعث شده تا جذابیت و محبوبیت او حتی بیشتر هم شود. با این حال، این موضوع یک سری جنبه های این شخصیت را در ذهن مخاطب عام ایجاد کرده که در دنیای کمیک متفاوت است. اما این موضوع از دید هواداران دنیای کمیک پنهان نمانده و در این مقاله میخواهیم به آنها بپردازیم.

 

10- سابقه او به عنوان یک ستاره تلویزیونی

اریجین و نحوه تبدیل شدن پیتر پارکر به مرد عنکبوتی در دنیای سینما همان تِم معروف در دنیای کمیک را دنبال میکنند زیرا اسپایدرمن بی شک برترین origin دنیای کمیک را دارد (این مقاله را بخوانید) و ما همواره تمرکز اصلی را روی قضیه "قدرت زیاد/مسئولیت زیاد" داشته ایم که چطور خودخواهی پیتر پارکر و عدم استفاده صحیح از قدرت هایش موجب به وجود آمدن یک تراژدی بزرگ در زندگی اش میشود (مرگ عمو بن). ولی چیزی که فیلم های سینمایی به آن نپرداخته اند مربوط به دوران کوتاهی میشود که اسپایدرمن به عنوان یک ستاره برنامه های تلویزیونی عمل کرد (پس از حضورش در رینگ کشتی کج) تا به شهرت و پول دست پیدا کنه. اصلا در استودیوی تلویزیونی بود که اولین بار با سارقی مواجه شد که بعدا عمویش را با تیر زد. اگر مقالات انتقادی جی. جونا جیمسون در دیلی بیوگل نبود شاید حرفه مرد عنکبوتی در تلویزیون بیش از آنچه دیدیم طول میکشید و رونق پیدا میکرد.

 

 9- لباس های او در دنیای کمیک بسیار متنوع تر بوده اند

لباس های اسپایدرمن

هر کدام از فرنچایزهای سینمایی اسپایدرمن نسخه خاص خودش را از لباس کلاسیک آبی و قرمز مرد عنکبوتی داشته است که البته در "مرد عنکبوتی 3" شاهد لباس سیاه رنگ هم بودیم. همچنین در نسخه MCU هم لباس "میمون شب" را داشتیم و البته لباس "عنکبوت آهنی". با این حال نسخه ای که از مرد عنکبوتی در دنیای کمیک سراغ داریم به غیر از لباس سیمبیوتی و آیرون اسپایدر در طی سالها لباس های بسیار متنوعی بر تن داشته است. همانطور که در این مقالات بهش اشاره شده او برای مقابله با تهدیدات و ابرشروران متفاوت مجبور شده لباس های مختلفی را نیز بسازد و برتن کند (مثل لباس زرهی "پایان دنیا" که برای شکست دادن "شش خبیث" به کار برد).

 

8- تارهای عنکبوتی او در دنیای سینما تغییر میکنند

در دنیای کمیک ، پیتر پارکر به عنوان یک نوجوان نابغه خودش برای خودش مایع تار عنکبوتی و وب شوتر درست کرد. ولی در نخستین سری فیلم هایش او تارهای اُرگانیک داشت که این موضوع برای مدتی کوتاهی نیز در دنیای کمیک به کار رفت. در سری "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" ، پیتر وب شوترهای خاص خودش را اختراع کردو سرانجام در سری فیلم های دنیای سینمایی مارول بود که او هم تار عنکبوتی و هم وب شوتر را ابداع کرد ولی تونی استارک بود که آنها را ارتقا داد.

 

7- مرد عنکبوتی در دنیای کمیک بسیار باهوش تر است

در دنیای کمیک به طور کلی شاهد یک پیتر پارکر باهوش تر بوده ایم و مهارت فنی او کاملا با توانایی او در حل سریع مشکلات ، مَچ بوده اند و این مساله همیشه مغزهای بزرگ مثل رید ریچاردز و تونی استارک را تحت تاثیر قرار داده است. درسته که فیلم های ریمی و سری مرد عنکبوتی شگفت انگیز به هوش بالای این شخصیت اشاره کردند ولی هرگز به طور حقیقی قابلیت های او را نشان ما ندادند. ولی MCU شروع به نشان دادن این مساله کرده است. در واقع با توجه به رشد و توسعه شخصیتی مرد عنکبوتی در دنیای کمیک به عنوان یک دانشمند و محقق علمی و حتی مدیرعامل شرکت فن آوری خودش، هنوز هیچ کدام از فیلم های اسپایدرمن به این پتانسیل نرسیده اند.

 

6- شوخ طبعی او در دنیای کمیک قوی تر است

شوخ طبعی او در دنیای کمیک قوی تر است

یکی از بزرگترین ویژگی های مرد عنکبوتی در دنیای کمیک که میشه گفت به طور کاملی به دنیای سینما منتقل نشده، حس شوخ طبعی اوست. در واقع شوخ طبعی از ویژگی های بی نظیر مرد عنكبوتی است. البته شاید گاهی به خاطر جدیت داستان یا وخامت اوضاع كمتر شوخی كند اما در كل شوخی كردن و سر به سر گذاشتن دشمنان نوعی استراتژی برای اوست چون با این كار حریف را عصبانی كرده و باعث میشود دچار خطا شوند. كارشناسان شوخ طبعی مرد عنكبوتی را با «باگزبانی» (شخصیت معروف كارتونی) مقایسه میكنند. چون به اعتقاد آنها باگزبانی هم با اتكا به همین حربه توانسته از پس رقبای بسیار بزرگ و نیرومند تر از خودش بربیاید. دلیل دیگر برای شوخ طبعی مرد عنكبوتی را باید در شخصیت خجالتی پیتر پاركر جستجو كرد. در حقیقت، دستیابی به قدرت های فوق بشری فرصتی را برای پیتر مهیا كرد تا با زدن ماسك به صورت شخصیتی جدید پیدا و اعتماد به نفس كسب كند. همین باعث شد تا در قالب مرد عنكبوتی شوخی كند (در كل از نظر روانشناسان آدم هایی میتوانند در جوك گفتن و شوخی كردن موفق باشند كه اعتماد به نفس بالایی دارند). البته باید اعتراف کرد که نسخه MCU از مرد عنکبوتی نزدیک ترین فاصله را با شوخ طبعی مرد عنکبوتی در دنیای کمیک داشته است اما همچنان آن چیزی نیست که هواداران دنیای کمیک بوک انتظار دارند.

 

5- فلش تامپسون دوست صمیمی اوست

هر کدام از فرنچایزهای سینمایی مرد عنکبوتی نسخه ای از شخصیت فلش تامپسون را به ما معرفی کرده است که همه آنها روی مُخ پیتر بوده اند یا برایش نقش قلدر مدرسه را بازی کرده اند اما هواداران دنیای کمیک به خوبی واقف هستند که فلش پس از یک دوره قلدری در دبیرستان بعدا از نظر شخصیتی ارتقا و رشد یافت و به یکی از بهترین دوستان پیتر پارکر تبدیل شد. فلش در نهایت با الهام از قهرمان مورد علاقه کل عمرش یعنی مرد عنکبوتی به قهرمانی به نام مامور ونوم تبدیل شد و نهایتا جان خودش را فدا کرد. اما تا اینجا شاید فقط برای چند لحظه کوتاه اشاره ای به این تحول شخصیتی کوتاه در فلش تامپسون در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" بودیم.

 

4- او در دنیای کمیک مشاغل متنوعی را تجربه کرده است

https://www.spidey.ir/images/img/content/80s-movies-comics/Spider-Man-Every-Job-Peter-Parker-Had-In-The-Comics-Ranked.jpg

علیرغم اینکه پیتر پارکر وقتی در شماره 15 از کمیک "فانتزی شگفت انگیز" به مرد عنکبوتی تبدیل شد یک بچه دبیرستانی بود و اکنون هم دانشجوی دانشگاه دانشگاه "امپایر استیت" (Empire State)   به شمار میاد تا بتونه دوباره مدرک دکترای خودش رو بگیره، اما شاید ندانید که در طول سالهای زیادی که از عمر پربارش در دنیای کمیک میگذرد مشاغل و حرفه های دیگری نیز داشته است. این در حالی است که اغلب مردم فکر میکنند تنها شغل پیتر پارکر عکاسی برای روزنامه دیلی بیوگل بوده ! البته نمیشه گفت همه این مشاغل قادر بوده اند استرس ها و توقعات هویت نقاب دار او را برآورده سازند یا برایش منبع درآمد ثابت فراهم کنند ولی خوب او سعی کرده در آنها مکانی را بیابد که هوش سرشار و آن آزادی عملی که به دنبالش بوده تا بتواند آن حس معروف مسئولیت پذیری اش را ارضاء نماید تا شاید به آن اندک آرامشی که مدنظر بوده دست پیدا کند. تنوع مشاغل پیتر پارکر آنقدر بالا بوده (معلم مدرسه، محقق علمی، عکاس، نویسنده، محافظ شخصی و ...) که ما قبلا در سایت خودمون یک مقاله کامل بهش اختصاص داده بودیم (در اینجا). اما در دنیای سینما بیشتر اوقات او یا یک دانش آموز یا دانشجو بوده یا مثلا عکاس دیلی بیوگل یا پیک پیتزا!

 

3- او در دنیای کمیک سابقه ازدواج را داشته

ازدواج مرد عنکبوتی

درسته که مرد عنکبوتی الان چند ساله که مجرد است ولی از یادمون نره که برای مدتی طولانی مردی متاهل به حساب می آمد. او سال 1987 با مری جین واتسون ازدواج کرد تا اینکه 20 سال بعد در داستانی جنجالی به نام One More Day این ازدواجش منحل شد (این مقاله را بخوانید). او حتی در سری کمیک های "دختر عنکبوتی" یا "تجدید عهد"، "داستان زندگی" و ... به عنوان قهرمانی که فرزند هم دارد دیده شده ولی در دنیای سینما ما حتی اشاره ای هم به این قضایا ندیده ایم!

 

2- خبیث های او در دنیای کمیک معمولا زنده میمانند!

خبیث های او در دنیای کمیک معمولا زنده میمانند!

هواداران تا به حال بسیاری از ویلن های معروف مرد عنکبوتی را بر پرده سینما دیده اند اما قانونی در فیلم های کمیک بوکی است که میگه ابرشروران آخرش باید کشته شوند و این قانون اکثرا برای دشمنان مرد عنکبوتی نیز صادق بوده است و طی نبرد پایانی فیلم کشته شده اند. اما اسپایدرمن به این امر پایبند است که هیچ کس نباید بمیرد، چه دوست یا دشمن. بنابراین تا الان تقریبا هیچ یک از دشمنان درجه یک یا حتی درجه دو و سه او در دنیای کمیک نبوده که مرده باشد و مرده باقی مانده باشد و حتی کسی مثل گرین گابلین که سالها مرده پنداشته میشد نهایتا برگشت.

 

1- او از هویت مخفی خود در دنیای کمیک بهتر محافظت میکند

علیرغم اینکه شخصیت های نسبتا زیادی در 60 سال گذشته از هویت مخفی اسپایدرمن در دنیای کمیک باخبر شده اند (این مقاله و این مقاله را بخوانید) ولی او اغلب در این باره محتاط تر عمل میکند. این در حالی است که ماسک بر صورت زدن همواره برایش هزینه داشته و کسانی مثل آقای جیمسون از آن به بعنوان بهانه ای برای حمله بهش استفاده کرده اند. اما در فیلم های سینمایی بیشتر شاهد unmasking او بوده ایم (مثلا طی نبرد آسیب دیده، یا خودش به میل خودش آن را از روی صورت برداشته، یا خواست آن کودک ترسیده را آرام کند و ...). البته از نظر فنی این مساله درست به نظر میرسد. سم ریمی یک بار گفته بود چون ماسک او کاملا صورتش را میپوشاند، بنابراین در سکانس های مهم و احساسی باید راهی پیدا میکرد تا ماسک را صورتش بردارد تا چشم ها و حالت های صورت پیتر پارکر را ببینیم تا بار عاطفی صحنه ها بالاتر رود.

 

مهدی ترابی مهربانی

منبع: وب سایت CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2021

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی در 10 سال گذشته

10 تغییر بزرگی که مرد عنکبوتی در طول عمرش تجربه کرده است

برترین و مهم ترین شخصیت های جدید مارول در 10 سال گذشته

مقایسه فیلم و كمیك‌ "مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز"

مهم ترین داستان های مارول در 10 سال گذشته

10 لحظه در داستان های مارول که دنیای کمیک بوک را تکان داد!

10 تاثیر فیلم های مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی بر روی دنیای سینمایی مارول

10 حقیقتی که باید دربارهٔ داستان "اسپایدرمن: یک روز دیگر" بدانید

تاریخچه کمیک بوک های اسپایدرمن - قسمت اول

رتبه بندی تارافکن (WEB-SHOOTER)های مرد عنکبوتی

تاریخچه کمیک بوک های اسپایدرمن - قسمت دوم

نگاهی به تاریخچه فاش شدن هویت مرد عنکبوتی توسط خودش!

چه كسانی از هویت مخفی مرد عنكبوتی با خبر هستند؟ (مقاله آپدیت شد)

آشنایی با لباس های مرد عنكبوتی

10 حقیقتی که باید درباره وب شوتر (WEB SHOOTERS) و تارهای مرد عنکبوتی بدانید

رتبه بندی مشاغلی که پیتر پارکر/مرد عنکبوتی تا به حال در دنیای کمیک بوک داشته است!

معرفی تیم‌های ابرقهرمانی برتر که اسپایدرمن سابقۀ عضویت در آن‌ها را داشته ‌است!

15 بلای بزرگی كه گرین گابلین بر سر مرد عنكبوتی آورده

لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: پیتر پاركر و مری جین ازدواج میكنند!

20 دلیل برای دوست داشتن پیتر پاركر/ مرد عنكبوتی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Mani.s.j
#1 Mani.s.j 1400-03-03 09:47
سلامد
مقاله خوبی بود
کلا از این خصوصیتش که کسی رو نمیکشه رو دوست دارم ولی اینکه تار هاش ارگانیک باشه و وب شوتر نداشته باشه برام جذاب تره
ممنون
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#2 AM SM BM SM 1400-03-03 10:38
سلام
ممنون بابت مقاله.
همیشه این بحث بوده که دنیای سینما با دنیای کمیک فرق های زیادی داره. فیلم های اسپایدی اکثرا سعی میکردند که اقتباس های وفادارانه ای از کمیک های مرد عنکبوتی داشته باشند و اکثرا هم در این کار تا حدود زیادی موفق بودند. اما خب قطعا در طول عمر (فعلا )۵۹ ساله اسپایدی مسائلی وجود داشته که یا کارگردانان نمیخواستند به آنها بپردازن یا وقت این کار رو نداشتند و توی سری فیلمهاشون نتونستند این مسائل رو به نمایش بگذارند. در این مقاله ما میبینیم که به هر حال تاریخچه کمیک های اسپایدی اونقدر وسیع و قویه که ممکنه بعضی مسائل به نمایش نرسند!
برای مورد ۱۰ به عنوان مثال سم ریمی کاری کرد که ما فقط قضیه مبارزه پیتر رو شاهد باشیم و دیگه به قضیه تلویزیون نکشه. اینطور وقت بیشتری هم برای پرداختن به بقیه داستان هم به عوامل میرسید. دلایل بیشتری هم برای این قضیه میتونست در ذهن کارگردان باشه (شاید مثلا اسپایدی فیلم های ریمی بیشتر پول براش مهم بود تا شهرت چون میخواست برای مری جین ماشین بخره و دلش رو به دست بیاره. برای همین از این مبارزه استفاده کرد اما خب توی دنیای کمیک انگار پیتر پول و شهرت رو با هپ میخواست و تلویزیون انتخاب خوبی بود)اما به هر حال این قضیه اونقدر مهم نبود که اگر بهش پرداخته نمیشد هواداران اسپایدی ناراحت میشدند و تغییرش شاید حتی به بهتر پیشبردن داستان کمک هم کرد.
یه سری مسائل در دنیای کمیک هستند که مقایسه اون ها با دنیای تلویزیون به نظرم کار اشتباهیه. (البته نمیگم که مثلا نباید این مقاله نوشته میشد! منظورم اینه که نمیشه به خاطر نبود این چیز ها گله کرد.) چون پیتر توی دنیای کمیک ۵۹ سال داره کمیک های مختلف منتشر میکنه و داستان های زیادی داره و به طبع نویسنده ها برای تنوع مجبور میشن گاهی موقعیت های جدیدی رو جلو بیارند. اما سابقه دنیای سینمایی اونقدر نیست و به این موقعیت ها هم پرداخته نمیشه. مثل مورد های ۹ و ۴. که مثلا درباره مورد ۹ خب پیتر در طول چند سال به این مسائل رسیده نمیشه انتظار داشت به راحتی در دنیای سینما هم بهش پرداخته بشه. توی فیلم های ریمی و مارک وب هم اونقدر هزینه این کار که لباس های جدید برای موقعیت های جدید بسازه نداشت. (گرچه توی فیلم های مارک وب پیتر لباسش رو یک بار ارتقا داد.) اما حالا که پیتر توی دم و دستگاه های تونی استارک هست شاید یه جورایی به این قضیه برسیم که مثلا مثل دنیای کمیک پیتر برای مقابله با الکترو لباس جدیدی درست کنه. (مورد ۴ این مقاله spidey.ir/.../... )
کمااینکه ما توی فیلم دور از خانه تقریبا این مسئله رو شاهد بودیم و دیدیم که پیتر وقتی لباسش رو ارتقا داد تارهای الکتریکیش هم بهتر کرد که بتونه پهپاد های میستریو رو نابود کنه. در مورد ۴ هم همین قضیه هست که مثلا برای تاسیسات پارکر دن اسلات خواست موقعیت جدیدی رو درست کنه (و البته مارول هم که بدش نمیومد فروش کمیک هاش بره بالا!) اما توی دنیای کمیک فعلا فرصت نشده که شغل های دیگه پیتر رو به نمایش بگذارند. اما من خیلی دوست دارم پیتر رو به عنوان معلم ببینم! البته فعلا که سن پیتر در mcu اونقدر نیست ولی خب اونم بالاخره بزرگ میشه! اون قضیه پیک پیتزا هم برای شروع شاهکار مرد عنکبوتی ۲ واقعا جالب بود که بد شانسی های پیتر رو از همون اول نشون بده.
مورد ۸ هم که دیگه تقریبا همه میدونیم سم ریمی فکر میکرد تارهای ارگانیک در قرن ۲۱ قابل باور تره و خب تا حدی هم درست میگفت که باعث شد تارهای پیتر ارگانیک بشه. البته خب این قضیه درسته ولی تموم شدن تارها در بسیاری از مواقع مثل داستان "هیچ چیز نمیتواند جلوی جاگرنات راز بگیرد!" یا همین سری جدید کمیک بوک های مایلز مورالز که توی اون مایلز تار های عنکبوتیش تموم شد باعث لحظاتی بشه که کار اسپایدی سخت بشه! مورد ۷ هم تا حدی درست میگه اما انگار بیشتر موقعیت و شرایطی که بشه هوش بسیار بالای پیتر به نمایش برسه خیلی نبوده. یعنی توی داستان ها خیلی این قضیه نیاز نبود اما میشد به صورت یک اشاره نشونش داد که البته اشاراتی هم بود اما نه اندازه دنیای کمیک. و البته خوندن این مقاله باعث میشه اونایی که از پیتر mcu ایراد میگیرند بفهمند که در بعضی از جاها این نسخه وفادار تر هم بوده. مثل همین جا و البته مورد بعدی.
شاید بشه گفت که بدترین ویژگی که توبی مگوآیر توی اسپایدرمنش داشت و باعث شد خیلی اسپایدی خوبی نباشه این بود که تیکه های زیاد و باحالی وسط مبارزه نمینداخت. یعنی انگار بتمن داره مبارزه میکنه. (البته اینم بود که نسبت به اندرو گارفیلد و تام هالند، مگوآیر کلا برای اسپایدی کمی خشکتر بود.) این قضیه کمی توی سری شگفت انگیز بهتر شد اما هنوز هم واقعا جای کار داشت و توی مبارزات بزرگ کمتر اینو میدیدیم. البته این مورد هم درmcu بیشتر دیده شده ولی هنوز هم اونقدر نیست که هواداران رو راضی کنه. البته اینم هست که خارج از زمین بازی پیتر شوخ طبعی خودش رو داشت اما انگار وسط مبارزه کلا درگیر دعوا هست و خیلی اهل تیکه انداختن نیست.
درباره فلش تامپسون در مقاله به خوبی گفته شده اما شاید هم درmcu ببینیم که پیتر و فلش به هم نزدیکتر بشن چون دیگه پیتره. هر کسی رو میتونه جذب کنه. اما توی سری سم ریمی به قضیه فلش خیلی پرداخته نشد. (البته الان با داستان های جدیدتر فلش مثل شکست جانانه ساختن یک فلش تامپسون فداکار راحت تر از اون موقع است.)
درباره ازدواج هم کلا نباید خیلی انتظار داشته باشیم. مارولی که توی کمیک ها پیتر رو مجرد کرد حالا که پیتر جوون تر هم هست دیگه تقریبا غیر ممکنه که بذاره متاهل بشه. اما واقعا چیزی که فعلا در دنیای کمیک ازش محروم هستیم دیدنش توی دنیای سینمایی واقعا جالبه.
خدا رو شکر هم فعلا پیتر کسی رو نکشته و اگر هم کسی کشته شده به صورت اتفاقی بوده. اما به هر حال اینکه دشمنان بزرگ پیتر در اولین حضورشون بمیرن رو خب نمیشه با دنیای کمیک مقایسه کرد. چون بازهم توی اونجا تعداد بسیار بسیار بسیار کمیک و داستان وجود داره و نیاز میشه به خبیث ها اما آیا در دنیای سینما هم واقعا اینقدر داستان و موقعیت وجود داره. البته بعضی ها مثل گرین گابلین و میستریو و دکتر اختاپوس واقعا حیف هستند که توی اولین حضورشون کشته بشن و حتی ممکنه که بازگردند. (البته خودم احتمال بازگشت میستریو به خاطر استاد بودن او در حقه رو کم نمیدونم.)
الان توی سال ۲۰۲۱ قطعا دیگه مثل سال ۱۹۶۲ نمیشه انتظار داشت که هویت مخفی به این راحتی ها حفظ بشه. ما توی دنیای کمیک هم میبینیم که بیشتر کسایی هستند که از هویت مخفی پیتر خبر دارند. (به قول عمو مختار پیتر مثل بتمن نیست که این همه سال راحت میره توی غارش و هیچ کس نمیفمه بتمنه! spidey.ir/.../... ) الان هم با ظهور تکنولوژی ها خیلی راحت تر میشه هویت قهرمانان رو فهمید. (طوری که مردم عادی میتونند اگر صدای اسپایدی رو داشته باشند توی گوشی اسکنش کنند!) هم نسل عوض شده و دیگه توی این دوره واقعا همه دوست دارند که اطروفیانشون بدونند که کی هستند و چی کار میکنند و این راز بزرگ رو نگه داشتن سخت تره. (باز هم دلیلش همون ظهور تکنولوژیه.) توی اون جمله آخر هم منم با ریمی موافقم و یادمه خودم هم گفتم که یکی از مشکلات برای بازیگران اسپایدی اینه که چون اون صورتش کامل معلوم نیست پس سخت تر احساسات انتقال پیدا میکنند.
ممنون.
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#3 AmirhoseinJafari2005 1400-03-03 11:10
عالی بود آقای ترابی.... واقعا خیلی خوب به موضوع پرداخته شده.... خسته نباشید ;-)
نقل قول کردن
s.p.i
#4 s.p.i 1400-03-03 11:34
سلام به عنوان کاربر جدید که یک روز از کاربریش در سایت گذشته مقاله خوبی بود عالی تفاوت دنیای سینمایی وکمیک مردعنکبوتی را در این مقاله اوردید.
تشکروممنون از سایت خوبتون
نقل قول کردن
iron avenger
#5 iron avenger 1400-03-03 11:36
سلام. واقعا عالی بود. خیلی هاشون رو نمیدونستم
نقل قول کردن
Silver surfer norin
#6 Silver surfer norin 1400-03-03 13:36
سلام استاد
مقاله عالی بود
اگر چه فيلم های شاهکاری مثل مرد عنکبوتی 2 و فیلم های نا امید کننده‌ای مثل مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز 2 از روی اسپایدی ساخته شده ولی هیچکدام نتوانسته این ده نکته رو پوشش بده
نقل قول کردن
mtm
#7 mtm 1400-03-03 13:58
#۲:
درسته. واقعا باید قبول کرد که دنیای سینما با کمیک تفاوت هایی داره
هر فیلم هم واقعا محیط و شرایط خاص خودش رو داره
فضای شاهکاری مثل مرد عنکبوتی ۲، عبوس و جدیه. من راستش کاملا به ریمی حق میدم که اسپایدرمنش بذله گو نباشه. هر چند تو چند صحنه مثل اون آسانسور یا متلک هایی که به داک آک تو صحنه سرقت از بانک میندازه حس شوخ طبعی او را میرساند ولی واقعا غیر واقعیه و ناملموس اگه این پیتر پارکر با این همه بدبختی مدام جوک بگه
یه بار یکی از دوستام مدتم گلایه میکرد چرا تو فیلم های ریمی مدام ماسکش رو برمیدارن. بهش گفتم واقعا ریمی با این ترفند میخواد صورت قهرمان رو نشون ما بده تا باهاش همذات پنداری کنیم و من اینو بیشتر میپسندم
ضمن اینکه در دنیای واقعی واقعا هویت مخفی خیلی راحت لو میره و نباید توقع دنیای کمیک رو داشت
من کمیک بوکی ام ولی مطلق گرا و purist نیستم که بگم همه چیز باید دقیقا عین کمیک ها باشه
اصلا نمیشه
چون مدیوم ها فرق میکنن. شما به ذات و جوهره شخصیت ها فادار باش، کپی کردن غلطه. برگردان تحت الفظی غلطه
خیلی وقتها هم تغیرات تو اقتباس های انیمیشن و سینما حتی به بهتر شدن منبع اصلی هم کمک کردن
مثل تغییراتی که تو کارتون spectacular spiderman شاهد بودیم
یا مثلا در فیلم لوگان
نقل قول کردن
_MoHaMaDRezA
#8 _MoHaMaDRezA 1400-03-03 15:22
سلام خسته نباشید
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#9 AM SM BM SM 1400-03-03 15:29
#7
واقعا ممنون آقای ترابی نظرتون دقیقا بعد از امتحان ریاضی برای دومین بار پشت سرهم ( :lol:)من رو برد توی فکر و باعث شد چند بار بخونمش. این چیزی هست که من اومدم توی سایت اسپایدی و وقتی کامنت های قدیمی سایت رو میخونم میبینم که خیلی وقت ها شما میخواستید بگید که اقتباس ها باید دقیق باشند اما کپی نباشند و وقتی تغییرات موثره بدون ترسی انجام بشن مثل اینجا که عمو مختار و شما هم گفتید.
spidey.ir/.../...
spidey.ir/.../...
spidey.ir/.../...
spidey.ir/.../...
spidey.ir/.../...
یا اینجا
spidey.ir/.../...
اینجا هم درباره فیلم شگفت انگیز لوگان (که تقریبا هر دفعی که لپ تاپم رو باز میکنم چون توش دارمش تیکه های زیباش رو نگاه میکنم.) گفتید.
spidey.ir/.../...
یا اینجا
spidey.ir/.../...
اینجا هم درباره چهره الترون گفتید.
spidey.ir/.../...
و... که بسیار زیاد هستند که شما گفتید اقتباس باید جوهره شخصیت رو بیرون بکشه نه اینکه اون رو کپی کنه.
الان دارم فکر میکنم سری مرد عنکبوتی سم ریمی خیلی مشکلات داشت. بر خلاف قضیه عمو بن، مشکلات مالی و قضیه ام جی و مشکل هری آزبورن و جی جونا چیمسون که غرمیزد و مشکل اخراج شدن از کار پیک پیتزا هم بود که توی مدت بسیار کمی هم بهش تحمیل شدند. در حالی که توی mcu که گفتم بیشترین شوخی ها رو میکرد احتمالا فقط مرگ عمو بن و تونی استارک باشه (با فرض وجود مرگ عمو بن )که البته توی قضیه تونی پیتر مقصر هم نبود. بله با این تلنگری که شما گفتید واقعا معلوم شد پیتر توی اون سری حق داشت کمتر شوخی کنه. (هر چند انگار رفته رفته شوخی ها بیشتر میشد و شاید اگر سیمبیوت فضایی هم توی مرد عنکبوتی ۳ نبود ما شوخی های بیشتری هم میدیدیم ولی خب با وجود اون ممکن نبود. مثل صحنه هایی که شما اشاره کردید که توی دزدی بانک اسپایدی به دکتر اختاپوس گفت:" بیا اینم بقیه پولت!" خب البته توی دوبله فارسی که این بود.) شاید شوخی ها هم از طرف پیتر کمتر بود اما به نظرم کل فان فیلم مرد عنکبوتی ۲ به اندازه بود. (یعنی من توی هر حضور جیمسون خنده ام میگرفت. هنوز هم میخندم!) اینکه ماسک پیتر چرا برداشته میشد یکی از تفاوت های کمیک بوک با سینما رو نشون میده. یعنی ما تو کمیک (که حتی اونجا هم بعضی وقت ها این اتفاق می افتاد.) صحنه های متحرک نداریم و خیلی هم نیازی به دیدن چهره خسته پیتر نداریم یا حداقل کمتر از سینما داریم. اما توی سینما تماشاچی نیاز داره که توی صحنه های حساس و بسیار مهم چهره خسته پیتر رو ببینه و باهاش ارتباط بگیره. یا توی صحنه پایانی فیلم مرد عنکبوتی ۲ پیتر باید هویتش رو برای دکتر اختاپوس فاش میکرد تا نشون بده کسی هست که اون رو درک میکنه و دکتر اختاپوس اون فداکاری رو انجام بده و البته اون صحنه ای هم که زیر اون آوار با مری جین که دیالوگی با اسپایدی و خودش وجود نداره باید چهره خسته اش رو ببینیم و البته مری جین هم باید ببینه.
spidey.ir/.../...
هبعضی وقت ها هم به این فکر میکنم که هویت مخفی نگه داشتن اسپایدی کلاسیک توی این دوره خیلی سخته. یعنی مثلا یهو یه دوربینی توی لباس عوض کردن میبینتت! یا با اون لباس میری توی خونه ات و خب مردم میفهمند و... یعنی توی دهه ۶۰ و ۷۰ و ۸۰ این قضیه مشکلی نداشت اما الان باور کردنش خیلی سخته. (حالا اینا همه کنار یادمه یک جایی که داشتند ایراد های اصلی فیلم بازگشت به خانه رو میگفتند گفتند اینکه هویت اصلی اسپایدی هی لو میره چون که توی دنیای کمیک براش خیلی مهم بوده مهم ترینه!!!) اما ما این رو توی دنیای کمیک قبول میکنیم تا باهاش داستان پردازی بهتری درست بشه. مثل چیز هایی که آقای فقیه اینجا گفتند.
spidey.ir/.../...
(البته اینم بگم بعضی از مسائل توهین به شعور خواننده است! نه! اونا رو نباید قبول کرد. ولی بعضی از چیز ها لازمه که وجود داشته باشند مثل همین هویت مخفی. تازه تهدیدهایی که برای اسپایدی و هویتش وجود داره خیلی کمتر از مثلا بتمنه. که اون ماشین داره و غار مخصوص داره و تازه یک بیلیونر توی چشم هست.)
نقل قول کردن
Agent bishop
#10 Agent bishop 1400-03-03 16:57
کاش مارول در آینده بیاد یک سریال چند فصلی از مردعنکبوتی بسازه و توش بشه از تمام پتانسیل مردعنکبوتی داخل کمیک استفاده کنه . به نظرم مردعنکبوتی برای سریال خیلی مناسب تر از فیلم های سینمایی دو ساعتس .
نقل قول کردن
Mr. Doctor
#11 Mr. Doctor 1400-03-03 22:43
به نقل از mtm:
#۲:
درسته. واقعا باید قبول کرد که دنیای سینما با کمیک تفاوت هایی داره
هر فیلم هم واقعا محیط و شرایط خاص خودش رو داره
فضای شاهکاری مثل مرد عنکبوتی ۲، عبوس و جدیه. من راستش کاملا به ریمی حق میدم که اسپایدرمنش بذله گو نباشه. هر چند تو چند صحنه مثل اون آسانسور یا متلک هایی که به داک آک تو صحنه سرقت از بانک میندازه حس شوخ طبعی او را میرساند ولی واقعا غیر واقعیه و ناملموس اگه این پیتر پارکر با این همه بدبختی مدام جوک بگه
یه بار یکی از دوستام مدتم گلایه میکرد چرا تو فیلم های ریمی مدام ماسکش رو برمیدارن. بهش گفتم واقعا ریمی با این ترفند میخواد صورت قهرمان رو نشون ما بده تا باهاش همذات پنداری کنیم و من اینو بیشتر میپسندم
ضمن اینکه در دنیای واقعی واقعا هویت مخفی خیلی راحت لو میره و نباید توقع دنیای کمیک رو داشت
من کمیک بوکی ام ولی مطلق گرا و purist نیستم که بگم همه چیز باید دقیقا عین کمیک ها باشه
اصلا نمیشه
چون مدیوم ها فرق میکنن. شما به ذات و جوهره شخصیت ها فادار باش، کپی کردن غلطه. برگردان تحت الفظی غلطه
خیلی وقتها هم تغیرات تو اقتباس های انیمیشن و سینما حتی به بهتر شدن منبع اصلی هم کمک کردن
مثل تغییراتی که تو کارتون spectacular spiderman شاهد بودیم
یا مثلا در فیلم لوگان

عاشق این نظرهای پخته و کامل شما هستم استاد
واقعا در چند جمله تمام چیزهایی که بنظرتون درسته(که قطعا برای خیلی از ما هم همینطوره)رو طوری بیان میکنید که جای هیچ نظر مخالفی باقی نمیذاره
واقعا هم نمیشه در سینما،انیمیشن و ... کاملا ویژگی های کمیک بوکی یک شخصیت رو نمایش داد.مثل همین که اسپایدی کاستوم های بسیار متفاوت و زیادی در تاریخ حضورش در کمیک داشته،ولی برای نشون دادن همه ی اونها،یا حداقل بعضی از اونها،باید داستان پشت اون کاستوم رو هم طوری که منطقی به نظر بیاد به مخاطب نشون بدن،و برای این کار،شاید یک فیلم،یا حتی دو فیلم سینمایی کافی نباشه.بطور مثال برای دیدن کاستوم سیمبیوتی اسپایدی در سینما،باید یکی از بزرگترین کمیک های مارول مورد اقتباس قرار بگیره که این کار هم به داستان پردازی کامل شخصیت های مورد نیاز هست که این کار هم به یک دنیاسازی پیشرفته و کامل رو نیاز داره و برای این کار باید بسیاری از شخصیت های مارول رو بطور کامل معرفی کرد و به خواننده شناسوند،تا اثر گذاری اون شخصیت در مخاطب عمیق تر باشه.و اگر تمام این کارها انجام نشه،مطمئنا تفاوت هایی بوجود میاد که اتفاقا در اکثر مواقع ضروری و به جا هست.
بنظرم متفاوت بودن بعضی از ویژگی های اسپایدرمن،کاملا به جا و منطقیه.مثل تونی استارک در نقش مرشد پیتر که با حال و هوا و داستان mcu هماهنگ بود.
ببخشید که اینقدر حرف زدم.
ممنون از شما
نقل قول کردن
hassan91
#12 hassan91 1400-03-04 14:36
چیزی که تا اینجا از سه تا مرد عنکبوتی دیدیم بنظرم قابل قبول بودن. البته اگه بخوایم این قرابت با کمیک رو محسوب کنیم پیتر پارکر MCU به خاطر نوجوان بودنش بیشتر به نسخه کمیکش شبیه هستش. اما به هر حال به خاطر حضور تو MCU خصوصیتهای منحصر به فرد خود این دنیا رو داره. مثلا فرار از مدرسه و دور زدن پارتی ها و گم کردنای کوله پشتی و درخواست خرید کوله پشتی از زن عمو می! بیشترین کاستوم رو هم همین مرد عنکبوتی داره چرا که این مرد عنکبوتی بیشترین حضور رو داشته و تو فیلمهای خودش هم هر بار حداثل دو تا کاستوم معرفی شده.
نقل قول کردن
avenger2024
#13 avenger2024 1400-03-08 10:32
مثل همیشه یه مقاله عالی از استاد ترابی
استاد ببخشید اسپم میکنم ولی من تازه به سایت ملحق شدم د نمیدونم چه جوری مقاله ام رو تو سایت قرار بدم :-*
میشه لطفا بهم بگید؟
نقل قول کردن
avenger2024
#14 avenger2024 1400-03-08 11:48
استاد مقاله عالیه ولی در مورد شماره 3 باهاتون موافق نیستم
چون تو فیلم ها پیتر هیچ وقت به اندازه ای بزرگ نمیشد که بتونه ازدواج کنه
تو سگانه ریمی البته این اتفاق افتاد و میخداست از مری جین خواستگاری کنه ولی خب نشد
دقیقا مثل کمیک ها که مری جین دفعه اول درخواست پیتر رو رد کرد
شاید اگه فیلم چهارم ساخته میشد یه همچین چیزی رو میدیدیم ولی نشد که بشه
درکل به نظرم تو سینما پیتر هیچ وقت فرصت نکرد به اون درجه از بلوغ برسه و نمیتونیم از این ایراد بگیریم
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#15 AM SM BM SM 1400-03-08 20:17
به نقل از avenger2024:
مثل همیشه یه مقاله عالی از استاد ترابی
استاد ببخشید اسپم میکنم ولی من تازه به سایت ملحق شدم د نمیدونم چه جوری مقاله ام رو تو سایت قرار بدم :-*
میشه لطفا بهم بگید؟

سلام
میتونم یک سوال ازتون بپرسم؟ الان شوخی کردید یا میخواستید اذیت کنید؟! شما هنوز به عنوان یک کاربر بخش قوانین نظرات در سایت که به طور صریح گفته "در صورت نیاز به ادیتور یا مترجم یا مقاله جدید ، اطلاع رسانی انجام خواهد شد. از ارسال اسپم خودداری کنید." رو نخوندید یا بهش عمل نکردید بعد چطور انتظار دارید مقاله نویس سایت بشید؟ به قول آقای ترابی شما توی هر سایتی میرید الکی الکی مقاله نویس میشید؟ اگر هم میشد همه مقاله بنویسن تا حالا از خودتون نپرسیدید که چرا فقط تعداد محدودیت مقاله مینویسن؟ اولا شما خودتون رو به عنوان یک کاربر خوب با نظرات تخصصی ثابت کنید بعد زمانی که اطلاع رسانی شد که "اسپایدی نیاز به همکار دارد!" برای مقاله نوشتن داوطلب بشید. میدونید هم بعضی ها هستند که خیلی وقته توی سایت هستند ولی نتونستند یا نخواستند مقاله بنویسند اون وقت شما میخواید تو روز اولی که اومدیم مقاله بزنید؟ به نظرتون اگر هر کی دلش میخواست مقاله میذاشت اسپایدی میشد بهترین سایت کمیک بوکی ایران؟! بعدش هم شما کامنت های سایت که توی اون ها به وفور این مسئله گفته شده رو نخوندید؟
خدا کنه شما هم روزی بتونید مقاله توی سایت بذارید و دانش خودتون رو در اختیار ما قرار بدید اما تا اون روز لطفا به قوانین سایت احترام بذارید و اول خودتون رو به عنوان یک کاربر لایق ثابت کنید.
ممنون و خدا نگهدار.
نقل قول کردن
avenger2024
#16 avenger2024 1400-03-09 09:59
به نقل از AM SM BM SM:
به نقل از avenger2024:
مثل همیشه یه مقاله عالی از استاد ترابی
استاد ببخشید اسپم میکنم ولی من تازه به سایت ملحق شدم د نمیدونم چه جوری مقاله ام رو تو سایت قرار بدم :-*
میشه لطفا بهم بگید؟

سلام
میتونم یک سوال ازتون بپرسم؟ الان شوخی کردید یا میخواستید اذیت کنید؟! شما هنوز به عنوان یک کاربر بخش قوانین نظرات در سایت که به طور صریح گفته "در صورت نیاز به ادیتور یا مترجم یا مقاله جدید ، اطلاع رسانی انجام خواهد شد. از ارسال اسپم خودداری کنید." رو نخوندید یا بهش عمل نکردید بعد چطور انتظار دارید مقاله نویس سایت بشید؟ به قول آقای ترابی شما توی هر سایتی میرید الکی الکی مقاله نویس میشید؟ اگر هم میشد همه مقاله بنویسن تا حالا از خودتون نپرسیدید که چرا فقط تعداد محدودیت مقاله مینویسن؟ اولا شما خودتون رو به عنوان یک کاربر خوب با نظرات تخصصی ثابت کنید بعد زمانی که اطلاع رسانی شد که "اسپایدی نیاز به همکار دارد!" برای مقاله نوشتن داوطلب بشید. میدونید هم بعضی ها هستند که خیلی وقته توی سایت هستند ولی نتونستند یا نخواستند مقاله بنویسند اون وقت شما میخواید تو روز اولی که اومدیم مقاله بزنید؟ به نظرتون اگر هر کی دلش میخواست مقاله میذاشت اسپایدی میشد بهترین سایت کمیک بوکی ایران؟! بعدش هم شما کامنت های سایت که توی اون ها به وفور این مسئله گفته شده رو نخوندید؟
خدا کنه شما هم روزی بتونید مقاله توی سایت بذارید و دانش خودتون رو در اختیار ما قرار بدید اما تا اون روز لطفا به قوانین سایت احترام بذارید و اول خودتون رو به عنوان یک کاربر لایق ثابت کنید.
ممنون و خدا نگهدار.

سلام
بله من عذر میخوام که این حرف رو زدم
اشتباه بود و نیاید اینرو میگفتم
امیدوارم عذرخواهی من رو بپذیرید
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#17 AM SM BM SM 1400-03-09 12:35
به نقل از avenger2024:
به نقل از AM SM BM SM:
به نقل از avenger2024:
مثل همیشه یه مقاله عالی از استاد ترابی
استاد ببخشید اسپم میکنم ولی من تازه به سایت ملحق شدم د نمیدونم چه جوری مقاله ام رو تو سایت قرار بدم :-*
میشه لطفا بهم بگید؟

سلام
میتونم یک سوال ازتون بپرسم؟ الان شوخی کردید یا میخواستید اذیت کنید؟! شما هنوز به عنوان یک کاربر بخش قوانین نظرات در سایت که به طور صریح گفته "در صورت نیاز به ادیتور یا مترجم یا مقاله جدید ، اطلاع رسانی انجام خواهد شد. از ارسال اسپم خودداری کنید." رو نخوندید یا بهش عمل نکردید بعد چطور انتظار دارید مقاله نویس سایت بشید؟ به قول آقای ترابی شما توی هر سایتی میرید الکی الکی مقاله نویس میشید؟ اگر هم میشد همه مقاله بنویسن تا حالا از خودتون نپرسیدید که چرا فقط تعداد محدودیت مقاله مینویسن؟ اولا شما خودتون رو به عنوان یک کاربر خوب با نظرات تخصصی ثابت کنید بعد زمانی که اطلاع رسانی شد که "اسپایدی نیاز به همکار دارد!" برای مقاله نوشتن داوطلب بشید. میدونید هم بعضی ها هستند که خیلی وقته توی سایت هستند ولی نتونستند یا نخواستند مقاله بنویسند اون وقت شما میخواید تو روز اولی که اومدیم مقاله بزنید؟ به نظرتون اگر هر کی دلش میخواست مقاله میذاشت اسپایدی میشد بهترین سایت کمیک بوکی ایران؟! بعدش هم شما کامنت های سایت که توی اون ها به وفور این مسئله گفته شده رو نخوندید؟
خدا کنه شما هم روزی بتونید مقاله توی سایت بذارید و دانش خودتون رو در اختیار ما قرار بدید اما تا اون روز لطفا به قوانین سایت احترام بذارید و اول خودتون رو به عنوان یک کاربر لایق ثابت کنید.
ممنون و خدا نگهدار.

سلام
بله من عذر میخوام که این حرف رو زدم
اشتباه بود و نیاید اینرو میگفتم
امیدوارم عذرخواهی من رو بپذیرید

;-) ;-)
مشکلی نداره. منم دوست دارم هرکس که لیاقتش رو داره روزی بتونه جز نویسندگان سایت بشه. فقط اول خودش رو ثابت کنه.
نقل قول کردن
P.B.P
#18 P.B.P 1400-03-12 12:52
سلام ممنون از استاد ترابی بابت مقاله
مقاله عالی بود.
دوست دارم شوخ طبعی مرد عنکبوتی در دنیای سینما مدیومی شبیه فیلم های ددپول باشد.
شغل های دیگر مرد عنکبوتی را هم به جز عکاسی خیلی دوست دارم در دنیای سینما ببینم.
به نظرم ازدواج نکردن پیتر چند دلیل داره اول اینکه کارگردان فرصتی مناسب و زیادی را به ازدواج و علاقه های رومانتیک اختصاص نمی ده،دوم اینکه هم در دنیای کمیک و هم دنیای سینما مرد عنکبوتی رابطه های زیادی دارد که قضیه ازدواج رو ممکن نمی کنه،سوم اینکه فیلم های سم ریمی و شگفت انگیز هر دو زود تمام شدند و یا گند زدند ولی اگر ادامه داشت می تونستند موضوعی را به ازدواج پیتر اختصاص دهند.
درباره هویت مرد عنکبوتی هم که در ام سی یو کلا کاری مسخره کردن.
در مورد مرگ و زنده شدن خبیثان باید گفت که فیلم ها قوانینی دارند که شکست خوردن یا مرگ آدم بد همیشه در آن باید باشد که این قضیه در فیلم های قهرمانی به نظرم باید عوض شود و فرق کند.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45