آشنایی با کمیک بوک های "مردان سیاه پوش" (Men in Black)

آشنایی با کمیک بوک های "مردان سیاه پوش" (Men in Black)

این مقاله را به مناسبت انتشار نسخه بلوری فیلم "مردان سیاه پوش بین المللی" تقدیم شما میکنم.

کیست که با سری فیلم های مردان سیاه پوش آشنا نباشد؟ این فیلم ها به لطف شیمی فوق العاده بین «ویل اسمیت» و «تامی لی جونز» به موفقیت های زیادی دست یافتند. امسال هم که سونی این فرنچایز را تحت عنوان MIB International ریبوت کرد (با استفاده از بازیگران اصلی جدید) در این فیلم ها شاهد یک سازمان فوق پیشرفته و مامورین آن هستیم که به صورت مخفیانه با تهدیدات فرا زمینی میجنگند. ولی احتمالا تعداد انگشت شماری میدانند که این فیلم ها بر اساس کمیکی که در ابتدای دهه 90 میلادی چاپ شد ساخته شده اند!

کمیک مردان سیاه پوش کمیک بوک من این بلک

جالبه که بدونید کمیک های مردان سیاه پوش خیلی دارک بودند و برخلاف سری سینمایی، لحن کمدی نداشتند و قهرمان هایش علاوه بر تهدیدات فرا زمینی با موجودات ماورالطبیعه مثل خون آشام ها و موجودات گرگ نما هم روبرو میشدند!

در هر حال برای ما که سال 1997 قسمت اول فیلم "مردان سیاه پوش" رو برای اولین بار تماشا کردیم ، خیلی غافلگیر کننده بود که یک لحظه در تیتراژ آغازین چشممون خورد به جمله: براساس کمیک مارول خلق شده توسط «لوول کانینگهام» (Lowell Cunningham)!

مارول مردان سیاه پوش

بعد از کمی تحقیق فهمیدیم که کمیک های "مردان سیاه پوش" سال 1990 به دست کانینگهام و طراحی به نام «سندی کاروثرز» (Sandy Carruthers) و برای انتشاراتی به نام Aircel Comics خلق شدند (این کمیک ها سیاه و سفید بودند) بعدا این ناشر توسط ناشری دیگر به نام "مالیبو کامیکس" (Malibu Comics) خریداری شد و سپس مارول انتشارات مالیبو را در سال 1994 خرید! (این مقاله را بخوانید). سه قسمت از این کمیک در سال 1990 منتشر شد و سه قسمت دیگر در سال 1991. پس از موفقیت فیلم "مردان سیاه پوش" در سال 1997 مارول چند کمیک تک قسمتی و وان شات نیز از آن منتشر کرد. اما به نظر میرسه رایت سینمایی این کمیک رو خیلی وقت پیش سونی از مارول به صورت مادام العمر خریداری کرده است.

کومیک بوک مردان سیاه پوش

 گفته میشه ایده اصلی کمیک وقتی به ذهن آقای کانینگهام میرسه که یک وَن سیاه رنگ رو در حال حرکت تو خیابان میبینه و دوستش بهش پیشنهاد میده یه کمیک درباره دولتی که توسط مردان سیاه پوش اداره میشه خلق کنه!

در هر حال در دنیای کمیک، مردان سیاه پوش یک سازمان بین المللی اطلاعاتی بود که به تحقیق درباره فعالیت های فراطبیعی خیر و شر روی کره زمین مبادرت میورزید. بنابراین  شاهد بودیم که مامورین این سازمان با بیگانه های فضایی، شیاطین و دیوها، جهش یافته ها، زامبی ها، گرگینه ها، خون آشام ها، موجودات افسانه ای و دیگر موجودات غیر طبیعی روبرو میشوند. اکثر مردم زمین از وجود و فعالیت های این سازمان بی خبر بودند و اگر هم باخبر میشدند مامورین حافظه آنها را پاک (neuralize) میکردند.

کامیک men in black

مامورین اصلی در این کمیک عبارت بودند از «زِد» (Zed) ، «جِی» (Jay)، «کِی» (Kay) و «اِکس» (Ecks).

لازم به ذکره که مامور اِکس بعد از اینکه میفهمه حقیقت سازمان اینه که دنیا رو به میل خود تغییر بدهند و موارد ماورا الطبیعه را پنهان کنند، یاغی میشه. در کمیک های "مردان سیاه پوش" مامورین سازمان آزاد بودند از هر نوع سلاح یا فن آوری برای انجام ماموریت های خود استفاده کنند (حتی اگر به مرگ دیگران منتهی بشه). ولی بر خلاف دنیای سینما، چندان از سلاح های پیشرفته استفاده نمیکردند.

مالیبو

در واقع یکی از تفاوت های اصلی کمیک ها با فیلم های مردان سیاه پوش اینه که در دنیای کمیک مامورین سازمان اهمیتی به موجودات بیگانه نمیدادند و هدفشون فقط ریشه کنی آنها بود، نه محافظت یا نگهداری از آنها. آنها فن آوری های پیشرفته ای داشتند که از سیارات دیگر به دست آورده بودند. مامورین سازمان باید هر گونه ارتباط با اعضای خانواده و زندگی شخصی خود را قطع میکردند و جوری زندگی میکردند که اصلا انگار وجود ندارند!  و حالا بریم سراغ تفاوت های دیگر کمیک های مردان سیاه پوش با فیلم اولی که براساس آنها ساخته شد!

فیلم MIB

در دنیای کمیک مامور جِی سفید پوست بود و موهای بوری داشت ولی در سه گانه "مردان سیاه پوش" آقای «ویل اسمیت» نقش او را بازی کرد.

ویل اسمیت، مردان سیاه پوش

البته مارول بعدا در کمیکی که منتشر کرد و داستان فیلم اول را اقتباس کرده بود از شمایل ویل اسمیت برای این شخصیت استفاده کرد.

کمیک men in black marvel کمیک مارول مردان سیاه پوش

همچنین مامور کِی در دنیای کمیک از مامور جی مسن و با تجربه تر بود و او بود که مامور جی را استخدام کرد (البته به زور!) او عاشق سلاح های بزرگ بود و از چالش هایی که به نظر خیلی برایش بزرگ بودند استقبال میکرد. او بسیار مرموز و طعنه زن بود و همیشه عینک دودی بر چشم داشت. نمیشد گفت یک قهرمان است چون کارهای ناشایست و خبیثی هم انجام میداد! نقش او را «تامی لی جونز» عالی بازی کرد.

 تامی لی جونز، مامور کی

همچنین در قسمت اول فیلم "مردان سیاه پوش" شخصیتی داشتیم به نام «اِدگار» که یک کشاورز بود که بدنش (یا بهتره بگیم پوستش) به تسخیر یک بیگانه خبیث و وحشتناک و حشره مانند در میاد (جالبه که بدونید نقشش رو «وینسنت دن آفریو» بازی میکرد که الان به خاطر نقش آفرینی «کینگ پین» در سریال "بی باک" او را میشناسیم!). این شخصیت در دنیای کمیک Horace نام داشت و سنش هم خیلی بیشتر از نسخه سینمایی بود. او خیلی با نسخه سینمایی فرق داشت و بدنش به تسخیر بیگانه خبیث در نیومد. در واقع وقت یک کشاورز داهاتی بود که بشقاب پرنده میبینه!

ادگار

 همسر او در فیلم «بیاتریس» نام داره و معلومه خیلی از دست شوهرش عذاب میکشه ولی در کمیک اسمش «میرنا» بود و ظاهرش ما رو به یاد مادربزرگ های کلاسیک آمریکایی در روستاهای این کشور می انداخت!

 بیاتریس

در دنیای کمیک حشرات فضایی فقط در یک شماره بودند ولی در فیلم "مردان سیاه پوش" (1997) حشره خبیث فضایی دشمن اصلی مردان سیاه پوشه . در دنیای کمیک این حشرات نژادی زباله گرد هستند یعنی برای کندوی خود دنبال چیزهای دور انداخته میگردند. یکی از این چیزها تفنگ Horace است (گفتم که Horace همون روستایی هستش که در فیلم اسمش شده بود ادگار و نقشش رو «وینسنت دن آفریو» بازی میکرد). ظاهر این حشره در فیلم هم خیلی فرق میکنه و در حالی که در دنیای کمیک ما رو به یاد مانتیس مینداختند اما در فیلم مثل یک سوسک جهش یافته میمونه که صورت مارمولک مانند داره!

حشره، مردان سیاه پوش

 و اما در پایان جا داره به شخصیت «زِد» (Zed) اشاره کنیم. در سری فیلم های اولیه "مردان سیاه پوش" نقش این شخصیت را «ریپ تورن» ایفا میکرد و رئیس سازمان به شمار می آمد.

مامور زد

اما در کمیک های "مردان سیاه پوش" ما این شخصیت را در واقع مشاهده نکردیم! یعنی فقط صدای او را میشنیدیم. حتی مشخص نبود که آیا انسانه یا چیزی دیگر. یعنی میتونست رایانه باشه یا یک موجود فرا طبیعی یا حتی چیزی عجیب تر!

 

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2019

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

15 کارتون کمیک بوکی که احتمالا نمیدونستید وجود دارند!

40 فیلمی که (احتمالا) نمیدانستید کمیک بوکی هستند – قسمت اول

10 فیلم کمیک بوکی/ ابرقهرمانی که موفق به کسب جایزه اسکار شده اند

15 ناشر کمیک بوکی که دیگر وجود ندارند

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

iron man mark52
#1 iron man mark52 1398-06-02 15:12
واقعا مقاله جالبی بود استاد.من خودم نمیدونستم که رایت کمیک های مردان سیاه پوش دست ماروله!!
نقل قول کردن
hassan91
#2 hassan91 1398-06-02 16:03
واقعا معرکه و باحال بود این مقاله. من با سری مردان سیاه پوش خیلی خاطره دارم. درسته فیلم سومش خیلی دیرتر (فکر کنم حدود ده سال دیرتر بعد از قسمت دوم بود.)‌ منتشر شد. ولی یک سه گانه ی توپی بود. شخصیت های اصلی هم خیلی خوب درخشیدن.

اصن خبر نداشتم که بازیگر کینگ پین هم تو فیلم اول حضور داشته :o
نقل قول کردن
hadializade60
#3 hadializade60 1398-06-02 16:12
دوستان در ضمن نسخه بلوری و webdl فیلم مردان سیاه پوش با ترجمه تیم ققنوس بعنوان اولین تیم مترجم و با کیفیت ترین ترجمه انجام شده و در اینترنت در دسترس میباشد.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44