10 هیولای عظیم الجثه و ترسناک (کایجو) در دنیای کمیک به جز گودزیلا!

10 هیولای عظیم الجثه و ترسناک (کایجو) در دنیای کمیک به جز گودزیلا! kaiju مانستر مانگا انیکه

به مناسبت اکران فیلم جدید "گودزیلا" میخواهیم در این مقاله ده Kaiju ی دیگر دنیای کمیک را به شما معرفی کنیم.

مقدمه: «کایجو» (Kaijū) در زبان ژاپنی به معنی "حیوان وحشی عجیب" (Strange Beast) است و در عالم سینما به ژانری گفته میشود که در آن هیولاهای عظیم الجثه اغلب به شهرهای بزرگ و مهم حمله میکنند و با نیروهای ارتشی و نظامی یا دیگر هیولاها نبرد میکنند. شاید بتوان ادعا کرد مظهر کایجو در جهان «گودزیلا» (Godzilla) باشد که به یکی از نشانه های شناخته شده "فرهنگ عامه پسند" (pop culture) تبدیل شده است. اولین فیلم گودزیلا سال ۱۹۵۴ و به صورت سیاه و سفید ساخته شد و برآمده از ترس مردم ژاپن از حمله هسته ای بود. اما بعدا این هیولا به صورت یک ضد قهرمان به تصویر کشیده شد که گاهی اوقات با دیگران همکاری میکند تا با هیولاهای پلید مبارزه کند! در هر حال این شخصیت ماندگاری داشته و از نسلی به نسل دیگر منتقل شده است . در دنیای کمیک نیز باید گفت گودزیلا حضور چشمگیری داشته است و درست از همان سال 1954 در کشور ژاپن از رویش کمیک (یا بهتره بگیم مانگا) منتشر شده. در آمریکا هم اولین شرکت بزرگی که از روی گودزیلا کمیک بوک چاپ کرد، مارول بود (سال 1977). توصیه میکنیم این مقاله رو در این زمینه بخونید. اما بعد از مارول دیگر ناشرین کمیک بوکی هم به رایت این شخصیت دست پیدا کردند و کمیک هایی رو از رویش منتشر ساختند که در این مقاله به برترین آنها اشاره شده است. ولی علاوه بر گودزیلا ما کایجوهای دیگری در دنیای کمیک داشته ایم که از نظر قدرت و تاثیر و ترسناک بودن دستکمی از گودزیلا ندارند. در این مقاله به معرفی آنها میپردازیم.

 

10- فین فنگ فوم (Fin Fang Foom)

فین فنگ فوم (Fin Fang Foom)

«فین فنگ فوم» یک هیولای بیگانه فضایی اژدها مانند است از سیاره "کاکاراناثارا" (Kakaranathara)! قبلا در مقاله معرفی "هیولاهای برتر مارول" وی را معرفی کرده بودیم. او بیشتر در حال مبارزه با «ثور» و «مرد آهنی» دیده شده است و اکثرا هدفش این بوده تا کره زمین را تسخیر کند ولی در سالهای اخیر محبوبیت بیشتری یافته و حتی نوعی قهرمان هم شده است و یک سری هواداران هستند که او را خیلی دوست دارند! (خداییش اسم خیلی باحالی داره!) اما در سال 2006 و در کمیک هجویه مانندی به نام Nextwave: Agents of H.A.T.E شاهد فاش شدن حقیقتی وحشتناک درباره او بودیم و متوجه شدیم که علاقه خاصی به خوردن گوشت انسان دارد! توضیحش هم این بود چون انسان ها دوست دارند غذاهای چرب و شیرین بخورند بنابراین به غذای محبوب او و دیگر هیولاها تبدیل میشوند! (این عکس را ببینید). به عبارتی دیگر، ما ناخودآگاه با خوردن فست فود خودمان را به فست فود ایده آل هیولاها تبدیل میکنیم!

 

9- زونیشا (Zunisha)

زونیشا (Zunisha)

در مانگای کلاسیک "وان پیس" (One Piece) ، یعنی در "فصل 802، اپیزود 751)، یک فیل غول پیکر و هزار ساله به نام «زونیشا» را دیدیم که آنقدر جثه اش بزرگ بود که به جزیره ای برای حیوانات و آدم هایی که پشت کمرش سکونت داشتند تبدیل شده بود! او همچنین نوعی رابطه سیمبیوتیک با گروهی به نام "قبیله مینک» (Mink Tribe) دارد. همانطور که در تصویر بالا نشان داده شد، زونیشا قادر است ناوگانی از کشتی ها را نابود کند!

 

8- استارو (Starro)

استارو (Starro)

اولین کمیکی که در آن شاهد شکل گیری گروه "جاستیس لیگ" بودیم برمیگرده به شماره 28 از کمیک Brave and the Bold که سال 1960  منتشر شد و در آن برای نخستین بار ابرقهرمانان نیرومند آن دوران دی سی گردهم آمدند تا با خبیثی به نام «استارو» (Starro) مقابله کنند. استارو شبیه به یک ستاره دریایی غول پیکر بود که البته از فضا آمده بود و میخواست کره زمین را تسخیر کند و توانایی کنترل کردن ذهن مردم را داشت. اعضای جاستیس لیگ نتونستند جلوی او را بگیرند تا اینکه فهمیدند پسر بچه ای به نام «اسنپر کار» (Snapper Carr) در مقابل قدرت های استارو مصون است. چرا؟ چون داشته در حیاط جلوی در خونه شون کار میکرده و مقداری سنگ آهک (lime) بهش چسبیده بوده! (این مقاله را بخوانید). در هر حال استارو معمولا به شکل یک ستاره دریایی تک چشم به تصویر کشیده میشود که از طریق تله پاتی ارتباط برقرار میکند و میتونه ستاره های دریایی زیادی از خودش تولید کنه که با چسباندن خود به صورت افراد ، بدنشان را تحت کنترل خود بگیرند. این هیولا به مرور تکامل یافت و در سال 1988 دریافتیم که والده او به نام "ستاره فاتح" (Star Conqueror) به قدری بزرگه که تونسته کل اروپا رو در پوشش خودش قرار بده و مردم آنجا را هنگام خواب به اسیری بگیره!


7- فرشته ها (Angels)

فرشته ها (Angels)

"نئون جنسیس اونگلیون" (Neon Genesis Evangelion) یک مجموعه تلویزیونی انیمه ژاپنی به کارگردانی هیدئاکی آنو و محصول سال 1995 است. این مجموعه که از ساخته‌های کمپانی ژاپنی گایناکس است، موفقیت تجاری و هنری بسیاری را کسب کرد. گفته میشود مجموعه با چند نوع پایان به انتها می‌رسد که یکی از پایان‌ها (پایان اصلی) نیز گنگ است و کشف کامل آن نیاز به کمی دقت دارد. همین امر باعث نارضایتی برخی از هواداران در زمان خود شد. در هر حال موضوع مجموعه حول سئوالات فلسفی از جمله تکامل بشری و نقش فناوری در آن، هویت و عاقبت انسان، فلسفه ذهن، و خودآگاهی می‌باشد. داستان آن درباره این است که در سال 2000  پس از مسیح، یک برخورد سرّی بین یک هیئت اعزامی و موجودیت ناشناخته‌ای به نام فرشته موجب یک فاجعه در کره زمین می‌شود. حال در سال 2015، فرشته‌ها برگشته‌اند. پسر نوجوانی از سوی پدرش استخدام میشود تا در سازمانی مرموز به نام Nerve، رباتی عظیم الجثه به نام اونگلیون را کنترل کند تا با فرشته ها که هر از گاهی از اعماق برمیخیزند تا شهرها را نابود کنند مبارزه کند.

 

6- نِمِسیس (Nemesis)

 نمسیس (Nemesis)

«نمسیس» یک هیولای عظیم الجثه است که اولین بار در سال 2015 و در کمیک Project Nemesis   ظاهر شد و آمریکا را به خاک و خون کشید! این کمیک براساس رمانی به همین نام اثر «جرمی رابینسون» خلق شد که البته خود او نیز نویسنده کمیک بود. طراحی ها نیز توسط «مت فرانک» انجام پذیرفت که که سابقه طراحی کمیک Godzilla: Rulers of Earth را برای شرکت IDW داشت. در این سری کایجوهای ژاپنی پس از آنکه یک آزمایش دولتی از مسیر اصلی خودش منحرف میشود، کشف میشوند و در نهایت یک موجود ترکیبی به نام «نمسیس» خلق میشود که در واقع الهه انتقام عصر ماست!

 

5- مار میدگارد (Midgard Serpent)

مار میدگارد

«مار میدگارد» از شخصیت های بسیار قدیمی ماروله که سال 1952 و در دوره ای بین عصر طلایی و عصر نقره ای در کمیک بوک های مارول دیده شد. او براساس یکی از شخصیت های اساطیر اسکاندیناوی به نام یورمونگاند خلق شده است. او دومین فرزند لوکی و انگربودا است . وقتی به دنیا آمد اودین او را به اقیانوس های میدگارد (کره زمین) انداخت (چون او را تهدیدی علیه خدایان آزگارد میدانست). ولی زنده ماند و جثه بزرگی هم پیدا کرد و آنقدر بزرگ شد که میتونست به دور زمین بچرخه و لقب مار میدگارد را پیدا کرد! طبق پیشگویی ها ، مار میدگارد باعث مرگ خدایان آزگارد میشود و ثور کسی است که در مبارزه میکشتش و البته خودش هم میمیرد. البته ثور موفق به کشتن وی شده ولی دوباره زنده شده است! در هر حال ثور چون خودش هم میداند که مار میدگارد قراره قاتلش باشه، همیشه در مبارزه با او نهایت احتیاط و دقت را به کار میگیره. یکی از ماندگارترین نبردهای ثور و مار میدگارد در شماره های 379 و 380 کمیک Thor روی داد.

 

4- کلاورفیلد

کلاورفیلد

"کلاورفیلد" (Cloverfield) یک فیلم آمریکایی در ژانر تصاویر پیدا شده و هیولایی به کارگردانی «مت ریوز است» که توسط «جی. جی. آبرامز» تولید شده و نویسنده آن «درو گودارد» است. این فیلم که در تاریخ 17 ژانویه برای اولین بار در زلاندنو اکران شد در 18 ژانویه در شمال آمریکا و در روزهای بعد در چند کشور دیگر نیز اکران شد. در فیلم هیولایی که به سختی رویت میشود به نابودی نیویورک میپردازد. در همین سال یک مانگای انشعابی از این فیلم به صورت انحصاری در ژاپن منتشر شد تحت عنوان Kishin که داستانش قبل از فیلم رخ میداد و در آن دیدیم که این هیولا در خط ساحلی توکیو دست به تخریب میزند . بعدش یک شخصیت انسانی در خط داستانی پیچیده و از طریق DNA این هیولا با او به صورت عاطفی ارتباط برقرار میکند و ... این مانگا اطلاعات بیشتری درباره هیولای کلاورفیلد به ما داد.

 

3- رافائلو (Raffaello)

رافائلو (Raffaello)

این هیولا در در سری مانگایی علمی – تخیلی "بیت ایکس" (B’t X) که توسط «ماسامی کرومادا» نوشته و طراحی شد ظاهر شد (این سری از سال 1994 تا 2000 در Shōnen Ace ژاپن منتشر شد). خط داستانی سری بسیار پیچیده و گنگ است. در هر حال، «بیت ایکس» در واقع نام یک موجود بیومکانیکی است که توسط "امپراتوری ماشینی" در "بیابان گبی" (واقع در بخش هایی از مغولستان و چین) خلق شده است و از هیولاهایی خلق میشوند که هر کدام براساس یک موجود اساطیری است. بیت ایکس نهایی، «رافائلو» نام دارد که آنقدر وحشتناک و نیرومند است که میتواند کل دنیا را ببلعد! اما در نهایت و توسط تنها نقطه ضعف خود که تکه ای از خورشید است نابود میشود.

 

2- گاد (God)

گاد (God)

«گاد» هیولایی است که اولین بار در شماره 9 از کمیک The Authority (2000) از انتشارات "وایلد استورم" و به دست «وارن الیس» خلق شد. این موجود هرمی شکل به عنوان ساکن اولیه کره زمین توصیف شده است. او پس از سپری کردن میلیون ها سال در جایی دیگر به زمین برمیگردد و مصمم است تا ساکنین اصلی آن در حال حاضر یعنی انسان ها را بیرون کند! روش اولیه او این است که هیولاهایی که مدتها غیرفعال بوده اند را زنده کند تا از زیر سطح ماه بیرون بیایند. آنها که سیاه رنگ و لجزمانند هستند شروع به حمله به حیات ارگانیک میکنند و هدف اصلی شان انسان ها است. یک تیم ابرقهرمانی به نام The Authority به فضا میروند تا با گاد روبرو شده و به درون او نفوذ کنند که در این راه باید با انگل هایی که مثل سیستم دفاعی اش عمل میکنند مبارزه کنند و در آخر رهبر گروه به نام «جنی اسپارکس» از قدرت های الکتریسته مانند خود استفاده میکند تا گاد را شکست دهد و در این راه خودش نیز میمیرد.

 

1- اِنورمس (The Enormous)

انورمس (The Enormous)

در سال 2012 آقای «تام دنیل» رمانی گرافیکی منتشر کرد به نام "انورمِس" (Enormous در زبان انگلیسی به معنی عظیم و غول پیکر است) و سپس یک سری کمیک بوکی توسط Image Comics از آن منتشر شد. در این کمیک، هیولاهایی عظیم و شکارچی به نام "انورمس" به شکار انسان ها میپردازند و جمعیت انسان ها را به شدت تقلیل داده اند. شخصیت اصلی داستان به نام «الن گِریس» یک گروه جستجو و نجات تشکیل میدهد تا کودکان را از دست این هیولاها نجات دهد. این سری آنقدر موفق بود که فاکس چند سال پیش اعلام کرد تصمیم گرفته یک سریال تلویزیونی از رویش بسازد.

 

مهدی ترابی مهربانی

منبع: سایت WorldComicBookReview

 All rights reserved © Spidey.ir 2024

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

5 مبارزه برتر گودزیلا با قهرمانان مارول

شماره آخر از کمیک "گودزیلا در جهنم" (GODZILLA IN HELL) ترجمه شد + لینک دانلود

15 شخصیت برتر کمیک های ترسناک مارول

 کمیک "تهاجم هیولاها" (MONSTERS UNLEASHED) ترجمه شد + لینک دانلود مستقیم

20 هیولای برتر مارول 

20 کراس اور عجیبی که در دنیای کمیک اتفاق افتادند

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

The Devil Of Hells Kitchen
#1 The Devil Of Hells Kitchen 1400-01-16 22:55
جالب انگیزناک بود واقعا دستتون درد نکنه حیف شد گودزیلا علیه کنگ رو خراب کردن ( البته قسمتی که مردم بودن ) استارو هم که به زودی در جوخه میبینیم واقعا این مقاله زمانی اومد که مناسب ترین زمان ممکن بود با تشکر از استاد ترابی

گاد هم به نظرم فوق العادست کلا ویلن های اینجوری خاصن از نظر من .

مار میدگاردم مردیم و ندیدیم تو ام سی یو البته گوررر میترکونه تو ثور ۴ و منم جز اون آدماییم که ویلن های ثور باعث علاقه مندیم به این شخصیت شده
نقل قول کردن
Ehsan Spider
#2 Ehsan Spider 1400-01-16 23:01
سلام خدمت استاد و دوستان عزیزم.
یه تشکر جانانه داشته باشم از استاد برای ترجمه و هرکسی که برای این مقاله زحمت کشیده.

این ژانر هیولایی یکی از پرطرفدارترین هاست من خودم یکی از فیلم های گودزیلا رو دیدم البته چن سال پیش بود و یادم نمیاد ولی اینو یادم میاد که ازش خوشم اومده بود.
توی این مقاله به لطف مقاله قدیمی استاد فقط با فین فنگ فوم آشنا بودم ولی بقیه رو هم الان شناختم و یه دید کلی پیدا کردم‌.

این ژاپنی ها انگار خیلی از ژانر هیولایی خوششون میاد و فکر کنم توی فرهنگشون نماد چیزی یا همچین چیزی باشه.

مورد آخری هم خیلی شبیه گوزن بود.
نقل قول کردن
P.B.P
#3 P.B.P 1400-01-16 23:15
سلام استاد ترابی
خیلی ممنون بابت مقاله
خیلی باحال بودند اکثرشون رو نمی شناختم ولی حالا می شناسم.
ممنون.
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#4 AmirhoseinJafari2005 1400-01-16 23:50
عالی بود خسته نباشید ;-)
نقل قول کردن
Mr. Doctor
#5 Mr. Doctor 1400-01-17 11:31
خیلی باحال بود استاد ترابی
خسته نباشید
من به شخصه خیلی با این ژانر(چه در کمیک و چه در سینما)حال نمیکنم
ولی همیشه فیلم های گودزیلا و کونگ رو نگاه میکردم
حالا هم خیلی مشتاق دیدن گودزیلا علیه کونگ هستم
ممنون از شما
نقل قول کردن
سام
#6 سام 1402-06-14 22:18
کینگ کونگ کو
نقل قول کردن
mtm
#7 mtm 1402-06-14 23:31
به نقل از سام:
کینگ کونگ کو

کینگ کونگ تو دنیای سینما خلق شد، نه کمیک بوک
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45