10 تفاوت دکتر اختاپوس در دنیای سینما با دنیای کمیک

10-تفاوت-دکتر-اختاپوس-در-دنیای-سینما-با-دنیای-کمیک-doctor-octopus-داک-آک-اتو-اوتو-اکتایوس-اکتاویس

اگر شما هم جزو اون دسته هواداران سینما هستید که از تاریخچه طولانی دکتر اختاپوس در دنیای کمیک خبر ندارند میتوانید با خوندن این مقاله به مقایسه این شخصیت در دنیای کمیک و سینما بپردازید.

مقدمه: «دکتر اختاپوس» همواره در دنیای کمیک به عنوان یکی از سه دشمن اصلی مرد عنکبوتی شناخته شده است. در فیلم "اسپایدرمن: راهی به خانه نیست" ، آلفرد مولینا پس از سالها دوباره به این نقش برگشت و به همین دلیل نام او دوباره بر سر زبان ها افتاده است. هواداران سینما با توجه به آشنایی قبلی که با او در فیلم تحسین شده "مرد عنکبوتی 2" دارند خیال میکنند کاملاً با تاریخچه و سرگذشت او آشنا هستند در حالی که اصلا اینطور نیست و تفاوت های عمده ای بین دکتر اختاپوسی که هواداران دنیای کمیک میشناسند با نسخه سینمایی که آقای مولینا نقشش را بازی کرده وجود دارد.

مقالات زیر را هم حتما بخوانید:

10 تفاوت مرد عنکبوتی در دنیای سینما با دنیای کمیک

10 تفاوت بزرگ ونوم در دنیای کمیک و سینما

 

10- او در دنیای سینمایی مجبور نیست همیشه عینک مخصوص بزنه

10- او در دنیای سینمایی مجبور نیست همیشه عینک مخصوص بزنه

در دنیای کمیک دیدیم که در حین یکی از آزمایشات اوتو اکتاویوس، یک نشست تصادفی تشعشعات باعث میشود که انفجاری رخ دهد و این انفجار دستگاهی که او باهاش آن چهار بازوی مکانیکی را کنترل میکرد را به بدنش وصل کرد. همچنین یادمون نره که اون حادثه باعث شد تا چشمان او نسبت به نور حساسیت پیدا کنند و به همین دلیل مجبوره از عینک های دودی یا لنزهای خاصی استفاده کنه. اما در دنیای سینما اینچنین نیست و او فقط وقتی روی رآکتور فوزونی کار میکرد عینک محافظتی به چشم میزد تا از چشمانش مراقبت کنه.

 

9- او در دنیای کمیک گروه شش خبیث را تشکیل داد و رهبرش بود

او در دنیای کمیک گروه شش خبیث را تشکیل داد و رهبرش بود

 در دنیای کمیک، دكتر اختاپوس پس از دو، سه بار  شکست خوردن از مرد عنکبوتی تصمیم گرفت با همدستی 5 دشمن دیگر مرد عنكبوتی كه قبلاً حداقل يكبار از او شكست خورده بودند، این گروه را شكل دهد تا از او انتقام بگیرد. این 5 نفر عبارت بودند از: «والچر»، «مرد شنی»، «میستریو»، «كریون» و «الكترو». دكتر اختاپوس آنها را متقاعد كرد كه اگر با هم كار كنند میتوانند به راحتی از عهده مرد عنكبوتی برآيند. اسم خودشان را نیز «شش خبیث» گذاشتند.  آنها سپس «بتی برنت» (منشی «جی. جونا جیمسون» و اولین دختری كه پیتر پاركر  به او علاقه رومانتیك پیدا کرد) و حتی «زن عمو می» را گروگان گرفتند چون میدانستند كه اسپایدرمن برای نجات آنها اقدام خواهد كرد. در هر حال اسپایدرمن توانست به نوبت اعضای شش خبیث را شكست دهد (البته با زحمت و مشقت بسیار!). این شكست تحقیر آمیز باعث شد تا گروه شش خبیث منحل شود و اعضایش دیگر به هم اعتماد نكنند. ولی دکتر اختاپوس بعدا دوباره این گروه را با اعضای متفاوتی هم تشکیل داده است. اما ما در فیلم "راهی به خانه نیست" دیدیم که وقتی گروهی متشکل از 5 خبیث علیه مردان عنکبوتی شکل گرفت اما دکتر اختاپوس نه تنها هیچ صنمی باهاشون نداشت بلکه باهاشون ضدیت کرد و در نبرد نهایی الکترو را شکست داد!

 

8- او در دنیای سینما صاحب همسری بود که عاشقانه دوستش داشت

او در دنیای سینما صاحب همسری بود که عاشقانه دوستش داشت

در فیلم "مرد عنکبوتی 2" دیدیم که اوتو اکتاویوس زندگی ایده آلی را با همسرش، رُزی، داره و اونا یکدیگر را بسیار دوست دارند و پس از مرگ رزی، اوتو واقعا نابود شد و همین مساله در خبیث شدن او نیز بی تاثیر نبود. اما در دنیای کمیک او هرگز ازدواج نکرده یک بار خواست نامزد کنه که مادرش مخالفت کرد. سپس در دهه 90 میلادی شاهد بودیم خانمی چاق و بدقواره به نام «آنجلینا برانکیل» (Angelina Brancale) بهش علاقمند شد. در سری "مرد عنکبوتی برتر" شاهد بودیم که بسیار شیفته دختری به نام «آنا ماریا مارکونی» شد و در سری دوم این کمیک نیز به خانمی سیاه پوست به نام «اما هرناندز» علاقمند شد! ولی قطعاً باید بزرگترین عشق اختاپوس را، زن عموی پیتر پارکر محسوب کرد! آنها یک بار چیزی نمانده بود که با هم ازدواج کنند! (مورد شماره 7 این مقاله را بخوانید). و همیشه نوعی علاقه بین آنها وجود داشته است و حتی اخیراً زن عمو می به اکتاویوس رجوع کرد تا جان پیتر پارکر را که در کما فرو رفته بود را نجات بده (این کمیک را بخونید). پس واقعا جالب میشد اگر یه اشاره ای چیزی به این موضوع در فیلم "راهی به خانه نیست" و وقتی اکتاویوس با زن عمو می ملاقات کرد میشد که نشد! (البته وسط اون دیالوگ بامزه تعارف کردن یک لیوان آب از سوی زن عمو می به اکتاویوس انگار مِی داشت باهاش لاس میزد!).

 

7- او در دنیای کمیک دوران کودکی بسیار سختی داشته

کودکی دکتر اختاپوس

در دنیای کمیک بوک دیده ایم که اوتو اوکتاویوس در نیویورک به دنیا آمد و کودکی بسیار سختی داشت و به صورت خیلی بدی تربیت شد. پدر او «توبرت اکتاویوس»، کارگر کارخانه بود و نسبت به زن و بچه اش به شدت بد زبان و خشن بود. اوتو به خاطر اینکه خجالتی بود و همیشه در درس ها بهترین بود باعث شده بود که لقب"حیوون خونگی معلم ها" رو به خودش اختصاص بده و بازیچه ای شده بود که همه بچه های مدرسه اون رو مسخره میکردند. پدر او اصلا به این که اوتو مسخره میشد اهمیت نمیداد و علاوه بر آن به او پیشنهاد میکرد با کسانی که با او بد رفتاری میکنند، به جای استفاده از زبان به خشونت متوسل شود! ولی مادر او ازش دفاع میکرد و در جواب پدرش میگفت که اوتو یک هدیه خداوندیه كه خیلی متفکره و باید از مغزش استفاده کنه تا مشکلش رو حل کنه نه از مشتش. به همین دلیل اوتو متقاعد شد که راهشو تغییر بده و مثل پدرش نشه و به ادامه تحصیل بپردازه. در واقع او از اینکه مثل پدرش یک کارگر ساختمانی بشه متنفر بود و سعی کرد با درس خواندن و به کمک حمایت های مادرش دقیقا نقطه عکس او بشود. اما در دنیای سینمایی هیچ اشاره ای به دوران کودکی سخت او نشده است و ما حتی نشانه ای از این موضوع را در شخصیت او ندیده ایم.

 

6- او در دنیای کمیک انگیزه های متفاوتی برای خباثت دارد

او در دنیای کمیک انگیزه های متفاوتی برای خباثت دارد

شخصیت دکتر اختاپوس در فیلم "مرد عنکبوتی 2" بسان دانشمندی خیرخواه بود که دچار یک حادثه بد شد و تحت کنترل هوش مصنوعی داخل بازوان مکانیکی اش قرار گرفت. سپس انگیزه اش برای خباثت و سرقت از بانک این بود که پول و منابع کافی برای درست کردن و راه اندازی مجدد رآکتور فوزونی خودش پیدا کنه تا به همه ثابت کنه این ماشین میتوتنه مثل یک خورشید ابدی برای مردم انرژی تولید کنه. اما در دنیای کمیک، گذشته او و سختی هایی که در کودکی کشیده بود به همراه بدرفتاری هایی که همکارانش باهاش کرده بودند و مورد تمسخرش قرار داده بودند باعث شد بخواد به نوعی از دنیا انتقام بگیره. ضمن اینکه او در دنیای کمیک بسیار مغروره و حاضره هر کاری بکنه تا خودش رو "برتر" از دیگران نشون بده. و البته در دورانی شاهد بودیم که دار و دسته تبهکاری خودش را داشت و حتی با دسته های دیگر بر سر تصاحب شهر درگیر بود (مثلا با «جغد» یا «کله چکشی») اما در دنیای سینمایی اصلاً چنین انگیزه هایی نداشته.

 

5- او در دنیای کمیک میتواند بازوانش را از راه دور کنترل کند

بازوان دکتر اختاپوس

بعدها در دنیای کمیک فاش شد که اون تشعشعات (یا شاید هم یک جور ژن نهفته جهش یافته در وجود اوتو) باعث شده تا مغز او جهش یافته شود و بتونه باهاش حرکت بازوهای مکانیکی را کنترل کنه. به همین دلیل حتی وقتی بازوها از بدنش جدا شده اند اما تونسته با ذهنش و از فاصله دور آنها را کنترل کنه و فرا بخوانه! (اولش میگفتن مغزش آسیب دیده ولی در واقع داشته ساختار خودش رو تغییر میداده تا بتونه کنترل چهار اندام جدید در بدن اکتاویوس را بر عهده بگیره). اما در دنیای سینمایی ما چنین قابلیتی را از او ندیده ایم. در واقع، عکس این موضوع به نوعی صادق بوده و این بازوان او بودند که با سوختن تراشه بازدارنده موفق شدند ذهن او را تحت کنترل خود دربیاورند!

 

4- نوعی رفاقت بین دکتر اختاپوس و نورمن آزبورن در دنیای سینمایی وجود دارد

نورمن ازبورن دکتر اختاپوس

یکی از سئوالاتی که برای برخی درباره داستان فیلم "راهی به خانه نیست" پیش آمد این بود که با توجه به اینکه پس از مرگ نورمن آزبورن در فیلم "مرد عنکبوتی 1"، پسرش یعنی هری هویت او را مخفی کرد و کسی نفهمید که گرین گابلین و نورمن یکی بوده اند پس دکتر اختاپوس چطور وقتی گرین گابلین را دید او را "آزبورن"صدا زد؟ دلیلش اینه که دکتر اکتاویوس قبل از اینکه قدرت به دست بیاره برای هری و شرکت  آزکورپ کار میکرد و میتونسته در اونجا با کمی تحقیق به این نتیجه برسه که نورمن همون گرین گابلین بوده (حتی آزبورن هم نشون داد که اکتاویوس رو خوب میشناسه که این بار دیگر نشون میده اونا از قبل با هم آشنا بوده اند). ضمنا در فیلم انگار نوعی شیمی و رفاقت بین آنها وجود داشت که به خاطر این بود که هر دو سابقه علمی داشته اند. اما در دنیای کمیک بوک اینطور نبوده است و ما در شماره 11 از سری Superior Spider-Man Team Up که حالتی فلش بک داشت دیدیم که نورمن در گذشته وقتی در اروپا پنهان شده بود (وقتی همگان فکر میکردند که مرده است) برای اکتاویوس پیام فرستاد و از دعوت به همکاری کرد و علیرغم اینکه اولش با هم خوب پیش رفتند (آنها حتی یک زره ترکیبی درست کردند به نام Octo-Goblin که عکسش اینجاست) ولی خیلی زود تفاوت هایی که بین انگیزه هاشون برای خباثت وجود داشت باعث شد تا با هم دشمن بشوند و بجنگند! (نورمن به اکتاویوس نشان داد که نامزدش رو به یک ویروس مرگبار مبتلا کرده است!).

 

3- او در دنیای کمیک وارد جسم و ذهن مرد عنکبوتی شد

او در دنیای کمیک وارد جسم و ذهن مرد عنکبوتی شد

در دنیای کمیک ، دکتر اختاپوس در سالهای اخیر به نوعی خودش را تا حد دشمن شماره یك مرد عنكبوتی ارتقا داده. تا اینکه در شماره 700 مرد عنكبوتی شگفت انگیز موفق شد قبل از مردن، جسم و روح خود را با پیتر پاركر عوض كند! بدین ترتیب پیتر پاركر در جسم او مرد. او سپس هویت مرد عنكبوتی برتر را برای خود انتخاب كرد چون حافظه و خاطرات پیتر پارکر را هم داشت. سرانجام در شماره 30 از كمیك Superior Spider-Man پیتر پاركر موفق شد به جسم و ذهن خود بازگردد. در هر حال وقتی دکتر اختاپوس در جسم مرد عنکبوتی بود، از روش های بسیار خشنی برای مبارزه با جنایت استفاده میکرد. بدش هم نمیومد کسی را که فکر میکنه باید بکشه، بکشه. اما در دنیای سینمایی او نوعی راهنما و مرشد دلسوز برای پیتر پارکر بوده و در "راهی به خانه نیست" وقتی فهمید که اوضاعش مرتبه خوشحال شد.

 

2- او در دنیای کمیک باعث کشته شدن پدر گوئن استیسی شد

او در دنیای باعث کشته شدن پدر گوئن استیسی شد

دکتر اختاپوس در دنیای کمیک اولین ضربه مهلک خودش به پیتر پارکر را وقتی وارد کرد که باعث شد پدر عشق حقیقتی نخست پیتر پارکر یعنی «سروان استیسی» کشته بشه. این مساله باعث شد رابطه پیتر و گوئن اسیتیسی برای مدتی بسیار شکرآب بشه و حتی پیتر خودش را به نوعی در این قضیه مقصر بدونه (این مقاله و این کمیک رو بخونید). ولی در دنیای سینمایی چنین عملی را از دکتر اختاپوس شاهد نبوده ایم و این «دکتر کانرز» (لیزارد) بود که سروان استیسی را در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" به قتل رساند.

 

1- او در دنیای کمیک با «مفیستو» معامله کرده است

مفیستو دکتر اختاپوس

کلا هواداران به مرد عنکبوتی خبر دارند که در سالهای اخیر پای مفیستو به شدت به داستان های این شخصیت باز شده و پس از معامله پیتر پارکر با مفیستو در داستان One More Day برای نجات جان «زن عمو می» (این مقاله را بخوانید)، به تازگی متوجه شدیم حتی نوعی معامله بین نورمن آزبورن و مفیستو هم وجود داشته که در تمام این سالها ازش خبر نداشتیم (این مقاله را بخوانیم)! و این تمام ماجرا نیست زیرا در سری دوم کمیک های "مرد عنکبوتی برتر" (اینجا ترجمه شده) دیدیم که اکتاویوس همچنان در قالب اختاپوس برتر جولان میداد. او که در طول روز استاد دانشگاه هورایزن و در طول شب یک قهرمان خشن بود، بار دیگر به عنوان مرد عنکبوتی برتر از شهر سان فرانسیسکو محافظت میکرد و در رویداد "قیامت عنکبوتی" کمک کرد تا موجودات عنکبوتی از دنیاها و زمان های مختلف با وارثان مبارزه کنند. البته در پایان سری جدید کمیک های مرد عنکبوتی برتر اتفاقاتی افتاد که باعث شد او دوباره به حالت دکتر اختاپوس خبیث دنیای کمیک برگرده. در واقع اتفاقاتی افتاد که بهتره خودتون بخونید ولی خلاصه اینکه مرد عنکبوتی برتر مجبور شد برای شکست دادن نورمن آزبورن عنکبوتی از دنیای شماره 44145 ، با مفیستو معامله کنه و دوباره برگرده به حالت سابق خودش (بدون اینکه خاطرات پیتر پارکر در ذهنش مونده باشه). پس الان در حال حاضر ما چیزی به نام مرد عنکبوتی برتر در کمیک بوک های مارول نداریم!

 

 مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

رتبه بندی اقتباس های «دکتر اختاپوس» در دنیای سینما، انیمیشن و بازی

مقالات مربوط به فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" 

10 دشمن برتر مرد عنکبوتی

15 حقیقت مهمی که باید درباره دکتر اختاپوس (DOCTOR OCTOPUS) بدانید

لحظات ماندگار در كمیك‌ های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن خودش را از زیر آوار خلاص میكند!

10 تفاوت مرد عنکبوتی در دنیای سینما با دنیای کمیک

10 تفاوت بزرگ ونوم در دنیای کمیک و سینما

سری جدید کمیک "مرد عنکبوتی برتر" ترجمه شد + لینک دانلود

معرفی گروه "شش خبیث" (SINISTER SIX)

بهترین داستان مرد عنکبوتی با حضور دکتر اختاپوس ترجمه شد  

معرفی دشمنان اصلي مرد عنكبوتی: دكتر اختاپوس (DOCTOR OCTOPUS)

لحظات ماندگار در كمیك‌ های مرد عنکبوتی: اسپایدرمن بازوان «دکتر اختاپوس» را جدا میکند!

5 مبارزه برتر مرد عنكبوتی با دكتر اختاپوس

كمیك های "مرد عنكبوتی برتر" به زبان فارسی

قسمت آخر بهترین داستان مرد عنکبوتی با حضور دکتر اختاپوس ترجمه شد + لینک دانلود

10 تغییر بزرگ در دنیای کمیک بوک های مرد عنکبوتی در دهه گذشته

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

کمیک "اختاپوس برتر" (SUPERIOR OCTOPUS) ترجمه شد + لینک دانلود

10 لباس برتر دکتر اختاپوس

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت اول  

نقد شماره 700 كمیك "اسپایدرمن شگفت انگیز"

20 حقیقتی که باید درباره "زن عمو مِی" (AUNT MAY) بدانید

عكس های فوق العاده از «دكتر اختاپوس» 

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

alichangizi
#1 alichangizi 1400-12-03 06:44
سلام مقاله‌ی خوبی بود.
نقل قول کردن
pouya1386
#2 pouya1386 1400-12-03 08:24
سلام عالی بود استاد ترابی
واقعا دکتر اختاپوس یکی از دشمنان جذاب جناب عنکبوتی هستش.

واقعا ممنون
نقل قول کردن
Hellblazer
#3 Hellblazer 1400-12-03 08:31
خسته نباشید استاد، خیلی مقاله‌ی جالب و زیبایی بود.
با این تفاسیر تفاوت های نسخه های کمیک بوکی و سینمایی داک آک خیلی زیاده! امیدوارم در دنیای بازی های ویدیویی این تفاوت‌ها زیاد نباشه. :-)
۱۰- به نظرم همین یک عینک ساده ظاهرشو بهترم کرده! 8)
۹- خب این خیلی تفاوت و تناقض بزرگیه که یک جا موسس و رهبر شش خبیث باشی، یک جا بر علیه‌شون! :o :-| :-*
۸- بالاخره خبیث ترین ابرشرورها هم احساسات دارن و حداقل در این دنیا یک کسی رو دارن که بهش عشق بورزند. :-* :-)
۷- با این موضوع که کودکی اون توی خبیث شدنش نقش داشته مخالفتی ندارم، چون بالاخره هیچکس که از بدو تولد خبیث و شرور متولد نمیشه که! محیط زندگی و افراد دور و برش تاثیر روش گذاشتند که اون رو به سوی شرارت و خباثت هدایت کرده.
۶- نظر خاصی ندارم، عدم وفاداری و ساختارشکنی (چه کم چه زیاد) در اقتباس کردن کاملا عادیه.
۵- پس واسه خودش یک پا پروفسور اگزاویره! (ای مارمولک! :lol: )
۴- این نورمن خیلی رفیق نابابیه؛ باهاش دوست شدین کارتون تمومه، سعی ازش دور بمونید، اگر هم تو آسمون دیدینش یک تماس با اسپایدی بگیرید خودش میاد بدون درد و خون‌ریزی می‌فرستتش زندان! ;-) :D ! بگذریم، این مورد ثابت می‌کنه که نورمن ته خباثته و به هم صنف های خودشم رحم نمیکنه!
۳- درباره‌ی این مورد نمی‌دونم چی بگم چون برام منطقی نیست و کمیکش رو هم نخوندم و چیزی نمی‌تونم بگم.
۲- واقعا هم ضربه‌ی مهلکی وارد کرد نامرد! باعث شد زندگی پیتر بدجوری به هم بریزه و وجدانش رو درگیر کنه. ضمن اینکه استارت مرگ و میر خانواده‌ی استیسی رو زد! :-* :lol:
۱- خب افراد قابل توجهی در دنیای عنکبوتی با مفیستو معامله کردند و دکتر اختاپوس هم لابد مجبور شده که این کار رو کرده؛ امیدواریم دیگه مجبور نشه. :lol: :-)
(استاد در مورد ۲، تیتر مورد ۲ نوشته شده:«او در دنیای باعث کشته شدن...» که یک «کمیک» بین «دنیای» و «باعث» جاش خالی مونده.) (همچنین مجددا در مورد ۲، در خط سوم نوشته شده:«و حتی پیتر خودش را بن نوعی...» که اون «بن» احتمالا «به» بوده.)
بازم تشکر میکنم بابت مقاله استاد، خسته نباشید.
در آخر این نکته هم قابل ذکره که کت و شلوار سفید و پیراهن سیاه اصلا به دکتر اختاپوس نمیاد، اون لباس کلاسیک سبز و زردش هم کمی غیر قابل تحمله! (نظر شخصی)
اصل لباس اینه:
spidey.ir/.../dr.octopus26.jpg
واقعا خیلی قشنگ و برازنده هستش، میبینمش لذت میبرم. 8)
نقل قول کردن
amin Hajati
#4 amin Hajati 1400-12-03 08:36
استاد مقاله ی خیلی جالب و مفید و عالی بود و وجود این مقاله و مقالاتی این چنینی در مورد تفاوت شخصیت داخل کمیک و سینما ضعف فیلم سازی و اهمیت ندادن به اورجین محسوب میشه، اقای ترابی این حرفم درسته و یا نه؟
نقل قول کردن
Psparsa21
#5 Psparsa21 1400-12-03 08:38
درود خیلی مقاله خوبی بود.
نقل قول کردن
mtm
#6 mtm 1400-12-03 08:41
به نقل از amin Hajati:
استاد مقاله ی خیلی جالب و مفید و عالی بود و وجود این مقاله و مقالاتی این چنینی در مورد تفاوت شخصیت داخل کمیک و سینما ضعف فیلم سازی و اهمیت ندادن به اورجین محسوب میشه، اقای ترابی این حرفم درسته و یا نه؟

نه درست نیست! مدیوم کمیک با سینما فرق داره و قرار نیست همیشه دقیقا همه چیز مثل دنیای کمیک باشه (هرکدوم مختصات و ویژگی های خاص خودشون رو دارند)
اینو یادتون‌نره
باید عصاره شخصیت رو از دنیای کمیک رو منتقل کنن نه اینکه تمام جزییات رو.‌چون گاهی لازمه چیزهایی تغییر داده بشه تا اون شخصیت در دنیای سینما بهتردبهوتصویر کسیده بشه
نقل قول کردن
amin Hajati
#7 amin Hajati 1400-12-03 09:06
به نقل از mtm:
به نقل از amin Hajati:
استاد مقاله ی خیلی جالب و مفید و عالی بود و وجود این مقاله و مقالاتی این چنینی در مورد تفاوت شخصیت داخل کمیک و سینما ضعف فیلم سازی و اهمیت ندادن به اورجین محسوب میشه، اقای ترابی این حرفم درسته و یا نه؟

نه درست نیست! مدیوم کمیک با سینما فرق داره و قرار نیست همیشه دقیقا همه چیز مثل دنیای کمیک باشه (هرکدوم مختصات و ویژگی های خاص خودشون رو دارند)
اینو یادتون‌نره
باید عصاره شخصیت رو از دنیای کمیک رو منتقل کنن نه اینکه تمام جزییات رو.‌چون گاهی لازمه چیزهایی تغییر داده بشه تا اون شخصیت در دنیای سینما بهتر به تصویر کشیده بشه

خیلی ممنونم استاد که سوال من رو بر طرف کردید و یعنی بیشتر تغییرات بخاطر پیش بردن روند داستان به وجود میاد؟
نقل قول کردن
Lincoln
#8 Lincoln 1400-12-03 09:15
بسیار عالی واقعا دکتر اختاپوس خبیث جالبیه و در فیلم که با بازی آلفرد کولینا که دیگه شاهکاره
نقل قول کردن
Frank castle
#9 Frank castle 1400-12-03 09:40
سلام
ممنون بخاطر مقاله
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#10 AM SM BM SM 1400-12-03 10:44
سلام
ممنون بابت مقاله.
دکتر اختاپوس هم توی دنیای کمیک و هم در دنیای سینما نام شناخته شده ای به شمار میاد. به واسطهٔ حضورهای او در دنیای سینما الان دیگه حتی طرفداران سینما هم کم و بیش شناختی ازش دارند. اما اونا شاید ندونند که شخصیت دکتر اختاپوس خیلی پر فراز و نشیب تر از چیزی هست که اونا در فیلم ها دیدن. در واقع چیزهایی از دکتر اختاپوس دنیای کمیک وجود داره که هنوز اقتباس نشده و شاید هیچ وقت هم اقتباس نشه. البته باید در نظر داشت که کلی از این موارد واقعا جایی هم برای اقتباس نداشتند و قرار نیست که کارگردان بیاد تمام کمیک بوک های دکتر اختاپوس رو بندازه جلوش و عیناً از همشون یک کپیِ تیکه پاره تحویل ملت بده. مثلا بودن و نبودن عینک دکتر اختاپوس واقعا فرقی نمیکنه. کارگردان میتونه اون رو بذاره یا نذاره و چیز خاصی تغییر نمیکرد. حالا شاید ریمی خواسته با نبودن عینک، ما احساسات دکتر اختاپوس رو از طریق چشم هاش، بهتر ببینیم. ولی خب به هر حال کسی نمیتونه به خاطر نبودن یک عینک شکایت کنه چون چیز مهمی نیست. یا مثلا اینکه دکتر اختاپوس تا حالا در دنیای سینمایی نشون نداده که ذهنش میتونه بازوهاش رو از دور کنترل کنه که واقعا اصلا چیز مهمی نیست و تا حالا نیاز نبوده که این اتفاق بیفته و چیز خیلی مهمی نیست. این یکی از عناصر کمیک بوکی بود که حتی نویسندگان بعدی هم کمی این رو غیر قابل باور و عجیب دونستن و خواستن یه جوری توجیهش کنند و ربطش دادن به اینکه دکتر اختاپوس شاید یک جهش یافته باشه(البته من به شخصه دوست دارم دکتر اختاپوس همون آدم معمولی باشه که طی یک حادثه به قدرت هاش دست پیدا کرد و نخوان بگن که از بچگی یک ابرهوش جهش یافته بوده)! حالا از اینا گذشته، بقیهٔ موارد چطور؟
مورد ۹ هم یکی از تغییراتی بود که هنوز فرصتش پیش نیومده. به دلیل نیازهای فیلم، نشد که ما شش خبیث و رهبری دکتر اختاپوس رو در این گروه ببینیم و حالا باید دید که چنین فرصتی پیش میاد. ضمن اینکه شما فکر کنید نورمن آزبورن مغرور باشه و دکتر اختاپوس بیاد رئیس بشه و بهش امر و نهی کنه؟! هیهات!! اینکه در فیلم "مرد عنکبوتی ۲"، اوتو اکتاویوس یک همسر و زندگی آرام داشت، از جمله تغییرات مثبت ریمی در شخصیت و فضای دنیای اکتاویوس بد. چون وجود همسر اکتاویوس و مرگ او که بخشی از اون به دلیل اشتباهات خود اوتو بود، یکی از کاتالیزور هایی بود که اون رو به سمت خباثت کشوند و بازو ها هم از این نقطه ضعف او استفاده کردند. درواقع اگر غیر از این بود، اون وقت تنها چیزی که اکتاویوس از دست داد آزمایش او بود، که اون هم قابل برگشت بود و چنین غمی رو اوتو شاهد نبودیم. پس این تغییر یک کار مثبت و درست بود. دربارهٔ کودکی سختی که اوتو در دنیای کمیک داشت، هنوز به این موضوع اشاره هایی در دنیای سینما نشده. البته نمیتونیم بگیم که اوتو اکتاویوس در دنیای سینما حتما کودکی سختی نداشته و شاید این رو در کارهاش مخفی میکنه تا کسی متوجه نشه، ولی اشاره یا فلش بک به کودکی اکتاویوس، هنوز اونقدر نیاز نبود که حالا به خاطرش شخصیت اوتو ضعفی داشته باشه. راستش رو بخواید، به نظرم انگیزه های دکتر اختاپوس در "مرد عنکبوتی ۲"، سینمایی تر بودند. یعنی اینکه او بیشتر انگیزه های شخصی داشت و برای تصاحب شهر و انتقام کارهاش رو انجام نداد، بیشتر به درد دنیای سینما میخوره و برای این من این تصمیم رو هم مثبت میدونم. اینکه اکتاویوس به خاطر درد و رنجی که داشت فقط میخواست کار نیمه تمومش رو تموم کنه اما برای این موضوع دست به کارهای اشتباهی زد. همونطور که گفتم این انگیزه سینمایی تر بود و این یکی دیگر از تغییرات مثبت در شخصیت اوتو اکتاویوس بود. رفاقت بین اوتو و نورمن، به نظر منطقی میاد. دو تا دانشمند معروف که هر دو هم به آزکورپ مربوط هستند. قطعا پیش اومده که با هم دیدار و دوستی حتی دورادور داشته باشند. به نظر میاد که این رفاقت بخشیش برای این بود که نورمن از سرنوشتش باخبر بشه و بفهمه که قراره بمیره. اما به هر حال اونا در دنیای کمیک اصلا با هم خوب و خوش نیستند و سایهٔ همدیگه رو با تیر میزنند! درواقع بارها شده که تلاش داشته باشند که همدیگه رو بکشند و البته برخلاف بسیاری از ابرشروران دنیای مرد عنکبوتی، نورمن آزبورن هرگز (یعنی تا اونجایی که من میدونم) وارد گروه شش خبیث نشده که البته از شخصیت مغرور اون همین هم برمیاد. پس اونا به جز رفاقت، همکاری های حداقلی هم با هم داشتند. فکر نکنم هیچ وقت ما اقتباسی از قضیهٔ مرد عنکبوتی برتر و معاملهٔ دکی با مفیستو رو در دنیای سینما ببینیم. نه خیلی موقعیت مناسبی داره، نه آنچنان داستان دهن پُرکنی هست که اقتباسش ضروری باشه. ضمن اینکه همین هم کم مونده که پای مفیستو به دنیای سینمایی مرد عنکبوتی هم بکشه! خیلی هم برای من فرقی نمیکنه که ما هنوز مرد عنکبوتی برتر رو در دنیای سینما ندیدیم ولی شاید اگر این داستان های مولتی ورسی بیشتر ادامه داشته باشند و به جنگ های پنهان هم برسند، ما دنیای موازی که توی اون دکتر اختاپوس پیتر رو برای همیشه (برای همیشه!) کشته و وارد جلدش شده رو ببینیم. و البته مورد ۲ خیلی فرقی نمیکنه که چه کسی سروان استیسی رو کشت. درواقع نمیشد که مارک وب بیاد دکتر اختاپوس رو فقط برای اینکه اون جرج استیسی رو بکشه وارد فیلم کرد و برای همین لیزارد قبول زحمت کرد. ضمن اینکه مرگ سروان استیسی جوری هست که خیلی فرقی نمیکنه کی اون رو کشته چون پای انگیزهٔ شخصی و اینا در میدان نبوده و یک نبردی بین یک خبیثی و اسپایدرمن بوده که در نهایت منجر به مرگ سروان استیسی شده؛ حالا مگه فرقی میکنه اون خبیث کی بوده باشه؟ اگر قضیه دربارهٔ مرگ گوئن استیسی باشه، اون وقت فرق میکنه چون اونطوری فقط و فقط گرین گابلین اونم نورمن آزبورن شایستگی چنین کار بزرگی رو داره. اصلا یکی از شکایت هایی که هواداران به "مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۲" داشتند اینه که چرا هری، گوئن رو کشت؟ هری نه اونقدر خبیث و بی رحم هست که این کار رو بکنه و صدالبته کسی که شایستگی این کار رو داره فقط نورمن آزبورن هست و نامش با این اتفاق گره خورده. اما چنین چیزی دربارهٔ مرگ سروان استیسی وجود نداره و در نهایت فرقی نمیکنه که کی باعث مرگش بشه. در آخر میخوام بگم که بعضی وقت ها یه سری تغییرات خوبه که در شخصیت های کمیک بوکی پیش بیاد و بعضی وقت ها لازمه که این اتفاق بیفته. در این مواقع نمیشه شکایت خاصی داشت و تغییرات ظاهری خیلی فرقی نمیکنند، مگر تغییراتی که باعث خراب شدن یک نکنهٔ مهم در شخصیت و باعث خراب شدن ذات اون شخصیت بشه که اون وقت قضیه فرق میکنه.
با تشکر.
نقل قول کردن
mtm
#11 mtm 1400-12-03 16:23
به نقل از amin Hajati:
به نقل از mtm:
به نقل از amin Hajati:
استاد مقاله ی خیلی جالب و مفید و عالی بود و وجود این مقاله و مقالاتی این چنینی در مورد تفاوت شخصیت داخل کمیک و سینما ضعف فیلم سازی و اهمیت ندادن به اورجین محسوب میشه، اقای ترابی این حرفم درسته و یا نه؟

نه درست نیست! مدیوم کمیک با سینما فرق داره و قرار نیست همیشه دقیقا همه چیز مثل دنیای کمیک باشه (هرکدوم مختصات و ویژگی های خاص خودشون رو دارند)
اینو یادتون‌نره
باید عصاره شخصیت رو از دنیای کمیک رو منتقل کنن نه اینکه تمام جزییات رو.‌چون گاهی لازمه چیزهایی تغییر داده بشه تا اون شخصیت در دنیای سینما بهتر به تصویر کشیده بشه

خیلی ممنونم استاد که سوال من رو بر طرف کردید و یعنی بیشتر تغییرات بخاطر پیش بردن روند داستان به وجود میاد؟

بله
یه فیلم کلا ۲ تا نهایتا ۳ ساعت زمان داره ، نباید انتظار داشت هر چیزی که تو ۵۰ ، ۶۰ سال تو دنیای کمیک بهش پرداخته شده رو داشته باشه
نقل قول کردن
RETEPILA
#12 RETEPILA 1400-12-03 18:27
ممنون از آقای ترابی
همین مقاله با اینکه صرفا فقط تفاوت های نسخه سینما و کمیک دکتر اختاپوس رو میگه نشون از تاریخچه غنی این کاراکتر میده
از اریجین خیلی خوب و موثر که به قول آقای ترابی نقطه عکس پیتره و چه بسا اگه پیتر پدری مثل عمو بن یا مادری مثل زن عمو می نداشت مثل خود اوتو خبیث میشد
و جالب هم اینجاست که اکثر اینها در انیمیشن spectacular spider-man دیده شده که شخصا برای من بهترین اقتباس این کاراکتره با یکم اختلاف با مرد عنکبوتی 2(البته من بازی مرد عنکبوتی اینسامنیاک رو بازی نکردم تاحالا برا همین در نظر نگرفتم)
نقل قول کردن
spider_cat
#13 spider_cat 1400-12-08 11:35
سلام خیلی ممنون بابت مقاله ، نکات جالب و مفیدی داشت.

من دکتر اختاپوس سینمایی رو بیش تر دوست دارم ، شخصیتش برام جالب تر بود و به نظرم این ایده که بازوها روی مغزش کنترل داشت و اونو تحت تاثیر قرار میداد واقعاً خوب بود.
همچنین این که اکتاویس ذاتا آدم خوبی بود و آخر فیلم مرد عنکبوتی 2 هم فداکاری کرد تاثیر گذار بود.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45