10 حقیقت مهمی که باید درباره «مفیستو» (Mephisto) بدانید

10-حقیقت-مهمی-که-باید-درباره-مفیستو-mephisto-بدانید-شیطان-مارول-دویل-فکت-facts-تاریخچه-بیوگرافی-معرفی-شخصیت-بیوگرافی-لوسیفر-ابلیس

به بهانه حضور پررنگ و پراهمیت مفیستو در کمیک های اخیر "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" این مقاله تقدیم به شما می‌گردد.

مقدمه: شاید بتوان گفت هیچکس به اندازه مِفیستو حیله‌گر و آب زیر کاه نیست! این شیطان بزرگ اولین بار در سال 1968 و در شماره سوم کمیک های "موج سوار نقره‌ای" به دست «استن لی» (Stan Lee) و «جان بیوسما« (John Buscema) خلق شد. مفیستو یکی از قدرتمند ترین، ترسناک ترین و پلید ترین موجودات عالم مارول است. او حاکم قلمروی جهنم است و از اسیر کردن روح انسان ها نهایت لذت را می‌برد. مفیستو استاد نیرنگ و فریبکاری است و بارها با قهرمانان مختلف مارول درگیر شده است. با توجه به اتفاقات شماره 74 از کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (که در اینجا ترجمه شده) فرصت را مناسب دیدیم تا شما را بیشتر با این شخصیت آشنا کنیم. بنابراین در ادامه مقاله با من همراه باشید.

 

10- او بر اساس شخصیت «مفیستوفلس» در افسانه "فاوست" خلق شد

فاوست

"فاوست" (Faust) نام یک افسانه قدیمی آلمانی است. این افسانه درباره داستان زندگی شخصی به نام «فاوست» است. او انسانی موفق با تحصیلات دانشگاهی ولی ناراضی از زندگی است که روحش را برای دستیابی به دانش نامحدود و لذات دنیوی در معامله‌ای با شیطان معاوضه می‌کند. این افسانه منشأ آثار ادبی، داستانی، سینمایی و موسیقایی بسیاری شده‌است. یکی از شخصیت های مهم این داستان، «مفیستوفلس» (Mephistopheles) است. او نماینده شیطان است و اولین بار در افسانه فاوست حضور پیدا کرد، اما بعد ها در آثار هنرمندانی همچون «ویلیام شکسپیر» (William Shakespeare) هم دیده شد. این شخصیت بعد ها منبع الهام مفیستو در کمیک های مارول شد. مفیستو هم مانند مفیستوفلس شخصیتی فریبکار است و همچنین علاقه زیادی به معامله با دیگران دارد.

 

9- آیا مفیستو همان شیطان است؟

آیا مفیستو همان شیطان است؟

در ادیان مختلف به ویژه اسلام و مسیحیت، از موجودی پلید نام برده شده که انسان ها را گمراه، و به انجام گناه ترغیب میکند. این موجود با نام هایی همچون شیطان (Devil) ، «ابلیس» ، «ساتان» (Satan) یا «لوسیفر» (Lucifer) شناخته می‌شود. حال سوال اینجاست که آیا مفیستو همان شیطان است یا خیر. مفیستو حاکم جهنم است، برای گمراهی انسان ها تلاش می‌کند و از نظر بصری هم شبیه به مفهوم سنتی شیطان است. با این وجود، نمی‌توان با قاطعیت گفت که مفیستو و شیطان یکی هستند. القاب زیادی روی مفیستو گذاشته میشوند، مانند شیطان یا لوسیفر. خود مفیستو هم کاملا خوشحال که اجازه میدهد دیگران او را با نام شیطان صدا بزنند. اما این بیشتر حیله‌ای است تا قدرت و نفوذ مفیستو را در ذهن انسان ها افزایش دهد. در مقابل این ادعا، مادر تمام شیاطین مارول یعنی «لیلیث» (Lilith) اعتقاد دارد که مفیستو همان شیطان اصلی است. لیلیث همچنین یک بار گفت که مفیستو همان شخصی است که در هیبت یک مار، آدم و حوا را فریب داد. در هر صورت، هیچ گونه مدرکی وجود ندارد که ثابت کند مفیستو همان شیطان است. همچنین هیچ وقت هم به صراحت گفته نشد که مفیستو همان شیطان نیست. به هر حال فعلا نمی‌توان با قاطعیت گفت که آیا مفیستو ارتباطی با شیطانِ قرآن کریم یا کتاب مقدس دارد یا نه.

 

8- منشاء نامعلوم مفیستو

منشا مفیستو

قبلا در این مقاله گفتیم که مفیستو یکی قدیمی‌ترین شخصیت های مارول است که حداقل به اندازه جهنم سن دارد. به همین دلیل، منشا و نحوه به وجود آمدن مفیستو در طول زمان فراموش شده و تقریبا هیچکس از گذشته حقیقی او خبر ندارد. با توجه به نامعلوم بودن منشا مفیستو، روایات مختلفی از سرگذشت او وجود دارد. بر طبق یکی از آنها مفیستو به دست اولین موجود عالم خلق شد. همانطور که قبلا در این مقاله گفته شد سنگ های بینهایت از وجود یک موجود واحد نشات گرفتند که خودش را کشت. اما او قبل از اين کار سعی کرد زندگی بیشتری را وارد وجود خودش بکنه. یعنی بخش هایی از خودش رو جدا کرد و بهشون حیات داد. متاسفانه او ایده ای درباره "خوبی" و "بدی" نداشت و نمیدانست که حیات را باید با ایجاد تعادل بین آنها ایجاد کنه. در نتیجه چیزهایی که خلق کرد مطلقا بد و پلید بودند و باید نابود ميشدند. ولی وقتی او خودکشی کرد این موجودات هم دوباره زنده شدند! معروف ترین اونا هم کسی نیست جز مفیستو!

اریجین مفیستو

اما در روایتی دیگر گفته میشود که وقتی یکی از خدایان ارشد (Elder Gods) به نام «دموگورگ» (Demogorge) بقیه هم نوعان خود را به قتل رساند، انرژی تاریک حاصل از مرگ آنها اولین شیاطین عالم را تشکیل دادند؛ یعنی Thog ، «ساتانیش» (Satannish) و مفیستو.

 

7- مفیستو بود که «گوست رایدر» را خلق کرد

مفیستو بود که «گوست رایدر» را خلق کرد

»گوست رایدر» (Ghost Rider) یکی از قهرمانان خفن و محبوب مارول است که اولین بار در سال 1972 و در شماره 5 از کمیک های Marvel Spotlight خلق شد. مفیستو در به وجود آمدن گوست رایدر نقش اساسی داشت. البته شخصیت های مختلفی در قالب گوست رایدر ظاهر شده اند که معروف ترین آنها اولین گوست رایدر یعنی «جانی بلیز» (Johhny Blaze) است. جانی يك موتورسوار ماهر بود که برای نجات جان پدرش که سرطان داشت با مفیستو معامله کرد. ولی پس از مدتی پدرش در هنگام اجرای يك حرکت نمایشی کشته شد. البته مفیستو به جانی گفت که به عهد خودش وفا کرده و پدرش را از سرطان نجات داده. سپس جانی فهمید که مفیستو روح او را با روح دیوی به نام «زارائوس» (Zarathos) ، ملقب به «روح انتقام» (Spirit of Vengeance) پیوند زده. بنابراین او به موتورسواری آتشین به نام گوست رایدر تبدیل شد . او هر وقت در حضور پلیدی و خباثت قرار میگرفت تبدیل ميشد به گوست رایدر تا به دستور مفیستو افراد پلید را مجازات و به جهنم بفرستد تا پیش مفیستو باشند(!) با این حال جانی هنوز روی گوست رایدر کنترل داشت و خیلی وقت ها از قدرت های خودش برای نجات بیگناهان استفاده میکرد.

عکس مفیستو

البته جانی بلیز اولین گوست رایدر تاریخ نبود، چراکه مفیستو از همان دوران عصر حجر برای خلق گوست رایدر دست به کار شده بود. نزدیک به یک میلیون سال پیش از میلاد مسیح، هیولایی به نام «‌وندیگو» (Wendigo) تمام اعضای قبیله یک جوان غارنشین را به قتل رساند و خورد. اما او جوان را زنده گذاشت و به او نام «گوست» را داد. گوست برای گرفتن انتقام از غارش خارج شد و مسافت طولانی را برای پیدا کردن وندیگو طی کرد. اما او موفق نشد و در برف و سرما گیر افتاد. در زمانی‌ که چیزی به مرگ او نمانده بود، مفیستو خود را به شکل یک مار درآورد و به گوست گفت که میتواند او را از سرما و مرگ نجات دهد و قدرت کافی برای گرفتن انتقام‌ش را به او بدهد. گوست هم پذیرفت و بدین ترتیب اولین گوست رایدر تاریخ به وجود آمد. این گوست رایدر سوار بر یک ماموت آتشین بزرگ حرکت میکرد. او بعد ها به گروه ‌"انتقام جویان یک میلیون سال قبل از میلاد مسیح" پیوست.

 

6- او روح مادر دکتر دووم را اسیر کرد

او روح مادر دکتر دووم را اسیر کرد

«ویکتور وان دووم» (Victor Von Doom) ملقب به «دکتر دووم» (Doctor Doom) یکی از ابرشروران درجه یک دنیای کمیک است که ارتباط مهمی با مفیستو دارد. سال ها پیش، مادر ویکتور یعنی «سینثیا وان دووم» (Cynthia Von Doom) در کشور لاتوریا زندگی میکرد. او در استفاده از جادوی سیاه مهارت بالایی داشت. سینثیا که از ظلم و ستم پادشاه لاتوریا به ستوه آمده بود، حاضر شد که روح‌ش را در ازای قدرت کافی برای سرنگونی پادشاه، با مفیستو معاوضه کند. او از قدرت های جدید خود برای کشتن سربازان شاه استفاده کرد اما چون تسلط کافی بر قدرت هایش را نداشت، ناخواسته باعث مرگ افراد بیگناه شد. او که از این اقدام خود پشیمان و هراسان بود، توسط یک سرباز نیمه جان زخمی شد. در ادامه فهمیدیم که مفیستو توانایی های زیادی به سینثیا داده بود، اما هرگز قدرت کافی برای کنترل این توانایی ها را به او نداده بود. سرانجام سینثیا فرار کرد و در جنگل و در آغوش‌ همسرش جان داد. طبق قرارداد مفیستو، روح سینثیا بعد از مرگ‌ش اسیر، و تا ابد شکنجه شد. وقتی ویکتور بزرگ شد از سرنوشت مادرش آگاه شد. عشق او نسبت به مادرش موجب شد که به یادگیری جادو روی بیاورد و به جادوگری خبره تبدیل شود. در رمان گرافیکی "‌دکتر استرنج و دکتر دووم: فتح و عذاب" (Doctor Strange and Doctor Doom: Triumph and Torment) فهمیدیم که دکتر دووم هر سال در شامگاه میانه تابستان که بهترین موقع برای وارد شدن به قلمرو جهنم است، به مصاف مفیستو و ارتش شیاطین او میرود تا روح مادرش را آزاد کند، ولی هر بار شکست میخورد. او سرانجام از دکتر استرنج کمک گرفت و در نهایت نبردی بین استرنج و دووم علیه مفیستو به وجود آمد. در پایان مفیستو ناخواسته روح مادر دووم را آزاد کرد و او به رستگاری و آرامش ابدی رسید. در ضمن اگر رمان گرافیکی "‌دکتر استرنج و دکتر دووم: فتح و عذاب" را نخوانده‌اید میتوانید آن را با ترجمه فارسی از اینجا دانلود کنید. البته در کمیک های «مرد آهنی بدنام» (Infamous Iron Man) شاهد بودیم که مادر دووم دوباره به دنیای زندگان بازگشته است. ولی در نهایت فاش شد که او واقعی نبوده و فقط تمثیلی بود که مفیستو آن را ساخته است.

 

5- وسواس مفیستو نسبت به «موج سوار نقره‌ای»

وسواس مفیستو نسبت به «موج سوار نقره‌ای»

شاید به نظر برسد که مفیستو هیچ ارتباطی با شخصیت کیهانی مثل «موج سوار نقره‌ای» (Silver Surfer) ندارد، اما جالب است بدانید که مفیستو علاقه عجیبی به او دارد. قبل‌تر گفتیم که مفیستو در کمیک های موج سوار نقره‌ای خلق شد. او در اولین حضورش در دنیای کمیک، معشوقه موج سوار را ربود و به قلمروی خود برد. او سپس سعی کرد با موج سوار بر سر روح‌ش معامله کند، اما پاکی و خلوص موج سوار، کار را برای مفیستو سخت میکرد. او ابتدا سعی کرد با وعده اعطا کردن قدرت، ثروت و زنان، موج سوار را وسوسه کند اما موفق نشد. بعد از آن، مفیستو موج سوار را جذب ذهن خودش کرد اما به دلیل نیروی پاکی و عشق روح موج سوار، نتیجه برعکس شد و موج سوار آزاد گشت. بعد از این تقابل تلاش های مفیستو برای به بردگی گرفتن روح موج سوار نقره‌ای بیشتر شد و هر دفعه، او با ترفندی جدید وارد عمل میشد. مسلما وقتی موجود قدرتمندی مثل موج سوار نقره‌ای تحت فرمان مفیستو باشد، قدرت مفیستو از قبل هم بیشتر میشود. بنابراین مفیستو دیوانه وار برای تصاحب روح او تلاش میکند. خوشبختانه حیله ها و ترفند های مفیستو، هرگز نتوانسته‌اند حریف پاکی روح و قلب موج سوار نقره‌ایشوند.

 

4- مفیستو هیچ فرم فیزیکی ندارد

مفیستو هیچ فرم فیزیکی ندارد

مفیستو معمولا به شکل مردی با پوست قرمز و ظاهری شیطانی نمایان میشود‌. اما این ظاهر واقعی او نیست، چون او اصلا ظاهر و شکل فیزیکی ندارد! در حقیقت مفیستو یک انرژی خالص است که میتواند تقریبا به شکل هر انسان یا حیوانی در بیاید. او برای فریب دادن دیگران از توانایی تغییر ظاهر خود نهایت استفاده را میکند. علاوه بر قدرت تغییر شکل مفیستو، او همچنین میتواند اندازه خودش را هم تغییر دهد.

 

3- «اسکارلت ویچ» برای خلق فرزندا‌نش از روح مفیستو استفاده کرد

در دنیای کمیک، بعد از اینکه اسکارلت ویچ و ویژن با هم ازدواج کردند، واندا با استفاده از قدرت هایش دو فرزند دوقلوی پسر با نام های «توماس» و «ویلیام» آورد که آن ها هم قدرت های فرابشری داشتند. زندگی عاشقانه و شاد این زوج وقتی از هم پاشید که فاش شد ماهیت وجودی بچه هایشان در واقع قطعه ای از روح مفیستو هستند. در حقیقت روح مفیستو به 5 تکه تقسیم شده بود و از طریق یکی از مزدوران خودش به نام «مستر پاندمونیوم» (Master Pandemonium) دنبال جمع کردن این تکه بود. اما زمانی که واندا موفق شد با استفاده از قدرت های جادوگری اين دوقلو را برای خود و ویژن ایجاد کند، ناخواسته بخش هایی از روح مفیستو به درون دوقلوها رخنه کرده بود. سپس مفیستو از طریق «مستر پاندمونیوم» تکه های روح بچه های واندا و ویژن را دوباره به خودش جذب کرد و در نتیجه بچه های واندا و ویژن هم از بین رفتند! از دست‌دادن فرزندان، به قدری واندا را تحت تاثیر قرار داد که او عقلش را موقتا از دست داد و حتی روابطش با ویژن هم دچار گسستگی شد و از او جدا شد. این واقعه آنقدر برای واندا غم انگیز بود که «‌اگثا هارکنس» (Agatha Harkness) مجبور شد حافظه واندا را پاک کند تا دیگر فرزندانش را به یاد نیاورد و عذاب نکشد.

فرزندان اسکارلت ویچ

البته سال ها بعد در کمیک های Young Avengers مشخص شد که دو پسر به نام های «توماس شپرد» ملقب به Speed (اسپید) و «ویلیام کپلان» ملقب به Wiccan (ویکان) که هر دو در دو خانواده جداگانه متولد شده بودند. در واقع همان نسخه حلول یافته توماس و ویلیام (فرزندان ویژن و اسکارلت ویچ) هستند (همون اصل تناسخ!) . اسپید قدرت های دایی خودش یعنی «کوئیک سیلور» رو به ارث برده. و دومی یعنی ویکان قدرت های جادویی و تغییر واقعیت مانند مادرش اسکارلت ویچ رو داره!!!

 

2- فرزندان مفیستو

در طول تاریخ مفیستو صاحب سه فرزند شده است که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.

 

- بلک هارت (Blackheart)

بلک هارت - پسر مفیستو 

بلک هارت پسر مفیستو و یکی از قدرتمند ترین شیاطین عالم است. وقتی حرف از پستی و فرومایگی ميشه نميشه این دیو شیطانی رو از یاد برد. او زاده نشده ولی مفیستو اونو تولید کرده که به همین دلیل خیلی ها او را پسر مفیستو قلمداد میکنند. او برای اولین بار در شماره 270 از کمیک های دردویل ( سال 1996) حضور پیدا کرد و از همون اولش هم خباثت و قدرتشو به تمام خواننده ها نشون داد. اون حتی سعی داشته از پدرش یعنی مفیستو هم خبیث تر واقع بشه و هر چی که جلوتر میرفت بیشتر به هدف خود نزدیک ميشد و انگیزه ها و اهدافش پیچیده تر و عمیق تر ميشد تا اینکه اون تصمیم گرفت دنیا رو به جهنم تبدیل کنه! او تا حدودی هم به هدفش رسید ولی مرگ امونش نداد ولی خوانندگان تا به حال به خباثت و پیچیدگی او پی بردند.

در سال 2009 که فیلمی از گوست رایدر بر پایه اریجین او اکران شد که بلک هارت به همراه مفیستو در آن حضور داشت.

 

- مِفیستا (Mephista)

مِفیستا (Mephista) 

مفیستا تنها دختر مفیستو است. او برخلاف دیگر اعضای خانواده‌اش یک شرور مطلق نیست و با فانی ها مشکلی ندارد. او در ابتدا توسط پدرش مامور شد که دکتر استرنج را شکست دهد. اما او به استرنج علاقه رومانتیک پیدا کرد و متحد او شد. مفیستا نه تنها در شرارت های پدرش همکاری نمی‌کند، بلکه حتی با او و دیگر اربابان جهنم می‌جنگد.

 

- گِرِی لایت (Greylight)

گِرِی لایت (Greylight)

گری لایت پسر دیگر مفیستو است که همچون پدرش راه شرارت را پیش گرفته است. سرزمین "سافت‌لندز" (Softlands) یکی از ایستگاه های پس از مرگ است که روح انسان هایی که جایی برای رفتن ندارند به آنجا برده میشوند و سپس روح آنها به آرامش و رستگاری میرسد و یا نزد مفیستو برده میشوند. البته خود مردمی که در این شهر زندگی میکردند، به یاد ندارند که مرده‌اند. گری لایت به همراه خدمتگزارانش این شهر را محاصره کرده بودند و همواره مردم سافت‌لندز را عذاب میدادند. وقتی «‌استار لرد»‌ به این شهر رسید، از بی‌عدالتی های گری لایت آگاه شد و تصمیم گرفت او را شکست دهد. در ادامه مبارزه ای بین این دو در گرفت و در پایان گری لایت پیروز شد. اما هالک به کمک استار لرد آمد و گری لایت را به قتل رساند.

  

1-  او مرد عنکبوتی و دختر او را بزرگترین مانع بر سر حکومت خود بر عالم میداند و بارها نقش کشیده آنها را از سر راه خود بردارد!

از صدقه سری «جو کسادا» (سر دبیر سابق مارول) چند سالی‌ست که پای مفیستو به کمیک‌های اسپایدرمن باز شده و شاهد بوده‌ایم که او با اسپایدرمن و هرکس که به او مربوط می‌شود خصومت عجیب‌وغریبی دارد! اولین بار شاهد بودیم که مارول برای اینکه اسپایدرمن را دوباره برای مخاطبین نوجوان جذاب تر کنه، به دنبال بهانه ای میگشت که او دوباره مجرد بشه! یعنی میخواست ازدواج پیتر پارکر و مری جین واتسون را برهم بزند. و در نهایت در داستانی منفور به نام  "یک روز دیگر" (One More Day) این اتفاق رقم خورد و پیتر پارکر طی اقدامی احمقانه و غیر منطقی و برای نجات جان زن عموی خودش، با مفیستو بر سر ازدواج خودش معامله کرد! یعنی مفیستو جان زن عمویش را نجات داد و در عوض ازدواج چندین و چند ساله او با مری جین را جوری بر هم زد که انگار هرگز رخ نداده است!

بر هم خوردن ازدواج پیتر پارکر

این‌که مفیستو از برهم‌زدن ازدواج پیتر و مری‌جین دقیقاً چه سودی می‌برد و چرا باید چنین چیزی را بهای معامله با خود قرار دهد سؤالی بود که نویسندهٔ این داستان  زحمت ارائهٔ جوابی منطقی برایش را به خود نداد و هواداران هم عصبانی‌تر از چیزی بودند که به دنبال منطق احتمالیِ پشت داستان بگردند! امّا آقای نیک اسپنسر که از سال 2018 تا همین اواخر نویسنده داستان های مرد عنکبوتی بود، یحتمل نتوانست سران مارول را متقاعد کند تا اجازهٔ حذف کلّی این داستان را به او بدهند، دست‌کم توانست علّت خصومت مفیستو با اسپایدرمن را توجیه کند. در نتیجه در شمارهٔ 74 کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز فاش شد که مفیستو توانایی دیدنِ آینده را داشته و در این آینده خود را فرمانروای زمین و مغلوب بر قهرمانان آن می‌بیند ولی یک قهرمان به نام مرد عنکبوتی (پیتر پارکر) است که سد راهش میشود و به حکومت او پایان میدهد:

دلیل خصومت مفیستو با پیتر پارکر

مفیستو - اسپایدرمن

امّا در آینده احتمالی دیگر دختر پیتر و مری‌جین یعنی «می‌دی پارکر» ملقب به «اسپایدرگرل» نیز قهرمانی‌ست که علیه او مقاومت کرده و سلطنت او را پایان می‌دهد:

بدین ترتیب می‌فهمیم که مفیستو برای حفظ پادشاهی خودش در آینده سعی داشته تا پیتر و مری‌جین را از هم جدا کند...

  پس الان میدانیم که مرد عنکبوتی و دختر او تنها کسانی هستند که میتوانند در آینده احتمالی او را شکست دهند و به همین دلیل او از سالها پیش سعی کرده زندگی او را جهنم کند و مثلا نورمن آزبورن را به قدرت رسانده، ازدواجش را بر هم زده و احتمالا قضیه ناپدید شدن و مرگ دختر پیتر و مری جین توسط نورمن هم به او ربط داشته تا بدین ترتیب از به دنیا آمدن و بزرگ شدن دخترشان جلوگیری کرده باشد!

 

کیارش یارویسی

(Kia Iron Man)

All rights reserved © Spidey.ir 2021

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

کمیک مشترک دکتر استرنج و دکتر دووم ترجمه شد + لینک دانلود

10 حقیقتی که در کمیک‌های «مردعنکبوتی شگفت‌انگیز» به نویسندگی نیک اسپنسر فاش شد!

رتبه بندی پیرترین شخصیت های مارول

10 شخصیت برتر ژانر وحشت در کمیک های ابرقهرمانی

10 حقیقتی که باید درباره سنگ های بینهایت (INFINITY STONES) بدانید

10 حقیقتی که باید دربارهٔ داستان "اسپایدرمن: یک روز دیگر" بدانید

معرفی 10 دشمن برتر گوست رایدر (GHOST RIDER)

بدترین داستان های مرد عنكبوتی

10 قهرمان برتر کمیک بوکی که رگ و ریشه شیطانی دارند!

18 شایعه و خبر درباره شخصیت هایی که در فیلم «دکتر استرنج در مولتی‌ورس جنون» حضور خواهند داشت

10 داستان جنجالی مرد عنکبوتی در دنیای کمیک

10 خبیث نامیرای برتر مارول و دی سی در دنیای کمیک

10 خبیثی که تقریبا زندگی مرد عنکبوتی را نابود کردند!

20 هیولای برتر مارول (TOP 20 MARVEL MONSTERS)

جنجالی ترین داستان های كمیك بوكی در 20 سال گذشته!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

masiha_87
#1 masiha_87 1400-08-17 07:54
هییییی!
مفیستو هم یواش یواش داره تبدیل به شخصیت های مکمل مرد عنکبوتی شده میشه (خدا نکنه) ولی من هنوز نتونستم یه کمیک فیزیکی بخونم :cry:
آقای یارویسی خیلی مقاله ی جامع و فوق العاده ای بود؛ نثر روانش هم کاملا خوانا و نگارش، فوق العاده بود.
خسته نباشید گرم!
امیدوارم یه روزی تو سری امیزینگ از شر شیطان رانده شده خلاص بشیم! راستی یه سوال...
اگه مفیستو شیطان و سرور جهنم باشه، اون وقت هلا کیه؟ چون هردوتاشون روح مرده ها رو میبرن ولی خب جهنم مگه فقط یه حکومت کننده نداره؟
حالا جدایی از همه ی اینا من فک کنم بیشتر برای رواج دین و این حرفا مفیستو وارد مارول شده بوده، ولی الان کلا هدف عوض شده و داره کت و شلوار میپوشه! به خاطر همینه که اصلا درکش نمیکنم.
نقل قول کردن
Ilya202020
#2 Ilya202020 1400-08-17 09:37
مقاله به این قشنگی 2 کامنت :-?
نقل قول کردن
mtm
#3 mtm 1400-08-17 09:40
به نقل از Ilya202020:
مقاله به این قشنگی 2 کامنت :-?

در واقع 1 کامنت چون شما خودت هم کامنت ندادی :-*
نقل قول کردن
Ilya202020
#4 Ilya202020 1400-08-17 09:46
به نقل از mtm:
به نقل از Ilya202020:
مقاله به این قشنگی 2 کامنت :-?

در واقع 1 کامنت چون شما خودت هم کامنت ندادی :-*

صحیح ولی نظر خاصی اخه نداشتم
نقل قول کردن
Agent bishop
#5 Agent bishop 1400-08-17 09:46
عجیب بود میخواستم تو نظرات بنویسم درمورد مفسیتو مقاله بنویسید دیدم نوشتید !
به جز مورد ۱۰ و ۵ بقیه رو میدونستم دست شما درد نکنه .
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#6 AM SM BM SM 1400-08-17 10:22
سلام
ممنون بابت مقاله.
میزان نفرتی که بین هواداران اسپایدرمن برای مفیستو وجود داره باورنکردنیه! یعنی هر داستان اسپایدرمنی که این مفیستو توش باشه یه خرابکاری داره! ولی به هر حال مفیستو در دنیای مارول از جایگاه مهمی برخورداره. چه او واقعا شیطان اصلی باشه چه نباشه او تجسم شیطان در دنیای مارول هست و کارهای خبیثانه زیادی انجام داده و تخصص خوبی هم در معامله و وسوسه کردن افراد داره. او از قدیمی ترین و ترسناک ترین شخصیت های جهان مارول به حساب میاد که البته زمزمه هایی هم مبنی بر حضورش در mcu هست. اما ببینیم در تاریخچه او چه حقایقی وجود داره.
مورد 10 خیلی باحال بود! یعنی کیف میکنم که بریم و ریشه شخصیت ها رو دربیاریم. اینجا هم برام خیلی جالب بود که منبع الهام مفیستو یک شخصیت در کمیک قدیمی آلمانی بوده. (یادمه یه کتابی خوندم که فکر کنم برداشتی بود از این داستان. شاید.) و البته سعی کردند که ظاهر مفیستو رو نسبت به اون شیطان در کمیک های مارول ترسناک تر کنند. آقای یارویسی هم که نشون دادن اطلاعاتشون فقط به کمیک های ابرقهرمانی محدود نمیشه.
مورد 9 و 8 هم سوالاتی رو مطرح میکنه که بسیار جالبه. آیا مفیستو واقعا همون شیطان هست؟ به نظر من که آره. ارباب جهنم که آدم و حوا رو گول میزنه به نظرم خود شیطان اصلیه. مگر اینکه خلافش ثابت بشه و مفیستو خودش رازی رو برملا کنه. درباره منشا مفیستو هم آقای یارویسی توضیح خوبی دادند.
ابرقهرمانانی که رگ و ریشه جهنمی دارند در دنیای کمیک کم نیستند. مثلا اسپاون که محبوبیت خاصی در طرفداران انتشارات ایمیج کامیکس داره. یکی از این شخصیت ها گوست رایدر هست که با اون ظاهر و کارهای جالبش محبوبیت خاصی داره. مفیستو هم که اهل معامله و اینطوری شخصیتی مثل گوست رایدر به وجود میاد. در واقع ایده معامله با شیطان و نارو زدن بهش ایده بسیار جالبی هست چون میتونه تنش های قهرمان رو بر اساس هویتش نشون میده. چون به هر حال ریشه قدرت های او بر اساس جهنم هست و اینطور تنش زیادی خلق کرد که ببینیم او چطور با قدرت هاش کنار میاد.
مورد 6 هم عشق دیکتاتوری مثل دکتر دووم (که به نظرم بعد از گرین گابلین بهترین خبیث دنیای کمیک هست که هرکسی هم بگه اون بهترینه راستش نمیتونم باهاش مخالفت کنم چون گرین گابلین و دکتر دووم و مگنتو با هم فاصله نزدیکی دارند.) نسبت به مادرش خیلی جالبه. اینطوری که شخصیت مغروری مثل او هم در برابر قدرت مفیستو به زانو درمیاد. کمیک مشترک او با دکتر استرنج هم یکی از بهترین کمیک های این دو شخصیت هست و ایده رفتن به جهنم برای نجات دادن کسی خیلی باحاله!
موج سوار نقره ای یکی از باحال ترین و متفاوت ترین قهرمانان دنیای مارول هست که بسیار هم خوش قلبه. با او میشه به بشریت نگاه متفاوتی انداخت و اون رو بررسی کرد. ظاهرش هم ساده است ولی با شخصیتش همخوانی داره. طبیعیه که چنین قهرمانی با مفیستو سرشاخ شده باشه اما خوشبختانه تا حالا مفیستو نتونسته کار خاصی کنه.
حقیقت هایی هم که درباره فرزندان مفیستو گفته شد جالبه و خیلی خوبه که یکی از فرزندانش علیه خودش طغیان کنه و نبرد های او رو با پدرش ببینیم. معروف ترین فرزندش هم بلک هارت هست که در بعضی مواقع در خباثت از پدرش هم پیشی میگیره و ظاهر خیلی ترسناکی داره. گری لایت هم که شبیه آدم های تو فیلم های وسترن هست. (یه ریش بذاره دیگه قشنگ شبیه شخصیت های توی بازی Red Dead Redemption 2 میشه! :lol: )
درباره مورد اول هم که این مفیستو بارها ما رو عذاب داده. نمبشه این یارو که داستان هاش هیچ ربطی خاصی به اسپایدرمن نداره در داستان های او حضور نداشته باشه؟ هر جایی هم اومده یه خرابکاری کرده. از اون omd لعنتی که شروعی بود بر افت کمیک های اسپایدرمن تا مدت ها (شاید بشه گفت تا دنیای عنکبوتی) تا همین چند وقت پیش و کمیک های مرد عکبوتی شگفت انگیز که خرابکاری در ابعاد کوچکتر بود. حالا شاید این اواخر اونقدر هم بد نبود ولی بازهم ناراحتی هایی پیش اومد. احتمال این هم هست که مفیستو در ادامه رویداد تولد مجدد قهرمانان حضور مهمی داشته باشه. فقط خدا کنه که دیگه توی کمیک های اسپایدرمن نبینیمش!
با تشکر از آقای یارویسی. مقاله فوق العاده بود و شما هم اطلاعات عالی دارید.
نقل قول کردن
Hail Comic Book
#7 Hail Comic Book 1400-08-17 11:30
ایکاش یک توضیح درست حسابی داده میشد راجب معامله نورمن و مفستیو.الان این قضیه بچه پیتر و مری جین که توسط نورمن به قتل رسید با هم رو راست باشیم مفستیو قطعا دخالت داشته.
کلا اشتباه اصلی حضور این ویلن تو داستان های اسپایدرمن بود.
مفستیو باید با اسکارلت ویچ و دکتر استرنج و گوست رایدر سر و کله بزنه.اسپایدرمن کلا داستان هاش راجب انسان های معمولی هست و فضای جادویی به ندرت پیدا میشه توش.کار اسپایدرمن نیست که با شیطان بجنگه کارش اینه اونایی که به بدی روی اوردن باهاشون بجنگه و کمکشون کنه اصلاح بشن.
نقل قول کردن
Amirreza-85
#8 Amirreza-85 1400-08-17 11:44
عالییییی بود واقعا عالی.من فقط سه تاشونو میدونستم.ببخشید درمورد شیوه خلق شدن سنگ های بینهایت کمیکی هست که برم بخونم؟چون توی مورد هشتم شما میگین خالق تمام سنگ های ابدیت یک نفر بوده ولی تو فیلم دکتر استرنج وانگ میگه سنگ زمان یا چشم آگاماتو رو شخصی به نام آگاماتو خلق کرده.من واقعا گیج شدم.راهنمایی کنید ممنون میشم
نقل قول کردن
king venom
#9 king venom 1400-08-17 12:34
به نقل از Hail Comic Book:

مفستیو باید با اسکارلت ویچ و دکتر استرنج و گوست رایدر سر و کله بزنه.اسپایدرمن کلا داستان هاش راجب انسان های معمولی هست و فضای جادویی به ندرت پیدا میشه توش.کار اسپایدرمن نیست که با شیطان بجنگه کارش اینه اونایی که به بدی روی اوردن باهاشون بجنگه و کمکشون کنه اصلاح بشن.

این طرز فکر خیلی اشتباهه ، مثلا خیلیا از روی سطحی بینی میگن بتمن فقط باید با خلافکارا و قاتلان سریالی و رؤسای جنایت و... بجنگه و اصلا به شخصیت های بزرگتر نمیخوره! ولی اون عضو اصلی جاستیس لیگ هست و حتی تو سری های اختصاصیش با کسی مث دارکساید هم جنگیده! و داستان های خیلی خوبی هم تو این زمینه داره! اسپایدی هم داستان هایی از این دست خیلی داره که حتی چنتاشونم تو سایت معرفی و ترجمه شدن که اسپایدرمن رو مقابل تهدیدات کیهانی و جادویی و حتی مولتیورسی قرار میده!!«نمونش اسپایدر-ورس» درکل میخوام بگم که تو دنیای کمیک هیچ شخصیتی فقط به یه راه و مسائل خاص محدود نمیشه و میتونه فرا تر بره، دقت کنی سری ونوم دانی کیتس هم رو همین اصل میچرخه که کسی تا اون موقع انتظارشو نداشت و چه سری باشکوهی هم ازش اومد بیرون!
پس با احترام طرز فکرت خیلی اشتباهه!!
نقل قول کردن
Agent bishop
#10 Agent bishop 1400-08-17 14:10
به نقل از king venom:
به نقل از Hail Comic Book:

مفستیو باید با اسکارلت ویچ و دکتر استرنج و گوست رایدر سر و کله بزنه.اسپایدرمن کلا داستان هاش راجب انسان های معمولی هست و فضای جادویی به ندرت پیدا میشه توش.کار اسپایدرمن نیست که با شیطان بجنگه کارش اینه اونایی که به بدی روی اوردن باهاشون بجنگه و کمکشون کنه اصلاح بشن.

این طرز فکر خیلی اشتباهه ، مثلا خیلیا از روی سطحی بینی میگن بتمن فقط باید با خلافکارا و قاتلان سریالی و رؤسای جنایت و... بجنگه و اصلا به شخصیت های بزرگتر نمیخوره! ولی اون عضو اصلی جاستیس لیگ هست و حتی تو سری های اختصاصیش با کسی مث دارکساید هم جنگیده! و داستان های خیلی خوبی هم تو این زمینه داره! اسپایدی هم داستان هایی از این دست خیلی داره که حتی چنتاشونم تو سایت معرفی و ترجمه شدن که اسپایدرمن رو مقابل تهدیدات کیهانی و جادویی و حتی مولتیورسی قرار میده!!«نمونش اسپایدر-ورس» درکل میخوام بگم که تو دنیای کمیک هیچ شخصیتی فقط به یه راه و مسائل خاص محدود نمیشه و میتونه فرا تر بره، دقت کنی سری ونوم دانی کیتس هم رو همین اصل میچرخه که کسی تا اون موقع انتظارشو نداشت و چه سری باشکوهی هم ازش اومد بیرون!
پس با احترام طرز فکرت خیلی اشتباهه!!


نه اتفاقا شما داری اشتباه میکنی.
بحث مبارزه با بحث دشمنی فرق داره . برای مثال شما بتمن و دارک ساید رو مثال زدی اما آیا دارک ساید با بتمن خصومت داره یا حالت معمولی بتمن دنبال اینه که با دارک ساید روبه رو شده نه پس بینشون دشمنی نیست فقط وقتی دارک ساید حمله می‌کنه بتمن به همراه لیگ عدالت باهاش میجنگند که از این موارد برای مردعنکبوتی دیدیم که مثلاً مردعنکبوتی به همراه انتقام جویان با ثانوس میجنگنه یا با دکتر دووم میجنگه یا خودش تنها می‌ره با جانگرات میجنگنه اما آیا الان جانگرات دشمن مردعنکبوتی محسوب میشه ؟ نه
قضیه مفسیتو شخصی و دشمنیه ! یعنی مفسیتو به خاطر اینکه مردعنکبوتی در آینده شکستش میده داره عمدا تو زندگی مردعنکبوتی دخالت می‌کنه و اون رو خراب می‌کنه که بهش میگن دشمنی و مفسیتو هم شخصیتیه که به درد قهرمان های جادویی و ماورائی میخوره و این شخصیت هیچ وجه مشترکی با مردعنکبوتی نداره . وارثانی رو که مثال زدی اونها به دنبال انرژی عنکبوتی اند و همچنین شخصیت های با تهدید فیزیکی اند و حتی جنبه علمی هم دارند ( کلون سازی ) و همچنین نقطه ضعف های خودشون رو دارند ( رادیو اکتیو ) پس ببین چه قدر به مردعنکبوتی میخورند .
سری دانی کیتس هم درمورد منشا سیمبوت بود پس از همه لحاظ به ونوم میخورد .
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#11 AM SM BM SM 1400-08-17 14:40
به نقل از king venom:
به نقل از Hail Comic Book:

مفستیو باید با اسکارلت ویچ و دکتر استرنج و گوست رایدر سر و کله بزنه.اسپایدرمن کلا داستان هاش راجب انسان های معمولی هست و فضای جادویی به ندرت پیدا میشه توش.کار اسپایدرمن نیست که با شیطان بجنگه کارش اینه اونایی که به بدی روی اوردن باهاشون بجنگه و کمکشون کنه اصلاح بشن.

این طرز فکر خیلی اشتباهه ، مثلا خیلیا از روی سطحی بینی میگن بتمن فقط باید با خلافکارا و قاتلان سریالی و رؤسای جنایت و... بجنگه و اصلا به شخصیت های بزرگتر نمیخوره! ولی اون عضو اصلی جاستیس لیگ هست و حتی تو سری های اختصاصیش با کسی مث دارکساید هم جنگیده! و داستان های خیلی خوبی هم تو این زمینه داره! اسپایدی هم داستان هایی از این دست خیلی داره که حتی چنتاشونم تو سایت معرفی و ترجمه شدن که اسپایدرمن رو مقابل تهدیدات کیهانی و جادویی و حتی مولتیورسی قرار میده!!«نمونش اسپایدر-ورس» درکل میخوام بگم که تو دنیای کمیک هیچ شخصیتی فقط به یه راه و مسائل خاص محدود نمیشه و میتونه فرا تر بره، دقت کنی سری ونوم دانی کیتس هم رو همین اصل میچرخه که کسی تا اون موقع انتظارشو نداشت و چه سری باشکوهی هم ازش اومد بیرون!
پس با احترام طرز فکرت خیلی اشتباهه!!

ببینید هر شخصیت فضای کمیک های مخصوص به خودش رو داره. مثلا چهار شگفت انگیز در فضا سر و کار دارند و با تحدید هایی مثل گالاکتوس میجنگند. یا فضای کمیک های ولورین خشن تر و بَدَوی تر هست که با دشمنانی مثل سیبرتوث میجنگه. فضای کمیک های اسپایدرمن هم بیشتر زمینی و واقع گرایانه است. برای همینه که هنوز هم هواداران اسپایدی نمیتونند ونوم رو در کمیک های او قبول کنند. (با ریشه های فضایی، نه الان که زمینی تر شده) اینجا چند نکته وجود داره. اول اینکه وقتی ما میگیم فضای کمیک های اسپایدرمن به مفیستو و جنبل جادو نمیخوره، به این معنی نیست که لزوما هر کمیکی از اسپایدی که اینطور باشه، بده! نه، مسئله اینه که وقتی زیاد بشه و از حد خودش خارج بشه، میشه omd! اصلا مسئله اینه که همین موضوعات جادویی شاید برای تنوع یا حتی فراتر از تنوع در دنیای اسپایدرمن بد نباشند، (مثل اینکه ما میگیم داستان های دارک برای اسپایدی بسیار جالب هستند و داستان های اینطور زیاد داشته، اما نباید دیگه از حد خودشون خارج بشن و فضای همه کمیک های اسپایدرمن رو "زیادی" غم زده کنند) اما نه اینجوری که روی دنیای او و کمیک های بعدش "تاثیر" خاصی بذاره. مثل omd که اکثر کمیک های قبل و بعد خودش رو شخم زد! درباره اسپایدر-ورس هم موضوع همینه که یه رویداد بزرگ و بسیار جذاب بود. اما چیزی که برخلاف قوانین دنیای اسپایدرمن باشه، نداشت. مسئله دنیاهای موازی برای اکثر شخصیت ها قابل اجراست چون شاید پایه علمی داشته باشه اما بعد از اون دیگه مسئله اصلی دیدن نسخه هایی در دنیای موازی اسپایدی هست که جالبه. اون مثال ونوم هم به نظرم درست نیست. شما نمیتونید اسپایدی رو که شخصیت و فضای داستان هاش تو همون دوران مرحوم استن لی و مرحوم استیو دیتکو تثبیت شد و هنوز هم تا حدی در بسیاری از داستان ها نقض نشده، با ونومی مقایسه کنید که قبل از run دانی کیتس میشه گفت اصلا شخصیت ثابتی نداشت! برای همین مارول هی شخصیت سیمبیوتی جدید درست میکرد و میزبان ونوم رو عوض میکرد. اون فقط پایه اوریجینش فضایی بود و گرنه من فکر کنم قبل از این run داستان های زمینیش خیلی بیشتر از داستان های فضاییش بود. (اگر مامور ونوم و فلش تامپسون رو حساب نکنیم و تمرکز رو روی ادی براک بذاریم.) دانی کیتس اومد در اوریجین او تغییر ایجاد کرد و ریشه هاش رو زمینی تر کرد اما دلیل نشد که ارتباط اون رو کامل با فضا قطع کنه. (که دیدیم این اتفاق هم نیفتاد.) الان میدونید اگر تغییری هرچند کوچک در اوریجین اسپایدرمن به وجود بیاد چه بَلوایی درست میشه؟ (مثل همین قضیه نورمن آزبورن در کمیک های جدید مرد عنکبوتی شگفت انگیز) اما درباره ونوم کسی اعتراضی نداشت چون با اون اوریجین درب و داغونی که ونوم داشت هرچی بیشتر توش تغییرات مثبت ایجاد میشد، بهتر! درباره بتمن هم باز قضیه همینه که او وقتی در سطح خیابانی هست داستان های جالب تری داره، اما دلیل نمیشه که کلا نباید بین‌المللی باشه و هر داستان اینطوریش بَده!
در کل قضیه اینه که مفیستو بیش از حد داره در داستان های اسپایدی جولان میده. کارهایی که او میکنه عواقب داره و سایه اش روی کمیک های اسپایدرمن ایجاد میشه که این اصلا خوب نیست.
نقل قول کردن
Hail Comic Book
#12 Hail Comic Book 1400-08-17 14:41
به نقل از king venom:
به نقل از Hail Comic Book:

مفستیو باید با اسکارلت ویچ و دکتر استرنج و گوست رایدر سر و کله بزنه.اسپایدرمن کلا داستان هاش راجب انسان های معمولی هست و فضای جادویی به ندرت پیدا میشه توش.کار اسپایدرمن نیست که با شیطان بجنگه کارش اینه اونایی که به بدی روی اوردن باهاشون بجنگه و کمکشون کنه اصلاح بشن.

این طرز فکر خیلی اشتباهه ، مثلا خیلیا از روی سطحی بینی میگن بتمن فقط باید با خلافکارا و قاتلان سریالی و رؤسای جنایت و... بجنگه و اصلا به شخصیت های بزرگتر نمیخوره! ولی اون عضو اصلی جاستیس لیگ هست و حتی تو سری های اختصاصیش با کسی مث دارکساید هم جنگیده! و داستان های خیلی خوبی هم تو این زمینه داره! اسپایدی هم داستان هایی از این دست خیلی داره که حتی چنتاشونم تو سایت معرفی و ترجمه شدن که اسپایدرمن رو مقابل تهدیدات کیهانی و جادویی و حتی مولتیورسی قرار میده!!«نمونش اسپایدر-ورس» درکل میخوام بگم که تو دنیای کمیک هیچ شخصیتی فقط به یه راه و مسائل خاص محدود نمیشه و میتونه فرا تر بره، دقت کنی سری ونوم دانی کیتس هم رو همین اصل میچرخه که کسی تا اون موقع انتظارشو نداشت و چه سری باشکوهی هم ازش اومد بیرون!
پس با احترام طرز فکرت خیلی اشتباهه!!



شما منظور من رو اشتباه متوجه شدید.
منظور من این بود که حضور مفستیو به عنوان یکی از دشمنان اصلی اسپایدرمن اشتباهه.اگر مثلا توی رویداد های دیگه که توشون اسپایدرمن حضور داشت یا در حد یک حضور خیلی کوچیک توی داستان های اصلی مشکل نیستش.مسئله ذات اصلی کاراکتره.مثلا شما دیدی تو سری اختصاصی بتمن بیاد با دارکساید بجنگه؟؟اونم توی چند تا شماره پشت سر هم؟؟
(البته اسپایدرمن با مفستیو نجنگیده ولی در کل منظورم همون تاثیر زیادی که رو داستان ها میزاره بود)
الان مفستیو با نورمن معامله کرده.با دکتر اختاپوس معامله کرده.با مری جین معامله کرده.با پیتر معامله کرده.به نظر شما آیا اینا درسته؟
نقل قول کردن
hassan91
#13 hassan91 1400-08-17 15:43
کاش مارول به همین علت خصومت مفیستو و مرد عنکبوتی میپرداخت، منتها وارد کردن جزئیات پشت پرده مفیستو با نورمن حال ادم میگیره. فعلا هم که تو پایان ران نیک اسپنسر نورمن آزبورن به رستگاری رسیده و با مرگ هری فهمیده که قدرت زیاد مسئولیت زیاد به همراه داره! :-?

حالا نه تنها آرزوی پاک شدن مفیستو از خط داستانی مرد عنکبوتی به دلمون مونده بلکه این قضیه نورمن هم بهش اضافه شد. (گل بود به سبزه نیز آراسته شد.)

من شناخت زیادی از این مفیستو نداشتم. جالب بود. البته خبر داشتم که اون اوایل تو کمیکهای موج سوار نقره‌ای حضور داشته. کاش مارول به جای ابدی ها، یه فیلم از روح سوار میداد بیرون :-*
نقل قول کردن
s.p.i
#14 s.p.i 1400-08-17 16:40
#9
البته یه نکته وجود داره بعضی از شخصیت ها مثل همون چهار شگفت انگیز محیط و فضاشون داری کشش هست یعنی نویسنده میتونه هم بیاد برای چهار شگفت انگیز داستان با اصطلاح خاکی بنویسه هم داستان های فضایی چهار شگفت انگیز هم میتونند داری دشمنای زمینی باشن هم دشمنای فضایی حتی ونوم هم چه دانی کیتس و یا حالا هر نویسنده میتونه از ونوم تو فضا یا تو زمین استفاده کنه هم میتونه دشمن براش خلق کنه هم فضایی هم زمین باشه ولی خب بعضی از شخصیت های مثبت و یا منفی فقط داری کشش نیستن مثل همین
مرد عنکبوتی یعنی مرد عنکبوتی شخصیت فضایی مثل ونوم یا شخصیت جادویی مثل مفیستو به درد فضای مرد عنکبوتی نمخورند برای مثال دارک ساید هم دشمن جاستیس لیگ هستش نه بتمن چون جاستیس لیگ یک تیم هستش و شخصیت های مختلفی توی گروه هست نویسنده این امکان داره که بیاد هم داستان ترسناک و یا فضایی برای یک گروه مثل جاستیس لیگ یا اونجرز بنویسه از طرف دیگه دارک ساید دشمن تاپ جاستیس لیگ و سوپرمن هست ولی آیا دشمن تاپ بتمن هم هست و یا با بتمن خوصمت داره ؟؟
آیا دارک ساید به درد فضا و داستان های بتمن میخوره ؟نه چون بتمن کارگاه هست و دارک ساید فضایی به درد دشمنی با بتمن نمیخوره چون فضایی برای شخصیتی مثل سوپرمن یا مارشن منهانتر مناسب
نقل قول کردن
s.p.i
#15 s.p.i 1400-08-17 17:10
خیلی ممنون از آقا کیارش بابت مقاله
راستش جدا از حضور این شخصیت تو کمیک مرد عنکبوتی که روی مخ هست ولی شخصیت مهمیه که خب به درد شخصیت هایی مثل آدام ورلاک و یا دکتر استرنج و موج سوار نقره ای میخوره در کل شخصیت هایی که داری جادو هستن
در مورد شیطان بودن و یا نبود جای بحث وجود داره ولی به نظر شخصی بنده مفیستو شیطان هست
و البته شیطان هم فرم فیزیکی نداره و میتونه به هر شکلی باشه و تغییر کنه جالبه که یکبار به شکل آدم با نورمن دیدار کرد و یا یکبار خودشو به شکل دختر مرجین و پیتر درآورد در مورد قضیه دکتر دووم و مادرش به مفیستو تقریبا میدونستم
و البته در مورد قضیه روح سوار راستش از دشمنای اصلی اون به شمار میاد البته جالب اینجاست که زمزمه هایی برای حضور یافتن اون تو mcu شنیده میشه یه سرنخ هایی هم داده شده البته نمیدونم چرا پای مفیستو به داستان های مرد عنکبوتی و نورمن باز شد و اصلا خوب نیست امیدوارم دیگه این شخصیت تو کمیک های مرد عنکبوتی نبینیم چون روی مخ

تشکر
نقل قول کردن
king venom
#16 king venom 1400-08-17 19:03
به نقل از Hail Comic Book:
[quote name="king venom"][quote name="Hail Comic Book"]
مثلا شما دیدی تو سری اختصاصی بتمن بیاد با دارکساید بجنگه؟؟اونم توی چند تا شماره پشت سر هم؟؟

بله بتمن تو سری بتمن و رابین 2014 با استفاده از زره هلبت با دارکساید جنگید! البته دارکساید دشمن خونی بتمن نیست ولی دلیل نمیشه که این دو نتونن تو یه داستان مشترک حضور داشته باشن!
من نگفتم که اینکه مفیستو نقشی تو کمیک های اسپایدرمن داشته باشه چیز خوبیه!«هرچند تقابلش از نظر خودمم جذاب نماد» من بطور کلی گفتم ، مثلا سولوس که شاید قویترین دشمن اسپایدرمن«ها» باشه نمونه بارزشه که میتونه اسپایدرمن توی همچنین موقعیت هایی بزاره! درضمن من نگفتم که به طور همیشگی باید اینطوری باشه و به ذات کمیک هاش وفادار نباشه چون اگه نباشه ذات خود شخصیت زیر سوال میره، بلکه تو یه ارک داستانی یا رویداد میتونه داستان خوبی رو ارائه بده، وگرنه بهترین داستان های اسپایدرمن مربوط به ذات همیشگی کمیک هاشه که توی نیویورک جریان دارن، ولی بعضی جذاب ترین کمیک هاشم مربوط به ماجراجوییش تو ورای خیابان های نیویورک جریان داره، من میگم اون پتانسیل چنین کمیک هایی رو داره!
نقل قول کردن
Ts7n
#17 Ts7n 1400-08-17 19:33
درمورد این که آیا این کارکتر همون ابلیس یا شیطان معروف هست
طبق سیر تاریخی زبان انگلیسی برای کلمه
Devil
میشه ایشان رو خود ابلیس فرض کرد
کلمه evil به معنی شریر یا بد توی زبان انگلیسی شناخته شده بوده و در مرور زمان برای صدا کردن ابلیس همین کلمه رو با یک تفاوت به کار بردن
the evil
که معنی میشه همان شریر/بدی که میدونید کیه !
یا درواقع تجسم شرارت و بدی
و باز طی مرور زمان این کلمه the اولش به علت شباهت در تلفظ به کلمه D خلاصه میشه
و میشه Devil
ایشان رو میشه همون تجسم بدی در نظر گرفت
هم ظاهرش هم توضیحی ازش هست به عنوان یک انرژی (یعنی در این بُعد هر شکلی میتونه به خودش بگیره)
همش با ابلیس مطابقت داره
خسته نباشید
نقل قول کردن
king venom
#18 king venom 1400-08-17 19:39
به نقل از Agent bishop:
به نقل از king venom:
به نقل از Hail Comic Book:

مفستیو باید با اسکارلت ویچ و دکتر استرنج و گوست رایدر سر و کله بزنه.اسپایدرمن کلا داستان هاش راجب انسان های معمولی هست و فضای جادویی به ندرت پیدا میشه توش.کار اسپایدرمن نیست که با شیطان بجنگه کارش اینه اونایی که به بدی روی اوردن باهاشون بجنگه و کمکشون کنه اصلاح بشن.

این طرز فکر خیلی اشتباهه ، مثلا خیلیا از روی سطحی بینی میگن بتمن فقط باید با خلافکارا و قاتلان سریالی و رؤسای جنایت و... بجنگه و اصلا به شخصیت های بزرگتر نمیخوره! ولی اون عضو اصلی جاستیس لیگ هست و حتی تو سری های اختصاصیش با کسی مث دارکساید هم جنگیده! و داستان های خیلی خوبی هم تو این زمینه داره! اسپایدی هم داستان هایی از این دست خیلی داره که حتی چنتاشونم تو سایت معرفی و ترجمه شدن که اسپایدرمن رو مقابل تهدیدات کیهانی و جادویی و حتی مولتیورسی قرار میده!!«نمونش اسپایدر-ورس» درکل میخوام بگم که تو دنیای کمیک هیچ شخصیتی فقط به یه راه و مسائل خاص محدود نمیشه و میتونه فرا تر بره، دقت کنی سری ونوم دانی کیتس هم رو همین اصل میچرخه که کسی تا اون موقع انتظارشو نداشت و چه سری باشکوهی هم ازش اومد بیرون!
پس با احترام طرز فکرت خیلی اشتباهه!!


نه اتفاقا شما داری اشتباه میکنی.
بحث مبارزه با بحث دشمنی فرق داره . برای مثال شما بتمن و دارک ساید رو مثال زدی اما آیا دارک ساید با بتمن خصومت داره یا حالت معمولی بتمن دنبال اینه که با دارک ساید روبه رو شده نه پس بینشون دشمنی نیست فقط وقتی دارک ساید حمله می‌کنه بتمن به همراه لیگ عدالت باهاش میجنگند که از این موارد برای مردعنکبوتی دیدیم که مثلاً مردعنکبوتی به همراه انتقام جویان با ثانوس میجنگنه یا با دکتر دووم میجنگه یا خودش تنها می‌ره با جانگرات میجنگنه اما آیا الان جانگرات دشمن مردعنکبوتی محسوب میشه ؟ نه
قضیه مفسیتو شخصی و دشمنیه ! یعنی مفسیتو به خاطر اینکه مردعنکبوتی در آینده شکستش میده داره عمدا تو زندگی مردعنکبوتی دخالت می‌کنه و اون رو خراب می‌کنه که بهش میگن دشمنی و مفسیتو هم شخصیتیه که به درد قهرمان های جادویی و ماورائی میخوره و این شخصیت هیچ وجه مشترکی با مردعنکبوتی نداره . وارثانی رو که مثال زدی اونها به دنبال انرژی عنکبوتی اند و همچنین شخصیت های با تهدید فیزیکی اند و حتی جنبه علمی هم دارند ( کلون سازی ) و همچنین نقطه ضعف های خودشون رو دارند ( رادیو اکتیو ) پس ببین چه قدر به مردعنکبوتی میخورند .
سری دانی کیتس هم درمورد منشا سیمبوت بود پس از همه لحاظ به ونوم میخورد .

من نگفتم که حضور مفیستو بعنوان دشمن اسپایدرمن چیز جذابیه«چون به احتمال خیلی زیاد نیست» من میگم این درست نیست که شخصیتی مث اسپایدرمن رو فقط به تار انداختن رو ساختمونا و درگیری با چنتا خلافکار محدود کنی بلکه میتونی گاهی وقتا ازش داستان های عظیم تری بسازی و همچنان به ذاتش همچنان وفادار بمونی(همون اسپایدرورس) بحث من محدود نکردن شخصیته!! توی تمامی کمیک های قبلی میشه به وضوح دید که مارول و نویسنده ها شخصیت ونوم رو حتی بعنوان ضد قهرمان محدود میکردن!! کیتس اومد با دادن یه اورجین مناسب بهش و اضافه کردن المان های کیهانی و ترکیبش با جنبه زمینیش پتانسیل واقعیش رو استخراج کرد!! اینکه بعضیا میگن اسپایدرمن به درد این جور داستانا نمیخوره هم ردیف اون بحث اسپایدرمن بدرد داستان های دارک نمیخوره هستش!! یعنی بعضیا نمیتونن اسپایدی بیشتر و فرا تر از تار زدن رو ساختمون های نیویورک تصور کنن!! و من منکر این نمیشم که اگه قرار باشه از شخصیتی مثل اسپایدرمن چنین داستان هایی خلق کرد باید درست اینکارو کرد! من خودمم نسبت به دخالت مفیستو تو زندگی اسپایدرمن زیاد خوش بین نیستم و ازش خوشم نمیاد!
نقل قول کردن
king venom
#19 king venom 1400-08-17 19:43
به نقل از Hail Comic Book:
[quote name="king venom"][quote name="Hail Comic Book"]



شما منظور من رو اشتباه متوجه شدید.


اره فک کنم تا حدی اشتباه متوجه شدم چون قضیه رو کلی دیدم و بخش مفیستو ش دقت نکردم
نقل قول کردن
Hail Comic Book
#20 Hail Comic Book 1400-08-17 22:25
به نقل از king venom:
به نقل از Hail Comic Book:
[quote name="king venom"][quote name="Hail Comic Book"]
مثلا شما دیدی تو سری اختصاصی بتمن بیاد با دارکساید بجنگه؟؟اونم توی چند تا شماره پشت سر هم؟؟

بله بتمن تو سری بتمن و رابین 2014 با استفاده از زره هلبت با دارکساید جنگید! البته دارکساید دشمن خونی بتمن نیست ولی دلیل نمیشه که این دو نتونن تو یه داستان مشترک حضور داشته باشن!
من نگفتم که اینکه مفیستو نقشی تو کمیک های اسپایدرمن داشته باشه چیز خوبیه!«هرچند تقابلش از نظر خودمم جذاب نماد» من بطور کلی گفتم ، مثلا سولوس که شاید قویترین دشمن اسپایدرمن«ها» باشه نمونه بارزشه که میتونه اسپایدرمن توی همچنین موقعیت هایی بزاره! درضمن من نگفتم که به طور همیشگی باید اینطوری باشه و به ذات کمیک هاش وفادار نباشه چون اگه نباشه ذات خود شخصیت زیر سوال میره، بلکه تو یه ارک داستانی یا رویداد میتونه داستان خوبی رو ارائه بده، وگرنه بهترین داستان های اسپایدرمن مربوط به ذات همیشگی کمیک هاشه که توی نیویورک جریان دارن، ولی بعضی جذاب ترین کمیک هاشم مربوط به ماجراجوییش تو ورای خیابان های نیویورک جریان داره، من میگم اون پتانسیل چنین کمیک هایی رو داره!



همونطور که خودتون هم نوشتید دارکساید توی همین شماره اومد و با زره و اینجور چیزا باهاش جنگیدن و تموم شد رفته و نهایتا چند تا شماره طول کشیده و تاثیر جدی نذاشته.اگر حضور مفستیو به همین شکل بود هم مشکلی نبود.در حالی که مفستیو عملا داستان های اسپایدر منو زیر و رو کرده .ازبورن ها-پیتر و مری جین-دکتر اختاپوس-کیندرد ها اینا همشون الان به مفستیو وصل شدن به نوعی.

و من تو صحبت هاتون متوجه نمشیم چطوری حرف من رو به اینکه من گفتم اسپایدرمن یک قهرمان خیابونیه ربط دادید.من اصلا چنین چیزی نگفتم.من نوشتم ویلن های داستان های اسپایدرمن بیشتر حال و هوای انسان های معمولی که ادم بدی شدن رو داره و اسپایدرمن همیشه سعی میکنه کمک کنه بهشون که اصلاح کنند خودشون رو.(مثلا توی فیلم اسپایدرمن 2 دکتر اختاپوس رو بهش کمک کرد به بازوهاش غلبه کنه).
نقل قول کردن
Ilya202020
#21 Ilya202020 1400-08-17 22:41
به نقل از king venom:
به نقل از Hail Comic Book:

مفستیو باید با اسکارلت ویچ و دکتر استرنج و گوست رایدر سر و کله بزنه.اسپایدرمن کلا داستان هاش راجب انسان های معمولی هست و فضای جادویی به ندرت پیدا میشه توش.کار اسپایدرمن نیست که با شیطان بجنگه کارش اینه اونایی که به بدی روی اوردن باهاشون بجنگه و کمکشون کنه اصلاح بشن.

این طرز فکر خیلی اشتباهه ، مثلا خیلیا از روی سطحی بینی میگن بتمن فقط باید با خلافکارا و قاتلان سریالی و رؤسای جنایت و... بجنگه و اصلا به شخصیت های بزرگتر نمیخوره! ولی اون عضو اصلی جاستیس لیگ هست و حتی تو سری های اختصاصیش با کسی مث دارکساید هم جنگیده! و داستان های خیلی خوبی هم تو این زمینه داره! اسپایدی هم داستان هایی از این دست خیلی داره که حتی چنتاشونم تو سایت معرفی و ترجمه شدن که اسپایدرمن رو مقابل تهدیدات کیهانی و جادویی و حتی مولتیورسی قرار میده!!«نمونش اسپایدر-ورس» درکل میخوام بگم که تو دنیای کمیک هیچ شخصیتی فقط به یه راه و مسائل خاص محدود نمیشه و میتونه فرا تر بره، دقت کنی سری ونوم دانی کیتس هم رو همین اصل میچرخه که کسی تا اون موقع انتظارشو نداشت و چه سری باشکوهی هم ازش اومد بیرون!
پس با احترام طرز فکرت خیلی اشتباهه!!

به نقل از hassan91:
کاش مارول به همین علت خصومت مفیستو و مرد عنکبوتی میپرداخت، منتها وارد کردن جزئیات پشت پرده مفیستو با نورمن حال ادم میگیره. فعلا هم که تو پایان ران نیک اسپنسر نورمن آزبورن به رستگاری رسیده و با مرگ هری فهمیده که قدرت زیاد مسئولیت زیاد به همراه داره! :-?

حالا نه تنها آرزوی پاک شدن مفیستو از خط داستانی مرد عنکبوتی به دلمون مونده بلکه این قضیه نورمن هم بهش اضافه شد. (گل بود به سبزه نیز آراسته شد.)

من شناخت زیادی از این مفیستو نداشتم. جالب بود. البته خبر داشتم که اون اوایل تو کمیکهای موج سوار نقره‌ای حضور داشته. کاش مارول به جای ابدی ها، یه فیلم از روح سوار میداد بیرون :-*

در مورد مسعله گل و سبزه باید خدمتتون عرض کنم انچنان چوب (عذر میخوام !) اسپنسر رو تحت فشار قرار دادن اخرای کار و نگذاشتن چیزی که باید منتشر شه من عاشق ران اسپنسر شدم و مطمعنم دنیا بعد به اندازه استن لی از او تشکر خواهد کرد(البته اصلا شوخ طبعی پیتر رو ما ندیدیم پیتر دیوید تو این زمینه خیلی بهتر بود) ولی تو چند شماره اخر همین جوری یهویی همه چی لو رفت اونی که دوسال کیندرد رو مخفی نگه داشت یه جوری فاشش کرد که اول میکرد بامسمی تر بود درسته که باید بالاخره لو میرفت ولی میتونست بهتر باشه مثل خیلی چیزا از طرفی دیدین که قضیعه گناهان گذشته چه راحت حل شد ولی گند OMD و حضور مفسیتو چه جوری حذف میشد میگفن توهم میستریو هه؟! یا چی!!!
از طرفی دست اسپنسر هم کاملا باز نبود
نقل قول کردن
hassan91
#22 hassan91 1400-08-17 23:31
#21
البته من مسئله‌ای با اسپنسر نداشتم. در کل این مفیستو وصله ناجوره و هر کی یکم به تاریخچه اسپایدی اشراف داشته باشه میفهمه که مفیستو رو زور چپونش کردن به داستانهای اسپایدی.
نقل قول کردن
Ilya202020
#23 Ilya202020 1400-08-18 11:33
به نقل از hassan91:
#21
البته من مسئله‌ای با اسپنسر نداشتم. در کل این مفیستو وصله ناجوره و هر کی یکم به تاریخچه اسپایدی اشراف داشته باشه میفهمه که مفیستو رو زور چپونش کردن به داستانهای اسپایدی.

عزیزم نچپوندن تو قضیعه omd انچنان فرو کردنش تو داستان های اسپایدی (خاک برسرشون!) که به این اسونیا نمیشه درش اورد موافقم حتی من کمیک اولین حضورمادام وب رو نپسندیدم
چون به نظرم خیلی mystc بود و میگفت کجا جرمی اتفاق میافته که اسپایدی جلوشو بگیره مفسیتو که جای خود دارد ...... :-* :-*
نقل قول کردن
P.B.P
#24 P.B.P 1400-10-11 17:25
سلام ممنون از آقای یارویسی
عجب مقاله خوبی بود دست آقای یارویسی درد نکنه،خسته نباشید.
نقل قول کردن
Ultron 7
#25 Ultron 7 1402-06-19 19:44
یه نکته جالب بگم که شاید بدونید یا شایدم نه
برای اولین بار توی فیلم faust 1926 اسم مفیستوفلس تبدیل شد به مفیستو
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37