دارک ترین، خشن ترین و خفن ترین داستان های مردعنکبوتی!

دارک-ترین-dark-کمیک-کامیک-خشن-ترین-و-خفن-ترین-داستان-های-مردعنکبوتی-اسپایدرمن-spiderman

هشدار: این لیست به معرفی تاریک ترین و جدی ترین داستان های مرد عنکبوتی میپردازد که بعضی از آن ها ممکن است برای برخی سنین، نامناسب و آزاردهنده باشند !

مقدمه: داستان های مرد عنکبوتی به خاطر شوخ طبعی و ذات مهربون او، غالباً با حال و هوای مثبت و دلنشین همراه هستن، اما خب این تارافکن عنکبوتی لحظات تیره و تاریک زیادی رو تجربه کرده و لا به لای آثار او می تونید لیست چشم گیر و برجسته ای از کمیک بوک های دارک و جدی هم پیدا بکنید. راستش تصور اینکه اسپایدی تبدیل به آدم بده‌ی داستان بشه یا حتی به یأس و نا امیدی روی بیاره یکم سخته، ولی خب او هم مثل هر انسان دیگه ای ایرادات و ضعف هایی داره و گاهی ممکنه شرایط از کنترلش خارج بشه؛ حال چه به قصد انتقام باشه، یا صرفاً دست و پنجه نرم کردن با مشکلات شخصی که عضو جدانشدنیِ زندگی همه‌ی ماست. توی این مقاله میخوایم اون رویِ کمتر دیده شده‌ی داستان های اسپایدی رو مورد بررسی قرار بدیم و نگاهی داشته باشیم به تیره و تار ترین اوقات زندگی این کاراکتر ..

مقالات زیر را هم بخوانید:

10 کمیک مردعنکبوتی که پایان خوشی ندارند

10 ابرشروری که باعث شدند مردعنکبوتی از کوره در بره!

10 دفعه ای که ابرقهرمانان کمیک بوکی دشمنان خود را لت و پار کردند!

10 دفعه ای که پیتر پارکر/مرد عنکبوتی مثل یک آدم «عوضی» (JERK) رفتار کرد!

10 خبیثی که تقریبا زندگی مرد عنکبوتی را نابود کردند!

 رتبه بندی 10 داستان احساسی/عاطفی مرد عنکبوتی

بهترین کمیک های مرد عنکبوتی به زبان فارسی

20 داستان كمیك بوكی كه اشكتان را در می آورد ...

رتبه بندی 15 داستان شوکه کننده تاریخ مرد عنکبوتی

 

15- تعطیلات زودگذر (One Small Break)

فیوژن (Fusion)

توی این داستان که چندین شماره از سریPeter Parker: Spider-Man   رو در بر میگیره، میبینیم که پیتر پارکر بعد از جدا افتادن تلخش از مری جین، افسرده و گوشه گیر میشه. در همین حال، یک ویلن جدید به نام فیوژن (Fusion) وارد داستان میشه که شدیداً کمر به قتل اسپایدرمن بسته چون معتقده او مسئول مرگ پسرشه ! جالبه بدونید فیوژن علی رغم این که اصلاً شخصیت شناخته شده و سطح بالایی نیست، ولی یقیناً یکی از سرسخت ترین ویلن هاییه که اسپایدی باهاش دست و پنجه نرم کرده و شاید بیشتر از اکثر دشمنان بنامِ او به شکست کامل ذهنی و جسمی پیتر نزدیک شده ! مثلاً او  بمبی رو فعال کرد که در نتیجه‌ی اون سیصد نفر از شهروندان بی گناه کشته شدند و چون پیتر خودش رو مقصر میدونست (چون فیوژن به خاطر نفرت خودش از اسپایدرمن این کار رو کرد) پس دیگه خودتون حال و روز پیتر رو بعد از این حادثه تصور کنید! (البته بعدا انگار معلوم شد که همه چیز یه جور توهم بوده که فیوژن برای مردعنکبوتی درست کرده بوده). در کل، میتونیم این طور بگیم که این داستان از یه جنبه ی جدی تر و واقع بینانه تر به سوالاتی که گاهی پیتر از خودش میپرسه، می پردازه. مثلاً این که چرا او باید این کار رو ادامه بده وقتی میتونه مثل هر کس دیگه ای یه زندگی نُرمال داشته باشه؟ یا این که آیا او واقعا یه قهرمانه، در حالی که یه عالمه انسان بی گناه جلوی چشمش جون دادن و هیچ کاری نتونست براشون انجام بده ؟! از طرفی، افسردگی و روحیه‌ی داغون پیتر اتمسفر دارک این داستان رو غلیظ تر میکنه و این عناصر در کنار هم باعث میشن با یکی از تلخ ترین داستان های مرد عنکبوتی طرف باشیم.

 

14- حداکثر کارنیج (Maximum Carnage)

حداکثر کارنیج

کارنیج یکی از غیر قابل کنترل ترین و خشن ترین ویلن های کل مارول کامیکسه، این ویژگی او خصوصاً توی داستان های بزرگ تر و مهم تر بیشتر به چشم میخوره، نمونهش همین «حداکثر کارنیج» که اصلاً هدفش این بود که بگه کارنیج چقدر تشنه خون ـه ! این استوری‌لاین که سال 1993 منتشر شد و توی تمام عناوین در دست چاپِ اون زمان اسپایدرمن هم جریان داشت، داستان کارنیج و دار و دسته ی دیوانه تر از خودش رو نشون میده که توی سطح شهر نیویورک یه کشتارگاه وحشتناک و بی رحمانه به راه میندازن و هیچ کس هم نمیتونه جلوشون رو بگیره ! درسته که توی اغلب داستان های مرد عنکبوتی می بینیم که او موفق میشه وسط میدون نبرد، جون انسان های بی گناه و رهگذرهای عادی شهر رو نجات بده، ولی این مورد در رابطه با «حداکثر کارنیج» به هیچ وجه صدق نمیکنه؛ کارنیج توی این داستان درست مثل یه بمب اتمی افتاد بین بدبخت های نیویورک سیتی و خیلی هاشونو فرستاد زیر خاک ! حمام خونی که این سیمبیوت قرمز رنگ توی این سری به راه میندازه انقدر وحشیانه و فاجعه آمیز بود که خود اسپایدی که حتی بزرگ ترین دشمن هاش رو نمیکشه، توی نبرد نهایی داستان دو دل میشه فاتحه کارنیج رو یک بار برای همیشه بخونه یا نه !

 

13- داستان زندگی مرد عنکبوتی (Life Story)

داستان زندگی مردعنکبوتی

این کمیک بوک که جزو داستان های نسبتاً اخیر مرد عنکبوتی به حساب میاد و در سال 2019 به چاپ رسید، چنین سوالی رو مطرح میکنه که اگر مرد عنکبوتی توی یه دنیای واقعی مثل دنیای خودمون زندگی میکرد و گذر زمان او رو سمت پیری میبرد، چه اتفاقی میفتاد؟ بنابراین ماجرا از دهه شصت میلادی استارت میخوره و به همین ترتیب، هر شماره یک دهه از زندگی اسپایدی رو پوشش میده. از اونجایی که ایده‌ی اصلی این کمیک بر پایه‌ی دنیای واقعی و به دور از زرق و برق های اغراق آمیز تیپیکالِ کمیکیه، نوعی حالت رئالیستی و واقع گرایانه خاصی در اون موج میزنه که از دیگر کمیک های مرد عنکبوتی شدیداً متمایزش میکنه. در این کمیک میبینیم که پیتر حدود چهار سال به عنوان مرد عنکبوتی فعالیت میکنه تا اینکه در دوران جنگ ویتنام، به دانشگاه میره و از این طریق برای مدتی از خدمت وظیفه معاف میشه. درحقیقت، پیتر پارکر توی این داستان بعد از اون چند سالی که توی سطح شهر قهرمان بازی میکرد، حالا یک زندگی کاملاً نرمال و عادی رو داره تجربه میکنه که صد البته به خودی خود دارک و آزار دهنده س ! چرا که کمیک بوک های اسپایدی غالباً پر از صحنه های رنگارنگِ زد و خورد و رخدادهای هیجان انگیزن، اما این بار به معنای واقعی کلمه می بینیم که چطور تیک تاک زمان او رو به مرگ نزدیک میکنه و رفته رفته جوانی و توانش رو ازش میگیره. شما میتونید این داستان را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

12- گناهان گذشته (Sins Past)

گناهان گذشته مردعنکبوتی

گناهان گذشته یکی از منفور ترین داستان های مرد عنکبوتیه که اعصاب خیلی از هوادارهای اسپایدی رو به هم ریخت و خود مارول هم در نهایت مجبور شد با یه رتکان اساسی، اوضاع رو جمع کنه (این مقاله و این مقاله را بخوانید). با این حال، شکی نیست که این استوری لاین تا به امروز یکی از دارک ترین داستان های اسپایدرمنه که همچنین حاوی یکی از شوکه کننده ترین افشاسازی های کل داستان های ماروله ! در واقع، توی این کمیک می بینیم که پیتر از طریق مری جین متوجه میشه عشق مرحوم و معصوم داستان هاش یعنی گوئن استیسی با ویلن نامبر وان و شرورش یعنی نورمن آزبورن رابطه داشته و حتی از او صاحب فرزندان دوقلو شده (سارا و گابریل استیسی) !!! یعنی دقیقاً میشه گفت که این داستان یه ترور شخصیت مَشتی واسه گوئن بود و تا مدت ها چهره او رو توی نگاهِ فن ها تیره و تار کرد ! پیتر هم در واکنش به این اتفاق اول به شدت جا خورد و درهم شکست، بعد هم حسابی آمپر چسبوند و پر از حرص و خشم شد ! راستش این دقیقاً پروسه ای بود که خود هواداران هم با خوندن این داستان تجربه کردن و کامل میتونستن حال و روز پیتر رو بفهمن !!

(خوشبختانه در سال 2021 و در انتهای run آقای نیک اسپسنر در کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز این داستان رتکان شد و مشخص گردید گوئن هیچ رابطه ای با نورمن نداشته و همه این اتفاقات نقشه «هری آزبورن» بوده تا از پدرش و پیتر انتقام بگیرد. همچنین معلوم شد سارا و گابریل استیسی هم فرزندان گوئن و نورمن نبوده اند، بلکه موجودات کلون شده ای بوده اند! حتما این مقاله را بخوانید).

 

11- مرد عنکبوتی برتر (Superior Spider-Man)

اسپایدرمن برتر

خیلی ها معتقدن که دکتر اختاپوس بزرگ ترین ویلنی ـه که اسپایدرمن تا به حال باهاش مواجه شده، این اعتقاد خصوصا توی سال های اخیر بیشتر بین هواداران رواج پیدا کرده چون او تونست رسماً توی شماره 700 مرد عنکبوتی شگفت انگیز او رو بُکُشه !! در واقع، دکتر اختاپوس با یه حرکت هوشمندانه جسم و ذهن خودش رو با پیتر پارکر عوض کرد و بدین ترتیب، پیتر توی جسم او مُرد ! او سپس هویت "مرد عنکبوتی برتر" رو برای خودش برگزید منتها روش هایی که برای مبارزه با جرم و جنایت در پیش گرفت بسیار خشن و بی رحمانه بودند. اگرچه این قابل بحثه که شگردهای مرد عنکبوتی برتر توی فعالیت های قهرمانی احتمالاً موثرتر و کارآمدتر از پیتر پارکر بودن و یا حدأقل سریع تر جواب میدادن، اما خب این حقیقت قابل انکار نیست که او ورژنی شدیداً دارک تر و خشونت آمیز تر از پیتر و خالی از کد ها و محدودیت های اخلاقی او بود. مرد عنکبوتی برتر تنها نظر و قضاوت شخصی خودش رو برای ایمن نگه داشتن شهر مناسب می دید، به وقتش مشکلی با شکستن قانون نداشت و اگر پاش میرسید حتی مقامات رسمی رو تهدید می کرد، او حتی یکی دو تا از دشمن های مرد عنکبوتی رو به روش های وحشیانه ای کُشت و مابقی رو هم نقص عضو و فلج میکرد ! مثلاً فک اسکورپیون رو با یه مشت از جا کَند که حتی خود جی. جونا جیمسون با دیدن این صحنه چشم هاش از حدقه بیرون زده بود !

 

10- رِین (Reign)

رِین (Reign)

رابطه پیتر پارکر و مری جین همیشه پر از موانع و مشکلات بی شماری بوده، اما خب اونا همیشه تونستن در کنار هم از این موانع عبور کنند و هر جوری شده یه راه حلی واسه مسائلشون شون پیدا کردند. با این حال، توی داستان مرد عنکبوتی: رِین (Spider-Man: Reign) این زوج عاشق به مسئله ای برخوردند که دست و بالشون رو بست و حتی درنهایت باعث مرگ مری جین شد ! در واقع، قصه این کمیک چهار قسمتیِ کذایی توی آینده ای تاریک و خشن روایت میشه، جایی که مری جین به خاطر تشعشعات رادیو اکتیوی بدن پیتر سرطان گرفته و داره میمیره و پیتر هم هیچ کاری نمیتونه براش انجام بده جز این که بشینه و مرگ دردناک و تدریجی همسرش رو تماشا کنه ! این کمیک به دلیل ایده های داستانی مضحک و البته این که یه کپی از اثر تاریخی «بازگشت شوالیه تاریکی» بود، به شدت مورد سرزنش منتقدین قرار گرفت؛ ولی خب باید قبول کرد که همچنان یکی از دل گیر ترین و منفی ترین داستان هایی ست که از روی مرد عنکبوتی ساخته شده و البته یکی از تلخ ترین حوادثی که میشه متصور شد هم در اون به وقوع پیوست: مرگ مری جین در حالی که پیتر باعث و بانیشه !!

 

9- مرگ جین دی ولف (The Death of Jean DeWolff)

مرگ جین دیولف

جین دیولف -کارآگاه بنامِ نیویورک سیتی و البته یکی از دوستان نزدیک پیتر- به طرز فجیعی به قتل میرسه و این پرونده ی مرموز مردعنکبوتی رو درگیر میکنه ! همون جور که می‌بینید، در ابتدا به نظر میرسه با یک داستان نسبتاً ساده طرفیم، اما یکم که جلوتر برید و وارد پیچ و خم داستان بشید، عمیقاً متوجه میشید که چرا کارشناسان از این کمیک به عنوان یکی از بهترین داستان های مرد عنکبوتی و صد البته یکی از تاریک ترینِ اونا نام میبرن ! این کمیک بوک ماندگار توی روایتی تیره و تار از اسپایدی ثابت میکنه که هر کسی ممکنه یه روز کنترل خودش رو از دست بده و دست به اعمال افراطی بزنه که هرگز ازش انتظار نمیره، حتی قهرمان دوست داشتنی و مهربون محله خودمون ! در حقیقت، توی این داستان می بینیم که پیتر به هر دری میزنه تا مسئول این حادثه که همون سین ایتر هست رو پیدا بکنه، او به طور خستگی ناپذیری به جستجو ادامه میده و رفته رفته می بینیم که فشار و سنگینیِ این رخداد تلخ، پیتر رو از نظر رفتاری و روانی از حالت تعادل خارج میکنه ! در حدی که یه جا افتاد روی سین ایتر و انقدر کتکش زد که نزدیک بود دست هاش به خونش آلوده بشه ! (این مقاله را بخوانید) اگه دردویل نبود که آرومش کنه، قطعاً همین اتفاق هم میفتاد ! درواقع، داینامیکِ جذابی که این داستان بین مرد عنکبوتی و دردویل خلق میکنه یکی دیگه از نقطه قوت های چشمگیرشه که با ظرافتِ تمام نشون میده هر کدوم از اونا توی شرایط خاص چجوری احساسات خودشون رو مدیریت میکنند. شما میتونید این داستان زیبا رو به صورت کامل در اینجا با ترجمه فارسی بخونید و لذت ببرید.

 

8- بازگشت به لباس سیاه (Back in Black)

کمیک back in black

بعد از وقایع رویداد مهم جنگ داخلی (Civil War) و فاش شدن هویت مخفی مرد عنکبوتی، او از سوی دولت آمریکا تحت تعقیب قرار گرفت و شرایط زندگیش به کلی تغییر کرد. از اون طرف، ویلسون فیسک یا همون کینگ پین که الآن از هویت اسپایدی با خبر شده، فرصت رو غنیمت میشماره و تصمیم میگیره ضربه ای محکم به او بزنه، پس یه قاتل ماهر استخدام میکنه که پیتر پارکر رو با گلوله بزنه ! خوشبختانه پیتر جا خالی داد و بهش نخورد، اما متأسفانه همون گلوله به زن عمو می اصابت کرد و باعث شد راهی بیمارستان بشه ! این کالکشن به این علت یکی از داستان های تاریک مرد عنکبوتی لقب گرفته که نشون میده وقتی پیتر به سیم آخر بزنه و حس خشونت و انتقام کل قلبش رو پر کنه، چه اتفاقی میفته ! او برای پیدا کردن عامل این حادثه، یه بار دیگه لباس سیاه {غیرفضایی} خودش رو به تن میکنه که به طور آیکانیکی تاریکی درون او رو به تصویر میکشه ! این سیاهی و اهریمن درونِ همه ما هست و گاهی به طور کامل یا نصفه کنترل مارو به دست میگیره، مثلاً وقتی پای محافظت از عزیزهامون وسط میاد. این دقیقاً اتفاقیه که توی این داستان برای پیتر افتاد، احساسات او روی توانایی قضاوت کردنش سایه انداختند و از دل عشق و علاقهش به خانواده، خشم غیر قابل تصوری به وجود اومد که باعث شد سمت و سوی نادری از مرد عنکبوتی رو ببینیم که در اون، او دیگه قهرمان قصه نیست ! این مقاله رو بخونید.

 

7- شوالیه های مارول: مرد عنکبوتی (Marvel Knights: Spider-Man)

شوالیه های مارول اسپایدرمن

یکی از دشمنان مرموز مرد عنکبوتی به طرز مشکوکی از هویت مخفی او باخبر شده، در نتیجه کل زندگی پیتر و هر چیزی و هر کسی که واسه ش اهمیت داره، توی خطره. در این داستان که میتونید اینجا اون رو با ترجمه فارسی بخونید، می بینیم که «زن عمو می» دزدیده میشه و حالا پیتر مجبوره برای نجات او با اکثر دشمنان شناخته شده و کلاسیک خودش دست و پنجه نرم کنه. چالش ها و سختی هایی که او توی این ماجرا متحمل میشه به تدریج پیتر رو از نظر روحی و روانی به جایی میرسونن که با خودش فکر میکنه آیا اصلا قهرمان بودن ارزشش رو داره ؟! آیا پوشیدن این نقاب به ریسکش می ارزه ؟! مسلماً لو رفتن هویت مخفی یکی از بزرگ ترین کابوس های زندگیِ هر سوپرهیروییه چون جون تک تک عزیزان زندگیش رو توی خطر قرار میده ! اصلاً به همین دلیل هم هست که از اولش تصمیم میگیرن چهره واقعی خودشون رو بپوشونن. دردسرِ بالانس برقرار کردن بین زندگی قهرمانی و شخصی توی کمیک های مرد عنکبوتی همیشه به شکل چشمگیری وجود داشته و از عناصر اصلی آثار او بوده، حالا این داستان هم دقیقا اومده همین قضیه رو این بار از یه زاویه جدی تر و ظریف تر مورد بررسی قرار داده. ازتون دعوت میشه حتما این شاهکار رو در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

6- اون یکی (The Other)

کمیک the other

توی این داستان که درواقع بخشی از آرک استوری جنجالی توتم عنکبوتی، شاهد مرگبارترین و خونین ترین نبرد زندگی مرد عنکبوتی هستیم ! این استوری لاین که به سال 2005 برمیگرده، روایت غم انگیزی از پیتر پارکر رو به تصویر میکشه که توی اون پیتر داره روز به روز ضعیف تر و آسیب پذیر تر از قبل میشه، واسه همینم میره دکتر و فکر میکنه که بیماری داره منتها اونا دقیقاً نمیفهن که مشکلش چیه ! بدتر اینکه توی این آشوب بازار، مورلان هم از گور برمیگرده به قصد انتقام گرفتن از مرد عنکبوتی ! در انتهای نبرد وحشیانه این دو که نسبتاً هم یه طرفه بود، می بینیم که مورلان جلوی چشم های مری جین، پیتر رو تا حد مرگ میزنه، بعدش چشم چپ او رو از کاسه در میاره و میخورش !!! بعد هم بدن زخمی و بی جون مرد عنکبوتی رو روی زمین رها میکنه تا زمانی که اسپایدی میمیره ! میبینیn که وقتی گفتم تا حد مرگ میزنش، منظورم به معنای واقعی کلمه تا حد مرگ بود !! البته بعدش پیتر طی یه سفر روحانی، متوجه میشه تعادل بخش عنکبوتی و انسانی بدنش به هم ریخته، بعد هم قدرت های "اون یکی" که به نوعی خدای عنکبوتی ها محسوب میشه رو میگیره و بدین ترتیب دوباره از نو متولد میشه ! اما خب تصویر دارک و دل گیرِ بدن بی جون و در حال مرگِ او جلوی چشم های مری جین هیچ وقت قرار نیست از ذهن هواداران پاک بشه !

 

5- نبرد ناجوانمردانه (The Gauntlet)

 نبرد ناجوانمردانه (The Gauntlet)

«گانتلت» که در اینجا میتونیم «نبرد ناجوانمردانه» یا «نبرد بسیار سخت» ترجمه ش کنیم، بدون هیچ شکی یکی از خشن ترین و سنگین ترین کمیک بوک های مرد عنکبوتیه که به طرز بی رحمانه ای از ثانیه اول تا آخر، اسپایدی رو درگیر تنش ها و چالش های نفس گیر و مرگباری میکنه. گانتلت در واقع یه مجموعه و کالکشن نسبتاً طولانی و پُر و پیمونه که در چندین استوری لاینِ مختلف، جمع عظیمی از دشمنان کلاسیک و نیرومند اسپایدی مثل مرد شنی، الکترو، میستریو و خیلی های دیگه رو بار دیگه وارد زندگی تارافکنِ عنکبوتی ما میکنه ! این ویلن ها که هرکدوم به نوعی آپگرید شدند و قدرت های جدیدی به دست آوردند، دنیا رو برای مرد عنکبوتی تبدیل به جهنم میکنند ! او معمول با فاصله ی زمانی و به صورت جداگونه با دشمنانش درگیر میشه، اما تعداد زیاد ویلن های این داستان و نوع خاص روایتش، اسپایدی رو دائماً توی یه وضعیتِ پر تلاطم و آشفته نگه میداره و به معنای واقعی کلمه امونش رو می‌بُره ! ضمناً این آرک داستانی بلافاصله وصل میشه به یکی دیگر از استوری لاین های دارک اسپایدی به نام ...

 

4- شکار بی رحمانه (Grim Hunt)

کمیک grim hunt

در طی داستان «شکار بی رحمانه» می بینیم که در نهایت، کشمکش های بین خانواده کریون و عنکبوتی ها به اوج خودش میرسه و یک جنگ بین شون درمیگیره که منجر میشه به مرگ دردناک یک سری از اعضای هر دو سمت ! این اتفاق باعث میشه که مرد عنکبوتی بار دیگه به قصد انتقام لباس سیاه رنگ خودش رو به تن کنه و رنگ و اتمسفر داستان رو سمت تاریکی ببره (کلاً انگار پیتر دنبال بهونه س که یه چیزی بشه تا سریعاً بره سراغ این لباس !) بسیاری معتقدند که آرک استوری Grim Hunt خشن ترین داستان مرد عنکبوتیه و بیشتر از هر داستان دیگه ای، دردنده خویی و خشونت اسپایدی رو به تصویر میکشه. حتی توی یکی از صفحات این کمیک می بینیم که او به خاطر انتقام مرگ کین، گوشت صورت یکی از اعضای خانواده کریون رو با دستای خالی از جا می‌کَنه و یک پانل به شدت خونین و دارک به وجود میاره ! درنهایت، مرد عنکبوتی توی این نبرد علیه کریون پیروز میشه اما قبل از اینکه بُکُشتش، خبر از آینده ای تاریک بهش میرسه که در اون مرد عنکبوتی تبدیل به یک قاتل منفور شده (این مقاله را بخوانید) ! به همین دلیل هم اسپایدی -علی رغم میل باطنی- از کشتن کریون منصرف میشه و بهش یه فرصت دوباره میده.

 

3- کابوس تلخ (Perchance to Dream)

کابوس تلخ (Perchance to Dream)

این یکی داستان مورد علاقه ی خودم از مرد عنکبوتیه که هر چند بار بخونمش، بازم ازش خسته نمیشم ! داستانی که از شدت احساسی بودن وارد لایه ای عمیقاً غمانگیز و تِم دارک میشه و رنگ تیرگی به خودش میگیره. نمیدونم دقیقاً چرا این یکی واسم فرق داره، حس میکنم این داستان یه جور مواجه ی رُک و پوست کنده با حقیقته ! یه نوع بروز عمیق صادقانه ! انگار که یهو تمام عینک های قضاوت و احساسات شخصی رو برداری و یک بار برای همیشه مستقیماً توی چشم های حقیقتی که هست خیره بشی ! انگار که واسه یه لحظه تمام این شلوغی و اغتشاشات ذهنی مون می ایسته، زمان مفهومش رو از دست میده و توی اون سکوتِ حاصل، خدا رو در آغوش میگیری و او هم دلداریت میده ! همین الان هم حس میکنم دایره لغاتم داره تموم میشه ولی هنوز اون حسی که از این داستان گرفتم رو نتونستم کامل بگم ! ماجرای کمیک از این قراره که یکی از دشمنان قدیمی مرد عنکبوتی به نام «آفتاب پرست» جلوی چشم های پیتر خودکشی میکنه و خودشو از روی پل پرت میکنه پایین ! اونم درست بعد از اینکه برای کمک و از روی تنهایی سراغ پیتر اومده بود اما خب پیتر او رو جدی نگرفت و حتی توی صورتش شروع به خندیدن کرد ! مرگ تلخ و غیر منتظره آفتاب پرست، پیتر رو از درون شکست و وجدانش رو بهشدت آزرده کرد. پیتر هم با همون حالت، زیر بارون به خونه برمیگرده و به خواب میره و کابوس عجیبی میبینه که توی اون غم انگیزترین لحظات زندگیش براش تکرار میشه. ما قبلاً توی سایتمون این کمیک رو با عبارت "کابوس تلخ مرد عنکبوتی" وصف کردیم و من هم تصمیم گرفتم همین اسم رو واسه عنوان به کار ببرم. اما درحقیقت این داستان با نام Parchane to dream شناخته میشه که بخشی از مونولوگ معروف "بودن یا نبودن" توی اثر هملت از شکسپیره و به مفهوم گُنگ مرگ اشاره داره. او در واقع توی این مونولوگ، مرگ رو به خواب تشبیه میکنه و احتمال میده همونجور که ما شب ها سرمون رو روی بالش میذاریم و وارد عالم رویا میشیم، شاید مرگ هم خوابی پر از رویا باشه ! جالبه که این مونولوگ همچنین راجع به خودکشیه، یعنی عنوانِ داستان به طور خلاقانه ای همزمان هم به کابوسی که پیتر میبینه و هم به خودکشی آفتاب پرست که استارت ماجرا رو زد اشاره میکنه !! میتونید این داستان بی نظیر را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

2- سایه عنکبوت (Spider's Shadow)

کمیک سایه عنکبوت

یکی از تاریک ترین دوران زندگی پیتر پارکر مربوط به زمانی میشه که سیمبیوت ونوم وارد زندگیش شد و بدون اطلاع پیتر، کنترلش رو به دست گرفت؛ هرچند که بعدش پیتر موفق شد از شرش خلاص بشه. با این حال، در داستان «سایه عنکبوت» که باز هم یکی از کمیک بوک های اخیر مرد عنکبوتیه و توی سایت خودمون هم ترجمه شده (در اینجا)، این احتمال مورد بررسی قرار میگیره که چی می شد اگه پیتر پارکر و سیمبیوت به طور کامل باهم پیوند میخوردند و از مرد عنکبوتی، ونوم ساخته می شد ؟! نتیجه ی این ایده ی کابوس وار -همون طور که میشه پیش بینی هم کرد- تبدیل شد به یکی از دارک ترین کمیک های تاریخ اسپایدرمن ! در این داستان می بینیم که پیتر در زیر سایه سیمبیوت دست به یه سری اعمال وحشتناک میزنه و احساساتی که قبلاً به عنوان مرد عنکبوتی کنترل شون میکرد، حالا کنترل خودشو به دست گرفتن ! او تبدیل میشه به یک ماشین کشتار واقعی و جمعی از دشمنان دیرینه خودش رو به شکل های فوق العاده خشن و بی رحمانه ای به قتل میرسونه ! مثلاً اسکورپیون رو از طریق ریختن سیمبیوتِ ونوم توی حلقش خفه میکنه، جمجمه هاب گابلین رو خرد میکنه، و بعد از اینکه دستِ کنده شده ی شوکر رو به عنوان مدرک جلوی کینگ پین میندازه، خود او رو هم احتمالاً برای مابقی عمرش میفرسته روی تخت بیمارستان !!

 

1- آخرین شکار کریون (Kraven’s Last Hunt)

آخرین شکار کریون

این کمیک بوک نه تنها از نظر بسیاری از کارشناسان به عنوان دارک ترین داستان مرد عنکبوتی شناخته میشه، بلکه یکی از دارک ترین و تیره ترین داستان های کل ماروله. ماجرا حول کریون شکارچی میچرخه، از دشمنان قَدَر مرد عنکبوتی با ذهنی پیچیده و تاریک و قواعد اخلاقی خاص ! او که پیش از این بارها و بارها توسط اسپایدی شکست خورده بود، حالا توی این داستان بالاخره موفق میشه تلافی کنه و اول مرد عنکبوتی رو نصفه و نیمه میکشه، بعد زنده به گورش میکنه، بعد هم لباس اسپایدی رو به تن میکنه و جای او رو میگیره تا ثابت کنه قهرمان بهتریه ! «آخرین شکار کریون» پره از تصاویر و لحظات دلهره آور و ناگوار ! مثل اون پانلی که کریون با حرص و ولع شروع میکنه به خوردن عنکبوت های زنده ! یا اونجایی که اسپایدی بعد از دو هفته ی تمام زیر خروار ها خاک و گل، ذره ذره با تقلّا بیرون میاد ! یا اون صحنه ی حال به هم زنی که اون موجود موش مانند که با اسم «ورمین» شناخته میشد، آدم خواری میکنه ! لازم به ذکره این کمیک علاوه بر فضای هولناک و سبک طراحی تاریک و منحصر به فردی که داره، از نظر داستانی هم بارها مورد تعریف و تمجید منتقدین قرار گرفته؛ ترکیب بی نظیری از لحظات و حال و هوای سوپرهیرویی و فضای ادبی در این داستان وجود داره که باعث شده همیشه ازش به عنوان یکی از بهترین و به یاد ماندنی ترین داستان های تاریخ مرد عنکبوتی یاد بشه. میتونید در اینجا از خوندن این داستان به زبان فارسی لذت ببرید.

 

محمد امین حیاتی

Cap-Spider Potter

Copyright © 2023 spidey.ir All rights reserved

(هر گونه کپی برداری از مطالب و تصاویر تنها با ذکر منبع و نام نویسنده مجاز می باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 کمیک مردعنکبوتی که پایان خوشی ندارند

10 حقیقت مهمی که باید درباره «متی فرانکلین» (MATTIE FRANKLIN) ملقب به زن عنکبوتی 3 بدانید

10 دفعه ای که ابرقهرمانان کمیک بوکی دشمنان خود را لت و پار کردند!

10 دفعه ای که پیتر پارکر/مرد عنکبوتی مثل یک آدم «عوضی» (JERK) رفتار کرد!

10 خبیثی که تقریبا زندگی مرد عنکبوتی را نابود کردند!

 رتبه بندی 10 داستان احساسی/عاطفی مرد عنکبوتی

رتبه بندی 15 داستان شوکه کننده تاریخ مرد عنکبوتی

10 ابرشروری که باعث شدند مردعنکبوتی از کوره در بره!

قسمت آخر از كمیك "آخرین شكار كریون" ترجمه شد + لینك دانلود مستقیم

شماره آخر از کمیک "سایه عنکبوت" ترجمه شد + لینک دانلود

بهترین داستان مرد عنکبوتی در سال 1999 ترجمه شد+ لینک دانلود

آیا مرد عنکبوتی تا به حال کسی را کشته است؟

بدترین داستان های مرد عنكبوتی

شماره آخر از سری MARVEL KNIGHTS SPIDER-MAN ترجمه شد! + لینك دانلود

15 بلای بزرگی كه گرین گابلین بر سر مرد عنكبوتی آورده

10 تا از بهترین رتکان (RETCON) های مارول

10 تا از بدترین رتکان (RETCON) های مارول

قسمت آخر از کمیک "اسپایدرمن: مرگ جین دی ولف" ترجمه شد + لینک دانلود مستقیم

10 حقیقتی که باید دربارۀ «سین‌ایتر» (SIN-EATER) بدانید

شماره آخر از کمیک "داستان زندگی مرد عنکبوتی" ترجمه شد + لینک دانلود

10 داستان جنجالی مرد عنکبوتی در دنیای کمیک

10 دفعه که فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" قلب ما را شکست

10 دفعه ای که مردعنکبوتی حال دیگر قهرمانان مارول را گرفت!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Spider_ali
#1 Spider_ali 1402-03-12 11:50
سلام خسته نباشید، می گم انسوی عنکبوتی دیشب اکران شد به نظر شما کی لو می ره که بتونیم ببینیمش ، اصلا به نظر شما کیفیت HD cam ارزش دیدن داره؟؟
نقل قول کردن
Midnight son
#2 Midnight son 1402-03-12 12:36
ممنون از اقای حیاتی برای تاپ لیست جالبی که در اختیار مون قرار دادید ;-)
همین که شروع به خوندن کردم منتظر سایه عنکبوت بودم
من رویداد آخرین شکار کریون رو نتونستم بخونم ولی سایه واقعا دارک بود یه پیتر خیلی خشن و بی حس که به راحتی آدم میکشه
اولین بار توی اینستاگرام اون صحنه که دست هارو میندازه جلوی کینگ پین رو دیدم و فهمیدم یه داستان خیلی متفاوته
از نظر من نیاز بود داستانی که نشون بده اگر پیتر پارکر پاشو از خط قرمز هاش اون ور تر ببره چی میشه و آیا کشتن شرور ها یه مسئولیت قهرمانانه است یا اولین قدم برای تبدیل شدن به یه هیولا بد تر از اونها
با مرگ جین دیولف هم داستان جالب و در عین حال دارکی بود
فراموش نکنیم توی یکی از رویداد های مهم اسپایدی برگشت و زمانی که پیتر از هر نظر تحت فشار بود اون خاطرات رو براش زنده کرد
کریون من رو یاد افرادی میندازه که نفس بهشون چیره شده و فکر میکنند قادر به هر کاری هستند مثل دنیای خودمون که شاهدیم افراد حیوانات در معرض خطر انقراض رو به راحتی و گاهی فقط برای سرگرمی شکار میکنند و یا اونهارو با علم اینکه هم نشینی باهاشون باعث رواج بیماری های حیوانات در انسان ها میشه به خونه میایند و هیچ ارزشی برای کسی جز خودشون قائل نیستند
یه تفکری که من همیشه نسبت به سیمبیوت دارم اینه که چون اونها برای مقابله با نور خلق شدند پس همیشه این خود افراد اند که اجازه میدن سیمبیوت ازشون استفاده کنه تصور کنید هر وقت پیتر عصبی میشد سیمبیوت فقط حس رو تشدید میکرد اما باعث به وجود اومدن اش نبود(از نظر من) بدون لباس سیمبیوتی ما دیدم که پیتر کینگ پین رو تا سر حد مرگ زد و با لباس سیمبیوتی یکم شدید تر طوری که دست قطع شده جلوش میندازه
نقل قول کردن
hmdh
#4 hmdh 1402-03-12 16:08
به نقل از Spider_ali:
سلام خسته نباشید، می گم انسوی عنکبوتی دیشب اکران شد به نظر شما کی لو می ره که بتونیم ببینیمش ، اصلا به نظر شما کیفیت HD cam ارزش دیدن داره؟؟

سلام.
تا الان سه تا ورژن با چندتا کیفیت مختلف منتشر شده که زیرنویس ندارن. بعدشم این انیمیشن با این انیماتوری یه نظرتون ارزش داره نت هدر بدیم که پرده ایش رو ببینیم؟!
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#5 Cap-Spider Potter 1402-03-12 16:19
واقعاً ظرافت سایت اسپایدی و تعهد معنوی‌ش نسبت به مرد عنکبوتی تحسین برانگیزه. یه نگاهی که به آرشیو کمیک‌بوک های ترجمه‌شده‌ی سایت بندازید، می‌بینید تا چه حد غنی و کامل و با ارزشه. میگم "با ارزش" چون واسه ترجمه و ادیت هرکدوم کلی زحمت و وسواس به خرج داده شده تا نتیجه و کیفیتِ کار بی نقص باشه. مثلاً اکثر مجموعه ها و داستان هایی که توی همین مقاله معرفی شدن، با این‌که بعضاً هیچ ربطی بهم ندارن و توی سال های مختلف منتشر شدن، نسخه‌ی ترجمه شده شون به زبان فارسی توی سایت موجوده و کلی مقاله هم راجع بهشون نوشته شده.
نقل قول کردن
Cap-Spider Potter
#6 Cap-Spider Potter 1402-03-12 16:22
ضمناً پیشنهاد می‌کنم داستان perchance to dream که همین دیروز ترجمه ش رفت روی سایت رو حتماً بخونید چون اصلاً یه داستان عادی نیست !
این کمیک توی لیست داستان های favorite من نامبروانه و تقدس داره واسم چون حس می‌کنم به "سکوت" خیلی نزدیکه !! علی‌رغم تمام اون تنش ها و اغتشاشاتی که داستانش داره، آرومت میکنه !
می‌دونی، یه لحظه های ناب و نادری توی زندگی هست که ذهن به طور کامل می ایسته !! چون به هرحال ذهن انسان لاجَرَم conflict به همراه داره ! اما یه لحظه هایی هست که این پروسه‌ی پیوسته و non-stop ذهنی به یه نقطه توقف میرسه ! به یه سکوت !! واسه یه لحظه تمام دغدغه ها و سر و صداها محو می‌شن و از بین میرن ! اونجا و توی اون لحظه تمام رنگ ها می‌ریزن و تمام موافقت ها و مخالفت ها بی اعتبار میشن ! خوب و بد و کُفر و ایمان معنی شون رو از دست میدن !! درست مثل وقتی که به یه موزیک بی کلام گوش میدی و لذت می‌بری ! هیچ معنی ای پشت اون موزیک و ملودی ها نیست ! هیچ رنگ خاصی نداره ! ولی آرومت میکنه ! بین کمیک هایی که من خوندم، این کمیک نزدیک ترین تجربه رو به این حالت داشت.
نقل قول کردن
Kaladin Stormblessed
#7 Kaladin Stormblessed 1402-03-12 23:07
استاد میخواستم بدونم سایت برنامه برای سری هایی مه امسال قراره از هیکمن منتشر بشه داره؟ طبق چیز هایی که میدونم تابستون قراره کمیک ultimate invasion و پاییز هم قراره کمیک G.O.D.S. از هیکمن منتشر بشه.
نقل قول کردن
RMB
#8 RMB 1402-03-27 20:51
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت اعضای سایت و تشکر از آقای حیاتی برای این مقاله عالی. مرد عنکبوتی جزو شخصیت هایی است که بهترین داستان های تاریخ کمیک رو داره از جمله داستان های خشن و دارک. محبوب ترین داستان های مردعنکبوتی تو این دسته برای من آخرین شکار کریون هست که واقعا از همه لحاظ عالی هست. هم مردعنکبوتی و هم دشمناش واقعا این پتانسیل رو دارن که داستانای دارک و خشن براشون نوشته بشه و همه ازشون لذت ببرن.
با تشکر
نقل قول کردن
Lopkk
#9 Lopkk 1402-12-09 21:06
ببخشید در بخش شماره۱ که نوشتین (تعطیلات زودگذر)در دنیای اصلی اتفاق می افته؟
اگر در دنیای اصلی اتفاق می افته آخر این کمیک چی می شه منظورم اینه که پیتر پارکر/مرد عنکبوتی دباره حس شوخ طبعیش رو به دست میاره و از ناراحتی و افسردگی نجات پیدا می کنه؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید