رتبه بندی اقتباس های X-MEN در دنیای سینما، انیمیشن و گیم

رتبه بندی اقتباس های X-MEN در دنیای سینما، انیمیشن و گیم

این مقاله نیز به مناسب انتشار نسخه با کیفیت فیلم "دارک فونیکس" تقدیم شما میشود.

مقدمه: X-men تا چند سال پیش کمیک شماره 1 مارول بود و پرفروش ترین کمیک تاریخ هم به شمار میاد. پس این تیم و اعضایش همواره حضور پررنگی در خارج از دنیای کمیک داشته اند. بنابراین تصمیم گرفتم به مناسبت اکران فیلم "دارک فونیکس" نگاهی داشته باشم به دیگر اقتباس های صورت گرفته از روی X-men در دنیای انیمیشن، گیم و سینما!

 

17- کارتون   Marvel Superheroes

کارتون marvel heroes

ساخته شده در سال 1966

اولین کارتونی که براساس شخصیت های مارول ساخته شد! البته سبک انیمیشن آن بسیار محدود بود. در واقع از پانل های کمیک بوکی تشکیل شده بود که فقط بهشون صدا و کمی حرکت اضافه شده بود! ولی خوبیش اینه که کاملا به کمیک های مارول وفادار بودند. در واقع این کارتون از 5 بخش 7 دقیقه ای تشکیل شده بود که هر بخش به یکی از قهرمانان مارول اختصاص داشت. ایکس من در یکی از اپیزودهای مربوط به «نیمور» ظاهر شدند. این اپیزود از روی یکی کمیک شماره 4 "چهار شگفت انگیز" اقتباس شده بود ولی چون شرکت سازنده رایت چهار شگفت انگیز را نداشت به جای آنها از مردان ایکس استفاده شد!!! اسمشون هم شده بود "متحدین صلح" (Allies for Peace) ! اعضای ایکس من هنوز اعضای اریجینال دنیای کمیک بودند: آنجل، وحشی، سایکلاپس، مرد یخی و مارول گرل (جین گری).

 

16- کارتون  The Superhero Squad Show

کارتون  The Superhero Squad Show

ساخته شده در سال 2009

کارتونی که مختص کودکان در سال 2009 ساخته شد و تا 2011 روی آنتن بود و جالب اینه که از شبکه کارتون نت ورک که متعلق به وارنر است پخش شد! این کارتون براساس سری اسباب بازی های ساخته شده توسط شرکت "هاسبرو" ساخته شد و بسیاری از شخصیت های مارول در آن حضور داشتند. سبک کاملا کارتونی ، کمدی و سوپر دفرمه (super-deformed) داشت. یه جورایی حالت هجویه قهرمانان مارول بود و هیچ کدوم از شخصیت ها را نمیشد زیاد جدی گرفت! ایکس من فقط در اپیزود شماره 18 این سریال حضور داشتند ولی ولورین پای ثابت این کارتون بود و «استیو بلام» معروف جایش حرف میزد.

 

15- ایکس من آخرین ایستادگی (2006- X-Men: The Last Stand)

ایکس من آخرین ایستادگی (2006- X-Men: The Last Stand)

هرچه برایان سینگر برای ایکس من و آخرین ایستادگی کاشت پنبه شد در این فیلم (درست مشابه همین بلا بر سر فیلم "مرد عنکبوتی 3" هم آمد. یعنی همه چیز برای یک اثر شاهکار در ایستگاه آخر آماده بود که متاسفانه دخالت های استودیو خرابش کرد).  بعد از خروج برایان سینگر از این فرنچایز "که برای کارگردانی "بازگشت سوپرمن" بود ) کارگردانی این مجموعه به برت راتنر (Bree Ratner) رسید که تلاشی مذبوحانه برای اقتباسی از حماسه فونیکس سیاه است. تمام اون شکوه و جلال کیهانی که در کمیک شاهدش بودیم تبدیل به یک فیلم نا امید کننده شده که بصورت خیلی مسخره و آهسته شخصیت های کلیدی فیلم یا کشته میشدن یا از داستان کنار گذاشته میشدند. ویلن این فیلم هم برای کمیک فن ها درست مثل اینه که بهت پوستر میباخ نشون بدن اما بهت یه پراید بی رمق تحویلت بدن ! خوشبختانه فیلم "روزهای آینده و گذشته" کاری میکنه که این فیلم رو از دنیای فاکس فراموش کنیم اما افسوس که ازذهن تماشاچی پاک نمیشه.

 

14- مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او

 مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او

ساخته شده از سال 1981 تا 1983

"مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" کارتونی است که قبلا به قدر کافی درباره آن در این مقاله توضیح داده شده است. در این کارتون مرد عنکبوتی به همراه دو دوست هم دانشگاهی خود به نام های «مرد یخی» و «فایر استار» به ماجراجویی میپرداخت. بنابراین یکی از اعضای اریجینال مردان ایکس یعنی مرد یخی پای ثابت این سریال بود. و البته فایر استار هم یک جهش یافته بود که مختص این سریال خلق شده بود! بسیاری از اپیزودها شاهد حضور افتخاری دیگر قهرمانان مارول بودیم که مردان ایکس هم جزو آنها بودند. در ایپزودی به نام "سرگذشت مرد یخی" ما اعضای اریجینال ایکس من را به صورت فلش بک دیدیم. ضمنا یکی از اعضای گمنام ایکس من به نام "سان فایر" هم در یکی از اپیزودهای این سریال حضور پیدا کرد. حضور بعدی ایکس من در این سریال برمیگرده به اپیزودی به نام A Firestar is Born که به روایت سرگذشت فایراستار اختصاص داشت و ما در آن پرفسور اگزاویر، استورم، سایکلاپس، ولورین و جاگرنات را دیدیم! در فصل هم یک اپیزود کامل به مردان ایکس اختصاص داده شد و اعضایی مثل نایت کرالر، کلاسوس، تاندربرد، استورم و ... را در آن دیدیم. در مجموع حضور ایکس من در این سریال بد نبود ولی شخصیت پردازی ولورین و مخصوصا لهجه او واقعا روی اعصاب بود!

 

13- ایکس من: فونیکس سیاه (X-Men: Dark Phoenix -2019)

فونیکس سیاه (Dark Phoenix)

نمیشه گفت این فیلم از اقتباس قبلی داستان معروف فونیکس سیاه (آخرین ایستادگی) بدتره یا حتی بهتره. ولی الااقل اکشن بهتری داره! با اینکه یه سری از عناصر حیاتی داستان فونیکس در این فیلم رو دور انداختن ، اما تا حدودی وفادارانه تر از کمیکش نسبت به اقتباس قبلی، برداشت شده. مشکل اصلی این فیلم اینه که با اینکه جلوه های ویژه بدی نداره اما نتونسته کلیشه ها رو بشکنه و چیز جدیدی به طرفداران کمیک ارایه بده.فیلم نامه این فیلم ضعیف هست بخصوص برای شخصیت منفی این فیلم یعنی کاراکتری که جسیکا چستن اون رو بازی میکنه. متاسفانه از این کاراکتر عمق و هدف درستی ازش در فیلم شاهد نیستیم. به نظر میرسه جرح و تعدیل های فراوان هم به فیلم خیلی ضربه زده است.

 

12- ایکس من: آپوکالیپس (X-Men: Apocalypse -2016)

ایکس من: آپوکالیپس (X-Men: Apocalypse -2016)

فیلم X-Men: Apocalypse به عنوان سومین فیلم از دومین سه گانه اکس من، بد ترین فیلم این سه گانه بود. (البته به قول جین گری معمولا همینطوری می‌شه!) البته فیلم نکات مثبتی هم داشت، مثل شخصیت پردازی کوئیک سیلور که به نظر من ستاره‌ی فیلم بود، یا شیمی بین سایکلاپس و جین گری و این که بالآخره بعد از مدت‌ها مدرسه پروفسور اکس رو به صورت فعال دیدیم، ولی نقاط ضعف فیلم هم خیلی زیاد بودند، برای مثال  کلی شخصیت تو فیلم بودن که به اندازه کافی بهشون پرداخته نشد، مثل جوبیلی، سایلاک و آنجل که به معنی واقعی هدر رفت. اما مهم تر از همه حضور ولورین فقط در حد حضور افتخاری بود که اصلا قابل قبول نیست! تو فیلمای جدید اکس من می‌بینیم که تمرکز روی ولورین انقدر کم شده که تو داستانی مثل X-Men: Apocalypse فقط حضور افتخاری داره! درحالی که ولورین بی‌شک بهترین و مهم ترین جهش یافته دنیای ماروله. حضور بیش از حد پر اهمیت میستیک (که تو این فیلم به اوج خودش میرسه)  هم باعث شده که حال و هوای فیلم شبیه فیلمای تینیجری بشه. علاوه بر این مسائل یکی از بزرگترین مشکلات فیلم هم خبیث فیلم یعنی آپوکالیپس بود، که اصلا قابل مقایسه با نسخه کمیک بوکی خودش نبود، و به طور کلی داستان فیلم هم از نسخه کمیک بوکی خودش ضعیف تر بود.

 

11- ولورین و مردان ایکس (Wolverine and the X-men)

سال پخش: 2009

"مردان ایکس" دارای سریال های کارتونی زیادی بوده اند و این سریال هم آخرین سریال تلویزیونی اونا به حساب میاد که هرگز فرصت نشد به اون پتانسیلی که داره برسه . همانطور که از اسمش هم معلومه، ولورین نقش مهمی در داستان های این سریال داشت. در واقع داستان جوری بود که در آن دولت به شدت داشت سعی میکرد موجودات جهش یافته (میوتانت ها) را دستگیر کنه و ولورین هم باید مردان ایکس رو دوباره با هم متحد میکرد. ولی در این راه از کمک پرفسور اگزاویر بی بهره بود چون گم شده بود. بعدش ولورین میفهمه که تنها کسی نیست که علاقمنده مردان ایکس رو پیدا کنه. در مجموع سریال بدی نبود ولی به نظر میرسید همیشه یه چیزی هست که اجازه نمیده اونی باشه که باید باشه. بعد از فقط یک فصل و 26 قسمت کنسل شد. گفته میشه دلیلش مشکلات مالی و بودجه ای بوده. اما قسمت آخر جوری تموم شد که تماشاچی رو در خماری نگه میداشت! یعنی وقتی پرفسور اگزاویر از آینده به گروه ایکس من تبریک گفت چون در ماموریت خودشون پیروز شده بودند و دیگه جلوی اون آینده تاریکی که قرار بود تحت کنترل روبات های "سنتینل" باشه ، گرفته شده بود ولی در عوض بهشون هشدار داد که "عصر اپوکالیپس" داره میاد!

 

10- انیمه ایکس من (X-Men Anime)

انیمه ایکس من (X-Men Anime)

در سال 2010 مارول با غول بزرگ انیمه سازی ژاپن یعنی شرکت Madhouse قرارداد بست تا یک سری انیمه 12 قسمتی براساس ایرون من، ولورین ، بلید و ایکس من بسازه. قرار بود بخش های مختلف این سری ارتباطات داستانی هم با هم داشته باشند. میگن که نویسنده معروف دنیای کمیک یعنی «وارن الیس» هم خط کلی داستان های این سری رو نوشت.  ضمن اینکه محیط و حال و هوای داستان ها هم کاملا ژاپنی بود.در هر حال این انیمه ها ابتدا از شبکه Animax و پس از یک سال از شبکه G4  در آمریکا پخش شدند. در آیرون من، تونی استارک به ژاپن سفر کرد تا با "زودیاک" بجنگه. در ایکس من هم میوتانت ها با U-Men و گروه Hellfire Club میجنگیدند. در بلید هم او با دشمن اصلی خود «دیکان فراست» (Deacon Frost) و دیگر خون آشام ها مبارزه میکرد. و بلاخره در ولورین شاهد بودیم که او چطور با دشمن کلاسیک خود یعنی Shingen روبرو میشود. در کل از این سری استقبال چندانی نشد . مخصوصا از انیمه ولورین که واقعا مسخره بود. در این بین شاید انیمه ایکس من سرش به تنش می ارزید!

شما میتونید تیتراژ آغازین این انیمه ها را اینجا تماشا کنید.

 

9- (کیتی) پراید ، عضو گروه ایکس من (Pryde of The X-men)

(کیتی) پراید ، عضو گروه ایکس من (Pryde of The X-men)

عجب کارتونی! واقعا معرکه است! و چقدر هم حیفه که خیلی ها باهاش آشنا نیستند. در واقع مارول این کارتون رو سال 1989 ساخت و برایش سنگ تمام گذاشت . یعنی معلومه شرکت ژاپنی که اونو ساخته از بهترین انیماتورهای خودش بهره گرفته. مارول این رو ساخت تا بلکه شبکه های تلویزیونی مشتاق بشوند و سفارش ک سریال طولانی کارتونی از ایکس من را بدهند. در واقع بعد از این کارتون بود که شبکه "فاکس کیدز"، کارتون مشهور "ایکس من: مجموعه کارتونی" را ساخت و به موفقیت بی سابقه ای هم رسید. در هر حال، داستان این کارتون ساده است و در آن گروه مردان ایکس با گروه تروریست های مگنتو مقابله میکنند. نکته قابل توجه اینه که داستان و سبک این کارتون برای بازی خارق العاده X-men Arcade Game مورد استفاده قرار گرفتند (استاد ترابی این بازی را در این مقاله به عنوان یکی از بهترین بازی های سبک Beat’em up معرفی کردند).

شما میتونید این کارتون را اینجا دانلود کنید.

 

8- ایکس من: کلاس اول (X-Men: First Class - 2011)

 ایکس من: کلاس اول (X-Men: First Class - 2011)

پیش از اكران "مردان ایكس: كلاس اول" (X-Men: First Class) آنقدر شایعه و حرف و حدیث پشت سرش بود كه همه خود را آماده یك افتضاح كمیك بوکی دیگر كرده بودند. اما این فیلم بار دیگر ثابت نمود كه هرگز نباید تنها براساس شنیده‌ها یا تیزر و تبلیغات یك اثر سینمایی درباره‌اش قضاوت كرد. فیلم از نقاط مثبت فراوانی مثل كارگردانی فوق‌العاده، نقش آفرینی‌های معركه، فیلمنامه محكم و تفكر برانگیز، كاراكترهای باور‌پذیر، جلوه‌های ویژه‌ای كه در خدمت داستان هستند و ... سود می‌برد ولی بارزترین نكته‌ای كه در تمام لحظات آن به چشم می‌خورد این است كه سازندگانش نه تنها موفق شده‌اند پیش درآمدی باطراوت بر فیلم‌های پیشین "مردان ایكس" بسازند و گذشته كاراكترها را مو به مو برایمان حلاجی كنند بلكه دنیای منحصر به فردی را خلق كرده‌اند كه می‌تواند روی پای خودش بایستد و شبیه هیچ اثر دیگری در این سری  نباشد. بازیگران جدید در نقش های قدیمی فوق العاده بودند. ترکیبی درست از طنز،اجراهای خوب،داستان خوب و موسیقی مناسب این اثر رو به یک اثر موفق در ژانر فیلم های کمیک بوکی تبدیل کرده. با اینکه بازیگران قبلی این مجموعه مثل پاتریک استوارت و ایان مک کالن در فیلم نیستند و تنها یه حضور افتخاری از هیو جکمن در این فیلم شاهد هستیم اما  اینا باعث نشده که با یک فیلم خسته کننده روبرو بشیم زیرا همانطور که گفته شد انتخاب های جدیدی مثل مایکل فسبندر و جیمز مک آووی فوق العاده هستند.

 

7- بازی X-Men برای کنسول آرکید

سال پخش: 1992

در ابتدای دهه‌ 90 میلادی، كونامی از سوی مارول مأموریت پیدا كرد تا بازی جانانه‌ای در سبك بزن بزن براساس كمیك‌بوک های بی‌نهایت محبوب و موفق X-men بسازد. کونامی كه پیش‌تر با ساخت سری پرمخاطب «لاك‌‌پشت‌های نینجا» برای آرکید نشان داده بود كه استاد ساخت بازی براساس شخصیت‌هایی است كه خودش خلق نكرده (کاراکتر‌های غیر اریجینال)، بار دیگر خالق اثری شد كه هنوز هم طرفداران پرشماری دارد. گرافیك و انیمیشن بازی به تمام معنی افسون‌كننده بود و هنوز هم چشم‌ها را خیره می‌كند. دیزاین كاراكتر‌ها با کمیك‌ ‌های مردان ‌ایكس، مو نمی‌زد و جزئیات مفصلی در آن‌ها پیدا می‌شد. پس زمینه‌ها هم به زیبایی كپچر شده و رنگ و بویی كمیك بوکی داشتند. آنها بر خلاف بسیاری دیگر از عناوین آن دوران، فقط جنبه دكور نداشتند. به عبارتی دیگر، پس‌زمینه‌ها در اكثر مراحل زنده به نظر می‌رسدند و هر لحظه امكان داشت چیزی از آنها بیرون بپرد و غافلگیرتان كند. داستان هم نسبتاً پیچیده بود و برخی اوقات دچار پیچش‌های غیر‌منتظره‌ای می‌شد. در ضمن، می‌توانستید در برخی كابین‌هاي آركيد به صورت 6 نفره بازی كنید!!! در واقع این بازی از این حیث در بین تمامی بازی های آرکید بی سابقه است و اسمش در کتاب گینس ثبت شده. این مسئله علاوه بر بالا بردن ارزش تكرار، بازی را یك سر و گردن بالاتر از دیگر عناوین سبک Beat’em up قرار می‌داد. ولی بدون تردید گیم‌پلی معتادکننده‌، ستاره اصلی بازی به حساب می‌آمد.(لازم به ذكر است كه نسخه HD این بازی برای كنسول‌ها یا سیستم‌های جدیدتر نیز عرضه شده است).

 

6- ایکس من (X-men - 2000)

 ایکس من (X-men - 2000)

به عنوان اولین فیلم از این مجموعه برایان سینگر تونست اثبات کنه که ابر قهرمانها لیاقت اینو دارن که روی پرده سینما اونها رو به عنوان یک فیلم قابل احترام نگاه کنند و کیفیت این ژانر رو با بقیه ژانر ها مقایسه کنند. خیلی ها از ساختن فیلم مردان ایکس وحشت داشتند. میگفتند اونا تو دنیا یکمیک عالی هستند ولی در دنیای سینما جواب نمیدن و ... ولی این فیلم فراتر از تصورات ما نسبت به این ژانر قرار گرفت. این فیلم به خوبی تونست با داستان قوی اش و بازیگری تحسین بر انگیز ما رو با دنیای جهش یافته ها و تم و هسته این فرنچایز آشنا کنه. بازیگری و اجراییات خوبی از بازیگرانی همچون مک کلن، جکمن، آنا پاکیون، فامکه یانسن به همراه داستان هوشمندانه ای شاهد بودیم . شاید بشود گفت تنها ضعف عمده فیلم برمیگرده به تقشه کلیشه ای مگنتو که سعی داشت رهبران دنیا را مثل خودش و همنوعان خودش تبدیل به جهش یافته بکنه! و البته کسی هرگز فراموش نمیکنه که این فیلم بود که از هیوجکمن و شخصیت ولورین یک ابرستاره ساخت. 

 

5- مردان ایکس : تکامل (X-men: Evolution)

سال پخش: 2000 تا 2003

این سریال کارتونی از "مردان ایکس" از اون عجایب روزگاره چون از شبکه وارنر پخش شد! یعنی فکرش رو بکنید وارنر که صاحب دی سی هستش بیاد و یه کارتون از مارول پخش کنه! همین کافیه که ثابت کنه مردان ایکس چقدر محبوبیت دارند. این کارتون به دوران نوجوانی اعضای اصلی گروه مردان ایکس یعنی «سایکلاپس»، «کیتی پراید»، «جین گری» و «نایت کرالر» میپرداخت. البته شخصیت هایی مثل «ولورین» ، «پرفسور ایکس» و «استورم» در دوران بزرگسالی خودشون بودند و به نوعی نقش معلمین مدرسه اگزاویر برای موجودات جهش یافته را ایفا میکردند. کلا  ایده های خوبی پشت این سریال بود و چون شخصیت ها به صورت نوجوان به تصویر کشیده شده بودند بهتر میشد به مشکلات و معضلات اونا در جامعه ای که قبولشون نداشت اشاره کرد. انصافا هم چند تا اپیزود معرکه در این سریال شاهد بودیم. به علاوه، همانطور که  در این مقاله نیز گفته شد، شخصیت محبوبی همچون "ایکس 23" در این سریال خلق شد. اما متاسفانه بعد از 4 سیزن کنسل شد. در حالی که قرار بود فصل 5  نیز با 13 اپیزود جدید ساخته بشه . گفته میشه در این فصل قرار بوده روی شخصیت «جین گری» تمرکز بشه و داستان معروف "حماسه فونیکس سیاه" مورد اقتباس قرار بگیره. یعنی نیروی فونیکس، جین گری رو تسخیر کنه و پرفسور ایکس و دیگر اعضای گروه مردان ایکس در صدد نجاتش بربیان.

 

 

4- ایکس من : روزهای گذشته و آینده (X-Men: Days of Future Past - 2014)

ایکس من : روزهای گذشته و آینده (X-Men: Days of Future Past - 2014)

بعد از گذشت یک دوره سقوط برای فیلم های ایکس من، این فیلم دوباره این فرنچایز رو بالابرد. بعد از اون نیمه ریبوتی که در فیلم "کلاس اول"  شاهدش بودیم، "روزهای گذشته و  آینده" دو تا داستان از زمان گذشته و زمان آینده این مجموعه رو  به زیبایی با هم ترکیب کرد که اثری بسیار جالب و قوی از آب در اومد. این دو برهه زمانی بخوبی با هم ترکیب شده بودن که با بازیگری عالی هیوجکمن نشون داد که چقدر کاراکتر ولورین میتونه سرگرم کننده باشه. از نقاط قوت دیگر این فیلم بازیگری درخشان ایوان پیترز بوده که نقش کوییک سیلور رو بازی میکرد که به زیبایی نقشش با جلوه های ویژه ای که برای این شخصیت در نظر گرفته بودند در آمیخته شده بود. تغییرات نسبتا زیادی نسبت به داستانی کمیک بوکی که این فیلم از رویش اقتباس شده ایجاد شده که تغییرات بسیار خوب و مثبتی هم بوده است. یادتان باشد که عالم فیلم نباید دقیقا مثل عالم کمیک باشد و فقط باید ذات و عصاره آن را اقتباس کند . این فیلم بار دیگر ثابت میکند که همه ما میخواهیم که شخصیت های مورد علاقه مان را بر روی پرده نقره ای ببینیم ، اما اینکه بخواهیم یک شخصیت را کاملا کپی برداری کنیم اصلا کار درستی نیست .

 

3- X-Men Legends II: Rise of Apocalypse


سال انتشار: 2005

تا به حال بازی‌های زیادی تحت عنوان X-Men عرضه شده‌اند كه اكثراً پلاتفورمر یا مبارزه‌ای بوده‌اند ولی شرکت Activision در سال 2004، X-Men Legends را منتشر کرد كه یك اكشن و RPG (كه سبكی مشابه با سری ستایش‌شده‌ی Baldur's Gate: Dark Alliance داشت)، بود. این بازی راضی‌کننده بود ولی از محدودیت‌هایی نیز رنج می‌برد. اما پس از یک سال، دنباله‌ی آن تحت عنوان Rise of Apocalypse عرضه شد که از هر نظر از قسمت قبلی سرتر بود و به وعده‌های سازندگانش عمل كرد: power-up و upgradeهای باورنكردنی، افزایش چشمگیر تعداد كاراكتر‌های قابل بازی، لوكیشن‌ها‌ی متنوع، استفاده از سبك هنری comic-book-shaded (که کاملاً تداعی‌کننده‌ی یک دنیای كمیك‌ بوکی درست و حسابی بود)، امكان انهدام محیط فیزیكی اطراف، صحنه‌های سینمایی (cutscenes) زیبا و تماشایی (که تا پایان بازیباز را میخکوب نگه می‌داشت)، امكان آزاد (unlock) كردن كاراكتر‌های مخفی مثل مرد آهنین و Deadpool، مبارزات مهیج با غول‌ها، امكان همراهی با دوستان به صورت آنلاین و بدون اسپلیت اسكرین، وفور bonusهای مرتبط با كمیك‌بوک های مردان ‌ایكس، امكان تغییر لباس (costume) كاراكتر‌ها و منو‌های سریع و سرراست، كه همگی باعث شدند ارزش تکرار (Replay Value) نیز سر به فلک گذارد و قطعاً بارها و بارها پای بازی می‌نشستید تا بر میزان مهارت و جنگندگی شخصیت‌های مورد علاقه خود اضافه کنید. صداپیشه‌گان نیز خوش درخشیدند و واقعاً شنیدن صدای پاتریك استیوارت در نقش پروفسور اگزاویر (نقشی كه پیش‌تر در فیلم‌های زنده مردان ایكس ایفا كرده بود) لطف خاصی داشت. اما نقطه‌ قوت اصلی، در داستان خلاقانه‌ی بازی خلاصه می‌شد؛ یعنی جایی كه مردان ‌ایكس مجبور به اتحاد با گروه مگنتو شده بودند تا با تهدید بزرگ‌تری به نام آپوكالیپس مواجه شوند. در واقع حضور میوتانت‌های خبیث به عنوان كاراكتر قابل بازی و در نتیجه شکل‌گیری تعامل و همكاری ناخواسته میان شخصیت‌های مثبت و منفی در قالب یك گروه چهارنفره و بده و بستان‌های متلک‌گونه میان آنان، برای هواداران رویایی بود!

 

2- ایکس 2: اتحاد مردان ایکس (X2: X-men United - 2003)

 ایکس 2: اتحاد مردان ایکس (X2: X-men United)

"لوگان" از نظر سینمایی و منتقدین بهترین فیلم دنیای فیلم های ایکس منه ولی این فیلم از نظر هواداران و المان های کمیک بوکی بهترینه!  برایان سینگر در شروع فیلم کولاک میکند و صحنه ای خلق میکنه که در ذهن تماشاگران جاویدان خواهد ماند (صحنه مبارزه نایت کرالر در کاخ سفید). قسمت دوم ایکس من شامل ترکیبی غنی از یک فیلم تماشایی است که به بهترین نحو ممکن از بهترین های کمیک ایکس من استفاده کرده است.(این فیلم از کمیک ایکس من GOD LOVES,MAN KILLS به قلم کریس کلرمنت الهام گرفته شده است). عمق خباثت استرایکر به خوبی به نمایش گذاشته شده که سعی بر نابودی جهش یافته ها دارد. علاوه بر اینها شاهد از خود گذشتگی ها نیز هستیم که جین گری خودش را برای نجات دوستانش در دریاچه قربانی میکند. مهم نیست که شما از فیلم های ابر قهرمانی خوشتون میاد یا نه، این فیلم برای هر تماشاگری میتونه خیره کننده باشه. در ضمن، هواداران پرشمار ولورین  در این فیلم فرصت می‌یابند بیش از پیش از حضور مؤثر کاراکتر محبوب خود لذت ببرند و در جستجوی او برای پرده‌برداری از گذشته‌ی رمزآلودش همراه شوند. اما یک‌بار دیگر این نگرش فلسفی متفاوت  پروفسور اگزاویر  و  مگنتو  است که داستان فیلم را جلو می‌برد.

 

 1- مردان ایكس: مجموعه كارتونی (1997-1992)

6- مردان ایكس: مجموعه كارتونی (1997-1992)

كمیك بوک های مردان ایكس در اوایل دهه 90 میلادی محبوبیت بسیاری داشتند ولی این "مردان ایكس: مجموعه كارتونی" (X-Men: The Animated Series) بود كه آنها را به معنی واقعی كلمه به شهرت رساند و به مخاطبان عام شناساند. بدون اغراق این سریال شبکه "فاکس کیدز" را به موفقیت عظیمی رساند و بسیاری از داستان‌های كلاسیك و مشهور مردان ایكس را همچونDark Phoenix Saga ، Days of Future Past و ... دستمایه ساخت اپیزود‌های خود قرار داد و به برخی آنها پیچش‌های جدیدی اضافه كرد. اعضای اصلی گروه مردان ایکس عبارت بودند از "ولورین"، "سایکلاپس"، "گمبیت"، "جین گری"، "جوبیلی"، "روگ"، "استورم" و "پروفسور اگزاویر" ولی اکثر اپیزودها از حضور افتخاری میوتانت‌های دیگر مارول بهره می‌بردند. این مسئله پویایی خاصی به اپیزودها می‌داد و باعث می‌شد تا تعامل موثر و جالبی میان کاراکترها برقرار شود. در ضمن، سازندگان این سریال بسیار پربیننده هیچ ابایی از ساخت اپیزودهای درهم تنیده و مرتبط با هم نداشتند و کاری کردند تا هواداران برای نخستین بار تعدادی از محبوب‌ترین داستان‌هایی تاریخ كمیك‌  را روی صفحه تلویزیون تماشا کنند. "مردان ایكس: مجموعه كارتونی" با 76 اپیزود تا سالها طولانی‌ترین انیمیشن تلویزیونی براساس كاراكترهای مارول محسوب میشد.

 

حبیب شریفی حسینی

 All rights reserved © Spidey.ir 2019

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

  مطالب مرتبط:

نقد و بررسی فیلم لوگان (LOGAN)

20 نکته جالبی که شاید درباره فیلم های X-MEN نمیدانستید

مدیران و نویسندگان SPIDEY.IR فیلم "مردان ایكس: آپوكالیپس" را نقد میكنند

نقد و بررسی فیلم «فونیکس سیاه» (X-MEN DARK PHOENIX)

نقد و بررسی فیلم ددپول (DEADPOOL)

نقد و بررسی فیلم ددپول 2 (DEADPOOL 2)

10 فیلم ناامید كننده ابرقهرمانی (TEN DISAPPOINTING SUPERHERO MOVIES)

30 ایستراگ (EASTER EGG) فیلم مردان ایكس: اپوكالیپس

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم لوگان (LOGAN)

10 لحظه برتر ولورین در عالم سینما

هیوجکمن، ولورین و یک دوره 17 ساله

15 دفعه ای که از ایکس من (X-MEN) تقلید شد!

10 قهرمانی که از ولورین (WOLVERINE) تقلید کرده اند

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

marvel boy
#1 marvel boy 1398-04-12 16:52
عالی بود خیلی خوشم اومد
نقل قول کردن
North-wolf
#2 North-wolf 1398-04-12 17:21
ایکس من مجموعه کارتونی 76 قسمت داره در صورتی که انیمیشن هایی مثل آلتیمیت اسپایدر من با 104 قسمت و اونجرز اسمبل با 133 قسمت از اون بیشتر هستن. تازه گاردینز آو د گلکسی هم 95 قسمت پخش شده.
نقل قول کردن
Bucky WS
#3 Bucky WS 1398-04-12 18:24
به نقل از North-wolf:
ایکس من مجموعه کارتونی 76 قسمت داره در صورتی که انیمیشن هایی مثل آلتیمیت اسپایدر من با 104 قسمت و اونجرز اسمبل با 133 قسمت از اون بیشتر هستن. تازه گاردینز آو د گلکسی هم 95 قسمت پخش شده.

ولی ببین نوشته "تا سالها طولانی ترین محسوب میشد"
یعنی الان دیگه نیست
نقل قول کردن
North-wolf
#4 North-wolf 1398-04-12 18:29
به نقل از Bucky WS:
به نقل از North-wolf:
ایکس من مجموعه کارتونی 76 قسمت داره در صورتی که انیمیشن هایی مثل آلتیمیت اسپایدر من با 104 قسمت و اونجرز اسمبل با 133 قسمت از اون بیشتر هستن. تازه گاردینز آو د گلکسی هم 95 قسمت پخش شده.

ولی ببین نوشته "تا سالها طولانی ترین محسوب میشد"
یعنی الان دیگه نیست

ادیت کرد اولش جور دیگه نوشته بود
نقل قول کردن
Pooya-Spidey
#5 Pooya-Spidey 1398-04-12 21:15
مقاله بسیار جالبی بود.
فقط چرا فیلم هایی مثل لوگان و ولورین و ریشه های مردان ایکس :ولورین یا فیلم های ددپول توی رده بندی نیستن؟
نقل قول کردن
Frank castle
#6 Frank castle 1398-04-13 09:30
سلام اقای ترابی
ببخشید دیر جواب دادم.
این مطلب ماله من نیست زحمتش رو حضرت عالی کشیدید نه درسته اسم من ذکر شه نه انصافه .
لطف بفرمایید اسم خودتون رو ذکر کنید تا من بیشتر از این شرمنده شما نشم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید