چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 33

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 33

بار دیگر در خدمت شما هستم با قسمت جدید این سری مقالات قدیمی و  پرطرفدار سایت اسپایدی.

 

برای خواندن قسمت های قبلی بروید اینجا.

 

- آیا میدانستید مارول قبل از «جسیکا درو» یک زن عنکبوتی دیگر هم داشت؟!

همه ما میدانیم که جسیکا درو اولین زن عنکبوتی مارول بود که سال 1977 و در شماره 32 از کمیک بوک Marvel Spotlight خلق شد (در این مقاله کاملا درباره اش توضیح دادیم). اما چیزی که احتمالا هیچ کدام از شما نمیدانید این است که سال 1975 و در شماره 11 از کمیک بوک Spider Super Stories   نیز ما یک زن عنکبوتی داشتیم اونم زن عنکبوتی سیاه پوست!

زن عنکبوتی سیاه پوست

برای آشنایی با او باید توضیحاتی درباره سریالی تلویزیونی به نام کمپانی الکتریک (Electric Company) به شما بدم. این سریال دهه 70 میلادی پخش میشد و به سریال معروف " خیابان سسمی" (Sesame Street) شبیه بود و دارای بخش هایی بود که به کودکان در یادگیری کمک میکرد. مرد عنکبوتی در این سریال بارها حضور پیدا کرد و بخش مخصوص به خودش را داشت که اسمش بود Spidey Super Stories . بنابراین این سریال را میتوان اولین حضور اسپایدرمن در تلویزیون دانست (این مقاله را بخوانید). او معمولا در این سریال با شخصیت های خبیث اُریجینال و بچه گانه میجنگید که ربطی به کمیک های او نداشتند (دلیلش هم این بود که سریال مختص کودکان خردسال ساخته شده بود که قرار بود از این طریق خواندن و نوشتن یاد بگیرند).

 

این رو هم بگویم که اسپایدرمن در این سریال حرف نمیزد و از طریق حباب های گفتگو (word balloons) با بیننده ارتباط برقرار میکرد (بدین شکل میخواستند سواد خواندن و نوشتن کودکان را بالا ببرند). در هر حال در این سریال خانمی به نام «هتی وینستون» نقشی شخصیتی به نام «والریِ کتابدار» (Valerie the Librarian) را بازی میکرد که در یک کتابخانه کار میکرد. این شخصیت بعد از مدتی در سری کمیک بوک های Spidey Super Stories که مارول چاپش را از سال 1974 شروع کرد و در دنیایی موازی به نام دنیای شماره 57780 جریان داشت حاضر شد و در شماره 11 از آن شاهد بودیم که این خانم شاهد نبردی بین مرد عنکبوتی و والچر است و بعدش به طور اتفاقی یک لباس اسپایدرمن پیدا میکنه و اون رو به خونه میبره و تغییراتی در آن ایجاد میکنه و یک سری بادکش هم در آن تعبیه میکنه تا بتونه به در و دیوار بچسبه (!) و حتی طرز کار کردن با وب شوتر را یاد میگیره و به اسپایدرمن هم در مبارزه با والچر کمک میکنه!

کمیک اسپایدرمن

کمیک بوک مرد منکبوتی

هر چند سری کمیک بوک های Spidey Super Stories را اصلا نمیشه جدی گرفت چون داستان هایش برای خردسالان بود و هدفش فقط این بود به آنها خواندن و نوشتن یاد بده و این زن عنکبوتی هم دیگر در جای دیگری مورد استفاده قرارنگرفت اما در هر حال «والریِ کتابدار» را میتوان اولین زن عنکبوتی دنیای کمیک دانست که سیاه پوست هم بود و بار دیگر ثابت میکنه مارول چقدر از دیگر ناشرین جلو بوده!

 

- آیا میدانستید که  مرد شنی به دلیل اینکه قرار بود در فیلم مرد عنکبوتی ساخته جیمز کامرون مورد استفاده قرار بگیرد در سریال "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" غایب بود؟!

مرد عنکبوتی جیمز کامرون

"مرد عنکبوتی : مجموعه کارتونی" سریال انیمیشن معروف اسپایدرمن در دهه 90 میلادی بود که به خاطر این برجسته است که بیشترین تعداد خبیث های شناخته شده مرد عنکبوتی از دنیای کمیک در آن حضور پیدا کردند (حتی شخصیت های بسیار گمنامی مثل «بیگ ویل»!). ولی شاید از خودتان پرسیده باشید چرا مرد شنی که یکی از برترین و شناخته شده ترین دشمنان اسپایدرمن است در این سریال حضور پیدا نکرد؟ دلیلش این است که آن موقع کارگردان معروف دنیای سینما یعنی «جیمز کامرون» به شدت سعی داشت فیلم سینمایی مرد عنکبوتی را بسازه اونم با حضور لئوناردو دی کاپریو در نقش پیتر پارکر/مرد عنکبوتی! (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این فیلم که هرگز ساخته نشد، این مقاله را بخوانید). در این فیلم قرار بود از مرد شنی و الکترو به عنوان خبیث های اصلی استفاده شود. بنابراین مارول به سازندگان این انیمیشن دستور داد از مرد شنی و الکترو استفاده نکنند! البته سال 1997 و زمانی که دیگر بحث ساخت این فیلم منتفی شده بود ، الکترو در یکی از ایپزودهای پایانی مورد استفاده قرار گرفت ولی در کمال تعجب اریجین او را کاملا عوض کرده بودند و اسمش شده بود «راینهولت اشمیت» و پسر «رِد اسکال» (دشمن کاپیتان آمریکا) شده بود!!!

الکترو ، رد اسکال

با کنسل شدن این سریال ، مرد شنی هم دیگر مجالی برای حضور در آن پیدا نکرد.

 

- آیا میدانستید نخستین فیلم فَن مِید مرد عنکبوتی در سال 1969 ساخته شد؟

فیلم مرد عنکبوتی 1969

فیلم های Fan-made به آثاری گفته میشود که اغلب توسط هواداران شخصیت های خیالی و با بودجه کم ساخته میشوند (ما قبلا بهترین های آنها را در اینجا معرفی کرده ایم). مرد عنکبوتی هم شاید یکی از شخصیت هایی است که بیشترین تعداد  از این فیلم ها از رویش ساخته شده. اولین آنها سال 1969 و توسط «دان اف. گِلات» (Don F. Glut) ساخته شد. دان گلات از طرفداران مرد عنکبوتی بود و جالبه که سابقه نوشتن چند کمیک برای اسپایدرمن رو هم داشته و حتی برای چندین اپیزود از سریالی انیمیشنی اسپایدرمن نیز فیلمنامه نوشته است. او فیلم کوتاه مرد عنکبوتی را ساخت و خودش هم نقش اسپایدرمن را بازی کرد! در این فیلم اسپایدرمن باید دختری را از چنگ پدر خبیثش به نام «دکتر لایتنینگ» (که مختص این فیلم خلق شده بود و یک تفنگ لیزری عجیب داشت!)، نجات میداد.

دکتر لایتنینگ

این فیلم با استقبال خوبی مواجه شد و علیرغم اینکه با استانداردهای الان خنده دار به نظر میرسه ولی نوعی شیرینی و جذابیت خاصی در آن نهفته است. شما میتونید این فیلم کوتاه را از اینجا دانلود کنید.

 

- آیا میدانستید که 4 کاستوم اسپایدرمن از سر صحنه فیلمبرداری  فیلم اسپایدرمن به سرقت رفت؟!

- آیا میدانستید که 4 لباس اسپایدرمن از سر صحنه فیلمبرداری اولین فیلم این شخصیت به سرقت رفت؟!

این یکی عجیب و باورنکردنی است ولی واقعا اتفاق افتاده. موضوع اینه که هنگام ساخت اولین فیلم سینمایی "اسپایدرمن"  (2002) ساخته سم ریمی،  طبیعتاً تعدادی کاستوم اسپایدرمن تولید شد (چون معمولا کاستوم های قهرمانی سر صحنه فیلمبرداری آسیب دیده و پاره میشوند) که 4 تای آنها به سرقت رفت! سونی از پلیس خواست در این زمینه تحقیق کند و در نهایت معلوم شد نگهبانی که سابقاً در بخش حفاظت استودیو سونی کار میکرده این کار را کرده! سپس پلیس رد خریداران این لباس را زد و متوجه شد مشتریانی در کالیفرنیا، نیویورک و توکیو آنها را خریده اند! لازم به ذکره که طراحان لباس خیلی برای ساخت این کاستوم ها زحمت کشیده بودند و برایشان واقعا سخت بود 4 کاستوم دیگر تولید کنند اما در نهایت ساخت این فیلم با وقفه ای مواجه نشد. این را هم بدونید که سونی 25 هزار دلار جایزه برای کسی که این لباس ها را سالم برگرداند تعیین کرده بود ولی آخرش به لطف تلاش های پلیس و پس از 18 ماه توانست لباس ها را پیدا کند.

 

مهدی ترابی مهربانی

 

All rights reserved © Spidey.ir 2020

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

marc-spector
#1 marc-spector 1399-04-05 17:07
استاد یکی تو مقاله اترنالز پرسید که چرا عکس اسپایدی رو جلد کمیک اترنالزه، بعد شما گفتین تو ابن مقاله توضیح میدین...
نقل قول کردن
امیر محمد گلکار
#2 امیر محمد گلکار 1399-04-05 17:30
مقاله خوبی بود برام جالب بود که 4 تا از کاستوم های فیلم رو دزیدنیدند خوبه که پلیس تونسته کاستوم ها رو پس بگیره
نقل قول کردن
Scarlet Speedster
#3 Scarlet Speedster 1399-04-05 17:57
سلام استاد ترابی .
خسته نباشید .
واقعا این سلسله مقالات خیلی پر طرفدار ئه و بنده یکی از طرفدارانش ام . واقعاً برای نوشتن این مقالات تخصصی دست بوس شما هستم .

گزینه ها خیلی جالب بودند و بنده به طور شانسی در چند روز گذشته گزینهٔ دوم مقاله رو توی یکی از مقالات قدیمی خوندم و فهمیدم که چرا این دو شخصیت معروف در این کارتون حضور نداشتند . البته مثل اینکه کامرون از ترکیب الکترو و شوکر خبیث ساخته بود و اسمش رو گذاشته بود STRAND !!
جی . جی . جیمسون و مری جین هم در فیلم حضور داشتند . که متأسفانه این فیلم هرگز ساخته نشد .

استاد جسارتا از شما یه خواهشی داشتم . من دیدم که شما بعضی از این ساسله مقالات رو به کاور های مرد عنکبوتی یا استیو دیتکو یا مرد عنکبوتی : مجموعه کارتونی و ... اختصاص دادید . لطفاً یکی از این مقالات رو هم به کارتون مرد عنکبوتی خارق‌العاده اختصاص بدبد و حقیقت های ناگفتهٔ اون رو توضیح بدید . ( اگه حقیقتی باشه ) بنده مطمئنا ازش لذت خواهم برد و دست بوس شما میشوم .

باز هم از مقالهٔ زیباتون تشکر میکنم .
نقل قول کردن
Captain-spidey
#4 Captain-spidey 1399-04-05 19:16
استاد دستتون درد نکنه مقاله عالی بود
راستش من هروقت فک میکنم که دیگه فکتی درمورد اسپایدر من نمونده که نمیدونستم یهو شما با همچین مقالاتی مارو متحیر میکنید
از همه جالب تر برام مورد اخر بود راستش ادم وسوسه میشه که یکی از اون لباس هارو براخودش داشته باشه :lol: :lol:
نقل قول کردن
mtm
#5 mtm 1399-04-05 20:08
به نقل از marc-spector:
استاد یکی تو مقاله اترنالز پرسید که چرا عکس اسپایدی رو جلد کمیک اترنالزه، بعد شما گفتین تو ابن مقاله توضیح میدین...

بله تو یکی از قسمت های این سری مقالات توضیح میدم
ممنون بابت اسپم!
نقل قول کردن
arian.akn
#6 arian.akn 1399-04-05 20:16
خسته نباشید استاد ترابی
واقعا دستتون درد نکنه امروز سایت کولاک کرد، 4 تا مطلب جدید روی سایت و من نمی دونم چجوری تشکر کنم از شما
همینجوری ادامه بدید ;-)
نقل قول کردن
hassan91
#7 hassan91 1399-04-05 21:17
مورد اول عجیب بود. زن عنکبوتی سیاه پوست اونم در اون برهه.
خیلی دوست دارم بدونم که تو سر جیمز کامرون یا فیلمنامه‌اش چی بوده!
اگه منم بودم میدزدیمش :-* یا حداقل وسوسه میشدم
نقل قول کردن
Scarlet Speedster
#8 Scarlet Speedster 1399-04-05 21:41
به نقل از hassan91:

خیلی دوست دارم بدونم که تو سر جیمز کامرون یا فیلمنامه‌اش چی بوده!

میتونید مقالهٔ زیر رو بخونید دوست عزیز ... ;-)

« فیلمی که هرگز ساخته نشد : مرد عنکبوتی جیمز کامرون »
نوشتهٔ آقای بهراد طباطبایی
bit.ly/2YyUMRk
نقل قول کردن
amir.h.e
#9 amir.h.e 1399-04-05 23:57
واقعا عالی بود اقای ترابی
خو منم بودم لباس رو میدزدیدم
نقل قول کردن
hassan91
#10 hassan91 1399-04-06 01:57
به نقل از Scarlet Speedster:
به نقل از hassan91:

خیلی دوست دارم بدونم که تو سر جیمز کامرون یا فیلمنامه‌اش چی بوده!

میتونید مقالهٔ زیر رو بخونید دوست عزیز ... ;-)

« فیلمی که هرگز ساخته نشد : مرد عنکبوتی جیمز کامرون »
نوشتهٔ آقای بهراد طباطبایی
bit.ly/2YyUMRk

مرسی دوست عزیز :-)
نقل قول کردن
Iamjoker
#11 Iamjoker 1399-04-06 02:33
سلام ممنون به خاطر مقاله این مرد عنکبوتی عجب شخصیتی هست کلی چیز جالب داره
نقل قول کردن
SPIDERBAT
#12 SPIDERBAT 1399-04-06 02:41
سلام استاد خسته نباشید
کلا این دست مقالات از نظر من یکی از افتخارات اسپایدی هستن و من این مقاله ها رو سمبل سایت عزیزمون می دونم.
ازتون ممنونم که زحمت می کشید و بازم بهتون خسته نباشید میگم.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44