10 حقیقت مهمی که باید درباره «جَک پات» (Jackpot) بدانید

10-حقیقت-مهم-فکت-facts-جک-پات-مری-جین-سارا-اهرت-الانا-جابسون-jackpot-تاریخچه-بیوگرافی-معرفی-شخصیت-کاراکتر

تا به حال سه خانوم در کمیک بوک های مرد عنکبوتی لقب «جک پات» داشته و با جرم و جنایت جنگیده اند که جدیدترین آنها همان مری جین معروفه! به همین مناسبت تصمیم گرفتیم مقاله ی زیر را براتون آماده کنیم.

 

1- جک پات اول: سارا اِهرت

جک پات اول: سارا اهرت

در سال 2008 آقای «دن اسلات» به همراه طراحی به نام «فیل خیمنز» شخصیت را در کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" خلق کردند به نام «سارا اهرت» (Sara Ehret) که یک بانوی باردار بود که در یکی از شرکت های تابعه ی آزکورپ به نام Phelcorp کار میکرد (روی ژن درمانی خاصی برای مداوای بیماری پارکینسون) تا اینکه به طور تصادفی در معرض ویروسی موسوم به Lot777 قرار گرفت که DNA داخل سلول هایش را تغییر داد و برای 4 ماه او را به کُما فرستاد.

جک پات - سارا اهرت

پس از اینکه سارا از کما بیرون آمد، دخترش به نام «مادلین» به دنیا آمد در حالی که هیچ عارضه ای نداشت ولی یک روز وقتی که داشت با شوهر و فرزندش در خیابان قدم میزد، ناگهان آوار ناشی از مبارزه مردعنکبوتی با تبهکاران نزدیک بود روی سرشون بریزه که ناگهان قدرت های فوق بشری اش بروز کرد تا خانواده اش را نجات دهد (او زور بازوی فوق بشری داشت):

قدرت های جک پات

سارا سپس آموزش دید و یک ابرقهرمان دولتی تحت برنامه ی Initiative شد و در نیویورک فعالیت کرد و لقب خودش را جک پات گذاشت ولی بعدش انگیزه اش را برای مبارزه با جنایت از دست داد و ترجیح میداد زندگی عادی در کنار خانواده اش داشته باشد.

جک پات قهرمان

نکته جالب توجه درباره ی او اینه که ظاهرش خیلی شبیه به عشق ابدی مرد عنکبوتی/پیتر پارکر یعنی «مری جین واتسون» بود (کلاه گیس قرمز هم به سر میذاشت تا رنگ موهاش شبیه مری جین بشه!) و بنابراین اولش خواننده ها و حتی خود اسپایدرمن فکر میکردند که مری جین زیر ماسک او قرار داره. حتی لقب «جک پات» هم به نظر میرسید که از جمله ی معروفی که مری جین وقتی اولین بار پیتر رو دید بهش گفت، گرفته شده باشه: "قبول آقا ببره که جفت شیش آوردی!" (Face it Tiger, you just hit the jackpot!). (این مقاله را بخوانید) بعدها وقتی سارا با مری جین ملاقات کرد بهش گفت که از طرفداران پر و پا قرص اوست و عبارت جک پات را هم از از یکی از سریال هایی که مری جین در آن بازی میکرده و بر زبان آورده به یاد داشته! (او حتی به مری جین گفت که بهش امضاء بده).

جک پات قهرمان

لباس سبز و سفیدی هم که سارا به عنوان جک پات برای خودش انتخاب کرده بود شبیه به دوران دیسکو های موسیقی بود (با پاچه های گشاد و دستبند و ماسک طلایی و کمربند برجسته ای که رویش عدد 777 حک شده بود تا یادآور آن ویروسی باشد که بهش قدرت داده بود!).

 

2- جک پات دوم: الانا جابسون

در مورد قبلی گفتیم که سارا اهرت دوست نداشت یک ابرقهرمان باقی بمونه. سپس خانم دیگری به نام «الانا جابسون» (Alana Jobson) که هویت مخفی سارا را فهمیده بود نزدش رفت و بهش پیشنهاد کرد که هویت جک پات را بهش بفروشه و او هم قبول کرد.

الانا جابسون

و بدین ترتیب، الانا تبدیل شد به جک پات جدید و ظاهر و لباسش هم مثل جک پات اول بود! (الانا هم مثل سارا اهرت از کلاه گیس قرمز رنگ استفاده میکرد).

جک پات دوم

الانا از داروی های افزایش دهنده توان و قدرت جسمانی و همچنین هورمون های رشد جهش یافته استفاده کرد تا به قدرت هایی مثل زور بازو، استقامت، سرعت، رفلکس و بُنیه فوق بشری دست پیدا کند و علیرغم اینکه بعدا معلوم شد تمایلات همجنسگرایانه دارد اما اولش به مردعنکبوتی هم علاقه داشت!

 

3- او به مردعنکبوتی در مبارزه با «شرور» کمک کرد اما باعث کشته شدن یک نفر شد

مرد عنکبوتی - شرور - menace

الانا در هیبت جک پات به مردعنکبوتی کمک کرد تا با خبیثی به نام «شرور» (Menace) مبارزه کند (برای آشنایی با شرور، این مقاله را بخوانید). آنها بدنبالش گشتند و در حالی که شرور یک عضو شورای شهر را ربوده و گروگان گرفته بود، اسپایدرمن موفق شد گروگان را آزاد کند و به جک پات بسپارد. سپس وقتی اسپایدرمن همچنان مشغول نبرد با شرور بود، جک پات مداخله کرد (در حالی که اسپایدرمن به کمکش نیاز نداشت) و در نتیجه گلایدرِ شرور به عضو شورای شهر برخورد کرد و باعث کشته شدنش شد:

کشته شدن عضو شورای شهر

کشته شدن در کمیک های مرد عنکبوتی

الانا خودش را مقصر دونست و حتی وقتی اسپایدرمن خواست دلداری اش بدهد، با عصبانیت با وی برخورد کرد ...

اسپایدرمن - جک پات

سپس اسپایدرمن با بدست آوردن اثر انگشت جک پات تونست هویت مخفی اش را کشف کند.

 

4- او سابقه ی جنگیدن با یک «سوپراسکرال» را دارد

سوپر اسکرال - کمیک

در رویداد "تهاجم مخفی" که اینجا ترجمه شده است، آقای «دکستر بنت» که آن موقع صاحب روزنامه "دیلی بیوگل" شده بود به جک پات (الانا جابسون) تهمت میزنه و مقالات افترا آمیز درباره اش چاپ میکنه. الانا هم خشمگین میشه و به دیلی بیوگل میره و در اونجا ناگهان توسط اسپایدرمن مورد حمله قرار میگیره ولی معلوم میشه که اسپایدرمن واقعی بهش حمله نکرده بلکه یک «سوپر اسکرال» بوده که خودش را به شکل اسپایدرمن درآورده بوده (برای آشنایی با سوپر اسکرال، این مقاله را بخوانید). این سوپر اسکرال قدرت های دشمنان معروف اسپایدرمن مثل لیزارد، راینو، الکترو، هایدرو من، مرد شنی و ونوم را در خودش داشت و جک پات نبرد واقعا سختی باهاش انجام داد که به سطح خیابان های شهر هم کشیده شد (تازه پای شرور هم به مبارزه باز شد و با جک پات جنگید!). ولی در نهایت جک پات تونست سوپر اسکرال را به داخل یک یخچال بزرگ بکشاند تا در آنجا منجمد بشه و بمیره.

سوپراسکرال - جک پات

 

5- مرگ جک پات

وقتی جک پات (الانا جابسون) داشت با یکی از دشمنان خودش به نام «بلایند ساید» (Blindside) مبارزه میکرد، با سرم مخصوص او مسموم و دچار نابینایی شد (او در ادامه با یکی از دشمنان قدیمی مردعنکبوتی به نام «کاماندا» هم درگیر شد که اینجا معرفی شده.

پادزهر مردعنکبوتی

اسپایدرمن با پادزهری پیشش اومد باعث شد تا بینایی او برگرده ولی تداخل سرم بلاندساید با داروهایی که باعث شده بودند الانا به قدرت های خودش دست پیدا کنه باعث مرگ او شد.

مرگ جک پات دوم

 

6- تبدیل شدن دوباره ی سارا اهرت به جک پات

پس از مرگ الانا، مرد عنکبوتی که فهمیده بود او چطور از طریق مصرف دارو به قدرت های فوق بشری اش دست یافته بود، نزد سارا اهرت رفت و ازش انتقاد کرد که چرا از مسئولیت های خودش شانه خالی کرده و هویت جک پات را به کسی داده که آموزش یا قدرت های لازم را برای اینکه یک ابرقهرمان باشد نداشته.

سارا اهرت - مرد عنکبوتی

و سارا که دچار عذاب وجدان شده بود تصمیم میگیرد با بر تن کردن لباسی جدید بار دیگر به جک پات تبدیل شود.

کمیک jackpot

 

7- شوهر سارا بدست «رُز» کشته شد

در کمیک بوک های اسپایدرمن تا به حال چندین شخصیت خبیث بوده اند که با لقب «رُز» (Rose) شناخته شده اند که اصلی ترین آنها «ریچارد فیسک» (پسر ویسلون فیسک ملقب به کینگ پین) است که در این مقاله معرفی شده است. اما در کمیک های جک پات با یک رز جدید آشنا شدیم که «فیلیپ هِیز» (Phillip Hayes) نام دارد.

«فیلیپ هِیز» (Phillip Hayes)

او دکتری بود که بودجه خودش را مربوط به پروژه ژن درمانی در آزمایشگاه Phelcorps از دست داد (در آیتم شماره 1 گفتیم که در این آزمایشگاه حادثه ای رخ داد که در نتیجه آن سارا اهرت به قدرت های فوق بشری خودش دست یافت) و هویت رُز را برای خودش انتخاب کرد و دست به قاچاق مواد مخدری که از غدد خبیثی به نام «فاسد کننده» (Corruptor) تولید میشد، زد. او موفق شد خودش را تا مدتها از دید ابرقهرمانان پنهان سازد ولی جک پات (سارا اهرت) بهش داشت نزدیک و نزدیک تر میشد و وقتی در نهایت هویت جک پات را فهمید، «بومرنگ» را استخدام کرد تا به حسابش برسد.

کمیک جک پات

بومرنگ، سارا را تا محل سکونت تعقیب کرد و سپس شوهرش را جلوی چشمان او و دخترشان به قتل رساند و قصد کشتن دخترش را نیز داشت که موفق به انجامش نشد.

 

8- مرد عنکبوتی به جک پات کمک کرد تا دست به قتل نزنه

پس از کشته شدن همسرش، سارا به شدت خشمگین شد و در صدد انتقام از بومرنگ برآمد. او بومرنگ را شکست داد و زخم کاری به گردنش وارد آورد و چیزی نمانده بود که او را با سلاح خودش بکشد که اسپایدرمن سر رسید و متقاعدش کرد که دست از کشتن بومرنگ بکشد:

انتقام جک پات

در نهایت سارا به حرف مرد عنکبوتی گوش کرد و وقتی هم که هویت رُز برایش فاش شد و فهمید که همان همکارش در آزمایشگاه Phelcorp بوده خیلی تعجب کرد.

همکار سابق سارا

در نهایت او تصمیم گرفت حرفه ی قهرمانی و هویت جک پات را کنار بگذارد و هویت تازه ای برای خودش انتخاب کند و در کنار دخترش زندگی آرامی را داشته باشد.

سارا و دخترش

 

9- جک پات سوم: مری جین واتسون

جک پات سوم: مری جین واتسون

اخیرا در کمیک بوک های مرد عنکبوتی نوشته ی «زِب ولز» شاهد بودیم که پیتر و دوست دخترش ام جی به دست ریاضی دان دیوانه ای به نام «بنجامین ربین» ملقب به «فرستاده» (که سالها قبل بدست اسپایدرمن شکست خورده بود و بدنبال انتقام بود) به دنیای دیگه‌ای منتقل شدن! درست زمانی که ربین قصد داشت با استفاده از انرژی توتمی اسپایدرمن خودش رو به ماورای یک خدا تبدیل کنه، ام جی در یک تصمیم سخت پیتر رو به جای خودش نجات داد و در یک سفر یک طرفه پیتر رو به خونه برگردوند تا خودش با مرد مرموزی به سم پال (که اهل آن دنیا بود) سرگردان در اونجا رها بشه. در واقع، پیتر موفق به نجات ام جی شد ولی در عوض مجبور به دادن هزینه‌ای هم شد: زمانی که برای پیتر در دنیای خودشان مثل چند روز پرتلاطم گذشت، برای مری جین سال‌های متوالی بود! در طی این زمان، مری جین و پالِ مرموز در آن دنیای غریب دو بچه یتیم رو به سرپرستی گرفتن و در کنار هم زندگی و خانواده ساختن. آنها یک دستگاه شبیه به Slot machine ساختند که شبیه به یک دستبند بود که وقتی مری جین آن را فعال میکرد، میچرخید و یک قدرت فرا بشری به صورت اتفاقی یا random بهش تعلق میگرفت:

قدرت فوق بشری مر یجین

 (ماشین اِسلات یاSlot machine که بهش "فروت ماشین" یا "ماشین پوکر" هم گفته میشود، یک ماشین قمار است که یک بازی شانسی را برای مشتریان خود ایجاد می‌کند). در حقیقت، پال این دستگاه را با استفاده از سمبل ها که در آن دنیا قدرت های خاصی داشتند و بر پایه شانس و تصادف ساخت (البته ریسکش اینه که اگر روی سه علامت جمجمه بیفته ممکنه مری جین بمیره!). مری جین و پال در نهایت تونستند به دنیای اصلی برگردند و با خودشون دو بچه را آوردند که در آن دنیای دو تا بچه که اونجا پیدا کرده بودن رو آوردند ولی معلوم شد که بچه ها واقعی نبوده اند و از بین رفتند و این باعث ناراحتی شدید مری جین شد (این اتفاقات در شماره های 21 تا 26 از سری جدید مرد عنکبوتی شگفت انگیز رخ دادند که میتونید در اینجا، اینجا، اینجا، اینجا، اینجا و اینجا اونا رو با ترجمه فارسی بخونید) ولی با تشویق «فلیشیا هاردی» (گربه سیاه) تصمیم گرفت به کمک دستگاه مذکور یک ابرقهرمان بشه و هویت جک پات رو برای خودش انتخاب کنه (مارول حتی سری کمیک بوکی مشترک گربه سیاه و جک پات را منتشر کرد).

کمیک گربه سیاه - جک پات

مری جین وقتی پیتر پارکر چندی پیش گناهان نورمن آزبورن را دریافت کرد و به گرین گابلین تبدیل شد (این مقاله را بخوانید) و تصمیم گرفت از او و پال انتقام بگیره باهاش مقابله کرد (کمیکش اینجا، اینجا و اینجا ترجمه شده).

مری جین قهرمان

چندی پیش هم دیدیم که در رویداد "جنگ تبهکاران" که اینجا ترجمه شده حضور داشت و به قهرمانان کمک کرد تا بر افراد «مادام ماسک» غلبه کنند. همچنین در شماره های 45  و 46 از سری جدید مرد عنکبوتی شگفت انگیز که اینجا و اینجا ترجمه شده اند شاهد بودیم که با مردعنکبوتی تیم آپ کرد تا عمه اش را از خباثت هایی که در تیمارستان "راون کرافت" دچارش شده بود نجات دهند.

 

10- سونی اعلام کرده میخواد فیلم سینمایی جک پات رو بسازه

مارک گوگینهایم

همانطور که اینجا اعلام کردیم، سونی سال 2018 اعلام کرد که فیلمی براساس شخصیت جک پات در دست ساخت دارد. سال 2020 هم «مارک گوگنهایم» که پیشتر روی کمیک بوک های این شخصیت کار کرده بود (او را به عنوان یکی از معماران اصلی سریال های دی سی موسوم به Arrowverse نیز میشناسند) استخدام شد تا هم فیلمنامه ی این اثر را بنویسد و هم آن را کارگردانی کند ولی شاید بهتر باشه اصلا روی این خبر حساب نکنید چون احتمالا مثل بسیاری از پروژه های سینمایی سونی براساس دنیای مردعنکبوتی، این هم دیر یا زود کنسل میشه!

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2024

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

معرفی اصلی ترین متحدان مرد عنكبوتی – قسمت سوم

10 شخصیت دنیای کمیک که احتمالاً خبر نداشتید در کمیک های اسپایدرمن خلق شدند!

10 داستان کمیک بوکی که میتوانند دستمایه قسمت های بعدی "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" قرار بگیرند

10 حقیقت مهمی که باید درباره شخصیت «ریچارد فیسک» ملقب به «رُز» (ROSE) بدانید

10 حقیقت مهمی که باید درباره «بومرنگ» (BOOMERANG) بدانید

خبر داغ؟ مردعنکبوتی به گرین گابلین تبدیل میشود (دوباره!)

10 حقیقت مهمی که باید درباره اسکرال (SKRULL) ها بدانید

قسمت آخر از رویداد "جنگ تبهکاران" (GANG WAR) ترجمه شد + لینک دانلود

سری کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز با ترجمه فارسی

نسخه های عجیب و غریب از «مری جین واتسون» در دنیای کمیک!

15 دفعه ای که مری جین عمل قهرمانانه انجام داده است!

10 حقیقتی که فقط طرفداران کمیک بوک راجع به «مری جین واتسون» (MARY JANE WATSON) می دانند

10 داستان برتر با حضور مری جین (MARY JANE)

شماره آخر از کمیک "تهاجم مخفی" (SECRET INVASION) ترجمه شد + لینک دانلود

چرا مری جین به پیتر پارکر لقب "آقا ببره" (TIGER) داده است؟

خبرهای عجیب و غریب از فیلم های جدید سونی براساس دنیای کمیک های مرد عنکبوتی

10 مشکلی که در داستان های فعلی مردعنکبوتی وجود دارند و باید حل شوند

معرفی تمام فیلم های سینمایی و انشعابی (SPIN-OFF) اسپایدرمن که قراره در آینده ساخته شوند!

شماره ویژه "مرد عنکبوتی شگفت انگیز: خون بهای پادشاه" ترجمه شد + لینک دانلود

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Mahdi علیپور
#1 Mahdi علیپور 1403-02-23 18:43
بسیار عالی و به موقع بود این مقاله
نقل قول کردن
Omni-man
#2 Omni-man 1403-02-23 19:42
به نظرم جک پات کلا زیاد شخصیت جالبی نیست عجیبه که سونی مخواد ازش فیلم بسازه،ولی به نظر قدرت مری جین خیلی جالی و منحصر به فرد هستش،تا حالا مثلش رو ندیده بودم
نقل قول کردن
E-spider
#3 E-spider 1403-02-24 08:41
به نقل از Omni-man:
به نظرم جک پات کلا زیاد شخصیت جالبی نیست عجیبه که سونی مخواد ازش فیلم بسازه،ولی به نظر قدرت مری جین خیلی جالی و منحصر به فرد هستش،تا حالا مثلش رو ندیده بودم

ولی بنظرم پتانسیل بدی نداره
پیچش جالبی تو داستانش هست که میتونه برای سینما جالب باشه
نقل قول کردن
E-spider
#4 E-spider 1403-02-24 08:44
استاد خوشم میاد به موقع و جامع درباره شخصیت ها مینویسید
تا مری جین در قالب جک پات اومد تو داستان های اخیر امیزینگ اسپایدرمن مقاله ش رو نوشتین اونم به بهترین و کامل ترین و جذاب ترین شکل ممکن
نقل قول کردن
AMERETAT83
#5 AMERETAT83 1403-02-24 19:16
صد سپاس بابت مقاله
جک پات مری جین با اینکه انگار باحال‌ترین جک پات باشه چون خیلی هم این شانس جالبه و هم کار و قدرتش بیشتر به اسم خودش میخوره ولی در عین حال همین مری جین بودنش همه چیزو برای آدم خراب می کنه، آدم احساس می کنه تنها دلیلی که تبدیل به جک پات شده اینه که دوباره بتونه با پیتر فقط از یه راه ابرقهرمانی ارتباط داشته باشه تا اگر خواستن دوباره به هم برشون گردونند خیلی نیاز به زحمت نداشته باشن
ولی درکل اون جک پات های قبلی از نظر داستانی هم خیلی قشنگ‌تر بودن
خیلی برام جالبه که این حجم از اطلاعات رو یکجا دارید و بلافاصله با هر اتفاقی در کمیک آماده‌اید به یه سرعت باور نکردنی همه‌ش رو به رشته‌ی تحریر در بیارید
دست مریزاد واقعا :lol:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید