تحلیل و بررسی دومین تریلر فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" + نکات جدید تبلیغات

تحلیل و بررسی دومین تریلر فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" + نکات جدید تبلیغات(Spider-Man No Way Home)

آخرین تلاش مارول(و سونی) برای مخفی کردن مهم ترین اتفاقات فیلم در دومین تریلر! آیا در این کار موفق عمل کردند؟ با تحلیل و بررسی این تریلر باما همراه باشید!

تنها یک ماه تا اکران سومین قسمت از سه گانهٔ اولیه مردعنکبوتی در MCU باقی مانده و شاهد دومین(!) تریلر رسمی از فیلم بودیم. تمرکز بیشتر این تریلر نسبت به تریلر قبل روی مولتی ورس و دشمنان فرنچایز های اسپایدرمن‌های سابق بود و کمتر شاهد این بودیم که به قضیه فاش شدن هویت پیتر اشاره شود. ضمن این‌که طبق رسم همیشگی مارول شاهد صحنه‌های کاملا تغییر یافته و شاید حتی قلابی نیز بودیم که در این تحلیل به آن‌ها نیز اشاره خواهیم کرد.(اگر هنوز تریلر را ندیده‌اید به اینجا بروید!)

در صحنهٔ اول شاهد کلوزآپی از صورت پیتر هستیم که در اتمسفری تاریک و بارانی قرار گرفته و حس ناراحتی و حتی شکست را می‌توان در صورت او مشاهده کرد؛ با توجه به زخم‌های صورت او و لباسی که برتن دارد به احتمال زیاد این اتفاق در نبرد پایانی فیلم رخ داده و با نگاهی به اطلاعات فاش شده از فیلمنامهٔ لو رفته می‌توان آن را به یکی از احساسی ترین و غم‌انگیزترین صحنه‌های فیلم یعنی مرگ یکی از عزیزان پیتر در خلال آخرین نبرد با خبیث اصلی فیلم مربوط ‌دانست. در ادامه بیشتر به جزئیات این اتفاق اشاره خواهیم نمود.

و سپس صحنه‌های مشابهی با تریلر قبلی که پیتر و میشل در حال تاب خوردن و فرار کردن از نیروهای ویژه هستند را می‌بینیم که مجدد ماسک نصفهٔ پیتر در این قسمت برجسته تر از هرچیزی است که ما را یاد دنیای کمیک می‌اندازد.

و همانطور که پیش‌تر در تحلیل قبلی به آن اشاره کردیم اینجا دقیقا همان پلی است که در فینال فیلم مردعنکبوتی ۱ سم ریمی دیده بودیم.

که حتی جلوتر به این صحنه به طور مستقیم تر اشاره می‌شود و حتی دیالوگ های شنیده شده به شکلی است که تمامی خاطرات ما با این فیلم را زنده می‌کند.

دیالوگ‌های پیتر در ابتدای تریلر بسیار مهم‌ هستند و بعد از فیلم بازگشت به خانه این دومین باریست که به طور مستقیم به اوریجین اسپایدرمن اشاره می‌شود و البته باید دانست که این فیلم کاملا اقتضا می‌کند چنین چیزی را در دل خودش جای دهد تا حدی که شاید امکان نشان دادن فلش‌بک هایی از روز‌های اولیهٔ نیش خوردن او از عنکبوت باشیم.

از آن‌جایی که دو پیترپارکر دیگر از دنیاهای موازی در این فیلم حضور دارند کاملا منطقی است که به اوریجین او بیش از پیش تمرکز شود چرا که شباهت‌ها و تفاوت‌های جزئی از منجمله چیز‌هایی هستند که در اولین مواجهه پیتر‌های «توبی مگوایر» و «اندرو گارفیلد» می‌بایست شاهد باشیم. ضمن این‌که این اتفاق ابهام طرفداران نسبت به گذشتهٔ پیتر پارکر MCU را برطرف خواهد کرد و شاید بالاخره اولین نگاه را داشته باشیم به «عمو بن» دنیای سینمایی مارول!

در خلال این دیالوگ‌ها که پیتر درحال درد و دل با «میشل»(با بازی زندایا) است متوجه می‌شویم بعد از فاش شدن هویت مخفی پیتر برای او، تنها یک هفته به او خوش گذشته و قبل از آن مرگ عموبن و سپس وقایع جنگ داخلی بازگشت به خانه جنگ بی نهایت،  پایان بازی و دور از خانه را داشتیم که چالش بزرگی برای پیتر بودند و تنها یک هفته پس از وقایع دور از خانه بوده که باعث شده یک آب خوش از گلوی پیتر و میشل پایین برود و سپس با جنجالی که «جی جونا جیمسون» با پاپوش درست کردن «میستریو» و رفقا در پشت پرده؛ زندگی او دوباره به جهنم تبدیل شده است!

تاب خوردن و ترس سرشار «میشل» در صحنه‌های فرار اسپایدرمن و جیغ‌های بنفش(!) او ما را یاد جیغ‌های «مری جین» دنیای «سم ریمی» می‌اندازد و خطاب به دوستانی همیشه حاضر در صحنه باید گفت این معشوقهٔ پیتر نیز کمی از او ندارد! ضمن این‌که شاید حتی به مراتب ترسو تر از قبلی باشد(اشاره به صحنهٔ تاب خوردن مری جین دانست و پیتر مگوایر بعد از اولین نجات از دست گرین گابلین)

سپس شاهد ورود پیتر و میشل به تونل‌های زیرزمینی هستیم و با توجه به ال‌سی‌دی روی آن‌ می‌توان دریافت که این قطار منتهی کوئینز می‌شود و لذا انتظار می‌رود که پیتر  راهی خانه و پیش زن عمو می باشد. ضمن این‌که به تصویر کشیده شدن این قطار و جلوتر در صحنهٔ دیگری با دکتر استرنج بنظ‍ر می‌رسد که به صورت کاملا غیر مستقیم تداعی کننده دو اتفاق با پس زمینهٔ مشابه باشیم: ۱. مبارزهٔ قطار پیتر توبی مگوایر با دکتراختاپوس ۲. کشف راز پدر پیتر اندرو گارفیلد از عنکبوت‌هایی که در آزکورپ آزمایششان می‌کرده(رزولت)

برخلاف تریلر قبلی که تمرکز هرچه بیشتر آن روی دست و پنجه نرم کردن پیتر با لو رفتن هویت مخفی‌اش برای تمام عموم بود این تریلر بعد از اشارهٔ کوتاهی از پردهٔ اول فیلم که انتظار می‌رود این‌گونه باشد وارد پردهٔ دوم یعنی ورود دکتر استرنج به داستان و قضیه مولتی ورس و جهان‌های موازی مرتبط به اسپایدرمن می‌شویم. این تریلر آخرین برگ برندهٔ سونی برای کشیدن مخاطبین عام به سینما‌ها بود لذا می‌بایست بدون این‌که غافلگیری‌های اساسی فیلم را لو دهد مخاطبین قدیمی و قدیمی تر یعنی نسل‌های قبلی مخاطبان که تمام خاطراتشان به فیلم‌های دهه ۲۰۰۰ محدود می‌شود یعنی فیلم‌های اسپایدرمن سم ریمی با بازی توبی مگوایر را به سینماها بکشانند چنانکه صحنه‌های به تصویر کشیده شده آن دوران را برای آن‌ها زنده کند.  با استفاده و بهره گیری از عنصر نوستالژی و در ادامه شاهد چگونگی این اتفاق هستیم.

یک خلاصه از تریلر و رخدادهای قبلی از قبیل رفتن پیتر به سراغ دکتر استرنج و اجرای جادوی فراموشی هویت اسپایدرمن و خرابکاری پیتر با مزاحم شدن وسط انجام طلسم هستیم که قضیهٔ ورود دشمنان دیگر فرنچایزها را به MCU بازگو می‌کند.

تفاوت هایی جزئی در این خلاصه صحنه‌ها وجود دارد مثلا تغییر پس زمینهٔ ورود پیتر به سنکتوم سنکتورم جزئیات و کیفیت بسیار بیشتری نسبت به تریلر قبلی پیدا کرده است به نحوی که با اطلاع کامل می‌توان گفت وقایع فیلم (ابتدایی) در فصل پاییز رخ می‌دهد. (در تریلر قبلی درخت پس زمینه از برگ درختان سبزی بهره می‌برد اما در این تریلر شاهد زرد شدن آن هستیم که خبر از فصل پاییز می‌دهد!)

و در خلال دیالوگ‌ها این مهم کامل توضیح داده می‌شود که طلسم با بهم زدن آن باعث این اتفاق شده. وقتی گند زدی به طلسمی که باهاش می‌خواستی همه فراموش کنن پیتر پارکر مردعنکبوتیه، برامون چندتا مهمون از راه رسید از دنیاهای موازی!

پیتر در یکی از این صحنه‌ها همان کت و شلواری را به تن دارد که دکتر اختاپوس برای اولین بار به سراغش آمد پس بنظر می‌رسد اولین رویارویی با دکتر اختاپوس، گرین گابلین و لیزارد(مارمولک) بوده از آن‌جایی که در تریلر قبلی دیدیم که پیتر با همین لباس توسط لیزارد مورد حمله قرار می‌گیرد.

ضمن این‌که با توجه به آخرین تبلیغ تلویزیونی منتشر شده دریافتیم که از لحاظ زمانی این قسمت ۱۰۰درصد بعد از دستگیری دکتر اختاپوس توسط پیتر(تام هالند) انجام پذیرفته و مکالماتی که بین دکتر استرنج و دکتر اختاپوس رد و بدل می‌شود ثابت می‌کند که قطعا پیتر پارکر توبی مگوایر در این داستان جایی دارد:

به هرحال از لحاظ موقعیت زمانی این سه خبیث همزمانی داشتند و حال ممکن است جزئیات آن متفاوت باشد مثلا خود دکتر استرنج شخصا لیزارد را زندانی کرده است.

بعد از آن صحنه سوییچ می‌شود روی دو خبیث دیگر، یعنی الکترو و سندمن(مردشنی) ! در حالی که پیتر لباس جدید(!) مشکی طلایی را برتن دارد. و به صورت واضح می‌توان نگاه دقیقی به جلوه‌های این لباس داشت.

البته همانطور که اینجا ویدئویی لو رفته از یک تریلر منتشر نشده از فیلم براتون گذاشتیم می‌دانیم که داستان تعویض لباس اسپایدرمن در فیلم پیش رو به این صورت است که زمانی که مردعنکبوتی در حال دستگیری یک  دزد خیابانی(با بازی برادر تام هالند) است یکی از طرفداران میستریو یک سطل رنگ سبز رنگ روی او میریزد و لباس او جلوهٔ سابق خود را از دست می‌دهد! بنابراین در ادامه شاهد این هستیم که پیتر لباس(مشکی قرمز که رنگ روش ریخته) رو برعکس می‌کنه ومی‌پوشه و به همین خاطره که مشابه چیزی بود که در فیلم مردعنکبوتی بازگشت به خانه دیده بودیم.

(وقتی ند و پیتر سعی داشتند قابلیت های قفل شده توسط تونی استارک را آزاد کنند.)

و گرین گابلین ویلم دفو! (وای خدای من هرباری که می‌بینمش امیدم به زندگی بیشتر میشه!) توی اولین ملاقات پیتر با خبیث‌های مولتی ورسی دکتر اختاپوس و گرین گابلین باهم به سراغ پیتر می‌روند. گرین گابلین دقیقا با همان ظاهری که در فیلم‌های ریمی دیده بودیم در این صحنه حاضر است احتمالا به این دلیل که مخاطب گیج نشود و سوال برایش پیش نیاید که این ظاهر چرا تغییر کرده یا این نسخه همان نسخهٔ ریمی نباشد! مسئلهٔ دیگر تیم آپ این دو خبیث است از آن‌جایی که در فیلم مردعنکبوتی ۲ ۲۰۰۴ شاهد این بودیم که بودجهٔ پروژه و منابع اولیه توسط آسکورپ تامین می‌شد پس می‌توان امیدوار بود که قبل از این پروژه و مرگ نورمن طی وقایع فیلم اول بین این دو شخصیت ارتباط تنگاتنگی وجود داشته که در ادامه هری آزبورن و هیئت مدیرهٔ آسکورپ با همکاری او موافقت کردند.

شاهد حملهٔ دکتر اختاپوس به پیتر MCU هستیم و کمی صحنهٔ اکشن زد و خورد و تعقیب و گریز هستیم. و جلوه‌های ویژهٔ تکمیل تر شدهٔ فیلم باعث شده این اطمینان به عکس‌های منتشر شده در مجلات بیشتر از سابق شود به این دلیل که برخی از آن‌ها از کیفیت لازم برخوردار نبودند. و نکتهٔ قابل توجه بازوان دکتر اختاپوس در اولین مواجهه است که دقیقا همان چیزی است که در فیلم اسپایدرمن ۲ دیده بودیم.

و در نهایت‌ می‌بینیم که پیتر بالاخره مغلوب دکتر اختاپوس می‌شود و درحالی از او کتک می‌خورد که بازوان دکتر اختاپوس آپگرید شده‌اند و مطابق رنگ لباس آیرون اسپایدر پیتر شده‌اند و به نظر می‌رسد هوش مصنوعی این بازوان هنوز هم در حال پیشروی و پیشرفت هستند و با تکنولوژی تونی استارک از دنیای دیگر وفق پیدا کرده‌اند.

و اگر دقت کنید وقتی پیتر درحال کتک خوردن از دکتر اختاپوس است لباس او ناقص است که نشان می‌دهد پیش‌تر او قسمتی از این لباس را جذب بازوان خود کرده و در این صحنه به دنبال باقی ماندهٔ آن است.

 درست مثل زره مردآهنی در فیلم پایان بازی که در جنگ با تانوس قسمت‌هایی از خود را طی نبرد از دست می‌داد اینجا هم مطابق همان همین اتفاق با جذب شدن به بازوان دکتر اختاپوس می‌افتد. لذا وقتی دکتر اختاپوس حمله میکند لباس برای دفاع از قفسهٔ سینهٔ پیتر و قسمت پشتی پیتر از روی صورت او به قسمت مذکور متراکم می‌شود:

و اینجاست که دکتر اختاپوس با صورت زیر ماسک مواجه می‌شود و متعجب می‌شود که این پیتر آن پیتری نیست که می‌شناخته!!! این صحنه کمی عجیب به نظر می‌رسد چون در تریلر قبلی شاهد این بودیم که وقتی دکتر اختاپوس حمله می‌کند پیتر با کت و شلوار جلوی او قرار دارد. البته امکان این‌که ترتیب زمانی اتفاقات دست‌کاری شده باشد بسیار زیاد است یعنی به این شکل که دکتر اختاپوس و گرین گابلین حملهٔ خود را آغاز کرده باشند و در نهایت پیتر با دیدن این صحنه با ماسک و تجهیزات به مقابله بپردازد.

تو که پیتر پارکر نیستی! این صحنه مستقیما مولتی ورس و حضور پیتر پارکر «توبی مگوایر» را تایید می‌کند تا به مخاطب این قول داده شود که او نیز به این فیلم مرتبط است. و در ادامه به طور قطع توضیح داده خواهد شد که چه اتفاقاتی برای دکتر اختاپوس و پیتر دنیای ریمی افتاده.

و در یک TV Spot خود پیتر نیز میگوید منم گیج شدم(از سوال دکتر اختاپوس!)

و از یاد نبریم که درتمامی این صحنات چراغ بازوان دکتر اختاپوس قرمز بوده و این بدان معناست که او تحت کنترل هوش مصنوعی بازوهاست و البته در یکی از TV Spot های فیلم نیز دیدیم که او با بازوها صحبت می‌کند و میگوید رقیب برایشان پیدا شده(اشاره به لباس ایرون اسپایدر)

جزئیات دقیق و اشاره به دنیای کمیک، مدلی که دکتر اختاپوس به پیتر حمله می‌کند و همراه شدن آن با حذف شدن ماسک از صورت پیتر ما را یاد کاور تاریخی شماره ۱۲ از مردعنکبوتی شگفت انگیز می‌اندازد جایی که دکتر اختاپوس روی کاور دقیقا ماسک او را برداشته بود و با تیتر و نوشته‌های روی کاور روی این مهم تاکید شده بود.

وقتی در این صحنه دکتر اختاپوس به سمت پیتر ماشینی را پرتاب می‌کند پلاکی ماشینی که روی آن قرار دارد یعنی  ASM-8183  اشاره دارد به شماره‌های ۸۱ تا ۸۳ کمیک‌های مردعنکبوتی شگفت انگیز که کینگ پین و پسرش با اسپایدرمن جنگید و البته باید به این مهم اشاره کنم که جناب آقای «چارلی کاکس» در این فیلم تقریبا به طور قطع حضور دارد ضمن این‌که بازیگر این نقش یعنی آقای «وینسنت دن‌آفریو» شخصا شایعات مربوط به حضورش در سریال هاکای که دقیقا قبل از اکران فیلم منتشر می‌شود را به صورت تلویحی تایید کرده ضمن این‌که برنامه ریزی مارول به گونه‌ای بوده که دقیقا قسمت سورپرایز کننده قبل و بعد از اکران اسپایدرمن نو وی هوم پخش شود و این مهم درکنار حضور دختر خواندهٔ او یعنی «اکو» در سریال که اتفاقا معشوقهٔ مت مورداک/دردویل نیز بوده باعث می‌شود پالس‌هایی از ادامهٔ حضور این کاراکتر‌ها در MCU و اشاره به وقایع آیندهٔ MCU داشته باشد ضمن این‌که ممکن است به همزمانی رخداد‌های سریال هاکای و این فیلم اشاره کند.

و باید اشاره کرد در سه شمارهٔ ۸۱ و ۸۲ و  ۸۳ اتفاقات بسیار جالبی افتاده که هرکدام می‌تواند به وقایع داخل فیلم نیز اشاره داشته باشد.

مثلا دیدیم که زن عمو می به علت فعالیت‌های اسپایدرمن صدمه دید. که با لو رفتن هویت اسپایدرمن در این فیلم کاملا انتظار می‌رود چنین اتفاقی رخ دهد. ضمن این‌که حتی پا را فراتر گذارد!

یا مثلا در دیدیم که لباس پیتر در آن به شدت کثیف و لکه‌دار شده بود که به رنگ پاشیدن روی لباس او توسط یکی از طرفداران میستریو و کثیف شدن لباسش(رنگی) بی ربط نیست.

وارد شدن گوئن استیسی به کما! که شاید به بلایی که سر میشل در انتهای فیلم می‌آید ربط پیدا کند.

و از همهٔ این‌ها قطعی تر بازگشت الکتروست که همانطور که دیدیم در فیلم قرار است او از دنیای اسپایدرمن اندرو گارفیلد در MCU به زندگی بازگردد!

شاید هم منظور پلاک کمیک‌ دیگری باشد به این شکل: اول اوت سال ۱۹۸۳ که شمارهٔ ۲۴۳ مردعنکبوتی شگفت انگیز منتشر شد . در این شماره به انتخاب‌های پیش روی او پرداخته شد و تصمیماتی که او می‌خواست برای آینده‌اش بگیرد.(و البته کنار گذاشتن کامل هویت مردعنکبوتی) این گزینه‌ها و انتخاب برای آینده مشابه دیالوگ‌های گرین گابلین در ادامهٔ تریلر است که در جلوتر به آن اشاره خواهیم کرد.

سپس شاهد زندانی شدن دکتر اختاپوس در زندان مولتی‌ورسی دکتر استرنج‌ هستیم و پیتر و ند و زندایا روبروی او قرار گرفته اند این زندان حالتی عجیب خواهد داشت از پشت مشابه یک انباری ساده است و از جلو شبیه یک دخمهٔ تاریک است بنظر می‌رسد و حالتی جادویی خواهد داشت.

 ضمن این‌که در فریم بعدی ند نگاهش متمرکز به جای متفاوتی از پیتر و میشل است بنابراین حالت عجیب این زندان را تایید می‌کند.

لباسی که ند پوشیده با فاکتور گرفتن از لباس هواداری بودنش ، دقیقا مطابق رنگ‌های لباس همتایش در قالب هاب گابلین می‌باشد: نارنجی و آبی! ضمن این‌که در دستان او یک کمان زنبورکی قرار دارد که بی ربط به این قضایا نیست. سابقا در گابلین‌های دیگر مدیوم‌ها دیده شده که آن‌ها از سلاح مشابهی بهره می‌برند.حتی ممکن است در جلوتر این مهم بیشتر مورد توجه و اشاره قرار گیرد که به موقع توضیح خواهیم داد.

پیتر اسم دکتراختاپوس را می‌پرسد و او در جواب اسم کاملش که «اتو اکتاویوس» را می‌گوید اما در کمال تعجب شاهد مورد تمسخر قرار گرفتن او توسط میشل، ند و پیتر است. در نگاه اول شاید مشکل خاصی وجود نداشته باشد چرا واقعا اسم و فامیل عجیب غریبی است و با ظاهرش مطابقت دارد اما از آن‌جایی که مارول با کمال وقاحت در فیلم شانگ چی و افسانهٔ ده حلقه این مهم را یکبار به بدترین نحو انجام داد و روی تصمیم مزخرف خود در فیلم آیرون من ۳ اصرار ورزید گناهی نبخشودنی است.

 در فیلم شانگ چی دیدیم که پدر شانگ چی یعنی «ونوو» ، به بدل دروغین‌اش با بازی «بن کینگزلی» اشاره می‌کند و پا  را فراتر از آن قرار داده و اسم کاراکتر مهمی به اسم «ماندارین» را مورد تمسخر و انتقاد قرار می‌دهد این درحالی بود که قرار بود خودش واقعا ماندارین باشد اما از آن‌جایی که مارول روی برخی تصمیماتش پافشاری دارد هنوزهم از خر شیطون پایین نمی‌آید. حال در این‌جا نیز می‌بینیم که سازندگان به منابع اقتباس خود خیلی علقهٔ خاصی ندارند که به این شیوه مورد تمسخر و جوک ساختن قرارش می‌دهند. اگر قبل از این شانگ چی‌ای وجود نداشت می‌شد این صحنه را با کمال میل و شرایط پذیرفت اما با تکرار این قضیه بسیار سخت است!

صحنه‌ای از نمای دور مجسمهٔ آزادی درحال بازسازی هستیم که قرار است یک سپر کاپیتان آمریکا به آن اضافه شود و رعد و برق‌هایی با رنگ زرد در آن به صورت کاملا واضح قابل دیدن است این همان قرارگاه پنج خبیث اصلی فیلم‌ است و انتظار می‌رود نبرد نهایی در همین مکان رخ دهد.

دوباره پیتر در خطوط برقی و تیرهای عظیم چراغ برق را می‌بینیم که مرتبط است با صحنهٔ رویارویی او با الکترو! مکان بسیار خوبی برای تامین انرژی «مکس دیلون» و البته سرزمین آن‌جا مکان بسیار مناسبی است برای سندمن که از خاک آنجا بهره ببرد. خورشید نیز درحال طلوع یا غروب است(مشخص نیست) یعنی این نبرد خیلی یا طول کشیده یا جستجوی پیتر طول کشیده.

در نهایت پیتر با لباس مشکی طلایی خود که مزین شده با دستکش‌های جادویی او که به احتمال زیاد دکتر استرنج طلسم خودکاری روی آن قرار داده تا پیتر راحت‌تر بتواند دستگیری این خبیث‌ها را انجام دهد. اتصال قطعات الکترونیکی و خطوط آن روی لباس مشکی طلایی او کاملا مشهود است و حس و حال جالبی را به مخاطب منتقل می‌کند و از آنجایی که در شب رخ می‌دهد به مخفی کاری کمک بیشتری می‌کند. و البته بنظر می‌رسد پیتر در حال تماس تصویری با ند و میشل نیز هست شاید آن‌ها در پشت پرده به پیتر راهنمایی های لازم را انجام می‌دهند.

و باید به این نکته اشاره کنم که الکترو در این صحنه آبی است! یعنی این احتمال نیز وجود دارد برای همراه کردن هرچه بیشتر مخاطب شاهد این باشیم که الکترو مثل فیلم مردعنکبوتی شگفت انگیز ۲ در ابتدای کار رنگ سابق خود را داشته باشد و طی اتفاقات و یا حتی تغییر دنیاها این اتفاق حاصل شود باید منتظر بود و دید!

و در ادامه دکتر استرنج را می‌بینیم که حالت عصبانی و مستاصلی دارد و خطاب به پیتر و دوستان می‌گوید: به سبک اسکوبی دویی این گندو جمعش کنید! و احتمالا به علت  پریدن وسط اجرای طلسم بوده باشد که با این لحن طلبکارانه از آن‌ها چنین درخواستی را دارد.

«میشل» هم طبق رسم همیشگی‌اش که رویش تو روی بقیه باز است جواب استرنج را با تیکه انداختن به او و اینکه از کلمهٔ لطفا استفاده کند ‌میدهد!

 و البته هنوز سوال بزرگی که در ذهن ما طرفداران است بی پاسخ باقی مانده است: سنگ زمان و چشم آگوماتو چطور بازگشته است؟(نابود شدن توسط ثانوس)

سپس مجددا شاهد صحنهٔ حملهٔ الکترو به مطبوعات هستیم که در تحلیل قبلی نیز به آن پرداختیم که اشاره داشت به پانلی از کمیک و آرک داستانی  Power to the People و با توجه به پس  زمینه اتفاقات، الکترو به خبرنگاران و مصاحبه گران حمله ور می‌شود! نکتهٔ قابل توجه این است که دقیقا در همین سری داستان بود که الکترو دچار تغییر ظاهر شد(این مقاله را بخوانید) و جالب اینجاست که ظاهر جیمی فاکس هم در این فیلم به کلی تغییر کرده!

و آن حالت برق‌های روی صورت او نیز در جلوتر عینا مورد توجه و اشاره قرار می‌گیرد!

و جی جونا جیمسون خارج از شیشهٔ تلویزیون در حال مصاحبه و فیلمبرداری که ممکن است به صورت میدانی انجام پذیرفته باشد.

نکتهٔ قابل توجه شباهت غیرقابل انکار ظاهرش با پایان فیلم مردعنکبوتی ۳ ۲۰۰۷ و جایی که مبارزهٔ بین اسپایدرمن و هری در مقابل سندمن و ونوم شکل گرفته بود می‌باشد. حلقهٔ در دستان او نیز به این مهم اشاره دارد که او مثل همتای دیگرش هم عیالوار است و هم این‌که در آینده ممکن است به پسر او و داستان پر پیچ و خم او از فضانورد تا تبدیل شدنش به نوعی گرگینه اشاره شود. ضمن این‌که باید اضافه کنم که آقای جی کی سیمونز تایید کرد: جیمسونی که در این تریلر فیلم راهی به خانه نیست دیدیم با جیمسون فیلم های سم ریمی تفاوت دارد.(یکیش کچلیشه!)

 ضمن این‌که در فرنچایز اختصاصی سونی پسر جیمسون (جان) بنده خدا یکی از فضانوردانی بود که سیمبیوت‌ها را به زمین آورد و با توجه به ورود ونوم به دنیای سینمایی مارول رویارویی ونوم با نسخهٔ موازی از کسی که آن‌ها را وارد اتمسفر زمین کرده می‌تواند جالب باشد.

و دور نمایی از صحنه داریم که نشان می‌دهد علاوه بر الکترو، سندمن نیز در این محل حاضر است. و البته حرکت طوفان شن مانند سندمن و در طرف دیگر حرکت الکتریسیته‌ای الکترو تداعی کنندهٔ فیلم های قبلی است.

طبق تبلیغ تلویزیونی منتشر شده دیگر مطمئن هستیم که لیزارد نیز در این صحنه حضور دارد چرا که جیمسون در مواجهه با او می‌پرسد:اون یه دایناسوره؟ و نگاهی دقیق تر داریم به ظاهر لیزارد در این صحنه:

تمامی این صحنه‌‌ها بنظر می‌رسد جلو و در داخل ساختمان فیست رخ بدهد. و جزئیات دقیقی که سازندگان به آن دقت کرده‌اند دست راست لیزارد به جای ۵ انگشت ۴ انگشت دارد که دقیقا مطابق فینال فیلم مردعنکبوتی شگفت انگیز ۱ جایی که پدر گوئن با شات گان به دست او تیر اندازی کرد و به جای پنج انگشت چهار انگشت درآمد بود!!!!

شاهد مبارزه‌ای بین اسپایدرمن و دکتر اختاپوس در مجاورت پل هستیم و با توجه به این‌که بازوان لباس آیرون اسپایدر برخلاف دنیای کمیک به جای ۳ بازو از ۴ بازوی مکانیکی تشکیل شده مبارزهٔ جذابی بین این چهار بازو با چهاربازوی دکتراختاپوس می‌توان بسیار جذاب باشد.

شیوهٔ مبارزه این پیتر یعنی تام هالند مارا به یاد مبارزهٔ شگفت انگیز اسپایدرمنِ توبی مگوایر در "مرد عنکبوتی 2"  می‌اندازد و آن را تداعی می‌کند.

و دیالوگ بسیار بسیار بسیار مهمی را از زبان دکتر اختاپوس می‌شنویم که می‌گوید: تو داری پیش می‌ری به سمت تاریکی تا با ارواح بجنگی! که با تعجب پیتر همراه می‌شود و سوال می‌کند که منظور او از این صحبت‌ها چیست؟ و اینجاست که جرقهٔ آزاد شدن این خبیث‌ها در ذهن او می‌خورد.

خیلی جالب است که تمامی این اتفاقات در فیلمنامهٔ لو رفته مورد اشاره قرار گرفته بود یعنی ما حتی قبل از پخش نخستین تریلر نیز می‌دانستیم قرار است چنین اتفاقی بیافتد حتی با جزئیاتی بیشتر! در تریلر به ظاهر انگار متکلم وحده دکتر اختاپوس است اما در اطلاعات لو رفته تیر نهایی را کسی نمیزند جز جناب آقای «ویلم دفو» در نقش «نورمن آزبورن/ گرین گابلین»! اوست که مثل همتایش در دنیای کمیک پیتر را فریب می‌دهد اوست که رهبر تیم است اوست که تمامی نقشه‌های ماندن این خبیثان را می‌کشد. طبق گزارشات قریب به تمامی منابع لو دهنده، برخلاف چیزی که در تریلر دیدیم، این نورمن آزبورن است که پشت تمامی اتفاقات قرار دارد!

و دیالوگ مهمی از دکتر استرنج که باری دیگر مهر تاییدی بر اطلاعات فیلمنامهٔ لو رفته که از مدت‌ها پیش منتشر شده بود می‌باشد. او می‌گوید: تمامی اونا حین مبارزه با اسپایدرمن کشته شده‌اند!!! و کاملا با ادعاهای دیگر منابع مطابقت دارد.

و سپس می‌شنویم که دکتر استرنج به پیتر گوشزد می‌کند این خبیثان همگی سرنوشتشان مرگ بوده است. اما از آنجایی که نورمن آزبورن یک آدم زبانباز و فریبکار است دلایلی برای پیتر می‌آورد که او مجاب می‌شود تا آن‌ها را از دست دکتر استرنج آزاد کند. چراکه بازگردانده شدن آن‌ها به دنیاهای خودشان مساوی است با مرگ آن‌ها!!!! حال سوالی که‌ پیش می‌آید آن است که چگونه نورمن آزبورن و اتو اکتاویوسی که در دو بازه زمانی متفاوت کشته شده‌اند همزمان به MCU و تایم لاین اصلی وارد شده اند. شاید بتوان با جوابی مثل شکاف میان بعدی و زمانی/مکانی به پاسخ این سوال نزدیک‌تر شد.

ضمنا قابل ذکر است که دلیل این‌که پیتر دلش به حال آن‌ها می‌سوزد؛ همذات پنداری او زمانی است که در جنگ بی‌نهایت پودر شد! او دوست ندارد کسی مثل خودش چنین تجربه‌ای داشته باشد و این درکنار فریبکاری‌های نورمن آزبورن قرار خواهد گرفت و او را مجاب خواهد کرد.

سوال دیگر آن است که دو خبیث دیگر، توسط پیتر پارکر دنیای دیگر کشته نشده‌اند! منظور «لیزارد» و «مرد شنی» است.  و البته دلیل خباثت لیزارد، سندمن و البته دکتر اختاپوس در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. آیا هوش مصنوعی بازوان او مجددا باعث روی آوردن او به خباثت است؟ یا قضیه چیز دیگری است؟ (چون در نگاه اول با توجه به اولین دیدار بنظر نمیرسید جنگ جنگ برای زنده ماندن باشد!)

آیا طبق ادعای منبع لو دهنده شاهد رتکانی در برخی از قسمت‌های فیلم‌های فرنچایز‌های قبلی هستیم؟ لیزارد و مردشنی توسط پیتر دنیایشان کشته می‌شوند و خباثتشان تا این حد جلو رفته؟ یا مثلا در آینده قرار بوده مجددا به خباثت روی آورند و در خلال مبارزات آینده این مهم رخ داده؟ باید صبر کرد و دید دلیل و منطق دیگر خبیثان چیست!

البته باید ذکر کنم که در یکی از تبلیغات تلویزیونی اخیر صحنه‌ای با پس زمینه‌ای دیده نشده از سندمن را دیدیم که می‌تواند به سرنوشت این شخصیت در دنیایش اشاره داشته باشد و چگونگی مرگش توسط مردعنکبوتی توبی مگوایر(!)!

پیتر گوشش به حرف‌های دکتر استرنج بدهکار نیست  و برای نجات دیگران حاضر می‌شود ریسک بزرگی را انجام دهد و آن مک‌گافین(که اینجا وسیله‌ای برای زندانی کردن یا برگرداندن خبیثان به دنیای خودشان است) را از دست دکتر استرنج با تار میقاپد.

  این عمل به علاوهٔ خرابکاری در اجرای طلسم باعث می‌شود حرف‌های بازیگر به واقعیت بپیوندد سابقا اظهار شد که رابطهٔ بین پیتر و دکتر استرنج شکراب خواهد شد و با نگاهی به سلسه انتخاب‌های پیتر دیگر مشخص است پیتر مرتکب چه کاری شده است!

اما در ادامه می‌بینیم که طولی نمی‌کشد تا دکتراسترنج جلوی پیتر را بگیرد ولی از آن‌جایی که ما فقط قسمت بسیار کوچکی از فیلم را در تیزرها و تریلرها قرار است ببینیم پس مشخص نیست در ادامه کدامیک از این دو شخصیت موفق می‌شوند.

و در یکی از تبلیغات تلویزیونی کامل شدهٔ صحنه را می‌بینیم و دکتر استرنج در واکنش به حرکت پیتر می‌گوید:به خاطر همین هیچوقت بچه دار نشدم! که می‌تواند اشاره‌ای دو جانبه باشد. در یکی از ویژه برنامه‌های جیمی کیمل دیدیم که دکتر استرنج پیش یه گروه خردسال قرار گرفته و لحظات مفرحی را ایجاد می‌کند ابتدا به این مهم اشاره داشتیم دومین نکته می‌تواند به معشوقهٔ او که شایعه شده در فیلم دکتر استرنج در مولتی ورس جنون حضور دارد باشد یعنی «کلیا»! آیا ما روابط رومانتیکی بین شخص مذکور در گذشته و یا آینده داریم که به آن کامل پرداخته خواهد شد؟ باید دید مارول چه آشی برامون پخته!

در ادامه صحنهٔ قطار تکرار می‌شود و می‌دانیم که در بعد آینه‌ای قرار است رخ دهد چرا که سابقا در فیلم دکتر استرنج دیده بودیم که این انعطاف عجیب پیرامون تنها در این بعد است که اتفاق می‌افتد. پیتر به دنبال راهی است که این افراد مولتی ورسی از مرگ قطعی نجات یابند اما دکتراسترنج به او میگوید که چارهٔ دیگری وجود ندارد.

و البته در نسخهٔ آیمکس تریلر شاهد شمارهٔ درج شدهٔ خاصی روی قطار هستیم یعنی ۲۳۹ و این عدد به شمارهٔ ۲۳۹ مردعنکبوتی شگفت انگیز اشاره دارد که هاب گابلین در آن نقش مهمی را ایفا می‌کرد. جناب واتس کارگردان فیلم ثابت کرده که علاقهٔ خاصی به مخفی کردن ایستراگ‌ها در شماره پلاک‌ها و یا نوشته‌های پس زمینهٔ صحنه دارد که بی ربط به اتفاقات فیلم نیست. این‌که به هاب گابلین اشاره می‌شود با در نظر گرفتن حضور «ند لیدز» در فیلم سنسورهای فعال کنندهٔ ایستراگی ما را روشن می‌کند و شاید در خلال فیلم با وجود گرین گابلین به هاب گابلین نیز اشاراتی داشته باشیم. به علاوه رنگ بندی لباس ند بازیگر این نقش «جیکوب باتالون» نیز عکس‌هایی را منتشر ساخته که شک ما بیش از پیش می‌شود:

مثلا در این عکس‌ها او درحال قالبگیری شدن بدنش است که می‌تواند برای ساخت کاستوم مخصوص او باشد. شاید هم کاملا بی ربط به فیلم باشد و به دیگر پروژه‌هایی که او درش دخیل است مرتبط باشد به هرحال با پالس‌هایی که خود دست اندرکاران به ما می‌دهند این اتفاق دور از ذهن نیست!

تعقیب و گریزی بین اسپایدرمن تام هالند و الکترو را شاهد هستیم، الکترو در حالت الکتریسیته‌ای خود قرار دارد و پیتر هالند در لباس جدید خود که ترکیبی از لباس دور از خانه و زره آیرون اسپایدر است در حال گریز از اوست و جالب اینجاست که مجسمهٔ آزادی دیگر سبز نیست دلیلش هم کسانی که با معماری سقف حافظیه آشنا هستند می‌دانند! (چون از فلز مس درست شده و به مرور زمان زنگ زده و به رنگ سبز درآمده که اتفاقا رنگ زیباتری‌است!)

سپس می‌بینیم که الکتروی جیمی فاکس با ظاهر کاملا جدیدش وارد صحنه ‌می‌شود که تم و زبان طراحی دشمنان MCU را دارد به علاوه به ظاهر کلاسیک او در دنیای کمیک بی شباهت نیست و از خلاقیت طراحان نیز بهره برده مثلا ماسک الکترو در دنیای کمیک که به تصویر کشیدنش در سینما بسیار کار دشواری است به شکل تراکم رعد‌های بدن الکترو در صورت او به تصویر کشیده می‌شود. ضمن این‌که دیالوگ‌های الکتروی فاکس بسیار مهم است که مشخص نیست طرف مقابلی که این حرف را به او می‌زند کیست: اجازه نمی‌دم اینو ازم بگیری! که در نگاه اول شاید به زنده بودن و ماندن او در این دنیای جدید یعنی خط زمانی اصلی دنیای سینمایی مارول اشاره داشته باشد اما اگر به صحنه با دقت بیشتری نگاه کنیم و در کنار تبلیغات تلویزیونی اخیر قرار دهیم نکتهٔ دیگری نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

در این صحنهٔ جدید شاهد هستیم که در لباس الکترو دقیقا یک وسیله قرار گرفته که دقیقا حالت آن مطابقت دارد با آرک راکتور تونی استارک و البته آن عنصر جدیدی که کشف کرد و با آن آرک راکتور جدیدش در آیرون من ۲ را ساخت. پس منظور او از گرفتن می‌تواند آرک راکتور لباسش باشد!!

ضمن این‌که حالت جلیقه مانند کاستوم الکترو در اینجا شباهت دارد به سلاح الکتریکی «ویپلش/ ایوان واکو» در ابتدای فیلم مردآهنی ۲ که مجددا به ما یادآوری می‌کند این فیلم فیلم MCU است و در آن جریان دارد و تمامی اتفاقات گذشته و آینده در آن دخیل هستند. حال فرض کنید این فیلم خارج از MCU قرار بود ساخته بشود؛ نه دکتر استرنجی وجود داشت که مولتی ورس را به فیلم مرتبط کند، نه هپی هوگانی بود که نقش شوهر زن عمو(!) را بازی کند، تمامی کاستوم‌های قبلی از فیلم حذف می‌شدند و تمام پیشینهٔ والچر و دیگر خبیثانی که به تونی استارک ربط داشتند حذف می‌شد و یک رتکان عظیم به بار می‌آمد.

و دکتر اختاپوسی را میبینیم که بخاطر رعد‌های پرتاب شده از طرف الکترو به بیرون از ساختمانی(که احتمالا همان ساختمان F.E.A.S.T است) پرتاب می‌شود. شاید مثل فیلم مردعنکبوتی ۲ بالاخره مجددا کنترل خودش بر هوش مصنوعی بازوهای مکانیکی اش را به دست گرفته باشد و علیه دیگر خبیثان فیلم قرار گرفته باشد. یا حتی شاید یکی از تلفات حمله باشد به هرحال از آنجایی که مارول ثابت کرده در تریلرهایش هیچ‌گاه صادق نیست نمی‌توان دقیق گفت که چه چیزی در انتظارمان است.

پیتر(تام هالند) با همان مک‌گافینی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم با کاستوم جدیدش از دست الکترو در حال فرار نشان داده می‌شود تریلر سعی دارد به ما اثبات کند که این جا همان نبرد نهایی فیلم یعنی در مجاورت مجسمهٔ آزادی درحال بازسازی است و پیتر به همراه دکتر استرنج در اینجا سعی دارند جلوی این خبیثان را با استفاده از همان وسیله بگیرند و به دنیای اصلی خودشان بازگردانند که نبرد عظیمی خواهد بود.

بالاخره صدای جناب آقای «ویلم دفو» در قالب «نورمن آزبورن» را می‌شنویم! دیالوگ‌ها بسیار آشنا و مشابه فیلم‌های قبلی هستند: داری تقلا می‌کنی تا هر چی که می‌خوای رو نگه داری در حالی که دنیا داره سعی می‌کنه، تو رو وادار به انتخاب بکنه! که می‌تواند به آن صحنهٔ فریبندهٔ او که باعث فرار خبیثان فیلم می‌شود مرتبط باشد و یا در جلوتر که خبیثان به ساختمان «فیست»(F E A S T) حمله می‌کنند. اما نکتهٔ مهم شباهت مفهومی آن با دیالوگ‌هایی است که سابقا از این نسخه از گرین گابلین دیده بودیم!(یادتون نیومد؟ الان خدمتتون عرض میکنم)

فیلم مردعنکبوتی ۱ سال ۲۰۰۲ و اولین فیلم از سه گانهٔ ریمی را به خاطر آرید جایی که گرین گابلین در ساختمان دیلی بیوگل مردعنکبوتی را با گاز‌های سمی اش بیهوش کرد و سپس با او مذاکره کرد که دو گزینه برای انتخاب دارد یکی پیوستن به او و همکاری کردن با او و دیگری مقابلش قرار گرفتن و تنفر مردم!!!

این تنفر مردم چیزی بود که نمودش مستقیما در فیلم مردعنکبوتی راهی به خانه نیست کاملا مشهود است یعنی با این‌که این اسپایدرمن تمام تلاشش را کرد هنوز هم کسانی هستند که او را بکوبند و از او متنفر باشند. و در جلوتر و در فیلم مردعنکبوتی ۲۰۰۲ دیدیم که گرین گابلین برای اثبات حرف‌هایش و مهم بودن انتخاب مری جین و یک کابین رها شده را به پایین پل پرتاب کرد تا پیتر از اعماق وجودش عواقب انتخاب و در برخی موارد فدا شدن مورد دیگر درک کند . حالا با توجه به دیالوگ‌های تریلر بنظر می‌رسد چنین چیزی در این فیلم نیز مورد تکرار قرار بگیرد!  یعنی پیتر تام هالند در موقعیتی قرار بگیرد که انتخاب کردن بین آن‌ها عواقب بدی در پیش داشته باشد. که شاید به یکی از صحنه‌های جلوتر اشاره داشته باشد.

ظاهر جدید و آپدیت شدهٔ گرین گابلین را میبینیم که با کانسپت آرت‌ها و عکس‌های پیش از تولید فیلم کاملا مطابقت دارد! لباس گرین گابلین آسیب دیده و او آن‌ها را با وسایل دم دستی سربازان و شنل پوشانده است که شمایل وفادار تری نسبت به دنیای کمیک پیدا کرده است. ضمن این‌که ماسک از روی صورت او حذف شده و انگار عینک دکتر اختاپوس در مردعنکبوتی ۲ جایی که درحال آزمایش تریتیوم بود روی چشمانش دیده می‌شود.

دلیل حذف ماسک نیز می‌تواند این باشد که صورت بازیگر کاملا احساساتی که در این صحنات دارد را به صورت کامل نشان بدهد ضمن این که این نورمن آزبورنی که شاهد هستیم ترسی از مخفی کردن هویت خود ندارد او در دنیای دیگری حاضر است ضمن اینکه پیتر پارکر توبی مگوایر پیش تر آن را به دیگر مردعنکبوتی‌ها معرفی کرده است.

شاهد صحنهٔ رومانتیکی بین میشل و پیتر هستیم که با توجه به لباس و زخم های روی صورت او بنظر می‌رسد بعد از پایان یافتن مبارزه نهایی فیلم باشد یا شاید هم مربوط به خداحافظی بین او! لباس میشل همان لباسی است که جلوتر درحال افتادن به تن داشت پس احتمالا سیر زمانی یکسانی را داشته باشند.

در یکی از تبلیغات تلویزیونی نیز که به احتمال زیاد قبل از نبرد نهایی و در ساختمان فیست در حال اتفاق افتادن است دیالوگ‌هایی بین پیتر و میشل را می‌شنویم که خبر از حمایت‌های میشل می‌دهد! پیتر به او می‌گوید که تمام این‌ها تقصیر منه و قول میدم که درستشون کنم! و میشل در جواب می‌گه باهم اینم پشت سر می‌ذاریم و پیتر هم در جواب می‌گوید آره باهم پشت سرش میذاریم!

در این تبلیغ که تمرکزش روی میشل(میشل جونز/ام‌جی) است به پردهٔ اول فیلم بیشتر پرداخته می‌شود و ما متوجه می‌شویم که بعد از جریانات دور از خانه و لو رفتن هویت پیتر او حاضر نیست پیتر را در خانه اشان راه بدهد!

فامیلی‌او نیز در روزنامه‌ای که در دستان اوست به صورت کامل فاش می‌شود که واقعا ظاهرا همان «جونز» است! پس با این اوصاف آن تئوری جالبی که می‌گفت میشل در واقع دختر «نیک فیوری» است منتفی می‌شود مگر این‌که این شخصی که به آن اشاره شد در واقع پدر خواندهٔ او باشد و فامیلی او نیز مثلا از روی مادرش برداشته شده باشد!!(مثل هوپ دختر هنک پیم که فامیلی مادرش رویش قرار داشت!)

نیرو‌های ویژهٔ گروه کنترل خسارت که در فیلم بازگشت به خانه دیده بودیم سر می‌رسند جلوی درب ساختمان مورد حمله قرار گرفتهٔ فیست و به نظر خیلی دیر رسیده اند و کار از کار گذشته است.

سپس سریعا شاهد هپی هوگان هستیم که با توجه به پس زمینهٔ صحنه بنظر می رسد که مرتبط با این قسمت از فیلم باشد و شاید هم جلوی درب خانهٔ زن عمو می باشد که در تریلر قبلی به آن اشاره کردیم رسیده باشد.

ضمن اینکه در تبلیغات تلویزیونی اخیر هپی را که در ماشینش در حال پرس و جو و جویای احوال پیتر است چقدر دنیا کوچک است و زمین گرد است که در این تبلیغ دیدیم که برعکس فیلم «بازگشت به خانه» اینجا این هپی است که باید برای پیتر پیغام بگذارد. اتفاقات مذکور ممکن است به وقایع انتهای پردهٔ اول و ابتدای پردهٔ دوم فیلم مربوط باشد.

شاهد انفجار مولتی ورسی هستیم که بنظر نمی‌رسد در راستای نجات دنیا باشد و دقیقا برعکس باعث بدتر شدن وضع فعلی خواهد بود.  ضمن این‌که این انفجار در ابتدای امر آبی رنگ می‌باشد و اگر این را در کنار اطلاعات لو رفته قرار دهیم به این می‌رسیم که ممکن است ۵ خبیث داستان ما با استفاده از تکنولوژی استارک دروازه‌ای(هایی) میان بعدی باز کنند تا صحیح و سلامت یا فرار کنند یا در مقابل باقی بمانند.

با توجه به دیالوگ‌های دکتر استرنج در صحنهٔ بعد از تیتر تریلر بنظر نمی‌رسد که اوضاع مناسبی در انتظار دکتر استرنج باشد. و حتی مقدمهٔ ورود و یا خروج اسپایدرمن از MCU باشد!

ورود سه خبیث مردشنی الکترو و لیزارد را مقابل اسپایدرمن (ها) شاهد هستیم که نگاهی دقیق دارد به لیزارد و مردشنی که آن‌ها را زیارت نکرده بودیم.

و صحنهٔ ورود بسیار مشکوک اسپایدرمن تام هالند که در پس زمینهٔ آن اتفاقاتی عجیب با دقت فراوان(با چشم مسلح!!!) قابل دیدن است. اگر با دقت به ورود او نگاه کنیم انگار دو سایه در کنار او قرار دارند که حرکت می‌کنند و حس تاری صحنه و تکان خوردن عجیبی که با حرکت دوربین یکسان نیست القا می‌شود.

بله به احتمال زیاد اینجا دو اسپایدرمن دیگر نیز در صحنه حاضر هستند و این جایگاه دو نسخهٔ توبی مگوایر و اندروگارفیلد هست. ضمن اینکه اخیرا عکس‌های غیرمنتظره‌ای از فیلم لو رفت که دقیقا با پس زمینهٔ این صحنه مطابقت کامل دارد:

توبی مگوایر و اندرو گارفیلد در کنار تام هالندی که زخم های روی صورتش عینا در تریلر دیده شد! منتهی هنوز جلوه‌های ویژه تکمیل نشده اند بخاطر همین هم آن عنکبوت آهنینی که روی سینه‌اش قرار دارد را نمی‌توانیم در این نسخهٔ کامل شده در عکس ببینیم!

پیتر با صورتی زخمی و زن عمو می را می‌بینیم که به او می‌گوید: اینا همه اش تقصیر منه؛ من نمی‌تونم همه رو نجات بدم ناراحتی و خستگی و ناامیدی در چشمان پیتر موج میزند. احتمالا اینجا همان ساختمان فیست بوده:

جایی که گرین گابلین به کمک دیگر خبیثان به سمت ساختمان حمله می‌کند و شاهد پرتاب شدن بمب گابلینی هستیم که پیتر درحال جلوگیری از انفجار آن است. و شاید این صحنه بعد از نجات زن عمو می باشد.

نکتهٔ دیگر شباهت آن به صحنهٔ نبرد نهایی فیلم مردعنکبوتی ۲۰۰۲ سم ریمی باشد جایی که نبرد خونین گابلین و اسپایدرمن شکل گرفته بود و حالت شخصی پیدا کرده بود. یکی از بمب های گابلینی مقابل چشمان پیتر منفجر شد و جراحات سنگینی را برای او به وجود آورد.

و صحنه مربوط دیگر که در آن زن عمو می درحال فرار است ظاهرا در همین سیر قرار دارد. نکتهٔ مهم در دستان زن عمو می است انگار یک شیشهٔ سبز رنگ پیش اوست و او درحال مخفی یا دور کردن آن از دست خبیثان است. شاید این همان سرم گابلینی ویلم دفو باشد یا شاید هم همان فرمول تبدیل شدن به لیزارد! باید دید سازندگان چه نقشه ای در سر دارند. اگر واقعا با سرم گابلینی سر و کار داشته باشیم هیچ بعید نیست «ند لیدز» یکی از قربانیان آن باشد.

پرش و حملهٔ سه خبیث به سمت اسپایدرمن تام هالند که اصلا هیچ یک از آن‌ها آرایش و استراتژی حملهٔ درستی ندارند اگر از هر یک از آن‌ها یک خط صاف رسم کنیم غیر از سندمن دو خبیث دیگر به قول معروف به خرزو خان حمله می‌کنند.

البته از یاد نبریم که در نسخهٔ برزیلی این تیزر که صحنهٔ طولانی تری از این سکانس را نمایش می‌دهد شاهد مشت خوردن لیزارد از یک شخصیت نامرئی هستیم! احتمالا تیم‌آپ بین سه اسپایدرمن در این صحنه و اسپایدرمن اندروگارفیلد است که یک مشت نثار لیزارد می‌کند که سونی از عمد پخش کرده تا زیرپوستی تبلیغ اتفاقات داخل فیلم را بکند!(برخلاف خواسته مارول به خواسته قلبی خودش عمل کرده!)

فرو ریختن داربست‌ها و افتادن سپر کاپیتان آمریکای مجسمهٔ آزادی را می‌بینیم که منجر به خراب شدن تخته چوب ها و داربست‌های کناری اش می‌شود که ند و میشل روی آن حضور دارند! ند سعی می‌کند میشل را نجات دهد اما ناموفق باقی می‌ماند.

یک صحنهٔ سریع از افتادن ام جی که انگار یک چیز قرمز کنار دست ند قرار دارد. شاید در نگاه اول شما را یاد ویدئوی لو رفته از اندرو گارفیلد بیاندازد و شاید پیش خود بگویید که سونی یادش رفته این قسمت از دیگر اسپایدرمن ها را حذف کند اما اگر نگاهی به دیگر وسایل مرتبط با این صحنه داشته باشیم این امکان بیشتر وجود دارد که یک پارچه یا چیز دیگری غیر از دست یک اسپایدرمن باشد! اگر هم درصدی سونی این‌کار را از عمد کرده باشد مستقیم به خال زده است چرا که غیرمستقیم تبلیغ فیلمش را کرده!

و سپس پیتر با صورتی نگران به سمت او شیرجه میزند تا نجاتش دهد.

این صحنه به چندین و چند صحنهٔ سقوط معشوقهٔ پیتر‌های قبلی اشاره دارد.

شاید اولین چیزی که به ذهن مخاطب برسد صحنهٔ فوق احساسی گوئن در فیلم TASM 2 باشد اما نباید از یاد برد که این صحنه به افتادن مری جین نیز در فیلم اسپایدرمن ۱ ۲۰۰۲ آن‌هم در دو صحنه یکی در آن فستیوال و دیگری در پردهٔ نهایی که در هردو گرین گابلین نقش کلیدی داشت اشاره دارد.

 از آن‌جایی که منابع معتبر مختلف خبر از شخصیت محوری و اصلی بودن نورمن آزبورن ویلم دفو می‌دهد هیچ بعید نیست که این اشاره بیشتر به مری جین کرستن دانست باشد تا گوئن استیسی وب اما از لحاظ نجات پیدا کردن بله اینطور حماسی و احساسی تر می‌شود که پیتر پارکر اندروگارفیلد به مدد پیتر تام هالند بیاید و نگذارد او هم مثل خودش در نجات معشوقه اش ناکام بماند.

به این نکته هم باید اشاره کرد که این سقوط به سقوط «پپر پاتس» در انتهای فیلم مردآهنی ۳ نیز شباهت بسیاری دارد هم اتمسفر هم از لحاظ صحنه سازی! خلاصه انقدر این سقوط‌ها در سینما مورد تکرار قرار گرفته‌اند باید تنها به دید کمیک بوکی آن‌ها را محدود سازی نمود.

صحنهٔ پس از تیتر و لوگوی تریلر به دکتر استرنج اختصاص دارد! شکاف‌هایی بنفش رنگ در کنار مجسمهٔ آزادی(که تمامی داربست‌های دورش فرو ریخته و هیچ خبری از سپر کاپیتان آمریکا نیست که یعنی نبرد به پایان رسیده) و دکتر استرنج در محوریت آن! در صحنهٔ قبلی جادو پخش شد و در اینجا شاهد شکاف ها هستیم که همراه شده با دیالوگ دکتر استرنج که به ورود و خرابکاری مولتی ورسی مرتبط است.

 رنگ بنفش در دنیای سینمایی مارول به جادوی تاریک(دارک) مربوط است و نشانهٔ خوبی نیست.

البته با توجه به فینال سریال لوکی نیز می‌دانیم که این رنگ رنگ مرتبط به مولتی ورس و خط زمانی‌های مختلف نیز هست و معلوم نیست وقایع این فیلم در کجای خط زمانی قرار می‌گیرد اما اگر طبق تئوری گفته شده(این مقاله را بخوانید) باشد شاهد همزمانی اتفاقات وانداویژن، لوکی و اسپایدرمن نو وی هوم هستیم و هر سه دست به دست هم دادند تا به مولتی ورس جنون ختم شوند.

ضمنا نباید از یاد برد که با توجه به تبلیغات صورت گرفته سونی و مارول برخلاف بیانیهٔ اولیه اشان این تازه ابتدای کارشان بوده! صحبت‌های فایگی، صحنهٔ‌ پس از تیتراژ ونوم ۲، تریلر عجیب و غریب موربیوس، سریال دیزنی پلاس اوریجین پیتر MCU و پروژه بعدی که احتمالا با محوریت سیمبیوت باشد کاملا این تضمین را به طرفداران می‌دهند که نه برخلاف عنوان «هیچ راهی به خانه نیست»؛ ما هنوز با اسپایدرمن در MCU کار داریم و خیلی تا خداحافظی آن باقی مانده است!

و در آخر باید به فریب‌های مارول طی این تریلر اشاره کنم واقعا بعد از دیدن تی وی اسپات‌های فیلم به شدت به شک افتاده‌ام که آیا اصلا صحنه‌های این فیلم واقعی است یا خیر؟  خودتون تفاوت را حس کنید:

درست مثل جنگ بی‌نهایت خیلی از صحنه‌ها تغییر پیدا کرده اند و حتی قلابی هستند مخصوصا آن‌هایی که جلوه‌های ویژهٔ آن بسیار زیاد است.

درپایان باید اشاره کنم که طبق تبلیغات وشنیده‌ها ادعا می‌شود این فیلم از سه آرک و داستان One more day ، One moment in time و در نهایت Happy birthday الهام گرفته باشد و توصیه می‌کنم قبل از اکران فیلم سری به این داستان‌ها بزنید.(داستان تولدت مبارک را با ترجمهٔ فارسی از اینجا بخوانید!)

این کلیپ هم از طرف من به تمام دوستداران این سری فیلم:

لینک تماشا در اینستاگرام

 

نظر شما چیست؟ چه نکات دیگری در تریلر وجود داشت؟

 

 

نویسنده: احمد فقیه

P.Constantine

All rights reserved © Spidey.ir 2021

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

مقالات مربوط به فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" 

تحلیل و بررسی نخستین تریلر فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

خبر داغ!! تریلر فیلم مردعنکبوتی به خانه نیست رکوردشکنی کرد!!

10 تئوری برتر هواداران پس از انتشار نخستین تریلر فیلم «مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست»!

18 شایعه و خبر درباره شخصیت هایی که در فیلم «دکتر استرنج در مولتی‌ورس جنون» حضور خواهند داشت

داغ داغ! نخستین تریلر رسمی فیلم "مردعنکبوتی راهی به خانه نیست" منتشر شد! (دوبله فارسی اختصاصی اضافه شد)

داستان لو رفته از فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" که ممکن است واقعی باشد!

شرح جزئیات لو رفته از فیلمنامهٔ‌ فیلم "مردعنکبوتی ۳: راهی به خانه نیست"

مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست – 4 بازیگر تایید شده و 6 بازیگری که شایعه شده در این فیلم حضور خواهند داشت

10 تئوری بزرگ در‌باره‌ی فیلم «مردعنکبوتی: هیچ راهی به خانه نیست» که امکان دارد اتفاق بیفتند

10 چیزی که میخواهیم در قسمت سوم فیلم "مرد عنکبوتی" در MCU ببینیم!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn