تاریخچه کمیک استریپ های اسپایدرمن - قسمت اول

این شما و این هم تاریخچه پرافتخار مرد عنکبوتی در عالم کمیک بوک

gg unmask spidey

 

اسپایدرمن برای اولین بار در ماه آگوست سال 1962 میلادی و در شماره 15 مجله كمیك‌استریپی "فانتزی شگفت‌انگیز" (Amazing Fantasy) خلق شد. خالقان او نویسنده‌ای به نام «استن لی» (سردبیر انتشارات «مارول» و خالق بسیاری از ابرقهرمانان معروفش) و طراحی نابغه به نام «استیو دیتكو» بودند. استقبال بسیار گرم خوانندگان باعث شد تا مارول مجله كمیك‌استریپی جدیدی را به اسپایدرمن اختصاص دهد. این مجله "اسپایدرمن شگفت‌انگیز" (Amazing Spider-Man) نام داشت و شماره نخست آن ماه مارس سال  1963 منتشر شد. استن لی و استیو دیتكو در این كمیك‌استریپ ویژگی‌های شخصیتی و دنیای داستان‌های مصور پیتر پاركر/اسپایدرمن را به خوبی پایه‌گذاری كردند. پیتر پاركر همواره به عنوان نوجوانی بدشانس  ولی خوش خلق كه در برقراری ارتباط با اطرافیان مشكل داشت به تصویر كشیده می‌شد. او به عنوان عكاسی آزاد و مستقل برای روزنامه «دیلی بیوگل» (Daily Bugle) و ناشر خسیس و بداخلاقش یعنی «جیمز جونا جیمسون» (James Jonah Jameson) كار می‌كرد تا با پولی كه در‌ می‌آورد از تنها عضو خانواده‌اش یعنی زن عمو «مِی» (Aunt May) حمایت كند. او در عین حال باید با دشمنی عامه مردم با اسپایدرمن كه بیشتر به خاطر مقالات و اظهارات خصمانه جیمز جونا جیمسون ایجاد شده بود، مواجه می‌شد. در دبیرستان هم معمولاً از سوی هم‌كلاسی‌هایش و به خصوص «فلاش تامپسون» (Flash Thompson) مسخره می‌شد. با این حال او توانست با منشی آقای جیمز جونا جیمسون به نام «بتی برانت» (Betty Brant) رابطه دوستانه‌ای برقرار كند كه به مرور رومانتیك شد.

3

در كل در آن سال‌ها استن لی و استیو دیتكو همواره روی مشكلات روزمره پیتر پاركر تاكید می‌كردند و با این كار برای نخستین بار در تاریخ كمیك‌استریپ از اسپایدرمن ابرقهرمانی ساختند كه دارای نقاط ضعف بود و مدام دچار تردید می‌شد. اسپایدرمن در ضمن نخستین ابرقهرمان نوجوان تاریخ كمیك‌استریپ بود كه قهرمان اصلی داستان‌هایش محسوب می‌شد زیرا تا پیش از او نوجوانان همواره در نقش نوچه و دستیار ابرقهرمانان بزرگسال ظاهر شده بودند.

سبك طراحی عجیب و نامتعارف استیو دیتكو با اكثر طراحان دیگر فرق داشت و به همین دلیل طراحی‌های كمیك‌استریپ‌های اسپایدرمن تا حدی تهدید‌آمیز و خصمانه به نظر می‌رسیدند ولی در عین حال به طرز دلپذیری منحصر‌به‌فرد و سرگرم‌كننده بودند. استن لی هم دیالوگ‌ها را طوری می‌نوشت كه بامزه و تاثیرگذار باشند. آنها مشتركاً بسیاری از دشمنان كلاسیك و مشهور اسپایدرمن را مثل «گرین گابلین» (Green Goblin)، «دكتر اختاپوس» (Dr. Octopus)، «لیزارد» (Lizard)، «مرد شنی» (Sandman)، «میستریو» (Mysterio)، «الكترو» (Electro) و ... خلق كردند. اكثر كاراكترهای اصلی و فرعی ماجراهای اسپایدرمن نیز توسط آنها خلق شدند. به طور مثال در شماره 31 از كمیك‌استریپ اسپایدرمن شگفت‌انگیز (كه در ماه دسامبر سال  1965 به چاپ رسید)، پیتر پاركر وارد دانشگاه شد و در آنجا برای اولین بار با همكلاسی‌های جدیدی به نام‌های «گوئن استیسی» (Gwen Stacy) و «هری آزبورن» (Harry Osborn) آشنا شد. هر دوی این كاراكترها به زودی پای ثابت كمیك‌استریپ‌های اسپایدرمن شدند و نقش كلیدی در آنها ایفا نمودند (در حقیقت، پیتر پس از مدت كوتاهی دلباخته گوئن استیسی شد و به صمیمیت خاصی با هری آزبورن دست یافت).

4

گفته می‌شود كه در آن سال‌ها استیو دیتكو نه تنها طراح اسپایدرمن بود بلكه طرح كلی داستان‌ها را هم خودش می‌ریخت  زیرا از استعداد بسیار خوبی در داستان‌سرایی برخوردار بود. سپس استن لی دیالوگ‌ها را به داستان‌های او اضافه می‌كرد. با این حال پس از مدتی اختلاف نظرهای شدیدی میان آن‌ها به وجود آمد، طوریكه تا مدت‌ها با هم قهر بودند! كار به جایی كشید كه استیو دیتكو در ماه جولای سال 1966 تصمیم به ترك مارول گرفت. بدین ترتیب او در شماره 38 كمیك‌استریپ اسپایدرمن شگفت‌انگیز برای آخرین بار اسپایدرمن را طراحی كرد. هنوز و پس از گذشت سالیان سال دقیقاً معلوم نیست كه چرا استیو دیتكو دست از طراحی اسپایدرمن كشید ولی گفته می‌شود كه او از اینكه استن لی خودش را تنها خالق اسپایدرمن می‌دانست، بسیار ناراحت بود. بعضی‌ها هم می‌گویند كه استیو دیتكو درباره نحوه فاش كردن هویت مخفی  یكی از شخصیت‌های خبیث داستان‌های اسپایدرمن با استن لی اختلاف نظر داشت. در هر حال مارول طراح جدیدی به نام «جان رومیتا» را جایگزین استیو دیتكو كرد. سبك طراحی رومیتا متفاوت بود و پیتر‌ پاركری كه او می‌كشید خوش‌تیپ‌تر و قهرمانه‌تر به نظر می‌رسید. سبك او آنقدر محبوب شد كه بیش از دو دهه همگان پیتر پاركر/اسپایدرمن را با آن می‌شناختند.

spidey by romita sr

لازم به ذكر است كه نخستین داستان كمیك‌استریپی اسپایدرمن كه جان رومیتا طراحی كرد و در شماره 39 از كمیك‌استریپ اسپایدرمن شگفت‌انگیز چاپ شد، بسیار حائز اهمیت است زیرا در آن اسپایدرمن و یكی از دشمنان نقاب‌دارش به نام «گرین گابلین» از هویت مخفی یكدیگر باخبر شدند. بدین ترتیب خوانندگان پس از سال‌ها انتظار فهمیدند که گرین گابلین در حقیقت «نورمن آزبورن»، پدر هری آزبورن (دوست صمیمی پیتر پارکر) است! باخبر شدن از هویت مخفی اسپایدرمن باعث شد تا گرین گابلین به دشمن شماره یك اسپایدرمن تبدیل شود و جان عزیزان پیتر پاركر همواره در معرض خطر قرار بگیرد.

gg unmask spidey

جان رومیتا  كاراكترهای جدیدی را نیز مثل «مری جین» (Mary Jane) (دختر موقرمزی كه پیتر در نهایت با او ازدواج كرد)، سروان «جورج استیسی» (George Stacy)  (یك افسر پلیس و پدر گوئن استیسی)، «كینگ‌پین» (Kingpin) (رئیس سندیكای جنایتكاران نیویورك  كه اسپایدرمن بارها با او مبارزه كرده) و ...  خلق كرد كه همگی به كاراكترهای مهمی در داستان‌های اسپایدرمن بدل شدند. روی‌هم‌رفته استن لی و جان رومیتا سعی كردند لحن خصمانه و فضای منفی كمیك‌استریپ‌های اسپایدرمن را كاهش دهند. به همین دلیل، رابطه پیتر پاركر با اطرافیانش بهبود یافت و داستان‌ها نیز بیشتر روی نحوه تعامل وی با هم‌كلاسی‌هایش در دانشگاه می‌چرخید. گاهی اوقات نیز به طور تلویحی به موضوعاتی همچون مبارزه با نژادپرستی، حقوق زندانیان، عواقب جنگ ویتنام و انتخابات پرداخته می‌شد.

supporting cast drawn by romita 

دهه 70 میلادی مصادف شد با محبوبیت بی‌نظیر اسپایدرمن به همین دلیل مارول شروع كرد به چاپ  دو مجله كمیك‌استریپی جدید اسپایدرمن: Marvel Team-Up (كه در هر شماره از آن اسپایدرمن به همراه یكی دیگر از ابرقهرمانان مارول به ماجراجویی می‌پرداخت) و The Spectacular Spider-Man . ضمناً در همین دهه بود كه استن لی پس از قریب به 100 شماره، نوشتن كمیك‌استریپ‌‌های اسپایدرمن را رها كرد و نویسندگان دیگری همچون «روی توماس» ، «جری کان وِی»، «لین وین»، «مارو ولف‌ من»، جایگزین او شدند. جان رومیتا هم جای خود را به طراحان دیگری همچون «گیل كین»، «راس اندرو» و ... داد (البته رومیتا تا مدتها به عنوان طراح روی جلد كمیك‌استریپ‌های اسپایدرمن باقی ماند).

6

در دهه 70 میلادی، شرکت مارول دست به نوآوری‌هایی زد و در این زمینه اسپایدرمن به نوعی پیشقراول بود. به طور مثال مارول برای نخستین بار در تاریخ کمیک‌استریپ از آرم CCA روی شماره 96 از مجموعه اسپایدرمن شگفت‌انگیز استفاده نکرد ( لازم به توضیح است كه CCA نام اداره‌ای بود كه در دهه 50 میلادی به دلیل ترس عامه مردم از خشونت افراطی موجود در کمیک‌استریپ‌های آن دهه، توسط دولت آمریکا تاسیس شد و وظیفه داشت تا بر محتوای مجلات مصور نظارت كند و تمام ناشرین موظف شدند آرم این اداره را روی جلد تمام مجلات خود به چاپ برسانند). البته مارول تا آن موقع تمام عناوین‌اش را با تأیید اداره CCA به چاپ رسانده بود. اما در مورد شماره 96 اسپایدرمن شگفت‌انگیز این کار را نکرد. این داستان به درخواست اداره مبارزه با مواد مخدر آمریكا نوشته شده بود تا به مخاطبان جوان و نوجوان درباره اثرات مخرب استفاده از مواد مخدر هشدار داده شود. سردبیران مارول مشکلی در این داستان نمی‌دیدند، اما اداره CCA می‌گفت که در کمیک‌استریپ نباید هیچ اشاره‌ای به مواد مخدر شود و حاضر نشد آرم خود را روی مجله مذکور بگذارد و حتی تهدید کرد که از فروش آن جلوگیری خواهد نمود. اما مارول به این حرف‌ها توجهی نکرد و مجله را بدون آرم CCA به فروش رساند و در انتظار واکنش خوانندگان باقی ماند. همان طور که انتظار می‌رفت، آن‌ها بی‌نهایت از داستان خوش‌شان آمد و در نامه‌های خود از مارول به دلیل اقدام شجاعانه‌‌اش تقدیر کردند.

5.5

یکی دیگر از نتایج این اقدام این بود که از قدرت سانسور اداره CCA به میزان قابل توجهی کم شد و با پیدایش مغازه‌های کمیک‌استریپ فروشی مستقل که مایل به فروش عناوین جسورانه‌تر بودند، بازار مستقیمی بنا شد که CCA  در امورش دخالت نمی‌کرد و به همین دلیل عرصه‌ای نو برای پرداختن به موضوعاتی بکر و پرداخت نشده فراهم گردید که به خوبی از طرف هنرمندان کمیک‌استریپ مورد استفاده قرار گرفت.

اسپایدرمن باز هم در این دهه تاریخ ساز شد. در واقع حتماً باید به اتفاقاتی که در شماره‌های 121 و 122 كمیك‌استریپ اسپایدرمن شگفت‌انگیز که به ترتیب در ماه های ژوئن و جولای سال 1973 میلادی به چاپ رسیدند، اشاره کرد زیرا نه تنها از اهمیت فوق‌العاده زیادی در تاریخ اسپایدرمن بلکه کل تاریخ کمیک‌استریپ برخوردارند. در این دو شماره بزرگ‌ترین و خبیث‌ترین دشمن اسپایدرمن یعنی گرین گابلین بلایی بر سر اسپایدرمن آورد که به خاطر آن خوانندگان قانون جدیدی در عالم کمیک‌استریپ یاد گرفتند: دیگر هیچ کس در امان نیست. در واقع او سرانجام ضربه نهایی را به اسپایدرمن وارد آورد و در داستانی تراژیک «گوئن استیسی» دختر پاک و معصومی که پیتر پاركر دلباخته‌اش شده بود را دزدید و به بالای پل معروف جرج واشنگتون برد. اسپایدرمن به تعقیب‌اش پرداخت ولی دیگر دیر شده بود. نورمن آزبورن یا همان گرین گابلین، دختر بیچاره را به پایین پل انداخت و او را به قتل رساند.

8

تا آن زمان هیچ کاراکتر مکملی در داستان‌های مصور به قتل نرسیده بود. هواداران مرگ گوئن را باور نداشتند. آن‌ها می‌پنداشتند كه در شماره‌های بعد اسپایدرمن حتماً از خواب بیدار می‌شود و خواهد فهمید که مرگ گوئن کابوسی بیش نبوده است. اما گوئن واقعاً مرده بود. این عمل بی‌رحمانه تأثیر عمیقی بر زندگی اسپایدرمن گذاشت. در واقع این موضوع بر جو کلی کمیک‌استریپ نیز تأثیر داشت. دیگر قهرمان بازی تنها در پوشیدن لباس رنگی و شنل‌دار و مبارزه طولانی با مرد خبیث که همیشه در انتهای داستان دستگیر می‌شد،‌ خلاصه نمی‌شد. دنیای ابرقهرمانان تاریک‌تر گشته بود. از آن پس دشمنان قهرمانان عالم مصور برای رسیدن به اهداف پلید خود دست به اعمال بی‌رحمانه‌تری زدند. خوانندگان دیگر انتظار هر گونه اتفاقی را داشتند، زیرا معصومیت کمیک‌استریپ برای همیشه از دست رفته بود. بسیاری از کارشناسان مرگ گوئن استیسی را پایان دوره نقره‌ای كمیك‌استریپ  (Silver Age of Comics)  که از اوایل دهه 60 میلادی شروع شده بود، می‌دانند.

سپس دو داستان مهم دیگر نیز در كمیك‌استریپ‌های اسپایدرمن شگفت‌انگیز به چاپ رسید: 1- «هری آزبورن» از هویت مخفی پیتر پاركر مطلع شد و تصمیم گرفت برای مدتی درست مثل پدرش به گرین گابلین تبدیل شود و از اسپایدرمن انتقام بگیرد. 2- یكی از اساتید پیتر در دانشگاه به نام پروفسور «مایلز وارن» (Miles Warren)  كه از مرگ گوئن استیسی شوكه شده بود یك كپی شبیه‌سازی شده (كلون) از او ساخت. مایلز وارن اندكی بعد نام «شغال» (Jackal) را برای خود برگزید و به یكی از دشمنان اسپایدرمن تبدیل شد.  این داستان كه به "سرگذشت كلون" (Clone Saga) معروف شد، یكی از مهم‌ترین داستان‌های تاریخ كمیك‌استریپ‌‌های اسپایدرمن به شمار می‌آید (لازم به ذكر است كه سرگذشت كلون بعدها نیز دستمایه داستان پیچیده و انتقادآمیزی تحت همین نام قرار گرفت كه در همین مقاله و در بخش مربوط به دهه 90 میلادی مورد اشاره قرار گرفته است).

amazingspider-man136

در سال 1976  اتفاق بزرگ دیگری برای اسپایدرمن افتاد. در این سال و در قالب کمیک‌استریپی تک قسمتی و قطع بزرگ، گل‌های سرسبد انتشارات مارول و «دی‌سی» (DC Comics) یعنی اسپایدرمن و سوپرمن در کنار یکدیگر ظاهر شدند. روی جلد این كمیك‌استریپ به ‌یاد‌ماندنی نوشته شده بود: نبرد قرن! خلاصه داستان‌اش نیز از این قرار بود: سوپرمن و اسپایدرمن یک بار دیگر دشمنان شماره یک خود، یعنی «لِکس لوثر» (Lex Luther)  و «دکتر اختاپوس» را دستگیر می‌کنند. اما این دو جنایتکار نابغه به سرعت موفق می‌شوند از زندان بگریزند تا نقشه شوم جدیدی را پی‌ریزی کنند. سپس سوپرمن و اسپایدرمن با هم روبه‌رو می‌شوند و طبق عرف قدیمی کمیک‌استریپ، ابتدا سوء تفاهمی پیش می‌آید که به درگیری میان آن‌ها می‌انجامد. در نهایت سوپرمن و اسپایدرمن بر دشمنان خود چیره می‌شوند، نامزدهای‌ خود را نجات می‌دهند و موفق می‌شوند جلوی یک فاجعه طبیعی را که به دست تازه‌ترین ماشین شیطانی لوثر ایجاد شده، بگیرند.

9

«جری کان وِی» نویسنده و «راس اندرو» طراح داستان بودند. در ضمن در داستان هیچ اشاره‌ای به دو عالم متفاوت مارول و دی‌سی نشد به طوری که سوپرمن و اسپایدرمن طوری رفتار می‌کردند که انگار همیشه در شهری یکسان و در کنار هم زیسته‌اند. علت چاپ این کمیک‌استریپ ویژه کاملاً مشخص است. از ابتدا معلوم بود که انتخاب شناخته‌ترین کاراکترهای دو شرکت و هم‌چنین قطع بزرگ تنها به دلیل کسب منافع مالی بوده است. در حقیقت استن‌لی و «کارمین اینفانتینو»، رؤسای وقت مارول و دی‌سی، رقابت و اختلافات را فراموش کرده بودند تا به فروش استثنایی دست یابند. آن‌ها می‌خواستند نظر هواداران دو شرکت و حتی کسانی که خواننده کمیک‌استریپ محسوب نمی‌شدند، اما حداقل یک بار نام سوپرمن و اسپایدرمن به گوش‌شان خورده بود، را به خود جلب کنند.


لازم به ذكر است كه در پایان دهه 70 میلادی یكی از كاراكترهای مهم تاریخ كمیك‌استریپ‌های اسپایدرمن به نام «فیلیشیا هاردی» كه بیشتر با نام مستعار «گربه سیاه» (Black Cat) شناخته می‌شود، خلق شد. او ابتدا یك سارق و خلافكار بود كه به اسپایدرمن علاقه رومانتیك پیدا كرد. سپس برای مدتی خلافكاری را كنار گذاشت و به نوعی به دستیار و همكار اسپایدرمن بدل گشت. رابطه پرتنش آنها همواره یكی از جذاب‌ترین جنبه‌‌های كمیك‌استریپ‌های اسپایدرمن بوده است.

amazingspider-man194

دهه 80 میلادی را باید اوج دوران پختگی ماجراهای اسپایدرمن دانست زیرا شماری از بهترین و بیاد‌ماندنی‌ترین داستان‌های این ابرقهرمان در این دهه به چاپ رسید. ابتدا و در شماره 200 مجله اسپایدرمن شگفت‌انگیز داستانی به قلم  «مارو ولف من» به چاپ رسید كه در آن اسپایدرمن بار دیگر با قاتل عمویش روبرو شد. سپس نویسنده‌ای توانمند و خلاق به نام «راجر استرن» به عنوان نویسنده جدید كمیك‌استریپ‌ اسپایدرمن شگفت‌انگیز مشغول به كار شد. او با همكاری طراحی جوان ولی بسیار مستعد «جان رومیتا جونیور» (پسر «جان رومیتا»، همان طراح بزرگ اسپایدرمن كه پیشتر به او اشاره شد) تعدادی از تحسین‌شده‌ترین داستان‌های تاریخ اسپایدرمن را پدید آوردند. در ضمن یكی از دشمنان معروف اسپایدرمن به نام «هاب گابلین» به دست آن‌ها خلق شد. راجر استرن پس از مدت نسبتاً كوتاهی جای خود را به «تام دی فالكو» داد و او نیز اتفاقات مهمی را در تاریخ اسپایدرمن ایجاد كرد. به طور مثال، در شماره 252 كمیك‌استریپ اسپایدرمن شگفت‌انگیز كه در ماه مِی سال 1984 به چاپ رسید، اسپایدرمن برای اولین بار لباس سیاه رنگ خود را بر تن نمود. این لباس در حقیقت یك Symbiote فضایی بود كه برای زنده ماندن به یك میزبان انسانی نیاز داشت. بعدها اسپایدرمن مجبور شد از شر این لباس خلاص شود زیرا روی جسم و روان او تاثیر بد و منفی می‌گذاشت.

black-suit-spidey

در شماره 257  نیز «مری جین» فاش كرد كه از مدت‌ها قبل از هویت مخفی پیتر پاركر خبر داشته! این مساله باعث شد رابطه میان او و پیتر رشد یابد و آن‌ها بیش از پیش به یكدیگر نزدیك شوند. سپس «دیوید میكلینی» نویسنده كمیك‌استریپ‌های اسپایدرمن شد. در دوران نویسند‌گی او پیتر پاركر و مری جین با هم ازدواج كردند. ازدواج آنها نه تنها یكی از مهم‌ترین رخدادهای زندگی اسپایدرمن بلكه كل تاریخ كمیك‌استریپ به شمار می‌رود. ناگفته نماند كه در این دهه داستان‌های بسیار خوبی نیز توسط نویسندگانی همچون «پیتر دیوید» و «بیل مانتلو»  در كمیك‌استریپ  The Spectacular Spider-Man به چاپ رسید.

11

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2012

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

مقالات مرتبط:

اسپايدرمن چگونه خلق شد؟

تمام عشق های پیتر پاركر!

تاریخچه کمیک استریپ های اسپایدرمن - قسمت دوم

لحظات ماندگار در كمیك‌استریپ‌های اسپایدرمن

بزرگان تاریخ كمیك استریپ های مرد عنكبوتی

معرفی گروه "شش خبیث" (Sinister Six)

75 لحظه ماندگار در كمیك های مارول

"مرگ گوئن استیسی" ترجمه شد!

مهم ترین داستان های کمیک استریپی مرد عنکبوتی + لینك دانلود مستقیم

معرفی معروفترین دشمنان مرد عنکبوتی

«گربه سیاه» (Black Cat) كیست؟

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

+1 #1 شما هنوز ثبت نام نکردید 1392-06-04 01:12
ﭼﺮا ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺧﻮﺑﻴﺪاﺻﻼ ﻧﻆﺮ ﻧﺪاﺭﻩ :o
-1 #2 عرفان 1392-06-04 17:54
منم موافقم :o
-1 #3 محمد رضا 1392-06-06 20:10
آقای ترابی خواهش می کنم لینک کمیک سوپرمن و اسپایدرمن بزارید
-1 #4 ونداد 1392-06-10 15:57
اره واقعا چرا نظر نداره
+2 #5 REZA 1393-02-26 00:11
اقای ترابی تا حالا لیستی از بدترین کمیک های مردعنکبوتی نوشته شده؟ :-*
+2 #6 عرفان 1393-02-26 09:31
اسپايدي هيچ كميك بدي نداره ولي به جز كميك هايي كه نويسنده اش ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... ............... . دن اسلات !
31.media.tumblr.com/.../...
+2 #7 mtm 1393-05-06 21:55
به نقل از REZA:
اقای ترابی تا حالا لیستی از بدترین کمیک های مردعنکبوتی نوشته شده؟ :-*


بله اسپایدرمن داستان بد هم داره
کلی هم لیست "10 داستان بد" درباره اش منتشر شده

برای نظر دادن باید عضو سایت شوید