10 شخصیت فراموش شده دنیای کمیک که توسط جک کربی خلق شده اند

10 شخصیت فراموش شده دنیای کمیک که توسط جک کربی خلق شده اند

درسته جناب "سلطان" یک عالمه شخصیت سرشناس خلق کرده ولی اینا رو  بعیده که بشناسید!

مقدمه: جیکوب کرتزبرگ (Jacob Kurtzberg)  ملقب به جک کربی روز 28 آگوست سال 1917 در آپارتمانی در شهر نیویورک آمریکا به دنیا آمد. او بعدا اسم مستعار «جک کربی» را برای خودش انتخاب کرد و آنقدر طراح ماهر و زبردستی شد که به عقیده اکثر کارشناسان و منتقدین بزرگترین طراح کمیک های ابرقهرمانی تاریخ جهان است! او شش دهه در زمینه خلق کمیک بوک فعالیت کرد و استن لی بهش لقب "سلطان" (The King) داده بود بنابراین همه جا با این لقب صدایش میزدند. او هزاران کمیک بوک و کمیک استریپ خلق کرده. او در ضمن یکی از دو خالق (co-creator) بسیاری از شخصیت محبوب دنیای کمیک بوده، شخصیت هایی همچون ثور، چهار شگفت انگیز، New Gods، دارک ساید، موج سوار نقره ای، پلنگ سیاه، مردان ایکس، هالک ، کاپیتان آمریکا، کاماندی و .... بوده است و الان شرکتی مثل مارول بیش از نصف محبوبیت شخصیت های خودش را مدیون نبوغ جک کربی است! اما کربی شخصیت های مهم دیگری نیز خلق کرده که امروزه کسی آنها را به یاد نمی آورد. در این مقاله میخواهیم 10 تا از آنها را برای شما معرفی کنیم.

 

1- اطلس (Atlas)

 اطلس (Atlas)

خیلی ها فراموش کرده اند که سال 1970، جک کربی پس از اختلافاتی که با استن لی پیدا کرد (این مقاله را بخوانید) به دی سی کوچ کرد و در آنجا شخصیت های جدید زیادی برای این شرکت خلق کرد که اکثرا مربوط به "خدایان جدید" (New Gods) و "حماسه دنیای چهارم" (Fourth World Saga) میشد (این مقاله را بخوانید). ولی یکی از این شخصیت ها که احتمالا هیچ آشنایی با آن ندارید ، «اطلس» است که سال 1975 و در شماره 1 از کمیک First Issue Special خلق شد (البته دی سی قبلا دو شخصیت دیگر به همین نام داشته است). او در زمان کودکی و وقتی پدر و مادرش توسط خبیثی به نام «لیزارد کینگ» کشته شدند، یتیم شده بود. اما به کمک کریستالی فضایی که دور گردنش میبست تونست به قدرت های فوق بشری دست پیدا و به مردم بیگناه کمک کنه. اطلس پس حضورش در این کمیک دیگر خبری ازش نبود تا اینکه سال 2008 و در شماره 678 از کمیک Superman بار دیگر او را دیدیم!

  

2- بِتسی راس (Betsy Ross)

 بِتسی راس (Betsy Ross)

«بِتسی راس» در کمیک های اولیه کاپیتان آمریکا در دهه 40 میلادی، دوست دختر استیو راجرز بود که سابقه حضورش به اولین کمیک Captain America در سال 1941 برمیگردد. او اولش عضو  نیروهای ذخیره زنان در ارتش آمریکا بود و هر جایی که میشد به کاپیتان آمریکا کمک میکرد. تا اینکه چند سال گذشت و وقتی Cap به دستیاری جدید نیاز داشت او لباسی مخصوص بر تن کرد و اسم خودش را «دختر طلایی» (Golden Girl) گذاشت و دستیار او شد و حتی باهاش ازدواج کرد . البته این کاپیتان آمریکا، استیو راجرز نبود بلکه جانشین او به نام «جفری میس» (Jeffrey Mace) بود که تو این مقاله درباره اش توضیح داده شده (میس به بتسی یک شنل ضد گلوله هم داد). سال بعد فاش شد بتی راس، عمه ژنرال راس (شخصیت معروف کمیک بوک های هالک) بوده است!

 

3- کاپیتان سه بعدی (Captain 3-D)

  کاپیتان سه بعدی (Captain 3-D)

وقتی در اوایل دهه 50 میلادی فیلم های سه بعدی مُد شده بود، گونه های دیگر سرگرمی نیز سعی کردند از این محبوبیت استفاده کنند. یکی از آنها، ناشری کمیک بوکی به نام "هاروی کامیکس" بود که در سال 1953 از جک کربی و جو سایمون خواست قهرمانی به نام «کاپیتان سه بعدی» خلق کنند. سرگذشت این شخصیت پیچیده است و شامل این موارد میشود: جنگی باستانی بین انسان ها و مردمانی گربه مانند، دانشمندی به نام پرفسور فایو (Professor Five) و کتاب دی (Book of D). و کاپیتان سه بعدی آخرین بازمانده از مردمان خودش بود. و البته نکته اصلی درباره این شخصیت اینه که کمیکش با عینک های سه بعدی عرضه شد و خیلی هم زود این ایده به دست فراموشی سپرده شد!

 

4- کاپیتان گلوری (Captain Glory)

  کاپیتان گلوری (Captain Glory)

لطفا این شخصیت را با  شخصیت دی سی به نام «ژنرال گلوری» که در این مقاله گفتیم تقلیدی از روی کاپیتان آمریکا بود اشتباه نگیرید. در واقع کربی کاپیتان گلوری را سال 1993 و برای Topps Comics خلق کرد. البته میگن ایده اریجینال این شخصیت سال 1968 به ذهن کربی رسیده بود. در هر حال نام واقعی این شخصیت ، «کِلتان» (Keltan) است که 15 هزار سال پیش در شهری باستانی به نام Gazra زندگی میکرد و گفته میشود در 9 دوره از خواب بیدار شده تا بشریت را نجات دهد و حالا در زمان حال این وظیفه را بار دیگر بر عهده دارد!

  

5- بَر و بَچ خیابان خطر (Dingbats of Danger Street)

 بَر و بَچ خیابان خطر (Dingbats of Danger Street)

جک کربی در دهه 40 میلادی شخصیت هایی برای دی سی خلق کرده بود به نام "لژیون پسران روزنامه فروش" (The Newsboy Legion) که درباره پسران نوجوانی بود که یتیم بودند و در محله ای بدجور زندگی میکردند و ماجراهای خاص خود را داشتند (خود کربی در محله ای بسیار خفن بزرگ شده بود!). کربی سعی کرد ایده این کمیک را در سال 1975 با « بَر و بَچ خیابان خطر» مدرن کنه. در این کمیک هم شاهد داستان های 4 پسر و اتفاقاتی که برای آنها در محله پرماجرایشان رخ میداد بودیم ولی متاسفانه این کمیک و ایده اش به هیچ وجه با استقبال مواجه نشدند و سالها از آنها خبری نبود تا اینکه سال 1997 و در شماره 549 از کمیک Adventures of Superman به طور کوتاهی آنها را مشاهده کردیم.

  

6- آمریکایی جنگجو (Fighting American)

 آمریکایی جنگجو (Fighting American) 

شخصیت «آمریکایی جنگجو» سال 1954 و توسط خالقین کاپیتان آمریکا یعنی  جو سایمون  و  جک کربی  خلق شد و سر و کله اش را در بسیاری از کمپانی ها دیده ایم ! کاملا هم تم میهن پرستی داشت و مشخص بود از روی کاپیتان آمریکا الهام گرفته. نام اصلی اش «نلسون فلگ» بود که برادرش (جانی فلگ) یک ورزشکار و قهرمان جنگ بود. ولی بعد از قتل برادرش ، از دولت خواست رویش آزمایشی انجام دهد که طی آن ذهنش وارد جسد هیکلی و خوش اندام برادرش شد! فقط بعد از دو شماره بسیار گمنام شد. تا اینکه سال 1997 شرکت Awesome Studios (که توسط طراح معروف، «راب لیفیلد» تاسیس شده بود) تونست رایت این شخصیت رو از جو سایمون به دست بیاره. بیچاره آقای سایمون نمیدونست که لیفیلد میخواد از این شخصیت یک کپی تمام عیار از روی کاپیتان آمریکا بسازه! اونقدر قضیه تابلو بود که مارول از لیفیلد شکایت کرد. بعدا توافقی بین اونا انجام شد که فقط در صورتی میتونه کمیک های آمریکایی جنگجو رو چاپ کنه که این شخصیت سپرش رو مثل یک سلاح پرتاب نکنه!!! و البته الان هم که این شخصیت افتاده دست دی سی!

 

7- کلاسوس (The Colossus)

 کلاسوس (The Colossus)

این شخصیت با اون جهش یافته فلزی معروف دنیای کمیک های مردان ایکس که اصلیتی روسی هم داره (و اینجا معرفی شده) فقط تشابه اسمی داره و هیچ ربطی بهش نداره. او توسط جک کربی برای مارول خلق شد و البته سال 1973 در شماره 21 کمیک Astonishing Tales دوباره احیا شد. او در واقع یک مجسمه بزرگ و 100 فوتی بود که در شوروی سابق و به دست هنرمندی ساخته شد تا به ظلم و ستم موجود در این کشور اعتراض بکنه تا ولی موجودات فضایی نژاد Kigors بهش جان دادند و در نتیجه شروع کرد به تخریب شهر مسکو تا اینکه نیروهای نظامی سر رسیدند و او دوباره بیجان شد. اما بعدا این مجسمه پاش به آمریکا باز شد و Kigors دوباره زنده اش کردند . در نتیجه دوباره دست به طغیان زد تا اینکه یک نابغه افکت های ویژه هالیوود به نام «باب اوبرایان» تونست Kigors رو شکست بده و مجسمه دوباره بیجان شد. البته از آن موقع تا به حال این مجسمه خبیث چند بار دیگر هم جاندار شده

 

8- مرد ماشینی (Machine Man)

 مرد ماشینی (Machine Man) 

جک کربی «مرد ماشینی» را در سال 1977 برای مارول خلق کرد. در شماره 8 از کمیک 2001: A Space Odyssey دیدیم که ارتش آمریکا برنامه ای دارد برای ساخت خلق ربات های قاتل. او تنها رباتی بود که از این برنامه زنده بیرون آمد و توسط خالقش دکتر «ابل استک» تربیت شد تا ویژگی های انسانی پیدا کند. اولش اسمش رو گذاشتند X-51 . سپس دکتر استک در انفجاری که قرار بود X-51 را نابود کند، کشته شد. بعدشم X-51 از دست مامورانی که میخواستند دوباره او را به برنامه برگردانند، فرار کرد. یعنی به عنوان موجودی دارای عقل و شعور نمیخواست بازیچه دست دولت یا ارتش آمریکا باشد. سپس برای اینکه بهتر انسان ها را درک کند تبدیل شد به یک مامور مالیاتی! این حرفه البته زیاد دوامی نداشت و او در نهایت به عنوان یک عضو رزرو به گروه اونجرز ملحق شد. اینجا بود که بهش لقب «مرد ماشینی» داده شد. سپس به ویروسی مبتلا شد که تبدیلش کرد به روبات "سنتینل" و باعث شد به جهش یافته ها حمله کنه (برای آشنایی با روبات های سنتینل، این مقاله را بخوانید). در نتیجه اونجرز مجبور شدند او را از گروه اخراج کنند. در هر حال او قدرت های مختلفی داره و در طول سالهای گذشته در کنار امثال هالک و چهار شگفت انگیز جنگیده است. در مجموع شخصیت بسیار مهمی برای مارول به حساب میاد چون همانطور که گفته شد توسط اسطوره ای به نام کربی خلق شد و البته نابغه ای به نام «استیو دیتکو» نیز برخی از کمیک های او را طراحی کرده است ولی خب حقیقتش اینه که این شخصیت در حال حاضر فراموش شده به حساب میاد.

 

9- اِسکای مَسترز (Sky Masters)

 اسکای مسترز (Sky Masters)

کربی سابقه کار کردن روی کمیک استریپ های روزنامه ای را هم دارد و در دهه 50 میلادی با نویسنده ای به نام «دِیو وود» (Dave Wood) کار کرد تا سری موفقی به نام Sky Masters of the Space Force را خلق کند. داستان این کمیک استریپ روزنامه ای درباره فضانوردی به نام اسکای مسترز و تیم او در آینده ای نه چندان دور بود که البته خیلی فراتر از مدار زمین نرفته بودند. ولی با این حال ایده های جالب این کمیک استریپ (مثل برگزاری یک ازدواج در فضا) باعث محبوبیت آن نزد خوانندگان شد.

  

10- تاندارِ بربر (Thundarr the Barbarian)

  تاندارِ بربر (Thundarr the Barbarian)

در دهه 80 میلادی کربی که دیگر به هر آنچه تصورش را بکنید در دنیای کمیک دست یافته بود تصمیم گرفت وارد دنیای انیمیشن شود و روی سریال کارتونی "تاندار بربر" کار کرد. داستان این سریال در آینده جریان داشت، یعنی وقتی که کره زمین به بخش های مختلفی تحت تصرف جادوگران تقسیم شده بود. کربی روی دیزاین شخصیت ها کار کرد و در این راه انیماتوری کارکشته مثل «الکس تاث» (Alex Toth) که خالق کارتون معروف Space Ghost بود وی را همراهی کرد. تا اینکه تاث پروژه را رها کرد و وظیفه خلق دیزاین اکثر شخصیت های مثبت و منفی این سریال بر گردن خود کربی افتاد. در هر حال " تاندارِ بربر" برای دو فصل از شبکه ABC پخش شد و سریال خاطره انگیزی به حساب میاد. گفته میشه کربی قصد داشته یک کمیک استریپ روزنامه ای رنگی هم براساس شخصیت های این سریال خلق کنه ولی پروژه کنسل شده.

 

مهدی ترابی مهربانی

منیع: سایت CBR

 All rights reserved © Spidey.ir 2020

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 نوآوری و ویژگی مهم «جک کربی» (JACK KIRBY)

75 لحظه ماندگار در كمیك های مارول

15 روبات قهرمان (HEROBOT) برتر دنیای کمیک

20 هیولای برتر مارول (TOP 20 MARVEL MONSTERS)

10 شخصیت کمیک بوکی که از کاپیتان آمریکا (CAPTAIN AMERICA) تقلید کرده اند

15 شخصیت برتر دنیای کمیک که توسط «استیو دیتکو» (STEVE DITKO) خلق شدند

15 کارتون کمیک بوکی که احتمالا نمیدونستید وجود دارند!

15 ناشر کمیک بوکی که دیگر وجود ندارند

معرفی شخصیت: جانشینان کاپیتان آمریکا

20 دعوای معروف بین خالقین دنیای کمیک

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Captain-spidey
#1 Captain-spidey 1399-04-08 09:31
استاد دستتون درد نکنه مقاله عالی بود
واقعا نوشتن همچین مقاله ای خیلی سخته و اطلاعات خیلی زیادی میخواد ازتون متشکریم
من خودم بیشتر از همه مورد از مورد کلاسوس خوشم اومد به نظرم شخصیت خوبی بود
نقل قول کردن
امیر محمد گلکار
#2 امیر محمد گلکار 1399-04-08 13:04
همشون ناشناخته بودن ولی من از مرد ماشینی بیشتر خوشم اومد
نقل قول کردن
Matingh
#3 Matingh 1399-04-08 13:38
کلاسوس بینشون از همه بهتره به نظرم تقریبا هیچ کدومو نمیشناختم ولی کاپیتان گلوری انصافا لباسش خیلی مسخرس :-*
نقل قول کردن
-آرین -محمودیان
#4 -آرین -محمودیان 1399-04-08 13:53
عالی مثل همیشه
نقل قول کردن
Marvel spidey
#5 Marvel spidey 1399-04-08 14:15
خسته نباشید استاد ترابی عالی بود
نقل قول کردن
Miguel-OHara
#6 Miguel-OHara 1399-04-09 02:01
استاد میدونم مقالرو از سی بی آر ترجمه کردین . ولی خب درسته حضورش ماشین من تو کمیکا آنچنان زیاد نبوده,ولی همین پارسال تو کمیکای Tony Stark : Iron Man حضور داشت .همین الانم از شخصیتای مکمل سری دوم کمیکای Iron Man 2020 هستش که همین 5 روز پیش شماره ی چهار کمیکش منتشر شد. در عجبم که چجوری تو لیست قرار دادنش :-|
نقل قول کردن
Iamjoker
#7 Iamjoker 1399-04-09 02:19
ممنون به خاطر مقاله ی جالب بیشتر شخصیت ها جالب نبود اند ولی اینکه کامل فراموش بشن حق آنها نیست چون خالق آنها افسانه بود
نقل قول کردن
matin2q_thor
#8 matin2q_thor 1399-04-12 10:53
جک کربی و استنلی پایه های اصلی مارول کامیکس بودن و همیشه در قلب ما جا دارن ولی این شخصیت ها تقریبا همشون از روی شخصیت های بزرگ مارول تقلید شدن پس وقتی اون کله گنده ها هستن چرا دیگه بریم سراغ کوچیکا؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37