10 حقیقت مهمی که باید درباره «آرنیم زولا» (Arnim Zola) بدانید

10 حقیقت مهمی که باید درباره آرنیم زولا (Arnim Zola) بدانید فکت facts تاریخچه بیوگرافی معرفی شخصیت

به مناسبت حضور موثر آرنیم زولا در قسمت های پایانی فصل اول سریال "چه میشود اگر...؟" (What If…?) به معرفی حقایق مهم درباره این شخصیت می‌پردازیم.

مقدمه: همانطور که میدانید، در سریال وات ایف...؟ با نسخه های موازی شخصیت های مختلف مارول در جهان های دیگر مولتی ورس آشنا شدیم. یکی از این شخصیت ها آرنیم زولا بود که در دو اپیزود نهایی سریال، نقش کلیدی و مهمی را بازی میکرد. در دنیای کمیک، آرنیم زولا یکی از برترین و مرگبار ترین دشمنان کاپیتان آمریکا است. او در شماره 208 از کمیک های کاپیتان آمریکا، به دست نویسنده و طراح افسانه ای مارول، یعنی «جک کربی» (Jack Kirby) خلق شد. از آن زمان تا کنون، آرنیم زولا در برخی از داستان های مهم مارول حضور پیدا کرده و نقش های بزرگی را ایفا نموده است. آرنیم زولا سابقه حضور در MCU را هم داشته است. مهمترین حضور او در فیلم های مارول، مربوط به فیلم "کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان" (Captain America: The Winter Soldier) میشود. حضور آرنیم زولا در این فیلم کوتاه، اما مهم بود. در هر صورت، او هنوز پتانسیل زیادی در دنیای سینمایی دارد که هنوز محقق نشده است. اخیرا هم در سریال وات ایف...؟ دوباره چشممان به جمال او روشن شد، بنابراین امیدواریم آرنیم زولا را دوباره در دنیای سینمایی مارول ببینیم. برخلاف MCU، آرنیم زولا سابقه طولانی در دنیای کمیک دارد که اکثر هواداران با آن ناآشنا هستند. پس اکنون با من همراه باشید تا در تاریخچه آرنیم زولا گشتی بزنیم و با این شخصیت شرور بیشتر آشنا شویم.

 

10- او اختراعات اولیه اش را بر اساس ایده ها و دستاورد های «دیوایانت ها» خلق کرد

 دیوایانت زولا

«دیوایانت ها» (Deviants) یا گمراهان، نژادی هستند که توسط «سلستیال ها» (Celestials) خلق شدند (این مقاله را حتما بخوانید). دیوینت ها دشمنان قسم خورده "اترنالز" (Eternals) هستند و همواره با آنها در جنگند. وقتی سلستیال ها به زمین آمدند با آزمایش روی گونه های بدوی حیات، نژاد های جدیدی به نام اترنالز و دیوایانت ها را به وجود آوردند. اترنالز دارای ظاهری زیبا و قدرت های خدامانند هستند. در مقابل دیوایانت ها زشت و ترسناک هستند و فاقد قدرت های فرابشری اند (البته گاهی اوقات برخی از دیوایانت ها بر اثر جهش ژنتیکی به ظاهر انسان مانند و نیروی فوق بشری دست پیدا میکنند). در ضمن دیوایانت ها بسیار متمدن و پیشرفته هستند، به گونه ای که در آن زمان که انسان ها در غار ها زندگی میکردند، دیوایانت ها از تکنولوژی پیشرفته بهره می‌بردند. روزی آرنیم زولا در خانه اجدادی‌اش یک سری یادداشت اسرار آمیز پیدا کرد که حاوی اطلاعاتی درباره ابزار ها و تجهیزات دیوایانت ها بودند. فناوری که آرنیم زولا با آن آشنا شد، در آن زمان خیلی از تکنولوژی انسان ها جلوتر بود. زولا از این اطلاعات استفاده کرد تا وسایلی به همان اندازه پیشرفته خلق کند. از آنجا که دیوایانت ها در فیلم "اترنالز" حضور خواهند داشت، شاید در MCU هم شاهد این جنبه از زندگی آرنیم زولا باشیم. دور از باور نیست که آرنیم زولا در MCU هم از فناوری دیوایانت ها استفاده کرده باشد.

 

9- او یک نابغه تمام عیار است

 او یک نابغه تمام عیار است

امیدوارم با خوندن مورد قبل، یک وقت فکر نکنید آرنیم زولا فقط به خاطر پیدا کردن یک سری یادداشت و مقاله، تونسته برای خودش اسم و رسمی به هم بزنه. چراکه او یکی از باهوش ترین شخصیت های مارول است. آرنیم زولا دانشمندی بی مانند در بین ویلین های مارول است که همواره اين دانش او کار دست امثال اونجرز می دهد. در حقیقت من یکی به شخصه از جهت عقل و هوش ایشون رو یکی از بزرگترین های کمیک میدونم چون واقعا در زمینه خودش رو دست نداره. اين دکتر باهوش ما در قرن 20 متولد شد. همان موقع هم کودکی نابغه و تک بود و در تمام زمینه های علمی فعال بود، در بهترین مدارس اروپایی پذیرفته می شد. جالب است بدانید او اولین مهندس ژنتیک در تاریخ است و بعد سعی در گسترش آن داشت. در جنگ جهانی دوم او دانشمند نازی شد و به هاینریش زیمو کمک می کرد. او بعد ها به سد محکمی برای سوپر هیرو های اون دوره تبدیل شد و حتی با گرفتن DNA برخی قهرمان ها از جمله کاپیتان آمریکا، سرباز های شکست ناپذیری را خلق کرد (حتی DNA نیمور رو هم گرفت!). در تصویر زیر او را در حال تلاش برای خلق یک ابرسرباز نازی میبینید:

زولا نازی

او حتی از هیتلر هم کلون ساخت و آن را «هِیت مانگِر» (Hate-Monger) نامید. او ابرشروران دیگری هم ساخت که از بین آنها میشه به «پریموس» (Primus) و «پسر خمیری» (Doughboy) اشاره کرد. زولا در یک پروسه ای عجیب ذهنش را به بدنی مکانیکی پیوند زد تا بتونه تا قرن ها زندگی کنه و به آزمایشات علمی‌ش ادامه بده. در نتیجه زولا به سادگی در لیست برترین نوابغ مارول قرار میگیره. پس هرگز به نبوغ زولا شک نکنید!

 

8- جعبه ESP

جعبه ESP

جعبه ESP یکی از اختراعات درخشان زولا است. این جعبه قابلیت کنترل ذهن دیگران را به زولا می‌دهد. او در درجه اول از آن برای کنترل موجودات ساخته دست خود استفاده میکند تا آنها را به عروسک های خیمه شب بازی خود تبدیل کند. البته توانایی این جعبه فقط به مخلوقات زولا محدود نمیشود و توانایی کنترل افراد دیگر را هم دارد. همانطور که قبل تر گفته شد، زولا ذهن‌‌ش را به یک بدن روباتی پیشرفته منتقل کرد و در نتیجه، او به نوعی جاودانه شد. او همچنین جعبه ESP را به بدن اندرویدی خود متصل کرد تا کارایی‌اش افزایش پیدا کند. در ضمن، زولا از نظر بصری یکی از منحصر به فرد ترین و عجیب ترین شخصیت های مارول است. او در اکثر اوقات به شکل رباتی به تصویر کشیده میشود که یک مانیتور بزرگ روی بدن‌ش قرار دارد و چهره او را به نمایش میگذارد. این ظاهر عجیب زولا هنوز در فیلم های MCU به نمایش گذاشته نشده، اما در قسمت آخر فصل اول وات ایف...؟ شاهد ادای احترامی به ظاهر کلاسیک او بودیم.

ارنیم زولا وات ایف

ضمنا در ابتدا قرار بود آرنیم زولا خبیث فیلم مرد مورچه ای باشد. کانسپت آرت های منتشر شده از آن نشان میدهند که قرار بود ظاهر او خیلی به دنیای کمیک وفادار باشد.

ارنیم زولا مرد مورچه ای 

 

7- او باعث خلق قهرمانی به نام «جولت» شد

جولت ارنیم زولا

درسته که آرنیم زولا در ایجاد ابرشروران جدید سابقه زیادی داره، ولی گاهی اوقات بعضی آزمایشات آن طور که میخواهد پیش نمی‌روند. برای مثال در یکی از آزمایشات زولا، قهرمان جدیدی خلق شد که خیلی زود بر علیه شرارت قرار گرفت. «هالی تاکاهاما» (Hallie Takahama) دختری بود که در روز تولد 15 سالگی‌اش، شاهد مرگ والدین و دوستان‌ش بود، چون در آن روز گروهی از سنتینل ها که توسط «آنسلات» (Onslaught) کنترل میشدند به شهر آنها حمله، و باعث نابودی آپارتمان‌شان شدند. بعد از اینکه هالی چند هفته را در میان ویرانه های شهر گذراند، به همراه چند بچه دیگر توسط گروهی از مزدوران به نام Rat Pack ربوده شدند. آنها هالی و بقیه را نزد رئیس خود، یعنی آرنیم زولا بردند. آرنیم زولا هم با بیرحمی روی آنها آزمایش کرد. همه بچه ها کشته شدند یا به طرز وحشتناکی جهش ژنتیکی پیدا کردند، اما هالی صاحب قدرت های فرابشری شد. او به قدرت، سرعت و پایداری ابرانسانی دست یافت. همچنین او میتوانست از الکتریسیته که در بدن‌ش جریان داشت استفاده کند تا در دیگران شوک الکتریکی قوی ایجاد کند. هالی میتواند هر نوع انرژی را به نیروی فیزیکی تبدیل کند. در نتیجه او هر چقدر هم که انرژی دریافت کند، بدون هیچ گونه فشار فیزیکی به قدرت و سرعت فرابشری دست پیدا میکند. در ادامه قدرت های او افزایش پیدا کردند، به طوری که او حالا میتواند جنس بدن‌ش را کاملا به الکتریسیته تغییر دهد، پرواز کند و انفجار های الکتریکی ایجاد کند. هالی همچنین عضو گروه "تاندربولتس" (Thunderbolts) هم شد. در نتیجه این بار، آزمایشات زولا باعث شد که دشمنی بر دشمنان‌ش افزوده شود.

 

6- او گروه "آنونجرز" را خلق کرد

 او گروه "آنونجرز" را خلق کرد

تلاش آرنیم زولا برای خلق موجودات برتر از نظر ژنتیکی، باعث شد که او نسخه خودش را از گروه اونجرز را ایجاد کند. زولا با دزدیدن DNA اعضای اونجرز گروهی از موجودات ساخته خود تشکیل داد و نام آن را "‌آنونجرز" (Unvengers) گذاشت. اعضای این گروه عبارتند از «‌کاپیتان زولاندیا» (Captain Zolandia)، «زولا آیرون من» (Zola Iron Man)، «‌زولا ثور» (Zola Thor) و «زولا هالک» (Zola Hulk)! آنونجرز را میتوان نسخه هیولایی و بی ریخت اونجرز در نظر گرفت. شاید در ظاهر، این گروه ترسناک و خطرناک به نظر برسد، اما اونجرز به سادگی آنها را شکست دادند.

 

5- او از روی «گوئن استیسی» کلون ساخته است!

او از روی «گوئن استیسی» کلون ساخته است!

آرنیم زولا زمان زیادی را برای ساختن کلون از روی دیگران صرف کرد. یکی از عجیب ترین و آزار دهنده ترین آنها، خلق کلون از روی گوئن استیسی بود! در شماره صفر از سری سوم کمیک های ددپول، دیدیم که زولا ارتشی از کلون ها را برای نابودی ددپول فرستاد. او ده ها کلون از روی شروران مختلف مارول ساخته بود تا ددپول را شکست دهند. او حتی از روی عمو بن و زن عمو می هم کلون ساخت! اما عجیب ترین آنها ساختن چهار کلون از روی گوئن استیسی بود. ددپول هم تک تک کلون ها را به قتل رساند، البته به جز کلون های گوئن.

 

4- او در مرگ کاپیتان آمریکا نقش داشت

او در مرگ کاپیتان آمریکا نقش داشت

یکی از شوکه کننده ترین مرگ های تاریخ کمیک، مرگ کاپیتان آمریکا در پایان رویداد "‌جنگ داخلی" (Civil War) بود. در انتهای رویداد کاپیتان آمریکا تسلیم شد، اما سرانجام به دست «شارون کارتر» (Sharon Carter) به قتل رسید. البته او در آن زمان توسط دشمنان استیو شستشوی مغزی داده شده بود. افراد پشت این ترور «رد اسکال» (Red Skull)، آرنیم زولا و «دکتر فاست» (Doctor Faustus) بودند که توانستند با شستشوی مغزی شارون کارتر، کاپیتان آمریکا را به قتل برسانند. بنابراین زولا توانست به یکی از بزرگترین اهدافی که هر ابر شروری دارد برسد: کشتن اصلی ترین و بزرگترین دشمن خود.

 

3- بُعد Z

 بُعد Z

یکی از جنایات بزرگ زولا، ایجاد دنیایی به نام "بعد Z" بود. او این جهان را از هزاران هیولا و موجودات عجیب و غریب پر کرد که همگی از او فرمان می‌بردند. خودش هم در پایتخت این دنیا که شهری به نام "زولاندیا" (Zolandia) بود، بر این جهان حکمرانی میکرد. زمان در بعد Z بسیار سریع تر از جهان اصلی میگذرد، به طوری که سال ها در بعد Z برابر با چند ثانیه در دنیای اصلی است. آرنیم زولا کاپیتان آمریکا را هم ربود و او را در بعد Z زندانی کرد. استیو راجرز 12 سال تمام را در این جهان سپری کرد. این 12 سال برای استیو به طرز وحشتناکی سخت و طاقت فرسا بود زیرا هیچ راه فراری از این بعد وجود نداشت و او همواره مجبور بود با شیاطین و هیولا های زولا مبارزه کند. در آخر، سازمان شیلد به داد استیو رسید و او را از بعد Z نجات داد. در طی این حمله آرنیم زولا هم کشته شد (البته بعد ها معلوم شد که او زنده مانده است). در هر صورت زندانی شدن کاپیتان آمریکا در بعد Z یکی از بدترین و عذاب آور ترین تجربه های زندگی او بود.

 

2- نقش زولا در رویداد "‌امپراطوری مخفی"

نقش زولا در رویداد "‌امپراطوری مخفی"

در رویداد "امپراطوری مخفی" (Secret Empire) شاهد بودیم که استیو راجرز از مدت ها پیش به مامور هایدرا تبدیل شده بود. آزمایشات زولا روی مکعب کیهانی (Cosmic Cube) و البته جاه طلبی رد اسکال نقش مهمی را در این رویداد ایفا کردند. بعد از اینکه هایدرا کنترل ایالات متحده را به دست گرفت، آرنیم زولا هم یکی از اعضای اصلی شورای عالی هایدرا شد و به استیو راجرز خدمت کرد. زولا همچنین یک زره مشابه زره آیرون من برای استیو ساخت که مکعب کیهانی در مرکز آن قرار میگرفت. این زره به استیو این امکان را می‌داد که از تمام قدرت مکعب کیهانی استفاده کند.

 

1- او به بازیابی قدرت جهش یافته ها کمک کرد

 او به بازیابی قدرت جهش یافته ها کمک کرد

در پایان رویداد "خاندان ام" (House Of M) ، اسکارلت ویچ قدرت فرابشری 90 درصد جهش یافته ها را گرفت. این اتفاق غم انگیز ضربه سختی به جهش یافته ها وارد کرد. بنابراین «هنک مک کوی» (Hank McCoy) ملقب به «بیست» (Beast) که یکی از اعضای مردان ایکس و نوابغ مارول بود، برای حل این مشکل دست به کار شد. او تصمیم گرفت از طریق علم ژنتیک راهی برای بازگرداندن توانایی های سابق جهش یافته ها پیدا کند. بنابراین او دست به دامن برخی از ابرشروران نابغه مارول شد. آرنیم زولا هم یکی از اولین افرادی بود که هنک از او تقاضای کمک کرد (به خاطر تخصص زولا در علم ژنتیک). متاسفانه اکثر شروران با درخواست او مخالفت کردند اما عده اندکی از آنها، که زولا هم یکی از آنها بود، پذیرفتند به هنک کمک کنند. اگرچه در نهایت تلاش های آنها به نتیجه نرسید، اما خوشبختانه در عناوین Dawn Of X ، علم ژنتیک توانست در برنامه پروتکل های احیای کشور کراکوآ (Krakoa) باعث احیای جامعه جهش یافته ها شود.

 

کیارش یارویسی

(Kia Iron Man)

منبع: ScreenRant

All rights reserved © Spidey.ir 2021

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 حقیقت مهمی که باید درباره «هایدرا» (HYDRA) بدانید

معرفی 15 رهبر برتر هایدرا

معرفی 10 دشمن برتر کاپیتان آمریکا (CAPTAIN AMERICA)

15 صحنه در دنیای سینمایی مارول که مستقیما از کمیک بوک گرفته شدند!

 رتبه بندی باهوش ترین شخصیت ها در دنیای سینمایی مارول (MCU)

15 خطوط داستانی مهم که از دنیای سینمایی مارول (MCU) حذف شدند

20 حقیقت مهمی که باید درباره‌ی "ابدی‌ها" (ETERNALS) بدانید

معرفی 10 گروه خبیث برتر مارول

20 نابغه جهان مارول (TOP 20 MARVEL GENIUS)

وات ایف: معرفی تمامی اعضای "نگهبانان مولتی ورس"

15 روبات قهرمان (HEROBOT) برتر دنیای کمیک

20 خبیث برتر فیلم های کمیک بوکی مارول 

10 ایده به کار گرفته نشده که ممکن بود دنیای سینمایی مارول را برای همیشه تغییر دهند!

25 رُبات (ROBOT) برتر مارول

10 هوش مصنوعی برتر در دنیای کمیک

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

masiha_87
#1 masiha_87 1400-07-21 10:23
آقای یارویسی این اواخر دارین یکی از اعجوبه های سایت میشید خیلی دمتون گرم. (یا بهتره بگیم آیرون من سایت ;-) )خوب بود با اینکه من هنوز از این شخصیت آشنایی کامل رو در جهان سینمایی پیدا نکردم؛ ولی این مقاله خیلی کمک کرد.
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#2 AM SM BM SM 1400-07-21 10:34
سلام
ممنون بابت مقاله.
سریال «چه میشد اگر...؟» ب خوبی تونست از پتانسیل های گوشه گوشه جهان مارول استفاده کنه. یکی از این پتانسیل ها «آرنیم زولا» بود.زولا در فیلم های «کاپیتان آمریکا: نخستین انتقاجم» ، «کاپیتان آمریکا:سرباز زمستان» حضور داشت اما به طور کامل چیزی از اون آرنیم زولا کلاسیک و اون دانشمند دیوانه ندیدیم. (در واقع در نخستین انتقامجو که همش بله قربانگو رد اسکال بود!) اما خوشبختانه در سریال انیمیشنی جدید مارول او حضور کوتاهی در قسمت اول و حضور مهمی در قسمت های 8 و 9 داشت. او نقش مهمی در شکست دادن اولتران داشت که البته بعد از اون همونطور که انتظار میره زمانی که به بدن اولتران دست پیدا کرد تلاش کرد تا نگهبانان مولتی ورس رو شکست بده که در نهایت موفق نشد. اما انگار ایشون در دنیای کمیک خیلی بی رحم تر هست که برای رسیدن به اهدافش از کشتن بچه ها هم دریغ نمیکنه. یک دانشمند عجیب و دیوانه که با وارد کردن خودش درون یک اندروید کاری کرده که شکست دادنش خیلی سخت باشه. کارهای شرورانه هم کم نداشته. از اعمال بی رحمانه شکنجه و کشتن بچه ها، تا کار مهمی مثل دست داشتن در قتل کاپیتان آمریکا. از ساختن بعدی دیگه برای فرمانروایی و زندانی کردن استیو راجرز در اون جای جهنمی به مدت 12 سال که احتمالا فک رید ریچاردز رو هم بیاره پایین تا نقش او در امپراتوری مخفی و کلون سازی و گروه آونجرز عجیبش! احتمالا دیگه اون رو در mcu نبینیم ولی اگر چشممون به جمالش روشن شد، خیلی خوبه که به همون بی رحمی کمیک ها باشه.
با تشکر.
نقل قول کردن
P.B.P
#3 P.B.P 1400-07-21 16:11
سلام ممنون از آقای یارویسی،خسته نباشید.

نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37