10 چیزی که باعث میشود مرد عنکبوتی بهترین باشد

10 چیزی که باعث میشود مرد عنکبوتی بهترین باشد

اسپایدرمن شخصیتی است که برای هر کسی چیزی دارد که میتواند برایش جذاب باشد!

مقدمه: اسپایدرمن بی شک محبوب ترین ابرقهرمان حال حاضر دنیاست. او در ضمن مهم ترین و دوست داشتنی ترین شخصیت مارول است و با اختلاف از نظر محبوبیت از دیگر همنوعان خود در این انتشارات پیشی میگیرد. مارول قبل از اسپایدرمن هم محبوب بود ولی این قهرمان بود که باعث شد مارول به قدرت بلامنازع در عرصه کمیک بوک تبدیل شود و کاراکترهای بی شماری از او الهام گرفتند. شکی نیست که عالم مارول بدون اسپایدرمن مکانی متفاوت میبود. اسپایدرمن شخصیتی است که برای هر کسی چیزی قابل عرضه دارد که باعث میشود دوستش داشته باشند. او خصوصیات زیادی دارد که باعث میشه به بهترین تبدیل بشه و در این مقاله قصد داریم به 10 تا از آنها اشاره کنیم.

همچنین مقالات زیر را نیز بخوانید:

20 دلیل برای دوست داشتن پیتر پاركر/ مرد عنكبوتی

10 درسی که اسپایدرمن در فیلم هایش به ما آموخت

عشق عنکبوتی: الان بهترین وقته برای اینکه هوادار اسپایدرمن باشید!

 

10- او بهترین تکیه کلام را دارد

تکیه کلام مرد عنکبوتی

تکیه کلام یا catchphrase میتواند بسیار مهم باشد. همه میدونند که مثلا تکیه کلام سوپرمن، "حقیقت، عدالت و شیوه آمریکایی" (Truth, Justice, and the American Way) است یا تکیه کلام ولورین "من در انجام کارم بهترینم" (I'm the best there is at what I do) میباشد. ولی تکیه کلام اسپایدرمن یا بهتره بگیم شعار او با اختلاف از بقیه بهتره چون "قدرت زیاد، مسئولیت زیادی به همراه دارد" (With Great Power Comes Great Responsibility) بهترین شعار ابرقهرمانی است. چرا؟ چون تنها در یک جمله همه چیز اسپایدرمن را دربرمیگیرد. و فراتر از اون اینه که برای خوانندگان چیز خوبیه که آن را یاد بگیرند. استن لی با ابداع این جمله به شعاری جادویی دست یافت زیرا نه تنها کاملا برازنده مخلوق جاودانه اوست بلکه الهام بخش هر کسی که آن را میشنود نیز هست.

  

9- شخصیت های مکمل او تقریباً به اندازه خودش نمادین هستند

شخصیت های مکمل مرد عنکبوتی

شخصیت های مکمل (supporting cast) برای یک قهرمان کمیک بوکی همیشه اهمیت دارند. زن عمو می یکی از بهترین شخصیت های پدر و مادر گونه در دنیای کمیک است که با خانواده کنت (پدر و مادر زمینی سوپرمن) برابری میکند. مری جین و گوئن استیسی جزو بخش های عظیم تاریخ غنی مرد عنکبوتی هستند به طوری که از رویشان سری کمیک بوکی اختصاصی منتشر شده است! (اینجا و اینجا) و جی جونا جیمسون آنقدر نمادین و دوست داشتنی است که به بخش جدانشدنی داستان های اسپایدرمن تبدیل شده. و از اینا گذشته، بتی برنت، هری آزبورن، جو رابرتسون، لیز الن، گربه سیاه، فلش تامپسون و ... را داریم که هر کدام قابلیت بر دوش کشیدن یک داستان هیجان انگیز را دارند. در واقع، شخصیت های مکمل مرد عنکبوتی برای دهه ها کمک کرده اند داستان هایش به جلو برود و به غنی تر شدن آنها منجر شده اند.

 

8- او باعث به وجود آمدن یک عالمه قهرمان مشابه شده است

خانواده مرد عنکبوتی

بهترین شخصیت های کمیک بوکی آنهایی هستند که دارای خانواده (فَمیلی) هایی از قهرمانان مرتبط هستند. بتمن و سوپرمن دارای خانواده های خود از دستیاران هستند که قدرت هایشان با آنها مشابه است. در سوی مارول، کاپیتان آمریکا یا هالک و ولورین را داریم که شخصیت های مشابه با خودشان را دارند. ولی اسپایدر فمیلی در قرن بیست و یکم بود که به شدت گسترش یافت. البته ما قبل از آن نیز شخصیت های عنکبوتی دیگری در مارول داشتیم مثل کلون های پیتر پارکر یا  زن عنکبوتی و مرد عنکبوتی 2099 ولی در 10 سال اخیر و با ظهور شخصیت هایی نظیر سیلک، مایلز مورالز، گوئن عنکبوتی، اسپایدر گرل، مامور ونوم، مرد عنکبوتی نوآر و ... تنوع شگرفی در این شخصیت ها به وجود آمده که با تفاوت هایی که در شخصیت پردازی های خود دارند تونسته اند خیل عظیمی از هواداران را به سمت خود جلب کنند.

  

7- او به لطف شوخ طبعی و اراده سرسختانه خودش از هر چیزی جان سالم به در میبره

اراده مرد عنکبوتی

پیتر پاركر/ مرد عنكبوتی هرگز در برابر مشكلات تسلیم نمیشود. بارها و بارها دیده ایم كه در وضعیتی خطرناك گیر افتاده ولی با تلاش فراوان و اراده قوی توانسته بر ان غلبه كند. خیلی وقت ها شاهد بوده ایم كه مرد عنكبوتی رو در روی حریفانی قرار گرفته كه از نظر فیزیكی یا نیروهای فوق بشری بسیار از وی قوی تر هستند (مثل «جاگرنات»، «فایرلرد» ، «مورلان» و «ثانوس») ولی در نهایت توانسته با اتكا به روحیه تسلیم ناپذیر، جنگنده و خستگی ناپذیر خود شكست تحقیرآمیزی را به آنها تحمیل كند. شوخ طبعی از ویژگی های بینظیر مرد عنكبوتی است. البته شاید گاهی به خاطر جدیت داستان یا وخامت اوضاع كمتر شوخی كند اما در كل شوخی كردن و سر به سر گذاشتن دشمنان نوعی استراتژی برای اوست چون با این كار حریف را عصبانی كرده و باعث میشود دچار خطا شوند. كارشناسان شوخ طبعی مرد عنكبوتی را با «باگزبانی» (شخصیت معروف كارتونی) مقایسه میكنند. چون به اعتقاد آنها باگزبانی هم با اتكا به همین حربه توانسته از پس رقبای بسیار بزرگ و نیرومند تر از خودش بربیاید. دلیل دیگر برای شوخ طبعی مرد عنكبوتی را باید در شخصیت خجالتی پیتر پاركر جستجو كرد. در حقیقت، دستیابی به قدرت های فوق بشری فرصتی را برای پیتر مهیا كرد تا با زدن ماسك به صورت شخصیتی جدید پیدا و اعتماد به نفس كسب كند. همین باعث شد تا در قالب مرد عنكبوتی شوخی كند (در كل از نظر روانشناسان آدم هایی میتوانند در جوك گفتن و شوخی كردن موفق باشند كه اعتماد به نفس بالایی دارند).

  

6- او جایز الخطاست

اشتباهات مرد عنکبوتی

قهرمانان مارول اشتباهات زیادی مرتکب میشوند. آنها مخلوقات بی عیب و نقصی نیستند که باعث میشه از قهرمانان کامل شرکت رقیب (دی سی) مجزا شوند. در حقیقت وقتی استن لی به همراه «جک کربی» کمیک "چهار شگفت انگیز" را خلق کرد که انصافا از هر نظر با جاستیس لیگ و هر کمیک دیگری که دی سی خلق کرده بود متفاوت بود. استن در واقع تمرکز اصلی خودش رو روی این گذاشته بود که یک سری ابرقهرمان خلق کند که مثل آدم های "واقعی" عمل و رفتار کنند. بنابراین اونا مثل آدم های عادی با هم جر و بحث میکردند، مشکلات شخصی داشتند و ... ولی اسپایدرمن حتی با چهار شگفت انگیز نیز فرق داشت زیرا گاهی اوقات مشکلاتی که اعضای این تیم مرتکب میشدند برای پیشبرد داستان بود. ولی اشتباهاتی که اسپایدرمن مرتکب آنها میشد همان هایی بودند که خوانندگان مرتکب میشدند و این موضوع به طور مستمر و برجسته ای در داستان های او مشاهده میشد و ربطی به یک خط داستانی خاص نداشت. در نتیجه خوانندگان به راحتی با اسپايدرمن همذات پنداری میکردند. او به معنای واقعی کلمه با قهر‌مانان دیگر فرق داشت. او نه بيگانه‌ای شكست‌ناپذير بود كه از سیاره دیگری آمده باشد و نه میلیونری خوشگذران كه با تجهیزات پیشرفته‌اش به جنگ تبهكاران شهر برود. او یكی از "ما" بود، یكی از مردم عادی كوچه و خیابان كه همواره سعی داشت كاری را كه درست است انجام دهد و اطرافیانش را از خود راضی نگه دارد، هر چند كه گاهی اوقات مرتكب اشتباه می‌شد و حسابی گند می‌زد!

 

5- او خیلی سریع رشد کرد و بلوغ رسید

عروسی مرد عنکبوتی

برخی از بزرگترین شخصیت های کمیک بوکی مثل سوپرمن، بتمن، واندرومن، مرد آهنی، ثور، سایکلاپس و ... اساسا همون شخصیت هایی هستند که همیشه بوده اند و تنها یک سری تغیرات ظاهری داشته اند که بیشتر مربوط به شرایط متغیر جامعه بوده تا تغییرات شخصیتی. ولی اسپایدرمن اینطور نبوده و شاهد تغییرات زیادی در داستان های خودش بوده و پیروزی های حماسی و شکست های سختی را تجربه کرده ولی همواره در این فرآیند در حال رشد بوده است. آن پستی و بلندی ها یکی از چیزهایی هستند که هواداران به خاطرش عاشق این قهرمانند. مثلا عضویت در گروه های ابرقهرمانی، تبدیل شدن به یک مرشد و راهنما، صاحب کلون شدن، صاحب لباس سیاه فضایی شدن، از دست دادن عزیزان، ازدواج با مری جین و ... در واقع رشد شخصیتی او آنقدر سریع بود که مارول چند سال پیش تصمیم گرفت با انحلال ازدواجش، خوانندگان را بار دیگر با نسخه ای از مرد عنکبوتی آشنا سازد که برایشان آشنا تر است! و متاسفانه همانطور که در این مقاله گفتیم مارول در سالهای اخیر سعی کرده رشد شخصیتی او را متوقف کند.

 

4- تراژدی های اسپایدرمن به خوانندگان یاد داده تا چطور با مشکلات خود روبرو شوند

مرگ گوئن استیسی

یکی از بخش های مهم و اجتناب ناپذیر زندگی، چه داستانی چه زندگی واقعی، از دست دادن عزیزانمان است. غم و اندوه از احساسات عمیق انسانهاست. هر فردی این احساس گذرا را بارها و به مراتب گوناگون در طی زندگی تجربه می‌کند. در دوران امروزی، روانشناسی با کمک شیوه های علمی، به‌دنبال شناخت کمی و کیفی غم است تا بتواند راه حل های موثری برای کنار‌ آمدن با آن عرضه کند و داستان های اسپایدرمن حاوی درس های ارزشمندی در این زمینه است. در واقع یکی از مسائلی که اسپایدرمن باید از راه سخت آن را بیاموزد این است که نمی‌تواند همه را نجات دهد. در زندگی واقعی همه باید با از دست دادن عزیزان خود کنار بیایند و به زندگی خود ادامه دهند. مسئله ی عزاداری یک چیز است و اینکه به آن غم اجازه بدهیم بر روی زندگی ما سایه بیافکند، چیز دیگری است. اسپایدرمن لحظات غم انگیز زیادی را گذرانده و گاهی این لحظات باعث می‌شوند که او تسلیم شود. اما با این حال او می‌داند که بهترین راه برای احترام گذاشتن به کسانی که از دست داده این است که تلاش خود را بکند تا زندگی بهتری داشته باشد که این به تنهایی درس بزرگی است.

 

3- او دارای بهترین لباس در دنیای کمیک است

بهترین لباس مرد عنکبوتی

از لباس كلاسیكی كه مرد عنكبوتی بر تن میكند هیچ عیب و ایرادی نمیتوان گرفت. به همین دلیله كه در طول بیش از 50 سالی كه از خلق او میگذرد، تغییراتی در حد صفر در این لباس رخ داده. این لباس در حال حاضر آنقدر نمادین است كه بعید است كسی در دنیا آن را نشناسد. این لباس هنوز هم كاملا مدرن و كاربردی به نظر میرسد و هیچ چیز آن زائد یا غیر ضروری نیست و واقعا استیو دیتكو برای خلق آن نهایت نبوغ و خلاقیت خودش را خرج كرده است. اما نكته جالب تر در ماسك مرد عنكبوتی نهفته است. در واقع چون تمام صورت او را می پوشاند، بنابراین بیننده با دیدنش حس میكند یك نفر مثل خودش میتواند زیر آن قرار داشته باشد. به عبارتی گویا تر، هر فردی در دنیا فارغ از هر نژاد، رنگ پوست، قومیت یا ملیت میتواند خودش را زیر نقاب مرد عنكبوتی تصور كند.

 

2- او دارای شماری از بهترین شرورهای دنیای کمیک است

https://www.spidey.ir/images/img/content/12-spidey-villains/sinistersix07.jpg

ازتون سئوال میکنیم: دشمن شماره 1 سوپرمن کیست؟ لکس لوثر. مردان ایکس؟ قطعا مگنتو. بتمن؟ جوکر! فلش چی؟ فلش معکوس. چهار شگفت انگیز؟ دکتر دووم. ولی اسپایدی چی؟ دشمن شماره 1 او کیست؟ آیا نورمن آزبورن ملقب به «گرین گابلین» است؟ (کسی که بدترین بلاها رو سر مرد عنکبوتی آورد و اولین عشق حقیقی او را کشت) یا شایدم «دکتر اختاپوس»؟ (کسی که مرد عنکبوتی رو شکست داد و کشتش و رفت تو جلدش). ونوم چطور؟ در واقع سه گزینه معتبر برای رتبه اول دشمنان اسپایدرمن وجود دارد که همشون جذاب و عمیق هستند. واقعاً کدوم قهرمان دیگری را میشناسید که چنین باشه؟ و واقعا به جز اسپایدرمن (و البته بتمن) کدام شخصیت دیگری است که میتواند ادعا کند در طول 60 سال گذشته دشمنانش دوام داشته و به طور بی وقفه و مستمر در انواع گونه های مختلف سرگرمی مثل تلویزیون، سینما، انیمیشن حضور داشته اند؟ به طور مثال به "چهار شگفت انگیز" نگاه کنید. در کل فیلم های سینمایی چهار شگفت انگیز شاهد حضور «دکتر دووم» به عنوان خبیث اصلی بوده ایم. این مساله برای فیلم های سینمایی سوپرمن هم صادق است و به جز یکی دو مورد ما همیشه یک نسخه از لکس لوثر را به عنوان خبیث داستان داشته ایم. حتی در فیلم های بتمن هم سه نسخه از جوکر حضور داشته اند (جوکرِ جک نیکلسون، جوکرِ هیث لجر و جوکرِ جرد لتو) که ما جوکر واکین فینکس  و جوکر فیلم مت ریوز  رو هم حساب نکردیم! ولی در فیلم های اسپایدرمن تنها خبیثی که دو بار دیده شده گرین گابلین (نورمن آزبورن) است که البته آنهم در دفعه دوم به همراه دیگر خبیث ها از همان دوره قبلی به دوره دیگر منتقل شد، با بازیگری یکسان! بنابراین خبیث های متعددی نظیر دکتر اختاپوس، ونوم، مرد شنی، لیزارد، الکترو، والچر، شوکر و میستریو بر پرده سینما ظاهر شده اند و خبیث های جدید دیگری نیز در راه هستند. همه این موارد نشان میدهد اسپایدرمن چه خبیث های عالی و عمیقی داره که برای اقتباس های سینمایی مناسبند. و اما اگر عمیق تر بنگریم متوجه میشویم که منشا اکثر دشمنان اسپایدرمن، ریشه در حوادث علمی یا سوء استفاده از علم و فن آوری دارند و به همین دلیل در موازات منشا خود او قرار می‌گیرند. معمولا این دشمنان درست مثل قهرمان عنکبوتی ما، نیروها یا لباس هایی دارند که نشان دهنده ی حیوان خاصی است. آن‌ها علاوه بر داشتن این نیرو های مخرب اما جذاب، پیچیدگی های شخصیتی منحصر به فردی نیز دارند كه رمز جاودانگی آنها است. دست آخر این که، تنوع شگرفی در دشمنان اسپایدرمن به چشم می‌خورد: خلافکاران عادی، جانیان خطرناك، تشنگان قدرت، دانشمندان یا نوابغ دیوانه، روسای سازمان‌های جنایتكاری و حتی هیولاهای فضایی! همین موارد باعث شده که اسپایدرمن را دارای بهترین، جذاب ترین و متنوع ترین مجموعه ابرشرورها در دنیای کمیک و حتی کل دنیای سرگرمی بدانیم.

 

1- او در دنیای کمیک جریان ساز بوده است

شخصیت های کمی هستند که به اندازه مرد عنکبوتی دنیای مارول را تغییر داده اند. در حقیقت، شیوه منحصر به فرد و انقلابی که استیو دیتکو و استن لی مرد عنکبوتی را به خوانندگان معرفی کردند تنها آغاز راه بود و اسپایدرمن بسیاری از «نخستین» ها را در مارول یونیورس ابداع کرد و هیچ کس نمیتواند اهمیت او را برای تاریخچه مارول نادیده بگیرد. اسپایدرمن جریاناتی را پایه گذاری کرد که باعث شد حتی برخی دیگر قهرمانان نیز محبوب شوند. تاثیر او روی مارول باعث شد تا این ناشر به موفقیتی که الان دارد دست پیدا کند و عناوین زیادی در صنعت کمیک بوک هستند که جنبه هایی از اسپایدرمن را کپی کرده اند تا شاید به بخشی از محبوبیت این شخصیت دست پیدا کنند. اسپایدرمن همیشه یکی از جریان ساز ترین کاراکترهای دنیای کمیک بوک خواهد بود.

 

مهدی ترابی مهربانی

منبع: سایت CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 دفعه ای که پیتر پارکر/مرد عنکبوتی مثل یک آدم «عوضی» (JERK) رفتار کرد!

10 تغییر بزرگی که مرد عنکبوتی در طول عمرش تجربه کرده است

10 لحظه در داستان های مارول که دنیای کمیک بوک را تکان داد!

10 ابرقهرمان دنیای کمیک که دارای برترین دشمنان هستند

برترین لباس‌های مردعنکبوتی

20 دلیل برای دوست داشتن پیتر پاركر/ مرد عنكبوتی

10 درسی که اسپایدرمن در فیلم هایش به ما آموخت

عشق عنکبوتی: الان بهترین وقته برای اینکه هوادار اسپایدرمن باشید!

15 نقل قول برتر از "مرد عنکبوتی" در دنیای کمیک بوک

10 چیزی که هر هوادار اسپایدرمن باید در خانه داشته باشه !

15 شعار/تکیه کلام برتر در دنیای کمیک بوک!

معرفی شخصیت های مكمل كمیك های مرد عنكبوتی

چطور استن لی دنیای مدرن ابرقهرمانی را پایه گذاری کرد

مرد عنکبوتی محبوب ترین ابرقهرمان جهان شد

بهترین کمیک های مرد عنکبوتی به زبان فارسی

مرد عنکبوتی ارزشمندترین فرنچایز کمیک بوکی هالیوود شد

مارول ویژگی های شخصیتی پیتر پاركر/مرد عنكبوتی را منتشر كرد

10 لحظه از مردعنکبوتی در MCU که نشان می‌دهد او بهترین است!

لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: پیتر پاركر و مری جین ازدواج میكنند!

10 تغییر بزرگ در دنیای کمیک بوک های مرد عنکبوتی در دهه گذشته

چطور استن لی دنیای ابرقهرمانان را "انسانی" تر کرد

مارول چطور ارباب سرگرمی جهان شد؟

نتایج مطالعه جدید نشان داد: ابرقهرمانان مارول محبوب ترین در جهان هستند

20 دلیل برای پادشاهی MCU بر هالیوود

10 چیزی که طرفداران دوست دارند در سه گانه بعدی مرد عنکبوتی در MCU ببینند

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

AP-omega
#1 AP-omega 1400-12-02 07:46
سلام. ممنون بابت این مقاله شگفت انگیز، از شگفت انگیز ترین شخصیت کمیکبوکی. :roll:
پیتر با وجود قدرت زیادش و مسئولیت پذیری فوق العادش، تراژدی های متعددی رو از سر گذرونده که باعث پختگی و غنای شخصیتش شده.
به نظر من، اینکه این بار سنگین رو تحمل میکنه ولی هنوز در مسیر درست قدم بر می داره، زیباترین نکته در او هست.
نقل قول کردن
Firebird
#2 Firebird 1400-12-02 08:29
بنظرم یکی از چیز های دیگری که اسپایدرمن بهترینه منطقی بودن داستان هاشه چون یه پسر ۱۵ساله‌که در سخت کار می‌کنه تا بتونه خانوادشو نگه داره
کاملا واقعیه که اسپایدرمن در مدرسه هم دوستان یا دشمنانی داره که ما همیشه در مدرسه میبینیم
ولی از نظرم مهم ترین فاکتور اسپایدرمن خاکی بودنشه یعنی واضحه که از دل جامعه بیرون اومده
نقل قول کردن
Lincoln
#3 Lincoln 1400-12-02 08:50
پیتر پارکر انقدر که بدبختی کشیده تو سن های کم که نمیشه گفت کار های بچه گانه ی زیادی بکنه.
همه ی چیز های تو مقاله هم عالی بود.
پیتر به نظرم یه اخلاقی داره که می‌تونه اونو بهترین کنه اینه اینکه پیتر احساسات مردم و دوستاش و خانواده رو درک می‌کنه
خیلی زندگی ساده ولی زیبا که این اون رو بهترین می‌کنه . مثل بعضی ابرقهرمان ها نیست که اون همه پول و ثروت دارن ولی یه ذره اخلاق و خوشی ندارنعشق فقط یک کلام اسپایدرمن وصلام.
نقل قول کردن
mtm
#4 mtm 1400-12-02 08:51
جدیدا نمیدونم چرا دوستان ایرادات تایپی رو متذکر نمیشن؟!
:-*
نقل قول کردن
RETEPILA
#5 RETEPILA 1400-12-02 09:14
همین مقاله میتونست حداقل Top 20 و حتی بیشتر باشه اینقدر که مرد عنکبوتی در کمیک از لحاظ محتوا و همه چی غنی است
شخصیت های مکمل عالی دشمنان حیرت انگیز و شخصیت پردازی درجه یک
توی همون اولین کمیکش دیدیم که از روی بی مسئولیتی توجهی به دزد نکرد و همون هم باعث کشته شدن عمو بن شد و بزرگترین درس درباره مسئولیت پذیری را یاد گرفت
یا اینکه وقتی گوئن کشته شده بود و داشت تا سر حد مرگ گابلین را کتک میزد ولی به خودش میاد و میبینه که داره مثل خود گابلین رفتار میکنه که چه به ما و چه به خود پیتر نشون داد که همیشه قرار نیست اوضاع به حالت سابق خود برگرده
یا اینکه از سر دلسوزی همیشه به دنبال کمک کردن حتی به دشمنان خود است و دوست نداره سرنوشت بدی داشته باشن
و هزاران چیز دیگه
ممنون از آقای ترابی
نقل قول کردن
amin Hajati
#6 amin Hajati 1400-12-02 09:16
استاد مقاله خیلی جالب و عالی هست
نقل قول کردن
Hellblazer
#7 Hellblazer 1400-12-02 09:47
خسته نباشید استاد ترابی بابت ترجمه‌ی مقاله، قطعا بی‌دلیل نبوده که مرد عنکبوتی محبوب ترین ابرقهرمان جهان شناخته میشه، و خب برای یک شخصیت کمیک بوکی، همچین موفقیتی، قطعا ریشه در داستان های غنی و موفقش داره که براش این حجم از محبوبیت رو به ارمغان آورده و انصافا هم به جا و درست بوده.


و اما در مورد خود مقاله...با همشون موافقم، درست بودند.
به صورت مواردی نظر میدم و میرم جلو:
۱۰- خب این کاملا درسته، برای یک ابرقهرمانی که مسئولیت پذیری مهم ترین عنصر و دلیل قهرمان بودنشه همچین شعاری هم کاملا مناسب و زیباست. تکیه کلام ولوورین یکمی زیادی طولانی بود (البته نسخه انگلیسیش!) و مال سوپرمن هم کمی نژادپرستانه بود ( :-| :o :-* ) که من نپسندیدم. حداقل باز مال بتمن کمی قابل تحمله که میگه: I'm Vengeance؛ چون ترس رو به طرف مقابل منتقل می‌کنه. ;-) 8)
۹- کاملا درسته، شخصیت های مکمل هم به اندازه‌ی خودشون تاثیرشون رو روی ما گذاشتند، با مرگشون ناراحت شدیم، و با شادیشون شاد شدیم؛ همیشه آقای رابرتسون رو دوست داشتیم چون از مرد عنکبوتی حمایت می‌کرد، با فلش هم حال نمی‌کردیم چون پیتر رو اذیت می‌کرد.
۸- این خیلی اتفاق خوبیه، چون مرد عنکبوتی رو یک درجه از باقی شخصیت های مارول بالاتر می‌بره و اون رو صاحب یک دنیای خاص و جداگانه می‌کنه که بهش میگیم دنیای عنکبوتی. 8)
۷- بخند تا دنیا ناامید شه که نتونسته حالتو بگیره (عجب چیزی گفتما! :o :-* )؛ معمولا این امیدواری و اراده و شوخ‌طبعی اسپایدی بوده که نجاتش داده و ما هم از یک ابرقهرمان فانتزی با لباس قرمز و آبی همین توقع رو داریم که داستان هاش اکثرا شاد باشه. هر کسی پانیشر رو ببینه قشنگ تشخیص میده که این بشر یک ماشین کشتاره! :-*
۶- خب همین مورد کافیه تا بفهمیم که اسپایدی هم از خودمونه، بی‌نقص نیست، کامل هم نیست، No one is perfect. این مورد پیتر پارکر رو برای ما ملموس و قابل درک می‌کنه.
۵- بله همینطوره، بعد از ۶۰ سال توقع داریم که بالاخره بزرگ و بالغ شده باشه. :lol:
۴- خب غم و اندوه و مشکلات بخش جدایی ناپذیر زندگی هستند که بدون آنها شادی به چشم نمیاد، کسی قدر تندرستی رو میدونه که بیمار شده باشه و رنج کشیده باشه. پیتر هم در طول این عمر ۶۰ ساله‌اش چالش‌ها و مشکلات زیادی رو پشت سر گذاشته و نحوه‌ی گذشتن از این مشکلات و غم‌ها توسط ابرقهرمانان، تاثیرشون رو روی خوانندگان و طرفداران گذاشته.
۳- خب کسی منکر این قضیه نیست، منم نیستم، تقریبا ساده و بسیار زیبا (مثل لباس فلش)؛ اون تارها روی بدنش عنکبوتی بودن رو میرسونه و اون ترکیب رنگ‌ های شاد و روشن خیلی هم زیباست و خواننده رو جذب می‌کنه.
۲- یکی از مهم ترین دلایلی که من به داستان های اسپایدی و بتمن علاقه مندم همین بحث شروران و دشمنانشونه، اون سرگذشتی که داشتند و به شرور تبدیل‌شون کرد و کاری که زندگی باهاشون کرد و گذاشت‌شون توی مسیر شرارت و گمراهشون کرد.
۱- قطعا صنعت کمیک (و حتی صنعت سرگرمی) مدیونه مرد عنکبوتی هستش؛ چون هم خیلی محبوبه و هم خیلی ملموس و قابل درکه که با خوانندگان ارتباط برقرار می‌کنه.
بازم خسته نباشید استاد ترابی، مقاله‌ی خیلی خوبی بود و باعث شد که من طولانی ترین نظرم رو از زمانی که عضو این سایت بزرگ شدم، بنویسم. :-)
نقل قول کردن
blackmarshes
#8 blackmarshes 1400-12-02 10:26
به نقل از Lincoln:
پیتر پارکر انقدر که بدبختی کشیده تو سن های کم که نمیشه گفت کار های بچه گانه ی زیادی بکنه.
همه ی چیز های تو مقاله هم عالی بود.
پیتر به نظرم یه اخلاقی داره که می‌تونه اونو بهترین کنه اینه اینکه پیتر احساسات مردم و دوستاش و خانواده رو درک می‌کنه
خیلی زندگی ساده ولی زیبا که این اون رو بهترین می‌کنه . مثل بعضی ابرقهرمان ها نیست که اون همه پول و ثروت دارن ولی یه ذره اخلاق و خوشی ندارنعشق فقط یک کلام اسپایدرمن وصلام.

کاملا حرفتو قبول دارم. چون پیتر تنها کسیه که توی دنیای کمیک بوک دنبال انتقام نیست و با جون و دل از مردم محافظت میکنه. این از اون بتمنش که همش میخواد انتقام بگیره و ایرون من که فقط برای سرگرمی ابر قهرمانه و کاپیتان امریکا که مجبوره ابرقهرمان باشه
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#9 AM SM BM SM 1400-12-02 10:37
سلام
ممنون بابت مقاله.
اسپایدرمن بی چون و چرا محبوب ترین قهرمان کمیک بوکی هست. درواقع کلی تحقیق و نظرسنجی و اینا شکل گرفت که نشون میده اسپایدی محبوب ترینه. در واقع در محبوبیت جهانی و زیاد اسپایدرمن همین بس، که بازی Spider-Man ps4 در حالی که فقط روی یک پلتفرم (Playstation 4) منتشر شد، میزان فروش از بازی های "بتمن: شهر آرکام" و "بتمن: شوالیه آرکام" که روی شش پلتفرم منتشر شدند، جلو زد. میدونم فروش دلیل بر برتری نیست ولی دلیل بر محبوبیت که هست! درواقع بارها اثبات شده که چقدر شخصیت اسپایدرمن بین عموم مردم محبوبه. از دلایل این موضوع که اسپایدی عامه پسند تره میشه به شوخ طبعی، شخصیتش که به مردم نزدیک تره و اشتباه میکنه، رشد شخصیتش و... اشاره کرد. دلایل بسیار زیادی وجود داره که چرا اسپایدرمن اینقدر محبوبه مثل نویسندگان و طراح های فوق‌العاده که روی کمیک هاش کار کردند، خود شخصیت پیتر پارکر و مشکلاتش، حضور موثر و موفق در تمام عرصه های سرگرمی، سبک مبارزه و قدرت های خیلی جذاب و... هستند اما موارد دیگر و بسیار مهمی وجود دارند که در این مقاله گفته شدند که ما اونا رو به صورت خلاصه بررسی میکنیم.
دربارهٔ جملهٔ بسیار زیبا، ماندگار و طلایی اسپایدرمن و کل دنیای کمیک هرچی بگیم کمه. "قدرت زیاد، مسئولیت زیاد به همراه دارد" اونقدر جملهٔ زیاد و پر مفهومی هست، که انگار از درون یک کتاب فلسفی یا مقدس بیرون کشیده شده و الان بسیار گسترده شده و خیلی ها ازش استفاده میکنند درحالی که نمیدونند خاستگاه اون کجاست. عبارتی که کل ذات و جوهرهٔ مرد عنکبوتی رو در یک جمله جمع کرد و معروف ترین شعار دنیای کمیک شناخته میشه. جدا از معروفیت این جمله، اونقدر همین تک جمله پر معنی و زیباست که آدم کیف میکنه. ای کاش کسانی که قدرت زیادی دارند، برای یک بار هم که شده به این جمله گوش کنند و بهش عمل کنند. ولی یادمون باشه، قدرت چیز بسیار فاسد کننده ای هست. طوری که برترین و صالح ترین افراد رو هم میتونه وسوسه و فاسد کنه. پس معلوم نیست هر کدوم از ما اگر جای مرد عنکبوتی بودیم یا حتی در همین دنیای خودمون قدرت زیادی داشتیم، چطور ازش استفاده میکردیم و آیا به مسئولیت اون پایبند میموندیم یا نه.
بدون ذره ای شک، اسپایدی بهترین و معروف ترین شخصیت های مکمل کل دنیای کمیک رو داره. اصلا یکی از دلایل پایه ای و بسیار مهم محبوبیت او، در همین شخصیت های مکملش نهفته است. شخصیت های مکمل از اسمشون معلومه چه نقشی دارند: کامل کننده. یعنی اگر قهرمانی، شخصیت های مکمل خوبی نداشته باشه، هرچقدر هم کاراکتر خودش جذاب باشه ولی در آخر ناقص میمونه و مهم تعامل او با دنیای بیرون هست. اما اسپایدی شخصیت های مکمل بسیار عالی داره و که برخیشون شاید به اندازهٔ خود پیتر جذاب باشند. فقط اسم آوردن ازشون میتونه خاطرات زیادی رو یاد ما بیاره. عشق های ماندگاری مثل گوئن استیسی، مری جین، فلیشیا هاردی، دوستانی مثل هری آزبورن، فلش تامپسون، بتی برنت، رابی رابرتسون و حتی جی جونا جیمسون غرغرو که به شخصه خیلی دوستش دارم، پشتیبانی مثل زن عمو می که یک مادر بوده برای پیتر و کلی شخصیت مکمل جذاب دیگه. و صدالبته خانوادهٔ عنکبوتی رو فراموش نکنیم مثل مایلز مورالز، گوئن استیسی، مرد عنکبوتی ۲۰۹۹، مرد عنکبوتی نوآر، زن عنکبوتی، بن رایلی، دختر عنکبوتی، اسپایدر پانک، خوک عنکبوتی و... که شاید در ابتدا صرفا شخصیت های تجاری و بی اهمیتی بودند، اما در گذر زمان تونستند محبوبیت بسیار زیادی رو تجربه کنند مثل مایلز مورالز که انیمیشن و بازی اختصاصی خودش رو داره و در دنیای کمیک هم خوش درخشیده.
شوخ طبعی و ارادهٔ پولادین پیتر از دوست داشتنی ترین چیزها دربارهٔ شخصیت اونه. شوخی هایی که پیتر در حین مبارزه اونقدر نابه که بعضی وقت ها آدم فکر میکنه که هیچ جای دیگه نمیتونه چنین شوخی های تازه و زیبایی رو پیدا کنه. خوشم میاد، برخلاف چیزی که اخیراً در سریال "هاکای" دیدیم، شوخی های اسپایدی با اینکه وسط صحنه های اکشن هستند و این خطر بسیار بزرگی هست و ممکنه از تنش اکشن ها کم کنه، اما شوخی های پیتر صحنه های اکشن رو متوقف نمیکنه و در حین مبارزه چند تا شوخی باحال تحویل میده و مبارزه هم جریان داره. ضمن اینکه نویسندگان معروف اسپایدی میدونند کی فیتیلهٔ شوخی های پیتر رو بالا یا پایین بکشند. اما ارادهٔ پیتر چیزی هست که بارها نویسندگان ازش استفادهٔ موثری کردند. مهم ترین مثال صحنهٔ نمادین گیر افتادن پیتر زیر آوار هست که اون تونست خودش رو از آوار نجات بده. ارادهٔ پیتر بعضی وقت ها اونقدر زیبا روایت میشه که نمیشه دوستش نداشت. چیز دیگه ای هم که پیتر رو اینقدر دوست داشتنی کرده اینه که اون مثل ماست. مثل ما خطا میکنه و اشتباه میکنه و بعد از اون تمام تلاشش رو میکنه تا اشتباهش رو جبران کنه. این باعث باور پذیر شدن شخصیت پیتر بشه که ما بفهمیم اون هم یک نفر از این مردمه. اصلا این اخلاق قهرمانانهٔ او، نشئات گرفته از یک اشتباه هست که گذاشتن یک دزد به حال خودش و قتل عمو بن بود. تمام این قهرمان بازی ها برای جبران کردن یک اشتباه جبران ناپذیر هست، برای اینکه عمو بن دیگه ای کشته نشه. رشد شخصیت اسپایدی چیزی هست که خیلی برای اون منحصر به فرده. اون بزرگ میشه، میره دانشگاه، عاشق میشه، ازدواج میکنه، کار پیدا میکنه، حتی داشت بچه دار میشد و همهٔ اینا مربوط به رشد جالب پیتر هست که برای هوادارانش خیلی جذاب بود. فقط ای کاش One more day رخ نمیداد و ما شاهد ریست شدن شخصیت پیتر نبودیم. تراژدی ها هم بخش لاینفکی از شخصیت پیتر هستند که البته بازهم با این همه مشکلات اون روی پای خودش وایمیسته و به کارش ادامه میده.
لباس اسپایدی بی نظیره! اونقدر زیباست که هیچ نیازی به تغییر نداره. درواقع کلی لباس اومدن و رفتند اما هیچ چیز اون لباس کلاسیک نشده. از ترکیب رنگ جذاب آبی و قرمز گرفته تا اون ماسک و چشم های حیرت انگیز. از سبک طراحی مجذوب کننده لباس گرفته تا علامت های عنکبوتی. از تارهای عنکبوتی روی لباس گرفته اون بخش کمربندی زیبای لباس. و صدالبته وب شوتر! ایدهٔ وب شوتر فقط میتونست به ذهن یک نابغهٔ تمام عیار برسه و خب، استیو دیتکو هم یک نابغه بود. شما ببینید حتی جک کربی کبیر هم لباس جالبی برای اسپایدی طراحی نکرد (بیشتر شبیه لباس کاپیتان آمریکا بود) و در ابتدا به جای وب شوتر میخواست تفنگی که تار شلیک میکنه دست اسپایدی بده! اما خدا رو شکر ایده های استیو دیتکو برای پیتر فوق‌العاده بود و یکیشون هم همین وب شوتر هست که کلی مزایا داره. واقعا نمیشه از این لباس ایرادی گرفت. شاید تنها کسی که در زمینهٔ دشمنان بتونه با اسپایدرمن رقابت کنه فقط بتمنه. درواقع به جز بتمن هیچ کس یارای رقابت با مرد عنکبوتی رو نداره. اما اسپایدی، بتمن رو هم در زمینه شکست میده چون دشمنان او هم تنوع بیشتری دارند، هم حضور بیشتری در عرصه های سرگرمی دارند، هم در کل عمق بیشتری دارند و... که در این زمینه حتی بتمن هم جلوی اسپایدی کم میاره.
تمام اینایی که گفتیم در نهایت به یک مورد ختم میشن: خدمات شایان اسپایدی به دنیای کمیک. شاید اگر ابداعات استن لی و رفقا مثل چهار شگفت انگیز و اسپایدی نبود، الان دنیای کمیک چنین پیشرفتی رو شاهد نبود. مخصوصا اسپایدرمن که به هرچه انسانی تر شدن و قابل لمس تر شدن دنیای کمیک کمک کرد. اون چیز هایی رو به دنیای کمیک داد که قبل از اون کمتر یافت میشد. جریان سازی او واقعا چیز درخشانی در سابقه اش هست.
با تشکر.
نقل قول کردن
mjkp
#10 mjkp 1400-12-02 10:44
سلام
ممنون بابت مقاله
مورد ۱۰ که دیگه به یک ضرب المثل تبدیل شده
و حتی کسایی که به فیلم های ابرقهرمانی علاقه ندارن این جمله رو شنیدن
مورد ۹
شخصیت های مکمل هم که در حد خود پیتر عالین
فقط کاشکی مثل جوکر که یه فیلم اختصاصی خیلی عالی داشت برای گرین گابلین هم یکی در شانش میساختن و کلا خانواده ی آزبورن رو شرح میدادن
مورد ۸
مایلز مورالز توی مدت کم به یکی از بهترین ابرقهرمان های دنیا تبدیل شده
مورد ۷
مرد عنکبوتی نسبت به خیلی از ابرقهرمان ها ضعیف تره ولی این هوش و پشتکارشه که همیشه پیروزش میکنه
مورد ۶
این خیلی حس خوبی میده که ابرقهرمان هه هم ممکنه توی زندگیشون اشتباه کنن و داستان رو منطقی میکنه
مورد ۲
مرد عنکبوتی بیشترین و بهترین دشمن هارو داره ولی بتمن هم جز جوکر دشمن های سر سختی داشته
نقل قول کردن
Firebird
#11 Firebird 1400-12-02 10:47
به نقل از mtm:
جدیدا نمیدونم چرا دوستان ایرادات تایپی رو متذکر نمیشن؟!
:-*

آقا از بس کارتون خوبه که آدم محوش میشه :☺️
نقل قول کردن
P.B.P
#12 P.B.P 1400-12-02 11:09
سلام ممنون از استاد ترابی عزیز
خیلی مقاله آموزنده و جالبی بود،هر چقدر بیشتر این مقاله رو میخونم بیشتر جذب اسپایدرمن میشم،الحق که اسپایدرمن محبوب ترین قهرمان دنیای کمیک است.
با این جمله ها خیلی حال کردم
نقل قول:
او یکی از "ما" بود
نقل قول:
هر فردی در دنیا فارغ از هر نژاد،رنگ پوست،قومیت یا ملیت میتواند خودش را زیر نقاب مرد عنکبوتی تصور کند.
خسته نباشید❤
نقل قول کردن
Lincoln
#13 Lincoln 1400-12-02 11:27
به نقل از mtm:
جدیدا نمیدونم چرا دوستان ایرادات تایپی رو متذکر نمیشن؟!
:-*

اقا مگه میشه از شما ایراد گرفت البته من تا اونجایی که خواندم ایرادی نداشت
نقل قول کردن
amin Hajati
#14 amin Hajati 1400-12-03 10:43
عکس اصلی مقاله(همون عکس اول) عکس کاور روی جلد شماره 15 کمیک مردعنکبوتی شگفت انگیز هست :lol:
نقل قول کردن
mhk
-1 #15 mhk 1402-09-20 19:45
سلام خدمت استاد ترابی و باقی دوستان جا داره تشکر ویژه بکنم که این سایت فوق العاده رو برای دوست داران کمیک ایجاد کردند دمتون گرم
مثل همیشه یه مقاله فوق العاده رو از استاد ترابی شاهد بودیم فقط یه چیزی نمیفهمم که اگر استاد ترابی لطف کنند به عنوان کسی که بیشتر از من سواد و اطلاعات دارند (مخصوصا در زمینه مرد عنکبوتی) جواب بدهند اونم اینه که فکر نکنم مرد عنکبوتی بهترین ابرقهرمان باشه
کسی که اجازه میده عزیزانش بمیرن و مردم بیگناهی که ازشون محافظت میکنه آسیب ببینن و کسایی که این بلا ها و مصیبت هارو به وجود میارن به سزای اعمالشون نمیرسونه چجوری میتونه بهترین باشه، چون به نظرش اگه این کارو انجام بده هیچ فرقی باهاشون نداره؟، این ایراد بزرگشه به طور مثال اگه از همون اول ونوم رو نابود میکرد دیگه هیولای فضایی نمیموند که بیاد کارنیج رو به وجود بیاره و دست به قتل عام بزنه خون تمام کسایی که ونوم و. کارنیج و بچه ها و نوادگان اون ها کشتن به گردن مرد عنکبوتیه کسایی که گابلین کشته لیزارد و..... این ضعف شخصیتش هست که انقدر اراده انجام کار سختو نداره تا بقیه در امان باشن مرد عنکبوتی بهترین ابرقهرمان نیست ولی جز بهترین ها هست باز استاد ترابی اگه لطف کنند جواب بدن و بنده رو روشن کنند ممنون میشم
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#16 The Spectacular Burmun 1402-09-20 20:39
تشکر میکنم بابت ترجمه مقاله.عالی و روان(چیزی غیر از این انتظار نمیرفت)
حالا یکی از اون دی‌سی فنا که میگن بتمن برترینه یا کاراکتر های دیگه و فیلم ها و انیمیشن های تک‌بعدی شونو تو سرمون میکوبن بیان یا یه همچین مقاله ای بنویسن(سگ خورد،بیان ترجمه کنن)یا اصلا بیان بگن کاراکترشون کدوم یکی از همین رتبه هارو واسه خودش داره؟
بازم ممنون.
نقل قول کردن
mtm
#17 mtm 1402-09-20 21:38
به نقل از mhk:
سلام خدمت استاد ترابی و باقی دوستان جا داره تشکر ویژه بکنم که این سایت فوق العاده رو برای دوست داران کمیک ایجاد کردند دمتون گرم
مثل همیشه یه مقاله فوق العاده رو از استاد ترابی شاهد بودیم فقط یه چیزی نمیفهمم که اگر استاد ترابی لطف کنند به عنوان کسی که بیشتر از من سواد و اطلاعات دارند (مخصوصا در زمینه مرد عنکبوتی) جواب بدهند اونم اینه که فکر نکنم مرد عنکبوتی بهترین ابرقهرمان باشه
کسی که اجازه میده عزیزانش بمیرن و مردم بیگناهی که ازشون محافظت میکنه آسیب ببینن و کسایی که این بلا ها و مصیبت هارو به وجود میارن به سزای اعمالشون نمیرسونه چجوری میتونه بهترین باشه، چون به نظرش اگه این کارو انجام بده هیچ فرقی باهاشون نداره؟، این ایراد بزرگشه به طور مثال اگه از همون اول ونوم رو نابود میکرد دیگه هیولای فضایی نمیموند که بیاد کارنیج رو به وجود بیاره و دست به قتل عام بزنه خون تمام کسایی که ونوم و. کارنیج و بچه ها و نوادگان اون ها کشتن به گردن مرد عنکبوتیه کسایی که گابلین کشته لیزارد و..... این ضعف شخصیتش هست که انقدر اراده انجام کار سختو نداره تا بقیه در امان باشن مرد عنکبوتی بهترین ابرقهرمان نیست ولی جز بهترین ها هست باز استاد ترابی اگه لطف کنند جواب بدن و بنده رو روشن کنند ممنون میشم

والا سئوال شما اونقدر عجیبه و تعریف شما از "برترین" بودن اونقدر غلطه که من واقعا نمیدونم چی بگم!
مگه اسپایدرمن از اول میدونست لباس قراره به ونوم تبدیل بشه که بکشتش؟!
مگه میدونست که ونوم قراره کارنیج رو به وجود بیاره؟
پیتر یه وقت حس کرد لباس اثرات مخرب داره رفت پیش چهار شگفت انگیز اونا هم زندانیش کردن ولی فرار کرد رفت ونوم شد.
یا مثلا بگیم چون گوئن دوست دختر پیتر بود و گرین گابلین اونو واسه پیتر کشت پس پیتر کاراکتر خوبی نیست! چه ربطی داره؟ پس اینجوری هیچ قهرمانی نباید هرگز عاشق بشه . و اینجوری که دیگه اصلا "آدم" نیست و به نظر من اونجوریه که دیگه "برترین" نیست
بنظرم شما درک درستی هم از "درام" نداری
یعنی قهرمان نه عاشقق بشه، نه دست به ماجراجویی بزنه، نه لباس جدید بپوشه و نه ... تا یه وقت کسی مستقیم یا غیر مستقیم یه خون از دماغش نیاد!
اینجوری داستان ها هیچ کششی ندارن
هیچ درامی خلق نمیشه و هیچ "قصه " ای شکل نمیگیره
سئوال شما همه اصول درام پردازی و قصه گویی رو زیر سئوال برد
چیزی که باعث میشه اسپایدی برترین باشه اینا نیس. اینه که علیرغم همه ی کاستی ها و خطاها نقطه ضعف های انسانی هرگز دست از تلاش برای نجات آدما و انجام دادن کار "درست" برنمیداره و این یعنی "قهرمان" نه اینکه تو خلا بمونه و دست به سیاه و سفید نزنه تا خدای نکرده یکی به خاطر اثرات کاراش صدمه نبینه!
نقل قول کردن
mhk
-1 #18 mhk 1402-09-21 08:27
به نقل از mtm:
به نقل از mhk:
سلام خدمت استاد ترابی و باقی دوستان جا داره تشکر ویژه بکنم که این سایت فوق العاده رو برای دوست داران کمیک ایجاد کردند دمتون گرم
مثل همیشه یه مقاله فوق العاده رو از استاد ترابی شاهد بودیم فقط یه چیزی نمیفهمم که اگر استاد ترابی لطف کنند به عنوان کسی که بیشتر از من سواد و اطلاعات دارند (مخصوصا در زمینه مرد عنکبوتی) جواب بدهند اونم اینه که فکر نکنم مرد عنکبوتی بهترین ابرقهرمان باشه
کسی که اجازه میده عزیزانش بمیرن و مردم بیگناهی که ازشون محافظت میکنه آسیب ببینن و کسایی که این بلا ها و مصیبت هارو به وجود میارن به سزای اعمالشون نمیرسونه چجوری میتونه بهترین باشه، چون به نظرش اگه این کارو انجام بده هیچ فرقی باهاشون نداره؟، این ایراد بزرگشه به طور مثال اگه از همون اول ونوم رو نابود میکرد دیگه هیولای فضایی نمیموند که بیاد کارنیج رو به وجود بیاره و دست به قتل عام بزنه خون تمام کسایی که ونوم و. کارنیج و بچه ها و نوادگان اون ها کشتن به گردن مرد عنکبوتیه کسایی که گابلین کشته لیزارد و..... این ضعف شخصیتش هست که انقدر اراده انجام کار سختو نداره تا بقیه در امان باشن مرد عنکبوتی بهترین ابرقهرمان نیست ولی جز بهترین ها هست باز استاد ترابی اگه لطف کنند جواب بدن و بنده رو روشن کنند ممنون میشم

والا سئوال شما اونقدر عجیبه و تعریف شما از "برترین" بودن اونقدر غلطه که من واقعا نمیدونم چی بگم!
مگه اسپایدرمن از اول میدونست لباس قراره به ونوم تبدیل بشه که بکشتش؟!
مگه میدونست که ونوم قراره کارنیج رو به وجود بیاره؟
پیتر یه وقت حس کرد لباس اثرات مخرب داره رفت پیش چهار شگفت انگیز اونا هم زندانیش کردن ولی فرار کرد رفت ونوم شد.
یا مثلا بگیم چون گوئن دوست دختر پیتر بود و گرین گابلین اونو واسه پیتر کشت پس پیتر کاراکتر خوبی نیست! چه ربطی داره؟ پس اینجوری هیچ قهرمانی نباید هرگز عاشق بشه . و اینجوری که دیگه اصلا "آدم" نیست و به نظر من اونجوریه که دیگه "برترین" نیست
بنظرم شما درک درستی هم از "درام" نداری
یعنی قهرمان نه عاشقق بشه، نه دست به ماجراجویی بزنه، نه لباس جدید بپوشه و نه ... تا یه وقت کسی مستقیم یا غیر مستقیم یه خون از دماغش نیاد!
اینجوری داستان ها هیچ کششی ندارن
هیچ درامی خلق نمیشه و هیچ "قصه " ای شکل نمیگیره
سئوال شما همه اصول درام پردازی و قصه گویی رو زیر سئوال برد
چیزی که باعث میشه اسپایدی برترین باشه اینا نیس. اینه که علیرغم همه ی کاستی ها و خطاها نقطه ضعف های انسانی هرگز دست از تلاش برای نجات آدما و انجام دادن کار "درست" برنمیداره و این یعنی "قهرمان" نه اینکه تو خلا بمونه و دست به سیاه و سفید نزنه تا خدای نکرده یکی به خاطر اثرات کاراش صدمه نبینه!

نه نه سوال من ربطی به درام و عاشق نشدن نداره مگه مون نایت عاشق نشده الان سری 2021مون نایت توش عاشق شده بچه هم داره زن هم داره درام داره ربطی به درک من از درام و... هم نداره اسپایدی اگه بهترین ابرقهرمان بود باید تو مواجهه اول نه دوم کار کارنیج رو تموم میکرد اما چیکار میکنه هر سری ول میکنتش تا یا با کسدی برمیگرده قتل عام یا با کسانی دیگر بهترین ابرقهرمان باید از خود گذشته باشه از همه چیزش مایه بزاره از زندگیش بزنه واسه اون مردمی که محافظت میکنه ازشون باید انسانیت رو پشت سر بزاره و ورای اون بشه ولی اسپایدی هیچکدوم از اونکارو نمیکنه و در حقیقت پیترپارکر آدم خودخواهی هست هم زندگیش رو میخواد هم اینکه قهرمان بازی دربیاره که جفتشم گند زده اگه میخوای قهرمان باشی باید از خودگذشته باشی مثال کاملش مون نایت2021که قبلا اشاره کردم زن و بچه اش ترکش کردن دلش شکست اما ادامه میده واسه محله اش میجنگه ازش سو استفاده و بهش خیانت کردن عیبی نداره ادامه میده جبران میکنه هر کسی که دشمنش باشه به نسبت کاری که کرده باشه به سزای اعمالش میرسونه هیچ شروری جرات نداره راست راست تو محله اش راه بره و کار های شرورانه کنه تا جایی که میتونن سعی میکنند نزدیکش نشن اصلا حتی تسک مستر حاضر نیست در ازای مبلغی هنگفت بره مارک رو بکشه میگه نه چون ازش میترسم!(میگه دردویل باشه حتما مردعنکبوتی چرا که نه بهش سر میزنم،لعنت من حرفه خودم رو با ضربه زدن به کاپیتان آمریکا شروع کردم ولی مون نایت....) کدوم ابرقهرمان خیابونی همچین کاری کرده که مون نایت کرده به این میگن قهرمان کسی که شرور جرات نداره بره سمت چیزایی که براش مهمه کسی که همه چیزش رو فدای قهرمان بودن و نجات مردم کرده نه مثل اسپایدی همونطور که میبینین من نگفتم دست به سینه بشینه کسی دست به سیاه و سفید نزنه تا خون از دماغ کسی نیاد همونطور که میبینین مون نایت هم اینجوری نیست امیدورام حالا متوجه شده باشین که چرا میگم مرد عنکبوتی بهترین قهرمان نیست
نقل قول کردن
mtm
#19 mtm 1402-09-21 10:22
#18:
واقعا منطق عجیبی داری! جدی میگم ... و هیچ کس به اندازه اسپایدرمن برای قهرمان بودن تاوان نداده
و کاملا مشخصه که داستانا رو خوب تعقیب نمیکنی چون اسپایدرمن هرگز دشمناش رو "ول" نمیکنه بلکه تحویل قانون میده (درست مثل بتمن). هر کسی به سبک و شیوه خودش از بقیه محافظت میکنه
و من یه سئوال میپرسمت ازت. خوب فکر کن بهش
زن و بچه ی مون نایت ولش کردن و دلش شکست. خب حالا یکی از دشمناش بره زن و بچه ش رو پیدا کنه و بکشه چون میخاد ازش انتقام بگیره‌. اکی؟ پس با این منطق شما مون نایت هم اصلا قهرمان خوبی نیس چون نتونسته از مرگشون جلوگیری کنه! ولی از نظر شما هست چون هیچ نویسنده ای نیومده این کارو بکنه یا شایدم به فکرش نرسیده
و آره شاید مرد عنکیوتی بهترین "قهرمان" نباشه (طبق تعریف شما از قهرمان) و راستش مهم هم نیس چون کلی گند کاری بالا آورده ولی قطعا بهترین و ملموس ترین و جذاب ترین "کاراکتر" هستش.
یه کم به تفاوت این دو تا فکر کن ... امیدوارم منظورمو بگیری
و کلام اخر ... تعریف من از قهرمان با شما فرق داره . شما قهرمان رو در حد یک "نگهبان" یا "محافظ" تقلیل دادی ولی تعریف من جامع تره و فراتر میره. شما معیارت محافظت از بقیه س و از خودگذشتگی (که البته این خصیصه اسپایدرمنه) و البته معیار خوبیه ولی معیار من حتی از این هم فراتر میره و اونم اینه که مثل اسپایدرمن این رو وظیفه خودت بدونی و تاوان بدی و کلی هم آدم دور و اطرافت کشته بشن ولی هرگز تسلیم نشی و علیرغم همه ناملایمات و امکانات کم و تراژدی ها "همیشه سعی کنی کار درست رو انجام بدی"
برای ما طرفدارای اسپایدرمن همون لحظه ای کفایت میکنه که بری آرزوی یک کودک سرطانی رو برآورده کنی نه اینکه لزوما کسی "جرات نکنه تو محله ش راه بره و خلاف کنه"
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#20 The Spectacular Burmun 1402-09-21 15:25
#۱۵
ببخشید که علاوه بر استاد جوای میدم.ولی یه نکته بشدت اذیت کننده داشتی که اصلا نتونستم هضمش کنم
تو سخن های حکیمانه ات گفتی مردعنکبوتی قدرت و اراده اینکه بزنه دشمنانش رو بکشه و جلوی قتل عام رو بگیره نداره.بیا یه مثال با بتمن بزنم.اولین دشمنی که باهاش روبه‌رو شد جوکر بود.اگر میدونست در آینده چه بلایی به سرش قراره بیاره و بزنه اونو بکشه خوبه؟به این نکته اشاره کردی که شبیه اونا میشه.
فرق یه آدم عادی با قهرمان همینه.من به شخصه اگر از کسی بشدت بدم بیاد شاید بزنم بکشمش.خون به مغزمون نمیرسه که.اون لحظه میگی برام اهمیت نداره ولی بعدا پشیمون میشی.حالا اگر بروس وین باشه.میدونه که او قراره الگو و امید مردم باشی.عین پدر مادر برای یه بچه.
فرق اونا با ما اینه.من برام اهمیت نداره که فلان کاراکتر کمیک بوکی چه ایرادی داره.مهم اینه که تصمیم درست رو میگیره.هر تصمیمی هم عواقبی داره.ضمنا،شما برو اون داستان تاریخی «داستان تارافکن مردعنکبوتی»رو بخون که بدونی هرگز بخاطر مرگ عزیزانش یا آدمای بیگناه خودشو نمیبخشه.
بازم عذر میخوام که جسارت کردم.
نقل قول کردن
Spider_bat
#21 Spider_bat 1402-09-21 15:29
به نقل از The Spectacular Burmun:
تشکر میکنم بابت ترجمه مقاله.عالی و روان(چیزی غیر از این انتظار نمیرفت)
حالا یکی از اون دی‌سی فنا که میگن بتمن برترینه یا کاراکتر های دیگه و فیلم ها و انیمیشن های تک‌بعدی شونو تو سرمون میکوبن بیان یا یه همچین مقاله ای بنویسن(سگ خورد،بیان ترجمه کنن)یا اصلا بیان بگن کاراکترشون کدوم یکی از همین رتبه هارو واسه خودش داره؟
بازم ممنون.

داداش چرا گارد میگیری کسی چیزی نگفت الان خیلی وقته سایت از اون جو خارج شده شاید قصد بدی نداشتی ولی داری ناخواسته دشمنی ایجاد میکنی
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#22 The Spectacular Burmun 1402-09-21 19:50
#۲۱
بد متوجه شدی،قصد بدی ندارم و بله،سایت از اینجور موضوعات دور شده،ولی اون همه مدت ما ساکت بودیم اونا رو منبر بودن،یه دفعه ما.
ضمنا شاید تو سایت خبری نباشه ولی جاهای دیگه حرف پشت سر ما بسیار است(ضمن اینکه مقاله واقعا به دلم نشست و دوسش داشتم.میخواستم نشونشون بدم که بله،ما اینیم)
نقل قول کردن
Spider King
#23 Spider King 1402-09-22 17:58
اسپایدرمن بهترین شخصیت دنیای کمیک بوکه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45