15 حقیقتی که باید درباره پلنگ سیاه بدانید

15 حقیقتی که باید درباره پلنگ سیاه بدانید

به مناسبت اکران فیلم "پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه"، این مقاله دوباره در صفحه نخست سایت قرار میگیره.

مقالات زیر را هم بخوانید:

15 قابلیت شگفت انگیز لباس پلنگ سیاه

معرفی 10 دشمن برتر پلنگ سیاه

 

15- یک حزب سیاسی منحل شده  به نام پلنگ سیاه وجود داشته!

 یک حزب سیاسی منحل شده نیز به نام پلنگ سیاه وجود داشته!

پلنگ سیاه سال 1966 و در شماره 52 از کمیک Fantastic Four خلق شد (این مقاله را بخوانید). خلقت او رخدادی بسیار مهم در دنیای کمیک است چون او اولین ابرقهرمان سیاه پوست آفریقایی تبار دنیای کمیک است («فالکون» هم اولین ابرقهرمان سیاه پوست آمریکایی دنیای کمیک به حساب میاد). در هر حال براتون حتما جالب خواهد بود که بدونید سه ماه بعد از خلق شدن پلنگ سیاه در دنیای کمیک یک حزب سیاسی جنجالی نیز به نام پلنگ سیاه در آمریکا تاسیس شد . این حزب در واقع یک سازمان چپ‌گرای انقلابی سیاه‌پوستان در ایالات متحده آمریکا بود که برای حق دفاع از خود سیاهان مبارزه می‌کرد و در دهه ۶۰ میلادی، برای رصد کردن رفتار پلیس کالیفرنیا، شهروندان سیاه‌پوست را مسلح و به گشت در خیابان‌ها می‌گماشت . در نتیجه FBI اعضایش را مورد هدف قرار داد . سپس در سال 1982 منحل شد.

 

14- برای مدتی اسمش به Black Leopard تغییر کرد!

حزب پلنگ سیاه

همانطور که گفته شد حزب پلنگ سیاه در آمریکا تقریبا 3 ماه بعد خلق شدن پلنگ سیاه در دنیای کمیک ایجاد شد. این حزب فعالیت های عجیب و جنجالی داشت و همین باعث شد مارول در سال 1971 حس کنه بهتره برای مدتی اسم تچالا را از Black Panther به Black Leopard تغییر بده تا از نام آن حزب متمایز بشه!

البته بعد از فقط چند شماره دوباره نام او به Black Panther برگشت.

 

13- پلنگ سیاه عضو بسیاری از گروه های ابرقهرمانی بوده!

پلنگ سیاه عضو بسیاری از گروه های ابرقهرمانی بوده

خب حتما میدونید که پلنگ سیاه یکی از اعضای قدیمی اونجرز به حساب میاد. اما شاید ندونید که او بعد از عضویت در گروه اونجرز به گروه چهار شگفت انگیز نیز پیوست و در چندین ماجراجویی آنها را همراهی کرد. ضمن اینکه پس از ازدواج با «استورم» رابطه اش با گروه مردان ایکس هم زیاد شد و شاهد بودیم که در برخی از گروه های منشعب شده از مردان ایکس هم حضور داشته. تا اینکه رویداد Avengers Vs. X-Men رخ داد و اعتماد میان اهالی واکاندا و موجودات جهش یافته از بین رفت. او همچنین عضو گروه مدافعین (Defenders) بوده و همچنین گروه های Crew (که متشکل از ابرقهرمانان سیاه پوست خیابانی) و Fantastic Force  . همچنین تیمی به نام Ultimates را به کمک «کارول دانورز» (کاپیتان مارول) تاسیس کرد. کلا او با اتکا به فن آوری های پیشرفته واکاندا تونسته در هر گروهی که عضو میشه موثر واقع بشه.

 

 12- واکاندا بود که "کوئین جت" را ساخت!

واکاندا بود که کوئین جت را ساخت

همانطور که در این مقاله گفته شده، یکی از برترین وسایل نقلیه در دنیای کمیک، «کوئین جت» (Quinjet) نام دارد که بیشتر اوقات توسط اعضای گروه اونجرز مورد استفاده قرار میگیرد. اما آیا میدانستید که کوئین جت اولین بار در سال 1969 و شماره 61 کمیک Avengers به دست پلنگ سیاه خلق شد؟ در واقع او از فن آوری های کشورش (واکاندا) برای این کار استفاده کرد. البته در دنیای سینمایی مارول (MCU) ، کوئین جت ربطی به پلنگ سیاه یا واکاندا نداشته. ولی احتمال داره که واکاندا و پلنگ سیاه آن را  ارتقا دهند تا قابلیت سفر به فضا را در فیلم "جنگ بینهایت" پیدا کنه!

 

11- پلنگ سیاه برای مدتی جانشین بی باک شده!

 او برای مدتی جانشین بی باک شده!

سال 2010، «مت مورداک» ملقب به «بی باک» کنترل نینجاهای موسوم به Hand را به دست گرفت و کینگ پین جدید محله "هلز کیچن" شد. متاسفانه این موضوع باعث شد خبیث بشه . سپس در رویداد Shadowland گروهی از قهرمانان سطح خیابانی (street-level) او را شکست و سپس نجات دادند . بعدشم برای مدتی نیویورک را ترک کرد. بنابراین محله او یعنی هلز کیچن بی یار و یاور باقی ماند. از طرفی دیگر، تچالا هم عنوان پلنگ سیاه و پادشاهی واکاندا را از دست داده بود و میخواست با عزیمت به آمریکا بار دیگر خودش را اثبات کند. سپس تحت یک هویت مخفی در یک رستوران شروع به کار کرد (وانمود کرد مهاجری است از واکاندا) و البته در غیبت بی باک به محافظ محله هلز کیچن تبدیل شد.

 

10- خواهرش  برای مدتی پلنگ سیاه  بود!

خواهر پلنگ سیاه

وقتی تچالا در نیویورک و محله هلز کیچن بود ، خواهرش ، «شوری» (Shuri)، به عنوان ملکه و پلنگ سیاه حکومت میکرد. البته این اتفاق قبل از عزیمت تچالا به نیویورک رخ داده بود. یعنی پس از وقایع رویداد "تهاجم مخفی" شاهد بودیم که «نورمن ازبورن» به ریاست سازمان "شیلد" رسید و "سلطنت تاریک" (Dark Reign) خودش را آغاز نمود. در همین موقع بود که تچالا مورد حمله «دکتر دووم» قرار گرفت و به کما رفت. و چون دیگر قادر نبود وظایف خودش را به عنوان پلنگ سیاه انجام دهد، قدرت هاش و عنوانش به خواهرش رسید. شوری اولین پلنگ سیاه مونث در تاریخ واکاندا بود (البته از بچه گی برای این عنوان تعلیم داده شده بود). او تا وقایع رویداد "جنگ های پنهان" حاکم واکاندا باقی ماند. تا اینکه نورمن آزبورن با "گروه توطئه گر" خودش به واکاندا حمله کرد و شوری را به دام انداخت.

 

9- یک آمریکایی جانشین پلنگ سیاه شده است!

 یک آمریکایی جانشین پلنگ سیاه شده است!

سال 2002 از فروش کمیک بوک های پلنگ سیاه کاسته شده بود و مارول در صدد برآمد تا آنها را دچار تغییر کند. سپس دیدیم که تچالا از نظر سلامتی مشکل پیدا کرده و دچار توهم میشود. بنابراین برای مدتی هویت و عنوان پلنگ سیاه را رها و به خارج از کشور سفر کرد. رهبری واکاندا را هم به شورایی از بزرگان واکاندا سپرد. لباس او را یک افسر پلیس آمریکایی به نام «کاسپر کول» (Casper Cole)  پیدا کرد و برای مدتی کوتاه پلنگ سیاه شد. البته از تچالا خواست بهش آموزش بده. تچالا اولش دست رد به سینه اش زد ولی بعدش که دید کول واقعا میخواد یک قهرمان بشه قبول کرد. در نهایت تچالا دوباره پلنگ سیاه شد . ولی کاسپر کول هم ابرقهرمان باقی ماند. یعنی به عنوان عضو ارشد فرقه ای در واکاندا به نام "پلنگ سفید" (White Tiger) انتخاب شد.

"پلنگ سفید" (White Tiger)

البته این پلنگ سفید رو با اون پلنگ سفیدی که معمولا در کمیک های مرد عنکبوتی میبینیم و در اینجا معرفی شده، اشتباه نگیرید! اون پلنگ سفید «هکتور آیالا» و بعدشم «آوا آیالا» بودند که قدرت های خودشون رو از خدایی پلنگ مانند در آمریکای جنوبی دریافت کردند ولی این پلنگ سفید قدرت هایش را از خدای پلنگ های آفریقایی گرفته بود.

 

8- اولین رمان گرافیکی تاریخ در کمیک های  پلنگ سیاه خلق شد!

- اولین رمان گرافیکی تاریخ در کمیک های به پلنگ سیاه چاپ شد

در دنیای کمیک اولش رسم بر این بود که داستان ها همیشه در یک شماره شروع و تمام شوند (چون فکر میکردند خواننده اونقدر هوش نداره که داستان رو برای شماره بعد یادش بمونه!). اما در اوایل دهه 60 میلادی و با ظهور قدرتمندانه مارول در عرصه کمیک شاهد بودیم که داستان ها در هم تنیده شدند و برای دو یا سه شماره طول کشیدند. اما جالبه که بدونید در سال 1973 و در کمیک های Jungle Action ما به واقع شاهد اولین آرک بلند دنیای کمیک بودیم که اسمش هست "خشم پلنگ" (Panther’s Rage) و در اینجا معرفی شده و 13 قسمتی بود! این موضوع تا آن زمان در دنیای کمیک سابقه نداشت و به همین دلیل ازش به عنوان اولین رمان گرافیکی (graphic novel) تاریخ یاد میشه. ضمنا، دشمن شماره یک پلنگ سیاه یعنی «اریک کیل مانگر» نیز در این داستان خلق شد.

کمیک کیل مانگر

 

7- «وزلی اسنایپس» قرار بود نقش پلنگ سیاه رو بازی کنه!

 وزلی اسنایپس قرار بود نقش پلنگ سیاه رو بازی کنه!

سال 1992 بازیگر مشهور فیلم های اکشن هالیوود یعنی «وزلی اسنایپس» اعلام کرد که قراره فیلم سینمایی پلنگ سیاه با حضور او ساخته بشه. اما سالها در ساخت آن وقفه افتاد ولی اسنایپس با علاقه و سماجت اصرار داشت که این فیلم ساخته بشه. اما ایشون به خاطر فرار مالیاتی مدتی را به زندان افتاد و دیگه نتونست برای این فیلم تلاش کنه. در نهایت او در سری فیلم های "بلید" ظاهر شد که براساس شخصیت کمیک های ترسناک مارول ساخته شده بود. البته اسنایپس در مصاحبه های اخیر خودش گفته خیلی خوب شد که  فیلم پلنگ سیاه در دهه 90 میلادی ساخته نشد. چون تهیه کنندگان هالیوودی مفهوم و ذات این شخصیت رو درک نمیکردند و به جای اینکه روی واکاندا و فرهنگ قدیمی و غنی آن تمرکز کنند ، میخواستند واکاندا را همچون سازمانی مخفی نشان دهند که پلنگ سیاه رئیس آن است و میخواهد پسرش را هم عضو این سازمان کند!!!

 

6- پلنگ سیاه  یک بار خیلی راحت «موج سوار نقره ای» را گرفت!

 او یک بار خیلی راحت موج سوار نقره ای را گرفت!

پلنگ سیاه در واقع از نظر قدرت و زور بازو مثل «بتمن» در گروه "جاستیس لیگ" میماند. یعنی درسته که به لطف معجون ساخته شده از گیاه نادر موسوم به "قلبی شکل"  (heart-shaped herb) که فقط در واکاندا رشد میکند، به حواس ارتقا یافته و فرابشری دست یافته ولی مفید بودن او از پول و ثروت و فن آوری و هوش او ناشی میشود. ولی جالبه که او تونسته بر حریفان قدری مثل "چهار شگفت انگیز" یا حتی «نیمور» غلبه کنه. اما شاید درخشان ترین (و شاید هم مسخره ترین) پیروزی او بر «موج سوار نقره ای» بود که در شماره 545 از کمیک چهار شگفت انگیز رخ داد. خودتون میدونید موج سوار نقره ای به قدرت های بینهایت کیهانی دسترسی داره و یکی از قوی ترین شخصیت های دنیای کمیکه، ولی پلنگ سیاه فقط با یک فن ساده کشتی کج به نام armbar تونست گیرش بندازه! البته «دواین مک دافی» به عنوان نویسنده این کمیک گفته که موج سوار نقره ای خودش عمدا اجازه داده تا پلنگ سیاه اینطوری بگیرتش چون میخواست بدونه که چهار شگفت انگیز دنبال چی هستند و با این حربه میخواست باعث بشه پلنگ سیاه باهاش حرف بزنه!

 

5- اولش قرار بود اسمش باشه: Coal Tiger!

وقتی «جک کربی» برای اولین بار ایده پلنگ سیاه به ذهنش رسید قصد داشت اسمش رو بذاره Coal Tiger. ولی استن لی بهش گفت که اسمش رو عوض کنه و بذاره «پلنگ سیاه» چون باحال تره. جک کربی همچنین اولش ظاهر متفاوتی رو برای این شخصیت در نظر داشت که میتونید در زیر ببینید:

 اولش قرار بود اسمش باشه: Coal Tiger! 

جالبه که در دنیایی دیگر از مارول به نام MC2 (که دختر اسپایدرمن به نام Spider-Girl در آنجا خلق شده) ما شخصیتی را داریم  به نام Coal Tiger که پسر تچالا هستش ولی نمیخواهد پلنگ سیاه صدایش کنند و صاحب  تاج و تخت واکاندا باشه!

پسر پلنگ سیاه 

 

4- مارول قبلا هم یک شخصیت مشابه داشته!

واکو - waku

گفتیم که پلنگ سیاه اولین ابرقهرمان سیاه پوست تاریخ کمیک است. اما براتون حتما جالب خواهد بود که بدونید در دهه 50 میلادی مارول (که اون موقع اسمش بود "اطلس") شخصیتی داشت به نام «واکو» (Waku) که البته هیچ قدرت فرابشری نداشت ولی به خلاصه داستانش توجه کنید تا ببینید داستانش چقدر شبیه به پلنگ سیاه است: واکو شاهزاده کشوری بود به نام Bantu که در اعماق آفریقای جنوبی پنهان بود . پدر او «کابا» نام داشت و رئیس قبلیه بود. او بیمار شد و پسرش را انتخاب کرد تا جانشینش شود. او پسرش را وادار کرد تا سوگند یاد کند هرگز از خشونت برای رهبری مردمش استفاده نکند. او هم قبول کرد.

راستی ، همانطور که قبلا در این مقاله گفته بودم ، تقریبا 20 سال قبل از خلق شدن پلنگ سیاه، قهرمان دیگری با همین نام وجود داشته! بله درست شنیدید! انتشارات Cenatur  هم قهرمانی به نام پلنگ سیاه داشته. او توسط «پل گوستاوسون» خلق شد و قهرمانی سفید پوست بود که لباسش شبیه به پلنگ بود (دم هم داشت)!

 او قدرت فرابشری نداشت و از مشت و لگد و هوش و گاهی اوقات هم چاقو استفاده میکرد.

 

3- اولش قرار بود پلنگ سیاه یک ماسک نصفه داشته باشه!

ماسک و ظاهر پلنگ سیاه بسیار نمادین است ولی راستش رو بخواهید اولش جک کربی میخواست ظاهرش جوری باشه که حتما رنگ پوستش معلوم باشه. به همین دلیل نوعی ماسک نصفه که فقط نیمی از صورتش رو میپوشاند  برایش خلق کرد.  این هم کاوری هستش که اولش برای اولین حضور پلنگ سیاه در شماره 52 از کمیک چهار شگفت انگیز خلق کرد:

 اولش قرار بود پلنگ سیاه یک ماسک نصفه داشته باشه!

ولی رد شد و به جایش کاور زیر به کار رفت:

اولین کمیک پلنگ سیاه 

البته بعد از آن نیز چند باری ما ایده این ماسک نصفه رو در کمیک های مارول روی صورت پلنگ سیاه دیدیم:

پلنگ سیاه - انتقام جویان

 

 

2- پادشاه مردگان!

 پادشاه مردگان

لقب پلنگ سیاه در دنیای کمیک همواره "پادشاه واکاندا" بوده ولی سابقه داشته که بهش لقب "پادشاه مردگان" (King of the Dead) هم بدهند. در واقع او با وارد شدن به دنیای عرفانی واکاندا تونست با ارواح پلنگ های سیاه گذشته ارتباط برقرار کنه (منجمله روح پدرش) . همچنین تونست روی مردگان نیز کنترل داشته باشه . در این حالت بود که قدرت های خودش رو از الهه گربه مانند مصریان باستان به نام  Bast به دست آورد که بهش قدرت داد تا بر مردگان واکاندا حکمرانی کند (اون موقع خواهرش شوری حاکم زندگان در واکاندا بود). پلنگ سیاه از این قدرت های جدیدش در رویداد "جنگ های پنهان" استفاده کرد تا ارتشی از مردگان درست کنه و از واکاندا علیه نیمور، ثانوس و دکتر دووم دفاع کنه.

 

1- پلنگ سیاه دارای سریال کارتونی هم بوده

کارتون پلنگ سیاه

البته نمیشه اسم این رو یک کارتون تمام عیار گذاشت چون به نوعی یک کمیک متحرک بود که بهش صدا پیشگی و دیالوگ و موسیقی و حرکت های محدود اضافه شده بود. در هر حال مارول سعی کرد با این کارتون که سال 2010 خلق شد، داستان تحسین شده  از کمیک های پلنگ سیاه را که سال 2005 توسط رینالد هادلین و جان رومیتا جونیور خلق شده بود را به صورت 6 قسمت عرضه کند. البته کمی داستانش با کمیکش فرق داشت ولی در هر حال «تچالا» در آن انتقام مرگ پدرش را گرفت ، با گروه ایکس من همکاری کرد و از واکاندا در مقابل برخی ابرشروها دفاع کرد. جالب اینه که این کارتون ابتدا در کانال ABC3 استرالیا پخش شد و پس از یک سال شبکه BET آن را پخش کرد. در هر حال سبک انیمیشن و کیفیت بالای صداپیشگان این کارتون باعث شد خیلی ها آن را تحسین کنند. پیشنهاد میشه اگه ندیدید، حتما کارتون پلنگ سیاه را تماشا کنید.

شما میتونید قسمت اول این کارتون را اینجا تماشا کنید.

 

 مهدی ترابی مهربانی

 

  All rights reserved © Spidey.ir 2018

    (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

نقد و بررسی فیلم پلنگ سیاه (BLACK PANTHER)

15 قابلیت شگفت انگیز لباس پلنگ سیاه

 رتبه بندی قوی ترین فلزات در دنیای کمیک

10 کمیک برتر "پلنگ سیاه" (BLACK PANTHER)

15 حقیقتی که باید درباره پلنگ سیاه بدانید

معرفی پلنگ سیاه

معرفی 10 دشمن برتر پلنگ سیاه (BLACK PANTHER)

اولین حضور پلنگ سیاه در دنیای کمیک

10 شخصیت قدیمی کمیک بوک که هم نام کاراکترهای معروف مارول و دی سی هستند!

20 وسیله نقلیه برتر در دنیای کمیک

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Powerful Cyttorak
#1 Powerful Cyttorak 1396-11-30 13:58
ممنون خیلی عالی بود :lol:
نقل قول کردن
Captain Steve Lover
#2 Captain Steve Lover 1396-11-30 14:53
مقاله ی خوبی بود مثل همیشه...
و اینکه واقعا کار مضحک و بدی بود تبدیل کردن بلک پنتر به دردیول...
اون مورد سازمان پلنگ‌ سیاه واقعا جالب بود اما فکر نمیکنم افراد موسس اون سازمان‌ از اسم پلنگ سیاه کمیک های مارول الهام گرفته باشن یجور اتفاقه...


راستی استاد
فیلم رو دیدید؟ اگر دیدید نقد رو چه موقع روی سایت قرار میدید؟منتظریم
نقل قول کردن
Hasan Spider
#3 Hasan Spider 1396-11-30 14:59
تشکر از شما برای مقاله مثل همیشه عالیتون.
یه سوال داشتم : اگه واقعا 20 سال پیش سونی با پیشنهاد آیزاک پارلموتر با 25 میلیون دلار تمام شخصیت های مارول رو میخرید چی میشد؟!؟!؟!؟!؟!؟ !؟!؟!
نقل قول کردن
zahed arazi
#4 zahed arazi 1396-11-30 15:28
ممنون استاد همیشه موقع اکران فیلم ها واقعا سنگ تموم میزارین براشون
خیلی خوب شد که گفت اسمشو بلک پنتر گذاشتن خیلی بهتر از coal tiger
این فیلم اونقدر رکورد هارو جابجا کرده که ادمو وسوسه میکنه بره با همین کیفیتش ببینه ولی زیاد جالب نمیشه فعلا باید ببینم میتونم تحمل کنم یا اینم مثل ثور میشه
نقل قول کردن
mtm
#5 mtm 1396-11-30 15:52
به نقل از Captain Steve Lover:



راستی استاد
فیلم رو دیدید؟ اگر دیدید نقد رو چه موقع روی سایت قرار میدید؟منتظریم

هنوز نه
شاید فردا ببینمش ...
نقل قول کردن
Spider-Fan
#6 Spider-Fan 1396-11-30 16:28
سلام استاد
خیلی ممنون بابت این سری مقالات بی نقص با تم "اکران فیلم"
واقعا کار افتضاحی بود که پادشاه واکاندا بیاد و به جای یه قهرمان خیابانی باشه.
این ایده های خام کمیک بوکی در آلمان های لباس و ایده پردازی خیلی مسخرس!!! مثلا ماسک نصفه پلنگ سیاه. بهتره که طراح کمی از این حالات symbolic دور شه و یه کاستوم هر چند ساده واسه کاراکتر داستان خلق کنه.

استاد یه سوال:
پلنگ سیاه عضو گروه illuminati نبوده؟
توی شماره ۱۳ فقط به اونجرز، ایکس من، فنتستیک فور، دفندرز، کرو، فنتستیک فور و التیمیتز اشاره کردین (چقدر زیااااد!!!)
نقل قول کردن
best of the best
#7 best of the best 1396-11-30 16:44
به نقل از Spider-Fan:


استاد یه سوال:
پلنگ سیاه عضو گروه illuminati نبوده؟
توی شماره ۱۳ فقط به اونجرز، ایکس من، فنتستیک فور، دفندرز، کرو، فنتستیک فور و التیمیتز اشاره کردین (چقدر زیااااد!!!)

چرا بوده ولی ایلومناتی از گروه های ابرقهرمانی به حساب نمیاد
یه جور محفل مخفیانه است
البته ببخشید من جای استاد جواب دادم
نقل قول کردن
best of the best
#8 best of the best 1396-11-30 16:45
و تشکر میکنم از استاد ترابی بابت ابن مقاله
واقعا دیگه کلیشه ای شده ولی بازم میگم که ما معلومات خودمون رو مدیون شما هستیم
نقل قول کردن
Spider-Fan
#9 Spider-Fan 1396-11-30 17:10
به نقل از best of the best:
به نقل از Spider-Fan:


استاد یه سوال:
پلنگ سیاه عضو گروه illuminati نبوده؟
توی شماره ۱۳ فقط به اونجرز، ایکس من، فنتستیک فور، دفندرز، کرو، فنتستیک فور و التیمیتز اشاره کردین (چقدر زیااااد!!!)

چرا بوده ولی ایلومناتی از گروه های ابرقهرمانی به حساب نمیاد
یه جور محفل مخفیانه است
البته ببخشید من جای استاد جواب دادم


درسته ولی بالاخره از با نفوذ ترین ابرقهرمانان زمین تشکیل شده.
نقل قول کردن
a.v.s
#10 a.v.s 1396-11-30 20:48
محشر بود.
راستش پادشاه مردگان رو میشنوم یاد سریال گیم اف ترونز می افتم (با توجه به جریان ارتش مردگان و پادشاه شمال و . . .)
فرقه هم باحال بود.
نقل قول کردن
m.h.f
#11 m.h.f 1397-02-06 12:04
من زیاد با شخصیت پلنگ سیاه آشنا نبودم ولی به لطف این مقاله کاملا باهاش آشنا شدم خیلی مقاله ی تاثیر گذاری هست.
نقل قول کردن
marvel is best
#12 marvel is best 1398-05-22 23:59
این مقاله خیلی عالی بود مثل همیشه عالی بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید