چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 41

چیزهای-جالبی-که-درباره-مرد-عنکبوتی-نمیدانستید-قسمت-41

این دفعه کل مقاله را به یک موضوع اختصاص داده ایم:  فیلمنامه اولیه و تازه فاش شده برای فیلم سینمایی مرد عنکبوتی در دهه 80 میلادی البته هرگز ساخته نشد!

برای خواندن قسمت های قبلی بروید اینجا.

 

- آیا میدانستید که در ابتدای دهه 80 میلادی «جیم شوتر» برای فیلم سینمایی مرد عنکبوتی یک فیلمنامه اولیه نوشته بود که در آن قرار بود «کینگ پین» و «بولزآی» خبیث های اصلی باشند؟!

راستش رو بخواهید من خودم تا همین دیروز چیزی درباره این قضیه نمیدونستم ولی به لطف یک مقاله عالی در سایت CBR راجع بهش فهمیدم و چون کلا به کشف اسرار و کنکاش درباره گذشته علاقمندم ، اونقدر ازش خوشم اومد که تصمیم گرفتم کل این شماره از سلسله مقالات "چیزهای جالبی که درباره مردعنکبوتی نمیدانستید" رو بهش اختصاص بدم. البته در اینجا گفته بودم که در دهه 80 میلادی رایت سینمایی اسپایدرمن افتاد دست Canon Films و قرار بود نوعی فیلم نیمه ترسناک از اسپایدرمن ساخته بشه که خدا رو شکر درنهایت این استودیو نتونست فیلمی از مرد عنکبوتی بسازه! قبلش هم رایت سینمایی مرد عنکبوتی برای مدتی کوتاهی دست تهیه کننده معروف آن زمان یعنی «راجر کورمن» بود (میگن کورمن از هواداران اسپایدرمن بود و از استن لی خواست فیلمنامه رو بنویسه و استن هم فیلمنامه وفاداری به منبع اصلی رو نوشته بود که البته چیزهای عجیبی هم توش یافت میشد مثلا اینکه اسپایدرمن تونست مانع یک جنگ هسته ای بین آمریکا و شوروی سابق بشه!!!). ولی اختلافات بابت بودجه این فیلم بین استن و کورمن بالا گرفت و در نهایت هم کنسل شد و نهایتا استودیو Cannon Films تونست با پرداخت مبلغ 225 هزار دلار به مارول، رایت سینمایی مرد عنکبوتی رو به دست بیاره. این استودیو نسخه های مختلفی از مرد عنکبوتی رو امتحان کرد و فیلمنامه های زیادی هم نوشته شد و میگن چیزی حدود 10 میلیون دلار هم برای این پروژه هزینه کرد ولی در نهایت هیچی به هیچی! (اینجا گفته بودیم که بخشی از دکورهای ساخته شده برای مرد عنکبوتی برای فیلم "سایبورگ" به کار رفت!) به نظرم برید و این مقاله رو بخونید تا ببینید چطور ایده های عجیبی برای ساخت یک فیلم ترسناک از مرد عنکبوتی به ذهنشون رسیده بود! اسکات لاوا هم برای ایفای نقش پیتر پارکر/مرد عنکبوتی انتخاب شده بود.

levaspider-man1 لاوا قرار بود پيتر پاركر شود

levaspider-man2

در هر حال قبل از اینکه قضیه جدی بشه و Cannon Films ایده فیلم ترسناک از مرد عنکبوتی به ذهنش برسه، از آقای جیم شوتر که بین سالهای 1978 تا 1987 سردبیر ارشد مارول بود، خواست تا یک فیلمنامه اولیه برای این فیلم بنویسه. اون موقع (اوایل دهه 80 میلادی) کمیک های اسپایدرمن فروش خوبی داشتند و خیلی ها اعتقاد دارند دوره ای که راجر استرن و جان رومیتا جونیور روی کمیک های اسپایدرمن شگفت انگیز کار میکردند، اوج دوران اسپایدرمن در دنیای کمیک بود. ولی همزمان run افسانه ای فرانک میلر در کمیک های "بی باک" (Daredevil) هم جریان داشت که به قول معروف حسابی گل کرده بود. به همین خاطر و به دلایل دیگری که در ادامه بهش اشاره میشه ، به نظر میاد آقای شوتر از این run فرانک میلر در نوشتن فیلمنامه اولیه خودش الهام گرفته بوده چون از کینگ پین و بولزآی به عنوان خبیث های اصلی استفاده کرد که شخصیت های خبیث اصلی کمیک های بی باک هم بودند. البته کینگ پین که در اصل دشمن اسپایدرمن بود و در کمیک های این شخصیت خلق شد و بعدا دشمن اصلی بی باک شد ولی بولزآی تا آن موقع اصلا با اسپایدرمن رو در رو نشده بود! در واقع اگر اشتباه نکنم اولین نبرد بولزآی با اسپایدرمن برمیگرده به اواخر دهه 90 میلادی!

کینگ پین و بولزآی

حالا بیایید کمی هم به وضعیت مرد عنکبوتی در دنیای سینما و تلویزیون در آن دوران بپردازیم. اون موقع به تازگی سریال تلویزیونی مرد عنکبوتی از شبکه CBS به پایان رسیده بود (این سریال از سال 1977 تا 1979 روی آنتن بود). کلا هواداران و منتقدین ازش زیاد استقبال نکردند ولی سریال بسیار محبوبی بود و تماشاچیان زیادی را به خودش جذب کرده بود ولی سران CBS   آن را کنسل کردند زیرا دوست نداشتند تنها به عنوان یک "شبکه ابرقهرمانی" شناخته شوند! در واقع این شبکه صبح روزهای شنبه سریال های "شزم" و "آیسیس" را پخش میکرد و سریال های "هالک شگفت انگیز" و "واندرومن" را نیز در روزهای تعطیل. ضمن اینکه فیلم های تلویزیونی "کاپیتان آمریکا" و "دکتر استرنج" را نیز به تازگی پخش کرده بود! پس دوست نداشت به عنوان شبکه ای شناخته بشه که صبح تا شب آثار کمیک بوکی پخش میشه و این وسط گیر دادن به سریال اسپایدرمن و کنسلش کردند! همزمان در اروپا اپیزودهایی از سریال تلویزیونی مرد عنکبوتی را به هم چسبانده  و با نام "اسپایدرمن" ، "اسپایدرمن دوباره ضربه میزند" و "اسپایدرمن: چالش اژدها" (!) در سینماها نشان میدادند!!!

مرد عنکبوتی دوباره ضربه میزند - چالش اژدها

اما به نظر میاد این فیلمنامه اولیه که شوتر برای Cannon Films نوشت ، اولین تلاش جدی برای ساخت فیلم سینمایی مرد عنکبوتی در دهه 80 میلادی را کلید زد که البته همانطور که گفته شد نهایتاً با به بیراهه رفتن پروژه، به هیچ سرانجامی نرسید. ولی من میخوام در این مقاله به خلاصه داستان و جزئیاتی که به تازگی توسط خود آقای شوتر فاش شده بپردازم. در صفحات اولیه این فیلمنامه اولیه، متوجه میشویم که دانشجوی رشته شیمی، پیتر پارکر، در آپارتمانی داغونی در محله چلسی در منطقه منهتن نیویورک زندگی میکنه و هر روز حرکات ورزشی – عنکبوتی در خونه ش انجام میده و هر روز صبح هم به زن عموی خودش زنگ میزنه و حالش رو میپرسه. وقتی داره آپارتمانش رو ترک میکنه چشمش به عکسی از خودش در روز تولد 16 سالگی اش میفته که با عمو بن گرفته بود و یک میکروسکوپی را داشت که هواداران حتما اون رو از اولین کمیک اسپایدرمن "شماره 15 فانتزی شگفت انگیز" به یاد می آورند:

مرد عنکبوتی - میکروسکوپ

متوجه میشویم که پیتر در رشته شیمی درس میخونه (در دانشگاه امپایر استیت). او حتی از برخی از اساتید خودش هم باهوش تره ولی هم کلاسی هایش دل خوشی از او ندارند. یعنی یا بهش گیر میدن یا اینکه از دستش ناراحت میشن چون هر وقت میخوان باهاش دوست بشن بهشون میگه که سرش شلوغه و باید به زن عموش برسه. سپس پیتر را میبینیم که با زن عمو می شام میخوره و میبینیم که رابطه شون درست مثل دنیای کمیک است و او را مثل مادر واقعی اش دوست دارد. پس از شام پیتر کاستوم اسپایدرمنی خودش را بر تن میکند و در بین اسمان خراش های منهتن تاب میخورد. از یک دوربین اتوماتیک هم بهره میگیرد تا از خودش در صحنه های اکشن عکس بگیرد (یعنی موقع متوقف کردن خلافکارانی که میخواهند بشکه هایی از مواد شیمیایی را به سرقت ببرند). متوجه میشیم این سرقت بخشی از عملیاتی به نام "زِد" (Operation Z) بوده که توسط «کینگ پین» طراحی و اجرایی شده. کینگ پین بسان "مردی تنومند که به نظر چاق میاد ولی عضلاتی مثل کشتی گیران Sumo دارد" توصیف میشود. او به آدم کش اصلی خودش به نام "بولزآی" دستور میده تا حساب اسپایدرمن رو برسه. بولزآی هم مثل یک "آدم غلط انداز و شرور که لباس های تیره میپوشه و مدل موهاش هم مثل نظامی هاست" توصیف میشه.

بولزآی کمیک بوک

شخصیت پردازی کینگ پین، کلاسیک و مطابق با کمیک هاست: ویلسون فیسک به عنوان کسی که بهش مظنون هستند که در فعالیت های تبهکاری کلان نقش داره ولی چیزی رو نتونستن درباره ش ثابت کنند به تصویر کشیده شده که با نخبه ها و سلبریتی ها معاشرت میکنه. ضمنا مثل دنیای کمیک همسری داره به نام ونسا که بسیار دوستش داره ولی از فعالیت های تبهکارانه او نفرت داره. حتی یکی از صحنه ها دقیقا از روی کمیک های Daredevil که کینگ پین را در حال تمرین بدنی نشان میداد الهام گرفته شده :

کینگ پین سومو

کینگ پین که همسرش را بسیار دوست داره به او اطمینان میده که "عملیات زد" آخرین خلافی هستش که میخواد انجام بده و بعدش دیگه این حرفه رو کنار میگذاره.

شخصیت پردازی دقیق دیگر مربوط به جی. جونا جیمسون میشود. صبح روز بعد پیتر پارکر را میبینیم که سعی میکنه در دیلی بیوگل عکس هایی که خودش از اسپایدرمن گرفته را به جیمسونِ "خسیس" و "کوته فکر" بفروشه. جیمسون در ضمن از اسپایدرمن متنفره ولی یک روزنامه نگار معرکه است. همچنین دیلی بیوگل رونامه اصلی شهره که داره درباره کینگ پین تحقیق میکنه. پیتر از جیمسون بابت عکسا چک میگیره و میره بانک تا نقدش کنه و وقتی تو صف ایستاده با زن جذابی آشنا میشه به نام «لین» (Lynn).

احتمال داره جیم شوتر این اسم رو از خانم «لین وارلی» الهام گرفته باشه. ایشون اون زمان دوست دختر آقای فرانک میلر بود که به عنوان رنگ آمیز یا Colorist در مارول کار میکرد و بعدا با میلر در آثاری همچون "شوالیه تاریکی برمیگردد" و "300" نیز همکاری کرد. در هر حال عجیبه که با داشتن عشق های معروفی مثل گوئن استیسی، مری جین و ... شوتر از چنین شخصیت اریجینالی استفاده کرده بود.

اسپایدرمن لین

سپس لین در بیرون بانک با دو زورگیر درگیر میشه و پیتر با یک تکه چوب آنها را فراری میده و باعث میشه تا لین تحت تاثیر قرار بگیره (یه چیزی تو مایه های صحنه ای که پیتر، مری جین رو تو بارون در فیلم اول سم ریمی نجات میده ولی اینجا دیگه خبری از بوسه های سروته نیست!).

لین قرار یک ملاقات با پیتر رو میگذاره ولی قبلش پیتر باید به زن عمویش زنگ بزنه تا قرار نهارشون رو کنسل کنه. لین مکالمه مهربانانه بین پیتر و زن عمویش را میشنوه و دچار تردید میشه و میذاره و میره.

در واقع شوتر یه مقدار داره با رابطه پیتر و می شوخی میکنه. چون شاید از دید یک آدم بیرونی که اونا رو نمیشناسه یا کمیک های مرد عنکبوتی رو نخونده این رابطه کمی عجیب و شاید چندش آور به نظر بیاد. خیلی از هواداران کمیک هم شاید اون موقع از دست شخصیت پردازی کلیشه ای زن عمو می که مدام نگران پیتر بود خسته شده بودند و همین باعث شد یک سری تغییرات در او در دهه 80 میلادی رخ بده تا شخصیتش عمق بیشتری پیدا کنه. مارول حتی در دهه 90 میلادی در داستانی تاثیرگذار ، این شخصیت را حذف کرد (در این داستان می بیمار شد و فوت کرد) ولی بعدا به شیوه ای عجیب او را دوباره برگرداند (این مقاله را بخوانید). در هر حال اینجا جای این حرفها نیست و اجازه بدید برگردیم به فیلمنامه ....

پیتر و زن عمو می

خب پس چی شد که نظر لین درباره پیتر عوض شد؟ او یک روسری در آن محل جا گذاشت که پیتر آن را برداشت و با استفاده از قدرت هایش دنبال اتوبوس لین کرد تا قبل از اینکه از اتوبوس پیاده بشه در ایستگاه باشه و اینجوری روسری را بهش برگرداند. لین خیلی از این اقدام پیتر خوشش اومد و به این نتیجه رسید که او یک آدم ضعیف نیست و دوست دخترش شد. شاید این صحنه روسری و صمیمی شدن پیتر و لین الان به نظر خیلی کلیشه ای و لوس بیاد ولی تو دهه 80 میلادی از این بدترش رو هم خیلی داشتیم! در کمال تعجب شوتر در فیلمنامه اشاره میکنه که لین از بدن ورزیده پیتر هم خوشش میاد و اونا رابط ج.ن.س.ی فعالی هم با هم دارند! به همین دلیل پیتر رو تشویق میکنه تا بره دنبال ورزش حرفه ای. در همین حین، کینگ پین ادامه میده به دزدیدن مواد شیمیایی و بولزآی برای اسپایدرمن تله میچینه.

مرد عنکبوتی بولزآی

 در شب جشن تولد لین، اسپایدرمن به وسیله یکی از دارت های بولزآی مسموم میشه. لین عصبانی میشه که پیتر قرارشون رو فراموش کرده. به همین دلیل وقتی پیتر میاد سراغش تا ازش درخواست کمک کنه، در رو براش باز نمیکنه. بنابراین پیتر مجبور میشه بره پیش یه دکتر تا معالجه بشه. صبح فردا اسپایدرمن بیدار میشه در حالی که ماسک بر صورت داره. از دکتر تشکر میکنه و میره، بی خبر از آنکه اون دکتر وقتی که خواب بود ماسکش رو برداشته و حتی از صورتش عکس گرفته! البته گفته میشه او کسی که زیر ماسکه (یعنی پیتر پارکر) رو نمیشناسه و قصدی هم نداره که عکس رو به کسی بفروشه. فقط برای خودش یه سوغاتی برداشته!

مرد عکبوتی پزشک

پیتر روز بعد به زور وارد آپارتمان لین میشه ، در حالی که لین همچنان از دستش ناراحته و اینجاست که هویت خودش رو برای لین فاش و سرگذشت خودش رو روایت میکنه ما سرگذشت و اریجین اسپایدرمن را به صورت فلش بک مشاهده میکنیم. شوتر زیاد به جزئیات اشاره نمیکنه ولی میشه مطمئن بود که قرار بوده به طور وفادارانه ای وقایع کمیک فانتزی شگفت انگیز#15 به تصویر کشیده بشه.

لین که شوکه شده، به پیتر میگه که دلیل ناراحتی ش این بود چون میخواست به عنوان یک زن که "ذهن باز و بدون تعصبی داره"، از پیتر در شب تولدش خواستگاری کنه! سپس به زانو میفته و واقعا این کار رو میکنه و پیتر هم قبول میکنه! ولی از سوی دیگر، زندگی عشقی کینگ پین اوضاع خوبی نداره چون متوجه میشویم ونسا بهش فقط تا آن شب مهلت داده تا با هم کشور را ترک کنند وگرنه برای همیشه ترکش میکنه.

ونسا فیسک

 سپس داستان پیچش غریبی پیدا میکنه: لین به پیتر میگه که قهرمان بازی کار بیهوده ای است و پیتر به زن عمویش مدیونه و باید کاری کنه که باهاش پول خوبی دربیاره و متقاعدش میکنه به تیم بسکتبال "نیویورک نیکس" (New York Knicks) بپیونده!!! بعد از یک سری اتفاقات بامزه در محل تمرین این تیم، پیتر با استفاده نصفه و نیمه از قدرت هایش موفق میشه به عضویت این تیم دربیاد و پاداش مالی خوبی هم دریافت میکنه. ولی زن عمویش از این کار خوشش نمیاد و به پیتر میگه که نباید درس و دانشگاه رو ترک میکرده. خود پیتر هم حس میکنه در قبال کینگ پین مسئولیت داره و باید دوباره اسپایدرمن بشه. این مساله لین رو حسابی عصبانی میکنه و باعث میشه بهش اخطار بده که باید یکی رو انتخاب کنه: "یا من یا اسپایدرمن"!

مرد عنکبوتی بسکتبال

 شوتر نشان داده بود که علاقه بسیاری داره که قهرمانان داستان هایش را دارای درگیری و کشمکش های درونی نشان بده که مدام با خودشون میگویند: "من نمیتونم ولی باید این کار رو انجام بدم!" (I can't… yet I must!). پیتر هم اسپایدرمن بودن را انتخاب میکنه و لین هم ترکش میکنه. سپس یکی در میزنه و پیتر فکر میکنه که لین برگشته ولی نوشته ای رو پیدا میکنه که رویش نوشته "زن عموت و دوست دخترت رو گروگان گرفتیم"! معلوم میشه بولزآی به هویت مخفی اسپایدرمن پی برده. یعنی رفته سراغ اون دکتر و اون عکس مذکور رو پیدا کرده و با عکس پیتر تو مجلات ورزشی مطابقت داده و اینجوری فهمیده اسپایدرمن، پیتر پارکره! پیتر خیال میکنه بولزآی ، می و لین رو کشته و خیلی خشمگین میشه و یکی از افراد کینگ پین رو اونقدر میترسونه که محل اختفای بولزآی رو لو میده: "کشتی هوایی گوودوِر" (Goodwear Blimp).

اینجاست که نقشه کینگ پین فاش میشه: او میخواد با این کشتی هوایی مواد شیمیای را در شهر پخش کنه و سپس از دولت درخواست باجی 10 میلیارد دلاری کنه ، و گرنه پادزهر رو بهشون نمیده تا 11 میلیون جمعیت شهر بمیرن! اینجا نوعی تشابه بین شخصیت پیتر و کینگ پین میبینیم. یعنی کینگ پین حاضره همه چیزش رو قربانی کنه تا "شاهکار" خودش رو اجرا کنه و پیتر هم حاضره هر کاری کنه تا مردم شهر رو نجات بده.

 نبرد نهایی بین مرد عنکبوتی و کینگ پین شکل میگیره (کینگ پین ، نانچیکو بر دست داره!) و بولزآی فرصت را مناسب میبینه تا خودش از شر هر دوی آنها خلاص کنه و با مسلسل به آنها شلیک میکنه. سپس کینگ پین ، بولزآی را با دست خالی میکشه و اسپایدرمن زیر یک آوار 15 تُنی گرفتار میشه ولی به عشق زن عمو می و لین خودش رو از زیر آوار خلاص میکنه که هر هواداری میدونه این سکانس ادای احترامی بوده به صحنه مشابه و نمادین در شماره 33 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" که هم کمیکش رو ترجمه کرده ایم و هم درباره اش مقاله نوشته ایم (اینجا و اینجا).

اسپایدرمن پس از نجات لین و می ، روی کشتی هوایی بار دیگر با کینگ پین مواجه میشه و به نظر میاد با سقوط کشتی هوایی به رودخانه، کینگ پین هم میمیره. در پایان شهر نجات پیدا میکنه و لین هم متوجه میشه "یه چیزایی هست که یه مرد باید انجامشون بده" و اینجوری با هویت اسپایدرمنی پیتر کنار میاد.

آخر فیلم هم قرار بوده یکی بیاد در بزنه: هم تیمی های پیتر در "نیویورک نیکس". اونا شاکی هستن که چرا پیتر مسابقه مهم شون رو از دست داده. یقه پیتر رو میگیرن و با خود میبرندش در حالی که لین میخنده و صفحه سیاه میشه و تمام!

از نکات برجسته این فیلمنامه اولیه میتوان اشاره کرد به اینکه بولزآی "لباس تیره" پوشیده بوده و این یعنی لباس مخصوص یا کاستوم خودش رو قرار نبوده بر تن داشته باشه. به نظر میاد جیم شوتر هنوز فضا را مناسب نمیدیده که نبردی بین دو شخصیت لباس مخصوص دار مثل اسپایدرمن و بولزآی را نشان بده و احتمالا آن را برای تماشاچی ها خنده دار میدانسته (بایدم بهش حق بدیم چون تماشاچی دهه 80 میلادی که میشه دهه 60 هجری شمسی خودمون، با تماشاچی الان خیلی فرق داشت!). جالب اینه که بولزآی در فیلم "بی باک" در سال 2002 نیز لباس مخصوص بر تن نداشت زیرا «جو کسادا» به عنوان سردبیر ارشد مارول در آن سال ، کارگردان فیلم را متقاعد کرده بود که بولزای تو لباس مخصوص احمقانه به نظر خواهد رسید و حتی برای مدت کوتاهی در دنیای کمیک بولزآی با همین لباس سینمایی به تصویر کشیده شد! ولی انصافا عجیبه چون کاستوم هایی به مراتب عجیب تر و کمیک بوکی تر از بولزآی مورد اقتباس قرار گرفته اند ولی خنده دار به نظر نیامده اند!

لباس بولزآی

حتی با در نظر گرفتن اینکه شوتر از خبیث هایی مثل کینگ پین و بولزآی استفاده کرده بود اما همچنان به حال و هوای کمیک های اسپایدرمن بسیار وفادار بود. شاید خیلی ها از ایده تیم بسکتبال پیتر خوششان نیاد ولی این ایده به نوعی همان ایده ای بود که در اریجین مرد عنکبوتی هم دیده بودیم که در شوهای تلویزیونی نمایش میداد. ضمن اینکه شوتر بیشتر علاقمند بوده تا به جای به تصویر کشیدن دقیق پانل های کمیک بوکی، تنها به المان های حیاتی و ذاتی اسپایدرمن وفادار باشه و با این کار برای شعور مخاطب ارزش قائل شده بود زیرا 20 سال قبل از نخستین فیلم مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی سعی کرده برداشتی مدرن از Origin مرد عنکبوتی ارائه بده که نمیاد به طور مستقیم به تماشاچی "توضیح" بده که مرد عنکبوتی کیه و قدرت هاش چطور عمل میکنن. همچنین داستانی که شوتر خلق کرده بوده شاید زیاد حماسی نبوده ولی انگار هر صحنه دارای هدفی مشخص و از پیش تعیین شده بوده.

همچنین کاملا مشخصه که شوتر میدونسته که بودجه این فیلم نازل خواهد بود. بنابراین نمیشده از ویلن های معروف اسپایدرمن استفاده کرد و بناچار رفته بوده سراغ کینگ پین و بولزآی که برای به تصویر کشیده شدن روی پرده سینما نیاز خاصی به جلوه های ویژه آنچنانی و گران قیمت نداشتند. ولی شاید بهتر بود به جای بولزآی از کریون شکارچی استفاده کرد و او را دستیار کینگ پین نشان داد. منتهی باید در نظر داشت که در آن برهه، کریون یک ویلن بی نام و نشان و کم اهمیت بود که هنوز داستان "آخرین شکار کریون" از او منتشر نشده بود.

در مجموع این فیلم میتوانست یک اکشن جمع و جور و نسبتا موفق باشد که فروش خوبی هم در گیشه میکنه. شوتر با توجه به محدودیت های بودجه ای سعی خودش را کرده بود و تا تونسته بود به ذات اسپایدرمن وفادار مانده بود. ولی در هر حال کاملا مشخصه که سران Cannon Films از   فیلمنامه او خوششون نیومده و رفتند سراغ ایده های مضحکی که فیلم مرد عنکبوتی را به اثری در ژانر وحشت تبدیل میکرد و دست آخر هم به نتیجه نرسیدند و ضرر کردند!

 

نظر شما  چیست؟

 

مهدی ترابی مهربانی

منبع: سایت CBR

 All rights reserved © Spidey.ir 2021

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

مسير پر پیچ و خم مرد عنكبوتی تا پرده سینما!

معرفی سریال های مرد عنکبوتی در تلویزیون + لینك دانلود

10 تاثیر فیلم های مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی بر روی دنیای سینمایی مارول

15 سئوال بی پاسخ مانده درباره دنیای مرد عنکبوتیِ توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد

10 چیزی که احتمالا قرار بود در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3" ببینیم!

50 صحنه برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت دوم

10 نکته جالبی که احتمالاً درباره "اسپایدرمن" های «سام ریمی» نمیدانستید!

نقد و بررسی فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی

لحظات ماندگار در كمیك‌های مرد عنکبوتی: مرگ گوئن استیسی

10 چیزی كه از فیلمنامه " مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2" حذف شد!

صحنه های حذف شده از فیلم "مرد عنکبوتی 2" + لینک دانلود!

صحنه هاي جالبی که از فیلم "اسپایدرمن شگفت انگیز" حذف شد + لینک دانلود

صحنه های حذف شده از سری فیلم های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" + لینک دانلود مستقیم

50 صحنه برتر در فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی - قسمت اول

15 صحنه در دنیای سینمایی مارول که مستقیما از کمیک بوک گرفته شدند!

15 لحظه برتر و به‌ یادماندنی مردعنکبوتی در MCU

10 ایستراگ برتر "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2"

پایان واقعی مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2 فاش شد!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

R.G.A
#1 R.G.A 1400-07-07 13:08
مثل همیشه عالی
نقل قول کردن
CAPTAIN_ARVIN
#2 CAPTAIN_ARVIN 1400-07-07 13:09
خوندن این مقاله باعث میشه هر لحظه بیشتر و بیشتر به این یقین برسیم که چرا عاشق مرد عنکبوتی هستیم :)

مرسی spidey ;-)
نقل قول کردن
rune king thor
#3 rune king thor 1400-07-07 13:13
خیلی مقاله خوبی بود. بازم ممنون برای مقاله
نقل قول کردن
محراب شیردل
#4 محراب شیردل 1400-07-07 13:16
با سلام
ممنون از شما استاد ترابی برای این مقاله
واقعا موضوع جالب و بحث برانگیزی بود لذت بردیم.
نقل قول کردن
masiha_87
#5 masiha_87 1400-07-07 13:36
سلام و خسته نباشید خدمت استاد ترابی عزیز!
این دفعه مقاله نسبت به قسمت های قبلی کمی متفاوت تر بود و به شخصه خیلی ازش لذت بردم. به نظرم اگه این فیلم ساخته میشد چیز بدی ازش در نمیومد؛ البته اتفاقی که ممکن بود بیفته افت شخصیت ها بود که در قسمت ۳ سه گانه ی سم ریمی شاهدش بودیم. استاد نظر کلی شما درمورد فیلمنامه چیه؟ به نظرتون اگه مثل همین فیلمنامه رو روی پرده ی سینما شاهد بودید چطور میشد؟
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#6 AM SM BM SM 1400-07-07 14:03
سلام
ممنون بابت مقاله.
میشه گفت پروژه ها و رفت و برگشت های اسپایدرمن برای ساخت یک فیلم بر اساس او یکی پیچیده ترین پروژه های هالیوود بود! اسپایدرمن که شخصیت بسیار مهمی در دنیای کمیک بوده و هست، معلومه که چند تا استودیو فیلمسازی برای ساختن فیلمی بر اساس او به جون هم بیفتند! و البته این مسئله مال دوره ای بود که فیلم های کمیک بوکی رونق خاصی نداشتند و استودیو ها برای چنین فیلم هایی ناز میکردند. فکر کنید اگر این اتفاق توی این دوران طلایی فیلم های کمیک بوکی می افتاد، چه جنگ و دعوایی میشد و چند تا استودیو دیگه میریختند سر هم! اما از این گذشته به هر حال پروژه های زیادی برای فیلم ساختن بر اساس اسپایدرمن مطرح شده. به عنوان مثال قرار بود "جیمز کامرون" کارگردان بزرگ و نامی سینما هم بر اساس اسپایدرمن فیلم بسازه که اتفاق نیفتاد. (البته یه سری ایده ها توی فیلمنامه او هم کمی عجیب بودند!) اما این فیلمنامه ای که توی این مقاله بهش اشاره شد رو میشه به عنوان یک فیلم اکشن معمولی حساب کرد که احتمالا تا الان به فیلم کلاسیکی تبدیل شده بود. یه سری ایده های نسبتا جالبی هم داشت مثلا اینکه اوریجین اسپایدرمن در ابتدا معرفی نشه و جلوتر با فلش بکی نشون داده بشه که ما دیدیم بعدا همین ایده در سریال "مرد عنکبوتی خارق العاده" به نوعی به کار رفت. یا اشاره به کمیک "مرد عنکبوتی زیر آوار" که یکی از نمادین تر لحظه های دنیای کمیک بوک هست. (ایستراگ داشتیم وقتی ایستراگ مُد نبود!) و البته شخصیت پردازی درست کینگ پین که میشه حدس زد مثل دنیای کمیک شبیه به رئیس قوی و تنومند سندیکای جنایتکاری به تصویر کشیده بشه. درباره اتفاقات اوایل کمیک که میگفت "بچه های مدرسه از او خوششون نمیومد چون که هر وقت خواستند با او دوست بشن او گفت که سرش شلوغه و نمیتونه" هم گرچه ترجیح میدم مثل دنیای کمیک دلیلش این باشه که همکلاسی های او به عنوان یک بچه درس خون اصلا سراغش نیان، اما به نظرم این ایده هم اونطور نیست که به ذات اسپایدرمن خدشه ای وارد کنه و به هر حال نشون دهنده یکی دیگر از مشکلات او یعنی مراقبتش از زن عمو می هست. شخصیت پردازی "لین" هم اونقدر طلایی نبود و وقتی بعضی از صحنه هاش رو میخونم با خودم میگم خدا رو شکر که از مری جین استفاده نکردند، اما باز هم میشد جلوه ای از یک شخصیت قدرتمند رو در اون دید مثل تصمیمی که در آخر فیلم گرفت. و البته داستان هم به اندازه کافی کشش داشت و میشد جذابیت هایی در اون دید، مثلا اینکه خانواده پیتر همیشه در رنج هستند و کینگ پین و بولزآی اونا رو گروگان گرفتند! و درباره نقش زن عمو می هم توی فیلمنامه نمیشه خیلی نظر داد چون ما از جزئیات خبر نداریم و مثلا ایده هایی مثل لحظات و تعاملات بین پیتر و او رو میبینیم پس شاید بشه گفت زن عمو می راضی کننده ای رو میتونستیم ببینیم. (گرچه توی این فیلمنامه کلی که ما میبینیم چیز خاصی نیست که البته به نظرم جزو نکات ضعف فیلم هم نمیشه.) و البته درسته که جی جونا جیمسون همونی هست که باید باشه اما انگار حضور زیادی در فیلم ندارند. اما اگر راستش رو بخواید من خوشحال شدم که این فیلم و بقیه پروژه ها برای اسپایدرمن ساخته نشدند. درسته که خیلی از هواداران اسپایدرمن از جمله آقای ترابی سر ساخته نشدن فیلم های اسپایدی حرص خوردند اما راستش به نظرم این اتفاق خوبی افتاد که فیلم اسپایدرمن در شرایطی ساخته شد که توانمندی جلوه های ویژه به حد قابل قبولی رسید چون اسپایدرمن مثل شخصیت های بتمن یا پانیشر یا دردویل نیست که نیاز خاصی به جلوه های کامپیوتری نداشته باشه و جلوه ها باید در حدی باشند که قدرت ها و مبارزات اون رو قابل قبول نشون بدن. و البته به نظرم این فیلمنامه، (یا حداقل این چیزی که بدون جزئیات میبینیم) در حد فیلم اول سم ریمی نیست و میشه میزان شوخ طبعی و جذابیت داستانی بیشتری رو توی اون دید. و البته این هم هست که کارگردان فیلم "مرد عنکبوتی" کسی بود که عاشق شخصیت اسپایدرمن و با عشق برای اسپایدرمن کار میکرد و البته با فیلم های "مردگان شریر" (Evil Dead) نشون داده بود که سبک فیلمسازی او قشنگ به دنیای اسپایدی میخوره. در حالی که معلوم بود سران Cannon Films تقریبا مثل سران سونی، شناخت درستی از اسپایدرمن نداشتند و معلوم نبود اگر یک کارگردان معمولی استخدام میکردند که خیلی راحت به حرف های اونا گوش میکرد و مقاومت نمیکرد چه که به سر این فیلم نمیومد! و البته این هم هست که فیلم اسپایدرمن از توبی مگوآیر که اون زمان یک بازیگر درجه ۲ بود، یک ستاره ساخت و توبی هم واقعا برای این نقش سنگ تموم گذاشت و به سوگلی در هواداران تبدیل شد. و میشه گفت در سال ۲۰۰۲ منابع اقتباسی بیشتری برای فیلم اسپایدی بود تا دهه ۸۰ و ساخته نشدن فیلم در دهه ۸۰ باعث شد که فیلم سم ریمی تازه تر باشه. در کل این مقاله خیلی جالب بود و به نظرم این فیلمنامه هم درسته که چی های عجیبی توی اون یافت میشه (مثلا اون قضیه به هم زدن لین و بازگشت او با یک روسری یا اون مسائل درباره بدن پیتر!) اما باز هم میشه وفاداری به ذات شخصیت ها و داستانی نسبتا خوب رو توی اون دید اما همونطور که دلایلم رو گفتم به نظرم بهتر شد که این فیلم موند برای سم ریمی عزیز که البته فیلم های او استاندارد های فیلم های کمیک بوکی رو پاک کرد و استاندارد های جدیدی از خودش به جا گذاشت و شاید اگر او این فیلم ها رو نمیساخت الان شاید ما نمیتونستیم از فیلم های کمیک بوکی به این اندازه لذت ببریم و شاید چیزی به اسم mcu هم وجود نداشت.
با تشکر.
نقل قول کردن
P.B.P
#7 P.B.P 1400-07-07 14:31
سلام ممنون از استاد ترابی عزیز
زیاد فیلنامه اش چنگی به دلم نزد ولی از لحاظ وفاداریش به کمیک عالی بود.
اگر دشمنانش از دشمنان اصلی اسپایدرمن بودند بهتر بود(اگر بودجه نداشته بودند خوب نمی ساختن یا لااقل صبر میکردن و تهیه میکردن چون اسپایدر من شخصیت کمی نیست)
اگر به جای لین در اولین قسمت از بتی برانت استفاده میکردن بهتر بود.
فیلنامه ادای احترام ها و وفاداری های زیادی به کمیک داشت و در این مسئله شوتر خوب کار کرده بود.
اینم بگم که این فیلم ماله دهه ۸۰ است و انتظارات ما الان نسبت به اسپایدرمن بالا رفته و این فیلم در زمان خودش اگر ساخته میشد عالی بود.
ممنون از استاد ترابی،خسته نباشید.
نقل قول کردن
mtm
#8 mtm 1400-07-08 17:15
به نقل از masiha_87:
استاد نظر کلی شما درمورد فیلمنامه چیه؟ به نظرتون اگه مثل همین فیلمنامه رو روی پرده ی سینما شاهد بودید چطور میشد؟

من کلا نظرم نسبت به ساخته شدن فیلمی از اسپایدرمن در اون دوران منفیه! بدلایل مختلف . مثلا نبود تکنولوژی لازم، اختصاص بودجه ناکافی و ... ولی دلیل اصلی عدم درک یا وجود شناخت لازم نسبت به شخصیت های کمیک بوکیه .
ولی این فیلمنامه تا حدی خوب بود و میتونست یه فبلم متوسط باشه
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#9 AM SM BM SM 1400-07-08 20:33
به نقل از mtm:
به نقل از masiha_87:
استاد نظر کلی شما درمورد فیلمنامه چیه؟ به نظرتون اگه مثل همین فیلمنامه رو روی پرده ی سینما شاهد بودید چطور میشد؟

من کلا نظرم نسبت به ساخته شدن فیلمی از اسپایدرمن در اون دوران منفیه! بدلایل مختلف . مثلا نبود تکنولوژی لازم، اختصاص بودجه ناکافی و ... ولی دلیل اصلی عدم درک یا وجود شناخت لازم نسبت به شخصیت های کمیک بوکیه .
ولی این فیلمنامه تا حدی خوب بود و میتونست یه فبلم متوسط باشه

همینطوره. میشه گفت در اون دوران شناخت کافی مثل الان از شخصیت های کمیک بوکی وجود نداشت.
فقط آقای ترابی خواستم بگم که توی بخش آرشیو "چیز های جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید!" وقتی روی قسمت ۳۱ زده میشه به جاش قسمت ۳۰ میاد که یعنی لینکش دو بار گذاشته شده. خواستم بگم که لطفا اصلاح بشه.
اینم از قسمت ۳۱
spidey.ir/.../...
نقل قول کردن
mtm
#10 mtm 1400-07-08 21:25
به نقل از AM SM BM SM:
به نقل از mtm:
به نقل از masiha_87:
استاد نظر کلی شما درمورد فیلمنامه چیه؟ به نظرتون اگه مثل همین فیلمنامه رو روی پرده ی سینما شاهد بودید چطور میشد؟

من کلا نظرم نسبت به ساخته شدن فیلمی از اسپایدرمن در اون دوران منفیه! بدلایل مختلف . مثلا نبود تکنولوژی لازم، اختصاص بودجه ناکافی و ... ولی دلیل اصلی عدم درک یا وجود شناخت لازم نسبت به شخصیت های کمیک بوکیه .
ولی این فیلمنامه تا حدی خوب بود و میتونست یه فبلم متوسط باشه

همینطوره. میشه گفت در اون دوران شناخت کافی مثل الان از شخصیت های کمیک بوکی وجود نداشت.
فقط آقای ترابی خواستم بگم که توی بخش آرشیو "چیز های جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید!" وقتی روی قسمت ۳۱ زده میشه به جاش قسمت ۳۰ میاد که یعنی لینکش دو بار گذاشته شده. خواستم بگم که لطفا اصلاح بشه.
اینم از قسمت ۳۱
spidey.ir/.../...

ممنون که گفتی. درست شد
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#11 AM SM BM SM 1400-07-08 21:38
به نقل از mtm:
به نقل از AM SM BM SM:
به نقل از mtm:
به نقل از masiha_87:
استاد نظر کلی شما درمورد فیلمنامه چیه؟ به نظرتون اگه مثل همین فیلمنامه رو روی پرده ی سینما شاهد بودید چطور میشد؟

من کلا نظرم نسبت به ساخته شدن فیلمی از اسپایدرمن در اون دوران منفیه! بدلایل مختلف . مثلا نبود تکنولوژی لازم، اختصاص بودجه ناکافی و ... ولی دلیل اصلی عدم درک یا وجود شناخت لازم نسبت به شخصیت های کمیک بوکیه .
ولی این فیلمنامه تا حدی خوب بود و میتونست یه فبلم متوسط باشه

همینطوره. میشه گفت در اون دوران شناخت کافی مثل الان از شخصیت های کمیک بوکی وجود نداشت.
فقط آقای ترابی خواستم بگم که توی بخش آرشیو "چیز های جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید!" وقتی روی قسمت ۳۱ زده میشه به جاش قسمت ۳۰ میاد که یعنی لینکش دو بار گذاشته شده. خواستم بگم که لطفا اصلاح بشه.
اینم از قسمت ۳۱
spidey.ir/.../...

ممنون که گفتی. درست شد

لطف کردید. ;-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44