ایستراگ (Easter Egg) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 3 (2007)

ایستراگ-easter-egg-ها-و-اشارات-فیلم-مرد-عنکبوتی-3-2007-تخم-مرغ-نکات-ارجاعات-جالب-نمیدانستید-مخفی-اسپایدرمن-سم-ریمی-سام-سونی-ونوم-مردشنی-سندمن

درسته که فیلم ناموفقی از آب در اومد، اما دلیل نمیشه از دل این همه اشارات و ایستراگ هایی که در خودش جای داده بگذریم!

مقدمه: سال 2007 بود... همه هواداران منتظر فیلم سوم سم ریمی برای قهرمان محبوبشان بودند. فیلم اول سه گانه فیلمی رکورد شکن و انقلاب گر بود که راه را برای ورود دیگر قهرمانان به سینما باز کرد. فیلم دوم هم یک شاهکار کمیک بوکی بود که توانست تحسین همگان را به دست آورد. همه انتظار شاهکاری دیگر را از ریمی داشتند، اما در نهایت "مرد عنکبوتی 3" به چیزی که انتظارش را می کشیدند تبدیل نشد. دخالت ها و فشار های بسیار زیاد سونی باعث شد که فیلم از مسیر خودش خارج شده و به اثری ناامید کننده تبدیل شود. این فیلم به آخرین فیلم سم ریمی برای مرد عنکبوتی تبدیل شد و زخمی عمیق بر دل هواداران این شخصیت بر جای گذاشت که تا به امروز هم تسکین نیافته! در هر صورت سالها از اکران این فیلم میگذره و امروز میخواهیم به نکات مخفی و ایستراگ هایی که در خودش جای داده اشاره کنیم... با ما همراه باشید! 

برای خواندن ایستراگ های فیلم های "مرد عنکبوتی 1 و 2" هم روی لینک های زیر کلیک کنید:

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 2 (2004)

 

1- تیتراژ آغازین غرق در سیمبیوت!

سیمبیوت مردشنی

باز هم با تیتراژ آغازین منحصر به فردی رو به رو هستیم. در فیلم قبلی تیتراژ با طراحی های مجذوب کننده الکس راس همراه شده بود و طرفداران را هم حسابی به وجد می آورد، اما این بار سم ریمی روی تصاویر و صحنه های واقعی فیلم های قبل دست گذاشته و آنها را به شکلی بسیار زیبا و در قالب تار های عنکبوت تحویل مخاطب می دهد. این تیتراژ همچنین در سیاهی و تاریکی سیمبیوت فضایی فرو رفته و مقداری شن و ماسه هم در آن قابل رویت است که همه اینها به وضوح اشاره به شخصیت های خبیث داستان دارد.

 

2- ادای احترام به فرانک جاکویا

فرانک جاکویا

فرانک جاکویا (Frank Giacoia) از طراحان مطرح دنیای کمیک بود که بیشتر به عنوان طراح سیاه قلم فعالیت داشت. او در دهه های 70 و 80 میلادی شماره های متعددی از عنوان "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" را به همراه دیگر همکارانش خلق کرد و در طراحی های زیبای این کمیک ها نقش بسزایی داشت. در ابتدای فیلم و در مجله ای که در دستان یکی از شهروندان نیویورک دیده میشه، مقاله ای توسط فردی به نام "ری فرانک" نوشته شده که اگه برعکسش کنیم به "فرانک ری" میرسیم؛ و این لقبی بود که جاکویا گاهی اوقات برای خودش مورد استفاده قرار می داد. جاکویا در نهایت در سال 1988 و در حالی که 64 ساله بود درگذشت.

 

3- گوئن استیسی (Gwen Stacy)

گوئن استیسی مردعنکبوتی 3

در این فیلم برای اولین بار شاهد حضور شخصیت مهمی به نام گوئن استیسی بودیم که متأسفانه هیچ کدوم از انتظاراتی که ازش داشتیم به واقعیت تبدیل نشد! او مانند دنیای کمیک همکلاسی پیتر پارکر در دانشگاه بود که خانم «برایس دالاس هاوارد» (Bryce Dallas Howard) نقشش رو بازی می کرد و در فیلم کاربرد ابزاری داشت؛ یعنی از او استفاده شد تا نوعی حس حسادت در مری جین ایجاد کنه یا ادی براک وقتی او رو با پیتر میبینه تنفرش از پیتر بیشتر بشه و... در مجموع تنها هدف استفاده ازش این بود که داستان فیلم جلو بره. بنابراین نمیشه از این نسخه از گوئن به عنوان یک عشق یا love interest ماندگار یاد کرد.

 

4- ترانه They Say It's Wonderful

ترانه They Say It's Wonderful

ترانه ای که مری جین در سالن تئاتر در حال اجرای اون هستش "They Say It's Wonderful" نام داره که در واقع ترانه مشهوری ست از «ایروینگ برلین» (Irving Berlin) شاعر مشهور روسی - آمریکایی که برای نمایش موزیکال "Annie Get Your Gun" در سال 1946 نوشته شده. این ترانه به دفعات زیادی در فیلم های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و پس از اجرای دوباره آن توسط خانم دانست، فیلم "مرد عنکبوتی 3" هم به این لیست اضافه شده.

 

5- دانش پیتر از صوت شناسی

دانش پیتر از صوت شناسی

در این صحنه پیتر با مری جین درباره صوت و اینکه چرا صدای تشویق های صحنه زیاد بلند به نظر نمی رسیدند صحبت میکنه و مشخصه که از قبل اطلاعاتی در این باره و صوت شناسی داشته. صوت شناسی یکی از شاخه های فیزیک است که به بررسی موج های صوتی، نوسان ها، ارتعاشات و... می پردازد. بنابراین میشه نتیجه گرفت وقتی پیتر در نبرد پایانی به نقطه ضعف ونوم در برابر صوت پی میبره از دانشش در این زمینه استفاده میکنه تا ونوم رو شکست بده.

 

6- اشاره به هاب گابلین!

اشاره به هاب گابلین!

در مخفیگاه گرین گابلین نسخه های متفاوتی از ماسک این شخصیت را می توان دید که این نسخه که در تصویر بالا میبینید با اون ظاهر براق و خاکستری و طلایی رنگش یه جورایی ما رو یاد دومین گابلین کمیک بوک های اسپایدرمن یعنی «هاب گابلین» (Hobgoblin) میندازه. با ادامه پیدا کردن این سری فیلم ها ممکن بود مانند دنیای کمیک ببینیم که فردی مثل رادریک کینگزلی به این مخفیگاه دسترسی پیدا کنه و با استفاده از این ماسک و تجهیزاتی که پیدا کرده به هاب گابلین تبدیل بشه؛ اما افسوس که در نهایت این سری با همین فیلم به کار خودش پایان داد.

 

7- استفاده هری از فرمول گابلینی

فرمول گابلینی

هری از فرمول گابلینی که از پدرش به جا مانده استفاده میکنه و بعد از استنشاق این گاز سبز رنگ و خروج از محفظه آزمایش، ما میبینیم که بدن او تغییرات فیزیکی زیادی پیدا کرده و هیکلی و ماهیچه ای تر شده. حالا دیگه هری آماده ست که با استفاده از دیگر تجهیزات گابلینی به پیتر حمله کنه و انتقام خودش رو بگیره. این صحنه درست از شماره 188 کمیک "مرد عنکبوتی خارق العاده" (منتشر شده در سال 1992) اقتباس شده است.

 

8- نحوه به زمین آمدن سیمبیوت فضایی

نحوه به زمین آمدن سیمبیوت فضایی

اینکه سیمبیوت فضایی چطور به زمین میاد و به زندگی پیتر پارکر گره میخوره کمی با کمیک ها تفاوت داره. در دنیای کمیک اسپایدرمن در رویداد "جنگ های پنهان" (Secret Wars) به همراه برخی دیگر از قهرمانان معروف مارول به سیاره Beyonder رفته بود تا در مبارزاتی بین نیرو های خیر و شر شرکت کند. در جریان این مبارزات لباس کلاسیک او پاره شد؛ بنابراین نزد دستگاهی فضایی رفت که لباس تولید می کرد. این دستگاه هم لباس مشکی رنگی به او داد که در حقیقت یک سیمبیوت یا ماده زنده فضایی بود که تمام هیکلش را مثل یک لباس در بر میگرفت. بدین شکل اسپایدرمن در شماره 8 جنگ های پنهان صاحب لباس سیمبیوتی خود شد (این مقاله را بخوانید). در فیلم اما به جای چنین سناریویی، سیمبیوت خیلی ساده از طریق یه شهاب سنگ روی زمین فرود میاد و بعد هم با چسبیدن به موتور پیتر خودش رو وارد زندگی او میکنه.

 

9- فلینت مارکو/مرد شنی (Sandman)

فلینت مارکو/مرد شنی (Sandman)

فلینت مارکو ملقب به مرد شنی یکی از شخصیت های خبیثی بود که سم ریمی برای سومین فیلم از سه گانه اش مورد اقتباس قرار داد. نقش این شخصیت را «توماس هیدن چرچ» به زیبایی ایفا کرد. متأسفانه تیم سازنده در اقدامی عجیب او را به قاتل اصلی عمو بن تبدیل کردند که واقعاً اشتباه بزرگی بود. مشخصه که آنها می خواستند با این کار خصومت بین او و اسپایدرمن را شخصی کنند ولی واقعاً لازمه اسپایدرمن در هر فیلم با خبیثی رو به رو بشه که باهاش مشکل شخصی داره؟! این پیچش نه تنها از تأثیر گذاری صحنه به یاد ماندنی مرگ عمو بن کم کرد، بلکه باعث شد شخصیت مرد شنی هم از اون حالت سمپاتیک خودش فاصله بگیره و مخاطب اون رو بیشتر به عنوان یک خبیث قلدر و بی رحم بشناسه. ولی جدای اینها باید قبول کرد که مرد شنی یک خبیث عالی بود. داستان غم انگیز تبدیل شدنش به یک شخصیت خبیث و عشقی که به دختر بیمارش داشت هم باعث شد خبیث ماندگاری بشه.

 

10- دختر فلینت مارکو

پنی مارکو

گفتیم که فلینت مارکو در این فیلم دختری داره به نام «پِنی» که بیماره و از اونجایی که فلینت نمیتونست هزینه های درمان دخترش رو تأمین کنه دست به دزدی میزد. مشخص بود که پنی واقعاً پدرش رو دوست داره و این رو حتی میشد از نقاشی هایی که روی یخجال خونه چسبونده بود هم فهمید:

ایستراگ اسپایدرمن 3

جالبه بدونید که در دنیای کمیک فلینت مارکو تا سالها دختری نداشت! در حقیقت سه سال بعد از اکران این فیلم (یعنی در سال 2010) مارول تصمیم گرفت در شماره 615 از سری کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" از دختر او رونمایی کند.

دختر مردشنی

نام این دختر «کیمیا آلاواردو» (Keemia Alavardo) بود که مرد شنی در تمام این مدت از وجود او خبر نداشت و وقتی خبردار شد او را به ساحل برد و یک قلعه شنی بزرگ برایش ساخت تا مثل یک پرنسس در آن زندگی کنه.

 

11- ظاهر کلاسیک مرد شنی

ظاهر کلاسیک مرد شنی

ظاهر مرد شنی در فیلم دقیقاً همونیه که باید باشه! همون فلینت مارکوی دنیای کمیک با لباس راه راه سبز رنگ و مدل موی Flattop! استیو دیتکو وقتی این شخصیت رو خلق خلق کرد میدونست که قراره یه خلافکار خرده پا باشه و بنابراین لباس و ظاهرش رو هم ساده انتخاب کرد. این لباس تا به امروز در یاد ها مونده و در حقیقت بخش جدا ناپذیری از این شخصیت به حساب میاد. خوشبختانه سم ریمی هم از این موضوع اطلاع داشت و به همین خاطر هم دقیقاً همون ظاهر ماندگار کمیک ها رو به فیلمش منتقل کرد.

 

12- اشاره به شماره 15 کمیک فانتزی شگفت انگیز

فانتزی شگفت انگیز

در گفت و گوی زیبایی که پیتر و زن عمو می دارند، در رابطه با مرگ عمو بن به ماه آگوست اشاره میشه؛ که در واقع اشاره ای ست به شماره 15 از سری کمیک های "فانتزی شگفت انگیز" که در ماه آگوست سال 1962 منتشر شد و اوریجین اسپایدرمن را روایت می کرد و مرگ عمو بن هم در آن رخ داد (البته قبلاً در این مقاله به طور کامل توضیح دادیم که چرا این تاریخ به اشتباه به عنوان تاریخ انتشار این کمیک و تولد اسپایدرمن جا افتاده و این کمیک در واقع در 5 ژوئن منتشر شده) برای خواندن این کمیک زیبا به زبان فارسی به اینجا بروید.

 

13- برچسب Joe's Pizza بر کلاه کاسکت پیتر پارکر!

برچسب Joe's Pizza بر کلاه کاسکت پیتر پارکر!

اگه به کلاه کاسکتی که پیتر هنگام تردد در شهر با موتورش بر سر میگذاره دقت کنید، هنوز قسمت های باقی مونده ای از برچسب Joe's Pizza بر روی آن قابل مشاهده هستش. پیتزا جو نام یک پیتزا فروشی بود که در قسمت قبل پیتر پارکر به عنوان پیک موتوری در آنجا کار می کرد و با موتورش پیتزا ها را به دست مشتری می رساند. در نهایت هم پیتر به علت تأخیر در تحویل دادن تعدادی پیتزا از کارش اخراج شد و صاحب مغازه هم با تندی برچسب لوگوی مغازه اش را از کلاه کاسکت پیتر جدا کرد.

 

14- هری آزبورن/گابلین جدید (New Goblin)

هری آزبورن/گابلین جدید (New Goblin)

هری آزبورن با نقش آفرینی ماندگار جیمز فرانکو بعد از آرک داستانی پر فراز و نشیبی که در دو فیلم اول داشت، در این فیلم وارد فاز جدیدی از زندگی اش شد. او که در به در دنبال انتقام از اسپایدرمن بود، در نهایت متوجه شد که دوست صمیمی اش پیتر پارکر پشت نقاب اوست. از این رو با دستیابی به تجهیزات گابلینی پدرش، تصمیم گرفت راه او را ادامه دهد و به گابلین جدیدی تبدیل شود تا انتقام مرگ پدرش را از پیتر بگیرد. در دنیای کمیک این اتفاق در شماره 136 از کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز (منتشر شده در سال 1974) رخ داد. در این داستان هری که پس از مرگ پدرش دچار مشکلات روحی و جسمانی شدیدی شده بود به گرین گابلین دوم تبدیل شد تا به انتقام جویی از اسپایدرمن بپردازد.

 

15- ظاهر متفاوت هری آزبورن!

ظاهر متفاوت هری آزبورن!

یکی از ایرادات فیلم برمیگرده به لباس هری آزبورن در هیبت گابلین جدید که درست مانند لباس پدرش چنگی به دل نزد. در واقع به جز یه سری گجت و یه گلایدر هیچ چیز دیگری بر تن او ندیدیم که شباهتی به گرین گابلین داشته باشد و اون ماسک هم بیشتر آدم رو یاد یک اسنوبُرد سوار می انداخت؛ ولی در این کانسپت آرت منتشر شده ظاهر هری دیزاین ساده تری نسبت به فیلم داره. مخصوصاً با اون عینک دودی بزرگی که به چشم زده و اون کتی که بر تن داره. یه جورایی هم آدم رو یاد «مارتی مک فلای» در سری فیلم های "بازگشت به آینده" میندازه!

 

16- تلاش پیتر برای متقاعد کردن هری

تلاش پیتر برای متقاعد کردن هری

در حین نبرد پیتر مدام در تلاشه تا هری رو توجیه کنه که اون پدرش رو نکشته و خود نورمن مسئول مرگ خودشه! اما خب هری گوشش بدهکار نیست و همچنان به نبرد با پیتر ادامه میده. این میتونه از شماره 200 کمیک "مرد عنکبوتی خارق العاده" (The Spectacular Spider-Man) الهام گرفته باشه. در این کمیک هم پیتر در طی نبرد هایی که با هری داره مدام سعی میکنه که هری رو متقاعد کنه تا حقیقت رو بپذیره و دست از جنگیدن برداره. این کمیک اینجا ترجمه شده است.

 

17- "از این چیزا متنفرم!"

 "از این چیزا متنفرم!"

در میانه نبرد حساس و هیجان انگیز پیتر پارکر و هری آزبورن، پیتر نبرد رو به کوچه های باریک نیویورک میکشونه تا بتونه پرواز هری با گلایدر رو محدود کنه. از آن طرف هم هری تیغه های خفاش مانندی که از پدرش به جا مانده رو به سمت پیتر هدایت میکنه و اینجاست که پیتر با دیدن اونها میگه: «از این چیزا متنفرم!» این میتونه اشاره داشته باشه به صحنه ای ماندگار از نبرد اسپایدرمن و گرین گابلین در طی فیلم اول که در آن اسپایدرمن با دردسر و به زحمت از تمام تیغه هایی که گرین گابلین پرتاب کرده بود جا خالی داد.

 

18- اشاره به فراموشی گرین گابلین در دنیای کمیک

اشاره به فراموشی گرین گابلین در دنیای کمیک

نبرد پیتر و هری منتهی میشه به صدمه دیدن هری از ناحیه سر و فراموشی گرفتنش به طوری که دیگه هویت مخفی پیتر رو به یاد نمیاره. در دنیای کمیک هم چنین اتفاقی افتاده، اما برای نورمن آزبورن! این اتفاق در شماره 40 از سری مرد عنکبوتی شگفت انگیز (منتشر شده در سال 1966) رخ داد که اینجا ترجمه شده است. در حقیقت پیتر پارکر و نورمن آزبورن در طی این داستان به هویت مخفی یکدیگر پی میبرند و در انتهای داستان نورمن حافظه اش را از دست داده و نه یادش می آید خودش گرین گابلین است و نه یادش می آید که پیتر اسپایدرمن است! این صحنه هم از این پانل اقتباس شده:

 

 

19- اُریجین مرد شنی

اریحین مردشنی

سرگذشتی و اریجینی که فلینت مارکو در طی آن به قدرت هایش دست یافته و به مرد شنی تبدیل می شود تا حدودی به اریجین او در دنیای کمیک که در شماره 4 "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" روایت شد وفادار است. در این شماره فلینت که در حال فرار از زندان بود، گذرش به یک منطقه آزمایشات هسته ای افتاد و در آنجا در تماس با شن هایی قرار گرفت که به وسیله یک راکتور هسته ای مورد تشعشع قرار گرفته بودند.

در نتیجه بدنش با شن ترکیب و باعث شد تا ساختار مولکولی او به شن تبدیل شود. در فیلم هم تقریباً چنین اتفاقی برای فلینت افتاد اما جزئیات آن کمی تفاوت داشت.

 

20- اشاره به مرگ هری آزبورن در انتهای فیلم

مرگ هری ازبورن

هری در بیمارستان بستری میشه و پیتر و مری جین هم به ملاقاتش می‌ روند. بعد هم هری نزد پرستار از دوستانش تعریف می کند و می گوید آنها بهترین دوستانی هستند که تا به حال داشته. دیالوگ «حاضرم براشون جونم رو هم بدم» (I'd give my life for them) او نیز از اتفاق انتهای فیلم خبر می داد که در طی آن هری پای حرف خود ماند و در راه نجات دوستانش جان خود را فدا کرد.

 

21- اشاره دوباره به مشکلات خانوادگی مری جین

اشاره دوباره به مشکلات خانوادگی مری جین

اجرایی که مری جین داشته با نقد هایی رو به رو شده و همین هم موجب نگرانی مری جین می شود. به طوری که وقتی متن نقد رو میخونه، حس میکنه که از زبان پدرش نوشته شده اند. همان طور که میدانید مری جین در دنیای کمیک همواره مشکلات خانوادگی زیادی داشته، به ویژه با پدرش! و این اشاره هم ادای احترامی هستش به کمیک بوک های اسپایدرمن. در دو فیلم قبل هم بار ها به این مشکلات و گذشته درب و داغون مری جین اشاره شد.

 

22- سروان جورج استیسی

سروان جورج استیسی

پدر گوئن استیسی یعنی سروان جورج استیسی (George Stacy) در چند صحنه از فیلم حضور داشت و نقشش را هم بازیگر کهنه کار سینما یعنی «جیمز کرام ول» بازی می کرد. او نقش چندانی در داستان نداشت ولی معلوم بود در دلش مرد عنکبوتی را تحسین می کند. ضمناً او کسی بود که به پیتر و زن عمویش گفت که فلینت مارکو قاتل واقعی بن پارکر است. گفته می شود که سروان استیسی قرار بوده یکی از شخصیت های اصلی فیلم مرد عنکبوتی 4 باشد ولی در نهایت این فیلم هرگز ساخته نشد.

 

23- اشاره به مرگ گوئن استیسی در دنیای کمیک

اشاره به مرگ گوئن استیسی در دنیای کمیک

گوئن در طی حادثه جرثقیلی که از کنترل خارج شده بود از طبقه 62 ساختمان سقوط میکنه و در همین حین اسپایدرمن سر میرسه تا اون رو نجات بده. در نتیجه سناریویی به وجود میاد که به طور آشکارا اشاره داره به شماره 121 کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" که مرگ گوئن استیسی در آن رخ داد. با این تفاوت که در فیلم اسپایدرمن به جای اینکه به سمت گوئن تار پرت کنه و باعث شکستن گردن و مرگش بشه، اون رو در هوا میگیره و بعد هم به آرامی روی زمین فرود میاد و موفق میشه گوئن رو نجات بده. کمیک مرگ گوئن را اینجا با ترجمه فارسی بخوانید.

 

24- ادی براک/ونوم (Venom)

ادی براک/ونوم (Venom)

ادی براک جونیور با بازی «توفر گریس» قطعاً یکی از بزرگترین مشکلات این فیلم بود. شخصیت پردازی او بیشتر از سریال "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" الهام گرفته بود. بدین شکل که او یک عکاس بود که خودش را در دیلی بیوگل جا داده بود و توسط جی جونا جیمسون مأموریت یافته بود که دست اسپایدرمن را رو کند و این کار را هم با شیادی و جعل عکس انجام داد. در نتیجه از دیلی بیوگل اخراج شد و حالا که هم از پیتر پارکر و هم از اسپایدرمن کینه به دل گرفته بود با سیمبیوت فضایی ترکیب و به ونوم تبدیل شد و در صدد انتقام از او برآمد. قطعاً توفر گریس انتخاب خیلی اشتباهی برای بازی در این نقش بود. کاملاً مشخصه ریمی که استفاده از این شخصیت از طرف سونی بهش تحمیل شده بود، با این انتخاب میخواست ونوم از نظر جثه هم اندازه اسپایدرمن باشه تا از هر نظر نقطه مقابل او باشه. اما در هر حال در داستانی که همین جوری هم شلوغ بود، ونوم واقعاً به زور چپانده شده بود و اضافی به نظر می آمد.

 

25- «آر. سی. اوربک» قرار بود در نقش ادی براک ظاهر شود!

در اولین صحنه از دیلی بیوگل در فیلم مرد عنکبوتی 1 شاهد بودیم که «رابی رابرتسون» (با بازی مرحوم «بیل نون») به جیمسون گفت که یکی از عکاس هاشون به نام ادی هنوز نتونسته عکس خوبی از مرد عنکبوتی بگیره.

خب ما اون موقع با دیدن این صحنه متوجه اشاره به ادی براک و ونوم و .. شدیم. ولی نمیدونستیم که ادی براک قرار بوده در چند صحنه کوتاه در این فیلم باشه و حتی برایش بازیگر انتخاب شده! ولی چندی پیش معلوم شد بازیگری به نام «آر. سی. اوربک» (RC Everback) برای ایفای نقش ادی براک در این فیلم انتخاب شده بوده و حتی عکس هایی از این بازیگر به همراه «جی. کی . سیمونز» منتشر شد که نشان میدهد صحنه هایی از او هم فیلمبرداری شده که بعدا حدفشون کردن:

بازیگر ادی براک

جالب اینه که خود آقای اوربک با چندی پیش با انتشار عکسی از خود در کنار تصویر کمیک بوکی ادی براک در توئیترش نشان داد که پس از گذشت 20 سال چقدر بیشتر شبیه به ادی براک شده!

بازیگر ادی براک

 ولی در هر حال سونی و سازندگان "مرد عنکبوتی 3" تصمیم گرفتند از بازیگر دیگری به نام «توفر گریس» در این فیلم برای نقش ادی براک/ونوم استفاده کنند.

 

26- روزنامه های دیلی بیوگل

در دفتر دیلی بیوگل جزئیات جالبی رو میشه مشاهده کرد. برای مثال روزنامه ای که در کنار رابی رابرتسون دیده میشه، همونی هستش که در "مرد عنکبوتی 2" دیلی بیوگل پس از طغیان و آشوب گریِ دکتر اختاپوس در شهر چاپ کرد.

no more  مردعنکبوتی

یا این روزنامه که با عنوان "Spider-Man No More" چاپ شد و به کناره گیری مرد عنکبوتی از فعالیت های قهرمانانه اش در شهر اشاره داشت.

گوبلین سبز

این روزنامه هم به وقایع فیلم اول مربوط هستش و احتمالاً بعد از حمله گرین گابلین به دیلی بیوگل چاپ شده باشه.

و البته روزنامه ای که در فیلم اول مرد عنکبوتی را تحت تعقیب پلیس نشان می داد.

 

27- کامئوی استن لی

کامیوی استن لی

در این فیلم استن لی در سکانس بلند تری نسبت به دو فیلم قبل حضور دارد. او در طی این سکانس با پیتر پارکر هم کلام میشه و بهش میگه: «می دونی، به نظرم یک نفر هم میتونه تغییری ایجاد کنه». استن لی همچنین در پایان حرف هایش از تکیه کلام معروف خود یعنی "ختم کلام" (Nuff Said) استفاده میکنه که یکی عبارت هایی بود که او بسیار در انتهای کمیک ها یا سخنانش به کار می برد (این مقاله را بخوانید). الان که بهش فکر میکنیم، میبینیم که چقدر زود گذشته و دلمون حسابی برای این مرد و سخنرانی ها و تکیه کلام هاش تنگ شده و جای خالیش رو داریم احساس میکنیم...

 

28- توپ بسکتبال!

توپ بسکتبال!

پیتر برای هدیه بازگشت به خانه هری توپ بسکتبال قدیمیش رو براش میاره و کلی با هم مرور خاطرات میکنن. جالب اینجاست که ما در فیلم "مرد عنکبوتی 1" هم همین توپ بسکتبال رو در آپارتمان مشترک پیتر و هری دیدیم. این قضیه بسکتبالیست بودن پیتر پارکر هم از سری کمیک های "مرد عنکبوتی نهایی" یا Ultimate Spider-Man اقتباس شده. در این دنیا پیتر در دورانی که به دبیرستان میرفت، بسکتبالیست ماهری بود و در تیم بسکتبال دبیرستان بازی می کرد:

بسکتبال مردعنکبوتی

 

29- لباس های هری آزبورن

لباس های هری ازبورن

در سکانس مذکور لباس و ظاهر هری به گونه ای انتخاب شده که دقیقاً مشابه ظاهر او نخستین سکانس فیلم اول هستش؛ یعنی یک کاپشن خاکستری با پیراهن قرمز رنگ. همان طور که میبینید انتخاب لباس های هری طوری صورت گرفته که اون رو یاد گذشته و دوران رفاقت صمیمانه اش با پیتر در حالی که هیچ مشکل و کدورتی بین آنها نبود بندازه.

 

30- زمین گرده!

صحنه های ابتدایی "مرد عنکبوتی 1" رو یادتون میاد؟ صحنه ای که پیتر با خوشحالی برای مری جین دست تکان داد و بعد در عین ناامیدی متوجه شد که مری جین اصلاً متوجه حضور او نشده و تنها برای دوستانش دست تکان داده بود (این صحنه به صورت ایستراگ در فیلم "راهی به خانه نیست" نیز بکار رفته است. این مقاله را بخوانید).

گیف پیتر پارکر

حالا در این فیلم میبینیم که مری جین از سالن تئاتر بیرون میاد و با دست و هورای مردم رو به رو میشه؛ غافل از اینکه مردم برای اسپایدرمن دست زده بودند، نه او!

گیف مری جین

میبینید؟ همه چیز برعکس شد...

 

31- موسیقی کریستوفر یانگ

موسیقی کریستوفر یانگ

«دنی الفمن» موسیقی دان بزرگ و با تجربه سینما از دوستان نزدیک سم ریمی به شمار می آید که ساخت موسیقی اکثر فیلم های او را بر عهده داشته. پس از همکاری این دو یار برای موسیقی فیلم "مرد عنکبوتی 2" نوبت به فیلم سوم رسید؛ اما در آن زمان الفمن مشکلاتی با ریمی پیدا کرده بود و به همین دلیل از همکاری دوباره با او انصراف داد. ریمی هم سراغ آهنگساز نه چندان مطرحی به نام «کریستوفر یانگ» رفت. یانگ سعی کرد در غیاب الفمن چهارچوب موسیقیایی او را حفظ کند و موفق هم شد. او تم های قابل توجه و ماندگاری برای شخصیت های ونوم و سندمن شاخت و توانست قطعات شاهکاری مانند "تولد سندمن" و... را خلق کند. یانگ در فیلم هم یک حضور افتخاری دارد و به عنوان یکی از پیانیست های تئاتر مری جین ظاهر می شود:

کریستوفر یانگ - مرد عنکبوتی 3

 

32- گروه نوازنده درامز

گروه نوازنده درامز

در جشن مردم شهر برای تجلیل از مرد عنکبوتی ما یک گروه بزرگ از طبل زن یا درامر ها را میبینیم که مشغول نواختن هستند و حتی پیتر پارکر هم با آنها همراهی میکنه. جالبه بدونید که چندی پیش فردی به نام «کریس رومرو» با انتشار عکسی از خود در کنار اسپایدرمن توبی مگوایر در توئیترش اعلام کرد که این گروه، یک بند واقعی درامز از دبیرستان او بوده که در این فیلم حضور پیدا کرده و تمام موسیقی هایی که در پس زمینه شنیده میشه هم به طور واقعی توسط این گروه نواخته شده.

کریس رومرو

 

33- رابطه ادی براک و گوئن استیسی

رابطه ادی براک و گوئن استیسی

در این فیلم رابطه ای بین ادی براک و گوئن استیسی دیده می شود. اگرچه گوئن اصلاً احساسی نسبت به ادی نداشت اما مشخص بود که ادی واقعاً عاشق گوئن هستش و حتی انگیزه اش برای استخدام شدن در دیلی بیوگل هم به نوعی رسیدن به گوئن بود. برای همین هم وقتی دید که عشقش توسط پیتر پارکر ازش گرفته شده تنفرش از او بیشتر شد. در هر صورت بین گوئن و ادی در دنیای کمیک های اصلی مارول رابطه ای وجود نداشته و چیزی که در فیلم دیدیم هم از کمیک های "ونوم نهایی" اقتباس شده که اینجا ترجمه شده اند.

 

34- دوست خوب محله شما...

دوست خوب محله شما...

مرد عنکبوتی در طول سالها لقب های زیادی داشته، اما او دوست دارد خودش را "مرد عنکبوتی، دوست خوب محله شما" (Your Friendly Neighborhood Spider-Man) خطاب کند. نکته مهم و اصلی درباره این لقب خارق العاده این است که به طور کامل و موثری نشان دهنده شخصیت خاکی پیتر پارکر هستش که به همین دلیل هم میشه باهاش ارتباط گرفت. در فیلم مرد عنکبوتی 3 هم چندین بار از این لقب استفاده می شود. بارزترین شون هم در جشن تجلیل از مرد عنکبوتی بود که گوئن استیسی با به کار بردن این لقب ورود او را اعلام کرد.

 

35- ادای احترام به ترانه معروف تیتراژ کارتون مرد عنکبوتی

ادای احترام به ترانه معروف تیتراژ کارتون مرد عنکبوتی

هنگام ورود مرد عنکبوتی به جشن تجلیل از خودش، ملودی آشنایی در پس زمینه به گوش می رسد. طرفداران این شخصیت در همان وهله اول در می یابند که این ملودی از روی ترانه تیتراژ معروف نخستین سریال کارتونی مرد عنکبوتی در تلویزیون که در اواخر دهه 60 میلادی روی آنتن رفت برگرفته شده. این ترانه به شهرت بی نظیری دست یافته و به نوعی با کاراکتر مرد عنکبوتی عجین شده است؛ به طوری که خیلی ها با شنیدن ملودی آن به یاد این شخصیت می افتند.

 

36- شزم!

شزم!

در همان لحظه اولی که اسپایدرمن وارد جشن میشه با هیجان کلمه «شزم» (Shazam) رو به زبان میاره که اشاره کوچیکی داره به فیلم "مرد عنکبوتی 1" و صحنه ای که در آن پیتر پارکر داشت قدرت های فوق بشری خودش را امتحان می کرد. شزم هم یکی از کلماتی بود که او اولین بار برای تار پرتاب کردن از آن استفاده کرد. در این مقاله هم گفتیم که این کلمه ادای احترامی بود که سازندگان به یکی از شخصیت های انتشارات دی سی با همین نام انجام دادند.

 

37- انگشت شصت برعکس!

انگشت شصت برعکس!

"ماجرا های شگفت انگیز مرد عنکبوتی" یا The Amazing Adventures of Spider-Man نام یک انیمیشن سه بعدی کوتاه از مرد عنکبوتی بود که در سال 1999 ساخته شد و در چندین سینمای سه بعدی روی پرده رفت. در این انیمیشن اکشن مرد عنکبوتی به مبارزه با تیم "سندیکای شرارت" می رود و لحظات جذاب و هیجان انگیزی را رقم می زند. در فیلم مرد عنکبوتی 3 جایی که مرد عنکبوتی در جشن تجلیل از خود انگشت شصت دستش را برعکس می کند ادای احترامی ست به لحظات انتهایی این انیمیشن که در آن هم او عمل مشابهی انجام می دهد.

 

38- کامئوی تهیه کننده!

کامئوی تهیه کننده!

یکی از مأمورانی که در آن ماشین حمل پول حضور داشت و مورد حمله مرد شنی قرار گرفت در حقیقت «گرنت کرتیس» (Grant Curtis) یکی از تهیه کنندگان فیلم بوده که در این صحنه حضور افتخاری دارد. در فیلم "مرد عنکبوتی 1" هم نام او را در قسمت بالایی روزنامه ای که نورمن آزبورن مشغول خواندن آن بود میشد دید:

 

39- ادای احترام بصری به شماره 4 مرد عنکبوتی شگفت انگیز

ادای احترام بصری به شماره 4 مرد عنکبوتی شگفت انگیز

در اولین دفعه ای که مرد عنکبوتی با مرد شنی رو به رو میشه، در حرکت اول سعی میکنه که اون رو با مشت بزنه؛ اما فلینت پس از اتفاقاتی که براش افتاده دیگه میتونه بدنش رو به شکل شن و ماسه در بیاره و به همین خاطر هم مشت مرد عنکبوتی از بدنش رد میشه. در اولین حضور مرد شنی در دنیای کمیک بوک یعنی شماره 4 از سری کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز (منتشر شده در سال 1963) هم اتفاقی به همین شکل رخ داد.

حرکت مرد شنی از نقطه ای به نقطه دیگر با تغییر شکل بدنش به ذرات شن و ماسه و ایجاد طوفان شنی که در فیلم دیدیم هم از صحنه ای در این کمیک الهام گرفته است.

 

40- چکش های شنی!

چکش های مردشنی

در طول فیلم مرد شنی بار ها و بار ها با استفاده از قدرت هاش سلاح هایی مانند چکش با استفاده از اعضای بدنش درست کرده و از اونها در مبارزه استفاده میکنه. این سلاح ها در حقیقت ترکیبی هستند از دیزاین های رئالیستی و کمیک بوکی؛ چرا که در دنیای کمیک هم بار ها شده که مرد شنی در مبارزاتش از این سلاح ها بهره ببره و چیز های خلاقانه ای مثل همون چکش و گرز و... درسته کنه. اولین باری که این اتفاق افتاد هم در همون اولین حضورش در شماره 4 "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" بود. در درگیری مرد شنی با ونوم هم این حرکت را شاهد بودیم:

فلینت مارکو

 

41- باز هم بروس کمبل!

بروس کمبل - مردعنکبوتی 3

رفیق فابریک سم ریمی یعنی بروس کمبل بزرگ که با سری فیلم های Evil Dead ریمی مشهور شد و در تمام آثار او حضور افتخاری دارد، در این فیلم هم در یک سکانس حضور پیدا کرده است. او نقش فردی فرانسوی را بازی می کرد که صاحب یک رستوران بزرگ بود و پیتر پارکر میخواست در آن از مری جین خواستگاری کند. تعاملات او با پیتر با لهجه فرانسوی اش و سوتی هایی که برای آوردن حلقه ازدواج می داد و... از آن یه کامئوی جذاب و fun رو ساخت که دیدنش برای مخاطبان بسیار لذت بخش بود.

 

42- حسادت مری جین به گوئن استیسی

در رستورانی که بروس کمبل صاحب آن است پیتر پارکر میخواد از مری جین خواستگاری کنه، اما با اومدن گوئن استیسی همه چی خراب میشه. گوئن خیلی با پیتر گرم میگیره و بسیار صمیمانه رفتار میکنه و حسابی موجب حسادت مری جین میشه. پیتر هم مدام سعی داره مری جین رو توجیه کنه که چیزی بین او گوئن نیست و همه چیز یه سوء تفاهم ساده هستش. این صحنه با الهام از صحنه ای در شماره 37 از سری کمیک های "مرد عنکبوتی نهایی" (منتشر شده در سال 2003) خلق شده است.

 

43- مری جین پیتر را ترک می کند!

مری جین پیتر را ترک می کند!

در سکانس مذکور اوضاع تا حدی پیش میره که مری جین پیتر رو در رستوران تنها گذاشته و آنجا را ترک میکند. سناریوی پیش آمده خیلی شباهت داره به صحنه ای در شماره 258 سری مرد عنکبوتی شگفت انگیز (منتشر شده در سال 1984). البته در این داستان به جای گوئن استیسی، این فلیشیا هاردی (گربه سیاه) هستش که موجب حسادت مری جین میشه و زمانی که مری جین اون رو با پیتر میبینه حسابی از پیتر دلخوره میشه و ترکش میکنه:

 

44- پخش دوباره ترانه They Say It's Wonderful

 پخش دوباره ترانه They Say It's Wonderful

در حالی که حلقه ازدواجی که پیتر با استفاده از آن میخواست از مری جین خواستگاری کنه به دستش میرسه، ترانه ای که از صاحب رستوران درخواست کرده بود هم اجرا میشه. با کمی دقت در می یابیم که این در واقع همان ترانه ایست که مری جین در ابتدای فیلم در سالن تئاتر در حال خواندن آن بود. در واقع پیتر میخواست با استفاده از این آهنگ و شیوه خلاقانه اش برای خواستگاری از مری جین، فضایی رومانتیک را ایجاد کند و پس از سالها بالاخره به دختر مورد علاقه اش برسد. اما در نهایت همه چیز به هم ریخت...

 

45- جای نیش عنکبوت بر دست پیتر پارکر!

جای نیش عنکبوت بر دست پیتر پارکر!

بعد از اینکه مری جین از رستوران خارج میشه، پیتر شروع میکنه به پاک کردن حلقه ازدواجی که باهاش میخواست از او خواستگاری کنه و در همین حین میتوان جای نیش عنکبوت را بر دست راست او دید که از فیلم اول به جا مانده!

 

46- آخرین حضور کلیف رابرتسون در سینما

کلیف رابرتسون

کلیف رابرتسون نقش یکی از مهم ترین و تأثیر گذار ترین شخصیت های داستان های مرد عنکبوتی یعنی «عمو بن» را در سه گانه سم ریمی ایفا کرد. کسی که به خوبی جای پدر را برای پیتر پارکر پر کرده بود و جوهره حقیقی او را تعریف کرد؛ قدرت زیاد مسئولیت زیاد به همراه دارد. این بازیگر نقش خود را در دو فیلم بعدی هم تکرار کرد و در صحنه های فلش بک ظاهر شد. مرد عنکبوتی 3 در حقیقت آخرین حضور کلیف رابرتسون در دنیای سینما بود، چرا که او پس از این فیلم بازنشسته شد و بعد هم متأسفانه در سال 2011 دار فانی را وداع گفت.

 

47- قاب عکس های آپارتمان پیتر پارکر

باز هم روی میز پیتر پارکر در آپارتمان کرایه ای او قاب عکس های جالبی را میتوان مشاهده کرد. برای مثال این عکس از مری جین که پیتر در اردوی علمی دبیرستان از او گرفته بود را در فیلم "مرد عنکبوتی 2" دیده بودیم (در مورد 19 این مقاله بهش اشاره شده):

قاب عکس های آپارتمان پیتر پارکر

این یکی عکس هم مربوط میشه به همون اردوی علمی مدرسه؛ منتهی مثل اینکه این قاب عکس رو پیتر جدیداً به دکور میزش اضافه کرده چون در فیلم قبلی اثری ازش نبود.

و این هم عکس به یاد ماندنی پیتر در کنار عمو بن و زن عمو می که بار ها و بار ها در مکان های مختلف با آن رو به رو شدیم؛ از جمله خانه زن عمو می، بیمارستان، اتاق پیتر در خانه عمو بن و حالا هم در آپارتمان خودش.

عکس عمو بن

این عکس عمو بن را هم در دو فیلم قبلی دیده بودیم:

و همچنین این عکس های مری جین که در گوشه آینه قرار دارند هم در فیلم "مرد عنکبوتی 2" قابل مشاهده بودند:

 

48- پیوند سیمبیوت با پیتر پارکر

پیوند سیمبیوت با پیتر پارکر

سکانسی که در آن شاهد پیوند خوردن سیمبیوت فضایی با پیتر پارکر هستیم قطعاً یکی از نمادین ترین و ماندگار ترین سکانس های این سری فیلم ها به شمار می آید که تا به امروز هم در ذهن هواداران باقی مانده! پیتر پارکر روی تخت خود خوابیده و در حال دیدن کابوس هایی از قتل عمو بن عزیزش به دست فلینت مارکو است و در همین حین سیمبیوت در وجود او رخنه می کند. این صحنه با الهام از لحظه چسبیدن لباس سیمبیوتی به پیتر در شماره 255 از کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز خلق شده است.

 

49- اشاره به "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی"!

اشاره به "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی

سیمبیوت تمام وجود پیتر پارکر را فرا می گیرد و ناگهان تمام صفحه به رنگ سیاه و تاریک سیمبیوت در آمده و صحنه به آسمان های شهر کات می خورد. اسپایدرمن خود را در آینه به رنگ سیاه می بیند و حس عجیبی پیدا کرده که او را کمی گیج و سردرگم می کند؛ اما خیلی زود به آن عادت کرده و احساس قدرت بیشتری می کند. این صحنه هم از جمله صحنه های ماندگار فیلم به شماره می آید که دقیقاً از روی صحنه ای در اپیزود 7 فصل اول سریال مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی با عنوان "The Alien Costume - Part One" برگرفته شده است.

 

50- سازگار شدن با سیمبیوت!

سییمبیوت عنکبوتی

پیتر پارکر بعد از اینکه لباس سیمبیوتی خود را به دست آورده و خود را رو به روی ساختمانی می بیند، از قدرت بیشتری که پیدا کرده احساس رضایت می کند. به طوری که انگار به طور کامل با سیمبیوت فضایی سازگاری پیدا کرده و بعد هم در میان آسمان خراش های نیویورک حرکات آکروباتیکی انجام داده و تاب میخورد. این صحنه با الهام از این پانل ها در شماره 1 از سری اول کمیک بوک های Web of Spider-Man خلق شده است:

https://spidey.ir/images/img/content/spiderman3-review/EasterEggs/spiderman_on_the_building.jpg

 

51- لباس سیمبیوتی که مورد استفاده قرار نگرفت!

لباس سیاه اسپایدرمن

لباس سیاه رنگ سیمبیوتی که اسپایدرمن در این فیلم به دست آورد اگر‌چه کاملاً وفادار به دنیای کمیک نبود، اما بسیار زیبا و خارق العاده جلوه می کرد. منطق فیلم هم اینطور ادا می کرد که سیمبیوت فقط مثل روکشی سیاه روی لباس کلاسیک کشیده شده باشه و الگوی تار لباس هم مشخص باشه. با این حال در یکی از عکس های پشت صحنه میتوان لباس سیاهی دقیقاً شبیه به کمیک های اسپایدرمن دید که در نهایت ریمی تصمیم گرفت از آن استفاده نکند. هنوز معلوم نیست که چرا این لباس رد شد ولی شایعه شده چون از جنس "لاتکس" (Latex) ساخته شده بوده، اسپایدرمن در آن زشت به نظر می رسیده!

 

52- تفاوت لوگوی عنکبوت لباس کلاسیک و لباس سیمبیوتی

 تفاوت لوگوی عنکبوت لباس کلاسیک و لباس سیمبیوتی

در مورد قبلی گفتیم که سیمبیوت فضایی تنها پوشش سیاه رنگی بود بر لباس کلاسیک اسپایدرمن و لباس سیمبیوتی اسپایدرمن هم همون لباس کلاسیکه فقط به رنگ مشکی؛ اما اگر خوب به لوگوی عنکبوت لباس کلاسیک و لباس سیمبیوتی دقت کنید، میبینید که این دو لوگو کاملاً یکسان نیستند و تفاوت هایی دارند. بارز ترین تفاوت هم در پا های بالایی عنکبوت هستش که در لوگوی لباس کلاسیک جمع و جور تر هستند و در لوگوی لباس سیمبیوتی کشیده تر و خمیده اند.

 

53- دکتر کانرز

دکتر کانرز

شخصیت دکتر کانرز با بازی دیلان بیکر در این فیلم هم حضور دارد (البته او باز هم به "لیزارد" تبدیل نمی شود). او در این فیلم نمونه ای از سیمبیوتی که پیتر پارکر پیشش میبره رو مورد بررسی قرار میده و معلومه با اینکه یک فیزیک دان هستش تجربیاتی در زیست شناسی هم داره. در صورت ادامه پیدا کردن این سری فیلم ها، سازندگان می توانستند از همین نکته استفاده کنند و کانرز را در حال آزمایش بر روی مارمولک ها برای احیای دستش نشان دهند که در ادامه به لیزارد تبدیل شود. حتی در آزمایشگاه او میتوان نمونه ای از اسکلت یک خزنده را دید که مشخص میکند کانرز قبلاً تحقیقاتی در این باره داشته است:

لیزارد -مردعنکبوتی 3

  

54- آزمایش روی سیمبیوت!

آزمایش روی سیمبیوت!

همان طور که گفتیم پیتر پس از پیوند خوردن با سیمبیوت فضایی اون رو پیش دکتر کانرز میبره تا روی آن آزمایشاتی انجام بده که یه جورایی ما رو یاد رید ریچاردز (از اعضای چهار شگفت انگیز) میندازه؛ چرا که در دنیای کمیک پیتر بعد از اینکه متوجه شد که سیمبیوت تأثیرات منفی و مخربی بر روی رفتار و افکارش میگذاره، آن را پیش رید ریچاردز برد و او هم سیمبیوت را از پیتر جدا و در محفظه ای در ساختمان بکستر محبوس کرد. اما مدتی بعد سیمبیوت از آنجا فرار کرد و دوباره خودش را به پیتر رساند.

 

55- باز هم اشاره به مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی!

باز هم اشاره به مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی!

صحنه مذکور همچنین شباهت زیادی داره به صحنه ای در اپیزود "The Alien Costume - Part Two" از مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی؛ البته در این مجموعه مرد عنکبوتی بود که برای آزمایش روی سیمبیوت پیش دکتر کانرز رفت، نه پیتر پارکر!

 

56- استتار در تاریکی!

استتار در تاریکی!

اسپایدرمن مرد شنی رو تا تونل های زیرزمینی تعقیب میکنه تا در موقعیت مناسب بهش حمله کنه و انتقام مرگ عمو بن رو ازش بگیره. در این صحنه اسپایدرمن با استفاده از لباس مشکی رنگ سیمبیوتی خود که تازه به دستش آورده در سایه ها پنهان میشه و از این نظر ما رو یاد صحنه ای در داستان "آخرین شکار کریون" (منتشر شده در سال 1987) میندازه. در این داستان اسپایدرمن در فاضلاب با «ورمین» (Vermin) درگیر شده بود. برای خواندن این داستان به زبان فارسی به اینجا بروید.

 

57- ادای احترام به فیلم بلید

ادای احترام به فیلم بلید

صحنه ای که در آن اسپایدرمن سرِ مرد شنی را با خشونت به دیواره یک قطارِ در حال عبور می کوبد و در همان حالت نگه می دارد، ادای احترامی ست به فیلم «بلید» (Blade) محصول سال 1998. در این فیلم هم در سکانس مبارزه در تونل قطار، بلید سر یکی از خبیث های داستان به نام "کویین" را به شکل مشابهی به قطار اصابت می دهد و سم ریمی هم در فیلم خودش به این صحنه ادای احترام می کند.

 

58- صاحب خانه ای که کرایه اش را می خواهد!

صاحب خانه ای که کرایه اش را می خواهد!

آقای دیتکوویچ و دخترش که در فیلم دوم با آنها آشنا شدیم در این فیلم هم در سکانس هایی حضور پیدا کرده و باز هم او مدام اجاره عقب مانده اش را از پیتر درخواست می کند. نقشی که این شخصیت در داستان داره ما رو یاد خانم ماگینز (Mrs. Muggins) صاحب خانه بد اخلاق پیتر در دنیای کمیک میندازه. او هم مثل آقای دیتکوویچ همیشه از پیتر طلبکار بود و البته اعصاب درستی هم نداشت. این خانم در آرک داستانی "Alien Costume Saga" که یکی از منابع اقتباسی مهم فیلم بوده هم حضور داشته است.

 

59- شباهت شخصیت های پیتر پارکر و فلینت مارکو؟

شباهت شخصیت های پیتر پارکر و فلینت مارکو

در سکانس اولی که در آن با شخصیت فلینت مارکو آشنا میشویم، او خودش را به این شکل در ذهن ها حک می کند: «من آدم بدی نیستم، فقط شانس بدی داشتم...» برگردیم به درگیری لفظی پیتر و آقای دیتکوویچ و جایی که این صاحب خانه بد اخلاق به دخترش می گوید: «اون پسر خوبیه، شاید فقط تو دردسر افتاده باشه» همان طور که میبینید شباهت عجیبی بین شخصیت های فلینت مارکو و پیتر پارکری که به سیمبیوت فضایی آغشته شده وجود دارد و همین هم در نهایت ما را به نکته جالبی می رساند که در مورد 96 به آن اشاره کردیم.

 

60- اسامی مخاطبان گوشی مری جین

اسامی مخاطبان گوشی مری جین

اسامی مخاطبانی که در گوشی مری جین دیده می شوند بی هدف انتخاب نشده و نام خانوادگی آنها از روی برخی از افرادی که روی فیلم کار کردند و جزو تیم سازنده بودند برگرفته شده است. برای مثال "پیتر گلفمن" و "اسکات گتزینگر" از افرادی بودند که طراحی صحنه ها را برعهده داشتند؛ "داگ هارلوکر" هم همینطور. "آنجلا" و "سونیا راندازو" هم جزو تیم مدیریت مالی فیلم بوده اند.

 

61- تابلوی عکس نورمن آزبورن

تابلوی عکس نورمن آزبورن

هری به تابلوی بزرگ عکس پدرش خیره میشود و در ادامه هم ناگهان یاد و خاطره نورمن به ذهن هری می آید و از او می خواهد تا انتقامش را از پیتر بگیرد. این صحنه با الهام از صحنه ای در شماره 200 از سری کمیک های Spectacular Spider-Man خلق شده است.

 

62- هری همه چیز را به یاد می آورد!

هری همه چیز را به یاد می آورد!

در سکانس مذکور هری همه چیز هایی که در گذشته برایش اتفاق افتاده بودند را به یاد می آورد و نورمن آزبورن را باری دیگر رو به رویش در آینه می بیند. نورمن هم به او می گوید که درباره پیتر و مری جین و همه چیز حق با خودش بوده که این دقیقاً چیزی بود که هری در فیلم "مرد عنکبوتی 1" به نورمن گفت!

همچنین در این فیلم گرین گابلین به نورمن گفت که برای ضربه زدن به پیتر پارکر باید به قلبش حمله کنند و حالا هم نورمن این حرف ها را به هری زد تا شاهد جدال پسرش با دشمن قدیمی اش باشد.

 

63- خواستگاری پیتر از مری جین

خواستگاری پیتر از مری جین

پیتر بالاخره در پارک حلقه ای که از زن عمو می گرفته بود را بیرون می آورد و به مری جین می گوید که میخواسته از او خواستگاری کند. هواداران میدانند که خواستگاری پیتر از مری جین در دنیای کمیک بیش از یک بار رخ داده. پیتر ابتدا در شماره 182 کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" از مری جین خواستگاری کرد ولی او این درخواست را رد کرد، زیرا اعتقاد داشت که برای ازدواج آمادگی لازم را ندارد (در فیلم هری آزبورن او را مجبور به رد کردن درخواست پیتر و جدایی از او کرده بود). پس از آن پیتر باری دیگر در شماره 290 درخواست خود را تکرار کرد و سرانجام مری جین به درخواست پیتر جواب مثبت داد و این دو با هم ازدواج کردند.

 

64- بازم همه چیز برعکس شد!

https://spidey.ir/images/img/content/spiderman3-review/EasterEggs/peter_proposes_to_mj.jpg

کلا این فیلم اومده و خیلی از خطوط داستانی که در فیلم های قبلی شاهدشون بودیم رو 360 درجه جا به جا کرده. در مورد 30 هم به یکی از این جا به جایی ها اشاره کردیم. مورد دیگه هم بر میگرده به قضیه انتقام هری آزبورن از پیتر پارکر! در فیلم "مرد عنکبوتی 1" ابتدا هری با مری جین وارد رابطه شد و سپس مری جین به سمت پیتر رفت و هری تنها ماند. اما این بار این هری هستش که مری جین رو از پیتر دور میکنه و حتی به دروغ به پیتر میگه که مری جین اون رو انتخاب کرده. و جالبه که در فیلم اول پیتر نباید راجع به کار کردن مری جین در آن رستوران چیزی به هری می گفت، اما این بار هری از قضیه اخراج مری جین خبر داشت و پیتر چیزی در این باره نمی دانست. این هم همان نگاه حرص در بیار همیشگی هری:

جیمز فرانکو

  

65- انفجار بمب و آسیب دیدن صورت!

انفجار بمب و آسیب دیدن صورت!

گیف اسپایدرمن

نبرد پیتر و هری در عمارت آزبورن قطعاً از تأثیر گذار ترین نبرد های این سه گانه به شمار میاد؛ چرا که نتیجه آن از هم گسیختن یک رفاقت دیرینه بود. در انتهای این نبرد هری یکی از بمب های گابلینی خود را به سوی پیتر پرتاب کرد، اما پیتر با اتکا به حس عنکبوتی خودش توانست در کسری از ثانیه آن را به سمت خود هری هدایت کند. اتفاقی که منجر به از بین رفتن نیمی از صورت هری شد. لحظه انفجار این بمب که ما آن را به صورت اسلوموشن میبینیم خیلی شباهت داره به صحنه مشابهی در فیلم "مرد عنکبوتی 1" که در آن نورمن آزبورن به همین شکل بمب خود را روانه پیتر کرد و موجب آسیب دیدن نقاب و چهره او شد.

 

66- کامئوی دین ادواردز

کامئوی دین ادواردز

ادی براک با جعل عکس، اسپایدرمن را به عنوان یک شیاد در حال سرقت به نمایش میگذارد و تصور عموم مردم از او را تغییر می دهد. در بین واکنش هایی که مردم نسبت به این خبر نشان می دهند ما فرد سیاه پوستی را میبینیم که میگه دختری داره که عاشق اسپایدرمنه و حالا که اون یه شیاد از آب در اومده نمیدونه که به جاش چه کسی رو باید به جای الگوی دخترش قرار بده. این فرد آقای «دین ادواردز» (Dean Edwards) کمدین و بازیگر آمریکایی هستش که در این صحنه حضور افتخاری دارد.

 

67- قاب عکس گوئن استیسی

قاب عکس گوئن استیسی

در مورد قبلی گفتیم که ادی براک جیمسون رو به آرزوی همیشگی اش میرسونه و بعد هم شغل ثابت عکاسی برای دیلی بیوگل را از آن خود کرده و به طور رسمی کار خودش را آغاز میکنه. روی میز کار ادی میتوان قاب عکسی از گوئن را مشاهده کرد که باز هم نشون میده ادی واقعاً عاشق گوئن بوده و برخلاف خود گوئن به ازدواج باهاش فکر می کرده. هر چند که به زودی پیتر میاد و دست ادی را رو و رویایش را نابود میکنه و سبب تنفر هر چه بیشتر ادی از خودش میشه...

 

68- پیتر خود مسبب به وجود آمدن ونوم است!

 پیتر خود مسبب به وجود آمدن ونوم است!

پیتر بعد از تحقیر ادی براک در دیلی بیوگل و رو کردن دست او، با طعنه بهش میگه: «میخوای بخشیده بشی؟ خب برو پیش کشیش!» و به همین شکل بود که او را به کلیسا هدایت کرد و ادی هم در آنجا با پیتر رو به رو شد؛ آن هم هنگامی که پیتر در تلاش بود تا خودش را از شر سیمبیوت فضایی خلاص کند. همان طور که میبینید از هر نظر پیتر پارکر مسئول به وجود آمدن هیولایی به نام ونوم است.

 

69- اخراج ادی براک از دیلی بیوگل!

اخراج ادی براک از دیلی بیوگل!

مثل اینکه اشارات این فیلم به "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" قرار نیست تموم بشه! پیتر ادی براک رو یک "آشغال" خطاب میکنه و اون رو با خشونت میچسبونه به دیوار؛ بعد هم با فاش کردن جعل عکس ادی، کل حیثیتش رو به باد میده و بدین ترتیب ادی از بیوگل اخراج و تنفرش از پیتر پارکر بیشتر میشه.

پیتر ادی براک

صحنه مذکور هم از اپیزود "The Alien Costume - Part Two" در این مجموعه برداشته شده که اسپایدرمن با ادی براک دست به یقه میشه و بعد هم آشکار میکنه که خبر ادی براک به هیچ وجه صحت نداشته. جیمسون هم ادی رو اخراج و اون رو "آشغال" خطاب میکنه:

اشغال مردعنکبوتی

 

70- عکسی که پیتر به بیوگل فروخت!

عکسی که پیتر به بیوگل فروخت!

جی. جونا جیمسون بعد از اخراج ادی براک از دیلی بیوگل، یک اعلامیه عذرخواهی در روزنامه چاپ میکنه و از طرف بیوگل اعلام میکنه که خبر سرقت مرد عنکبوتی جعلی بوده و صحت نداشته. در این روزنامه از عکسی از مرد عنکبوتی استفاده شده که قبلاً آن را در فیلم "مرد عنکبوتی 2" دیده بودیم و اگه یادتون باشه پیتر آن را در ابتدای این فیلم به جیمسون فروخته بود.

 

71- ادای احترام به شماره 50 مرد عنکبوتی شگفت انگیز

ادای احترام به شماره 50 مرد عنکبوتی شگفت انگیز

لحظه ای که در آن پیتر پارکر بر صندلی جی جونا جیمسون می نشیند و با غرور و تکبر پا روی پای دیگر خود می اندازد هم با الهام از این پانل در شماره 50 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (منتشر شده در سال 1967) خلق شده است. این کمیک اینجا ترجمه شده است.

 

72- بولی مگوایر!

بولی مگوایر!

پیتر پارکری که در این فیلم دیدیم و به سیمبیوت فضایی آغشته بود اگرچه با قِر دادن هایش در خیابان یا صدمه زدن به دوستانش در بین هواداران بسیار منفور شده است، اما از طرفی به شهرت زیادی دست یافته و کاربران مجازی به او لقب مگوایر قلدر یا بولی مگوایر (Bully Maguire) داده اند. هزاران عکس و ویدیوی طنز با به کار گیری بولی مگوایر ساخته شده و تک تک دیالوگ ها و رقص معروف او در فیلم به meme های خنده دار اینترنتی تبدیل شده اند. مثلا اینجا را ببینید!

 

73- حراج!

حراج مردعنکبوتی

اگرچه پیتر از جی جونا جیمسون بابت عکس هایش دو برابر پول گرفته، اما هنوز به قدر کافی نانش در روغن نیست که بتواند همچین کت و شلواری برای خود بخرد. برای همینه که اگه شما به درب ورودی مغازه ای که پیتر وارد آن می شود دقت کنید، میبینید که روی آن نوشته شده "حراج" و این یعنی سازندگان حتی در سکانسی مثل رقص مضحک پیتر پارکر در خیابان هم به جزئیات ریز توجه داشته اند.

 

74- تونل فاضلاب

تونل فاضلاب

دریچه آن تونل فاضلابی که فلینت مارکو پس از مبارزه با اسپایدرمن و غرق شدن در آب از آن بیرون می آید، شباهت قابل توجهی به دریچه مشابهی در شماره 4 کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (که اولین حضور مارکو در دنیای کمیک هم در آن بود)، دارد و بعید نیست از آن الهام گرفته باشد. البته آن موقع فلینت هنوز قدرت های شنی خود را به دست نیاورده بود و تنها از این دریچه استفاده کرد تا بتواند از زندان فرار کند.

 

75- تِل معروف گوئن در دنیای کمیک

تل معروف گوئن در دنیای کمیک

گوئن استیسی در سکانس داخل کافه تل سیاه رنگی بر سر دارد که در واقع همان تلی است که گوئن در کمیک ها بر سر می گذاشت؛ به خصوص در دوره ای که استن لی و جان رومیتا در خلق کمیک بوک های مرد عنکبوتی همکاری می کردند. این تل به یکی از عناصر اصلی ظاهر او تبدیل شده و بسیاری از افراد این شخصیت را با تل معروفش می شناسند. گوئن در صحنه داخل دانشگاه هم این تل را بر سر داشت.

 

76- پیانو زدن پیتر پارکر!

پیانو زدن پیتر پارکر!

در همبن سکانس پیتر ناگهان از جای خودش بلند می شود و با قرار گرفتن پشت میز پیانو چنان شروع به نواختن می کند که توجه کل جمع به سمت او جلب می شود (و قطعاً سیمبیوت فضایی نمیتوانسته توانایی نواختن پیانو را به او بدهد). برگردیم به فیلم "مرد عنکبوتی 2" و صحنه گفتگوی پیتر و زن عمو می با آن کارمند بانک؛ در این صحنه زن عمو می فاش میکنه که دوباره داره پیانو درس میده و همین هم این تئوری رو به وجود میاره که زن عمو می در گذشته پیانو میزده و آن را به پیتر هم آموزش داده.

 

77- کامئوی اِسکات اسپیگل

کامئوی اسکات اسپیگل

در سکانس مذکور در بین افرادی که در کافه حضور دارند میتوان مردی را دید که جلوتر از بقیه در حال تماشای پیتر پارکر و گوئن استیسی در وسط میدان (!) است. این آقا «اسکات اسپیگل» (Scott Spiegel) از رفقای صمیمی سم ریمی هستش که حتی در نوشتن فیلمنامه فیلم Evil Dead II هم با او همکاری داشته و در این سکانس حضور افتخاری دارد. ایشون در ابتدای فیلم "مرد عنکبوتی 2" هم در یک صحنه کامئو داشت (این مقاله را بخوانید):

https://spidey.ir/images/img/content/film/EasterEggs/scott_spiegel.jpg

 

78- زمین خوردن مری جین

 زمین خوردن مری جین

این یکی هم از تضاد های خیلی جالب فیلم هستش! در فیلم "مرد عنکبوتی 1" پیتر که تازه به قدرت های خودش دست پیدا کرده بود توانست در یک حرکت اعجاب انگیز مری جین و سینی غذاش رو توی هوا بگیره و مانع افتادنش بشه (مورد 23 این مقاله را بخوانید). اما در فیلم میبینیم که پیتر پارکری که به سیمبیوت فضایی آلوده شده و تحت تأثیرات منفی آن قرار داره با تمام قدرت به مری جین ضربه میزنه (البته به طور غیر عمدی) و او هم به زمین میوفته؛ یعنی دقیقاً برعکس چیزی که در فیلم اول اتفاق افتاد!

 

79- خلاص شدن از سیمبیوت فضایی به کمک ناقوس کلیسا!

خلاص شدن از سیمبیوت فضایی به کمک ناقوس کلیسا!

پیتر پارکر بالاخره متوجه می شود که لباس مشکی رنگی که به تن کرده در حقیقت یک سیمبیوت فضایی است و تأثیرات مخربی بر ذهن و افکارش می گذارد. بنابراین به کمک ناقوس کلیسا و با استفاده از نقطه ضعف سیمبیوت نسبت به صوت، تلاش می کند تا از شر آن خلاص شود و در نهایت هم با زحمت موفق به انجام این کار شد. سکانس مذکور به طور کامل از صفحات شماره 1 کمیک Web of Spider-Man اقتباس شده است.

 

80- پیوند ادی براک با سیمبیوت!

پیوند ادی براک با سیمبیوت!

ادی براک خسته و غم زده به کلیسا می رود تا از خدا درخواست کند که پیتر پارکر را بابت بلایی که به سرش آورده مجازات کند. در همین حین با پیتر که در حال جدا کردن سیمبیوت از خود است رو به رو می شود و ناگهان تکه ای از سیمبیوت به او چسبیده و به طور کامل با او پیوند می خورد. بدین ترتیب هیولایی به نام ونوم خلق می شود. این صحنه هم از شماره 300 کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" اقتباس شده است. البته در این کمیک ادی به جای کین خواهی از پیتر، به کلیسا آمده بود تا از خدا طلب بخشش کند.

ادی براک در کلیسا

 

81- ظاهر ونوم میتوانست متفاوت باشد!

ونوم در این فیلم ظاهری نداشت که به قدر کافی تهدید آمیز به نظر برسه، اما یک سری کانسپت آرت ها نشان میدهند که ظاهر او میتوانست خیلی از چیزی که دیدیم متفاوت تر باشه!

برای مثال این طرح اولیه به خوبی تبدیل شدن هولناک ادی به ونوم را نشان میدهد. قطعاً اگر از چنین ایده هایی در فیلم استفاده میشد نتیجه خیلی بهتری به دست می آمد چون ریمی سابقه درخشانی در خلق تصاویر ترسناک و دلهره آور داره. اخیراً هم فاش شده که در ابتدا قرار بوده رنگ سیمبیوت ونوم بنفش باشد، اما در نهایت سازندگان تصمیم گرفتند از رنگ سیاه استفاده کنند. این مقاله را هم حتما چک کنید.

 

82- تغییراتی که بر اریجین ونوم اعمال شد!

تغییراتی که بر اریجین ونوم اعمال شد!

در این مورد هم سریال "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" به کمک فیلم اومده. در دنیای کمیک سرگذشت ونوم کمی پیچیده ست چون در طی 4 سال شکل گرفت. یعنی سیمبیوت فضایی اولش در سال 1984 با اسپایدرمن پیوند خورد ولی بعدش اتفاقاتی افتاد که از اسپایدرمن جدا شد و در نهایت در سال 1988 به ادی براک پیوست. این وسط سرگذشت او را به قتل «جین دی‌ولف» به دست خبیثی به نام «سین-ایتر» ربط دادند. اما در این سریال نویسندگان سرگذشت او را در طی داستانی سه قسمتی به نام The Alien Costume خیلی ساده و سرراست تر کردند. در این سریال فضانوردان سیمبیوت را در فضا پیدا کردند و وقتی به زمین برگشتند، این سیمبیوت فرار کرد و با پیتر پیوند خورد. در همین اثنا خبرنگاری به نام ادی براک توسط جی جونا جیمسون اخراج شد (برای اینکه خبرش درباره اسپایدرمن درست در نیامده بود). بنابراین اسپایدرمن را مسئول ناکامی خودش میدونست؛ در نتیجه سیمبیوت باهاش پیوند خورد و خصومتش با اسپایدرمن طبیعی تر شد. هیچ اشاره ای هم به قضیه سین-ایتر و... نشد. همین اریجین تقریباً به طور دست نخورده ای در فیلم "مرد عنکبوتی 3" هم برای ونوم به کار رفت. این مقاله راهم بخوانید.

 

83- ادای احترام به فیلم سوپرمن 3

ادای احترام به فیلم سوپرمن 3

سم ریمی بار ها در مصاحبه های خودش گفته که عاشق فیلم های اولیه سوپرمن و به ویژه "سوپرمن 1" با بازی کریستوفر ریو فقید هستش. او در فیلم های اول و دوم سه گانه اش برای مرد عنکبوتی هم بار ها به این سری فیلم ها ادای احترام کرد (در این مقاله به برخی از آنها اشاره کردیم). به نظر میرسد فیلمنامه فیلم "مرد عنکبوتی 3" هم تم مشابهی با فیلم "سوپرمن 3" که در سال 1983 منتشر شد و کارگردانی آن را ریچارد لستر بر عهده داشت دارد.

کریپتونایت - سوپرمن - مردعنکبوتی 3

برای مثال در هر دو فیلم قهرمان داستان به وسیله یک ماده بیگانه به نسخه های تاریک تری از خودشان تبدیل می شود (در مرد عنکبوتی 3 سیمبیوت فضایی و در سوپرمن 3 کریپتونایت دستکاری شده ای که گاس گورمن ساخت).

لانا لانگ - مردعنکبوتی 3

یا در هر دو فیلم شخصیت اصلی داستان معشوقه جدیدی پیدا می کند (گوئن استیسی و لانا لنگ).

کلارک کنت - پیتر پارکر

همچنین قهرمان داستان باید تلاش کند تا در جدال با نسخه پلید خودش از تاریکی که در آن گرفتار شده بیرون بیاید.

 

84- چرا برنارد تا حالا چیزی به هری نگفته بود؟!

چرا برنارد تا حالا چیزی به هری نگفته بود؟!

پس از اینکه پیتر نزد هری می رود تا از او برای نجات مری جین درخواست کمک کند و هری او را از خانه بیرون می کند، برنارد (خدمتکار آزبورن ها) به هری می گوید شبی که پدرت فوت شد من زخم هایش را شستم و او به وسیله گلایدر خودش کشته شده بود. هری هم می فهمد که پیتر پدرش را نکشته و به کمک او می شتابد. اما چرا برنارد در تمام این سال هایی که گذشت چیز به این مهمی را به هری نگفته بود؟

مردعنکبو.تی 3.1

در نسخه ویژه کارگردان فیلم با عنوان "Spider-Man 3.1" به جای این صحنه شاهد هستیم که هری قاب عکس شکسته شده ای از خودش، مری جین و پیتر میبیند و به نوعی به خاطر تداعی شدن خاطرات گذشته، رفاقت عمیقش و در خطر بودن جان هر دوی آنها به کمکشان می رود. در کل این نسخه به خوبی برخی از حفره های فیلمنامه را پر می کند؛ مثل این مورد یا سرنوشت دختر و همسر مرد شنی و... (برای اطلاعات بیشتر به این مقاله رجوع کنید).

 

85- مری جین پشت پنجره!

مری جین پشت پنجره!

پیتر با حسرت از بیرون پنجره به مری جین نگاه می کند و ناراحت و پشیمان از تمام کار هایی که انجام داده از همان راهی که آمده برمیگردد. این صحنه شباهت زیادی داره به صحنه ای از فیلم "مرد عنکبوتی 1" که در آن پیتر از پنجره اتاقش به مری جین که در خانه همسایه بود نگاه می کرد و تکرار این لحظه به نوعی این را به مخاطب القا میکند که پیتر تمامی پل های پشت سر خود و رابطه ای که با مری جین داشته را خراب کرده و به نقطه صفری که در آن فیلم داشت برگشته است.

 

86- پیام ونوم برای اسپایدرمن!

پیام ونوم برای اسپایدرمن!

ونوم با استفاده از تار های سیمبیوتی خود در میان آسمان و زمین پیامی برای اسپایدرمن ایجاد میکنه و بهش میگه که «اگه میتونی جلوی ما رو بگیر» (Stop us if you can) فونت به کار رفته در این نوشته برای خوانندگان کمیک بوک های اسپایدرمن بسیار آشناست چرا که در بسیاری از عناوین این شخصیت به کار رفته؛ از جمله "مرد عنکبوتی خارق العاده" (Spectacular Spider-Man)، "مرد عنکبوتی شورانگیز" (Sensational Spider-Man) و...

 

87- نبرد پایانی فیلم

نبرد پایانی فیلم

نبرد پایانی مرد عنکبوتی علیه مرد شنی و ونوم در یک ساختمان نیمه کاره انجام می شود. این ادای احترامی ست به فیلم قدیمی سم ریمی یعنی "دارک من" (Darkman) محصول سال 1990 که در آن هم نبرد پایانی فیلم در لوکیشن مشابهی اتفاق افتاد. آن هم در حالی که معشوقه شخصیت اصلی گروگان گرفته شده و او باید علاوه بر مبارزه‌ با شرور داستان به فکر نجات او هم باشد.

 

88- برداشتن نقاب اسپایدرمن!

 برداشتن نقاب اسپایدرمن!

ادی براک ماسک اسپایدرمن را در بالای ساختمان از چهره او برمیدارد و این کار او شباهت زیادی دارد به عمل مشابهی که در سریال "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" با اسپایدرمن انجام داد. جالبه که در این سریال، عموم مردمی که مشغول تماشای مبارزه آنها و عکس برداری از آن هستند در نهایت به هویت مخفی اسپایدرمن پی نمیبرند و در فیلم هم مشخص نیست که چرا چنین اتفاقی نیافتاده.

 

89- "نظرت چیه آقا ببره؟!"

"نظرت چیه آقا ببره؟!"

دیالوگ ادی براک خطاب به پیتر یعنی "نظرت چیه آقا ببره؟!" هم مستقیماً از اپیزود "The Alien Costume - Part Three" در سریال مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی برگرفته شده است. آقا ببره هم لقبی بود که مری جین از همان پانل اولین حضورش در دنیای کمیک پیتر را با آن خطاب کرد و در شماره 143 از کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز فهمیدیم که او به این علت به پیتر چنین لقبی داده چون تصور میکرده پیتر برعکس یه ببر، خیلی کم رو و خجالتیه (این مقاله را بخوانید).

 

90- ادای احترام به مجموعه "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او"!

ادای احترام به مجموعه "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او"!

مرد شنی به یک غول بزرگ از جنس شن و ماسه تبدیل می شود و در پس زمینه هم موسیقی آشنایی به گوش می رسد که اگر دقت کنید در می یابید که ابن موسیقی از تم این شخصیت در کارتون "مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" الهام گرفته تا به این سری کارتونی ادای احترام کرده باشد. در اپیزود اول از فصل سوم از این مجموعه با عنوان "Spider-Man Unmasked" هم مرد شنی را در این هیبت عظیم الجثه دیده بودیم ‌و اسپایدرمن به کمک متحدانش یعنی مرد یخی و فایر استار به مقابله با او پرداخت.

 

91- هری به کمک دوستانش می آید!

هری به کمک دوستانش می آید!

مرد عنکبوتی زیر مشت های مرد شنی در حال له شدن است، چیزی نمانده تا مری جین از بالای ساختمان سقوط کند و دیگر امیدی باقی نمانده. در همین هنگام هری که دیگر کدورت های گذشته را کنار گذاشته وارد میدان می شود و دست یاری به سمت پیتر دراز می کند. این صحنه با الهام از پانلی در شماره 200 از کمیک "مرد عنکبوتی خارق العاده" خلق شده است که در آن هری به شکل متفاوتی به نجات پیتر شتافت و او را در حالی که نمی توانست حرکت کند از ساختمان در حال انفجار نجات داد.

 

92- دختر و پسران سم ریمی

دختر و پسران سم ریمی

بعد از اینکه در نبرد نهایی فیلم هری به کمک پیتر می آید و امید دوباره در دل مردم شهر جریان پیدا می کند، ما دو پسر بچه رو میبینیم که از دیدن هری بسیار هیجان زده می شوند. این دو لورن و هنری ریمی، پسران سم ریمی هستند. دختر بچه ای که در عوض دوربین عکاسی کوچکش کلی از پول های جی جونا جیمسون را به جیب می زند هم در حقیقت دختر ریمی یعنی اما هستش که به همراه برادرانش در این سکانس حضور افتخاری دارد.

اما ریمی

 

93- حس عنکبوتی در مقابل ونوم کارایی ندارد!

حس عنکبوتی در مقابل ونوم کارایی ندارد!

در نبرد نهایی فیلم چند باری دیدیم که ونوم به اسپایدرمن حمله ور میشه بدون اینکه ثانیه ای حس عنکبوتی او را فعال کنه. در دنیای کمیک هم ونوم نسبت به حس عنکبوتی اسپایدرمن مصون است. دلیلش هم اینه که پیتر پارکر برای مدت زیادی سیمبیوت فضایی را بر تن داشت و حس عنکبوتی او بهش عادت کرده بود. به همین دلیل هم دیگه اون رو به عنوان یک تهدید قبول نداشت در هنگام حمله ونوم نمیتونست فعال بشه و به پیتر هشدار بده.

حس ونومی

 

94- نقاط ضعف سیمبیوت

نقاط ضعف سیمبیوت

در دنیای کمیک سیمبیوت ها نقاط ضعف خاص خودشان را دارند که مرد عنکبوتی از آنها برای شکست دادن سیمبیوت ها استفاده می کند. او در فیلم هم از نقطه ضعفی که سیمبیوت نسبت به صوت داشت استفاده کرد و به وسیله ناقوس کلیسا از شر سیمبیوت خلاص شد. یا در نبرد پایانی فیلم هم پیتر به همین شکل توانست سیمبیوت را از ادی جدا کند.

آتش سیمبیوت

سیمبیوت همچنین نسبت به گرمای شدید به ویژه آتش بسیار آسیب پذیر هستش و در نهایت هم دیدیم که در آتش به جا مانده از انفجار بمب سوخت و بدین ترتیب شرش از زندگی پیتر پارکر کنده شد.

 

95- بازگشت ونوم در "مرد عنکبوتی 4"!

آقای «جفری هندرسون» استوری برد هایی که برای فیلم هرگز ساخته نشده "مرد عنکبوتی 4" خلق کرده بود را در اینترنت منتشر کرده که ونوم هم در یکی از آنها دیده می شود:

ونوم در مردعنکبوتی 4

البته گفته می شود که ونوم قرار بوده فقط در لحظات پایانی فیلم حضور داشته باشد تا به نوعی به بیننده نشان بدهد که در "مرد عنکبوتی 5" به همراه «کارنیج» باز خواهد گشت! مثل اینکه مقداری از سیمبیوت نزد دکتر کانرز باقی مانده بوده و از این رو بازگشت ونوم در قسمت های بعدی کاملاً امکان پذیر بود.

 

96- پیتر بالاخره خودش را بخشید!

پیتر بالاخره خودش را بخشید!

در نهایت پیتر مرد شنی را بابت مرگ عمو بن می بخشد و داستان مرد شنی هم به اتمام می رسد. زمانی که پیتر از تمام کار های بدی که در این مدت انجام داده بود شرمسار بود، زن عمو می به گفت: «باید از سخت ترین کار شروع کنی، خودت باید خودت رو ببخشی!» اگه دقت کنید وضعیت پیتر و فلینت مارکو در این فیلم چندان هم متفاوت نبود. هر دو در گذشته کار های وحشتناکی انجام داده بودند و حالا که پشیمان هستند نمی دانند که چه کار کنند. بنابراین پیتر در انتهای فیلم با بخشیدن مارکو به نوعی خودش را هم بخشید و نفس راحتی از گلویش پایین رفت. میبینید؟ همش راجع به همینه...

 

97- مرگ هری آزبورن

مرگ هری آزبورن

در کل شماره 200 کمیک مرد عنکبوتی خارق العاده (The Spectacular Spider-Man) که داستان مرگ هری آزبورن را روایت می کرد، یکی از منابع اقتباسی مهم فیلم بوده است و سازندگان چیز های زیادی را از این کمیک قرض گرفتند که در مقاله به آنها اشاره شد. مرگ هری در انتهای فیلم هم یکی از اینها بود. در واقع هری برای نجات جان پیتر، خود را در مسیر حرکت گلایدر گابلینی خودش قرار می دهد و تیغه های گلایدر جان او را میگیرند. از این نظر مرگ هری بسیار شبیه مرگ پدرش در فیلم اول است.

مرگ گرین گابلین

و البته مرگ گرین گابلین در شماره 122 "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"!

اما از آن مهم تر این است که هری درست مانند مرگش در دنیای کمیک، برای نجات دوستانش و مخصوصاً پیتر پارکر جان خود را از دست می دهد و نمی گذارد که کینه های قدیمی رفاقت صمیمانه او و پیتر را به هم بزند. او تا همیشه دوست و یاور پیتر پارکر خواهد بود...

مرگ هری اسبورن

در نهایت هم آرک داستانی هری آزبورن در فیلم های ریمی با این قاب بسیار زیبا خاتمه پیدا می کند.

 

98- حضور دوباره فلش تامپسون!

حضور دوباره فلش تامپسون!

کاراکتر فلش تامپسون که در فیلم "مرد عنکبوتی 1" حضور داشت و نقش آن توسط آقای «جو منگلینو» ایفا میشد، از اواسط فیلم غیبش زد و ما دیگر اثری از او در فیلم های ریمی ندیدیم. تا اینکه در مراسم تشییع هری آزبورن در انتهای فیلم مرد عنکبوتی 3 منگلینو یک حضور افتخاری داشت و مشخص بود که شخصیت فلش پخته تر و عاقل تر شده و برای ادای احترام به همکلاسی قدیمی اش، خود را به مراسم تشییع او رسانده است.

 

99- ترانه ای که مری جین مشغول خواندن آن است!

ترانه ای که مری جین مشغول خواندن آن است!

و نهایتاً سکانس پایانی فیلم... پیتر به همان کافه ای که مری جین در آن کار میکند می رود و او را مشغول خواندن ترانه ای می بیند. این ترانه "I'm through with love" نام دارد که در سال 1959 و در فیلم کمدی - رومانتیک Some Like It Hot و توسط «مریلین مونرو» خوانده شده و حالا در این سکانس باری دیگر توسط کریستن دانست اجرا شده است.

پایان مرد عنکبوتی 3

این آخرین تصویری ست که از سه گانه سم ریمی برای مرد عنکبوتی در ذهن ها باقی مانده...در نهایت این فیلم هم با تمام نقاط ضعف و قوتش با یک قاب زیبا از پیتر و مری جین در آغوش یکدیگر به پایان می رسد.

متشکریم آقای ریمی! متشکریم که آرزوی دیرینه هواداران اسپایدرمن را برآورده کردید و تا آخرین لحظه هم سعی داشتید تصاویر زیبایی به یادگار بگذارید؛ ما هواداران تا ابد به شما مدیون خواهیم بود...!

 

طاها قوامی پور

All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

نقد و بررسی فیلم "مرد عنكبوتی 3 " (2007)

تفاوت های نسخه سینمایی فیلم "مرد عنکبوتی 3" با نسخه ویژه کارگردان (SPIDER-MAN 3.1)

لینک دانلود نسخه جدید فیلم مردعنکبوتی 3

10 فیلم ابرقهرمانی که به دلیل دخالت های استودیو نابود شدند!

بدترین پیچش های داستانی در فیلم های کمیک بوکی

کانسپت های جدید از فیلم "مردعنکبوتی ۳" (SPIDER-MAN 3)

چرا ونومِ "مرد عنکبوتی 3" آنقدر بد بود؟!

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

اشارات و ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" – بخش اول

اشارات و ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" – بخش دوم

رتبه بندی تاثیرگذارترین کاراکترهای فیلم های «سم ریمی» (SAM RAIMI)

10 تاثیر فیلم های مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی بر روی دنیای سینمایی مارول

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

15 صحنه در دنیای سینمایی مارول که مستقیما از کمیک بوک گرفته شدند!

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات مخفی بازی "مرد عنکبوتی: مایلز مورالز"

10 نکته جالبی که احتمالاً درباره "اسپایدرمن" های «سام ریمی» نمیدانستید!

15 سئوال بی پاسخ مانده درباره دنیای مرد عنکبوتیِ توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد

ایستر اِگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: دور از خانه"

50 صحنه برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت دوم

تمامی اشارات و ارجاعات انیمیشن مردعنکبوتی خارق العاده به سه گانه مردعنکبوتی

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت اول 

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت دوم

50 صحنه برتر در فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی - قسمت اول

10 ایستراگ (EASTER EGG) برتر "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2"

نفس گیر ترین مبارزات مردعنکبوتی در سگانه‌ی "سم ریمی"

10 دفعه ای که فیلم های مرد عنکبوتی حال و هوای ژانر وحشت پیدا کردند!

ایستر اگ(EASTER EGG)ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه"

10 رفاقت برتر فیلم های مرد عنکبوتی

20 طرح اولیه (CONCEPT ART) در فیلم های مرد عنکبوتی که مورد استفاده قرار نگرفتند

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات جدیدترین بازی مردعنکبوتی 

طرح های به كار گرفته نشده از دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سم ریمی!

پشت صحنه فیلم های اسپایدرمن ساخته سام ریمی + لینك دانلود!

رتبه بندی بازیگران فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

بررسی نسخه های سینمایی از عشق های پیتر پارکر درســــه گانه "سم ریمی"

مقایسه لباس اسپایدرمن در فیلم های «مارك وب» و «سم ریمی»

10 حقیقتی که باید درباره فیلم کنسل شده "مرد عنکبوتی 4" بدانید

تمامی اشارات و ارجاعات انیمیشن مردعنکبوتی خارق العاده به سه گانه مردعنکبوتی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1401-05-24 14:27
آفرین آقای طاها. گل کاشتی. افتخار میکنم به شما و میبالم به خودم و به سایتم که نیروهایی مثل شما تربیت کرده که مقالاتی مربوط به دنیای کمیک بوکی و ابرقهرمانان تو ایران مینویسن که هیچ کسی دیگه ای در هیچ جای دیگه ای از این مملکت نمیتونه بنویسه. مرحبا
بهترین شیوه برای تشکر از ایشون که میدونم چند ماهه روی این مقاله وقت گذشته و زحمت کشیده اینه که به دقت مقاله رو بخونیم و هرجایی ایراد تایپی بودن بگید تا تصحیح بشه و این مقاله از هر نظر perfect باشه
نقل قول کردن
MS-Spidey
#2 MS-Spidey 1401-05-24 14:38
دم آقای قوامی پور گرم خیلی عالی بود. ;-) 8)
خیلی وقت بود که منتظر این مقاله بودم.
۱۰/۱۰ ;-) .
نقل قول کردن
MS-Spidey
#3 MS-Spidey 1401-05-24 15:39
زمین گرده :-) ‌...
نقل قول کردن
mjkp
#4 mjkp 1401-05-24 18:26
مقاله واقعا عالی بود، خسته نباشید
با اینکه فیلم نقاط منفی زیادی داشت ولی نسبت به خیلی از فیلم های ابرقهرمانی دیگه برتره و آدم میتونه چندین بار تماشاش کنه
نقل قول کردن
hassan91
#5 hassan91 1401-05-24 18:44
به‌به! خسته نباشید میگم! دست مریزاد! هر بار که ایستراگهای فیلمها یا بعضا سریالهای مارول تو سایت میومد با خودم میگفتم که ای کاش واسه فیلمهای مرد عنکبوتی هم ایستراگهاش تو سایت بود و حالا ایستراگ‌های سه گانه مرد عنکبوتی سم ریمی تکمیل شد.
شما رو نمیدونم ولی هنوزم که هنوزه این سری منو منقلب میکنه. هنوزم تو حسرت فیلم ۴‌ام موندیم. ونوم تو این فیلم خیلی اضافه اس، مرد شنی از لحاظ بصری عالیه و اینکه زندگی سختی داشته و داره و دخترشم مریضه باعث شده سمپاتیک باشه ولی دست داشتن در مرگ عمو بن خرابش میکنه یکمی. خط داستانی هری آزبورن تو این فیلم خیلی عالیه. ولی در کل به نظرم سم ریمی تو روایت اریجین شخصیتهای شرور هم تبحر خاصی داره. سرگذشت ۴ تا ویلن اصلی فیلمها یعنی گرین گابلین و دکتر اختاپوس و گرین گابلین جونیو و مرد شنی خیلی معرکه است. حتی نحوه به دست آوردن قدرتهاشونم عالیه و اصلا آبکی نیست. (من این تبحر خیلی دوست داشتم تو فیلم دکتر استرنج جنون مولتی ورس ببینم ولی متاسفانه انتخاب ویلن جوری بود که این فرصت رو ازش گرفت). چقدم ایده از سری مرد عنکبوتی کارتونی اقتباس کرده.
سالهای سال خواهد گذشت ولی این سری در بین تالار بهترین فیلمهای کمیک بوکی و ابرقهرمانی درخشان باقی خواهد ماند.

یه جورایی قطب نمای فیلمهای ابرقهرمانی محسوب میشه ;-)
نقل قول کردن
A_h_J
#6 A_h_J 1401-05-24 21:14
خسته نباشید.
واقعا نکات و ریزکاری ها فوق العاده هستش.
هرچی بیشتر مقاله منتشر میشه بیشتر متوجه میشم که در حق این فیلم خیلی ظلم شده، یجورایی پیاز داغشو زیاد کردن

البته مقصر خود کارگردانه وقتی فیلم های قبلی عالی بودن اینجوری میشه که یک فیلم متوسط رو ازش قبول نکنن.
نقل قول کردن
Spiderman 2030
#7 Spiderman 2030 1401-05-24 21:57
سلام و عرض ادب
وای فقط خدا میدونه چه قدر منتظر این مقاله بودم :D
مثل همیشه عالی بود و واقعا نکات جالب و زیبایی داشت.
یه نکته ای هم درباره ی حضور زیاد اشارات مجموعه کارتونی در این فیلم میشه گفت بنظرم به خاطر شخصیت ونوم بود چون ما سال ۲۰۰۷ اقتباس های آنچنانی از این شخصیت نداشتیم ولی الان رو مقایسه کنید ماشاالله فراوونه .اقباس هایی که داشتیم یکی مجموعه کارتونی بود(با وجود اون همه محدودیتی که براش گذاشته بودند ولی ادم از دیدن این سری بازم لذت میبره )و اون یکی هم Spiderman unlimited که تقریبا همه میدونن مجموعه مزخرفی بود. و اون موقع دست تهیه کنندگان واقعا بسته بود.
نقل قول کردن
MS-Spidey
+1 #8 MS-Spidey 1401-05-25 01:41
آقای قوامی پور یه ایستراگ از دستت در رفت :-)
در سکانسی که پیتر به طور اتفاقی به مری جین مشت میزنه و اون رو به عقب پرتاب میکنه در واقع اشاره داره به به کلون ساگا وقتی که پیتر و بن رایلی با هم درگیر میشند و پیتر به طور اتفاقی مری جین رو به عقب پرت میکنه :

خب این هم یکی دیگه از ایستراگ ها :-)
منبع: b2n.ir/a83891
نقل قول کردن
apking1183
#9 apking1183 1401-05-25 16:46
عالی
نقل قول کردن
Scarlet Speedster
#10 Scarlet Speedster 1401-05-25 21:01
سلام
با تشکر از همه کسانی که مقاله رو خوندند و نظر دادند.
به نقل از mtm:
آفرین آقای طاها. گل کاشتی. افتخار میکنم به شما و میبالم به خودم و به سایتم که نیروهایی مثل شما تربیت کرده که مقالاتی مربوط به دنیای کمیک بوکی و ابرقهرمانان تو ایران مینویسن که هیچ کسی دیگه ای در هیچ جای دیگه ای از این مملکت نمیتونه بنویسه. مرحبا
بهترین شیوه برای تشکر از ایشون که میدونم چند ماهه روی این مقاله وقت گذشته و زحمت کشیده اینه که به دقت مقاله رو بخونیم و هرجایی ایراد تایپی بودن بگید تا تصحیح بشه و این مقاله از هر نظر perfect باشه

تشکر از شما که این لطف و اعتماد رو به من داشتید و مقاله ایستراگ های این فیلم رو هم به من سپردید. برام خیلی با ارزشه. امیدوارم تونسته باشم مقاله ای در حد و اندازه های سایت ارائه بدم.
به علاوه تشکر میکنم از استاد فقیه عزیز که لطف کردند و زحمت فایل های گیف مقاله رو کشیدند و البته عکس روی مقاله رو هم به زیبایی طراحی کردند.
این هم از سه گانه سم ریمی؛ دیگه بریم سراغ مرد عنکبوتی شگفت انگیز...
نقل قول کردن
spider_cat
#11 spider_cat 1401-05-26 13:10
واقعاً مقاله کامل و عالی بود ، آقای قوامی پور واقعاً خسته نباشید ، ازتون تشکر میکنم برای این مقاله که قطعا خیلی زمانبر و پر زحمت هم بوده
نقل قول کردن
amin Hajati
#12 amin Hajati 1401-05-26 16:35
دورود مقاله عالی بود آقای قوامی پور و به همه ی نکات اشاره کردید که خیلی دقت میخواد میخواستم بگم فونت پیام ونوم داخل مردعنکبوتی مجموعه کارتونی هم مورد استفاده قرار گرفت و این رو هم میشه به یکی دیگه از اشارات به این انیمیشن عالی اضافه کرد.
نقل قول کردن
Daniel
#13 Daniel 1401-05-29 00:49
خسته نباشید خدمت آقای قوامی پور بابت این مقاله کامل. واقعا از خوندنش لذت بردم دمتون گرم
نقل قول کردن
BlueCrown4
#14 BlueCrown4 1401-06-04 01:24
چقدر مقاله فوق العاده ای بود.
اولش که دیدم این مقاله ایستراگ مردعنکبوتی ۳ رو آقای ترابی ننوشته بودن متعجب شدم. ولی بعدش با خوندن مقاله به آقای قوامی پور احسنت گفتم. واقعا مقاله جوری بود که حس کردم آقای ترابی نوشتنش.
در هر صورت ممنونم از مقاله عالی آقای قوامی پور. کیف کردیم هممون.
من حدود ۱۵ بار این فیلم رو به صورت کامل نشستم دیدم و از بچگی عاشق این فیلم بودم و یه حس نوستالژیک خاصی داره و هنوز هم که هنوزه چند ماه یکبار میشینیم میبینمش و لذت میبرم. چقدر شاهکاره این سه‌گانه!
با این اوصاف تو این مقاله کلی چیز دیدم که این همه بار تو فیلم ندیده بودم و این نشان از معرکه بودن و دقیق بودن مقاله میده که باز هم به آقای قوامی پور تبریک و خسته نباشید میگم.
در کل علیرغم ضعف های بسیاری که این فیلم داشت (مخصوصا کل کاراکتر ادی براک) به خاطر نقطه قوت های بسیار بزرگی که داشت (به نظرم مردشنی این فیلم یکی از بهترین ویلن های تاریخ فیلم های کمیک بوکیه) من این فیلم رو هنوز هم علیرغم بدگویی های زیادی که علیهش شده خیلی دوست دارم و به نظرم یه فیلم به شدت آندرریتد محسوب میشه.
تشکر از سایت اسپایدی بابت تکمیل کردن ایستراگ های سه‌گانه ماندگار سم ریمی.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

تاپ 20 - سایت spidey.ir

 

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45