10 حقیقت مهمی که باید درباره ی «دکتر وینکلر» (Dr. Winkler) و دستگاه کنترل ذهن او بدانید

10-حقیقت-مهمی-که-باید-درباره-ی-دکتر-وینکلر-dr-winkler-دستگاه-شستشوی-مغزی-او-بدانید-فکتس-facts-حقایق-تاریخچه-دشمن-مرد-عنکبوتی-device-معرفی-شخصیت-بیوگرافی-brainwasher

در شماره های اخیر از کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز شاهد حضور مهم وسیله ای مرموز به نام "دستگاه وینکلر" بوده ایم و به همین بهانه میخواهیم شما را بیشتر با این دستگاه و مخترع آن آشنا کنیم ...

 

1- اولین حضور در دنیای کمیک

اولین بار ما دکتر وینکلر (با نام کامل «گرهارد وینکلر/Gerhard Winkler») را در شماره 59 از سری اول کمیک بوک های "مردعنکبوتی شگفت انگیز" دیدیم که سال 1968 بدست «استن لی» و «جان رومیتا سینیور» خلق شد. او دانشمندی بود که در زمینه هیپنوتیزم و کنترل و شستشو دادن ذهن دیگران تخصص داشت.

دکتر وینکلر

پیتر پارکر به تازگی از ماجراجویی سخت و طولانی با حضور «دکتر اختاپوس» رهایی یافته بود (او دچار فراموشی موقت شده بود و حتی بدون آنکه خودش بخواهد یا بداند با دکتر اختاپوس همکاری کرده بود!) و حالا امیدوار بود با دوستانش (گوئن استیسی، مری جین و هری آزبورن) بتواند کمی خستگی در کند ولی اشتباه میکرد. چون خیلی زود متوجه شدیم که دکتر وینکلر شخصیت خبیثی است که دستگاه پیشرفته ای خلق کرده که میتواند دیگران را شستشوی مغزی دهد تا کارهایی که ازشان میخواهد را برایش اجرا کنند. او این کار را با عکس گرفتن از آنها شروع میکرد و سپس قربانیان سرشناس او (که افراد بانفوذ و یا ثروتمند بودند) بدون آنکه خودشان بدانند به آزمایشگاه او میرفتند و او دستگاه را روی سرشان میگذاشت تا شستشوی مغزی شان دهد. یکی از این قربانیان سروان «جورج استیسی» (پدر گوئن استیسی) بود که مری جین واتسون در یک مراسم رقص ازش عکس گرفت تا نزد وینکلر برود و سپس اسناد مهم امنیتی را به سرقت ببرد (یک کارفرما به مری جین دستمزد خوبی داده بود تا از آدم های مهم طی مراسم عکس بگیرد در حالی که مری جین خبر نداشت این عکس گرفتن ها بخشی از فرایند شستشوی مغزی دکتر وینکلر هستند):

سروان جرج استیسی

سپس پیتر پارکر مشکوک و در هیبت مرد عنکبوتی وارد ماجرا میشه و در انتهای این شماره متوجه میشیم که فرد مرموزی که وینکلر برایش کار میکنه همان «ویلسون فیسک» ملقب به «کینگ پین» است که از دشمنان بزرگ مرد عنکبوتیه و در اینجا معرفی شده است:

کینگ پین مرد عنکبوتی

 

2- دکتر وینکلر دستگاه خودش را از تجهیزات نورمن آزبورن درست کرده بود

در شماره ی بعدی شاهد نبردی بین کینگ پین و اسپایدرمن بودیم. اسپایدرمن موفق به نجات جورج استیسی نشد و او که همچنان تحت کنترل ذهنی دستگاه دکتر وینکلر بود دست به سرقت اسناد مهمی زد. پیتر که پی به ماجرا برده بود نمیدانست چطور رفتار کند چون نمیخواست با لو دادن پدر گوئن به پلیس باعث ناراحتی دوست دخترش شود. در هر حال در شماره ی 61 از "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"، متوجه شدیم که دکتر وینکلر کارمند ««نورمن آزبورن» هم هست و دستگاه شستشوی مغزی اش را هم از تجهیزاتی که از شرکت آزبورن سرقت کرده ساخته! (اون موقع نورمن دچار فراموشی شده بود و یادش نمیومد که گرین گابلین بوده). دکتر وینکلر سپس بدستور کینگ پین دستگاه را به یکی از آزمایشگاه های نورمن منتقل میکنه:

نورمن ازبورن - وینکلر

در ادامه کینگ پین به افرادش دستور میده تا سروان و استیسی و دخترش را گروگان بگیرند و به آنجا ببرند که اسپایدرمن از راه میرسه و نبردی برای آزادی استیسی ها را شروع میکنه:

مبارزه با کینگ پین

 

3- کشته شدن دکتر وینکلر و نابودی دستگاه او

سپس نورمن آزبورن از راه میرسه و در حالی که از دیدن اتفاقاتی که داره در آزمایشگاهش میفته شوکه شده، از پشت سر به وینکلر حمله میکنه و باعث میشه اسلحه اش شلیک و به دستگاه شستشوی مغزی برخورد کنه و انفجار رخ بده:

حرکت نورمن

سپس دکتر وینکلر در اثر انفجار کشته و دستگاهش هم نابود میشه و اسپایدرمن هم گوئن استیسی و پدرش را نجات میده.

  

4- دکتر وینکلر قبلا پیتر پارکر/اسپایدرمن را هم شستشوی مغزی داده بود!

در شماره 7 از سری کمیک بوکی محبوب "قصه های ناگفته مردعنکبوتی" که داستان هایش در گذشته و در میان داستان های اولیه مرد عنکبوتی به قلم «استن لی» و «استیو دیتکو» اتفاق میفتاد (اینجا ترجمه شدن) دیدیم که پیتر پارکر که عینکش به تازگی در دعوایی با «فلش تامپسون» شکسته بود (در شماره 8 از "مردعنکبوتی شگفت انگیز" که اینجا ترجمه شده و اولین بار رُبات «مغز زنده» را در آن دیدیم)، متوجه شد که دیگر نیازی به عینک زدن ندارد چون نیش آن عنکبوت رادیواکتیو باعث شده بود بینایی اش عالی شود. ولی زن عمویش اصرار داشت حتما بره چشم پزشک! در هر حال او متوجه میشه یک مرکز داره به صورت رایگان معاینه چشم انجام میده و تصمیم میگیره بره اونجا و البته مشخصه که کاسه ای زیر نیم کاسه هستش و رئیس مرکز کسی نیست به جز دکتر «وینکلر» که تجهیزاتی داره که باهاش میتونه ذهن مردم رو کنترل کنه و ...!

وینکلر دستگاه

(همانطور که گفتم این کمیک در گذشته رخ میداد و بنابراین مربوط میشه به قبل از وقایع اولین حضور وینکلر در دنیای کمیک یعنی شماره 59 از "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" که در مورد شماره 1 بهش اشاره شد).

سپس پیتر پارکر (که در این مقاله گفته بودیم خودش را «پیتر پالمر» معرفی کرده بود تا شناخته نشه!) بی خبر از همه جا مینشینه تا دکتر وینکلر ازش تست بگیره در حالی که نمیدونه دستگاه وینکلر داره شستشوی مغزیش میده. سپس پا میشه و از مطب بیرون میره:

وینکلر دیوایس

سپس معلوم میشه که وینکلر با الکترو (از دشمنان اصلی مرد عنکبوتی که اینجا معرفی شده) نقشه ای چیدن که با شستشوی مغزی مردم شهر اونا رو وادار کنن پول و جواهر براشون بیارن! اسپایدرمن هم که با یک سری از سارقین بانک درگیر شده بود که ناگهان کنترل ذهنی وینکلر فعال شد و او کیسه پول های بانک را ورداشت و به مخفیگاه وینکلر و الکترو برد! (دیگر آدم های شهر هم که تحت کنترل ذهنی دستگاه وینکلر قرار گرفته بودند هم طلا و جواهر با خودشون آورده بودن).

قضه های ناگفته مرد عنکبوتی

(وینکلر و الکترو تعجب کردن که مرد عنکبوتی هم جزو اوناییه که شستشوی مغزی داده شده بوده!).

در هر حال وقتی الکترو رفت که ماسک از رو صورت اسپایدرمن برداره تا هویت مخفی ش رو کشف کنه ناگهان دو تا از همکلاسی های پیتر پارکر که اون موقع بدجوری افتاده بودن دنبال اسپایدرمن تا مشهور بشن، شروع به عکسبرداری کردن و فلش دوربین باعث شد مرد عنکبوتی به خودش بیاد و از کنترل ذهنی وینکلر خارج بشه و با الکترو بجنگه.

الکترو - اسپایدرمن

آخر داستان هم الکترو شکست خورد ولی وینکلر موفق به فرار شد.

 

5- هاب گابلین از دستگاه وینکلر استفاده کرد تا «ند لیدز» را شستشوی مغزی بده

هاب گابلین ند  لیدز

«نِد لیدز» (Ned Leeds) از شخصیت های مکمل مهم داستان های مرد عنکبوتیه که در این مقاله به طور کامل معرفی شده است. همانطور که در آنجا گفته شد، او برای مدتی تبدیل به شخصیت خبیثی به نام هاب گابلین شد (اینجا معرفی شده) ولی بعدا مشخص شد «رادریک کینگزلی» به عنوان هاب گابلین اصلی او را با استفاده از تجهیزات بر جای مانده از دستگاه وینکلر شستشوی مغزی داده بوده تا فکر کند هاب گابلین است و اینجوری نوعی بدل از خودش درست کند تا کسی به هویت واقعی هاب گابلین پی نبرد.

هاب گابلین

 

6- هاب گابلین خدمتکار خودش را هم با تکنولوژی دکتر وینکلر شستشوی مغزی داد

کلود - هاب گابلین

همانطور که در این مقاله گفته شد، یکی از کسانی که هویت هاب گابلین را داشته «کلود» (Claude) نام دارد که پیشخدمت رادریک کینگزلی بود ولی کینگزلی او را شستشوی مغزی داد تا به عنوان بدل خودش عمل کند و سپس کلود بدست گرین گابلین در داستان ملت "ملت گابلین" که در سایتمون ترجمه شده کشته شد (عکسش اینجاست). کمیکش رو هم میتونید اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

جانشین کلود

سپس دیدیم که کینگزلی در حال شستشوی مغزی فرد دیگری است تا جای کلود را بگیرد ...

 

7- آیا دکتر وینکلر واقعا مُرده است؟

در داستان فوق العاده ی "مرد عنکبوتی: شوالیه های مارول" که به طور کامل در اینجا ترجمه است شاهد اتفاق عجیبی بودیم! در شماره 4 از این داستان، دیدیم که دکتر وینکلر زنده است و برای خبیثی ملقب به «جغد» (The Owl) کار میکرد (جغد از وینکلر خواست تا الکترو و والچر را که ازش پول دزدیده بودند را شکنجه دهد!):

وینکلر - جغد

هیچ توضیح اضافی هم در این باره داده نشد و معلوم نشد وینکلر چطور زنده شده و این همه سال کجا بوده و چه کار میکرده (شایدم بیش از یک دکتر وینکلر داریم!) و از آن موقع تا به حال دیگر دکتر وینکلر را در کمیک های مارول ندیده ایم.

 

8- اخیرا بار دیگر از دستگاه وینکلر برای شستشوی مغزی ند لیدز و رادریک کینگزلی استفاده شد

اخیرا و در شماره های 11 تا 13 از سری جدید کمیک بوک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" شاهد بودیم که ند لیدز که مدتیه در داستان های مرد عنکبوتی برگشته (چطوری؟ این مقاله را بخوانید!)، بار دیگر به هاب گابلین تبدیل شده است! در واقع به نظر میرسید او را شستشوی مغزی داده اند تا شیفته ی نوعی تئوری توطئه درباره نورمن آزبورن بشود و درباره اش تحقیق کند (کمیکش اینجا ترجمه شده). همچنین او به هاب گابلین اصلی (رادریک کینگزلی) هم کمک میکرد و شاهد حمله ی دو هاب گابلین به طور همزمان به اسپایدرمن بودیم (کمیکش اینجا ترجمه شده).

دو تا هاب گابلین

اما پس از اینکه نورمن (که آن موقع آدم خوبی شده بود) به اسپایدرمن کمک کرد تا ند را شکست دهد، کینگزلی موفق به فرار شد و در کمال تعجب دیدیم که به جایی رفت که در آن دستگاه وینکلر قرار داشت:

رودریک کینگزلی

و معلوم شد خودِ کینگزلی هم توسط خبیثی دیگر به نام «کویین گابلین» (اینجا معرفی شده) شستشوی مغزی داده شده! (کمیکش اینجا ترجمه شده).

گابلین ملکه

(در واقع این کویین گابلین بوده که هم ند لیدز و هم رادریک کینگزلی را با استفاده از دستگاه وینکلر شستشوی مغزی داده بوده تا به نورمن آزبورن ضربه بزنه و ازش انتقام بگیره!).

 

9- کویین گابلین سعی کرد از دستگاه وینکلر علیه بن رایلی (کزیم) هم استفاده کنه

در شماره 47 از سری جدید کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (اینجا ترجمه شده است) دیدیم که بتی برنت (همسر ند لیدز) محل دستگاه وینکلر را پیدا کرده تا باهاش بیگناهی شوهرش را ثابت کنه:

بتی برنت - اسپایدرمن

دستگاه وینکلر

اما ناگهان او و اسپایدرمن با کَزیم (بن رایلی، کلونِ خبیثِ پیتر پارکر) و هالوز ایو (معشوقه ی بن رایلی) و کویین گابلین روبرو شدند. سپس در شماره ی بعدی (اینجا ترجمه شده) فهمیدیم که کویین گابلین به دروغ به بن رایلی قول داده بوده که میتونه با دستگاه وینکلر حافظه ی از دست رفته اش رو برگردونه در حالی که هدف واقعی اش اینه که بن را به یک گابلین تبدیل کنه تا اینجوری باهاش تسویه حساب کنه (البته توضیح داده نشد که دستگاه بن رایلی که همیشه به عنوان شستشوی دهنده ی مغزی ازش استفاده میشد از کی تا حالا میتونه دیگران را به گابلین تبدیل کنه؟!).

بن رایلی - کویین گابلین

ولی ناگهان اسپایدرمن سر میرسه و اجازه نمیده این اتفاق بیفته و کویین گابلین را شکست میده.

کویین گابلین - اسپایدرمن

اما نکته جالب اینه که کویین گابلین به طور غیر مستقیم اعلام میکنه که دستگاه وینکلر روی مردعنکبوتی هم استفاده شده در حالی که پیتر پارکر هیچ اطلاعی ازش نداره!

 

10- دستگاه وینکلر در تبدیل شدن مرد عنکبوتی به گرین گابلین نقش داشت!

چند وقت پیش بود که در شماره های 32 تا 35 از سری جدید کمیک های "امیزینگ اسپایدرمن" (اینجا ترجمه شده اند) شاهد بودیم که مردعنکبوتی گناهان نورمن آزبورن را دریافت کرد و به نسخه ای پلید از خودش تبدیل شد که گناهان نورمن آزبورن را با خودش حمل میکرد. در واقع آخرین فرزند کریون شکارچی و کویین گابلین با هم دیگر دست به یکی کردند تا گناهان نورمن آزبورن را بهش برگردانند. نقشه های کریون وقتی مرد عنکبوتی به جای نورمن به نیزه ی جادویی حاوی گناهان آزبورن برخورد کرد نقش بر آب شد. سپس درحالی که گناهان گرین گابلین در بدنش حرکت میکردند، مرد عنکبوتیِ انتقام جو، کریون را کتک زد و او را زنده به گور کرد. سپس به دنبال دوست دختر سابقش مری جین و عشق تازه اش، پال رفت.

مرد عنکبوتی خبیث

اما در نهایت و همانطور که پیش بینی میشد، گناهان آزبورن از وجود پیتر پارکر رفت و او دوباره به حالت اولش برگشت (نورمن موفق شد با همکاری با کریون، به مردعنکبوتی پلید با آن نیزه ی جادویی ضربه بزند و گناهان را بدین شکل از وجود پیتر بیرون بکشد. کریون هم قول داد نیزه را در زمین چال کند).

نیزه گرین گابلین

تا اینکه در شماره 50 از "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (اینجا ترجمه شده است) دیدیم که حدسیات ما درست بوده و نورمن دوباره خبیث و به گرین گابلین تبدیل شده. او با پیتر پارکر مبارزه کرد و هر دو سر از آزمایشگاه پیتر پارکر درآوردند و سپس گابلین با گفتن یک جمله ی فعال کننده باعث شد تا پیتر بار دیگر خبیث و به گرین گابلین تبدیل بشه!

پیتر پارکر گابلینی

گابلین توضیح داد که گناهان نورمن به طور کامل ذهن پیتر را ترک نکرده بودند و پیتر موقعی که خبیث شده بود، از دستگاه وینکلر روی خودش استفاده کرده بوده و بدین شکل تایید شد که کویین گابلین راست میگفته و پیتر بدون اینکه یادش بیاد، دستگاه وینکلر رویش استفاده شده بوده! (البته خوانندگان ندیده بودن که دقیقاً که کی و کجا اینکار رو کرده!).

دستگاه وینکلر - مرد عنکبوتی

و البته پیش نمایش های منتشر شده از سوی مارول تایید کردند که پیتر حداقل برای مدتی در هیبت گرین گابلین باقی خواهد ماند و با امثال "شش خبیث" مبارزه خواهد کرد ...

اسپایدر گابلین

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2024

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

معرفی تمام گابلین های كمیك های مرد عنكبوتی – قسمت سوم

معرفی تجهیزات گرین گابلین

شماره 50 از سری جدید کمیک بوک های "اسپایدرمن شگفت انگیز" ترجمه شد + لینک دانلود

10 حقیقت مهمی که باید درباره «اَشلی کافکا» (ASHLEY KAFKA) ملقب به «کویین گابلین/QUEEN GOBLIN» بدانید

لحظات ماندگار در كمیك‌ های مرد عنکبوتی: هویت هاب گابلین فاش میشود!

10 حقیقت مهمی که باید درباره «ند لیدز» (NED LEEDS) بدانید

چیزهای جالبی که درباره مردعنکبوتی نمیدانستید! قسمت 53

خبر داغ؟ مردعنکبوتی به گرین گابلین تبدیل میشود (دوباره!)

خبر داغ: بازگشت گرین گابلین و گوئن استیسی به کمیک های مردعنکبوتی!

سری کمیک های مردعنکبوتی شگفت انگیز (THE AMAZING SPIDER-MAN) با ترجمه فارسی

10 مشکلی که در داستان های فعلی مردعنکبوتی وجود دارند و باید حل شوند

مردعنکبوتی به زودی به «گرین گابلین» تبدیل میشود!!!

دارک ترین، خشن ترین و خفن ترین داستان های مردعنکبوتی!

20 مرد عنکبوتی دارک در دنیای کمیک!

همه چیز درباره گرین گابلین (GREEN GOBLIN)

10 راز بزرگ در داستان های مردعنکبوتی

10 تغییر بزرگ در دنیای کمیک بوک های مرد عنکبوتی در دهه گذشته

10 تغییر بزرگی که مرد عنکبوتی در طول عمرش تجربه کرده است

10 دفعه ای که ابرقهرمانان کمیک بوکی دشمنان خود را لت و پار کردند!

10 خبیثی که تقریبا زندگی مرد عنکبوتی را نابود کردند!

10 داستان جنجالی مرد عنکبوتی در دنیای کمیک

 رتبه بندی 10 داستان احساسی/عاطفی مرد عنکبوتی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

E-spider
#1 E-spider 1403-03-20 06:46
باح باح! عجب مقاله ای
عاشق اینم که استاد ترابی میزنه به عمق تاریخ و از یک موضوع به نظر ساده مقاله ای توپ در میاره
تو اینترنت هم چک کردم. هیچ سایت دیگه ای به غیر شما تو دنیا نیست که درباره این شخصیت و اختراع مهم مقاله فکتس کار کرده باشه
نقل قول کردن
Omni-man
#2 Omni-man 1403-03-20 21:00
سلام مقله عالی بود،
من فکر میکنم در سریال مرد عنکبوتی خارق العاده دکتر اختاپوس نقشه ای شبیه به نقشه وینکلر داشت! البته کنترل ذهنی در کار نبود اما اختاپوس گوئن رو گروگان گرفت و سروان استیسی رو مجبور کرد که اطالاعات امنیتی رو براش بدزده.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید