پاسخ به 10 سوال مهم و پرتکرار درباره بتمن

پاسخ-به-10-سوال-مهم-و-پرتکرار-درباره-بتمن

این مقاله به مناسبت اکران فیلم بتمن مت ریوز تقدیم به شما می‌‌گردد.

مقدمه: بی‌تردید بتمن یکی از محبوب ترین قهرمانان دیسی و یکی از شناخته شده ترین نماد های دنیای سرگرمی است. این قهرمان شنل ‌پوش در طول تاریخ در گونه های مختلف سرگرمی همچون کمیک بوک، سینما، انیمیشن و ویدئو گیم حضور چشمگیری داشته، به طوری که امروزه اغلب مردم او را میشناسند. با این وجود، شخصیت مرموز و پیچیده بتمن باعث شده که سوالات زیادی درباره او و داستان هایش در ذهن هواداران به وجود بیاید. بسیاری از طرفداران پاسخ این سوالات را به طور کامل نمی‌دانند و شاید شما هم یکی از آنها باشید. بنابراین امروز در خدمت شما هستیم تا به 10 سوال رایج طرفداران درباره شوالیه گاتهام پاسخ بدیم.

 

10- آیا بتمن تا حالا کسی رو کشته؟

آیا بتمن کسی رو کشته

یکی از پراهمیت ترین و رایج ترین سوالات اینه که آیا بتمن، یعنی کسی که شعار "من نمیکشم" به سرلوحه کارش تبدیل شد، تا به حال مرتکب قتل شده یا نه. خب ابن سوال پیچیده تر ای اونه که بشه با یک بله یا خیر ساده جوابش داد. ولی در ساده ترین جواب ممکن میشه گفت بله، بتمن آدم کشته. بتمنِ عصر طلایی بارها دستش به خون آلوده شده. در اون دوران بتمن خیلی با چیزی که امروزه می‌شناسیم فرق داشت. در اون زمان بتمن هیچ مشکلی با کشتن بقیه نداشت و به راحتی مرتکب قتل میشد. مثلا در شماره 27 از کمیک های Detective Comics بتمن یک خلافکار رو به داخل یک بشکه اسید هل داد و گفت "حقش بود که همچین مرگی نصیبش بشه" یا مثلا در شماره 37 از همین کمیک ها بتمن باعث شد که یک شمشیر وارد سر یک خلافکار بشه. او حتی در شماره 1 از کمیک های "بتمن" یک نفر رو به شکل فجیعی با طناب از هواپیمای خفاشی خودش یا همون "بت پلین" (Bat-Plane) آویزون کرد و دار زد. مثال های زیادی دیگری هم در این باره وجود دارند؛ پس همانطور که می‌بینید بتمن در دوران عصر طلایی دنیای کمیک مثل آب خوردن آدم میکشت. اما مسئله اصلی اینجاست که این نسخه از بتمن از نظر فنی دیگه کَنون (Canon) نیستند. واژه Canon در زبان انگلیسی به معنای "معیار" یا "ملاک قضاوت" است ولی به لطف دنیای کمیک معنی خاص تری پیدا کرده که باید درباره اش توضیح بدهم. چیزی که کنون است یعنی بخشی از تاریخچه رسمی و تایید شده فلان شخصیت است. به طور مثال گزیده شدن پیتر پارکر توسط یک عنکبوت رادیو اکتیو کنون است یا کشته شدن پدر و مادر بروس وین به دست جو چیل هم کنون است. ولی مثلا در داستان Gotham by Gaslight شاهد بودیم که پدر و مادر بروس وین توسط «جک قصاب» (Jack the Ripper) کشته شدند که این دیگر کنون محسوب نمیشه چون در دنیایی غیر از دنیای رسمی و تایید شده دی سی رخ داده. همانطور که گفته شد، نسخه عصر طلایی بتمن که یک قاتل تمام عیار بود، دیگه کنون نیست. ولی توجه کنید که قتل های بتمن فقط به دوران عصر طلایی محدود نمیشن، به طوری که حتی نسخه فعلی بتمن هم دست به اعمال مرگباری زده. مثلا در شماره 6 از رویداد "بحران نهایی" (Final Crisis) دیدیم که بتمن مجبور شد «دارکساید» رو بکشه و یا در شماره 7 از کمیک All Star Batman and Robin the Boy Wonder بتمن عده ای از خلافکاران رو به آتش کشید و در کمال تعجب در حالیکه خلافکاران داشتند زنده زنده می‌سوختند، مشغول معاشقه با قناری سیاه بود! در نتیجه، باید بگم که بله، بتمن به طور رسمی آدم کشته.

 

9- آیا بتمن تا به حال جوکر رو کشته؟

بتمن - ژوکر

سال‌های سال است که هواداران بتمن به نکته‌ای فکر می‌کنند که شاید کلیدی‌ترین رمز کمیک‌های شوالیه سیاه‌پوش باشد: آخر چرا بتمن دشمن شماره یک خود یعنی جوکر را نمی‌کشد و خودش و دنیا را از شر این قاتل روان‌نژند رها نمی‌کند؟ در حقیقت این دو کاراکتر مدت‌هاست که درگیر یک بازی موش و گربه کش‌دار شده‌اند: جوکر هميشه دست به جنایت می‌زند. بتمن با مشقت فراوان او را شکست می‌دهد و به زندان می‌اندازد و سپس جوکر برای هزارمین بار از زندان می‌گریزد. آیا وافعاً ساده‌تر و مفیدتر نبود اگر بتمن، جوکر را می‌کُشت؟ در پاسخ به اين سئوال باید گفت که بتمن هرگز جوکر را نمیکشد چون میداند اگر اين کار را کند به ورطه ای میافتد که دیگر نمیتواند از آن خارج شود و آن ورطه جنون نام دارد! دشمنی آنها از اين رو جاودانه است چون که جوکر مظهر همه آن چیزی است که بتمن با آن میجنگد: هرج و مرج بی منطق و غیر قابل کنترل، یعنی دقیقا همان چیزی که باعث شد پدر و مادرش کشته شوند. در واقع بتمن و جوکر دو روی متفاوت یک سکه هستند: بتمن سمبل نظم ،عقل و قانون و جوکر سمبل بی نظمی، بی عقلی و بی قانونی.

بنابراین بتمن هرگز راضی به کشتن جوکر نمیشود چون با اینکار خودش هم بخشی از جنون بی منطق جوکر شده است ... به علاوه هیچ کدام از دشمنان بتمن نمیتوانند مثل جوکر او را به چالش بکشند چون آنها همگی انگیزه منطقي خود را برای شرارت دارند و بتمن معمولا از متدی ثابت برای شکست آنها استفاده میکند. ولی جوکر؟ او موجودی روان پریش که هیچ هدف خاصی در زندگی ندارد. کتک می‌خورد ولی همچنان می‌خندد. او انگیزه‌ای هم ندارد. نه پول نه ثروت نه احترام و نه قدرت و جاه و مقام. او فقط وقتی لذت می‌برد که جهان بسوزد و برای اين کار هر کاری می‌کند. به قول معروف "هیچ چیز خطرناک تر از فردی که چیزی برای از دست دادن ندارد، نیست". در هر حال برای یافتن پاسخ دقیق این سوال که "آیا بتمن تاکنون جوکر را به قتل رسانده؟" مجبوریم به کندوکاو در تاریخچه بتمن بپردازیم. در این مقاله خواندیم که جوکر قرار بود در اولین حضورش در دنیای کمیک کشته بشه! اولین حضور جوکر در دنیای کمیک در شماره 1 از کمیک Batman که سال 1940 منتشر شد، به وقوع پیوست. جوکر در دو داستان نسبتا کوتاه در این کمیک حضور داشت. در پایان اولی به زندان میفته:

و سپس در داستان دوم شاهد هستیم که دوباره برمیگرده و در پایان هم وقتی داره با بتمن نبرد تن به تن انجام میده به خاطر اصابت چاقو کشته میشه.

گفته ميشه خالقین بتمن یعنی باب کین و بیل فینگر میخواستند او را در همان حضور نخست خودش برای هميشه بکشند! چون در آن زمان رسم نبود که شخصیتی خبیث در یک شماره حضور پیدا کنه و بعدا دوباره او را بیینیم. یعنی نویسندگان و طراحان کمیک چندان به آینده فکر نمیکردند و چیزی به نام در هم تنیدگی داستانی (continuity) وجود نداشت! اما خوشبختانه سردبیر کمیک های بتمن در آن زمان یعنی «ویتنی الس ورث» احساس کرد که حیفه این شخصیت اینقدر زود کشته بشه بنابراین از باب کین خواست تا یک پانل در انتهای اضافه کنه که در آن نیروهای پلیس در آمبولانسی که داره جوکر را حمل میکنه میگویند : "خدای من! اون هنوز زنده است!".

بنابراین در این مورد بتمن مرتکب قتل جوکر نشده. در طول سال ها جوکر بارها کارد رو به استخوان بتمن رسونده به طوری که بتمن تا مرز کشتن او پیش رفته اما همیشه سعی کرده که نزاره دست هاش به خون جوکر آلوده بشوند. بدون شک بتمن هیچوقت به اندازه کمیک "جوک کشنده" (killing Joke) به کشتن جوکر نزدیک نشده (می‌تونید این کمیک رو با ترجمه فارسی از اینجا بخونید). این کمیک یکی از داستان های مهم و برتر تاریخ بتمن است. البته اين داستان دارای یکی از جنجالی ترین پایان های تاریخ بتمن هم هست. یعنی پس از اينکه بتمن جوکر را دستگیر میکند و با هم درباره ماهیت چرخه ای (cyclical) رابطه خود بحث میکنند . جوکر جوکی میگوید که باعث خنده هر دوی آنها میشود. بتمن دست‌هایش را روی شانه های بتمن می‌گذارد و داستان به پایان می‌رسد. برخی از نویسندگان مثل «گرنت موریسون» اعتقاد دارد که اين صحنه به طور استعاری و غیر مستقیم میخواهد نشان دهد که بتمن در پایان داستان جوکر را میکشد (به خاطر همینه که نام داستان "killing joke" است). برخی دیگر هم اعتقاد دارند که این صحنه مبهم و ناقص است.

کیلینگ جوک

اگرچه تئوری های زیادی درباره پایان این کمیک مطرح شده‌اند اما هیچوقت به صراحت گفته نشد که بتمن گردن جوکر را می‌شکند. با بررسی بقیه کمیک های بتمن، می‌توان به این موضوع پی برد که بتمنِ جهان اصلی دیسی، هرگز جوکر را نکشته است.

 

8- آیا بتمن تاکنون از تفنگ استفاده کرده؟

آیا بتمن تاکنون از تفنگ استفاده کرده

یکی از حقایقی که درمورد بتمن وجود داره، اینه که او از اسلحه های گرم متنفره چون پدر و مادرش توسط یک مرد مسلح به قتل رسیدند. بنابراین بتمن اصلا میونه خوبی با تفنگ نداره و هرگز از اون استفاده نمیکنه. البته بهتره بگیم بتمن "سعی میکنه" که از سلاح های گرم دوری کنه. نسخه های قدیمی‌تر بتمن مثل بتمنِ عصر طلایی، مشکلی با حمل و استفاده از تفنگ نداشتند. ولی اگه اون نسخه رو هم فراموش کنیم، بتمن در داستان های دیگری هم دوباره به اسلحه روی آورده. مثلا او در داستان "بتمن: سال دوم" (Batman: Year Two) تصمیم گرفت که دوباره از تفنگ استفاده کنه و در رویداد بحران نهایی هم شاهد بودیم که بتمن ناچار شد با یک گلوله رادیونی به زندگی دارکساید خاتمه بده. پس در کلام باید گفت که شاید بتمن به طور معمول برای دستگیر خلافکاران خرده پا دست به اسلحه نمیشه، ولی بتمن چندبار سابقه داشته که از تفنگ استفاده کنه.

 

7- آیا بتمن تا حالا سوپرمن رو شکست داده؟

بتمن علیه سوپرمن

همونطور که قبلا در این مقاله گفته بودیم بتمن و سوپرمن از برترین رفقای دنیای کمیک هستند. البته اونا دقیقا نقطه مقابل هم هستند و مثل شب و روز می‌مانند. یعنی بتمن انسانی است که از درون تراژدی رشد کرده و یک جهان بینی بدبینانه دارد. سوپرمن هم یک بیگانه مهاجر است که تربیت خانوادگی اش باعث شده تا دید و جهان بینی بسیار مثبت و خوش بینانه ای داشته باشد. اما اکثر رفافت های برتر دنیای کمیک از دل تضاد ها خلق شده اند و این برای سوپرمن و بتمن کاملا صادق است. در واقع آنها عمیقا برای همدیگر احترام قائل هستند و میدانند که قابلیت هایی دارند که تکمیل کننده یکدیگر هستند یعنی باید برای پیروزی گاهی هم بدبین بود و هم خوش بین! تضاد اخلاقی این دو باعث شده که آنها چندبار با هم درگیر شوند اما حالا سوال اینجاست آیا در این مواجه ها بتمن تا حالا تونسته حریف سوپرمن بشه. مطمئن سوپرمن از قوی‌ترین شخصیت های دنیای کمیکه و به خاطر لیست بلندبالای توانایی هاش، کمتر کسی میتونه از پسش بر بیاد. اما در مقابل شاید بتمن قدرت فرابشری نداشته باشه، ولی هوش و نبوغ او باعث شده که به حریف خطرناکی برای سوپرمن تبدیل بشه. جالبه که بتمن چندبار سابقه داشته که بر سوپرمن غلبه کنه. او معمولا با استفاده از یکی از نقاط ضعف سوپرمن پیروز میشه یا در برخی مواقع با فریب دادن سوپرمن اون رو وادار به دست کشیدن از مبارزه، یا تسلیم شدن میکنه.

 

6- آیا نقشه های ضد لیگ عدالتِ بتمن واقعا جواب می‌دهند؟

کمیک جاستیس لیگ

توی کامیک ها بتمن خیلی بدگمانه. حالا چرا؟ او به طور فوق العاده ای نقشه ها و راه هایی ساخته که چجوری تک تک اعضای جاستیس لیگ رو شکست بده (البته اگه یه وقت خبیث شدند ) و جالب تر اينکه نقشه ی شکست خوردن حتی خودش هم کشیده ! بتمن از اون دسته قهرماناییه که هیچ قدرت فرا بشری ای ندارند ولی به جاش نقشه های مختلف رو برای اتفاقات مختلف میکشه. فرقی هم نداره ممکنه چقدر غیرممکن یا ممکن باشه، او همیشه ترفند هایی در آستین داره. شاید این نقشه های ضد لیگ عدالت روی کاغذ کارساز باشند اما سوال اینجاست که آیا در عمل این نقشه ها به کار می‌آیند یا خیر. خب جواب مثبته چون دو داستان "لیگ عدالت: برج بابل"  (JLA: Tower Of Babel) و "بتمن: پایان بازی" (Batman: Endgame) ثابت می‌کنند که نقشه های بتمن برای شکست دادن لیگ عدالت کافی هستند. در کمیک برج بابل، «راس الغول» برنامه های ضد لیگ عدالت بتمن رو از دزدید و با اسنفاده از اون ها لیگ عدالت رو مغلوب خود کرد. در داستان پایان بازی هم اعضای لیگ عدالت توسط جوکر به یک سم خاص آلوده شده، و به شدت دیوانه شدند. در نتیجه بتمن مجبور شد که سراغ فایل های ضد لیگ عدالت بره و این برنامه ها دوباره موفقیت آمیز ظاهر شدند. بنابراین اگه این نقشه دقیق و درست اجرا بشوند، می‌تونند لیگ عدالت رو از پا در بیارن!

 

5- بروس وین چطور از راه های دیگری به جز مبارزه با جرم و جنایت، به گاتهام کمک می‌کند؟

بروس وین از ثروتمندترین قهرمانان دیسی است چراکه او صاحب "شرکت وین" (Wayne Enterprises) می‌باشد. شرکت وین با نام WayneCorp نیز شناخته می‌شود و یک کمپانی بزرگ و در حال رشد و چند ملیتی است. شرکت وین و بنیاد وین عمدتا توسط مدیر و دوست بروس وین، لوشس فاکس اداره می‌شوند. فاکس بیشتر تصمیمات شرکت را به نفع بروس وین اتخاذ می‌کند، زیرا زمان بروس وین عمدتاً به عنوان بتمن اشغال شده‌است. شرکت وین در آثار فیلم و تلویزیونی به عنوان یک کنگلومر تجاری معرفی شده‌است، که طبق استانداردهای یک شرکت چند ملیتی مدل سازی شده است. گفته میشود شرکت وین بسیار قدیمی است و در قرن هفدهم توسط نیاکان بازرگان خانواده وین تأسیس شده است ولی آلن وین، پسر و وراث قاضی وین در قرن نوزدهم رسما آن را به یک شرکت بزرگ تبدیل کرد. او که پدر بزرگ بروس وین بود، شعبه های وین حمل و نقل، وین شیمیایی و وین را ساخت. راستش بتمن با پول و منابعی که در اختیار داره، می‌تونه خیلی بیشتر از کتک زدن خلافکاران به گاتهام کمک کنه. بنابراین او به خاطر ثروت‌ش مسئولیت بزرگی به دوش دارد، اما بروس تا چه اندازه به این مسئولیت توجه میکنه؟ خب به هر حال شرکت وین از منابع اشتغال زایی بزرگ گاتهام محسوب میشه و مشاغل زیادی با درآمد مناسب ایجاد کرده. همچنین خود بروس وین شخصا مبالغ زیادی رو به انواع خیریه ها اهدا میکنه تا در رهایی مردم از فقر موثر باشه. برای مثال او به انجمن های اهدای غذا به افراد محتاج، کلینیک های رایگان و بسیاری از دیگر موسساتی که به مردم کمک می‌کنند، کمک مالی می‌کند. البته میشه گفت که بروس به نسبت ثروت‌ش به اندازه کافی به مردم گاتهام کمک نمیکنه‌، ولی مطمئنا او خیلی نیکوکار تر از چیزیه که به چشم میاد.

 

4- آیا بتمن تمام ثروت‌ش رو از دست داده؟

ثروت  بتمن

شاید شما هم شنیده باشید که بتمن یک بار تمام پولش رو از دست داد. شاید این اتفاق کمی غیرقابل تصور باشه اما در جریان داستان "جنگ جوکر"  (Joker War)، جوکر تمام پول بروس وین رو دزدید، اما «زن گربه‌ای» اون رو پس گرفت. متاسفانه در پایان همه‌چیز با خوب و خوشی ختم به خیر نشد زیرا جوکر فاش کرد که بروس وین مقدار خیلی زیادی از دارایی های شرکت وین رو به کمپانی های ساختگی و حساب های خارج از کشور انتقال داده. البته هدف بروس فقط این بود که با استفاده از این پول ها برای ایجاد تجهیزات و مبارزه با جنایت استفاده کنه. اما از اونجایی که هیچکس از هویت بتمن باخبر نبود، این اقدام بروس به عنوان اختلاس شناخته شد. از طرفی بتمن نمی‌تونست علت این موضوع رو به خاطر هویت مخفی‌ش توضیح بده. اگرچه شرکت وین توانست این اتهامات رو از خودش دور کنه، اما هنوز عموم مردم به بروس، به چشم یک اختلاسگر نگاه می‌کنند و دولت حالا بر امور مالی بروس وین نظارت داره. همچنین بعد از این اتفاق، بروس از هیئت مدیرهٔ شرکت وین اخراج شد و حالا باید خیلی مراقب باشه که با پولش چیکار می‌کنه.

 

3- آیا تیمارستان آرکهام اصلا کاربردی داشته؟

همانطور که در این مقاله گفته شد "تیمارستان الیزابت آرکهام برای بیماران روانی مجرم" که معمولا تیمارستان آرکهام نامیده میشود یک بیمارستان روان‌پزشکی در دنیای دی سی است که معمولاً در داستان‌های بتمن به کار میرود و اکثر جنایتکاران روانی که توسط بتمن دستگیر می‌شوند به اين بیمارستان منتقل می‌شوند که از معروفترین آن‌ها می‌توان به جوکر، دوچهره، ریدلر و بلک ماسک اشاره کرد. نام اين تیمارستان از آرکهام، ماساچوست گرفته شده‌است، که شهری خیالی در یکی از داستان‌های کوتاه ترسناک اچ پی لاوکرفت است. بنیان‌گذار آن فردی به نام آمادئوس آرکهام بوده‌است، و زمانی که همسر و فرزند وی توسط یک بیمار روانی کشته می‌شوند محل خانه که در بیرون شهر گاتهام سیتی قرار داشت و متعلق به مادرش (الیزابت) بود به زندانی کردن اینگونه جنایتکاران اختصاص یافت. شکی نیست که تیماستان آرکهام، برترین و شناخته شده‌ ترین زندان در دنیای کمیک، و همچنین یکی از اجزای جدانشدنی در داستان های بتمن است. ولی همونطور که احتمالا می‌دونید از آرکهام به عنوان یکی از بی‌مصرف ترین چیزها در دنیای کمیک یاد میشه! چراکه همیشه بتمن با سختی و مشقت دشمنانش رو در این تیمارستان زندانی میکنه ولی اون ها برای بار هزارم فرار می‌کنند و این چرخه تکرار میشه. حالا سوال پیش میاد که ایا آرکهام در طول این 50 سالی که در کمیک های بتمن وجود داره، تا حالا به درد‌ بخور واقع شده؟ نه، به هیچ وجه. علاوه بر اینکه آرکهام به عنوان یک زندان هیچوقت خوب عمل نکرده، این تیمارستان حتی در درمان ابرشرورها هم هرگز مفید نبوده. البته گاهی اوقات خبیث هایی مثل دوچهره سابقه داشته اند که در آرکهام درمان شده و از آن خارج شوند، اما آنها همیشه، مجددا به شرارت روی می‌آورند.

 

2- چند تا رابین داریم؟

چند تا رابین داریم

مسلما رابین شناخته شده ترین و نمادین ترین دستیار (sidekick) قهرمان در دنیای کمیکه. البته همه می‌دونند که بیش از یک رابین در کمیک های بتمن حاضر شده، ولی سوال اینجاست که تاکنون چند نفر میراث رابین رو به دوش کشیده‌اند؟ جواب ساده‌ است، تا حالا شش رابین وجود داشته اما فقط پنج تای آنها در دنیای اصلی دیسی قرار دارند. اولین رابین و اولین دستیار تاریخ کمیک ‏، دیک گریسون یکی از اعضای سیرک هالی و نمایش گریسون های پرنده بود که یک شب پدر و مادرش جلوی چشمش کشته شدند ولی خوشبختانه بروس وین آنجا حضور داشت و او را به فرزند خواندگی قبول کرد تا دیک گریسون به سرنوشت بدی دچار نشود.

دیک گریسون

دیک میخواست انتقام پدر و مادرش را بگیرد ولی بروس او را آرام میکند و هویت مخفی اش را به او میگوید تا بتواند راضی اش کند که کسی را نکشد. دیک برعکس بتمن فردی پرشور و نشاط است که از محبوب ترین شخصیت های دی سی به شمار می رود. دیک سال ها به عنوان رابین کنار بتمن بود ولی بخاطر اختلاف نظراتی که با بتمن داشت از وی جدا شد و تبدیل به نایت وینگ(یک فهرمان کریپتونی) شد و تنهایی با جرم و جنایت مبارزه کرد ولی هميشه به بتمن پایبند بود و در صورت نیاز به او کمک منکرد. همچنین پس از مرگ بتمن . دیک جانشین ببمن شد و با دیمین به مبارزه با جرم و جنایت پرداخت. همچنین دیک گریسون توانایی رهبری زیادی دارد و گروه تین تایتانز را خلق کرد و رهبر آن شد. الان در رویداد ریبرث او رهبر گروه تایتانز شده و در بلادهون با جرم و جنایت مبارزه میکند.

جیسون تاد

بعد از اينکه دیک گریسون از بتمن جدا و تبدیل به نایت وینگ شد، بتمن دستیاری نداشت تا اينکه پسری را در حال دزدیدن لاستیک های بت موبیل پیدا کرد. جیسون بعد از مرگ پدر و مادرش زندگی سختی داشت و به دزدی روی آورده بود که بتمن از جیسون مراقبت کرد و به اون آموزش داد تا بتونه از خودش محافظت کنه. ولی جیسون زیادی خشن بود و در آرک مرگ در خاندان توسط جوکر به طرز وحشیانه ای کشته شد. بعد هم دوباره زنده شد( به دو روش متفاوت!) و میخواست از بتمن بخاطر اینکه جوکر رو نکشته انتقام بگیره. جیسون تبدیل به ضدقهرمان شد و به عنوان ردهود در گاتهام با جرم و جنایت مبارزه میکرد و ترسی از کشتن نداشت. جیسون میخواست جوکر رو بکشه ولی بتمن مانعش شد و بعد اون هم تنهایی با جرم و جنایت مبارزه کرد و یکی از عضو های مخفی بت فمیلی شد. همچنین در ریبرث ، به همراه خلافکاری به نام آرتمیس و بیزارو ، دارک ترینیتی دی سی شدند و در کمیک Red Hood And The Outlaws ماجراهایی باهم دارند.

تیم دریک (Tim Drake)

تیم دریک وقتی نه سالش بود به عنوان راببن سوم انتخاب شد. او کسی است که توانست هویت بتمن و رابین را از روی حرکات آکروباتیک دیک گریسون بفهمد.او همچنین فهمید دیک گریسون رابین اول و جیسون تاد رابین دوم بوده و ناراحی بتمن بخاطر مرگ جیسون بوده است در نتيجه تصمیم میگیرد به بتمن کمک کند و رابین سوم شود. زمان تمرین دادن تیم بیشتر از بقیه رابین ها طول کشید زیرا بتمن نمیخواست دوباره اتفاقی مانند جیسون برای کسی بیفتد. بعد از مرگ بتمن توسط دارک ساید ، تیم عنوان رد رابین را برگزید و تنهایی به مبارزه با جرم و جنایت پرداخت و رابین بودن را به دیمنن سپرد. درحال حاضر، کمیک های کارآگاهی تیم به همراهی استفانی براون در ریبرث رخ می دهد.

دیمین وین

دیمین اولین بار درکمیک بتمن : پسر اهریمن به عنوان نوزادی بی نام و نشان دیده شد ولی مانور زبادی بر روی او داده نشد. سپس در آرک داستانی بتمن و پسرش (2006) به عنوان پسر بروس و تالیا الغول معرفی شد. دیمین کسی بود که از بچگی با لیگ آدمکش ها آموزش دنده بود و برعکس بتمن علاقه زیادی به کشتن داشت اما او تحت تاثیر بتمن قرار گرفت و مانند بتمن مخالف کشتن شد. بعد از اينکه دیک گریسون بتمن شد (مرگ بتمن به دست دارک ساید) ، تیم دریک هم رد رابین شد و دیمین توانست رابین شود و ماجراهای او و دیک گریسون شکل گرفت که رابطه ای برادرانه و فان دارند. در ریبرث هم دیمین به تین تایتانز پیوست و جای خالی دیک گریسون در گروه را پر میکند.

استفانی براون

استفانی دختر یکی از خلافکارای گاتهام بود که در ابتدا به عنوان اسپویلر جنایت میکرد ولی چون عاشق تیم دریک بود از جنایت دست کشید و کمک تیم دریک میکرد. وقی تیم تبدیل به رد رابین شد ، استفانی بتمن را راضی کرد که لباس رابین را بپوشد و توانست اولین رابین دختر شود. توانایی‌اش نسبت به بقیه رابین ها پایین تر بود و بتمن خیلی با او کار کرد با بتواند به سطح مورد نظر برسد. همچنین وقی باربارا فلج شد و کاساندرا کین هم دیگر نمی خواست لباس بیگرل را بپوشد ، لباس بتگرل را پوشید و به عنوان بتگرل مقابل جرم و جنایت ایستاد .

این 5 نفر که رابین های دنیای اصلی دیسی بودند، ولی یک رابین دیگر هم داریم که متعلق به دنیای کمیک "بازگشت شوالیه تاریکی" است.

کری کلی، رابینی بود که فرانک میلر برای کمیک بازگشت شوالیه تاریکی خلقش کرد و بعد اون هم پیداش نشد. وقتی بتمن پیر شده بود و به شدت آسیب میدید کری با بتموبیل بتمنو به بتکیو برد و بعد اونم لباس رابین رو به تن کرد با اينکه بتمن کاملا مخالف این قضیه بود. کری استعداد خوبی در تیراندازی داشت و بیشتر اوقات پلخمونش (تیرکمون دستی) همراهش بود. بعد ها هم در شوالیه تاریکی دوباره ضربه میزند به عنوان "Catgirl" بازگشت و به بتمن کمک کرد تا مقابل لکس و برینیاک قرار بگیره و لقب "دختری که بتمن هیچوقت نداشت" رو گرفت ولی دیک گریسون پیش بتمن برگشته و به کری هم نیازی نبود و بعد اون هم غیبش زد.

 

1- چند تا بتمن داریم؟

چند تا بتمن داریم

در دنیای کمیک رسیدن میراث قهرمانان به اشخاص مختلف چیزی کاملا طبیعی‌ست و در مورد بتمن هم صدق میکنه. اگرچه شناخته شده ترین و اصلی‌ ترین بتمن همون بروس وینه، اما در طول تاریخ افراد دیگه ای هم بوده‌اند که از لقب بتمن استفاده کرده‌اند. البته بعضی از آنها برای مدت خیلی کوتاهی لباس بتمن را پوشیده‌اند و اگه بخوایم کلی بگیم، تاکنون علاوه بر بروس وین، سه نفر دیگر نام بتمن رو به دوش کشیده‌اند. بعد از قضیه شکسته شدن کمر بتمن توسط «‌بین»، «جین پاول ولی» ملقب به «عزرائیل» جانشین بتمن شد. او هیچ مشکلی با کشتن نداشت و به عنوان یکی از خشن ترین کاراکتر های دیسی شناخته میشه. در اوایل قرن بیست و یکم و بعد از کشته شدن بتمن به دست دارکساید، دیک گریسون جای او گرفت و به سومین بتمن تبدیل شد. همچنین بعدها پسر لوشس فاکس (از دوستان بروس وین) به نام «لوک فاکس» ، به بتمن تبدیل شد.

 

کیارش یارویسی

(Kia Iron Man)

منبع: CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

همه چیز درباره بتمن

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Lincoln
#1 Lincoln 1400-12-14 08:15
ممنون خیلی مقاله خوبی است من همیشه برام سوال بود که چرا بتمن جوکر رو نمی‌کشه ؟؟
خب بتمن یه شخصیت هست که ارتباط برقرار کردن باهاش خیلی سخته کلا آدم درد و رنج کشیده عجیبی هستش. ولی واقعا ادم برای این همه سوال پیش می اد که شما در مقاله گذاشتید.
نقل قول کردن
amin Hajati
#2 amin Hajati 1400-12-14 10:50
درود اقای یاروسی این سوالات از خیلی وقت پیش(10 یا حتی بیشتر) ولی هیچ کسی جواب درست یا قطعی نداده بود(یا خواطر اینکه هوادار بتمن بودن یا از بتمن بدشون میومد یا فقط ا ز روی فیلم و کارتون حرف میزدن) و بعضی ها از خودشون داستان می بافتن
تشکر از مقاله عالی حتما نظرم رو در مورد مقاله میگم
نقل قول کردن
Billy Batson
#3 Billy Batson 1400-12-14 10:51
سلام. مقاله خیلی جامع و کاربردی بود و جواب خیلی از سوالاتم رو گرفتم. خیلی ممنون از آقای یاروسی بابت ترجمه مقاله. در مورد شماره ۱٠، یکی از چیز هایی که باعث برتری مرد عنکبوتی بر بتمن میشه، اینه که مرد عنکبوتی از همون شماره ۱۵ کمیک فانتزی شگفت انگیز سرگذشتش، شخصیت پردازیش و... اون تثبیت شد، اما بتمن در ابتدا شخصیت کاملی نبود و بعد ها بهش پر و بال داده شد. مثلا برای سرگذشت، باب کین و بیل فینگر فقط اینو گفتن که بروس وین پدر و مادرش رو از دست میده و تصمیم میگیره با جرم و جنایت مبارزه کنه. اما بعد ها کسایی مثل فرانک میلر و... سرگذشت بتمن رو بیشتر شرح و بسط دادن. یا مثلا شخصیت پردازی. بتمن زمانی که خلق شد، اسلحه با خودش حمل می‌کرد و آدم می‌کشت! اما مرد عنکبوتی از همون اول تا الان، شخصیتش تغییر زیادی پیدا نکرده و این نشون میده این شخصیت از ابتدا کامل بوده. به نظر من باید یه مورد دیگه هم اضافه می‌‌شد چون همیشه سوال من بود: چرا بتمن جون ده _ یازده نفر (دستیار هاش) رو به خطر میندازه تا بهش در مبارزه با جرم و جنایت کمک کنن؟
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#4 AM SM BM SM 1400-12-14 11:56
سلام
ممنون بابت مقاله.
بتمن یکی از قهرمانانی که به شخصه فضای داستان هاش رو خیلی دوست دارم و بهش ارادت خاصی دارم. بتمن تا حالا بارها داستان های جذاب و تاثیرگذار و زیبا در هر مدیومی (فیلم، انیمیشن، بازی و صدالبته اصلی ترینشون که کمیک بوک هست) داشته و قهرمان محبوب و خوبی به شمار میاد. شاید بشه گفت ارتباط گرفتن با بتمن خیلی راحت نباشه اما یک نویسندهٔ توانا میتونه از بتمن استفادهٔ موثری کنه. برای همین داستان های بتمن میتونند خیلی جذاب و هیجان انگیز باشند و ما دیدیم که اگر این پتانسیل درست مورد استفاده قرار بگیره میتونه اتفاقات خیلی خوبی بیفته.
مورد اول از ارکان اصلی شخصیتی بتمن هست و اون مثل بعضی قهرمانان دیگر دست به قتل نمیزنه و سعی میکنه خودش رو از این کار دور کنه. خیلی ها به این موضوع انتقاد میکنند مخصوصا در موضوع جوکر که چرا بتمن اون رو نمیکشه و مثلا جدیدا دیدیم که در سریال "پیس میکر" هم این موضوع به هجو کشیده شده. من به نظرم بتمن بیشتر این کار رو برای خودش میکنه. شاید برای مایی که توی خونه نشسته باشیم گفتن اینکه بگیر این یارو رو بکش خیلی راحت باشه اما ما بارها دیدیم که اولین قتل آدم رو در سراشیبی اجتناب ناپذیری میندازه. قتل، یعنی گرفتن نفس و جون یک انسان و این کار اصلا راحت نیست و مثل یک سد بزرگ میمونه. ما بارها در فیلم ها و سریال ها و بازی ها دیدیم وقتی که این سد و حُب و بزرگی اون شکسته بشه، این موضوع منجر به قتل های بعدی و بعدی و بعدی میشه که ممکنه روح آدم رو نابود کنه. همین پیس میکر که فلسفهٔ بتمن رو مسخره میکنه، خودش در فیلم "جوخه انتحار" گفته که هدفش فقط صلح هست و مهم نیست چند تا زن و بچه رو این وسط بکشه. خب این همون "صلح آمریکایی" هست که میاد و جنگ راه میندازه به هدف صلح و بسیاری از زن و بچه های بی گناه رو میکشه. پیس میکر هم اونقدر ای کار رو انجام داده، که ترس این کار براش ریخته شده و تبدیل به موجودی شده که دیگه قتل زن و بچه ها براش مهم نیست و فقط میخواد به یک صلح دروغین برسه(البته، نباید به یاد برد که بخش مهمی از این موضوع نکشتن شرورها، به مسائل تجاری مربوط میشه که اگر قهرمانان بزنند دشمنانشون رو توی هر کمیک بکشند، خب کار برای نویسنده ها که یک خبیث جدید و جدید بیارند سخت میشه). این موضوع دربارهٔ بتمن هم صدق میکنه. اون نمیخواد هیچ وقت کسی رو بکشه تا به کسی مثل جوکر تبدیل نشه. برای همین بتمن دست به قتل نمیزنه. اما میشه دید که بتمن عصر طلایی یک قاتل روانی بوده که میزد دشمناش رو تیکه پاره میکرد. این موضوع رو میشه تا حدی در فیلم های بتمن تیم برتون هم دید که بعضی وقت ها دیدن بتمنی که به همین راحتی آدم میکشه خیلی سخت بود. اما در دوره های بعدی بتمن کمتر این کار رو میکرد و ما فقط بعضی وقت ها که خیلی تحت فشار بود (مثل قضیهٔ دارک ساید) دست به قتل زده و البته اون جوکر رو هم هیچ وقت نکشته. البته پایان بندی داستان "شوخی مرگبار" خیلی جای بحث داره که آیا بتمن جوکر رو میکشه یا نه. جواب دادن به این سوال اصلا کار راحتی نیست. درواقع اگر بتمن جوکر رو کشته باشه، پس این داستان یا در یک دنیای دیگه است، یا جوکر بعدا به شکلی زنده شده (که اگر دومی باشه خب از تاثیرگذاری این موضوع به شدت کاسته میشه) اما خندهٔ بتمن و جوکر در باران و شکلی که اون دستش رو روی شونه های جوکر میذاره ممکنه به این اشاره داشته باشه که بتمن به این چرخه پایان داده باشه. درواقع اسم شوخی مرگبار هم شاید به همین اشاره داشته باشه. البته به نظرم بهتره این راز همینطور مجهول بمونه که هواداران دربارش بحث کنند و تئوری های جذاب ارائه بدن. مثل فیلم ترسناک "درخشش" که هنوز که هنوزه دربارهٔ رازهاش بحث و تبادل نظر میشه. اینکه بتمن از تفنگ هم استفاده نمیکنه برای من جالبه و اون جملاتی که توی کمیک "شوالیه تاریکی بازمیگردد" گفت خیلی عالی بود. "این سلاح دشمنه. ما بهش احتیاج نداریم ما ازش استفاده نمیکنیم. سلاح های ما بی سروصدا و دقیق هستند..."
راستش اینکه بتمن میتونه سوپرمن رو شکست بده یا نه، خیلی برای من مهم نیست. نه فقط به خاطر اینکه زور بازو و قدرت خیلی برام مهم نیست، بلکه برای این هم هست که اصلا در دنیای کمیک بوک، قدرت چیز مطلقی نیست. یعنی ما به صورت قطعی نمیتونیم بگیم که یکی میتونه اون یکی رو شکست بده یا نه. بستگی داره نویسنده چی بخواد و داستان چطور باشه. یه موقع بتمن میتونه با هوش و قدرت بدنیش سوپرمن رو زمین بزنه، یه موقع هم سوپرمن میتونه با قدرت زیادش دمار از روزگار بتمن دربیاره. این مهمه که نویسنده در اون داستان چی بخواد و داستانش رو چطور پیش ببره.
مورد سوم با اینکه خب، حقیقته، ولی یه جورایی هم بامزست. آخه بتمن بدبخت پا میشه میره با هزار زحمت و بدبختی این خبیث های جورواجور و رنگارنگ رو توی تیمارستان آرکهام میندازه و اصلا این تیمارستان به هیچ دردی نمیخوره. یعنی اینا رو میداد به هتل بهتر بود! این تیمارستان واقعا تاثیری بر دنیای بتمن داشته اما باید قبول کرد که خیلی به درد بخور نیست.
راستش رو بخواید به نظر من یکی از ضعف های بزرگ دنیای بتمن، داشتن این همه دستیار (Sidekick) بعضا غیر ضروری و تکراری برای بتمن هست. اصلا بتمن به عنوان قهرمان سیاه پوش تنهای گاتهام، چه نیازی به این همه دستیار داره؟ به خاطر اینکه بعضی از این دستیارها واقعا تکراری احساس میشن که شاید اصلا نیازی بهشون نیست. آخه پنج تا رابین؟ تازه اینا رابین ها هستند! کلی بتگرل و بت وومن و عزرائیل و اوراکل (همون باربارا گوردون) و کلی چیزهای دیگه است که جمع دستیارهای بتمن رو خیلی میبره بالا. یعنی جا گرفتن توی این دستیارها خیلی سخته چون تا یکی میره، یکی دیگه میاد جاش! طرف فلج میشه یا میمیره، بعد بتمن خان میگه خب بریم سراغ بعدی! درحالی که اگر از من بپرسید، به نظرم بتمن دوتا رابین میتونه داشته باشه و یک دونه بتگرل. اون دوتا رابین هم دیک گریسون دیمین وین باشند و اون یک دونه بتگرل هم باید باربارا گوردون باشه. چون اینا مهم ترین و جذاب ترین دستیارهای بتمن هستند و بقیه شاید تکرار اینا باشند. حالا شاید بشه جیسون تاد رو جای دیمین آورد، یا با ارفاق رابین ها رو کرد سه تا با جیسون ولی خدایی داشتن این همه دستیار اصلا چیز خوبی نیست. اونم برای بتمنی که اتفاقا خیلی بهش میخوره تنها کار کنه. البته که باید به یاد داشت جای خود جناب بتمن هم سه نفر دیگه اومدن! خب معلومه این وضع پیش میاد و این "بتمن فمیلی" اینقدر پر جمعیت میشه.
با تشکر بابت این مقالهٔ عالی از این شخصیت بسیار محبوب.
نقل قول کردن
amin Hajati
#5 amin Hajati 1400-12-14 12:12
بنظرم جواب شماره های شش و پنج راحته
اول در مورد 5 بگم که بارها در فیلم ها و بازی و کارتون ها (فکر کنم حتمی تو کمیک شده ولی من تا حالا کمیک بتمن نخوندم ولی در آینده حتما میخونم ) این اتفاق رو نشون دادن و به عنوان یک خیر به بروس وین اشاره میکنن.
در مورد شماره ی 6 حتما جواب میده چون بتمن نقطه ضعف و هویت همه ی اعضا رو میدونه بار هام به این اشاره شده.
شماره ی 10 سوال خیلی مهمی بود که عالی گفتید آقای یارویسی
نقل قول کردن
s.p.i
#6 s.p.i 1400-12-14 12:38
سلام خیلی ممنون از آقای کیارش یاورویسی بابت مقالشون که بیه مناسبت فیلم جدید بتمن آماده کرده
مورد ۱۰ خب همنطوری که میدونیم بتمن توی کمیک ها کسی نکشته و خیلی کم خط قرمز خودش رد کرده ولی خب وقتی توسط باب کین و بیل فینگر خلق شد نه اوجین مناسبی داشت و نه شخصیت پردازی و میشه گفت بیشتر یه ضد قهرمان بود تا یه قهرمان برای همین هم توی کمیک های اولیه اش آدم میکشت البته بعدا قانون نکشتن سر داد و دیگه کسی نکشت در کل شخصیت بتمن از دهه ۸۰ شکل گرفت البته حالا دارکساید کشت ولی خب نمیشه از این کار دفاع کرد
مورد ۹ خب راستش بتمن هرگز جوکر نمیکشه زیرا اگه این کارو بکنه میدونه دیگه با اون فرقی نداره البته توی کمیک جوک کشنده هم بتمن جوکر نکشت پایان اون کمیک با گفتن اون جوک که از زبان جوکر درمیاد تموم دیگه زیاد اهمیتی نداره که بعدش چه اتفاقی میفته چون فقط میتونیم تئوری بدیم که این اتفاق افتاده ولی نمیشه ثابتش کرد در هر صورت به نظرم بتمن جوکر نکشته
مورد ۸خب بتمن یک بار دارکساید با اسلحه کشت از اونجایی که پدر و مادر بتمن توسط یه قاتل کشته شدند پس طبیعی که بتمن از اسلحه استفاده نکنه
مورد ۷ راستش مورد شکست دادن و کی قوی‌تر زیاد برای مکه ن مهم نیست چون توی کمیک دست نویسنده هست ولی خب بتمن با هوش و نبوغ تونست بتمن شکست بده
مورد ۶ خب بتمن برنامه ریزی و تا حدی بد بین هست پس همیشه برنامه های نه تنها برای شکست دادن خلافکار ها بلکه جلستیس لیگ و متحدان خود دارد
مورد ۵ خب مطمئن کسی به پولداری بتمن میتونه به نیازمندان و کمک برسونه به غیر از مست و لگد زدن کار های زیادی میتونه بکنه
مورد ۴ خب دیگه باید مراقب پول خودش باشه
مورد ۳ بعضی وقت خود همین تيمارستان بر سر بتمن نازل شده و البته کسی دوست نداره بره توی تيمارستان فکر کنم از زندان بدتره چون جوکر هم توش هست
مورد ۲ به نظرم فقط دو تا رابین و دوتا بتگرل کافی این هم رابین و بتگرل بتمن میخاد چیکار کنه تا چندسال آینده تعداد رابین ها زیاد میشه به نظرم دیگه نباید این همه رابین بیاره بتمن حالا خوبه بتمن خودش میتونه پس بیشتر کار ها بر بیاد
مورد ۱ خب توی دنیای کمیک وقتی قهرمانی میمیره کس دیگه میاد چاش میگیره البته همنطور که میدونیم شخصیت اصلی دوباره برمیگرده به نظرم شاید تنها کسی که لیاقت بتمن بودن داره دیگ گریسون هست

تشکر و خسته نباشید و پیروز باشید
نقل قول کردن
AmirmehdiGiri
#7 AmirmehdiGiri 1400-12-14 14:13
۳ تفاوت بزرگ بتمن و مرد عنکبوتی.

۱.پیتر همیشه به غصه ها می خندد و درس می گیرد

یکی از ویژگی های منحصر به فرد مرد عنکبوتی روحیه شاد اون هست که شاید اگه استنلی همچین شخصیت طنزی بهش نمی داد الان اصلا محبوب نبود.این بزرگترین فرق این دو شخصیت هست مرد عنکبوتی در مقابله با مشکلات می ایسته و همچنان شاده(قسمت ۵ وات ایف بسیار عالی به این موضوع اشاره کرد) در حالی که بتمن بعد از یک اتفاق بد خشمگین شده و فکر انتقام به سرش می زنه.

۲.بتمن همیشه تنهاست.

پیتر اجتماعی ترین فرد کمیک بوکیه.گوئن،هری، مری جین،زن عمو می و....
تمام این ها عاشقانه در کنار پیتر هستند و مجذوب شخصیت او شدند تا حدی که حاضرند برای پیتر جان بدهند. اما بتمن چی داره؟ خدمت کار باباش که مطمئنم پول این بدبخت رو ندادن وگرنه در می رفت. یک جوکر رو داره که از دستش خل شده. بتمن رو می بینه خندش می گیره.(شک ندارم یاد پرندگان خشمگین میوفته)

۳.پیتر با دشمنانش کنار می اید.

شک ندارم اگه گابلین دشمن بتمن بود تا حالا بتمن ده دفعه تیکه تیکش کرده بود و جد و ابادش رو به سیخ کشیده بود. اما پیتر اینجوری نیست اون حتی یک نفر رو به خواست خودش نکشته مگر اینکه یا اتفاقی بوده یا درمانشون کرده چون بیشتر دشمنانش نزدیکان خودش هستند این به خاطر قلب رئوف مرد عنکبوتی چون خودش مرگ عزیزانش رو تجربه کرده و می دونه چه حسی داره و نمی خواد این اتفاق برای کسی بیوفته حتی دشمنش. اما بتمن به قصد کشت می ره دل و روده طرف رو در میاره و براش هم مهم نیست چون از اتفاق بچگیش کیه گرفته نه درس.

نویسنده: امیر مهدی قیری
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#8 AM SM BM SM 1400-12-14 17:33
حالا به نظر شما، بتمن توی "شوخی مرگبار" جوکر رو میکشه یا نه؟
من راستش فکرمیکنم که بله، بتمن جوکر رو میکشه. بعد از نصیحت هایی که بتمن میکنه، جوکر جوکی رو میگه که نشون میده اون هرگز قابل رستگاری نیست و دیگه راه بازگشتی براش وجود نداره. جوکی که نشون دهنده این هست که بتمن هرکاری بکنه، بازهم جوکر راه خودش رو میره و اون به خیال خودش نمیخواد در بین راه، بتمن چراغش رو خاموش کنه. همونطور که بتمن هم میگه بالاخره یا بتمن باید اون رو بکشه یا جوکر بتمن رو بکشه، پس اینطوری بعد از اون صحنه ماندگار خندیدن جوکر و بتمن باهم، میبینیم که دید مخاطب پایین تر میاد، خنده اونا قطع میشه و چراغی که نماد همون چراغ قوه در داستان جوکر هشت خاموش میشه که نشون دهنده این هست که بتمن، جوکر رو میکشه. اما این وسط یک سوالی باقی میمونه. خب اگر اینطور باشه، پس یعنی این داستان در دنیایی دیگه جریان داشته، درسته؟ البته تئوری هایی برای داستان "سه جوکر" بود که میگفتند شاید ما در داستان ببینیم بتمن یکی از اون سه جوکر رو که در داستان شوخی مرگبار بوده کشته، و دو تای دیگه زنده هستند که ما چنین چیزی رو ندیدیم. این وسط این سوال پیش میاد که اگر این داستان مال دنیای دیگه است، پس چرا فلج شدن باربارا گوردون در این داستان در ادامه کمیک های بتمن و بتگرل تاثیر داشت و از اون به بعد تا فکر کنم زمان ریبوت New 52 باربارا گوردون فلج بود(که بعد از اون هم به اوراکل تبدیل شد که کارهای رایانه ای بتمن رو میکرد و به اون در نبردهاش کمک میکرد)؟ اگر این داستان در دنیای دیگه جریان داشته، پس باید این اتفاق هم در دنیایی دیگر باشه و اگر این داستان در دنیای اصلی کمیک های دی سی هست، پس اگر بتمن جوکر رو کشته، پس چرا هیچ وقت عواقب روحی برای بتمن ازش ندیدیم و بهش حتی اشاره هم نشد؟ ضمن اینکه گفته شده بود سه تا جوکر وجود دارند که همشون هم سُر و مُر و گنده بودند. اگر هم اون جوکر به نحوی از مرگ برگشته(جدا از اینکه یه خورده این داستان رو کم اهمیت تر میکنه) پس بازهم باید یه اشاره ای بهش میشد دیگه، نه؟ یعنی خود داستان جوری پیش میره، که انگار بتمن جوکر رو میکشه اما اتفاقات بعد از این کمیک این موضوع رو نقض میکنه. گرچه من فکرمیکنم به خاطر اتفاقات درونی کمیک، بتمن گردن جوکر رو میشکنه (در صفحه آخر و وقتی که بتمن و جوکر با هم میخندن و دید مخاطب پایین میاد، خندهٔ جوکر قطع میشه و بتمن فقط میخندم و لحظه ای بعد خندهٔ اونم قطع میشه، که نشان دهندهٔ این هست که بتمن گردن جوکر رو شکست یا اون رو خفه کرد یا هرچیز دیگه) ولی اتفاقاتی که بعد از این کمیک افتاد، قضیه رو یه جورایی پیچیده تر میکنه.
نظر شما چیه؟
نقل قول کردن
Pbenjya
#9 Pbenjya 1400-12-14 18:16
خیلی مقاله کامل و عالی بود ولی این تیم دریک برای من یکم عجیبه تیم تو نه سالگی اگه رابین شده باشه قبلش جیسون بوده دیکم بوده خب دیک هشت سالگی پسرخوانده بتمن شد و بعدش تا هفده هجده سالگی رابین بود اینجا خودش ده سال طول می‌کشه دورانی که جیسون رابین بود رو که نمی‌دونم چند سال بود ولی فکر کنم دو سه سال درسته؟ تا اینجا هفده با دو میشه نوزده بخواهیم بگیم تیم تو سال آخر دیک به عنوان رابین اونو فهمیده از دوران جیسون که دو سال میشه بعدم یک سال دیگه یه سال حالا 9-3 میشه شش خدایی؟!!
دیگه کلا بتمن هیچ میشه یه پسر بچه شیش ساله کشفش کنه :sigh:
تازه این چیزی نیست خب از زمانی که دیک تو اون سیرک بوده حساب کردیم یه ۱۹ سال میگذره :-*
نقل قول کردن
Hellblazer
#10 Hellblazer 1400-12-14 18:50
ممنون از آقا کیارش عزیز بابت ترجمه‌ی این مقاله‌ی پر از سوال و جواب، عاشق این جور مقالات مناسبتی هستم که به دلیل اکران یک فیلم یا انتشار بازی یا انیمیشن و... میاد روی سایت و این یکی مخصوص‌تر بود چون جدید بود. :-)
اکثرا پاسخ سوالات رو می‌دونستم و حتی با خوندن این مقاله، تصمیم گرفتم تا برم داستان «برج بابل» رو بخونم.
مورد ۱۰: نویسنده های دوران طلایی هم کمی نامردی کردند در حق بتمن، زیاده روی کردن! :-| :o :-*
مورد ۹: بتمن و جوکر مثل یینگ و یانگ هستند، اگر یکی اون یکی رو بکشه تعادل به هم می‌خوره.
مورد ۸: اگر هم استفاده کرده خب لابد مجبور بوده.
مورد ۷: البته با کمک گرین ارو که با شلیک تیر کریپتونایتی، کار سوپرمن رو (که افسار پاره کرده بود!) یک سره کرد (نکشتش؛ فقط ضعیفش کرد.).
مورد ۶: بله نقشه هاش جواب میده شک نکنید. ;-)
موارد ۵ و ۴: نظری ندارم.
مورد ۳: زندان بلک گیت چطور؟ اونم بیخود و بی ‌مصرف بوده یا کاربردی هم داشته؟
مورد ۲: خانواده‌ی خفاشی خیلی شلوغه دوست من! ;-) :-*
مورد ۱: هیچی بروس وین نمیشه. 8)
خسته نباشی کیارش جان. :-)
نقل قول کردن
Hellblazer
#11 Hellblazer 1400-12-14 19:11
به نقل از AmirmehdiGiri:
۳ تفاوت بزرگ بتمن و مرد عنکبوتی.

۱.پیتر همیشه به غصه ها می خندد و درس می گیرد

یکی از ویژگی های منحصر به فرد مرد عنکبوتی روحیه شاد اون هست که شاید اگه استنلی همچین شخصیت طنزی بهش نمی داد الان اصلا محبوب نبود.این بزرگترین فرق این دو شخصیت هست مرد عنکبوتی در مقابله با مشکلات می ایسته و همچنان شاده(قسمت ۵ وات ایف بسیار عالی به این موضوع اشاره کرد) در حالی که بتمن بعد از یک اتفاق بد خشمگین شده و فکر انتقام به سرش می زنه.

۲.بتمن همیشه تنهاست.

پیتر اجتماعی ترین فرد کمیک بوکیه.گوئن،هری،مری جین،زن عمو می و....
تمام این ها عاشقانه در کنار پیتر هستند و مجذوب شخصیت او شدند تا حدی که حاضرند برای پیتر جان بدهند. اما بتمن چی داره؟ خدمت کار باباش که مطمئنم پول این بدبخت رو ندادن وگرنه در می رفت. یک جوکر رو داره که از دستش خل شده. بتمن رو می بینه خندش می گیره.(شک ندارم یاد پرندگان خشمگین میوفته)

۳.پیتر با دشمنانش کنار می اید.

شک ندارم اگه گابلین دشمن بتمن بود تا حالا بتمن ده دفعه تیکه تیکش کرده بود و جد و ابادش رو به سیخ کشیده بود. اما پیتر اینجوری نیست اون حتی یک نفر رو به خواست خودش نکشته مگر اینکه یا اتفاقی بوده یا درمانشون کرده چون بیشتر دشمنانش نزدیکان خودش هستند این به خاطر قلب رئوف مرد عنکبوتی چون خودش مرگ عزیزانش رو تجربه کرده و می دونه چه حسی داره و نمی خواد این اتفاق برای کسی بیوفته حتی دشمنش. اما بتمن به قصد کشت می ره دل و روده طرف رو در میاره و براش هم مهم نیست چون از اتفاق بچگیش کیه گرفته نه درس.

نویسنده: امیر مهدی قیری

دوست عزیز سلام، و برای ورودت به سایت خوش آمد میگم.
به نظرم شما یک مقداری داری زیاده‌روی می‌کنی! :-* :o :-|
مورد اول نظرتون رو بخش مردعنکبوتیش رو موافقم، در مورد بخش بتمن و خشم و انتقامش، خب این خاصیت خشم و عصبانیته، به همین دلیله که سفارش شده تا در هنگام خشم تصمیمی نگیریم یا کاری نکنیم؛ ضمن اینکه این فکر انتقام برای پیتر هم افتاده، در فیلم مردعنکبوتی ۱ (۲۰۰۲) زمانی که به سراغ قاتل عمو بن رفت و می‌خواست که طرف رو مجازات کنه.
مورد دوم رو دوباره با بخش مردعنکبوتیش موافقم، ولی دور و بر بتمن هم همچین خلوت نیست، پلیس گاتهام (تقریبا)، خانواده‌ی خفاشی (بتگرل، نایت وینگ، رد هود، رابین، بتوومن، کتوومن)، آلفرد، و صد البته که دشمنانش! رقیب های سرسخت و بی‌چون و چرای ویلن های اسپایدی؛ دوچهره، ریدلر، مستر فریز، راس الغول، بازم بگم؟!
مورد سوم رو تا جایی که به مردعنکبوتی مربوط میشه موافقم با شما، بلا هایی که گرین گابلین سر پیتر آورده خودش ۷۹ بار اعدام می‌طلبه، ولی پیتر به وسیله‌ی انسانیتش گذشت کرده؛ اما در مورد بتمن، اگر قرار بود با گرین گابلین همچین کاری بکنه با جوکر اینکارو می‌کرد که هم بهتر بود و هم راحت‌تر(چون جوکر بمب کدویی یا گلایدر نداره!). شما اون کمیکی که بتمن توش دشمنش رو تیکه تیکه کرده یا به سیخ کشیده یا دل و روده‌ی طرفو کشیده بیرون به من نشون بده تا من یک توک پا از همینجا برم کالیفرنیا و مقر DC رو به قرامت این اشتباهی که در شخصیت پردازی بتمن مرتکب شده‌اند، به آتش بکشم و برگردم.
یک چیزی رو دقت کردید، من با بخش های مردعنکبوتیش موافق بودم و فقط با بخش های بتمنیش مشکل داشتم چون در مورد مرد عنکبوتی شما حرف حق رو زده بودید ولی در مورد بتمن یک کمی (شایدم بیشتر) تند رفته بودید و اشتباه کرده بودید.
با احترام، Hellblazer.
نقل قول کردن
AP-omega
#12 AP-omega 1400-12-14 19:56
سلام. در باب مرگ جوکر باید بگم که تو داستان «THE BATMAN WHO LAUGHS» گفته شده که در قلب جوکر سمی هست که قاتلش رو تبدیل به جوکر بعدی میکنه. خود بتمن خندان هم به همین ترتیب به وجود اومد؛ یعنی بروس وین/بتمنی بود که یه روز تصمیم گرفت جوکرو بکشه.
نقل قول کردن
Billy Batson
#13 Billy Batson 1400-12-14 21:39
خیلی خیلی ببخشید بابت اسپم چون قبلا نظر کامل دادم: کمیک What if مایلز مورالز اومده، سایت ترجمه ـش میکنه؟
نقل قول کردن
mtm
#14 mtm 1400-12-14 23:22
به نقل از Billy Batson:
خیلی خیلی ببخشید بابت اسپم چون قبلا نظر کامل دادم: کمیک What if مایلز مورالز اومده، سایت ترجمه ـش میکنه؟

اگه گفتیم ترجمه میشه پس میشه
نقل قول کردن
Kia Iron Man
#15 Kia Iron Man 1400-12-15 01:22
به نقل از AM SM BM SM:
حالا به نظر شما، بتمن توی "شوخی مرگبار" جوکر رو میکشه یا نه؟
من راستش فکرمیکنم که بله، بتمن جوکر رو میکشه. بعد از نصیحت هایی که بتمن میکنه، جوکر جوکی رو میگه که نشون میده اون هرگز قابل رستگاری نیست و دیگه راه بازگشتی براش وجود نداره. جوکی که نشون دهنده این هست که بتمن هرکاری بکنه، بازهم جوکر راه خودش رو میره و اون به خیال خودش نمیخواد در بین راه، بتمن چراغش رو خاموش کنه. همونطور که بتمن هم میگه بالاخره یا بتمن باید اون رو بکشه یا جوکر بتمن رو بکشه، پس اینطوری بعد از اون صحنه ماندگار خندیدن جوکر و بتمن باهم، میبینیم که دید مخاطب پایین تر میاد، خنده اونا قطع میشه و چراغی که نماد همون چراغ قوه در داستان جوکر هشت خاموش میشه که نشون دهنده این هست که بتمن، جوکر رو میکشه. اما این وسط یک سوالی باقی میمونه. خب اگر اینطور باشه، پس یعنی این داستان در دنیایی دیگه جریان داشته، درسته؟ البته تئوری هایی برای داستان "سه جوکر" بود که میگفتند شاید ما در داستان ببینیم بتمن یکی از اون سه جوکر رو که در داستان شوخی مرگبار بوده کشته، و دو تای دیگه زنده هستند که ما چنین چیزی رو ندیدیم. این وسط این سوال پیش میاد که اگر این داستان مال دنیای دیگه است، پس چرا فلج شدن باربارا گوردون در این داستان در ادامه کمیک های بتمن و بتگرل تاثیر داشت و از اون به بعد تا فکر کنم زمان ریبوت New 52 باربارا گوردون فلج بود(که بعد از اون هم به اوراکل تبدیل شد که کارهای رایانه ای بتمن رو میکرد و به اون در نبردهاش کمک میکرد)؟ اگر این داستان در دنیای دیگه جریان داشته، پس باید این اتفاق هم در دنیایی دیگر باشه و اگر این داستان در دنیای اصلی کمیک های دی سی هست، پس اگر بتمن جوکر رو کشته، پس چرا هیچ وقت عواقب روحی برای بتمن ازش ندیدیم و بهش حتی اشاره هم نشد؟ ضمن اینکه گفته شده بود سه تا جوکر وجود دارند که همشون هم سُر و مُر و گنده بودند. اگر هم اون جوکر به نحوی از مرگ برگشته(جدا از اینکه یه خورده این داستان رو کم اهمیت تر میکنه) پس بازهم باید یه اشاره ای بهش میشد دیگه، نه؟ یعنی خود داستان جوری پیش میره، که انگار بتمن جوکر رو میکشه اما اتفاقات بعد از این کمیک این موضوع رو نقض میکنه. گرچه من فکرمیکنم به خاطر اتفاقات درونی کمیک، بتمن گردن جوکر رو میشکنه (در صفحه آخر و وقتی که بتمن و جوکر با هم میخندن و دید مخاطب پایین میاد، خندهٔ جوکر قطع میشه و بتمن فقط میخندم و لحظه ای بعد خندهٔ اونم قطع میشه، که نشان دهندهٔ این هست که بتمن گردن جوکر رو شکست یا اون رو خفه کرد یا هرچیز دیگه) ولی اتفاقاتی که بعد از این کمیک افتاد، قضیه رو یه جورایی پیچیده تر میکنه.
نظر شما چیه؟


شاید ما هیچوقت نفهمیم که منظور آلن مور از پایان این کمیک چی بوده. همونطور که خودت گفتی تئوری های زیادی درباره پایان بندی داستان مطرح شدن که اکثرا رد شده‌ان چون کل داستان داره زمینه رو برای مرگ جوکر فراهم میکنه ولی توی کمیک های بعدی همه چیز کاملا مثل سابقه. یکی از نظریه ها میگه که این داستان خارج از اون ترتیب وقایع تایم لاینی که می‌شناسیم اتفاق میفته. به عبارت دیگه آلن مور با این کمیک آخرین نبرد بتمن و جوکر رو به تصویر کشیده که در آینده جریان داره. البته این تئوری هم رد میشه چون بخشی از تاثیرات این کمیک مثل فلج شدن بتگرل در داستان های بعدی هم مشاهده میشه.
البته من توی اینترنت یه تئوری جالب دیگه هم دیدم که به این صورته:
ما در این کمیک می‌بینیم که جوکر از یه سوزن آغشته به زهر جوکر استفاده میکنه و باهاش اون صاحب سیرک رو میکشه.
uplooder.net/.../...
در نبرد آخر هم جوکر میخواد با این سوزن بتمن رو بکشه ولی جواب نمیده.
uplooder.net/.../...
اما ماجرا وقتی جالب میشه که جوکر با چوب به سر بتمن میزنه و اون رو به زمین می‌ندازه.
بعد از پا شدن بتمن چندتا پانل رو می‌بینیم که خیلی مهم هستن اما کمتر کسی به اونا توجه میکنه.
uplooder.net/.../...
همونطور که توی این تصویر معلومه بتمن بعد پا شدن یه مکثی میکنه و متعجب به چیزی که کف دستشه نگاه میکنه (‌چیزی که هیچوقت نفهمیدیم چیه). بعد از اینکه بتمن چند لحظه به چیزی که کف دستشه نگاه میکنه (به پانل های اول تا چهارم خوب دقت کنید) و از کوره در میره و بتمن رو میزنه. بعدشم اون قضیه گفتگوی اون ها و جوکی که جوکر میگه و در نهایت اون لحظه مرموز و جنجالی.
اما به هر حال تئوری میگه بتمن داشته به سوزن آغشته به سم نگاه میکرده. در اصل وقتی جوکر بتمنو پرت میکنه، بتمن روی سوزن میفته و سوزن وارد لباسش میشه ولی به پوستش نفوذ نمیکنه. برای همین بتمن می‌بینه که جوکر بیشتر از هر وقت دیگه به کشتن‌ش نزدیک شده بود و بتمن به راحتی ممکن بود ریق رحمت رو سر بکشه و به مسخره ترین شکل ممکن، کل زندگی، اهداف، تلاش ها و آرمان هاش به خاطر یه سهل انگاری ساده نابود بشن. بنابراین بتمن برای چند لحظه فکر کرد که شاید دفعه بعدی جون سالم به در نبره پس سعی کرد با اون گفتگو این درگیری رو تموم کنه. ولی وقتی دید که این کار جواب نمیده چیکار کرد؟ جوکرو کشت؟ مسلما این چیزی نیست که تئوری میخواد بهش برسه. طبق این نظریه، بتمن بعد از گرفتن گردن جوکر، سوزن رو به درون بدن خود جوکر فرو کرد تا سم جوکر وارد بدنش بشه. اما ما می‌دونیم که جوکر نسبت به اون سم مصونیت داره و فاش شده که اون زهر روی خود جوکر کارساز نیست. اما این حقیقت مدت ها بعد از کمیک "جوک کشنده" فاش شد.بنابراین شاید زمان وقوع این اتفاق بدن جوکر هنوز در برابر زهر مصونیت پیدا نکرده. اما از طرفی جوکر نمی‌تونسته کشته شده باشه پس یعنی چه اتفاقی افتاد؟
بر اساس این تئوری بتمن سم جوکر رو وارد بدن جوکر کرد و جوکر چون بدنش مقاوم بود کشته نشد، اما برای مدتی فلج شد.
به هر حال همونطور که گفتم پایان این کمیک درست مثل پایان فیلم inception می‌مونه و شاید هیچوقت از آخر داستان سر در نیاریم. پس بهترین راه اینه که از خوندن این داستان، به عنوان یکی از بهترین کمیک های شوالیه تاریکی، نهایت لذت رو ببریم
نقل قول کردن
s.p.i
#16 s.p.i 1400-12-15 01:36
به نقل از Hellblazer:
به نقل از AmirmehdiGiri:
۳ تفاوت بزرگ بتمن و مرد عنکبوتی.

۱.پیتر همیشه به غصه ها می خندد و درس می گیرد

یکی از ویژگی های منحصر به فرد مرد عنکبوتی روحیه شاد اون هست که شاید اگه استنلی همچین شخصیت طنزی بهش نمی داد الان اصلا محبوب نبود.این بزرگترین فرق این دو شخصیت هست مرد عنکبوتی در مقابله با مشکلات می ایسته و همچنان شاده(قسمت ۵ وات ایف بسیار عالی به این موضوع اشاره کرد) در حالی که بتمن بعد از یک اتفاق بد خشمگین شده و فکر انتقام به سرش می زنه.

۲.بتمن همیشه تنهاست.

پیتر اجتماعی ترین فرد کمیک بوکیه.گوئن،هری،مری جین،زن عمو می و....
تمام این ها عاشقانه در کنار پیتر هستند و مجذوب شخصیت او شدند تا حدی که حاضرند برای پیتر جان بدهند. اما بتمن چی داره؟ خدمت کار باباش که مطمئنم پول این بدبخت رو ندادن وگرنه در می رفت. یک جوکر رو داره که از دستش خل شده. بتمن رو می بینه خندش می گیره.(شک ندارم یاد پرندگان خشمگین میوفته)

۳.پیتر با دشمنانش کنار می اید.

شک ندارم اگه گابلین دشمن بتمن بود تا حالا بتمن ده دفعه تیکه تیکش کرده بود و جد و ابادش رو به سیخ کشیده بود. اما پیتر اینجوری نیست اون حتی یک نفر رو به خواست خودش نکشته مگر اینکه یا اتفاقی بوده یا درمانشون کرده چون بیشتر دشمنانش نزدیکان خودش هستند این به خاطر قلب رئوف مرد عنکبوتی چون خودش مرگ عزیزانش رو تجربه کرده و می دونه چه حسی داره و نمی خواد این اتفاق برای کسی بیوفته حتی دشمنش. اما بتمن به قصد کشت می ره دل و روده طرف رو در میاره و براش هم مهم نیست چون از اتفاق بچگیش کیه گرفته نه درس.

نویسنده: امیر مهدی قیری

دوست عزیز سلام، و برای ورودت به سایت خوش آمد میگم.
به نظرم شما یک مقداری داری زیاده‌روی می‌کنی! :-* :o :-|
مورد اول نظرتون رو بخش مردعنکبوتیش رو موافقم، در مورد بخش بتمن و خشم و انتقامش، خب این خاصیت خشم و عصبانیته، به همین دلیله که سفارش شده تا در هنگام خشم تصمیمی نگیریم یا کاری نکنیم؛ ضمن اینکه این فکر انتقام برای پیتر هم افتاده، در فیلم مردعنکبوتی ۱ (۲۰۰۲) زمانی که به سراغ قاتل عمو بن رفت و می‌خواست که طرف رو مجازات کنه.
مورد دوم رو دوباره با بخش مردعنکبوتیش موافقم، ولی دور و بر بتمن هم همچین خلوت نیست، پلیس گاتهام (تقریبا)، خانواده‌ی خفاشی (بتگرل، نایت وینگ، رد هود، رابین، بتوومن، کتوومن)، آلفرد، و صد البته که دشمنانش! رقیب های سرسخت و بی‌چون و چرای ویلن های اسپایدی؛ دوچهره، ریدلر، مستر فریز، راس الغول، بازم بگم؟!
مورد سوم رو تا جایی که به مردعنکبوتی مربوط میشه موافقم با شما، بلا هایی که گرین گابلین سر پیتر آورده خودش ۷۹ بار اعدام می‌طلبه، ولی پیتر به وسیله‌ی انسانیتش گذشت کرده؛ اما در مورد بتمن، اگر قرار بود با گرین گابلین همچین کاری بکنه با جوکر اینکارو می‌کرد که هم بهتر بود و هم راحت‌تر(چون جوکر بمب کدویی یا گلایدر نداره!). شما اون کمیکی که بتمن توش دشمنش رو تیکه تیکه کرده یا به سیخ کشیده یا دل و روده‌ی طرفو کشیده بیرون به من نشون بده تا من یک توک پا از همینجا برم کالیفرنیا و مقر DC رو به قرامت این اشتباهی که در شخصیت پردازی بتمن مرتکب شده‌اند، به آتش بکشم و برگردم.
یک چیزی رو دقت کردید، من با بخش های مردعنکبوتیش موافق بودم و فقط با بخش های بتمنیش مشکل داشتم چون در مورد مرد عنکبوتی شما حرف حق رو زده بودید ولی در مورد بتمن یک کمی (شایدم بیشتر) تند رفته بودید و اشتباه کرده بودید.
با احترام، Hellblazer.


من خیلی دوست ندارم طرف کسی بگیرم ولی به نظر من شما حرفتون برای رد استدلال های حالا چه غلط چه درست اون دوستمون خوب بود شما توهینی نکردی و برای حرفات دلیل درست و منطقی آوردی کسی هم نارحت نمیشه بلکه چیزی یاد میگیره نشون میده حالا دیسی فن هستید یا حالا طرف کمپانی خاصی هستید حرفتون دلیل منطقی مشکلی نداره (یه سری بودن که میومدن حالا فن کمپانی دلیل درست و منطقی برای حرفشون نمیوردن ) به هرحال اگه به نظرتون حرفتون درست بود بگید بقیه یا مخالفت می‌کنند یا موافقت می‌کنند
البته این هم بگم مقایسه کردن یه قهرمان با یه قهرمان دیگه یا شرور با یه شرور دیگه درست نباشه ممکن طرفدار اون شخصیت ناراحت بشه به هرحال یادمون شخصیت ها هر کدوم ویژگی منحصر به فرد خودشون دارن در کل اینا واسه سرگرمی دیگه یا دست کم یاد گرفتن
نقل قول کردن
s.p.i
#17 s.p.i 1400-12-15 01:54
#8
به نظرم برداشت های متفاوتی میشه از اون کمیک کرد البته بگم مطمئن هستم توی دنیای اصلی دیسی بود به نظرم بتمن جوکر نکشت
دست کم ما ندیدم بکشه فقط شاید وسوسه اش کرد شاید بتمن اولش خواست خفش کنه ولی بعد بیخیال شد و جوکر بیهوش شد البته این ها نظرات من نمیشه گفت منطقی هست میشه رد کرد این چیزایی که من گفتم ولی چون ما ندیدیم نمیتونیم بگیم بتمن جوکر کشته نه میتونیم کشته بهرحال بتمن تا جایی که میدونم با تجربه که داره سیع کرده خودش نگه داره و زود از کوره در نره به نوعی احساساتش تا جای ممکن کنترل کنه
همنطوری که خودت هم گفتی با عواقب روحی ندیدم
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#18 AM SM BM SM 1400-12-15 08:33
#15
من خودم هم گفتم که به نظرم بهترین راه اینه که هیچ وقت یک جواب قطعی برای معمای این سوال نیاد. چون پایان این کمیک نیاز به توضیح نداره و همین بحث ها و گمانه زنی هاش جذابش میکنه. ضمن اینکه من میگم توضیح دادن پایان کمیک شوخی مرگبار توسط خود دی سی خیلی کار سخت و احتمالا اشتباهیه. مثل بازی کردن با دم شیر میمونه و احتمال اشتباه اون وجود داره. مثل همین کمیک جدید "سه جوکر" که اصلا خوب نبود و یک اشتباه بزرگ بود. فیلم "درخشش" رو هم مثال زدم که هنوز بعد از این همه سال کلی از راز هاش حل نشده مونده؛ اما این کمی از جذابیتش کم کرد؟ معلومه که نه. یا همون فیلم "تلقین" (Inception) که خودت مثال زدی.
درباره اون تئوری که گفتی هم من توی اینترنت دیدم و به نظرم تئوری جالبیه. اصلا طراحی این کمیک خیلی پرجزئیاته. یعنی هر چی بخونیدش جزئیات زیادی توش پیدا میکنید. مثل همون نور پایان کمیک که بهش اشاره کردم که وقتی در پانل آخر خاموش شد، مثل همون نور در جوکی بود که جوکر گفت که به نظرم به همون کشته شدن جوکر اشاره داره.
حالا میدونی من خودم چرا طرفدار این موضوع هستم که بتمن، جوکر رو میکشه؟ چون به نظرم این پایان دراماتیک تر و زیبا تری هست. پایان بندی این کمیک که بتمن و جوکر با هم بخندند و بتمن بفهمه که دیگه هیچ امیدی برای نجات جوکر نیست و اون رو بکشه، یک پایان بندی زیبا و شاعرانه است، که این داستان رو فراتر از یک داستان معمولی جوکر و بتمن میکنه. برای همین خودم از این تئوری حمایت میکنم چون غیر از سرنخ ها، به نظرم این پایان بندی بهتر هم هست. درواقع همونطور که گفتم، چیزی که ما در کمیک میبینیم نشون دهنده مرگ جوکر هست و انگار از اول هدف همین بوده که آخرین داستان بتمن و جوکر رو ببینیم، اما اتفاقات بعد از اون و فلج شدن بتگرل که در دنیای اصلی تاثیر داشته و حضور های بعدی جوکر، ضد این موضوع رو نشون میده. یعنی اینطوری معلومه نیست این داستان مال دنیای اصلی هست، نیست، جوکر مرد، نمرد یا هرچیز دیگه. اما این رازهاش واقعا جذاب هستند.
نقل قول کردن
Hellblazer
#19 Hellblazer 1400-12-15 10:10
#8 - #15 - #17 - #18
به نقل از AM SM BM SM:
حالا به نظر شما، بتمن توی "شوخی مرگبار" جوکر رو میکشه یا نه؟
نظر شما چیه؟

با اجازه‌تون من هم وارد این بحث بشم...
حدس و گمان که درباره‌ی صفحه‌ی آخر خیلی زیاده، ما مطمئن نیستیم که در انتهای کمیک واقعا جوکر به دست بتمن کشته شد یا بتمن زد رو شونش که با هم بیشتر بخندن یا یک ضربه‌ای فقط زد که بی‌هوشش کنه و بدتش دست پلیس یا...
خب احتمالات خیلی زیادن؛ مرگ جوکر توسط بتمن محتمل‌تره، حتی اون صحبتی هم که تو زندان داشتند، یک جورایی مقدمه چینی برای فهموندن به جوکر بود که شاید مرگش دیر نباشه؛ یک ابهامی که هست اینه که جوکر چجوری فرار کرده و یکی رو جایگزین خودش کرده ولی بازم کسی نفهمیده؟! :-| :o
به نظرم اشاره به زندانی بودن دوچهره، هر چند کم اهمیت و حاشیه‌ای، به نظرم یک دلیلی داشته که آلن مور از بین این همه روانی بستری تو آرکهام، هاروی دنت رو انتخاب کرده!
اون تصاویری که آقا کیارش آپلود کرده بودند، من با دقت و چندین بار نگاه کردم، اگر اون ضربه‌ی چوبی که شما گفتید، خیلی شدید و بزرگ بوده باشه، احتمالش هست که آسیب جدی‌ای به بتمن وارد کرده باشه،و مسلما از ماسک به اون مقاومی که حتی یک چاک هم نخورده، خونی بیرون نمی‌ریزه و اگر هم خون‌ریزی وجود داشته باشه یا داخل سرش بوده یا جمجمه‌ش شکسته؛ به هر حال احتمالات زیادند و البته عجیب! :o
در همین عکس آخر، اون بالا پانل سمت راست، چرا بتمن هر ۲ تا دستاش رو گرفته جلوی صورتش؟ از این هم اگر بگذریم، انتهای صفحه سمت چپ، می‌بینیم که جوکر وحشت کرده، چرا؟ چون فهمیده که بتمن دیگه از کوره در رفته، با اون مشتی که به شکمش زد و دهان جوکر خون از پاشید بیرون، پس فهمید که دیگه این کاراش رو بتمن تاثیری نداره، و نکته جالب‌تر اینه که توی همون پانل سمت چپ انتهای صفحه که بتمن می‌خواد مشت دوم رو بزنه، دستش داره می‌لرزه! از اون خط های دورش میشه متوجه شد؛ که یا دلیل بر عصبانی بودن بتمنه، به خاطر آسیب جبران ناپذیری که از طرف جوکر بهش وارد شده، یا شایدم به نحوی ضعیف شده چون به سرش ضربه‌ی سنگینی خورده.
به نقل از AM SM BM SM:
#15
من خودم هم گفتم که به نظرم بهترین راه اینه که هیچ وقت یک جواب قطعی برای معمای این سوال نیاد. چون پایان این کمیک نیاز به توضیح نداره و همین بحث ها و گمانه زنی هاش جذابش میکنه. ضمن اینکه من میگم توضیح دادن پایان کمیک شوخی مرگبار توسط خود دی سی خیلی کار سخت و احتمالا اشتباهیه. اصلا طراحی این کمیک خیلی پرجزئیاته. یعنی هر چی بخونیدش جزئیات زیادی توش پیدا میکنید. مثل همون نور پایان کمیک که بهش اشاره کردم که وقتی در پانل آخر خاموش شد، مثل همون نور در جوکی بود که جوکر گفت که به نظرم به همون کشته شدن جوکر اشاره داره.
حالا میدونی من خودم چرا طرفدار این موضوع هستم که بتمن، جوکر رو میکشه؟ چون به نظرم این پایان دراماتیک تر و زیبا تری هست. پایان بندی این کمیک که بتمن و جوکر با هم بخندند و بتمن بفهمه که دیگه هیچ امیدی برای نجات جوکر نیست و اون رو بکشه، یک پایان بندی زیبا و شاعرانه است، که این داستان رو فراتر از یک داستان معمولی جوکر و بتمن میکنه. اما این رازهاش واقعا جذاب هستند.

با نظرتون موافقم، واقعا بهترین راه اینه که جوابی براش نیاد، از اون مثالی که درباره‌ی قطع شدن نور زدید خیلی خوشم اومد، میتونه استعاره‌ای از خاموش شدن نور وجود و درون جوکر بشه؛ در نهایت این مبهم بودن و رازآلود بودنشه که داستان رو جذاب می‌کنه؛ خوبی این ابهامات و احتمالات هم همینه که رازش فاش نمیشه، مثل حقه های شعبده‌بازها که اگر کلک‌شون رو لو بدن دیگه مزه‌ای برای ما نداره و بی‌مصرف میشه.
نقل قول کردن
AmirmehdiGiri
#20 AmirmehdiGiri 1400-12-15 22:46
به نقل از Hellblazer:
به نقل از AmirmehdiGiri:
۳ تفاوت بزرگ بتمن و مرد عنکبوتی.

۱.پیتر همیشه به غصه ها می خندد و درس می گیرد

یکی از ویژگی های منحصر به فرد مرد عنکبوتی روحیه شاد اون هست که شاید اگه استنلی همچین شخصیت طنزی بهش نمی داد الان اصلا محبوب نبود.این بزرگترین فرق این دو شخصیت هست مرد عنکبوتی در مقابله با مشکلات می ایسته و همچنان شاده(قسمت ۵ وات ایف بسیار عالی به این موضوع اشاره کرد) در حالی که بتمن بعد از یک اتفاق بد خشمگین شده و فکر انتقام به سرش می زنه.

۲.بتمن همیشه تنهاست.

پیتر اجتماعی ترین فرد کمیک بوکیه.گوئن،هری،مری جین،زن عمو می و....
تمام این ها عاشقانه در کنار پیتر هستند و مجذوب شخصیت او شدند تا حدی که حاضرند برای پیتر جان بدهند. اما بتمن چی داره؟ خدمت کار باباش که مطمئنم پول این بدبخت رو ندادن وگرنه در می رفت. یک جوکر رو داره که از دستش خل شده. بتمن رو می بینه خندش می گیره.(شک ندارم یاد پرندگان خشمگین میوفته)

۳.پیتر با دشمنانش کنار می اید.

شک ندارم اگه گابلین دشمن بتمن بود تا حالا بتمن ده دفعه تیکه تیکش کرده بود و جد و ابادش رو به سیخ کشیده بود. اما پیتر اینجوری نیست اون حتی یک نفر رو به خواست خودش نکشته مگر اینکه یا اتفاقی بوده یا درمانشون کرده چون بیشتر دشمنانش نزدیکان خودش هستند این به خاطر قلب رئوف مرد عنکبوتی چون خودش مرگ عزیزانش رو تجربه کرده و می دونه چه حسی داره و نمی خواد این اتفاق برای کسی بیوفته حتی دشمنش. اما بتمن به قصد کشت می ره دل و روده طرف رو در میاره و براش هم مهم نیست چون از اتفاق بچگیش کیه گرفته نه درس.

نویسنده: امیر مهدی قیری

دوست عزیز سلام، و برای ورودت به سایت خوش آمد میگم.
به نظرم شما یک مقداری داری زیاده‌روی می‌کنی! :-* :o :-|
مورد اول نظرتون رو بخش مردعنکبوتیش رو موافقم، در مورد بخش بتمن و خشم و انتقامش، خب این خاصیت خشم و عصبانیته، به همین دلیله که سفارش شده تا در هنگام خشم تصمیمی نگیریم یا کاری نکنیم؛ ضمن اینکه این فکر انتقام برای پیتر هم افتاده، در فیلم مردعنکبوتی ۱ (۲۰۰۲) زمانی که به سراغ قاتل عمو بن رفت و می‌خواست که طرف رو مجازات کنه.
مورد دوم رو دوباره با بخش مردعنکبوتیش موافقم، ولی دور و بر بتمن هم همچین خلوت نیست، پلیس گاتهام (تقریبا)، خانواده‌ی خفاشی (بتگرل، نایت وینگ، رد هود، رابین، بتوومن، کتوومن)، آلفرد، و صد البته که دشمنانش! رقیب های سرسخت و بی‌چون و چرای ویلن های اسپایدی؛ دوچهره، ریدلر، مستر فریز، راس الغول، بازم بگم؟!
مورد سوم رو تا جایی که به مردعنکبوتی مربوط میشه موافقم با شما، بلا هایی که گرین گابلین سر پیتر آورده خودش ۷۹ بار اعدام می‌طلبه، ولی پیتر به وسیله‌ی انسانیتش گذشت کرده؛ اما در مورد بتمن، اگر قرار بود با گرین گابلین همچین کاری بکنه با جوکر اینکارو می‌کرد که هم بهتر بود و هم راحت‌تر(چون جوکر بمب کدویی یا گلایدر نداره!). شما اون کمیکی که بتمن توش دشمنش رو تیکه تیکه کرده یا به سیخ کشیده یا دل و روده‌ی طرفو کشیده بیرون به من نشون بده تا من یک توک پا از همینجا برم کالیفرنیا و مقر DC رو به قرامت این اشتباهی که در شخصیت پردازی بتمن مرتکب شده‌اند، به آتش بکشم و برگردم.
یک چیزی رو دقت کردید، من با بخش های مردعنکبوتیش موافق بودم و فقط با بخش های بتمنیش مشکل داشتم چون در مورد مرد عنکبوتی شما حرف حق رو زده بودید ولی در مورد بتمن یک کمی (شایدم بیشتر) تند رفته بودید و اشتباه کرده بودید.
با احترام، Hellblazer.

خیلی ممنون بابت نظرتون به هر حال ببخشید من تفاوت هاشون رو گفتم به هر حال فضای دارک بتمن دوست داران خودش رو داره بتمن و دوست دورانش قابل احترام هستند و ما در هیچ جایی ابرقهرمانانی ،مثل بتمن و جوکر نداریم
فقط می خواستم فضا های بسیار متفاوت این دو شخصیت رو بگم. باز هم ببخشید.
نقل قول کردن
Agent bishop
#21 Agent bishop 1400-12-16 10:32
وای همین الان داشتم یک مقاله از cbr میخوندم نوشته بود ارسلان قاسمی بهترین انتخاب برای نقش دیمین وین برای فیلم های آینده بتمن هستش :-| :lol:
نقل قول کردن
s.p.i
#22 s.p.i 1400-12-18 15:01
راستش میتونیم بگیم بتمن مایکل کیتون از بتمن عصر طلایی اقتباس شده چون اگه اشتباه نکنم بتمن مایکل کیتون آدم میکشت
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#23 AM SM BM SM 1400-12-18 19:52
به نقل از s.p.i:
راستش میتونیم بگیم بتمن مایکل کیتون از بتمن عصر طلایی اقتباس شده چون اگه اشتباه نکنم بتمن مایکل کیتون آدم میکشت

میتونیم بگیم؟
اگه اشتباه نکنم؟
این حرف ها رو نداره که! بتمن تیم برتون یک قاتل سریالی بود! لامصب تلفات قتل هاش از جوکر بیشتر بود! :lol: :lol: خدایی بعضی از صحنه هاش خیلی عجیبه مثل اونجایی که بتمن یه بمب میبنده به یکی از خلافکارها و بعد منفجرش میکنه! البته که واقعا این فیلم ها بسیار عالی بودند و مایکل کیتون یک بتمن فوق‌العاده بود ولی خب تغییراتی که در بتمن به وجود آورده بودند، اذیت کننده بود.
نقل قول کردن
s.p.i
#24 s.p.i 1400-12-18 22:28
به نقل از AM SM BM SM:
به نقل از s.p.i:
راستش میتونیم بگیم بتمن مایکل کیتون از بتمن عصر طلایی اقتباس شده چون اگه اشتباه نکنم بتمن مایکل کیتون آدم میکشت

میتونیم بگیم؟
اگه اشتباه نکنم؟
این حرف ها رو نداره که! بتمن تیم برتون یک قاتل سریالی بود! لامصب تلفات قتل هاش از جوکر بیشتر بود! :lol: :lol: خدایی بعضی از صحنه هاش خیلی عجیبه مثل اونجایی که بتمن یه بمب میبنده به یکی از خلافکارها و بعد منفجرش میکنه! البته که واقعا این فیلم ها بسیار عالی بودند و مایکل کیتون یک بتمن فوق‌العاده بود ولی خب تغییراتی که در بتمن به وجود آورده بودند، اذیت کننده بود.


من راستش اون فیلم یادم رفته بود درست به خاطر ندارمش صحنه های که بتمن میکشت یادمه فقط (صحنه های قتل و کشتن آدم یادش میمونه برای مثال من خیلی مرد پولادین ساخته زک اسنایدر یادم نمیاد ولی صحنه گردن شکستن زاد توسط سوپرمن یادمه با یه چند تا صحنه دیگه کلا دوست داشتم اون فیلم فراموش کنم ) بعضی از این فیلم های چرت مثل بتمن علیه سوپرمن فراموشش کردم
نقل قول کردن
blackmarshes
#25 blackmarshes 1400-12-27 20:17
سلام بچه ها من برگشتم و اومدم یه سری نکاتو راجع به این مقاله بگم. میدونم که از تاریخ انتشار مقاله وقت زیادی میگذره ولی خب :). اولش بگم که مقاله یه سری اسپویل از سری بازی های ارکام و یسری کمیک داره و اگر اسپویل شدید نگین تقصیر منه :lol: دوما من هیچ گونه تعصبی نه سر بتمن و نه سر اسپایدر من دارم و هر دو تاشونو دوست دارم و دنبالش میکنم !خب مورد 10 که بنظرم کامل بود ولی مورد 9 بتمن هیچ وقت نتونسته و نخواسته جوکرو بکشه چون تقریبا اگر جوکر نباشه هرج و مرجی هم توی گاتهام سیتی نیستش و باعث میشه که دیگه بتمنی هم در کار نباشه. عکسی هم که میبینید از بازی واقعا شاهکار بتمن ارکام سیتیه که تا الان بهترین بازی ابرقهرمانی شناخته میشه که اخرش (کاربر saliz نخونه اینجا رو ;-) )

.

.
.
جوکر میمیره و حتی خود بتمن هم از این اتفاق ناراحت میشه و جسد جوکر رو بغل میکنه و این نشون دهنده ی اینه که چقدر بتمن جوکرو دوست داره! و توی بازی ارکام نایت هم گفت من بدون جوکر هیچم! با بقیه ی مورد ها بجز 3 و 7 کاری نداریم. مورد 7 سوپر من و بتمن همیشه مقابل هم بودن ولی هیچ وقت نمی تونیم بگیم این دو تا با هم دوستن یا دشمنن ولی میتونم بگم که بستگی به اون کمیک داره. سوپر من توی چه شرایطیه یا بتمن توی چه شرایطیه. اگر بتمن کامل اماده باشه و لباس یا همون سوت مناسب خودشو بپوشه و سوپر من توی موقعیت خوبی نباشه و سر حال نباشه قاعدتا بتمن برنده میشه. توی مورد 3 باید بگم که هیچ وقت یعنی هیچ وقت بدرد نخورده. حتی توی بازی ارکام اسایلم که اختصاصا توی همین تیمارستان هم بوده چندین بار سیستم امنیتی اش رو مورد تمسخر قرار داده و اون رو بی مصرف جلوه داده ولی از فضای دارک و مخوفش نباید غافل شد!
ممنون که مطالعه کردین تا یه مقاله ی دیگه بدرود :-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44