10 حقیقت مهمی که باید درباره «دژخیم» (Headsman) بدانید

10-حقیقت-مهمی-که-باید-درباره-دژخیم-headsman-بدانید-نکته-همه-چیز-فکت-تاریخچه-بیوگرافی-هدزمن-جلاد-شخصیت-کاراکتر-کرکتر-کلوین-کلیوان-جلاد

یک بار دیگه قراره شما را به طور کامل با یکی دیگر از دشمنان گمنام مردعنکبوتی آشنا کنیم!

 

1- دژخیم در یک نگاه

دژخیم در یک نگاه

نام واقعی: کلیوان تواین (Cleavon Twain)

اولین حضور در دنیای کمیک: شماره 8 از کمیک Untold Spider-Man (آوریل 1996)

خلق شده توسط: کِرت بیوزیک، پَت اولیف

«دژخیم» یا «هِدزمن» (Headsman) یک خلافکار خرده پا بود که با مردعنکبوتی درگیر شد. نام واقعی اش «کلیوان تواین» بود که در واقع از عبارت cleave in twain گرفته شده که در زبان انگلیسی به معنی "شقه کردن" است و به تبری که بر دست میگیرد اشاره دارد. او به صورت شخصیت خشن به تصویر کشیده میشد. گفته میشه او و برادر بزرگترش، «کُدی» (Cody) در یک مرغداری در ایالت لوئیزیانا بزرگ شدند. کلیوان یک سگ داشت که مرتبا سعی داشت کدی را گاز بگیرد. کدی به کلیوان اخطار کرد که اگه جلوی سگش رو نگیره، میکشتش. در نهایت سگه گازش گرفت و کدی هم اونو کشت. کلیوان قلبش شکست ولی همچنان روی برادرش حساب میکرد. آنها سپس به یک گروه از موتورسواران تبهکار ملحق شدند به نام Headhunters. اما بعدش رابطه بین آنها شکرآب و کلیون بیش از پیش در دنیای تبهکاری غرق شد (کدی هم به مزرعه برگشت). نکته جالب توجه درباره کلیوان این است که به دست نورمن آزبورن اجیر شد تا یک سری فناوری ها و تجهیزات او را قبل از اینکه تبدیل به گرین گابلین شود، در عملیات تست کند. اما در نهایت با خشم گرین گابلین روبرو و سپس دستگیر و به زندان افتاد. سالها گذشت تا اینکه او به جمع گروه «تاندربولتس» که توسط نورمن آزبورن تشکیل شده بود پیوست و در آنجا باقی ماند تا اینکه به شکل عجیبی کشته شد و در نهایت تجهیزات و عنوانش به برادرش رسید.

کلیون تواین

تجهیزات او شامل یک power pack میشود که قوای جسمانی اش را تقویت میکند. او همچنین یک تبر دارد که از آلیاژی ساخته شده که میتواند فولاد را هم ببرد. همچنین از نوعی پلتفرم پرنده شبیه به گلایدر گرین گابلین استفاده میکند که قابلیت بالای مانور دادن دارد و با سرعتی بالغ بر 90 مایل در ساعت پرواز میکند. بعدا نوعی سیستم کنترل به گلایدر اضافه شد که به دژخیم اجازه میداد با صدایش به گلایدر فرمان دهد.

 

2- اولین حضور در دنیای کمیک

جلاد مردعنکبوتی

اولین حضور شخصیت دژخیم در شماره 8 از سری کمیک بوکی تحسین شده "قصه های ناگفته مردعنکبوتی" (Untold Tales of Spider-Man) رخ داد که داستان هایش در گذشته رخ میداد، یعنی در لا به لای داستان هایی که «استن لی» و «استیو دیتکو» برای مردعنکبوتی در دهه 60 میلادی خلق کردند (نویسنده کمیک های "قصه های ناگفته مردعنکبوتی"، آقای «کرت بیوزیک» بود و میتونید آنها را در اینجا دانلود کنید). دژخیم برخلاف خیلی از خبیث های این سری که از دشمنان قدیمی مردعنکبوتی بودند، یک شخصیت اُریجینال بود که مختص این سری خلق شده بود و قبلاً او را در داستان های مردعنکبوتی ندیده بودیم. در این شماره فهمیدیم که مردعنکبوتی به تازگی با شخصیت خبیثی به نام «بیگ من» و افرادش به نام «مجریان جنایت» جنگیده و آنها را دستگیر کرده است (همانطور که در این مقاله گفته شد، این اتفاق در شماره 10 از سری نخست کمیک های "مردعنکبوتی شگفت انگیز" رخ داد و معلوم شد که بیگ من همان «فردریک فازوِل» از خبرنگاران «دیلی بیوگل» است!). اما در ابتدای داستان، گفته شد که مجریان جنایت از زندان گریخته اند و سپس اسپایدرمن را دیدیم که دارد با آنها میجنگد که ناگهان سر و کله دژخیم پیدا شد و با اسپایدرمن جنگید.

کبارزه مردعنکبوتی با دژخیم

 او سپس به مجریان جنایت گفت که در آدرسی بهشان داد با او ملاقات کنند.

 

3- او کاری کرد که مردعنکبوتی پا به فرار بگذارد!

در اولین رویارویی دژخیم با مردعنکبوتی که در مورد قبلی بهش اشاره شد، دژخیم با تبر خود چنان ضربه ای به صورت مردعنکبوتی وارد کرد که باعث شد ماسک او پاره شود! این مساله سبب شد تا مردعنکبوتی به شدت به وحشت بیفتد زیرا می ترسید هویت فاش شود و در نتیجه پا به فرار گذاشت. در نتیجه آنهایی که در صحنه حاضر بودند فکر کردند که مردعنکبوتی از روبرو شدن با دژخیم ترسیده و او را ترسو خطاب کردند!

اما در ادامه مردعنکبوتی از محل ملاقات دژخیم با مجریان جنایت خبردار شد (به کمک هری آزبورن) و تونست با آسیب زدن به تجهیزات پشت کمر او و جدا کردن کابل انرژی دژخیم، او را شکست بده:

شکست دژخیم

ولی دژخیم موفق شد فرار کنه.

 

4- نورمن آزبورن بود که دژخیم را استخدام و بهش تجهیزات داده بود!

در صفحه آخر اولین حضور دژخیم در دنیای کمیک ما نورمن آزبورن را دیدیم که در اتاق کار خودش است و به شدت از شکست خوردن دژخیم ناراحته. او با خودش گفت: "من همه تجهیزات خودم را به دژخیم دادم ولی او بازم شکست خورد. و حالا باید خودم دست به کار بشم". سپس دیدیم که داره با مداد برای خودش ماسک گابلین طراحی میکنه تا گرین گابلین بشه:

نورمن ازبورن گرین گابلین میشود

اینجا بود که فهمیدیم که تجهیزات دژخیم توسط نورمن آزبورن تامین شده. در واقع، دژخیم روی یک پلتفرم گرد پرواز میکرد که بی شباهت به گلایدر گرین گابلین نبود. این نشون میده که نورمن آزبورن قبل از اینکه گرین گابلین بشه و با اسپایدرمن مبارزه کنه، تجهیزات خودش را با استخدام مزدورانی مثل دژخیم تست کرده (قبلش هم این کار رو با استخدام خبیثی دیگر ملقب به Scorcher انجام داده بود).

 

5- روبرو شدن با گرین گابلین و به زندان افتادن

دژخیم در شماره 18 از "قصه های ناگفته مردعنکبوتی" برگشت. او می خواست هم از مردعنکبوتی انتقام بگیره و هم اینکه با شکست دادن او، قابلیت های خودش رو به گروه های مافیایی شهر ثابت کنه تا استخدامش کنند. ضمن اینکه تجهیزاتش فاقد کابل شده بودند (دفعه پیش مردعنکبوتی با قطع کابل برق تبرش تونسته بود شکستش بده).

قصه های ناگفته مردعنکبوتی

بنابراین نبرد سخت تری نصیب مردعنکبوتی شد. مردعنکبوتی جوری وانمود کرد که انگار زیر آوار مرده:

اسپایدرمن زیر اوار

دژخیم که خیال کرده بود  مردعنکبوتی را کشته و رفت پیش یکی از روسای تبهکاری شهر به نام «لاکی لوبو» (Lucky Lobo) تا خبر کشته شدن مردعنکبوتی رو بهش بده ولی معلوم شد مردعنکبوتی زنده است. سپس نبرد دیگری بین آنها درگرفت.

لاکی لوبو

تا اینکه گرین گابلین پیدایش شد و به دژخیم گفت که او بوده که استخدامش کرده و تجهیزاتش رو بهش داده ولی حالا میخواد از سر راه ورش داره چون حسابی از دستش ناامید شده (دژخیم فقط تلفنی صدای گابلین را شنیده بود و خبر نداشت که گرین گابلین بوده که اونو استخدام کرده).

گرین گابلین - هدزمن

گابلین با فعال کردن کُدی در تجهیزات دژخیم او را زمین گیر کرد و باعث شد تا دستگیر بشه.

 

6- ملحق شدن به گروه "تاندربولتس"

تاندربولتس - نورمن ازبورن

پس از دو شماره ای که در بالا بهشون اشاره شد، تا سالها دیگر خبری از شخصیت دژخیم در دنیای کمیک نبود. در واقع، ما حتی اسم واقعی اش یا حتی صورتش را ندیده بودیم، چه برسد به اینکه بخواهیم سرگذشتش را بدانیم! تا اینکه در سال 2009 و در شماره 128 از کمیک "تاندربولتس" او دوباره برگشت! (اینجا میتونید درباره این گروه اطلاعاتی کسب کنید). آن موقع نورمن آزبورن پس از وقایع رویداد "تهاجم مخفی" به ریاست گروه "شیلد" نائل آمده بود و گروه مخصوص خودش از تاندربولتس را تشکیل داد و از دژخیم هم خواست تا به آن ملحق شود (دیگر اعضاء عبارت بودند از بلک ویدو/یلنا بولووا، گوست، پالادین، مردمورچه ای/اریک اُگرادی، مستر ایکس و اِسکرج). اینجا بود که ما صورت دژخیم را دیدیم و رفته رفته با گذشته اش آشنا شدیم (کمی شبیه به ایرانی ها بود!!!).

صورت دژخیم

کاستیوم او نیز به روز شد:

او گهگاهی اعمال قهرمانانه نیز انجام میداد (مثلا یک بار از قطع کردن یکی از هم تیمی های سابق خودشون به نام «سانگ برد» سر باز زد).

 

7- او چندین بار خودش را جای گرین گابلین جا زد!

 او چندین بار خودش را جای گرین گابلین جا زد!

نورمن آزبورن آن موقع برای آنکه به مردم دنیا ثابت کند ربطی به گرین گابلین ندارد، نقشه ای کشید تا طبق آن دژخیم لباس گرین گابلین را بپوشد و به هواپیمای رئیس جمهور آمریکا حمله کند!

گرین گابلین قلابی

او سپس خودش را به عنوان ناجی رئیس جمهور نجات داد و گرین گابلین قلابی را از هواپیما بیرون انداخت (!):

کمیک تاندربولتس نورمن ازبورن

نورمن ازبورن - رئیس جمهور آمریکا

البته گوست که هم تیمی دژخیم بود بعدا بهش گفت که نورمن تجهیزاتش رو عمدا جوری دستکاری کرده بوده که پس از سقوط واقعا بمیره ولی گوست اونو تعمیر کرده و جونش رو نجات داده!

(عحب حرام لقمه ایه این نورمن!).

 

8- او سر «ددپول» را از بدنش قطع کرد!

سر قظع شده ددپول

ماموریت بعدی دژخیم این بود که به همراه هم تیمی هایش در "تاندربولتس"، «ددپول» را تعقیب و شکارش کند زیرا همیشه مثل خاری بود در چشم نورمن و نورمن میخواست از شرش خلاص شود! پس از یک عالمه موش و گربه بازی، تاندربولتس موفق شد ددپول را بگیره و دژخیم ضربه کاری رو بهش وارد و سرش رو قطع کرد! ولی ددپول به لطف قابلیت healing factor خودش که بهش این امکان رو میده که سریع از هر زخمی التیام پیدا کنه، دوباره زنده شد و برگشت.

 

9- مرگ دژخیم

در طی ماموریتی که دژخیم و هم تیمی هایش در آن با گروه "مامورین اطلس" درگیر شدند، نوعی فرمان ذهنی در سر هم تیمی دژخیم به نام اسکرج قرار داده شد مبنی بر اینکه هر وقت نورمن آزبورن را ببیند بهش شلیک کند! پس از ماموریت، تاندربولتس دور هم جمع شدند و تصویری هولوگرافیک و از قبل ضبط شده از نورمن برایشان پخش شد:

مرگ جلاد

اینجا بود که فرمان ذهنی اسکرج فعال شد و او بی اختیار به سمت تصویر شلیک کرد. گلوله او از هولوگرام عبور کرده و به دژخیم برخورد کرد و او را کشت!

مرگ دژخیم 

 

10- جانشین دژخیم

پس از سقوط دوران سلطنت تاریکِ نورمن آزبورن، مرد مورچه ای (اریک اُگرادی) را دیدیم که در شماره 143 از کمیک Thunderbolts (منتشر شده در آوریل سال 2010) به ملاقات برادر دژخیم یعنی کُدی رفت. او بهش تبر دژخیم را داد و بهش توصیه کرد تا عاقلانه ازش استفاده کند تا یک قهرمان باشد:

برادر دژخیم

ولی فعلا که خبری از او در دنیای کمیک نبوده و دژخیم بار دیگر به دست فراموشی سپرده شده است ...

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

معرفی تجهیزات گرین گابلین

لینک دانلود کمیک UNTOLD TALES OF SPIDER-MAN

5 ابرخبیث برتر دنیای کمیک که هویت مخفی آنها پس از مرگ فاش شد!

همه چیز درباره گرین گابلین (GREEN GOBLIN)

گلایدر واقعی GREEN GOBLIN ساخته شد + لينك دانلود ويدئو

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: «مارو ولف من» و «كرت بیوزیك»

آشنایی با گروه مجریان جنایت (ENFORCERS)

معرفی 10 گروه خبیث برتر مارول

معرفی شخصیت های مكمل (SUPPORTING CHARACTERS) كمیك های مرد عنكبوتی – قسمت سوم

شماره آخر از کمیک "تهاجم مخفی" (SECRET INVASION) ترجمه شد + لینک دانلود

كمیك گرین گابلین: سلطنت تاریك (DARK REIGN) ترجمه شد + لینك دانلود مستقیم

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

MS-Spidey
#1 MS-Spidey 1401-05-22 13:55
برخی از دشمنای اسپایدرمن به خاطر نوع اریجین مسخره یا کاستومی که دارند ( که بیشترشون هر دو مورد رو دارند :P ) گمنام محسوب میشند، اما دژخیم با این که اریجین نسبتا معمولی داره ولی کاستوم خفنی داره که میشه اون رو با کاستوم bane مقایسه کرد 8) .
دم استاد ترابی گرم ;-)
نقل قول کردن
MS-Spidey
#2 MS-Spidey 1401-05-22 14:02
استاد ترابی کمی نه خیلی شبیه ایرانی هاست :roll:
یعنی تقریبا میشه گفت برادر دوقلوی رستمه :lol:
نقل قول کردن
m.spidey
#3 m.spidey 1401-05-22 14:09
به نقل از MS-Spidey:
استاد ترابی کمی نه خیلی شبیه ایرانی هاست :roll:
یعنی تقریبا میشه گفت برادر دوقلوی رستمه :lol:

اره خداییش
منو با اون سببیلاش یاد وحید قلیچ انداخت :lol:
نقل قول کردن
m.spidey
#4 m.spidey 1401-05-22 14:11
خیلی مقاله خوبی بود
سایت اسپایدی و استاد ترابی برای همه دشمنای ریز و درشت اسپایدرمن مقاله فکتس نوشته که این یه رکورده تو دنیا
نقل قول کردن
امیر محمد گلکار
#5 امیر محمد گلکار 1401-05-22 16:19
مقاله بسیار خوبی بود ممنون از آقای ترابی.
این ددپولم فک کنم تاحالا هیچکس نتونسته بکشش چون همیشه دوباره زنده میشه :-*
نقل قول کردن
AP-omega
#6 AP-omega 1401-05-22 19:13
مقاله بسیار جالبی بود. بعید نیست فیلم بعدی سونی همین باشه!
شایان ذکره که بعد اینکه هدزمن سر ددپول رو قطع کرد، یلنا بلُوا (که انگار تو اون سری از ددپول خوشش میومد) سر وِید رو به تنش دوخت!
نقل قول کردن
D.SCORPION
#7 D.SCORPION 1401-05-22 22:18
این مرگ مزخرف چجوری تو مقاله مزخرف ترین مرگ های کمیک نبوده؟ :D
نقل قول کردن
ultimate.spider.amir
#8 ultimate.spider.amir 1401-05-23 07:44
با تشکر از مقاله عالیتون
مرگ عجیب دژخیم منو بیاد سریال هارلی کویین انداخت
خاستم بدونم آیا استاد ترابی این انیمیشن رو دیدن و اگر دیدن نظرشون راجع بهش چیه؟
نقل قول کردن
mtm
#9 mtm 1401-05-23 11:21
به نقل از ultimate.spider.amir:

مرگ عجیب دژخیم منو بیاد سریال هارلی کویین انداخت
خاستم بدونم آیا استاد ترابی این انیمیشن رو دیدن و اگر دیدن نظرشون راجع بهش چیه؟

فصل اولش منو جذب کرد و بنظرم خوب بود. با اون دار و دسته "وصل ناجور" که گرد هم اومده بودن خوشم اومد. فصل 2 افت داشت ولی قابل تحمل بود. فصل 3 رو فقط یک قسمت دیدم. و از خودم پرسیدم "واقعا برای چی دارم این سریال رو میبینم؟" و تصمیم گرفتم دیگه نبینمش و وقتم رو برای چیز دیگری بزارم. واقعا هدف این سریال برام مشخص نیست. آدمی هم نیستم که س.ک.س و خشونت و جنگولک بازی برام جذابیتی داشته باشه و دیگه به نتیجه رسیدم که داره به شعورم توهین میشه (یعنی چی واقعا مثلا اماندا رو دزید برد تو اون بهشت محیط زیست پویزن آیوی گند زد به هم چی؟)
so i am done
نقل قول کردن
spider_cat
#10 spider_cat 1401-05-26 12:54
خیلی ممنون برای مقاله، خسته نباشید

خیلی مقاله جالبی بود و اطلاعات تازه‌ای برام در بر داشت .

در کل من خیلی از این مقاله‌های حقایق کمیک بوکی خوشم میاد و خوشبختانه تعداد این مقاله‌ها داخل سایت خیلی زیاده و همینطور هم داره به تعدادشون اضافه میشه، واقعاً برای این دست از مقاله‌ها ازتون تشکر میکنم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید