10 تفاوت اصلی بین مردعنکبوتی توبی مگوایر و اندرو گارفیلد

10-تفاوت-اصلی-بین-مردعنکبوتی-توبی-مگوایر-و-اندرو-گارفیلد

در این مقاله میخواهیم نگاهی بیندازیم به تفاوت هایی که بین دو فرنچایز نخست اسپایدرمن در دنیای سینمایی وجود دارد.

توبی مگوایر و اندرو گارفیلد هردو به شکل ناراحت کننده‌ای از نقش‌های خود کنار گذاشته شدند، اما بازگشت آنها در مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست بسیار هیجان انگیز و مورد تحسین هوادارن بود. دیدن اینکه هرکدوم از 3 مردعنکبوتی به چه شکلی شخصیت پیتر پارکر خودشو شکل داده و تونسته اونو حفظ کنه بسیار جالب بود. اما جالب تر وقتیه که با مقایسه این 3 مردعنکبوتی در کنارهم، تفاوت‌هایی که باهم دارن آشکار میشه. با این مقاله همراه باشید، با بررسی 10 تفاوت اصلی بین مردعنکبوتی توبی مگوایر و اندرو گارفیلد!

مقالات زیرا را هم بخوانید:

10 تفاوت اصلی بین مردعنکبوتی تام هالند و اندرو گارفیلد

10 تفاوت سری "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" با دیگر فیلم های اسپایدرمن

10 تفاوت اصلی بین مردعنکبوتی تام هالند و توبی مگوایر

 

10- والدین پیتر

والدین پیتر

تقریبا برای هر پیتر پارکری، مرگ والدین در سن خیلی پایین رخ میده و اونها خیلی زود با مفهوم غم انگیز «از دست دادن» آشنا میشن. به نظر میرسه این اتفاق برای پیتر پارکر توبی مگوایر خیلی قبل تر از اتفاقاتی که در فیلم میبینیم رخ داده. چون خیلی اشاره‌ای به این قضیه صورت نمیگیره و عمو بن و زن عمو می در تمام طول داستان، برای پیتر مثل یک پدر و مادر هستن.

اما در سمت دیگه، ریچارد و مری پارکر نقش بسیار پررنگ تری در سری مردعنکبوتی شگفت انگیز داشتن. همونطور که در ابتدای فیلم مردعنکبوتی شگفت انگیز 2012 هم دیدیم، ریچارد و مری پارکر وقتی که پیتر هنوز یه بچه‌ست مجبور میشن اونو رها کنن. پیتری که اندرو گارفیلد ارائه داد، همیشه این عقده رو داشته و مصمم بوده حقیقت پشت مرگ والدینشو کشف کنه. البته بالاخره تلاش‌های پیتر نتیجه میدن و از اسرار مربوط به آزکورپ هم باخبر میشه.

 

9- باحال بودن (!)

باحال مردعنکبوتی

یکی دیگه از جنبه‌های منحصر به فرد پیتر پارکر، اینه که معمولا خیلی با دیگران نمیجوشه. همونطور که بارها در کمیک‌ها شاهدش بودیم، پیتر پارکر اکثر اوقات به خاطر اینکه یه جورایی خرخون بوده و خیلی بین بقیه محبوب نبوده، مورد زورگویی و قلدری واقع میشده. هرچند که در سه گانه سم ریمی، پیتر پارکر توبی مگوایر زمان زیادی رو توی دبیرستان نبود، اما بازهم به خوبی تونسته بود این جنبه رو نشون بده. همه از این پیتر پارکر بدشون میومد و حتی وقتی که قدرتای عنکبوتیشو به دست آورده بود و وارد دانشگاه شده بود، بازهم میدیدیم که سرکلاس دیگران اذیتش میکنن.

اما پیتر پارکر اندرو گارفیلد، خیلی باحال تر از همتای خودش بود. شخصیت این پیتر پارکر به گونه‌ای بود که علاوه براینکه جنبه خرخونی(!) خودش رو حفظ کرده بود، اما بازهم تونسته بود روابط اجتماعی خوبی توی مدرسه شکل بده. حتی تونست با فلش تامپسون، که در ابتدای فیلم داشت بهش زور میگفت هم دوست بشه.

 

8- روابط عاشقانه

پیتر پارکر - مری جین

هردوی این پیتر پارکرها، رابطه خودشونو با دختری آغاز کردن که از قبل برای مدتی دوستش داشتن؛ یه جور احساس یک طرفه. پیتر پارکر توبی مگوایر عاشق مری جین بود، در شرایطی که مری جین به سختی حتی اونو میشناخت! یه جورایی حتی میتونیم بگیم اون قبل از اینکه متوجه احساسش به پیتر پارکر بشه، عاشق مردعنکبوتی شده بود!

اما از طرف دیگه، رابطه بین پیتر پارکر و گوئن استیسی نقطه قوت عالی و بخش جدایی ناپذیری از سری مردعنکبوتی شگفت انگیز بود. در اون سری، با اینکه احساس پیتر در ابتدا یک طرفه بود، اما گوئن استیسی خیلی قبلتر از اینکه از هویت پیتر باخبر بشه عاشقش شده بود.

 

7- تاراندازها

تارانداز مرد عنکبوتی

یکی از بهترین و البته بامزه ترین صحنه‌های مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست، جایی بود که پیتر پارکرهای اندرو گارفیلد و تام هالند متوجه شدن برادر دیگه‌شون تارهای ارگانیک تولید میکنه و وب شوتری نداره! مردعنکبوتی توبی مگوایر این توانایی خودش رو به همراه قدرت‌های عنکبوتی دیگه خودش بدست آورده بود. با اینکه این ویژگی با «اکثر» داستان‌های مردعنکبوتی در تضاد بود (چون گاهی اوقات دیده شده که پیتر پارکر تارهای ارگانیک تولید میکنه) اما طرفدارها باهاش به عنوان یک ویژگی قابل قبول کنار اومدن.

پیتر پارکر اندرو گارفیلد وب شوترای مخصوص خودش رو با وسایلی که دم دست داشت ساخت و ارتقا داد، که البته یکی از بهترین وب شوترهای مردعنکبوتی بودن! هرچند که برخلاف پیترِ تام هالند، اینجا خبری از ترکیب مواد مختلف شیمیایی برای رسیدن به مایع ساخت تار نیست و اندرو گارفیلد، با استفاده از بایوکابل‌های (biocables) شرکت آزکورپ تارهای خودش رو درست میکنه.

 

6- دوست صمیمی: رابطه‌ی پیتر پارکر و هری آزبورن

پیتر پارکر - هری ازبورن

با اینکه هنوز نورمن آزبورن رو در MCU ندیدیم، اما این شخصیت در دو فرانچایز قبلی نقش مهمی داشت. در سه گانه سم ریمی، هری آزبورن در ابتدا به عنوان دوست صمیمی پیترِ توبی مگوایر معرفی میشه. ولی با پیشرفت داستان، روابط بین این دو نفر سردتر میشه و جای خودش رو به نفرت میده، تا حدی که خود هری تصمیم میگیره برای انتقام از پیتر تبدیل به نیو گابلین بشه!

در فرانچایز مارک وب، هری آزبورن به عنوان یکی از دوستای قدیمی پیتر معرفی میشه که خیلی وقته با هم در تماس نبودن. البته در پایان اون هم تبدیل به گابلین میشه، اما از اونجا داستان خیلی روی رابطه این دوتا دوست مانوور نداده و صمیمیت زیادی بینشون حس نمیشه، این تصمیم نورمن آزبورن چندان هم باعث ناراحت شدن و غصه خوردن مخاطب نمیشه.

 

5- نیمه تاریک شخصیت

مردعنکبوتی سیاه

از اول قرار بود سری فیلم‌های مردعنکبوتی شگفت انگیز نسبت به فیلم‌های قبلی، از نظر اکشن بالاتر باشه و خشن تر بشه. به عنوان بخشی از این تصمیم، میتونیم متوجه تصمیم انتقام جویانه پیترِ اندرو گارفیلد برای پیدا کردن قاتل عمو بن بشیم. البته، همونطور که در مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست هم دیدیم، خودش اعتراف کرد که بعد ازدست دادن گوئن استیسی، به عنوان مبارز جرم و جنایت خشن تر عمل کرده.

در مقابل، مردعنکبوتی توبی مگوایر وقتی که تحت تاثیر سیمبیوت نیمه تاریک خودش رو آشکار کرد، تونسته بود خوبی‌های خودشو حفظ کنه. درسته، کارهایی که در اون زمان انجام، مثل آسیبی که به هری رسوند و وقتی که براک رو از کار بیکار کرد رو نمیشه نادیده گرفت. اما همونطور که گفتیم، این کارها «تحت تاثیر سیمبیوت» بودن و پیتر در شرایط عادی خودش چنین رفتاری رو نشون نداده بود.

 

4- هویت مخفی

هویت مخفی مرد عنکبوتی

در حقیقت، وقتی که پیترِ توبی مگوایر تصمیم گرفت هویت خودش رو مخفی کنه، باعث شد به قهرمانی تبدیل بشه که حتی از قبل هم تنها تر بود! با اینکه این کار رو به خاطر محافظت از عزیزان خودش انجام داده بود، اما باعث شد فاصله زیادی بینشون ایجاد بشه. البته تا زمانی که مری جین از هویت واقعیش باخبر شد. همونطور که در مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست هم صحبتش پیش اومد، انگار رابطه این پیتر پارکر با مری جین داره به خوبی پیش میره.

اما پیتر پارکر اندرو گارفیلد، تصمیم گرفت کل این پیچش‌ها و سختی‌ها رو دور بزنه و فقط حقیقتو به گوئن بگه؛ تقریبا بلافاصله بعد از اینکه کار خودش به عنوان مردعنکبوتی رو شروع کرده بود! با اینکه در ادامه رابطه این دو نفر با چالش‌هایی روبه‌رو شد، اما همین کار پیتر باعث شد که رابطه اونها عمق بیشتری پیدا کنه.

 

3- ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و زندگی ابرقهرمانی

حتی با اینکه مردعنکبوتی اندرو گارفیلد هویت خودشو برای دختری که دوست داشت فاش کرد، اما بازهم در برقرار کردن تعادل بین زندگی شخصی و زندگی ابرقهرمانیش به مشکلات زیادی برخورد. بزرگترین این مشکلات احساس مسئولیتی بود که نسبت به گوئن داشت و نمیخواست اونو تو خطر بندازه. البته که با مرگ گوئن استیسی این تعادل بیشتر بهم ریخته و سعی کرده بیشتر از اینکه برای خودش وقت بذاره وقتشو صرف مبارزه با جرم و جنایت کنه. همونطور که در مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست دیدیم، پیترِ اندرو گارفیلد گفت: برای کارای پیتر پارکری وقت ندارم.

مردعنکبوتی توبی مگوایر اما، به اون اندازه مشکلی در برقرار کردن این تعادل نداره. بیشتر مشکلات اون اینه که در کنار اینکه یه قهرمان خوبه، بتونه شغل پاره وقتشو نگه داره، پروژه‌های دانشگاهشو سر وقت تحویل بده و به خاطر مسئولیت‌هایی که داره، به اندازه کافی اجتماعی باشه.

 

2- تراژدی شخصیت

مرگ گوین استیسی

هر دو مردعنکبوتی با مرگ عمو بن مواجه میشن و این بارو به دوش میکشن، هرچند یکی از اونها مسیر حتی غم انگیزتری رو طی میکنه. مردعنکبوتی توبی مگوایر با مرگ عمو بن درسی که باید رو میگیره و با مسئولیت‌هاش آشنا میشه و تبدیل به قهرمان بهتری میشه.

همین تجربه، برای مردعنکبوتی اندرو گارفیلد هم عینا تکرار میشه و اونو برای مدتی به انزوا میبره. اما بعد از کنار اومدن با این غم بزرگ، غم از دست دادن گوئن استیسی و احساس گناهی که به خاطرش داره اونو درهم میشکنه. اینجاست که دچار بحران میشه و با ایجاد یک تغییر اساسی، تصمیم میگره مردعنکبوتی بودنو برای همیشه کنار بذاره.

 

1- روایت اوریجین شخصیت

روایت اوریجین شخصیت

الآن دیگه اوریجین مرد عنکبوتی به قدری محبوب شده و همه باهاش آشنا شدن، که MCU حتی به خودش زحمت روایت مجدد این داستان رو برای مردعنکبوتی تام هالند نداد! اما روندی که توبی مگوایر طی کرد و بعد از نیش عنکبوت جهش یافته با قدرت‌هاش آشنا شد هم به اندازه کافی جذاب و گیرا بود.

اتفاق مشابهی برای مردعنکبوتی اندرو گارفیلد هم افتاد، ولی داستانی که روایت شد، تغییرات بیشتری به خودش دید و درگیر یه جور پاپوش و توطئه علیه ریچار پارکر شد! در این داستان به جای اینکه عنکبوت به صورت اتفاقی پیترو نیش بزنه و اون به قدرت‌های عنکبوتی دست پیدا کنه، شاهد عمل هوشمندانه ریچارد پارکر بودیم. اون آزمایشات مربوط به پروژه رو با دی ان ای خودش انجام داده بود و به همین دلیل، پسرش تنها کسی بود که میتونست به این قدرت‌ها دست پیدا کنه.

 

سجاد میش مست

Sajja_D

منبع: سایت SR

 All rights reserved © Spidey.ir 2022

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط با این مقاله:

10 تفاوت اصلی بین مردعنکبوتی تام هالند و اندرو گارفیلد

10 تفاوت سری "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" با دیگر فیلم های اسپایدرمن

10 تفاوت اصلی بین مردعنکبوتی تام هالند و توبی مگوایر

بررسی نسخه های سینمایی از عشق های پیتر پارکر درســــه گانه "سم ریمی"

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

مقایسه لباس اسپایدرمن در فیلم های «مارك وب» و «سم ریمی»

20 بازیگر برتر "مرد عنکبوتی" در سینما، انیمیشن و تلویزیون!

سخنرانی تاریخی "اندرو گارفیلد" درباره مرد عنکبوتی+ لینك دانلود

نقد و بررسی فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی

رتبه بندی بازیگران فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

10 ایستراگ برتر "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2"

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 2 (2004)

رتبه بندی تاثیرگذارترین کاراکترهای فیلم های «سم ریمی» (SAM RAIMI)

10 تاثیر فیلم های مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی بر روی دنیای سینمایی مارول

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات مخفی بازی "مرد عنکبوتی: مایلز مورالز"

10 نکته جالبی که احتمالاً درباره "اسپایدرمن" های «سام ریمی» نمیدانستید!

15 سئوال بی پاسخ مانده درباره دنیای مرد عنکبوتیِ توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد

10 سرنوشت احتمالی برای مردان عنکبوتی توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد پس از فیلم "راهی به خانه نیست"!

10 فیلم و سریالی که مرد عنکبوتی اندرو گارفیلد ممکنه دفعه بعد در آن حضور داشته باشه!

مقایسه فیلم و كمیك‌ "مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز"

پایان واقعي مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2 فاش شد!

نقد و بررسی فیلم مرد عنکبوتی شگفت‌انگیز 2

10 تفاوت مرد عنکبوتی در دنیای سینما با دنیای کمیک

سونی چه بلایی سر "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2" آورده؟

عكس های منتشر نشده از پشت صحنه فیلم "مرد عنكبوتی شگفت انگیز"

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

AP-omega
#1 AP-omega 1401-04-02 19:53
کمردرد معروف پیتر پارکر توبی رو هم میشه از تفاوت های اساسی ایندو دونست! (که خدا رو شکر ختم به خیر شد!) :lol:
نقل قول کردن
mtm
#2 mtm 1401-04-03 02:38
تشکر میکنم از آقا سجاد بابت ترجمه دقیق و حرفه این مقاله
البته ایشون قبلا با ترجمه کمیک در سایت ما قابلیت های خودشون رو ثابت کرده بودند
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید