ایستراگ (Easter Egg) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

ایستراگ-easter-egg-های-فیلم-مرد-عنکبوتی-2002-اسپایدرمن-سم-ریمی-سام-نکات-مخفی-ارجاعات-اشارات

حالا که دوباره به خاطر حضور در فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" نام توبی مگوآیر و ویلم دفو بار دیگر بر سر زبان ها افتاده است تصمیم گرفتم این مقاله را تقدیم به شما کنم (مقاله آپدیت شد).

مقدمهفیلم "مرد عنکبوتی" وقتی در سال 2002 به اکران درآمد یک پدیده بزرگ فرهنگی لقب گرفت که رکورد بزرگترین فروش افتتاحیه تاریخ سینما را شکست و پرفروش ترین فیلم سال شد و فروش داخلی آن از گردن کلفت هایی مثل "هری پاتر و تالار اسرار"، "جنگ ستارگان اپیزود 2: حمله کلون ها" و "ارباب حلقه ها: دو برج" پیشی گرفت. این فیلم آغازگر دوران رونق و شکوفایی فیلم های کمیک بوکی در ابتدای قرن بیست و یکم شد و موفقیت های بسیاری را کسب نمود و ... این فیلم اشارات و ایستراگ های زیادی هم داره که حالا به بهانه اکران جهانی فیلم رکورد شکن "راهی به خانه نیست" و حضور توبی مگوآیر در آن میخواهیم به آنها اشاره کنیم! برای خواندن ایستراگ های فیلم های "مرد عنکبوتی 2 و 3" هم روی لینک های زیر کلیک کنید:

50 حقیقتی که باید درباره فیلم اسپایدرمن (2002) بدانید

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 2 (2004)

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 3 (2007)

 

1- تیزر  و پوستری که ناپدید شدند!

برج های دوقلو مرد عنکبوتی

وقتی فیلم مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی قرار بود منتشر بشه، یک تیزر محشر ازش بیرون اومد که بعدا کلا حذف شد! این تریلر که من خیلی سال پیش تو سایت براتون آپ کردم (اینجاست)، درباره سرقت از بانک بود. یعنی ابتدا چند سارق از یک بانک دزدی کرده و سپس با یک هلی کوپتر از محل میگریختند. بعد اسپایدرمن تعقیبشان میکرد و در نهایت هلی کوپتر سارقین را در تاری که میان برج های دوقلوی شهر نیویورک ایجاد کرده بود، گیر می انداخت! این تریلر بسیار منحصر به فرد بود چون به جای آنکه از صحنه های درهم و برهم تشکیل شود، انگار از سکانسی مستقل در درون فیلم گرفته شده بود و برای خودش داستان داشت. گفته میشد ریمی خودش روی ساخت این تیزر نظارت داشت تا از هر نظر ایده آل باشد. تا اینکه حوادث 11 سپتامبر پیش آمد. یعنی برج های دوقلوی شهر نیویورک با خاک یکسان شد. در نتیجه شرکت سونی تصمیم گرفت تریلر را از اینترنت جمع آوری کند. سونی حتی به ریمی دستور داد تمام سکانس مذکور را از فیلم حذف کند! البته یک روایت دیگر هم هست که طبق آن سونی از اولش هم قرار نبود از این صحنه ها در فیلم استفاده کنه!

همچنین یک پوستر بسیار زیبا برای این فیلم منتشر شد که در آن میشد انعکاس این دو برج را در لنز چشمان ماسک اسپایدرمن دید:

سونی از سینماها خواست این پوستر را هم برگردانند ولی ظاهرا خیلی ها این کار را نکردند چون هنوز برخی نسخه های این پوستر موجوده و اگر اصل باشه به قیمت حدود 1000 دلار در حراجی های اینترنتی به فروش میرسه!

 

2- بازیگرانی که برای نقش پیتر پارکر در نظر گرفته شده بودند!

خب دیگه همه مون میدونیم که توبی مگوآیر در این فیلم در نقش «پیتر پارکر/مرد عنکبوتی» ظاهر شد و انصافا هم خوش درخشید و خیلی از منتقدین از نقش آفرینی او در فیلم تعریف کردند. گفته میشه همسر سم ریمی پس از تماشای فیلم "قوانین خانه سایدر" (The Cider House Rules) که توبی در آن نقش اصلی را داشت، نزد شوهرش میره و بهش میگه که به نظرش کسی را که میتونه برای نقش پیتر پارکر ایده آل باشه را پیدا کرده. ریمی هم به توصیه همسرش گوش میده و خیلی زود متقاعد میشه که توبی میتونه یک پیتر پارکر عالی باشه ولی استودیو شک داشت. تا اینکه توبی تست داد و نشان داد بدن ورزیده ای داره و میتونه برای نقش اسپایدرمن هم ایده آل باشه (میتونید این تست بسیار جالب را در اینجا تماشا کنید).

تست بازیگری بازیگران مرد عنکبوتی

 البته سونی بازیگران زیادی را قبل از انتخاب توبی مد نظر داشت که در زیر به آنها اشاره میشود:

فِرِدی پرینز جونیور (Freddie Prinze Jr.)

فردی پرینز جونیور (Freddie Prinze Jr.)

«فردی پرینز جونیور» در اواخر دهه 90 میلادی خیلی طرفدار داشت (در بین نوجوانان). صورت جذابی داشت و در سریال های تین ایجری پرطرفدار آن زمان بازی میکرد و خودش هم گفته عاشق مرد عنکبوتی بود. حتی میگن گزینه اول سونی بوده برای ایفای نقش این شخصیت ولی سم ریمی اصرار کرد توبی مگوآیر این نقش رو بازی کنه چون ظاهر او رو برای اسپایدرمن مناسبت تر میدونسته. به نظرم در نهایت کاملا هم تصمیم درستی گرفتند که آقای پرینز رو انتخاب نکردند!

جیمز فرانکو (James Franco)

 جیمز فرانکو (James Franco)

خب همتون خوب میدونید که «جیمز فرانکو» در سه گانه "مرد عنکبوتی" ساخته سم ریمی در نقش «هری آزبورن» ظاهر شد ولی جالبه که بدونید فرانکو اولش برای نقش پیتر پارکر تست داده بود ولی قد نسبتا بلند و خوش قیافه بودن او باعث شد تا نقش پیتر نصیبش نشه و در عوض نقش هری رو بازی کنه!

هیث لجر (Heath Ledger)

هیث لجر (Heath Ledger)

بله درست شنیدید! «هیث لجر» بازیگر مرحوم و اسکار گرفته که عمده شهرت خود را بابت ایفای نقش «جوکر» در فیلم "شوالیه تاریکی" به دست آورد، یکی از اولین گزینه ها برای ایفای نقش پیتر پارکر بود! به نقل از نشریه Entertainment Weekly، قبل از آنکه توبی مگوآیر انتخاب شود، سونی از آقای «استیو الکساندر» (مدیر برنامهای هیث لجر) خواسته تا بخش هایی از فیلمنامه "مرد عنکبوتی" را برای لجر بخواند و نظر او را برای ایفای نقش اصلی در این فیلم جویا شود. الکساندر نقل میکند که فیلمنامه را برای لجر خوانده و او هم از آن خوشش آمده ولی در نهایت گفته: "این نقش مناسب من نیست. اجازه بده کسی نقش اسپایدرمن را بازی کند که از بچه گی عاشقش بوده".

جود لا (Jude Law)

 جود لا (Jude Law)

گفته میشه سونی خیلی دوست داشت «جود لا» بازیگر نقش اسپایدرمن بشه چون ایشون سال 1999 برای فیلم "آقای ریپلی با استعداد" کاندید اسکار شده بود و اون موقع اسمش خیلی سر زبان ها بود ولی بازم سم ریمی خیلی اصرار داشت که توبی مگوآیر این نقش رو بازی کنه. جالبه که بدونید جود لا گزینه اصلی برای حضور در فیلم "بازگشت سوپرمن" هم بود ولی به خاطر این که از لباس سوپرمن در این فیلم خوشش نیومد، پیشنهاد وارنر رو رد کرد!

 

3- حضور اقوام سم ریمی در فیلم!

حضور اقوام سم ریمی در فیلم!

در صحنه ای که پیتر پارکر به دنبال اتوبوس مدرسه میدود میتوان برادر سم ریمی (ایوان ریمی) و خانواده اش را در پیاده رو دید!

 

4- پلیوری که تن پیتر پارکره!

لباس اسپایدرمن

در صحنه ای وقتی پیتر پارکر وارد اتوبوس مدرسه میشه، شاهد هستیم که پلیوری بر تن داره که تم رنگ های آبی و قرمز در آن بکار رفته و در واقع اشاره ای است به رنگ لباس کلاسیک مرد عنکبوتی که او نهایتاً در فیلم بر تن میکند.

 

5-  چهار کاستوم اسپایدرمن از سر صحنه فیلمبرداری  فیلم او به سرقت رفت؟!

- آیا میدانستید که 4 لباس اسپایدرمن از سر صحنه فیلمبرداری اولین فیلم این شخصیت به سرقت رفت؟!

حالا که صحبت از لباس مرد عنکبوتی شد اجازه بدید یک نکته عجیب و باورنکردنی که واقعا در این فیلم اتفاق افتاده رو هم براتون تعریف کنم. موضوع اینه که هنگام ساخت این فیلم طبیعتاً تعدادی کاستوم اسپایدرمن تولید شد (چون معمولا کاستوم های قهرمانی سر صحنه فیلمبرداری آسیب دیده و پاره میشوند) که 4 تای آنها به سرقت رفت! سونی از پلیس خواست در این زمینه تحقیق کند و در نهایت معلوم شد نگهبانی که سابقاً در بخش حفاظت استودیو سونی کار میکرده این کار را کرده! سپس پلیس رد خریداران این لباس را زد و متوجه شد مشتریانی در کالیفرنیا، نیویورک و توکیو آنها را خریده اند! لازم به ذکره که طراحان لباس خیلی برای ساخت این کاستوم ها زحمت کشیده بودند و برایشان واقعا سخت بود 4 کاستوم دیگر تولید کنند اما در نهایت ساخت این فیلم با وقفه ای مواجه نشد. این را هم بدونید که سونی 25 هزار دلار جایزه برای کسی که این لباس ها را سالم برگرداند تعیین کرده بود ولی آخرش به لطف تلاش های پلیس و پس از 18 ماه توانست لباس ها را پیدا کند.

 

6- خواسته ی واقعی نورمن آزبورن!

پیتر نورمن

بعد از اولین ملاقات پیتر و نورمن در ابتدای فیلم، هری با پیتر درباره پدرش صحبت میکنه و به شوخی میگه که: «فکر کنم اون میخواد تو رو به فرزند خوندگی قبول کنه» در واقع این خواسته همیشگی نورمن توی دنیای کمیک بوده و اون همیشه می‌خواسته فردی با لیاقت مثل پیتر به جای هری فرزندش باشه و همین هم همیشه موجب حسادت هری می‌شده. در سال 1999 نیز داستانی چاپ شد به نام "انتقام گرین گابلین" که در آن نورمن آزبورن که پیتر پارکر را جانشین مناسبی برای خودش میدانست، او را گرفت و شکنجه داد تا خبیث بشه ولی موفق نشد:

نورمن ازبرن - پیتر پارکر

توی فیلم هم لحظاتی رو به این شکل دیدیم:

برای همین هم وقتی نورمن در پرده سوم فیلم پسرش رو در آغوش میگیره، هری بالاخره حس داشتن پدر رو درک میکنه و بعد از مرگ اون احساس میکنه همه چیز ازش گرفته شده.

 

7- دبیرستان میدتاون

دبیرستان میدتاون

موقع ورود پیتر و هم کلاسی هایش به آزمایشگاهی که در آن پیتر در نهایت به قدرت هایش دست میابد عبارت "دبیرستان میدتاون" را میشنویم که در واقع از نام دبیرستان معروفی که پیتر در دنیای کمیک به آنجا میرفت گرفته شده است (این مقاله را بخوانید).

 

8- عنکبوت نت وب و شباهت با نبرد پایانی!

عنکبوت نت وب و شباهت با نبرد پایانی!

در اردوی علمی مدرسه زمانی که مسئول اونجا داره درباره عنکبوت "نت وب" صحبت میکنه، ما اون عنکبوت رو در حالی که با تار خودش داره یه جسم سنگینی رو حمل میکنه میبینیم که میخواد نشون بده این نوع عنکبوتا توانایی تولید تار هایی با مقاومت و استحکام بسیار بالایی رو دارن. این صحنه در اصطلاح foreshadowing به حساب میاد از اتفاقی که در نبرد نهایی میفته؛ یعنی جایی که اسپایدرمن کابین حامل اون بچه ها و مری جین رو به طور همزمان نجات میده و به مدت قابل توجهی با آویزون شدن از تار در همین وضعیت باقی میمونه.

 

9- قدرت های عنکبوتی

قدرت های مرد عنکبوتی

روی مانیتور آزمایشگاهی که پیتر توسط عنکبوت از نظر ژنتیکی دستکاری شده گزیده میشود به DNA عنکبوت ها اشاره شده که خواص آنها را نشان میدهد و پیتر پس از گزیده شدن به آن قدرت ها دست میابد: قدرت عنکبوتی، پرش، سرعت، حس عنکبوتی، پیش آگاهی.

 

10- دستکاری عنکبوت ها به طور ژنتیکی!

دستکاری عنکبوت ها به طور ژنتیکی!

دقت کردید که سم ریمی اوریجین اون عنکبوت های غیر طبیعی رو به طور بی سر و صدایی تغییر داد؟! یعنی اگه ما توی دنیای کمیک با یه عنکبوت ساده ای طرف بودیم که مورد تششعات رادیواکتیویته قرار میگیره و بعد پیتر رو نیش میزنه، اینجا بحث ژنتیک و پیوند دی‌ان‌ای و ژن ها وسط بوده و پیتر هم در نتیجه گزیدگی، دی‌ان‌ای ـش با دی‌ان‌ای اون عنکبوت ترکیب میشه و توانایی های فوق بشری خودشو پیدا میکنه.

 

11- عنکبوتی که پیتر را نیش میزنه

عنکبوتی که پیتر پارکر را نیش زد

عنکبوتی که پیتر پارکر را در فیلم نیش میزنه برای خودش داستان داره! گفته میشه سم ریمی از اولش گفته بوده حتما حتما باید از یک عنکبوت واقعی استفاده بشه و نباید برن سراغ گرافیک رایانه ای! او اولش میخواست از یک بیوه سیاه استفاده کنه ولی چون این عنکبوت ها بسیار سمی و خطرناک هستند منصرف شد و از گونه ای به نام steatoda grossa استفاده کرد. و جالب اینکه ریمی دستور داد این عنکبوت را بهش رنگ قرمز و آبی بزنند که باز هم اشاره ای باشه به رنگ لباس کلاسیک مرد عنکبوتی!

 

12- عمو بن و زن عمو می

عمو بن و زن عمو می

مرحوم «کلیف رابرتسون» نقش عمو بن را در این فیلم بازی کرد و او بود که جمله معروف "قدرت زیاد، مسئولیت زیادی به همراه می آورد" را به پیتر یاد داد و در نهایت به طور غم انگیزی کشته شد. نقش زن عمو می را هم رزمری هریس بازیگر کهنه کار ایفا نمود. هر دوی این بزرگواران در قسمت های بعدی هم حضور یافتند (عمو بن به صورت فلش بک).

 

13- ادای احترام به فیلم The Beyond

استراگ مرد عنکبوتی سم ریمی

"ماوراء" (ایتالیایی: L'aldilà) یک فیلم ترسناک ایتالیایی به کارگردانی لوچو فولچی محصول سال 1981 است که دومین فیلم از سه‌گانه غیررسمی "دروازه های جهنم" به شمار می‌رود. از بازیگران آن می‌توان به دیوید واربک، ورونیکا لازار، چینزیا مونرئاله، و لوچو فولچی اشاره کرد. "ماوراء" در گذر زمان موقعیت یک فیلم کالت را به دست آورده است و سم ریمی به عنوان کارگردانی که کارش را در سینما با ساخت آثار ترسناک شروع کرد و از آنها در آثار خود الهام گرفته (این مقاله را بخوانید) در سکانسی که قدرت های پیتر در اتاقش در بدنش جاری میشوند در یکی دو تا شات به این صحنه های این فیلم ادای احترام داشته است.

 

14- »توبی مگوایر» به اندازه کافی لاغر نبود!

»توبی مگوایر» به اندازه کافی لاغر نبود

با توجه به اینکه جلوه های ویژه یکی از اجزای جدایی ناپذیر فیلم های کمیک بوکی هستند، جای تعجب نیست که فیلم "‌مرد عنکبوتی" ‌هم بسیار از CGI بهره برده باشد. اما نکته اینجاست که بیشتر این صحنه ها به راحتی قابل تشخیص هستند اما یک صحنه هوشمندانه در اوایل فیلم وجود دارد که هیچکس متوجه آن نشد. بعد از اینکه پیتر توسط عنکبوت رادیو اکتیو گزیده میشود، حالش بد شده و به اتاقش میرود. در آنجا پیتر لباسش را در می آورد و ما بدن لاغر نحیف پیتر را میبینیم. بعد از اینکه پیتر از خواب بیدار میشود دوباره جلوی آینه میرود و در کمال تعجب میفهمد که بدنش کاملا تنومند و هیکلی شدهاست. آن نسخه لاغر در واقع توبی مگوایر نبود، بلکه سازندگان سر توبی را بر روی بدن یک شخص دیگر قرار داده بودند، ولی آن نسخه عضلانی تر بدن خود توبی بود. جالبه که بدونید کوین فایگی که از تهیه کنندگان فیلم های مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی بود، چند سال بعد از ایده مشابهی برای نشان دادن بدن نحیف و علیل استیو راجرز با بازی کریس اوانز در فیلم "کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام جو" استفاده کرد.

 

15- تقویت بینایی، ایده‌ اوریجینالی از ریمی!

تقویت بینایی، ایده‌ اوریجینالی از ریمی!

بعد از اینکه اون عنکبوت دستکاری شده پیتر رو نیش میزنه و قدرت های عنکبوتی رو به پیتر انتقال میده، ما میبینیم که بینایی پیتر بهبود پیدا کرده و دیگه نیازی به عینک طبی نداره (البته این صحنه یک سوتی هم داره و اونم اینه که وقتی عینک رو جلوی چشمش میگیره کل صفحه تار میشه در حالی که باید فقط فضای مربوط به عینک محو میشد!).  جالبه بدونید که این قضیه یه ایده اورجینال و انحصاری فیلم بود تا کم کم بیننده رو با قابلیت های جدید پیتر آشنا کنه. در حالی که در دنیای کمیک به این شکل نبود و پیتر پس از گزیدگی باز هم از عینک استفاده میکرد.

عینک پیتر پارکر

در واقع او در شماره 8 از "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" با فلش تامپسون دعوایش شد و در این دعوا عینکش شکست و از اون موقع به بعد دیگه تصمیم گرفت عینک نزنه (خودش هم گفت که زیادم به عینک نیاز نداشته!).

 

16- آزکورپ

آزکورپ

شرکت آزکورپ سابقه طولانی در دنیای کمیک دارد (این مقاله را بخوانید) و شرکت آقای نورمن آزبورن است. در این فیلم آزکورپ مثل یک کارخانه به تصویر کشیده شده است در حالی که در دنیای کمیک، گیم یا در فیلم های دیگر آن را به شکل برجی بلند همانند برج اونجرز در مرکز شهر دیده بودیم.

 

17- مندل استرام!

مندل استرام مرد عنکبوتی 2002

آقای «ران پرکینز» که نقش یکی از دانشمندان آزکورپ به نام «مندل استرام» را بازی میکنه (که در فیلم به دست نورمن آزبورن کشته میشه) و هواداران خبر دارند که مندل استرام در دنیای کمیک هم دستیار یا بهتره بگیم شریک نورمن در آزکورپ بود و نهایتاً به شخضیت خبیثی به نام «رُبات مستر» تبدیل شد. 

 

18- «نیکلاس کیج» و «جان مالکوویچ» قرار بود نقش «گرین گابلین» را بازی کنند!

- آیا میدانستید که «نیکلاس کیج» قرار بود نقش «گرین گابلین» را بازی کنه؟

خب همه میدونن که نیکلاس کیج از کودکی عاشق کمیک بوده و تا قبل از اینکه در نقش «گوست رایدر» ظاهر بشه سعی کرد در بسیاری از نقش های کمیک بوکی ظاهر بشه ولی نشد (مثلا در نقش سوپرمن. این مقاله را بخوانید). ضمنا در این مقاله هم گفته بودیم که سم ریمی برای نقش گرین گابلین در این فیلم، ابتدا بازیگران دیگری را مد نظر داشت مثل «جان مالکوویچ». اما احتمالا این را نمیدانستید که یکی دیگر از گزینه های ریمی، نیکلاس کیج بود! ولی خوشبختانه خودش این نقش را رد کرد و در نهایت «ویلم دفو» نقش گرین گابلین را به زیبایی ایفا نمود.

 

19- لباس گرین گابلین میتوانست متفاوت باشد!

green goblin make up

لباسی که تصویرش را در بالا دیدید توسط استودیو ADI خلق شد تا در این فیلم به کار رود ولی گفته میشود که به دو دلیل مورد استفاده قرار نگرفت: یکی به خاطر اینکه سونی اعتقاد داشت برای مخاطبین کم سن و سال ترسناک است و باعث میشود که پدر و مادرها بچه هایشان را به دیدن فیلم نبرند و به همین دلیل به فروش فیلم لطمه زده خواهد شد. دوم اینکه آقای ویلم دفو (بازیگر نقش نورمن آزبورن/گرین گابلین) از آن خوشش نیامده! حتی چندی پیش  ویدئویی در این رابطه در اینترنت منتشر شد که میتوانید آن را اینجا تماشا کنید. و در نهایت این لباس در فیلم بکار رفت:

لازم به ذکر است که یک سری "طرح اولیه" یا concept art نیز توسط هنرمندان مطرحی مثل «الکس راس» برای گرین گابلین خلق شد که متاسفانه هیج کدام مورد استفاده قرار نگرفت:

الکس راس - گرین گابلین

گفته میشود که برخی از طراحان، concept art هایی از گابلین های مونث سوار بر گلایدر برای ریمی خلق کردند تا به عنوان دستیار گرین گابلین، او را همراهی کنند (!)  ولی ریمی اصلا از این ایده خوشش نیامد.

 

20- آلبرت انیشتین

آلبرت انیشتین - مرد عنکبوتی

در اتاق پیتر پارکر عکسی از آلبرت انیشتین ، فیزیکدان و دانشمند بزرگ تاریخ بشریت به چشم میخورد که با توجه به علاقه پیتر به علم و دانش منطقی به نظر میرسد.

 

21- اشاره به گذشته داغون مری جین واتسون

اشاره به گذشته داغون مری جین واتسون

در فیلم دست کم در دو جا به مشکلات خانوادگی مری جین اشاره میشه (یه جا وقتی داره میره مدرسه و پدرش با عصبانیت از خونه میاد بیرون و بهش میگه "آشغال" و دیگری زمانی که پیتر از خونه ش میاد تا آشغال ها رو بزاره بیرون و میبینه مری جین که با فلش قرار داره، با ناراحتی از خونه شون میزنه بیرون در حالی سر و صدای زیادی داره از داخل میاد).

پدر مری جین

این مساله اشاره مستقیمی هستش به مشکلات این شخصیت در دنیای کمیک بوک که قبلا در این مقاله بهش اشاره کرده بودیم.

 

22- تارهای اُرگانیک

تار ارگانیک

همواره در کمیک های مرد عنکبوتی او دارای تاراندازهای مکانیکی بوده و تارهایش را خودش درست کرده اما در سه گانه "مرد عنکبوتی" ریمی شاهد بودیم که تارانداز نداره و بدن پیتر پارکر به طور طبیعی پس از گزیده شدن توسط اون عنکبوت، میتونه تار درست کنه! بنابراین تار خودش از مچ دست او بیرون می آمد. «استن لی» به عنوان یکی از دو خالق مرد عنکبوتی در مصاحبه های خودش گفته که دلیل اینکه اسپایدرمن بدنش تار تولید نمیکنه اینه که او نمیخواست خواننده ها فکر کنند یک موجود عجیب الخلقه یا freak است . یعنی در دهه 60 میلادی همچین ایده ای چندان برای خوانندگان جالب نبود و پیتر را از ریشه های انسانی خودش دور میکرد. اما سم ریمی اعتقاد داشت در قرن بیست و یکم که فیلم اسپایدرمن ساخته شد مردم دیگر به این جور چیزا عادت کرده اند و طبیعی تره که بدن پیتر خودش تار درست کنه. او همچنین اعتقاد داشت که زیاد با عقل جور درنمیاد نوجوانی مثل پیتر اونقدر باهوش باشه که خودش به تنهایی بتونه تارانداز و محلول تار عنکبوتی درست کنه. ضمنا این را هم بدونید که کلا ایده تارهای ارگانیک از فیلمنامه ای که جیمز کامرون برای فیلم ساخته نشده خودش از اسپایدرمن نوشت، شروع شد.

  

23- توبی مگوایر خودش همه محتویات سینی غذای مری جین رو گرفت!

آیا میدانستید توبی مگوایر خودش همه محتویات سینی غذای مری جین رو گرفت؟!

یادتونه اون صحنه رو تو فیلم مربوط به غذاخوری تو دبیرستان که پای مری جین (با بازی کرستن دانست) لیز میخوره و پیتر پارکر متوجه میشه و تمام غذاهای سینی او را قبل از اینکه بریزن کف زمین،  میگیره؟ این صحنه سریعاً یکی از نمادین ترین ها در کل این فیلم شد که به خوبی هم قدرت های پیتر رو نشون داد و هم اینکه اولین باری شد که مری جین در واقع "متوجه" حضور  یا بهتره بگم وجود پیتر در اطراف خودش شد! شاید خیلی ها فکر کنند که این صحنه به لطف افکت های رایانه ای خلق شده باشه ولی سم ریمی کارگردانیه که همیشه از بازیگراش میخواد تا جای ممکن صحنه ها را خودشون بازی کنند و گفته میشه توبی مگوآیر این صحنه را 156 بار تکرار کرد تا بالاخره موفق شد انجامش بده! البته اینم بگم که استودیو میخواست این صحنه رو از فیلم حذف کنه ولی ریمی و توبی اجازه ندادند!

 

24- فلش تامپسون

فلش تامپسون

فلش تامپسون از شخصیت های مهم مکمل دنیای مرد عنکبوتی است (این مقاله را بخوانید) او در این فیلم نقشی داره که توسط آقای «جو منگلینو» ایفا میشه (اون موقع تقریبا هیچ کسی او را نمیشناخت!). برخلاف دنیای کمیک موهایش بور نیست ولی خصوصیات قلدر و زورگوی فلش در کمیک های اولیه مرد عنکبوتی را به خوبی به نمایش میگذاره و البته کتک مفصلی هم از پیتر میخوره! او در ضمن به عنوان عشق نخست مری جین به تصویر کشیده میشه.

ضمن اینکه صحنه نبرد پیتر با فلش رو میشه با صحنه ای مشابه در دنیای کمیک مقایسه کرد. همانطور که در این مقاله گفتیم، در شماره 8 از سری نخست "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"، پیتر تصمیم گرفت که دیگر فلش را تحمل نکند و با او در یک مسابقه بوکس شرکت کند. پیتر همیشه سعی داشت که از قدرت های فوق بشری خودش در ملاء عام استفاده نکند تا یک وقت هویت مخفی اش لو برود ولی ناگهان تصمیم گرفت مشت محکمی به فلش بزند که باعث شد از رینگ به بیرون پرت شود!

فلش vs پیتر

مشابه این صحنه را در فیلم دیدیم که چطور فلش را در دبیرستان کتک زد و عمو بن هم بهش نصیحت کرد: "این یارو، فلش تامپسون، احتمالا حقش بود. ولی چون میتونی اونو کتک بزنی، این حق رو بهت نمیده که انجامش بدی".

(This guy, Flash Thompson, he probably deserved what happened. But just because you can beat him up doesn't give you 

 

25- کاغذ دیواری اتاق پیتر پارکر

کاغذ دیواری اتاق پیتر پارکر

وقتی پیتر داره قدرت هایش را تست میکنه و زن عمویش سر میرسد، میتوان نگاه خوبی به کاغذ دیواری روی اتاق او انداخت که اگر خوب دقت کنید شبیه به تار عنکبوت است.

 

26- دِیلی بیوگل

دیلی بیوگل spidey.ir

قبل از اینکه به طور رسمی با دیلی بیوگل و آقای جی. جونا جیمسون در فیلم ملاقات کنیم یک اتوبوسی را در خیابان میبینیم که تصویر دیلی بیوگل روی آن نقش بسته است.

 

27- شِزِم!

شزم مرد عنکبوتی

وقتی پیتر میخواهد روی ساختمان قدرت تاراندازی اش را فعال کند (و نمیداند باید چطور این کار را را انجام دهد) عباراتی را بر زبان می آورد که جالب است. یکی از آنها «شزم» است که مربوط به شخصیت انتشارات دی سی با همین نام میشود.

 

28- شعار سوپرمن

شعار سوپرمن

در صحنه ای که در مورد قبلی بهش اشاره کردیم ، پیتر جملهUp, up and away web    را نیز به کار میبرد که در واقع اشاره ای است به یکی از تکیه کلام های معروف سوپرمن که موقع پرواز به کار میبرد (Up, Up and Away) و گفته میشه در سریال رادیویی قدیمی این شخصیت خلق شد تا به شنوندگان رادیو اعلام کنند سوپرمن شروع به پرواز کرده!

 

 29- بیوه سیاه!

بیوه سیاه!

در طراحی های اولیه پیتر برای لباس قهرمانی خودش ما نوعی سمبل عنکبوتی میبینیم که شبیه به سمبلی است که بعدها در دنیای سینمایی مارول و شخصیت بلک ویدو با بازی «اسکارلت جوهنسن» به کار رفت و شبیه به یک ساعت شنی میباشد.

 

30- استینگ ری!

استینگ ری!

یکی از طراحی های اولیه ای که پیتر موقع خلق لباس برای خودش طراحی میکنه در واقع اشاره ای هستش به یکی از شخصیت های گمنام مارول به نام «استینگ رِی» (Stingray). او سال 1967 خلق شد و گاهی با «نیمور» (پادشاه آتلانتیس) کار میکرد و لباسی داشت که بهش اجازه میداد زیر آب فعالیت کنه. همین!

 

31- بروس کمبل

بروس کمبل

رفیق فابریک سم ریمی کسی نیست جز بروس کمبل بزرگ که با سری فیلم های Evil Deadریمی مشهور شد  و از آن موقع به حالتی مقدس و Cult در بین علاقمندان به آثار ترسناک و فانتزی  دست یافته. پس دلیلی نداشت ریمی از او برای فیلم های مرد عنکبوتی استفاده نکنه. بروس در این فیلم نقش اون جارچی مسابقه کشتی کج رو بازی کرد که اتفاقا خودش هم بود که نام مرد عنکبوتی شگفت انگیز رو به پیتر پارکر داد و گرنه ممکن بود تا آخر عمر Human Fly نامیده میشد!

 

32- اکتاویا اسپنسر

اکتاویا اسپنسر

خانم اکتاویا اسپنسر که بعدا برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر زن نیز شد یک نقش کوچک در فیلم دارد و در صحنه ای پیتر میخواهد برای مسابقه کشتی کج ثبت نام کند دیده میشود. او پیتر را "ریزه میزه" (small fry) صدا میزند و وقتی پیتر ثبت نام میکند بهش میگه "خدا به همراهت"!

 

33- پدر «بی باک» ؟!!! 

- آیا میدانستید در فیلم "مرد عنکبوتی" اشاره ای به پدر «بی باک» (Daredevil) شده است؟!

در فیلم شاهد بودیم که وقتی پیتر پارکر به قدرت های فوق بشری خودش دست پیدا میکنه میره تا در یک مسابقه کشتی کج شرکت کنه تا پول به دست بیاره. وقتی پیتر در پشت صحنه منتظره تا نوبتش بشه، یک کشتی کج کار دیگه که لباسی زرد و قرمز بر تن داره رو میبینیم که صدمه دیده و دارند با برانکارد میبرنش و   فریاد میزنه "وای خدا، نمیتونم پاهام رو حس کنم!" (Oh god, I can’t feel my legs!) .

(اگر خوب به ماسک او نگاه کنید یک جفت شاخ را مشاهده میکنید).

اما جالبه که بدونید در رُمانی که براساس این فیلم به بازار آمد و «پیتر دیوید» معروف آن را نوشت اشاره شد که این کشتی کچ کار اسمش هست «جک مورداک» که پدر «مت مورداک» ملقب به «بی باک» میباشد!!! جالب بود، نه؟

 

34- لباس اولیه مرد عنکبوتی

لباس اولیه مرد عنکبوتی

ایده لباس اولیه برای مرد عنکبوتی که پیتر پارکر برای پول درآوردن و قبل از اون لباس کلاسیک برای خودش درست میکنه از دنیای کمیک بوک گرفته شده (این مقاله را بخوانید). ایده فوق العاده ای هم هست چون نشون میده پیتر پارکر لباسش را به صورت مرحله ای ساخته و اولش اصلا قصد نداشته یک لباس ابرقهرمانی برای خودش بسازه (چون هنوز معنی قهرمان شدن و مسئولیت پذیر بودن را نمیدانست). سام ریمی در شاهکار نخست خودش از اسپایدرمن به این ایده وفادار بود و شاهد بودیم که پیتر پارکر قبل از هر چیز این لباس را درست میکنه. خوبیش اینه که ساده است و آدم واقعا باورش میشه یک نوجوان بتونه خودش و با حداقل امکانات اونو ساخته باشه. البته انصافا ظاهرش خیلی جالب نیست و آدم رو یاد لباس اسکی بازان میندازه ولی مهم نیست چون به هدفی که باید برسه میرسه.

 

35- رَندی سَوج (Randy Savage)

 رندی سوج (Randy Savage)

«رندی سوج» ملقب به «ماچو مَن» (Macho Man) از اسطوره های دنیای کشتی کج بود که متاسفانه سال 2011 از دنیا رفت. کسانی که باهاش کار کرده اند او را یکی از 10 کشتی گیر برتر تاریخ این حرفه میدانند که استاد نمایش هم بود و تماشاچیان همواره از مسابقات او بسیار لذت میبردند. ظرف 32 سال، به 29 عنوان در کمپانی ها و رقابت های مختلف دست پیدا کرد. گفته میشه در دوران اوج خودش با محبوبیت امثال «هالک هوگان» و «استینگ» برابری میکرده. او در اوایل قرن بیست و یکم از کشتی کج فاصله گرفت و سپس در این فیلم نقش «بون سا مک گرا» را به زیبایی بازی کرد. البته این رو هم باید بدونید که اسم کشتی کج کاری که پیتر در دنیای کمیک وقتی قدرت هایش را بدست آورد باهاش مسابقه داد، «کراشر هوگان» بود.

کراشر هوگان

  در هر حال سم ریمی با قرار دادن بخش کشتی کج در فیلم هم به دنیای کمیک و اتفاقات تاریخی اولین کمیک اسپایدرمن (اینجا ترجمه شده) ادای احترام کرد و هم اینکه زمینه بسیار خوبی فراهم کرد برای اینکه پیتر بتنونه قدرت های تازه به دست آورده اش را تست کنه و به طور ماهرانه ای همه چیز رو ربط داد به کشته شدن عمو بن.

 

36- بذله گویی های پیتر!

بذله گویی های پیتر!

در مجموع یکی از ایراداتی که طرفداران از نقش آفرینی توبی مگوایر در این نقش می گرفتند، شوخ طبع نبودن پیتر پارکر و شوخی نکردن با حریفانش حین مبارزه بود و این در حالی است که یکی از ویژگی های اصلی مرد عنکبوتی در دنیای کمیک همین حس شوخ طبعی اوست. اما با این حال ما باز هم دیالوگ های خیلی بامزه ای رو از این نسخه از مرد عنکبوتی در فیلم دیدیم. مثالش هم همون مبارزه با بون سا مک گرا و اونجایی که میگه:

«چه لباس قشنگی! شوهرت (!) برات خریدتش؟!»

 

 37- قاتل عمو بن

در دنیای کمیک بوک، شخصیت مهمی که عمو بن را به قتل رساند دنیس کاراداین نام دارد (برای آشنایی با او این مقاله را بخوانید). در این فیلم نقش دنیس کارداین را «مایکل پاپاجان» ایفا کرد (هر چند در "مرد عنکبوتی 3" معلوم شد که او قاتل واقعی عمو بن نبوده و شریکش «فلینت مارکو» یا همان مرد شنی این کار را کرده!)

در دنیای کمیک بوک، شخصیت مهمی که عمو بن را به قتل رساند دنیس کاراداین نام دارد (برای آشنایی با او این مقاله را بخوانید). در این فیلم نقش دنیس کارداین را «مایکل پاپاجان» ایفا کرد (هر چند در "مرد عنکبوتی 3" معلوم شد که او قاتل واقعی عمو بن نبوده و شریکش «فلینت مارکو» یا همان مرد شنی این کار را کرده! این مقاله را بخوانید)

 

38- مسئولیت ناپذیری از روی انتقام به جای بی‌خیالی!

مسئولیت ناپذیری از روی انتقام به جای بی‌خیالی!

یکی دیگه از تفاوت های جزئی اوریجین اسپایدرمن بین این فیلم و دنیای کمیک، اضافه کردن اون برگزار کننده خسیس مسابقات کشتی بود که پول کامل رو به پیتر نداد و پیتر هم از روی حس انتقام جویی جلوی دزدی که پول های اون رو به همراه داشت رو نگرفت (دنیس کاراداین که در ادامه عمو بن رو به قتل رسوند) در حالی که تو دنیای کمیک پیتر از روی بی مسئولیتی و بی تفاوتی جلوی اون دزد رو نگرفت چون فکر میکرد مسئولیتش فقط اجرای نمایش و پول در آوردنه و اینجور کارا رو پلیس باید انجام بده.

 

39- سارا رامیرز

سارا رامیرز

خانم «سارا رامیرز» بازیگر سریال "آناتومی گری" در فیلم یک نقش افتخاری دارد. او در صحنه ای که عمو بن بیرون کتابخانه به قتل رسیده، در نقش یک پلیس ظاهر میشود و به پیتر میگه که عقب وایسه ولی او با دیدن عمو بن روی زمین به سمتش میره.

 

40- پیتر از اشتباهات قبلی درس میگیرد!

بعد از قتل عمو بن توسط کاراداین، پیتر لباس دست سازش رو باری دیگه بن تن میکنه تا اون رو تعقیب کنه و در همین حینه که بالاخره یاد میگیره چطوری با استفاده از تار تاب بخوره و از نقطه ای به نقطه دیگری از شهر بره. نکته جالبش اینجاست که سم ریمی این اتفاق رو با ایجاد تضاد بین اون صحنه ای که پیتر با تاب خوردن میچسبه به دیوار (!) این موضوع رو نشون میده و ما میبینیم که پیتر بالاخره داره به قابلیت هاش عادت میکنه و دیگه قرار نیست به دیوارا برخورد کنه.

 

41- شماره پلاک!

شماره پلاک!

در سکانس تعقیب و گریز ماشین های پلیس و تلاش برای دستگیری قاتل عمو بن، روی یکی از پلاک های ماشین های پلیس عدد 1927 نوشته شده که در واقع اشاره داره به سال تولد استیو دیتکوی فقید، یکی از خالقین شخصیت مرد عنکبوتی (2 نوامبر 1927) که البته سال 2018 فوت کردند و دیگه در بین ما نیستند.

 

42- ضربتی بزنی، ضربتی می نوشی!

ضربتی بزنی، ضربتی می نوشی!

زمانی که پیتر کاراداین رو پیدا میکنه و نبرد تن به تن و خشنی رو باهاش انجام میده، در یک صحنه میبینیم که سر طرف رو به شیشه میکبونه و جالبه که جلوتر و توی نبرد اول اسپایدی و گابلین دقیقاً اتفاقی در تضاد با این صحنه رخ میده و این دفعه پیتره که سرش کوبیده میشه تو شیشه و میفهمه اون یارو قاتله چه حالی داشته... ریمی با همین لحظات کوتاه خیلی خوب نشون داده که تمام کار هایی که پیتر انجام میده عواقبی داره که بعداً باهاشون رو به رو میشه!

 

43- شرکت کواِست

شرکت کواِست

در فیلم روزنامه ای را در دست نورمن میبینیم که رویش نوشته: "آزکورپ ممکنه در بستن  قرارداد (با ارتش) به شرکت کواِست ببازه!". شرکت Quest Aerospace در فیلم به عنوان رقیب آزکورپ معرفی میشه ولی جالبه که در دنیای کمیک حضور نداشته و بعد از فیلم هم اثری از این شرکت در داستان های مرد عنکبوتی ندیده ایم!

 

44- اشاره به کاپیتان آمریکا در روزنامه!

اشاره به کاپیتان آمریکا در روزنامه!

قبل از اینکه نورمن بره و در هیبت گرین گابلین دست به کشتار ژنرال اسلوکوم و باقی افرادی که در محل آزمایش پروژه شرکت کواِست حضور داشتن بزنه، ما تو اون روزنامه ای که در دستانش میبینیم که اگه دقت کنید در اون به پروژه ابر سرباز (Super Soldier Program) اشاره میشه. و حتماً اطلاع دارید که این پروژه به کاپیتان آمریکا و داستان های اون ارتباط داره و استیو راجرزِ نحیف در طی این پروژه بود که به کاپیتان آمریکا تبدیل شد. ایستراگ جالبی بود نه؟!

 

45- ادای احترام به ترانه تیتراژ معروف کارتون مرد عنکبوتی

ادای احترام به ترانه تیتراژ معروف کارتون مرد عنکبوتی

ظرف چند ثانیه مردی را میبینیم که در مترو داره گیتار میزنه و آوازی رو میخونه که آهنگ و متنش اشاره داره به ترانه بسیار معروف تیتراژ آغازین نخستین سریال کارتونی مرد عنکبوتی در تلویزیون.

 

46- زینا، شاهدخت جنگجو!

زینا، شاهدخت جنگجو!

خانم «لوسی لالس» را میشناسید؟ او بازیگر نقش اصلی سریال "زینا، شاهدخت جنگجو» است که در دهه 90 میلادی از تلویزیون پخش میشد و طرفداران زیادی داشت. جالبه که بدانید سم ریمی تهیه کننده این سریال بود. پس جای تعجبی نداره اگر این خانم در این فیلم حضور افتخاری داشته باشه. او برای چند ثانیه در نقش دختری با ظاهر پانک - راک ظاهر میشه که نظر خودش را درباره مرد عنکبوتی میگه: "کسی که هشت تا دست داره؟ به نظر داغ میاد"!

 

47- جی. جونا جیمسون

اقای جی جی جی

 اولین بار در این فیلم بود که جناب اقای «جی. کی. سیمونز» در آن در نقش «جی. جونا جیمسون» دیدیم. این فیلم کلا آغازی بر کلی اتفاق مثبت برای شخصیت مرد عنکبوتی و ژانر ابرقهرمانی در سینما. این فیلم باعث شد تا فیلم های کمیک بوکی در مسیری قرار بگیرند که در نهایت امروز به اوج آنها در سینما منجر بشه. جی کی سیمونز با نقش آفرینی عالی خود تاثیر شگرف و آنی روی مخاطبین داشت. او تونست به خوبی خلق و خوی خاص جیمسون رو به نمایش بگذاره. یعنی علیرغم تعصب خاصی که علیه اسپایدرمن داشت اما روزنامه نگاری با شخصیت و اصالت بود و این موضوع را وقتی هویت عکاس خود (پیتر پارکر) را از گرین گابلین مخفی کرد شاهد بودیم. جی. کی سیمونز بعدها بارها این نقش را در گونه های مختلف سرگرمی ایفا کرد (این مقاله را بخوانید).

 

48- تِد ریمی

تِد ریمی

برادر بازیگر آقای سم ریمی یعنی تد ریمی که معمولا در فیلم های او نقش های کوچکی دارد در نقش «هافمن» ظاهر میشود که از کارکنان دیلی بیوگل است و معمولا از سوی جیمسون جدی گرفته نمیشود. اون آقایی که در گوشه سمت راست تصویر بالا دیده میشه هم مرحوم «بیل نون» هستند که نقش معاون آقای جیمسون یعنی «رابی رابرتسون» را بازی میکنه که از شخصیت های مهم مکمل دنیای کمیک های اسپایدرمنه و اینجا معرفی شده است.

 

49- «ادی براک» قرار بود در فیلم  حاضر باشد و حتی صحنه هایی در فیلم داشت که نهایتاً از آن حذف شد!

در اولین صحنه از دیلی بیوگل نیز شاهد هستیم که «رابی رابرتسون» (با بازی مرحوم «بیل نون») به جیمسون گفت که یکی از عکاس هاشون به نام ادی هنوز نتونسته عکس خوبی از مرد عنکبوتی بگیره.

ایستراگ ونوم

خب ما اون موقع با دیدن این صحنه متوجه اشاره به ادی براک و ونوم و .. شدیم. ولی نمیدونستیم که ادی براک قرار بوده در چند صحنه کوتاه در این فیلم باشه و حتی برایش بازیگر انتخاب شده! ولی چندی پیش معلوم شد بازیگری به نام «آر. سی. اوربک» (RC Everback) برای ایفای نقش ادی براک در این فیلم انتخاب شده بوده و حتی عکس هایی از این بازیگر به همراه «جی. کی . سیمونز» منتشر شد که نشان میدهد صحنه هایی از او هم فیلمبرداری شده که بعدا حدفشون کردن:

بازیگر ادی براک

جالب اینه که خود آقای اوربک با چندی پیش با انتشار عکسی از خود در کنار تصویر کمیک بوکی ادی براک در توئیترش نشان داد که پس از گذشت 20 سال چقدر بیشتر شبیه به ادی براک شده!

بازیگر ادی براک

 ولی در هر حال سونی و سازندگان "مرد عنکبوتی 3" تصمیم گرفتند از بازیگر دیگری به نام «توفر گریس» در این فیلم برای نقش ادی براک/ونوم استفاده کنند. 

 

50- بتی برنت

بتی برنت

خانم «الیزابت بنکس» در این فیلم نقش «بتی برنت» ، منشی آقای جیمسون را بازی میکنه. این شخصیت همانطور که در این مقاله گفته بودیم در واقع اولین عشق پیتر در دنیای کمیک بوکه. در فیلم اما چیز خاصی بین آنها نمیبینیم!

 

51- دکتر کانرز

دکتر کانرز

در یکی از دیالوگ های فیلم، پیتر به هری میگوید که دوباره برای کار با دکتر کانرز دیر رسیده و واسه همین کانرز اخراجش کرده.

دکتر کونرز

هواداران آقای کانرز را در این فیلم ندیدند ولی او با بازی «دیلان بیکر» در قسمت دوم و سوم ظاهر شد و همان کانرز معروف دنیای کمیک است که یک دست داشت و برای بازسازی دست دیگرش به فرمول مارمولک ها روی آورد و به لیزارد تبدیل شد.

 

52- مرد عنکبوتی تحت تعقیب!

مرد عنکبوتی تحت تعقیب!

همون‌طور که میدونید از همون ابتدا در کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز رابطه خوبی بین این شخصیت و نیرو های پلیس نبوده و در خیلی از موارد مرد عنکبوتی تحت تعقیب پلیس قرار گرفته. در این مقاله هم فهمیدیم که این اتفاق برای اولین بار در همان شماره اول مرد عنکبوتی شگفت انگیز رخ داد.

 

53- دندان های نورمن آزبورن!

دندان های نورمن آزبورن!

نورمن آزبورن در طول فیلم دندان های صافی دارد ولی وقتی با شخصیت گابلینی خود در آیینه حرف میزند میبینیم که نسخه پلید او دندان های غیر صافی دارد که البته دندان های خود آقای «ویلم دفو» هستند! در واقع او برای آنکه دندان هایش در صحنه های مربوط به آزبورن صاف باشد، از پروتز برایش استفاده کردند!

 

54- آقا ببره!

آقا ببره  مرد عنکبوتی

پیتر میگه دو تا اتوبوس و یه تاکسی گرفته تا مری جین را در طول شهر دنبال کنه (وقتی او از تست بازیگری میاد بیرون). آنها برای مدتی با هم صحبت میکنند (مری جین به پیتر طعنه میزنه که چرا اینقدر علاقمنده بدونه رابطه ش با هری داره چطور پیش میره) . وقتی باران شروع میشه او به پیتر میگه که دیگه باید بره و از عبارت "آقا ببره" (Tiger) استفاده میکنه که لقبی هستش که مری جین در دنیای کمیک به پیتر داده است (این مقاله را بخوانید).

  

55- بوسه وارونه!

هر ابرقهرمانی نیازمند صحنه ای نمادین (iconic) خود در دنیای سینما است و به نظر میرسد صحنه نمادین اسپایدرمن در مقایسه با دیگران كمی رومانتیك تر باشد! او در این فیلم و پس از نجات مری جین از دست اراذل و اوباش خیابانی ، به مری جین  اجازه میدهد تا به سبك خودش از او تشكر كند! و صد البته مری جین هم زیر باران و در حالی كه اسپایدرمن در حالتی سر و ته به سر میبرد (!)  تشكری از او به عمل می آورد  كه تا اخر عمر یادش نرود ! (شرمنده، دیگه بیشتر از این توضیح جایز نیست!) در هر حال، این صحنه بسیار مهم است و آنقدر از روی آن تقلید شده ،  مورد اشاره قرار گرفته یا باهاش شوخی شده كه دیگر تعدادش از دستم در رفته! این صحنه در ضمن باعث شد تا مخاطبین مونث به مشتریان پر و پا قرص فیلم های مرد عنكبوتی تبدیل و متوجه شوند كه رومانس بخش لاینفك ماجراهای اسپایدی است. و اما گفته میشه این صحنه موقع فیلمبرداری بسیار سخت بوده زیرا بینی توبی مگوایر مرتب پر از آب میشده و او به سختی این صحنه را تحمل کرده!

 

56- کامئوی استن لی و مخالفت ابتدایی سم ریمی با آن!

استن لی سم ریمی

همانطور که مبدانید مرحوم استن لی در فیلم های مارول یک حضور افتخاری یا کامئو داشت (این مقاله و این مقاله را بخوانید). یکی از اولین آنها مربوط به همین فیلم میباشد. در این فیلم در سكانسی كه گرین گابلین به میدان تایمز حمله میكند استن لی در یك صحنه ی بسیار كوتاه حضور پیدا كرد:

استن لی مرد عنکبوتی فیلم 2002

حالا اینم جالبه که بدونید اولش قرار بوده استن یک حضور افتخاری دیگر در این فیلم داشته باشه. یعنی نقش یک فروشنده خیابانی عینک رو بازی میکرده که به مشتری عینک پیشنهاد میده و میگه "اینا چطور؟ تو فیلم ایکس من به چشم میزدن"!

کامئوی حذف شده  استن لی

(میتونید این صحنه رو اینجا تماشا کنید).

در هر حال باید بدونید که سم ریمی اولش مخالف حضور استن بود! یعنی میگفت استن بازیگر نیست و نباید حتی برای چند ثانیه تو فیلم باشه! البته جالبه که آنها خیلی هم با هم رفیق بودند و سال 1991 روی یک فیلمنامه مشترک بر اساس شخصیت «ثور» کار کرده بودند و به فاکس داده بودند تا از رویش فیلمی ساخته بشه (ولی فاکس این پیشنهاد رو رد کرده بود چون فکر میکرد فیلم های کمیک بوکی سودآور نیستند!). اما در نهایت آقای آوی آراد تهیه کننده فیلم اسپایدرمن تونست ریمی رو راضی کنه و اتفاقا همین کامئو باعث شد تا استن لی دیگه از اون به بعد در دیگر فیلم های مارول هم حضور پیدا کنه.

 

57- لباس سیاه مری جین

لباس سیاه مری جین

در جشن Unity Day Festival ، هری به مری جین میگه که چرا لباس قرمز رنگ و گل دار پوشیده. زیرا پدرش رنگ سیاه دوست داره. وقتی مری جین در نهایت در مراسم شکرگزاری با نورمن ملاقات میکنه میبینیم که لباس سیاه پوشیده و این نشون میده به حرف هری گوش کرده!

 

58- نیکولاس هاموند!

نیکولاس هاموند!

تو اون غوغایی که گرین گابلین در جشن بزرگ آزکورپ برپا میکنه تا از همکارانش در آزکورپ انتقام گرفته باشه، ما یه کامئوی خیلی کوتاه از "نیکولاس هاموند" (Nickolas Hammond) میبینیم. شخصی که در دهه 7۰ میلادی و در سریال اسپایدرمن شگفت انگیز شبکه CBS در این نقش ظاهر شد و اکثر طرفداران اسپایدرمن از نقش آفرینی این بازیگر در نقش شخصیت محبوب خود راضی نیستند و معتقدند او اصلاً گزینه مناسبی برای این نقش نبود.

 

59- سوتی هنگام تاب خوردن!

سوتی هنگام تاب خوردن!

وقتی پیتر ، مری جین را از دست گابلین نجات میده و با هم تاب میخورند ، صحنه ماندگاری خلق میشه ولی یه سوتی در آن نهفته است! یعنی آنها از چپ به راست حرکت میکنند ولی باد طوری به موهای مری جین میخوره که انگار دارن از راست به چپ حرکت میکنند!!!

 

60- پانل کمیک بوکی

پانل کمیک بوکی

یه یادی هم کنیم از این صحنه واقعاً خفن و cool و به ویژه کمیک بوکی فیلم که انگار به طور مستقیم از روی یک پانل کمیک بوکی برداشته شده و کاملاً حس و حال خوندن یه کمیک رو در ذهن تداعی میکنه. قبلاً هم اینجا از این صحنه به عنوان یکی از دو صحنه کمیک بوکی شکل مورد علاقه خودم در دنیای سینما یاد کرده بودم (اون یکی هم این صحنه از فیلم "انتقام‌جویان: عصر اولتران 2015" ـه).

 

61- صحنه ضیافت مراسم شکرگزاری

صحنه ضیافت مراسم شکرگزاری

یکی از مهم ترین و به یاد ماندنی ترین صحنه های فیلم مربوط به جایی میشه که پیتر و نورمن پس از نبرد نفس گیر خودشون در خانه مشترک پیتر و هری با هم سر میز ضیافت مراسم شکرگزاری دیدار میکنند. این صحنه از پانل مشابه ای در شماره 2 کمیک The Spectacular Spider-Man Magazine گرفته شده که اتفاقا یکی از بهترین داستان های گرین گابلینه و در آن نورمن که دوباره حافظه خبیث گرین گابلین را به دست آورده سر میز شام به پیتر طعنه و کنایه میزنه که از هویت مخفی اش باخبره! و همانطور که دیدید گوئن استیسی هم اونجا بود (اون موقع گوئن و پیتر با هم بودند و هری و مری جین هم با هم قرار میگذاشتند. این مقاله را بخوانید).

 

62- رنگ لباس ها

رنگ لباس ها

سم ریمی خیلی به رنگ لباس شخصیت ها اهمیت میده. در صحنه مکالمه تنش آلود بین نورمن و پیتر در مراسم شکرگزاری، پیتر رنگ سبز پوشیده که در واقع رنگ اصلی گرین گابلینه و جالبه که نورمن هم رنگ اسپایدرمن رو پوشیده (پیراهن آبی با کراوات قرمز)! هری هم در واقه رنگ هردوی آنها رو پوشیده: پیراهن سبز با کراوت سرخ متمایل به قرمز.

 

63- علاقه پیتر به بیسبال!

علاقه پیتر به بیسبال!

اگه خوب به میز پیتر توی خونه مشترکش با هری دقت کنید، در کنار قاب عکس عمو بن یه ساعت رومیزی به شکل توپ بیسبال رو میبینید که نشان دهندهعلاقه پیتر به این ورزش هستش. در دنیای کمیک هم دقیقاً همچین قضیه ای برقراره و دیگه همه میدونن که پیتر طرفدار تیم بیسبال متس ـه و در گذشته هم همیشه با عمو بن میرفته و بازی متس رو میدیده(این کمیک رو بخونید).

 

64- همسر نورمن آزبورن (؟)

همسر نورمن آزبورن (؟)

این قاب عکسی که در تصویر بالا میبینید رو میتونید در عمارت نورمن، خونه مشترک پیتر و هری و احتمالاً جاهای دیگه پیدا کنید. حدسی که میشه راجع به هویت این خانم زد اینه که این خانم در واقع همسر درگذشته نورمن و مادر هری هستش. ضمن اینکه مشکی هم پوشیده و همون‌طور که هری گفت، نورمن عاشق رنگ مشکیه...

 

65- اشاره به کوئینز!

اشاره به کوئینز!

بعد از اینکه گرین گابلین به زن عمو می حمله میکنه و اون رو تا مرز سکته میبره، زن عمو می در بیمارستان بستری میشه و جالب اینه که اگه به تابلوی جلوی بیمارستان دقت کنید، میبینید که روش نوشته شده "Queens General Hospital" و همون‌طور که اطلاع دارید، در کمیک ها پیتر به همراه عمو و زن عمویش در محله ای به نام کوئینز زندگی میکرد و این یعنی در فیلم هم خانواده پارکر در کوئینز سکونت داره.

 

66- عکس کنار تخت زن عمو می

عکس کنار تخت زن عمو می

در کنار تختی که زن عمو می روی آن در بیمارستان پس از حمله گرین گابلین به خانه اش ،  بستری است ، عکسی از پیتر ، عمو بن و زن عمو می را میبینیم که در واقع همان عکسی است که پیتر در ابتدای فیلم وقتی داشت تمرین تار انداختن میکرد آن را شکست!

 

67- عنکبوت ریزه میزه!

عنکبوت ریزه میزه!

در سکانسی که گرین گابلین رو در حال طغیان‌گری و حمله به کابین اون بچه ها نشون نشون میده، ما شاهد خواندن شعر کودکانه و معروف "عنکبوت ریزه میزه" توسط گابلین هستیم:

«The itsy-bitsy spider climbed the water spout, Down came the Goblin and took the spider out»

در نسخه گابلینی (!) این شعر کلمات rain و goblin با هم جایگزین شده اند.

 

68- انداختن مری جین به پایین پل

درسکانس مهیج فیلم که گرین گابلین مری جین را به پایین پرت كرد و هم اتوبوسی پر از بچه های مدرسه ای را! ولی اسپایدرمن در اقدامی محیرالعقول موفق شد هر دو را نجات دهد:

spider-man-movie

spider-man-movie-2

spider-man-movie-3

این صحنه اشاره ای است به مرگ گوئن استیسی در دنیای کمیک بوک و به پایین انداخته شدن گوئن بیچاره توسط گرین گابلین که به مرگ او منتهی شد:

داستان مرگ گوئن را اگر نخوانده اید به اینجا بروید.

در دنیای کمیک این واقعه چندین بار مورد اشاره قرار گرفته. به طور مثال در شماره 25 از كمیك "اسپایدرمن نهایی" (Ultimate Spider-Man) ، گرین گابلین مری جین را ربود و از بالای پل به پایین پرت كرد ولی اسپایدرمن سریعا پرید و به دنبال او رفت و سپس وقتی فاصله كمی با او داشت به پایش تار زد و روی هوا او را گرفت. در نتیجه مری جین زنده ماند:

usm25 p19 usm25 p20

كلاً قضیه گروگان گرفتن مری جین توسط دشمنان اسپایدرمن و بردن آنها به بالای پل بارها در كمیك های اسپایدرمن اتفاق افتاده:

webspinners #11

 

69- خط قرمز پیتر پارکر!

خط قرمز پیتر پارکر!

در لحظات پایانی نبرد خونین و خشن اسپایدرمن و گرین گابلین و در جایی که همه چیز به نفع گرین گابلینه، ناگهان حرفی که گابلین میزنه خون پیتر رو به جوش میاره و همین هم باعث میشه که ورق به سوی پیتر برگرده؛ اون هم زمانیه که گابلین به مری جین اشاره میکنه! همون‌طور که میدونید که پیتر به شدت روی نزدیکانش حساسه که در سخت ترین شرایط هم به خاطر اونها پا پس نمیکشه. در این مقاله هم از دوستان، نزدیکان و اعضای خانواده او به عنوان بزرگ ترین و اصلی ترین نقطه ضعف او یاد شده است.

 

70- اشاره به حرکت معروف بازگشت بتمن!

اشاره به حرکت معروف بازگشت بتمن!

بعد از اینکه در نبرد پایانی ورق به سمت اسپایدرمن برمیگرده و حسابی گرین گابلین رو کتک میزنه، در یک لحظه دیوار پشت گابلین رو با تار نشانه میگیره و اون رو بر سرش میکوبونه! این حرکت به نحوی انجام میشه که ما رو یاد این صحنه معروف فیلم "بازگشت بتمن ۱۹۹۲" ساخته تیم برتون میندازه:

تیم برتون بتمن

این مقاله رو هم بخونید تا بدونید که در دنیای کمیک هم سابقه داشته اسپایدرمن از این حرکت معروف الهام گرفته باشه!

 

71- مرگ نورمن آزبورن

مرگ نورمن ازبورن

مرگ نورمن آزبورن در انتهای فیلم و نحوه کشته شدن توسط گلایدر خودش دقیقا از روی شماره 122 کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز برداشته شده:

مرگ نورمن ازبورن

بهتون توصیه میشه این مقاله را بخوانید.

 

72- تِم فیلم در دو دیالوگ!

تِم فیلم در دو دیالوگ!

در کل تم فیلم اینه که چطور پیتر پارکر خودش رو پیدا میکنه و از یه نوجوان دست و پا چلفتی به قهرمانی به نام مرد عنکبوتی تبدیل میشه (که قطعاً برای اولین فیلم لایو اکشن این شخصیت تم بسیار مناسبی بود) سم ریمی هم با اولین و آخرین دیالوگ فیلم درست به این نکته اشاره میکنه.

«من کی هستم؟ واقعاً میخوای بدونی؟ راستش داستان زندگی من برای کسایی که ناراحتی قلبی دارن مناسب نیست...»

«من کی هستم؟ مرد عنکبوتی!»

 

و در نهایت یک ایستراگ مهم که جا موند ولی «کیارش یارویسی» یادمون انداخت:

این ماشین زرد رنگ مدل 1973 Oldsmobile Delta 88 خیلی در آثار سم ریمی معروفه و ایشون همیشه یه جوری این ماشین رو توی آثارش قرار میده.

ماشین سم ریمی

بنابراین سم ریمی این ماشین رو توی مرد عنکبوتی 1 هم قرار داد. در سکانس تعقیب و گریز هم میشد این ماشین رو دید (چون قاتل عمو بن با اون فرار کرد):

ماشین سم ریمی - مرد عنکبوتی 1

و البته از یاد نبریم که ماشین عمو بن هم دقیقا همین ماشین بود:

 

مهدی ترابی مهربانی

 

  با تشکر ویژه از:

طاها قوامی پور

All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

50 حقیقتی که باید درباره فیلم اسپایدرمن (2002) بدانید

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 3 (2007)

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 2 (2004)

رتبه بندی تاثیرگذارترین کاراکترهای فیلم های «سم ریمی» (SAM RAIMI)

10 تاثیر فیلم های مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی بر روی دنیای سینمایی مارول

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات مخفی بازی "مرد عنکبوتی: مایلز مورالز"

10 نکته جالبی که احتمالاً درباره "اسپایدرمن" های «سام ریمی» نمیدانستید!

15 سئوال بی پاسخ مانده درباره دنیای مرد عنکبوتیِ توبی مگوآیر و اندرو گارفیلد

ترسناک ترین نقش آفرینی ها در فیلم های ابرقهرمانی

ایستر اِگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: دور از خانه"

50 صحنه برتر فیلم های مرد عنكبوتی- قسمت دوم

تمامی اشارات و ارجاعات انیمیشن مردعنکبوتی خارق العاده به سه گانه مردعنکبوتی

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت اول 

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت دوم

50 صحنه برتر در فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی - قسمت اول

10 ایستراگ (EASTER EGG) برتر "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2"

نفس گیر ترین مبارزات مردعنکبوتی در سگانه‌ی "سم ریمی"

10 دفعه ای که فیلم های مرد عنکبوتی حال و هوای ژانر وحشت پیدا کردند!

ایستر اگ(EASTER EGG)ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه"

10 رفاقت برتر فیلم های مرد عنکبوتی

نظر سم ریمی درباره فیلم جدید مرد عنکبوتی

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات جدیدترین بازی مردعنکبوتی 

طرح های به كار گرفته نشده از دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سم ریمی!

پشت صحنه فیلم های اسپایدرمن ساخته سام ریمی + لینك دانلود!

رتبه بندی بازیگران فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

بررسی نسخه های سینمایی از عشق های پیتر پارکر درســــه گانه "سم ریمی"

مقایسه لباس اسپایدرمن در فیلم های «مارك وب» و «سم ریمی»

10 حقیقتی که باید درباره فیلم کنسل شده "مرد عنکبوتی 4" بدانید

تمامی اشارات و ارجاعات انیمیشن مردعنکبوتی خارق العاده به سه گانه مردعنکبوتی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1400-11-03 15:44
اینم از هدیه من به شما به مناسبت روز مادر
تشکر لازم نیست! فقط کافیه مقاله رو خوب بخونید و هر گونه ایراد تایپی یا نگارشی در آن یافتید بهم اطلاع بدید تا تصحیح بشه
نقل قول کردن
amin Hajati
#2 amin Hajati 1400-11-03 15:44
استاد مقاله فوق العاده بود و اصلا فکر نمی‌کردم فیلم مردعنکبوتی1 انقدر ایستراگ داشته باشه
نقل قول کردن
amin Hajati
#3 amin Hajati 1400-11-03 16:08
در مورد شماره ی یک باید بگم هلیکوپتر خیلی مصنوعی کشیده شد و شما گفتید آپلود کردم
نقل قول کردن
Agent bishop
#5 Agent bishop 1400-11-03 17:51
باورم نمیشه این فیلم برای بیست سال پیشه . چه قدر زود بزرگ میشیم و نمی‌فهمیم !
اصلا فکرشم نمی کردم امروز همچنین مقاله ای تو سایت باشه حالا دلم میخواد دوباره برم فیلم رو ببینم .
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#6 AM SM BM SM 1400-11-03 18:12
سلام
ممنون بابت مقاله.
عجب مقالهٔ فوق‌العاده ای بود! واقعا انتظار نداشتم که مقاله ایستراگ های فیلم انقلابی"مرد عنکبوتی" (Spider-man) روی سایت بیاد اما حالا میبینیم که این فیلم چقدر نکات ریز و باحالی داشته. دیگه شاید همه بدونیم که این فیلم در کنار فیلم "مردان ایکس" (X-Men) بود که ژانری که ما الان به عنوان فیلم های کمیک بوکی میشناسیم رو متداول کردند. برای همین شاید تاثیر فیلم مرد عنکبوتی بر ژانر کمیک بوکی و ابرقهرمانی رو بشه حتی از فیلم های مارول هم بیشتر دونست چون اگر موفقیت گسترده و کرکنندهٔ سه گانهٔ سم ریمی و همین فیلم مرد عنکبوتی نبود، نه وارنر به فکر ریبوت بتمن با کریستوفر نولان میفتاد، نه فیلم های mcu و dceu حداقل به این زودی به وجود میومدند، و شاید حتی خود سه گانهٔ ریمی هم بعد از فیلم اولش ادامه پیدا نمیکرد. اما خوشبختانه فیلم مرد عنکبوتی تونست به موفقیت گسترده و عالی برسه و خیلی از رقیب هاش رو هم در گیشه و هم در نظر منتقدان شکست بده. بررسی اینکه این سه گانه چه چیزهایی داشته که اینقدر معروفه اونقدر گسترده است که توی متن من نمیگنجه اما میشه به صورت تیتر وار به داستان جذاب و قابل توجه، وفاداری عالی به ذات اسپایدرمن، اقتباس عالی پیتر پارکر که کاری میکنه که خط قهرمان و خبیث پاک بشه و با شخصیتی طرفیم که خودش هم اشتباه میکنه و یک قهرمان ایده آل نیست، بازی بازیگران، اکشن هایی پر تنش و پر مفهوم، جامع بودن و تعادل از لحاظ لحن، جی کی سیمونز در نقش جی جونا جیمسون به تنهایی(!) و... اشاره کرد. اما از اینا گذشته ایستراگ هایی که در فیلم هستند واقعا جذاب هستند. مثلا اینکه سم ریمی همیشه سعی میکرد راهی رو انتخاب کنه که به کمترین حد استفاده از cgi منجر بشه خیلی خوبه چون ما الان در دوره ای به سر میبریم که میشه افراط هایی در استفاده از جلوه های کامپیوتری دید(البته شاید اینکه سم ریمی برای فیلم اول بودجهٔ زیادی هم نداشت بی تاثیر نبوده باشه و ما در فیلم دیدیم که در بعضی جاها مثل وقتی که پیتر برای اولین بار قدرت هاش رو امتحان میکنه جلوه های کامپیوتری توی ذوق میزنه اما خب بازهم در فیلم دوم که دست ریمی بازتر بود او کاملا سراغ cgi نرفت و از جلوه های واقعی هم استفادهٔ زیادی کرد که نتیجه اش رو هم دیدیم). یا این اشاره به شخصیت ها از طریق لباس هاشون که برای من جالب بودند. اون موارد شزم و شعار سوپرمن هم بخش های جالبی از فیلم هستند که البته آدم از یه nerd انتظار داره که وقتی به قدرت های فوق بشری دست پیدا میکنه، همین چیزها رو هم بگه. یا اون مورد دندان های نورمن که توجه ریمی به جزئیات بسیاری ریز رو نشون میده. اما در کل همهٔ موارد در نوع خودشون زیبا و دوست داشتنی بودند.
نقل قول کردن
mjkp
#7 mjkp 1400-11-03 18:18
دستتون دردنکنه عالی بود
معمولا همه درباره ی ایستراگ های فیلم های mcu حرف میزنن نمیدونستم مرد عنکبوتی ۱ هم نکات مخفی زیادی داره
من هر وقت اون صحنه که عمو بن به پیتر میگه که من وقتی همسن تو بودم همین شرایط رو داشتم بعد پیتر میگه نه دقیقا و عمو بن لبخندی میزنه رو میبینیم یه حسی بهم میگه که ممکنه عمو بن هم زندگی ابرقهرمانی مخفی داشته اما به احتمال زیاد اشتباهه
عنکبوتی که پیتر رو نیش زد زنده موند و چند تا دیگه ازش داخل آزمایشگاه بود این میتونه بگه که میتونستن در فیلم های بعد مایلز مورالز و گوئن عنکبوتی و ... وارد فیلم کنن
مورد ۱۷ منم با سم ریمی موافقم :lol: به نظرم تار های ارگانیک برای این فیلم خیلی عالی بود
اشاره به شزم هم باحال بود چون یجورایی مرد عنکبوتی و شزم شباهت هایی دارن چون دوتاشون از نوجونی ابرقهرمان شدن
و اشاره به سوپرمن هم میتونه بخاطر این باشه که سوپرمن و اسپایدرمن پر طرفدارترین ابرقهرمان های کمیک بوکی هستن
نقل قول کردن
behnamtira
#8 behnamtira 1400-11-03 19:44
سلام و تبریک برای برگشت دباره سایت


یه آنالیز کامل از فیلم اترنالز برین همینطور صدای ماهرشالا علی و اینکه فیلم بلید و فیلم موربیوس وصل میشه به دنیای مارول یا نه
نقل قول کردن
amin Hajati
#9 amin Hajati 1400-11-03 21:48
عکسی که از جمیز فرانکو گذاشته اید عکس ایمیل سایت هست
نقل قول کردن
mtm
#10 mtm 1400-11-03 23:01
به نقل از amin Hajati:
عکسی که از جمیز فرانکو گذاشته اید عکس ایمیل سایت هست

اوه چه ایستراگی :lol:
نقل قول کردن
Ahmadlalami
#11 Ahmadlalami 1400-11-04 01:52
فوق العاده بود ممنون استاد عزیز
نقل قول کردن
Hellblazer
#12 Hellblazer 1400-11-04 08:44
ممنون و خسته نباشید استاد عزیز، از اون مقالاتی بود که هر موردش جالب و شگفت آور بود مخصوصا اون مورد اقوام سم ریمی در اون صحنه‌ای که پیتر دنبال اتوبوس می‌دوه.
مقاله، عالی بود، بی‌مبالغه عالی بود خیلی جالب و زیبا بودند و ازشون بی‌خبر بودیم.
واقعا مقاله‌ی خواندنی و همچنین طولانی‌ای بود و بسیار لذت بردم ازش؛ فکر کنم بد نباشه محض زنده کردن خاطرات برم دوباره فیلمش رو ببینم. ;-)
نقل قول کردن
king venom
#13 king venom 1400-11-04 10:06
اول از همه سلام و خسته نباشید خدمت شما و همچنین خرسندیم رو از صمیم قلب برای راه اندازی شدن دوباره سایت اعلام میکنم!! ایشالا دیگه مشکلاتی مثل این پیش نیاد!
واقعا نمیدونستم این فیلم اینقدر استراگ داره ولی بعضیاشو از قبل میدونستم اونم باز بخاطر سایت ولی درکل خیلی جالب بود!!
اگه این فیلم اینقدر استراگ دار بود احتمالا قسمت های بعدی دوبرابر هست نه؟ :-) :lol:
نقل قول کردن
M.R.S
#14 M.R.S 1400-11-04 16:14
عالی بود
بنظرم یکی از بهترین فیلم های ابرقهرمانی هست
نقل قول کردن
Death_master
#15 Death_master 1400-11-06 21:22
سلام استاد ترابی خسته نباشین مقاله عالی بود عالی اگه بتونین دو قسمت دیگه رو هم ایستراگ هاشونو در بیارین که دیگه معرکه میشه :lol:
یک مورد هم بود که گفتم شاید جالب باشه : اونجایی که پیتر از فارق التحصیلی میاد خونه و بعدا یه لباس سیاه میاره بیرون
به نظر شما این لباس به لباس مایلز تو دنیای عنکبوتی که رنگ میکنه آخر شبیه نیست؟
نقل قول کردن
Scarlet Speedster
#16 Scarlet Speedster 1400-11-08 15:49
فوق‌العاده بود استاد!
۲۰ سال از اکران این فیلم درخشان و خاطره انگیز میگذره و واقعاً فکر نمیکردم روزی برسه که مقاله ایستراگ های این فیلم بیاد روی سایت.
از اون گذشته جالب‌تر این بود که فیلمی مثل این فیلم که اوایل قرن ۲۱ و در زمانی که فیلم های کمیک بوکی هنوز در ابتدای راه خود قرار داشتن، این همه ایستراگ داشته! من که فکرشم نمیکردم...
تا جایی که چشمام دید هم ایراد تایپی توی مقاله مشاهده نکردم. باز هم ازتون به خاطر این مقاله نوستالژیک و خاطره انگیز تشکر میکنم.
نقل قول کردن
mtm
#17 mtm 1400-11-09 08:51
به نقل از Scarlet Speedster:
فوق‌العاده بود استاد!
۲۰ سال از اکران این فیلم درخشان و خاطره انگیز میگذره و واقعاً فکر نمیکردم روزی برسه که مقاله ایستراگ های این فیلم بیاد روی سایت.
از اون گذشته جالب‌تر این بود که فیلمی مثل این فیلم که اوایل قرن ۲۱ و در زمانی که فیلم های کمیک بوکی هنوز در ابتدای راه خود قرار داشتن، این همه ایستراگ داشته! من که فکرشم نمیکردم...
تا جایی که چشمام دید هم ایراد تایپی توی مقاله مشاهده نکردم. باز هم ازتون به خاطر این مقاله نوستالژیک و خاطره انگیز تشکر میکنم.

آقای قوامی پور ممنون از ایستراگ های فوق العاده ای که گفتی. به مقاله اضافه شد. نام شما هم در پایین مقاله ذکر شد
نقل قول کردن
alichangizi
#18 alichangizi 1400-11-09 10:00
سلام مقاله خیلی عالی بود اگه امکانش هست راجب ایستراگ های مرد عنکبوتی ۲و۳هم مقاله بنویسید ممنون
نقل قول کردن
Sepehr Joker
#19 Sepehr Joker 1400-11-09 12:54
فقط پوسترای فیلمای ۳ گانه ریمی می ارزه ب تموم این فیلمای مسخره ی جدید ، موسیقی فیلم ک اصن یچی اونور تر شاهکار بود بعد از مرد عنکبوتی ۲ بنظرم بهترین فیلم کمیک بوکیه
نقل قول کردن
Scarlet Speedster
#20 Scarlet Speedster 1400-11-09 13:54
:eek:
زبونم بند اومده راستش... اسم من توی یه مقاله از سایت spidey.ir اومده؟! واقعاً؟ باورم نمیشه!
نمیدونم چطور ازتون تشکر کنم استاد... در حال حاضر در کلمات وصف نمیشه، فقط میتونم بگم ممنون!
امروز رو هیچ وقت فراموش نمیکنم...
نقل قول کردن
hassan91
#21 hassan91 1400-11-09 21:53
این از اون مقاله هاس که بایس با کاغذ روغنی چاپش کرد و یادگاری نگهش داشت :-)
فیلم اول سم ریمی خیلی پر جزئیاته اونم زمانی که خیلی فیلمهای کمیک بوکی باب نبود. یه چیزی که واسه همون زمون خیلی تحسین برانگیزه اینه که وفاداری این اثر به منبع اقتباس شاهکاره و رد خور نداره. ولی بازم بعد این همه سال ایستراگهایی از ته دلش میزنه بیرون.

من خودم چن ماه پیش یه نکته رو تازه فهمیدم که تو یکی از صحنه ها دوتا گرین گابلین حضور داشتن :-* و خیلی برام جالب بود. همون صحنه که پیتر به صورت کابوس میبینه و گرین گابلین بهش میگه بیدار شو. (یحتمل گابلین دومی اشاره به هری داشته )
s6.uupload.ir/.../...
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#22 AM SM BM SM 1400-11-09 23:45
به نقل از Scarlet Speedster:
:eek:
زبونم بند اومده راستش... اسم من توی یه مقاله از سایت spidey.ir اومده؟! واقعاً؟ باورم نمیشه!
نمیدونم چطور ازتون تشکر کنم استاد... در حال حاضر در کلمات وصف نمیشه، فقط میتونم بگم ممنون!
امروز رو هیچ وقت فراموش نمیکنم...

آقای قوامی پور حسابی فیض بردیم. هم از بازگشت شکوه مندانه تون (که مطمئنا کوتاه هم هست. کی دوباره تابستون میشه :cry: ) هم بابت این ایستراگ های فوق‌العاده ای که ذکر کردید. ما که جلوی شما سوسک هم نیستیم. خدا یک در دنیا، صد در آخرت بهتون بده! :lol:
نقل قول کردن
mtm
#23 mtm 1400-11-10 23:59
به نقل از Scarlet Speedster:
:eek:
زبونم بند اومده راستش... اسم من توی یه مقاله از سایت spidey.ir اومده؟! واقعاً؟ باورم نمیشه!
نمیدونم چطور ازتون تشکر کنم استاد... در حال حاضر در کلمات وصف نمیشه، فقط میتونم بگم ممنون!
امروز رو هیچ وقت فراموش نمیکنم...

آقا طاها ایمیلتو چک کن
نقل قول کردن
Ilya202020
#24 Ilya202020 1400-11-18 22:12
مقاله که درحدی نیستم در موردش نظر بدم مورد 38 مود ریوی رو دوست داشتتم به نظرم پیتر پارکر ملموس تر میشد

ucarecdn.com/.../
کی گفته تو کمیک بوک ها ایستراگی از سینما نیست
Go web go
نقل قول کردن
Kia Iron Man
#25 Kia Iron Man 1401-02-28 12:05
دست مریزاد مقاله خیلی جذاب و کامل بود. فقط یه نکته ای رو لازم میدونم که ذکر کنم. این ماشین زرد رنگ مدل 1973 Oldsmobile Delta 88 خیلی در آثار سم ریمی معروفه و ایشون همیشه یه جوری این ماشین رو توی آثارش قرار میده.

بنابراین سم ریمی این ماشین رو توی مرد عنکبوتی 1 هم قرار داد. در این سکانس تعقیب و گریز میشد این ماشین رو دید.


و البته از یاد نبریم که ماشین عمو بن هم دقیقا همین ماشین بود
نقل قول کردن
mtm
#26 mtm 1401-03-14 13:49
#25:
مرسی کیارش جان. به مقاله اضافه شد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

تاپ 20 - سایت spidey.ir

 

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45