آیا حس عنکبوتی اسپایدرمن از رادار بی باک قوی تر است؟

آیا-حس-عنکبوتی-اسپایدرمن-از-رادار-بی-باک-قوی-تر-است؟

بار دیگر در خدمتتون هستم با مقاله ای که سعی داره به یکی دیگر از سئوالات شما درباره ی مردعنکبوتی پاسخ بده!

قبل از خواندن مقاله توصیه میشه مقالات زیر را مطالعه کنید تا به طور کامل با حس عنکبوتی (Spider-Sense) و دیگر قابلیت های مردعنکبوتی آشنا شوید:

10 لحظه برتر مربوط به "حس عنکبوتی" در فیلم های اسپایدرمن

20 حقیقتی که باید درباره حس عنکبوتی (SPIDER-SENSE) اسپایدرمن بدانید

رتبه بندی همه ی قدرت های فوق بشری مردعنکبوتی

10 شیوه خلاقانه ای که مردعنکبوتی از قدرت هایش استفاده کرده است!

آشنایی با تجهیزات پیتر پارکر/ اسپایدرمن

قوی ترین حریفانی که مرد عنکبوتی تا به حال شکست داده است!

ضمنا برای خواندن آرشیو سئوالات مربوط به مردعنکبوتی روی لینک زیر کلیک کنید:

پاسخ به سئوالات مربوط به مردعنکبوتی

 

حس عنکبوتی اسپایدرمن و رادارِ «بی باک» (Daredevil) با ارزش ترین قدرت این دو قهرمان هستند که بهشون نسب به خطرات هشدار میدهند و کمکشان میکنند تا در موقع لزوم دشمنان یا موقعیت های پرخطر خود را شناسایی کنند و اگر این قدرت های شگفت انگیز را نداشتند قطعا عمر حرفه ی ابرقهرمانی آنها خیلی کوتاه تر میبود. البته رادار و حس عنکبوتی به طور قابل توجهی از یکدیگر متفاوت هستند: یکی حواس باقیمانده بی باک را در یک دید 360 درجه منحصر به فرد از محیط اطرافش افزایش می دهد و ترکیب می کند و دیگری به صورت پیشاپیش به مرد عنکبوتی قبل از وقوع خطر هشدار می دهد. اما این ما را از مقایسه آنها برای تصمیم گیری یک بار برای همیشه باز نمی دارد.

 حواس ارتقا یافته (Enhanced Senses)

بی باک را میتوان شناخته شده ترین کسی دانست که قدرت هایی موسوم به "حواس ارتقا یافته" (Enhanced Senses) داره (در حالی که نابیناست!). او نابیناست ولی دیگر حواس او به طرز فوق بشری ارتقا یافته اند و بسیار هم موقع مبارزه برایش کارساز هستند. البته این بستگی به این داره که ابرقهرمان ما چقدر در مبارزه تبحر داشته باشه چون بدون قابلیت نبرد چیز خاصی ازش درنمیاد (!) که خوشبختانه در این زمینه بی باک به قدر کافی در مبارزات تن به تن تبحر داره. و البته بی باک استفاده های جالبی ازش میکنه مثلا به عنوان یک وکیل میتونه به ضربان قلب متهم گوش بده و بفهمه که آیا راست میگه یا نه. همچنین حواس او مثل رادار عمل میکنه و میتونه متوجه حضور دیگران در پشت اجسام سخت بشه. یکی دیگر از شخصیت های کمیک بوکی که این قدرت رو داره «تسک مستر» (Taskmaster) است که حواس او اونقدر ارتقا یافته هستند که میتونه نوع مبارزه یک قهرمان رو تماشا و فورا از رویش تقلید کنه! میشه گفت حس عنکبوتی اسپایدرمن هم نوعی حس ارتقا یافته است و قطعا میدونید که چقدر بهش کمک میکنه تا بفهمه تهدیدات یا خطرات قریب الوقوع چی هستند و از کدوم طرف میان.

حس عنکبوتی

در مجموع شاید مهم ترین کاربرد یک توانایی فراحسی این است که چگونه به یک مبارز با جرم و جنایت در مبارزه سود می رساند. برای رسیدن به این هدف، حواس افزایش یافته بی باک در یک حس راداری ترکیب می شود تا بتواند تمام محیط پیرامونی خود را با جزئیات دقیق تشخیص دهد. این قابلیت به او این امکان را می دهد که نه تنها از شلیک چند مرد مسلح به یکباره فرار کند، بلکه حرکات خود را حین تیراندازی به گونه ای هماهنگ کند که مسیرهای گلوله با آدمهای بیگناه اطراف تلاقی نکند. با کمک حس راداری، او حتی میتواند متوجه شود که یک تک تیرانداز سلاحش را آماده شلیک میکند، و در کمیک Daredevil: Yellow (اینجا درباره اش توضیح داده شده) نشان داد که چگونه تشخیص نقاط ضعف در مواد به او اجازه می‌دهد تا میله‌های فولادی را خم کند، و این ثابت کرد که کاربرد تهاجمی برای حس رادار نیز وجود دارد.

حس راداری دردویل

با این حال، رقابت با توانایی تقریباً جادویی مرد عنکبوتی در پیش بینی حملات برای قابلیت راداری بی باک بسیار سخت است. مشابه Daredevil، مردعنکبوتی می تواند حملات از پشت یا شبیخون (حملات غافلگیر کننده) را پیش بینی کند، و حتی می تواند با چشمان بسته در یک محیط شلوغ حرکت کند و با مهارتی مثال زدنی مبارزه کند که اوج آن را در فیلم "دور از خانه نیست" و در مبارزه با پهپادهای «میستریو» دیدیم.

راهی به خانه نیست پایان فیلم

با این حال، مفید ترین ویژگی حس عنکبوتی این است که که به طور ناخودآگاه رفلکس های او را فعال می کند تا از خطر پرهیز کند. این به او کمک می کند تا کارهای مختلفی را از تارافکنی در سطح شهر گرفته تا سبقت گرفتن از انفجار قریب الوقوع انجام دهد، و اغلب در برابر توانایی شخصیت هایی مثل «اسپات» یا «نایت کراولر» که قابلیت تله پورت کردن دارند بسیار مفید واقع میشود (البته دردویل هم این قابلیت را دارد).

اسپات - دردویل

اما بدیش اینه که می تواند مرد عنکبوتی را وادار به مبارزه انعکاسی (reflexive) و قابل پیش بینی کند. مثلا در یکی از اولین مبارزاتشان (که در شماره 16 از سری نخست کمیک های Daredevil روی داد)، بی باک با پیش بینی جاخالی دادن مرد عنکبوتی از یکی از چوب دستی های پرتاب شده اش، توانست او را شکست دهد (او در واقع میله ی پشت مرد عنکبوتی را هدف قرار داده بود در حالی که مرد عنکبوتی فکر میکرد خودش قراره مورد هدف قرار بگیره و بدین ترتیب، بی باک با طناب چوب دستی دور مرد عنکبوتی چرخید و باعث شد تا گیر بیفته!).

مبارزه دردویل مرد عنکبوتی

اما حرفه ی ابرقهرمان‌ها تنها به زد و خورد خلاصه نمیشه. Spider-Man و Daredevil نه تنها باید از خطر جان سالم به در ببرند، بلکه باید آن را پیدا هم کنند. در این زمینه، مهارت های Daredevil در شناسایی ممکن است بی نظیر باشد. او می تواند فردی را که در میان هیاهوی یک شهر شلوغ صحبت می کند، تشخیص دهد، عطرها یا تونیک های مو را در خیابان های بدبو شهر ردیابی کند، و حتی بیومتریک یک فرد را زیر نظر بگیرد تا متوجه بی نظمی هایی شود که نشان دهنده فریبکاری و تبهکاری است. به عبارتی دیگر از آنجایی که مهارت‌های مرد عنکبوتی بیشتر بر روی خود خطر متمرکز می‌شود، حس راداری جامع‌تر Daredevil به او در مواردی حتی فراتر از خطر کمک می‌کند.

حس راداری بی باک

اما مرد عنکبوتی هم در زمینه ردیابی چند ترفند در آستین خود دارد چون حس عنکبوتی تنها محدود به مبارزه نمیشود و چندین بار به مرد عنکبوتی اجازه داد تا خلافکاران به ظاهر بی گناهی را که از کنارش عبور میکردند را ردیابی کند چون حس عنکبوتیِ پیشاشناختی (precognitive) اش بهش هشدار داد که آنها فردی خطرناک هستند.

پیتر پارکر حتی از نبوغ خود برای ساخت ردیاب‌های عنکبوتی (spider-tracer) استفاده کرده است (برای آشنایی با آنها این مقاله را بخوانید) که با حس عنکبوتی او هماهنگ می‌شوند و بهش اجازه می‌دهند تا افراد شرور را برای ردیابی های آینده، برچسب‌گذاری کند. اما مشکل اینجاست که حس عنکبوتی که به او در مورد "خطر" هشدار می دهد، تعریف ثابت و مشخصی ندارد و می تواند غیرقابل اعتماد باشد. و همانطور که گفتیم برخی از شرورها توانسته اند آن را از کار بیندازند یا حتی بر علیه خودش از آن استفاده کنند و در مقابل سیمبیوت های فضایی (ونوم و کارنیج و ...) کارایی ندارد.

اسپایدی - ونوم

اما در عوض حس عنکبوتی حتی هنگامی که مرد عنکبوتی خوابه هم کار میکنه و فعاله، میتونه بین دوست و دشمن تمایز قائل بشه، میشه اون رو تقویت کرد ولی مهم ترین نکته ای که درباره ش وجود داره و میتونه به طور کامل اونو رو نسبت به حس رادار دردویل در سطح بالاتری قرار بده اینه که ممکنه منشاء ماورایی و فرا زمینی داشته باشه! یعنی همانطور که در آیتم 11 از این مقاله توضیح داده شده، ممکنه که ربط داشته باشه به توتم (انرژی درونی) مرد عنکبوتی و این حقیقت که عنکبوتی ها به نوعی شبکه ی عالمگیر موسوم به "شبکه تار و پود هستی" وصل هستند باعث میشه خاصیتی مرموز و جادویی پیدا کنه و به همین خاطر در فیلم محبوب "راهی به خانه نیست" حتی وقتی روح پیتر پارکر از بدنش جدا شده بود اما همچنان در مقابل دکتر استرنج فعال باقی مانده بود! و این نشون میده که حس عنکبوتی فراتر از ویژگی های جسمانی است.

دکتر استرنج نو وی هوم

البته وقتی صحبت از مقایسه بین توانایی ها می شود، باید روی نقاط ضعف تمرکز کرد. احتمالاً مرد عنکبوتی بیشتر به حس عنکبوتی خود متکی است تا دردویل به حس رادار خود زیرا به لطف مهارت در هنرهای رزمی دردویل اغلب در مواقعی که قدرت های خود را از دست می دهد کمتر از اسپایدرمن آسیب پذیر میشود. اما مقابله با حس عنکبوتی سخت‌تر است و برای از کار انداختن آن به مواد شیمیایی خاصی نیاز است که قبلا توسط گرین گابلین یا میستریو انجام شده است. اما حواس Daredevil گاهی اوقات به طور اتفاقی تحت تأثیر قرار می گیرد. ضمناً، دامنه آنها هنگام طوفان های برفی یا باران محدود می شود، یا زمانی که صداهای بلند باشد یا با خبیث هایی که قدرت های صوتی دارند (مثل Klaw) حتی ممکن است باعث شوند به طور کامل فلج شود.

نقطه ضعف دردویل

 

نتیجه گیری: یک ابرحس (super sense) باید بیشتر یک دارایی باشد تا نقطه ضعفی که میشود از آن بهره برداری کرد، و از این نظر رادار Daredevil در نهایت ضعیف تر جلوه میکند حتی اگر همه کاره تر باشد. حس عنکبوتی مرد عنکبوتی منحصربه‌فرد، قدرتمند است، مقابله با آن سخت‌تر است و درجه‌ای از همه‌فن‌حریفی و انعطاف پذیری خاص خود را دارد که در بیشتر موقعیت‌ها مفید است. مهم نیست که آن را حس عنکبوتی، حس اسپایدی، یا گِزگِز پیتر (Peter tingle)  یا هر چیز دیگر بنامید، مهم این است که در نهایت از حس رادار بی باک قوی تر است.

 

 سونیا ساداتی فر

All rights reserved © Spidey.ir 2024

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مقالات مشابه و مرتبط:

10 لحظه برتر مربوط به "حس عنکبوتی" در فیلم های اسپایدرمن

پاسخ به سئوالات مربوط به مردعنکبوتی

20 حقیقتی که باید درباره حس عنکبوتی (SPIDER-SENSE) اسپایدرمن بدانید

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! (آرشیو)

15 چیز مهمی که باید درباره بی باک (DAREDEVIL) بدانید

رتبه بندی اقتباس های بی باک (DAREDEVIL) در دنیای سینما، انیمیشن، بازی و تلویزیون

10 دفعه ای که "سرگذشت" (ORIGIN) مردعنکبوتی دچار تغییر شد

20 لباس برتر بی باک (DAREDEVIL)

رتبه بندی همه ی قدرت های فوق بشری مردعنکبوتی

10 شیوه خلاقانه ای که مردعنکبوتی از قدرت هایش استفاده کرده است!

قوی ترین حریفانی که مرد عنکبوتی تا به حال شکست داده است!

10 دفعه ای که قدرت های مرد عنکبوتی تغییر کرد!

معرفی 10 نقطه ضعف مرد عنکبوتی

معرفی دشمنان دردویل (DAREDEVIL) 

20 قدرت فوق بشری برتر در دنیای کمیک بوک

10 دفعه ای که قدرت های مرد عنکبوتی تغییر کرد!

معرفی 10 نقطه ضعف مرد عنکبوتی

رتبه بندی 10 نسخه نیرومند از مرد عنکبوتی

قوی ترین حریفانی که مرد عنکبوتی تا به حال شکست داده است!

آشنایی با تجهیزات پیتر پارکر/ اسپایدرمن

10 حقیقتی که باید درباره وب شوتر (WEB SHOOTERS) و تارهای مرد عنکبوتی بدانید

زندگی، مرگ و بازگشت بن رایلی

آشنایی با لباس های مرد عنكبوتی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Mohammadgha
#1 Mohammadgha 1403-03-07 14:05
مقاله خیلی خوبی بود با تشکر و قدردانی از شما.
نتیجه هم به درستی اعلام شد.نظر شخصی ای که دارم که شاید تا حدودی بی ربط به مقاله ی شما باشه (درمورد ارتباط قدرت های اسپایدی با همین موارد جادویی)اینه که ای کاش هیچ وقت اسپایدی رو وارد دم و دستگاه مرتبط به توتم و تارو پود هستی و این موارد جادویی نمی‌کردند.انگار ی قسمت بزرگی از شخصیت اسپایدی برای من وابسته به این بود که استن لی میخواست یک ابرقهرمان عادی بسازه نه یکی مثل اودین سان،نه یک chosen one.پیتر هیچ وقت یک فرد برگزیده نبوده برای همین ارتباط خیلی بیشتری میشد باهاش گرفت و الان آرزو میکنم که هیچ وقت این قضایا وارد سینمایی این شخصیت نشه.
خیلی خیلی دوست دارم نظرات بقیه و یا کسایی که سابقه زیادی درین زمینه دارند رو بدونم ، شاید من اشتباه میکنم
با تشکر
نقل قول کردن
Pxf
#2 Pxf 1403-03-07 14:22
مقاله عالی بود ، خودمم همیشه برام سوال بوده که کدوم حس (رادار بیباک یا حس عنکبوتی) نسبت به اون یکی برتری داره
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#3 The Spectacular Burmun 1403-03-07 15:19
همین اواخر بود که به این موضوع فکر کردم و به قدری موضوع گسترده ای هستش مغزم ریستارت کرد!و انصافا هم جفتشون قابلیت هایی کارآمد و قوی هستن و در برخی موارد شبیه هم میشن.
بااینحال با نتیجه گیری خانم ساداتی فر موافقم و بهشون احترام میذارم.ضمن اینکه کاملا هم درسته.تو کمیک شاهکار مرگ جین دی ولف،تو قسمت دوم هستش که اسپایدرمن با سین ایتر درگیر شده و او فرار میکنه و دردویل از طرف دیگه وارد قضیه میشه ولی انقدر اونجا ضربان قلب بوده که خودش اعتراف میکنه نمیتونه اونو شناسایی کنه و آرزو میکنه کاش فقط برای یکبار چشمانش بینا بود و میتونست سین ایتر رو در جمعیت ببینه(عجب نعمتیه این چشم)
تشکر میکنم بابت مقاله.
پ ن:در بخشی که نام فیلم دیدنی"دور از خانه"رو نوشتید،اشتباها" دور از خانه نیست"تایپ کردید.غیر از این موردی ندیدم.
نقل قول کردن
TMNT - FAN
#4 TMNT - FAN 1403-03-07 18:11
به نقل از Mohammadgha:
مقاله خیلی خوبی بود با تشکر و قدردانی از شما.
نتیجه هم به درستی اعلام شد.نظر شخصی ای که دارم که شاید تا حدودی بی ربط به مقاله ی شما باشه (درمورد ارتباط قدرت های اسپایدی با همین موارد جادویی)اینه که ای کاش هیچ وقت اسپایدی رو وارد دم و دستگاه مرتبط به توتم و تارو پود هستی و این موارد جادویی نمی‌کردند.انگار ی قسمت بزرگی از شخصیت اسپایدی برای من وابسته به این بود که استن لی میخواست یک ابرقهرمان عادی بسازه نه یکی مثل اودین سان،نه یک chosen one.پیتر هیچ وقت یک فرد برگزیده نبوده برای همین ارتباط خیلی بیشتری میشد باهاش گرفت و الان آرزو میکنم که هیچ وقت این قضایا وارد سینمایی این شخصیت نشه.
خیلی خیلی دوست دارم نظرات بقیه و یا کسایی که سابقه زیادی درین زمینه دارند رو بدونم ، شاید من اشتباه میکنم
با تشکر


خود آقای ترابی گفتن دو فرضیه الان برای قدرت های اسپایدرمن در کمیک ها مطرحه ، یکی توتم عنکبوتی و برگزیده بودن و این چرت و پرت ها ( به قول خودشون ) و دیگری اتفاقی بودنه مسئله که اکثریت همین مورد رو قبول دارن
اگه کمیک فن ها بخوان به هر چیزی که فلان نویسنده کم شعور مینویسه بها بدن که دیگه چیزی برای لذت بردن باقی نمونه !
مثلا توی کمیک * دردویل : مرد بدون ترس * آدم از پدر الکترا و اون شرافت خواصی که داره خوشش میاد ( با اینکه خلافکاره ولی انسانیت داره و تاکید میکنه که شاید طبهکار باشه ولی هیولا نیست ! ) و در کمیک دیگری در کمال تعجب الکترا خاطرات مبهمی رو به خواطر میاره که انگار وقتی خیلی کم سن و سال بوده پدرش باهاش رفتار های ناجوری داشته ( خودت تا ته قضیه برو ... ) ولی آیا کسی بهش بها داد ؟ خیر
بخاطر اینکه کلا شخصیت پرداری کاراکتر رو نابود میکنه اگه بخوایم قبولش کنیم ، خود نویسنده هم جرعت نمیکنه زیاد قضیه رو بازش کنه پس حالا کفه ترازو به کدوم طرف سنگین تره ؟
نوشته فرانک میلر که بهترین نویسنده کمیک های دردویله و مورد بسیار جذاب تری رو ارائه داده یا نوشته یه به اصطلاح نویسنده دیگه که مزخرف نوشته ؟
یک سری تغییرات در طول سالیان اجتناب ناپذیر و بسیار بزرگن و دیگه نمیشه به این راحتی ندیدمشون گرفت ولی خیلی چیزها توی داستان های ابرقهرمانان محبوبمون مطرح میشن که حتی ارزش یه توجه کوچک رو هم ندارن پس اکثریت اونها رو به کفش خودشونم حساب نمیکنن
الکی ذهنتو درگیر نکن
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید