10 صحنه در فیلم های مرد عنکبوتی که مستقیماً از کمیک بوک گرفته شده اند

10-صحنه-در-فیلم-های-مرد-عنکبوتی-که-مستقیماً-از-کمیک-گرفته-شده-اند

فیلم‌های مرد عنکبوتی با بازآفرینی پانل (panel)‌ های نمادین، کمیک‌های کلاسیک را گرامی می‌دارند و آن‌ها را با هوشمندی در دل داستان می‌گنجانند.

مقدمه: فیلم‌های مرد عنکبوتی معمولاً از کمیک‌های اصلی الهام می‌گیرند و حتی برخی از پانل های مرد عنکبوتی کلاسیک مارول را کاملاً بازسازی می‌کنند. در واقع فیلم‌های مرد عنکبوتی تا به حال پانل های کلاسیک متعددی از کمیک‌ها را به تصویر کشیده اند تا رویدادها و خطوط داستانی مختلف را برای ایجاد یک روایت کلی سینمایی با هم ترکیب کنند. از این طریق، فیلم‌های لایو اکشن مرد عنکبوتی به چندین کمیک کلاسیک مرد عنکبوتی ادای احترام و لحظات معروف را به خوبی در عالم سینما بازخلق کرده‌اند.

فیلم‌های مرد عنکبوتی در سه دوره متمایز وجود داشته‌اند که هر کدام توسط بازیگران مختلفی در نقش پیتر پارکر رهبری می‌شوند. توبی مگوایر مرد عنکبوتی اصلی سینمایی بود و در سه گانه مرد عنکبوتی سام ریمی ظاهر شد که سعی داشت لحنی واقع گرایانه را در اقتباس از کتاب های کمیک ایجاد کند. با این حال، فیلم‌های ریمی بسیار بیشتر یادآور مواد اولیه بودند و معمولاً از کمیک‌های مرد عنکبوتی به عنوان منبع الهام بخش خود استفاده می‌کردند. نسل‌های بعدی مرد عنکبوتی، اندرو گارفیلد و تام هالند، کمتر به کامیکس مارول اشاره کردند، اما همچنان نمونه‌های قابل توجهی از ادای احترام سینمایی ارائه کردند.

همچنین توصیه میشود مقالات زیر را هم بخوانید:

15 پانل برتر در تاریخ کمیک های مرد عنکبوتی

15 صحنه در دنیای سینمایی مارول که مستقیما از کمیک بوک گرفته شدند!

20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت اول

20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت دوم

15 صحنهٔ نمادین در فیلم های ابرقهرمانی که دقیقا از روی صفحات کمیک بوک اقتباس شده اند

آزار دهنده ترین پانل های کمیک بوکی!

 

10- مبارزه روی پل (مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست)

مرد عنکبوتی نبرد دکتر اختاپوس

در فیلم شاهکار "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" و هنگام مبارزه بین مرد عنکبوتی و دکتر اختاپوس روی پل، مدلی که دکتر اختاپوس پیتر پارکر را با بازوهایش میگیره ما رو به یاد پانلی از شماره 12 از کمیک مردعنکبوتی شگفت انگیز که اینجا ترجمه شده میندازه (در این مقاله درباره این کمیک میتونید اطلاعات بیشتری کسب کنید).

 

9- صحنه ضیافت مراسم شکرگزاری (مرد عنکبوتی)

صحنه ضیافت مراسم شکرگزاری

یکی از مهم ترین و به یاد ماندنی ترین صحنه های فیلم "مرد عنکبوتی" ساخته ی ماندگار «سم ریمی» مربوط به جایی میشه که پیتر و نورمن پس از نبرد نفس گیر خودشون در خانه مشترک پیتر و هری با هم سر میز ضیافت مراسم شکرگزاری دیدار میکنند. این صحنه از پانل مشابه ای در شماره 2 کمیک The Spectacular Spider-Man Magazine گرفته شده که اتفاقا یکی از بهترین داستان های گرین گابلینه و در آن نورمن که دوباره حافظه خبیث گرین گابلین را به دست آورده سر میز شام به پیتر طعنه و کنایه میزنه که از هویت مخفی اش باخبره! و همانطور که دیدید گوئن استیسی هم اونجا بود (اون موقع گوئن و پیتر با هم بودند و هری و مری جین هم با هم قرار میگذاشتند. این مقاله را بخوانید).

 

8- مرگ نورمن آزبورن

مرگ نورمن ازبورن

مرگ نورمن ازبورن

مرگ نورمن آزبورن در انتهای فیلم مرد عنکبوتی 1 و نحوه کشته شدن توسط گلایدر خودش دقیقا از روی شماره 122 کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز که اینجا ترجمه شده برداشته شده. بهتون توصیه میشه این مقاله را بخوانید.

 

7- پیتر پارکر هویت اسپایدرمن را کنار میگذارد (مرد عنکبوتی 2)

همان طور که می دانید شاهکاری به نام "مرد عنکبوتی 2" به طور آشکار شماره 50 از سری کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز و داستان تاریخی و بسیار مهم «Spider-Man No More» به قلم استن لی و طراحی جان رومیتا رو مورد اقتباس قرار داده (کاور این کمیک هم بسیار نمادینه و بارها بهش ادای احترام شده است. این مقاله را بخوانید). در این کمیک پیتر پارکر بالاخره دست از قهرمان بازی برمیداره و با انداختن لباس ابرقهرمانی‌ش در سطل آشغال، هویت دوم خودش یعنی اسپایدرمن رو رها میکنه و... (برای خواندن این کمیک به زبان فارسی به اینجا بروید) در مجموع فیلم خیلی خوب تونسته این داستان رو مورد اقتباس قرار بده و تا حد زیادی هم بهش وفادار باشه. نقطه اوج وفاداری به منبع اقتباس را میتوان در صحنه ای که پیتر لباس مخصوصش در زباله دانی رها کرده و در انتهای کوچه ای تاریک در حال حرکت است دید که درست از پانل مشابه ای در این کمیک برداشته شده:

مرد عنکبوتی بازنشسته میشود

و البته اون جایی که جیمسون با دیدن لباس اسپایدرمن حسابی خرکیف (!) میشه دقیقا از همین داستان اقتباس شده:

جیمسون خوشحال

جیمسون همچنین جوری لباس رو روی دیوار اتاقش گذاشته که انگار جایزه است! و البته اینم از همون داستان معروف Spider-Man No More در شماره 50 کمیک های اسپایدرمن شگفت‌ انگیز اقتباس شده:

 

6- اسپایدرمن خودش رو از زیر آوار خلاص میکنه (مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه)

مرد عنکبوتی اوار

یقینا یکی از ماندگار ترین و نمادین ترین لحظات در طول تاریخ مرد عنکبوتی وقتی است که او خودش را در دنیای کمیک از زیر آوار خلاص کرد تا سمبل اراده آهنین او باشد. قبلا یک مقاله مختص این لحظه نوشته بودم که میتونید اینجا آن را مطالعه کنید. کمیکش هم اینجا ترجمه شده است. بارها و بارها در فیلم ها، کارتون ها و دنیای کمیک به این لحظه تاریخی ادای احترام شده. در فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه" هم حتما دیدید که وقتی والچر با لباس خودش ستون ها را روی سر مرد عنکبوتی خراب میکنه، به بهترین و زیباترین شکل بهش ادای احترام شد. پیتر وقتی دید نمیتونه آوار رو بلند کنه وحشت زده شد و درخواست کمک کرد ولی بعدش خودش روی پای خودش ایستاد و تونست بلندش کنه. صحنه به شدت زیبایی بود چون نشان داد پیتر پارکر برخلاف اون چیزیه که اکثر ابرقهرمانان هستند. او یک نوجوان است و بنابراین ترس ها و ناامنی های خاص خودش رو داره که همه کسانی که هم سن و سالش هستند دچارش هستند.

 

5- مرد عنکبوتی به مردشنی مشت میزنه (مرد عنکبوتی 3)

ادای احترام بصری به شماره 4 مرد عنکبوتی شگفت انگیز

در اولین دفعه ای که مرد عنکبوتی در فیلم "اسپایدرمن 3" با مرد شنی رو به رو میشه، در حرکت اول سعی میکنه که اون رو با مشت بزنه؛ اما فلینت پس از اتفاقاتی که براش افتاده دیگه میتونه بدنش رو به شکل شن و ماسه در بیاره و به همین خاطر هم مشت مرد عنکبوتی از بدنش رد میشه. در اولین حضور مرد شنی در دنیای کمیک بوک یعنی شماره 4 از سری کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز (منتشر شده در سال 1963) هم اتفاقی به همین شکل رخ داد. میتونید این داستان را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

4- مرگ گوئن استیسی (مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2)

مرگ گوئن استیسی

در انتهای فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" شاهد مرگ غم انگیز گوئن استیسی هستیم که از شماره 121 کمیک های مرد عنکبوتی (منتشر شده در سال 1973 و ترجمه شده در اینجا) اقتباس شده و قطعاً از آن هم غم انگیز تر از آب در آمد. علیرغم اینکه مرگ این شخصیت در دنیای کمیک در حقیقت به دست نورمن آزبورن رخ میده نه پسرش هری، اما این چیزی از تأثیر گذاری مرگ گوئن کم نمیکنه. گفتیم که رابطه گوئن و پیتر در سری فیلم های مارک وب از نقاط قوت اصلی حساب میشد و هواداران واقعاً دلباخته این رابطه و عشق تماشایی شدند. بنابراین صحنه مرگ گوئن در انتهای فیلم واقعاً دل همه را به درد آورد.

پیتر ناراحت

در انتها شاهد مرگ گوئن هستیم که بسیار غم انگیز بود، مخصوصا با آن موسیقی معرکه هانس زیمر و بازی حیرت انگیز اندرو گارفیلد که پیکر بی جان گوئن رو به آغوش گرفته بود و اسمش را صدا میزد. همه اینها در کنار هم یکی از تلخ ترین صحنه ها در فیلم های ابرقهرمانی را رقم زد.

تراژدی اسپایدرمن

 

3- سارقینی که ماسک اونجرز بر صورت دارند (مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه)

سرقت مرد عنکبوتی

در صحنه ای از فیلم "بازگشت به خانه" که مرد عنکبوتی با اون سارقینی که دارند از دستگاه خودپرداز بانک سرقت میکنند میجنگه، میبینیم که ماسک انتقام جویان را بر صورت دارند. این صحنه دقیقا ادای احترامی است به کمیک شماره 42 Ultimate Spider-Man که سال 2003 منتشر شد و صحنه مشابه ای داشت.

 

2- ساخت وب شوتر (مرد عنکبوتی شگفت انگیز)

وب شوتر مردعنکبوتی

یکی از صحنه های ماندگار فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" مربوط به جایی می شود که در آن پیتر پارکر مشغول کار بر روی وب شوتر خود است و آن را بار ها آزمایش میکند تا بالاخره به نتیجه برسد. این صحنه به طور مستقیم از یکی از پانل های شماره 1 از کمیک سالانه مرد عنکبوتی شگفت انگیز یا The Amazing Spider-Man Annual (منتشر شده در سال 1963) اقتباس شده است.

 

1- سکانس توهم میستریو (مرد عنکبوتی: دور از خانه)

بدون شک نقطه اوج فیلم موفق "مرد عنکبوتی: دور از خانه" مربوط میشه به سکانسی که در آن میستریو برای اسپایدرمن توهم ایجاد میکنه تا از این طریق هم روی اعصاب و روحیه او تاثیر منفی بگذاره و هم اینکه بفهمه که آیا قضیه را به چه کسانی گفته است. در این سکانس یک عالمه اشاره و ارجاع داریم به توهمات گوناگون خلق شده در دنیای کمیک توسط میستریو. مثلا جایی که پیتر به اون کلاه خود تُنگ مانند (!) میستریو مشت میزنه بارها در دنیای کمیک تکرار شده:

یا اونجایی که مشت بزرگ شدهِ میستریو اسپایدرمن را میگیره و پرتش میکنه، اشاره داره به کمیک معروف شماره 67 مرد عنکبوتی اسپایدرمن شگفت انگیز (که اینجا گفتم بهترین داستانی هستش که تا به حال با حضور میستریو نوشته شده است) . در این کمیک میستریو به اسپایدرمن القا میکنه که سایزش کوچک شده و خودش هم مثل یک غول شده و بارها با مشت بزرگ خودش به او ضربه میزنه:

مشت میستریو

یا در صحنه ای که اسپایدرمن انعکاس های خودش را در آیینه میبینه باز هم اشاره ای است به یکی از صفحات همان کمیک شماره 67 مرد عنکبوتی شگفت انگیز:

مرد عنکبوتی آیینه 

 

مهدی ترابی مهربانی

 

طاها قوامی پور

All rights reserved © Spidey.ir 2024

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط با این مقاله:

15 صحنهٔ نمادین در فیلم های ابرقهرمانی که دقیقا از روی صفحات کمیک بوک اقتباس شده اند

15 ایستراگ برتر فیلم های مارول

لینك دانلود نسخه بلو ری (BLU-RAY) فیلم های مرد عنكبوتی + دوبله به زبان فارسی

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت اول

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 3 (2007)

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت دوم

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" 

50 صحنه برتر در فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی - قسمت اول

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم مرد عنکبوتی 2 (2004)

ایستر اگ(EASTER EGG)ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه"

ایستر اِگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: دور از خانه"

10 ایستراگ (EASTER EGG) برتر "مرد عنكبوتی شگفت انگیز 2"

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

15 پانل برتر در تاریخ کمیک های مرد عنکبوتی

15 صحنه در دنیای سینمایی مارول که مستقیما از کمیک بوک گرفته شدند!

20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت اول

20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت دوم

آزار دهنده ترین پانل های کمیک بوکی!

اشارات و ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" – بخش اول

اشارات و ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" – بخش دوم

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

The Spectacular Burmun
#1 The Spectacular Burmun 1403-04-07 13:43
متشکرم از نوشتن این مقاله زیبا.
این مقاله نشون میده که فیلم های اسپایدی علاوه بر اینکه نوآوری دارن و همیشه یه موضوع تازه رو نشون میدن یا کلیشه ای نیستن،اما بازم وفادار به منابع غنی خودشون هستن.این عالیه.
موارد،عکس ها،توضیحات و ... همه و همه عالی بود.اما بنظرم رتبه بندی کمی ضعف داشت.مثلا میتونستین رتبه بندی نذارین و براساس ترتیب ساخت فیلم ها پیش میرفتین.چون سکانس اقتباس اسپایدرمن ۲ از مشت زدن به سندمن در اسپایدرمن ۳ بنظرم خیلی قشنگ تره و میتونست رتبه اول باشه.
اگر من بخوام رتبه بندی بکنم (برای اولین بار مقاله ای درباره این موضوع ندارم :lol: ) اینجوری مینویسم.
۱۰.مشت زدن به سندمن (اسپایدرمن ۳)
۰۹.روبه رو شدن با سارقین (اسپایدرمن:بازگ شت به خانه)
۰۸.ساخت وب شوتر (اسپایدرمن شگفت انگیز)
۰۷.مهمانی ضیافت (اسپایدرمن)
۰۶.خلاص شدن از آوار (اسپایدرمن:بازگ شت به خانه)
۰۵.مرگ نورمن (اسپایدرمن)
۰۴.مبارزه با دکتر اختاپوس (اسپایدرمن:راهی به خانه نیست)
۰۳.توهمات میستریو (اسپایدرمن:دور از خانه)
۰۲.مرگ گوئن (اسپایدرمن شگفت انگیز ۲)
۰۱.اسپایدرمن دیگر وجود ندارد (اسپایدرمن ۲)
اما بازم به رتبه بندی آقای ترابی و آقای قوامی پور احترام میذارم و درکل از خوندن مقاله لذت فراوان بردم.کلا عاشق مقالات سینمایی اسپایدرمن و اقتباسی هستم.
نقل قول کردن
Ajdj
#2 Ajdj 1403-04-07 16:50
با تشکر از آقای ترابی مثل همیشه.
یه درخواست دارم اونم درباره این سری جدید ونوم هست: ونوم وارز.
این داره به اوج خودش میرسه حتی ددپول می خواد بهش وارد شه.
با این که می دونم بقیه حمایت نمی کنند. به خاطر یه فن.به خاطر این ایونت باحال.به خاطر فیلم جدیدش.لطفا لطفا اینو ترجمه کنید. خواهش می کنم
نقل قول کردن
Aliwo
#3 Aliwo 1403-04-07 19:28
سلام مقاله‌ی خیلی قشنگی بود :lol:
نقل قول کردن
mtm
#4 mtm 1403-04-07 20:34
به نقل از Ajdj:
با تشکر از آقای ترابی مثل همیشه.
یه درخواست دارم اونم درباره این سری جدید ونوم هست: ونوم وارز.
این داره به اوج خودش میرسه حتی ددپول می خواد بهش وارد شه.
با این که می دونم بقیه حمایت نمی کنند. به خاطر یه فن.به خاطر این ایونت باحال.به خاطر فیلم جدیدش.لطفا لطفا اینو ترجمه کنید. خواهش می کنم

مساله خواستن یا نخواستن ترجمه نیست
من شخصا دوست دارم همه رویدادها رو ترجمه کنم، حتی دیسی
ولی باید امکاناتش فراهم باشه
مترجم خوب میخواد
ویرایش ترجمه میخواد
ادیتور خوب میخواد و ...
همه اینها لازمه
ما الان برای ترجمه سری امیزینگ اسپایدرمن که هر دو هفته یک بار میاد کلی مشکل داریم ، چه برسه به ترجمه یک رویداد بزرگ با کلی عنوان فرعی!
قبلا شرایطش فراهم بود ولی الان واقعا نیست
ضمن اینکه کاربرا اونقدر مفت خوانی کردن تو سالهای گذشته و یه تشکر خشک و خالی نکردن که مترجما و ادیتورای سایت انگیزه شون رو از دست دادن و ول کردن و رفتن
نقل قول کردن
Pxf
#5 Pxf 1403-04-08 06:29
فقط اون صحنه ای که پیتر هویت مخفیش رو کنار میزنه با اونجا که از زیر آوار میاد بیرون !!!!>>>>>>>>>
نقل قول کردن
Pxf
#6 Pxf 1403-04-08 06:33
از نظر خودم جز بهترین صحنه های فیلم های مرد بود
نقل قول کردن
Pxf
#7 Pxf 1403-04-08 06:34
مرگ گوئن هم خیلی ناراحت کننده بود حقیقتا
نقل قول کردن
Pxf
#8 Pxf 1403-04-08 06:35
مرگ نورمنم هم چیز خفنی بود هم خیلی وفادار به کمیک (اون جمله آخرش هم که اصلا تو یه سطح دیگه ای بودش)
نقل قول کردن
Pxf
#9 Pxf 1403-04-08 06:37
صحنه سرقت از بانک و توهمات میستریو هم یکی از باحال ترین سکانس های اسپایدرمن mcu بود و به شکل جالبی به کمیک ها ادای احترام کردن
نقل قول کردن
اکبر
#10 اکبر 1403-04-08 15:30
راجب سنتری یک مقاله نمینویسید؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید