مهم ترین اتفاقات و تغییرات مارول در سال 2021

مهم-ترین-اتفاقات-و-تغییرات-مارول-در-سال-2021

لقب مارول، «ایده سرا» (House of Ideas) است چون مدام ایده های جدید رو میکند تا در سطح نخست سرگرمی جهان باقی بماند و در سال 2021 نیز از این قاعده مستثنی نبود.

مقالات زیر را نیز حتما بخوانید:

10 مرگِ شوکه‌کنندهٔ دنیای مارول در سال 2021

رتبه بندی فیلم های کمیک بوکی/ابرقهرمانی سال 2021

10 سریال برتر سال 2021

معرفی تمامی آثار مارول که در سال 2022 منتشر میشوند

  

10- داستان ها و رویدادهای مهم و بزرگ

داستان ها و رویدادهای مهم و بزرگ

مارول یونیورس در سال 2021 شاهد رقم خوردن برخی از بزرگترین و مهم ترین رویدادها و داستان های سالهای اخیر خودش بود. سال 2021 با رویداد مهیج "پادشاه سیاه پوش" در کمیک های ونوم به قلم «دانی کیتس» شروع شد و در آن خدای سیمبیوت ها به نام «کنال» تهاجم بزرگی را به زمین شروع کرد (این رویداد در اینجا ترجمه شده است). سپس در ماه مِی ، جیسون آرون و اد مگینس رویداد جالب دیگری تحت عنوان "تولد مجدد ابرقهرمانان" (Heroes Reborn) تقدیم هواداران کردند که در دنیایی اتفاق میفتاد که در آن اونجرز وجود نداشتند! (این رویداد در اینجا ترجمه شده است). داستان مهم دیگر مربوط به "بیاند" میشود که در سری "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" رخ داد و در آن پس از سالها «بن رایلی» بار دیگر در قالب مرد عنکبوتی ظاهر شد (اینجا بروید و از شماره 75 سری جدید مرد عنکبوتی شگفت انگیز  به بعد را بخوانید). دووم و اسکارلت ویچ نیز نقش مهمی در رویداد "دارک هولد" داشتند. الکترا هم جانشین دردویل شد تا برای رویداد "سلطنت شیطان" (Devil's Reign) زمینه سازی شود. نیک اسپنسر هم run خودش را در کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز به اتمام رسوند با کلی اتفاق ریز و درشت (این مقاله را بخوانید). «تا-نهیسی کوتس» هم سری پلنگ سیاه و کاپیتان آمریکای خودش را تمام کرد و «جان رومیتا جونیور» به پس از آنکه چند سالی را به دی سی کوچ کرده بود بار دیگر به خانه اش، مارول، بازگشت. داستان هایی نیز با محوریت ازدواج های کینگ پین و دکتر دووم را با خبیث های دیگر شاهد بودیم! این اتفاقات زمینه را برای داستان سرایی های بعدی مارول در سال 2022 و فراتر از آن فراهم کردند.

  

9- غوغای سریال های مارول در دیزنی پلاس و هولو

غوغای سریال های مارول در دیزنی پلاس و هولو

فاز چهار از دنیای سینمایی مارول (MCU) در ماه ژانویه و با سریال "واندا ویژن" آغاز شد که اولین سریال استریمی مارول در دیزنی پلاس بود و در آن الیزابت السن و پل بتانی بار دیگر ایفاگر نقش های واندا و ویژن شدند. در ماه مارس نیز شاهد پخش سریال پر سر و صدای "فالکون و سرباز زمستان" از این شبکه بودیم که در آن این دو شخصیت پس از وقایع "اونجرز: پایان بازی" به ادامه ماجراهای خود پرداختند. در ماه ژوئن، تام هایدلستون بار دیگر نقش جاودانه لوکی را در فصل سریال اختصاصی این شخصیت ایفا کرد که ایده خطوط زمانی مختلف و واریانت ها را در MCU معرفی کرد. آخرین سریال مارول در دیزنی پلاس هم "هاکای" بود که در آن به داستانک های باقی مانده از سری فیلم های "اونجرز" و "بلک ویدو" پرداخته شد. مارول همچنین سه سریال انیمیشن هم منتشر کرد: "وات ایف...؟"، "هیت مانکی" و "موداک" که به ترتیب از دیزنی پلاس و Hulu پخش شدند.

 

8- بازگشت MCU به پرده سینماها با 4 فیلم

بازگشت MCU به پرده سینماها با 4 فیلم

مارول سینماتیک یونیورس با 4 فیلم در سال گذشته میلادی جولان داد. "بلک ویدو" با شرکت اسکارلت جوهنسن که آخرین حضور وی در این نقش معروف خودش را به همراه داشت. پس از چندین بار به تاخیر افتادن به خاطر شیوع کرونا این فیلم در نهایت به طور همزمان در سینماها و شبکه دیزنی پلاس اکران شد که البته تصمیم غلطی بود و به فروش این فیلم لطمه زد و همچنین باعث شکایت خانم بازیگر از دیزنی شد! فیلم بعدی مارول در 2021، "شانگ چی و افسانه ده حلقه" بود که سیمو لیو در آن به خوبی نقش این شخصیت قدیمی مارول را ایفا کرد و در مجموع فیلم موفق و پرطرفداری از آب درآمد. "جاودانگان" یا "اترنالز" در ماه نوامبر (آبان) به عنوان بیست و ششمین فیلم MCU منتشر شد که به هیج وجه موفق نبود ولی در نهایت به دهمین فیلم پرفروش سال بدل گشت. اصلا معلوم نشد چرا مارول اقدام به ساخت این فیلم غیرضروری با یک سری شخصیت گمنام و بی اهمیت کرده است. ضمن اینکه مارول برخلاف رویه شناخته شده خودش، این شخصیت ها را همگی برای اولین بار در این فیلم معرفی کرد که باعث شد تماشاچیان نتونند با آنها ارتباط برقرار کنند (به همین دلیل صحنه مرگ برخی از قهرمانان مثل «ایکاریس» هیچ واکنشی در میان هواداران نداشت زیرا آنها تازه با این شخصیت ها آشنا شده بودند!). این مساله به همراه فیلمنامه آشفته باعث شد تا منتقدین و هواداران به این فیلم لقب ضعیف ترین فیلم تاریخ MCU را بدهند. و در نهایت در ماه دسامبر فیلم مورد انتظار "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" به اکران درآمد که در آن به طور رسمی از مولتی ورس در جهان سینمایی مارول کلید خورد. این فیلم با شگفتی ها و غافلگیری های ریز و درشت به همراه داستان و فیلمنامه مستحکم و نقش آفرینی های درجه یک خودش موفق شد به طور همزمان دل منتقدین و هواداران را ببرد و رکوردهای فروش را در دوران کرونا جا به جا کرد!

 

7- برنامه اکران سینمایی و تلویزیونی در سال 2022

https://www.spidey.ir/images/img/content/2022/thor-love-and-thunder.jpg

مسئولین مارول استودیوز در سالی که گذشت برنامه مفصل خود را برای سال 2022 و فراتر از آن اعلام کردند. قرار است در این سال 3 فیلم سینمایی "دکتر استرنج در مولتی ورس جنون"، "ثور: عشق و تندر" و "پلنگ سیاه: واکاندا برای همیشه" به اکران دربیایند. فیلم های آینده برای سال 2023 هم عبارت هستند از "ماورلز"، محافظین کهکشان نسخه 3"، "انت من و واسپ: جنون کوآنتومی" با اشاره ای احتمالی به فیلم جدید "چهار شگفت انگیز". دیزنی پلاس هم برای سال جاری میلادی آثاری همچون "مون نایت"، تهاجم مخفی"، "میز مارول"، "آیرون هارت"، "جنگ های زرهی" و "برنامه ویژه کریسمس محافظین کهکشان" را در برنامه پخش خود دارد و زمزمه هایی درباره پخش سریالی که موضوعش در "واکاندا" جریان دارد نیز شنیده میشود. توصیه میشود برای آشنایی بیشتر با تمام آثار مارول در سال 2022 ، این مقاله را بخوانید.

 

6- قرارداد با توزیع کننده جدید کمیک بوکی

قرارداد با توزیع کننده جدید کمیک بوکی

در ماه مارس سال 2021، مارول اعلام کرد قرارداد خود با شرکت توزیع کننده Diamond Comics Distributors Inc را در ماه اکتبر فسخ خواهد کرد و از این به بعد با شرکت Penguin Random House Publisher Services در این زمینه همکاری میکند. این یعنی Penguin Radom House از این به بعد توزیع کننده انحصاری کمیک ها، کتاب ها و رمان های گرافیکی این شرکت در فروشگاه های کمیک بوک فروشی در سرتاسر جهان خواهد بود. مارول همچنین اعلام کرد که از ماه ژوئن سال 2022 یک سری جدید تحت عنوان Penguin Classics Marvel Collections منتشر میکند که در آن مقدمه ای توسط یک نویسنده جوان به همراه معرفی آکادمیک درباره اهمیت شخصیت های نمادین مارول و اینکه آنها چطور روی تاثیر دگرگون کننده خودشان را روی فرهنگ عامه پسند جهان گذاشته اند، به چاپ خواهد رسید.

 

5- به اتمام رسیدن run آقای هیکمن در کمیک های ایکس من

به اتمام رسیدن run آقای هیکمن در کمیک های ایکس من

هیچ نویسنده ای در 10 سال گذشته در دنیای کمیک را نمیتوان با «جاناتان هیکمن» مقایسه کرد! او نه تنها یکی از برترین نویسندگان تاریخ کمیک های چهار شگفت انگیز است بلکه داستانی به شدت جاه طلبانه و طولانی در سری اونجرز نوشت که در نهایت به رویداد فوق العاده "جنگ های پنهان" ختم شد. او در ضمن در سال 2013 با Infinity  سطح و وسعت کارش رو به اوج رسوند و حسابی ترکوند! هیکمن چندی پیش دوباره به مارول برگشت و کاری کرد که در سالهای گذشته هیچ کسی نتونسته بود انجامش بده: داغ کردن دوباره کمیک های X-men! او با نوشتن House Of X و Powers Of X همه چیز رو تغییر داد و با افزودن یک سری ایده های اعجاب آور و علمی – تخیلی و برخی تغییرات دیگر کاری کرد که کل فرنچایز ایکس من دگرگون شود. عناوین جدیدی هم از ایکس من منتشر شده اند و نام X-men دوباره بر سر زبان ها افتاده است. هیکمن را شاید تنها نویسنده تاریخ کمیک بتوان دانست که تا به حال حتی یک کمیک متوسط هم ننوشته و هرچی نوشته عالی بوده! او بدون شک تاثیر گذارترین و بهترین نویسنده 10 سال گذشته مارول است. اما run آقای هیکمن در کمیک های ایکس من در سال 2021 و با سری 4 قسمتی INFERNO به اتمام رسید و در سال 2022 باید شاهد رقم خوردن "دومین عصر کراکوآ" در دنیای ایکس من باشیم. البته هیکمن گفته که نمیخواهد از مارول برود و به زودی عنوان بزرگ دیگری را برای مارول شروع میکند!

 

4- رسیدن سری کمیک بوکی برخی از قهرمانان مارول به شماره های تاریخی

رسیدن سری کمیک بوکی برخی از قهرمانان مارول به شماره های تاریخی

مارول در سال 2021 به مقطع های بزرگ انتشاراتی جدیدی رسید. به طور مثال در این سال شاهد بزرگذاشت هشتادمین سالگرد خلقت کاپیتان آمریکا در دنیای کمیک بودیم و سری ها و شماره های ویژه ای بابت این مناسبت به چاپ رسید. به جز کاپیتان آمریکا، "چهار شگفت انگیز" نیز شصتمین سالگرد خلقت خودش را جشن گرفت. «ددپول» و «مایلز مورالز» نیز به ترتیب سی سالگی و دهمین سالگرد خلق شدن خود را در دنیای کمیک جشن گرفتند و در مجموع تنوعی که در میان این شخصیت ها به چشم میخورد و با سابقه طولانی آنها نیز همراه شده باعث شد تا بار دیگر به همگان یادآوری شود که چرا مارول به ارباب شماره یک سرگرمی در جهان تبدیل شده است.

 

3- عرضه سری جدیدی از کمیک های دیجیتالی

عرضه سری جدیدی از کمیک های دیجیتالی

در طی سالهای گذشته مارول با قرار دادن بیش از 29 هزار کمیک بوک دیجیتالی در قالب سرویس Marvel Unlimited، گسترده ترین مجموعه از کمیک بوک های دیجیتالی را به مشترکین عرضه کرده بود. در ماه سپتامبر، مارول اعلام کرد که در کنار سری های دیجیتالی قبلی، عناوین جدیدی تحت عنوان "اینفینتی کامیکس" (Infinity Comics) را در فرمت و قالبی منحصر به فرد عرضه خواهد نمود. در این سری داستان هایی از شخصیت های معروف مارول مثل اسپایدرمن، هالکینگ و ویکان، گوست رایدر یا شخصیت های فرعی مثل «لاکی، سگ پیتزایی» منتشر شده است که نویسنده برخی از آنها هم بسیار مطرح بوده اند. همچنین این سری دیجیتالی به صورت عمودی خلق شده اند تا برای خوانده شدن در تبلت و گوشی های همراه ایده آل باشند.

 

2- پادکست ها و محصولات صوتی

پادکست ها و محصولات صوتی

در ماه دسامبر 2021، مارول و Sirius/XM (که یک شرکت خدمات رادیویی ماهواره ای است) یک توافق انحصاری به امضاء رساندند که طبق آن پادکست ها و دیگر سرگرمی های صوتی مارول به مشترکین ارائه گردد. در نتیجه پادکست هایی نظیر Marvel/Method یا اپیزودهایی از پادکست های قبلی محبوب مارول مثل "این هفته در مارول"، "زنان مارول"، "صداهای مارول" و "لیست خرید مارول"، زودتر  از سرویس استریمینگ دیگر از طریق شرکت مذکور در دسترس قرار میگیرند. همچنین پادکست هایی جدیدی مثل Marvel's Declassified و Marvel's Wastelanders تولید شدند و داستان سری اریجینالی هم از روی شخصیت هایی مثل استار لرد، بلک ویدو و هاکای راه اندازی شدند.

 

1- تنوع بیشتر با تمرکز روی شخصیت هایی که "اقلیت" هستند

تنوع بیشتر با تمرکز روی شخصیت هایی که "اقلیت" هستند

در سال 2021 سری جدیدی تحت عنوان "صداهای مارول" یا Marvel's Voices را شاهد بودیم. در ماه فوریه ، شماره 1 از کمیک Marvel Voices: Legacy شاهد داستان های از شخصیت های سیاه پوست مارول مثل پلنگ سیاه، بلید، فالکون، آیرون هارت، لوک کیج و ... بودیم. در ماه ژوئن نیز سری دیگری با حضور شخصیت هایی با گرایش های ج.ن.س.ی متفاوت چاپ شد. در ماه آگوست نیز سری دیگری با حضور شخصیت هایی مارول که رگ و ریشه آسیایی دارند (مثل «شانگ چی»، «میز مارول» و «سیلک») منتشر شد. و در نهایت در پایان سال سری Marvel's Voices: Comunidades رو داشتیم با تمرکز روی شخصیت های آمریکای لاتینی.

  

مهدی ترابی مهربانی

منبع: وب سایت CBR

 All rights reserved © Spidey.ir 2021

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 مرگِ شوکه‌کنندهٔ دنیای مارول در سال 2021

رتبه بندی فیلم های کمیک بوکی/ابرقهرمانی سال 2021

10 سریال برتر سال 2021

معرفی تمامی آثار مارول که در سال 2022 منتشر میشوند

مهم ترین داستان های مارول در 10 سال گذشته

برترین و مهم ترین شخصیت های جدید مارول در 10 سال گذشته

مهم ترین داستان های دی سی در 10 سال گذشته

مارول چطور ارباب سرگرمی جهان شد؟

10 نویسنده برتر مارول (MARVEL) در دهه گذشته

15 رویداد برتر مارول (TOP 15 MARVEL EVENTS)

15 رویداد برتر دی سی (TOP 15 DC EVENTS)

10 چیزی که برای دیدنشان در فاز 4 دنیای سینمایی مارول هیجان داریم!

داغ داغ! کمیک کان 2019: فیلم ها و سریال های فاز 4 دنیای سینمایی مارول فاش شد!

10 پیچش داستانی شوکه کننده در تاریخ انتشارات مارول

75 لحظه ماندگار در كمیك های مارول

15 اتفاق مهمی که سال 2016 در کمیک های مارول به وقوع پیوست

جنجالی ترین داستان های كمیك بوكی در 20 سال گذشته!

15 جنجال بزرگ در کمیک های مارول و دی سی در سال 2017

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

amin Hajati
#1 amin Hajati 1400-11-24 08:13
سلام استاد مقاله خیلی جالب بود و یک آنچه گذشت و معرفی بسیار عالی از آثار و اتفاقات مارول در سال 2021 بود. من اصلا نمیدونستم از موداک هم انیمیشن ساخته شد سال گذشته. با تشکر.
نقل قول کردن
AP-omega
#2 AP-omega 1400-11-24 09:01
سلام. سپاس از استاد ترابی بابت مقاله عالیشون.
امروزه مارول در تقریباً هر نوع سرگرمی، از کمیک گرفته تا بازی، حرفی برای گفتن داره. اونهم با احترام به همه سلیقه ها و عقاید که کار بزرگی هست.
نه فقط سال 2021؛ بلکه کلاً در قرن حاضر تا به الآن، مارول سلطان دنیای سرگرمی بوده و بر رقیبانش برتری محسوسی داشته.
نقل قول کردن
fnS
#3 fnS 1400-11-24 11:02
سلام. خیلی ممنون بابت مقاله. مثل همیشه عالی.
واقعاً امسال عجب سال خوبی برای مارول فن ها بود.
نقل قول کردن
امیرحسین زارع
#4 امیرحسین زارع 1400-11-25 06:22
یکی از بهترین مقالات این روزهای اخیر بود واقعا. دستتون درد نکنه
نقل قول کردن
The Lizard
#5 The Lizard 1400-11-25 06:26
عالی بود . سال 2021 بازم مارول ثابت کرد سرور دیسیه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید