اشارات و ایستراگ (Easter Egg) های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" (Spider-Man: No Way Home) – بخش اول

اشارات-و-ایستراگ-easter-eggهای-فیلم-مرد-عنکبوتی-راهی-به-خانه-نیست-spidermanno-way-home-اسپایدرمن-نکات-مخفی-جالب-پنهان-استراگ-تخم‌مرغ-عید-پاک-نو-وی-هوم-پیام

به مناسبت انتشار نسخه با کیفیت "اسپایدرمن: راهی به خانه نیست" این شما و این هم نکات پنهان و اشارات جالب این فیلم!

توصیه میشه قبل از خواندن این مقاله، مقالات زیر را نیز بخوانید:

نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

مقالات مربوط به فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

کانسپت آرت (CONCEPT ART) های فوق العاده از فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

20 نکته جذاب از پشت صحنه ساخت فیلم راهی به خانه نیست

برای خواندن بخش دوم نیز اینجا را کلیک کنید.

 

1- شروع داستان از صحنه پس از تیتراژ فیلم قبلی

"راهی به خانه نیست" پس از وقایع فیلم قبلی و صحنه جنجالی پس از تیتراژ آن آغاز میشود و ما نوعی روایت شفاهی یا نریشن (narration) میشنویم از مجری تلویزیونی، جی. جونا جیمسون و میستریو که خیلی سریع و شلیکی بیننده را درجریان لو رفتن هویت مخفی مرد عنکبوتی قرار میدهد.

حتما یادتان هست که صحنه وسط تیتراژ فیلم "دور از خانه" فاش کرد که جی. کی. سیمونز دوباره در نقش جی. جونا جیمسون ظاهر شده است ولی همچنین نشان داد که پیتر پارکر توسط میستریو برایش پاپوش دوخته شده تا مقصر اصلی مرگ این خبیث دغل باز شناخته شود. با این حال، بدترین نکته این بود که از طریق گزارش جیمسون به اطلاع همگان رسید که مرد عنکبوتی همان پیتر پارکر است و این یعنی که هویت مخفی او لو رفت. "راهی به خانه نیست" دقیقا از همین لحظه شروع می شود ...

 

2- دیلی بیوگل و جی. جونا جیمسون

جیمسون دیلی بیوگل

جیمسون در دنیای سینمایی مارول به جای اینکه ناشر روزنامه "دیلی بیوگل" باشد، مجری اصلی سایت جنجالی به نام dailybugle.net است که هویت مخفی اسپایدرمن را لو میدهد. در واقع، نسخه ی MCU این کاراکتر، شخصیت پردازی جذاب همانند سه گانه ی سم ریمی دارد. جیمسون MCU برداشتی مدرن از یک روزنامه نگار جنجال درست کن و هجویه ای از وب سایت InfoWars است که سعی میکند تا حای ممکن در رسانه خود به مرد عنکبوتی که حالا هویتش کاملا لو رفته ضربه بزند.

جیمسون نو وی هوم

(InfoWars.COM یک تئوری توطئه افراطی و راستگرای آمریکایی است و وب سایت خبری جعلی متعلق به الکس جونز است. این شرکت در سال 199 تاسیس شد و تحت Free Speech Systems LLC فعالیت می کند. نمایش های بحث و گفتگو و سایر محتواهای سایت در استودیوهایی که در یک مکان نامعلوم قرار دارند ، تولید میشوند. این وب سایت تقریباً 10 میلیون بازدیدکننده ماهانه دارد و مخاطبین آن گاهی اوقات بعضی از وب سایت های خبری اصلی مانند "اکونومیست" و "نیوزویک" بیشتر است!).

 

3- تی شرت (ام جی)

تی شرت مری جین

ام جی با بازی زندایا طبیعتا همان تی شرتی را بر تن داره که در پایان فیلم قبلی بر تن داشت. همانطور که قبلا در مقاله ایستراگ های فیلم "دور از خانه" گفته بودیم روی این تی شرت تصویری از «ژاندارک» دیده میشود که اشاره دارد این اشاره ای هستش به مراسم مد لباس Met Gala که در آن خانم زندایا (که یک سوپرمدل است) لباس ژاک دارک را برتن داشت.

 

4- "اون که فقط یه بچه اس"

اون فقط یه بجه است

در ابتدای فیلم و جایی که مردم پیتر و ام جی را پس از لو رفتن هویت اسپایدرمن احاطه کردن، یکی میگه "اون یه بچه س؟" (Is he just a kid?) که در واقع اشاره ای است به جمله "اون که فقط یه بچه س" در فیلم "مرد عنکبوتی 2" (وقتی ماسک از صورتش برداشته شده بود و مردم در واگن قطار داشتن راجع به اینکه چقدر مرد عنکبوتی جوان و فداکاره حرف میزدن).

 

5- خیابان سی و سوم غربی

خیابان نیویورک

وقتی مردم دور پیتر و مری جین جمع میشوند، آدرسی که روی تابلو هستش رو  اگر تو گوگل مَپ جستجو کنید میفهمید که روبروی ایستگاه پنسیلوانیا در نیویورک است:

و این ایستگاه جاییه که در پایان فیلم قبلی هویت مرد عنکبوتی فاش شد:

فاش شدن هویت مرد عنکبوتی

(واقعا توجه مارول به این جزئیات دیوانه کننده است!)

 

6- تاب خوردن با اِم جِی

تاب خوردنب ا مری جین

در نتیجه هجوم مردم به اسپایدرمن و ام جی، پیتر مجبور میشه مثل انتهای فیلم قبلی ام جی را برداره و با هم در سطح شهر تاب بخورند و از محل دور شوند. این صحنه بار دیگر ادای دینی است به صحنه خاطره انگیز مشابه ای که در فیلم "مرد عنکبوتی 1" ساخته سم ریمی دیده بودیم. البته آنجا مری جین بیشتر از این تاب خوردن لذت برد ولی اینجا ام جی درست مثل فیلم قبلی هم ترسیده و هم استرس داره.

ایستراگ مرد عنکبوتی

البته در بازی Spider-Man PS4 نیز شاهد ادای دینی به این صحنه بودیم (اونجایی که مری جین از بالای ساختمان نورمن میپره پایین و اسپایدرمن در هوا میگیرتش!).

ایستراگ بازی مرد عنکبوتی 

 

7- نمایش موزیکال استیو راجرز

نمایش موزیکال استیو راجرز

در سریال "هاکای" دیدیم که از روی داستان زندگی استیو راجرز (کاپیتان آمریکا) و با حضور دیگر اعضای اونجرز یک نمایش موزیکال ساخته شده که در شهر نیویورک به روی صحنه رفته. وقتی ام جی و اسپایدرمن در حال تاب خوردن هستند میتوان بیلبورد های تبلیغاتی این نمایش را مشاهده کرد.

 

8- ماسک نصفه اسپایدرمن

در سکانس مربوط به فرار پیتر و ام جی و مثل دو فیلم قبلی شاهد ایستراگی مربوط به ماسک نصفه اسپایدرمن هستیم:

این ماسک کاملا ریشه در دنیای کمیک بوک داره و قبلا توسط استیو دیتکو برای نشان دادن زندگی دوگانه پیترپارکر/اسپایدرمن ابداع شده بود (این مقاله را بخوانید) و همانطور که قبلا در اینجا و اینجا گفته بودیم در فیلم های مرد عنکبوتی مورد احترام قرار گرفته بود:

ماسک اسپایدرمن

ماسک مرد عنکبوتی

چند بار دیگر هم در طول فیلم به این موضوع ادای احترام میشه، مثلا:

دو چهره مرد عنکبوتی

(اون عبارت Two-Faced هم میتونه اشاره ریزی باشه به شخصیت «دو چهره» که از دشمنان مطرح بتمنه).

 

9- تراموای پل "کوئینز برو"

تراموای پل کوئینز برو

وقتی اسپایدرمن و ام جی تاب خوران به پل کوئینزبرو (Queensboro Bridge) میرسند (پلی معروف روی رودخانه شرقی نیویورک) و روی آن فرود می آیند تا نفسی تازه کنند و بفهمند باید چیکار کنند، ما تراموایی را پر از مسافر میبینیم که بهشان خیره شده اند که ما را به یاد صحنه به یاد ماندنی فیلم "مرد عنکبوتی 1" ساخته سم ریمی می اندازد که گرین گابلین که مری جین را گروگان گرفت به آنجا رفت و تراموایی پر ازکودک را تحت کنترل خودش درآورد تا اسپایدرمن را مجبور کند بین نجات دادن آنها یکی را انتخاب کند.

اسپایدرمن 1

 

10- تاب خوردن در مترو

تاب خوردن در مترو

وقتی ام جی و پیتر شروع به تاب خوردن در ایستگاه مترو میکنند و در صحنه ای که چیزی نمانده که با قطاری که از روبرو می آید برخورد کنند، یاد صحنه تعقیب گربه سیاه در مترو در قسمت DLC بازی مرد عنکبوتی کنسول PS4 میفتیم که آنهم زیاد هیجان انگیز بود و باید از میان جریان های برق و ویرانی و قطارهایی که از روبرو می آمدند عبور میکردیم.

 

11- فروشگاه آقای دِلمار

دلمار

وقتی پیتر و ام جی با هم از ایستگاه مترو خارج میشوند میتوانیم مغازه آقای دلمار را ببینیم که قبلا هم ایشون را در فیلم های قبلی اسپایدرمن در MCU زیارت کرده بودیم (همون آقایی که پیتر ازش در "بازگشت به خانه" خرید کرد و یه چیزی راجع به زن عموش گفت و ...!). دیدیم که این مغازه آسیب دید و اینجا اسمش شده Delmar’s III که نشون میده قبلا  آسیب دیده و از نو ساخته شده! (ما در صحنه های حذف شده فیلم "دور از خانه"نیز فروشگاه آقای دلمار را دیده بودیم یعنی در همان صحنه ای که پیتر قبل از رفتن به اروپا به فروشگاه آقای دلمار رفت تا یه سری خرید انجام بده و متوجه شدیم که فروشگاهش از نو ساخته شده است).

 

12- اشاره به اندرو گارفیلد؟

اسپایدرمن شگفت انگیز 2

وقتی پیتر و ام جی از طریق دریچه آدم روی فاضلاب از مترو بیرون میان، پیتر با تارش پوشش فلزی آن را میگیره و سرجایش قرار میده که میتونه اشاره ای باشه به اینکه آخرین باری که اندرو گارفیلد را در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" دیدیم داشت با همین پوشش فلزی که با تار دستش گرفته بود به راینو ضربه میزد!

 

13- هَپی هوگان

وقتی پیتر و ام جی به خانه زن عمو می میرسند (و از طریق پنجره میرن تو) هپی هوگان رو میبینیم که با چشمان گریان داره با زن عمو می صحبت میکنه و میفهمیم که با مِی بهم زدن! دلیلش رو دقیقا نمیفهمیم که چرا آنها بینشون شکرآب شده ولی از دیالوگ ها میشه حدس زد که این رابطه که از فیلم قبلی جدی تر شده بود، برای می زیاد جدی نبوده. برای آشنایی با شخصیت هپی هوگان توصیه میکنیم حتما این مقاله را بخوانید.

 

14- شوخی تکرار شونده با پیتر! 

شوخی با پیتر پارکر

صحنه ای که پیتر داره لباس عوض میکنه و هپی و می سر میبرسن (و دچار سوء تفاهم میشن) در واقع ادامه دهنده شوخی های مشابه در فیلم های قبلیه! (تصویر بالا خودش گویای همه چیزه!!!).

 

15- تی شرتی که پیتر پارکر بر تن میکنه

تی شرتی که پیتر بر تن میکنه

تی شرتی که پیتر در آپارتمان تنش میکنه همان تی شرت سفیدی است که در فیلم "بازگشت به خانه" و پس از اون سکانسی که تونی استارک لباس پیشرفته مرد عنکبوتی رو ازش میگیره بر تن داشتو باهاش برمیگرده به خونه و اصلا هم حال و روز خوشی نداره (رویش نوشته "من از سفرم به شهر نیویورک جون سالم به در بردم"!). این مساله هم نشون میده مارول چقدر به جزئیات و پیوستگی داستانی اهمیت میده و هم اینکه پیتر مثل کمیک بوک ها اوضاع مالیش زیاد خوب نیست که مدام لباس جدید بخره برای خودش!

 

16- پَت کی‌یرنان

پَت کی‌یرنان

سکانسی که پیتر و ام جی به خانه می میروند خیلی خوب و جذاب از آب درآمده چون عالی هماهنگ و تمرین شده و اگر دقت کنید میبینید که در یک برداشت یا take فیلمبرداری شده و مشخصه که کارگردان براش سنگ تموم گذاشته و بازیگران هم عالی ان. در این بین تلویزیون بخش خبری پخش میکنه که اشاره داره به لو رفتن هویت مخفی اسپایدرمن. مجری خبر خیلی آشناست چون قبلا در فیلم ها و سریال های مارول دیده شده. اسمش هست پت کی‌یرنان(Pat Kiernan)  که یک مجری خبری واقعی هستش که از سال 1977 برای شبکه NY1 مجری گری میکنه. ایشون در فیلم های دیگری مثل "شبی در موزه" یا "شکارچیان ارواح" هم حضور افتخاری داشته و در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" هم بود. در فیلم قبلی اسپایدرمن ("دور از خانه") هم خودش بود که خبر مربوط به مرگ میستریو و هویت اسپایدرمن رو اعلام کرد.

فاش شدن هویت مرد عنکبوتی

آخرین بار هم او را در سریال "هاکای" دیدیم.

 

17- تهدید عنکبوتی

تهدید عنکبوتی

بلافاصله پس از این سکانس، جیمسون را میبینیم که به پیتر پارکر لقب "تهدید عنکبوتی" (Spider-Menace) میدهد. کلا او در دنیای کمیک بارها از این کلمه menace برای حمله به اسپایدرمن استفاده کرده است. این مقاله را هم بخونید تا بدونید جیمسون اولین بار کی با این لقب اسپایدرمن رو صدا زد!

و این عکسی که از پیتر پارکر دیدید (رویش نوشته: Criminal به معنی تبهکار)، همون عکس به کار رفته روی پاسپورت پیتر پارکر در فیلم قبلی یعنی"دور از خانه" است که در تریلر ها بود (در اینجا تحلیلش کردیم) ولی از نسخه اکران شده حذف شد (میتونید اینجا تماشایش کنید).

پاسپورت پیتر پارکر

لازم به ذکره که همین عکس در سکانس ورود پیتر و دوستانش به دبیرستان در دست یکی از طرفداران میستریو نیز دیده میشود:

عکس پیتر پارکر

 

18- نام کامل اِم جی

نام واقعی اِم جین

در این فیلم دیگه آب پاکی رو میریزن روی دست هواداران و فاش میکنند که ام جی، نام کاملش «میشل جونز واتسون» است! و هواداران میدونند که نام خانوادگی مری جین در دنیای کمیک، واتسون است. اولین باری که به این مساله اشاره میشود وقتیه که جیمسون داره فحش و بد و بیراه به مرد عنکبوتی میگه و تصویر همدستان او را میبینیم (ند و ام جی) و زیر تصویر ام جی نوشته واتسون:

 

19- اشاره به وقایع قبلی MCU

در پشت سر جیمسون هنگامی که داره علیه مرد عنکبوتی صحبت میکنه میشه در قالب تیتر روزنامه اشاراتی به فیلم های قبلی دنیای سینمایی مارول دید:

اشارات mcu

- "میستریو آتش هایدرومن را با آب خاموش میکند"

- "مرد عنکبوتی به انتقام جویان می پیوندد"

- "تونی استارک مرد آهنی است"

 

20- میمون شب

میمون شب

در صحنه بخش خبری که به وقایع حمله میستریو به لندن در فیلم قبلی اشاره دارد، زیرنویسی مشاهده میشود که نوشته: "اینترپل برای دستگیری «میمون شب» در جمهوی چک حکم جلب صادر کرده است". و طبیعتا میمون شب به لباس سیاهی که پیتر در قسمت قبلی در اروپا بر تن کرد اشاره دارد.

 

21- آزگارد جدید/زئوس

ازگارد جدید

و اما زیرنویس بعدی شاید حالب تر باشه! میگه: "آشفتگی سیاسی در «آزگارد جدید»"! همانطور که در ایستراگ شماره 134 از این مقاله گفتیم، آزگارد جدید ریشه اش در دنیای کمیک است و وقتی ایجاد شد که آزگارد نابود شد و خدایانش به کره زمین آمدند و در آنجا سکنی گزیدند. در فیلم "پایان بازی" هم آزگارد جدید را دیدیم که پس از نابودی آزگارد در زمین ایجاد شد. و حالا مثل اینکه در آنجا مشکلات سیاسی به وجود آمده که میدونه جالب باشه و حتی مرتبط با داستان فیلم "ثور 4"!

زئوس = ثور 4

ضمن اینکه آخرین کلمه ای که در این زیرنویس میبینیم، با حرف Z شروع میشه که احتمالا اشاره داره به اسم شخصیت زئوس که قراره نقشش رو «راسل کرو» در "ثور 4" بازی کنه و  میشه اینطور نتیجه گرفت که حضور زئوس در آزگارد جدید باعث ایجاد تنش سیاسی در آنجا شده است.

 

22- صنایع استارک

صنایع استارک

در بخش خبری اشاره میشه که پهپادها (drones) مورد استفاده قرار گرفته در حوادث فیلم قبلی در لندن متعلق به "صنایع استارک" هستند که نام شرکتی است که در دنیای کمیک و سینما توسط تونی استارک تاسیس شده است.

 

23- دپارتمان "کنترل خسارت"

دپارتمان کنترل صدمات

مامورانی که برای دستگیری پیتر پارکر به خانه اش می آیند از "دپارتمان کنترل خسارت" (Department of Damage Control) هستند که آن را در فیلم "بازگشت به خانه" نیز دیده بودیم که چطور به «آدریان تومز» (والچر) گیر دادند و از سوی تونی استارک ماموریت داشتند اشیاء فرازمینی برجای مانده از تهاجم چیتاری در شهر نیویورک را جمع آوری کنند.

این دپارتمان ریشه در دنیای کمیک دارد و در واقع در دنیای مارول کمیک های جالبی چاپ میشد به همین نام که در آن میدیدم که چطور اعضای این اداره وارد عرصه میشدند و خرابی های بر جای مانده از نبردهای ابرقهرمانان با دشمنان آنها را راست و ریست میکردند اما انگار در MCU اختیارات و قدرت خیلی بیشتر شده و در فیلم هم گفته میشه که زیر نظر پلیس فدرال آمریکا فعالیت میکنند.

 

24- مامور فاستر

مامور فاستر

در میان مامورین سازمان "کنترل خسارات" میتوان آقای «گری ویکس» را دید که بار دیگر نقش «مامور فاستر» (Agent Foster) را بازی میکند. لازم به ذکر است که آقای ویکس را در این نقش در سکانس افتتاحیه فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه" هم دیده بودیم (همونی که تومز با مشت زد تو صورتش!) و جالب اینکه او در سریال دیگر از مارول به نام "کلوک و داگر" نیز در چند اپیزود در نقش وکیلی به نام «گرگ پرسفیلد» ظاهر شد که علیه شرکت "راکسان" تحقیق میکرد و به قتل رسید!

 

25- علاقه پیتر پارکر به جنگ ستارگان

علاقه پیتر به جنگ ستارگان

وقتی افراد دپارتمان کنترل خسارت شروع به ضبط اموال پیتر میکنند در صحنه ای کوتاه قاب عکسی از ند لیدز و ام جی میبینیم که در کنار آن سفینه و آدمک "جنگ ستارگان" به چشم میخورد که بار دیگر از علاقه شدید پیتر پارکر به مجموعه فیلم های جنگ ستارگان حکایت دارد و در فیلم های قبلی هم دیده بودیم که او لِگو های جنگ ستارگان را دارد یا از دیالوگ های فیلم های جنگ ستارگان نقل قول میکند.

و البته کوین فایگی به عنوان معمار و مغز متفکر MCU بارها ارادت و عشق خودش رو به سری استار وارز نشون داد. جان واتس هم گفته که عاشق سری اریجینال این فیلم هاست. ضمن اینکه در صحنه های پایانی فیلم و وقتی پیتر پارکر به آپارتمان محقر شخصی خودش نقل مکان میکند میبینیم که آدمک لگویی «امپراطور پالپاتین» را هنوز با خودش داره:

لگوی جنگ ستارگان  

 

26- ا.ی.د.ث

عینک ایدث

یکی از وسایلی که دپارتمان کنترل خسارت ضبط میکنند، عینکی است که تونی استارک در فیلم قبلی برای پیتر به ارث گذاشت یعنی عینک " ا.ی.د.ث" (E.D.I.T.H). این عینک بسیار قدرتمند، کنترل سلاح های استارک را به پیتر میداد و دیدید که در قسمت قبلی میستریو برای به دست آوردن آن دست به چه خباثت هایی که نزد.

 

27- شارژر لباس "آیرون اسپایدر"

شارژر مرد عنکبوتی

در همین سکانس فوق الذکر، ما بار دیگر دستگاه شارژر لباس "آیرون اسپایدر" را میبینیم. لباس آیرون اسپایدر را ابتدا در کمیک مشهور "جنگ داخلی" مشاهده کردیم و در دنیای سینما هم "جنگ بینهایت" نخستین باری بود که تماشاچیان آن را دیدند. اما در فیلم قبلی و پیش از سفر پیتر به اروپا دیدیم که این لباس به شارژر شدن نیاز دارد و حالا بار دیگر همین شارژر را در این فیلم مشاهده می‌کنیم که البته خالی است و نشان میدهد که "کنترل خسارات" آن را توقیف کرده است (رویش برچسبی هست که نوشته: "آیرون اسپایدر در حال شارژ است. لطفا از برق نکشید" که در فیلم قبلی هم همین برچسب بکار رفته بود).

 

28- تی شرت پیتر پارکر هنگام بازجویی

تی شرت پیتر پارکر

هنگام بازجویی پیتر همان تی شرت مشکی را بر تن داره که در فیلم "بازگشت به خانه" بر تن داشت.

(رویش نوشته: The Physics is Theoretical but the Fun Is Real = فیزیک نظری هستش ولی لذتش واقعیه). این بازم نشون میده پیتر بچه پولدار نیست که دائماً لباس جدید بخره.

 

29- مرد پولادین

 در صحنه بازجویی از پیتر او را با دستبند مشاهده میکنیم:

این صحنه ما رو یاد صحنه بازجویی از سوپرمن در "مرد پولادین" انداخت که دستبند بهش زده بودن و میتونست به راحتی اونا رو بشکونه ولی این کار رو نکرد:

 

30- نیک فیوری

نیک فیوری

وقتی پیتر پارکر داره بازجویی میشه میگه "برید از نیک فیوری بپرسید. اون تمام مدت اونجا بود {و میتونه شهادت بده که من میستریو رو نکشتم}". اما بهش میگن که نیک یه ساله در سیاره زمین نیست که باعث تعجب پیتر میشه و البته اشاره داره به صحنه پس از تیتراژ دوم فیلم "دور از خانه" که نشون داد نیک فیوری که پیتر باهاش در ارتباط بود یک اسکرال بوده و نیک فیوری واقعی در ایستگاه فضائیه!

 

31- اشاره به مشکلات خانوادگی ام جی

مری جین مرد عنکبوتی

در دنیای کمیک بوک مری جین واتسون مشکلات خانوادگی زیادی داشت، به ویژه با پدرش. در قسمت قبلی هم به نوعی اشاره شد که ام جی هم همینطور است (آیتم شماره 50 این مقاله را بخونید) اما در این فیلم اشاره جدی تری به آن شد. چون وقتی داشتند ازش بازجویی میکردند و اسم کاملش رو گفتند او گفت که دوست نداره با نام «واتسون» صدا زده بشه و این یعنی پدر و مادرش از هم طلاق گرفته اند که ادای دینی هستش به دنیای کمیک بوک های اسپایدرمن.

 

32- "اون یارو که نشسته روی صندلی"

ند لیدز

ند لیدز موقع بازجویی میگه که دستیار اسپایدرمن بوده یا به قول خودش "اون یارو که نشسته روی صندلی" (guy in the chair) که به معنی کسیه که روی صندلی میشینه و کارای فنی میکنه و ابرقهرمان رو از نظر اطلاعاتی – فن آوری حمایت میکنه. او در واقع داره به کمک هایی که قبلا در فیلم های دیگر انجام داده بوده اشاره میکنه (مثل کمک به او برای یافتن والچر، کمک کردن به او برای هَک کردن لباس عنکبوتی که استارک بهش داده بود و ...). البته آخرش تازه متوجه میشه که سوتی داده و درخواست میکنه که حرفاش رو پس بگیره!

 

33- مَت مورداک (دردویل)

مت مورداک

خب دیگه همه میدونن که چارلی کاکس کیه و اینکه نقش مت مورداک/بی باک رو در سریال تحسین شده Daredevil در نتفلیکس بازی میکرد و در این فیلم هم نقش کوتاهی به عنوان وکیل استخدام شده برای پیتر پارکر رو داره و با توجه به بازگشت کینگ پین در سریال "هاکای" و خبرهایی که منتشر شده احتمالا به زودی سریال جدیدی از دردویل با شرکت کاکس ساخته میشه و ... در دنیای کمیک ابتدا در شماره 219 از "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" دیدیم که پیتر به دلیل مسخره ای به زندان افتاد و مت مورداک وکالت او را برعهده گرفت:

مرد عنکبوتی - دردویل

و البته در سریال معروف "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" که بسیاری از شخصیت های ریز و درشت مارول در این سریال حضور داشتند که یکی از آنها بی باک بود که حضورش برجسته و بسیار موثر بود. بی باک (با صدای ادوارد آلبرت) در فصل سوم و در دو اپیزود مرتبط به هم حضور یافت. مت مورداک ابتدا به عنوان وکیل پیتر پارکر به کار رفت (چون برایش پاپوش دوخته بودند) سپس مرد عنکبوتی و بی باک با هم همکاری کردند تا کینگ پین را شکست دهند. 

مت مورداک

و البته نکته بامزه اینه که در صحنه های که پیتر و هپی و می دارند با مت مورداک صحبت میکنند آدم یاد این میفته که جان فاورو که نقش هپی رو بازی میکنه قبلا در سال 2003 نقش فاگی نلسون (دوست مت مورداک) را در فیلم "بی باک" با بازی بن افلک بازی کرده بود!

فاگی نلسون - بن افلک

 

34- عکس قدیمی هپی هوگان

عکس قدیمی هپی هوگان

اون عکس قدیمی که از هپی هوگان تو بخش خبری نشون میدن (و در واقع دارن بهش اتهام میزنن درباره دست داشتن در فن آوری مفقوده تونی استارک) از صحنه فلش بک فیلم "مرد آهنی 3" گرفته شده که جوانی های هپی را نشان میداد! (خداییش مثل اینکه هپی خیلی عاشق تیپ «جان تراولتا» تو فیلم "پالپ فیکشن" بوده!).

 

35- اشتباه املایی!

آجری که داخل خانه زن عمو می پرتاب می‌شود و مت مورداک آن را در هوا می‌گیرد، در روزنامه ای پیچیده شده که رویش با جوهر قرمز نوشته شده: "ما به میستریو ایمان داریم". ولی معلوم‌ نیست که چرا کلمه Believe را به صورت Beleive نوشته اند! (شاید میخواستن بگن طرفدارای میستریو، بی سواد هستن!).

آجر دردویل

و یک نکته جالب درباره این صحنه اینه که ابتدا قرار نبوده آجر به سمت پیتر پرتاب شود! آقای «کلی پورت» ناظر ساخت جلوه های ویژه این فیلم در مصاحبه ای گفته که ابتدا قرار بود یک جور گوی موزیکال به سمتش پرتاب بشه و مت مورداک آن را در هوا بگیره ولی در بخش پس از تولید آن را به آجر تغییر دادند! به خاطر همینه که اگر خوب به اون صحنه نگاه کنید متوجه میشوید که مت مورداک دستش رو دور یک چیز گِرد گرفته ولی با رایانه آن را به آجر تغییرش داده اند!

 

36- کارت هپی هوگان

کارت هپی هوگان

وقتی پیتر و می به منزل آپارتمانی هپی نقل مکان میکنند میبنیم که روی دیوار کارتی به چشم میخوره که او در "مرد آهنی 3" داشت (به همه هم میگفت که کارت بزنن!). رویش علامت S مشخصه که مخفف کلمه Security به معنای "بخش امنیتی" است.

 

37- دستکش و کلاه بوکس هپی

دستکش بوکس هپی

در خانه هپی میشه کلاه ایمنی و دستکش های بوکس او را دید که هم به صحنه تمرین بوکس او با تونی در فیلم "مرد آهنی 2" اشاره داره و هم به سابقه بوکسور بودن او در دنیای کمیک.

 

38- دانتون اَبی

دنتون ابی سریال

در خانه آپارتمانی هپی هوگان میتوان دی وی دی سریال معروف "دانتون اَبی" (Downton Anney) را دید و ما قبلاً در "آیرون من 3" دیده بودیم که هپی عاشق این سریال است و آن را در بیمارستان تماشا میکرد.

 

39- رُبات مورد علاقه تونی استارک

دام ای

در آنجا روبات شخصی تونی استارک (Dum-E) را هم میبینیم که او در دوران دانشجویی اش اختراع کرده بود و دیده بودیم در فیلم های مرد آهنی که تونی خیلی بهش علاقه داره.

  

40- و باز هم تی شرت پیتر پارکر!

وقتی پیتر و زن عمو می به خانه آپارتمانی نقل مکان می‌کنند و در صحنه ای که پیتر سعی میکنه اون رنگ سبز لعنتی (!) رو از روی لباسش پاک کنه، تی شرت سفیدی تنشه که قبلا در "دور از خانه" نیز بر تنش دیده بودیم!

 

41- پوستر "مرد آهنی"

وقتی اولین بار پیتر را میبینیم که در خانه آپارتمانی هپی به دستگاه Fabricator تونی استارک (که میتونه هر چیزی را تحلیل، طراحی یا بسازد) برخورد میکند، اون پشت پوستر معروف مرد آهنی از فیلم "آیرون من 2" را میبینیم که خودش ادای احترامی بود به پوستر معروف به Hope از باراک اُباما!

 

42- نقاشی های ام جی

و جایی که پیتر و مری جین دارن با هم تلفنی حرف میزنن و ام جی حرف های عمیقی بهش میزنه راجع به اینکه آیا حالا که "دیگه مجبور نیست به بقیه دروغ بگه یا پنهان کاری بکنه احساس راحتی میکنه یا نه و پیتر بهش میگه که هرگز دلش نمیخواسته بهش دروغ بگه" که دیالوگ قشنگیه که بار دیگر نشون میده این فیلم با این همه هیاهو و اکشن و مولتی ورس بازی روی صحنه های احساسی و به خصوص رابطه پیتر و ام جی (که انصافا کاراکتر دوست داشتنی داره) تمرکز میکنه. و در این صحنه اشاره ای است به علاقه ام جی برای نقاشی صورت آدمها (تصاویر بالای سرش) که در "بازگشت به خانه" بهش اشاره شده بود:

نقاشی ام جی

تصاویر ام جی 

 

43- گزیده شدن توسط عنکبوت

گزیده شدن توسط عنکبوت

در همین مکالمه بین پیتر و مری جین، پیتر اشاره میکنه به گزیده شدن توسط عنکبوت! و این را میتوان اولین باری دانست که در فیلم های دنیای سینمایی مارول تایید میشه که او قدرت های خودش را از طریق گزیده شدن توسط یک عنکبوت (شاید جهش یافته، شایدم رادیو اکتیو) به دست آورده (البته در "بازگشت به خانه" هم دیالوگی بین پیتر و ند بود که به اون عنکبوت اشاره میکرد).

 

44- پیتر پارکرِ آس و پاس

پیتر پارکر اس و پاس

یکی از ویژگی های اساسی شخصیت پردازی پیتر پارکر که باعث میشه مثل آدم های عادی باشه و به دل خوانندگان بشینه اینه که مشکلات معمولی داره که باهاشون مدام دست و پنجه نرم میکنه و یکی از اونا مشکلات مالی هستش. برخی میگفتند که این مشکل در MCU چندان برجسته نمیشه. ضمن اینکه به دلیل مرتبط بودن با تونی استارک برخی میگفتند که وضعش خوب شده! ولی نشانه ها غیر از این بود و در دیالوگی که پیتر میگه این مساله دیگه تایید میشه که پیتر در MCU مشکلات مالی داره. او به ام جی میگه: "من مشهور ترین آدم زمین شده ام ولی همچنان آس و پاس هستم!"

 

45- تاد مک فارلین

تاد مک فارلین

بلافاصله پس از تمام شدن سکانس حرف زدن پیتر با ام جی، نمایی از دور از دبیرستان پیتر را میبینیم که در گوشه پایین سمت چپ، عبارت "مک فارلین" به چشم میخورد که اشاره ای است به نام «تاد مک فارلین»، یکی از بزرگترین طراحان تاریخ کمیک بوک های مرد عنکبوتی! (این مقاله را بخوانید). ضمن اینکه مدل نوشته شدن مک فارلین شباهت زیادی به امضای معروف او در دنیای کمیک داره.

 

46- آقا ببره

برو بگیرشون آقا ببره

در ابتدای سکانس مربوط به حضور پیتر و رفقا در دبیرستان "میدتاون"، بتی برنت رو میبنیم که داره خبرنگاری میکنه. ایشون رو در فیلم های قبلی اسپایدرمن در MCU دیده بودیم (او در فیلم قبلی با ند لیدز رابطه برقرار کرد ولی در انتها از هم جدا شدند). بتی برنت در دنیای کمیک بوک شخصیت مهمیه چون اولین معشوقه پیتر پارکر به حساب میاد ولی در این سری فیلم های علاقه ای بین او و پیتر دیده نشده. در ضمن او برخلاف دنیای کمیک، موهای بلوند دارد ولی در عوض مثل دنیای کمیک به خبرنگاری علاقه دارد و دیدیم که در مدرسه این کار را برای شبکه داخلی دبیرستان انجام میداد و مدتی هم هست که برای اکانت دیلی بیوگل در "تیک تاک" کارورزی میکنه. و اما او جمله ای را میگه که ما رو به یاد مری جین دنیای کمیک و سینما میندازه: "برو بگیرشون، آقا ببره" (Go get’em Tiger)

اقا ببره مری جین

علاقمندان به کمیک میدونند که Tiger تکیه کلام مری جین در دنیای کمیکه که برای پیتر بکار میبره و البته خانم کرستن دانست در انتهای فیلم "مرد عنکبوتی 2" عین همین جمله را به پیتر گفته بود!

 

47- کوکب سیاه

کوکب سیاه - مری جین

در فیلم قبلی گردنبندی که پیتر به عنوان هدیه در شهر ونیز ایتالیا برای ام جی خرید، کوکب سیاه (Black Dahlias) نام داشت. او بالاخره به هر زحمتی که بود اون رو در آخر فیلم به ام جی میده (البته شکسته بود ولی ام جی گفت شکسته اش رو بیشتر دوست داره!). ما میبینیم که در این فیلم هم ام جی این گردنبند رو داره.

 

48- رنگ موهای فلش تامپسون

همانطور که در تریلر نخست این فیلم دیده بودیم، فلش تامپسون موهای خودش را به رنگ زرد درآورده:

و این ادای احترامی به دنیای کمیک است زیرا در آنجا موهایش زرد است!

 

 

49- بی باک یا مفیستو؟

مفیستو

در همین سکانس پلاکاردی که دست کسی هستش (که احتمالا طرفدار دو آتیشه میستریو بوده) رویش نوشته "شیطانی در لباس مبدل". عبارت Devil میتونه اشاره ای باشه به شخصیت بی باک یا همان Daredevil که گفتیم با بازی چارلی کاکس در فیلم حضور داره. یا شاید هم اشاره ای باشه به شیطان در دنیای مارول که بهش میگن مفیستو که همانطور که در این مقاله گفته بودیم از شخصیت های اصلی داستان "یک روز دیگر" است که یکی از منابع الهام بخش این فیلم بوده است.

 

50- دستیار شخصی زندایا

دستیار زندایا

اون آقایی که تی شرت ام‌جی پوشیده و فریاد میزنه "من عاشقتم ام‌ جی!" در واقع «دارنل اپلینگ» هستش که دستیار شخصی واقعی خانم زندایا محسوب میشه و در فیلم یک حضور افتخاری نصیبش شده!

 

51- پشتک بزن!

پشتک بزن مرد عنکبوتی

در سکانس ورود به مدرسه یکی از میان جمعیت فریاد میزنه : "یه پشتک بزن" (Do a flip) که همون جمله ای هستش که آقای «زک چری» تو خیابون به اسپایدرمن در فیلم "بازگشت به خانه" گفت و او هم به برایش یک پشتک زد!

البته ایشون کلا انگار آدم معروفی شده چون در فیلم "شانگ چی" هم حضور داشت! (همونی که تو اتوبوس داشت از شانگ چی فیلم میگرفت).

ایستراگ فیلم شانگ چی

 

52- فلش پوینت

فلش پوینت - اسپایدرمن

فلش تامپسون اعلام میکنه که کتابی نوشته به نام "فلش پوینت" که در اون خاطراتش به عنوان بهترین دوست پیتر پارکر رو روایت کرده. و البته "فلش پوینت" نام داستان معروفی در انتشارات دی سی هستش که از رویش یک انیمیشن دیدنی هم ساخته شده و اتفاقا داستانش به داستان این فیلم شبیه هستش چون «فلش» (بری الن) به گذشته میره و عالم واقعیت رو تغییر میده و نوعی دنیای موازی جدید پدید میاد و ... این هم در واقع اتفاقی هستش که در نتیجه طلسم دکتر استرنج در انتهای "راهی به خانه نیست" رخ میده و کسی پیتر را به خاطر نمیاره و نوعی واقعیت موازی ایجاد میشه.

 

53- هاوارد استارک، آبراهام اِرسکین و هَنک پیم

هاوارد استارک، آبراهام ارسکین و هنک پیم

وقتی پیتر وارد مدرسه میشود میتوان در نقاشی دیواری پشت سر او چهره دانشمندان بزرگی را دید که در میان آنها آبراهام ارسکین (خالق فرمول "ابرسرباز")، هاوارد استارک (پدر تونی استارک) و هنک پیم (مرد مورچه ای) را دید.

 

54- کُت پیتر پارکر

کت پیتر پارکر

در جایی که به نشانه احترام به مرد عنکبوتی در دبیرستان پیتر پارکر (میدتاون) اشیاء مربوط به پیتر پارکر/اسپایدر را قرار داده اند میتوان کت زرد رنگی که در فیلم "بازگشت به خانه" و هنگام شرکت در مسابقات المپیاد بر تن پیتر بود را دید.

 

55- استرازینسکی

استرازینسکی

همچنین میتوان تصاویری از هم کلاسی های پیتر، معلمین او و عکس مربوط سفر به ونیز که به فیلم قبلی انجام شد را دید و اگر به نامی که زیر یکی از آیتم ها نوشته شده دقت کنید به اسم «جی. ام. استرازینسکی» برمیخورید که در واقع اشاره ای است به نام یکی از نویسندگان برتر تاریخ کمیک بوک های اسپایدرمن (این مقاله درباره اوست).

 

56- تام دی فالکو، کِرت بیوزیک، پیتر دیوید

 تام دی فالکو، کِرت بیوزیک، پیتر دیوید

و باز هم اشاره به نام نویسنده های بزرگ داستان های اسپایدرمن! زیر آیتم های مختلف این اسامی نوشته شده (از چپ به راست): T.Defalco، K.Busiek، P.David که به ترتیب اشاره دارند به تام دی فالکو، کرت بیوزیک و پیتر دیوید!

 

57- مرد عنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او

روی پشت بام مدرسه (که به پاتوق و محل آرامش پیتر پارکر تبدیل شده) ام‌جی رو در حال خوندن روزنامه نیویورک پست درباره حدس و گمان روزنامه‌ها درباره‌ی قدرت‌های اسپایدرمن می‌بینیم:

روزنامه به صورت بامزه‌ای قضیه مردعنکبوتی بودن پیتر و دوستاش رو به تصویر کشیده؛ تیتر هم زده "پیتر پارکر و نوکران عنکبوتی او" (Peter Parker and his Spider-Minions) که اشاره ظریفی هستش به عنوان کارتون معروف مرد عنکبوتی در دهه 80 میلادی یعنی "اسپایدرمن و دوستان شگفت انگیز او".

 

58- مینیون ها

مینیون ها - مرد عنکبوتی

در تیتر روزنامه ای که در مورد قبلی بهش اشاره شد، از کلمه minion استفاده شده (به معنی "نوکر" یا "دستیار") که عکس هپی هوگان و ند لیدز هم مورد استفاده قرار گرفته است. و احتمالاً یک اشاره دیگه هم هست به شخصیت های بامزه مینیون ها در کارتون “من نفرت انگیز” (Despicable Me) که البته صاحب انیمیشن اختصاصی خودشون هم شدن.

 

59- سیلک

وقتی ام‌جی مطلب علمی‌ای راجع به عنکبوت‌ها می‌خونه و میگه عنکبوت ماده به نر جذب می‌شه که می‌تونه اشاره داشته باشه به یکی از زنان عنکبوتی دنیای کمیک به نام «سیلک» که دقیقا از همان عنکبوتی که پیتر نیش خورده بود نیش خورد و یه رابطهٔ غریزی مثل چیزی که ام‌جی به اون اشاره کرد بین اونا ایجاد شد!

 

60- استیو دیتکو

استیو دیتکو - راهی به خانه نیست

و همونطور که از کارگردان فیلم یعنی «جان واتس» انتظار داریم مثل همیشه یک ایستراگ جالب دیگه توی پس زمینهٔ صحنه مخفی کرده که اشاره داره به استیو دیتکو یکی از خالقین هردو شخصیت مردعنکبوتی و دکتر استرنج برروی دیوار است!

 

61- مری جین و پیتر در فیلم های "مرد عنکبوتی" سم ریمی

و البته دراز کشیدن پیتر و ام جی در کنار هم ما رو به یاد صحنه های قبلی فیلم های ریمی میندازه:

و حضور آنها روی پشت بام در فیلم "مرد عنکبوتی 1" (2002):

 

 

62- گیل کِین

گیل کین

و باز هم یک دیوار نوشته تحت عنوان GKane که در واقع ادای احترامی است به «گیل کین» (Gil Kane) ، یکی از بزرگترین طراحان تاریخ داستان های مرد عنکبوتی که داستان های مهمی نظیر "مرگ گوئن استیسی" را طراحی کرد (تو این مقاله راجع به ایشون توضیح کافی داده شده است).

 

63- سِت لگوی «دِث استار»

لگوی دث استار

پیتر را در خانه آپارتمانی هپی میبینیم در حال ساختن لگوی "دِث استار" (همونی که در "بازگشت به خانه" از دست ند افتاد و شکست) و جالبه که اینجا هم پس از تکمیل شدن به دست روبات دام ای خراب شد!

و اما از اون جالب تر اینه که نوعی ارتباط فوق العاده بین این ایستراگ ها و سه گانه نخست "جنگ ستارگان" به چشم میخورد! در واقع در سری اول فیلم های "جنگ ستارگان"، دث استار (ستاره مرگ) سلاحی بود که توسط " امپراتوری کهکشانی" خبیث ساخته شد تا دشمنانش را نابود کند. در انتهای فیلم اول یعنی "امیدی تازه" شاهد نابودی این سلاح بودیم. در قسمت بعدی ("امپراطوری دوباره ضربه میزند") خبری از ساخت مجددش نبود. اما در قسمت سوم ("بازگشت جدای") نسخه دومی ازش ساخته شد که اونم نابود شد. و حالا نگاهی میکنیم به سه گانه مرد عنکبوتی در MCU : در اولین قسمت ("بازگشت به خانه")، سِت لگویی دث استار ساخته و نابود شد (ند از دستش افتاد و خراب شد). در قسمت دوم ("دور از خانه") خبری ازش نبود و در قسمت سوم ("راهی به خانه نیست") بار دیگر شاهد ساخته شدن و خراب شدن آن بودیم! آیا چنین شباهتی اتفاقی است؟؟!!

 

64- گربه سیاه

گربه سیاه نو وی هوم

وقتی پیتر به رستوران محل کار ام جی میرود تا آنجا همزمان سه نفری به همراه ند نامه های خودشون رو درباره پذیرش به دانشگاه MIT بخوانند، میبینیم که به مناسبت هالووین تصاویری از جادوگر و گربه سیاه روی در و دیوار نصب شده که با توجه به بدشانسی آوردن و نحس بودن گربه سیاه، اشاره ای میتواند باشد به شخصیت معروف گربه سیاه (فلیشیا هاردی) در داستان های مرد عنکبوتی.

 

65- شغل مری جین

شغل مری جین واتسون

در این فیلم شاهد هستیم که ام جی به عنوان پیشخدمت در یک دونات (پیراشکی) فروشی کار میکنه که ادای احترامی است به شغل مری جین با بازی کرستن دانست در "مرد عنکبوتی 1" که در یک رستوران کار میکرد و جالب اینکه انگار هردوشون کارفرمایان عوضی دارند! (مری جین را یک بار دیگر هم در "مرد عنکبوتی 3" به عنوان پیشخدمت آوازه خان در رستوران دیدیم).

 

66- مرد عنکبوتی و دکتر استرنج

اسپایدرمن استرنج

مرد عنکبوتی در MCU همواره عادت داشته در فیلم های اختصاصی خودش از وجود یک قهرمان دیگر در فیلم های مارول بهره ببرد. به طور مثال در "بازگشت به خانه" ما تونی استارک را داشتیم که نقش راهنما و مرشد پیتر پارکر را داشت و در "راهی به خانه نیست" جناب ساموئل ال جکسون نقش «نیک فیوری» را بازی کرد (هرچند که او در واقع یک اسکرال بود!). و اما از تقریبا همان اوایل شروع ساخت فیلم "راهی به خانه نیست" تایید شد که دکتر استرنج با بازی بندیکت کامبربچ قراره در فیلم "راهی به خانه نیست" حضور داشته باشه. این مساله باعث شد برخی از هواداران نگران شوند که قراره دوباره یک شخصیت مسن تر را در قامت راهنمایی جدید برای پیتر پارکر در MCU ببینند. اما با اکران فیلم مشخص شد که اصلا اینطور نبوده و حضور دکتر استرنج کاملا به مساله مولتی ورس ربط دارد. در هر حال، او نقش مهمی در کل داستان فیلم ایفا نمود به طوری که بدون او داستان فیلم معنا و مفهومی ندارد. اما شاید خیلی ها ندانند که دکتر استرنج و مرد عنکبوتی از سالهای پیش با یکدیگر در دنیای کمیک داستان مشترک داشته اند (این مقاله را بخوانید).

مرد عنکبوتی - دکتر استرنج

در واقع، استیو دیتکو به عنوان خالق هر دوی این شخصیت ها نقش زیادی در ارتباط میان آنها داشت که باعث شده تیم آپ های جذابی میان آنها شکل بگیرد که در این مقاله به 10 تای برتر آنها پرداخته ایم.

 

67- زِلما؟

زلما - دکتر استرنج

یکی از دو نوجوانی که دارن برف های سانکتوم سانکتوروم (خانه دکتر استرنج) را بیل میزنن شباهت زیادی شباهت دارد به شخصیت «زلما» (Zelma) که اخیراً به عنوان شاگرد نوجوان دکتر استرنج در دنیای کمیک بوک معرفی شد.

 

68- وانگ در نقش "جادوگر اعظم"

وانگ اعظم

وانگ را در فیلم میبینیم. او در دنیای کمیک همواره به عنوان دستیار دکتر استرنج به تصویر کشیده شده است (این مقاله را بخوانید). اما در فیلم دکتر استرنج به پیتر توضیح میدهد که او دیگر جادوگر اعظم (Sorcerer Supreme) نیست و وانگ اکنون به دلیل اینکه دکتر استرنج پس از اتفاقات "انتقام جویان: جنگ بی نهایت" و بشکن ثانوس برای 5 سال محو (پودر) شده بود، این مقام را در اختیار دارد.

این موضوع، همچنین توضیح میدهد که چرا در صحنه پس از تیتراژ "شانگ چی"، وانگ را در کنار بروس بنر و کارول دنورز (کاپیتان مارول) را دیدیم که درباره ریشه های "10 حلقه" تحقیق میکرد، نه دکتر استرنج.

 

69- همونی که ثور خرابش کرد!

همونی که ثور خرابش کرد!

اون ماسماسکی که اون دختره داره تمیز میکنه همونیه که ثور در فیلم "راگناروک" زد خرابش کرد!

 

70- پیراهن دکتر استرنج

پیراهن دکتر استرنج

روی پیراهن دکتر استرنج لوگوی "کلمبیا یونیورسیتی" به چشم میخورد. چرا؟ چون در دنیای کمیک بوک این شخصیت از این دانشگاه فارغ التحصیل شده است! و البته وقتی پیتر و رفقایش به زیرزمین خانه دکتر استرنج رفتند نیز این لباس را دیدیم!

 

71- لیوان دکتر استرنج

لیوان دکتر استرنج

لیوانی هم که دست دکتر استرنج دیده می‌شه اشاره داره به خریده شدن فاکس توسط دیزنی که یکی از برکاتش همین راحت تر به تصویر کشیده شدن مولتی ورس و ورود کلی شخصیت درجه یک مارولی مثل ایکس من و چهارشگفت انگیز می‌تونه باشه. البته جمله نوشته شده روی لیوان دکتر استرنج را میشود نوعی بازی هوشمندانه با عبارت   "oh for fuck's sake" نیز دانست!!!

 

72- اشاره به وقایع "جنگ بینهایت" و "پایان بازی"

پایان بازی - نو وی هوم

وقتی پیتر دکتر استرنج رو به طور رسمی و با لقب "قربان" (Sir) خطاب قرار میده، ازش میخواد که از اسم کوچکش استفاده کنه. او در واقع جمله ای میگه که اشاره داره به اتفاقات فیلم های "جنگ بینهایت" و "پایان بازی" چون به پیتر یادآوری میکنه که با هم کمک کردند "نصف عالم" نجات پیدا کنه که دقیقاً اشاره داره به بشکن «ثانوس» و پودر شدن نصف جمعیت عالم.

 

73- سریال "ایکوالایزر"

سریال "ایکوالایزر"

وقتی دکتر استرنج به همراه پیتر با زیرزمین سانکتوم سانکتوروم میره، اولش شروع میکنه به دادن توضیحاتی درباره قدمت زیاد آنجا و میگه که یکی از قسمت های سریال معروف "ایکوالایزر" (The Equalizer) را در آنجا فیلمبرداری کرده اند! "ایکوالایزر" یک مجموعهٔ تلویزیونی جنایی درام آمریکایی است که از پائیز 1985 تا اواسط تابستان 1989 میلادی در 4 فصل 22 قسمتی، از شبکه سی‌بی‌اس پخش شد. در سال 2014 میلادی و بر پایهٔ این مجموعه تلویزیونی، یک فیلم سینمایی به همین نام به کارگردانی آنتونی فوکوآ و بازی دنزل واشینگتن ساخته شد.

 

74- طلسم دکتر استرنج

طلسم دکتر استرنج

پیتر از دکتر استرنج میخواد که از "سنگ زمان" استفاده کنه و به گذشته سفر کنه تا جلوی فاش شدن هویتش رو بگیره (چون فاش شدن هویتش به نزدیکان و عزیزانش لطمات زیادی وارد کرده). ولی استرنج بهش میگه که دیگه سنگ زمان را در اختیار نداره. بنابراین یک طلسم دیگر اجرا میکنه به نام Runes of Kof-Kol که در نتیجه اون مردم دنیا فراموش کنند که مرد عنکبوتی، پیتر پارکره. اما شاید براتون جالب باشه که این طلسم ریشه در دنیای کمیک داره یعنی بعد از اتفاقات کمیک جنگ داخلی که همه از هویت پیتر با خبر شدند و بعد قضایای کمیک منفور یک روز دیگر پیش میاد و ... تا اینكه پیتر پاركر نزد  دكتر استرنج، مستر فنتستیك  و آيرون من میره تا راه چاره ای پیدا كنه. آنها هم یک طلسم علمی – جادویی درست کردند. در شماره 641 مرد عنکبوتی شگفت انگیز، ما به صورت فلش بک دیدیم كه دكتر استرنج این طلسم را اجرا کرد:

کمیک طلسم دکتر استرنج

 و جالب اینه که اونجا هم پیتر درخواست کرد مری جین مستثنی بشه و همچنان از هویت مخفی او باخبر بمونه:

مری جین پیتر پارکر

 

75- خراب شدن طلسم دکتر استرنج

یکی از داستان هایی که منبع الهام بخش این فیلم بوده، "تولدت مبارک" است که در آن شاهد تیم آپی بین دکتر استرنج و اسپایدرمن هستیم و ما شروع به ترجمه این داستان در سایتمون کرده ایم (در اینجا). در این داستان، دکتر استرنج موقع اجرای طلسم در مواجه با دشمن درجه یک خود یعنی «دورمامو» با حضور بی موقع اسپایدرمن مواجه میشه و اینجوری طلسم او مختل میشه و سر از خلاء در میارن و خارح از زمان قرار میگیرند و ...

طلسم دکتر استرنج

در فیلم هم اتفاق مشابهی میفته و پیتر اونقدر حرف میزنه (چون درخواست داره که عزیزانش مثل زن عمو می، ند و ام جی همچنان از هویتش باخبر باشند) که طلسم اشتباه اجرا میشه و اتفاقات اصلی فیلم رقم میخوره ....

 

76- نحوه مهار جادو توسط دکتر استرنج

وقتی طلسم دکتر استرنج مختل و از کنترل خارج میشه، او آن را داخل یک جواهر نارنجی رنگ مهار میکنه و در ادامه میبینیم که آن را در "مکینا دی کِدَووس" قرار داده است (همان جعبه باستانی که قراره با معکوس کردن طلسم، خبیث ها را به دنیاهاشون برگردونه). در قسمت آخر سریال "وات ایف ...؟" هم او کار مشابه ای را انجام میدهد و «کیل مانگر» و «الترون» را داخل یک گوی گیر می اندازد.

 

77- اشاره به اولین حضور دکتر اختاپوس در دنیای کمیک

اولین کمیک اختاپوس

وقتی پیتر میره روی پل جورج واشنگتون تا با اون خانم سیاه پوسته (نایب رئیس دانشگاه MIT) درباره ند و ام جی صحبت کنه، روی پلاک ماشین ایشون نوشته 63ASM-3 که اشاره داره به شماره 3 از کمیک امیزینگ اسپایدرمن که سال 1963 منتشر و دکتر اختاپوس اولین بار در آن خلق شد! (دکتر اختاپوس هم تو سکانس حمله میکنه).

 

78- تاریخ تولد استن لی

تاریخ تولد استن لی

در پشت سر ماشین خانم نایب رئیس دانشگاه MIT، یک تاکسی را مشاهده میکنیم که شماره پلاکش، 1228 است و به روز تولد استن لی (خالق مرد عنکبوتی و بسیاری دیگر از قهرمانان مشهور مارول) اشاره دارد (استن لی روز 28 دسامبر 1922 به دنیا آمده بود).

 

79- کت و شلوار توبی مگوآیر

کت و شلوار توبی مگوآیر

پیتر (تام هالند) در سکانس ورود دکتر اختاپوس را با کت و شلوار می‌بینیم که اشاره جالبی داره به کت و شلواری که توبی مگوایر در ابتدای فیلم "مردعنکبوتی 3" سم ریمی تنش بود.

 

80- حس عنکبوتی

حس عنکبوتی

شیوه ای که حس عنکبوتی پیتر قبل از ظهور دکتر اختاپوس فعال میشه ما رو به یاد صحنه ای انداخت که در "مرد عنکبوتی 2" حس عنکبوتی پیتر در کافه ای که داشت با مری جین حرف میزد، فعال شد که اونجا هم شاهد حمله دکتر اختاپوس بودیم و این نمیتونه اتفاقی باشه (از همان تکنیک فیلمبرداری که انگار صحنه کند میشه استفاده شد).

 

81- دستگاه دکتر اختاپوس

دستگاه دکتر اختاپوس

دکتر اختاپوس وقتی روی پل ظاهر میشه و خرابی به بار میاره به اسپایدرمن میگه: "با ماشین من چیکار کردی؟" که این دقیقاً اشاره داره به دستگاه "رآکتور فوزونی" که در "مرد عنکبوتی 2" به دست خودش ساخته و باعث کشته شدن همسرش شد ولی سعی کرد دوباره آن را در پایان فیلم بازسازی کنه و راه بندازه ولی مرد عنکبوتی مداخله کرد چون این دفعه ممکن بود شهر را نابود کنه (دست آخر دکتر اختاپوس در عملی قهرمانانه آن را در رودخانه غرق کرد).

 

82- "نیروی خورشید در کف دست من"!

"نیروی خورشید در کف دست من"!

دکتر اختاپوس دقیقا همان جمله معروفی رو بر زبان میاره که در "مرد عنکبوتی 2" در توصیف انرژی تولید شده توسط "رآکتور فوزونی" بر زبان آورد: "نیروی خورشید در کف دست من". این دیالوگ  را در انتهای فیلم و هنگام روبرو شدن پیتر (توبی مگوآیر) و دکتر اختاپوس) هم میشنویم.

(این دیالوگ خیلی معروف شده و میم های بامزه زیادی از رویش در اینترنت ساخته شده است!)

ضمناً همین دیالوگ در ادامه فیلم و در جایی که پیتر پارکرِ توبی مگوآیر با اکتاویوس روبرو میشود بار دیگر تکرار میشود:

الفرد مولینا - توبی مگوایر 

 

83- شیوه جلوگیری از سقوط ماشین ها به پایین پل

مدلی که دکتر اختاپوس خودروها را به پایین پل پرتاب میکند ما را به یاد لیزارد در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 1" و جوری که او خودروها را به پایین پل می انداخت و اسپایدرمن با تار خود به پل وصلشان میکرد تا سقوط نکنند، میندازد!

 

84- نحوه گرفتن سر مرد عنکبوتی!

جوری که دکتر اختاپوس کله مرد عنکبوتی را در مبارزه روی پل می‌گیرد ما را به یاد نبردشان در صحنه سرقت از بانک در فیلم "مرد عنکبوتی 2" می‌اندازد!

 

85- شماره پلاکی که عوض شد!

در تریلر دوم فیلم "راهی به خانه نیست" صحنه ای را دیدیم که دکتر اختاپوس خودرویی را به سمت اسپایدرمن پرت میکند که از آن خالی میدهد و روی پلاکش نوشته بود: ASM-8183 که به وضوح اشاره میکرد به شماره های 81 تا 83 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز":

شماره پلاک ماشین مرد عنکبوتی

خب این شماره پلاک در موقع پخش تریلر یک سرنخ بزرگ بود و ما هم در نقد و تحلیل خودمون در اینجا کلی تئوری و فرضیه مطرح کردیم درباره اینکه میتونه به چه چیزی اشاره کنه. اما متاسفانه در فیلم اصلی مشاهده کردیم که مارول و سونی این پلاک رو عوض کردن! یعنی شده RNK – 810V   که یک شماره پلاک معمولیه و معنی خاصی نداره! خودتون ببینید:

البته مارول قبلا هم برای رد گم کردن نکات انحرافی در تریلرها قرار داده است و این دفعه اولش نبود! (این مقاله را بخوانید).

 

86- شیوه مبارزه با دکتر اختاپوس

مبارزه مرد عنکبوتی با دکتر اختاپوس

در ادامه مبارزه‌ای بین اسپایدرمن و دکتر اختاپوس در مجاورت پل را شاهد هستیم و با توجه به این‌که بازوان لباس آیرون اسپایدر برخلاف دنیای کمیک به جای 3 بازو از 4 بازوی مکانیکی تشکیل شده مبارزهٔ جذابی بین این چهار بازو با چهاربازوی دکتراختاپوس شکل میگیرد. شیوهٔ مبارزه این پیتر یعنی تام هالند ما را به یاد مبارزهٔ شگفت انگیز اسپایدرمنِ توبی مگوایر با دکتر اختاپوس در "مرد عنکبوتی 2" می‌اندازد و آن را تداعی می‌کند.

 

87- نانوتکنولوژی

فن اوری نانو

دکتر اختاپوس از دیدن فن آوری نانو بکار رفته در لباس مرد عنکبوتی تعجب نمیکند. چرا چون قبلاً در فیلم "مرد عنکبوتی 1" ساخته سم ریمی دیده بودیم که به این فن آوری اشاره میشه (اونجایی که پیتر و نورمن برای اولین بار با هم ملاقات میکنند و پیتر میگه که تمام تحقیقات نورمن درباره نانوتکنولوژی رو خوانده و حتی یک مقاله درباره ش نوشته).

نانو تکنولوژی

 

88- اشاره به کاور شماره 12 کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز"

مدلی که دکتر اختاپوس به پیتر حمله می‌کند و همراه شدن آن با حذف شدن ماسک از صورت پیتر ما را یاد کاور تاریخی شماره ۱۲ از مردعنکبوتی شگفت انگیز می‌اندازد جایی که دکتر اختاپوس روی کاور دقیقا ماسک او را برداشته بود و با تیتر و نوشته‌های روی کاور روی این مهم تاکید شده بود (در این مقاله درباره این کمیک میتونید اطلاعات بیشتری کسب کنید).

و مدلی که دکتر اختاپوس پیتر پارکر را با بازوهایش میگیره ما رو به یاد پانلی در این کمیک میندازه:

مرد عنکبوتی نبرد دکتر اختاپوس

 

89- "به من گوش کنید!"

دکتر اختاپوس از بازوهاش میخواد که بهش گوش کنند ولی دیر شده و پیتر کنترلشون رو بدست گرفته.

عکس داک آک

این صحنه ما رو به یاد صحنه های انتهایی "مرد عنکبوتی 2" میندازه که او هویت پیتر را کشف کرد و وقتی کنترلشون رو به دست گرفت همین جمله رو بهشون گفت (قبل از اینکه جون خودش رو فدا و دستگاهش رو غرق کنه ...).

به من گوش کنید

 

90- بازهم اشاره به "ثور: راگناروک"

مدلی که دکتر استرنج، پیتر و دکتر اختاپوس را به خانه اش میفرستد شبیه به مدلی است که ثور و لوکی را در فیلم "راگنوراک" از خانه اش بیرون میفرستد!

ضمنا همانطور که در اینجا گفته ایم، ابتدا قرار بوده سکانس های مبارزه با دکتر اختاپوس روی پل طولانی تر باشد که تصاویر مربوط به کانپست آرت های آن را نیز در همانجا برایتان قرار دادیم. 

و در نهایت اینکه چندی پیش ویدئویی رایانه ای از مرحله پیش تولید این فیلم منتشر شد که نشان میدهد صحنه ورود گرین گابلین ابتدا قرار بود متفاوت باشد:

ورود گرین گابلین به راهی به خانه نیست

 

91- سلول های داخل سیاه چال خانه دکتر استرنج

سیاه جال دکتر استرنح

دکتر اختاپوس هم مثل دیگر خبیث ها در یکی از سلول های بخش زیرین خانه دکتر استرنج ( که تو فیلم بهش میگن "سیاه چال جادوگر") اسیر میشود. در شماره 2 از سری کمیک های "دکتر استرنج" نوشته جیسون آرون فهمیدیم که خانه دکتر استرنج (سانکتوم سانکتوروم) در تقاطعی از انرژی های عرفانی واقع شده است و اسرار زیادی دارد و قدمت آن حتی به قبل از تاسیس شهر نیویورک میرسد! سلول های جادویی واقع در آن بعدا در یک آرک داستانی برجسته تر شد (یکی از دستیاران استرنج وارد آن شد و ...).

 

92- مولتی ورس

مولتی ورس

وقتی برای اولین بار در سیاه چال خانه دکتر استرنج او به پیتر قضیه چند جهانی/دنیاهای موازی یا همان مولتی ورس (Multiverse) را توضیح میدهد، پیتر با تعجب میپرسد: "مولتی ورس حقیقت دارد؟". ولی چرا اینقدر تعجب کرده. دلیلش اینه که در فیلم قبلی "دور از خانه" او و ما به عنوان تماشاچی تا مرز باور قطعی دنیاهای موازی پیش رفتیم و داشتیم قبول میکردیم که میستریو واقعاً از یک دنیای دیگر آمده است ولی معلوم شد چنین چیزی واقعیت ندارد و میستریو شیادی بیش نیست. ولی اینجا دیگه قطعا تایید میشه که مولتی ورس در دنیای سینمایی مارول وجود دارد.

 

93- لیزارد

لیزارد - نو وی هوم

اولین بار لیزارد را در یکی از سلول های سیاه چال دکتر استرنج میبینیم. لیزارد با نام اصلی دکتر «کرتیس کانرز» از دشمنان کلاسیک مرد عنکبوتی است که در این مقاله به طور کامل معرفی شده است. این لیزارد همانی هست که با نقش آفرینی موثر «ریس ایفانز» در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" دیده بودیم که برای "آزکورپ" کار میکرد و برای به دست آوردن دوباره بازوی قطع شده اش فرمولی را روی خودش تست کرد که تبدیلش کرد به یک مارمولک عظیم الجثه. او در پایان "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" به زندان افتاد ولی بنظر میرسد پس از آن لحظه ای که دوربین پیتر پارکر را بدست آورد و هویتش را کشف کرد، به این دنیا آمده باشد.

 

94- اِلف سبز

الف سبز

پیتر پارکر وقتی درباره گرین گابلین به دکتر استرنج توضیح میده، از عبارت "الف سبز" (Green Elf) استفاده میکنه که میتونه اشاره ای باشه به فیلم کمدی معروف "الف" با بازی «ویل فرل» محصول سال 2003 که ظاهر سبز رنگی هم داشت. راستی که حالا که صحبت از نورمن آزبورن و گرین گابلین شد باید گفت که ایشون دشمن شماره مرد عنکبوتی هستند که درباره ش یک عالمه مقاله تو سایتمون هست (برید اینجا). نقش او را به زیبایی آقای «ویلم دفو» در فیلم "مرد عنکبوتی 1" ساخته جاودانه «سم ریمی» بازی کرد. او در انتهای آن فیلم کشته شد ولی بنظر میرسد او پس از آن لحظه ای که هویت پیتر پارکر را هنگام مراسم شکرگزاری کشف کرد به این دنیا وارد شده باشد.

 

95- اشاره به بادکنک درست کردن دکتر استرنج در جشن تولد بچه ها!!!

اشاره به بادکنک درست کردن دکتر استرنج در جشن تولد بچه ها

در سیاه چال دکتر استرنج، دکتراختاپوس که به جادو اعتقاد ندارد وقتی متوجه میشود که دکتر استرنج یک جادوگر است به مسخره میگوید: "این دیگه چیه؟ مهمونی تولد؟". این جمله اشاره داره به حیوانات بادکنکی برنامهٔ ویژه «جیمی کیمل» یعنی زمانی که دکتراسترنج را به تولد بچه های خردسال دعوت کرده بود و او هم برایشان حیوانات بادکنکی درست می کرد! (قبلاً هم با این موضوع شوخی شده. مثلاً آیتم شماره 56 این مقاله را بخوانید).

دکی استرنج

ضمن اینکه اندکی بعد وقتی استرنج دستکش های جادویی برای پیتر درست میکند (که میتوانند دشمنانش را به سلول های زندان تله پورت کنند) میبینیم که دکتر اختاپوس بهش میگه "چطور این کار رو کردی؟" که او هم با گفتن کنایه آمیز "یه عالمه مهمونی جشن تولد" (!) جواب متلک قبلی دکتر اختاپوس رو میده!

 

96- اسکوبی دو!

اسکوبی دو - مرد عنکبوتی

همانطور که در تریلر دوم این فیلم دیده بودیم، اشاره ای به کارتون معروف "اسکوبی دو" میشود. یعنی اونجایی که پیتر رفقای خودش (ند و ام جی) را به خانه دکتر استرنج میاره و او هم ازشون میخواد از هر طریقی شده (مثل جستجو در اینترنت) ردی از خبیث هایی که وارد دنیاشون شدن بگیرن و به سبک گروه حل معمای کارتون های "اسکوبی دو" این گندی که پیتر زده را جمعش کنند! بنظر میاد کم سن و سال بودن رفقای پیتر و شباهت آنها از این نظر به اعضای گروه حل معمای اسکوبی دو باعث میشه استرنج از این عبارت استفاده کنه.

 

97- خون آشام ها!

خون آشام ها!

وقتی پیتر، ند و ام جی به مکانی به نام "آندرکرافت" (Undercroft) در خانه دکتر استرنج میروند با اشیاء زیادی در آنجا مواجه میشویم که یکی از آنها نوعی کمان صلیبی (crossbow) است که ند با دیدن و بر دست گرفتش حسابی ذوق میکند. ولی تیر چوبی در آن به چشم میخورد که میدونید در داستان ها و فیلم های ترسناک برای کشتن خون آشام ها به کار میرود و حتما میدونید که مارول در حال زمینه چینی برای ساخت فیلم بلید، شکارچی خون آشام ها با بازی «ماهرشالا علی» هستش و حتی صدایش را در صحنه پس از تیتراژ فیلم "اترنالز" شنیدیم و تایید شده که شخصیت «شوالیه سیاه» هم به بلید و خون آشامان ربط دارد. پس این میتونه اشاره ای باشه به خون آشام ها و بلید و ... که قراره به زودی به دنیای سینمایی مارول یورش بیاورند!

 

98- استیکر روی لپ تاپ ند

استیکر روی لپ تاپ ند

روی لپ‌تاپ ند همان استیکری است که در فیلم های قبلی یعنی "بازگشت به خانه" و "دور از خانه" نیز دیده بودیم و در واقع اشاره میکنه به میم (meme) معروفی که در آن سگی توسط شعله های آتش احاطه شده و ادعا میکنه که همه چیز مرتبه!

همه چی مرتبه

 

99- ریش پرفسوری دکتر استرنج!

ریش دکتر استرنج

در همان مکان، ام جی یک جعبه به نام Goatee Template پیدا میکند که نوعی وسیله مثل قاب یا شابلون است که آقایون ازش برای گذاشتن ریش پرفسوری استفاده میکنند! (یعنی میزارن روی صورتشون و دور و برش رو میتراشن تا یک ریش پرفسوری دقیق واسه خودشون دربیارن!) و خب دکتر استرنج هم از این نوع ریش ها داره دیگه! (خیلی ایستراگ بامزه ای بود).

 

100- یخچال دکتر استرنج!

یخجال دکتر استرنج

وقتی ند درِ یخچال دکتر استرنج را باز میکند، با موجودات عجیبی در آن روبرو میشود که در واقع اشاره ای داره به دنیای کمیک! چون ما در run باحال «جیسون آرون» و «کریس باچالو» دیدیم که او هر از گاهی باید از یک رژیم غذایی عجیب و غریب پیروی کند که قطعا دیدنش براتون چندش آور خواهد بود! (این مقاله را بخوانید).

 

به زودی با قسمت دوم این مقاله در خدمت شما خواهیم بود ...

 

مهدی ترابی مهربانی

 

احمد فقیه

P.Constantine

All rights reserved © Spidey.ir 2022

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

اشارات و ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" – بخش دوم

کانسپت آرت (CONCEPT ART) های فوق العاده از فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

کانسپت آرت (CONCEPT ART) های فوق العاده از فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

20 نکته جذاب از پشت صحنه ساخت فیلم راهی به خانه نیست

مقالات مربوط به فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "ونوم: بگذارید کارنیج بیاید"

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

ایستراگ مربوط به "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" در سریال هاکای

ایستراگ (EASTER EGG) "ها و نکات مخفی قسمت پنجم از سریال "چه میشود اگر ...؟ (WHAT IF)

ایستر اگ(EASTER EGG)ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه"

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات مخفی بازی "مرد عنکبوتی: مایلز مورالز"

تمامی اشارات و ارجاعات انیمیشن مردعنکبوتی خارق العاده به سه گانه مردعنکبوتی

ایستر اِگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: دور از خانه"

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت اول

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت دوم

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم " ونوم " (VENOM)

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "انتقام جویان: جنگ بینهایت" – قسمت اول

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "انتقام جویان جنگ بی نهایت" – قسمت دوم

ایستراگ ها (EASTER EGGS) و اشارات فیلم «انتقام جویان۴: پایان بازی» – بخش اول

ایستراگ ها (EASTER EGGS) و اشارات فیلم «انتقام جویان۴: پایان بازی» – بخش دوم

ایستراگ ها (EASTER EGGS) و اشارات فیلم «انتقام جویان 4 : پایان بازی»  – بخش سوم

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1401-01-17 01:30
قطعا و پس از اتمام بخش دوم خودتون متوجه خواهید شد که هیچ سایت، کانال یا وبلاگی در دنیا نیست که چنین مجموعه جامعی از اشارات و ایستراگ های این فیلم رو منتشر کرده باشه.هیچ! من و اقای فقیه از وقت باارزش خود در ایام عید گذشتیم تا این مقاله و قسمت بعدی ش را اماده کنیم.
پس تنها راه تشکر از ما میتونه این باشه که مقاله رو بخونید و نظر بدید و هر جا هم ایراد تایپی دیدید تذکر بدید تا درست بشه
(هیج منتی هم نیست. تو این تقریبا 10 سال گذشته ثابت کردیم اسپایدرمن اونقدر برامون باارزشه و دوستش داریم که هرچی براش وقت بزاریم ارزشش رو داره، حالا چه کسی نظر بده یا نده! چون ما فقط داریم وظیفه مون رو در قبال این شخصیت انجام میدیم و تا آخر عمرمون با تمام‌انرژی و توان و تخصص مون به این کار ادامه خواهیم داد ...)
نقل قول کردن
THE PUNISER
#2 THE PUNISER 1401-01-17 06:23
بهترین مقاله سال 1401 تو همین فروردین ماه امد. من که به شخصه تا اخر سال بخونمش ازش سیر نمیشم
نقل قول کردن
fnS
#3 fnS 1401-01-17 06:56
سلام. به به! باز هم شاهکار دیگه‌ای از سایت اسپایدی و جناب فقیه و ترابی! واقعاً با خوندن اینایستراگ ها که با این حجم از دقت و ریزبینی پیدا شده بودن لذت بردم. واقعاً کدوم سایتی هست که بتونه فقط در بخش اول مقاله ایستراگ یک فیلم چیزی حدود صد ایستراگ ارائه کنه! اون هم با این میزان دقت و ریزبینی در حتی کوچکترین جزئیات! حقیقتا دست مریزاد.


بازم خسته نباشید میگم خدمتتون
نقل قول کردن
امیرحسین زارع
#4 امیرحسین زارع 1401-01-17 07:24
واقعا در حدی نیستم بخام در باره این مطلب بی نظیر در جهان نظری بدم. فقط میتونم بگم دمتون گرم
نقل قول کردن
امیرحسین زارع
#5 امیرحسین زارع 1401-01-17 07:25
به نقل از mtm:
قطعا و پس از اتمام بخش دوم خودتون متوجه خواهید شد که هیچ سایت، کانال یا وبلاگی در دنیا نیست که چنین مجموعه جامعی از اشارات و ایستراگ های این فیلم رو منتشر کرده باشه.هیچ! من و اقای فقیه از وقت باارزش خود در ایام عید گذشتیم تا این مقاله و قسمت بعدی ش را اماده کنیم.
پس تنها راه تشکر از ما میتونه این باشه که مقاله رو بخونید و نظر بدید و هر جا هم ایراد تایپی دیدید تذکر بدید تا درست بشه
(هیج منتی هم نیست. تو این تقریبا 10 سال گذشته ثابت کردیم اسپایدرمن اونقدر برامون باارزشه و دوستش داریم که هرچی براش وقت بزاریم ارزشش رو داره، حالا چه کسی نظر بده یا نده! چون ما فقط داریم وظیفه مون رو در قبال این شخصیت انجام میدیم و تا آخر عمرمون با تمام‌انرژی و توان و تخصص مون به این کار ادامه خواهیم داد ...)

شما که تو این 10 سال هر چقدر که میشد به این شخصیت ادای احترام کردید و براش کم نزاشتین. خدا توفیق ما هم بتونیم نوکری ش رو بکنیم
نقل قول کردن
Agent bishop
#6 Agent bishop 1401-01-17 07:52
پیدا کردن ایستراگ واقعا کار سختیه دمتون گرم .
مورد ۴ رو دیدم به این فکر افتادم که ۱۸ سال پیش ملت میگفتن ما هویتت رو حفظ میکنیم و به هیچ کس نمیگیم و الان ملت برای اینکه معروف یا جنجال ایجاد کنند از این قضیه سواستفاده میکنند . آدما عوض شدند .
نقل قول کردن
RETEPILA
#7 RETEPILA 1401-01-17 09:41
خیلی ممنون بابت چنین مقاله سنگینی
واقعا توجه مارول به جزئیات فیلماش دیوانه کننده است؛
از مورد 5 بگیر یا 7 که پیوستگی این دنیا رو بهمون نشون میده
یا تیشرت های پیتر و لگوست های جنگ ستارگانش که در پی فیلم های قبلیشه یا اشاره به نویسندگان و طراحان بزرگ تاریخ اسپایدرمن و یا ایستراگهای 87 و 92 که توجه و دقت مارول به دیالوگا و اتفاقات فیلمهای قبلی رو میبینیم و...

راستش نمیدونم ایستراگ هست یا نه
ولی اونجایی که پیتر میدوه اون خانمه رو نجات بده، دکتر اختاپوس ماشینی رو به سمت پیتر پرت میکنه که پیتر با حس عنکبوتی جا خالی میده-چنین صحنه ای هم توی مرد عنکبوتی 2 داریم که وقتی توبی و مری جین توی کافه ان باز دکتر یه ماشین پرت میکنه که اینبارم پیتر جا خالی میده با حس عنکبوتی
نقل قول کردن
AS-Spider
#8 AS-Spider 1401-01-17 11:43
چه میشود گفت فقط عالی آقا مقاله تان بترکان ایستراگ ها غوغا کنان و فیلم هم شاهکار.
فقط یه سوال: توی فیلم مردعنکبوتی ۲ دکتر کانرز میگه که اکتاویس یکی از دوستای منه و بهش سفارشتو میکنم و یه همچین چیزی که معلوم میکنه کانرز و اکتاویس همدیگرو میشناسن یمقدار عجیبه که توی فیلم بعد از اینکه مکس دیلون درباره کانرز حرف میزنه داک آک هیچ واکنش خاصی نشون نمیده و این قضیه همچنان هم درباره پیتر پارکر توبی و کانرز هم برقراره که توی فیلم ما میبینم که اندرو و تام کانرز صدا میزنن اما توبی با اینکه اسمش رو هم توی فیلم میشنوه باز هم لیزارد خطابش میکنه و همچنان که کانرز و مکس نورمن رو میبینن و هیچ چیزی بینشون نیست.
نقل قول کردن
AS-Spider
#9 AS-Spider 1401-01-17 11:45
مثل اینکه حاج احمد هم سرش خلوت شده و حاج احمد اون اسپایدی شکافی تریلر دکتر استرنج رو با اینکه خیلی منتظر موندیم ولی بازم بذارید که ببینیم و لذت ببریم.
نقل قول کردن
Behnam
#10 Behnam 1401-01-17 12:11
سلام و خسته نباشید اساتید عزیز. مقاله انقدر پربار بود که نکته ای رو که میخواسم خدمتتون بگم رو گم کردم. به هر حال تو شماره ای که عکس مشاهیر و دانشمندان داخل راهروی مدرسه پیتر نمایان بود، دانشمند معروف ایرانی یعنی خوارزمی هم حضور داشت! با تشکر
نقل قول کردن
AS-Spider
#11 AS-Spider 1401-01-17 12:31
توی شماره 17 نمیدونم ایستراگ حساب هست یا نه ولی میگم:اون عکس پیتر پارکر رو از روی پاسپورتش برداشتن(صحنه حذف شده دور از خانه در فرودگاه)
نقل قول کردن
A_h_J
#12 A_h_J 1401-01-17 12:50
سلام و خسته نباشید.
یه مقاله عالی که هی منتظر بودم منتشر بشه.

بنظرم مورد 12 میتونه یه اشاره ریزی به این هم داشته باشه
(چون اینجا هم درپوش رو میزاره سر جاش :lol: )
s6.uupload.ir/.../...
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#13 AM SM BM SM 1401-01-17 13:28
سلام
ممنون بابت مقاله.
خدایی موندم چی بگم. خیلی مقاله پر و پیمون و عالی بود و هرچی بگم نمیتونه حق مطلب رو ادا کنه. فقط تشکر میکنم از شما که چنین مقاله عالی رو ترتیب دادید و از این جزئیاتی که در این فیلم به کار رفته واقعا لذت بردم. گرچه به نظرم برخی از اشارات به فیلم های قبلی زیادی بودند و بهتر بود در فیلم نباشند، اما اکثر این ایستراگ ها بسیار جذاب هستند.
با تشکر.
نقل قول کردن
Abootaleb2PAC
#14 Abootaleb2PAC 1401-01-17 15:45
سلام، واقعا فوق العاده بود مقالتون.
خسته نباشید، واقعا ممنونم ازتون.
با اینکه پارت اول بود بازهم نکات واقعا فوق العاده ایی بود.
برای پارت بعدی مطمئنم که همه‌مون شگفت زده میشیم. این رو آقای ترابی و آقای فقیه این چند سال به من اثبات کردند.
امیدوارم هر روز موفق تر از دیروز باشید.
نقل قول کردن
s.p.i
#15 s.p.i 1401-01-17 19:53
سلام و خسته نباشید بابت مقاله ایسترگ ها و البته ایسترگ های جذاب و جالبی بودند



به نقل از mtm:
قطعا و پس از اتمام بخش دوم خودتون متوجه خواهید شد که هیچ سایت، کانال یا وبلاگی در دنیا نیست که چنین مجموعه جامعی از اشارات و ایستراگ های این فیلم رو منتشر کرده باشه.هیچ! من و اقای فقیه از وقت باارزش خود در ایام عید گذشتیم تا این مقاله و قسمت بعدی ش را اماده کنیم.
پس تنها راه تشکر از ما میتونه این باشه که مقاله رو بخونید و نظر بدید و هر جا هم ایراد تایپی دیدید تذکر بدید تا درست بشه
(هیج منتی هم نیست. تو این تقریبا 10 سال گذشته ثابت کردیم اسپایدرمن اونقدر برامون باارزشه و دوستش داریم که هرچی براش وقت بزاریم ارزشش رو داره، حالا چه کسی نظر بده یا نده! چون ما فقط داریم وظیفه مون رو در قبال این شخصیت انجام میدیم و تا آخر عمرمون با تمام‌انرژی و توان و تخصص مون به این کار ادامه خواهیم داد ...)


واقعا آقای ترابی توی ۱۰ سال نشون دادین طرفدار همیشگی و جاودانه این شخصیت درجه یک مارول هستید و همه برای خودش و هم برای شخصیت های مکمل و دشمنانش مقاله فکتس نوشتید (شخصیت های دیگه مارول و دیسی هم نوشتید ) و با وجود این که خیلی وقت ها کسی نظر داد یا کم نظر داد ولی خب با قدرت ادامه دادین
به شخصه منتظر قسمت دوم هستم
نقل قول کردن
dr.jado84
#16 dr.jado84 1401-01-17 22:00
میتونم به جرئت بگم نتنها در ایران بلکه در کل جهان موشکافی یا ایستراگ یابی بهتر از کار استاد ترابی و فقیه وجود نداره و نخواهد داشت. دقیق و با ضرافت. تنها کاری که میتونم برای تشکر کنم یه خسته نباشید و خدا قوت جانانه است. ممنونم برای اهمیت دادنتون به هواداران همیشگی مرد عنکبوتی. مطمعنا ارادت خودتونو به مرد عنکبوتی ثابت کردید. با آرزوی بهترین ها. همیشه رو به جلو....
نقل قول کردن
BlueCrown4
#17 BlueCrown4 1401-01-17 22:52
واقعا دمتون گرم !
دمتون گرم بابت این مقاله بی نظیر !
آقای ترابی شما گفتید مثل این تو هیچ سایت ایرانی ای نیست . اونو که همه میدونن.
نظیر این مقاله توی دنیا به تعداد انگشتان دست نمیرسه . شما از این به بعد با جهان مقایسه کنید این مقالات حرفه ای رو!
دست مریزاد !
تشکر ویژه از آقای ترابی و فقیه . مرسی !
(بخش پرایستراگش البته فکر کنم هنوز مونده ! :lol: )
نقل قول کردن
mjkp
#18 mjkp 1401-01-18 04:48
عالی بود دستتون دردنکنه
قطعا کامل ترین و بهترین مقاله درباره ایستراگ نو وی هوم
تو کل جهانه (وقتی دو استاد بزرگ روش کار میکنن غیر از اینم انتظار نداریم)
باورم نمیشه قسمت دوم هم داره چون حتی به ریز ترین نکته ها هم اشاره کرده بودید
بی صبرانه منتظر قسمت دومم :-)
نقل قول کردن
AP-omega
#19 AP-omega 1401-01-18 12:14
دمتون گرم. عالی بود. این که تازه قسمت اول بود، شامل بعضی ایستراگ هایی بود که من فهمیدم. هیچ ایده ای ندارم چه نکاتی برای دومیش میگذارید!
نقل قول کردن
best of the best
#20 best of the best 1401-01-18 20:07
فکرش رو بکن بعد مدتها بیای سایت و این شاهکار رو بخونی. غیر قابل وصف بود. اینطور که معلومه در مجموع این مقاله قراره حدود 200 ایستراگ داشته باشه و من هیچ سایت خارجی یا کانال یوتیوبی/ تلگرامی ندیدم که این تعداد ایستراگ برای این فیلم پیدا کرده باشه، اونم با این کیفیت نگارشی و این همه عکس دقیق که مشخصه کلی براش وقت گذاشته شده.
نسل های آینده به ستایش سایت شما ادامه خواهند داد استاد ترابی
نقل قول کردن
Ahmadlalami
#21 Ahmadlalami 1401-01-18 23:26
سلام. تشکر از استاد ترابی و فقیه بابت این مقاله کامل و جامع بیصبرانه منتظر قسمت دوم هستم.
نقل قول کردن
Spiderham
#22 Spiderham 1401-01-20 21:10
سلام جدی خسته نباشید
به شدت منتظر بخش دوم هستم :D
نقل قول کردن
THE AMAZING SPIDER-MAN
#23 THE AMAZING SPIDER-MAN 1401-01-21 06:40
بهترین مقاله سال 2022 بود :roll:
نقل قول کردن
Hellblazer
#24 Hellblazer 1401-01-21 15:03
خسته نباشید استاد ترابی و جناب فقیه، عجب مقاله‌ی طولانی و بزرگی بود؛ و این مقاله نکات و اشارات ۲ قسمتی هستش، که نظیرش رو برای مثال در مورد مقاله‌ی ایستراگ های انیمیشن Into the spider verse دیده بودیم.
از مقالات ایستراگ خیلی خوشم میاد (راستی عکس مقاله خیلی انتخاب خوبیه)؛ از خود ایستراگ‌ها هم خیلی خوشم میاد، نکات جالبی رو در دل فیلم قرار داده‌اند و اگر در کمیک خوندن با سابقه باشی و در فیلم دیدن هم تیزبین و نکته‌سنج باشی متوجه‌شون خواهی شد که واقعا باحاله! موارد خاصی نظرم رو جلب کردند که فقط درباره‌ی اون‌ها صحبت خواهم کرد (چون تعداد موارد خیلی زیاد هستند.):
۱ـ این مورد من رو یاد کمیک‌ها انداخت، همیشه شماره هایی که ادامه‌ی داستان قبلی هستند (تقریبا) از ادامه‌ی شماره‌ی قبلی شروع می‌شوند.
۴ـ خیلی نکته‌ی جالبی بود این اشاره به فیلم مرد عنکبوتی ۲.
۵ـ واقعا توجه مارول به جزئیات و ریزبینی‌ش تحسین برانگیز هستش.
۶ـ این هم اشاره و ادای دین جالبی بود. (در عکس دوم این مورد، مرد عنکبوتی توبی مگوایر لباسش نارنجیه! مال تام هالند هم به جای قرمز صورتیه! محض رضای خدا توی بساط‌تون لباس قرمز نداشتید؟!)
۸ـ هویت دوگانه! البته توسط استاد ترابی هم به این طراحی زیبا (مدل طراحی سفیدش که توسط آقای ترابی استفاده میشه ولی قشنگ‌تره؛ به نظر میاد کار جان رومیتا باشه.)، به این نقاشی ادای احترام شده! از اون Two-Faced هم خیلی خوشم میاد؛ کلا از اشارات و ایستراگ های فراشرکتی (Intercompany) خیلی خوشم میاد.
۹ـ حتی رنگ و نوشته‌هاش هم مشابه مال فیلم «مرد عنکبوتی ۲۰۰۲» هستش! (جزیره روزولت!)
۱۰ـ حتما باید یک روزی بازی های کمیک بوکی اینسامنیاک گیمز و راک استدی (سری آرکهام به اضافه‌ی آرکهام اوریجینز) رو تجربه کنم.
۱۱ـ «بهترین ساندویچ های کویینز را از ما (فروشگاه دلمار) بخواهید!»
۱۲ـ به نظر نمیاد اشاره باشه، به جای خم شدن و وقت تلف کردن با تار های عنکبوتیش درپوش فاضلاب رو گذاشت سر جاش.
۱۴ـ نظر خاصی ندارم! (تصویر خودش گویای همه چیزه!)
۱۸ـ غافلگیر کننده و البته (از نظر من) بسیار مزخرف و نابجا بود؛ آخه ام جی واتسون با پوست تیره و مو های سیاه؟!
۱۹ـ «تونی استارک مرد آهنی است.» اینو از آرشیو و بایگانی‌شون برداشته بودن! خیلی قدیمیه! مال ۱۳ یا ۱۴ سال پیش هستش!
۲۵ـ لگوها و اسباب بازی‌ها گواه بر این مورد هستند! جالبه دارث ویدر رو نگه نداشته ولی امپراتور پالپاتین رو نگه داشته، دارث ویدر که بهتر و جذاب‌تر و خفن‌تره!
۲۹ـ بازم Intercompany Easter-egg از دنیای DC.
۳۲ـ این یک مورد علاوه بر اشاره به فیلم های قبلی و هک و هماهنگی و دستیار بودن و... به یک چیز مهم دیگه‌ای هم اشاره داره؛ پانیشر، و اون رفیقش که کارای هماهنگی و کامپیوتری فرانک کسل رو انجام میده.
۳۳ـ چقدر جان فاورو قیافه‌ش شبیه و برازنده‌ی نقش فاگی نلسون هستش.
۳۴ـ عجب مدل مو های سمی داشت!
۳۵ـ شاید هم اشاره به انیمیشن سریالی «مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی» داره که توش نام و عنوان اپیزود رو با غلط املایی نوشته بودند.
۳۷ـ عجب جزئیات فوق العاده‌ای!
۳۸ـ انصافا از اون فاصله‌ی دور و در اون گوشه‌ی تاریک چجوری اون DVD رو تشخیص دادید؟
۴۰ـ موضوع تی‌شرت‌ها دیگه داره بی‌مزه و تکراری میشه.
۴۹ـ زمانی که تریلر اول هم به تازگی منتشر شده بود برای ما هم سوال شده بود!
۵۰ـ دستیار شخصی! نمی‌دونم چی بگم واقعا! کامئوی جالبی بود.
۵۱ـ ما هم خوش‌حالیم که ایشون آدم معروفی شده، امیدواریم که ایشون رو در فیلم های دکتر استرنج ۲ و۳، چهارشگفت انگیز و بلید مارول، و تور ۴ هم ببینیم، و ایشون فقط بگه پشتک بزن (Do a flip!).
۵۲ـ بازم یک اشاره‌ی دیگه و واضح به دنیای DC. (انیمیشن فلش‌پوینت پارادوکس خیلی خوبه، حتما تماشا کنید.)
۶۰ـ به‌به، اشاره‌ای به جناب استیو دیتکوی بزرگ، خالق شخصیت های جاودان و فراموش نشدنی. (اسپایدرمن، دکتر استرنج، کوئسچن و...)
۶۱ـ اشاره و ایستراگ خوبی بود.
۶۵ـ باز هم یک ایستراگ از دنیای سم ریمی. (راستی از سری مارک وب چیز خاصی چرا نبود؟ عجیبه واقعا! امیدوارم توی مقاله‌ی دوم باشه.)
۶۹ـ (احتمالا اسمش خیلی سخت بوده!)
۷۹ـ بازم اشاره به دنیای سم ریمی.
۸۰ـ دوباره اشاره به دنیای سم ریمی.
۸۳ـ بله اشاره‌ای بود به فیلم «مرد عنکبوتی شگفت انگیز ۱».
۸۴ـ مدل جالبی کله‌ی اسپایدی رو گرفته بود با بازوهاش.
۸۵ـ نکات انحرافی در تریلرها! متاسفانه مارول و سونی گول‌مون زدند!
۸۶ـ دقیقا همون حرکت بود، خیلی باهاش حال کردم.
۹۰ـ باز هم اشاره به فیلم زیبای تور: رگناروک، روش خیلی کارآمدی هستش برای تلپورت کردن.
۹۴ـ خب در واقع حق داشت که به جای گرین گابلین به اون بگه گرین الف، چون نه قبلا گابلینی دیده بوده، و نه اون لباس برازنده‌ی گرین گابلین بوده! فقط یک‌دست سبز خالی بوده، و هیچ رنگ بنفشی توش نبود!
۹۷ـ بی‌صبرانه منتظر بلید جدید هستیم.
۹۸ـ جالبه که محل قرارگیری و تعداد برچسب (استیکر) ها در فیلم های مختلف تغییر کرده.
۹۹ـ واقعا خیلی ایستراگ بامزه‌ای بود؛ من خیلی خندیدم. (قیافه‌ی ام جی خیلی با مزه شده.)
۱۰۰ـ مثل اینکه دکتر استرنج به جز چشم آگاماتو، از چشم های دیگه‌ای هم نگهداری می‌کرده!
ممنون از شما آقای فقیه و استاد ترابی، خسته نباشید، خدا قوت، خیلی مقاله‌ی طولانی‌ای بود و قطعا انرژی و زمان زیادی از شما بزرگواران گرفته، امیدوارم نوشتن این نظر طولانی و تشکر کردن از شما بتونه حداقل کمی از خستگی و زحمات شما رو جبران کنه.
نقل قول کردن
moltivers of heroes
#25 moltivers of heroes 1401-01-22 16:18
به نقل از mtm:
قطعا و پس از اتمام بخش دوم خودتون متوجه خواهید شد که هیچ سایت، کانال یا وبلاگی در دنیا نیست که چنین مجموعه جامعی از اشارات و ایستراگ های این فیلم رو منتشر کرده باشه.هیچ! من و اقای فقیه از وقت باارزش خود در ایام عید گذشتیم تا این مقاله و قسمت بعدی ش را اماده کنیم.
پس تنها راه تشکر از ما میتونه این باشه که مقاله رو بخونید و نظر بدید و هر جا هم ایراد تایپی دیدید تذکر بدید تا درست بشه
(هیج منتی هم نیست. تو این تقریبا 10 سال گذشته ثابت کردیم اسپایدرمن اونقدر برامون باارزشه و دوستش داریم که هرچی براش وقت بزاریم ارزشش رو داره، حالا چه کسی نظر بده یا نده! چون ما فقط داریم وظیفه مون رو در قبال این شخصیت انجام میدیم و تا آخر عمرمون با تمام‌انرژی و توان و تخصص مون به این کار ادامه خواهیم داد ...)

تنها حرفی که میتونم بزنم : خدا قوت دمتون گرم !
نقل قول کردن
Hellblazer
#26 Hellblazer 1401-02-15 21:01
استاد من یک موردی رو خودم به تنهایی کشف کردم، :-* ;-) :lol: می‌خواستم ببینم اگر جاش توی لیست شما خالیه اضافه‌ش کنید لطفا.
نقل قول کردن
Hellblazer
#27 Hellblazer 1401-02-16 11:39
به نقل از Hellblazer:
استاد من یک موردی رو خودم به تنهایی کشف کردم، :-* ;-) :lol: می‌خواستم ببینم اگر جاش توی لیست شما خالیه اضافه‌ش کنید لطفا.

توی زمان ۲ ساعت و ۱۴ دقیقه فیلم، وقتی پیتر از پنجره‌ی آپارتمانش می‌پره بیرون، روی میزش یک چرخ خیاطی و یک لگو از سری استار وارز و یک لیوان کاغذی (احتمالا حاوی قهوه) هستش.
روی اون لیوان نوشته we are happy to serve you و زیر این متن تصویر ۳ تا فنجون هست، که خب قطعا اشاره داره به حضور ۳ مرد عنکبوتی؛ فیلم هم که به قول معروف یک فن سرویس بزرگ از طرف مارول و سونی بود، کلمات serve و service هم که با هم، هم‌خانواده هستند.
ایستراگ جالبی بود در کل.
نقل قول کردن
cewen-y
#28 cewen-y 1402-06-04 10:19
سلام عضو جدید هستم.
مقاله ایستراگ های مرد عنکبوتی ۲ رو خوندم و متوجه شدم یچیز اینجا کمه.
تو ایستراگ های مرد عنکبوتی ۲ اشاره به چراغ های بازوان دکتر اختاپوس داشتین که وقتی تحت کنترل خودشن سفید و وقتی خودشون دکتر اختاپوس رو کنترل میکنن قرمزن. ولی اینجا به این موضوع اشاره نکردین و من دقت کردم و این چیز رو متوجه شدم. این چیز ها تو NWH تکرار شده و وقتی که خود ثیتر کنترل بازو هارو میگیره اون چراغ ها آبی میشه.
نقل قول کردن
Geralt of Rivia
#29 Geralt of Rivia 1402-09-26 13:42
انصافا اگه فیلمو ببینی و این مقاله رو نخونی انگار هیچی از فیلم نفهمیدی
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید