اشارات و ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" (SPIDER-MAN: NO WAY HOME) – بخش دوم

اشارات-و-ایستراگ-easter-egg-های-فیلم-مرد-عنکبوتی-راهی-به-خانه-نیست-spider-man-no-way-home-–-بخش-دوم

به مناسبت انتشار نسخه با کیفیت "اسپایدرمن: راهی به خانه نیست" این شما و این هم نکات پنهان و اشارات جالب این فیلم!

توصیه میشه قبل از خواندن این مقاله، مقالات زیر را نیز بخوانید:

نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

مقالات مربوط به فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

کانسپت آرت (CONCEPT ART) های فوق العاده از فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

20 نکته جذاب از پشت صحنه ساخت فیلم راهی به خانه نیست

برای خواندن بخش اول نیز اینجا را کلیک کنید.

 

101- لباس مشکی و طلایی

لباس مشکی - طلایی اسپایدرمن

لباس "مشکی و طلایی" مرد عنکبوتی در واقع همان لباس "مشکی و قرمز" است که پیتر به دلیل سبز شدن بخشی از  لباس آن را بر عکس می پوشد. (وقتی پیتر و ند سعی کردند لباس مرد عنکبوتی را در "بازگشت به خانه" هک کنند ما آن را دیدیم).

در واقع این نکته دلیل بی نظم بودن لباس را نشان میدهد، مانند سیم کشی های آشکار و فناوری دوخته شده بر روی پارچه. مرد عنکبوتی تنها زمانی از این لباس استفاده می کند که میخواهد برای اولین بار با الکترو و مرد شنی مواجه شود و سپس نورمن آزبورن را میابد. پس از این لباس زیاد در طول فیلم استفاده نمی شود زیرا زن عمو می بعد از این جریانات لباس را تمیز میکند. البته این لباس به لطف قدرت جادویی که دکتر استرنج به آن اضافه میکند ارتقا پیدا میکند. رنگ بندی لباس شبیه "لباس زرهی شماره 2" (Spider-Armor MK II)  در دنیای کمیک است: پیتر این لباس ضدگلوله را وقتی درست كرد كه به طور مقطعی "حس عنكبوتی" (spider-sense) خودش را از دست داده بود. بنابراین به ناچار آن را ساخت تا از آسیب گلوله در امان بماند. پیتر از این لباس برای شكست دادن قاتلی خطرناك به نام Massacre استفاده كرد. این لباس وب شوترهایی در بخش ساعد داشت و همچنین میتوانست تارهای مغناطیسی شلیك كند. این تارها فركانس های رادیویی را مختل میکردند و پیتر آنها را ساخت تا بتواند بمب هایی كه Massacre كار گذاشته بود را قبل از انفجار خنثی كند.

 

102- الکترو

الکترو

وقتی پیتر به سراغ الکترو (مکس دیلون) میرود با این خبیث معروف دنیای کمیک بوک های اسپایدرمن که در اینجا معرفی شده آشنا میشویم. ما ایشون رو اولین بار در دنیای سینما در فیلم ناامید کننده "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" با بازی «جیمی فاکس» دیدیم که چطور یک مهندس دست و پا چلفتی در "آزکورپ" بود که افتاد داخل مخزنی از مارماهی و به قدرت های الکتریکی دست یافت. او که اسپایدرمن را الگوی خودش میدانست تصور کرد از سوی او بهش خیانت شده و علیه او شد و ... ابتدا او را در این فیلم در حال شارژ کردن خودش از طریق خطوط برق فشار قوی میبینیم که در انتهای "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" نیز به نوعی داشت همین کار رو میکرد.

راستی، اگر میخواهید بدانید که او چطور در آن فیلم از هویت مرد عنکبوتی دنیای خودش باخبر شد که سر از این دنیا درآورد، این مقاله را بخوانید.

 

103- مرد شنی

ایستراگ مردشنی

«فلینت مارکو» ملقب به مردشنی/سندمن از دشمنان بسیار قدیمی و کلاسیک مرد عنکبوتی است که نخستین بار با بازی «توماس هیدن چرچ» او را در فیلم "مرد عنکبوتی 3" در دنیای سینما دیدیم که به خاطر بیماری دختر دلبندش دست به کار خلاف میزد و در اثر یک اتفاق به قدرت های فوق بشری شن مانند دست یافت. وقتی در ابتدا او را در این فیلم میبینیم به کمک مرد عنکبوتی می آید زیرا در انتهای فیلم "مرد عنکبوتی 3" دیدیم که به نوعی با پیتر پارکر صلح و آشتی کرد و بنابراین در این مقطع از فیلم دوستِ مرد عنکبوتی است (او فکر میکند دارد به مرد عنکبوتیِ توبی مگوآیر کمک میکند). در طول فیلم میفهمیم که او فقط هدفش اینه که این دنیا رو هر چه سریع تر ترک کنه و به دنیای خودش برگرده چون میخواد بره پیش دخترش و این اشاره به اینه که در "مرد عنکبوتی 3" هم فقط برای کسب پول برای درمان دخترش دست به کار خلاف زده.

 

104- رنگ لباس کلاسیک الکترو

رنگ لباس الکترو

وقتی مرد عنکبوتی به کمک مردشنی، الکترو را شکست میدهد او به دوباره به هیبت انسانی خودش برمیگردد و چون لباسی بر تن ندارد پیتر لباس تکنسین های برق را بهش میده که به رنگ زرد و سبز لجنی هستش که میتونه اشاره ای باشه به رنگ زرد و سبز به کار رفته در ظاهر کلاسیک الکترو در دنیای کمیک بوک (البته قبلش یک دیالوگ بامزه هم اونجا بینشون شنیده میشه که برایش بروید سراغ این مقاله). یک ایستراگ باحال تر درباره لباس کلاسیک الکترو نیز در فیلم وجود دارد که در ادامه مقاله بهش اشاره خواهد شد.

 

105- حرف زدن نورمن با خودش

ایستراگ مردعنکبوتی

نورمن آزبورن در فیلم های سم ریمی از دو شخصیتی بودن در رنج بود و ما این را در فیلم "مرد عنکبوتی 1" به صورت حرف زدن های نورمن با ماسک گرین گابلین مشاهده میکردیم که انگار بهش دستور میداد کارهای خبیث انجام بدهد و یا مثلا در آیینه با نیمه خبیث شخصیت خودش حرف میزد. این موضوع در این فیلم هم تکرار میشود و نورمن را میبینیم که در کوچه ای دارد با ماسک خود حرف میزد و مورد انتقاد او قرار میگیرد.

 

106- ادای احترام به داستان "مرد عنکبوتی دیگر وجود ندارد" (Spider-Man No More)

کمیک اسپایدرمن

نورمن از ماسک خود که نماد ذات خبیث ش هست میخواهد که تنهایش بگذارد ولی همچنان از او خلاصی ندارد. پس با سنگ آن را میشکند و از محل دور میشود. اینجا صحنه ای را میبینیم که ادای احترامی است به صحنه معروف فیلم "مرد عنکبوتی 2" که پیتر پارکر تصمیم میگیرد دیگر مرد عنکبوتی نباشد و لباس خودش را در سطل آشغال میندازد (آیتم شماره 54 این مقاله را بخوانید). و البته هواداران مرد عنکبوتی میدانند که آن صحنه نیز به طور مستقیم از یکی از پانل های کمیک مشهور شماره 50 "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" اثر «جان رومیتا» (اینجا ترجمه شده) گرفته شده که نامش Spider-Man No More است و بارها و بارها بهش در جاهای مختلف ادای احترام شده است (این مقاله را بخوانید).

 

107- ف.ی.س.ت

ف.ی.س.ت

همانطور که در فیلم قبل ("دور از خانه") هم دیدیم و در آیتم شماره 6 این مقاله هم بهش اشاره شد، زن عمو می درست مثل دنیای کمیک در مرکز خیریه ای کار میکند به نام "ف.ی.س.ت" (F.E.A.S.T). در این فیلم هم زن عمو می به پیتر خبر میدهد که نورمن آزبورن به آنجا آمده و ... در حقیقت پیتر برای اولین بار نورمن را در آنجا و در حالی که به "ف.ی.س.ت" و زن عمو می پناه آورده ملاقات میکند. شما میتوانید در این مقاله اطلاعات بسیار خوبی درباره این مکان بدست آورید.

 

108- ادای احترام به رنگ لباس گرین گابلین

رنگ لباس نورمن

وقتی نورمن آزبورن را در آشپزخانه ف.ی.س.ت در کنار زن عمو می میبینیم که به آنجا آمده تا از مرد عنکبوتی کمک بگیرد، یک هودی بنفش و یک کُت سبز بر تن دارد. در واقع رنگ لباس های او عمداً جوری انتخاب شده تا تداعی کننده لباس بنفش و سبز گرین گابلین در دنیای کمیک باشد.

 

109- آزکورپ

شرکت ازکورپ

نورمن بسیار حیران و ناراحت است زیرا خودش میگه که "کسی دیگر در خانه ام زندگی میکند" و "آزکورپ وجود ندارد" و ... شرکت معروف آزکورپ (OSCORP) در دنیای کمیک بوک متعلق به نورمن آزبورن است و خباثت های زیادی از آن نشات گرفته است. در هر دو سری قبلی فیلم های اسپایدرمن نیز حضور داشت و البته در بسیاری از سریال های کارتونی مرد عنکبوتی. در MCU هم شایعاتی وجود داشت مبنی بر اینکه که شاید برج تونی استارک به ساختمان آزکورپ تبدیل شود ولی در این فیلم تایید شد که آزکورپ در دنیای سینمایی مارول وجود ندارد. پس آیا همه اینها نشان میدهد که ما نسخه ای از نورمن آزبورن و پسرش (هری) در MCU نداریم؟ در هر حال، شما میتونید در اینجا اطلاعات خوبی درباره آزکورپ بدست آورید.

 

110- "مشکل من نیست"!

مشکل مردعنکبوتی

وقتی در پناهگاه "ف.ی.س.ت" شاهد حضور نورمن هستیم و زن عمو می به پیتر میگه که باید بهش کمک کنند، پیتر میگه که این "مشکل او نیست" که البته با واکنش زن عمو می مواجه میشه و ... این جمله ی او ما رو به یاد جمله ای میندازه که توبی مگوآیر در فیلم "مرد عنکبوتی 1" به اون مسئول برگزاری مسابقه کشتی کج گفت که سرش رو کلاه گذاشته بود و بعدشم دیدیم که عدم اقدامش برای متوقف کردن سارق به مرگ عمو بن منجر شد.

 

111- بناهای ملی

بناهای ملی آمریکا

در برنامه آقای «جی. جونا. جیمسون» به صورت زیرنویس عنوان برنامه بعدی را میبینیم: "چرا اسپایدرمن از بناهای تاریخی ملی متنفر است؟". این جمله اشاره دارد به اتفاقاتی که در "بازگشت به خانه" رخ داد و باعث آسیب رسیدن به "بنای یابود واشنگتون" شد و همین طور نبرد نهایی با میستریو روی "پل لندن". و البته در همین فیلم هم نبرد نهایی مردان عنکبوتی با خبیث ها به "مجسمه آزادی" آسیب میزند!

 

112- جیمسون یک نفر رو اجیر میکنه تا پیتر پارکر رو تعقیب کنه

تعقیب کردن پیتر پارکر

متوجه میشویم که جیمسون یک نفر را استخدام کرده تا حواسش به پیتر پارکر، زن عمو می و ف.ی.س.ت باشد. در دنیای کمیک هم جیمسون این حرکت را زیاد انجام داده که اغلب عواقب بدی هم داشته. مثل شماره 20 از سری اول "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" که یک کارآگاه خصوصی به نام «مک گارگِن» را اجیر کرد تا پیتر پارکر را تعقیب کند تا بفهمد پیتر چطور آن عکس های معرکه خودش را از مرد عنکبوتی میگیرد! و البته میدانید که مک گارگن در ادامه در آزمایشی با حمایت جیمسون شرکت کرد که باعث شد به خبیثی به نام عقرب تبدیل بشه.

 

113- باز هم استیو دیتکو

ایستراگ دیتکو

روی کامیون متعلق به "ف.ی.س.ت" که با آن نورمن آزبورن را به خانه دکتر استرنج میبرند، نوشته شده "دیتکو" که بار دیگر ادای احترامی است به استیو دیتکو، طراحی که به همراه «استن لی» مرد عنکبوتی را خلق کرد. یادتان هست که یک بار دیگر هم به نام دیتکو در این فیلم ادای احترام شد که در بخش اول به آن اشاره کردیم (آیتم شماره 60).

 

114- میشل جونز

میشل جونز

وقتی پیتر دوستانش یعنی ند و ام جی را به نورمن معرفی میکند، او با مقداری تعجب به ام جی میگوید: "مری جین؟" که باعث ترس ام جی میشود و پاسخ میدهد: "در واقع میشل جونز هستم"! با توجه به اینکه گفتیم این نورمن احتمالا پس از پی بردن به هویت پیتر در مراسم عید شکرگزاری در فیلم "مرد عنکبوتی 1" وارد این دنیا شده پس طبیعیه که پس از اون جر و بحث با هری بر سر مری جین، حسابی شاکی باشه!

 

 115- اشاره به نحوه مرگ آزبورن و اکتاویوس

اشاره به نحوه مرگ آزبورن و اکتاویوس

در اون به اصطلاح "سیاه چال جادوگر"، فلینت مارکو (مرد شنی) تعریف میکنه که هر دوی نورمن و اکتاویوس چند سال پیش در مبارزه با مرد عنکبوتی کشته شده اند: نورمن به وسیله گلایدر خودش و اکتاویوس هم با دستگاهی که میخواست بسازد در رودخانه غرق شد که هر دو اشاره دارد به نحوه مرگ آنها به ترتیب در "مرد عنکبوتی 1" و "مرد عنکبوتی 2".

 

116- داک آک

داک آک

مرد شنی هنگام صحبت درباره نحوه مرگ دکتر اختاپوس از عبارت "داک آک" (Doc Ock) برای او استفاده میکند که سالهاست در دنیای کمیک به عنوان لقب این شخصیت به کار میرود و البته در فیلم "مرد عنکبوتی 2" هم دیدیم که جیمسون هنگام انتخاب لقب برای اکتاویوس با دستیارش (هافمن) او را با لقب "داک آک" صدا زد!

 

117- گرفتن گردن پیتر پارکر

گرفتن گردن پیتر پارکر

دکتر اختاپوس ابتدا مرگ خودش را باور ندارد و دارد لاف میزند که پیتر پارکر را از گردنش گرفته بوده ولی ناگهان بعدش رو یادش نمیاد. این در واقع اشاره دارد به نبرد نهایی نبرد مرد عنکبوتی و دکتر اختاپوس در "مرد عنکبوتی 2" که طی آن پیتر هویتش رو برای او فاش کرد تا شاید بتواند به کمک او دستگاه ش را غیر فعال کند. و ناگهان یکی از بازوانش گلوی پیتر را گرفت و ... (این نشون میده دکتر اختاپوس دقیقا پس از این لحظه و در حالی که به تازگی هویت مرد عنکبوتی را کشف کرده کرده و در حالی که همچنان با او دشمن بود، به دنیای سینمایی مارول وارد شده است).

 

118- اشاره به داستان "هیچ کس نباید بمیرد"

اشاره به داستان "هیچ کس نباید بمیرد"

اصرار پیتر بر اینکه خبیث های داستان نباید به دنیاهای خود برگردند تا بمیرند هواداران کمیک بوک های اسپایدرمن را به یاد آرک داستانی معروف "هیچ کس نباید بمیرد" (No One Dies) که در شماره های 655 و 656 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" چاپ شد میندازد که در آن پیتر پارکر پس از مرگ «مارلا» (همسر آقای جیمسون) سوگند میخوره که از این به بعد دیگر هرگز اجازه نده کسی از اطرافیانش کشته بشه: "هر وقت من در این اطراف باشم ... هر کجا که باشم ... هیچ کس نباید بمیره!"

 

119- بی رحمی دکتر استرنج

بی رحمی دکتر استرنج

علیرغم اینکه پیتر علاقه ای به برگرداندن خبیث های اسیر شده به دنیاهای خودشون نداره (چون پس از بازگشت قراره کشته بشن) اما دکتر استرنج با سردی و نوعی بی رحمی خاص اعتقاد داره که باید برگردن چون "این سرنوشت اوناست". شاید این مساله کمی عجیب به نظر برسه ولی در "جنگ بی نهایت" هم چنین بی رحمی از او دیده بودیم، یعنی در جایی که به تونی استارک هشدار داد اگر قرار باشه بین نجات دادن سنگ زمان و جون او انتخاب کنه، قطعا سنگ رو انتخاب میکنه!

 

120- خارج شدن روح از بدن

جدا شدن روح از بدن پیتر پارکر توسط دکتر استرنج درست به مانند فیلم اول "دکتر استرنج" و یا جدا شدن روح بروس بنر از بدن «هالک» در فیلم "انتقام‌جویان: پایان بازی" است که هر دو به دست «استاد کهن» (اینشنت وان) انجام شد.

 

121- حس عنکبوتی

وقتی دکتر استرنج به مرد عنکبوتی ضربه زد تا اون جعبه میان بعدی رو ازش بگیره دیدیم که روح پیتر پارکر از بدنش خارج شد ولی بدنش داشت همچنان از دست دکتر استرنج جا خالی میداد! ولی چطور؟ دلیل اصلی ش میتونه حس عنکبوتی باشه که همچنان فعال باقی مونده بود. ضمن اینکه در دنیای کمیک، مردان و زنان عنکبوتی به شبکه تار و پود هستی وصل هستند که نوعی فاز عرفانی و ماورایی داره و بنابراین بدن اسپایدرمن میتونه بدون روح پیتر هم واکنش نشون بده چون به این شبکه وصله و همین طوری هم بود که پیتر به بدن خودش تونست برگرده.

 

122- اشاره به سریال "وات ایف؟"

شنل داکتر استرنج

وقتی پیتر سعی میکنه با جعبه میان بُعدی دکتر استرنج فرار کنه، دکتر استرنج شنل خودش رو میفرسته تا گیرش بندازه و شنل بهش وصل میشه و ما رو به یاد قسمت پنجم از سریال انیمیشن موفق "وات ایف ...؟" میندازه که در آنجا شنل دکتر استرنج، پیتر را انتخاب کرد. و البته از یاد نبریم که سالها پیش و در شماره 19 از سری نخست کمیک های "وات ایف" داستانی را دیدیم که در دنیایی موازی در جریان بود و اسپایدرمن در آن شنل داشت!

 

123- لیز الن

لیز الن

«لیز الن» رو یادتونه که در "بازگشت به خانه" نقش عشق پیتر پارکر را بازی میکرد؟ او در پایان آن فیلم و با دستگیری پدرش (آدریان تومز/والچر) از زندگی پیتر خارج شد. و حالا روی یکی از کاورهای مجلاتی که در دکه روزنامه فروشی میبینیم (مجله People)، عکسی از لیز چاپ شده (باهاش مصاحبه کردن) و تیتر "او یک دروغگو" است به چشم میخوره که در حقیقت نظر لیز درباره پیتره!

 

124- کاور "فرانک میلر"

در صحنه ای که پیتر به همراه دکتر استرنج به "بعد آیینه" سقوط میکنند شاهد ادای احترامی بصری به دنیای کمیک ها هستیم، یعنی به کاور معروف «فرانک میلر» به شماره 14 از کمیک سالیانه "مرد عنکبوتی شگفت انگیز":

 

  

125- بُعد آیینه

بعد ایینه

"بُعد آیینه" (Mirror Dimension) در دنیای سینمایی مارول یک بعد موازی است که به جادوگران اجازه میدهد تا در آن بدون که مردم عادی باخبر شوند از قابلیت های جادویی خود استفاده کرده و با دشمنان شان بجنگنند. ما این بعد را نخستین بار در فیلم اختصاصی "دکتر استرنج" دیدیم (در سریال "وات ایف ...؟" هم بود) و در این فیلم نیز دکتر استرنج، مرد عنکبوتی را به آنجا میبرد تا از دید دیگران پنهان بمانند و چونکه به قول خودش در این بعد "در کنترل کامل است".

 

126- بازی مایلز مورالز

بازی مایلز مورالز - ps5

نوعی که پیتر پارکر در بعد آیینه تارزنی و به سرعت از دست استرنج فرار میکنه خیلی شباهت داره به مرحله نخست بازی "مایلز مورالز" برای کنسول های PS4 و PS5 که مایلز در آن با پیتر پارکر به دنبال «راینو» به تعقیب و گریز میپردازه، مخصوصاً اون جایی که وارد اون مجتمع تجاری میشن! (جالبه که اینجا آهنگ سال نو هم شنیده میشه و کادوهای کریسمسی هم میبنیم که دقیقاً تطابق داره با اون تعقیب مذکور تو بازی "مایلز مورالز"!).

 

127- پایه های علمی MCU

پایه های علمی mcu

مارپیچ ارشمیدس (Archimedean spiral) نوعی مارپیچ در ریاضیات است، و به مجموعه نقاطی گفته می‌شود که در سیستم مختصات قطبی از معادله r=a+bθ پیروی میکند (که در آن a و b اعداد حقیقی‌اند). اینکه پیتر از آن برای غلبه بر دکتر استرنج و بدست آوردن جعبه میان بعدی در بعد آیینه استفاده میکنه و میگه که بعد آیینه براساس هندسه عمل میکنه، علاوه بر اینکه نشان دهنده هوش بالای اوست (که از ویژگی های ذاتی او در دنیای کمیک است) بار دیگر نشان میدهد که دنیای سینمایی مارول بر پایه علم و دانش بنا شده است، حقیقتی که از ابتدا در فیلم های استودیو مارول مورد توجه قرار داشته است (دیالوگ معروف ثور به جین فاستر: "پیشینیان شما بهش میگفتن جادو ولی شما بهش میگین علم").

 

128- سر و ته آویزان بودن!

ژست اسپایدرمن

ژست اسپایدرمن در هنگامی که جعبه را از دکتر استرنج میگیرد بسیار معروف است و ریشه در کمیک بوک های مرد عنکبوتی دارد و بارها و بارها و بارها در دنیای انیمیشن و گیم و سینما باز خلق شده است.

 

129- اشاره به میم معروف!

اشاره به میم معروف!

وقتی پیتر از بعد آیینه برمیگردد و به خبیث ها میگه که میخواد آنها را معالجه کنه، نورمن پیشنهاد میکنه که بهشون در این راه کمک کنه و جمله ای رو میگه که خیلی مشهوره: "میدونید، منم واسه خودم یه پا دانشمندم"! این دقیقاً همون جمله ای هستش که نورمن به پیتر در اولین ملاقات بین آنها در فیلم "مرد عنکبوتی" ساخته «سم ریمی» گفت و یه عالمه "میم" (meme) بانمک ازش در اینترنت ساخته شده!

میم ترامپ

میم خنده دار مرد عنکبوتی

 

130- "همیشه عواقبی وجود دارد"

ایستراگ لیزارد

لیزارد به پیتر میگه: "بهم اعتماد کن پیتر، وقتی سعی میکنی دیگران را درست کنی همیشه عواقب {بدی} وجود داره". این جمله لیزارد در واقع به اقدام خودش یعنی دکتر کرتیس کانرز اشاره داره که در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 1" و دنیای کمیک دیدیم که برای درست کردن بازوی از دست رفته اش، سرم خزندگان به خودش تزریق کرد و تبدیل به هیولای مارمولکی شد (البته در دنیای کمیک، سرم را خورد!).

 

131- اشاره به "سیاه‌چال‌ها و اژدهایان"

 اشاره به "سیاه‌چال‌ها و اژدهایان"

الکترو در اشاره به دکتر استرنج میگه دوست ندارم توسط کسی کشته بشم که مثل "سیاه‌چال‌ها و اژدهایان" لباس پوشیده! "سیاه‌چال‌ها و اژدهایان" (Dungeons & Dragons) یک بازی خیال‌پردازانه است که با نقش آفرینی دور یک میز انجام می‌شود. این بازی توسط «گری گیگاکس» و «دیو آرنسون» طراحی شد و از سال 1974 تاکنون منتشر می‌شود. و آنقدر محبوب و معروف بوده که از رویش انیمیشن و بازی و فیلم ساخته شده و جالبه که یک کارتون معروف از آن توسط استودیوی انیمیشن سازی مارول در دهه 80 میلادی ساخته شد!

  

132- شش نهایی

شش نهایی

خب همه هواداران تا قبل از اکران فیلم با توجه به سرنخ هایی که به دست آورده بودن فکر میکردن گروه معروف "شش خبیث" (Sinister Six) در این فیلم شکل خواهد گرفت ولی در عمل اینطور نشد و ما فقط 5 خبیث را در کنار هم دیدیم (الکترو، دکتر اختاپوس، لیزارد، مردشنی و البته گرین گابلین) ولی یادمون باشه در دنیای کمیک های "مرد عنکبوتی نهایی" ما نسخه متفاوتی از "شش خبیث" را داشتیم به نام "شش نهایی" یا Ultimate Six که در آن نورمن آزبورن، پیتر پارکر را مجبور کرده بود تا عضو ششم این گروه باشد! (نورمن به پیتر گفته بود اگر در حمله به کاخ سفید کمک نکند، به زن عمویش آسیب میزند! این مقاله را بخوانید) در این فیلم هم پیتر به نوعی با 5 خبیث دیگر همدردی و همکاری میکند. پس او میتواند همان عضو ششم "شش خبیث" باشد!

 

133- نحوه دست دادن پیتر و ند

دست دادن پیتر و ند

دست دادن پیتر و ند در موقع خداحافظی همان secret handshake ای هستش که بارها در فیلم های قبلی بین آنها دیده بودیم و در این فیلم هم تکرار میشه (در پایان فیلم و قبل از اینکه ند و ام جی پیتر را فراموش کنند، برای آخرین بار این دست دادن را انجام میدن که واقعا صحنه دردناکی هستش). نکته جالب درباره این دست دادن ویژه بین پیتر و ند اینه که انگار به اعضای مختلف گروه "اونجرز" اشاره داره:

 

  

134- بازسازی "مجسمه آزادی"

اولین بار وقتی خبیث ها به همراه پیتر و زن عمو می به خانه آپارتمانی هپی هوگان میروند و الکترو تلویزیون را روشن میکند، متوجه میشویم که مجسمه آزادی قراره بازسازی بشه و سپر کاپیتان آمریکا را به نشانه احترام به این قهرمان بهش اضافه کنند (انگار نوعی نظرسنجی هم انجام شده که طبق آن 33 درصد با این کار موافق هستن و 67 درصد هم مخالف!).

بازسازی مجسمه آزادی

و البته بعدا و طی نبرد نهایی بین مردان عنکبوتی و ابرشرورها در مجسمه آزادی مشاهده میکنیم که مجسمه در حال مرمت هستش و دارند سپر کاپیتان آمریکا را به دست آن اضافه میکنند.

 

135- "سازنده"

سازنده

ماشین "سازنده" (Fabricator) توسط شرکت "صنایع استارک" اختراع شده تا آیتم های قدرتمند، یونیفرم و سلاح بسازه. این ماشین را اولین بار در فیلم قبلی اسپایدرمن ("دور از خانه") و در جِت هپی هوگان دیدیم که پیتر با استفاده از آن برای خودش لباس جدیدی ساخت و در این فیلم هم ازش استفاده میکنه برای کمک به مداوای خبیث ها.

 

136- دَن اسلات

ایستراگ دن اسلات

در همان صحنه که پیتر از "سازنده" رونمایی میکنه، کلمه Slott را روی دیوار میبینیم که اشاره ای است به نام «دن اسلات»، از نویسندگان برجسته سالهای اخیر کمیک های مرد عنکبوتی.

 

137- بلوپرینت های استارک

بلوپرینت های استارک

و باز هم در همین صحنه ما نقشه ساخت یا بلوپرینت (Blueprint) های استارک را میبینیم که قبلا در دست مرد آهنی در فیلم خودش دیده بودیم!

 

138- رآکتور آرک

رآکتور آرک

در دنیای سینمایی مارول و فیلم های مرد آهنی، "رآکتور آرک" (Arc Reactor) یک منبع قدرتمند انرژی است که اولین بار توسط پدر تونی استارک (هاوارد استارک) و همکارش طراحی شد و سالها غیرفعال بود تا اینکه تونی استارک آن را کوچک سازی و به عنوان منبع انرژی زره های خودش استفاده گرفت. در فیلم دیدیم که "سازنده" با رآکتور آرک کار میکند که به شدت توجه الکترو را به خودش جلب کرد!

 

139- زن عمو می و دکتر اختاپوس!

زن عمو می و دکتر اختاپوس

در خانه آپارتمانی هپی و قبل از اینکه دکتر اختاپوس مداوا شود، زن عمو می بهش میگه که اگه تشنه است برایش آب بیاره. در این صحنه انگار مِی به نوعی داره با اکتاویوس لاس میزنه (!) که میتونه اشاره ای باشه به اینکه نوعی رابطه رُمانتیک بین این دو شخصیت در دنیای کمیک وجود داشته و آنها حتی تا مرز ازدواج هم پیش رفتن! (این مقاله و این مقاله را بخوانید).

 

140- دختر مردشنی

دختر مردشنی

فلینت مارکو در مکالمه اش با الکترو میگه که تنها انگیزه ش برگشتن به دنیای خودش پیش دخترش است که اشاره داره به دختر بیمارش که در "مرد عنکبوتی 3" فهمیدیم برای تامین هزینه درمانش دست به کارهای خلاف قانون میزده. اینم جالبه که بدونید در سالهای گذشته در دنیای کمیک هم مرد شنی به نوعی صاحب دختری به نام «کیمیا» شد (قضیه ش را اینجا بخونید).

 

141- اشاره به نحوه به دست آوردن قدرت های الکترو و مرد شنی

اریجین مرد برقی

به اشتراک گذاشتن تجارب اتفاقی نیست که معمولا برای دشمنان مرد عنکبوتی شاهدش باشیم ولی معرفی مولتی ورس در این فیلم این شانس رو بهشون داد تا به زندگی خود بیاندیشند و اینکه چرا به این وضعیت درآمدند. به طور مثال، الکترو و سندمن وقتی در آپارتمان هپی هستند درباره گذشته خودشون با هم حرف میزنند. الکترو بهش میگه که افتاد داخل مخزنی از مارماهی های الکتریکی که باعث میشه سندمن تعجب کنه زیرا خودش هم افتاد داخل یک شتاب‌دهنده ذرات قوی و قدرت هاش رو به دست آورده.

سرگذشت مردشنی

اینجاست که الکترو به طور بامزه ای میگه:

"Damn. Gotta Be Careful Where You Fall!"

"لعنتی. آدم باید حواسش باشه کجا سقوط میکنه!"

طنز این صحنه در این نکته نهفته است که در واقع داره با اُریجین غالب و کلیشه ای ابرشرورها در دنیای کمیک شوخی میکنه که معمولا همیشه به دلیل یک حادثه ناگوار به قدرت های فوق بشری خودشون دست پیدا میکنند یا اینکه از ریخت و قیافه میفتن یا به موجودی عجیب الخلقه تبدیل میشن.

 

142- پیشنهاد کار به پیتر پارکر

پیشنهاد کار به پیتر پارکر

وقتی پیتر و نورمن دارند روی معالجه دکتر اختاپوس کار میکنند، نورمن که بسیار تحت تاثیر نبوغ و همت پیتر پارکر قرار گرفته، بهش میگه: "اگه یه وقت کاری نیاز داشتی و میلت کشید که به یک دنیای دیگه سفر کنی ..." که اشاره ای داره به اون صحنه در فیلم "مرد عنکبوتی 1" که نورمن به پیتر پارکر (توبی مگوآیر) میگه به راحتی و با چند تماس میتونه براش کار خوبی جور کنه ولی پیتر قبول نمیکنه و میگه میخواد روی پای خودش وایسه که حس احترام نورمن و حس حسادت هری رو باعث میشه.

 

143- تراشه بازدارنده دکتر اختاپوس

تراشه بازدارنده دکتر اختاپوس

پیتر موفق میشه تراشه بازدارنده جدیدی با فن آوری دنیای خودش بسازه که باعث بشه کنترل بازوان مکانیکی دکتر اختاپوس از روی ذهن او برداشته بشه و ما رو به یاد تراشه بازدارنده هوشمندی میندازه که اکتاویوس در "مرد عنکبوتی 2" برای خودش ساخته بود تا کنترل بازوها را به دست بگیره ولی در اون حادثه ی تراژیک، سوختند و باعث از دست رفتن کنترل او و خبیث شدنش شد.

 

144- لباس ترکیبی یا ارتقا یافته

لباس ترکیبی مردعنکبوتی

وقتی پیتر موفق میشه با ساخت تراشه بازدارنده جدید در ماشین "سازنده"، دکتر اختاپوس را از شر تاثیر بازوان خبیث خودش نجات بده، او نیز به نشانه تشکر، ننایت (nanite) هایی که بازوهای او در حین مبارزه روی پل از لباس "آیرون اسپایدر" او گرفته بودند را بهش برمیگردونه و باعث ارتقای لباس قرمز و سیاه او میشه و نوعی رگه یا بهتره بگیم لوگوی عنکبوتی طلایی روی نیم تنه بالایی ش پدید میاد و او را صاحب لباس جدیدی میکنه که بهش لقب integrated یا upgraded داده اند و پیتر تا انتهای فیلم این لباس رو بر تن داره.

 

145- ادای احترام به سبک بصری سم ریمی

سبک سم ریمی

سم ریمی به عنوان کارگردان سری نخست فیلم های مرد عنکبوتی، سبک بصری خاصی در فیلم های خودش داره که شامل شات های کلوز-آپ های برجسته میشود به همین دلیل به این سبک لقب Raimi-cam داده اند که به حرکت دراماتیک دوربین در فیلم های او اشاره میکنه. او به ویژه از این سبک در فیلم های دهه 80 و 90 میلادی خودش زیاد استفاده کرد (به ویژه در سری ترسناک Evil Dead) و همچنین در فیلم های مرد عنکبوتی. «جان واتس» کارگردان "راهی به خانه نیست" چندین بار در این فیلم به این سبک ادای احترام میکنه که نقطه اوج آن در سکانس پرتنشی است که پیتر از سوی حس عنکبوتی خودش درباره نورمن آزبورن هشدار دریافت میکنه.  در حقیقت اون اولش که پیتر متوجه اخطار حس عنکبوتی میشه و انگار پس زمینه داره ازش دور میشه و دوربین زوم میکنه روی صورتش، آدم رو به یاد فیلم های ریمی میندازه. تام هالند چندی پیش در مصاحبه با سایت Den of Geek این مساله را تایید کرد که واتس عمدا اینکار رو کرد تا به سبک ریمی ادای احترام کنه.

 

146- حرکت دوربین و "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 1"

حرکت دوربین و "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 1"

نوع حرکت دوربین در صحنه ای که پیتر به دنبال یافن دلیل فعال شدن حس عنکبوتی خود میگردد ما را به یاد صحنه ای که پیتر پارکر با لباس اولیه خود در "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" در خیابان حرکت میکرد، میندازد.

 

147- تیپ و کلاه جیمسون!

لباس جیمسون

وقتی جی جونا جیمسون رو بیرون خانه آپارتمانی هپی میبینیم که دنبال پیدا کردن مدرک علیه مرد عنکبوتیه، تیپ و ظاهرش با اون کلاهی که بر سر داره ما رو به یاد ظاهر جیمسون در فیلم "مرد عنکبوتی 3" در سکانس مبارزه مرد عنکبوتی با ونوم و مردشنی میندازه.

 

148- اشاره به کامبوی معروف بازی "اسپایدرمن PS4"

بازی کامبو اسپایدرمن

در طول فیلم چندین بار به بازی معرکه و برتر اسپایدرمن برای کنسول PS4 ادای احترام میشه. برجسته ترین اون زمانیه   که پیتر و نورمن دارن اون نبرد شگفت انگیز و پرتنش خودشون رو تو خانه ی هپی انجام میدن و پیتر با پا به نورمن ضربه میزنه و شدت ضربه اونقدر زیاده که سقف رو داغون میکنه و میرن طبقه زیرین! این ضربه دقیقاً همونیه که در این بازی اسپایدرمن در مبارزه با کینگ پین بهش زد!

 

149- سبک مبارزه «بلک ویدو»

سبک مبارزه بلک ویدو

«بلک ویدو» با بازی «اسکارلت جوهنسن» در دنیای سینمایی مارول گاهی اوقات ضربه ای را در هنگام مبارزه مورد استفاده قرار میداد که در آن می پرید روی حریف و پاهایش را دور سرشون گره میزد و سپس با مشت بهشون حمله ور می شد. پیتر در نخستین مبارزه با گابلین از چنین تاکتیکی استفاده میکنه.

 

150- کلاه بنفش گابلین

کلاه گرین گابلین

نورمن وقتی اون هودی بنفش رو که پیشتر در آیتم شماره 108 بهش اشاره شد رو بر سر میکنه دیگه کاملا ادای احترام به ظاهر کلاسیک او و به ویژه کلاه بنفشش در دنیای کمیک کامل میشه. ضمن اینکه در دنیای کمیک هم شخصیت «هاب گابلین» نوعی هودی بر سر دارد که به شنل کوتاهش وصل میشود ولی رنگش، نارنجی است!

 

151- حمله گرین گابلین به عزیزان پیتر (و کشتن آنها)

حمله گابلین

گرین گابلین (نورمن آزبورن) دشمن اصلی مرد عنکبوتی است. او این لقب را به این دلیل به دسـت آورده زیرا شخصی ترین خصومت را در بین تمامی دشمنان کلاسیک اسپایدرمن با او دارد و ضربات سهمگینی را به نزدیکان او وارد کرده است که مهم ترین آن کشتن اولین عشق حقیقی در دنیای کمیک یعنی «گوئن استیسی» بود (این مقاله را بخوانید). در فیلم نخست اسپایدرمن ساخته سم ریمی هم شاهد بودیم که او به خانه زن عمو می حمله کرد و یا عشق پیتر پارکر یعنی مری جین را گروگان گرفت. در این فیلم هم در راستای دنیای کمیک و فیلم "مرد عنکبوتی 1"، او با گلایدرش به زن عمو می حمله و به سمتش بمب پرتاب کرد و باعث کشته شدنش شد.

 

152- "قدرت زیاد، مسئولیت زیادی به همراه دارد"

"قدرت زیاد، مسئولیت زیادی به همراه دارد"

از زمان اولین حضورش در فیلم "کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی"، مریسا تومی یک زن عمو می معرکه بوده است. او یک شیمی مادر-پسری قدرتمندانه با تام هالند برقرار و شوخ طبعی خاصی هم به نقش تزریق کرده بود. او مرکزیت اخلاقی در "راهی به خانه نیست" را تشکیل میدهد زیرا اعتقاد راسخش در دادن شانس دوباره به دیگران باعث بلوغ پیتر ميشود. بدون شک تکان دهنده ترین و غم انگیز ترین صحنه این فیلم، صحنه مرگ زن عمو می است. او در ابتدا سعی میکند گابلین را درمان کند اما سرم درست کار نمیکند. در ادامه با وجود اینکه پیتر از می میخواهد که فرار کند، او جسورانه سر جایش می‌ایستد و مورد اصابت ضربه ناجوانمردانه گلایدر گابلین قرار میگیرد. او علی‌رغم اینکه میداند که چیزی تا مرگش نمانده و بی‌توجهی پیتر به هشدار های دکتر استرنج عامل مرگ اوست، اما باز هم اعتقادش به دادن شانس دوباره را از دست نمی‌دهد و هنوز باور دارد که پیتر کار درست را انجام داده. او سپس دیالوگی را میگوید که خیلی وقت بود که منتظر شنیدنش در MCU بودیم:

"قدرت زیاد، مسئولیت زیادی به همراه دارد"

"With great power must also comes great responsibility"

این جمله حتم به یقین معروف ترین نقل قول در تاریخ کمیک است. جمله ای که نه تنها به مرد عنکبوتی، بلکه به همه کمیک فن ها درس زندگی میدهد. تمام جوهره و ذات مرد عنکبوتی در این جمله نهفته است که به شهرت جهانی دست پیدا کرده. اگرچه این جمله در دنیای کمیک در نهایت به عمو بن نسبت داده شد (این مقاله را بخوانید) و در فیلم های قبلی هم آن را از زبان او شنیدیم، اما این دیالوگ در این فیلم، با هوشمندی در زبان زن عمو می قرار میگیرد. این واقعیت که زن عمو می این جمله را قبل از مرگش به پیتر میگوید، تاثیر گذاری و قدرت زیادی به آن می‌بخشد و موجب میشود که پیتر به تکامل اخلاقی برسد و به قهرمانی بالغ و مسئولیت پذیر تبدیل شود.

(در ادامه فیلم هم وقتی پیتر پارکرِ توبی مگوآیر اشاره میکنه به اینکه عمویش این جمله رو بهشون گفته بود و اندرو هم آن را تایید میکند)

 

153- مرگ زن عمو می

مرگ زن عمو می

همانطور که در مورد قبلی گفته شد، یقینا تلخ ترین صحنه کل فیلم مربوط به مرگ زن عمو می میشود که با بازی دلنشین «مریسا تومی» تاثیرگذارتر هم شده است. اگرچه هواداران اسپایدرمن عادت دارند در فیلم های او شاهد مرگ عمو بن یا معشوقه های پیتر (گوئن استیسی در "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2") باشند ولی این اولین باری بود که مرگ زن عمو می را در دنیای سینما یا انیمیشن دیدیم ولی در بازی تحسین شده مرد عنکبوتی برای کنسول PS4 نیز که سال 2018 منتشر شد، زن عمو می در انتهای داستان و طی اقدامی فداکارانه جانش را از دست داد. و البته در دنیای کمیک هم سابقه داشته که او بمیره که در شماره 400 مرد عنکبوتی شگفت انگیز بود که مقطعی بود و او بعدا به طور غیرقابل توجیهی دوباره برگشت! (این مقاله را بخوانید).

 

154- مرد عنکبوتی عزادار روی پشت بام

مرد عنکبوتی عزادار روی پشت بام

پس از مرگ زن عمو می صحنه بسیار تاثیرگذاری داریم که پیتر روی پشت بام و زیر باران برای زن عمویش سوگواری میکند و همزمان جیمسون دارد با حرف های گزنده خودش نمک روی زخم عمیق او می پاشد و شاتی را از پشت سر پیتر میبینیم (در حالی که ماسک ندارد و خسته و داغون است). صحنه مذکور یادآور صحنه مشابهی در "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 1" است که پیتر را پس از مرگ «سروان استیسی» در حالتی مشابهی دیدیم.

 

155- ایده ی دنیای عنکبوتی

اسپایدر ورس

وقتی ند لیدز موفق میشه پورتال جادویی باز کنه، مردان عنکبوتی سری فیلم های قبلی یعنی «اندرو گارفیلد» و «توبی مگوآیر» وارد میشن و بدین ترتیب شاهد شکل گیری نوعی دنیای عنکبوتی یا Spider-Verse  هستیم که در نتیجه آن مردان عنکبوتی از دنیاهای مختلف برای اولین بار در دنیای لایو اکشن در کنار هم قرار میگیرند. علاقمندان به دنیای سینما با این ایده کاملا آشنا هستند زیرا در سال 2018 انیمیشن "مایلز مورالز: سفر به دنیای عنکبوتی" آن را کاملا مطرح کرد. ولی علاقمندان به دنیای کمیک بوک میدانند که سابقه این ایده برمیگرده به سری کمیک های "دنیای عنکبوتی" (اینجا ترجمه شده) و دنباله های آن یعنی "قیامت عنکبوتی" و "دنیای عنکبوتی 2" که اینجا و اینجا ترجمه شده اند.حتی پیشتر از آن نیز در کمیک "مردان عنکبوتی" شاهد ملاقات پیترپارکر دنیای اصلی با مایلز مورالز دنیای آلتمیت بودیم (اینجا ترجمه شده است) قبل از آن هم بازی "اسپایدرمن: دنیاهای از هم گسیخته"،  4 مرد عنکبوتی مختلف از جهان های مختلف را گرد هم آورد و ... (این مقاله را بخوانید). اما راستش را بخواهید اولین بار در انیمیشن خاطره انگیز "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" ایده ملاقات و تعامل بین چند مرد عنکبوتی از دنیاهای مختلف مطرح شد. در واقع، این ایده تحت عنوان Spider-Wars و در اپیزودهای نهایی از فصل آخر این سریال به نمایش گذاشته شد و شاهد گرد هم آمدن مردان عنکبوتی از دنیاهای مختلف توسط «مادام وب» بودیم تا با تهدید بزرگی روبرو شوند (این تهدید بزرگ در واقع پیتر پارکری بود که با سیمبیوت کارنیج پیوند خورده بود).

 

156- قدرت های جادویی ند لیدز

ند لیدز جادوگر

در فیلم اشاره میشه که ند لیدز با جادوگری آشنایی داره و جادو به نوعی در خانواده آنها وجود داشته (او وقتی در خانه اش با حلقه جادویی استرنج پورتال باز میکنه، مادربزرگش اصلا تعجب نمیکنه و این نشون میده براش عادیه! ضمن اینکه در صحنه ای میبینیم که روی دیوار خانه آنها نوعی چاقوهای عجیب به چشم میخورد که اونم میتونه نشان دهنده ارتباط خانوادگی آنها با جادوگران باشه) اما در دنیای کمیک ما هرگز ندیدیم که ند چنین قدرت هایی داشته باشه. در این مقاله به طور کامل او را معرفی کردیم ولی بطور خلاصه میشه گفت که او خبرنگار "دیلی بیوگل" بود که در نهایت با همکارش «بتی برنت» ازدواج کرد (در فیلم قبلی هم نوعی رابطه بین او و بتی را شاهد بودیم). او در دنیای کمیک مدتی هم توسط هاب گابلین اریجینال یعنی «رادریک کینگزلی» شستشوی مغزی داده و تبدیل به هاب گابلین شد و ... ولی هرگز ندیدیم به قدرت های جادویی او اشاره بشه. پس این مساله در دنیای کمیک سابقه نداشته، نه؟ نه! چون اخیرا در کمیک معرکه "مرد عنکبوتی سیمبیوتی: حقیقت بیگانه" که حالت فلش بک داشت (یعنی داستانش در گذشته رخ میداد)، دیدیم که ند لیدز در قالب هاب گابلین به «بارون موردو» (از دشمنان اصلی دکتر استرنج) کمک میکنه تا کتابی به نام "کلام خدا" را از خانه بدزده که در نتیجه آن عالم حقیقت بهم میریزه و تغییر میکنه و موردو میشه «جادوگر اعظم» و ند هم میشه شاگرد او! پس او برای مدتی نسبتا کوتاه قدرت های جادویی در دنیای کمیک داشته!

 

157- آمریکا چاوز

امریکا چاوز

کانپست آرت های منتشر شده از فیلم نشان میدهند که ابتدا قرار بوده شخصیت محبوب سالهای اخیر مارول یعنی «آمریکا چاوز» نیز در این فیلم حضور داشته باشد! (برای آشنایی با این شخصیت، این مقاله را بخوانید). در واقع، اولش قرار بود فیلم "دکتر استرنج 2: مولتی ورس جنون" منتشر شود و سپس "راهی به خانه نیست" و شخصیت آمریکا چاوز هم در آن فیلم به عنوان دستیار استرنج معرفی گردد و سپس در "راهی به خانه نیست" وظیفه باز کردن پورتال ها به او سپرده شود. ولی همه گیری کرونا همه برنامه ها را خراب کرد و جای اکران این فیلم ها عوض شد. یعنی اول "راهی به خانه نیست" اکران شد و "دکتر استرنج 2" تا اردیبهشت 1401 تاخیر خورد. لذا سازندگان فیلم مجبور شدند از ند لیدز به عنوان کسی که پورتال باز میکند استفاده کنند! (توضیحاتی هم داده شد مبنی بر اینکه که جادو در خانواده او وجود داشته که در مورد قبلی بهش اشاره شد).

 

158- شیوه ای که اندرو گارفیلد ماسک از روی صورت برمیداره

اندرو گارفیلد - نو وی هوم

وقتی مادربزرگ ند با دیدن مرد عنکبوتیِ اندرو گارفیلد جیغ میزنه، او برای اینکه او را آرام کنه، ماسک از صورت خودش برمیداره تا نترسه ولی ما مشابه این صحنه را قبلا هم دیده بودیم؟ اگه گفتید کجا؟ درسته! "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 1"، جایی که اندرو میخواد اون پسر بچه رو از ماشین آتش گرفته نجات بده و برای اینکه نترسه به همین شکل ماسک از روی صورتش برمیداره تا بهش نشون بده یه آدم عادی پشت ماسک اسپایدرمن قرار داره! (خداییش دم مارول و اندرو خیلی گرم! چقدر اینا خوبن و به جزئیات توجه میکنن!).

  

160- نان پرتاب کردن زندایا!

نان پرتاب کردن زندایا!

صحنه اولین برخورد بین زندایا و ند با مرد عنکبوتیِ اندرو گارفیلد نه تنها بسیار هیجان انگیزه بلکه خیلی هم بامزه است. گارفیلد در یکی از مصاحبه های خودش گفته که ایده پرتاب نان به سوی او از سوی ام جی، توسط خود زندایا و به صورت فی البداهه مطرح شد تا ببینه حس عنکبوتی او چطور بهش واکنش نشان میده. میگن اولش زندایا چیزای دیگه ای از روی میز مثل شمعدان برمیداشته تا از خودش در مقابل اندرو محافظت کنه. ولی بعد از چند برداشت، او یه سبد نان برداشت و پرسید "میتونم فقط نون بهش پرتاب کنم؟" و کارگردان هم پاسخ داد: "آره، بهش نون پرتاب کن"!

 

161- شیوه ای که توبی سلام میده

سلام دادن توبی مگوایر

وقتی پیترِ توبی مگوآیر از پورتال وارد میشه، نوعی که سلام میده ما رو به یاد اون صحنه ای میندازه که تو فیلم سال 2002 به مری جین (کرستن دانست) واکنش نشون داد (وقتی به اشتباه فکر میکنه مری جین بهش دست تکون داده!) و البته بدجوری ضایع شد ...!

 

162- ساختمان "کرایسلر"

ساختمان کرایسلر

وقتی پیتر پارکرِ توبی مگوآیر از ند و ام جی میپرسه که آیا پیتر پارکرِ تام هالند جای خاصی داره که در این جور مواقع بهش پناه میبره تا با خودش خلوت کنه، خودش رو مثال میزنه که برای خودش چنین مکانی ساختمان "کرایسلر" بوده. چون ما در فیلم "مرد عنکبوتی 1" دیدیم که پس از مرگ عمو بن او در بالای این ساختمان نشسته و داره گریه میکنه. در هر حال، اینو بدونید که "ساختمان کرایسلر" (Chrysler Building) نام یکی از بلندترین ساختمان‌های جهان و از نمادهای شهر نیویورک است. این ساختمان 319 متر ارتفاع دارد و تا پیش از ساخته شدن ساختمان "امپایر استیت"، بلندترین ساختمان جهان بود.

 

163- ساختمان "امپایر استیت"

امپایر استیت

پیتر پارکرِ اندرو گارفیلد هم میگه که در دنیای خودش این مکان که براش معنای خاصی داره، ساختمان "امپایر اِستِیت" هستش که منظره (view) قشنگی هم داره. ما در سری فیلم های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" نماهای زیبایی از این ساختمان دیده بودیم.

 

164- پشت بام دبیرستان پیتر پارکر

پشت بام دبیرستان پیتر پارکر

ام جی میگه که میدونه که مکانی که برای پیترِ تام هالند مهمه کجاست که ممکنه الانم اونجا باشه که حدسش درسته و پیتر را روی پشت بام دبیرستانش پیدا میکنن که در حال سوگواری هستش. ما قبلش هم در سکانسی دیده بودیم که پیتر و ام جی در آنجا در کنار هم بودند تا از شلوغی اطرافشون فرار کنند و سپس ند بهشون ملحق شد. و البته این مکان بسیار برای این پیتر منطقی جلوه میکنه چون در MCU، پیتر بیشتر در محله خودش "کویینز" فعال بوده و هنوز به شکل برجسته ای در منهتن حضور نداشته که بخواد ارتباط خاصی با ساختمان ها بزرگی مثل "کرایسلر" و "امپایر استیت" ارتباط برقرار کنه.

 

165- ترک کردن حرفه عنکبوتی

ترک کردن مردعنکبوتی

وقتی پیترِ تام هالند با بقیه پیترها روبرو میشه حسابی داغونه. مرگ زن عمو می باعث شده بسیار تلخ و انتقام جو بشه. ضمن اینکه او خودش رو هم مقصر میدونه. اینجاست که به اونا میگه که دیگه براش مهم نیست که چه بلایی سر خبیث ها میاد و اینکه "دیگه بسه" (I am done) و میخواد مرد عنکبوتی نباشه. این قضیه ترک کردن حرفه مرد عنکبوتی بارها و بارها در دنیای کمیک اتفاق افتاده که اولین آن در شماره 50 "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" بود (اینجا ترجمه شده) و ما قبلا یه مقاله اختصاصی درباره ش تو سایت نوشته بودیم. در فیلم "مرد عنکبوتی 2" هم دیدیم که پیترِ توبی مگوآیر پس از از دست دادن قدرت های فوق بشری خودش تصمیم به این کار میگیره. در "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" نیز اندرو پس از مرگ گوئن این کارو میکنه.

 

166- کشته شدن عمو بن

کشته شدن عمو بن

پیترِ توبی برای آروم کردن پیترِ تام هالند و اینکه بهش نشون بده او هم داغ از دست دادن عزیزانش رو کشیده، میگه که عمو بن خودش را از دست داده که اشاره داره به واقعه تاسف باری که در "مرد عنکبوتی 1" دیدیم و او مثل دنیای کمیک به خاطر خودخواهی خودش جلوی اون سارق رو نگرفت که باعث شد در نهایت عموی عزیزش کشته بشه.

 

167- کشته شدن گوئن استیسی

کشته شدن گوئن استیسی

پیترِ اندرو گارفیلد هم میگه که عشق خودش یعنی «گوئن استیسی» را از دست داده که حتما میدونید اشاره داره به وقایع تلخ فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" که در نتیجه آن گوئن (با بازی ماندگار «اِما استون») به دست گرین گابلین (هری آزبورن) کشته شد که البته اقتباسی بود از داستان تاریخی "مرگ گوئن استیسی" (اینجا ترجمه شده است).

 

168- "دوست خوب محله"

محله مردعنکبوتی

اندرو سپس توضیح میده که پس از مرگ گوئن سعی کرد که همچنان "مرد عنکبوتی، دوست خوب محله شما" (Friendly Neighborhood Spider-Man) باشه چون گوئن اگر زنده بود دوست داشت اینطور باقی بمونه و ... خوانندگان داستان های اسپایدرمن میدانند که او دوست دارد خودش را با همین لقب خطاب کند و آن را به اشکال گوناگون در جملات خود به کار میبرد (این مقاله را بخوانید). به طور مثال میگوید: " مرد عنکبوتی، دوست خوب محله در خدمت شماست" و ... نکته مهم و اصلی درباره آن این است که به طور کامل و موثری نشان دهنده شخصیت خاکی و روزمره پیتر پارکره که به همین دلیل هم میشه باهاش ارتباط گرفت.

و البته خود پیترِ تام هالند نیز در انتهای مصاحبه خودش با جیمسون از همین لقب برای برای خودش استفاده میکند: "مرد عنکبوتی دوست خوب محله شما به دعای خیر شما نیاز داره":

دوست خوب محله مرد عنکبوتی

و از یاد نبریم که این لقب قبلا در فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه" نیز به کار رفته بود (آیتم شماره 7 از این مقاله را بخوانید).

 

169- معالجه شدن لیزارد

لیزارد

پیترِ اندرو گارفیلد میگه که لیزارد رو بسپارن بهش چون یه بار اونو مداوا کرده و بازم میتونه این کار رو بکنه. این اشاره داره به انتهای فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 1" که پادتنی که سروان استیسی از طرف گوئن بهش داد را استفاده کرد تا لیزارد را به حالت دکتر کرتیس کانرز برگرداند.

 

170- اشاره به خبیث شدن و کشته شدن ند لیدز در دنیای کمیک

ند لیدز - هاب گابلین

ند لیدز از پیتر شماره 2 (توبی) میپرسه که آیا او هم دوست صمیمی داشته؟ او هم جواب میده بله داشته ولی پس از اینکه سعی کرد بکشتش، تو بغلش جان داده (!). این مساله که به تبدیل شدن هری به گرین گابلین دوم و کشته شدن او در "مرد عنکبوتی 3" اشاره داره، باعث وحشت ند میشه که نکنه چنین سرنوشتی در انتظار او هم باشه! (بیچاره خودش میاد و به پیتر قول میده که به یک ابرشرور تبدیل نشه و سعی نکنه که بکشتش!!).

و البته در دنیای کمیک هم چنین شد و ند لیدز پس از آنکه به «هاب گابلین» تبدیل شد، به قتل رسید (این مقاله را بخوانید). البته او اخیرا دوباره برگشت و معلوم شد که در تمامی این سالها زنده بوده!

 

171- احساس گناه و عذاب وجدان

گناه مردعنکبوتی

پیتر پارکر در MCU خیلی خوب به ذات این شخصیت در دنیای کمیک وفادار بوده و در این مقاله دو قسمتی و دیگر مقالات سایت هم مثال های فراوانی بهتون ارائه دادیم که شخصیت پردازی او چقدر دقیق و مطابق با کمیک ها بوده است. در صحنه ای که او به ام جی میگوید "من زندگی تو را خراب کردم" (I ruined your life)، هم ما به یاد این میفتیم که این شخصیت در دنیای کمیک هم بارها و بارها و بارها خودش رو مقصر مرگ عزیزان خودش دونسته و عذاب وجدان گرفته. و ام جی هم چقدر خوب بهش دلداری و اطمینان میده که در کنارش باقی میمونه که این هم با شخصیت پردازی قدرتمندانه او در دنیای کمیک مطابقت داره.

و البته این صحنه ما رو به یاد صحنه رومانتیک در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" بین پیتر و گوئن میندازه:

عاشقانه مردعنکبوتی

(اونجا پیتر با دستاش صورت گوئن رو گرفته بود، اینجا ام جی صورت پیتر رو!)

 

172- سرنوشت نامعلوم مری جین و گربه سیاه در دنیای اندرو گارفیلد

مری جین اندرو گارفیلد

محبت عمیق بین پیتر و ام جی باعث میشه پیترشماره 2 (توبی) از پیتر شماره 3 (اندرو) بپرسه که آیا دختری در زندگیش هست یا نه. او هم میگه که نه و وقتی برای امور پیتر پارکری نداره. خب این جمله نشون میده که بعد از مرگ گوئن هنوز نتونسته خودش رو راضی کنه که با دختر دیگری رابطه برقرار کنه و خودش رو غرق حرفه اسپایدرمنی کرده. این در حالیه که صحنه های مربوط به مری جین با بازی «شایلین وودلی» از "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" حذف شدند و شخصیت «فلیشیا هاردی» (گربه سیاه) نیز در این فیلم معرفی شد و همانطور که در این مقاله گفته بودیم، قرار بود در "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3" هر دوی این شخصیت ها که در دنیای کمیک سابقه اینکه معشوقه پیتر باشند را دارند، برگردند. ولی حالا که چنین جمله ای را از زبان اندرو میشنویم پس آیا او هنوز با مری جین و فلیشیا در دنیای خودش آشنا نشده؟ یا اینکه ملاقات کرده ولی رابطه ای بینشون برقرار نشده؟

 

173- ازدواج مرد عنکبوتیِ توبی مگوآیر و مری جین؟

ازدواج مرد عنکبوتیِ توبی مگوآیر و مری جین؟

خب ما در پایان "مرد عنکبوتی 3" دیدیم که پیتر و مری جین علیرغم تمام مشکلات و سختی ها و بلاهایی که پیتر سر مری جین آورد، با هم به نوعی آشتی کردند. در این فیلم هم وقتی پیتر شماره 3 از پیتر شماره 2 میپرسه که آیا کسی در زندگیش هست، او پاسخ میده که قضیه اش پیچیده است ولی تونسته رابطه اش را با مری جین دنیای خودش به سرانجام برسونه. آیا این نشون میده که آنها با هم ازدواج کرده اند؟ (که در دنیای کمیک سابقه داشته. این مقاله را بخوانید) آیا آنها بچه دار شده اند؟ (که اونهم در دنیای کمیک سابقه داشته. این مقاله را بخوانید).

  

174- باز خلق میم مشهور مرد عنکبوتی

یکی از معروف ترین و بامزه ترین "میم" (meme) های اینترنت تحت عنوان pointing spider-man شناخته میشود که در آن دو یا چند مرد عنکبوتی با انگشت به هم اشاره میکنند (این میم اونقدر معروف بوده که در صحنه پس از تیتراژ انیمیشن "سفر به دنیای عنکبوتی" هم بکار رفت!). خاستگاه این میم ، اولین سریال کارتونی مرد عنکبوتی در دهه 60 میلادی میباشد که کلا منبع خلق میم های بامزه زیادی بوده است! در بخش دوم از اپیزود 19 از فصل 1 این سریال (که اسمش "هویت دوگانه" بود)، پیتر پارکر با بازیگری که به تبهکاری روی آورده بود (با نام «چارلز کامئو»!) رو در رو شد. در واقع آقای کامئو خودش را جای اسپایدرمن جا زده بود تا آثار هنری را به سرقت ببرد. سپس مرد عنکبوتی واقعی جلویش را میگیرد و آنها با انگشت دست خود به هم اشاره و یکدیگر را به تقلبی بودن متهم میکنند و این صحنه منبع صدها میم شده است!

میم اشاره مرد عنکبوتی انگشت

در فیلم "راهی به خانه نیست" دست کم در دو صحنه به این میم ادای احترام میشود. یکی وقتی تام، توبی و اندرو در آزمایشگاه مشغول درست کردن علاجی برای درمان ابرشرورهای فیلم هستند:

ایستراگ راهی به خانه نیست

و دیگری وقتی که در مجسمه آزادی داشتند فکر میکردند که چطور با خبیث ها مبارزه کنند:

ایستراگ فیلم اسپایدرمن راهی به خانه نیست

همانطور که در این مقاله گفته شد، سازندگان فیلم اعلام کردند که ایده صحنه اول به صورت فی البداهه از سوی اندرو گارفیلد مطرح شده بود.

 

175- تارهای اُرگانیک توبی مگوآیر!

 تارهای اُرگانیک توبی مگوآیر!

پیتر شماره 2 با دیدن کارتریج مایع تارعنکبوتی وب شوترهای تام هالند تعجب میکنه. دلیلش هم واضحه چون در دنیای خودش وب شوتر نداشته و تارهایش به صورت اُرگانیک از بدنش بیرون می آمد و نیاز نداشت تارهای غیراُرگانیک برای خودش درست کنه. این مساله برای دیگر پیتر پارکرها هم بسیار جای تعجب داره و یه جورایی چندششون میشه! در هر حال، در دنیای کمیک هم پیتر پارکر همواره از تار مصنوعی و تار انداز استفاده کرده به جز یکی دو مقطع خیلی کوتاه که دارای تارهای اُرگانیک شد (این مقاله را بخوانید). گفته میشه سم ریمی ایده تارهای ارگانیک رو از کارگردان برجسته سینما یعنی «جیمز کامرون» گرفته بود که در دهه 90 میلادی خیلی تلاش کرد فیلم سینمایی مرد عنکبوتی رو بسازه ولی به دلیل رایت سینمایی پیچیده این شخصیت نتونست (این مقاله را بخوانید). کامرون در فیلمنامه ای که خودش برای این فیلم نوشته بود از تارهای اُرگانیک استفاده کرده بود.

 

176- مصاحبه مردعنکبوتی با جیمسون

مصاحبه پیتر با جیمسون

پیتر یک مکان دورافتاده و متروکه مثل "مجسمه آزادی" را انتخاب میکنه تا با شرورها روبرو بشه و آنها را معالجه کنه. البته به قول خودش میگه که دلیل دیگر این کار این بود زیرا مجسمه آزادی سمبل "شانس دوباره" است و زن عمویش بهش یاد داده که هر کسی لیافت به شانس دوباره را دارد (مجسمه آزادی در سالهای دور اولین چیزی بود که مهاجرین به آمریکا که با کشتی به این کشور می آمدند و به دنبال یک زندگی و شانس جدید بودند، میدیدند). در هر حال، پیتر از اونجا به جی. جونا جیمسون زنگ میزنه و با قبول اشتباهات خودش از مردم جهان میخواد تا براش آرزوی موفقیت کنند. در دنیای کمیک هم سابقه داشته که مرد عنکبوتی با جیمسون مصاحبه کنه به ویژه در سالهای اخیر که در جریان یکی از آنها در سری کمیک بوک های "مرد عنکبوتی خارق العاده"، جیمسون از هویت مخفی پیتر پارکر باخبر شد.

 

177- جِناس

جناس - مردعنکبوتی

در زبان انگلیسی یکی از صنایع ادبی، alliteration است که در فارسی میتوان آن را "جناس" دانست (البته در شعر و ادبیات فارسی انواع بیشتری از جناس وجود دارد) و وقتی که حرف اول چند کلمه پشت سرهم یکسان باشد به آن alliteration میگویند. مثلا در مصرع اول این شعر، تکرار حرف "خ" در ابتدای چند کلمه، جناس تشکیل داده است ("خیزد"، "خروش" و "خروس":

بدان گه که خیزد خروش خروس         ز درگاه برخاست آوای کوس

و اما در دنیای کمیک، «استن لی» استاد استفاده از جناس بود، به ویژه در خلق اسامی مثل Peter Parker، Bruce Banner، Matt Murdock و ... که باعث میشد بهتر در ذهن خواننده باقی بمانند. او در نوشتن دیالوگ برای برخی از شخصیت ها نیز از جناس استفاده میکرد که یکی از آنها جیمسون بود (تازه خود جیمسون با داشتن سه تا J در نام و نام خانوادگی اش از رکورد داران جناس در دنیای کمیک است!). در فیلم هم می بینیم که جیمسون در ابتدای مصاحبه با پیتر و خطاب به او، از جمله ای استفاده میکند که در آن جناس بکار رفته که اشاره به سبک گویش او در دنیای کمیک دارد:

What pernicious propaganda are you peddling? (این دفعه دیگه میخوای چه تبلیغات مخربی رو پخش کنی؟"

(همانطور که دیدید حرف P در ابتدای سه کلمه تکرار شد و جناس شکل داد)

 

178- کمر توبی مگوآیر!

کمر درد مردعنکبوتی

پیتر شماره 2 به پیتر شماره 3 میگه که به خاطر تاب خوردن های متوالی کمرش گرفته و اینجاست که پیتر 3 بهش پیشنهاد میده که قولنج کمرش رو بشکنه و اتفاقا این کارش جواب هم میده. این کمر توبی مگوآیر هم واسه خودش قضیه داره و به فیلم "مرد عنکبوتی 2" اشاره میکنه که وقتی میخواست چک کنه ببینه قدرت هاش برگشتن یا نه، پرید و سقوط کرد و کمرش آسیب دید! ولی قضیه اش به همین جا ختم نمیشه. در واقع همانطور که در این مقاله هم گفته بودیم، این صحنه و دیالوگ یک شوخی بود با اتفاقاتی که در پشت صحنه برای توبی مگوآیر افتاده بود. یعنی بعد از حضور در نقش اسپایدرمن، توبی حسابی مطرح شد و مورد توجهات بسیاری قرار گرفت. حتی در سال 2003 هم در فیلم Seabiscuit به عنوان نقش اصلی ظاهر شد. ظاهراً توبی در حین فیلمبرداری فیلم مذکور از ناحیه کمر دچار آسیب دیدگی شد و بنابراین گفت که نمیتواند در "مرد عنکبوتی 2" حضور پیدا کند (البته خیلی ها هم میگن که توبی خواستار افزایش دستمزد خودش بود و کمرش را بهانه می کرد!) ریمی و استودیو هم بلافاصله رفتند دنبال گزینه های دیگری مثل «جیک جیلنهال» که هم از نظر ظاهری به مگوآیر شباهت داشت و هم آن موقع نامزد واقعی «کرستن دانست» (بازیگر نقش مری جین) بود. اما درست در لحظه آخر مگوآیر تصمیم گرفت به نقش خود برگردد و چه خوب که این اتفاق افتاد چون این فیلم بدون توبی مگوآیر اصلاً معنی نداشت!

 

179- اشاره به از دست دادن قدرت های عنکبوتی

از دست دادن قدرت عنکبوتی

پیتر 2 هنگام صحبت با دیگر پیترها اشاره میکنه که یه بار تارهای ارگانیکش دچار انسداد (web block) شدند. خودش میگه دلیلش نوعی "بحران روحی" بوده و این اشاره داره به زمانی که در فیلم "مرد عنکبوتی 2" قدرت هایش را از دست داد و تارهایش کار نمیکردند.

 

180- تمام شدن تار عنکبوتی

تار عنکبوتی تمام شدن

وقتی دارن درباره تارهای ارگانیک توبی حرف میزنند، پیتر شماره 3 (اندرو) بهش میگه "خوش به حالت چون من باید مدام در آزمایشگاه برای خودم تار درست کنم و خیلی وقتها هم تارهام تموم میشه". این اشاره داره به اینکه در دنیای کمیک بارها کارتریج های مرد عنکبوتی هنگام نبرد یا موقع تاب خوردن خالی شدن و همانطور که در این مقاله گفتیم این مساله یکی از کلیشه های رایج داستان های اوست.

 

181- اشاره به سیمبیوت ونوم

اشاره به سیمبیوت ونوم

پیتر شماره 1 از دیگر پیترها میپرسه که دیوانه وار ترین خبیث هایی که باهاشون مواجه شدن رو نام ببرن. پیتر شماره 2 میگه که یه بار با یه "بیگانه فضایی که از یه ماده سیاه لزج درست شده بود" جنگیده که به وضوح اشاره داره به سیمبیوت فضایی ونوم در فیلم "مرد عنکبوتی 3".

 

182- اشاره به ثانوس

اشاره به ثانوس

پیتر شماره 1 با شنیدن صحبت توبی درباره ماده سیاه فضایی، میگه که اونم با یک بیگانه جنگیده (هم در زمین، هم در فضا). میگه رنگش "بنفش" بوده که مشخصا داره به «ثانوس» اشاره میکنه که خدابیامرز پوستش این رنگی بود!

 

183- اشاره به راینو

اشاره به راینو

پیتر شماره 3 هم با شنیدن این حرفا میگه دشمناش در مقایسه با دشمنای اونا "بی خودتر" هستند و مثال میزنه که با یه "مرد روس که داخل ماشینی کرگدن مانند بود" مبارزه کرده که اشاره داره به خبیثی به نام راینو (الکسی سیستوویچ) که از دشمنانش در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" بود.

 

184- "تو شگفت انگیزی"

"تو شگفت انگیزی"

توبی مگوآیر با شنیدن صحبت های پیتر شماره 3 حس میکنه که او از عدم اعتماد بنفس رنج میبره و برای اینکه بهش روحیه بده میگه " تو شگفت انگیزی" و این کلمه "شگفت انگیز" (Amazing) علاوه بر اینکه به عنوان اولین سری کمیک ماهانه مرد عنکبوتی اشاره داره، دلالت داره به عنوان سری فیلم های اندرو یعنی "مرد عنکبوتی شگفت انگیز".

 

185- ادای احترام به لباس کلاسیک الکترو

لباس الکترو

ظاهر جدید الکترو خیلی باحاله و زمین تا آسمون با اون ظاهر آبی رنگ فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" فرق کرده. مخصوصا اون ستاره زرد که وقتی شارژ میشه روی صورتش مشاهده میکنیم که دقیقا اشاره داره به ماسک کلاسیک این شخصیت در دنیای اصلی مارول.

 

186- ژست پیتر شماره 3 در هوا

ژست پیتر شماره 3 در هوا

وقتی مرد عنکبوتیِ شماره 3 دوباره با الکترو روبرو میشه، بهش میگه "هی مَکس، دلم واست تنگ شده بود" که ژست او ما رو به یاد ژست مرد عنکبوتی در ابتدای انیمیشن تحسین شده "سفر به دنیای عنکبوتی" میندازه!

 

187- پیتر شماره 2 با لیزارد روبرو نشده بود؟

ایستراگ کانرز

توبی مگوآیر با دیدن لیزارد واکنش خاصی نشون نمیده و موقع مبارزه باهاش هم به چیز خاصی اشاره نمیکنه و این یعنی در دنیای خودش با لیزارد روبرو نشده. این در حالیه که ما در سری فیلم های سم ریمی از اسپایدرمن، دکتر کانرز با بازی «دیلان بیکر» رو داشتیم که استاد دانشگاه پیتر بود و هواداران میخواستند بدونن که بالاخره مثل دنیای کمیک به لیزارد تبدیل میشه یا نه.

 

188- یادآوری حرکتی که مرد عنکبوتیِ توبی مگوآیر روی هری آزبورن اجرا کرد!

یادآوری حرکتی که مرد عنکبوتیِ توبی مگوآیر روی هری آزبورن اجرا کرد!

وقتی پیتر شماره 1 داره با مرد شنی مبارزه میکنه، تاری به سمت جرثقیل پرتاب میکنه که باعث میشه پیتر شماره 3 بهش برخورد کنه! این صحنه اشاره ای است به نحوه های که توبی مگوآیر در "مرد عنکبوتی 3"، هری را که به گابلین جدید تبدیل شده بود زمین گیر کرد!

 

189- کامیون پر از شن

کامیون پر از شن

فلینت مارکو (مرد شنی) از شن های روی یک کامیون استفاده میکنه تا خودش رو هنگام نبرد تقویت کنه و ما رو به یاد صحنه ای انداخت در "مرد عنکبوتی 3" که پلیس ها در خیابان بهش مشکوک شدن و خودش را در کامیونی پر از شن مخفی کرد و بعدش در حالی که بزرگتر شده بود، بیرون آمد.

 

190- اشاره به لقب معروف «انتقام جویان»

اشاره به لقب معروف «انتقام جویان»

کاملا معلومه که مردان عنکبوتی ابتدا هنگام مبارزه با لیزارد، مردشنی و الکترو به دلیل عدم هماهنگی دارن سوتی زیاد میدن و شانسی برای پیروزی ندارن. یک دلیل دیگه ش اینه که پیتر شماره 2 و 3 در دنیای خودشون عضو هیچ تیم ابرقهرمانی نبودن و تجربه کارگروهی ندارن. ولی پیتر شماره 1 اینطور نیست و بهشون میگه که سابقه عضویت در گروه "انتقام جویان" را در کارنامه خودش داره. شنیدن انتقام جویان باعث تعجب دیگران میشه زیرا در دنیای خودشون انتقام جویان ندارن (اندرو حتی فکر میکنه که اسم یه گروه موسیقیه!). در نتیجه، پیتر 1 در توصیف این تیم از عبارت "قوی ترین قهرمانان جهان " (Earth’s Mightiest Heroes) استفاده میکنه که لقب انتقام جویان در دنیای کمیک است و تونی استارک هم در فیلم "اونجرز 1" از همین عبارت برای توصیف انتقام جویان در مکالمه اش با «لوکی» استفاده کرده بود.

  

191- "عاشقتونم"!

عاشق مرد عنکبوتی

علیرغم اینکه سه مرد عنکبوتی فیلم دارای تفاوت هایی از نظر نحوه به تصویر کشیدن شخصیت خود هستند اما وقتی به هم میرسند فوراً با هم ارتباط برقرار میکنند. تو سکانسی که دارن خودشون رو آماده میکنند تا با خبیث ها بجنگن، پیتر 3 (اندرو گارفیلد) در حرکتی غافلگیرکننده بقیه رو بغل میکنه و بهشون میگه دوستشون داره!

"Wait Wait Wait Wait... I Love You Guys!"

"وایسید، وایسید، وایسید وایسید ..  عاشقتونم! "

نکته بامزه اینجاست که اون دو پیتر دیگر نمیدونن چطور باید واکنش نشون بدن و یک لبخند زورکی میزنن و میگن "ممنون"! کلا این دیالوگ و صحنه ای که شاهدش هستیم بانمک از آب درآمده و یکی از دلایل متعددی هستش که باعث شده نقش آفرینی اندرو گارفیلد در این فیلم اینقدر خوب و موثر باشه. اما از سوی دیگر، این دیالوگ نشون میده که او پس از مرگ گوئن همچنان افسرده است و دچار تلاطمات عاطفی میشه.

و اما خود گارفیلد گفته که این جمله به صورت کاملا فی البداهه به ذهنش رسیده و اونو بر زبان آورده چون واقعا توبی و تام را دوست داره (عکس العمل آنها نیز نشان میده از شنیدنش جا خورده اند). در هر حال این جمله و این صحنه خیلی به مذاق طرفداران خوش آمد و بار دیگر نشان داد اندرو چقدر شخصیت مرد عنکبوتی رو دوست داره و نقشش رو با جون و دل بازی میکنه.

 

192- لیزارد/مرد شنی

 لیزارد/مرد شنی

جوری که لیزارد روی سینه پیتر شماره 3 قرار میگیره مارو به یاد صحنه مشابه دیگری با الکترو در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" میندازه.

 

193- نحوه تار زدن به لیزارد

نحوه تار زدن به لیزارد

جوری که پیتر شماره 3 به لیزارد تار میزنه از "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" گرفته شده.

 

194- نحوه استفاده از تار برای انتقال سریع به بالای ساختمان

جوری که پیتر شماره 3 از تارهای خودش استفاده میکنه رو قبلا از او برای بالا رفتن از ساختمان "آزکورپ" در فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز" دیده بودیم (میزان دقت و توجه مارول به جزئیات دیگه داره ترسناک میشه!).

 

195- وسیله ای که باهاش مرد شنی را درمان میکنند

اون دستگاه سه شاخه ای که باهاش مردشنی را درمان میکنند شبیه به دستگاه شتاب دهنده ذرات است که در "مرد عنکبوتی 3" باعث شد فلینت مارکو به قدرت های فوق بشری خودش دست پیدا کنه.

 

196- مردشنی به صورت انسانی در می آید

مردشنی به صورت انسانی در می آید

متاسفانه سازندگان فیلم به دلیل محدودیت های کرونا نتوانستند از وجود «توماس هیدن چرچ» بازیگر نقش مرد شنی در این فیلم بهره ببرند و او فقط صداپیشه کاراکتر مردشنی بوده (شاید به همین خاطره که در طول فیلم او را تنها در هیبت مرد شنی میبینیم که توسط رایانه ساخته شده است). به همین دلیل سازندگان فیلم صحنه ای که او مداوا میشود را عیناً از فیلم "مرد عنکبوتی 3" برداشته اند! (تِم موسیقی به کار رفته در این صحنه هم از سری فیلم های اسپایدرمن ساخته سم ریمی به عاریت گرفته شده است). همچنین گفته میشه جان واتس (کارگردان "راهی به خانه نیست") به جای آقای چرچ صحنه های مربوط به مردشنی را به صورت موشن کپچر سر صحنه فیلمبرداری ایفا کرده تا متخصصین ساخت جلوه های ویژه از حرکات او برای ساخت مردشنی به صورت رایانه ای استفاده کنند.

 

197- نبرد با لیزارد در آزمایشگاه

نبرد با لیزارد

ند نمیتونه پورتالی که باز کرده رو ببنده و همین باعث میشه لیزارد بره دنبالشون و شاهد نبرد و تعقیب و گریزی در آزمایشگاه باشیم که ادای احترامی است به صحنه جالب مبارزه پیتر و لیزارد در فیلم "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 1" که داخل آزمایشگاه مدرسه پیتر اتفاق افتاد.

 

198- لیزارد به صورت انسانی در می آید

لیزارد به صورت انسانی در می آید

درست مثل توماس هیدن چرچ، آقای «ریس ایفانز» بازیگر نقش دکتر کانرز/لیزارد در"مرد عنکبوتی شگفت انگیز 1" نتونست به خاطر محدودیت های کرونایی سر صحنه فیلمبرداری این فیلم حضور یابد و او فقط به جای لیزارد حرف زد. بنابراین سازندگان فیلم از صحنه های آرشیوی "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 1" برای صحنه ای که مداوا میشود استفاده کردند.

 

199- "من که عددی نیستم"

"من که عددی نیستم"

وقتی الکترو به لطف مداخله دکتر اختاپوس شکست میخوره و درمان میشه، به اسپایدرمن (اندرو گارفیلد) میگه که دوباره برگشته به اون وضعیت قبلی که هیچ عددی نبود! اندرو هم بهش میگه که هرگز اینطور نبوده. این دیالوگ از همون دیالوگ معروف "مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" گرفته شده که پیتر در ابتدای فیلم جون مکس دیلون رو در خیابان نجات میده (هنگام تعقیب و گریز با الکسی سیستوویچ). اگه یادتون باشه اونجا هم وقتی مکس شنید که مرد عنکبوتی اسمش رو صدا زد خیلی تعجب کرد و گفت که هیچ عددی نیست (I am Nobody) و اندرو هم بهش گفت که اون چشم و گوششه و برای خودش کسیه (You are somebody) .

 

200- اشاره به محله مرد عنکبوتی

اشاره به محله مرد عنکبوتی

مکس وقتی داره با پیتر (اندرو) حرف میزنه بهش میگه که اون (یعنی پیتر) اهل کوئینز هستش. در دنیای کمیک هم میدونید که مرد عنکبوتی اهل همین محله (این مقاله را بخوانید).

 

201- مایلز مورالز

مایلز مورالس

در ادامه یه اشاره اساسی داریم به «مایلز مورالز»! میدونید که مایلز مورالز یک اسپایدرمن سیاه پوست و نوجوانه که خیلی هم در ده سال گذشته محبوب شده (این مقاله رو بخونید تا کامل باهاش آشنا بشید. برای خوندن کمیک هاش به زبان فارسی هم بروید اینجا). مکس به پیتر (اندرو) میگه که همیشه تصور میکرده مرد عنکبوتی که به همه آدم های نیازمند کمک میکرده، یک سیاه پوسته. در ادامه میگه "باید یه جایی اون بیرون یه مرد عنکبوتی سیاه پوست باشه" که دقیقا منظورش کسی مثل مایلز مورالزه!

 

202- "سعی میکنم بهتر باشم"

"سعی میکنم بهتر باشم"

اوکتاویوس که از دیدن پیتر پارکر خوشحاله، حالش رو میپرسه و او هم همون جمله ای رو میگه که در فیلم "مرد عنکبوتی 2" بهش گفت (تو اون صحنه ای که برای اولین بار با اکتاویوس ملاقات کرد و او هم گفت که کانرز بهش گفته دانشجوی باهوش ولی تنبلیه!): "سعی میکنم بهتر باشم" (Trying to do better)

 

203- لوکی!

ایستراگ لوکی

وقتی استرنج برمیگرده خیلی از دست پیتر شاکیه! میگه: "تو منو 12 ساعت تو گرند کنیون آویزون نگه داشتی!". آدم یاد بلایی میفته که خود استرنج سر «لوکی» در فیلم "ثور 3" آورد و وقتی برگشت گفت: "30 دقیقه است دارم میفتم!".

 

204- پس اون ایستراگ دکتر استرنج در "مرد عنکبوتی 2" چی شد؟!

پس اون ایستراگ دکتر استرنج در "مرد عنکبوتی 2" چی شد؟!

پیتر شماره 1، دکتر استرنج رو به پیتر شماره 2 نشون میده و میگه "این همون جادوگریه که درباره ش بهت گفتم". واکنش توبی جوری نیست که انگار دکتر استرنج رو قبلا دیده باشه. این در حالیه که در این مقاله گفتیم در فیلم "مرد عنکبوتی 2" وقتی جیمسون داشت برای دکتر اختاپوس لقب انتخاب میکرد، یکی از اسامی که بهش پیشنهاد شد، دکتر استرنج بود. جیمسون هم گفت "اسم خوبیه ولی قبلا گرفته شده":

دکتر استرنج مرد عنکبوتی 2

به همین دلیل ما فکر میکردیم دکتر استرنج در دنیای فیلم های ریمی از مرد عنکبوتی وجود داره ولی انگار اشتباه میکردیم!

 

205- "اسپایدرمن میاد بیرون بازی کنیم؟"

"اسپایدرمن میاد بیرون بازی کنیم؟"

وقتی گرین گابلین حمله میکنه، میگه: "اسپایدرمن میاید بیرون بازی کنیم؟". این جمله براتون آشنا نیست؟ یه کم فکر کنید... آره خودشه! همون جمله ای که وقتی پیتر تو "مرد عنکبوتی 1" از بیمارستان به مری جین تلفن زد از گرین گابلین شنید!

 

206- جا خالی دادن مرد عنکبوتی

جا خالی دادن مرد عنکبوتی

جوری که پیتر شماره 1 از اون سلاح های تیغه دار گرین گابلین جا خالی میده ما رو به یاد نحوه جاخالی دادن توبی مگوآیر در فیلم نخست خود از همین سلاح ها میندازه!

 

207- سقوط ام جی

نحوه سقوط ام جی به سقوط دیگر معشوقه های پیتر پارکر در فیلم های قبلی اشاره دارد (مری جین و گوئن استیسی):

سقوط ام جی

سقوط مر یجین 

  

208- پیتر شماره 3، ام جی را نجات میدهد

نجات دادن مری حین

بهترین و احساسی ترین لحظه اسپایدرمن اندرو گارفیلد، در نبرد پایانی رقم خورد. بعد از اینکه گرین گابلین مانع تام هالند شد که ام‌جی را نجات دهد، اندرو سعی کرد کار ناتمام او را تمام کند. او در کسری از ثانیه اقدام به نجات ام جی میکنه (انگار که قبلا بارها و بارها صحنه رو تو ذهنش مرور کرده و فکر کرده که کاش فلان حرکت رو انجام میداده). در نتیجه بزرگترین اشتباه خودش رو در مرگ «گوئن استیسی» جبران میکنه و حالا سرانجام میتونه به زندگی عادی خودش برگرده. این صحنه به نوعی پایانی عالی رو رقم زد برای فرنچایز "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" که سونی از ما دریغ کرد (بغضی که وقتی با ام جی فرود اومدن در او میبینیم و نوع نگاه حزن انگیزی که به او میکنه فوق العاده است). و البته جوری که اندرو شیرجه میزد تا ام جی را بگیرد شبیه به مدلی است که توبی در "اسپایدرمن 1" شیرجه زد تا مری جین را نجات دهد (نوع پریدن، گرفتن ام جی در هوا و سپس تاری که به سمت بالا شلیک میکند):

مرد عنکبوتی نجات مری جین

 

209- بازی مرد عنکبوتی

بازی مرد عنکبوتی

وقتی پیتر شماره 1 سوار گلایدر گابلین میشود و با زدن مشت به آن و سپس استفاده از نارنجک خود گابلین آن را مجبور به فرود آمدن میکند، به یاد بازی Spider-Man: The Movie میفتیم که سال 2002 و براساس فیلم "اسپایدرمن 1" ساخته شد و هنگام مبارزه با گابلین میشد سوار گلایدر او شد و بهش مشت زد!

 

210- ظاهر گرین گابلین

ظاهر گرین گابلین

گرین گابلین موقع حمله به مردان عنکبوتی و دکتر استرنج، عینک حفاظ دار بر چشم زده که به نظر بسیار منطقی هم می آید چون او دیگر ماسک بر صورت ندارد و طبیعی است که وقتی بدون ماسک با گلایدر پرواز میکند، از عینک ایمنی استفاده کند تا چشمانش آسیب نبیند. ما قبلا هم در سریال کارتونی "مرد عنکبوتی: نامحدود" یک گرین گابلین با ظاهری مشابه را دیده بودیم (این مقاله را بخوانید تا با او آشنا شوید).

و همانطور که در آیتم شماره 4 این مقاله گفتیم، یکی از ظاهر های بکار گرفته نشده از گرین گابلین در فیلم "اسپایدرمن" سم ریمی او را با همچین عینکی نشان میداد:

 

 

211- ضربه مشابه با بازی Spider-Man PS4

وسط مبارزه نفس گیر و معرکه بین پیتر و گرین گابلین، او ضربه ای رو اجرا میکنه که از روی یکی از کامبوهای تمام کننده (Finisher) بازی اسپایدرمن برای کنسول PS4 برداشته شده است (با این تفاوت او پیتر آن را بدون استفاده از تار افکنی اجرا میکند).

ضربه بازی مردعنکبوتی

و البته در اپیزود شماره 10 از سریال "مرد عنکبوتی نامحدود" هم ضربه مشابه ای را از اسپایدرمن شاهد بودیم:

(احتمال اینکه حتی یک نفر از سازندگان "راهی به خانه نیست" این سریال بیخود را دیده و ازش الهام گرفته باشه، تقریبا صفره!)

 

212- کشته شدن با گلایدر

کشته شدن با گلایدر

پیتر شماره 1 چیزی نمونده بود که نورمن آزبورن را با گلایدر خودش به هلاکت برسونه (شاید اگر توبی دخالت نکرده بود این کارو میکرد). اینکه گرین گابلین با گلایدر خودش کشته بشه چیز جدیدی نیست و در قسمت های اول و سوم سری مرد عنکبوتی سم ریمی دیدیم که به ترتیب نورمن و هری بدین شکل کشته شدند. و البته همه اینا ریشه در دنیای کمیک بوک داره که در شماره 122 مرد عنکبوتی شگفت انگیز (اینجا ترجمه شده) نورمن پس از قتل گوئن استیسی و مبارزه ای جانانه با مرد عنکبوتی، توسط گلایدر خودش کشته شد (این مقاله را بخوانید).

 

213- مداوا شدن نورمن آزبورن

مداوا شدن نورمن آزبورن

در فیلم شاهد دوگانگی شخصیت بین نورمن و گابلین هستیم که البته ریشه در فیلم "مرد عنکبوتی 1" (2002) دارد. به همین دلیل وقتی در پایان پیتر شماره 1 گابلین را مداوا میکند، نورمن مثل آدم معصومی به تصویر کشیده میشود که انگار هیچی از اعمال شنیع خود وقتی در کنترل گابلین بود به یاد نمی آورد و حتی ابراز تاسف میکند! در دنیای کمیک، ابتدا به این شکل بود که نورمن دچار فراموشی میشد و یادش نمی آمد که گرین گابلین بوده. ولی همچنان یک آدم عوضی به تمام معنا بود. سپس اتفاقی می افتاد که دوباره به گابلین تبدیل میشد و دوباره روز از نو و روزی از نو! اما درمان نورمن آزبورن از چند سال پیش به یکی از موضوعات دنیای کمیک های اسپایدرمن تبدیل شده است. به طور مثال در شماره 31 از کمیک "مرد عنکبوتی برتر" (اینجا ترجمه شده است) دیدیم که مرد عنکبوتی چطور از طریق ربات های عنکبوتی تونست محلول ضد گابلینی به نورمن (که تغییر قیافه داده بود) تزریق و باعث بشه او دیگر جنون گابلینی نداشته باشه (البته او بعدا به این نتیجه رسید که برای نابودی مرد عنکبوتی نیاز داره که دوباره فرمول گابلینی را به خودش تزریق کنه). اما اخیراً و در شماره 50 از سری جدید "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" که اینجا ترجمه شده است، «سین ایتر» با یک تفنگ جادویی و به دلیل دسیسه های خبیثی به نام «کیندرد»، گناهان نورمن آزبورن را از او گرفت و او کاملا به یک آدم خوب تبدیل شد!

 

214- سریال لوکی

سریال لوکی

شکاف های میان بعدی که دکتر استرنج خیلی سعی داره با جادوی خودش آنها را ببنده، به رنگ بنفش و یادآور دنیاهای موازی یا بهتره بگیم خطوط زمانی مختلف هستند که اولین بار در سریال "لوکی" دیدیمشون!

  

215- خبیث های دیگری که داشتند وارد جهان MCU میشدند

وقتی دکتر استرنج داره سعی میکنه شکاف بین مولتی ورس را ببنده، ما به نوعی سایه خبیث هایی را میبینیم که دارن سعی میکنن وارد دنیاشون بشن که در میان اونا هواداران تیزبین مرد عنکبوتی، کریون شکارچی، راینو، عقرب، مرد عنکبوتی برتر (که شاید مرد عنکبوتی شش دستی از دنیای شماره 92100 باشه) و حتی گربه سیاه را مشاهده کردند! (این ویدئو را حتما تماشا کنید). 

 

216- صحنه بغل کردن مردان عنکبوتی

سه مرد عنکبوتی

آخرین لحظه بین یه مرد عنکبوتی مربوط میشه به لحظه ماندگاری که پیترِ تام هالند دو مرد عنکبوتی دیگر را به صورت پرشوری در آغوش میکشه. تام هالند در مصاحبه اش با هالیوود ریپورتر فاش کرد که این صحنه از صحنه ای واقعی که سر صحنه فیلمبرداری بین آنها اتفاق افتاد، الهام گرفته. یعنی هنگام فیلمبرداری سکانس مربوط به پشت بام مدرسه، تام رفت پیش توبی و اندرو و صمیمانه ازشون تشکر کرد بابت اینکه قبول کردند دوباره به ایفای نقش مرد عنکبوتی بپردازند. بعدش همدیگر را بغل کردند. جان واتس، اِیمی پاسکال (تهیه کننده فیلم) و نویسندگان این لحظه رو دیدند و گفتند: "عالیه! حالا ما میدونیم که اونا قراره چطور از همدیگه خداحافظی کنند"!

 

217- واندا ویژن

واندا ویژن

وقتی دکتر استرنج از طلسم خود استفاده میکند تا همگان پیتر پارکر را فراموش کنند، نشانه های "خط رونی" (Runes) در آسمان ظاهر میشوند که ما را به یاد جادوی «اسکارلت ویچ» در سریال "واندا ویژن" میندازد.

  

218- شباهت دکتر استرنج و مفیستو!

- یک روز دیگر "یک روز دیگر" (One More Day) یکی از بدترین و جنجالی ترین داستان های مرد عنکبوتیه که بارها و بارها در سایتمون بهش اشاره کردیم (اینجا، اینجا و اینجا). خلاصه داستانش اینه که زن عموی  پیتر، تیر میخوره و در آستانه مرگ قرار داره و پیتر مجبور میشه پیش شیطان (مفیستو) بره و باهاش معامله ای کنه. یعنی مفیستو میگه که حاضره جان زن عمویش را نجات دهد اگر پیتر و همسرش موافقت کنند که ازدواجشون را فدا کنند! در نتیجه نوعی واقعیت جدید به وجود میاد که در آن پیتر و مری جین هرگز ازدواج نکرده اند و در عوض زن عمو می حالش خوب میشه (همچنین هویت مخفی اسپایدرمن دوباره برقرار میشه ولی این ربطی به مفیستو نداشت و همانطور که در بخش نخست گفته شد، دکتر استرنج و برخی دیگر از قهرمانان مارول این کار رو برای پیتر کردند). درسته که مارول این حرکت رو زد تا پیتر را دوباره مجرد کنه تا به خیال خودش مخاطبین کم سن و سال بتونند دوباره باهاش ارتباط برقرار کنند ولی در سالهای اخیر سعی کرده آن را توجیه کنه. یعنی اخیراً فاش شد که چون فرزند پیتر و مری جین در آینده میتونه یکی از کسانی باشه که مفیستو را شکست میده، او هر کاری میکنه تا ازدواجشون را بر هم بزنه (این مقاله را بخوانید). در هر حال، در این فیلم هم میشه به نوعی دکتر استرنج را با مفیستو مقایسه کرد چون با طلسم نهایی خود  سبب میشه تا پیتر و مری جین از هم جدا بشوند!

"یک روز دیگر" (One More Day) یکی از بدترین و جنجالی ترین داستان های مرد عنکبوتیه که بارها و بارها در سایتمون بهش اشاره کردیم (مثلا در اینجا، اینجا و اینجا). خلاصه داستانش اینه که زن عموی پیتر، تیر میخوره و در آستانه مرگ قرار داره و پیتر مجبور میشه پیش شیطان (مفیستو) بره و باهاش معامله ای کنه. یعنی مفیستو میگه که حاضره جان زن عمویش را نجات دهد اگر پیتر و همسرش موافقت کنند که ازدواجشون را فدا کنند! در نتیجه نوعی واقعیت جدید به وجود میاد که در آن پیتر و مری جین هرگز ازدواج نکرده اند و در عوض زن عمو می حالش خوب میشه (همچنین هویت مخفی اسپایدرمن دوباره برقرار میشه ولی این ربطی به مفیستو نداشت و همانطور که در بخش نخست گفته شد، دکتر استرنج و برخی دیگر از قهرمانان مارول این کار رو برای پیتر کردند). درسته که مارول این حرکت رو زد تا پیتر را دوباره مجرد کنه تا به خیال خودش مخاطبین کم سن و سال بتونند دوباره باهاش ارتباط برقرار کنند ولی سعی کرده آن را توجیه کنه. یعنی اخیراً فاش شد که چون فرزند پیتر و مری جین در آینده میتونه یکی از کسانی باشه که مفیستو را شکست میده، او هر کاری میکنه تا ازدواجشون را بر هم بزنه (این مقاله را بخوانید). در هر حال، در این فیلم هم میشه به نوعی دکتر استرنج را با مفیستو مقایسه کرد چون با طلسم نهایی خود سبب میشه تا پیتر و مری جین از هم جدا بشوند!

 

219- دلیل تنفر جیمسون از مرد عنکبوتی

دلیل تنفر جیمسون از مرد عنکبوتی

پس از گذشت چند هفته از طلسم دکتر استرنج و فراموش شدن پیتر پارکر در ذهن مردم، جیمسون را میبینیم که همچنان برنامه خودش را در انتقاد و نفرت پراکنی از مردعنکبوتی دارد اجرا میکند. او از اینکه هواداران مرد عنکبوتی او را یک قهرمان میدانند شاکی است و میگه: "اگر او یک قهرمان بود نقاب از صورتش برمیداشت و به ما میگفت که کی هستش چون فقط یه آدم ترسو خودش رو پنهان میکنه". ما قبلا در این مقاله به طور کامل دلیل نفرت جیمسون را از مردعنکبوتی در دنیای کمیک شرح داده و گفتیم که یکی از دلایلش این است که به آدم هایی که نقاب بر صورت میزنند اعتماد ندارد (به ویژه در سریال "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" خیلی روی این مساله مانور دادند که چون همسر جیمسون به دست یک مهاجم نقابدار کشته شده پس از مرد عنکبوتی خوشش نمیاد چون او هم ماسک بر صورت میزنه).

 

220- استن لی

استن لی

وقتی پیتر وارد محل کار ام جی میشود، او را در حال صحبت با پیرمردی میبینیم. سازندگان فیلم خودشان تایید کرده اند که این پیرمرد قرار بوده شبیه به استن لی باشد و آنها اینجوری می خواستند به این مرد بزرگ و خالق شماری از بزرگترین و محبوب ترین شخصیت های تاریخ دنیای کمیک ادای احترام کنند (در صفحه 117 از فیلمنامه "راهی به خانه نیست" صراحتاً تایید شده که این آقا قراره شبیه به استن لی باشه). و اما این قضیه ما را به یاد ایستراگ جالب این بزرگمرد در پایان بازی اسپایدرمن PS4 میندازد که در آنجا انگار برعکس این صحنه بود و استن لی بود که در رستوران کار میکرد و به مری جین گفت: "از دیدن دوباره شما در کنار یکدیگر خیلی حال کردم. شما همیشه زوج محبوب من بودید".

 

221- ادای احترام به صحنه "ضایع شدن پیتر پارکر"!

ادای احترام به صحنه "ضایع شدن پیتر پارکر"!

وقتی پیتر جلوی درب ورودی، ام جی رو میبینه و او به سمتش نگاه میکنه و بهش دست تکون میده، پیتر به اشتباه فکر میکنه به اون دست تکون داده و یه جورایی خوشحال میشه ولی ام جی در واقع به ند دست تکون داده بود! این هم ادای دینی است به آن صحنه معروف "مرد عنکبوتی 1" که پیتر (توبی مگوآیر) فکر میکنه مری جین بهش دست تکون داده بود و پیشتر در همین مقاله (آیتم شماره 155) بهش اشاره شد.

 

222- کوکب سیاه

کوکب سیاه

ام جی همچنان گردنبند "کوکب سیاه" را که پیتر در فیلم قبلی بهش داد را دور گردنش میندازد. در بخش اول هم اشاره کردیم که او علیرغم شکسته بودن این گردنبند همچنان ازش استفاده میکند (آیتم شماره 47).

 

223- پیتر فداکاری میکنه تا از دختری که عاشقشه محافظت کنه

پیتر فداکاری میکنه تا از دختری که عاشقشه محافظت کنه

صحنه انتهایی که پیتر علیرغم قولی که به ند و ام جی داد، با دیدن چسب زخم روی پیشانی ام جی در محل کار او، تصمیم گرفت برای محافظت از جانش دربرابر خطرات آینده از این کار صرف نظر کنه، بسیار تلخ و دردناک بود. و یادمون هست که پیتر پارکر در انتهای فیلم های "مرد عنکبوتی" و "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" نیز به ترتیب برای حفاظت از جان مری جین و گوئن استیسی چنین کاری را کرد.

 

224- نوشته روی سنگ قبر زن عمو می

نوشته روی سنگ قبر زن عمو می

وقتی پیتر به قبرستان میره تا با اهدای گل به روح زن عموی خودش ادای احترام کنه، مشاهده میکنیم که روی سنگ قبرش نوشته: "اگر به یک نفر کمک کنید انگار به همه کمک کرده اید"، و این دقیقا همان چیزی است که روی سنگ قبر او در بازی اسپایدرمن PS4 هم نوشته شده بود! (در بازی "مایلز مورالز" هم قابل مشاهده است. آیتم شماره 37 این مقاله را بخوانید).

 

225- اشاره به تونی استارک

اشاره به تونی استارک

وقتی پیتر بر سر مزار زن عمویش است، هپی هوگان هم بهش ملحق میشه. او میگه که مدتی پیش یک دوست خوب را از دست داده که اشاره داره به تونی استارک (مرد آهنی) که در فیلم "اونجرز: پایان بازی" درگذشت.

 

226- کرایه خونه!

کرایه خونه!

وقتی پیتر به آپارتمان جدید خودش نقل مکان میکنه و داره در رو باز میکنه تا وارد بشه، صدای مردی را میشنویم که به نظر صاحب خونه باشه و میگه: "کرایه خونه را باید روز اول هر ماه پرداخت کنی. دیر نشه!". این قطعا یه اشاره ریز و بانمکه به آقای «دیتکوویچ» در فیلم های "مرد عنکبوتی 2 و 3" ساخته سم ریمی که دهان پیتر (توبی مگوآیر) را صاف کرد از بس بهش گفت "پس  این کرایه چی شد؟"!!!

 

227- آپارتمان پیتر پارکر

آپارتمان پیتر پارکر

آپارتمان محقر پیتر پارکر و ظاهر درب و داغونش ما رو به یاد آپارتمان پیتر در فیلم های سم ریمی میندازه.

 

228- امپراطور پالپاتین

امپراطور پالپاتین

یکی از معدود چیزهایی که پیتر با خودش داره و در آپارتمانش ازش نگهداری میکنه مربوط به آدمک لگویی «امپراطور پالپاتین» از سری "جنگ ستارگان" (سِت «دث استار») است که پیشتر در فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه" آن را دیده بودیم. یک نکته شگفت انگیز هم درباره حضور دث استار در سه گانه مرد عنکبوتی در MCU در بخش اول گفتیم که اگر نخوانده اید حتما اینجا بخوانید (آیتم شماره 63).

 

229- گوش دادن به بی سیم پلیس

گوش دادن به بی سیم پلیس

پیتر داره با استفاده از یک نرم افزار در گوشی همراه خودش به بی سیم پلیس گوش میده تا از وقوع جرم و جنایت باخبر بشه. مشابه این چیز را ما در بازی مرد عنکبوتی PS4 دیده بودیم (در بازی "مایلز مورالز" هم گنکی یه اپلیکیشن مشابه به نام "دوست خوب محله" برای مایلز ساخته بود. آیتم شماره 11 این مقاله را بخوانید). در فیلم های قبلی هم دیده بودیم. مثلا در "مرد عنکبوتی 3" ساخته سم ریمی که پیتر برای یافتن قاتل عمو بن این کار رو میکرد (البته با گیرنده ای غیر دیجیتال).

 

230- دوختن لباس برای خود

دوختن لباس برای خود

و دیدن چرخ خیاطی در اتاق پیتر به همراه پارچه های قرمز و آبی نشان از آن دارد که او برای خودش کاستوم جدیدی ساخته. خب ... کجایند احمق هایی که میگفتند پیتر پارکر در MCU فقط روی لباس های استارک تکیه میکند؟ (چقدر کم حافظه که یادشون رفته بود که پیتر اولین لباسش را هم خودش ساخته بود و با تکیه بر همان لباس بر والچر پیروز شد). در هر حال، پیتر در دنیای کمیک بوک را هم بارها دیده ایم که لبایش را میدوزد و خیاطی میکند! (قبلا در این مقاله گفته بودیم که مادر «استیو دیتکو» هم در خیاطی استاد بود).

 

231- لباس جدید مرد عنکبوتی

لباس جدید مرد عنکبوتی

لباسی که پیتر برای خودش درست کرده شباهت زیادی به ظاهر کلاسیک این شخصیت در دنیای کمیک خلق شده توسط جان رومیتا دارد. در واقع رومیتا کسی بود که برخلاف دیتکو از رنگ آبی روشن تری برای لباس کلاسیک مرد عنکبوتی استفاده میکرد. در فیلم هم لباس جدید اسپایدرمن نوعی آبی براق دارد. ضمن اینکه جان رومیتا وقتی طراحی کمیک های مرد عنکبوتی شد، این شخصیت وارد دانشگاه شده بود. پس حالا که او در MCU نیز در شرف ورود به دانشگاه است طبیعیه که از ظاهر خلق شده توسط این هنرمند بزرگ الهام گرفته باشند. همچنین در صفحه 181 از فیلمنامه منتشر شده از "راهی به خانه نیست" میخوانیم که پیتر با الهام از لباس های دیگر مردان عنکبوتی (توبی و اندرو) به دیزاین این لباس رسیده.

 

232- نحوه خارج شدن از آپارتمان و تاب خوردن در آسمان

نحوه خارج شدن از آپارتمان و تاب خوردن در آسمان

جوری که مرد عنکبوتی در سکانس نهایی از خونه اش بیرون میاد و پرش میکنه و میدوه ما رو به یاد سکانس افتتاحیه بازی مرد عنکبوتی کنسول PS4 میندازه.

 

233- سریال هاکای

ایستراگ هاکای

سکانس نهایی همه فیلم های مرد عنکبوتی در عالم سینما به تاب خوردن هیجان انگیز او در سطح شهر اختصاص داشته و "راهی به خانه نیست" هم از این قاعده مستثنی نیست. این بار این اتفاق همزمان با کریسمس رخ میدهد و مرد عنکبوتی از کنار "مرکز راکفلر" و اون درخت بزرگ کریسمس و محوطه اسکیت روی یخ عبور میکند. از یاد نبریم که نبرد نهایی سریال "هاکای" هم در همین محوطه رخ داد. همچنین در این سریال یک اشاره به وقایع "راهی به خانه نیست" شد که در این مقاله بهش اشاره کرده بودیم.

 

234- تیتراژ پایانی

نو وی هوم

تیتراژ پایانی فیلم های اسپایدرمن در MCU همواره تماشایی و هنری بوده اند ولی تیتراژ "راهی به خانه نیست" دیگه آخرشه! اونقدر ایده خارق العاده داره که آدم حیرت میکنه چون ایده های فانتزی را با فرمول های ریاضی و علمی به نحوی شگفت انگیز ترکیب میکنه. سازندگانش از آثار «موریس اشر» (M.C. Escher) و «سول استانبرگ» الهام گرفته اند (موریس اشر یک هنرمند گرافیک اهل هلند بود که آثار شگرفی از حکاکی روی چوب، چاپ سنگی و قلم زنی سایه روشن را خلق کرد که از محاسبات ریاضی الهام گرفته‌اند).

کرم چاله مردعنکبوتی

همچنین در تیتراژ پایانی به دلیل ایده اصلی فیلم که همان مولتی ورس هستش میبینیم که مرد عنکبوتی از میان کرم چاله فضایی عبور میکند از طراحی های "کرم چاله روی کاغذ گراف" الهام گرفته شده است.

 

235- ادای احترام به طراحی های استیو دیتکو برای دکتر استرنج

ادای احترام به طراحی های استیو دیتکو برای دکتر استرنج

در تیتراژ پایانی به وضوح به سبک انتزاعی استیو دیتکو در طراحی دنیاهای دیگر در کمیک های دکتر استرنج ادای احترام میشه.

 

236- و بازهم اشاره به ماسک نصفه اسپایدرمن

 و بازهم اشاره به ماسک نصفه اسپایدرمن

در تیتراژ پایانی و وقتی اسم و تصویر «توبی مگوآیر» و «اندرو گارفیلد» ظاهر میشوند بار دیگر به ماسک نصفه اسپایدرمن اشاره میشه که در بخش قبلی مقاله نیز بهش اشاره شده (آیتم شماره 8).

  

237- صحنه پس از تیتراژ

صحنه پس از تیتراژ

"راهی به خانه نیست" هم به رسم همه فیلم های مارول دارای صحنه پس از تیتراژ است. در تنها صحنه پس از تیتراژ فیلم، «ادی براک» (با بازی «تام هاردی») را میبینیم که پس از آنکه در صحنه پس از تیتراژ فیلم "ونوم 2" از دنیای خودش به دنیای MCU تله پورت شد، در کافه ای در سان فرانسیسکو دارد با صاحب آنجا صحبت و ازش درباره آن دنیا اطلاعات کسب میکنه (برای آنکه بدانید او چطور وارد MCU شد، این مقاله را بخوانید). اینجاست که شاهد کلی ارجاع به اعضای اونجرز هستیم. مثلا ادی به "میلیاردری که لباس حلبی داشت و میتونست پرواز کنه" اشاره میکنه که منظورش آیرون من (تونی استارک) هستش و "یک مرد سبز رنگ واقعا عصبانی" (هالک) و "بیگانه بنفشی که عاشق سنگه" (ثانوس).

 

238- اشاره به لقب ونوم در دنیای کمیک

 اشاره به لقب ونوم در دنیای کمیک

وقتی دارن درباره هالک حرف میزن سیمبیوت ونوم که مدام داره تو گوش ادی حرف میزنه، بهش میگه: "اون وقت تو فکر میکردی «محافظ مرگبار» (Lethal Protector) اسم گندیه"! "محافظ مرگبار" لقب ونوم در دنیای کمیک است که در فیلم "ونوم 2" هم چندین بار به صورت ایستراگ بهش اشاره شد (در این مقاله). یک سری کمیک هم تحت عنوان "ونوم: محافظ مرگبار" منتشر شده که در اینجا براتون ترجمه ش کردیم.

 

239- اشاره به عادت مغز خوری سیمبیوت!

اشاره به عادت مغز خوری سیمبیوت!

در همین سکانس ادی اشاره میکنه که بیگانه ها دوست دارن مغز بخورن که البته به عادت سیمبیوت ونوم به خوردن مغز انسان اشاره داره که در فیلم های سینمایی ونوم هم بارها بهشون اشاره شده (این مقاله را هم بخونید).

 

240- باقی ماندن تکه ای از سیمبیوت ونوم در MCU

باقی ماندن سیمبیوت ونوم

در نهایت ادی و سیمبیوت پس از ساعاتی حضور در MCU و کسب یک سری اطلاعات درباره این دنیا و بدون هیچ تعاملی با مرد عنکبوتی به دنیای خودش برگشتند ولی در انتها یک تکه از سیمبیوت فضایی اش را در آن دنیا باقی گذاشت. این میتونه نشانه ای باشه از احتمال اقتباس داستان "حماسه لباس بیگانه" که در آن مرد عنکبوتی برای اولین بار با لباس سیمبیوتی در فضا آشنا شد و آن را برتن کرد و سپس با خودش به زمین آورد و پس از مدتی متوجه شد که روی ذهنش تاثیر بدی میگذارد. پس خودش را از آن جدا کرد و ... (برای آشنایی بیشتر با این داستان، این مقاله را بخوانید). پس شاید در فیلم های بعدی مرد عنکبوتی در MCU (که تایید شده یک سه گانه دیگر با حضور تام هالند ساخته خواهد شد) چنین داستانی اقتباس شود.

 

مهدی ترابی مهربانی

 

احمد فقیه

P.Constantine

All rights reserved © Spidey.ir 2022

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

اشارات و ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" (SPIDER-MAN: NO WAY HOME) – بخش اول

نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

20 نکته جذاب از پشت صحنه ساخت فیلم راهی به خانه نیست

مقالات مربوط به فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

کانسپت آرت (CONCEPT ART) های فوق العاده از فیلم "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست"

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "ونوم: بگذارید کارنیج بیاید"

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

ایستراگ مربوط به "مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست" در سریال هاکای

ایستراگ (EASTER EGG) "ها و نکات مخفی قسمت پنجم از سریال "چه میشود اگر ...؟ (WHAT IF)

ایستر اگ(EASTER EGG)ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه"

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات مخفی بازی "مرد عنکبوتی: مایلز مورالز"

تمامی اشارات و ارجاعات انیمیشن مردعنکبوتی خارق العاده به سه گانه مردعنکبوتی

ایستر اِگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "مرد عنکبوتی: دور از خانه"

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت اول

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت دوم

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم " ونوم " (VENOM)

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "انتقام جویان: جنگ بینهایت" – قسمت اول

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات فیلم "انتقام جویان جنگ بی نهایت" – قسمت دوم

ایستراگ ها (EASTER EGGS) و اشارات فیلم «انتقام جویان۴: پایان بازی» – بخش اول

ایستراگ ها (EASTER EGGS) و اشارات فیلم «انتقام جویان۴: پایان بازی» – بخش دوم

ایستراگ ها (EASTER EGGS) و اشارات فیلم «انتقام جویان 4 : پایان بازی»  – بخش سوم

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1401-04-07 09:22
طول کشید، زحمت داشت، طاقت فرسا بود ولی ارزشش رو داشت. در هیچ جایی در این کره خاکی منبعی پیدا نمیکنید که اینقدر دقیق و کامل ایستراگ های این فیلم رو مورد بررسی قرار داده باشه. برای تک تک موارد و به ویژه تصاویر آن نهایت دقت و تعهد صرف شده و تنها راهی که میشه باهاش ازمون تشکر کنید اینه که مثل همیشه مقاله رو خوب بخونید و ایرادات تایپی رو گوشزد کنید تا درستشون کنیم
نقل قول کردن
RETEPILA
#2 RETEPILA 1401-04-07 13:06
خیلی ممنون از وبسایت اسپایدی
فقط حیف واقعا
مورد 196 و 198 رو که دیدم گفتم کاشکی کرونا نبود
نه فقط به این خاطر که توماس هایدن چرچ و ریس ایفانز حاضر شن، بلکه شاید خلاقیتهای بیشتری رو در این فیلم میدیدیم که به دلیل محدودیت های کرونایی میسر نمیتونستن بشن
تا حدی هم در حق این فیلم اجحاف شد به نظرم و مستحق این همه تنفر نبود، شاید بی ایراد نبود ولی خب جسارت سازندگان و این همه دقتشون شگفت انگیزه
درباره ایرادات تایپی هم مورد 236 یه "شده" از آخر جاافتاده
نقل قول کردن
Agent bishop
#3 Agent bishop 1401-04-07 13:07
فکر کنم پر ایستراگ ترین مقاله ای بود که تا حالا نوشتید دیگه قشنگ فیلم رو جراحی کردید برای این همه ایستراگ خسته نباشید .
نقل قول کردن
D.SCORPION
#4 D.SCORPION 1401-04-07 13:11
عالی، بی نظیر، بی نقص و کامل مرسی از استاد ترابی بخاطز ی همچین مقاله فوق‌العاده ای واقعا کیف کردم با خوندنش خسته نباشید و دمتون گرم
خدایی منم مثل نورمن همیشه فک میکردم ام جی همون مری جین باشه تا توی این فیلم فهمیدم میشل جونز هست :-* سوالم اینه که آیا توی کمیک هم همچین شخصیتی رو داریم؟
مورد بعدی اینکه من عاشق مرد عنکبوتی اندرو گارفیلدم لنتی ژستاش حرکاتش شوخیاش خیلی مردعنکبوتی وارانس مخصوصا اونجا که با اون ژست خفنش میگه هی مکس دلم واست تنگ شده بود مرد :D امیدوارم مرد عنکبوتی شگفت انگیز 3 ساخته بشه واقعا

ی مورد اینکه خواستم هم بگم وهم بپرسم اینه که این اواخر شایعه شده که خبیث بزرگ بعدی مارول کنال(نال) پادشاه سیمبیوتا هستش که خب با توجه ب موندن بخشی از ونوم تو ام سی یو و اینکه میگن قراره گور قصاب ی ارتباطی با سیمبیوتا داشته باشه ب نظر منطقی میاد خواستم نظر شمارو راجبش بدونم
و اینکه امیدوارم اگه اینجوری باشه سلطان تام هاردی رو واس نقش ونوم و ادی براک بیارن چون خدایی تو کت من یکی نمیره کسی غیر از تام هاردی باشه

در آخر بازم مچکر از استاد ترابی بخاطر مقاله خوبشون
نقل قول کردن
mtm
#5 mtm 1401-04-07 13:18
به نقل از D.SCORPION:

خدایی منم مثل نورمن همیشه فک میکردم ام جی همون مری جین باشه تا توی این فیلم فهمیدم میشل جونز هست :-* سوالم اینه که آیا توی کمیک هم همچین شخصیتی رو داریم؟

تو بخش قبلی اشاره کردیم که فامیلی اصلی میشل جونز، واتسون هستش. پس منظور از ام جی (میشل جونز) همون مری جین واتسون دنیای اصلیه که تو این دنیا (یعنی در MCU) ، میشل جونز صدا زده میشه
نقل قول کردن
the phantom
#6 the phantom 1401-04-07 13:29
آدم با خوندن این مقاله تازه میفهمه این شاهکار چقدر ریزه کاری و جزئیات داره
دمتون گرم
چه مقاله ای و چه عکس هایی
شما افتخار کمیک بوک ایران هستید
نقل قول کردن
THE PUNISER
#7 THE PUNISER 1401-04-07 13:30
بهترین مطلب تاریخ کمیک بوک/سینمای ایران بود. و قطعا بهترین مقاله ایستراگ در جهان
نقل قول کردن
THE PUNISER
#8 THE PUNISER 1401-04-07 13:45
به نقل از D.SCORPION:


ی مورد اینکه خواستم هم بگم وهم بپرسم اینه که این اواخر شایعه شده که خبیث بزرگ بعدی مارول کنال(نال) پادشاه سیمبیوتا هستش که خب با توجه ب موندن بخشی از ونوم تو ام سی یو و اینکه میگن قراره گور قصاب ی ارتباطی با سیمبیوتا داشته باشه ب نظر منطقی میاد خواستم نظر شمارو راجبش بدونم
و اینکه امیدوارم اگه اینجوری باشه سلطان تام هاردی رو واس نقش ونوم و ادی براک بیارن چون خدایی تو کت من یکی نمیره کسی غیر از تام هاردی باشه

بعیده با توجه به اینکه جایگاه سینمایی اصلی ونوم و سیمبیوت در سونی ورس هستش شاهد حضور همه جانبه کنال و ارتش پادشاه سیاه پوش در MCU باشیم
نقل قول کردن
best of the best
#9 best of the best 1401-04-07 20:01
شاهکار تنها واژه ای است که میشه برای این فیلم و این مقاله بکار برد
نقل قول کردن
ArashBigA
#10 ArashBigA 1401-04-07 20:49
سلام به تمام اساتید و کادر اسپایدی
از استاد ترابی متشکرم که این راه رو برای خواندن کمیک برای خوانندگان آسان ساخت


ارادتمند
آرش علیخانی ;-)
نقل قول کردن
Wayne
#11 Wayne 1401-04-07 21:03
معلومه رو روزها صرف تهیه این مقاله شده و زحمات زیادی برای نوشتنش شده واقعا دست مریزاد
نقل قول کردن
Amir ko
#12 Amir ko 1401-04-07 22:24
سلام
مقاله بسیار پر ملات و عالی و فوق العاده بود اگه اشتباه نکنم فیلم مرد عنکبوتی راهی به خانه نیست بیشترین اشارات و ایستراگ ها رو در میان تمامی فیلم های اسپایدرمن داشته باشه و واقعا پیدا کردن این همه اشاره و ایستراگ مختلف و جور واجور کار خیلی سختیه و نیازمند وقت گذاشتن خیلی زیادیه و کار هر کسی نیست
اما سایت اسپایدی تونسته این کار رو انجام بده و این نشون دهنده نبوغ و عشق و علاقه ای هستش که سایت اسپایدی به کارش داره
تشکر میکنم از استاد ترابی و آقای فقیه بابت این مقاله فوق العاده واقعا دمتون گرم
نقل قول کردن
D.SCORPION
#13 D.SCORPION 1401-04-08 01:42
به نقل از THE PUNISER:
به نقل از D.SCORPION:


ی مورد اینکه خواستم هم بگم وهم بپرسم اینه که این اواخر شایعه شده که خبیث بزرگ بعدی مارول کنال(نال) پادشاه سیمبیوتا هستش که خب با توجه ب موندن بخشی از ونوم تو ام سی یو و اینکه میگن قراره گور قصاب ی ارتباطی با سیمبیوتا داشته باشه ب نظر منطقی میاد خواستم نظر شمارو راجبش بدونم
و اینکه امیدوارم اگه اینجوری باشه سلطان تام هاردی رو واس نقش ونوم و ادی براک بیارن چون خدایی تو کت من یکی نمیره کسی غیر از تام هاردی باشه

بعیده با توجه به اینکه جایگاه سینمایی اصلی ونوم و سیمبیوت در سونی ورس هستش شاهد حضور همه جانبه کنال و ارتش پادشاه سیاه پوش در MCU باشیم


ولی واقعا حیف میشه ک MCU از وجود بازیگر بی نظیری مثل تام هاردی اونم در نقش ونوم محروم باشه
نقل قول کردن
Ahmadlalami
#14 Ahmadlalami 1401-04-08 02:01
سلام. واقعا دم شما گرم فوق العاده بود از این جامع تر و کامل تر دیگه نداریم انصافا.
نقل قول کردن
علیرضا
#15 علیرضا 1401-04-08 10:30
به نقل از mtm:
طول کشید، زحمت داشت، طاقت فرسا بود ولی ارزشش رو داشت. در هیچ جایی در این کره خاکی منبعی پیدا نمیکنید که اینقدر دقیق و کامل ایستراگ های این فیلم رو مورد بررسی قرار داده باشه. برای تک تک موارد و به ویژه تصاویر آن نهایت دقت و تعهد صرف شده و تنها راهی که میشه باهاش ازمون تشکر کنید اینه که مثل همیشه مقاله رو خوب بخونید و ایرادات تایپی رو گوشزد کنید تا درستشون کنیم

باسلام
خیلی عالی ممنون از همه زحمتاتون
میگم آقای ترابی به نظرتون باز هم توبی و اندرو رو تو نقش مردعنکبوتی میبینیم؟
نقل قول کردن
mtm
#16 mtm 1401-04-08 11:21
به نقل از علیرضا:
به نقل از mtm:
طول کشید، زحمت داشت، طاقت فرسا بود ولی ارزشش رو داشت. در هیچ جایی در این کره خاکی منبعی پیدا نمیکنید که اینقدر دقیق و کامل ایستراگ های این فیلم رو مورد بررسی قرار داده باشه. برای تک تک موارد و به ویژه تصاویر آن نهایت دقت و تعهد صرف شده و تنها راهی که میشه باهاش ازمون تشکر کنید اینه که مثل همیشه مقاله رو خوب بخونید و ایرادات تایپی رو گوشزد کنید تا درستشون کنیم

باسلام
خیلی عالی ممنون از همه زحمتاتون
میگم آقای ترابی به نظرتون باز هم توبی و اندرو رو تو نقش مردعنکبوتی میبینیم؟

امیدوارم ولی به این راحتی ها نیس و سونی باید با مارول برای این مسئله توافق کنه
نقل قول کردن
venom
#17 venom 1401-04-08 11:42
براستی که چنین فیلم شاهکاری لایق چنین مقاله شاهکاری نیز بود
نقل قول کردن
venom
#18 venom 1401-04-08 11:43
به نقل از D.SCORPION:
به نقل از THE PUNISER:
به نقل از D.SCORPION:


ی مورد اینکه خواستم هم بگم وهم بپرسم اینه که این اواخر شایعه شده که خبیث بزرگ بعدی مارول کنال(نال) پادشاه سیمبیوتا هستش که خب با توجه ب موندن بخشی از ونوم تو ام سی یو و اینکه میگن قراره گور قصاب ی ارتباطی با سیمبیوتا داشته باشه ب نظر منطقی میاد خواستم نظر شمارو راجبش بدونم
و اینکه امیدوارم اگه اینجوری باشه سلطان تام هاردی رو واس نقش ونوم و ادی براک بیارن چون خدایی تو کت من یکی نمیره کسی غیر از تام هاردی باشه

بعیده با توجه به اینکه جایگاه سینمایی اصلی ونوم و سیمبیوت در سونی ورس هستش شاهد حضور همه جانبه کنال و ارتش پادشاه سیاه پوش در MCU باشیم


ولی واقعا حیف میشه ک MCU از وجود بازیگر بی نظیری مثل تام هاردی اونم در نقش ونوم محروم باشه

خدا از دهنت بشنوه
منم عاشق تام هاردی ام
نقل قول کردن
omid23
#19 omid23 1401-04-08 15:00
۲۴۰ ایستراگ برای یک فیلم :eek: بابا دمتون گرم. خسته نباشید
نقل قول کردن
Hellblazer
#20 Hellblazer 1401-04-09 10:02
واقعا خسته نباشید استاد ترابی و آقای فقیه، زبانم برای وصف این مقاله (و قسمت قبلیش) قاصره!
حقیقتش الآن فرصت ندارم، ولی حتما امروز بعد از ظهر، مقاله رو کامل می‌خونم و تا فردا، یک نظر طولانی و بلند بالا می‌نویسم.
باز هم تشکر می‌کنم و عرض خسته نباشید دارم خدمت شما بزرگواران.
نقل قول کردن
THE AMAZING ACH20
#21 THE AMAZING ACH20 1401-04-25 20:38
خسته نباشید

نمی دونم تو نسخه دوبله بود یا اصلی وقتی توبی چاقو می خوره میگه قبلا هم خوردم که به اسپایدرمن ۳ و به صحنه خنجر زدن هری اشاره داره

سلام کردن توبی به اون پیرزنه رو من قضیه شو نفهمیدم یه سری میگن اشاره داره به اون دختری که پیتر تو اسپایدرمن دو از آتش نجات داد داره آیا درسته یا وقت یه دست تکون دادن عادی بود؟
نقل قول کردن
Scarlet Speedster
#22 Scarlet Speedster 1401-05-20 20:52
یه چیز جالب!
اون لیوان قهوه ای که روی میز پیتر پارکر تو آپارتمانش دیده میشه رو قبلاً در سریال Daredevil هم دیده بودیم؛
در اپیزود 4 از فصل دوم سریال:
s6.uupload.ir/.../...
نقل قول کردن
Mcufan
#23 Mcufan 1401-06-28 19:18
سلام خدمت همه عزیزان
می خواستم یه ایستراگ رو مطرح کنم که به نظرم خیلی جالبه،امیدوارم واقعا یه ایستراگ محسوب بشه،اما ایستراگ:
تو اواخر فیلم و در انتهای مبارزه پیتر ۱ با گرین گابلین(همون طور که تو مقاله اشاره شده)پیتر نزدیک بود با گلایدر گرین گابلین اون رو بکشه و در این لحظه پیتر ۲ مانع از برخورد گلایدر شد.تو این صحنه در واقع ما شاهد یه وات ایف بودیم!!! تحت این عنوان که اگر پیتر ۲ در فیلم مرد عنکبوتی ۱ از گلایدر جا خالی نمی داد چه میشد.اگه این اتفاق می افتاد یعنی پیتر توبی جاخالی نمیداد،همون طور که در no way home گلایدر رو گرفت،نورمن کشته نمیشد اما در ادامه چه اتفاقی می افتاد گلایدر از پشت به پیتر میخورد یعنی دقیقا همون اتفاقی که تو no way home افتاد و نورمن از پشت به پیتر چاقو زد و اون زخمی شد!!!
نقل قول کردن
Spider-Kang
+1 #24 Spider-Kang 1402-05-02 09:50
سلام! وظیفه خودم میدونم از  آقای فقیه و آقای ترابی بابت این مقاله و تک تک مقاله هایی که زحمتشو کشیدن تشکر کنم.


و البته طبق قولی که داده بودم  ( حالا مگه من کی هستم که بخوام قول بدم!) میریم برای یه شباهت دیگه بین اسپایدی و داستان های اسپایدرگرل :

چیزی که میخوام بگم در مورد ایستراگ شماره ۱۶۰ یا همون "نون پرت کردن به اسپایدی برای تست حس عنکبوتیه"

درواقع چندین سال پیش توی کمیک های اسپایدرگرل ، پیتر برای تست کردن حس عنکبوتی می دی( که به صورت مقطعی اون رو از دست داده بود ) یواشکی بهش نون تست پرتاب میکنه!!


البته فکر نکنم زندایا  این صفحه رو خونده باشه و ازش الهام گرفته باشه( به نظرم احتمالش خیلی کمه)
نقل قول کردن
Geralt of Rivia
#25 Geralt of Rivia 1402-09-26 13:43
شگفت انگیز بود
انگار فیلمو از نو کشف کردم
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید