10 ویژگی بارز دشمنان مردعنکبوتی

10-ویژگی-بارز-دشمنان-مردعنکبوتی-خصوصیت-خصوصیات-اسپایدرمن-ویلن-ولن-نقطه-مشترک-تم

در این مقاله میخواهیم شما را بیشتر با ویژگی شخصیتی دشمنان مردعنکبوتی آشنا سازیم.

مقدمه: دشمنان خبیث مردعنکبوتی از بهترین ها در کل دنیای کمیک بوک هستند (این مقاله را بخوانید). آنها نه تنها خلاق و فان هستند بلکه از نظر تماتیک هم با او نقاط مشترک دارند. در واقع، شخصیت های خبیث دنیای مردعنکبوتی از خیلی جهات انعکاس های شرور یا گمراه شده ای از خودش هستند و به همین دلیل نکات مشترکی در بین آنها به چشم میخورد. این نقاط مشترک نه تنها به منشاء یا قدرت های این ویلن ها بلکه به هدفی عمیق تر در زندگی اسپایدی مرتبط میشوند.

ضمنا پیشنهاد میشود مقالات زیر را نیز مطالعه کنید:

بررسی تیپ شخصیتی دشمنان اسپایدرمن براساس آزمون "مایرز- بریگز" (MYERS-BRIGGS)

شخصیت‌شناسی/ شبیه کدام یک از دشمنان مردعنکبوتی هستی؟

 

10- اکثر ویلن های مردعنکبوتی محصول علم و دانش هستند

دکتر اختاپوس

داستان ها و فیلم های علمی تخیلی در دهه 60 میلادی بسیار محبوب و متداول بودند. اسپایدرمن و دشمنانش نیز منعکس کننده ی این روند بودند. خود اسپایدرمن وقتی متولد شد که پیتر پارکر توسط یک عنکبوت آزمایشگاهی آغشته به رادیو اکتیو گزیده شد. اکثر دشمنان او نیز محصول اتفاقات و آزمایشات داخل لابراتورها بودند و حتی بسیاری از آنها مثل دکتر کرتیس کانرز، دکتر اتو اکتاویوس، دکتر موربیوس و ... دانشمند بودند (حتی نورمن آزبورن هم به نوعی دانشمند بود) که به خاطر آزمایشات ناکام مانده ی خودشان به قدرت های فوق بشری دست یافتند. کسانی هم مثل الکترو، هایدرو من، سندمن و دیگران نیز به خاطر درگیر شدن در آزمایشات یا رخدادهای علمی به قدرتهایشان دست یافتند. بنابراین اسپایدرمن و دشمنان او سمبل خلاقانه ترین و عجیب ترین جنبه های علمی تخیلی در دوران نقره ای کمیک بوک هستند.

 

9- بسیاری از دشمنان اسپایدرمن هم مثل او نابغه هایی بدشانس هستند

عکس میستریو

اسپایدرمن و ویلن هایش در رشته های خود آدم های با استعدادی به حساب می آمدند. ولی زندگیشان به خاطر بدشانسی از این رو به آن رو شد. تفاوت اصلی اینجاست که پیتر به لطف تربیت خوبی که از عمو و زن عمویش دریافت کرده بود تصمیم گرفت از هوش بالا و قدرت های عنکبوتی اش برای کمک به دیگران بهره جوید ولی دشمنانش از قابلیت های خود برای شرور شدن و مبادرت ورزیدن به جرم و جنایت استفاده کردند. امثال دکتر اختاپوس، اسپنسر اسمایت، مرد گداخته، میستریو و والچر مخترعین بزرگی بودند که از اختراعات خویش علیه دنیا و برای قانون شکنی بهره گرفتند. نورمن هم یک تاجر نابغه بود و البته یک دانشمند که نهایتا به سرم گابلین دست یافت ولی از آن برای مشغول شدن به دارک ترین فانتزی های خودش استفاده کرد.

 

8- برخی از دشمنان معروف اسپایدرمن ریشه در دنیای جنایات سازمان یافته دارند

عکس کینگ پین

برخلاف برخی از معروف ترین ابرقهرمانان کلاسیک دنیای کمیک، اسپایدرمن در دنیای نقره ای (اوایل دهه ی 60 میلادی) متولد شد و این یعنی ماجراجویی های شگفت انگیز و قدرت های او قابل باور و قابل همذات پنداری بودند. به همین دلیل خبیث هایی که او باهاشون میجنگید هم اغلب به دنیای جنایتکاران شهر نیویورک مرتبط بودند زیرا جنایات سازمان یافته در این دهه مساله جدی و مهمی بود. سه تن از دشمنان قدیمی و اولیه مردعنکبوتی به نام های بیگ من، ارباب جنایت و کینگ پین از روسای گروه های تبهکاری یا مافیایی شهر بودند و حتی خبیثی همچون گرین گابلین هم در داستان های نخستین خود سعی داشت رئیس مافیای شهر بشه. پس از آنها شخصیت های دیگری همچون سیلورمین، توم استون، رُز، کله چکشی و در سالهای اخیر، مستر نگاتیو، را داشته ایم که دقیقا با جنایات سازمان یافته و مافیایی ارتباط داشته اند.

 

7- دشمنان اصلی مردعنکبوتی، به طور خطرناکی خود شیفته و خودپرست هستند

کراون شکارچی

بخش اصلی شخصیت پردازی مردعنکبوتی/پیتر پارکر این است که بسیار متواضع است. یعنی علیرغم داشتن قدرت های شگفت آور و پلکیدن با یک سری ابرقهرمان معروف و محبوب، او در نهایت یک انسان عادی و خودمونی است. ولی دشمنان اصلی او فکر میکنند دنیا فقط دور محوریت آنها و نفرتشان از اسپایدرمن میچرخد. به طور مثال ونوم وقتی از مردعنکبوتی متنفر بود حاضر بود دست به هرکاری بزنه. یا کریون شکارچی از به خطر انداختن جان بیگناهان هیچ ابایی نداشت تا ثابت کنه بزرگترین شکارچی همه دوران هاست! ولی چیزی که باعث اعتلای شخصیت اسپایدرمن میشه اینه که میتونست به سادگی در توهمات خودبزرگ بینی غرق بشه (مثل دشمنانش) ولی هرگز تسلیم چنین وسوسه هایی نشد.

 

6- مردعنکبوتی دشمنان خُرده پا هم زیاد داشته است

مجریان جنایت

اسپایدرمن را با لقب "دوست خوب محله ی شما" میشناسند و دشمنانش نیز گاهی اوقات چنین خاصیتی دارند. یعنی برخلاف ترفندها و قدرت های خارق العاده بسیاری از این شخصیت ها، یک سری هم بوده اند که قدرت فوق بشری نداشته و تنها تبهکارانی عادی بوده اند منتهی با مهارت هایی خاص مثل مجریان جنایت. یک سری هم هوش بالا یا شخصیت برجسته ای نداشتند ولی به لطف یک لباس ویژه تونستند به قابلیت هایی خاص برسند. امثال عقرب، راینو یا بیتل از این دسته هستند. بنابراین برخلاف بسیاری از ابرقهرمانان دنیای کمیک که اکثر وقت خود را برای متوقف کردن تهدیدات میان بعدی یا خبیث هایی که رویای نابودی کل عالم را در سر دارند صرف میکنند، اسپایدرمن اغلب مشغول متوقف کردن سرقت از بانک یا گروگانگیری است. یعنی دشمنان او اغلب فاقد نقشه های عظیم هستند و این باعث شده داستان های اسپایدرمن هم به قول معروف "خاکی" و قابل باور باشد.

 

5- دشمنان مردعنکبوتی خودشون رو زیادی جدی میگیرند!

دشمنان زن مردعنکبوتی

هیچ دشمنی از اسپایدرمن نیست که دل خوشی از وراجی ها و جوک گفتن های او داشته باشد و او در هر شرایط وخیمی چیز بامزه ای برای گفتن دارد تا باهاش حریفان خود را دست بیندازد. همانطور که در این مقاله گفتیم، این ویژگی نه تنها باعث خشم و دستپاچگی آنها میشه بلکه از ابهت آنها نیز کم میکنه. یعنی اونا اکثرا در توهمات خودشان زندگی میکنند و به قول معروف خودشون رو زیادی جدی میگیرند! ولی مسخره کردن های اسپایدی باعث میشه با واقعیت روبرو بشن. انگار بهشون میگه: "داداش/آبجی پیاده شو با هم بریم"!

 

4- بسیاری از دشمنان مردعنکبوتی مثل خودش از طبقه کارگر هستند

سینیستر سندیکا

مردعنکبوتی رو در زبان انگلیسی جزو طبقه ی blue collar یا یقه آبی ها میدانند. در فارسی یقه آبی را میتوان با طبقه کارگری یا مزد بگیر مترادف دانست. به عبارتی دیگر، او هرگز آدم پولدار یا مرفه ای نبوده و برای امرار معاش نیازمند کار کردن به صورت دائمی است. بسیاری از دشمنان او نیز چنین خاصیتی دارند. به همین دلیل است که او با کسانی مثل بومرنگ، پراولر، شوکر، راینو یا مردشنی همذات پنداری میکنه. به همین دلیل چندین بار تونست اونا رو متقاعد کنه که دست از اعمال خبیث خود بردارند و حتی وقتی صاحب کارخانه شد ("صنایع پارکر") سعی کرد به برخی از اونا مثل کلش یا پراولر کار بده.

 

3- خبیث ترین دشمنان مردعنکبوتی به طبقه ی بالای جامعه تعلق دارند

آیرون پاتریوت

طبقهٔ بالا (upper class) یا طبقه فرادست، یک طبقه اجتماعی است که برخی از افراد و خانواده‌ها را در برمی‌گیرد که مالک دارایی‌های بیش‌تری نسبت به سایر طبقات هستند.اعضای طبقه بالا در سطوح بالای قدرت حضور دارند و نفوذ آن‌ها از کنترل مستقیم بر سرمایه صنعتی و مالی، و تا حدی از دسترسی‌شان به مواضع فرمان‌دهی در حوزه‌های سیاسی، آموزشی، فرهنگی و اجتماعی سرچشمه می‌گیرد. اکثر دشمنان اصلی و واقعا خبیث مردعنکبوتی هم از این طبقه هستند. به همین دلیل خیلی ها میگویند خالقین مردعنکبوتی (استن لی و استیو دیتکو) میخواستند با خلق چنین سوپرویلن هایی علیه جریان سرمایه داری انتقاداتی مطرح کنند. یعنی اسپایدرمن و دشمنان سمپاتیک او از طبقه ی کارگری بودند ولی دشمنان واقعا شرور و جاه طلب او، زر و زور داشتند! بهترین مثال هم گرین گابلین، کینگ پین و کریون هستند. گرین گابلین مدیرعامل شرکت خودش (آزکورپ) است. کینگ پین هم یکی از قدرتمندترین روسای مافیایی شهر و جالب اینه که هردوی آنها اونقدر قدرت طلب بوده اند که وارد دنیای سیاست هم بشوند (کینگ پین شهردار شده و نورمن آزبورن هم به ریاست سازمان شیلد نائل آمد و به قهرمانی ریاکار به نام آیرون پاتریوت تبدیل شد). کریون هم نمونه ی بارز یک اشراف زاده ی خودخواه و بی شرف است. حتی جی . جونا جیمسون هم در کمیک های اولیه مردعنکبوتی نمونه ی یک صاحب روزنامه ی مهم و بانفوذ و مغرور بود.

 

2- آنها به شعار مردعنکبوتی اعتقادی ندارند

دکتر اختاپوس - گرین گابلین

شعار مشهور مردعنکبوتی یعنی "قدرت زیاد، مسئولیت می آورد" از طریق نه تنها اعمال قهرمانانه او بلکه کارهای خبیثی که دشمنانش مرتکب میشوند نیز به عینیت رسیده است. به عبارتی دیگر، این ابرشرورها یا مفهوم مسئولیت پذیری اجتماعی را درک نمیکنند و یا اینکه ازش تنفر دارند. به طور مثال نورمن آزبورن به خاطر قدرت و ثروتش به این باور رسید که از دیگر برتر است و در نتیجه مسئولیتی هم ندارد. دکتر اختاپوس هم همین طور. آنها همچنین از مردعنکبوتی تنفر پیدا کردند زیرا سر راهشان میشد و با نوع دوستی خود حالشان را گرفت.

 

1- دشمنان مردعنکبوتی میتوانند رستگار شوند

راینو کپ

یکی از دلایلی که اسپایدرمن مورد ستایش قرار میگیرد این است که یکی از انسانی ترین و قابل درک ترین ابرقهرمانان موجود است و این موضوع درباره دشمنانش هم صدق میکند چون اکثرشون همانطور که عرض شد آدم های عادی بودند که با انتخاب های بد، راه خود را گم کردند. بنابراین بارها دیده شده که اسپایدرمن سعی کرده با برخی از آنها دوست بشه و کمک کنه اصلاح بشوند. دکتر اختاپوس بی تردید یکی از همین شخصیت هاست. او در یک اقدام شنیع جسم و ذهنش را با پیتر پارکر عوض کرد تا پیتر در جسم رو به زوالش برود و بمیرد. اما در نهایت، او که در قالب مردعنکبوتی برتر فرو رفته و تا حدی اصلاح شده بود به منظور نجات کسی که برایش خیلی عزیز بود حاضر شد به میل خود راه را برای بازگشت پیتر به جسم خودش باز کند. و همچنین نورمن آزبورن در کمیک بوک های حال حاضر مردعنکبوتی اصلاح و خیرخواه شده و حتی تحت عنوان گابلین طلایی دارد به یاری مردم میشتابد.

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

بررسی تیپ شخصیتی دشمنان اسپایدرمن براساس آزمون "مایرز- بریگز" (MYERS-BRIGGS)

شخصیت‌شناسی/ شبیه کدام یک از دشمنان مردعنکبوتی هستی؟

10 ابرقهرمان دنیای کمیک که دارای برترین دشمنان هستند

بیخود ترين دشمنان مرد عنكبوتی !

15 دشمن ترسناک و چندش آور مرد عنکبوتی!

قوی ترین حریفانی که مرد عنکبوتی تا به حال شکست داده است!

10 شخصیت خبیث مارول که مرد عنکبوتی تا به حال باهاشون نجنگیده!

رتبه بندی 10 سلاح برتر دشمنان مرد عنکبوتی

رتبه بندی عجیب و غریب ترین دشمنان مردعنکبوتی!

10 دشمن مونث برتر مرد عنکبوتی

10 خبیثی که تقریبا زندگی مرد عنکبوتی را نابود کردند!

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی براساس مهارت در مبارزه

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی از نظر زور بازو!

10 شخصیت خبیث مارول که مرد عنکبوتی تا به حال باهاشون نجنگیده!

رتبه‌بندی باهوش‌ترین دشمنان مردعنکبوتی

معرفی معروفترین دشمنان مرد عنکبوتی

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

10 دشمن برتر مرد عنکبوتی

10 دشمن مرد عنکبوتی که از کمیک ها ناپدید شدند!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

hassan91
+1 #1 hassan91 1401-11-09 02:38
دم شما گرم آقای ترابی که همه جوره برای مرد عنکبوتی مایه میزارید. موضوع جالبی بود.
این که دشمنان مرد عنکبوتی مثل خودش محصول علم هستند و همچنین اینکه قبل ویلن شدنشون مثل پیتر بودند، خصومت اونها رو جذاب میکنه. با اینکه نقاط مشترک دارند ولی در عین حال دقیقا نقطه مقابل پیتر پارکر یا مرد عنکبوتی هستند. همین چیزا باعث شده که تو همه عرصه ها هم حرفی برای گفتن داشته باشه.
نقل قول کردن
Doc Ata
#2 Doc Ata 1401-11-10 00:49
مقاله خیلی خوبی بود.همانطور که اینجا گفتین بیشتر دشمن های مردعنکبوتی خیلی بهش شباهت دارند ولی مهم ترین تفاوتشون اینه که اسمشون بجای قهرمان، دشمنه و وقتی توی چرخه خلاف افتادن و برچسب دشمن روشن خود رها شدن ازش و کندن این ننگ کار ساده ای نبود و چاره ی دیگه ای نداشتن...
ولی شاید یکی از ویژگی های مهم دشمنان مردعنکبوتی مرتبط بودن اون ها (حداقل از نظر اسم) به حیواناته مثل خوده مردعنکبوتی. دشمنانی هم که از این نوع اسم ها داشتن هم کم نبودن :مثل والچر، راینو، کریون(میدونم شکارچیه ولی یکجورهایی مرتبطه)، مگس، دکتر اختاپوس و ... که اگر مقاله ۱۱ ویژگی بود این مورد هم می تونست جزوشون باشه.
نقل قول کردن
Re_za
#3 Re_za 1401-11-10 06:50
مقاله تون عالی بود استاد. خیلی خوب برامون حلاجی کردین دشمنای اسپایدی چه ویژگی هایی دارن :-)
نقل قول کردن
Holy Spider
#4 Holy Spider 1401-11-10 21:23
یکی دیگه از موضوعات هم داشتن تم حیوانیه
نقل قول کردن
mtm
#5 mtm 1401-11-10 23:06
به نقل از Holy Spider:
یکی دیگه از موضوعات هم داشتن تم حیوانیه

اون که جنبه ی ظاهریه. تو مقاله تمرکز روی خصوصیات و ویژگی های شخصیتی و رفتاری بود
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید