10 حقیقتی که باید درباره ی فیلم مردعنکبوتی جیمز کامرون بدانید

10-حقیقتی-که-باید-درباره-ی-فیلم-مردعنکبوتی-جیمز-کامرون-بدانید-اسپایدرمن-spiderman-ترمیناتور-آرنولد

جیمز کامرون به عنوان یکی از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینما در دهه ی 90 میلادی خیلی سعی کرد فیلمی از اسپایدرمن بسازد ولی نتونست. در این مقاله 10 فکت مهم و جالب درباره ی این فیلم ساخته نشده میخوانید.

 ضمنا حتما توصیه میشه مقالات زیر را هم درباره این فیلم بخوانید:

فیلمی که هرگز ساخته نشد: مرد عنکبوتی جیمز کامرون

مسير پر پیچ و خم مرد عنكبوتی تا پرده سینما!

فیلم مرد عنکبوتیِ «دیوید فینچر» (DAVID FINCHER) ممکن بود چطور باشد؟

 

1- جیمز کامرون از کودکی عاشق اسپایدرمن بود و همیشه آرزو داشت فیلمش را بسازد 

cameron جيمز كامرون قرار بود فيلم مرد عنكبوتي را بسازد

ما قبلا در این مقاله به مسیر پر فراز و نشیبی که مردعنکبوتی طی کرد تا به پرده سینما برسه اشاره کردیم. در مجموع،  کمپانی ها و افراد زیادی به رایت سینمایی این شخصیت دسترسی داشتند که یکی از آنها Cannon Films  بود که در ابتدای دهه 90 میلادی به شدت با مشكلات مالی مواجه شد. تهیه کنندگان هم به نویسندگان خود دستور دادند فیلمنامه را جوری بازنویسی كنند تا هزینه تولید كاهش یابد. مشكلات مالی آنقدر ادامه یافت تا اینكه Cannon در سال 1993 ورشكسته شد. ولی تهیه کننده همچنان حقوق سینمایی اسپایدرمن را حفظ كرد و حتی نزد  با كمپانی های بزرگی همچون Viacom و كلمبیا پیكچرز رفت تا در ساخت فیلم اسپایدرمن با آنها شریك شود (این موضوع بعدها موجب پدید آمدن دعواهای حقوقی بسیاری گردید). در هر حال كلمبیا پیكچرز علاقمند شد فیلم مرد عنكبوتی را بسازد اما به تهیه کننده فشار آورد تا فیلمنامه را مورد بازنویسی مجدد قرار دهد. اما او به جای این كار، خبری را در نشریه Variety منتشر و در  آن اعلام كرد كه كارگردان معروف «جیمز كامرون» قرار است فیلم اسپایدرمن را كارگردانی كند! ابتدا همه خیال كردند تهیه کننده دارد بلوف میزند ولی به زودی مشخص شد كه جیمز كامرون واقعاً قصد انجام اين كار را دارد.  در واقع، كامرون از كودكی عاشق كاراكتر اسپایدرمن بود و حتی در مصاحبه های اعلام كرد كه به خاطر كاراكتر  اسپایدرمن بوده كه یك فیلمساز شده است! شما میتونید این ویدئو را تماشا کنید که در آن جیمز کامرون از اسپایدرمن به عنوان محبوب ترین قهرمان عمرش یاد میکند.

 

2- قرار بود بازیگران "ترمیناتور 2" در نقش دکتر اختاپوس و اسپایدرمن ظاهر شوند!

schwarzenegger-as-doc-ock

پس از Cannon Films حقوق ساخت فیلم از روی مرد عنکبوتی به شرکت فیلمسازی "کارولکو" (Carolco)  رسیده بود. از آنجاییکه که کارولکو سازنده فیلم مشهور و موفق "ترمیناتور 2" بود از کامرون خواست که از «آرنولد شوارتزنگر» به جای  «دکتراختاپوس» و از «ادوارد فرلانگ»  (بازیگر نوجوان فیلم "ترمیناتور 2") در نقش اسپایدرمن استفاده کند و او هم با کمال میل قبول کرد!

 

3- لئوناردو دی‌کاپریو گزینه ی نخست کامرون برای ایفای نقش پیتر پارکر/اسپایدرمن بود

لئوناردو دی‌کاپریو (Leonardo DiCaprio)

در مورد قبلی گفتیم که کمپانی کارولکو در اوایل دهه ی 90 میلادی صاحب رایت سینمایی شخصیت مردعنکبوتی بود ولی اندکی بعد ورشکسته شد و پس از کش و قوس های بسیار و دعواهای بی سابقه بین استودیوهای معروف هالیوود، حقوق ساخته فیلم سینمایی اسپایدرمن به سونی رسید. سونی فیلمنامه کامرون را هم صاحب شد و حتی به کامرون گفت که حاضر است «لئوناردو دی کاپریو» را برای ایفای نقش اسپایدرمن انتخاب کند ولی کامرون با استودیو "فاکس قرن بیستم" قرارداد داشت و نتوانست با سونی همکاری کند. سونی هم به جای او «سم ریمی» را برگزید ... دی کاپریو هم خودش گفته  علاقه خاصی به ایفای نقش مرد عنکبوتی نداشته و پس از جدا شدن کامرون او هم دیگر کاملا خودش را از پروژه اسپایدرمن جدا کرد ولی مطمئن باشید اگر کامرون فیلم مرد عنکبوتی را میساخت دی کاپریو مرد عنکبوتی میشد!

 

4- سرگذشت پیتر پارکر و نحوه ی به قدرت رسیدن او

طبق فیلمنامه ی موقتی که 60 صفحه دارد و گفته میشه جیمز کامرون برای این فیلم نوشت، پیتر پارکر 17 ساله است که یک مقدار غیراجتماعی و دست و پا چلفتیه ولی بسیار باهوشه و تو مدرسه بهش زور میگن ولی به روی دختر محبوب مدرسه یعنی مری جین کراش داره.

ضمن این که پدر و مادرش فوت کردن و به همین دلیل با عموش و زن عموش زندگی میکنه. همچنین عنکبوتی که نیشش میزنه، منشاء رادیو اکتیو نداره و از نظر ژنتیکی دستکاری شده (چون مگسی رو میخوره که ژنتیکش فرق کرده!) ولی قدرت های عنکبوتی مشابه با دنیای کمیک بهش میده (او یک بار از یک رویای عجیب بیدار میشه و خودش را غرق در تارهای ارگانیک عنکبوتی میبینه که استعاره ای است از رسیدن به سن بلوغ در پسران).


بعدش پیتر میره و به اجرای نمایش در خیابان و در تلویزیون میپردازه و کمی هم پول بدست میاره تا اینکه عمویش به دست یک سارق به قتل میرسه و ...

همانطور که خوندید، بسیاری از این موارد که مربوط به Origin اسپایدرمن میشه در فیلم اول ریمی هم بکار رفت (البته تفاوت هایی هم وجود داشت مثلا برخلاف فیلم ریمی، پیتر در مسابقات کشتی کج شرکت نمیکنه. در ضمن او قاتل عمو بن رو به پلیس تحویل میده و ...). در هر حال استن لی که خیلی از این فیلمنامه راضی بود و در مصاحبه ی خودش با مجله "امپایر" گفت: "جیمز کامرون بهترین مرد روی زمینه که میتونه این فیلم رو بسازه و منم ازش راضی ام. اسپایدرمن او دقیقا چیزیه که باید باشه ولی طراوت و تازگی هم داره".

 

5- این فیلم قرار بود درجه بزرگسال (R) داشته باشد!

در فیلمنامه  كامرون،  دكتر اختاپوس حذف و به جای او شخصیت های خبیث دیگری استفاده شده بودند که در ادامه ی مقاله بهشون اشاره میشه.  گفته میشود كه كامرون این فیلمنامه را خیلی عجله ای نوشته بود و بنا داشت  در مراحل بعد آن را بازنویسی كند. دلیل عجله او این بود كه تهیه كنندگان اصرار داشتند ابتدا یك فیلمنامه نوشته شود تا استودیو را برای مجاب كنند حداقل 60 میلیون دلار هزینه كند (60 میلیون  دلار در دهه 90 میلادی خیلی پول هنگفتی بود!).  در هر حال كامرون در فیلمنامه خود نكات جالبی گذاشت. مثلاً  نبرد نهایی قرار بود بالای برج های دوقلوی تجارت جهانی رخ دهد. البته در كل لحن فيلمنامه كامرون كمی بيش از حد دارک و بزرگسالانه بود قرار بود با درجه R ساخته شود چون برخی از صحنه های آن برای كودكان و نوجوانان مناسب نبود چون خشونت زیادی در صحنه های اکشن وجود داشت و البته یک سری صحنه های جنسی! مثلا در یکی از صحنه های ابتدایی پیتر از قدرت هایش استفاده میکرد تا وقتی مری جین داشت تو اتاقش لباس عوض میکنه، مخفیانه دیدش بزنه!!! يك صحنه سکسی هم بود كه بين پيتر و مری جين  و در بالای يكي از پل هاي معروف شهر نيويورك اتفاق مي افتاد و احتمالاً باعث ميشد پدر و مادرها با ديدن آن صورتشان از خجالت سرخ شود و پشيمان شوند كه چرا بچه های خود را به سالن سينما آورده اند!!! همچنین کامرون الفاظ رکیک زیادی در فیلمنامه اش به کار برده بود. خود پیتر پارکر هم برای مدتی کوتاه به نظر میومد از صدمه زدن به دیگران لذت میبره!

 

6- سم ریمی ایده ی تارهای اُرگانیک مردعنکبوتی را از جیمز کامرون گرفت

همانطور که میدانید در سری فیلم های مرد عنکبوتی سم ریمی، اسپایدرمن تار انداز مکانیکی نداشت (برای آشنایی با تارانداز مرد عنکبوتی، این مقاله را بخوانید). به عبارت دیگر بدن او خودش به طور طبیعی و ارگانیک تار درست میکرد:

توبی مگوایر

گفته میشود سم ریمی این ایده را از جیمز کامرون گرفته بود چون جیمز که سالها در انتظار ساخت فیلم اسپایدرمن بود، میخواست تارهای مرد عنکبوتی اُرگانیک باشد. ریمی کلا اعتقاد داشت این ایده طبیعی تر است.

 

7- جیمز کامرون میخواست فیلمی بسازد که ریشه در واقعیت داشته باشد

 

اخیرا جیمز کامرون در مصاحبه ای از فیلم "اسپایدرمن" به عنوان بهترین فیلم ساخته نشده ی خودش یاد کرد! (مصاحبه اش اینجاست). او گفت: "می‌خواستم فیلمی بسازم که آن نوع واقعیت چالش‌برانگیز را در خود داشته باشد. ابرقهرمان‌ها در حالت کلی همیشه پرزرق‌وبرق بودند، اما من می‌خواستم چیزی بسازم که بیشتر به "ترمیناتور" و "بیگانه ها" (Aliens) شبیه بود، اینکه شما فوراً آن واقعیت را باور می‌کنید. یعنی در یک دنیای واقعی هستید، در دنیای خیالی شهر گاتهام یا سوپرمن و دیلی پلنت و چنین چیزهایی نیستید، جایی که همواره ماورائی و از نوع داستان‌های افسانه‌ای به نظر می‌رسد. می‌خواستم بگویم: اینجا نیویورک است. زمان حال. یک نفر را عنکبوت نیش می‌زند. به بچه‌ای تبدیل می‌شود که این قدرت‌ها را به دست می‌آورد و رؤیای «مرد-عنکبوتی» شدن را دارد، و لباسی می‌سازد که مزخرف است، اما بعد اصلاحش می‌کند، و مشکل اساسی‌اش این لباس لعنتی است. چنین چیزهایی. می‌خواستم در واقعیت ریشه داشته باشد و تجارب انسانی همه‌شمول. فکر می‌کنم ساختن این فیلم لذت‌بخش می‌شد".

 

8- مرد شنی به دلیل اینکه قرار بود در فیلم مرد عنکبوتی ساخته جیمز کامرون مورد استفاده قرار بگیرد در سریال "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" غایب بود

الکترو ، رد اسکال

"مرد عنکبوتی : مجموعه کارتونی" سریال انیمیشن معروف اسپایدرمن در دهه 90 میلادی بود که به خاطر این برجسته است که بیشترین تعداد خبیث های شناخته شده مرد عنکبوتی از دنیای کمیک در آن حضور پیدا کردند (حتی شخصیت های بسیار گمنامی مثل «بیگ ویل»!). ولی شاید از خودتان پرسیده باشید چرا مرد شنی که یکی از برترین و شناخته شده ترین دشمنان اسپایدرمن است در این سریال حضور پیدا نکرد؟ دلیلش این است که آن موقع جیمز کامرون به شدت سعی داشت فیلم سینمایی مرد عنکبوتی را بسازه. در این فیلم قرار بود به نوعی از مرد شنی و الکترو به عنوان خبیث های اصلی استفاده شود. بنابراین مارول به سازندگان این انیمیشن دستور داد از مرد شنی و الکترو استفاده نکنند! البته سال 1997 و زمانی که دیگر بحث ساخت این فیلم منتفی شده بود، الکترو در یکی از ایپزودهای پایانی مورد استفاده قرار گرفت ولی در کمال تعجب سرگذشت او را کاملا عوض کرده بودند و اسمش شده بود «راینهولت اشمیت» و پسر «رِد اسکال» (دشمن کاپیتان آمریکا) شده بود!!! با کنسل شدن این سریال، مرد شنی دیگر فرصتی برای حضور در آن پیدا نکرد.

 

9- الکترو و مردشنی در این فیلم قرار بود با نسخه ای کمیک بوک خیلی فرق داشته باشند

مرد عنکبوتی جیمز کامرون

در مورد گفتیم که مردشنی و الکترو قرار بود ویلن های فیلم باشند. ولی تفاوت های زیادی با نسخه ی اصلی پیدا کرده بودند. مثلا الکترو اسم اصلیش شده بود «کارلتون استرند» (Carlton Strand). او مهندسی بود که سالها پیش قدرت هایش را بدست آورده بود (پس از فرار از دست پلیس به خاطر سرقت جیوه از "نیو مکزیکو" سر از یک زمین صاعقه یا Lightning Field در آورد و سانحه ای باعث شد تا به قدرت های الکتریکی دست یابد) اما طی سالها ثروت زیادی برای خودش بهم زده بود و یک میلیاردر و نمادی برای سرمایه داری شده بود (چیزی شبیه به «دونالد ترامپ») و دوست داشت نوعی "نژاد برتر" ایجاد کند و خودش نیز رهبرش باشد! ضمنا او نمیتوانست بدون صدمه زدن به دیگران آنان را لمس کند (حتی همسرش را) و ... به نظر میاد شخصیت پردازی استرند از ویلسون فیسک ملقب به کینگ پین هم الهام گرفته بود.

او یک معاون داشت به نام «بوید» (Boyd) که به خاطر یک انفجار هسته ای میتونست بدنش رو به شکل شن دربیاره. استرند سپس سعی میکنه مردعنکبوتی رو به سمت خودش بکشونه و استخدامش کنه ولی موفق نمیشه و نبرد نهایی هم قرار بوده بین استرند و بوید علیه مردعنکبوتی انجام بشه (در حالی که مری جین رو گروگان گرفته بودن) و در انتها هر دو شخصیت خبیث فیلم کشته بشن (همچنین پیتر هویت مخفی خودش رو برای مری جین فاش میکنه).

بازیگران جیمز کامرون

گفته میشه لانس هنریکسن و مایکل بین که سابقه همکاری با کامرون در فیلم های "نابودگر" و "بیگانه ها" را داشتند قرار بود به ترتیب نقش کارلتون استرند و بوید را بازی کنند.

 

10- جی. جونا جیمسون در این فیلم یک تهیه کننده ی تلویزیونی بود!

جی. جونا جیمسون در این فیلم یک تهیه کننده ی تلویزیونی بود!

در فیلمنامه ی برجای مانده از آقای کامرون، جی جونا جیمسون هم حضور داره ولی او به جای اینکه ناشر روزنامه "دیلی بیوگل" باشه، یک تهیه کننده تلویزیونه که از اسپایدرمن متنفر میشه و تمام تلاشش رو میکنه تا او را بدنام کنه. ظاهرا کامرون مرحوم «آر. لی اِرمی» (R. Lee Ermey) را برای ایفای نقش جیمسون در نظر داشت. این هنرپیشه ی برجسته به دلیل بازی در فیلم "غلاف تمام‌فلزی" (برندهٔ جایزه گلدن گلوب) محبوبیت بسیاری به‌دست‌آورد. از دیگر فیلم‌های پرآوازهٔ او می‌توان به "ترک لاس وگاس" و "نجات سیلورمن" اشاره کرد.

 

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

مسير پر پیچ و خم مرد عنكبوتی تا پرده سینما!

فیلم مرد عنکبوتیِ «دیوید فینچر» ممکن بود چطور باشد؟

فیلمی که هرگز ساخته نشد: مرد عنکبوتی جیمز کامرون

15 بازیگری که قرار بوده نقش مرد عنکبوتی را بازی کنند!

ابرقهرمان مورد علاقه بازیگران معروف كیست؟ + لینك دانلود ویدئو

15 داستان مرد عنکبوتی که هرگز به سرانجام نخواهند رسید!

آیا میدانستید که مرد شنی به دلیل اینکه قرار بود در فیلم مرد عنکبوتی ساخته جیمز کامرون مورد استفاده قرار بگیرد در سریال "مرد عنکبوتی: مجموعه کارتونی" غایب بود؟!

فیلم مرد عنکبوتیِ «دیوید فینچر» (DAVID FINCHER) ممکن بود چطور باشد؟

10 رویه متداول در فیلم های ابرقهرمانی که فیلم "مردعنکبوتی" (2002) ایجاد کرد

مصاحبه سم ریمی به مناسبت بیستمین سالگرد اکران فیلم "مرد عنکبوتی"

نقد و بررسی فیلم "مرد عنکبوتی" (2002)

ایستراگ (EASTER EGG) های فیلم مرد عنکبوتی (2002)

10 تاثیر فیلم های مرد عنکبوتی ساخته سم ریمی بر روی دنیای سینمایی مارول

10 نکته جالبی که احتمالاً درباره "اسپایدرمن" های «سام ریمی» نمیدانستید!

نظر سم ریمی درباره فیلم جدید مرد عنکبوتی

طرح های به كار گرفته نشده از دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سم ریمی!

پشت صحنه فیلم های اسپایدرمن ساخته سام ریمی + لینك دانلود!

رتبه بندی بازیگران فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

10 حقیقتی که باید درباره فیلم کنسل شده "مرد عنکبوتی 4" بدانید

آیا قراره داستان فیلم "مادام وب" به "ترمیناتور" شباهت داشته باشه؟!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

AmirhoseinJafari2005
#1 AmirhoseinJafari2005 1402-09-20 14:20
سلام و عرض ادب خدمت آقای ترابی.
مقاله عالی بود. به خصوص مورد ۱۰
جیمز کامرون همیشه مورد علاقه ‌ام بوده بخاطر ساخت فیلم ترمیناتور و تایتانیک که واقعا شاهکار بودند.
خسته نباشید.
نقل قول کردن
Seyedmohsen
#2 Seyedmohsen 1402-09-20 14:59
به نظرم سم ریمی بهتر از جیمز کامرون کارو در آورده
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#3 The Spectacular Burmun 1402-09-20 20:33
سلام.مقاله فوق‌العاده جامع بود و چیزایی داشت که حتی فکرشم نمیکردم.هرچند اون اوایل مقاله امید داشتم که اگر ساخته میشد بد نمیشد ولی هرچه رتبه ها جلو تر رفت امیدم کمتر شد.
کامرون با فیلم تایتانیک خودش خوب نشون داده که خوب میتونه پدر مادر هارو خجالت زده کنه.هرچند درجه سنی فیلم آر بوده و طبیعی بوده.
ویلن های فیلم پتانسیل موفقیت رو نداشتن و واقعا جای مقایسه ای برای فیلم ریمی نمیذارن.ولی میدونید چی بیشتر اذیتم میکنه؟پیتر پارکر!اصلا فکر نمیکنم ازش خوشم بیاد.ریمی یا وب و واتس یا حتی دوس سانتوس هم که پیتر بی.پارکر رو خراب کرد همه و همه یه پیتر پارکر یا اقلا یه مردعنکبوتی خوب به نمایش میذاشتن.فکر نمیکنم این یکی(با بازی دی کاپریو که خیلی بزرگسالانه اس)میتونست موفق بشه)
نکته اذیت کننده دیگه ای به ذهنم نرسید.تشکر میکنم بابت نگارش مقاله.
نقل قول کردن
داریوش
#4 داریوش 1402-09-20 20:55
عالی بود
ولی به نظرم سم ریمی بهتر بود مثل اینکه کامرون میخواسته مثل کریستوفر نولان فیلم را واقع گرایانه فیلم رو بسازه بد نمی شد ولی از صحنه های جنسی خوشم نیومد با درجه Rچون پیتر پارکر همچین آدمی نیست که کسی رو دید بزنه و یا حداقل سنش کمه
یک لحظه فکر کنید دی کاپریو میشد پیتر،کیت وینسلت مری جین :lol:
نقل قول کردن
Amir6ali
#5 Amir6ali 1402-09-25 11:41
خیلی دوست داشتم جیمز کامرون و دیوید فینچر فیلماشون رو واسه اسپایدرمن میساختن
اابته قطعا به پای نسخه ریمی نمیرسید ولی واسه تنوع هم که شده خوب بود
نقل قول کردن
SMPSGAMER
#6 SMPSGAMER 1403-02-05 23:11
من داستان های دارک اسپایدرمن رو خیلی دوست دارم
اسپایدرمن کاراکتر دارای انعطاف پذیری خیلی زیادیه ینی هم میتونه لایت باشه هم دارک
واقعا جالب میشد اگر این رو میدیدیم مخصوصا درجه سنی R که خب درجه سنی توی فیلم همه چیز نیست ولی بنظر من سینما به یک اسپایدرمن دارک تر نیاز داره
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44