نگاهی به دفعاتی که مردعنکبوتی برای خودش لباس دم دستی / موقتی ساخت!

نگاهی-به-دفعاتی-که-مردعنکبوتی-برای-خودش-لباس-دم-دستی-موقتی-ساخت

در طول سالها مردعنکبوتی شاهد بوده ایم که مردعنکبوتی چون لباس/کاستوم اصلی اش بنا به دلایلی برایش فراهم نبوده یا آسیب دیده، مجبور شده با هر چی که دم دستش بوده لباس موقتی برای خودش درست کند!

اولین لباس دم دستی مردعنکبوتی مربوط میشه به اولین حضور این شخصیت در دنیای کمیک که در شماره 15 از کمیک "فانتزی شگفت انگیز" اتفاق افتاد (اینجا ترجمه شده است). همه ميدانيم كه پيتر پاركر پس آنكه در این داستان به نيروهای فوق بشری خود دست يافت لباسي خانگی و دم دستی برای خودش درست كرد تا در مسابقات كشتی كج شركت كرده و از اين راه پول به دست بياورد:

اولین لباس مردعنکبوتی

این لباس از پیراهنی آستین بلند و سفید رنگ و شلوار آبی (که جوراب های آبی رنگ هم از آن بیرون زده بود!) تشکیل شده بود و ماسکی که به نظر میرسه از نوعی تور ماهیگیری (؟!) ساخته شده بود. البته بعضی میگن ماسکه از تار خود اسپایدرمن ساخته شده بود ولی درست نیست چون در آن موقع پیتر هنوز تار عنکبوتی اش را نساخته بود. 

در کمیک بوک های "مردعنکبوتی نهایی" (اینجا دارن ترجمه میشن) هم دیدیم که پیتر در شماره 3 برای حضور در مسابقات کشتی کج لباس مشابه ای برای خودش دست و پا کرد:

لباس التمیت اسپایدرمن

در دنیای سینما هم شاهد بوده ایم که پیتر پارکر چنین کاری کرده است (در فیلم "مرد عنکبوتی 1" ساخته ی « سم ریمی»):

لباس کشتی کج مردعنکبوتی

در شماره 26 كمیك "مرد عنكبوتی شگفت انگیز" شاهد بودیم که چون در شماره قبل مرد عنكبوتی لباس خودش را در نبرد با رُبات "قاتل عنكبوت" از دست داده بود و در خانه هم لباس اضافه نداشت به همین دلیل تصمیم گرفت یك لباس اسپایدرمنی از یك مغازه بخرد تا با گرین گابلین و ارباب جنایت مبارزه کند. جالب اینه كه این لباس خیلی بهش كوچك بود و مرد عنکبوتی مجبور شد اونو تار مالی کنه تا از تنش در نیاد!

لباس مغازه ای مردعنکبوتی

پیتر تونست در شماره 28 لباس خودش رو از اسپنسر اسمایت (سازنده ی ربات های قاتل عنکبوت) بدست بیاره و اون لباس "مغازه ای" رو کاملا کنار بذاره. در واقع، وقتی اسمایت حواسش نبود، پیتر لباس مغازه ای را با لباس خودش عوض کرد!

تعویض لباس اسپایدرمن

و اما در شماره ی 82 از مردعنکبوتی شگفت انگیز (که از نظر من یکی از بهترین کمیک های مردعنکبوتی در دوره ی خودشه) روندی شروع شد که ادامه دار شد: استفاده ی پیتر پارکر از کیسه یا پاکت کاغذی برای مخفی کردن هویت مخفی خودش! در این داستان، پیتر که یکی از لباس هایش پاره شده بود و دیگری نیز کثیف بود، نیاز به لباسی داشت تا در یک برنامه تلویزیونی حضور پیدا کنه. بنابراین باید لباسش را در یک رختشویی عمومی میشست و چون نمیخواست مردم ببینند که چه کسی داره لباس مردعنکبوتی رو میشوره، یک پاکت کاغذی روی سرش کشید!

لباس ماسک پاکتی

دومین لباس با تِم پاکتی (!) به سال 1984 برمیگرده که در سری شماره یک مجموعه مردعنکبوتی شگفت انگیز شماره 258، اسپایدی لباس سیاه رنگ جدیدش را به ساختمان بکستر برد، تا رید ریچاردز (مستر فنتستیک) آنرا مورد بررسی قرار دهد. پس از اینکه متوجه شدند که این لباس، ریشه فضایی دارد، پیتر، مستر فنتستیک و هیومن تورچ لباس را از بدن پیتر جدا کردند و آنرا نزد خودشان نگه داشتند (در همین شماره بود که ضعف سیمبیوت ها نسبت به آتش و صوت به ثبت رسید!) از آنجایی که پیتر باید هویت خودش را مخفی نگه میداشت (به این جهت که بنده خدا دیگه لباس نداشت!) صورت خودش را پوشاند تا اینکه سرانجام مستر فنتستیک و هیومن تورچ برای او لباسی از لباس های چهار شگفت انگیز درست کردند و به او دادند؛ برای پوشاندن صورتش نیز از یک پاکت کاغذی قهوه ای استفاده کردند! (که ایده هیومن تورچ بود طبیعتاً!) نمیشد گفت که اسپایدی از پوشیدن همچین چیزی خوش حال شده بود، حتی میتوان گفت تا حدودی خجالت زده شده بود، اما در آن شرایط چاره ای به جز این نداشت.

لباس بگ من

تا اینكه پیتر میره بیرون و در حالی كه از چیزی خبر نداره متوجه میشه جانی استورم (هیومن تورچ) که از قدیم با هم شوخی دارن (این مقاله را بخوانید) یه تكه كاغذ پشت لباس چسبانده كه رویش نوشته شده: "به من لگد بزنید" (Kick me)!!!

لباس amazing bag man

(لازم به ذكره كه این لباس كه به نام The Amazing Bag Man شناخته میشه، خیلی مشهوره و بارها و بارها به عنوان لباس unlockable در بازی های رایانه ای مرد عنكبوتی به كار رفته).

و از یاد نبریم که چندین سال بعد و در شماره 256 كمیك Spectacular Spdier-Man، پیتر مجبور شد بار دیگر از پاكت به جای ماسك استفاده كند چون در آن زمان به خاطرپاپوشی كه نورمن آزبورن برای مرد عنكبوتی دوخته بود، نمیتوانست از لباس خودش استفاده كند چون ممكن بود پلیس او را دستگیر كند. این لباس به The Bombastic Bag-Man مشهور است:

لباس bombastic bag man

در شماره 113 از كمیك "اسپایدرمن شگفت انگیز" هم مرد عنكبوتي سخت مشغول مبارزه با «دكتر اختاپوس» بود به طوريكه حتی ماسك اش از صورتش افتاد (ماسك او در نهایت به دست «جی. جونا جیمسون» رسيد!) در هر حال، اسپایدرمن به یك ماسك نیاز داشت و به همین دلیل به مغازه ای كه لباس اسپایدرمن میفروخت، رفت. او در آنجا ماسكی پیدا كرد كه لنز نداشت! به همین دلیل چشم های او دیده میشد:

لباس بدون لنز مردعنکبوتی

در شماره 213 از کمیک "مردعنکبوتی شگفت انگیز"، پیتر پارکر تصمیم گرفت لباسش را با یک شوینده ی خانگی بشوید! ولی بیش از حد لباسش در حالت خیس باقی ماند و رنگش پرید و حتی اون خطوط تار عنکبوتی روی ماسک و لباسش ناپدید شد!

لبلاس رنگ و رفته مردعنکبوتی

سپس در سال 1987 كمیك تك قسمتی Spider-Man vs. Wolverine به چاپ رسید كه در آن مرد عنكبوتی به همراه «ند لیدز» به آلمان رفت تا در مورد قضیه ای برای دیلی بیوگل تحقیق كنند. پیتر آن موقع دوباره به سرش زده بود حرفه ابرقهرمان را كنار بگذارد و به همین دلیل لباسش را با خودش نبرده بود. ولی با به قتل رسیدن ند لیدز او دوباره تصمیم میگرد اسپایدرمن شود و به همین دلیل میرود از یك مغازه آلمانی یك لباس اسپایدرمنی میخرد كه پشتش به زبان آلمانی  نوشته بود: Die Spinee (= عنكبوت )!

لباس مغازه آلماني

در شماره 53 از کمیک Spectacular Spider-Man یک بار پیتر پارکر (که در باجه ی تلفن بود) با تارش برای خودش یک ماسک سریع و موقتی ساخت تا هویت خودش رو مخفی کنه تا بره و به یکی که هر لحظه ممکن بود خودش رو از بالای ساختمون به پایین بیندازه کمک کنه:

لباس موقتی مردعنکبوتی

در شماره 205 از کمیک Spectacular Spider-Man هم دیدیم که مردعنکبوتی در مبارزه با تومستون ماسکش را از دست داد. ولی خوشبختانه گربه سیاه ماسک خودش را (که در کمال تعجب فهمیدیم دو تکه است) بهش قرض داد تا به طور موقتی ازش استفاده کنه و سریع بتونه بره خونه و ماسک اصلی رو برداره.

لباس ماسک گربه سیاه

و خدا رو شکر که در مسیر مجبور به توقف نشد چون خداییش این آیا اصلا ماسک بود و آیا اصلا از هویت مخفی اش محافظت میکرد؟!

یك لباس جالب و مشابه دیگر هم هست كه طرفداران اسپایدرمن به آن لقب لباس "برزنت نقاشی" (Paint Canvas-Man) داده اند. قضیه اش اینه که در شماره 18 از كمیك Peter Parker: Spider-Man دیدیم كه پیتر پاركر آپارتمانش را از دست داده و حتی یك نفر كوله پشتی اش را هم میدزدد! در هر حال، گرین گابلین از راه میرسد و میخواهد به «لیز آلن» حمله كند. پیتر كه چاره ای ندارد به اطراف خودش نگاه میكند و یك پارچه برزنتی كه برای نقاشی ازش استفاده میشود را روی زمین دید و از آن به عنوان لباس استفاده كرد تا هویت اش شناخته نشود و با گابلین بجنگد!

لباس برزنتي مرد عنكبوتي

در شماره های 213 و 214 از كمیك Spectacular Spider-Man لباس اسپایدرمن در نبرد با Typhoid Mary/ Bloody Mary آسیب دید. به همین دلیل او سعی كرده به طور موقتی بخش های پاره شده از لباسش را با تكه های پارچه به هم ببندد. در نتیجه، لباسش شبیه لباس نینجاها شد!

لباس نينجايي مرد عنكبوتي

یک اتفاق خنده دار و ضایع هم به شماره 1 سری مردعنکبوتی شگفت انگیز (وقتی پیتر پارکر پس از مدتها تونست جسم خودش رو از دکتر اختاپوس پس بگیره) برمیگرده که کمیکش اینجا ترجمه شده و در آن اسپایدرمن در مبارزه با شخصیتی مونث که اصرار داشت بهش بگن «کلاف نخ» یا Skein(که البته یک سری خبیث مسخره ی دیگه هم همراهی اش میکردند) لباسش رو از دست داد (چون قدرت های این خانم میتونست روی الیاف و نخ تاثیر بگذاره)؛ به طوری که فقط یک ماسک برایش باقی موند و مجبور شد برای آنکه آبروش نره با تار عنکبوتی واسه خودش شورت درست کنه!!!

لباس ضایع اسپایدرمن

میشه گفت یه جورایی نقطه عکس ظاهری که در مورد قبلی دیدید رو پیشتر در شماره 89 از کمیک Spider-Man دیده بودیم یعنی اسپایدرمن در اون کمیک در مقابله با یک وجلنتی به نام Shotgun، ماسک خودش رو از دست داد و او مجبور شد یک ماسک موقتی با تار عنکبوتی برای خودش درست کنه:

لباس دم دستی اسپایدرمن

در همان دوره ای که برای مردعنکبوتی بابت قتل پاپوش دوخته و برای دستگیری اش جایزه تعیین کرده بودند، در شماره 433 از "مردعنکبوتی شگفت انگیز" دیدیم که چون نمیتونست لباس مردعنکبوتی رو بر تن کنه و چیزی جز یک هودی دم دستش نبود با همون هودی دست به قهرمان بازی زد!

لباس هودی مردعنکبوتی

خب اینا مواردی بود که من به یاد داشتم. اگر چیزی از قلم افتاده در بخش نظرات بهش اشاره کنید.

 

مهدی ترابی مهربانی

 All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

ضایع ترین / خجالت آورترین لحظات تاریخ مردعنکبوتی در دنیای کمیک

تمامی دفعاتی که اسپایدرمن لباس ابرقهرمان های دیگر را پوشید!

رتبه بندی همه لباس های مرد عنکبوتی در دنیای سینما و تلویزیون

تاریخچه لباس های مرد عنکبوتی در دنیای سینما و تلویزیون

رتبه بندی بازیگران فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

نقد و بررسی فیلم های سینمایی مرد عنكبوتی

20 بازیگر برتر "مرد عنکبوتی" در سینما، انیمیشن و تلویزیون!

15 طرح مورد استفاده قرار نگرفته در فیلم های ابرقهرمانی که از خود فیلم بهتر بودند!

بهترین لباس های شخصیت های خبیث در فیلم های کمیک بوکی

15 تغییر ظاهر در دشمنان کلاسیک مرد عنکبوتی که باعث نارضایتی هواداران شد

بدترین لباس های ابرشروران (SUPERVILLAINS) در دنیای کمیک

بدترین لباس های شخصیت های خبیث در فیلم های کمیک بوکی

10 شخصیت فیلم های ابرقهرمانی که لباسشون درست مثل کمیک ها هستش!

10 شخصیت فیلم های ابرقهرمانی که لباسشون اصلا مثل کمیک ها نیست!

10 لباس برتری كه جان رومیتا برای شخصیت های مارول خلق كرده است

10 لباس برتر ابرقهرمانان در دنیای کمیک بوک

برترین و بدترین لباس های ابرقهرمانان در سینما

رتبه بندی لباس های مرد عنکبوتی در دنیای سینما

10 تغییر لباس مهم در قهرمانان كمیك

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1402-01-21 12:01
مثل همیشه منتظرم مقاله رو خوب و با دقت بخونید و ایرادات تایپی رو متذکر بشید تا اصلاح بشه
نقل قول کردن
RMB
#2 RMB 1402-01-21 12:57
با سلام خدمت همه اعضای سایت و با تشکر از استاد ترابی برای نوشتن این مقاله. پیتر همیشه آدم بدشانسی بوده و نمونش رو تو اتفاقات بالا میشه دید مخصوصا شماره 1 مردعنکبوتی شگفت انگیز که دیگه خیلی فجیع بود و شرفش به باد رفت :lol: :lol:. ولی بعضی اوقات هم به خاطر نبرد های سختش لباساش خراب شده در هر حال به خاطر متعهد بودن به کارش و اهمیت دادن به جون بقیه هرجور که شده یه لباسی برای خودش سرهم کرده و به کارش ادامه داده.
با تشکر
نقل قول کردن
omid23
#3 omid23 1402-01-21 14:34
سلام
استاد خیلی ممنون که این مقاله رو نوشتید و چقدر دقیق و کامل بود.جالبه که لباس مرد عنکبوتی در این سال ها خیلی از بین رفته یا پیتر به اون دسترسی نداشته و من یادم نمیاد برای قهرمان دیگری هم این اتفاق افتاده باشه.
مورد the amazing bag-man خیلی باحال بود. البته من قسمت اولش رو قبلا در سایت خونده بودم ولی قسمت دوم (به من لگد بزنید) رو برای اولین بار شنیدم.
در مورد غلط املایی مورد شماره ۲۱۳ و ۲۱۴ spectacular spider-man "در نتیجه" به صورت nv kjd]i نوشته شده(کیبورد استاد رو حالت تایپ انگلیسی بوده :-* )
نقل قول کردن
mtm
#4 mtm 1402-01-21 15:10
به نقل از omid23:

در مورد غلط املایی مورد شماره ۲۱۳ و ۲۱۴ spectacular spider-man "در نتیجه" به صورت nv kjd]i نوشته شده(کیبورد استاد رو حالت تایپ انگلیسی بوده :-* )

ممنون که گفتی. تصحیح شد
نقل قول کردن
Spooderman
#5 Spooderman 1402-06-11 23:55
مرسی بابت مقاله
تو سری تجدید عهد هم یجا هودی میپوشید و میرفت مدرسه دخترش
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید