اولین های مرد عنكبوتی – قسمت 9

اولین های مرد عنكبوتی – قسمت 9

"اولین های مرد عنكبوتی" (Spider-Man's Firstsحالتی تاریخچه ای دارند و به ما نشان میدهند برخی از مهم ترین یا متداول ترین رخدادها یا مشخصه های مرد عنكبوتی اولین بار در كجا اتفاق افتادند.

(برای خواندن قسمت های قبلی لطفا اینجا را کلیک کنید).

 

سه دشمن اصلی مرد عنکبوتی (دکتر اختاپوس، گرین گابلین و ونوم) اولین بار کی و کجا در کمیک های دیگر قهرمانان مارول ظاهر شدند؟

امروزه دنیای سینمایی مارول (Marvel Cinematic Universe) به عنوان موفق ترین نمونه و مثال برای عالمی که داستان های در هم تنیده و مرتبط با هم دارد شناخته میشود. با این حال باید بدانید که قبل از دنیای سینمایی این دنیای کمیک های مارول بود که چنین حالتی داشت و به قول معروف همه چیز به هم مربوط بود . این دنیای در هم تنیده در ابتدای دهه 60 میلادی و به لطف استن لی و طراحانی مثل استیو دیتکو و جک کربی و ... خلق شد و تا قبل از آن در دنیای کمیک نظیرش را ندیده بودیم. البته ایده ی عالم های مشترک ابرقهرمانی چیزی بود که قبل از آنکه استن لی و جک کربی در سال 1961 کمیک های "چهار شگفت انگیز" را خلق کنند وجود داشت ولی فقط در حد یک ایده بود که به طور کامل بهش نپرداخته بودند. اما آنچه به نام مارول یونیورس در دهه 60 میلادی خلق شد چیز متفاوتی بود که تمام قوانین و قواعد دنیای کمیک را زیر و رو کرد! استن لی اصرار داشت که قهرمانان مارول باید همگی در یک شهر واقعی به نام نیویورک باشند (بر خلاف دی سی که قهرمانانش در شهر های خیالی مثل گاتهام و متروپلیس و ... بودند) و به همین دلیل بارها شاهد بودیم که قهرمانان متفاوت مارول با هم دیدار، تعامل و همکاری میکردند و این چیزی بود که مارول را ازدی سی متمایز کرد. بنابراین ما خیلی زود و در شماره 5 از سری نخست کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز در سال 1961 شاهد بودیم که «دکتر دووم» به عنوان دشمن اصلی گروه چهار شگفت انگیز با مردعنکبوتی روبرو شد و باهاش جنگید (کمیکش اینجا ترجمه شده است). ولی ممکنه براتون سئوال باشه که اولین بار کی دشمنان اصلی مردعنکبوتی در کمیک های دیگر قهرمانان مارول ظاهر شدند. برای پاسخ به این سئوال ابتدا از دکتر اختاپوس شروع میکنیم (چون قبل از گرین گابلین و ونوم خلق شد). این شخصیت سالهای سال فقط در کمیک های اسپایدرمن به کار گرفته میشد اما ناگهان در ابتدای دهه ی 80 میلادی در داستان های دیگر قهرمانان مارول نیز دیده شد که اولین آنها مربوط میشه به شماره 165 از سری اول کمیک های Daredevil که سال 1980 منتشر شد و در آن دکتر اختاپوس با بی باک سرشاخ شد!

کمیک دردویل - اختاپوس

(طراح داستان هم «فرانک میلر» مشهور بود).

دردویل - دکتر اختاپوس - بی باک

ولی قضیه ی گرین گابلین پیچیده تر است و توضیح بیشتری لازم دارد. نورمن آزبورن ملقب به گرین گابلین قطعا همواره به عنوان بزرگترین دشمن مردعنکبوتی شناخته خواهد شد (سیر تا پیاز او را در اینجا بخوانید). او تا قبل از مرگش در سال 1973 در شماره 122 مرد عنکبوتی شگفت انگیز (درست پس از کشتن گوئن استیسی) فقط و فقط در کمیک های اسپایدرمن حضور پیدا کرده بود. بعدش هم مرده پنداشته میشد و طبیعتا نمیتونست در جای دیگر حضور پیدا کنه. ولی دو مورد هست که باید بهشون اشاره بشه. یکی مربوط میشه به کمیک Avengers Annual #16 که سال 1987 منتشر شد و در آن گرین گابلین به عنوان یکی از اعضای گروه "خبیث های کشته شده" (Legion of the Unliving) با برخی اعضای اونجرز مبارزه کرد:

کمیک اونجرز - گرین گابلین

این نمیتونه اولین حضور واقعی گرین گابلین در یک کمیک دیگر باشه چون حتما میدونید که در دهه ی 90 میلادی نورمن برگشت و معلوم شد که اصلا نمرده بوده (این مقاله را بخوانید). در نتیجه نمیتونسته عضو اون گروه باشه.

یک بار هم در سال 1995 و در شماره 405 از سری نخست کمیک های "چهار شگفت انگیز" دیدیم که گرین گابلین و یک سری شخصیت دیگر که از خط زمانی خودشان خارج شده و به زمان حال آمده بودند با چهار شگفت انگیز روبرو شدند که این هم نمیتونه به حساب بیاد چون جا به جایی هایی زمانی را نمیتوان حضور رسمی در یک کمیک تلقی کرد.

چهار شگفت انگیز - گرین گابلین

تا اینکه همانطور که گفتم نورمن در دهه ی 90 میلادی و در شماره 75 از کمیک Spider-Man برگشت. او تا مدتها فقط در کمیک های اسپایدرمن بود. البته در سال 2004 در برخی از شماره های کمیک The Pulse هم حضور یافت که اونم به حساب نمیاد چون این سری هم به نوعی سری مردعنکبوتی محسوب میشه (چون اکثر شخصیت هاش مربوط به مرد عنکبوتی بودند و با کمیک های "اسپایدرمن: شوالیه های مارول" که اینجا ترجمه شده اند هم کاملا مرتبط بودند).

کمیک pulse

و اما در سال 2006 و در کمیک Civil War: Front Line #4 بالاخره کمیکی منتشر شد که میشه ادعا کرد اولین حضور گرین گابلین در کمیکی غیر اسپایدرمنی است!

کمیک Civil War: Front Line #4

این کمیک از عناوین فرعی رویداد مشهور "جنگ داخلی" بود و نورمن در توطئه ای دست داشت. بعد از این داستان بود که نورمن به عنوان سردسته ی گروه "تاندربولتز" انتخاب شد و از آن موقع به بعد در بسیاری از کمیک های دیگر مارول حضور پیدا کرد.

و اما ونوم را خیلی ساده میتوان پاسخ داد! او تقریبا به محض اینکه خلق شد شروع کرد به حضور افتخاری در دیگر عناوین مارول. اولین آنها شماره 6 از کمیک Quasar بود (برای آشنایی با شخصیت «کوآزار»، این مقاله را بخوانید).

کمیک Quasar

این کمیک از نظر داستانی با رویداد مشهور Acts of Vengeance مرتبط بود و عجیب اینه که کوآزار به سادگی و در همان صفحه ی دوم تونست ونوم را شکست بده!

کمیک کوازار

و خب بعدشم که ونوم به شدت محبوب و حتی به نوعی ابرقهرمان تبدیل شد و در بسیاری از دیگر عناوین مارول حضور یافت.

 

  سونیا ساداتی فر

All rights reserved © Spidey.ir 2024

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

اولین های مرد عنكبوتی

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید!

10 دشمن برتر مرد عنکبوتی

رتبه بندی اقتباس های «گرین گابلین» (GREEN GOBLIN) در دنیای سینما، انیمیشن و بازی

15 حقیقت مهمی که باید درباره دکتر اختاپوس (DOCTOR OCTOPUS) بدانید

همه چیز درباره گرین گابلین (GREEN GOBLIN)

20 حقیقتی که باید درباره شخصیت ونوم (VENOM) بدانید

رتبه بندی اقتباس های «ونوم» (VENOM) در دنیای سینما، انیمیشن، تلویزیون و بازی

معرفی تمام سیمبوت (SYMBIOTE)ها در کمیک های مارول

نگاهی به VENOM های مختلف کمیک های مرد عنکبوتی

رتبه بندی اقتباس های «دکتر اختاپوس» (DOCTOR OCTOPUS) در دنیای سینما، انیمیشن و بازی

کمیک "ونوم نهایی" (ULTIMATE VENOM) ترجمه شد + لینک دانلود

اولین حضور ونوم در دنیای کمیک ترجمه شد

10 تا از برترین، خشن ترین، عجیب ترین و باحال ترین مبارزات ونوم!

20 حقیقتی که باید درباره شخصیت ونوم (VENOM) بدانید

15 حقیقت مهمی که باید درباره دکتر اختاپوس (DOCTOR OCTOPUS) بدانید

رتبه بندی دشمنان مرد عنکبوتی در فیلم های سینمایی

10 باس فایت (BOSS FIGHT) برتر در بازی های مردعنکبوتی

رتبه بندی لباس های شخصیت های خبیث فیلم های سینمایی مرد عنکبوتی

10 نسخه عجیب و غریب از "دکتر اختاپوس" در دنیای کمیک !

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

نینجای یخی
#1 نینجای یخی 1403-03-01 13:59
مقاله خوبی بود
نقل قول کردن
amirmahdi 1381
#2 amirmahdi 1381 1403-03-01 15:32
درود بر شما
واقعا این موضوعات بکر و تازه چطور به ذهنتون میرسه راجع بهش مطلب مینویسید؟
نقل قول کردن
TMNT - FAN
#3 TMNT - FAN 1403-03-01 22:04
بسیار جالب بود ، اتفاقا یه مدت بود دلم هوس دوباره خوندن این دست مقالات رو کرده بود و‌لی درست یادم نبود اسمشون چی بوده اما به لطف این مقاله الان دوباره یادم اومد اسمشون * اولین های اسپایدرمن * بوده
نقل قول کردن
Blur
#4 Blur 1403-03-02 10:52
و جالب ترینشون ونوم بود که با همچین شخص قدرتمندی درگیر شد
نقل قول کردن
Geralt of Rivia
#5 Geralt of Rivia 1403-03-06 06:51
از اون مقالات دلچسب مخصوص خانم سونیا
نقل قول کردن
Mohammed *
#6 Mohammed * 1403-03-15 11:49
خانم سونیا ساداتی فر
خسته نباشید .
امیدوارم پیام من را ببینید


میدونم این سایت مرد عنکبوتی ، آقای ترابی بار ها ذکر کردن ولی چون استیو دیتکو خالق مرد عنکبوتی در کنار stan lee محسوب میشه .لطفا یک مقاله درباره این موضوع بنویسید که در یکی کمیک ها استیو دیتکو شخصیت بتمن طراحی کرد .
جدا ایده جذابی برای مقاله است
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید