10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 70 میلادی

10-کاور-برتر-مردعنکبوتی-در-دهه-70-میلادی

به لطف طراحان بزرگی نظیر جان رومیتا، گیل کین و راس اندرو مردعنکبوتی صاحب برخی از خارق العاده ترین کاورهای دهه 70 میلادی است.

مقدمه: دهه 1970، دهه ای بود که پیتر پارکر و دوستانش را مجبور کرد تا بالغ شوند. داستان هایی که در "مردعنکبوتی شگفت انگیز" روایت شدند داشتند دارک تر میشدند و بر تراژدی های زندگی پیتر پارکر اضافه شد. این دهه مصادف بود با کناره گیری استن لی از نویسندگی برای مردعنکبوتی و با آمدن نویسنده ای جوان به نام جری کان وی داستان های رنگ و بوی متفاوتی به خود گرفتند و به طور مثال نورمن آزبورن و گوئن استیسی کشته شدند، رابطه رومانتیک بین پیتر پارکر و مری جین واتسون شروع شد و کلون ها به لطف خبیثی تازه وارد به نام شغال معرفی شدند. طراحان بزرگی نظیر راس اندرو و گیل کین هم بسیار تاثیرگذار بودند، هم در صفحات کمیک بوکی و هم روی کاورها و برخی از زیباترین روی جلدهای تاریخ مردعنکبوتی در این دهه رقم خورد.

مقالات زیر را هم بخوانید:

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 60 میلادی

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 80 میلادی

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 90 میلادی

10 طراح برتر تاریخ کمیک بوک های مرد عنکبوتی

15 پانل برتر در تاریخ کمیک های مرد عنکبوتی

بهترین COVER های مرد عنكبوتی

 

10- شماره 100 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 100 از کمیک The Amazing Spider-Man

اینهم از آن دسته كاورهای ماندگاری است كه بارها و بارها مورد تقلید قرار گرفته. جدا از ژست معروف اسپایدرمن، جان روميتا موفق شده با تمركز روی شخصیت های مكمل (Supporting) و خبیث داستان های مرد عنكبوتی در پس زمینه بار دیگر يادآوری كند كه اسپایدرمن بهترین و كامل ترین شخصیت های مكمل و ابرشرور را در دنیای كمیك دارد (البته طراح صفحات داخلی این کمیک، «گیل کین» است که او نیز یکی از برترین های تاریخ مردعنکبوتی به شمار میاد). و البته شماره 100، شماره بسیار مهمی بود که در آن به نوعی به خلاصه ای از اتفاقات یک دهه نخست داستان های مردعنکبوتی به تصویر کشیده میشه و اتفاق مهمی نیز در آن رخ میده: پیتر پارکر سرمی را روی خودش امتحان میکنه تا از شر قدرت های فوق بشری خودش خلاص بشه ولی در نهایت چهار دست اضافه درمیاره! (این کمیک تاریخی در اینجا ترجمه شده است).

 

9- شماره 121 از کمیک The Amazing Spider-Man

مرگ گون استیسی

استاد رومیتا به عنوان طراح افسانه ای كمیك های مرد عنكبوتی بار دیگر با این كاور شاهكاری جدید خلق كرد. دقت كنید كه طرح او چقدر خوب و موثر به خواننده القا میكند كه قرار است یكی از شخصیت های مهم داستان های اسپایدرمن در این شماره كشته شود. حالا خودتان را در دهه 70 میلادی فرض كنید، یعنی زمانی كه اینترنت وجود نداشت و هیچ فردی از پیش نمیدانست قرار است در یك كمیك چه اتفاقی بیافتد. حال اگر این كمیك را در دكه های روزنامه فروشی میدیدید آیا تنها با یك نگاه به روی جلد، آن را نمي خريديد؟! و البته که حتما میدانید این روی جلد مربوط به داستانی بسیار تاریخی در دنیای کمیک میشود که طی آن گوئن استیسی به دست گرین گابلین کشته شد (اینجا ترجمه شده است).

 

8- شماره 129 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 129 از کمیک The Amazing Spider-Man

قطعاً سرشناس ترین شخصیت دنیای کمیک بوک که کارش را از داستان های اسپایدرمن شروع کرد ولی پس از مدتی هویت و عنوان اختصاصی خودش را پیدا کرد، «فرانک کسل» ملقب به پانیشر (مجازاتگر) است! او سال 1974 و در شماره 129 از کمیک بوک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" خلق شد و در حضور اولیه اش به عنوان قاتل و مزدوری به تصویر کشیده شد که به دنبال کشتن اسپایدرمن بود (آن موقع اسپایدرمن به اتهام قتل «نورمن آزبورن» تحت تعقیب بود). و البته از یاد نبریم که یکی از مهم ترین دشمنان تاریخ مردعنکبوتی به نام «شغال» نیز اولین بار در این کمیک خلق شد! کاور این کمیک که مشترکا توسط گیل کین و جان رومیتا خلق شده نیز به اندازه شخصیت های داخلش نمادین است و بارها مورد احترام قرار گرفته است: پانیشر تفنگ خودش را به سمت مردعنکبوتی که در حال سقوط است نشانه رفته و دارد بهش شلیک میکند!

 

7- شماره 149 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 149 از کمیک The Amazing Spider-Man

درست است كه در اواسط دهه 90 میلادی داستانی طولانی و پیچیده به نام «سرگذشت كلون» (The Clone Saga) به چاپ رسید كه هنوز هم از آن به عنوان یكی از بدترین و مزخرف‌ترین داستان‌های تاریخ مردعنکبوتی یاد می‌شود اما شاید خیلی‌ها ندانند كه پیش از آن یعنی در دهه 70 میلادی نیز داستانی تحت همین نام به چاپ رسیده بود كه در زمان خودش بسیار نبوغ‌آسا و نوآورانه بود. این داستان فضای تازه‌ای به وجود آورد و به خوانندگان نشان داد كه همواره باید منتظر غیرقابل پیش‌بینی‌ترین رخدادها در كمیك‌های اسپایدرمن باشند (این داستان به طور کامل در اینجا ترجمه شده است) و البته اوج داستان در شماره 149 بود که در آن شاهد مبارزه مردعنکبوتی اریجینال با کلون خودش (که بعدها با نام «بن رایلی» شناخته شد) بودیم. روی جلد به یاد ماندنی این شماره توسط گیل کین خلق شد و نبرد دو مردعنکبوتی را نشان میدهد در حالی که شغال در پس زمینه دارد میخندد و «ند لیدز» چیزی تا مرگ فاصله ندارد!

 

6- شماره 178 از کمیک The Amazing Spider-Man

«راس اندرو» از بزرگان تاریخ مردعنکبوتی است که بیشتر او را به خاطر خلق صحنه های اكشن خلاقانه و طراحی دقیق مکان های مختلف شهر نیویورک میشناسند ولی از نظر صحنه های رومانتیك، عاطفی و پر تنش هم توانایی های خیلی خوبی داشت و لحظلا ماندگاری در كمیك های اسپایدرمن خلق كرد. به طور مثال كافی است به روی جلد شماره 178 از كمیك "اسپایدرمن شگفت انگیز" دقت كنید تا بفهمید او چگونه به بیننده حسی حاكی از تنش را منتقل میكند و چقدر موثر به او میفهماند كه زن عمو می رو تخت بیمارستان افتاده در حالیكه پیتر در قالب اسپایدرمن دارد با «گرین گابلین» (که اون موقع نمیدونستیم کیه ولی بعدا معلوم شد «بارت هامیلتون» است) مبارزه میكند! (درباره این گرین گابلین میتونید در اینجا اطلاعات کسب کنید).

 

5- شماره 1 از کمیک The Spectacular Spider-Man

شماره 1 از کمیک The Spectacular Spider-Man

«رتیل» (Trantula) تقریبا در اواسط دهه 70 میلادی خلق شد. این شخصیت درسته که الان گمنام به حساب میاد ولی در دهه 1970 میلادی اونقدر مهم بود که مارول تصمیم گرفت ازش در شماره نخست سری جدید مرد عنکبوتی در این دهه تحت عنوان The Spectacular Spider-Man استفاده کنه و روی جلد هم که توسط «سل بیوسما» انجام شده کاملا رتیل را در معرض دید بیننده قرار میده. این روی جلد روشن، رنگارنگ و هیجان انگیزه! رتیل به سمت اسپایدرمن پرش کرده و سعی داره با استفاده از میخ های تیزی که نوک چکمه هایش قرار داشتند و آلوده به سم مهلکی بودند به اسپایدرمن ضربه وارد کنه در حالی که مری جین و فلش تامپسون وحشت زده دارند فرار میکنند! (بیوسما با استادی نشون داده که سلاح رتیل چقدر قدرتمنده زیرا باعث شده دیوار سوراخ بشه!). چیز خاص دیگری درباره اش به چشم نمیاد ولی یک کاور کلاسیک است که شروع بودی بر دومین سری ماهانه مردعنکبوتی در دنیای کمیک.

 

4- شماره 8 از کمیک The Spectacular Spider-Man

شماره 8 از کمیک The Spectacular Spider-Man

این روزها فیلم سینمایی "موربیوس" با بازی «جرد لتو» باعث شهرت این شخصیت کمیک بوکی شده است ولی شاید خیلی ها ندانند او اولین بار در کمیک بوک های اسپایدرمن خلق (در شماره 101 از "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" که اینجا ترجمه شده است) و به عنوان دشمن او معرفی شد! «مایکل موربیوس» یك شیمی دان برجسته بود كه از بیماری خونی بسیار نادری رنج میبرد و به منظور یافتن علاجی برای خود روی خفاش ها تحقیق میكرد اما در عوض خودش به یك خون آشام تبدیل شد!و اما موربیوس در داستان های بسیاری از مردعنکبوتی حضور داشته که یکی از آنها مربوط به شماره 8 از سری Spectacular Spider-Man میشود که کاور شدیدا جالبی دارد که توسط آقای «پل گولاسی» (Paul Gulacy) خلق شده: اسپایدرمن دارد در دل شب با موربیوس میجنگد. نبرد آنها روی پله های اضطراری و زیر نور ماه کامل انجام میشود. استایل اقای گولاسی جوری است که آدم را به یاد یک کمیک ترسناک دهه 40 میلادی میندازد تا کمیکی از اسپایدرمن! خاصیت گوتیک این کاور از آن ظاهری منحصر به فرد ساخته است.

 

3- شماره 181 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 181 از کمیک The Amazing Spider-Man

گیل کین طراح عالی بود و در خلق شدن بسیاری از لحظات مهمی در زندگی اسپایدرمن نقش داشت ولی کاورهایش نیز به همان اندازه قابل توجه بود. به طور مثال شماره 181 که کاورش ایده ای ساده دارد ولی همچنان به یاد ماندنی است: اسپایدرمن روبروی سنگ قبری زانو زده است و داره به سوی آسمان فریاد میزنه در حالی که سرهایش شناور ابرشرورانی مثل دکتر دووم، دکتر اختاپوس و کینگ پین بالای سرش پدیدار شده اند. ویلن ها به رنگ آبی و سبز ملایم هستند که باعث شده لباس آبی و قرمز اسپایدرمن برجسته تر بشه. این شماره به طور کامل روی ناکامی های گذشته اسپایدرمن، کسانی که رویش حساب میکنند و تصمیمات مهم او تمرکز داشت و منشاء او را نیز دوباره نشان خواننده ها دادند. در واقع، سبک هنری دارک و مخوف روی کاور تداعی کننده داستانش بود.

 

2- شماره 194 از کمیک The Amazing Spider-Man

کمیک گربه سیاه

همانطور كه میدانید شخصیت «گربه سیاه» اولین بار در سال 1979 و در شماره 194 كمیك مرد عنكبوتی شگفت انگیز خلق شد و به شهرت فراوانی دست یافت. در حقیقت «فلیشیا هاردی» نخستین دختر دارای توانایی های خاص بود كه پیتر پاركر به آن علاقمند شد. البته گذشته و حرفه بی ثبات فلیشیا و مشكلاتی كه او اغلب با نیروهای پلیس پیدا میكرد همواره مانع از خلق یك عشق تمام عیار میان آنها شد. ضمناً، پس از مدتی فلیشیا اعتراف كرد كه بیش از آنكه به پیتر پاركر علاقه داشته باشد، عاشق اسپایدرمن است! او برای سالها از متحدین و یاران باوفای اسپایدرمن بود و در مواقع لزوم به یاری اش می شتافت و هنوز هم همین نقش را در داستان های مردعنکبوتی بازی میکند. یک نکته جالب درباره کاور اولین حضور او در دنیای کمیک وجود دارد که در این مقاله بهش اشاره کرده بودیم و اونم اینه که اولش «كیث پولارد» این كاور را خلق كرد كه مورد قبول واقع نشد و سپس، «ال میلگرام» کاور معروفی را خلقی کرد که در آن مردعنکبوتی که دورش را نور زرد ناشی از چراغ نورافکن فرا گرفته است، از پشت سر مورد حمله گربه سیاه قرار گرفته در حالی که حس عنکبوتی بهش هشدار داده!

 

1- شماره 196 از کمیک The Amazing Spider-Man

شماره 196 از کمیک The Amazing Spider-Man 

زن عمو مِی (Aunt May) چند باری در دنیای کمیک مرده است. مثلا در شماره 400 کمیک مرد عنکبوتی شگفت انگیز که قرار بود مرگ او دائمی باشد ولی بعدا به صورت عجیبی برگشت و ... (این مقاله را بخوانید). ولی اولین باری که این اتفاق در دنیای کمیک افتاد برمیگرده به شماره 196 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (سال 1979). ولی به زودی معلوم شد که زن عمو می اصلا نمرده بوده! ( مربوط میشه به  قضیه "بازگشت قاتل عمو بن" که اینجا راجع بهش مفصل توضیح داده شده). و اما کاور خلق شده توسط کیث پولارد برای این شماره بسیار تاثیرگذار است: سایه ی سیاه پیتر پارکرِ عزادار روی سنگ قبر زن عمویش افتاده که سمبل وجدان ناراحت او باشد در حالی که آوت لاین (outline) قرمزی از اسپایدرمن در آسمان سیاه دیده میشود که او را بسیار خشمگین و ناراحت نشان میدهد ...

 

  مهدی ترابی مهربانی

منبع: سایت CBR

All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

15 کاور برتری که «جان رومیتا» ی پدر برای مردعنکبوتی خلق کرد

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 60 میلادی

10 طراح برتر تاریخ کمیک بوک های مرد عنکبوتی

مهم ترین داستان های کمیک بوکی مرد عنکبوتی + لینك دانلود مستقیم

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: جان رومیتا

15 پانل برتر در تاریخ کمیک های مرد عنکبوتی

10 كاور برتر با حضور گرین گابلین

بزرگان تاریخ كمیك بوک های مرد عنكبوتی

15 کاور کمیک بوکی که هواداران را اسپویل کردند!

چرا در دهه 80 میلادی تصویر ماسک اسپایدرمن روی کاور کمیک بوک های مارول به کار میرفت؟

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 80 میلادی

10 کاور برتر مردعنکبوتی در دهه 90 میلادی

بزرگان تاریخ كمیك بوك های مرد عنكبوتی: گیل كین

بزرگان تاریخ كمیك های اسپایدرمن: راس اندرو

10 روی جلدی که هویت مخفی مرد عنکبوتی را لو دادند!

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 10

15 کاور کمیک های مارول که باعث انتقاد هواداران شدند

10 کمیک مرد عنکبوتی که سبک هنری منحصر به فردی دارند

20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت اول

20 پانل ماندگار در تاریخ كمیك بوك - قسمت دوم

بهترین COVER های مرد عنكبوتی

15 کاور برتر خلق شده توسط استیو دیتکو

بهترین داستان مرد عنكبوتی ترجمه شد + لینك دانلود مستقیم

10 لباس برتری كه جان رومیتا برای شخصیت های مارول خلق كرده است

10 کاور تاریخی و نمادین انتشارات مارول

چیزهای جالبی که درباره مرد عنکبوتی نمیدانستید! قسمت 10

طراحی های شگفت انگیز «الکس راس»!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

apking1183
#1 apking1183 1401-08-08 16:01
سلام و درود بر استاد ترابی و دوستان عزیز .
استاد این مقاله و مقاله ی قبلی بسیار مقالات جامعی هستند که
من رو به خاطرات ۲ یا ۳ سال پیش برد که کمیک های چاپ شده ی اسپایدرمن در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی از سایت شما دانلود کرده بودم و هر روز حدوداً ده جلد کمیک می خواندم .
استاد به نظر شما این شایعه که مارول قصد دارد سری اختصاصی وارثان را به همراه ریشه آنها و منبع قدرتشان چاپ کند درست است ؟(با پوزش برای اسپم) و می شود یک مقاله به نام [۱۰ حقیقت مهمی که باید درباره وارثان(The inheritors) بدانید .] در سایت قرار بدهید ؟
نقل قول کردن
mtm
#2 mtm 1401-08-08 17:16
به نقل از apking1183:
سلام و درود بر استاد ترابی و دوستان عزیز .
استاد این مقاله و مقاله ی قبلی بسیار مقالات جامعی هستند که
من رو به خاطرات ۲ یا ۳ سال پیش برد که کمیک های چاپ شده ی اسپایدرمن در دهه های ۶۰ و ۷۰ میلادی از سایت شما دانلود کرده بودم و هر روز حدوداً ده جلد کمیک می خواندم .
استاد به نظر شما این شایعه که مارول قصد دارد سری اختصاصی وارثان را به همراه ریشه آنها و منبع قدرتشان چاپ کند درست است ؟(با پوزش برای اسپم) و می شود یک مقاله به نام [۱۰ حقیقت مهمی که باید درباره وارثان(The inheritors) بدانید .] در سایت قرار بدهید ؟

سلام. خبری درباره اون شایعه نشنیدم ولی درباره وارثان در مقاله ۱۰ حقیقت مورلان توضیحاتی ارائه شد

b2n.ir/f24213
نقل قول کردن
xcgi
#3 xcgi 1401-08-08 17:47
سلام خسته نباشید.استاد دستتون دردنکنه مقاله خوبی بود.
واقعا رتبه ۱ تو دل برو و جذاب هستش،و به خوبی حس و حال مردعنکبوتی رو نشون میده.من که به شخصه خیلی باهاش حال کردم.
نقل قول کردن
Doc Ata
#4 Doc Ata 1401-08-09 14:01
برای شماره 9 رو که مطمئنم حتما 2 کیلومتر صف بوده برای گرفتن کمیکش از مغازه انقد که هایپ کننده اس.
کاور شماره 6 به نظرم خیلی خوبه از لحاظ القا کردن احساساتی که نویسنده منظورش بوده، چون واقعا به ادم یه حس ناراحتی چند منظوره درباره ی بدبختی های پیتر میداد :sad:
هروقت موربیوس رو میبینم یاد فیلمش میفتم که درسته مشهوره اما مشهور به داشتن داستانی مزخرف و مبهم. واقعا این کاورش به کل اون فیلم می ارزه. :-|
و عرض خسته نباشید خدمت استاد
نقل قول کردن
AP-omega
#5 AP-omega 1401-10-21 19:57
شاهکار. هم مقاله، هم کاور ها!
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

گرین گابلین

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

26

15

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

006

 

0010

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45