رشته تحصیلی پیتر پارکر در دانشگاه چیست؟

رشته-تحصیلی-پیتر-پارکر-در-دانشگاه-چیست؟

همه میدونن پیتر پارکر بسیار درس خوان و باهوشه ولی یکی از سئوالاتی که کمتر به آن پرداخته شده اینه که بالاخره رشته تحصیلی او چی بوده؟!

چند روز پیش یکی از کاربران سایت به نام AmirM. IX9 ، سئوالی را مطرح کردند (در اینجا) مبنی بر اینکه: "ببخشید، رشته پیتر پارکر دقیقا چیه؟ مثل بروس وین مهندسی شیمی خونده؟". استاد ترابی هم مثل همیشه به بنده لطف داشتند و بنده را قابل دانستند تا پاسخ این سئوال را برایتان پیدا کنم و این شما و این هم این مقاله ی تحلیلی!

به شخصه کمیکی نبوده که از اسپایدرمن نخونده باشم و هنوزم نمیتونم دقیقاً به چنین پرسشی پاسخ قطعی بدهم! همه چیز برمیگرده به شماره 22 از سری نخست کمیک های "مردعنکبوتی شگفت انگیز" (منتشر شده در ماه دسامبر سال 1964). در این شماره، پیتر پارکر که قراره به زودی از دبیرستان فارغ التحصیل بشه داره کتابی میخونه و با خودش فکر میکنه که آیا باید در رشته ی "بیوشیمی" (Biochemistry) درس بخونه یا در رشته ی "فیزیک"؟ (زیست‌شیمی یا بیوشیمی، مطالعهٔ فرایندهای شیمیایی در جانداران زیستی است).

پیتر پارکر دانشگاه

و همین جمله برای سالها ذهن ما خوانندگان را به خود مشغول ساخت.

در مجموع میتوان گفت که در run استیو دیتکو و استن لی برای مردعنکبوتی، پیتر بیشتر به سمت شیمی تمایل داشت زیرا او همواره در کنار تجهیزات و ابزارهای آزمایشگاهی دیده میشد:

ازمایشگاه پیتر پارکر

سپس در دوره ای که استن لی و جری کان وی به همراه جان رومیتا کمیک های مردعنکبوتی شگفت انگیز را خلق میکردند ما دیدیم که او به طور انحصاری در کلاس درس مایلز وارن که استاد درس بیوشیمی/ژنتیک او در دانشگاه بود، دیده میشود (پروفسور وارن همونطور که حتما خبر دارید در زمینه ژنتیک و کلون سازی فعالیت میکرد):

پیتر پارکر مایلز وارن

ضمناً بر طبق اطلاعات منتشره در کتاب بیوگرافی شخصیت های مارول (Marvel Handbooks) ، پیتر پارکر در دانشگاه با دختری به نام گوئن استیسی قرار میذاشت که گفته میشه اولین بار در یک کلاس بیوشیمی با هم ملاقات کردند.

پیتر پارکر گوئن استیسی

حتی در شماره ی تاریخی 50 از همین سری (اینجا ترجمه شده)، دیدیم که پیتر میگه بهش پیشنهاد شده در آزمایشگاه شیمی نورمن آزبورن کار کنه:

شیمی پیتر پارکر

اما ناگهان در شماره های 27 و 28 از سری کمیک بوکی Marvel Team-Up گفته شد که در رشته فیزیک درس میخونه در حالی که یک کتاب "مثلثات ی پیشرفته" در دست داشت!

پیتر پارکر فیزیک

وقتی پیتر پارکر وارد مقطع فوق لیسانس شد، شاهد بودیم که در رشته "علوم بیوفیزیک" (Biophysics) مشغول به تحصیل شده است (بیوفیزیک، علمی بین رشته‌ای است که رهیافت‌ها، و روش‌هایی را که به طور سنتی در فیزیک استفاده می شوند را برای مطالعه پدیده‌های زیست‌شناختی به کار می برد). همچنین در شماره 3 از کمیک Web of Spider-man Annual (که درباره دنیای مردعنکبوتی و شخصیت های مختلف آن اطلاعات میداد)T گفته شد که پس از فارغ التحصیلی از دبیرستان، در رشته های فیزیک و بیولوژی در دانشگاه "امپایر استیت" درس خوند و در رشته بیوفیزیک در مقطع فوق لیسانس مشغول به تحصیل شده است:

رشته تحصیلی مردعنکبوتی

اما عجیبه که بعدا در همین سری کمیک بوک ها، پیتر پارکر به دِبرا ویتمن (که آن موقع دوست دخترش بود) گفت که در رشته بیوشیمی درس میخونه!!!

چند سال بعد و وقتی آقای JMS نویسنده ی کمیک های "مردعنکبوتی شگفت انگیز" شد، دیدیم به عنوان معلم در دبیرستان سابق خودش (میدتاون) مشغول تدریس شده و زیست و شیمی درس میدهد.

مردعنکبوتی - تدریس

در شماره 28 از کمیک Sensational Spider-Man ، خود پیتر به یکی از دانش آموزانش میگه که درسته که همیشه عاشق درس علوم بوده و پایان نامه خودش رو هم درباره مواد رادیواکتیو نوشته، ولی در زمینه بیولوژی (زیست شناسی) هم تبحر داره:

پیتر پارکر - کلاس درس

البته در سالهای اخیر بنظر میرسه مارول در کمیک ها اشاره مستقیمی به رشته ی تحصیلی پیتر نمیکنه و او تقریبا در همه ی رشته ها تخصص داره! و البته وب سایت رسمی مارول میگه که پیتر پارکر لیسانس خودش رو در رشته ی فیزیک، فوق لیسانش رو در رشته بیوشیمی از دانشگاه امپایر استیت گرفته و در مقطع دکترا هم در همین رشته ادامه داده ولی موفق به اتمام تحصیلات دکتری خودش نشده (البته وقتی دکتر اختاپوس وارد بدن پیتر پارکر شد، مدرک دکترای او را گرفت ولی بعدا این مدرک ازش گرفته شد چون گفتن پایان نامه خودش رو از روی آثار اکتاویوس کپی کرده! کمیکش رو اینجا دانلود کنید).

دکترای مردعنکبوتی

دکترای اسپایدرمن

در هر حال، میشه نتیجه گرفت او در زمینه های فیزیک، شیمی و زیست شناسی سررشته داره. ولی شخصا بر این باورم که بیش از هر چیز از بیوشیمی سردرمیاره و قابلیت هایی که در دنیای کمیک در زمینه خلق تارهای عنکبوتی از خودش بروز داده خودش گواهی بر این مدعاست. ضمن اینکه در کمیک های مارول، دانشگاه "امپایر استیت" همیشه به عنوان همتای دانشگاه نیویورک (NYU) نشان داده شده و در این دانشگاه ما رشته ای به نام بیوفیزیک نداریم!

دانشگاه esu

و البته از نظر من مارول و نویسندگانش چیزی از علم و رشته های تحصیلی نمیدونن و به نظرم خیلی جاها به اشتباه به جای بیوشیمی از بیوفیزیک استفاده میکنند! مثلا همیشه برام سئوال بوده که در دنیای اصلی مارول (دنیای شماره 616) چطور دانشمندی به نام هنک پیم که در رشته بیوشیمی درس خونده، یک هوش مصنوعی به نام التران خلق میکنه!! (بنظرم در این زمینه کمیک های Ultimate خیلی بهتر عمل کردن و مثلا رید ریچاردز مدرکش رو در رشته ی فیزیک کاربردی گرفته و سوزان استورم هم در رشته ی زیست شناسی. بنابراین هر وقت رید در زمینه زیست شناسی سئوال داره میره سراغش. در حالی که در دنیای اصلی مارول ما دقیقا نفهمیدیم اونا در چه رشته ای مدرک گرفتن. یا مثلا هنک پیم در کمیک های Ultimate به دروغ ادعا میکنه که یک ژن شناس بزرگه در حالی که واقعا در رشته ی سایبرنتیک تخصص داره و همین هم توضیح میده که چطور موفق به خلق التران میشه. به علاوه، همین اینکه پدر و مادر پیتر پارکر را در این سری، دانشمند معرفی کردند خودش گویای این است که چرا پیتر به علم و دانش علاقه داره).

والدین مرد عنکبوتی

ولی احساس میکنم مارول در سالهای اخیر سعی کرده پیتر پارکر را عمداً از اون فضای بیوشیمی و زیست شناسی خارج و وارد دنیای مهندسی در "هورایزون لابز" بکنه و اینجوری ربطش بده به قضیه ی "صنایع پارکر" و اختراع "ساعت عنکبوتی".

ساعت عنکبوتی

و در همین راستا شاهد هستیم که اخیرا پیتر از شماره 7 سری جدیدی کمیک بوک های "اسپایدرمن شگفت انگیز" (اینجا ترجمه شده است) شروع کرده به کار در دپارتمان مهندسی شرکت آزکورپ که توسط یک نورمن آزبورنِ اصلاح شده اداره میشه! (کامالا خان هم در اونجا با پیتر همکاره). و جالبه که نورمن هم میگه در زمینه های آیرودینامیک و هوانوردی پیشینه داشته در حالی که قبلا او را به عنوان دانشمندی در امور مربوط به علم شیمی میشناختیم!

پیتر پارکر در شرکت ازکورپ

و اما در خارج از دنیای کمیک بوک ما دیدیم که پیتر در فیلم های سم ریمی در رشته فیزیک درس میخواند. اون پیتر پارکرِ موطلایی در انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" هم در رشته ی مهندسی شیمی درس خونده بود.

\djv \hv;v - sl vdld

در کمیک بوک های Ultimate Spider-Man (که در دنیایی موازی جریان داره) هم ادی براک به پیتر گفت که در رشته ی زیست مهندسی درس میخونه (در شماره 33) و پیتر هم میگه که اونم میخواد تو همین رشته مشغول به تحصیل بشه.

پیتر پارکر - ادی براک

در شماره 111 هم به زن عمو می گفت که میخواد در رشته های مهندسی شیمی و ژنتیک دکترا بگیره.

پیتر پارکر زن عمو می

در کمیک تحسین شده ی "داستان زندگی" که اینجا ترجمه شده و داستانش در دنیای موازی شماره 19529 جریان داشت، پیتر پارکر در شماره 2 اشاره کرد که در رشته "مهندسی برق" (Electrical Engineering) مدرک خودش رو گرفته و در بخش مخابرات کار میکنه و این ایده خیلی خوبیه چون زمینه سازی میکنه برای تاسیس شرکت "صنایع پارکر" در شماره های بعدی.

داستان زندگی مردعنکبوتی

در کارتون Spectacular Spider-Man هم دیدیم که در آزمایشگاه بیو-ژنتیک دانشگاه امپایر استیت مشغول به کارورزی هستش.

کارتون اسپایدرمن

در بازی اسپایدرمن PS4 هم لیسانسش رو در رشته ی "بیوفیزیک" گرفته بود و پایان نامه اش هم درباره فناوری عصبی (Neurotechnology) بوده.

پیتر پارکر - ps4

بنظرم در این بازی خیلی خوب و درست به رشته تحصیلی پیتر پارکر و جنبه های علمی زندگی او اشاره میشه و اون رو با کارهای اکتاویوس و پروژه هایی او در زمینه اندام مصنوعی مرتبط میکنند.

 

سونیا ساداتی فر

All rights reserved © Spidey.ir 2022

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مقالات مشابه و مرتبط:

موهای «ادی براک» چه رنگیه؟!

10 شیوه خلاقانه ای که مردعنکبوتی از قدرت هایش استفاده کرده است!

چرا در دهه 80 میلادی تصویر ماسک اسپایدرمن روی کاور کمیک بوک های مارول به کار میرفت؟

رتبه بندی مشاغلی که پیتر پارکر/مرد عنکبوتی تا به حال در دنیای کمیک بوک داشته است!

آشنایی با تجهیزات و اختراعات پیتر پارکر/ مرد عنکبوتی

5 قهرمانی که سابقه تدریس در مدارس دارند

10 تغییر بزرگ در دنیای کمیک بوک های مرد عنکبوتی در دهه گذشته

مهم ترین لوکیشن ها در داستان های مرد عنکبوتی

همه چيز درباره پدر و مادر «پیتر پاركر»!

20 نابغه جهان مارول

5 قهرمانی که سابقه تدریس در مدارس دارند

چطور مردم نمیتونن از پشت یه ماسک پارچه ای صدای پیتر پارکر رو تشخیص بدن و هویت اونو کشف کنند ؟!

آیا ونوم واقعا مغز انسان میخورد؟!

آشنایی با قهرمانان مدرسه پیتر پارکر!

10 مدرسه برتر ابرقهرمانی در دنیای کمیک

مردان ایکس: 10 معلم برتر مدرسه "اگزاویر"

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

123654
#1 123654 1401-09-01 07:21
دم شما گرم خانم ساداتی فر
باورم نمیشه یک نفر تو یه کامنت یه سئوال بپرسه و شما اینقدر سریع چنین مقاله ی تخصصی و جامعی رو نوشتید
نقل قول کردن
123654
#2 123654 1401-09-01 07:43
واقعا کیف میکنم میبینم اینقدر خوب و با عشق درباره یک شخصیت مطلب مینویسید . شما الگوی همه سایت های فن بوی هستید و هیچ کس به گرد شما نمیرسه
نقل قول کردن
AmirM. IX9
#3 AmirM. IX9 1401-09-01 20:47
سلام خدمت اساتید محترم سایت اسپایدی. واقعا ممنونم که براساس سوال جزئی من، یک مقاله مفصل نوشتید. خانم ساداتی فر، مثل همیشه عالی نوشتید و به همه کمیک ها اشاره کردید تا خودمون نتیجه نهایی رو بگیریم. پس پیتر پارکر مثل اکثر شخصیت های دنیای دی سی فقط یک رشته نخونده و در چند شاخه های مختلف سررشته داره... به هر حال از آقای ترابی هم تشکر میکنم که به سوال بنده حقیر توجه کردن. چون همیشه توجه من به رشته ها و علایق شخصی شخصیت های کمیک بوکی بوده. واقعا برام لذت بخشه که بدونم امثال بروس وین و پیتر پارکر و بری آلن و تونی استارک چطور و با خوندن چه رشته ای به این سطح از توانایی های علمی رسیدن! البته هوش و تلاش مستمر هم تاثیر گذاره، فقط صرف خوندن یه رشته دلیل بر موفقیت نیست. چون خودم ۲۷ سالمه و هنوز درگیر دانشگاه و انتخاب رشته و این جور مسائلم. راستی آقای ترابی یه سوال عجیب دارم...شما در شغلتون کسی به نام حامد حسین پور میشناسین؟ حدودا ۵۰ سالشه.
نقل قول کردن
best of the best
#4 best of the best 1401-09-02 01:07
اگه این‌مقاله است پس چرت و پرتایی که سایت ها و کانال های کمیک‌بوکی ایرانی مینویسن رو باید چه بنامیم؟
نقل قول کردن
the Witcher
#5 the Witcher 1401-09-02 02:04
چقدر خوب بود این مقاله
نقل قول کردن
venom
#6 venom 1401-09-02 02:06
هرچی از خوب بودن مقالات بگیم قطعا تکراری و کلیشه ایه
ولی واقعا فک نمیکنم سایتی تو دنیا به اندازه ی شما اینهمه مقالات فنی و فوق تخصصی درباره کمیک بوک نوشته باسه
دست مریزاد
نقل قول کردن
omid23
#7 omid23 1401-09-02 09:43
مقاله عالی بود و موضوع خیلی جالبی داشت
تا حالا به این موضوع فکر نکرده بودم
ولی پیتر چقدر رشته عوض کرده ها! :D
نقل قول کردن
mtm
#8 mtm 1401-09-02 09:44
به نقل از AmirM. IX9:
راستی آقای ترابی یه سوال عجیب دارم...شما در شغلتون کسی به نام حامد حسین پور میشناسین؟ حدودا ۵۰ سالشه.

سلام. والا نه نمیشناسم ولی من کلا مدتیه اسامی دارن از ذهنم محو میشن. حافظه کوتاه مدتم قوی شده ولی بلند مدتم ، ضعیف! :-*
نقل قول کردن
AmirM. IX9
#9 AmirM. IX9 1401-09-02 19:56
به نقل از mtm:
به نقل از AmirM. IX9:
راستی آقای ترابی یه سوال عجیب دارم...شما در شغلتون کسی به نام حامد حسین پور میشناسین؟ حدودا ۵۰ سالشه.

سلام. والا نه نمیشناسم ولی من کلا مدتیه اسامی دارن از ذهنم محو میشن. حافظه کوتاه مدتم قوی شده ولی بلند مدتم ، ضعیف! :-*

آخه کسی که نام بردم از فامیل های نزدیکمونه و شما رو میشناسه، به خاطر همین پرسیدم. حله، مشکلی نیست.
نقل قول کردن
mtm
#10 mtm 1401-09-02 20:34
به نقل از AmirM. IX9:
به نقل از mtm:
به نقل از AmirM. IX9:
راستی آقای ترابی یه سوال عجیب دارم...شما در شغلتون کسی به نام حامد حسین پور میشناسین؟ حدودا ۵۰ سالشه.

سلام. والا نه نمیشناسم ولی من کلا مدتیه اسامی دارن از ذهنم محو میشن. حافظه کوتاه مدتم قوی شده ولی بلند مدتم ، ضعیف! :-*

آخه کسی که نام بردم از فامیل های نزدیکمونه و شما رو میشناسه، به خاطر همین پرسیدم. حله، مشکلی نیست.

اها! پس سلام برسونید خدمتشون
نقل قول کردن
Doc Ata
#11 Doc Ata 1401-09-02 21:09
خسته نباشید میگم خدمت استاد و خانم ساداتی فر
ققعا این موضوع همیشه برای من هم جای سوال بود و خوش حالم که متوجه جواب سوالم شدم.یک نکته ی خوبی که میتونیم بهش پی ببریم اینه که روسای مارول ( با وجود تمام بی دقتی هاشون) نمیخواستن پیتر رو یک نابغه ی به تمام معنای عجیب نشون بدن که مثل بعضی شخصیت ها ( به شخصیت خاصی اشاره ندارم ) توی تمام زمینه های علمی دانشمنده و اصلا معلوم نیست که این دانش هارو از کجا یاد گرفته و با عقل جور در نمیاد که کسی که اصلا در این زمینه ها مطالعه نکرده باشه بتونه کاری رو که چندین سال درس خواندن مربوط به زمینه اش رو میخواد رو بی هیچ تلاشی حل کنه (!).
خوشبختانه افراد ( به نظر من نوابغ :-* ) پشت پرده ی التیمت فکر اینجا هارو هم کرده بودن ( فقط حیف که پیتر مرد :sigh: )
نقل قول کردن
Sonya
+1 #12 Sonya 1401-09-05 07:48
آقای ترابی سلام. من بهتون ایمیل زدم ولی ظاهرا مشاهده نکردید. یه متن و عکس فرستادم و خواستم به انتهای مقاله اضافه کنید درباره اینکه اخیرا پیتر در بخش مهندسی شرکت ازکورپ مشغول به کار شده و این در همون راستای اینه که مارول سعی داشته پیتر را در سالهای اخیر در زمینه مهندسی فعال نشون بده.
ممنون
نقل قول کردن
mtm
#13 mtm 1401-09-05 07:58
به نقل از Sonya:
آقای ترابی سلام. من بهتون ایمیل زدم ولی ظاهرا مشاهده نکردید. یه متن و عکس فرستادم و خواستم به انتهای مقاله اضافه کنید درباره اینکه اخیرا پیتر در بخش مهندسی شرکت ازکورپ مشغول به کار شده و این در همون راستای اینه که مارول سعی داشته پیتر را در سالهای اخیر در زمینه مهندسی فعال نشون بده.
ممنون

سلام بله بله دیدم الان. انجام شد
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

کمیک امپراتوری مخفی

توطئه کلونی

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

51

26

15

16

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

مهم ترین داستان های مرد عنکبوتی

006

 

0010

اسپایدرمن در تلویزیون

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

008

009

25

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

بررسی فیلم های مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

44