10 حقیقت مهمی که باید درباره «بیگ من» (Big Man) بدانید

10-حقیقت-مهم-فکت-فکتس-حقایق-بیگ-من-فردریک-فازول-فوزول-فوسول-فاسول-frederick-foswell-تاریخچه-بیوگرافی-معرفی-شخصیت-کاراکتر-دشمن-مردعنکبوتی

این بار میخواهیم به یکی از دشمنان کمتر شناخته شده ی مردعنکبوتی که ریشه در جرم و جنایت و مافیا داره بپردازیم!

مقدمه: برخلاف برخی از معروف ترین ابرقهرمانان کلاسیک دنیای کمیک، اسپایدرمن در دنیای نقره ای (اوایل دهه ی 60 میلادی) متولد شد و این یعنی ماجراجویی های شگفت انگیز و قدرت های او قابل باور و قابل همذات پنداری بودند. به همین دلیل خبیث هایی که او باهاشون میجنگید هم اغلب به دنیای جنایتکاران شهر نیویورک مرتبط بودند زیرا جنایات سازمان یافته در این دهه مساله جدی و مهمی بود. سه تن از دشمنان قدیمی و اولیه مردعنکبوتی به نام های بیگ من، ارباب جنایت و کینگ پین از روسای گروه های تبهکاری یا مافیایی شهر بودند و حتی خبیثی همچون گرین گابلین هم در داستان های نخستین خود سعی داشت رئیس مافیای شهر بشه. پس از آنها شخصیت های دیگری همچون سیلورمین، توم استون، رُز، کله چکشی و در سالهای اخیر، مستر نگاتیو، را داشته ایم که دقیقا با جنایات سازمان یافته و مافیایی ارتباط داشته اند. و در این مقاله میخواهیم هر آنچه لازم است را درباره شخصیت بیگ من که نمونه بارز و اولیه ی این جور شخصیت ها در داستان های اسپایدرمنه را به شما ارائه کنیم.

 

1- بیگ من را اولین بار به عنوان رئیس گروه مجریان جنایت دیدیم

بیگ من

خوانندگان داستان های مردعنکبوتی اولین بار شخصیت بیگ من (رئیس بزرگ) را در شماره ی 10 از سری نخست کمیک بوک های "مردعنکبوتی شگفت انگیز" دیدیم که به دست استن لی و استیو دیتکو خلق شد (منتشر شده در ماه مارس 1964). گفته میشه استیو دیتکو دوست داشته مردعنکبوتی علاوه بر ابرشرورهای با لباس رنگارنگ و سرگذشت های عجیب و غریب مثل دکتر اختاپوس، سندمن، لیزارد، والچر، ... با روسای گروه های تبهکاری شهر نیز که قدرت های فوق بشری خاصی ندارند مبارزه کند زیرا همواره عقیده داشت که داستان های مردعنکبوتی باید ترکیبی باشند از تخیل و واقعیت باشند. بیگ من اولین این شخصیت های خبیث بود و بعدا بارها و بارها چنین شخصیت های مشابهی را در کمیک بوک های اسپایدرمن دیدیم. او در حالی به تصویر کشیده شد که تونسته بود روسای مختلف گروه تبهکاری شهر را تحت پوشش خود بگیرد و رئیس گروهی بود به نام «مجریان جنایت» یا Enforcers.

مجریان جنایت

این گروه را در اینجا معرفی کرده ایم و از سه عضو تشکیل شده است که هر کدام توانایی های مختلف دارند. آکس (Ox)، فَنسی دَن (Fancy Dan) و مونتانا (Montana)، فنسی دن یک مبارز حرفه ای است و سرعتی و تر و فرز می باشد. آکس بزرگ جثه، قوی هیکل ولی کُند ذهن است و در مقابل ضربه هم مقاوم تر از بقیه می باشد. مونتانا هم مثل یک کابوی قدیمی در استفاده از طناب مهارت دارد و به اشکال مختلف فنون خاصی را با طناب پیاده می کند.

 

2- برملا شدن هویت واقعی بیگ من

فردریک فازول

جالبه که در همون شماره ای که برای نخستین بار بیگ من را دیدیم، هویت مخفی اش نیز برملا شد.

فرار بیگ من

در واقع پس از اینکه مردعنکبوتی موفق به شکست مجریان جنایت شد و این گروه به دست پلیس دستگیر شد، هویت بیگ من هم مشخص شد و فهمیدیم که اسمش فِرِدریک فازوِل هستش که به عنوان خبرنگار برای روزنامه دیلی بیوگل و آقای جی. جونا جیمسون کار میکرده (همانطور که در تصویر زیر میبینید، اون موقع هنوز اون سبیل معروف خودش رو نداشت!)

هویت مخفی بیگ من

فازول جثه ی کوچکی داشت ولی تونسته بود با بر صورت زدن یک ماسک، کت و شلوار و چکمه های بزرگتر از سایز خودش هویت مخفی در قالب بیگ من برای خودش درست کنه. همچنین گفته شد که حرفه ی موفقی به عنوان یک crime boss یا رئیس گروه های جرم و جنایت در شهر داشته. نکته جالب هم اینه که مردعنکبوتی فکر میکرد که بیگ من، همون آقای جیمسونه! به همین دلیل این پلیس بود که با بررسی خودروی او و پیدا کردن اسناد و مدارک موفق به کشف هویت مخفی بیگ من شد، نه مردعنکبوتی که در نوع خودش پیچش جالبی بود. شما میتونید این داستان را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

3- فازول پس از بازگشت هویت "پَچ" (Patch) رو برای خودش انتخاب کرد

پچ

در شماره 23 از کمیک های "مردعنکبوتی شگفت انگیز" دیدیم که فازول پس از سپری کردن دوران محکومیت خودش از زندان آزاد میشه (این بار او را با سبیل معروفش دیدیم!) و جیمسون هم طی عملی حاکی از اعتماد، او را دوباره در دیلی بیوگل استخدام میکنه (این مساله باعث میشه فازول برای همیشه از جیمسون قدردان باشه). سپس دیدیم که یک رئیس جدید تبهکاری در شهر پیدا شده ملقب به «ارباب جنایت» یا Crime Master (در این مقاله او را معرفی کرده ایم). ارباب جنایت با گرین گابلین همکاری پرتنشی داشت و در نهایت مشخص شد یک گانگستر است به نام نیک لوئیس که قبلا هرگز در داستان های مردعنکبوتی او را ندیده بودیم (جالبه که مردعنکبوتی باز هم هویت او را اشتباه حدس زد زیرا گمان میکرد خودِ فازول است!). در هر حال، فازول در این دوره شروع کرد به زدن ماسکی که رویش یک چشم بند بود و خودش را پَچ یا Patch صدا میزد.

فازول - پچ

او با این هویت میتونست با توجه به اطلاعات خوبی که سابقا از دنیای تبهکاران داشت در میان آنان رفت و آمد کنه و خبرهای دست اولی به دست بیاره و در روزنامه دیلی بیوگل چاپ کنه. چندین بار هم دیدیم که مثل خبرچین ها به پلیس ها زنگ میزد و آمار تبهکاران را بهشون میداد تا دستگیر بشن و در دستگیری ارباب جنایت هم نقش داشت.

خبرچین

 

4- پیتر پارکر یک بار فازول را گول زد!

فازول خیلی مشتاق بود که بدونه پیتر پارکر چطور اون عکس های اختصاصی رو از مردعنکبوتی میگیره. به همین دلیل در شماره 46 از کمیک "مردعنکبوتی شگفت انگیز" دیدیم که در قالب هویت پَچ به تعقیب پیتر پارکر پرداخته و تقریبا مطمئن شده که او و مردعنکبوتی، یک نفر هستند!

https://spidey.ir/images/img/content/Big-Man/spidey_fools_patch.jpg

پیتر هم که متوجه شده بود داره تعقیب میشه وارد یک کوچه شد و با تغییر لحن صدای خود طوری وانمود کرد که انگار با مردعنکبوتی قرار داره و داره باهاش حرف میزنه (پیتر همچنین جوری وانمود کرد که انگار طبق یک توافق قبلی، پولی که از فروش عکس های اسپایدرمن درمیاره رو با اسپایدرمن نصف میکنه!). سپس، قبل از اینکه فازول سر برسه با تارهای خودش نوعی آدمک درست و لباس اسپایدرمن رو تنش کرد و جوری او را تاب خوران به هوا فرستاد که انگار داره تو هوا تاب میخوره و از اونجا میره!

کمیک پیتر پارکر

این جوری فازول هم متقاعد شد که پیتر واقعا داشته با مردعنکبوتی حرف میزده!

 

5- مرگ فازول

شماره مهم و تاریخی 50 از "مردعنکبوتی شگفت انگیز" که در اینجا ترجمه شده (همون کمیکی که پیتر پارکر تصمیم بزرگی میگیره مبنی بر کنار گذاشتن هویت اسپایدرمن و لباس خودش رو درون سطل زباله میندازه تا زندگی عادی داشته باشه) مصادف شد با حضور ویلسون فیسک ملقب به کینگ پین در کمیک های مردعنکبوتی که سعی داشت فرمانروای مطلق جرم و جنایت شهر نیو یورک باشه. اینجا بود که فازول هم یه جورایی فیلش یاد هندوستان کرد (!) و از دیدن کینگ پین در جایگاهی که خودش سابقا میخواست بهش دست پیدا کنه ناراحت شد و نزد او رفت تا برایش شاخ و شونه بکشه ولی دید که شانسی در مقابل کینگ پین نداره:

کینگ پین و فازول

او سپس به یکی از معاونین کینگ پین تبدیل شد (چون اطلاعات خوبی درباره جرم و جنایت داشت).

دستیار کینگ پین

سپس کینگ پین تصمیم گرفت جیمسون را به خاطر مقالات تند و تیزی که در روزنامه خودش علیه موج جدید جنایت در شهر مینویسه به قتل برسونه و دستور داد برن و بدزدنش. طبیعیه که مردعنکبوتی وارد عمل شد تا جیمسون را نجات بده ولی او هم به دام کینگ پین افتاد. کینگ پین تصمیم گرفت هردوی آنها را غرق کنه تا از شرشون خلاص بشه ولی اسپایدرمن با تار خودش نوعی حباب هوا درست میکنه و اینجوری نجات پیدا میکنند. در همین حین، فازول با کینگ پین به مشکل برمیخوره و بهش میگه که قتل و کشتن را قبول نداره.

در نتیجه کینگ پین درصدد کشتن فازول برمیاد تا اینکه مردعنکبوتی از راه میرسه و شروع به نبرد با کینگ پین میکنه.

مردعنکبوتی و کینگ پین

در همین اثنا، فازول به جیمسون برخورد و سعی میکنه بهش کمک و ازش محافظت کنه و حتی خودش رو سپر بلای او میکنه و به جایش تیر میخوره و میمیره:

مرگ فردریک فازول

مرگ بیگ من

جیمسون هم به دلیل این اقدام شجاعانه ی فازول ازش به عنوان یک قهرمان یاد کرد.

 

6- بیگ من شماره 2

بیگ من شماره 2

در شماره 39 از کمیک Marvel Team Up که سال 1975 منتشر شد، شاهد حضور یک بیگ من و یک ارباب جنایت جدید بودیم!

کمیک مارول تیم اپ

ولی در شماره بعد، ارباب جنایت 2 از کار کردن برای بیگ من  2 خسته میشه و بهش شلیک میکنه:

بعد معلوم میشه که بیگ من 2، دختر فردریک فازوِل بوده: «جَنیس فازول» (Janice Foswell)! و حالا ارباب جنایت 2 کی بوده؟ پسر ارباب جنایت قبلی: «نیک لوئیز جونیور» (Nick Lewis Jr) که با جنیس نامزد کرده بوده! (عجب دنیای کوچیکیه، نه؟!).

بیگ من 2

پس یعنی جنیس و نیک با هم نامزد بودند و هردوشون به خاطر انتقام مرگ پدرشون خبیث شده بودند در حالی که از هویت مخفی هم خبر نداشتند!

 

7- بیگ من شماره 3

بیگ من 3

چندی پیش و در شماره های 12 و 13 از سری جدید کمیک های مردعنکبوتی شگفت انگیز (اینجا و اینجا ترجمه شده اند) شاهد حضور بیگ من جدیدی بودیم که مشخص شد اسمش فردریک فازول جونیور است (برادر جنیس فازول)!!! (واقعا عجب دنیای کوچیکیه!).

فردریک فازول جونیور

او با ساختن رباتی عظیم از بیگ من، به دنبال آن بود که از اسپایدرمن انتقام بگیرد زیرا او را مقصر مرگ پدر و خواهرش میدانست.

ربات بیگ من

این داستان مصادف شد با پی بردن جیمسون به هویت مخفی اسپایدرمن و در نتیجه کاملا از اسپایدرمن حمایت کرد.

بیگ من توطئه کلونی

سپس ما یک بار دیگر بیگ من را به صورت کلون در رویداد "توطئه کلونی" دیدیم که اینجا ترجمه شده است.

 

8- بیگ من در کمیک های Ultimate Spider-Man

بیگ من در کمیک های Ultimate Spider-Man

در کمیک های مشهور مردعنکبوتی نهایی (Ultimate Spider-Man) که در اینجا دارند ترجمه میشن ما بیگ من را به اسم Mr. Big (مِستر بیگ) دیدیم که یک خلافکار و رهبر گروه مجریان جنایت بود. او نقشه کشیده بود تا کینگ پین را سرنگون کند و بنابراین مردعنکبوتی را فریب داد و فرستاد سراغ کینگ پین تا نابودش کنه اما نقشه ای جواب نداد و فیسک متوجه قضیه شد و در هر حالی که ماسک اسپایدرمن رو به زور بر سرش کرده بود، با دستان خودش کله اش را خُرد کرد و جنازه اش را به درون رودخانه انداخت! این داستان در شماره 10 از کمیک "مردعنکبوتی نهایی" چاپ شد که در اینجا ترجمه شده است.

 

9- بیگ من در دنیای MC2

بیگ من در دنیای MC2

دنیای MC2 مربوط به داستان های دختر عنکبوتی (Spider-Girl) میشه. در این دنیا ما هنری پیم جونیور را داشتیم که پسر مرد مورچه ای و ژانت ون داین بود. او قدرت های تغییر سایز پدرش را به ارث برده بود و میتونست هیکلش رو بزرگ کنه و به خاطر همین بهش لقب بیگ من به معنی مرد گُنده داده بودند! (پس هیچ ربطی به خاندان فازول نداشت). او برای مدتی کوتاه عضو گروه خبیث Revengers بود ولی اصلاح شد و به گروهی دیگر که از سوی دولت حمایت میشد پیوست.

 

10- حضور در دیگر گونه های سرگرمی

فردریك فازول اولین بار در یكی از اپیزودهای اولین سریال كارتونی مرد عنكبوتی در سال 1967 ظاهر شد. او خبرنگار دیلی بیوگل بود ولی برای كینگ پین جاسوسی میكرد.

فازول کارتونی

فازول را یكبار دیگر در سریال Spectacular Spider-Man دیدیم. او در این سریال هم برای دیلی بیوگل كار میكرد و گفته شد که چند سال پیش مقاله ای نوشته که باعث شد یکی از روسای تبهکاری شهر به نام سیلورمِین به زندان بیفته و بابتش برنده ی جایزه پولیتزر شد.

ابتدا شك داشتیم كه شاید او همان بیگ منِ خبیث سریال باشد ولی بعد معلوم شد فقط درباره او  تحقیق میكرده و بیگ من واقعی همان «توم استون» (ال تامپسون لینكولن) است.

بیگ من کارتون مردعنکبوتی

سپس در چند اپیزود دیدیم كه فازول ماسك میزند و در هیبت Patch سعی میكند اخبار دست اول گیر بیاورد. او با مرد عنكبوتی هم چند بار همكاری كرد:

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

اولین حضور بیگ من و مجریان جنایت در دنیای کمیک بوک ترجمه شد + لینک دانلود

معرفی شخصیت های مكمل كمیك های مرد عنكبوتی – فردریک فازول

کمیک "گوئن استیسی" (GWEN STACY) ترجمه شد (با حضور فردریک فازول)

5 ابرخبیث برتر دنیای کمیک که هویت مخفی آنها پس از مرگ فاش شد!

10 حقیقتی که باید درباره سریال "مرد عنکبوتی خارق العاده" بدانید

شماره 50 از كمیك "مرد عنكبوتی شگفت انگیز" ترجمه شد!

معرفی شخصیت: ارباب جنایت (CRIME MASTER)

آشنایی با گروه مجریان جنایت (ENFORCERS)

10 ابرشرور برتر دنیای کمیک که قدرت فوق بشری ندارند!

10 دشمن مرد عنکبوتی که از کمیک ها ناپدید شدند!

10 حقیقت مهمی که باید درباره «توم اِستون» (TOMBSTONE) بدانید

10 ویژگی بارز دشمنان مردعنکبوتی

رتبه بندی عجیب و غریب ترین دشمنان مردعنکبوتی!

10 دلیلی که نشان میدهد چرا هواداران مرد عنکبوتی همچنان عاشق سریال SPECTACULAR SPIDER-MAN هستند!

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Spidey rulles
#1 Spidey rulles 1401-11-24 09:07
هیچ جا (منجمله سایتای خارجی) ندیده بودم چنین مقاله ی فکتس درباره بیگ من نوشته باشن (دوستان میتونن تو گوگل سرچ کنن تا بفهمن نیست!) ولی شما نوشتی استاد
دست مریزاد واقعا ;-)
نقل قول کردن
m.spidey
#2 m.spidey 1401-11-24 15:14
به نقل از Parto:
هیچ جا (منجمله سایتای خارجی) ندیده بودم چنین مقاله ی فکتس درباره بیگ من نوشته باشن (دوستان میتونن تو گوگل سرچ کنن تا بفهمن نیست!) ولی شما نوشتی استاد
دست مریزاد واقعا ;-)

منم دوست داشتم بیشتر راجع به این شخصیت بدونم
در مجموع خیلی در حقش اجحاف شده و باید بیشتر بهش بها میدادن چون جذابیت خاصی داره
نقل قول کردن
Doc Ata
#3 Doc Ata 1401-11-24 19:24
به نظرم فازول بعد از اینکه اسپایدی هی مزاحمت درست می کرد برای اینکه هویتشو بفهمه ناخوداگاه تلافی کرد و خودش هم سعی کرد هویت اسپایدی رو بفهمه :D البته هردو هم اخرشم به نتیجه اشتباه رسیدن :-* (البته فازول درست زد به هدف، ولی به خاطر پیتر دوباره راه درستو دور زد افتاد توی چاله)
چقد دنیا کوچیکه! فکر کنم خون فازول ها با بیگ من پیوند خورده. احتمالا بیگ من 4 نواده فازوله ببینید کی گفتم ;-)
نقل قول کردن
best of the best
#4 best of the best 1401-11-24 23:38
آخرش ما فاز این اقای فازول رو نفهمیدیم چی بوده! :lol:
نقل قول کردن
Green Spider
#5 Green Spider 1401-11-27 19:02
ممنون بابت نوشتن این مقاله فوق العاده :-)

بیگ من یه ویلن کلاسیکه که متاسفانه حضورش توی این چند سال اخیر خیلی کمتر شده نسبت به کمیک های قدیمی مارول ولی به نظرم بهترین استفاده ازش توی همین سریال مرد عنکبوتی خارق العاده بود(دقت کردین این سریال چقدر شخصیت های کمیک بوکی رو دقیق و به جا استفاده کرده؟)

بیگ من دنیای MC2 هم جالب بود یعنی واقا مرد بزرگی بود :lol:
نقل قول کردن
ultimate.spider.amir
#6 ultimate.spider.amir 1401-11-27 20:26
به نقل از Green Spider:
ممنون بابت نوشتن این مقاله فوق العاده :-)

بیگ من یه ویلن کلاسیکه که متاسفانه حضورش توی این چند سال اخیر خیلی کمتر شده نسبت به کمیک های قدیمی مارول ولی به نظرم بهترین استفاده ازش توی همین سریال مرد عنکبوتی خارق العاده بود(دقت کردین این سریال چقدر شخصیت های کمیک بوکی رو دقیق و به جا استفاده کرده؟)

بیگ من دنیای MC2 هم جالب بود یعنی واقا مرد بزرگی بود :lol:

منم عاشق سریال اسپکتکیولار اسپایدرمنم
ولی یادمه استاد ترابی یه بار گفتن سازندگانش به جای بیگ‌من (توم استون) میخاستن از کینگ پین استفاده کنن ولی رایت این شخصیت دست فاکس بوده که میخواسته ازش تو فیلم جدید دردویل استفاده کنه
به همین‌جهت بناچار از تومستون به عنوان رییس مافیا به جای کینگ پین استفاده کردن که خیلی هم خوب جواب داد
بنظرم پیچش و تغییر جالبی هم بود که تومستون شده بود بیگ من
چون واقعا باور کردن اینکه کسی مثل فازول با اون قد و قواره و دل و جرات کم بتونه بیگ من باشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37