15 حقیقت مهمی که باید درباره «زن گربه‌‌ای» (CATWOMAN) بدانید

15-حقیقت-مهمی-که-باید-درباره-زن-گربه‌‌ای-catwoman-بدانید-فکت-فکتس-سلینا-کایل-کت-وومن-ومن-facts-تاریخچه-نکته-بیوگرافی

این مقاله به مناسبت عرضه نسخه باکیفیت فیلم بتمن و حضور شخصیت Catwoman در آن تقدیم به شما می‌گردد.

مقدمه: «سلینا کایل» ‌(Selina Kyle) ملقب به «زن گربه‌ای» (Catwoman) از شخصیت های مهم و تاثیرگذار کمیک های بتمن است. او در سال 1940 و به دست «باب کین» (Bob Kane) و «بیل فینگر» (Bill Finger) در شماره یک از کمیک های بتمن خلق شد. گفته میشود که منبع الهام باب کین برای خلق او، بازیگرانی چون «جین هارلو» (Jean Harlow) و «هیدی لامار» (Hedy Lamarr) بودند. او در ابتدا سارقی بود که با نام مستعار «گربه» (Cat) به دزدی می‌پرداخت. او در آن زمان خیلی با تصوری که امروزه از کت وومن داریم، تفاوت داشت. اما در طول سال ها او تکامل پیدا کرد و تغییرات زیادی در شخصیت او به وجود آمدند تا اینکه از شرور بودن فاصله گرفت و رابطه پیچیده‌ای با بتمن برقرار کرد. کت وومن مثل بتمن قدرت فرابشری نداره اما او مهارت بالایی در حرکات آکروباتیک داره. از دیگر توانایی های او میشه به استعداد از مخفی‌کاری، سرعت، چابکی، انعطاف پذیری و مهارت در مبارزه تن به تن اشاره کرد. همچنین او چنگال های جمع شونده تیزی در دستکش های خود داره و در استفاده از شلاق چرمی مهارت بالایی داره. حالا به مناسبت حضور این شخصیت در فیلم جدید بتمن، سایت اسپایدی با این مقاله فکتس برگشته تا شما رو بیش از پیش با زن گربه ای آشنا کنه.

 

1- او چند اریجین متفاوت دارد

اریجین مختلف زن گربه ای

مانند بسیاری از دیگر شخصیت های دیسی، سرگذشت کت وومن هم بارها دستخوش تغییر شد. اون اوایل سلینا کایل با لقب "گربه" به جنایت می‌پرداخت و بعدها لقبش به زن گربه ای تغییر کرد. تا مدت ها او هیچ اریجین درست و حسابی نداشت تا اینکه معلوم شد که او یک مهماندار هواپیما بوده که بعد از سقوط و ضربه به سزش دچار فراموشی شده و خاطرات قبل از سانحه را به یاد نمی‌آورد. حدودا یک سال بعد سلینا فاش کرد که داستانی که درباره فراموشی‌اش گفته دروغ و ساختگی بوده! سپس «فرانک میلر» در داستان "بتمن: سال نخست" (این کمیک در اینجا ترجمه شده) سلینا را طوری به تصویر کشید که ظاهرا در گذشته فاحشه‌ای بوده که با الهام از بتمن، کاستوم خود را ساخته و به جنایت پرداخته است. همچنین در آن دوران معلوم شد که سلینا خواهری داره به نام «‌مگی» ‌(Maggie). این سرگذشت هم بعدها رتکان شد و معلوم شد که سلینا هرگز فاحشه نبوده و او در اصل این گونه وانمود می‌کرده تا به مردان تنها نزدیک و از آنها دزدی کند. در کمیک "بتمن: پیروزی تاریک" شواهدی فاش شدند مبنی بر اینکه سلینا همان دختر گمشده «کارماین فالکونه» (Carmine Falcone) است. کارماین فالکونه رئیس یکی از بزرگترین گروه های مافیایی گاتهام بود. البته با وجود اینکه سلینا به ظاهر عضو خانواده فالکونه بود، اما او هیچوقت مدرک محکم و قابل اعتمادی پیدا نکرد و این موضوع اثبات نشده باقی ماند. بعد از مدتی سرگذشت جدیدی برای کت وومن نوشته شد. طبق این اریجین جدید، پدر و مادر سلینا اصلا با هم رابطه خوبی نداشته‌اند و مدام با هم دعوا می‌کردند. پدر او به نوشیدنی های الکلی اعتیاد داشت و مادرش ترجیح می‌داد که به جای بچه هایش، با گربه وقت بگذراند. وقتی که سلینا خیلی کوچک بود مادرش خودکشی کرد و مدتی بعد پدرش بر اثر مصرف بیش از حد الکل مرد. بنابراین سلینا برای مدتی مجبور شد که در خیابان زندگی کند اما او پیدا شد و به یتیم خانه برده شد. پس از مدتی سلینا که خیلی دردسر ساز شده بود به مرکز بازداشت نوجوانان برده شد. زمانی که سلینا 13 سال داشت فهمید که مدیر بازداشتگاه در حال اختلاس مالی است. بنابراین مدیر آنجا برای سرپوش گذاشتن روی دزدی‌اش، سلینا را در داخل یک کیسه انداخت و به رودخانه انداخت (مثل یک گربه). اما سلینا توانست که از آنجا جان سالم به در ببرد. او سپس بازگشت و با دزدیدن اسنادی مدارک کافی برای افشای فساد مدیر را جمع کزد. او از مدارک خودبرای باج گیری از مدیر استفاده کرد و سوابق خودش را پاک کرد. او سپس گردنبند الماس مدیر را دزدید و فرار کرد. سلینا در خیابان ها مجبور شد که به گروهی بپیوندد که به نوجوانان سرپناه و آموزش دزدی می‌دانند. اما رئیس آنجا با بچه ها همچون برده رفتار می‌کرد و تمام درآمد آنها را برای خودش بر می‌داشت. بنابراین سلینا همراه با یکی از دوستانش به نام «سیلویا» از آنجا فرار کردند. آنها بعد از مدتی فهمیدند که نمی‌توانند خرج زندگی خود را تامین کنند. بنابراین سیلویا تصمیم گرفت که از طریق تن فروشی درآمد کسب کند اما سلینا سعی کرد که از استعدادش در دزدی بهره بگیرد. بعد از سال ها سلینا نزد برخی از استادان گاتهام تمرینات رزمی دید و به سارقی ماهر به نام زن گربه ای تبدیل شد.

 

2- او دارای یکی از بدترین لباس ها در دنیای کمیک بود

در سالهای اولیه کمیک بوک های ابرقهرمانی دو نکته بود که نباید ازشون غافل شد: 1- دنیای کمیک به شدت الهام و تاثیر گرفته بود از قصه های بازاری (pulp fiction) که در واقع داستان‌هایی بودند که در مجلات چاپ میشدند و معمولاً کارآگاهی و جنایی بودند که در انتشار آنها از کاغذهای کاهی ارزان‌قیمت استفاده میشد٬ این‌گونه نشریه‌ها در ایران به «مجلهٔ زرد» و در کشورهای انگلیسی‌زبان به پالپ (به معنای کاغذ خمیری/کاهی) معروف می‌باشند. 2- داستان های کمیک در آن موقع اغلب فاقد  پیوستگی یا continuity   بودند. یعنی شماره های بعدی یک کمیک از شماره های قبلی تبعیت نمیکردند. حتی ممکن بود نام شخصیت ها هم تغییر کند! مثلا همانطور که در بخش مقدمه گفته شد، «زن گربه ای» معروف در شماره 1 از کمیک Batman خلق شد و اسمش بود The Cat. او فقط یک سارق ساده جواهرات بود. در شماره های بعدی اسمش شد Cat-Woman . گاهی هم دوباره بهش میگفتند The Cat تا این که بالاخره Catwoman شد. او در شماره 3 از کمیک Batman بود که صاحب یک کاستوم واقعی شد. این لباس معلوم بود از قصه های بازاری الهام گرفته بود و یک سر گربه ای بنفش هم داشت! واقعا ظاهر عجیبی بود.

 زن گربه ای (Catwoman)

در سال 1954 اداره نظارت بر محتوای کمیک در آمریکا تاسیس شد که خیلی چیزا رو سانسور میکرد. این اداره قانونی نداشت که طبق اون نباید ابرشروران مونث در دنیای کمیک باشه ولی کمپانی های کمیک سعی میکردند تا جای ممکن این کار رو نکنند. بنابراین دی سی از زن گربه ای در اون سالها استفاده نمیکرد. تا این که سریال تلویزیونی بتمن در دهه 60 میلادی پخش و بسیار محبوب شد. سال 1967 دی سی به همین دلیل دوباره پای این شخصیت را به این مناسبت در کمیک های بتمن باز کرد. لباسش هم از لباس این زن گربه ای در سریال مذکور الهام گرفته بود. ولی معلوم نیست چرا سبز بود . انگار پولک رویش بود و گردنبند عجیبی هم داشت. واقعا چند تا گربه سبز دیده اید؟!

لباس کت وومن

سال 1969 انگار خود دی سی هم فهمیده بود که اون لباس سبز زن گربه ای خیلی ضایع است پس سعی کردند عوضش کنند. ولی متاسفانه ظاهر جدیدش حتی عجیب تر از قبل بود!

لباس کت وومن

ضمن این که برای اولین بار زن گربه ای با موهای کوتاه به تصویر کشیده میشد  (از این به بعد  ایشون رو با موهای کوتاه دیدیم ). ولی از همه ضایع تر این بود که دم داشت و اون نقاب گربه ای مانند اصلا بهش نمیومد. در هر حال این لباس تا سال 1974 دووم آورد و بعدش دوباره ظاهر زن گربه ای عوض شد و به ظاهر قدیمی خودش برگشت و ...

 

3- رابطه عاشقانه با بتمن

 بتمن و زن گربه ای (Batman and Catwoman)

رابطه بین بتمن و زن گربه ای پیچیده است چون کت وومن شخصیت پیچیده ای دارد. یعنی او گاهی یک قهرمان است و گاهی هم یه ویلن (شخصیت خبیث). بتمن همیشه میمونه که باید دستگیرش کنه یا عاشقش بشه! البته زن گربه ای وقتی در سال 1940 خلق شد کاملا خبیث بود و سالها طول کشید که تکامل پیدا کنه و بشه اون چیزی که ما الان ازش سراغ داریم. جذابیت رابطه اونا اینه که مثل یک بازی ناتمام میمونه که در آن بتمن سعی داره سلینا را اصلاح کنه و او هم سعی داره از بتمن برای  رسیدن به اهداف و مقاصد خودش بهره برداری کنه! البته سلینا کدهای اخلاقی خودش رو داره که باعث میشه گاهی اوقات با بتمن همکاری کنه. او در واقع در اون بخش خاکستری رنگ حرفه بتمن جای داره . بتمن هم بهش علاقه داره چون زن گربه ای نسخه مونث خودشه : شخصیتی دارک که شبها بیرون میاد و گاهی اوقات سعی میکنه مجری عدالت باشه. واقعیتش اینه که ما دوست داریم بتمن و زن گربه ای را در کنار هم ببینیم چون دوست داریم این بشر طعم عشق رو بچشه. ولی در عین حال دوست داریم با جرم و جنایت هم مبارزه کنه. پس زن گربه ای میتونه هر دو شرایط رو برای خوانندگان مهیا کنه! و البته قضیه بین اونا اونقدر جدی شده که چندی پیش بتمن رسما ازش خواستگاری کرد و اونم قبول کرد!

 

4- گربه سیاه از زن گربه ای تقلید نکرده است

گربه سیاه از زن گربه ای (Catwoman) تقلید نکرده است

اشتباهی که معمولا هواداران دنیای کمیک مرتکب آن میشوند آن است که اگر دو شخصیت متشابه بین دی سی و مارول وجود داشته باشد، آن شخصیتی را که دیرتر خلق شده را متهم به کپی برداری از شخصیتی که زودتر خلق شده میکنند! در حالی که این موضوع همیشه درست نیست. نمونه بارز این موضوع را میتوان در قضیه گربه سیاه و زن گربه ای مشاهده کرد. یعنی خیلی از هواداران و حتی برخی از سایت های خارجی به اشتباه فکر میکنند چون گربه سیاه بعد از زن گربه ای دی سی خلق شده پس از روی او تقلید کرده است. در حالی که شاید عکس این موضوع درست باشد! اجازه بدهید توضیح بدهیم ... اولا اینکه در دورانی که گربه سیاه خلق شد، زن گربه ای این شکلی بود:

زن گربه ای 

پس میبینید که از نظر ظاهری به هم شباهتی نداشتند. در ضمن اون موقع زن گربه ای از گربه ها برای انجام دادن جرم و جنایت استفاده میكرد ولی گربه سیاه اصلا گربه نداشت! ضمن اینکه گربه سیاه  بیشتر تم بد شانسی  (Bad Luck) داشت که ما در قبلا در زن گربه ای ندیده بودیم. و همانطور که در مورد قبلی هم گفته شد، الهام بخش گربه سیاه ، شخصیتی کارتونی به نام bad luck blackie بود و خالق گربه سیاه اولش قصد داشت او را در کمیک های Spider-Woman خلق کند، نه مرد عنکبوتی! (حتما این مقاله را بخوانید). در واقع مشکل این است که هواداران دارند نسخه حال حاضر زن گربه ای را مد نظر قرار میدن. در حالی که زن گربه ای سالهای سال فقط یك دزد و سارق بود. عشوه گر هم نبود و علاقه رومانتیکی هم به بتمن نداشت. ولی او در دهه 80 میلادی و پس از خلق شدن گربه سیاه، به روز رسانی شد و درست مثل گربه سیاه حركات آكروباتیك بلد شد، لباسش تنگ و چسبان شد و عشوه گری هم وارد شخصیت اش شد (درست مثل گربه سیاه)! پس میبنید که این زن گربه ای دی سی بود که شخصیت پردازیش و شکل ظاهریش شبیه به گربه سیاه مارول شد!

گربه سیاه - زن گربه ای

در واقع زن گربه ای که در حال حاضر مشاهده میکنید  از روی شخصیت پردازی گربه سیاه مارول کپی کرده و شما مثلا در انیمیشن "بتمن هاش" شاهد عشق بین او و بتمن هستید و اینکه بتمن به همراه او به مبارزه با جنایت میرود و با هم تیم آپ میکنند و بتمن هویت مخفی اش را برای زن گربه ای فاش میکند در حالی که اکثر بیننده ها خبر ندارند که دقیقا همین کارها رو به شکلی جذاب تر مرد عنکبوتی و گربه سیاه 35 سال پیش در دنیای کمیک انجام میدادند!

 

5- قضیه ازدواج با بتمن

 ازدواج فاجعه انگیز بتمن و زن گربه ای

هواداران کمیک واقعا خوشحال شدند وقتی که شنیدند بعد از عمری موش و گربه بازی بالاخره بروس وین و سلینا کایل قراره در شماره 50 از سری جدید کمیک های Batman با هم ازدواج کنند. اما وقتی زن گربه ای در لحظه آخر بتمن را رها کرد، امید کسانی که دوست داشتند بتمن بالاخره طعم خوشبختی رو بچشه از بین رفت. در واقع زن گربه ای اعتقاد داشت که اگر بتمن خوشبخت باشه دیگه برای بقیه نفعی نداره بنابراین مجبور شده بود چنین تصمیم سختی بگیره! (پس نتیجه میگیریم بتمن وقتی خوبه و مفیده که بدبخت و بینوا باشه!).

 

6- اداره نظارت بر محتوای کمیک استفاده از شخصیت کت وومن رو ممنوع کرد!

در دهه 50 میلادی کمیک های ترسناک کمپانی EC اونقدر محبوب و فراگیر شدند که جنبشی تحت رهبری روانشناسی به نام فردریک ورثام علیه دنیای کمیک شکل گرفت. ورثام در دادگاه کمیک های ترسناک EC کامیکس را مسئول خشونت و بزه کاری نوجوان دانست و عنوان کرد که خیلی از خلافکاران آمریکایی با خواندن این کمیک ها به جنایت روی آورده اند! همین باعث شد که Comics Code Authority که قبلا هم در اين مقاله بهش اشاره شد شکل بگیره. اين اداره هر چیزی را که حس میکرد برای نوجوانان مناسب نیست، سانسور میکرد. بنابراین EC ورشکسته و تعطیل شد و دی سی و مارول و دیگر ناشرین مجبور شدند قبل از اينکه کمیکشون رو چاپ کنند اون رو به اداره نظارت بر محتوای کمیک بفرستند تا تایید شون کنه! یکی از اقدامات این اداره، ممنوعیت استفاده از زن گربه ای در کمیک های دیسی بود! علتش هم این بود که کت وومن جنایتکاری را فعالیتی جذاب و باحال به نمایش می‌گذاشت. از طرفی او هیچوقت برای جنایات‌ش مجازات نمی‌شد و صحنه های معاشقه او با بتمن در تناقض با قوانین این اداره بودند. بر اثر این قانون کت وومن تا دهه 60 در دنیای کمیک غایب بود. تا اینکه به خاطر سریال دهه 60 بتمن و حضور کت وومن با بازی خانم «جولی نیومار»، زن گربه ای دوباره به شهرت رسید و مجددا در کمیک های دی سی حاضر شد.

 

7- او دستیاری داشته به نام «کَت گِرل»

کت گرل cat girl

«کیترینا فالکونه» (Kitrina Falcone) کوچکترین عضو خانواده جنایتکار فالکونه بود. عموی کیترینا از او به خاطر چابکی و مهارت‌ش در یافتن نقاط ضعف ساختمان هایی که قصد سرقت از آنها را داشت استفاده می‌کرد. اما یک روز عمویش گمان کرد که کیترینا به او خیانت کرده و خواست که او را بکشد اما کت وومن به کمک او آمد. کیترینا که قصد نداشت پیش خانواده‌اش برگردد با نام مستعار کت گرل به دستیار زن گربه ای تبدیل شد. البته بعد از مدتی سلینا فهمید که کت گرل یک دستیار افتضاح است و از طرفی کت وومن اصلا به دستیار نیازی ندارد! بنابراین او از کت گرل خواست که یک زندگی عادی را در پیش بگیرد اما او مخالفت کرد و فرار کرد. در نهایت او مورد اصابت گلوله قرار گرفت ولی بتمن به موقع جان او را نجات داد. در آخر کیترینا به حرف کت وومن گوش داد و به یک مدرسه شبانه روزی رفت. البته او گفت که روزی باز خواهد گشت ولی از آن موقع دیگر هیچوقت او را ندیدیم.

 

8- او برای مدتی به یکی از روسای مافیای گاتهام تبدیل شد

در طول داستان "محافظ قلعه" (Keeper of the Castle) سلینا فهمید که او در اصل دختر «رکس کالابریز» (Rex Calabrese)، رئیس خانواده مافیایی «کالابریز» (Calabrese)، می‌باشد. بنابراین او تصمیم گرفت که هویت کت وومن را کنار بگذارد و به عنوان یک رئیس مافیا، در گاتهام فعالیت کند. او قصد داشت که با به کنترل در آوردن تمام اعمال جنایتکارانه گاتهام از خشونت افسار گسیخته جلوگیری کند. البته همه چیز طبق برنامه پیش نرفت و سلینا مجبور به درگیری با «بلک مسک» و دیگر گروه های خلافکار گاتهام شد. او در نهایت این شغل را رها کرد و دوباره لباس زن گربه‌ای را پوشید. اگرچه در نهایت همه چیز به روال سابق برگشت اما دوران زندگی سلینا به عنوان یک رهبر مافیا جنبه جدیدی از شخصیت او را به تصویر کشید.

 

9- اتحاد با «هارلی کوئین» و «‌پویزن آی وی‌»

 حوری های گاتهام

دی سی در سال2009 سری کمیک های " عشوه گرهای خطرناک گاتهام" (Gotham City Sirens) را منتشر کرد و در آن سه تا از برترین ویلن‌های مونث خود یعنی هارلی کوئین، پویزن آی‌وی و کَت ‌وومن را برای اولین بار کنار هم جمع کرد. این تیم سه نفره به قدری در دل هواداران جا کرد که آن‌ها حتی انتظار داشتند تا دی‌سی اقتباس سینمایی و لایواکشن اثر را هم در قالب سینما به مخاطبین تحویل دهد زیرا تعامل بسیار ملموس و جالبی بین آنها برقرار شد. اولا اینکه باید بدانید یقینا بهترین دوست و شریک هارلی کوئین کسی نبوده جز پویزن آی وی. در واقع آی وی پس از وقایع Earthquake ، از هارلی پرستاری کرد تا دوباره سلامتی خودش رو پیدا کنه. سپس زن گربه ای هم به شدت صدمه دید و آی وی او را به یکی از مخفیگاه های قدیمی جوکر برد که در آنجا با کوئین ملاقات کردند و  تصمیم گرفتند با هم تیم آپ و از یکدیگر محافظت کنند. درسته که همچنان موی دماغ بتمن میشدند ولی با خبیث های بدتر از خودشان هم نبرد میکردند. دینامیک به وجود آمده بین آنها بسیار جالب از آب درآمد که بعدا به نوعی در سریال کارتونی "هارلی کوئین" نیز تکرار شد.

 

10- «هاش» قلب کت وومن را بیرون کشید

هاش - سلینا کایل

«توماس الیوت» (Thomas Elliot) ملقب به «هاش» (Hush) بعد از تلاش برای نابودی زندگی بتمن، این بار کت وومن را هدف قرار داد. بنابراین او در اقدامی عجیب قلب سلینا را دزدید. البته منظور از اینکه قلبش رو دزدید این نیست که اون رو شیفته خودش کرد، چون هاش واقعا سلینا رو ربود و قلبش رو از بدنش بیرون کشید! البته بتمن موفق شد که قلب سلینا رو پس بگیره تا دوباره بهش پیوند بخوره ولی او در نهایت به کما رفت. بعد از اون «زاتانا» که از دوستان کت وومن بود با یک شیشه جادویی اون رو به زندگی برگردوند.

 

11- او یک بار لیگ عدالت را نجات داد!

با شلاق زدن به نقطه حساس!

«پرومتیوس» (Prometheusرو میتوان انعکاسی پلید و عجیب از بتمن دانست. وقتی بچه بود دید که پلیس پدر و مادر خلافکارش را با بیرحمی قتل عام کرد. همون موقع بود که با خود سوگند یاد کرد: " از این روز به بعد تا آخر عمرم نیروهای عدالت جو را نابود خواهم کرد". بعدشم مثل بروس وین به دور دنیا سفر کرد و تا جایی که تونست آموزش دید تا بتونه روزی به مقر جاستیس لیگ (Watchtower) نفوذ کنه. در نتیجه خیلی زود از شخصیتی گمنام  به یکی از خطرناک ترین دشمنان جاستیس لیگ تبدیل شد. وقتی هم وارد مقر آنها شد به صورت سیستماتیک هر کدوم از اعضایی که اونجا بودند رو شکست داد! او درست مثل بتمن برای هر کدوم از اعضای جاستیس لیگ برنامه خاصی داره و به همین دلیل تونست سایبورگ، مارشن منهانتر، هانترس، زوریل و گرین لنترن رو شکست بده. بعدش هم به لطف هنرهای رزمی که به وجود خودش دانلود کرده (!) تونست بتمن رو شکست بده و در نهایت سوپرمن و فلش رو هم به کنترل خودش درآورد. و امادر آخر فقط به لطف حضور مخفیانه زن گربه ای بود که پرومتیوس شکست خورد. چه جوری؟ زن گربه ای با شلاق خودش یه ضربه زد زیر دل  پرومتیوس (یعنی به دو نقطه حساسش!!!) و نقش بر زمین شد !!!!

زن گربه ای

(لامصب دقیق زد به هدف و دیگه حرفی برای گفتن باقی نگذاشت!)

 

12- «زاتانا» حافظه او را دستکاری کرد تا از خباثت فاصله گرفته و عاشق بتمن شود!

زاتانا - زن گربه ای

در رویداد "بحران هویت" (Identity Crisis) فاش شد که بعد از جریان تجاوز «‌دکتر لایت» (Dr. Light) به «‌سو دیبنی» (Sue Dibny)، با موافقت دیگر قهرمانان «زاتانا» (Zatanna) حافظه دکتر لایت را پاک کرد. پس از آن، بتمن اظهار مخالفت کرد و زاتانا حافظه اون رو هم پاک کرد! با این حال، بعدها معلوم شد که زاتانا همیشه این کار را روی افراد مختلف انجام می‌داده؛ از جمله کت وومن. به نظر می‌رسد که زاتانا به پیشنهاد لیگ عدالت نه تنها حافظه سلینا را پاک کرده بود، بلکه آن را دستکاری نیز کرد تا سلینا از شرور بودن فاصله گرفته و قهرمان شود. علاوه بر این، عشق و علاقه سلینا به بتمن هم حاصل دستکاری ذهنی زاتانا بوده. سلینا بعد از آگاهی از این موضوع به شدت خشمگبن شد. بنابراین او دهان زاتانا را بست و او را از پنجره به بیرون پرت کرد!

 

13- او دختری به نام «هلنا» دارد

دختر زن گربه ای

در زمین شماره 2 مولتی ورس دیسی، شاهد بودیم که نه تنها بروس وین و سلینا با هم ازدواج کرده‌اند، بلکه صاحب یک دختر هم شده‌اند. نام او «هلنا وین» (Helena Wayne) بود و تبدیل به قهرمانی با لقب «هانترس» (Huntress) شد. اما در دنیای اصلی دیسی اوضاع متفاوت بود. بروس و سلینا هیچ‌گاه ازدواج نکردند و بچه‌دار هم نشدند. بعد از رویداد "بحران نامحدود" (Infinite Crisis) دیسی کمیک هایی منتشر کرد تحت عنوان "یک سال بعد" (One Year Later) که یک سال بعد از این رویداد جریان داشتند. در این کمیک ها دیدیم که سلینا دیگر کت وومن نیست و دختری دارو به نام «‌هلنا» که هویت پدرش در ابتدا نامعلوم بود. اما «اسلم بردلی» (یک کارآگاه خصوصی و از متحدان بتمن و کت وومن) به این نتیجه رسید که هلنا، بچهٔ پسر او و در نتیجه نوه اسلم بردلی است. به هر حال سلینا در آن دوره تصمیم گرفت که از مبارزه با جرم و جنایت دست بکشد و به مراقبت از دخترش بپردازد. بنابراین او به محل جدیدی نقل مکان کرد و با هویت جعلی «ایرنا دوبرونا» ‌(Irena Dubrovna) یک زندگی آرام را شروع نمود (نام ایرنا دوبرونا از اسم شخصیت اصلی فیلم "آدم های گربه‌ای" الهام گرفته شده بود). همانطور که پیشبینی می‌شد همه چیز بر وفق مراد پیش نرفت و ابرشروران بسیاری جان سلینا و دخترش را تهدید کردند. در آخر سلینا به این نتیجه رسید که او نمی‌تواند بدون خطر، دخترش را بزرگ کند پس اجازه داد که یک خانواده دیگر او را به فرزند خواندگی قبول کنند. پس از آن سلینا از زاتانا خواست که خاطرات مادر بودنش را از ذهنش پاک کند و او را دوباره به یک جنایتکار تبدیل کند. ولی زاتانا از این کار سر باز زد چون به نظر او این کار برای یک مادر خیلی ظالمانه است. او همچنین گفت که سلینا حتی به تنهایی و در شرایط عادی هم می‌توانست به یک قهرمان تبدیل شود.

 

14- بیشتر از یک زن گربه ای وجود دارد

بیشتر از یک زن گربه ای وجود دارد

اگرچه سلینا کایل زن گربه ای اصلی است اما در طول سال ها افراد دیگری نیز بوده‌اند که جانشین او شده‌اند. البته هیچکدام از آنها برای مدت طولانی جای کت وومن را نگرفتند و فقط هر زمان که سلینا مجبور بود که از هویت زن گربه ای فاصله بگیرد، به جای او لقب زن گربه ای را به دوش می‌کشیدند. اولین بار در طی داستان "یک سال بعد" (One Year Later)، سلینا به خاطر به دنیا آمدن دخترش مجبور شد که برای مدتی از عنوان کت وومن کناره گیری کند. برای همین دوست نزدیک و قدیمی سلینا، «هالی رابینسون» (Holly Robinson)، جای او را پر کرد. همچنین بعد از اینکه سلینا رئیس مافایای کالابریز شد و نام مستعار زن گربه ای را کنار گذاشت، یکی از اعضای گروه مافیای ژاپنی رقیب به نام «ایکو هاسیگاوا» (Eiko Hasigawa) به زن گربه ای جدید تبدیل شد. البته سلینا و ایکو بعدا با یکدیگر متحد شدند و حتی با هم رابطه رومانتیک برقرار کردند!

 

15- حضور در گونه های دیگر سرگرمی

زن گربه ای در بسیاری از اقتباس های بتمن حضور داشته که اولین اونها مربوط به اولین سریال تلویزیونی بتمن میشه. همونطور که در همین مقاله گفتیم، حضور موثر کت وومن در این سریال باعث احیای او در دنیای کمیک شد.

بتمن و زن گربه ای (بتمن)

سریال دهه 60 میلادی "بتمن" علیرغم لوس و کلیشه ای بودن همچنان طرفداران پر و پا قرص خودش رو داره و نمیشه تاثیر شگرف آن را در دنیای کمیک و فیلم و سریال های ابرقهرمانانه نادیده گرفت. در این سریال «آدام وِست» و «برت وارد» افسانه ای به ترتیب در نقش «بتمن» و «رابین» بازی میکردند. و اما شاید بازیگرانی که در نقش شخصیت های خبیث سریال ظاهر شدند به شهرتی بیشتر دست یافتند (البته خیلی از آنها مثل «سزار رومرو» در نقش جوکر و «بورگس مریدیت» در نقش پنگوئن و ... از قبل از این سریال نیز به عنوان بازیگران صاحب سبک و درجه یک به حساب می آمدند). در این میان رابطه میان بتمن و زن گربه ای («جولی نیومار») همواره فوق العاده و جذاب باقی ماند. علیرغم اینکه شیمی بین وست و خانم نیومار بی حد و اندازه بود اما پس از رفتن ایشون از این نقش بعد از گذشت دو فصل و آمدن خانم «ارتا کیت» و بر عهده گرفتن نقش زن گربه ای، نه تنها هرگز از جذابیت آن کاسته نشد بلکه تنش آمیز تر نیز شد.

سلینا کایل در سریال گاتهام (Gotham) هم حضور داشت و نقشش را خانم «کمرن بیکوندووا» (Camren Bicondova) بازی می‌کرد. البته نسخه بزرگسال او توسط «لیلی سیمونز» (Lili Simmons) بازی می‌شد. این نسخه از کت وومن هم مثل همتای کمیک بوکی‌ و سایر اقتباسات با بتمن رابطه رومانتیک برقرار کرد و در ایجاد امنیت در گاتهام به او کمک می‌کرد.

در سال 2002 سریال "پرندگان شکاری "(Birds of Prey) با محوریت شخصیت هانترس (دختر بتمن و کت وومن) منتشر شد. این سریال بعد از 13 اپیزود کنسل شد ولی «کیسی الیزابت ایسلیک» (Casey Elizabeth Easlick) نقش زن گربه ای را بازی کرد. البته او نقش مهمی در این سریال نداشت و فقط در صحنه های فلش بک حضور داشت.

علاوه بر این ها زن گربه ای حضور زیادی در فیلم های بتمن داشته. اولین فیلمی که کت وومن در آن حاضر شد فیلم "بتمن" محصول سال 1966 بود که بعد از فصل اول سریال دهه 60 بتمن ساخته شد. در این فیلم بازیگران سریال بتمن برای ایفای نقش مجدد بازگشتند. اما از آنجا که در آن زمان جولی نیومار در دسترس نبود، خانم «لی مری‌وثر» ‌(Lee Meriwether) وظیفه بازیگری در نقش کت وومن را به عهده گرفت.

در فیلم "‌بازگشت بتمن" (Batman Returns) ساخته «تیم برتون»، زن گربه ای با بازی «میشل فایفر» (Michelle Pfeiffer) حضور یافت و طبق معمول شیفته بتمن بود.

میشل فایفر و مایکل کیتون در فیلم "بازگشت بتمن"

در این فیلم رابطه آنها حتی پیچیده تر و عمیق تر از دنیای کمیک هم هست.  هر کدام از آنها فکر میکنه که اون یکی یک آدم عادیه. در واقع اول ما عشق بین «بروس وین» (با بازی «مایکل کیتون») و «سلینا کایل» (با بازی تاریخی «میشل فایفر») را میبینیم. یعنی بروس اولش خبری از هویت مخفی سلینا نداره. سلینا فکر و ذکرش گرفتن انتقام است از رئیس سابق خودش («مکس شرک»). و وقتی که بالاخره هویت های مخفی آشکار میشود، بروس سعی میکنه به سلینا یک شانس بده: اگر «مکس شرک» رو نکشه اونوقت میتونند با هم زندگی مشترکی رو آغاز کنند و با خوبی و خوشی با هم زندگی کنند. ولی درست در لحظه ای که به نظر میاد پایان خوشی رو داریم، اون حادثه پایانی رخ میده که باعث میشه بروس فکر کنه سلینا مرده. بر خلاف فیلم "شوالیه تاریکی برمیخیزد"، «تیم برتون» به عنوان کارگردان "بازگشت بتمن" اونقدر باهوش بود که با این پایان نشون بده این دو نفر همدیگر رو دوست دارند و برای هم ساخته شده اند ولی هرگز به هم نخواهند رسید و همین موش و گربه بازی های اوناست که برامون جذابه. و البته در این میان هرگز نباید بازی شگفت انگیز میشل فایفر و مایکل کیتون را نادیده گرفت که باعث شدند این رابطه عاشقانه اینقدر جذاب از آب در بیاد.

فیلم catwoman

پس از نقش آفرینی نمادین و خاطره انگیز «میشل فایفر» در  در فیلم "بازگشت بتمن" وارنر در صدد بود تا هر طور شده یك فیلم اختصاصی از روی زن گربه ای بسازد تا اینكه «هالی بری» اسكار گرفته پا پیش گذاشت  و وارنر را مجاب كرد تا بلاخره این فیلم را بسازد. اما نقش آفرینی بری در این فیلم یك فاجعه به تمام معنا بود (بیخود نیست كه بری به خاطر این فیلم برنده تمشك زرين  بدترین بازیگر سال شد!). اما اشتباه بزرگتر وارنر این بود كه یك متخصص ساخت جلوه های ویژه به نام «پیتوف» را كه هیچ سابقه یا استعدادی در كارگردانی نداشت را به عنوان كارگردان فیلم برگزید. در نتیجه، اثری از هم گسیخته ساخته شد كه حتی جلوه های ویژه سرگرم كننده هم نداشت! (در واقع جلوه های ویژه  نبرد پایانی فیلم  از گرافیك بازی های Playstation 2 هم پایین تر است!!!) خانم «شارون استون» هم احتمالاً تا ابد به عنوان ايفاگر نقش بدترين شرور تاريخ فيلم هاي كميك بوكي شناخته خواهد شد. اصلا ولش كن ...هر چی كمتر درباره "زن گربه ای"  گفته شود بهتر است ...

زن گربه ای شوالیه تاریکی

در سومین قسمت از سه گانه بتمن نولان یعنی "شوالیه تاریکی برمیخیزد" خانم «ان هتوی» (Anne Hathaway) برای نقش آفرینی به عنوان کت وومن به فیلم پیوست. او و بتمن به یکدیگر علاقه نشان دادند و سلنا در انتهای فیلم «بین» (Bane) را به قتل رساند. اما او هیچوقت به پای نسخه میشل فایفر نرسید.

آخرین اقتباس از زن گربه ای مربوط به فیلم بتمن ساخته مت ریوز است که اخیرا اکران شد. گفته میشه که بازیگرانی چون «زازی بیتز» (Zazie Beetz)‌، «‌آلیسیا ویکاندر» ‌(Alicia Vikander)، «آنا دِ آرماس» ‌(Ana de Armas)، «الا بالینسکا» (Ella Balinska) و «ایزا گونزالز» (Eiza González) برای ایفای نقش کت وومن تست دادن اما در نهایت «زویی کراویتز» (Zoë Kravitz) برای این نقش برگزیده شد.

زن گربه ای انیمیشن

زن گربه ای در دنیای انیمیشن هم حضور پررنگی داشته است. او در سریال انیمیشنی "بتمن: مجموعه کارتونی" (Batman: The Animated Series) با صداپیشگی «آدرین باربو» (Adrienne Barbeau) حضور یافت. نکته جالب این بود که طراحی او طبق ظاهر میشل فایفر در "بازگشت بتمن" تغییر کرد و او دارای موهای بلند و بلوند شد.

بعد از فصل سومِ بتمن: مجموعه کارتونی، نام این سریال به "ماجراهای جدید بتمن" (The New Batman Adventures) تغییر کرد. زن گربه ای در این سری هم حضور داشت اما او دوباره مثل دنیای کمیک صاحب موهای کوتاه و سیاه شد و رنگ لباسش هم از خاکستری به مشکی تغییر کرد.

کت وومن با صدای «جینا گرشان» (Gina Gershon) در مجموعه تلویزیونی بتمن در سال 2004 هم حضور یافت و ظاهر او مشابه طراحی های مدرن بود. اما مثل اکثر اقتباس های کت وومن این نسخه هم اریجین و سرگذشت مشخصی نداشت.

در انیمیشن "بتمن: شجاع و جسور" (Batman: The Brave and the Bold) که در ایران بیشتر با نام "بتمن بی‌باک" شناخته میشود، کت وومن با صدای «نیکا فاترمن» (Nika Futterman) حاضر شد و در کمال تعجب همان لباس کلاسیک سبز و بنفش را به تن می‌کرد.

زن گربه ای در سریال اینترنتی "‌‌دختران ابرقهرمان دیسی" (DC Super Hero Girls) با صدای «کریستینا پوسلی» (Cristina Pucelli) حضدر یافت. در سریال انیمیشنی دیگری که در سال 2019 با همین نام منتشر شد، زن گربه ای دوباره حضور پیدا کرد اما این بار صداپیشگی او به عهده «کری سامر» (Cree Summer) بود.

همچنین زن گربه ای در برخی از اپبزود های سریال "هارلی کوئین" با صدای «سنا لیثن» (Sanaa Lathan) حضور داشت.

علاوه بر این ها، کت وومن سابقه زیادی در زمینه انیمیشن های سینمایی داشته که می‌توان از میان آنها به ‌"‌بتمن: سال نخست" (Batman: Year One)، "بتمن: بازگشت شوالیه تاریکی" (Batman: The Dark Knight Returns)، "بتمن: بازگشت شوالیه های شنل موش" (Batman: Return of the Caped Crusaders) "بتمن علیه دوچهره" (Batman vs. Two-Face)، "لگو بتمن" (The Lego Batman Movie)، "‌لگو بتمن: اتحاد ابرقهرمانان دیسی" ( Lego Batman: The Movie – DC Super Heroes Unite)، "اسکوبی دو! و بتمن: شجاع و جسور" (Scooby-Doo! & Batman: The Brave and the Bold)، "زن گربه ای: شکار شده" (Catwoman: Hunted)، "بتمن: هالووین طولانی" (Batman: The Long Halloween)، "گاتهام با چراغ گازی" (Gotham by Gaslight)، "بتمن نینجا" (Batman Ninja)، "بتمن: هاش" (Batman: Hush) و "اینجاستیس" (Injustice) اشاره کرد.

بازی های زن گربه ای

او همچنین در ویدیو گیم هایی نظیر "بتمن: تیمارستان آرکهام" (Batman: Arkham Asylum) ، "بتمن:آرکهام سیتی" (Batman: Arkham City)، "بتمن:شوالیه آرکهام‌" (Batman: Arkham Knight)‌ ، DC Universe Online، "مورتال کامبت علیه جهان دیسی" (Mortal Kombat vs. DC Universe) و اینجاستیس 1 و 2 حضور داشته است.

 

کیارش یارویسی

(Kia Iron Man)

All rights reserved © Spidey.ir 2022

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

20 ضد قهرمان (ANTI-HERO) برتر در دنیای کمیک بوک

10 بازیگر زن برتر فیلم های ابرقهرمانی

نقد و بررسی فیلم "بتمن" (THE BATMAN)

بدترین فیلم های كامیك بوكی تاریخ سینما!

10 حقیقت بسیار مهمی که باید درباره "گربه سیاه" (BLACK CAT) بدانید

بدترین لباس های ابرشروران (SUPERVILLAINS) در دنیای کمیک

بهترین زوج های عاشق در فیلم های کمیک بوکی!

بهترین زوج های عاشق در سریال های کمیک بوکی!

همه چیز درباره بتمن

10 ابرشرور برتر دنیای کمیک که قدرت فوق بشری ندارند!

10 دفعه ای که ابرشروران کمیک بوکی به شیوه ای عجیب و احمقانه شکست خوردند!

مشهورترین دسته های سه نفره (TRIO) کمیک بوکی

20 لحظه جنجالی دنیای کمیک بوک در سال 2018

10 تغییر وحشتناک در شخصیت های کمیک بوکی

بدترین لباس های شخصیت های خبیث در فیلم های کمیک بوکی

معرفی 10 دشمن برتر بتمن

5 ابرشرور کمیک بوکی دنیای سینما که باید ریبوت شوند

15 شخصیتی که در دنیای سینمایی دی سی وجود دارند (ولی شما هنوز آنها را ندیده اید)

10 خبیث دنیای مرد عنکبوتی که میتوانند دشمنان مناسبی برای بتمن باشند!

15 تغییر لباس در شخصیت های کمیک بوکی که باعث عصبانیت هواداران شد

10 شخصیت عجیب و غریب در دنیای کمیک

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

Lincoln
#1 Lincoln 1400-12-17 09:16
سلام ممنون مقاله خیلی عالی بود.
من از این جور مقالاتی که در باره ی یک شخصیت است رو خیلی دوست دارم. لطفاً بیشتر از این مقالات بزارید ممنون.
نقل قول کردن
mtm
#2 mtm 1400-12-17 09:23
به نقل از Lincoln:
سلام ممنون مقاله خیلی عالی بود.
من از این جور مقالاتی که در باره ی یک شخصیت است رو خیلی دوست دارم. لطفاً بیشتر از این مقالات بزارید ممنون.

احتمالا تو ایران یا شایدم آسیا هیچ سایتی به اندازه spidey.ir از این جور مقالات نزاشته:
spidey.ir/.../...
نقل قول کردن
Agent bishop
#3 Agent bishop 1400-12-17 10:13
مقاله خوبی بود دست شما درد نکنه آقای یارویسی
به نظرم بزرگترین اشتباه تام کینگ تو ران بتمن همین قضیه ازدواج بود البته قصدشو درک میکنم ولی کاش یک روش دیگه این کار رو انجام میداد . قصدش این بود که بتمن چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ روحی بشکنه برای همین بین با استفاده از دوست سلینا او رو متقاعد کرد تا با بتمن ازدواج نکنه ‌‌‌‌‌.
نقل قول کردن
Hellblazer
#4 Hellblazer 1400-12-17 11:31
خسته نباشی کیارش جان مقاله‌ت خیلی عالی بود، از خوندنش لذت بردم؛ شخصیت زن گربه‌ای در کنار آلفرد و رابین، مهم ترین شخصیت مکمل داستان های بتمن هستش، و این تعاملات بین این ۲ نفر و به قول معروف موش و گربه بازیاشون به داستان های بتمن جذابیت خاصی بخشیده و اون‌ها رو خوندنی‌تر کرده؛ خب هر چه سریع‌تر بریم سراغ موارد مقاله:
۱ـ خب اوریجین کتوومن از قرار معلوم خیلی دم دستی و عجله‌ای بوده که شکر خدا به مرور زمان تقریبا بهتر شده، و به یک جای پایدار و مشخصی رسیده.
۲ـ عکس اولی که خیلی مزخرف بود، مگه تئاتر کودکان بود که سر گربه براش طراحی کردن؟! خجالت هم خوب چیزیه! انصافا شنل فقط به بتمن و سوپرمن و مارشن من هانتر میاد، کتوومن چرا باید شنل داشته باشه؟! گربه‌ی سبز آخه؟! اونی که عینک قرمز داره که دیگه فاجعه‌ست!
۳ـ بله، خب بالاخره بتمن‌ها هم دل دارند دیگه، نه؟
۴ـ بله این رو هم در جریانیم، متاسفانه بعضی افرادی که هیچ‌گونه مطالعاتی در زمینه‌ی کمیک ندارند فقط از روی ظاهر و زمان خلق شدن و قدرت‌ها، میان قضاوت می‌کنند که مثلا کدوم تقلید کرده یا کدوم کپی برداریه و...
۵ـ چی بگم...! کلا انگار مارول و دی‌سی با ازدواج اسپایدی و بتمن مخالف‌اند! باز خوبه حداقل بتمن سر نجات آلفرد با مفیستو معامله نکرد!
۶ـ چقدر از این اداره‌ی نظارت متنفرم؛ خب اگر والدین خیلی نگران محتوایی بودند که فرزندان‌شون مطالعه می‌کنند، با بچه هاشون برن و کمیک رو ارزیابی کنند و ببینند که مناسب فرزندشون هست یا نه! زد EC رو ورشکست کرد و معلوم نیست که چند نفر کارگر رو بی‌کار کرد! :-|
۷ـ این روزا همه دستیار دارند، شما چطور؟ ;-)
۸ـ نظر خاصی ندارم، ایده‌ی خوبی نبود.
۹ـ اتفاقا در کنار «بتمن: پیروزی تاریک» برنامه دارم که مطالعه‌شون کنم؛ به نظر میاد که داستان جالبی باشه که این قدر پر طرفدار و معروف شده!
۱۰ـ نامرد زورش به یک زن رسیده! جرات داشتی با خود بتمن روبرو می‌شدی!
۱۱ـ واقعا هم حرفی برای گفتن باقی نگذاشت! :-* :lol:
۱۲ـ نظر خاصی ندارم! :oops:
۱۳ـ شرمنده ولی مجددا نظر خاصی ندارم! :oops:
۱۴ـ مثل اکثر شخصیت های مارول و دی‌سی.
۱۵ـ عاشق این موردم، حضور در دیگر گونه های سرگرمی، اسمش رو می‌خونم خیلی خوشحال میشم؛ به نظر در هر اقتباسی از بتمن، کتوومن هم حضور داشته! در بازی های آرکهام هم ظاهرش خیلی خوب شده، مخصوصا عینک قرمزش که یک تضادی با اون لباس تماما سیاه داره.
در دنیای سینما هم که، اگر از فیلم اختصاصی کتوومن بگذریم و بتمن ۲۰۲۲ رو هم در نظر نگیریم، فقط ۲ تا فیلم باقی می‌مونند که «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» و «بازگشت بتمن» هستند، شوالیه تاریکی برمی‌خیزد رو دیدم و به نظرم کتوومنش تقریبا متوسط بود، بتمن ۱۹۸۹ و بازگشت بتمن رو هنوز پیدا نکردم چون فیلم‌شون قدیمیه، با کیفیت خوب پیدا نمیشه.
خسته نباشی کیارش جان، با منتشر شدن مقاله های فکت ریدلر و کتوومن، منتظر پنگوئن (و احتمالا فالکونه) هم هستیم.
نقل قول کردن
Hellblazer
+1 #5 Hellblazer 1400-12-17 11:35
به نقل از mtm:
به نقل از Lincoln:
سلام ممنون مقاله خیلی عالی بود.
من از این جور مقالاتی که در باره ی یک شخصیت است رو خیلی دوست دارم. لطفاً بیشتر از این مقالات بزارید ممنون.

احتمالا تو ایران یا شایدم آسیا هیچ سایتی به اندازه spidey.ir از این جور مقالات نزاشته:
spidey.ir/.../...

استاد شکست نفسی نفرمایید، بی مبالغه و بدون تملق، سایت اسپایدی بزرگ ترین و تخصصی ترین و بهترین وبسایت غیر انگلیسی زبان در کل جهان هستش؛ حتی به نظر من خیلی وقت‌ها از CBR و Comicbook.com و وبسایت های رسمی مارول و دی‌سی هم بهتر و کار درست تره! 8)
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#6 AM SM BM SM 1400-12-17 11:52
سلام
ممنون بابت مقاله.
شاید بشه گفت که آنچنان زن های قوی و مهمی در زندگی بتمن نبودند و اما این موضوع کاملا صدق نمیکنه. به هر حال کت وومن به عنوان یکی از مهم ترین شخصیت های مکمل دنیای بتمن وجود دارد که نقش بسیار مهمی در دنیای بتمن داشته. درواقع تعاملات بین کت وومن و بتمن یکی از جذاب ترین بخش های جهان بتمن هست که خیلی ها رو شیفتهٔ خودش کرده. کشش و تنش جذاب بین بروس و سیلنا برای هواداران بتمن همیشه جالب بوده و اینکه نمیشه کاملا حدس زد که اون دوسته یا دشمن هم این موضوع رو جالب تر میکنه. خیلی ها دوست دارند بتمن و کت وومن رو کنار هم در مبارزه با جرم ببینند و بعضی ها هم تقابل های اونا رو بیشتر میپسندند. فرقی نمیکنه شما جز کدوم دسته باشید، مهم اینه که هرچی که باشه، همیشه دیدن کت وومن در آثار مربوط به بتمن لطف خودش رو داره و تعاملات اونا با هم میتونه فرصت جذابی برای نویسندگان باشه.
شاید اینکه کت وومن اوریجین ثابتی نداشته، برای این باشه که کلا این شخصیت آنچنان وابسته به اوریجین استوری نیست. درواقع ما بیشتر با زمان الان کت وومن و رابطه ای که با بتمن داره و پیچیدگی های شخصیتیش کار داریم و شاید گذشتهٔ اون خیلی در این موضوع دخیل نباشه. البته که شاید یک اوریجین جذاب تر شخصیت اون رو غنی تر کنه اما این موضوع خیلی مورد اشاره قرار نمیگیره و ما بیشتر از تعامل بین یک سارق حرفه ای با بتمن لذت میبریم.
به نظرم تیتر مورد ۱۴ اشتباهه؛ او دارای یکی از بدترین لباس های دنیای کمیک نبود، بلکه دارای چند تا از بدترین لباس های دنیای کمیک بود! خدایی بعضی از این لباس ها مخصوصا اون اولیه واقعا ضایع و بیخود هستند و آدم رغبت نمیکنه حتی نگاهشون کنه. درحالی که الان کت وومن یکی از ساده ترین و در عین حال زیباترین لباس های دنیای کمیک رو داشته، اما قبلا وضعش اینقدرها هم خوب نبود.
اینکه گربه سیاه از کت وومن تقلید نکرده که واقعا یک حقیقته و با چند تحقیق ساده میشه این موضوع رو فهمید. اما متاسفانه بعضی ها تا میبینند یک شخصیت شبیه یکی دیگست، سریع میگن این از اون تقلید کرده! بعد این قضیه ازدواج بتمن یه خورده عجیب غریب نیست؟ یعنی کت وومن گفت بتمن اگه خوشبخت باشه دیگه به درد نمیخوره پس من باهاش ازدواج نمیکنم؟! جدا از اینکه کی تا حالا با یک زن سارق عشوه گر عجیب غریب که کلا تکلیفش با خودش معلومه نیست خوشبخت شده که بتمن دومیش باشه ( :lol: )، آخه واقعا این یعنی چی؟ یعنی نمیشد دلیل بهتری برای این موضوع آورد. شما نمیخواید اینا با هم ازدواج کنند؟ باشه، حداقل مثلا دست میذاشتید روی تفاوت شخصیتی بین اونا و اینکه اونا با هم به یک نقطهٔ مشترک نمیرسند. آخه این دیگه چه دلیلیه؟ راستی کار هاش هم خیلی چندش آور بود ولی یه خورده جالب بود! آخه چطور تونست قلب کت وومن رو بزنه که بتمن این همه مدت در این کار جوان ناکامی بیش نبوده؟ جذاب لعنتی! :lol:
خوشبختانه اقتباس های کت وومن اصلا کم نبودند و این شخصیت تونسته حضور های خوبی رو در دیگر گونه های سرگرمی داشته باشه. شاید یکی از بهترینشون هم حضورش توی فیلم "بازگشت بتمن" بود که با نقش آفرینی تاریخی میشل فایفر، خیلی عالی در اون فیلم ظاهر شد و رابطه اش با بتمن جز بهترین رابطه های عاشقانه در فیلم های کمیک بوکی بود. اما متاسفانه در فیلم اختصاصی خودش حسابی هرچی خاطره از اون کت وومن عالی بود پودر شد و به فنا رفت! این فیلم نه تنها فیلم کمیک بوکی مزخرفی هست، بلکه یکی از بدترین فیلم های تاریخ سینماست! آنه هتوی هم کت وومن بدی نبود اما اصلا نمیشه اون رو با نسخهٔ میشل فایفر مقایسه کرد. حالا باید ببینیم که کت وومن در فیلم جدید بتمن چه میکنه که البته من تریلرها رو که دیدم بازی زویی کراویتز رو در این نقش خیلی پسندیدم و نقد های منتشر شده هم این موضوع رو تایید میکنند. کت وومن در دنیای انیمیشن هم حضور بسیار چشمگیری داشته. درواقع جدا از مجموعهٔ کارتونی که کلا اقتباس عالی از همهٔ شخصیت های دنیای بتمن هست، من با کت وومن انیمیشن "The Batman" هم خاطره دارم و اون قسمت اول حضورش رو بارها نگاه کردم(خدایی نمیدونم بعضی از هواداران بتمن چه مشکلی با این سریال دارند. درسته که شاهکار نبود اما بعضی قسمت هاش واقعا فان بود و من باهاش خاطرات خوبی دارم، مخصوصا با قسمت های اولش. فکر کنم مشکل اینه که هواداران بتمن این سریال رو با مجموعه کارتونی مقایسه میکردند که خب قطعا هرچیزی در برابر اون شاهکار کم میاره!). از بین انیمیشن های سینمایی هم به نظرم کت وومن در انیمیشن های "بتمن: نینجا"، "گاتهام با چراغ گازی"، "بتمن: هاش" و "بتمن: هالووین طولانی" حضور های جالبی داشت. البته انیمیشن بتمن نینجا که کلا داستان خاصی نداشت و کت وومن هم حضور خیلی عالی نداشت و یک جورایی این فیلم فقط یک ضیافت انیمه ای ساده و سرگرم کننده بود. اما حضور در گاتهام با چراغ گازی واقعا خیلی چشمگیر بود و شیمی خوبی هم با بتمن داشت. انیمیشن "بتمن: هاش" هم شاهکار نبود، اما برای یک بار دیدن خوب بود و البته میشد روی کت وومن هم بیشتر کار کرد. "هالووین طولانی" هم که جدیدترین انیمیشن زیبای دی سی هست که واقعا زیباست و پیشنهاد میکنم حتما ببینید که توی اون از کت وومن هم استفاده خوبی میشه. و نکته اش اینه که انگار مثل یکی از اوریجین های او در دنیای کمیک، فرزند فالکونی هست! اون انیمیشن اینجاستیس هم که به نظرم اصلا اسمش رو نیاریم چون هرچقدر هالووین طولانی من رو به انیمیشن های دی سی امیدوار کرد، اینجاستیس امیدم رو پاک نابود کرد. سلینا کایل در دنیای بازی هم حضور های به یاد ماندنی داشته که در راس اونا سه گانه آرکام و بازی های اینجاستیس هست.
با تشکر.
نقل قول کردن
Lincoln
#7 Lincoln 1400-12-17 12:26
سلام یه سوال داشتم میگم عمو مختار رفتند از سایت چون دیگر نیستند من یکی از طرفداران سرسخت ایشان بودم
نقل قول کردن
RETEPILA
#8 RETEPILA 1400-12-17 13:07
خیلی ممنون از آقای یارویسی
درست مثل بتمن که در دهه 80 بیشتر به گذشته و اریجینش پرداخته و تکمیل داده شد، کت ومن هم همین روند را طی کرد و دارای شخصیت پردازی بهتری شد.
مورد 3 هم به طور خلاصه عصاره وجودی این کاراکتر رو به ما میگه و خب طبیعیه که نویسندگان بخوان از جنبه های دیگر به جز قضیه موش و گربه بازیش با بتمن بررسی کننش مثل رئیس مافیا شدن یا دستیار داشتن(مثل بتمن که رابین رو داره)
ولی عجیبتر از اینها مورد 11 هست
اینکه بیای کاراکتری رو معرفی کنی که انعکاس بتمنه واقعا جذابه و درسته که همه اعضای جاستیس لیگ رو شکست میده و باید راهی برای شکستش باشه ولی میشد خلاقیت بیشتری خرج داد تا این!
نقل قول کردن
RETEPILA
#9 RETEPILA 1400-12-17 13:11
به نقل از Hellblazer:
به نقل از mtm:
به نقل از Lincoln:
سلام ممنون مقاله خیلی عالی بود.
من از این جور مقالاتی که در باره ی یک شخصیت است رو خیلی دوست دارم. لطفاً بیشتر از این مقالات بزارید ممنون.

احتمالا تو ایران یا شایدم آسیا هیچ سایتی به اندازه spidey.ir از این جور مقالات نزاشته:
spidey.ir/.../...

استاد شکست نفسی نفرمایید، بی مبالغه و بدون تملق، سایت اسپایدی بزرگ ترین و تخصصی ترین و بهترین وبسایت غیر انگلیسی زبان در کل جهان هستش؛ حتی به نظر من خیلی وقت‌ها از CBR و Comicbook.com و وبسایت های رسمی مارول و دی‌سی هم بهتر و کار درست تره! 8)

کاملا درسته و جای هیچ حرف و حدیثی نیست
به جز مقاله حقایق هم من خودم یکی کمیک های برتر و یکی هم نسخه های عجیب و غریب کاراکترها رو دوست دارم که همشون واقعا دانش کمیکی بالایی نیاز داره و همین ارزش کار اقای ترابی و بقیه عزیزان رو بالا میبره
نقل قول کردن
Agent bishop
#10 Agent bishop 1400-12-17 13:17
۶#
اون سریال the batman با اینکه جذاب بود ولی ایراداتی داشت یکی نبود داستان خیلی خوب و دیگری اکتفا بیش از حد به اکشن و اینکه به قول خودت با مجموعه کارتونی مقایسه میشد . ولی از حق نگذریم من از یک قسمت و یک سینماییش خیلی خوشم میاد . یکی قسمت آخر فصل ۳ یا ۴ که بتمن باید با رباتی که هوگو استرنج درست کرده بود مبارزه می‌کرد که اصلا چند لول بالاتر از مابقی قسمت های سریال بود و دیگر بتمن علیه دراکولا که هم داستان خوبی داشت و هم اکشنش منطقی بود و هم ترسناک و تاریک تر از خود سریال بود .
نقل قول کردن
mtm
#11 mtm 1400-12-17 13:39
به نقل از Hellblazer:
به نقل از mtm:
به نقل از Lincoln:
سلام ممنون مقاله خیلی عالی بود.
من از این جور مقالاتی که در باره ی یک شخصیت است رو خیلی دوست دارم. لطفاً بیشتر از این مقالات بزارید ممنون.

احتمالا تو ایران یا شایدم آسیا هیچ سایتی به اندازه spidey.ir از این جور مقالات نزاشته:
spidey.ir/.../...

استاد شکست نفسی نفرمایید، بی مبالغه و بدون تملق، سایت اسپایدی بزرگ ترین و تخصصی ترین و بهترین وبسایت غیر انگلیسی زبان در کل جهان هستش؛ حتی به نظر من خیلی وقت‌ها از CBR و Comicbook.com و وبسایت های رسمی مارول و دی‌سی هم بهتر و کار درست تره! 8)

حاجی آدرس بده یه جعبه نوشابه برات بفرستم :lol:
نقل قول کردن
AM SM BM SM
#12 AM SM BM SM 1400-12-17 17:24
به نقل از Agent bishop:
۶#
اون سریال the batman با اینکه جذاب بود ولی ایراداتی داشت یکی نبود داستان خیلی خوب و دیگری اکتفا بیش از حد به اکشن و اینکه به قول خودت با مجموعه کارتونی مقایسه میشد . ولی از حق نگذریم من از یک قسمت و یک سینماییش خیلی خوشم میاد . یکی قسمت آخر فصل ۳ یا ۴ که بتمن باید با رباتی که هوگو استرنج درست کرده بود مبارزه می‌کرد که اصلا چند لول بالاتر از مابقی قسمت های سریال بود و دیگر بتمن علیه دراکولا که هم داستان خوبی داشت و هم اکشنش منطقی بود و هم ترسناک و تاریک تر از خود سریال بود .

آره، واقعا بی ایراد و شاهکار نبود ولی لایق این همه نظر منفی هم نبود. مشکل اینه که نباید با مجموعه کارتونی مقایسه بشه چون شما ببینید در کل انیمیشن های کمیک بوکی جهان، فقط مرد عنکبوتی خارق العاده میتونه جلوی مجموعه کارتونی کم نیاره! خب معلومه که دیگه چنین سریال عالی ساخته نمیشه. اما توقعات هواداران بتمن بالا بود و خب اینطوری تا حدی ناامید شدند. داستان خیلی خوبی نداشت و درست هم میگی که زیادی روی جنبه های اکشن تکیه میکرد (که سریال ها و انیمیشن های زیادی اینطور هستند) اما واقعا جالب بود و من مخصوصا از قسمت های اولش خیلی خاطره دارم(تو بچگی که میدیدمش، جو میگرفتم، میفرستم یه چادر برمیداشتم، اون رو گره میزدم که مثل شنل بتمن بشه کاری هم میکردم که بیاد جلوی بدنم! چنین حسی رو نسبت به بتمن شجاع و جسور که البته ما میگفتیم بتمن بی باک دارم چون اونا رو با هم دیدم). هنوز تیتراژ و موسیقیش توی گوشم هست. اون بتمن علیه دراکولا هم خیلی fun بود. مخصوصا اون صحنه نبرد بتمن با جوکر که عالی بود و البته داستان خوبی هم داشت.
نقل قول کردن
s.p.i
#13 s.p.i 1400-12-17 19:38
سلام خیلی ممنون بابت مقاله
راستش زن گربه به همراه بتمن اولین توی کمیک خلق شد و البته توی بتمن سال نخست‌ هم دیدیم که این دو نفر با هم شروع به به فعالیت کردن و البته بعدش رابطه عاشقانه و البته بار ها با هم کار کردن ولی هیچ وقت به هم نرسیدن
مورد۱ مثل سایر شخصیت های دیسی بارها اورجینش دیت خوش تغییر شده و البته خب زیاد به اوجین استوری وابسته نیست و نیازی بهش نداره البته بگم انگار طرفدار ها از اون قضیه روسپی شدن سلینا خوششون نیومده برای همین تغییرش دادن گفتن از مردان دزدی میکنه
مورد ۲ لباس بد نبود وحشتناک بود افتضاح بود خداییش چه لباسی بود
مورد ۳ رابطه قشنگی دارن به هم نمی‌رسند هر دو جذاب هستن و البته هم دیگر درک می‌کنند
مورد ۴ خب این مورد هم آقای ترابی و عمو مختار و توی مقاله معرفی گربه سیاه گفتن تقلید نیست و البته سایت سکرین رنت هم گفته گربه سیاه از یک کارتون الهام گرفته نه زن گربه
مورد راستش من به شخصه تام کینگ نپسندیدم یجورایی با طرفدار ها بازی کرد داستان های که برای بتمن هم نوشت خوب نبود
مورد ۹ راستش تیم آپی جالبی دارن هر دو انگار آلان به ضد قهرمان تبدیل شدن
مورد ۱۵ راستش توی اقتباس های بتمن طبیعی که سلینا هم باشه توی فیلم جدید معلومه زن گربه خوبی دارین و البته آنا هتوی زن گربه زیاد خوبی نبود حضور زن گربه توی بتمن هاش هم خوب بود به نظرم

خیلی ممنون از آقا کیارش
نقل قول کردن
s.p.i
#14 s.p.i 1400-12-17 23:16
به نقل از Agent bishop:
مقاله خوبی بود دست شما درد نکنه آقای یارویسی
به نظرم بزرگترین اشتباه تام کینگ تو ران بتمن همین قضیه ازدواج بود البته قصدشو درک میکنم ولی کاش یک روش دیگه این کار رو انجام میداد . قصدش این بود که بتمن چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ روحی بشکنه برای همین بین با استفاده از دوست سلینا او رو متقاعد کرد تا با بتمن ازدواج نکنه ‌‌‌‌‌.


کلا run تام کینگ برای بتمن جالب نبود راستش کمیک های بتمن دچار تغییرات بزرگ و نچندان خوب
ولی کمیک های اخیر بتمن افت کرده به نظرم
البته انگار چیب زادراسکی قرار نویسنده جدید بشه باید دید اون میتونه داستان های بتمن خوب بنویسه یا نه
از طرف دیگه این قضیه ازدواج بیشتر به خاطر فروش بیشتر بود
نقل قول کردن
Agent bishop
#15 Agent bishop 1400-12-18 00:52
به نقل از s.p.i:
به نقل از Agent bishop:
مقاله خوبی بود دست شما درد نکنه آقای یارویسی
به نظرم بزرگترین اشتباه تام کینگ تو ران بتمن همین قضیه ازدواج بود البته قصدشو درک میکنم ولی کاش یک روش دیگه این کار رو انجام میداد . قصدش این بود که بتمن چه از لحاظ فیزیکی و چه از لحاظ روحی بشکنه برای همین بین با استفاده از دوست سلینا او رو متقاعد کرد تا با بتمن ازدواج نکنه ‌‌‌‌‌.


کلا run تام کینگ برای بتمن جالب نبود راستش کمیک های بتمن دچار تغییرات بزرگ و نچندان خوب
ولی کمیک های اخیر بتمن افت کرده به نظرم
البته انگار چیب زادراسکی قرار نویسنده جدید بشه باید دید اون میتونه داستان های بتمن خوب بنویسه یا نه
از طرف دیگه این قضیه ازدواج بیشتر به خاطر فروش بیشتر بود


نه اتفاقا بعضی داستان هاش خیلی خوب بود . من خودم عاشق داستانیم که بتمن چند تا خلافکار رو جمع می‌کنه باهم میرن جزیره بین تا یکی رو بدزدن یا اون داستانی که یه جورایی از فیلم دوازده مرد خشمگین الهام گرفته بود و اون چند قیمتی که با سوپرمن بودند . جنگ جوک ها و معما ها رو دوست داشتم و بقیه داستان ها از نظرم معمولی بود و البته جنجال هم کم به پا نکرد همین قضیه ازدواج تا تیر خوردن دیک گریسون و اون نبرد جنجالی تو قطب و مرگ آلفرد و اضافه شدن پدر بتمن به ویلین های او .
در کل به نظرم ران قابل قبولی بود ولی به پای ران های موفقی که اسکات اسنایدر یا گرنت موریسون نبود .
نقل قول کردن
BlueCrown4
#16 BlueCrown4 1401-01-31 21:59
به نقل از Hellblazer:
خسته نباشی کیارش جان مقاله‌ت خیلی عالی بود، از خوندنش لذت بردم؛ شخصیت زن گربه‌ای در کنار آلفرد و رابین، مهم ترین شخصیت مکمل داستان های بتمن هستش، و این تعاملات بین این ۲ نفر و به قول معروف موش و گربه بازیاشون به داستان های بتمن جذابیت خاصی بخشیده و اون‌ها رو خوندنی‌تر کرده؛ خب هر چه سریع‌تر بریم سراغ موارد مقاله:
۱ـ خب اوریجین کتوومن از قرار معلوم خیلی دم دستی و عجله‌ای بوده که شکر خدا به مرور زمان تقریبا بهتر شده، و به یک جای پایدار و مشخصی رسیده.
۲ـ عکس اولی که خیلی مزخرف بود، مگه تئاتر کودکان بود که سر گربه براش طراحی کردن؟! خجالت هم خوب چیزیه! انصافا شنل فقط به بتمن و سوپرمن و مارشن من هانتر میاد، کتوومن چرا باید شنل داشته باشه؟! گربه‌ی سبز آخه؟! اونی که عینک قرمز داره که دیگه فاجعه‌ست!
۳ـ بله، خب بالاخره بتمن‌ها هم دل دارند دیگه، نه؟
۴ـ بله این رو هم در جریانیم، متاسفانه بعضی افرادی که هیچ‌گونه مطالعاتی در زمینه‌ی کمیک ندارند فقط از روی ظاهر و زمان خلق شدن و قدرت‌ها، میان قضاوت می‌کنند که مثلا کدوم تقلید کرده یا کدوم کپی برداریه و...
۵ـ چی بگم...! کلا انگار مارول و دی‌سی با ازدواج اسپایدی و بتمن مخالف‌اند! باز خوبه حداقل بتمن سر نجات آلفرد با مفیستو معامله نکرد!
۶ـ چقدر از این اداره‌ی نظارت متنفرم؛ خب اگر والدین خیلی نگران محتوایی بودند که فرزندان‌شون مطالعه می‌کنند، با بچه هاشون برن و کمیک رو ارزیابی کنند و ببینند که مناسب فرزندشون هست یا نه! زد EC رو ورشکست کرد و معلوم نیست که چند نفر کارگر رو بی‌کار کرد! :-|
۷ـ این روزا همه دستیار دارند، شما چطور؟ ;-)
۸ـ نظر خاصی ندارم، ایده‌ی خوبی نبود.
۹ـ اتفاقا در کنار «بتمن: پیروزی تاریک» برنامه دارم که مطالعه‌شون کنم؛ به نظر میاد که داستان جالبی باشه که این قدر پر طرفدار و معروف شده!
۱۰ـ نامرد زورش به یک زن رسیده! جرات داشتی با خود بتمن روبرو می‌شدی!
۱۱ـ واقعا هم حرفی برای گفتن باقی نگذاشت! :-* :lol:
۱۲ـ نظر خاصی ندارم! :oops:
۱۳ـ شرمنده ولی مجددا نظر خاصی ندارم! :oops:
۱۴ـ مثل اکثر شخصیت های مارول و دی‌سی.
۱۵ـ عاشق این موردم، حضور در دیگر گونه های سرگرمی، اسمش رو می‌خونم خیلی خوشحال میشم؛ به نظر در هر اقتباسی از بتمن، کتوومن هم حضور داشته! در بازی های آرکهام هم ظاهرش خیلی خوب شده، مخصوصا عینک قرمزش که یک تضادی با اون لباس تماما سیاه داره.
در دنیای سینما هم که، اگر از فیلم اختصاصی کتوومن بگذریم و بتمن ۲۰۲۲ رو هم در نظر نگیریم، فقط ۲ تا فیلم باقی می‌مونند که «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» و «بازگشت بتمن» هستند، شوالیه تاریکی برمی‌خیزد رو دیدم و به نظرم کتوومنش تقریبا متوسط بود، بتمن ۱۹۸۹ و بازگشت بتمن رو هنوز پیدا نکردم چون فیلم‌شون قدیمیه، با کیفیت خوب پیدا نمیشه.
خسته نباشی کیارش جان، با منتشر شدن مقاله های فکت ریدلر و کتوومن، منتظر پنگوئن (و احتمالا فالکونه) هم هستیم.

با کسب اجازه از سایت اسپایدی :
اگه هنوز هم کیفیت خوب 2 فیلم بتمن تیم برتون رو پیدا نکردی بیا :
my-film.pw/batman-1989.html
فیلم اول دوبله نداره
my-film.pw/.../
فیلم دوم دوبله هم داره

به شخصه هر دو فیلم رو با اینکه 1-2 سال پیش دیدم دوست داشتم با این که قدمی هست و درمقابل فیلم های الان اکسن ضعیفی داره. داستان و تم روایت تیم برتونی هر دو فیلم رو دوست داشتم و به نظرم batman returns که فیلم دوم هست یکی از بهترین فیلم های کمیک بوکی تاریخه ! (چه میکنه این دنی الفمن در موسیقی متن!)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37