نقد و بررسی بازی مردعنکبوتی 2 (Marvel's Spider-Man 2)

نقد-و-بررسی-بازی-مردعنکبوتی-2-marvel-s-spider-man-2-تحلیل-مارول-اسپایدرمن-مرد-عنکبوتی-گیم-رویو-review-اسپایدی-سایت-انتقاد-ضعف-و-قوت

و سرانجام من این بازی رو تموم کردم و این شما و این نقد اینجانب ...

این نقد دارای اسپویل است و داستان بازی را لو میدهد.

 

در ابتدا باید توضیح بدم شخصاً برایم نوشتن نقد برای بازی های رایانه ای سخت ترین نوع نقد نوشتنه. چون به قول معروف دَنگ فَنگ زیاد داره. اولا اینکه باید حتما خودم بازی رو تموم کنم (برخلاف یه سری دوستان در سایت های وطنی که صرفا با نگاه کردن ویدئوهای یوتیوب یا خوندن نقدهای خارجی دست به قلم میشن!) و این زمان میبره چون با در نظر گرفتن مشغله های روزانه نمیتونم یک سره پای بازی بنشینم و مثلا ظرف مدت 2 روز تمومش کنم. ثانیا، یک گیم برخلاف فیلم و انیمیشن جزئیات زیادی داره و آدم نمیدونه باید از کجا شروع و دقیقا به چی اشاره کنه. آخرش هم همش فکر میکنی یه چیزی رو از قلم انداختی! اما سعی میکنم از روی یادداشت هایی که موقع انجام بازی برداشتم و همینطور از روی احساس و برداشت و البته مثل همیشه براساس وفاداری به ذات شخصیت ها براتون این نقد رو بنویسم. پس به قول مرحوم «بهرام شفیع»، میریم که داشته باشیم!

مقالات زیر را هم توصیه میکنم حتما بخوانید:

ایستراگ (EASTER EGG) ها، ارجاعات، اشارات و نکات پنهان بازی "مردعنکبوتی 2"

10 ماموریت فرعی برتر در بازی اسپایدرمن 2

تسک مستر کجاست و چرا در بازی مرد عنکبوتی 2 حضور نداشت؟

رتبه بندی باس فایت (BOSS FIGHT) های بازی اسپایدرمن 2 (کنسول PS5) + لینک دانلود و تماشا

10 دشمنی که میخواهیم در بازی مردعنکبوتی 3 ببینیم!

10 کمیکی که الهام‌بخش بازی MARVEL'S SPIDER-MAN 2 بوده اند

رتبه بندی 10 مرگ شوکه کننده در بازی اسپایدرمن 2

معرفی تمام لباس های بازی مردعنکبوتی 2

10 اسپویل بزرگ مرد عنکبوتی 2 (بازی ویدئویی 2023) + لینک دانلود و تماشا

 

ببینید بازی در تمام زمینه های نسبت به قسمت قبلی خودش بهبود پیدا کرده. من خودم وقتی چشمم به اولین مرحله بازی افتاد با خودم گفتم که وای خدا، عجب رنگ و رویی داره! یعنی نیویورک هرگز اینقدر باحال نبوده. دلیلش گرافیک بسیار بالای بازیه که در تمامی مود (Mode) ها از قابلیت "رهگیری پرتو" (Ray Tracing) بهره میگیره (تکنولوژی رهگیری پرتو یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های سال‌های اخیر در حوزه گرافیک کامپیوتری محسوب می‌شود که به تازگی به صنعت گیمینگ راه پیدا کرده است. این تکنولوژی مبحثی جدید در حوزه گرافیک بوده و برخی این فناوری را آینده گرافیک کامپیوتری می‌دانند. تکنولوژی رهگیری پرتو تا همین اواخر قادر به پیاده‌سازی در بازی‌های ویدیویی نبود. این فناوری صرفاً در انحصار صنعت فیلم‌سازی قرار داشت و برای مدت‌های طولانی برای تولید تصاویر کامپیوتری در انیمیشن و افکت‌های بصری استفاده می‌شد). بعدش بلافاصله وارد اولین باس فایت بازی میشویم که با مردشنی هستش و فوق العاده حماسیه (جالبه که آثار تخریب مردشنی در شهر، تا مدتها بر جا میمونه!).

باس فایت سندمن

من نمیخوام زیاد درباره ش صحبت کنم چون تو مقاله "رتبه بندی باس فایت ها" کاملا درباره ش توضیح دادم (در اینجا) و از همون ابتدا نشون میده که بازی چقدر پیشرفت داشته. چیزی که شاید بیشتر نظرمون رو به خودش جلب میکنه بزرگتر شدن نقشه ی بازیه. درسته که قسمت اول و بازی اختصاصی مایلز مورالز محیط باز بودند ولی محدودیت داشتند اما در قسمت دوم مناطق قابل دسترسی بیشتری داریم که خبر بسیار خوبی برای گیمرهاست. و نکته اینه که به لطف قابلیت های جدید مثل web wings (که اجازه میده در هوا شناور بمونیم) تردد در سطح شهر حتی از قبل هم Fun تر شده و آدم ازش خسته نمیشه.

بازی از نظر داستانی و تعدد شخصیت ها هم بسیار بزرگ تر شده. اولین چیز در این زمینه، حضور مایلز مورالز است که در قسمت اول حضور داشت ولی قدرت فوق بشری نداشت و فقط در چند ماموریت فرعی مخفی کاری او را دیدیم. اما اینجا در کنار پیتر پارکر در تمام طول داستان حاضره و شخصیت playable هستش. درسته که قبلا در بازی Shattered Dimensions با 4 مردعنکبوتی متفاوت سر و کار داشتیم ولی تا جایی که یادمه سابقه نداشته در یک بازی واحد، دو مردعنکبوتی با قابلیت های تمام و کامل به صورت مشترک در مراحل ظاهر شوند و داستان را جلو ببرند، به گونه ای که حتی بسیاری از ماموریت ها به صورت مساوی بین آنها تقسیم شده. از نظر توانایی های فوق بشری و ضربات نیز شاهد گستردگی هستیم و پیتر به لطف قدرت های سیمبیوتی که بدست میاره و مایلز هم به خاطر ارتقایی که از نظر قدرت های بیوالکتریکی برایش حاصل میشه از این نظر رشد کرده اند. حتی شوخ طبی و جوک هایی که از زبان پیتر و مایلز میشنویم نیز پیشرفت کرده اند و شوخی هاش کلیشه های و نه چندان بامزه ی مایلز کاملا نشون دهنده ی شخصیت نه چندان بالغ اوست ولی پیتر پارکر پخته تر و حرفه ای تر در این زمینه عمل میکنه (اونجایی که به اون یارو که لباس خرس پوشیده میگه "شرمنده ، عسلمون تموم شده" منو از خنده روده بر کرد!). اینجا براتون یک ویدئو از صحنه ها و شوخی های بانمک بازی آپلود کرده ایم. 

مایلز و پیتر

برخی از منتقدین در سایت های معروف مثل IGN ادعا کرده اند که سیستم مبارزه بازی باید تغییر میکرده چون تکراری شده و به همین خاطر نمره کامل به بازی نداده اند! این در حالیه که سیستم مبارزه به صورت پایه ای و basic هرگز در دنباله ی یک بازی دگرگون نمیشه (سیستم مبارزه در بازی های "آرکهام" رو یادتونه؟) و فقط بهبود پیدا میکنه. چون واقعا چرا باید از فرمول طلایی خودت که خوب جواب داده دست بکشی؟! اینجا همه همینه و سیستم بازی که در قسمت اول هم عالی بود، عالی تر شده و مثلا finisher های بیشتری داریم، گجت ها جدید و بهینه تر و باحال تر شده اند. یا همانطور که اشاره کردم قابلیت های لباس سیمبیوتی و لباس آنتی ونوم باعث تنوع در ضربات شده اند. ضربات تیم آپی (مشترک) که در بازی مایلز معرفی شدند اینجا خیلی بهتر اجرا میشن. کلا مبارزات سخت تر شده اند (به ویژه با ورود اون سگ های رُباتی) و این چیز خوبیه چون به نظرم درجه سختی بازی قبلی یه مقدار پایین بود.

و البته حتما خبر دارید که برخی مراحل را میشه با ونوم انجام داد (!) که او هم خودش کلی قابلیت و ضربه و .. داره! حتی اگه دقت کنید مثلا در مرحله مربوط به تعقیب فلیشیا هاردی (گربه سیاه) بحث وسیله جادویی پیش میاد که باهاش میشه دریچه درست کرد و همین دریچه ها باعث میشه تاب خوردن (web-swinging) خلاقانه تر و باحال تر بشه. کلی هم لباس باحال و کاربردی برای باز کردن هست. یا مثلا در کمال شگفتی وقتی داری ماموریتی را با پیتر انجام میدی ممکنه در سطح شهر با مایلز برخورد کنی یا برعکس! پس بازم تکرار میکنم: اینسامنیاک "مکانیک بازی" (game mechanics) رو حفظ کرده ولی به شیوه های مختلف سعی کرده اون رو بهبود و ارتقا بده و متنوع بکنه.

یک سری هم اومدن از ماموریت های فرعی مری جین انتقاد کردن چون ریتم بازی رو کند میکنه و ..! این در حالیه که حتی این ماموریت ها نیز رشد داشته اند و در حالی که در بازی قبلی بازیبازها کار خاصی نمیتونستند باهاش انجام بدهند اما این بار قضیه فرق میکنه چون ام جی وقتی در سیمکاریا بوده زیر نظر سیلور سیبل تمرین دیده و میتونه گلیم خودش را از آب بیرون بکشه. ضمن اینکه، از نظر داستانی ام جی همچون دنیای کمیک یک شخصیت بی باک و مستقل داره و حتما باید ماموریت های خاص خودش رو میداشت که این ویژگی ها را بهتر بروز میداد.

بازی مری جین

نوآوری دیگر هم مربوط به "فلش بک" میشه که اولش با بخشی درباره زن عمو می و درسی که به پیتر درباره ی تعادل داده بوده شروع میشه و در کمال ناباوری به ماموریتی میرسه که در آن پیتر و هری در گذشته کاری را انجام میدهند! این بخش ها نه تنها با تغییر دادن پرسپکتیو، تنوع ایجاد میکنند بلکه به بازیباز این امکان را میدهند تا با گذشته ی پیتر قبل از وقایع بازی قبلی بیشتر آشنا شوند (فقط ای کاش عمو بن را هم میدیدیم) اما از نظر من بزرگترین مزیت فلش بک اینه که ما رو به خوبی با شخصیت هری آزبورن آشنا میکنه. این دقیقا چیزیه که فیلم نا امید کننده "مردعنکبوتی شگفت انگیز 2" از فقدانش در رنج بود. یعنی هری همینجوری سرشو انداخت و وارد داستان شد بدون اینکه به شخصیتش خوب پرداخته بشه. اما اینجا به لطف دیالوگ ها و صحنه های فلش بکی کاملا با پس زمینه ی او آشنا میشویم و این باعث میشه که وقتی خبیث میشه بیشتر باهاش ارتباط برقرار کنیم.

هری ازبورن

ماموریت های فرعی هم نسبت به قبل خیلی بهتر شده اند و نه تنها خسته کننده نیستند بلکه هدفمند هم هستند یا در نهایت به پیچش جالب یا هیجان انگیزی منجر میشوند. بهترین نمونه اش ماموریت جمع آوری رُبات های عنکبوتی است که در نهایت به انیمیشن در میان دنیای عنکبوتی ختم میشه و حسابی ما رو سرحال میاره! (مورد شماره 8 در این مقاله را بخوانید). یا مثلا ماموریت هایی که به آفتاب پرست و کلتوس کسدی ختم میشوند و نشون میدن که قراره در بسته های الحاقی (DLC) این شخصیت ها را داشته باشیم. صحنه های سینمایی (cutscenes) که بهشون "میان پرده" یا "صحنه برش" هم گفته میشه، در قسمت قبل هم عالی بودن ولی از بازی "مایلز مورالز" شروع به پیشرفت کردن و در این بازی به اوج خودشون میرسن و با خوبی با گیم پلی ترکیب میشوند و اونقدر چشم نواز و خوش ساخت هستند که انگار دارید یک انیمیشن با کیفیت سینمایی تماشا میکنید و کاملا وظیفه خود را به انجام میرسانند: هدف پیش بردن داستان، معرفی چهره‌های جدید در بازی، دادن اطلاعات و سوابق بیشتر در مورد داستان و ارائه سرنخ‌های جدید به گیمرها.

داستان قسمت اول محشر بود و به سختی میشد تصور کرد که بشه روی دستش بلند شد ولی قسمت دوم این کار رو با غوطه ور کردن عمیق تر خودش در تاریخچه غنی مردعنکبوتی در دنیای کمیک بوک به انجام میرسونه. کلا داستان بازی فشرده تر و شلوغ تره و شخصیت های جدید زیادی معرفی میکنه ولی این برای یک بازی خیلی خوبه چون باعث میشه حتی بعد از تمام کردنش هم سرتون گرم باشه. ضمن اینکه خیلی از اتفاقات و شخصیت ها در بازی قبلی به نوعی غیرمستقیم مورد اشاره قرار گرفته بودند و حالا پیگیری میشوند. مثلا میدونستیم که هری مریضه و قراره به سیمبیوت ربط پیدا کنه و اینکه چقدر با پیتر پارکر رفیقه. یا اشاراتی به دکتر کانرز و میستریو در قسمت قبلی شده بود و دیگر شخصیت ها مثل مستر نگاتیو و نورمن آزبورن به خوبی در قسمت قبلی معرفی و تثبیت شده بودن و حالا قصه شون ادامه پیدا میکنه. و نکته مهم اینه که داستان مثل دفعه ی قبل و مثل همه داستان های برتر طول تاریخ اسپایدرمن، قلب و روح داره. یعنی جوری نیست که فقط صحنه ای اکشن خلق کنه بلکه برای تک تک شخصیت های اصلی (پیتر پارکر، مری جین، هری آزبورن و کریون) انگیزه و هدف درست میکنه و از دید انسانی بهشون نگاه میکنه.

پیتر و مایلز و مری جین هر سه دغدغه های خودشون رو دارند. پیتر همچنان خودش رو بابت مرگ زن عموش مقصر میدونه و از طرفی نمیخواد یکی دیگر از عزیزان خودش به نام هری را از دست بده. سپس با سیمبیوت پیوند میخوره و بر مشکلات روحی اش افزوده میشه و باید یاد بگیره چطور با اعتماد به نزدیکان خودش رهایی پیدا کنه. مایلز در آستانه ورود به زندگی جدید و دانشگاه مشکلات زیادی داره و البته با ورود مجدد شخصیت مستر نگاتیو حس انتقام جویی در مایلز زنده میشه زیرا او را قاتل پدرش میدونه. او از نظر توانایی های خودش در قالب مردعنکبوتی هم همچنان دچار تردیده ولی کار به جایی میکشه که آخر داستان و وقتی پیتر تصمیم میگیره برای مدتی اسپایدرمن بودن را کنار بگذاره، جایش را بگیره. ام جی هم از نظر شغلی مشکل داره و بیش از زمان دیگر به پشتیبانی پیتر نیازمنده. و جالبه که رخدادهای داستان همگی در خدمت شخصیت ها و پیشبرد آرک های داستانی هم آنها هستند و به دغدغه های آنها مرتبط میشوند و در نهایت به سرانجام میرسند و این یعنی بزرگترین نقطه قوت یک اثر ساخته شده از روی منبع کمیک بوکی.

بازی صحنه های احساسی کم نداره و من لازم میدونم به مرگ پیتر اشاره میکنم که چقدر قشنگ اونو احساسی کردن: در پس زمینه هری داره با کریون میجنگه. ام جی دست پیتر رو که زخم کاری برداشته میگیره و بهش کمک میکنه لنگان لنگان راه بره و او را با خودش میبره تا از مهلکه نجاتش بده. پیتر از فرصت استفاده میکنه و ازش معذرت خواهی میکنه که همیشه سرش شلوغ بوده و براش به قدر کافی وقت نذاشته. یه جای دیگه هم در ابتدای بازیه (بعد از باس فایت مردشنی) که پیتر با مدیر مدرسه مواجه میشه که ازش انتقاد میکنه که چرا کلاس درس رو ول کرده و رفته در حالی که باید میموند و از بچه ها محافظت میکرد. این یک لحظه تلخه که بارها در دنیای کمیک نظیرش رو دیده ایم و اشاره داره به تناقض همیشگی در داستان های مردعنکبوتی. چون ما میدونیم که پیتر کلاس رو ول کرد تا با مردشنی بجنگه تا از جون مردم محافظت بشه ولی طبیعتاً مدیر از این قضیه خبر نداره و پیتر را به ناحق متهم میکنه و پیتر بیچاره چاره ای نداره جز اینکه سکوت کنه ... همینه اینا هستن که باعث میشن بازی برای من شاهکار بشه. بخش های گرافیکی و فنی هم مهم هستن ولی برای هواداری مثل من توجه به این چیزاس که بهم ثابت میکنه اینسامنیاک حواسش بوده داشته چیکار میکرده.

همه میدونند که هیچ وقت از ونوم و سیمبیوت ها و اینجور چیزا در داستان های اسپایدرمن استقبال شایانی نکرده ام. به نظرم ورود سیمبیوت ها به قصه های قهرمان محبوبم باعث شد تا حدی از رگ و ریشه های همیشگی خودش فاصله بگیره چون منشاء فضایی ونوم رو با خاستگاه زمینی پیتر پارکر و دشمنانش در تعارض دانسته ام (حتی شخصیتی مثل «مخترع مخوف» را که از دشمنان درجه سه مردعنکبوتیه در کمیک های ابتدایی به بیگانه های فضایی مرتبط کرده بودند بعدا اصلاح کردند که در این مقاله بهش اشاره شد. یا مثلا میدونید که استیو دیتکو چقدر در مقابل استن لی مقاومت کرد تا ریشه های گرین گابلین را ماورایی و جادویی نکند که در مورد شماره 6 از این مقاله بهش اشاره شده). اما در اینجا مشکلی نداشتم. یعنی با یکی از بهترین نسخه های ونوم طرف هستیم.

اولا که هری آزبورن کاملا یکی شخصیت سمپاتیک است و من بدم نیومد که به جای ادی براک (که همیشه در دنیای کمیک با انگیزه های خباثتش مشکل داشته ام) او به ونوم تبدیل میشه. چون در نهایت دشمنی اش با مردعنکبوتی ملموس تر از آب در میاد. هری اولش یه قهرمانه و به سیمبیوت نیاز داره تا زنده بمونه چون مانند یک لباس ترمیمی و پزشکی عمل میکنه (این بخش سیمبیوت را از "کمیک ونوم نهایی" اقتباس کرده اند که اینجا ترجمه شده) ولی تاثیرات لباس و همچنین حس حسادت و البته حس خیانت (چون فکر میکنه پیتر لباس رو نمیخواد بهش پس بده و عمدا میخواد نابودش کنه) از او یک خبیث تمام عیار و البته قابل ترحم خلق میکنه و اعتراف میکنم که از این ونوم خوشم اومد. ونوم از نظر بصری هم یک هیولای تمام عیار و حریفی قابل قبوله که حضورش در بازی باعث ارتقای اون میشه. حتی منشاء فضایی سیمبیوت و ونوم هم منو اذیت نکرد چون شاید اینجوری قابل باورتر هم باشه که همچین چیزی میتونه اینقدر مخرب باشه و در این دوره و زمونه حتی ناسا هم اعلام کرده که بیگانه های فضایی میتونند واقعا وجود داشته باشند!

و اما کریون که به نظرم بهترین شخصیت خبیث بازیه. کریون هم هرگز از شخصیت های محبوب من نبوده و حتی داستان معروف "آخرین شکار کریون" هم هرگز داستان مورد علاقه م نبوده ولی اینجا حرف نداره. بهترین نسخه ممکن از کریون را شاهد هستیم که هم انگیزه درست درمون داره و هم ابهت و شکوه و هم اینکه ترسناکه! کاملا درکش کردم که چرا اومده دنبال شکار این موجودات دارای قدرت فوق بشری. او کسیه که دلش نمیخواد بدست یک بیماری زمین زده بشه و دوست داره مرگش با افتخار باشه و بدست یک حریف شایسته. کریون همچون یک کاتالیزور برای رخدادهای مختلف بازی عمل میکنه و حضورش کاملا درست و بجاست. او یک ویلن تمام عیاره که حسابی برای مردعنکبوتی چالش ایجاد میکنه چون به شهرش تجاوز و به کسانی که دوستشون داره تعرض میکنه. مرگ او به دست ونوم و اون تشکری که ازش میکنه حسابی ماندگار خواهد شد.

داستان در ضمن پیچش های بسیار جذابی هم داره که هم ما رو غافلگیر میکنه و هم اینکه در با ذات شخصیت ها تضاد ایجاد نمیکنه. مثلا نحوه تبدیل شدن دکتر کانرز به لیزارد با دنیای کمیک تفاوت هایی داره ولی ما رو اذیت نمیکنه چون کاملا با چهارچوب داستان تطابق داره و به شهاب سنگ سیمبیوت مرتبط میشه. تبدیل شدن مری جین به اسکریم هم همین طوره و در نهایت به تعمیق شخصیت او منجر میشه چون دیالوگ هایی هست که هنگام نبرد مردعنکبوتی با اسکریم بین او و پیتر رد و بدل میشه. یعنی مری جین که تحت تاثیر ذهنی سیمبیوت قرار داره کلی طعنه و متلک بار پیتر میکنه! مثلا بهش میگه نمیتونه شغل داشته باشه و همیشه مشکل مالی داره! یا مثلا میگه که همیشه اولویت دوم زندگی پیتر بوده و اسپایدرمن همیشه باعث شده زندگیش مختل بشه و ... این نشون میده که اینسامنیاک حتی از فرصت یک باس فایت هم برای تعمیق شخصیت پردازی ها بهره میگیره.

از سوی دیگر پایان بازی هم جوریه که کاملا ما رو برای قسمت بعد هایپ میکنه و همانطور که در اینجا بهش اشاره شد و من نمیخوام دوباره بهشون بپردازم، ما را مهیای ورود گرین گابلین، بازگشت دکتر اختاپوس و معرفی یک شخصیت عنکبوتی جدید و مونث به نام سیلک میکنه. بعید هم هست که کار سیمبیوت تموم شده باشه و در اینجا گفته بودم که شاید پای کِنال (خدای سیمبیوت ها) در قسمت بعدی و یا اسپین آف اختصاصی ونوم باز بشه. و البته در پایان داستان دوباره شاهد به هم رسیدن پیتر و مری جین هستیم چون تصمیم میگیره پیش پیتر در منزل زن عموی مرحومش بماند و پادکست جدیدی را به راه بیندازد  (تا چِشت درآد مارول!) که خودش مثل به ثمر رسیدن یه پرتاب سه امتیازی تو بازی بسکتبال برای هواداران به شمار میاد و من مطمئنم در قسمت بعدی رابطه ی آنها بیش از پیش به چالش کشیده میشه.

موسیقی مثل دفعه قبل عالیه و تم شخصیت ها کاملا اونا رو متمایز میکنه و مثلا تم کریون بسیار هولناک و استرس آوره که باعث میشه حضورش موثر باشه. عملکرد همه ی صداپیشه ها نیز فوق العاده است به جز صداپیشه کلتوس کسدی! صداش به نظرم به قدر کافی برای یک قاتل سریالی یا حتی یک رهبر فرقه خطرناک خاص و تهدید آمیز نبود. به همین دلیل دیالوگ هاش برجسته نشدند.

و اما جا داره به دو، سه تا مشکلی که با بازی دارم اشاره کنم. اولی به میستریو مربوط میشه. خب اونایی که منو میشناسن و مقالات منو خوندن میدونن که میستریو یکی از محبوب ترین ویلن های منه (بعد از گرین‌ گابلین، دومین ویلن محبوب من در داستان های اسپایدرمنه. یعنی حتی جلوتر از دکتر اختاپوس!). از کودکی و با دیدن او در یکی از اپیزودهای انیمیشن خاطره انگیز "مردعنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" عاشقش شدم. نوعی حس مرموز باحال در وجودش و اون لباس مضحکش هست که آدم رو شیفته ی خودش میکنه. ضمن اینکه علاقمندی او به جلوه های ویژه و آثار علمی تخیلی دهه های 50 و 60 میلادی منو به یاد یکی از کارگردانان مورد علاقه ام یعنی «اِد وود» میندازه! ولی من با میستریو در این بازی مشکل دارم. حالا کاری ندارم که اصلا چرا مایلزه که باید میستریو روبرو بشه (چون دشمن همیشگی پیتر پارکره) ولی واقعا برام قابل قبول نیست که کوئنتین بِک به عنوان میستریوی اصلی چرا باید آدم خوبی شده باشه و دو تا دستیارش براش پاپوش دوخته باشن چون خودش خدای پاپوش دوختنه!

میستریو ps5

و اصلا چرا بازی اینقدر خبیثِ اصلاح شده داره؟! مستر نگاتیو، تومستون، میستریو، گربه سیاه و ...! به نظرم این غیر طبیعیه! یه سری رو که زدید ترکوندید (!) اینا رو هم که اصلاح کردید. پس دیگه چی موند برای قسمت بعد؟! و البته که با کشته شدن خبیث های مشهوری مثل الکترو، شوکر و والچر به صورت off-panel هم مشکل دارم. Off-panel یعنی اینکه ما اصلا مرگ اونا رو ندیدیم! فقط تو ماموریت ام جی و از طریق مشاهده ی تجهیزات اونا و گوش دادن به فایل های صوتی کریون متوجه مرگ اونا میشیم و عجیب اینه میشه از کنارشون گذشت و فایل ها رو فعال نکرد و متوجه کشته شدن اونا به دست کریون نشد!!! این واقعا ظلمه در حق این خبیث های درجه یک و به نظرم حقشون بود لااقل مثل اسکورپیون (عقرب) به صورت صحنه سینمایی نشون میدادن که کشته شدن. یه مشکلی هم با برخی از باس فایت ها داشتم که به طور اختصاصی تو این مقاله بهشون اشاره کردم و نمیخوام دوباره تکرارشون کنم. ولی خلاصه بگم که انتظار داشتم نبرد نهایی با ونوم یا نبرد با بین پیتر پارکر و کریون خیلی حماسی تر و خلاقانه تر بود.

خب دیگه فکر کنم نقدم تموم شد! طولانی شد نه؟ نمیدونم به همه ی چیزایی که تو ذهنم بود اشاره کردم یا نه ولی سعی کردم حس خودمو تمام و کمال درباره بازی باهاتون به اشتراک بگذارم. این بازی یک شاهکاره که یقیناً از انجامش سیر نخواهید شد و کاملا برای قسمت بعدی و DLC های احتمالی شما رو هیجان زده نگه میداره. این سالها برای هواداران اسپایدرمن عالی بوده. اسپایدرمن تو دنیای سینما که با شاهکاری به نام "راهی به خانه نیست" حسابی کولاک کرد. امسال هم با انیمیشن "در میان دنیای عنکبوتی" حسابی ترکوند و حالا در دنیای بازی بار دیگر ما رو سربلند کرده و نه تنها رکوردهای فروش رو جا به جا کرده بلکه مطمئن باشید کلی هم جایزه میبره. و هیچ شخصیت دیگری در عالم نیست که تونسته باشه مثل اسپایدی در تمام عرصه های سرگرمی نامبر وان باشه.

 

امتیاز من به بازی: 9.5 از 10

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

ایستراگ (EASTER EGG) ها، ارجاعات، اشارات و نکات پنهان بازی "مردعنکبوتی 2"

تسک مستر کجاست و چرا در بازی مرد عنکبوتی 2 حضور نداشت؟

10 ماموریت فرعی برتر در بازی اسپایدرمن 2

رتبه بندی ضربات و قابلیت های پیتر پارکر در بازی "مارول اسپایدرمن 2"

رتبه بندی ضربات و قابلیت های مایلز مورالز در بازی "مارول اسپایدرمن 2"

مقایسه بین ونوم در بازی مردعنکبوتی 2 و فیلم اسپایدرمن 3

کمیک مقدمه بازی "مردعنکبوتی 2" (MARVEL'S SPIDER-MAN 2) ترجمه شد + لینک دانلود

رتبه بندی 10 مرگ شوکه کننده در بازی اسپایدرمن 2

10 دشمنی که میخواهیم در بازی مردعنکبوتی 3 ببینیم!

معرفی تمام لباس های بازی مردعنکبوتی 2

10 کمیکی که الهام‌بخش بازی MARVEL'S SPIDER-MAN 2 بوده اند

رتبه بندی باس فایت (BOSS FIGHT) های بازی اسپایدرمن 2 (کنسول PS5) + لینک دانلود و تماشا

اشاره به دردویل (بی باک) و نینجاهای «هَند» در بازی مردعنکبوتی 2! + ویدئو

10 اسپویل بزرگ مرد عنکبوتی 2 (بازی ویدئویی 2023) + لینک دانلود و تماشا

داغ داغ: کنال (KNULL) در بازی اسپایدرمن 2!

رازهای بازی اسپایدرمن ps4 که ازشون خبر نداشتید!

10 ایده ای که از انیمیشن سینمایی "اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی" حذف شدند

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات جدیدترین بازی مردعنکبوتی

موشکافی: تحلیل و بررسی تریلر گیم پلی بازی "مردعنکبوتی 2"

کل داستان لو رفته از بازی مردعنکبوتی 2 به همراه معرفی و شرح تمامی باس فایت ها و لحظات مهم بازی + ویدئوهای شخصیت های قابل بازی و صحنه های پس از تیتراژ!

کمیک مقدمه بازی "مردعنکبوتی 2" (MARVEL'S SPIDER-MAN 2) ترجمه شد + لینک دانلود

معرفی 20 قدرت و قابلیت عجیب ونوم!

10 حقیقتی که باید درباره کارنیج (CARNAGE) بدانید

10 حقیقت مهمی که باید درباره «آنتی ونوم» (ANTI-VENOM) بدانید

15 حقیقتی که باید درباره لباس سیاه مرد عنکبوتی (BLACK SUIT) بدانید

10 شخصیت مارول که انتظار میره در بازی "مرد عنکبوتی 2" حضور داشته باشند!

10 ایستراگ (EASTER EGG) باحال در بازی های مردعنکبوتی

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات مخفی بازی "مرد عنکبوتی: مایلز مورالز"

نقد بازی های مرد عنکبوتی

15 حقیقت مهمی که باید درباره "کریون شکارچی" (KRAVEN THE HUNTER) بدانید

20 حقیقتی که باید درباره شخصیت ونوم (VENOM) بدانید

حقیقتی که باید درباره مایلز مورالز (MILES MORALES) بدانید

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات جدیدترین بازی مردعنکبوتی (MARVEL’S SPIDER-MAN PS4)

رتبه بندی باس فایت (BOSS FIGHT) های بازی اسپایدرمن PS4

معرفی تمامی لباس های بازی مردعنکبوتی (MARVEL’S SPIDER-MAN)

نقد و بررسی جدیدترین بازی مردعنکبوتی

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1402-08-10 22:44
مقاله صد در صد پره از ایرادات تایپی. لطفا مثل همیشه با دقت بخونیدش تا اگه ایرادی بود بگید درستش کنم.
نقل قول کردن
Spider-Kang
#2 Spider-Kang 1402-08-10 23:22
سلام آقای ترابی ، واقعا ممنون بابت نقد، خیلی منتظرش بودیم.
البته من کامل نخوندم و سریع اومدم غلط املایی بند دوم ، خط آخر رو اطلاع بدم که به جای "برجا" نوشته شده "برجیا
نقل قول کردن
H.M
#3 H.M 1402-08-10 23:31
با تشکر از استاد ترابی یک ایده ای دارم که بنظر خودم میتونه خوب باشه...
نظرتون چیه که به عنوان قرعه کشی، سی دی بازی روجایزه بدیم؟
طرحش هم میتونه پیدا کردن ایستراگ از روی استریم گیم پلی های ضبط شده از بازی باشه
امیدوارم سایت اسپم نشناسه و نظرم تو سایت بیاد...
نقل قول کردن
mtm
#4 mtm 1402-08-11 00:43
به نقل از Spider-Kang:
سلام آقای ترابی ، واقعا ممنون بابت نقد، خیلی منتظرش بودیم.
البته من کامل نخوندم و سریع اومدم غلط تایپی بند دوم ، خط آخر رو اطلاع بدم که به جای "برجا" نوشته شده "برجیا

مرسی که گفتی. تصحیح شد
آقا راستی بالاخره اون کمیک ۷۲ صفحه ای اولین حضور شش خبیث که زحمت ترجمشو کشیده بودی ادیت شد. ایشالا هفته بعد میره رو سایت
نقل قول کردن
mtm
#5 mtm 1402-08-11 00:44
به نقل از H.M:
با تشکر از استاد ترابی یک ایده ای دارم که بنظر خودم میتونه خوب باشه...
نظرتون چیه که به عنوان قرعه کشی، سی دی بازی روجایزه بدیم؟
طرحش هم میتونه پیدا کردن ایستراگ از روی استریم گیم پلی های ضبط شده از بازی باشه
امیدوارم سایت اسپم نشناسه و نظرم تو سایت بیاد...

حالا سی دی بازی رو از کجا بیاریم جایزه بدیم؟!
ولی موافقم که کاربرا تو یافتن ایستراگ ها کمک کنن
نقل قول کردن
kanki
#6 kanki 1402-08-11 09:29
نقد و بررسی جامعی بود...خسته نباشید.
به نظرتون این سری بازی بهترین اقتباس از کمیک‌های اسپایدیه؟
نقل قول کردن
Daniel_ortega
#7 Daniel_ortega 1402-08-11 10:39
"مدت زمان خط اصلی داستان، برای شخصیت‌پردازی دو شرور اصلی کافی نیست؛ کریوِن شکارچی کاراکتر و پس‌زمینۀ معناداری ندارد و از سوی دیگر، عجولانه به رابطه دو طرفۀ میان ونوم و میزبانش پرداخته می‌شود
سیستم مبارزات سطحی و کم‌عمق باعث یکنواخت شدن نبردها می‌شود؛ مدیریت و اولویت‌بندی هیچ جایگاهی در استفاده از قابلیت‌ها (Abilities) یا گجت‌‌ها (Gadgets) ندارند و این موضوع به ناکارآمدی درخت مهارت‌ها و جشنواره‌ای از فشردن بدون تفکر دکمه‌ها منجر شده است
مکانیک پری (Parry) پنجرۀ زمانی بیش از حد طولانی‌ای دارد و با فشردن پشت سر هم دکمۀ مربوطه، می‌توان آن را دور زد که فلسفۀ وجودی‌اش را از بین می‌برد و باس‌ فایت‌ها را که بسیار متکی بر آن است تحت‌تاثیر قرار می‌دهد
بازگشت برخی فعالیت‌های جانبی غیرضروری
مناطق جدید اضافه شده به بازی کوچک‌ترین تاثیری روی گیم‌پلی، افزایش محتوای ارزشمند، تنوع محیطی، ساختار ماموریت‌ها و نهایتاً تجربه کلی ندارند و «دو برابر شدن نقشه» صرفاً یک شعار تبلیغاتی به شمار می‌روند"
سلام آقای ترابی یه سایت همسایه در نقدش به اینا بع عنوان نکات منفی بازی اشاره کرده بود و بخاطر همین بهش ۸ داده
میخواستم نظر شمارو بدونم ینی این نکات منفی نکات بجاییه یا نه
نقل قول کردن
mtm
#8 mtm 1402-08-11 10:44
#7:
خب ما که کلا نظرات و مقالات همسایه را به هیچ یک از اعضای بدنمون حساب نمیکنیم چون در زمینه اسپایدرمن خودمون مرجع اصلی هستیم و اونا باید بیان اینجا ولی جالبه که همسایه رفته نقد سایت ign رو ترجمه کرده و یه سری مزخرف بهش اضافه کرده همش زده تحویل داده
وقتی سایتتو بدی دست یه مشت بچه همین میشه
نقل قول کردن
mtm
#9 mtm 1402-08-11 10:50
به نقل از kanki:
نقد و بررسی جامعی بود...خسته نباشید.
به نظرتون این سری بازی بهترین اقتباس از کمیک‌های اسپایدیه؟

قسمت بعد هم باید بیاد و ببینم با گابلین عزیز چه میکنن تا بتونم نظر قطعی خودمو بدم
نقل قول کردن
Daniel_ortega
#10 Daniel_ortega 1402-08-11 11:04
و یه نکته منفی که شما تو نقدتون اشاره نکردید تعداد و تنوع گجت ها هستش تو بازی اول فک کنم ۸ ۹ تا گجت داشتیم که واثعن جالب بود تو این بازی فک کنم ۳ ۴ گجت داریم که بعضی شونم کپی از نسخه قبله مثلن web grabber رو تو بازی مایلز هم دیدیم اون گجت در مورد جاذبه بود کار دوتاشونم یکیه در واقع و فقط تو این سخه بهش web اضافه کردن یا upshot شبیهش رو تو نسخه اول بازی 2018 دیدیم
همچنین تو قسمت های stealth انیمیشن های پیتر دقیقن شبیه نسخه اول شبیه چرا کپی هستش
همچنین چرا کارکتر کلیتوس خیلی جوونه تو کمیک ها(حدقل اکثرشون) کلیتوس یه مرد ۴۰ تا ۵۰ سال بوده و بنظرم این سن بزرگسال بودنش به نوع خودش جالب بود
و همچنین چرا task master رو هیچ جای بازی ندیدیم؟؟
تو بازی اول در مورد یه گروه مخفی حرف زده بود که یهو ناپدید شد و هایپ بودم براش حالا تو dlc امیدوارم ببینیمش
و یکی از بخش های بازی که واقعن ناامیدم کرد لگبت اعلام کردن black cat بود یکی از بهترین love interest های پیتر و وقتی که پیتر سیبیوتی شد و بلک کت رو دیدم سریع یاد spectacular spiderman افتادم که تنش بین پیتر و کت وقتی پیتر سیمبیوتی بود عالی دراومد
در آخرم باید گفت این بازی به شدت به dlc نیاز داره تا استوری رو کاملترش کنن
نقل قول کردن
ادریس نصراللهی
#11 ادریس نصراللهی 1402-08-11 11:27
آقای ترابی ، خسته نباشید
مثل همیشه نقد کاملی بود

کاملا با ایراداتی که بهشون اشاره کردید موافقم و امبدوارم در قسمت بعدی و بسته های الحاقی بازی همچنان شاهد پیشرفت در سیستم بازی بخصوص باز فایت ها باشیم تا بالاخره بی نقص بشن
در مورد ویلن ها هم کاملا حق داشتند ، منم دوست داشتم صحنه مرگ والچر و راینو رو به دست کریون یا مرگ الکترو و شوکر رو به دست مستر نگاتیو ببینم و همچنین با نسخه های اصلاح شده تومستون و میستریو هم حال نکردم ولی یه حسی بهم میگه میستریو هنوزم میتونه یه کلکی سوار کرده باشه و در واقع خبیث بوده باشه و حالا باید دید در آینده چی پیش میاد
به شخصه خوشحال میشم اگه دکتر اختاپوس برای قسمت بعدی برگرده و داستان فصل نهایی براش اختباص بشه
همچنین امیدوارم گرین گابلین ( نورمن آزبورن ) ویلن اصلی باشه و به بهترین شکل ازش استفاده بشه ، همچنین کلی ویلن درجه دو یا سه هم داشته باشیم که در بطن قصه قرار بگیرن و داستان رو به جلو ببرن
سیلک هم نمیدونم باهاش چیکار میکنن ولی امیدوارم قصه در ادامه زیادی شلوغ پلوغ نشه و شخصا با ساخت بازی اختصاصی ونوم و استفاده از کنال هم موافق نیستم ولی دوست دارم DLC های بازی در مورد آفتاب پرست و کلتوس کسدی باشن
ممنون بابت زحماتتون
نقل قول کردن
Mohammad_gh
#12 Mohammad_gh 1402-08-11 11:58
با سلام و خسته نباشید بابت نقد خوبتون .
بنده هم موفق شدم بازی رو انجام بدم و نظر شخصی خودم رو درمورد این بازی میخوام بدم که ممکنه اسپویل هایی هم داخلش وجود داشته باشه.
این بازی یک بازی بزرگ و عالی با چندتا مشکل کوچیک(البته مشکل نمیشه گفت،بیشتر سلیقه یا نظر شخصی متفاوت)بود
از زمان استارت بازی اولین نکته ای که به چشم میخوره ،گرافیک فوق العاده بازیه،بازی پیشرفت زیادی نسبت به نسخه قبلی از لحاظ گرافیکی داشته،عدم توسعه بازی برای نسل های قبل (ps4 و...) کمک زیادی به گرافیک بازی کرده و وسعت مپ بازی و دقت در جزئیات ریز مپ ، استفاده عالی از ری تریسینگ بازی رو از نسخه قبلی چشم نواز تر کرده
شروع بازی خیلی جذابه و اون باس فایت سندمن که فوق العاده عالی هست و بنظرم بهترین باس فایت در کل بازی هستش ، اون جو و فضای مبارزه در بین آسمان خراش های شهر،وصف ناپذیر بود و انتظار من از باس فایت های این بازی ، همین بود،که متاسفانه تکرار نشد.با اینکه باس فایتا جذابیت خاص خودشون رو داشتن،ولی هنوز باید صبر کنیم تا یک باس فایت دیگه در سطح شهر و بین اسمان خراش ها ،همراه با تار تنیدن اسپایدرمن ببینیم.
جابجایی تو سطح شهر نسبت به بازی قبل پیشرفت زیادی داشته،سرعت تارزنی افزایش پیدا کرده و همچنین تونل های بادی هم مکانیک جالبی داره و باعث شده جابجایی در شهر تکراری و خسته کننده و کند نشه.
از لحاظ داستانی هم بازی میتونه انتظارات رو برآورده کنه و خوب بود.هرچند بنظرم ازین نظر بازی نمیتونه به نسخه اول برسه،دلیلش ممکنه به ویژگی های کارکتر ونوم (دلیل اول) و یک مشکل مرتبط با پیتر(دلیل دوم که در ادامه میگم) برگرده. شخصا زیاد نمیتونم با ونوم ارتباط بگیرم و اینکه یه موجود فضایی بخواد کره زمین و ادماش رو بدون انگیزه خاصی و صرفا برای قدرت تصرف کنه، ولی بازم میشه گفت یکی از بهترین اقتباس هایی بود که از ونوم دیدم.نه به دلیل حضور خودش(بنظرم ذاتا ونوم از لحاظ نویسندگی حتی در دنیای کمیک شخصیت ضعیفی هستش)،بلکه به دلیل تأثیری که در ارتباطات پیتر ،ام جی ، مایلز و هری میزاره،در باس فایت های پیتر و ام جی و اون مکالمات رد و بدل شده که احساسات خودشون رو میگن که اقای ترابی کامل تر از من گفتند(یا مثلا زمانی که ام جی میگه پیت و هیچ کس دیگه ، نوشته ها و مقالات اونو نمیخونه)واقعا برام جالب بود.
(راستی ،باگی پیدا شده ک میتونید با ونوم تو سطح شهر بازی کنید:) )
کریون رو من نمیگم بهترین شخصیت ^خبیث^ بازی،بهش میگم بهترین ^شخصیت^ بازی.
همه چیز در مورد این شخصیت از انگیزه هاش ،از عقایدش ،رفتارش، اعمالش و باس فایت هاش خوب بود.در نهایت هم با لبخند رضایت مرگ رو پذیرفت که صحنه با شکوهی بود.(میتونست باس فایتش حماسی تر هم بشه اگه اون دیوار مصنوعی و منطقه ی محدود کوچک وجود نداشت)
و اما پیتر ، بنظرم پیتر کمی نرف شده بود.نمیدونم دلیل این نرف چی بود شاید برای پررنگ کردن نقش مایلز،شایدم هم ارتباط بشه داد به زخم روحی که بعد از مرگ زن عموش خورده ولی در طی داستان گاهی تکراری میشد که پیتر تا مرز مرگ بره و مایلز بیاد نجاتش بده،فکر میکنم این صحنه سه بار تکرار شد که پیتر مرد و زنده شد.درسته پیتر لباس خودش رو ارتقا داده بود و چهار بازو با کمک تحقیقات داک اک ساخته ولی تعداد گجت هاش کم شده و یک سری ازون گجت های جالبی که در بازی اول بودن درین بازی نیستند که دوست داشتم بازم تجربشون کنم.پیتر هم چندان تو مبارزاتش با تجربه عمل نمیکنه که تو یک مورد میشه به جنگ ذهنی که با سیمبیوت داره و عدم تمرکزش هم ارتباط داد.
در عوض بازی به ام جی عمق شخصیتی بیشتری داده و همچنین یه انگیزه قابل قبول برای نورمن تا اینکه به خبیث سری بعدی تبدیل بشه.
در انتها هم رو نمایی از شخصیت سیلک رو داشتیم و نمیدونم چه برنامه ای برای این شخصیت دارند ولی سه تا شخصیت با قدرت های عنکبوتی کمی بنظرم زیاده برای یک بازی.
مگه اینکه تصمیم بگیرند که پیتر رو از بازنشستگی برنگردونند که بنظرم خیلی صدمه میزنه به نسخه سوم چون احتمالا ویلن اصلیش گرین گابلینه و بدون اسپایدرمن og اصلا به شخصیتش ضربه میخوره.یا اینکه تصمیم بگیرند سیلک رو برای فقط یک دی ال سی در نسخه بعدی عرضه کنند که بنظرم درین صورت خیلی بهتر میشه.
ماموریت های جانبی نسبت به نسخه اول خیلی بهتر شده بود و اون حالتی که زود تکراری و خسته کننده بشه نداره و تنوع بیشتری داره.
درکل اگر سعی کنم این بازی رو با نسخه قبلی خودش مقایسه کنم ، اگر اون بازی در نسل خودش یک بازی متحول کننده صنعت بازی‌سازی در ژانر سوپرهیرویی بود ، این بازی یک ادامه و سکوال مطمئن و خوب هستش که سازنده ها ریسک چندانی در تغییر گیم (سیستم مبارزات پیشرفت خیلی کم و محسوسی داشته بخاطر حضور سیمبیوت؛ولی همچنان جذابه) نکردند.چرا اصلا باید دست به تغییر کامل فرمول برنده بزنند؟
در نهایت اگه بازی اول نمره ۱۰ از ۱۰ بگیره این بازی نمره ۹ از ده رو ، شخصا برای من داره.مانند gow5 که در ادامه gow4 ساخته شد.حرفای زیادی در مورد نکات خوب این بازی میشه زد ، که زمان و محدودیتها، فرصت نمیده و امیدوارم این بازی تجربه خوبی برای همه باشه.
نقل قول کردن
Spider-Kang
#13 Spider-Kang 1402-08-11 12:31
به نقل از mtm:
به نقل از Spider-Kang:
سلام آقای ترابی ، واقعا ممنون بابت نقد، خیلی منتظرش بودیم.
البته من کامل نخوندم و سریع اومدم غلط تایپی بند دوم ، خط آخر رو اطلاع بدم که به جای "برجا" نوشته شده "برجیا

مرسی که گفتی. تصحیح شد
آقا راستی بالاخره اون کمیک ۷۲ صفحه ای اولین حضور شش خبیث که زحمت ترجمشو کشیده بودی ادیت شد. ایشالا هفته بعد میره رو سایت


بله متوجه شدم ، دست شما و آقا رجبی هم درد نکنه
از میزان هایپِ من برای این کمیک میشه برق تولید کرد :-*
نقل قول کردن
Spider-Kang
#14 Spider-Kang 1402-08-11 12:32
به نقل از mtm:
به نقل از H.M:
با تشکر از استاد ترابی یک ایده ای دارم که بنظر خودم میتونه خوب باشه...
نظرتون چیه که به عنوان قرعه کشی، سی دی بازی روجایزه بدیم؟
طرحش هم میتونه پیدا کردن ایستراگ از روی استریم گیم پلی های ضبط شده از بازی باشه
امیدوارم سایت اسپم نشناسه و نظرم تو سایت بیاد...

حالا سی دی بازی رو از کجا بیاریم جایزه بدیم؟!
ولی موافقم که کاربرا تو یافتن ایستراگ ها کمک کنن

استاد همینجا بگیم یا ایمیل بزنیم؟
نقل قول کردن
mtm
#15 mtm 1402-08-11 13:07
به نقل از Spider-Kang:
به نقل از mtm:
به نقل از H.M:
با تشکر از استاد ترابی یک ایده ای دارم که بنظر خودم میتونه خوب باشه...
نظرتون چیه که به عنوان قرعه کشی، سی دی بازی روجایزه بدیم؟
طرحش هم میتونه پیدا کردن ایستراگ از روی استریم گیم پلی های ضبط شده از بازی باشه
امیدوارم سایت اسپم نشناسه و نظرم تو سایت بیاد...

حالا سی دی بازی رو از کجا بیاریم جایزه بدیم؟!
ولی موافقم که کاربرا تو یافتن ایستراگ ها کمک کنن

استاد همینجا بگیم یا ایمیل بزنیم؟

ایمیل بزنید
نقل قول کردن
advanced spidey
#16 advanced spidey 1402-08-11 13:36
نقد که همیشه عالیه و خوب
تا ساعاتی دگر یه نقد کوچولو میکنم و یه سری ایستر اگ که پیدا کردم رو میگم.
#10
استوری خیلی کامله
و یه جایی از کامنتت منو خیلی عصبانی کرد.
شما میگی گجت upshot مثل اون گجتی که تو بازی قبل بود هستش و من شدیدا با شما مخالفم
اون گجت (که اسمش رو یادم نمیاد) فقط انمی هارو می‌فرستاد رو هوا.
اما upshot علاوه بر اینکه می‌فرسته هوا دمیج هم میده به اونا
و web grabber هیچ شباهتی به گجت توی بازی مایلز نداره
چون اگه ابگریدش کنی وقتی که انمی هارو جمع می‌کنه و میترکه و دمیج بالایی میده
بنظر من اینسامینیاک سیستم رو خیلی بهتر کرد
چون شما شاید بخوای تار معمولی بزنی اما روی گجت trip mine هستی وقتی میزنی هم تریپ مین میاد
اما تو این بازی هر گجتی که میخوای رو میتونی با R1 و دکمه ای که وابسته به اون گجت هستش انتخاب کنی
نقل قول کردن
Hellblazer
#17 Hellblazer 1402-08-11 15:38
آقای ترابی خداقوت
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#18 The Spectacular Burmun 1402-08-11 16:13
خسته نباشید استاد.توقع نداشتم انقدر زود نقد رو آماده کنید ولی خب،حالا آماده شده و مثل تمامی نقد هاتون جامع و عالیه :-)
بر عموم پنهان نیست که منم مثل اکثریت موفق به انجام بازی(یا حتی خریداری)اون نشدم.با اینحال تا عمر دارم(و به احتمال زیاد در آینده ای نزدیک)این بازی رو امتحان میکنم.اینا رو گفتم تا بگم هرکسی نظر خودشو داره ولی اینبار خواستم فرض رو بر این بذارم که بازی رو کردم یا فکر کنم ببینم اگه اینا باشن من موافقم یا مخالف.پس بسم الله:
اول از رضایتمندی هام صحبت میکنم.چیزی که خیلی ذهنمو درگیر کرده بود،این بود که ویلن های گیم چطورن؟راستش اونقدر انتظارم از کریون پایین بود که میترسیدم به این شاهکار لطمه وارد کنه.ولی دیدم نخیر ... اصلا عالیه.تو نقد اولین حضورش در دنیای کمیک اشاره کردم که با انگیزه اش و نحوه برخورد عموم با او راضی نیستم.ولی این بازی منو به شدت راضی کرد(و بیصبرانه منتظرم تا باهاش مبارزه کنم!)پس با اون بخشی که استاد گفتن برترین ویلن گیم هستش موافقم.
انتظارات بیشتری برای ونوم نسبت به کریون داشتم.ونوم شاید در انگیزه ضعیف باشه اما من دوستش دارم چون یجور فضای خاص و جدا نسبت به بقیه ویلن ها داره(برای من هر ویلنی که دوستش دارم یه فضای خاص به خودشو داره که باعث شده عاشقشون بشم)بازی از انتظاراتم بازم فراتر میره.اولا که کاملا راضی هستم که شخص ادی براک میزبان نیست.قبلا اشاره کردم بازم میگم:اینسامنیاک به جای اینکه بیاد یه گیم بزنه به نام سکرت وارز(که صددرصد شکست میخوره چون اونهمه هیرو و ویلن رو باید معرفی کنه و همه بازی های اختصاصی و دنباله و کوفت و ... اصلا بیخیالش)بزنه و سیمبیوت رو اونجا بگه یا براک رو بذاره که پیشینه اش تو کمیک چهارسال طول کشید و با جزئیات دیگه(نظیر دلیل دشمنی،نحوه آشنایی با سیمبیوت،دلیل پیوند با سیمبیوت و ...) یه گیم میگیره،اومده پیشینه طولانی سیمبیوت و میزبانش رو به گذشته ربط داده!که عالیه.رک بگم از اینکه هری میزبانه بیشتر راضیم.پس با توضیحات ونوم هم موافقم(فقط با یه قسمت مخالفم.اونجایی که گفتید برترین اقتباس ونوم.من اینطور فکر نمیکنم.فکر نمیکنم رو دست نسخه Spectacular بلند شه)
موقعی که برای سکانس های اکشن گیم گفتید با میستریو مشکل دارید گفتم مگه میشه؟مگه داریم؟!بعد همون شب نقد اومد و دیدم بله...میشه خوبم میشه.مثل اینکه تو این بازی پیشینه میستریو قراره کمی عوض بشه که بیاین روراست باشیم:نمیشه پیشینه میستریو رو عوض کرد.آقا بذارید همون باشه.با همون پیش بریم بهتره که.برای بخش سکانس های اکشن هم موافقت و مخالفت منو نمیخواد.وقتی آقای ترابی میگن کمی سطحی و کلیشه ای یعنی همین.تمام(خدایی خودمم قبول دارم اون استریم گیم پلی نبرد مایلز و پیتر رو که گذاشتید کمی خورد تو ذوقم.احساس کردم بیشتر دارن تو سر همدیگه میزنن به جای اینکه سعی کنن همو متوقف کنن)
با یه بخش نقدتون مخالفم.قبا واسه مقاله شرح بازی گفتم که وقتی رو صفحه مانیتور دیدم کریون فلان آدما رو کشته و احتمالا کسای دیگه رو هم به قتل رسونده مو به تنم سیخ شد.برای من همین کافی بود که بدونم عجب آدمیه(همین حالا هم که فهمیدم اسکورپیون رو آزاد کرده و آوردتش و باهاش جنگیده و کشدتش بیشتر ترسیدم.)با اینحال این نظر منه و هرکسی نظر خودشو داره(ببخشید که زیاد این جمله رو به کار میبرم)
اینسامنیاک این دفعه خلاقیت به خرج داده.یعنی چی؟یعنی اومده گفته آقا پیتر و مری جین و هری در سه بازه زمانی مختلف سیمبیوت رو به تن میکنن.پس بیایم و حالا که سیمبیوت رو رفتار و اخلاقشون تاثیرات منفی میذاره،حین نبرد با مخاطب به گذشته هاشون و مشکلاتشون بپردازیم.که به نظرم خیلی عالیه.با این بخش بشدت حال کردم.
پایان بازی عالیه.علاوه بر مرگ تاثیر گذار هری یا بازگشت پیتر و مری جین پیش هم(واقعا امیدوارم واسه گیم بعدی اینا چش مارول رو از جا در بیارن)یا مرگ تاثیر گذار کریون و ... هایپ بشدت بالایی برای قسمت بعد دارم.یعنی تماشای نورمن آزبورن در قامت گرین گابلین یا دیدن کلتوس کسدی تو گیم های اینسامنیاک و ... کلا چی بشه بازی بعدی(فقط میترسم مثل تریلوژی سینمایی سم ریمی که دو فیلم اول شاهکار بودن و فیلم سوم زمین خورد،این یکی هم ناامیدمون کنه)
چیز دیگه ای به ذهنم نرسید.تشکر میکنم از شما آقای ترابی که وقت گذاشتید و نقد نوشتید و نظراتتون رو با ما در میان گذاشتید.
نقل قول کردن
Hellblazer
-1 #19 Hellblazer 1402-08-11 21:35
به نقل از Hellblazer:
آقای ترابی خداقوت

من نمی‌دونم چرا هرموقع به درخواست خود شخص آقای ترابی ایرادات تایپی رو متذکر میشم کامنتم نصفه نیمه منتشر میشه ولی وقتی بقیه متذکر میشن سهم‌شون میشه تشکر و... اگر با بنده مشکلی دارید، به خودم بگید که دیگه نیام اینجا با کامنت دادن هام اوقات شریف رو تلخ کنم.
نقل قول کردن
mtm
#20 mtm 1402-08-11 22:14
به نقل از Hellblazer:
به نقل از Hellblazer:
آقای ترابی خداقوت

من نمی‌دونم چرا هرموقع به درخواست خود شخص آقای ترابی ایرادات تایپی رو متذکر میشم کامنتم نصفه نیمه منتشر میشه ولی وقتی بقیه متذکر میشن سهم‌شون میشه تشکر و... اگر با بنده مشکلی دارید، به خودم بگید که دیگه نیام اینجا با کامنت دادن هام اوقات شریف رو تلخ کنم.

حاجی توهم داری؟! چه ربطی داره؟ ایراد تایپی رو متذکر شدی و ممنون
بعدش کامنت پاک میشه چون دیگه موضوعیت نداره
برای بقبه هم همینه
کامنت گذاشتن اینجا هم میل خودته. دوست داری کامنت بذار ، دوستم نداری نذار. هر چند که شخصا هر کی کامنت بذاره خوشحال میشه
نقل قول کردن
Hellblazer
#21 Hellblazer 1402-08-11 22:25
به نقل از mtm:
به نقل از Hellblazer:
به نقل از Hellblazer:
آقای ترابی خداقوت

من نمی‌دونم چرا هرموقع به درخواست خود شخص آقای ترابی ایرادات تایپی رو متذکر میشم کامنتم نصفه نیمه منتشر میشه ولی وقتی بقیه متذکر میشن سهم‌شون میشه تشکر و... اگر با بنده مشکلی دارید، به خودم بگید که دیگه نیام اینجا با کامنت دادن هام اوقات شریف رو تلخ کنم.

حاجی توهم داری؟! چه ربطی داره؟ ایراد تایپی رو متذکر شدی و ممنون
بعدش کامنت پاک میشه چون دیگه موضوعیت نداره
برای بقبه هم همینه
کامنت گذاشتن اینجا هم میل خودته. دوست داری کامنت بذار ، دوستم نداری نذار. هر چند که شخصا هر کی کامنت بذاره خوشحال میشه

ذکر ایرادات تایپی وظیفه‌ی ماست؛ ما خیلی بیشتر از اینا مدیون شماییم آقای ترابی، اتفاقا کامنت دادن توی این سایت هم افتخاریه برای من، من خیلی هم خوشحالم که عضوی از خانواده‌ی اسپایدی هستم، هیچوقت هم با اکراه و به زور کامنت ندادم، همیشه با عشق و اشتیاق بوده و هست.

بنده از این ناراحت شدم که کامنتم دستکاری شد.
کمااینکه سابقا هم این اتفاق افتاده که حرفی زدم (بدون تنش و لحن تند و توهین) ولی منتشر نشده یا نصفه نیمه منتشر شده، در اون لحظه بنده ناراحت بودم؛ ولی الان از شما در کمال خضوع عذرخواهی می‌کنم امیدوارم که از من آزرده نشده نشده باشید، شما خیلی بیشتر از اینا به گردن من حق دارید، استاد من هستید.
نقل قول کردن
Mahdi 1383
#22 Mahdi 1383 1402-08-11 22:36
#4:
خیلی عجیب منتظر اون کامیکم .کاش همین شنبه قرارش بدید.آقای ترابی از شما بابت بازی نقد و بررسی بازی ممنونم.حتی شهر ما بازی رو گیم نت هم نیاوردن که تجربه کنم هییییی.
نقل قول کردن
Mahdi 1383
#23 Mahdi 1383 1402-08-11 22:38
#13
بابت اسپم معذرت: از شما و آقای ترابی بابت ترجمه اون کامیک ممنونم.بدجور منتظرشم.
نقل قول کردن
mtm
#24 mtm 1402-08-11 22:45
به نقل از Hellblazer:
به نقل از mtm:
به نقل از Hellblazer:
به نقل از Hellblazer:
آقای ترابی خداقوت

من نمی‌دونم چرا هرموقع به درخواست خود شخص آقای ترابی ایرادات تایپی رو متذکر میشم کامنتم نصفه نیمه منتشر میشه ولی وقتی بقیه متذکر میشن سهم‌شون میشه تشکر و... اگر با بنده مشکلی دارید، به خودم بگید که دیگه نیام اینجا با کامنت دادن هام اوقات شریف رو تلخ کنم.

حاجی توهم داری؟! چه ربطی داره؟ ایراد تایپی رو متذکر شدی و ممنون
بعدش کامنت پاک میشه چون دیگه موضوعیت نداره
برای بقبه هم همینه
کامنت گذاشتن اینجا هم میل خودته. دوست داری کامنت بذار ، دوستم نداری نذار. هر چند که شخصا هر کی کامنت بذاره خوشحال میشه

ذکر ایرادات تایپی وظیفه‌ی ماست؛ ما خیلی بیشتر از اینا مدیون شماییم آقای ترابی، اتفاقا کامنت دادن توی این سایت هم افتخاریه برای من، من خیلی هم خوشحالم که عضوی از خانواده‌ی اسپایدی هستم، هیچوقت هم با اکراه و به زور کامنت ندادم، همیشه با عشق و اشتیاق بوده و هست.

بنده از این ناراحت شدم که کامنتم دستکاری شد.
کمااینکه سابقا هم این اتفاق افتاده که حرفی زدم (بدون تنش و لحن تند و توهین) ولی منتشر نشده یا نصفه نیمه منتشر شده، در اون لحظه بنده ناراحت بودم؛ ولی الان از شما در کمال خضوع عذرخواهی می‌کنم امیدوارم که از من آزرده نشده نشده باشید، شما خیلی بیشتر از اینا به گردن من حق دارید، استاد من هستید.

نه دستکاری نشد. بخش مربوط به ایراد تایپی حذف شد و اون خدا قوتش باقی موند ;-)
شما هم عزیز مایی
کامنتم یا بخش تایید کامنت سایت تایید میکنه یا نمیکنه . نصف و نیمه منتشر نمیشه
نقل قول کردن
رض
#25 رض 1402-08-12 13:59
به نظر شما این بهترین بازی ابرقهرمانی هستش یا ارکهام سیتی ؟
نقل قول کردن
اسپایدر علی
#26 اسپایدر علی 1402-08-12 16:13
بالاخره نقد اومد
ممنونم آقای ترابی
بشخصه خودم خیلی با بازی حال کردم
مخصوصا یه سری از پلات توییست های خیلی خفنش مثل تبدیل شدن مری جین به اسکریم و کشته شدن کریون توسط ونوم
خودم بهش 10 از 10 میدم و به نظرم بهترین بازی ابرقهرمانی تاریخه
به نظرم دی ال سی بازی هم درباره کارنیج و آفتاب پرست باشه و حتی یه دی ال سی درباره دردویل بدن از اونجا که کارگردان بازی بهش اشاره کرده
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#27 The Spectacular Burmun 1402-08-12 17:40
به نقل از رض:
به نظر شما این بهترین بازی ابرقهرمانی هستش یا ارکهام سیتی ؟

صددرصد این
اصلا شک نکن.
نقل قول کردن
Spider-Kang
#28 Spider-Kang 1402-08-12 17:48
به نقل از Mahdi 1383:
#4:
خیلی عجیب منتظر اون کامیکم .کاش همین شنبه قرارش بدید.آقای ترابی از شما بابت بازی نقد و بررسی بازی ممنونم.حتی شهر ما بازی رو گیم نت هم نیاوردن که تجربه کنم هییییی.


آقا پس هروقت اومد باید یه نقد توپ براش بنویسیا ;-)
نقل قول کردن
داریوش
#29 داریوش 1402-08-12 19:40
به نقل از The Spectacular Burmun:
به نقل از رض:
به نظر شما این بهترین بازی ابرقهرمانی هستش یا ارکهام سیتی ؟

صددرصد این
اصلا شک نکن.

به نقل از The Spectacular Burmun:
به نقل از رض:
به نظر شما این بهترین بازی ابرقهرمانی هستش یا ارکهام سیتی ؟

صددرصد این
اصلا شک نکن.

به نقل از The Spectacular Burmun:
به نقل از رض:
به نظر شما این بهترین بازی ابرقهرمانی هستش یا ارکهام سیتی ؟

صددرصد این
اصلا شک نکن.

به نظر من من به مارولز اسپایدرمن ۲ ۱۰ از ۱۰ میدم به بتمن ارکهام سیتی هم ۱۰ ولی مارولز اسپایدرمن رو بازی نکردم ولی چیز هایی که از یوتیوب دیدم به نظر من عالی بو میدونین کی برای pc هم پورت می شود؟؟؟؟
نقل قول کردن
رض
#30 رض 1402-08-13 22:30
به نقل از داریوش:
به نقل از The Spectacular Burmun:
به نقل از رض:
به نظر شما این بهترین بازی ابرقهرمانی هستش یا ارکهام سیتی ؟

صددرصد این
اصلا شک نکن.

به نقل از The Spectacular Burmun:
به نقل از رض:
به نظر شما این بهترین بازی ابرقهرمانی هستش یا ارکهام سیتی ؟

صددرصد این
اصلا شک نکن.

به نقل از The Spectacular Burmun:
به نقل از رض:
به نظر شما این بهترین بازی ابرقهرمانی هستش یا ارکهام سیتی ؟

صددرصد این
اصلا شک نکن.

به نظر من من به مارولز اسپایدرمن ۲ ۱۰ از ۱۰ میدم به بتمن ارکهام سیتی هم ۱۰ ولی مارولز اسپایدرمن رو بازی نکردم ولی چیز هایی که از یوتیوب دیدم به نظر من عالی بو میدونین کی برای pc هم پورت می شود؟؟؟؟

۳ یا ۴ سال دیگه
نقل قول کردن
رض
#31 رض 1402-08-13 22:40
به نقل از The Spectacular Burmun:
به نقل از رض:
به نظر شما این بهترین بازی ابرقهرمانی هستش یا ارکهام سیتی ؟

صددرصد این
اصلا شک نکن.

من خودم هر دو رو دوست دارم این بازی اسپایدرمن ۲ هم دیروز تموم کردم و بیشتر تحت تاثیر این بازی هستم
نقل قول کردن
mtm
#32 mtm 1402-08-15 00:33
ویدیوی کامل مربوط به ماموریت دختر ایرانی (مینا) در بازی مردعنکبوتی ۲

www.aparat.com/v/biNcD
نقل قول کردن
boss
#33 boss 1402-08-16 07:07
اینسامنیاک داره تنهایی جور چند تا استودیو تراز اول رو میکشه این نسل برا سونی.دمش گرم.من از زمان ps2 که رچت میدادن بیرون شناختمشون.سر resistance هم برای ps3 واقعا گل کاشتن اون سری یکی از بهترین بازیای عمرم شد.حتی بازی ای مثل fuse که یه بازی خوب متمایل به معمولی معرفی شد واقعا بازی قشنگی بود.کلا این استودیو تبدیل به جواهر این نسل سونی و چه بسا این صنعت شده.سر ولورین هم یه همچین گل صد برگی ارایه بدن دیگه اسمشون میره تو تالار مشاهیر
نقل قول کردن
سنت کارلوس
#34 سنت کارلوس 1402-08-16 07:07
با این که این بازی بازی من نیست ولی خوب مثل اینکه خیلی خوب در امده به نظرم بهتره بازی رو وقتی برای پی سی امد تجربه ش کنم فعلا باید اول نسخه اول این بازی تجربه کنم البته وقتی رو مودش بودم به هر حال تبریک میگم به طرفداراش
نقل قول کردن
مهران
#35 مهران 1402-08-16 07:10
جدا از بحث مخفی‌کاری و ضعف‌های هوش مصنوعی، یکی از موارد جالبی که می‌توانید در حین تجربه گیم‌پلی به آن‌ها برخورد کنید؛ سیستم رویدادهای تصادفی یا همان Random Eventsها است که شبیه به دو بازی قبلی از استودیوی بازی‌سازی اینسومنیاک گیمز است. به لحاظ طراحی، شما باید همان کارهایی را انجام دهید که در محصولات قبل انجام می‌داده‌اید؛ یعنی ماشین‌ها را تعقیب کرده یا به مردم عادی در خاموش کردن آتش یک ساختمان یا گروگان‌گیری کمک کنید. نکته جالب در از این بخش در آنجایی وجود دارد که وقتی در نقش پیتر پارکر یا مایلز مورالس قصد دارید به سمت رویدادهای تصادفی بروید، احتمال ملاقات با اسپایدرمن دیگری هم وجود دارد.

به عنوان مثال، در طی یک رویداد تعقیب و گریز می‌توانید ببینید که مایلز مورالس زودتر از شما به محله حادثه رسیده و سعی می‌کند با هوش مصنوعی که دارد، این رویداد تصادفی را کامل کرده و به زندگی عادی خودش برگردد. همین سیستم از رویدادهای تصادفی ممکن است شما را در نبردهای همکاری بین دو اسپایدرمن به صورت گسترده و زیادی قرار دهد که به خاطر سبک انیمیشن‌ها و مبارزات خاصی که پیتر و مایلز دارند، می‌توانید از تماشا و تجربه صحنه‌های اکشن لذت ببرید.
نقل قول کردن
Hossein25
#36 Hossein25 1402-08-16 07:11
بهتون قول میدم اینو بازی کنید دیگه سراغ هیچ بازی دیگه نمیرید بس که این بازی عالیه به نظرم هرکسی به این بازی زیر ۱۰ میده خیلی بد سلیقه است
نقل قول کردن
ALiiii
#37 ALiiii 1402-08-16 07:13
همه ی نقدای سایتای دیگه یه طرف نقد استاد هم یه طرف. واسه من یکی فقط مهمه که استاد ترابی نظرش چیه.
اسپایدرمن ۲ واقعا شاهکار بود هرکسی که این بازی رو تجربه کنه متوجه میشه خصوصا یک سوم پایانی داستان واقعا عالی بود از نظر گیم پلی هم همون چیزی بود که باید باشه که به لطف ونوم حتی از قبل متنوعتر شده بود
نقل قول کردن
سامان
#38 سامان 1402-08-16 07:14
بهترین بازی ابرقهرمانی نسل نه
بهترین بازی اکشن ۲۰۲۳
بهترین روایت داستانی و گیم پلی جذاب که نمیخوام اسپویل کنم
نقل قول کردن
Question
#39 Question 1402-08-16 19:53
سلام و ممنون برای نقدتون

هشدار اسپویل :

یه ویدئوی توی یوتیوب دیدم که به نکته جالبی اشاره کرده بود (البته من کاملا باهاش موافق نیستم)
اینکه سیمبیوت ونوم توی این بازی کاره اشتباهی نکرد !
اون میزباناشو خبیث نمی‌کرد بلکه وقتی که باهاشون پیوند می‌خورد ، به مرور زمان بیشتر با عواطف و افکار میزبانش آشنا میشد و درواقع باعث میشد هر کدوم از میزباناشو به کسایی که واقعا هستن تبدیل می‌کرد
پیتر کسیه سعی میکنه از قدرتاش برای کمک و نجات بقیه استفاده کنه ، هرچند که نمیتونه همه رو نجات بده و عمه می رو هم از دست داده و احساس گناه میکنه و امثال جمیسون همیشه اونو میکوبونن حتی با وجود اینکه تمام تلاششو میکنه و زندگی شخصیشو هم فدا میکنه ؛ این تنفر و خشمی بخاطر این چیزا تو وجود پیتر بود و وقتی لباس سیمبیوتی رو پوشید بلاخره پیتر خوده واقعیش رو نشون داد

هری اولش که خوب بود و خبیث نشد (حتی با وجود درد هایی که کشیده بود ) سیمبیوت به پیتر چسبید و خشم و تنفر رو از پیتر یاد گرفت و وقتی که به هری چسبید این خشم و تنفر منتقل شد (هری هم حس می‌کرد بهش خیانت شده چون پیتر حاضر نشد تنها راه درمانشو بهش بده و همچنان مصمم بود به عقیدش یعنی درمان دنیا عمل کنه )

و مری جین ؛ توی مبارزه با پیتر تمام حرف ها و طعنه هایی که میزنه یجورایی حقیقته ؛ اینکه همش باید زندگی خودشو فدای پیتر بکنه و از شغل خودش بگذره چون پیتر نمیتونه یه شغل داشته باشه و اجاره خونش رو بده ؛ پس زندگی خودش چی میشه ؟

سیمبیوت این حرف را رو از خودش نمیزد ، فقط عقیده و احساسات میزبانش رو بروز میداد

میخواستم بدونم نظر شما ها چیه ؟
نقل قول کردن
123654
#40 123654 1402-08-17 00:50
حلالتون خسته نباشید
به این میگن نقد منطقی و کامل نه مثل یسریا که فقط دنبال جلب توجه اند
دست مریزاد
نقل قول کردن
E-spider
#41 E-spider 1402-08-17 07:05
هیچ ونومی برای من ونوم The Spectacular Spider-Man نمیشه انگار از خود کمیک ها برداشته بودنش آورده بودن تو سریال همه چیش عالی بود آرک شخصیتیش اوریجینیش صداپیشگیش به کل اقتباس های اخیر ونوم بخصوص تو سینما چه تو فیلم Spider-Man 3 سم ریمی چه تو فیلم های دنیای سینمایی سونی میارزید
آرزوم مونده یه ونوم شاهکار تو سینما و گیم ببینم که فعلا تو سینما هنوز قسمت نشده ولی مثل اینکه تو گیم بالاخره بهش رسیدیم
نقل قول کردن
016a - The Vultures
#42 016a - The Vultures 1402-08-17 08:52
بهترین نقدی بود که برای بازی خوندم. فرق شما با بقیه اینه که علاوه بر مسائل فنی از دید کمیک بوکی هم به بازی نگاه میکنید ولی منتقدین دیگه تو ایران چون دانش کمیک بوکی ندارن نمیتونند در این زمینه حرفی برای گفتن داشته باشن
همچنین شما به داستان خیلی خوب میپردازید در حالی که بقیه نمیتونن ریزه کاری های داستانی رو متوجه بشن
نقل قول کردن
016a - The Vultures
#43 016a - The Vultures 1402-08-17 08:53
به نقل از Question:
سلام و ممنون برای نقدتون

هشدار اسپویل :

یه ویدئوی توی یوتیوب دیدم که به نکته جالبی اشاره کرده بود (البته من کاملا باهاش موافق نیستم)
اینکه سیمبیوت ونوم توی این بازی کاره اشتباهی نکرد !
اون میزباناشو خبیث نمی‌کرد بلکه وقتی که باهاشون پیوند می‌خورد ، به مرور زمان بیشتر با عواطف و افکار میزبانش آشنا میشد و درواقع باعث میشد هر کدوم از میزباناشو به کسایی که واقعا هستن تبدیل می‌کرد
پیتر کسیه سعی میکنه از قدرتاش برای کمک و نجات بقیه استفاده کنه ، هرچند که نمیتونه همه رو نجات بده و عمه می رو هم از دست داده و احساس گناه میکنه و امثال جمیسون همیشه اونو میکوبونن حتی با وجود اینکه تمام تلاششو میکنه و زندگی شخصیشو هم فدا میکنه ؛ این تنفر و خشمی بخاطر این چیزا تو وجود پیتر بود و وقتی لباس سیمبیوتی رو پوشید بلاخره پیتر خوده واقعیش رو نشون داد

هری اولش که خوب بود و خبیث نشد (حتی با وجود درد هایی که کشیده بود ) سیمبیوت به پیتر چسبید و خشم و تنفر رو از پیتر یاد گرفت و وقتی که به هری چسبید این خشم و تنفر منتقل شد (هری هم حس می‌کرد بهش خیانت شده چون پیتر حاضر نشد تنها راه درمانشو بهش بده و همچنان مصمم بود به عقیدش یعنی درمان دنیا عمل کنه )

و مری جین ؛ توی مبارزه با پیتر تمام حرف ها و طعنه هایی که میزنه یجورایی حقیقته ؛ اینکه همش باید زندگی خودشو فدای پیتر بکنه و از شغل خودش بگذره چون پیتر نمیتونه یه شغل داشته باشه و اجاره خونش رو بده ؛ پس زندگی خودش چی میشه ؟

سیمبیوت این حرف را رو از خودش نمیزد ، فقط عقیده و احساسات میزبانش رو بروز میداد

میخواستم بدونم نظر شما ها چیه ؟

خیلی نکته ی خوب و جالبی بود و این نشون میده که چرا ونوم این بازی بهترینه
نقل قول کردن
احمد گالاکتوس
#44 احمد گالاکتوس 1402-08-21 06:58
سبک مبارزه در بازی Marvel’s Spider-Man 2 نسبت به Spider-Man: Miles Morales و Marvel’s Spider-Man پیشرفته‌تر شده است. شما از حرکات و عملکردهایی می‌توانید استفاده کنید که در هنگام مبارزه قدرت خود را به اوج برسانید. با استفاده از دکمه L1 قدرت پیترپاکر را از طریق کاستوم سیمبیوتی ونوم بیشتر کرده تا در سریع‌ترین زمان ممکن خلافکاران را شکست دهید. این عملکرد را شخصیت مایلز مورالز داشته و از طریق نیروی برق قدرت خود را به اوج می‌رساند.
نقل قول کردن
WinterHide
#45 WinterHide 1402-08-21 07:02
نقد که مثل همیشه عالی بود. مثل همیشه بهترین در ایران
ولی من یه سئوال داشتم. نمیدونم شما هم متوجه شدین یا نه ولی انگار ونوم تو بازی نسبت به آتش نقطه ضعف نداره، درست متوجه شدم استاد ترابی؟
نقل قول کردن
mtm
#46 mtm 1402-08-22 07:02
به نقل از WinterHide:

ولی من یه سئوال داشتم. نمیدونم شما هم متوجه شدین یا نه ولی انگار ونوم تو بازی نسبت به آتش نقطه ضعف نداره، درست متوجه شدم استاد ترابی؟

بله درسته. من خودم موقع بازی مثلا اونجایی که ونوم با کریون میجنگه متوجه شدم که ونوم از میان شعله های آتش عبور میکنه و میره سمت کریون و مشکلی هم نداره. برایان انتهار هم به عنوان مغز متفکر بازی در مصاحبه ای با IGN اعلام کرده که قضیه رو عمدا انجام دادن و تصمیم گرفتن که نقطه ضعف سیمبیوت فقط صوت باشه تا از نظر گیم پلی مشکلی پیش نیاد.
در ضمن، سازندگان بازی یه سوتی سر مردشنی دادن که خود انتهار بهش معترف شده و ایشالا تو مقاله ایستراگ بازی بهش اشاره میکنم
نقل قول کردن
Jacob2002
#47 Jacob2002 1402-08-22 12:56
ولی من با این قضیه مشکل دارم که مایلز هم از نظر روانی هم ازنظر قدرت های فیزیکی (غیر از بایو الکتریسیته اش) خیلی از پیتر سر تر نشون دادن پیتر همیشه درگیر جنگ دست و پنجه نرم کردن با خودش و ونوم بوده در صورتی که اون یکی رفیقمون همیشه خودش مشکلاتشو حل می کرده
نقل قول کردن
mtm
#48 mtm 1402-08-22 13:41
به نقل از Jacob2002:
ولی من با این قضیه مشکل دارم که مایلز هم از نظر روانی هم ازنظر قدرت های فیزیکی (غیر از بایو الکتریسیته اش) خیلی از پیتر سر تر نشون دادن پیتر همیشه درگیر جنگ دست و پنجه نرم کردن با خودش و ونوم بوده در صورتی که اون یکی رفیقمون همیشه خودش مشکلاتشو حل می کرده

قدرت فیزیکی دلیل بر سرتر بودن نیست و چون مایلز قدمتی نداره و داستان ها و دشمنان خاص خودش را نداره و از مال پیتر قرض میگیره و اینجوری شاید میخوان یه جورایی براش جبران کنن!
نقل قول کردن
Reza Gamer
#49 Reza Gamer 1402-08-25 13:20
خدا وکیلی اولیم بار بود گذرم به سایتتون افتاد ولی خیلی با این نقد حال کردم. تقریبا نقد همه سایتای پرادعای گیم تو ایرانو خونده بودم ولی این یه چیز دیگه بود. دمتون گرم به مولا
نقل قول کردن
ایلیا گیمینگ 2019
#50 ایلیا گیمینگ 2019 1402-09-06 18:19
سلام
مقاله عالی بود مثل همیشه ولی بازی اونقدرا بی ایراد نبود برای تکمیل نقد منم میخوام به نقاط ضعف (ایرادات) جزئی بازی اشاره کنم زیاد نیستن خداروشکر
(هشدار : اسپویل جزئی از بازی)
یکسری از ایرادا اونقدر جزئی یا سطحی بودن که میشد باهاشون کنار اومد مثلا چهره مریجین از یه بانو جذاب که دقیقا به سن کاراکتر هم میخورد (توی نسخه اول) تبدیل به یه زن پیر تر که انگار 40 سالشه و بچه داره شده حالا اگه همینو از اول بهمون نشون میدادن حرفی نبود ولی این تغیر قیافه خیلی مضحکه و توهین به مخاطبه یجورایی!
( البته عجیب ترین بخش ماجرا اینجاست که خیلی چهره شو بیشتر شبیه به نویسنده بازی کردن) خودتون تو عکس پایین ببینید
B2n.ir/g76946
اصلا تصادفی نیستا :-* ...
شخصیت پردازی مریجین نسبت به نسخه اول بازی بد نیست (باتوجه به کمیکای بازی) و میتونست از اون بهترم بشه! مثلا جیمز باند نباشه !!!! لاقل سیلور سیبل یا بلک کت بود حرفی نبود! (کاش تو مثل نسخه اول بازی یا گوئن مردعنکبوتی شگفت انگیز میبود!) نمیدونم شایدم من دارم خیلی سخت میگیرم ولی نظر شخصیمو بگم من از این مریجین و مریجین توی سریال انیمیشنی مردعنکبوتی نهایی وایب لویس لین رو میگرفتم :zzz که با مریجین توی کمیکا فرق داره زمین تا اسمون!

یا اون قضیه بایو*سک*ش*وال بودن بلک کت (بنظرم دروغ میگفت مثل نسخه اول که دروغِ پسر دار شدنو به پیتر بیچاره میگفت اینطوری منطقی تر بنظر میاد اما اگه خلاف این باشه واقعا بده!) بیایید با یه مثال براتون توضیح بدم
اونایی که کمیکای یانگ اونجرزو خوندن میدونن یه شخصیت داره بیلی ویکان که گ*ی*هستش حالا فرض کنید بیان توی کمیکا اونو یه شخصیت معمولی (استرایت نشون بدن) و بعدا توی یه بازی بازهم این شخصیتو خلاف چیزی که از اول طراحی شده نشون بدن قطعا طرفدارای اون شخصیت (یا همون هم*ج*ن*س*گ*ر*ا* ها) بهشون بر میخوره! همه جا رو هم به آتیش میکشن :lol:
همین بلاو رو هم مارول بسر بلک کت اورده! از 2020 (فقط برای ساکت کردن یه عده! واقعا باعث تاسفه!)
تازه خیلی سریع ناپدید میشه انگار نه انگار توی داستان بوده!
بماند که به طور کلیداخل گیم یکم بیش از حد رو این چیزا توجه شده!

راستی چهره پیتر هم که انگار بچه ی ناخواسته ی تام هلنده :-?
نمیدونم مشکل پیتر نسخه ps4 و حتی ریمستر چی بود چون اونا بهتر بودن اگرم میخواستن پیترو بالغ تر از قبل نشون بدن میتونستن یکم بالغ ترش کنن (ریش بزارن یا یکم چروک کنن و چیزایی که خودتون بهتر میدونید!!) نه اساس ساختاری صورتشو با یه بازیگر ترکیب کنن! که حال بهم زن بشه توی بعضی از کات سینا!

شخصیت پردازی مایلز داخل بعضی از پارت های بازی بیشتر منو یاد اون دورانی میندازه که بندیس توی کمیکای التیمیت خلقش کرده بود (تقریبا پیتر پارکر اما سیاهپوست! که کسل کننده میشه خدایی!) خب میتونست بهتر باشه چطور بگم طراح ها اینطوری با خودشون گفتن که فرهنگ سیاهپوستا رو چه شکلی نشون بدیم؟ خیله خب یه اسپری و اهنگ هیپ هاپ چیپ بده بهش تمومه(لاقل اهنگ های قبلی بازی یکم کالچرال تر بودن!) ولی دور از انصافه اگه نگم نسبت به مایلز (نسخه دی ال سی و اول بازی)رشد شخصیتی نداشته!)
بیشتر لباسای مایلز هم زد تو ذوقم و همچنین خیلی از لباسای مردان عنکبوتی از نسخه قبلی هم نیستشون
احتمالا تو اپدیت بعدی اضافشون کنن!
ولی خب این ایرادایی که گفتم اکثرن بر اساس سلیقن و شاید شما باهاشون اوکی باشید از اینا که بگذریم میریم سراغ خوده بازی !
یکسری باگ و گلیچ رو مخ توی بازی هست که فکر کنم میخوان توی اپدیت بعدی بازی رفعش کنن!
(مثلا مردم مکعبین (پولی گانن) بعد یهویی ظاهر میشن یا بازی چند بار کرش میکنه بین کات سینا در صورتی که کنسول اصلا داغ نکرده یا مشکلی نداره!)
داستان بازی بخاطر گستردگی که داره بنظر شلوغ میاد که طبیعیه نمیشه بهش ایراد آن چنانی گرفت اما میتونست خیلی خیلی بهتر باشه و بعضی از مراحل که برای ارتباط گیری با شخصیت های داخل بازی مجبورت میکنه تا یه ربع فقط تماشا کنی! یا راه بری !!! و ... اگه بیشتر شکل RPG بهش میدادن که تاثیر گذار باشه در تامل بین شخصیت ها هم باشه!فضای داستانی بازی خیلی خیلی بهتر میشد (فقط مراحلی شبیه رفتن به شهر بازی رو میگم! منظورم همه مراحل نیست)
بعضی از دیالوگا جالب نبودن (مثلن اونجایی که مایلز با پاپارازیایی که تفنگ داشتن میجنگید)
یا یه دیالوگ از پیتر که خلاف شخصیتشه!
؟Why would the city need me when it has you
چرا شهر به من نیاز داشته وقتی تو رو داره؟
اینو از دهن یه ادم که میخواد خودکشی بشنوی منطقی تر بنظر میاد لاقل میگفت دوتایی بهتر از یکی عمل میکنیم با اصل شخصیت پیتر سازگار تره!
خب بیشتر میدونیم بخاطر سیاست های غلط ماروله!
بماند که بازی با یسری مسائل خیلی قاتی شده! که اعصابتون رو میریزه بهم!
حالا نتیجه نهایی!
این بازی به حدی فوق العاده هست که این ایرادات عجیب و غریب و جزئی رو بشوره ببره
باور کنید عمرتون بر فناست اگه این شاهکارو از دست بدید! هر جور که شده بازیش کنید حتی اگه کنسول ندارید برید کلوپ ارزششو داره! شاهکاره!
حتی میتونم بگم نقاط قوت بازی ماورای چیزایی که توی مقاله نقد شده!
اما حیف که اون ایرادایی که نباید باشن هستن! اما چیزی از شگفت انگیز بودن بازی و مردعنکبوتی کم نمیکنه!

ببخشید چشماتونو بدرد اوردم!
دم استاد ترابی هم گرم بابت مقاله دقیقشون!
فعلا! رفقا
نقل قول کردن
Mahdi Khan
#51 Mahdi Khan 1402-09-06 19:49
#50:
من چند بار نظرتو خوندم ولی راستش دقیقا نفهمیدم اینا چه ایراداتی بود که گفتی :-* بیشتر یه جور برداشت سلیقه ای از نکات روتین تو بازی بود که به کلیت اثر لطمه ای نمیزدن. مثلا اونجایی که میگی باید یه ربع تماشا کنی! یا گلیچ های بازی که تو هر بازی open world با این عظمت هست و ... ولی در کل لحنت باحال بود. یکی دو جا خنده م گرفت مثل "بچه ناخواسته تام هالند" و ... :lol:
نقل قول کردن
Ben 11
#52 Ben 11 1402-09-07 18:03
نقدتون بی نقص بود . As usual
به نظرتون کی برای pc میادش
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#53 The Spectacular Burmun 1402-09-07 19:21
#۵۲
یکی از دوستان هم بالا پرسید.
دو یا سه سال دیگه(شایدم چهارسال چون طول میکشه)
نقل قول کردن
Spider King
#54 Spider King 1402-09-08 02:36
این سه بازی اخیر مرد عنکبوتی و سری بتمن آرکام بهترین بازی های ابر قهرمانی هستن
نقل قول کردن
mtm
#55 mtm 1402-09-11 12:23
نکته ای که برام خیلی جالبه و باعث میشه این بازی یک سر و گردن بالاتر از دیگر بازی های ابرقهرمانی و خیلی بازی های دیگه قرار بگیره اینه که باس فایت ها کاملا با داستان در هم آمیخته میشن. در اکثر بازی ها، باس فایت فقط حکم یک "چالش بزرگ" رو داره . یعنی اگه از بازی حذفشون کنید داستان هیچ فرفی نمیکنه ولی در اینجا کاملا در خدمت خط داستان بازی اند. مثلا مبارزه با اسکریم، کریون، پیتر و مایلز و ... همگی ارتباط تنگاتنگی با داستان دارند و هم اونو جلو میبرن و هم شخصیت پردازی ها رو تعمیق میبخشن. به عنوان کسی که همیشه داستان بر گرافیک و طراحی برام اولویت داشته، از صمیم قلب به اینسامنیاک آفرین میگم
نقل قول کردن
P.Constantine
+1 #56 P.Constantine 1402-09-11 14:16
خب منم بالاخره موفق شدم بازی رو تموم کنم و چطور بگم، خیلی سنگین بود انگار زیاد غذا خوردم هنوز هضم نشده و منتظرم ببینم در نهایت نظرم درموردش چی میشه حجم اتفاقای بازی به شدت زیاد بود چطور این همه داستان و داستانک تو بازی بودن! "باورنکردنی"... اما چیزی که خیلی مهمه اینه این بازی در عین حالی که سعی کرده بود دنبالهٔ بازی قبلی باشه و خراب نکنه ترکیبی بود از چندتا بازی که واقعا اثر مطلوب درووردن ازش یه کار غیرممکن بود و اینسامنیاک یه کار غیرقابل انجام رو بهترین نحو پیاده کرد. این بازی دنباله بازی قبلی هست، یکمی Ultimate spider-Man هست یکمی Spider-Man 3، دنباله مایلز مورالز، اقتباس آدموارانه Web of Shadows و البته الهامات ریز دیگه ای از بقیه بازیا کرده که اینا در کنار هم نشدنی برای یه بازی واقعا زیاد و نشدنی بودن. بازی داستان پیتر و دنباله قبلی هست داستان مایلز هست داستان ونوم و سیمبیوت هست داستان آخرین شکار کریون هست و... کلی چیز دیگه. در کل خیلی تجربه لذت بخشی بود من به شخصه دوست داشتم همیشه با پیتر بازی و مراحل فرعیشو جلو برم و حالا که به بازی نگاه میکنم میبینم واقعا میشد که بدون مایلز همین داستان رو نوشت و جلو برد و نمیدونم چه اصراریه این حرکتو بزنن امیدوارم اتفاق انتهای بازی و مسائلی که زور چپون دارن میکنن به شخصیت اصلی و همیشگی داستان های اسپایدرمن و هسته اصلی اون یعنی "پیتر پارکر" ضربه نزنه و اون هیچوقت از سیر اصلی روایت ها حذف نشه.(مخصوصا حالا که سیلک رو میخوان وارد داستان کنن!!!!!!)
نقل قول کردن
بردیا
#57 بردیا 1402-09-15 14:19
آقای ترابی یه سوال داشتم شما به بازی های ویدیویی هم علاقه ای دارید؟
نقل قول کردن
mtm
#58 mtm 1402-09-15 14:31
به نقل از بردیا:
آقای ترابی یه سوال داشتم شما به بازی های ویدیویی هم علاقه ای دارید؟

معلومه که دارم. اگه نداشتم که الان این مقاله رو ننوشته بودم :-*
نقل قول کردن
mtm
#59 mtm 1402-09-15 14:32
به نقل از P.Constantine:
خب منم بالاخره موفق شدم بازی رو تموم کنم و چطور بگم، خیلی سنگین بود انگار زیاد غذا خوردم هنوز هضم نشده و منتظرم ببینم در نهایت نظرم درموردش چی میشه حجم اتفاقای بازی به شدت زیاد بود چطور این همه داستان و داستانک تو بازی بودن! "باورنکردنی"... اما چیزی که خیلی مهمه اینه این بازی در عین حالی که سعی کرده بود دنبالهٔ بازی قبلی باشه و خراب نکنه ترکیبی بود از چندتا بازی که واقعا اثر مطلوب درووردن ازش یه کار غیرممکن بود و اینسامنیاک یه کار غیرقابل انجام رو بهترین نحو پیاده کرد. این بازی دنباله بازی قبلی هست، یکمی Ultimate spider-Man هست یکمی Spider-Man 3، دنباله مایلز مورالز، اقتباس آدموارانه Web of Shadows و البته الهامات ریز دیگه ای از بقیه بازیا کرده که اینا در کنار هم نشدنی برای یه بازی واقعا زیاد و نشدنی بودن. بازی داستان پیتر و دنباله قبلی هست داستان مایلز هست داستان ونوم و سیمبیوت هست داستان آخرین شکار کریون هست و... کلی چیز دیگه. در کل خیلی تجربه لذت بخشی بود من به شخصه دوست داشتم همیشه با پیتر بازی و مراحل فرعیشو جلو برم و حالا که به بازی نگاه میکنم میبینم واقعا میشد که بدون مایلز همین داستان رو نوشت و جلو برد و نمیدونم چه اصراریه این حرکتو بزنن امیدوارم اتفاق انتهای بازی و مسائلی که زور چپون دارن میکنن به شخصیت اصلی و همیشگی داستان های اسپایدرمن و هسته اصلی اون یعنی "پیتر پارکر" ضربه نزنه و اون هیچوقت از سیر اصلی روایت ها حذف نشه.(مخصوصا حالا که سیلک رو میخوان وارد داستان کنن!!!!!!)

احمد جان ممنون
مثل همیشه عالی و مفید
نظراتت همیشه برام باارزشه. افتخار دادی ...
نقل قول کردن
SMPSGAMER
#60 SMPSGAMER 1403-02-05 15:15
واقعا بهترین بازی اسپایدرمن
امیدوارم اسپایدرمن ۳ از اینم بهتر باشه
مراحل فرعی فان و جذاب،مینی گیم ها هم بخاطر قابلیت های دسته ps5 فان و جذاب شدن
هرچیزی که از بازی اسپایدرمن میخوای داخل این بازی هست،ویلن های خفن،داستان عالی،مراحل خفن،bully yuri lol
عاشق نحوه به تصویر کشیدن سیمبیوت ونوم به عنوان یک نوع اعتیاد هستم بنظرم واقعا عالی بود به عنوان کسی که قبلا با اعتیاد درگیر بوده با کاراکترا ارتباط زیادی گرفتم ولی متوجه نمیشم چرا ونوم خیلی هیت میگیره تو این بازی، راستش زیاد برام مهم نیست زیر سیمبیوت کیه اصل سیمبیوت هیولای ونومه که وحشی گری کنه
به هر حال هرکی ps5 داره این بازی روهم باید داشته باشه
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45