معرفی تمام مردان و زنان عنكبوتی – قسمت چهارم

معرفی-تمام-مردان-و-زنان-عنكبوتی-–-قسمت-چهارم

سایت spidey.ir تعداد بیشتری از مردان و زنان عنکبوتی از دنیاها و زمان های مختلف را معرفی میکند ...

مقدمه: ایده چند جهانی (مالتی ورس) و ملاقات با نسخه های مختلف و متفاوت از ابرقهرمانان محبوب خودمان در جهان های موازی بسیار جذاب است. در حقیقت دنیای مارول دنیاهای زیادی دارد كه به آنها اصطلاحا Earth ("زمین" یا دنیا") گفته میشود. دنیای های مارول هر كدام یك شماره دارند تا از یكدیگر مجزا شوند. دنیای اصلی مارول كه ما با آن آشنا هستیم و اغلب فیلم ها، انیمیشن ها و ... مرد عنكبوتی بر اساس آن است  به عنوان Earth 616 شناخته میشود. و اسپایدرمن هم خوشبختانه تا دلتون بخواد دارای نسخه های موازی و باحال است که در این سلسله مقالات براتون معرفی میشوند. همچنین آرشیو این مقالات شامل قسمت های بعدی یا قبلی را میتوانید در لینک زیر جستجو کنید:

معرفی مردان و زنان عنکبوتی در جهان های موازی مارول

 

131- اِسکای اسپایدر (Sky-Spider)

اِسکای اسپایدر (Sky-Spider)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 2 از سری سوم کمیک های لبه ی دنیای عنکبوتی (می 2023)

در دنیای شماره ی 2410 از مارول کامیکس، پسری به نام Petor از مادری به نام Mari و پدری به نام Rikkar در شرف به دنیا آمدن بود که ناگهان یک ساحره پلید به دهکده ی آنها آمد و چاه آب را با خون خود آلوده کرد. بنابراین تمام بچه های آن دهکده به صورت جهش یافته و هیولامانند به دنیا آمدند و در بدو تولد کشته شدند. ولی مادر Petor دلش نیامد او را بکشد و در جنگل بزرگش کرد (بدون آنکه شوهرش بداند). 15 سال بعد، دهکده مورد حمله ی مهاجمینی به نام «کریون ها» قرار گرفت و در نتیجه Petor خودش را به دهکده رساند تا ازش دفاع کند. او موفق شد مهاجمین را شکست دهد ولی مادرش را از دست داد و پدرش هم او را نشناخت و در نتیجه بار دیگر به دهکده طرد شد.

 

132- ماشین عنکبوتی (Spider-Mobile)

ماشین عنکبوتی (Spider-Mobile)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 12 از سری سوم کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز (ژانویه 2015)

این مرد عنکبوتی یک خودروی عنکبوتیه! آره درست شنیدید! اسم واقعی اش هست «پیتر پارکِ کار» (Peter Parkedcar) و مربوط به دنیای شماره 53931 میشه. اولین بار در رویداد "دنیای عنکبوتی" او را دیدیم و اخیرا در شماره 4 از "لبه دنیای عنکبوتی" برگشت و متوجه شدیم که در دنیایی زندگی میکند که ساکنین آن همگی ماشین هستند! (مثل انیمیشن Cars محصول "پیکسار"). ضمناً فهمیدیم که یک ماشین معمولیه که میتونه تبدیل بشه به ماشین عنکبوتی!

 

133- مردعنکبوتی دنیای شماره 93165

مردعنکبوتی دنیای شماره 93165

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 55 از سری دوم کمیک های وات ایف؟ (سپتامبر 1993)

عنوان داستانی که این مردعنکبوتی در آن خلق شد این بود: اگر گروه انتقام جویان در ماموریت "توفان کهکشانی" (Galactic Storm) شکست میخورد، چی میشد؟ در واقع "توفان کهکشانی" از رویدادهای مهم و جنجالی مارول بود که سال 1992 چاپ شد. در این رویداد گروه انتقام جویان درگیر جنگی بین دو نژاد بیگانه «کری» و «شی آر» میشوند. در این داستان نژاد شی آر بمبی را منفجر میکنه که باعث میشه میلیون ها نفر از کری ها کشته شوند. بعد گروه اونجرز میفهمند همه چیز زیر نظر موجودی به نام "هوش برتر" یا Supreme Intelligence  بوده. بعد تصمیم میگیرند او را اعدام کنند! در حالی که «کاپیتان آمریکا» به شدت با این عمل مخالفه. در هر حال این تصمیم جنجالی آن موقع بسیار در دنیای کمیک بی سابقه بود. اما در این کمیک میبینیم که اونجرز موفق میشوند جلوی کشتار کری ها را بگیرند. اما در کمال تعجب آنها به جای این که از اونجرز تشکر کنند، به زمین حمله و آن را نابود میکنند!!! ما در پانلی شاهد هستیم که اسپایدرمن پیکر بی حان همسرش «مری جین» را گرفته و بعدش همه چی نابود میشه.

 

134- اسپایدر بایت (Spider-Byte)

اسپایدر بایت (Spider-Byte)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 1 از کمیک Vault of Spiders (اکتبر 2018)

نام واقعی این خانم، «مارگو کِس» (Margo Kess) است و مربوط به دنیایی موازی به نام دنیای شماره 22191 میشود. در این دنیا مردم اکثر اوقات خود را به صورت اواتار در فضای مجازی سپری میکنند. مارگو هم تصمیم گرفت در قالب یک وجلنتی نقابدار ملقب به «اسپایدر – بایت» کمک کند تا جنایت های مجازی متوقف شوند. (شما میتونید داستانش را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید). او همچنین در رویداد "قیامت عنکبوتی" به استخدام ارتش عنکبوتی درآمد تا با "وارثان" مبارزه کند. در ضمن، اسپایدر بایت در انیمیشن "در میان دنیای عنکبوتی" هم از شخصیت های مهم داستان بود که در "انجمن عنکبوتی" میگل اُهارا خدمت میکرد و به مایلز مورالز کمک کرد.

 

135- مردعنکبوتی دنیای شماره 9009

مردعنکبوتی دنیای شماره 9009

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 17 از سری دوم کمیک های وات ایف؟ (سپتامبر 1990)

مرد عنکبوتی یک داستان معروف و کلاسیک داره به نام "آخرین شکار کریون" که در اینجا ترجمه شده. در ابتدای این داستان یکی از دشمنان قدیمی اسپایدرمن به نام «کریون» موفق میشه اسپایدرمن رو گیر بندازه و با یک تیر بی حس کننده، بیهوشش کنه. بعدش برای چند وقت اسپایدرمن رو زنده به گور میکنه! اما در این دنیا،  کریون به جای این کار، اسپایدرمن رو میکشه! او سپس لباس اسپایدرمن رو بر تن میکنه و به طور خشنی با جرم و جنایت مبارزه میکنه و باعث بدنامی اسپایدرمن میشه. اما مری جین مصمم میشه هر طور شده ثابت کنه کسی که لباس شوهرش رو پوشیده، اسپایدرمن واقعی نیست.

 

136- اسپایدر کید (Spider-Kid)

اسپایدر کید (Spider-Kid)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 1 از کمیک "نیروی عنکبوتی" (اکتبر 2018)

در دنیای شماره 218، شاهد بودیم که چطور پدر و مادر پیتر پاکر در یک تصادف رانندگی جان خود را از دست دادند و در نتیجه پیتر نزد عمو و زن عمویش بزرگ شد. ولی عمو بن به شدت با او بدرفتاری میکرد و همین باعث شد تا پیتر نام «چارلی پارکر» را برای خودش انتخاب کند. او سپس سر از زندان درآورد و البته در این میان به قدرت های عنکبوتی هم دست یافت. تا اینکه به اصرار «کین» (کلون مردعنکبوتی) به عضویت ارتش عنکبوتی درآمد تا با خاندان وارثان مقابله کند. شما میتوانید کمیک "نیروی عنکبوتی" را که این شخصیت برای اولین در آن خلق شد را در اینجا با ترجمه ی فارسی بخوانید.

 

137- عنکبوتی صفر (Spider-Zero)

عنکبوتی صفر (Spider-zero)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 1 از سری جدید کمیک "دنیای عنکبوتی" (اکتبر 2019)

نام اصلی اش تا به حال فاش نشده ولی میدانیم مربوط به دنیای شماره 19166 میشود و اولین بار در شماره نخست از رویداد اسپایدر ورس سال 2019 که در اینجا ترجمه شده، خلق شد. پس از نابودی دنیای خودش مدام به دنیاهای دیگر سفر کرده، به طوری که دیگر خودش را متعلق به دنیا یا واقعیت خاصی نمیداند. پس از آنکه «الگو ساز» (آنا می پارکر از دنیای 18119) ناپدید و توسط "شبکه ی تار و پود حیات و سرنوست" فاسد شد، از مایلز مورالز درخواست کمک کرد. داستانش رو به طور کامل در اینجا با ترجمه فارسی بخوانید.

 

138- هیولاکَبوتی (Spider-Monster)

هیولاکَبوتی (Spider-Monster)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 1 از کمیک "دنیای عنکبوتی" (اکتبر 2019)

هیولاکبوتی (هیولای عنکبوتی) مربوط به دنیای شماره 1411319 میشود. او تنها هیولای عنکبوتی شهر مانسترمنهتن است! در سری دوم کمیک های "دنیای عنکبوتی" که اینجا ترجمه شده، دیدیم که مایلز مورالز به دنیای او رفت و از مایلز پرسید که از کجا آمده است و ... ولی در نهایت توسط مایلز و عنکبوتی صفر به استخدام درآمد تا «بچه عنکبوتی» (Spiderling) را از درون "شبکه تار و پود هستی و سرنوشت" نجات دهند. میتونید داستانش را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

139- عنکبوت خان (Lord Spider)

عنکبوت خان (Lord Spider)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 1 از سری جدید کمیک های "دنیای عنکبوتی" (اکتبر 2019)

«عنکبوت خان» (لُرد اسپایدر) مربوط به دنیای شماره 10113519 میشود. او بازمانده ی یک جنگ هسته ای بود. وظیفه اش این بود که DNA آخرین انسانی که رادیواکتیو نشده بود را نجات بده (چون جهش یافته ها دنبالش بودن). دیدیم که مایلز مورالز به دنیای او رفت و برای مدت کوتاهی باهاش سوار خودروی عنکبوتی او شد! ولی در نهایت توسط مایلز و عنکبوتی صفر به استخدام درآمد تا «بچه عنکبوتی» (Spiderling) را از درون "شبکه تار و پود هستی و سرنوشت" نجات دهند. میتونید داستانش را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

140- دار و دسته ی عنکبوتی (Spider-Gang)

دار و دسته ی عنکبوتی

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 1 از سری جدید کمیک های "دنیای عنکبوتی" (اکتبر 2019)

این عنکبوتی ها مربوط به دنیای شماره 192013525 میشوند. آنها یک گروه وجلنتی هستند که با رقبای خود به نام «کلوپ (باشگاه) گابلین» رقابت میکنند! ولی در نهایت توسط مایلز و عنکبوتی صفر به استخدام درآمدند تا «بچه عنکبوتی» (Spiderling) از درون "شبکه تار و پود هستی و سرنوشت" نجات داده شود. میتونید داستانش را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

141- اسپایدر مَنلی (Spider-Manly)

اسپایدر مَنلی (Spider-Manly)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 6 از سری جدید کمیک های "دنیای عنکبوتی" (مارس 2020)

این عنکبوتی در دنیای خودش (دنیای شماره 62069) با تبر خودش موسوم به Arachne-Ax با دشمنانش میجنگه و یک توتم عنکبوتی به شمار میاد. لازم به ذکره که مارول کامیکس در سال 2019 از هواداران خواست تا شخصیت های عنکبوتی جدیدی خلق کنند تا در شماره نهایی رویداد "دنیای عنکبوتی" که در اینجا ترجمه شده به کار برده شوند و این عنکبوتی هم یکی از آنها بود. 5 تا عنکبوتی بعد هم که در همین مقاله حضور دارند به همین شکل خلق شدند.

 

142- گاردِن اسپایدر (Garden-Spider)

گاردن اسپایدر (Garden-Spider)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 6 از سری جدید کمیک های "دنیای عنکبوتی" (مارس 2020)

این عنکبوتی در دنیای خودش (دنیای شماره 71925) به اندازه ی یک حشره کوچک شده است. نام واقعی اش «پتیونیا پارکر» (Petunia Parker) است. در انتهای رویداد دنیای عنکبوتی سال 2019 توسط مایلز و عنکبوتی صفر به استخدام درآمد تا «بچه عنکبوتی» (Spiderling) را از درون "شبکه تار و پود هستی و سرنوشت" نجات دهند.

 

143- وی (V)

وی (V)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 6 از سری جدید کمیک های "دنیای عنکبوتی" (مارس 2020)

رُباتی مونث از دنیای شماره 43890 که مربوط به سال 2177 و شهر کیوتو در ژاپن میشه. او به اینترنت وصل میشه و خلافکاران فضای مجازی را دستگیر میکنه. در انتهای رویداد دنیای عنکبوتی سال 2019 توسط مایلز و عنکبوتی صفر به استخدام درآمد تا «بچه عنکبوتی» (Spiderling) را از درون "شبکه تار و پود هستی و سرنوشت" نجات دهند.

 

144- اسپایدر مرثیه (Spider-Requiem)

اسپایدر مرثیه (Spider-Requiem)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 6 از سری جدید کمیک های "دنیای عنکبوتی" (مارس 2020)

این خانم با نام اصلی «پالیمنیا سوان» (Polymnia Swan) از دنیای شماره 98117، علاوه بر داشتن قدرت های سنتی مردعنکبوتی میتونه عروسک های خیمه شب بازی را کنترل کنه. در انتهای رویداد دنیای عنکبوتی سال 2019 توسط مایلز و عنکبوتی صفر به استخدام درآمد تا «بچه عنکبوتی» (Spiderling) را از درون "شبکه تار و پود هستی و سرنوشت" نجات دهند.

 

145- عنکبوت دریا (Sea-Spider)

عنکبوت دریا (Sea-Spider)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 6 از سری جدید کمیک های "دنیای عنکبوتی" (مارس 2020)

این نجیب زاده از دنیای شماره 19192 می آید و مربوط به قرن 18 میلادی کشور اسپانیا میشود که هویت مخفی یک دزد دریایی را انتخاب کرده است. او میتواند زیر آب نفس بکشد. در انتهای رویداد دنیای عنکبوتی سال 2019 توسط مایلز و عنکبوتی صفر به استخدام درآمد تا «بچه عنکبوتی» (Spiderling) را از درون "شبکه تار و پود هستی و سرنوشت" نجات دهند.

 

146- اسپایدیر (Spidair)

اسپایدیر (Spidair)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 6 از سری جدید کمیک های "دنیای عنکبوتی" (مارس 2020)

خب این عنکبوتی هم مثل چند مورد قبلی توسط هواداران خلق شد و در دنیای شماره 91202 زندگی میکنه. گفته میشه که توسط عنکبوتی که در آزمایشگاهی فضایی نگهداری میشده گزیده شده و به همین دلیل میتونه بدنش رو به قدری نورانی بکنه که چشمان حریفانش دچار نابینایی مقطعی بشن! همچنین پوستش به شدت ضخیم شده و میتونه دماهای شدید رو تحمل کنه. در انتهای رویداد دنیای عنکبوتی سال 2019 توسط مایلز و عنکبوتی صفر به استخدام درآمد تا «بچه عنکبوتی» (Spiderling) را از درون "شبکه تار و پود هستی و سرنوشت" نجات دهند.

 

147- سلیم (Selim)

سلیم (Selim)

وقتی مایلز مورالز به دست یکی از دشمنان اصلی خودش به نام «ارزیاب» ربوده و رویش آزمایشاتی شد خبر نداشت که از رویش کلون (موجود شبیه سازی شده ژنتیکی) ساخته اند. اما در داستانی موسوم به "کلون ساگا" فاش شد او صاحب سه کلون شده است (!) به نام های «سلیم» (Selim)، «مایند اسپینر» (Mindspinner) و «شیفت» (Shift) که هر کدوم نوعی از قدرت های مایلز را داشت (البته قبلش هم مایلز با یک کلون از خودش روبرو شده بود که دچار فروپاشی سلولی بود).

کلون های مایلز مورالز

سلیم نوعی نسخه دارک و عصبانی از  مایلز که بسیار عصبانی بود، مایند اسپینر هم به عنکبوت شباهت و قدرت های ذهنی داشت و شیفت هم به خاطر ساختار مولوکولی ناپایداری که دارد مدام در حال تغییر شکل است. مایلز بدون اینکه خودش بداند و به صورت غیر عمد، دارویی که از فروپاشی سلولی آنها جلوگیری میکرد را نابود کرد. در نتیجه سلیم و مایند اسپینر با مایلز جنگ کردند (شیفت که قلبی مهربان داشت تصمیم گرفت با مایلز نجنگه و الان هم مثل یک برادر برای مایلز عمل و او را در ماجراجویی هایش همراهی میکنه). در این میان سلیم بسیار از مایلز کینه به دل داشت به طوری که رفت سراغ پدر مایلز و او را زخمی کرد و خواهر مایلز را هم گروگان گرفت! (او قبلش سعی کرد مایلز را نزد دوستانش بدنام کنه). در نهایت در نبردی روی پل بروکلین، به نظر رسید که سلیم و مایند اسپینر کشته شدند (مایند اسپینر علیه سلیم شد) و شیفت هم خواهر مایلز را نجات داد. داستان کلون ساگای مایلز در شماره 25 تا 29 سری جدید کمیک های Miles Morales منتشر شد که اینجا ترجمه شده اند.

 

148- پیتر پارکر در دنیای شماره 31117

پیتر پارکر در دنیای شماره 31117

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 19 از سری چهارم کمیک های کاپیتان آمریکا (اکتبر 2003)

وقتی رد اسکال کنترل یک "مکعب کیهانی" را بدست گرفت باهاش عالم واقعیت را تغییر داد. یعنی گذشته را تغییر داد تا خط زمانی در آینده تغییر کند. طبق این تغییرات، نازی ها پیروز جنگ جهانی دوم شدند (به لطف فن آوری های پیشرفته) و رد اسکال کنترل دنیا را بدست گرفت. تا اینکه کاپیتان آمریکای اصلی در بدن همتای خودش در این دنیا بیدار شد و نیروی مقاومت علیه نیروهای رد اسکال جان گرفت. پیتر پارکر هم در این دنیا به کسی که برای نیروهای مقاومت جاسوسی میکرد تبدیل شد ولی رد اسکال او را گرفت و میخواست در ملاء عام اعدامش کند. اما بدست نیروهای مقاومت به رهبری کاپستان آمریکا آزاد شد. منتهی به بدنش مواد منفجره وصل کرده بودند و با منفجر شدن آن پیتر و نجات دهندگان او کشته شدند.

 

149- اسپایدرمن دنیای شماره 1755

اسپایدرمن دنیای شماره 1755

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 4 از سری سوم کمیک های لبه ی دنیای عنکبوتی (جولای 2023)

در دنیای شماره 1755 مارول، آقای «جی. جونا جیمسون» به مردعنکبوتی تبدیل شده!!! او پس از آنکه پسرش را در سانحه ی سفر فضایی از دست داد رفت تا با «کرت کانرز» مصاحبه کند ولی توسط یکی از عنکبوت های رادیو اکتیو که از آزمایشات کانرز فرار کرده بود گزیده شد و به قدرت های فوق بشری عنکبوتی دست یافت. او سپس از پیتر پاکر خواست تا برایش یک لباس مخصوص درست کند و متوجه شد که خبیثی به نام «شوکر» با همدستی شرکتی به نام Starrox در مرگ پسرش دست داشته اند. سپس از شوکر بازجویی کرد و با استفاده از اطلاعاتی که بدست آورده بود مقاله ای در روزنامه اش منتشر ساخت که حقیقت را برملا کرد.

 

150- مردعنکبوتی دنیای شماره 89112

مردعنکبوتی دنیای شماره 89112

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 6 از سری دوم کمیک های وات ایف؟ (سپتامبر 1989)

در کمیکی که این مردعنکبوتی در آن خلق شد میبینیم که اگر گروه مردان ایکس در جلوگیری از تهاجم شیاطین در رویداد Infero ناکام میماندند، چی میشد؟ در نتیجه دیدیم که ایکس من و بسیاری دیگر از قهرمانان زمین به تسخیر شیاطین درآمدند. تنها قهرمانان باقی مانده دکتر استرنج، ثور، بارون موردو، شادو کت، هیومن تورچ، اسپایدرمن و کاپیتان امریکا بودند. آنها به مقر قهرمانان تسخیر شده حمله میکنند. در این حمله اسپایدرمن به دست ولورین شیطانی کشته میشه. البته در پایان داستان ثور جان خودش را فدا میکنه و قهرمانان باقی مونده موفق میشوند شیاطین را نابود کنند (البته با فرستادن زمین به عصر حجر!).

 

151- پیتر پارکر در دنیای شماره 9591

پیتر پارکر در دنیای شماره 9591

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 2 از کمیک Ruins (سپتامبر 1995)

دنیای شماره 9591 به دنیای The Runis مشهور است که نوعی نقطه مقابل دارک در برابر دنیای کمیک Marvels محسوب میشود. در این دنیا عکاس مشهور، فیل شلدون، مشغول تحقیق درباره حوادث علمی و آزمایشات شکست خورده بود. یعنی در این دنیا آزمایشاتی که اغلب در دنیای اصلی منجر به خلق ابرقهرمانان میشدند، هیولا درست کرده بودند! مثلا بروس بنر به خاطر برخورد با اشعه گاما به توده ای سرطانی تبدیل شده بود. پیتر پارکر هم به دلیل نیش عنکبوت رادیواکتیو به ویروس مرگبار جهش یافته مبتلا شده بود که خود شلدون را نیز مبتلا کرد! در نهایت دیدیم که ویروس کل بدن پیتر را در بر گرفته و او را قرنطینه کرده اند.

 

152- مردعنکبوتی وحشی (Savage Spider-Man)

مردعنکبوتی وحشی (Savage Spider-Man)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 1 از کمیک Vault of Spiders (اکتبر 2018)

در دنیای شماره 83043 مارول دنیایی را شاهد بودیم که در آن هواپیمای حامل پیتر پارکر و والدین او بر فراز قطب جنوب منفجر شد و چون فقط یک چتر نجات وجود داشت، پیتر پارکر زنده ماند. او در "سرزمین وحشی ها"  (Savage Land) فرود آمد و در "لانه ی عنکبوت ها" از او نگهداری شد و پس از آنکه در معرض نیش های آنان قرار گرفت و قدرت های عنکبوتی بدست آورد و به محافظ "سرزمین وحشی ها" تبدیل شد (شما میتونید داستانش را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید). این نسخه از مرد عنکبوتی سپس در رویداد "قیامت عنکبوتی" به استخدام ارتش عنکبوتی درآمد تا با "وارثان" مبارزه کند.

 

153- پیتر پارکر در دنیای شماره 9792

پیتر پارکر در دنیای شماره 9792

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 100 از کمیک What If (جولای 1997)

شماره 100 از سری What If? حاوی یک سری کاور های خنده دار بود درباره داستان های احتمالی مضحک درباره شخصیت های معروف مارول. یکی از اونا مربوط به پیتر پارکری میشد که توسط یک گوسفند رادیواکتیوی گاز گرفته شده بود و بهش لقب "پسر گوسفندی" (Sheep-Boy) داده بودند!!! البته این داستان هرگز روایت نشده و همانطور که گفته شد فقط یک کاور تک صفحه ای بود و با خواندن اطلاعات درج شده روی همین کاور میشد به همین چند خط اطلاعات درباره ی او دست پیدا کرد!

 

154- مردعنکبوتی دنیای شماره 9151

مردعنکبوتی دنیای شماره 9151

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 25 از سری دوم کمیک های وات ایف؟ (می 1991)

سال 1989 یک رویدادی در مارول داشتیم به نام "آتلانتیس حمله میکند" (Atlantis Attacks). در این رویداد قهرمانان مارول موفق میشوند جلوی آمدن یکی از "خدایان ارشد" (Elder Gods) به نام Set که به صورت اژدهایی 7 سر به تصویر کشیده میشود را بگیرند. اما سپس در یک کمیک What If میبینیم که اگر Set به زمین می آمد چی میشد؟ Set در واقع در این داستان موفق میشه با استفاده از ماده ای قهرمانان زمین را به حالت لیزارد در بیاره که موفق هم میشه! او همچنین برنامه داره تا قهرمانان مونث را به عروس های خودش تبدیل کنه! اسپایدرمن هم لیزاردی میشه. اما گروه کوچکی از قهرمانان و شروران زمین تحت تاثیر این ماده قرار نگرفته اند. هالک هم یکی از اونا بود که اسپایدرمن لیزاردی رو میکشه. البته در پایان داستان Set پیروز میشه و به اهداف خودش میرسه.

 

155- پیتر پارکر در دنیای "تولد مجدد قهرمانان" (دنیای شماره 21798)

پیتر پارکر کمیک heroes reborn

اولین حضور در عالم كمیك: تولد مجدد قهرمانان - پیتر پارکر عکاس شگفت انگیز (می 2021)

رویداد کمیک بوکی "تولد مجدد قهرمانان" که اینجا ترجمه شده است بسیار جالب بود. میتوان آن را به این شکل توصیف کرد: دنیایی بدون انتقام جویان! خوش آمدید به دنیایی که در آن تونی استارک هرگز زره مرد آهنی را نساخت! جایی که ثور یک خدانشناسِ دائم الخمر است که از چکش ها تنفر دارد! دنیایی که واکاندا چیزی نیست جز یک افسانه! دنیایی که کاپیتان آمریکا را هرگز در میان یخ ها پیدا نکردند چون انتقام جویی نبود که پیدایش کند! در عوض این دنیا همیشه توسط قهرمانانی دیگر تحت عنوان "اسکادران برتر آمریکا" محافظت شده! و اینک این گروه با حمله ای مواجه میشود از سوی برخی از بزرگترین دشمنانش مثل دکتر جاگرنات، جمجمه سیاه، سیلور ویچ، ثانوس و حلقه های بی نهایت او! ولی چرا «بلید» ملقب به «دی واکر» تنها مرد زنده ای است که به یاد می آورد این دنیا یه جورایی از نو متولد گردیده است و از خود میپرسد "چه بر سر نیرومند ترین قهرمانان زمین آمد؟". در نهایت هم متوجه شدیم که همه چیز زیر سر «جاگرنات» است! و در کمیک "پیتر پارکر: عکاس شگفت انگیز" (اینجا ترجمه شده) فهمیدیم که چه بر سر پیتر در این دنیا آمده است: او توسط عنکبوت رادیو اکتیو نیش زده نشد و به قدرت های عنکبوتی دست نیافت و در روزنامه "دیلی بیوگل" به عنوان عکاس مشغول به کار شده است. او را یکی از حشرات "کندوی نابودی" نیش زد و به یک هیولا تبدیلش کرد. در نهایت او پس از انجام عملی قهرمانانه خودش را از پنجره به بیرون پرتاب کرد تا دوستانش در امان باشند و در نهایت توسط رئیس جمهور کولسن کشته شد.

 

156- مردعنکبوتی دنیای شماره 29801

مردعنکبوتی دنیای شماره 29801

اولین حضور در عالم كمیك: کمیک وات ایف؟ مردعنکبوتی: خاندان ام (دسامبر 2009)

در این دنیای فکاهی و طنز آمیز، مردعنکبوتی را دیدیم که داشت با گرین گابلین مبارزه میکرد. منتهی گرین گابلین از گلایدر جدیدی استفاده میکرد که  ایربَگ داشت!

 

157- سان اسپایدر (Sun-Spider)

سان اسپایدر (Sun-Spider)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 3 از سری سوم کمیک های "لبه ی دنیای عنکبوتی" (سپتامبر 2022)

«شارلوت وبر» (Charlotte Webber) از دنیای شماره 20023 را میتوان اولین قهرمان عنکبوتی دارای معلولیت جسمی مارول دانست. او دچار سندروم "نشانگان اهلرز-دنلوس" هستش و مجبوره روی ویلچر بنشینه و با عصا راه بره (این سندروم گروهی از اختلالات ارثی نادر و ناهمگون بافت همبند را شامل میشود که در آن نقائص ژنتیکی موجب بروز مشکلاتی در تولید، ساختمان یا پروسس کلاژن می‌شود. این اختلالات با افزایش محدودهٔ حرکات مفصل، شکنندگی و افزایش قابلیت ارتجاعی پوست مشخص می‌شود). او میتونه از طریق عصای خودش تار شلیک کنه! شما میتونید داستانش رو در اینجا با ترجمه فارسی بخونید. او نیز از سوی مادام وب استخدام شد تا در رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" با شاثرا و ارتش زنبوری او مبارزه کنند. همچنین به نظر میاد که تمایلات همجنسگرایانه داشته باشه.

 

158- مردعنکبوتی دنیای شماره 88896

مردعنکبوتی دنیای شماره 88896

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 88 از سری دوم کمیک های وات ایف؟ (آگوست 1996)

دنیای شماره 88896 مارول خیلی برای پیتر پارکر تلخه (البته در برخی از منابع از این دنیا به عنوان دنیای شماره 688 مارول نام برده شده!). او پسری داره به نام «بنجامین» که یک جهش یافته است. پیتر فکر میکنه پسرش داره تبدیل میشه به یک هیولا و بنابراین آزمایشاتی روی او انجام میده غافل از این که خودش داره تبدیل میشه به هیولا! بعد میبینیم که پسر «فلش تامپسون» خیلی به بنجامین زور میگه که باعث میشه کشته بشه. در نتیجه فلش تامپسون و رفقایش برای انتقام می آیند تا بنجامین را بکشند. اما پیتر که به هیولا تبدیل شده سد راهشون میشه و در نهایت به قتل میرسه. در آخر هم میبینیم که بنجامین به مدرسه پرفسور اگزاویر برای جهش یافته ها ملحق میشه.

 

159- استیسی پنگوئن (Penguin Stacy)

استیسی پنگوئن (Penguin Stacy)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 1 از کمیک Spider-Gwen Annual (ژوئن 2016)

دنیای شماره 8311 مارول به «خوک عنکبوتی» تعلق داره (برای آشنایی باهاش به این مقاله رجوع کنید). در این دنیا گوئن استیسی به شکل یک پنگوئن به تصویر کشیده شد و قدرت هایی داشت و بهش لقب Spider-Guin داده بودند! وقتی داشت در مولتی ورس سفر میکرد فهمید که بسیاری از دشمنان خوک عنکبوتی در دنیای شماره 28204 جمع شده اند (مرد عنکبوتی این دنیا «پارکر پیترمن» نام داردکه بازوان اضافی درآورده!). Spider-Guin به همراه خوک عنکبوتی به این دنیا سفر کرد تا این خبیث ها را دستگیر کنند.

 

160- شکارچی عنکبوتی (Hunter-Spider)

شکارچی عنکبوتی

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 5 از سری دوم کمیک بوک های "لبه دنیای عنکبوتی" (نوامبر 2022)

ایشون همون سرگی کراوینف ملقب به کریون شکارچی هست که در دنیای شماره 31 مارول به یک قهرمان عنکبوتی تبدیل شده ! یک روز که به دنبال شکار یک شیر کمیاب در آفریقا بود فهمید که توسط یک عنکبوت غول آسا کشته شده است. این عنکبوت کریون را هم گاز گرفت و قدرت های عنکبوتی بهش منتقل کرد. چند ماه بعد آقای جیمسون از او خواست تا شهر نیویورک را از شر خلافکارای با تم عنکبوتی خلاص کنه و او هم همین کار را کرد و دیدیم که اتاقی مملو از بقایای این خلافکارا برای خودش داره! این شخصیت در رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" یکی از کاراکترهای نسبتا مهم بود.

 

161- مردعنکبوتی دنیای شماره 11947

پایان مرد عنکبوتی

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 67 از سری دوم کمیک های وات ایف؟ (سپتامبر 1994)

سال 1994 مارول داستانی دو قسمتی در شماره های 67 و 68 از سری دوم کمیک های What If منتشر کرد که ایده جالبی داشت. در این داستان شاهد اتفاقاتی بودیم که در نتیجه آن کاپیتان آمریکا در دهه 60 میلادی احیا نشده بود. یعنی همچنان در یخ ها باقی مانده موند تا این که در دهه 90 میلادی پیدا شد. وقتی از یخ خارج شد متوجه شد دشمن اصلی اش یعنی «رد اسکال» و «دکتر دووم» دنیا را به تسخیر خود درآورده اند. او با کمک برخی دیگر از قهرمانان مثل ولورین و اسپایدرمن سعی میکنه آنها را شکست بده. اسپایدرمن کسی بود که  رد اسکال را با تارهای خودش خفه کرد (اسپایدرمن پیشتر به Cap نشان داده بود که چطور در اردوگاه های رد اسکال شکنجه شده بوده). اما قبلش رد اسکال پیتر را با تیر زده بود و باعث مرگش شد. در پایان غم انگیز داستان شاهد پیروزی قهرمانان بودیم ولی چه سود که پیتر مرده بود و نتونست در شادی این پیروزی سهیم باشه ...

 

162- پیتر پالمر (Peter Palmer)

پیتر پالمر (Peter Palmer)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 4 از رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" (ژانویه 2023)

در شماره دوم از رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" دیدیم که قهرمانان داستان که در حال فرار از دست شاثرا و نیروهایش بودند وارد دنیایی شدند که از چشم شاثرا دور بود؛ نوعی پناهگاه عنکبوتی که بهش میگفتن دنیای شماره 616 بِتا! این دنیا مربوط میشه به دنیای کمیک بوک های مارول در دهه ی 60 میلادی که بهش "دوران نقره ای" هم گفته میشه. در این دوران بود که دنیای مارول پایه گذاری شد و استن لی و دیگران مثل استیو دیتکو، جک کربی و ... در آن سالها خصوصیات اصلی مارول یونیورس را پایه گذاری کردند. سپس با یک مردعنکبوتی مرموز در آنجا آشنا شدی با نام «پیتر پالمر» که در واقع از روی یکی از سوتی های استن لی در کمیک های اولیه مردعنکبوتی خلق شده بود! (قضیه اش را به طور کامل در این مقاله شرح داده ایم).

 

163- عنکبوت های سرخ (Scarlet Spiders)

https://www.spidey.ir/images/img/content/75-top-marvel-moments/red-team.jpg

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 3 از کمیک Avengers: The Initiative (ژوئن 2007)

ما در کمیک های مارول و در جریان رویداد مهم "جنگ داخلی" شخصیت جدیدی داشتیم به نام «مایکل وَن پاتریک» (Michael van Patrick) که نوه دکتر «آبراهام ارسکین» بود که اگه یادتون باشه همون کسی بود که فرمول ابرسرباز را برای کاپیتان آمریکا ساخت (این مقاله رو بخونید). مایکل یک ورزشکار قهرمان بود که مدال های ورزشی زیادی هم داشت ولی در یک حادثه کشته شد. بعد از آزمایش روی بدن او متوجه شدند هیچ قدرت فرابشری نداشته ولی بدنش از نظر ژنتیکی بی عیب و نقص بوده. به همین دلیل از روی او سه کلون ساختند به نام های «مایکل»، «ون» و «پاتریک»! سپس شخصیتی به نام «تَسک مستر» با استفاده از یک فن آوری پیشرفته به داخل مغز آنها آموزش های رزمی و همچنین حرکات مرد عنکبوتی را تزریق کرد. لباس "ایرون اسپایدر" را هم که تونی استارک برای پیتر پارکر در طول رویداد "جنگ داخلی" درست کرده بود را نیز پوشیدند و تحت عنوان Red Team وارد عملیات ها شدند و با خبیث هایی مثل اعضای "سندیکای شرارت" مبارزه کردند. بعدش به آنها لقب Scarlet Spiders (عنکبوت های سرخ) هم داده شد.

 

164- جورج استیسی از دنیای شماره 91053 ملقب به The Spider

جورج استیسی از دنیای شماره 91053 ملقب به The Spider

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 2 از کمیک Vault of Spiders (نوامبر 2018)

سروان «جورج استیسی» در دنیای موازی شماره 91053 به قدرت های عنکبوتی دست یافت و یک وجلنتی ملقب به The Spider شد (شما میتونید داستانش را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید). این نسخه از مرد عنکبوتی سپس در رویداد "قیامت عنکبوتی" به استخدام ارتش عنکبوتی درآمد تا با "وارثان" مبارزه کند.

 

165- اسکارلت اسپایدر دنیای شماره 199606

اسکارلت اسپایدر دنیای شماره 199606

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 88 از سری دوم کمیک های وات ایف؟ (آوریل 1996)

در دنیای شماره 199606 دیدیم که در بحبوحه رویداد "سرگذشت کلون" در دهه 90 میلادی، «بن رایلی» ملقب به «اسکارلت اسپایدر» (که کلونی است ساخته شده از روی پیتر پارکر)، مجبور میشه پیتر پارکر را بکشه! او خودش هم زخمی میشه و وقتی پیدایش میکنند خیال میکنند خود پیتره! بنابراین بن دیگه خودش رو جای پیتر پارکر جا میزنه و با همسر پیتر یعنی مری جین زندگی میکنه! اونا دختری دارند به نام «می» که از بیماری نادری رنج میبره. در نهایت «گرین گابلین» از راه میرسه ولی بن موفق میشه شکستش بده و علاجی هم برای می پیدا کنه. در پایان داستان مری جین به بن میگه که میدونه پیتر واقعی نیست. مری جین سپس ازش تشکر میکنه که جون دخترش رو نجات داده ولی ازش میخواد که بره و تنهاشون بذاره.

 

166- کوپر کوئن (Cooper Coen)

کاپر کوئین

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 5 از سری دوم کمیک های "لبه ی دنیای عنکبوتی" (اکتبر 2022)

این عنکبوتی مربوط به دنیای 71490 میشه و متاسفانه شخصیت پردازی جنجالی داره چون آشکارا تمایلات همجنسگرایانه داره و خیلی هم در این زمینه بد و کلیشه ای به تصویر کشیده شده. او در یک اردو بود که هم کلاسی خودش، پیتر پارکر را نجات داد تا عنکبوت نیشش نزنه ولی در عوض خودش نیش خورد و قدرت های عنکبوتی دریافت کرد. پدر و مادرش به خاطر تمایلات ج.ن.س.ی او از خانه بیرونش کردند و رفت پیش عمو و زن عمویش زندگی کرد. او در زمینه مد لباس تخصص داره و اسم قهرمانی خودش را Web-Weaver ("تار بافنده") گذاشته.

 

167- مردعنکبوتی دنیای شماره 58942

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 58 از سری دوم کمیک های وات ایف؟ (فوریه 1994)

در این دنیا «پانیشر» موفق میشه مرد عنکبوتی را بکشه! او هفته ها روی اسپایدرمن مطالعه میکنه تا بتونه شیوه ای برای کشتن او پیدا کنه: یک نسخه مصنوعی از دکتر اختاپوس درست و پرش میکنه از مواد منفجره. اسپایدرمن وقتی باهاش مواجه میشه حس عنکبوتی اش فعال میشه ولی به دلایل اشتباهی! یعنی فکر میکنه خطر از جانب دکتر اختاپوسه و حواسش به مواد منفجره نیست. و به همین دلیل از انفجار جون سالم به در نمیبره.

 

168- پیتر پارکر در دنیای شماره 40081

پیتر پارکر در دنیای شماره 40081

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 1 از سری کمیک بوکی Powerless (ژوئن 2004)

دنیای شماره 40081 مربوط به کمیک "بی قدرت ها" (Powerless) میشه که از داستان های برتر مردعنکبوتیه و در اینجا ترجمه شده است (کمیک بوک Powerless داستان منحصر به فرد و فوق العاده ای دارد که در آن شاهد دنیایی هستیم که شخصیت های مارول دارای قدرت فوق بشری نیستند ولی همچنان دارند به مبارزه خود ادامه میدهند). در این دنیا گوئن استیسی، دوست دختر پیتر پارکره. نورمن آزبورن در تلاش برای ترساندن پیتر پارکر، او را گروگان میگیره و قصد داره بکشتش ولی پیتر موفق میشه به کمک بازوی خودش که توسط یک عنکبوت گزیده و دفُرمه شده از سقوط گوئن جلوگیری کنه و نجاتش بده.

 

169 & 170- پیتر و بنجامین پارکر از دنیای شماره 29320

پیتر پارکر یک دست

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 1 از سری سوم کمیک های Spider-Man (سپتامبر 2019)

این پسر مربوط به دنیای کمیک "مرد عنکبوتی" نوشته ی کارگردان معروف، جی. جی. آبرامز و پسرش میشه که داستان هایش تو سایت ما در اینجا ترجمه شده. در این دنیا شاهد بودیم که پس از حمله خبیثی مرموز به نام «مرده سان» (Cadaverous) ، اسپایدرمن (پیتر پارکر) وارد معرکه شد تا مردم را نجات بده ولی متاسفانه همسرش (مری جین) به دست این خبیث کشته شد بنابراین پیتر محبور شد خودش پسرشان به نام بنجامین (بِنجی) را بزرگ کنه (در ضمن او یک دست خودش را از دست داد).

سپس به 12 سال بعد میرویم و شاهد هستیم که بنجامین با زن عمو می زندگی میکنه و پیتر هم مدام به سفرهای خارجی میره و برای پسرش وقت نداره. بنجامین هم معمولا در مدرسه درگیر میشه و مشکلات خاص خودش را داره. تا اینکه یک شب کابوس میبینه و بعد متوجه میشه دارای قدرت های فوق بشری عنکبوتی است. سپس زن عمو می ترغیبش میکنه تا یک قهرمان بشه و لباس مرد عنکبوتی رو بپوشه و ...

 

171- مردعنکبوتی دنیای شماره 28918

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 58 از سری دوم کمیک های وات ایف؟ (ژوئن 1991)

در شماره 28 از سری کمیک بوکی What if? داستان عجیبی را شاهد بودیم که در آن «استیو راجرز» موفق میشه دکتر «آبراهام ارسکین» را قبل از آنکه بدست نازی ها به قتل برسه نجات بده. در نتیجه ارسکین میتونه فرمول ابرسرباز خودش را برای دیگران نیز تولید کنه و بدین شکل ارتشی از ابرسربازان با قدرت های مشابهی با کاپیتان آمریکا پدید می آید که باعث میشه جنگ جهانی دوم خیلی سریع به پایان برسه. در ادامه استیو به ریاست جمهوری آمریکا دست پیدا میکنه و با سیاست های خودش آمریکا را به تدریج به کشوری فاشیستی تبدیل میکنه که در آن فقط آمریکایی های وفادار و سفید پوست میتونند سرم ابرسرباز رو دریافت کنند و مخالفین به قتل میرسند! به همین دلیل خانواده «رید ریچاردز» قبل از اینکه بتوانند به فضا بروند و قدرت های کیهانی بدست بیاورند و تبدیل به "چهار شگفت انگیز" بشوند، کشته شدند. «بروس بنر» هم بدلیل آزمایشات غیرقانونی خودش در زمینه اشعه گاما به قتل رسید. ولی بدترین قتل وقتی از راه رسید که پیتر به قدرت هایش دست یافت و شروع کرد به اجرای نمایش های تلویزیونی و یک روز وقتی به خانه برگشت متوجه شد که عمو و زن عمویش بدست افراد استیو راجرز کشته شده اند (آنها پیتر را هم به قتل رساندند).

 

172- بنجامین پارکر از دنیای شماره 982

پسر پیتر پارکر

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 59 از کمیک های Spider-Girl (ژوئن 2003)

همانطور که میدانید در دنیای شماره 982 پیتر پارکر با «مری جین» ازدواج کرد. او بازنشسته شد و با همسر و دو فرزندش یعنی  می دی پارکر (دختر عنکبوتی) و   پسر تازه به دنیا آمده اش به نام «بنجامین پارکر» زندگی میکرد. اگر  شماره 8 مرد عنکبوتی شگفت انگیز  را خوانده باشید پس حتما خبر دارید که در آن «دایموس» از خاندان "وارثان" در رویداد دنیای عنکبوتی این پیتر پارکر و مری جین را کشت ولی می دی به همراه برادرش توانستند نجات پیدا کنند و خودشان را به منطقه امن برسانند. در همین حین معلوم شد که بنجامین یکی از سه مهم ترین عنکبوتی های عالم است که بهش لقب "فرزند عنکبوتی(Scion) داده اند (دو تای دیگر سیلک ملقب به «عروس عنکبوتی» و کین پارکر ملقب به «اون یکی» هستند). پس مشخصه که بنجامین پارکر شخصیت بسیار مهمی است. او در ضمن یکی از معدود عنکبوتی هایی است که از سن بسیار کم قدرت های فوق بشری اش بروز کرد!

 

173- مردعنکبوتی دنیای شماره 50810 (Mega Morphs Spider-Man)

مردعنکبوتی دنیای شماره 50810 (Mega Morphs Spider-Man)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 1 از کمیک Marvel MegaMorphs: Captain America (آگوست 2005)

این مردعنکبوتی یک ربات عظیم الجثه دارد و در کمیک های Web Warriors او را دیدیم که در اینجا ترجمه شده اند.

 

174- پویزن اسپایدرمن از دنیای شماره 17952

پویزن اسپایدرمن از دنیای شماره 17952

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 3 از کمیک Venomverse (سپتامبر 2017)

این مردعنکبوتی را در رویداد "دنیای ونومی" (اینجا ترجمه شده) دیدیمش و از نسل پویزن هاست که با سیمبیوت ها در جنگ هستند (درباره ارتباط میان سیمبیوت ها و پویزن ها، این مقاله را بخوانید).

 

175- سیلی اسپایدر (Syllie Spider)

سیلی اسپایدر (Syllie Spider)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 5 از سری دوم کمیک بوک های "لبه دنیای عنکبوتی" (نوامبر 2022)

او در دنیای خودش (دنیای شماره 22105) یک شخصیت کارتونی بود که در سال 1919 توسط روزنامه نگاری به نام پی. تی. پارکر خلق شد و دیوار چهارم را شکست تا وارد دنیای واقعی بشه. او که دید جیمسون با پارکر بدرفتاری میکنه بهش آجر پرت کرد (کلا تو پرتاب آجر مهارت داره!). تا اینکه مادام وب و عنکبوت انگلیسی نزدش آمدند تا ازش درخواست کمک کنند تا به ارتش عنکبوتی علیه شاثرا ملحق بشه (سیلی اسپایدر تعجب کرده بود که چرا اونا رنگی ان در حالی که خودش و دنیاش سیاه و سفیدن!). شما میتونید داستانش را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

176- مردعنکبوتی دنیای 81029 (ملقب به گرین گابلین)

مردعنکبوتی دنیای 81029 (ملقب به گرین گابلین)

اولین حضور در عالم كمیك: کمیک وات ایف؟ مردعنکبوتی: خاندان ام (دسامبر 2009)

در جریان رویداد "خاندان ام" که اینجا ترجمه شده، پیتر پارکر از خواب بیدار شد و دید به جای مری جین با گوئن استیسی ازدواج کرده! آنها بچه ای هم داشتند به نام «ریچی». این پیتر از مشکلات روحی و ذهنی در رنج بود و در قالب هویت «گرین گابلین» فرو رفته بود. بعد از اینکه وقایع این رویداد خاتمه یافت، اوضاع دوباره به حالت اولش برگشت و این دنیا هم از بین رفت. اما در این دنیا شاهد بودیم که به خاطر مداخله اسپایدرمن، گوئن استیسی و ریچی زنده مونده بودند! این موضوع برای پیتر و مری جین دردسرساز شد. همچنین معلوم شد وضعیت بی ثبات ذهنی پیتر هم باقی مونده. بنابراین به گرین گابلین تبدیل شد و سعی کرد مری جین رو بکشه تا اوضاع خودش و گوئن رو مثل سابق بکنه! ولی در آخر عقلش سر جایش اومد و خودش رو بین گلایدر خودش و مری جین قرار داد و کشته شد.

 

177- مایلز مورهامس (Miles Morhames)

 لباس مایلز مورهامس (Miles Morhames Costume)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 4 از کمیک Ultimate FF (جولای 2014)

دنیای شماره 14094 مارول را باید نسخه آلتمیت دنیای شماره 8311 (دنیای پیتر پورکر ملقب به خوک عنکبوتی) دانست. به همین دلیل دنیای شماره 14094 دارک تر است و در آن حیوانات ناطق زندگی میکردند و گونه های مختلف با هم میجنگیدند تا اینکه قهرمانی که سالها بود مفقود شده بود یعنی Captain Americat برگشت و دوران ابرقهرمان شروع شد. این دنیا هم یک خوک عنکبوتی داشت که پس از کشته  شدنش، «مایلز مورهامس» جانشین او شد. او در ضمن در حال حاضر تنها بازمانده دنیای خودش به حساب میاد. ظاهر و لباس بسیار fun و جالبی هم داره.

 

178- پیتر پارکر از دنیای شماره 32323

میبل پارکر از دنیای شماره 32323

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 1 از سری دوم کمیک های Civil War (جولای 2015)

همانطور كه در كمیك Secret Wars خواندید، دنیاهای مختلف مارول با هم برخورد کردند. قهرمانان دنیای اصلی مارول (دنیای شماره 616) و دنیای التمیت (دنیای شماره 1610) نتوانستند جلوی بروز فاجعه را بگیرند. و سپس تنها چیزی که باقی موند ... «دنیای نبرد» (Battleworld) نام داشت. دنیای نبرد یک سیاره عظیم بود که از تکه ها و بقایای دیگر دنیاهای مارول درست شده بود. دنیای نبرد در ضمن توسط «دووم» آفریده شد و او بر آن حکمرانی میکرد. دنیای نبرد از قلمرو های زیادی تشکیل شده بود. یکی از این قلمروها در حقیقت دنیایی بود که در آن "جنگ داخلی" هنوز تمام نشده بود. به عبارتی دیگر در آنجا نبرد کاپیتان آمریکا و آیرون من بر سر قانون ثبت نام از ابرقهرمانان ادامه داشت. در ضمن، آمریکا بین آنها تقسیم شده بود. یعنی نیمی از کشور به کاپیتان آمریکا رسیده و به آن کشور "آبی" گفته میشد. نیمی دیگر هم توسط آیرون من اداره میشد که به آن "آهن" میگفتند! هر کدام از این سرزمین ها قوانین خاص خودشان را داشتند و .... در این دنیا مری جین و پیتر پارکر از یکدیگر جدا افتاده بودند و مری جین مجبور به زندگی در قلمرو آهن شده بود. او در آنجا با دخترشان به نام «مِیبِل» (Maybelle) زندگی میکرد. در حقیقت میبل سالها بدون پدر زندگی کرده بود ولی در نهایت با فاش شدن حقیقت و متحد شدن دو جناح، به هم رسیدند. این داستان رو میتونید در اینجا به طور کامل با ترجمه فارسی بخوانید.

 

179- مردعنکبوتی دنیای 10298

مردعنکبوتی دنیای 10298

اولین حضور در عالم كمیك: کمیک وات ایف؟ مردعنکبوتی: خاندان ام (دسامبر 2009)

در این دنیا شاهد بودیم که گوئن استیسی از وقایع "خاندان ام" جان سالم به در برده. منتهی این دفعه وجود او یک واقعه غیر طبیعی بود که موجودیت کل مالتی ورس را تهدید میکرد! بنابراین او باید حتما حذف میشد. اما مساله اینجا بود که همزمان با این موضوع ابرخبیث های دنیا هم با هم متحد شده بودند تا قهرمانان را بکشند. در طول نبرد گوئن تصمیم میگیره خودش رو بکشه. ولی اسپایدرمن نمیتونه اجازه بده او کشته بشه حتی اگه ادامه حیات مولتی ورس به خطر بیفته. بنابراین این دفعه او را نجات میده و بدین ترتیب همه میمیرند!!!

 

180- اِسپایدر ساید (Spidercide)

spidercide اسپايدر سايد - كلون اسپايدرمن

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 61 از کمیک های New Warriors (می 1995)

«اسپایدر ساید» یكی دیگر از كلون هایی بود كه شغال با استفاده از DNA اسپایدرمن ساخت ولی همچنان در محفظه های آزمایشگاهی نگه داشت تا در موقع لزوم از او استفاده كند. اسپایدر ساید خودش را پیتر پاركر اصلی میدانست (!) و به دستور شغال به پیتر، بن رایلی و كین حمله كرد (شغال بعدا گفت كه تنها هدفش از خلق اسپایدر ساید كشتن پیتر و كلون های او بوده است) در هر حال او علاوه بر دارا بودن  تمام نیروهای اسپایدرمن، میتوانست اندازه خود را بزرگ یا كوچك كند و یا بدنش را به حالت نیمه مایع درآورد و آنها را تغییر شكل دهد (بنابراین میتوانست اجزای بدنش را به صورت سلاح های تیز و برنده درآورد) او در نهایت به شغال خیانت كرد و سپس كشته شد.

 

181- جِسی درو (Jesse Drew)

 جسی درو (Jesse Drew)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 1 از کمیک Spider-Woman Alpha (آوریل 2016)

ما در دنیای اصلی مارول خانم «جسیکا درو» را داریم ملقب به «زن عنکبوتی» ولی در دنیای گوئن عنکبوتی (دنیای شماره 65 مارول)، این شخصیت به یک آقا تبدیل شده به نام «جسی درو»!!! او از اعضای سابق سازمان شیلد بود که وقتی «سیندی مون» خبیث او را شفا داد به سازمان او یعنی "س.ی.ل.ک" (S.I.L.K) ملحق شد. در هر حال سرگذشت او اینطور است که پدر و مادرش عضو شیلد بودند و او نیز در مقر فضایی این سازمان روی کره ماه به دنیا آمد. پس از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان خودش نیز به شیلد پیوست و به همراه تیمی برای انجام ماموریت فضایی اعزام شد ولی انگل های عنکبوتی فضایی بهشان حمله کردند اما جسی موفق به فرار و بازگشت به زمین شد. نیشی که آن انگل عنکبوتی بهش زده بود باعث شد تا مسوم شود تا اینکه سیندی مون به دادش رسید و در نهایت قدرت های عنکبوتی پیدا کرد. او سپس از شیلد جدا شد و اکنون به عنوان مامور شماره 77 در سازمان تبهکاری "س.ی.ل.ک" به سیندی مون خدمت میکند.

 

182- مردعنکبوتی دنیای 91600

مردعنکبوتی دنیای 91600

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 26 از سری دوم کمیک های وات ایف؟ (آوریل 1991)

در این دنیا، بی باک در نبردی با پانیشر سقوط میکنه و میمیره! این مساله باعث میشه مرد عنکبوتی بخواد از پانیشر انتقام بگیره. سپس پانیشر مجبور میشه مرد عنکبوتی رو با تیر بزنه و در نتیجه او به کما میره. در این وضعیت هویت مخفی او هم لو میره و همه ازش باخبر میشن. در نتیجه زن عمو می به قتل میرسه. وقتی پیتر پارکر از کما خارج میشه بسیار خمشگین میشه و میره سراغ پانیشر. شکستش هم میده ولی در آخر نمیتونه خودش رو راضی کنه تا پانیشر رو بکشه. بعدش شرایط جوری رقم میخوره که پانیشر پیتر رو میکشه. در آخر داستان پانیشر که کاملا درمانده شده، تصمیم میگیره وقت مردنش رسیده ولی قبل از مردن «کینگ پین» رو هم میکشه.

 

183- وایت ویدو (White Widow)

وایت ویدو

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 6 از سری جدید کمیک های "دنیای عنکبوتی" (مارس 2020)

یک خانم عنکبوتی که نام اصلیش «ونیز دوادی» (Venice Doadi) هستش  از دنیای شماره 23233 که از قدرت های خودش مثل ترشح سم عنکبوتی به عنوان یک ابرقهرمان استفاده میکنه. در سری دوم کمیک های "دنیای عنکبوتی" توسط مایلز و عنکبوتی صفر به استخدام درآمد تا «بچه عنکبوتی» (Spiderling) را از درون "شبکه تار و پود هستی و سرنوشت" نجات دهند. میتونید داستانش را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

184- دریم اسپایدر (Dream-Spider)

دریم اسپایدر (Dream-Spider)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 5 از کمیک Deadly Neighborhood Spider-Man (آوریل 2023)

در مینی سریز Deadly Neighborhood Spider-Man که سال 2022 منتشر شد، پیتر پارکر به سنگ سیاه مرموزی دست یافت که او را به دنیای کابوس مانند منتقل کرد و مثل یک سیمبیوت باهاش پیوند خورد. خانمی به نام «کریستال کاتانی»  (Crystal Catawnee)   که همکار تحقیقاتی او بود در این دنیا بهش ملحق میشه تا اسرار این سنگ را متوجه بشوند. در نهایت پیتر موفق شد بر سنگ مذکور در دنیای کابوس فائق بیاد ولی سنگ منفجر میشه و تکه های آن به کریستال برخورد میکنند و او را تبدیل میکنند به موجودی ملقب به Dream-Spider که تمامی قدرت های اسپایدرمن را دارد و در ضمن چنگال های شیطانی اش او را قادر میسازد تا در بُعدهای شیطانی با دیوها مبارزه کند و از مچ دستانش نیز کلاغ احضار نماید! (پرواز هم میکنه!). آنها در نهایت علیه دشمن نیرومندی به نام خرس شیطانی (Demon Bear) که اینجا راجع بهش توضیحاتی داده شده است) با یکدیگر همکاری میکنند.

 

185- بِلاد اسپایدر / مرد عنکبوتی خونین (Blood Spider)

بلاد اسپایدر - blood spider

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 367 از کمیک "مردعنکبوتی شگفت انگیز" (آگوست 1992)

این شخصیت توسط تسک مستر آموزش داده شد تا از روی قدرت های مردعنکبوتی تقلید کند تا او را بکشد. نام واقعی اش بعدا فاش شد و فهمیدیم اسمش «مایکل بینگام» (Micheal Bingham) است. چندی پیش و در سری دوم کمیک های "محافظ مرگبار" که داستانش در گذشته رخ میداد، دیدیم که ونوم با کاری کرد تا شعله افکن بلاد اسپایدر منفجر بشه و در نتیجه او سوخت و کشته شد. پس میشه نتیجه گرفت در سالهای بعدی بلاد اسپایدر یا دوباره زنده شده یا اینکه یکی دیگه جای او را گرفته. در هر حال، او لباسی بر تن كرد كه شبیه لباس سیمبیوت سیاه رنگ بود. البته یك مخزن تارعنكبوتی در پشت لباسش بود و سیم هایی از آن به مچ دست او وصل میشد. این لباس تجهیزات بسیار كوچك مكشی هم داشت كه به او اجازه میداد به در و دیوار بچسبد.

 

186- اسپایدر اِسمَشِر (Spider-Smasher)

اسپایدر اِسمَشِر (Spider-Smasher)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 37 از کمیک Miles Morales: Spider-Man (آوریل 2022)

در دنیای شماره ی 9375 از مارول، دیدیم که خواهر مایلز مورالز به نام «بِلی» (Billie) توسط کلون دیوانه ی برادرش به نام «سلیم» ربوده شد و در نهایت در نبردی روی پل بروکلین، سلیم  تونست مایلز را به قتل برسونه و امپراتوری خبیثی را شکل بده که در آن هیچ کس اجازه نداشت از بروکلین خارج بشه. سپس بلی که پدر و مادرش را نیز از دست داده بود نزد «گانکه» (بهترین دوست مایلز) سپرده شد تا بزرگ شود. بلی هم بزرگ شد و از آرم عنکبوت که در پرچم امپراتوری خبیث سلیم وجود داشت متنفر شد و اسمش خودش را «اسپایدر اسمشر» (به معنی «خُرد کننده ی عنکبوت») گذاشت. تا اینکه مایلز مورالز دنیای اصلی سر از آنجا درآورد و به کمک بلی و دیگران تونستند بر سلیم پیروز شوند. شما میتونید داستانش را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

187- گابریل اُهارا از دنیای سال 2116

گابریل اهارا

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 23 از سری سوم کمیک های "مردعنکبوتی 2099" (می 2017)

این مورد به مردعنکبوتی سال 2099 مربوط میشه. در این مقاله گفتیم که یکی از معشوقه های اصلی «میگل اهارا» ملقب به مردعنکبوتی 2099، «تمپست» نام دارد و آنها قرار بود صاحب فرزندی بشوند. سپس ما فهمیدیم که در سال 2116 یک مرد عنکبوتی وجود دارد به نام «گابریل اهارا» که همان فرزند آنهاست! (البته او را با گابریل اهارا که برادر میگل اهارا بود اشتباه نگیرید. آنها فقط تشابه اسمی دارند! احتمالش هم هست که میگل اسم برادرش را روی پسرش گذاشته باشد). در هر حال گابریل اهارا لباسی شبیه به پدرش را میپوشد (عکسش اینجاست). ولی قدرت های دیگری هم دارد مثل قدرت کنترل ذهن! او این کار را با استفاده از رُبات هایی کوچک و عنکبوتی شکل به نام «اراکناتس» (Arachnauts) انجام میدهد که در لباسش به کار رفته اند و وقتی وارد بدن دیگران شوند باعث میشوند تا تحت کنترل ذهنی او قرار بگیرند! (این عکس را ببینید).

 

188- مردعنکبوتی دنیای شماره TRN971

مردعنکبوتی دنیای شماره TRN971

اولین حضور در عالم كمیك: کمیک WEB SLINGERS: A Spider-Man Adventure (ژوئن 2021)

این مردعنکبوتی را میتوان معادل مردعنکبوتی دنیای سینمایی مارول (MCU) دانست که تام هالند نقشش را بازی میکند! ولی فرقش با او اینه که بشکن ثانوس او را پودر نکرد. مرشد او مثل MCU، «تونی استارک» است. همچنین در دنیای خودش یکی از اعضای "تیپ جهانی مهندسی" (Worldwide Engineering Brigade) هستش که به اختصار W.E.B نامیده میشود. در رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" دیدیم که توسط افراد شاثرا فاسد شد ولی در نهایت مثل دیگر عنکبوتی های فاسد شده به حالت اول خودش برگشت.

189- پسر عنکبوتی (پیتر راس)

 اولین پسر عنکبوتی مشترکا بدست مارول و دیسی خلق شد!

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 1 از کمیک Spider-Boy (فوریه 1996)

تقریبا در اواخر دهه 90 میلادی مارول و دی سی کمیک جذاب، موفق و پرفروشی به صورت مشترک چاپ کردند به نام  Marvel Vs. Dc   که خوشبختانه اینجا تو سایتمون ترجمه هم شده است. سپس به صورت انشعابی کمیک هایی چاپ شد تحت عنوان "آمالگامکه در آن شخصیت های مارول و دی سی با هم ترکیب شده بودند! (دنیای آمالگام در مارول، دنیای شماره 9602 نام داره) برخی از این شخصیت ها بسیار جالب بودند. به طور مثال در این دنیا «اسپایدر – بوی» را داشتیم که ترکیبی از مرد عنکبوتی و سوپربوی بود! وقتی یک سازمان تحقیقاتی به نام "پروژه کادموس" سعی کرد کلونی از روی ابرسرباز بسازد از DNA یکی از محققین به نام پیتر پارکر استفاده کردند ولی پروژه آنها مورد انفجار قرار گرفت و پیتر پارکر کشته شد ولی کلون او زنده ماند و ژنرال راس او را به فرزندخواندگی قبول کرد و اسمش را «پیتر راس» (Peter Ross) گذاشت. آنها مثل یک خانواده برای هم شدند تا اینکه ژنرال راس به دست یک زورگیر کشته شد در نتیجه پیتر که قدرت های فوق بشری مثل قابلیت کنترل جاذبه، راه رفتن روی در و دیوار و ... داشت لباسی مبدل بر تن کرد و به پروژه کادموس برگشت و تفنگی به نام وب شوتر به دست آورد که تارهای عنکبوتی مصنوعی شلیک میکرد. او سپس عکاسی شد برای "دیلی بیوگل" و ... دشمنان جالبی هم داشت مثل بیزارنیج، شاه لیزارد و ... که در اینجا و اینجا معرفی شده اند.

 

190- ماکسیمیلیان مورالز-استیسی (Maximilian Morales-Stacy)

ماکسیمیلیان مورالز-استیسی (Maximilian Morales-Stacy)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 18 از سری دوم کمیک های Spider-Gwen (مارس 2017)

در دنیای شماره 8 مارول، این پسرعنکبوتی را داریم. او پسر مایلز مورالز و گوئن استیسی در دنیای خود است و خواهری هم دارد به نام «شارلوت» که با لقب دخترعنکبوتی شناخته میشود. آنها عضو گروه ابرقهرمانی به نام "هشت شگفت انگیز" (The Amazing Eight) هستند که میتونید در اینجا تصویرشون را مشاهده کنید.

 

191- میگ – اِل گاند (Mig-El Gand)

میگ – اِل گاند (Mig-El Gand)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 1 از کمیک Spider-Boy Team-Up (آوریل 1997)

این عنکبوتی را با لقب «اسپایدربوی 2099» میشناسند و مربوط به دنیای شماره 12772 میشود و نسخه ی سال 2099 از پسر عنکبوتی یا همان پیتر راس که در آیتم شماره 189 معرفی اش کردیم میباشد. او صد سال را در زندانی موسوم به "منطقه فانتوم منفی" سپری کرد زیرا در نبردی بین اسپایدر بوی و یکی از دشمنانش در معرض تشعشعات سمی قرار گرفته بود و سپس توسط "لژیون نگهبانان کهکشانی 2099" آزاد شد و سپس نوعی سرم استخراج شده از DNA عنکبوت بهش تزریق شد که باعث شد تا تشعشعات سمی از او خارج شود ولی همچنین به چابکی فوق بشری و قدرت شلیک تار عنکبوتی از نوک انگشتانش دست یافت و اسم خودش را پسر عنکبوتی گذاشت.

 

192- بنجامین سیمونز (Benjamin Simmons)

بنجامین سیمونز (Benjamin Simmons)

اولین حضور در عالم كمیك: شماره 183 از کمیک Spectacular Spider-Man (UK) (مارس 2009)

در دنیای شماره 9411 شاهد بودیم که پسر بچه ای به نام بنجامین عاشق مردعنکبوتی دنیای خودش بود و به او در یکی از نبردهایش با هاب گابلین کمک کرد. مردعنکبوتی هم به نشانه ی قدردانی وب شوتر خودش را بهش هدیه داد و او هم در خواب و خیال خودش را پسر عنکبوتی فرض میکرد!

 

مهدی ترابی مهربانی 

All rights reserved © Spidey.ir 2023

 (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

معرفی مردان و زنان عنکبوتی در جهان های موازی مارول

10 حقیقت بسیار مهمی که باید درباره «آنیا کورازون» ملقب به «اسپایدر گرل» (SPIDER-GIRL) بدانید

كمیك های دنیای عنكبوتی به زبان فارسی ( كامل + لینك دانلود مستقیم)

10 حقیقت مهمی که باید درباره «اسپایدر بوی» (SPIDER-BOY) بدانید

كمیك های دنیای عنكبوتی به زبان فارسی ( كامل + لینك دانلود مستقیم)

20 لباس عجیب و غریب مرد عنکبوتی در دنیاهای مختلف! قسمت دوم

مرد عنكبوتی در دنیاهای دیگر!

رتبه بندی فرزندان پیتر پارکر در دنیای کمیک

آشنایی با «زن عنكبوتی»! (SPIDER-WOMAN)

رویداد "پایان دنیای عنکبوتی" (END OF SPIDER-VERSE) ترجمه شد + لینک دانلود

رتبه بندی زنان و دختران عنکبوتی در کمیک بوک های مارول

كمیك های دنیای عنكبوتی به زبان فارسی ( كامل + لینك دانلود مستقیم)

شماره آخر از سری جدید کمیک "دنیای عنکبوتی" (SPIDER-VERSE) ترجمه شد + لینک دانلود

معرفی «دختر عنكبوتی» (SPIDER-GIRL) !

10 پیتر پارکر در دنیاهای موازی که به مردعنکبوتی تبدیل نشدند!

10 حقیقت مهمی که باید درباره اسپایدر وومن (زن عنکبوتی) بدانید

شماره آخر از کمیک "نیروی عنکبوتی" (SPIDER-FORCE) ترجمه شد + لینک دانلود

15 مرد عنکبوتی دارک در دنیای کمیک! 

"سرگذشت كلون" – قسمت سوم: معرفی كلون های اسپایدرمن!

كشته شدگان دنیای عنکبوتی! - قسمت اول

كشته شدگان دنیای عنکبوتی! - قسمت دوم

معرفی سریال های مرد عنکبوتی در تلویزیون + لینك دانلود

کمیک "لبه قیامت عنکبوتی" (SPIDER-GEDDON) ترجمه شد

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

advanced spidey
#1 advanced spidey 1402-05-24 13:33
به به
پادشاه اسپایدرمن ها شما هستید!
از ظاهر وی (v) خیلی خوشم اومد .
خدا می‌دونه چقدر دوست داشتم برم تو دنیای اصلی سلیم رو خفه کنم بخاطر اینکه وقتی کمیک های مایلز رو میخوندم خیلی رو اعصابم بود این یارو!
نمی‌دونم چرا شیپ بوی منو یاد کاراکترwooly تو Amanda adventurer انداخت
و یه سوال داشتم راسته که بلاد اسپایدر تو رمان اسپایدرمن ps4 حضور داشته؟
نقل قول کردن
mtm
#2 mtm 1402-05-24 14:50
به نقل از advanced spidey:

و یه سوال داشتم راسته که بلاد اسپایدر تو رمان اسپایدرمن ps4 حضور داشته؟

بله
spidey.ir/.../...
نقل قول کردن
advanced spidey
#3 advanced spidey 1402-05-24 15:20
به نقل از mtm:
به نقل از advanced spidey:

و یه سوال داشتم راسته که بلاد اسپایدر تو رمان اسپایدرمن ps4 حضور داشته؟

بله
spidey.ir/.../...

عحبا .
هر سوالی می‌پرسیم یه لینک پرت میکنین تو صورتمون
بخاطر همینه میگم بهترین سایت اسپایدرمن اینجاس!
نقل قول کردن
AMERETAT
#4 AMERETAT 1402-05-25 08:58
واقعا کار هرکسی نیست که بیاد 188 تا اسپایدرمن رو در چهار قسمت توضیح بده
یه خسته نباشید بهتون میگم به بزرگی همین مقالات
فقط یه سوال داشتم: اسکارلت اسپایدرز دقیقا کدوم طرفی هستن؟ توی مقاله نوشتید که دارن با جرم و جنایت مبارزه می کنن ولی خب کی اونارو خلق کرد؟ و بعدش چرا دست تسک مستر که خودش یه ویلن هست برای آموزش افتادن؟
نقل قول کردن
Armin_Marvel
#5 Armin_Marvel 1402-06-01 01:42
سلام
اول یه خسته نباشید گرم بهتون با این مقاله ۱۸۸ تا اسپایدی واقعا زیاده.
تو این مقاله با اسپایدی های جالبی آشنا شدم.
مورد آخر،۱۶۲،۱۴۹ ۱۴۳ برام جالب بودن :-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید