10 حقیقت مهمی که باید درباره «استگران» (Stegron) بدانید

حقیقت-فکت-فکتس-بیوگرافی-تاریخچه-معرفی-شخصیت-وینسنت-استگران-استگرون-استگرن-stegron-facts-مرد-دایناسوری-دایناسور-من-dinosaur-man-دشمن-مردعنکبوتی-اسپایدرمن

امروز میخواهیم یکی از دشمنان مردعنکبوتی که زیاد مطرح نیست و جدیش نمیگیرن ولی یه جورایی باحاله رو خدمتتون معرفی کنیم.

مقدمه: «وینسنت استگران» ملقب به «مرد دایناسوری» از دشمنان قدیمی مردعنکبوتی به حساب میاد که در سال 1974 و در شماره 19 از سری نخست کمیک بوک های Marvel Team-Up خلق شد (بدست نویسنده ای به نام «لین وین» و طراحی به نام «گیل کین»). او هم مثل بسیاری از دشمنان کلاسیک مردعنکبوتی، تِم حیوانی داره و شبیه به یک دایناسور از نوع استگوسور هستش (نوعی از دایناسورهای دسته استگوسوریدهای زره‌پوست که در دورهٔ ژوراسیک پسین در غرب آمریکای شمالی کنونی زندگی می‌کرده‌اند) . ما قبلا در این مقاله او را به عنوان یکی از "دشمنان بیخود" اسپایدرمن معرفی کرده بودیم چون هرگز تهدید چندان جدی علیه او نبوده و یه جورایی کسی او را چندان جدی نمیگیره (جالبه که تاکنون استگران خارج از دنیای کمیک حتی در دنیای انیمیشن حضور نداشته و فقط در یک بازی به نام Avengers Alliance که سال 2013 برای شبکه های مجازی عرضه شد، حاضر بوده! عکسش اینجاست). اما باید قبول کرد که ظاهر جالبی داره و حضور نسبتا زیادی هم در داستان های اسپایدرمن داشته. ضمنا، سایت WhatCulture در مقاله "دشمنان استفاده نشده مردعنکبوتی که میتوانند در دنیای سینمایی مارول عالی باشند" از استگران در رتبه ی 6 استفاده کرد. سال 2020 هم سایت CBR او را در رتبه پنجم مقاله "10 دشمن حیوانی و عجیب از کمیک های مارول که دوست داریم در MCU ببینیم" قرار داد. پس لازمه که باهاش آشنا بشید.

 

1- اولین حضور در دنیای کمیک

اولین حضور در دنیای کمیک استگران

در بخش مقدمه گفتیم که استگران در شماره 19 از سری "مارول تیم آپ" خلق شد. در این سری اغلب مردعنکبوتی در هر شماره با یکی دیگر از قهرمانان مارول علیه تهدیدی مشترک همکاری میکرد. در این شماره هم او به سرزمینی ماقبل تاریخ که دایناسورها در آن حضور دارند و تحت عنوان "سرزمین وحشی ها" (Savage Land) شناخته میشه، رفت (برای آشنایی با این سرزمین، به این مقاله رجوع کنید). او در آنجا با یکی از قهرمانان قدیمی مارول به نام «کِیزار» (Ka-Zar) علیه استگران جنگید (کیزار در این مقاله معرفی شده). البته سرگذشت استگران در این کمیک به طور غیرطبیعی روایت شد. یعنی ما در واقع اصلا origin استگران را ندیدیم بلکه به صورت فلش بک و از زبان «دکتر کانرز» ملقب به «لیزارد» با او آشنا شدیم! (کانرز با مردعنکبوتی تماس گرفت تا در یافتن دستیارش کمکش کنه).

دکی کانرز اسپایدرمن

به همین دلیل تصویری از وینسنت استگران در هیبت انسانی خودش که به دایناسور تبدیل میشه در این کمیک نبود! و فقط به صورت فلش بک و از زبان کانرز دیدیم که با چتر نجات در سرزمین وحشی ها فرود آمده:

در هر حال، کانرز اینچنین گفت که چند ماه یک دستیار داشته به نام وینسنت استگران که با هم داشتند روی پروژه ای برای سازمان شیلد کار میکردند. این پروژه درباره بازتولید سلولی بود و آنها روی بافت دایناسوری که کیزار به شیلد داده بود کار میکردند. تا اینکه وینسنت شیفته آزمایشات دایناسوری شد و تنها نمونه از دی ان ای (DNA) را دزدید و به سرزمین وحشی ها رفت و آن را در آزمایشی شبیه به تبدیل شدن کانرز به لیزارد، به خودش تزریق کرد و به دایناسور تبدیل شد و در آنجا میتونست به دایناسورهای دیگه فرمان بده. طبیعی هستش که مردعنکبوتی با کیزار همکاری کردن و با استگران و ارتشش جنگیدند:

کیزار مردعنکبوتی

مردعنکبوتی سرزمین وحشی ها

در شماره بعد (شماره 20 از Marvel Team-Up) استگران به همراه دایناسورهای خودش به شهر نیویورک رفت و این بار مردعنکبوتی با پلنگ سیاه تیم آپ کرد و با استگران و دایناسورهاش مبارزه کردند:

دایناسور در شهر

در نهایت وقتی استگران میخواست با یک پتروداکتیل (پرنده - خزنده ی بالدار) فرار کنه مردعنکبوتی بهش ضربه زد و او هم درون آب افتاد و غرق شد (اینجا معلوم شد که استگران شنا بلد نیست!).

 

2- استگران شروع کرد به زنده کردن اسکلت دایناسورها!

مدتی بعد استگران در شماره های 165 و 166 از کمیک های "مردعنکبوتی شگفت انگیز" دوباره برگشت. دکتر کانرز هم در این کمیک ها حاضر بود (استگران و لیزارد گاهی در داستان های مشترک دیده میشوند). استگران به نیویورک برگشت و پسر کانرز (بیلی) رو گروگان گرفت و اینجوری مجبورش کرد باهاش همکاری کنه. سپس دیدیم که با سلاحی که اشعه ی موسوم به Retro Generation شلیک میکرد داره در موزه ی تاریخ طبیعی، اسکلت دایناسورها را زنده میکنه تا باهاشون بر دنیا حمکرانی کنه!

 استگرون کمیک

خب معلومه که سر و کله مردعنکبوتی پیداش شد و با استگران و دایناسورهای اسکلتی او جنگید:

مردعنکبوتی اسکلت

اسپایدرمن استگران

این وسط کانرز هم به لیزارد تبدیل و با استگران درگیر شد (مردعنکبوتی سعی کرد دعوای اونا رو خاتمه بده):

لیزارد استگران

در نهایت چون همه ی این اتفاقات در ماه دسامبر که فصل سرماست رخ میداد استگران شکست خورد. چون او هم مثل همه ی خزندگان نسبت به هوای سرد نقطه ضعف داره و برف و بوران او را ضعیف کرد و زیر یخ ها مدفون شد:

استگران برف

 

3- حضور در داستان "دشمنان مرگبار اسپایدرمن"

تا چند سال خبری از استگران در دنیای کمیک نبود تا اینکه سرانجام در سال 1993 و در کمیک 4 قسمتی "دشمنان مرگبار اسپایدرمن" (Lethal foes of Spider-Man) او را دیدیم.

حضور در داستان "دشمنان مرگبار اسپایدرمن"

در این کمیک شاهد اتحادی بین برخی از دشمنان اسپایدرمن مثل دکتر اختاپوس، راینو، بومرنگ، مرد زنبوری، بیتل، والچر و ... بودیم. همچنین متوجه شدیم استگران به حالت انسانی خودش برگشته و یک بی خانمان شده که در پارک زندگی میکنه تا اینکه شلیک اشتباهی "هسته ای" بهش اصابت میکنه و دوباره به حالت دایناسوری خودش برمیگرده!

استگران کمیک

استگرون

او میخواست سلاح هسته ای رو برای خودش برداره تا دوباره ارتش دایناسوری تشکیل بده و ... ولی موفق نشد.

 

4- نبرد با تاندراسترایک و پلنگ سیاه

دو سال بعد شاهد حضور غیرمنتظره استگران در شماره 20 از کمیک "تاندر استرایک" (Thunderstrike) بودیم. همانطور که در این مقاله گفته بودیم، «اریک مسترسون» فردی بود که به طور مقطعی جانشین ثور شده بود و به خودش و کمیک هاش لقب «تاندراسترایک» داده بودند. در یک شماره از سری اختصاصی او، شاهد بودیم که استگران که بیش از هر زمان دیگری به حالت وحشی و حیوانی در آمده بود، سعی کرد تا هر جور شده خودش را به "سرزمین وحشی ها" برساند و سر از یک مرکز تحقیقاتی شیلد در قطب جنوب درآورده بود و داشت دانشمندان شیلد را در آنجا میکشت. تاندراسترایک به همراه پلنگ سیاه و بلک ویدو به درخواست کمک این مرکز پاسخ دادند و در سپس شاهد مبارزه بین استگران با تاندراسترایک و پلنگ سیاه بودیم:

تاندراسترایک

در نهایت استگران در حالی که چیزی نمانده بود خودش را به "سرزمین وحشی ها" برساند در سرمای شدید قطبی زمین گیر شد.

 

5- او چند بار با شرکت "راکسان" جنگیده

راکسان استگران

همانطور که در اینجا گفته شده، کلا در دنیای کمیک یا سینما، "راکسان" (Roxxon) را به عنوان یک شرکت بزرگ که در عرصه نفت و انرژی فعالیت میکنه ولی سود خودش را از روش ها و کارهای تبهکارانه و غیر قانونی و مضر برای محیط زیست به دست میاره میشناسند. چند بار در دنیای کمیک دیده شده که این شرکت خبیث در "سرزمین وحشی ها" دست به حفاری های غیرقانونی و سودجویانه برای دست یافتن به منابع مختلف همچون فلز "ویبرانیوم" زده و استگران هم به همین دلیل با راکسان جنگیده.

یعنی دیده شده که او با قهرمانانی مثل کیزار و مردعنکبوتی علیه راکسان متحد شده.

 

6- او یک بار باعث شد دوستان و دشمنان مردعنکبوتی حالتی وحشی پیدا کنند

در شماره های 23 تا 27 از سری دوم کمیک های Sensational Spider-Man که در فاصله بین سالهای 2006 تا 2007 منتشر شدند، داستانی چاپ شد تحت عنوان "مهلک" (Feral) که در آن ابتدا حیوانات و سپس یک سری از دشمنان مردعنکبوتی مثل شخصیت هایی مثل ورمین، مَن وُلف، لیزارد، والچر و ... که تِم حیوانی دارند دچار حالت های خشن و وحشی شدند.

والچر مردعنکبوتی

سپس خود اسپایدرمن و برخی دوستانش مثل گربه سیاه و پوما هم دچار چنین حالتی شدند و انگار میخواستند دیگران را بکشند ولی اسپایدرمن تونست کنترل خودش رو حفظ کنه.

اسپایدرمن وحشی

تا اینکه معلوم شد همه چی زیر سر استگران بوده چون مدتی پیش وقتی به حالت انسانی خودش در آمده بود و در مدار قطب شمال سفر میکرد به یک تکه سنگی از یه سیارک به نام "سنگ زندگی" (Rock of Life) برخورد کرد که تشعشعات آن باعث میشد تکامل معکوس بشه و انسان ها را به شکل بدوی و وحشی خودشون برگردونه.

سنگ زندگی

او سنگ را با خودش به نیویورک برد تا باهاش مردم شهر را به حالت خزنده دربیاره ولی در نهایت اسپایدرمن که آن موقع لباس پیشرفته "آیرون اسپایدر" را بر تن داشت باهاش جنگید و شکستش داد:

جنگ اسپایدرمن استگرون

نبرد مردعنکبوتی دایناسور

شما میتونید این داستان را به طور کامل و با ترجمه فارسی در اینجا بخونید.

 

7- او با «سارون» همکاری کرده

او با «سارون» همکاری کرده

«سارون» (Sauron) یکی از خبیث های معروف کمیک های ایکس من است که سال 1969 و در شماره 59 از کمیک X-men خلق شد و میشه گفت خصوصیات خون آشام ها رو داره ولی یک خون آشام تمام عیار نیست! نام اصلی اش دکتر «کارل لایکوس» (Karl Lykos) است. او توسط یک سری خزندگان بال‌دار جهش یافته گاز گرفته و به نوعی خون آشامی تبدیل شد که به جای خون از انرژی دیگران تغذیه میکنه و میتونه با برقراری تماس انرژی درونی دیگران را جذب کنه! اگر هم انرژی درونی جهش یافته ها را به خودش جذب کنه تبدیل میشه به نوعی خزنده بالدار ماقبل تاریخ به نام Pteranodon. سارون معمولا در "سرزمین وحشی ها" دیده میشه. پس طبیعی هستش که با استگران هم ملاقات کرده باشه! به همین دلیل، در دو قسمت ابتدایی کمیک باحال "مردعنکبوتی و ایکس من" (که اینجا ترجمه شده) دیدیم که آنها با هم همکاری کردند و حتی استگران از سارون یاد گرفته بود چطور از انرژی دیگران تغذیه کنه! اما آخر سر با هم اختلاف پیدا کردند و با هم دعواشون شد!

 

8- حضور در کمیک های زن عنکبوتی و عضویت در گروه "9 ضد عنکبوت"

اخیرا و در سری اختصاصی جدید کمیک های "زن عنکبوتی" (Spider-Woman) شاهد حضور استگران بودیم (خبر خوب اینه که کل این سری در اینجا به فارسی ترجمه شده). ابتدا در شماره 8 دیدیم که از زندان آزاد شده و انگار میخواد شخصیت خوبی باشه:

زن عنکبوتی - استگران

ولی جسیکا درو (زن عنکبوتی) و یکی از دشمنانش به نام «اوکتاویا ورمیس» رفتن سراغش چون یکی از نمونه های قدیمی آزمایشی دکتر کانرز را ازش میخواستن. سپس در سه شماره پایانی شاهد بودیم که اوکتاویا (که خودشم به یک حالت دایناسوری تبدیل شده بود) گروهی تشکیل داد به نام "9 ضد عنکبوتی" (Anti-Arach9) که از خبیث های درب و داغونی مثل «برادران گریم»، «رز روشی»، «آترنام»، «لیدی بولزآی»، برادران تولیدویی» و ... تشکیل شده بود و استگران هم عضوش بود.

گروه 9 ضد عنکبوت

اعضای این گروه ادعا میکردند که بیشترین نفرت را از زن عنکبوتی دارند و البته که دست آخر از او شکست خوردند. توصیه میشه حتما این ماجرا را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید چون بسیار جذاب و خلاقانه است و اکشن فوق العاده ای داره که طراحیش خیلی قشنگه.

 

9- عضویت در گروه "شش وحشی"

سپس در کمیک بوک های "مری جین شگفت انگیز" که در اینجا ترجمه شده اند شاهد بودیم که "شش وحشی" و استگرون به لوکیشن فیلمبرداری که «کوئنتین بک» (میستریو) حمله کردن و شکست خوردند:

شش وحشی - استگرون

 

10- استگران دنیای شماره 19919

دنیای شماره 19919 مارول مربوط به داستان معروف "جزیره عنکبوتی" میشود که سال 2015 و به عنوان یکی از عناوین فرعی رویداد "جنگ های پنهان" منتشر شد که اینجا به طور کامل ترجمه شده.

استگران دنیای شماره 19919

استگران تحت کنترل «ملکه عنکبوتی» قرار داشت ولی آزاد شد و به گروه مقاومت پیوست. او سپس سلاح معروف خودش که اسکلت دایناسورها رو زنده میکرد ساخت و باهاش به موزه رفت و دایناسورها را زنده کرد تا حواس ارتش ملکه عنکبوتی رو پرت کنه تا بقیه گروه مقاومت بتونن حمله ی اصلی رو انجام بدن:

کامیک استگران

در نهایت استگران و دایناسورهاش ملکه عنکبوتی رو خوردن:

استگران ملکه عنکبوتی

در پایان داستان هم دیدیم که او به گروه جدید اونجرز ملحق شده. داستانش رو اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2023

     (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

10 حقیقت مهمی که باید درباره «مرد زنبوری» (SWARM) بدانید

رتبه بندی عجیب و غریب ترین دشمنان مردعنکبوتی!

15 ابرخبیثی که اسم ضایع دارند!

بی مصرف ترین ابرقهرمانان کمیک بوکی!

شماره آخر کمیک جزیره عنکبوتی (SPIDER-ISLAND) ترجمه شد + لینک دانلود

مزخرف ترین شخصیت های دنیای کمیک بوک

بیخود ترين دشمنان مرد عنكبوتی !

بدترین لباس های ابرشروران (SUPERVILLAINS) در دنیای کمیک

شماره آخر از کمیک "مرد عنکبوتی: مهلک" (SENSATIONAL SPIDER-MAN: FERAL) ترجمه شد + لینک دانلود

کمیک "مری جین شگفت انگیز" (THE AMAZING MARY JANE) ترجمه شد + لینک دانلود

شماره آخر کمیک SPIDER-MAN & X-MEN ترجمه شد + لینک دانلود مستقیم

10 شرکت بزرگ خبیث برتر دنیای کمیک!

معرفی تمام نسخه‌ های شش خبیث در دنیای کمیک

10 حقیقت مهمی که باید درباره "لیزارد" (LIZARD) بدانید

شماره آخر از سری جدید کمیک بوک "زن عنکبوتی" (SPIDER-WOMAN) ترجمه شد + لینک دانلود

10 خون آشام (VAMPIRE) برتر دنیای کمیک بوک

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

AmirhoseinJafari2005
#1 AmirhoseinJafari2005 1402-07-03 02:46
سلام و خسته نباشید خدمت آقای ترابی. مقاله فوق العاده ای بود. هیچ شناختی از این شخصیت نداشتم. خیلی ممنون.
نقل قول کردن
نینجای یخی
#2 نینجای یخی 1402-07-03 09:46
وای اقای ترابی ، خیلی باحالی ! من فقط میدونستم استگران یه چیزیه دایناسوری ! خوبی دیگه مقاله این بود مه کلی کمیک معرفی کرد
نقل قول کردن
Haj Peter
#3 Haj Peter 1402-07-03 15:27
خدا قوت، راستی اقای ترابی نظرتون درمورد کمیک مرد عنکبوتی مهلک چیه؟
نقل قول کردن
نراتزوری
#4 نراتزوری 1402-07-04 04:02
سلام آقای ترابی، خیلی مقاله فوق العاده ای بود. ممنون
نقل قول کردن
mtm
#5 mtm 1402-07-05 08:43
به نقل از Haj Peter:
خدا قوت، راستی اقای ترابی نظرتون درمورد کمیک مرد عنکبوتی مهلک چیه؟

کمیکش متوسطه.
نقل قول کردن
AMERETAT83
#6 AMERETAT83 1402-07-05 13:47
تشکر بابت این مقاله‌ی مفید
من به جرئت میگم نود و نه درصد اطلاعت کمیکی‌م رو از همین دست مقالات شما به دست آوردم
مطمئنم که تنها هم نیستم و خیلیا با این مقالات بیشتر به دنیای کمیک وارد شدن
درکل شما خیلی حق به گردن جامعه‌ی کمیک بوکی ایران دارید
خداقوت :-)
نقل قول کردن
Vibranium Man
#7 Vibranium Man 1402-07-05 19:46
تشکر بابت مقاله.
من داستان "جزیره عنکبوت" رو خونده بودم و برام سوال بود استگرن دقیقا اریجینش چیه و این مقاله برام خیلی مفید واقع شد :-)
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

کمیک هویت آزبورن

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

50

تاپ 20 - سایت spidey.ir

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

15

16

اسپایدرمن در تلویزیون

21

31

36

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

25

40

39

24

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

23

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

35

48

46

45

37