ایستراگ (Easter Egg) ها، ارجاعات، اشارات و نکات پنهان بازی "مردعنکبوتی 2" (Marvel's Spider-Man 2)

ایستراگ-easter-egg-ها،-ارجاعات-و-نکات-پنهان-بازی-مردعنکبوتی-2-marvel-s-spider-man-2-ایسترگ-مخفی-اشارات-اسپایدرمن-2-رازها-اسرار-مایلز-مورالز-پیتر-پارکر-مورالس-مرالز-miles-morales

به روز رسانی (آپدیت): 17 ایستراگ جدید به مقاله اضافه شد. برخی از ایستراگ های قبلی هم از نظر تصاویر و محتوا تکمیل تر شدند.

اگر ایستراگ های مربوط به بازی قبلی را نخوانده اید حتما به اینجا بروید. ایستراگ های بازی اختصاصی مایلز مورالز را هم در اینجا بخوانید. این مقاله هم خوندنش توصیه میشه. همچنین میتونید نقد سایت ما برای این بازی را در اینجا بخونید.

مقدمه: اینسامنیاک گیمز شرکتی است که به قراردادن نکات مخفی در بازی هایش شهرت دارد. از سوی دیگر، این شرکت با ساخت بازی های اسپایدرمن نشان داده که تاریخچه غنی این شخصیت در مدیوم های مختلف احترام زیادی قائل است و از این رو ادای احترام و اشارات زیادی به میراث بزرگ مردعنکبوتی در بازی های این شرکت یافت میشود. Marvel's Spider-Man 2 نیز قطعا از این قاعده مستثنی نیست و در این مقاله قراره به ایستراگ (Easter Egg) ها، ارجاعات، اشارات و نکات پنهان این بازی شگفت انگیز اشاره کنیم.

نکته مهم شماره 1: دنیای بازی برخلاف دنیای سینما یا انیمیشن از گستردگی بیشتری برخوردار است و به همین دلیل نمیتوان امیدوار بود که بتوان تمام نکات مخفی بازی را در مدت زمانی محدود پیدا کرد. لذا این مقاله هم به احتمال زیاد به مرور به روز رسانی میشود تا کامل تر شود.

نکته مهم شماره 2: یک سری از ایستراگ ها هم هستند که مربوط به مکان ها یا بناهایی میشوند که در بازی قبلی هم بودند و در اینجا هم تکرار شده اند. مثلا پوستر مربوط به مسابقه کشتی کج مردعنکبوتی با کراشر هوگان که در اتاق پیتر پارکر دیده میشه و در بازی قبلی هم بود:

یا مثلا ساختمان های مربوط به "اداره کنترل خسارات" (Damage Control)، برج اونجرز، سفارت سیمکاریا، سفارت واکاندا، ساختمان های متعلق به شرکت رَند، راکسان، خانه ی دکتر استرنج و ...

یا مثلا اون مجسمه سگ "نا انسان ها" که تو بازی های قبل بود و هنوزم تو شهره و ...:

یا مثلا ایستراگ باحال مربوط به همسایگان مایلز در بازی مایلز بود و در این بازی هست (مورد شماره 3 در این مقاله را بخوانید):

خلاصه اینکه همه ی اینها در بازی های قبلی هم بودند و من مایل نیستم در این مقاله ایستراگ تکراری کار کنم. در نتیجه ازتون دعوت میکنم اگر تا به حال نخوانده اید به مقالات ایستراگ بازی های قبلی در اینجا و اینجا مراجعه کنید تا همشون رو بخونید.

نکته مهم شماره 3: همچنین نکات زیادی درباره ی لباس های قابل باز شدن در این بازی هست که ترجیح میدهم بهشون اشاره نکنم چون قبلا در یک مقاله ی مجزا به همشون اشاره شده. پس خیلی راحت میتونید ایستراگ های مربوط به لباس های بازی را به طور کامل در اینجا بخونید. خُب، پس از این مقدمه ی نسبتا طولانی حالا بریم به سراغ معرفی ایستراگ های جذاب این بازی!

 

1- پیتر پارکرِ معلم!

پیتر پارکر معلم

در ابتدای بازی مشاهده میکنیم که پیتر پارکر در آکادمی بروکلین ویژنز که مایلز مورالز در آن تحصیل میکنه، مشغول به تدریس شده که ناگهان متوجه میشوند مردشنی در بازی دست به طغیان زده و با مایلز میرن به سراغش و اینجوری پیتر مجبور میشه کلاس رو وِل کنه و در نهایت شغلش رو از دست میده (بروکلین ویژنز هم نوعی ایستراگ به حساب میاد چون از دنیای کمیک گرفته شده و اگه یادتون باشه در مقاله معرفی ایستراگ های بازی "مایلز مورالز" بهش اشاره کردیم. در اینجا).

در بازی قبلی هم اشاره شد که پیتر در دانشگاه "امپایر استیت"، به عنوان دستیار آموزشی یا "کمک استاد"  (Teaching Assistant) مشغول بوده چون در یکی از کوله پشتی های پیتر پارکر که در سطح شهر پخش شده بودند کارتی را پیدا کردیم که این موضوع را تایید میکرد:

دانشگاه امپایر استیت هم یه جور ایستراگ هست چون در دنیای کمیک هم وجود داره و دانشگاه محل تحصیل بود. این مقاله را بخونید تا باهاش آشنا بشید.

امپایر استیت

تدریس کردن پیتر در مدرسه یا مراکز آموزشی از دنیای کمیک گرفته شده. پیتر پارکر اولین بار در دهه 70 میلادی و وقتی در دانشگاه "امپایر استیت" درس میخوند وارد حرفه ی تدریس شد. در واقع در سری کمیک های Spectacular Spider-Man شاهد بودیم که او شغلی به عنوان یک "دستیار آموزشی" در دانشگاه خودش پیدا کرد:

پیتر پارکر استاد دانشگاه

و همانطور که در این مقاله گفته شده، پیتر پارکر در اقدامی جالب و در زمانی که آقای «استرازینسکی» نویسنده کمیک های مرد عنکبوتی بود، به عنوان معلم علوم دبیرستان مشغول به کار شد و جالب اینکه در همان دبیرستانی شروع به تدریس کرد که خودش قبلاً در آنجا درس خوانده بود، یعنی "دبیرستان میدتاون".

پیتر پارکر معلم مدرسه

این شغل بهش اجازه میداد تا در کنار مبارزه با جرم و جنایت به یک حرفه آرام و بی دردسر مشغول باشد. «فلش تامپسون»، دوست، قلدر، و همکلاسی سابق پیتر نیز در دبیرستان به مربیگری فوتبال پرداخت. گرچه، خیلی از دانش آموزانش از مصدومیت های متوالی اش شکایت داشتند، پیتر تا وقتی که در داستان Civil War خود را به عنوان مرد عنکبوتی برای همگان معرفی کرد، در حال تلاش برای حفظ مسئولیت هایش به عنوان معلم و ابرقهرمان بود.

اسپایدرمن معلم

همچنین پس از وقایع رویداد Schism، «ولورین» و جمعی از اعضای افراد-X ، مؤسسۀ اگزاویر را تحت نام «مدرسۀ آموزش عالیِ جین گری» احیاء کردند. (این نام را به افتخار نخستین شاگرد پروفسور اگزاویر یعنی جین گری انتخاب کردند.) پس از مرگ ولورین، اسپایدرمن به عنوان معلم به این مؤسسه پیوست. چیزی که این تجربه را منحصربه‌فرد می‌کرد این بود که اسپایدرمن باید به جای درس‌های عادی، به شاگردهایش راه و رسم ابرقهرمان بودن را یاد می‌داد. به هر حال تعاملات اسپایدرمن با شاگردهای جهش‌یافتۀ تخس‌اش (!) جالب و فان از کار در آمد. شما می‌توانید ماجراهای اسپایدرمن در مدرسۀ آموزش عالیِ جین گری را در سری «اسپایدرمن و افراد-X» بخوانید. در ضمن حتما در اینجا این داستان معرکه را که مربوط میشه به دورانی که پیتر در دبیرستان سابق خودش تدریس میکرد را بخوانید.

 

2- آقای سومیدا

در ابتدای بازی و از طریق دیالوگی بین مایلز و گنکی، متوجه میشویم که مایلز برای نوشتن مقاله خودش به کمک یکی از معلمین به نام «سومیدا» (Sumida) نیاز داره و دلش شور میزنه که آیا سومیدا هنوز تو مدرسه است یا نه (البته آخرش هم دیر میرسه و متوجه میشه سومیدا رفته تعطیلات!):

سومیدا

در دنیای کمیک هم این شخصیت را داریم که به نظر میاد اصلیتی ژاپنی داره و در کمیک های مایلز مورالز که اینجا ترجمه شده اند دیدیم که معلم انشاء و داستان نویسی مایلز است.

اقای سومیدا

 

3- مردشنی

اولین باس فایت بازی که فوق العاده هم هست مربوط میشه به مردشنی.

جثه بزرگ او ما رو یه یاد فیلم "مرد عنکبوتی 3" (اونجایی که در بخش انتهایی با ونوم همکاری میکنه) یا بازی "دنیاهای از هم‌گسیخته" میندازه:

و البته در دنیای کمیک هم سابقه داشته که بسیار غول بزرگ به تصویر کشیده بشه (مثل همون موقعی که با «هایدرو من» ترکیب شد):

 

4- سوتی که سازندگان بازی درباره ی مردشنی دادند!

اگر یادتون باشه در بازی اول یک محفظه ای را در داخل یکی از کوله پشتی های پیتر پیدا کردیم که پیتر با دیدنش گفت که مردشنی داخل اون گیر افتاده!

سوتی مردشنی

ولی در بازی توضیح داده نمیشه که مردشنی چطور از اون محفظه تونسته فرار کنه که الان در سطح شهر دست به خرابکاری زده! آقای «برایان انتهار» به عنوان مغز متفکر بازی در مصاحبه ای با یکی از سایت های اینترنتی قبول کرد که سوتی داده اند و باید در بازی توضیح میدادن که مردشنی چطور تونسته خودش رو آزاد کنه.

 

5- تکثیر شدن مردشنی

هنگام مبارزه با مردشنی متوجه میشویم که میتونه از خودش نسخه های کوچک تر تولید کنه. این قابلیت او از دنیای کمیک گرفته شده.

نسخه های متعدد  مرد شنی

در داستان Spider-Man: The Gauntlet شاهد بودیم که اسپایدرمن در حال تحقیق درباره یک سری قتل هستش و البته درباره دختری که مفقود شده به نام کیمیا که در مورد بعدی بهش اشاره خواهم کرد که دختر مرد شنیه هستش (مادر کیمیا هم یکی از قربانیان این قتل ها بود). بررسی های اسپایدرمن او را نزد مرد شنی میرسونه و میفهمه او مدتیه با کیمیا در ساحل"جزیره فرمانداران" زندگی میکنه (جزیره فرمانداران نام جزیره ای در خلیج بالای نیویورک که در حدود نیم مایلی نوک جنوبی جزیره منهتن قرار گرفته است و به وسیله کانال باترمیلک از بروکلین جدا شده است). وقتی او با مرد شنی روبرو میشه در کمال تعجب متوجه میشه که قدرت جدیدی به دست آورده و میتونه از خودش نسخه های متعددی تولید کنه که هر کدام شخصیت خاص خودشون رو دارند و ادعا میکنند مرتکب اون قتل ها شده اند و این مساله مرد شنی رو شوکه کرد!

 

6- دختر مردشنی

 وقتی در بازی ماموریت های فرعی مربوط به کریستال های برجای مانده از مردشنی را انجام میدهیم ازمون درخواستی میکنه که در قالب مردعنکبوتی یکی از مجسمه هاش رو به نزد دخترش به نام «کیمیا» ببریم و بهش تحویل بدیم تا باباش رو به یاد بیاره (مردشنی از همسرش جدا شده و ظاهرا اجازه نداره دخترش رو ببینه). مردعنکبوتی هم این کار رو میکنه و در لحظه ای احساسی میبینیم که مجسمه باباش رو دم در خونه شون میذاره و از دور میبینیم که کیمیا میاد و اون رو ور میداره:

در دنیای کمیک هم مردشنی دختری به همین نام دارد:

کیمیا دختر مردشنی

در واقع، پس از آنکه در فیلم "مرد عنکبوتی 3" شاهد بودیم که مرد شنی دختر بیماری دارد به نام «پنی مارکو» که به خاطر تامین هزینه های درمانی او دست به خلاف میزده است، مارول تصمیم گرفت در اوایل سال 2010 و در شماره 615 از "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" از دختر او در دنیای کمیک نیز رونمایی کند! نام این دختر «کیمیا آلاواردو» (Keemia Alavardo) بود که معلوم نبود چرا اسمی ایرانی دارد! (البته آن موقع نویسنده "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" آقای «فرد ون لنتی» بود که یک بار دیگر هم از یک شخصیت ایرانی در داستان های مرد عنکبوتی استفاده کرده بود! و جالبه که اگه به صفحه Keemia Alavardo در سایت marvel.fandom.com مراجعه کنید در انتهای صفحه نوشته "کیمیا یک نام فارسی و به معنای Alchemy است"). در هر حال مرد شنی خبر نداشت که دختر دارد و وقتی خبردار شد او را به ساحل برد و یک قلعه شنی بزرگ برایش ساخت تا مثل یک پرنسس در آن زندگی کنه. در نهایت اتفاقاتی افتاد که در مورد بعدی بهش اشاره میکنم و اسپایدرمن کیمیا را نجات داد و او در نهایت به یک پدر و مادر خوانده تحویل داده شد. بعدش مرد شنی دوباره به شش خبیث ملحق شد و دکتر اختاپوس بهش قول داد دخترش رو برمیگردونه که در نهایت موفق به انجام این کار نشد.

 

7- لباس مرد شنی

وقتی مردشنی شکست میخوره و با هواپیما او را به زندان برمیگردانند، میشه او را در هیبت انسانی خودش (فلینت مارکو») مشاهده کرد. او برخلاف دنیای کمیک، یک کاپشن بر تن داره ولی اگر خوب دقت کنید زیر کاپشن همون پیراهن معروف راه راه دنیای کمیک رو بر تن داره که در فیلم "اسپایدرمن 3" هم بر تن داشت!

لباس مردشنی

 

8- بورسیه "رَند" برای گنکی

در قسمت مقدمه خدمتتون عرض کردم که یک سری ایستراگ ها از بازی های قبلی در این بازی تکرار میشه که من اونها را تکرار نمیکنم. یکی از این ایستراگ ها مربوط به شرکت "رند" (Rand) میشه که ساختمانش را در قسمت اول در سطح شهر داشتیم و در قسمت دوم هم هست:

و خب حتما میدونید که این شرکت متعلق به دنی رند هستش که در دنیای کمیک با لقب «آیرون فیست» شناخته میشه:

ایرون فیست

همچنین در این بازی و درست قبل از اینکه پیتر توسط مدیر مدرسه اخراج بشه (چون کلاس درسش رو ترک کرد تا بره با مردشنی بجنگه)، گنکی به مایلز میگه که بورسیه شرکت رند رو به دست آورده:

 

9- سوپر اسلینگ شات (Super Slingshot)

سیستم تاب خوردن در سطح شهر (web-swinging) در بازی های قبلی عالی بود ولی به مرور انگار کمی کُند به نظرمون اومد. یعنی اکثر گیمرها بر این عقیده بودند که کاش بشه رو در قسمت دوم سریع تر کرد و اینسامنیاک به عنوان استودیوی سازنده نشون میده که به حرف هوادارا گوش داده. چون مردان عنکبوتی از یک سیستمی تحت عنوان super slingshot استفاده میکنند تا با تار زدن به دو میله ی موازی و عقب رفتن مثل یک تیرکمان خودشان را رها کنند!

بارها و بارها در دنیای کمیک یا انیمیشن های ساخته شده از روی مرد عنکبوتی دیده ایم که او گاهی استفاده های بسیار خلاقانه ای از تار خود میکند و وسایل مختلفی مانند چتر نجات و... را با استفاده از آنها می ‌سازد که توصیه میکنیم این مقاله را بخوانید (و اولین آنها هم در شماره نخست از کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز رخ داد) یکی از این استفاده های خلاقانه را میتوان در جا به جایی سریع در سطح شهر پیدا کرد. یعنی مرد عنکبوتی با استفاده از تار های خود حالت قلاب مانندی را ایجاد کرده و به وسیله آن با شتاب زیادی خود را سمت به جلو منتقل میکند:

این حرکت با توجه به استفاده های متعددی که داشته بسیار معروف شده است. در فیلم "مردعنکبوتی 2" ساخته ی سم ریمی هم در نبرد اول با دکتر اختاپوس شاهد استفاده از این حرکت بودیم:

ایسترگ اسپایدرمن

همچنین در نبرد پایانی فیلم اول:

ایسترگ مردعنکبوتی

 

10- وِب وینگز (Web Wings) 

اینسامنیاک برای بالا بردن سرعت جا به جایی در سطح شهر از طریق تاب خوردن، سیستم web wings را هم در بازی قرار داده. یعنی نوعی بال در زیر بغل مردان عنکبوتی قرار داده که با استفاده از آن میتوان در هوا گلایدینگ انجام داد و شناور ماند:

مردعنکبوتی وب وینگ

علاقمندان به مرد عنکبوتی حتما میدانند که web wings سابقه ی طولانی در دنیای کمیک دارد:

اسپایدرمن لباس

(در این مقاله گفته شده که اولین بار کی و کجا از آنها استفاده شده. در دنیای سینما هم مردعنکبوتی در MCU این قابلیت رو داره:

البته شاید در دنیای کمیک جنبه ی تزیینی داشتند ولی در اینجا و در فیلم های مردعنکبوتی در دنیای سینمایی مارول کاملا کاربردی هستند و برای گلایدینگ به کار میروند.

 

11-ماشین عنکبوتی!

در یکی از دیالوگ هایی که در اوایل بازی میشنویم که مایلز به جاده و اینا اشاره میکنه و پیتر در پاسخ میگه: "این به نظر بهونه خوبی میاد برای اینکه بالاخره اون ماشین عنکبوتی را بسازیم":

- ماشین عنکبوتی!

ماشین عنکبوتی یا "اسپایدر موبیل" (Spider-Mobile) سابقه ی طولانی در کمیک‌های اسپایدرمن داره.

ماشین عنکبوتی - خودروی عنکبوتی - اسپایدر موبیل - spider mobile

همانطور که در این مقاله گفته بودیم، این ماشین در شماره 130 Amazing Spider-Man خلق شد. در این كمیك دیدیم كه شركت Corona Motors برای اینكه برای موتور جدید و غیر آلاینده خودش تبلیغ كنه به شركت تبلیغاتی Carter & Lombardo مراجعه كرد تا نزد اسپایدرمن برود و از او بخواهد ماشین عنكبوتی برای خودش  بسازد تا در ازاي آن پول خوبي دريافت كند. اسپایدرمن اولش این پیشنهاد رو رد كرد چون به نظرش خیلی احمقانه میرسید ولی بعدش چون خیلی به پول نیاز داشت قبول كرد. بنابراین با كمك دوستش جانی استورم، این ماشین رو ساخت و سپس رانندگی یاد گرفت.

 

12- مری جین

پیتر - هری و مری جین

 در پایان بخش DLC قسمت قبل، مری جین (به عنوان عشق اول و آخر پیتر پارکر) تصمیم گرفت به سیمکاریا (زادگاه سیلور سیبل) بره تا از جنگ در این کشور گزارش تهیه کنه. در کمیک مقدمه قسمت دوم که در اینجا براتون ترجمه ش کردیم، فهمیدیم که مری جین از ماموریت خارجی خودش در کشور "سیمکاریا" برگشته و کتابی هم در این باره نوشته که چندان فروش بالایی ندارن و قراره در روزنامه "دیلی بیوگل" که بار دیگر آقای «جیمسون» را به عنوان ناشر خودش میبینه، کار کنه.

کمیک بازی اسپایدرمن 2

او همچنین از «سیلور سیبل» مهارت هایی را در تیراندازی و مبارزه و موتورسواری یاد گرفته که در بازی و به ویژه در بخش ماموریت های فرعی مری جین خیلی به کار میان! (مثل بازی قبل باید برخی مراحل را با مری جین انجام داد که بیشتر حالت مخفی کاری و جستجو دارند).

سیمکاریا

مری جین در مبارزه نهایی با ونوم هم نقش تعیین کننده دارد:

مری جین همچنین در بازی به سیمبیوت آلوده و به اسکریم تبدیل میشه که در ادامه بهش اشاره خواهم کرد. او همچنین به این نتیجه میرسه که دیگه تحمل کار کردن برای آقای جیمسون رو نداره و از شغل خودش در بیوگل استعفا میده و یک پادکست راه میندازه (علیرغم اینکه در ابتدای بازی همش نگرانه که شغلش رو از دست نده چون دیلی بیوگل داره تعدیل نیرو میکنه و به همه نیروهاش هشدار داده که باید مقالات جنجالی و پرخواننده بنویسن تا اخراج نشن!). و البته که به کوری چشم مارول (!) در پایان بازی شاهد از سرگیری رابطه رومانتیک مری جین و پیتر هستیم و اینکه مری جین موافقت میکنه با پیتر زندگی کنه.

هورا!

 

13- هری آزبورن

حتما میدونید که هری آزبورن یکی از مهم ترین شخصیت های مکمل تاریخ داستان های مردعنکبوتیه که در اینجا به طور کامل معرفی شده. او دوست و رفیق صمیمی پیتر و همچنین بزرگترین دشمن مردعنکبوتی یعنی نورمن آزبورن ملقب به گرین گابلینه. در قسمت قبلی به او اشاره شد ولی ظاهرش را در این بازی تغییر داده اند. خودتان مقایسه کنید:

هری ازبورن ps5

 در یکی از این صحنه های پس از تیتراژ قسمت قبلی شاهد بودیم که نورمن داره با پسر خودش هری که بیماره و احتمالا داره میمیره، صحبت میکنههری داخل یک مخزن بود و اطرافش چیزی بود که به نظر سیمبیوت میومد! نورمن بهش گفت که حتما برایش راه علاجی پیدا خواهد کرد. بنابراین از همان سال 2018 میشد پیش بینی کرد در قسمت دوم بازی روی سیمبیوت ونوم تمرکز بشه.

و در قسمت دوم شاهد هستیم که هری برمیگرده و متوجه میشیم که به سیمبیوت نیاز داره تا بتونه زنده بمونه و در نهایت هم به دلیل پیوند کامل با سیمبیوت، به ونوم تبدیل شد.

 

14- گنکی

گنکی ganke

گنکی (Ganke) یک شخصیت مکمل بسیار خوب و مهم  است که در بازی مایلز مورالز معرفی شد. او دوست صمیمی و قدیمی مایلز است و حضور پررنگی در بازی داره و تجهیزات خوبی هم برای قهرمانان داستان میسازه و بهشون کمک میکنه مثلا مردشنی را با مقادیر زیادی آب شکست دهند و ... (از هویت محفی پیتر هم خبر داره). در بازی مایلز او بود که به عنوان مغز فن آوری، اپلیکشن "دوست خوب محله" رو درست کرد که باهاش ماموریت های فرعی رو انجام میدید و مدام در هنگام انجام ماموریت های بازی باهاش در تماس هستید. گنکی از کمیک بوک های مایلز مورالز اقتباس شده و در آنها نیز یک رفیق و همکلاسی خیلی خوب و باحال برای مایلز است که هویت مخفی خودش را هم برای او فاش کرد و مدام با هم درد و دل میکردند.

جالبه که در فیلم های مرد عنکبوتی در MCU یکی از شخصیت های مکمل معروف دنیای کمیک های اسپایدرمن به نام «نِد لیدز» را از نظر ظاهر و شخصیت پردازی به کاراکتری تبدیل کردند که خیلی به گنکی شباهت داره ولی رفیق پیتر پارکره! (نقشش رو جیکوب باتالون بازی میکنه).

 

15- آقای جیمسون

اقای جیمسون

در قسمت قبلی جی. جونا جیمسون مشهور در نقش یک نظریه پرداز توطئه ظاهر شد (یعنی به عنوان کسی که رویدادی کنونی یا تاریخی را نتیجهٔ نقشهٔ مخفیانهٔ گروهی دسیسه‌گر می‌داند). او نظرات شخصی خود را در قالب پادکست و درباره مشکلات نیویورک منتشر میکرد که میشد در طول بازی بهشون گوش داد و اغلب این پادکست ها به مردعنکبوتی مربوط میشد و جیمسون طبق معمول در آنها به اسپایدرمن بد و بیراه میگفت! مثلا میگفت که مردعنکبوتی با دستگیری ویلسون فیسک باعث شده تا جرم و جنایت از کنترل خارج بشه یا میگفت که با "شش خبیث" همدسته و ...! (در یکی از پادکست ها هم خودش فاش کرد که »مک گارگن» از جیمسون به خاطر نقشی که در تبدیل شدن او به «اسکورپیون» داشته شکایت کرده:

و این با دنیای کمیک تطابق داره چون همانطور که در اینجا توضیح دادیم او مسئول تبدیل شدن گارگن به عقرب بود و حتی چند بار بهش حمله کرده تا ازش انتقام بگیره).

در بازی "مایلز مورالز" هم جیمسون همچنان به انتشار پادکست های خودش مبادرت میورزید و از اسپایدرمن جدید (مایلز) هم بد میگفت و با «دانیکا هارت» که مجری پادکست دیگری به نام The Danikast بود درگیری داشت!

دانیکا هارت

در یک صحنه بامزه هم او را دیدیم که در مورد شماره 15 این مقاله بهش اشاره شده:

و اما همانطور که در کمیک مقدمه این بازی دیدیم (اینجا ترجمه شده) جیمسون برگشته تا بار دیگر "دیلی بیوگل" را اداره کنه و مری جین هم مستقیما برایش کار میکنه تا اینکه مری جین در نهایت از شغل خودش استعفا میده. یک صحنه خیلی بامزه هم ازش هست که مایلز از پس از حمله ی مرد شنی به شهر از داخل لیموزین نجاتش میده و کولش میکنه و تاب خوران میبرتش بیمارستان که در راه مردعنکبوتیِ پیتر پارکر هم پیداش میشه و جیمسون هر چی از دهنش درمیاد به مردان عنکبوتی میگه (طبق معمول بهشون لقب تهدید یا Menace میده و ادعا میکنه که دزدیدنش!).

در یکی از ماموریت های فرعی بازی که حالت فلش بکی داشت، دیدیم که چطور پیتر پارکر برای نخستین بار جیمسون آشنا شد:

(ویدئوش رو میتونید اینجا تماشا کنید).

 

16- ساختمان دیلی بیوگل

در بازی ما ساختمان "دیلی بیوگل" را نمیبینیم. در قسمت اول هم تا جایی که یادمه ندیدیم ولی همانطور که در مورد قبلی گفتم، در ماموریت فرعی "کمک در عکاسی" شاهد یک فلش بک هستیم و پیتر پارکر را در چند سال قبل که تازه با آقای جیمسون آشنا شد را مشاهده میکنیم. پیتر میره که اولین عکسی که از اسپایدرمن گرفته را به جیمسون بفروشه و میبینیم که جیمسون بیرون ساختمان "دیلی بیوگل" نشسته. در نتیجه میشه این ساختمان را دید:

ساحتمان دیلی بیوگل

و جالبه که همون ساختمان معروف منهتن نیویورک یعنی "فلت آیرن" (Flatiron) هستش که در سال 1902 بنا شد:

ساختمان فلت‌آیرن

این ساختمان در فیلم های "مرد عنکبوتی" سم ریمی هم به عنوان ساختمان دیلی بیوگل بکار رفت!

 

17- متلک جالب جیمسون به اسپایدرمن!

اگر در طول بازی زیادی لباس عوض کنید، تصویر و صدای پادکست جیمسون ظاهر میشه که میگه: "مگه اسپایدرمن مجری مراسم اهدای جوایزه که اینقدر لباس عوض میکنه؟! در حالی که باید وقتش رو بذاره برای کمک به مقامات!"

 

18- رابی رابرتسون

در دنیای کمیک بوک و سینما و انیمیشن همواره «رابی رابرتسون» را به عنوان دستیار یا معاون جیمسون در "دیلی بیوگل" دیده ایم که رابطه اش با مردعنکبوتی به مراتب بهتر از جیمسونه.

او در بازی اول غایب بود ولی در رُمان Hostile Takeover که در اینجا درباره ش توضیح داده شده، حضور داشت. در قسمت دوم متوجه میشیم که رابی پس از بازگشت جیمسون از دیلی بیوگل استعفا داده و به همراه دیگر کارمندان سابق "دیلی بیوگل"، نشریه جدیدی به نام "بولتن نیویورک" (New York Bulletin) را دایر کرده اند (پیتر هم خودش میگه که قبلا با رابی در دیلی بیوگل همکار بودن).

روبی روبرتسون

رابی پس از حمله مرد شنی به شهر از پیتر پارکر میخواد تا در قالب ماموریت های Photo Op از سوژه های مختلف در شهر عکسبرداری کنه.

 

19- بازگشت "مردعنکبوتی بدون پیراهن"!

اگه یادتون باشه در بازی اول، وقتی مردعنکبوتی به اون هالووین پارتی رفت تا دانشمندی رو که دنبالش میگشت پیدا کنه، با یک هوادارِ مَست مردعنکبوتی روبرو شد که ماسک اسپایدرمن داشت ولی پیراهن بر تن نداشت!

این صحنه اشاره داشت به یک آدم واقعی به نام «گرگ میلر» (Greg Miller) که از عاشقان سینه چاک مردعنکبوتی و کنسول پلی استیشنه و بارها با همین تیپ ظاهر شده:

او از مسئولین اینسامنیاک عاجزانه تقاضا کرد که "مردعنکبوتی بدون پیراهن" را در قسمت اول قرار بدهند و آنها هم در اون صحنه هالووین پارتی این کار رو کردند و در قسمت دوم هم میشه بار دیگر او را در کنار یکی مثل خودش (!) روی پشت بام یکی از ساختمان ها و طی یکی از ماموریت های عکسبرداری مشاهده کرد:

 

20- اشاره به بازی Super Hexagon

در بازی "مایلز مورالز"، «گنکی» به عنوان رفیق فابریک مایلز بهش میگه که داره روی بازی کار میکنه به نام Speed nonagon . در اوایل این بازی هم وقتی در خانه ی پیتر پارکر هستیم، دیسک یک بازی رو ور میداره که همونیه که گنکی ازش صحبت کرده بود:

اشاره به بازی Super Hexagon

به نظرم با توجه به تشابه اسمی و فونت مشابهی که در کاورش به کار رفته، اشاره داره به بازی مستقل مشهور و تحسین شده Super Hexagon که سال 2012 ساخته شد.

 

21- اولین کاور مردعنکبوتی

در همون خانه ی پیتر پارکر و روی دیوار میشه چیزهایی دید که برای هواداران معانی زیادی دارند (مثلا لوگوی دبیرستان "میدتاون" یا دانشگاه "امپایر استیت" که میدونید محل تحصیل پیتر در دنیای کمیک بوده اند. این مقاله را بخوانید). همچنین میشه صفحه ی روزنامه "دیلی بیوگل" را دید که مشخصه از روی کاور اولین کمیک تاریخ مردعنکبوتی یعنی "فانتزی شگفت انگیز 15" اقتباس شده که بارها و بارها و بارها در جاهای دیگر هم بهش ادای احترام شده:

امیزینگ فنتسی 15

جالبه که تیتر عکس از مردعنکبوتی به عنوان یک "تهدید" (menace) یاد میکنه و احتمالا میدونید که آقای جیمسون بارها در تیتر روزنامه های خودش از همین کلمه برای توصیف مرد عنکبوتی استفاده کرده! (این مقاله را بخوانید) و در فیلم ها و انیمیشن های اسپایدرمن هم بهش اشاره شده:

و اصلا ما خود این کمیک رو هم در اناق پیتر پارکر میبینیم:

در اون مرحله که با اون دختر فارسی زبان روبرو میشید که میخواد مثل پیتر پارکر یک عکاس حرفه ای بشه هم به این صفحه روزنامه اشاره میشه و در سکانس فلش بکی متوجه میشیم که اولین عکسی بوده که پیتر به جیمسون فروخته بوده:

اولین عکس پتیر پارکر

میتونید ویدئوی مربوطه را در اینجا تماشا کنید.

 

22-اشاره به مردعنکبوتی برتر

در خانه ی زن عمو می (که الان دیگه خانه مشترک پیتر و مری جین محسوب میشه) کتاب هایی روی قفسه بالای شومینهاست و عنوان یکی از آنها اینه:  The Superior Powers: A Geopolitical Analysis of Superheroics 

و جالب اینه که کلمه "Superior" به معنای "برتر" به رنگ قرمز نوشته شده تا متمایز باشه و میتونه اشاره ای باشه به "مرد عنکبوتی برتر" که علاقمندان به داستان های اسپایدرمن خوب میدونند که نسخه ای خشن از مرد عنکبوتی بود که در نتیجه تعویض جسم و ذهن پیتر پارکر با دکتر اختاپوس به وجود آمد!

اسپایدرمن برتر

میتونید اینجا بیشتر باهاش آشنا بشید و اینجا هم کمیک هاش رو به زبان فارسی بخونید.

 

23- اشاره به گروه  A.I.M

عنوان یکی دیگر از کتاب ها در طبقه بالا، اینه: Advanced Combat Mechanics 

که اشاره داره به یکی از گروه های خبیث معروف مارول به نام Advanced Idea Mechanics   که بیشتر با مخفف A.I.M شناخته میشوند.

 اِ.ی.م (A.I.M)

میتونید در اینجا به خوبی با این گروه آشنا شوید.

 

24- مرد مورچه ای

یکی از تقدیرنامه هایی که پیتر پارکر در دوران گذشته دریافت کرده و عکسش رو میشه روی دیوار اتاقش دید، مربوط میشه به اردوی تابستانی علمی "پیم" و زیرش هم توسط «هنک پیم» (Hank Pym) امضاء شده:

این ایستراگ به وضوح اشاره داره به مرد مورچه ای اُریجینال مارول یعنی هنک پیم که در اینجا معرفی شده.

 

25- شباهت پیتر پارکر با تام هالند

در ابتدای بازی یک ماموریت جالب هست که حالت فلش بک داره و طی آن پیتر و هری آزبورن در دوران دبیرستان نشان داده میشوند که بدنبال یک فلش درایو که در دبیرستان (یعنی در همون دبیرستان معروف "میدتاون") جا گذاشته اند هستند در این ماموریت پیتر طبیعتا جوان تر است و جالبه که ظاهرش دقیقا ما را به یاد ظاهر تام هالند در دنیای سینمایی مارول میندازه!

بازی تام هالند

این بار دیگر به ما ثابت میکنه که برای سونی چقدر مهمه که ظاهر پیتر در این بازی ها شبیه تام هالند باشه و واسه همین هم بود که اون قیافه به مراتب بهتر را در نسخه PS4 عوض کرد!

 

26- کوله پشتی های پیتر

در همون مرحله فلش بکی در دبیرستان، پیتر هنگام عبور از کانال کولر یکی از کوله پشتی های خودش رو پیدا میکنه و میگه که اصلا یادش نبوده اونجا گذاشته بودتش و اینکه باید بیشتر حواسش باشه اونا رو کجا میذاره!

کوله پشتی های پیتر

خب این اشاره داره به قسمت اول و اونهمه کوله پشتی که میشد در سطح شهر از پیتر پارکر پیدا کرد و توشون کلی چیز جالب بود.

و البته بعضی به صورت کنایه آمیز میگفتن که چطوره که پیتر پارکر میتونه این همه کوله پشتی بخره!

 

27- مکعب روبیک

در بازی میشه هنگام سقوط آزاد یا تاب خوردن یک سری شیرین کاری ها انجام داد که در بازی "مایلز مورالز" هم بودن (مثل ژست سفر به دنیای عنکبوتی که در آیتم شماره 22 این مقاله بهش اشاره شد). در این بازی هم اگه با مردعنکبوتیِ پیتر پارکر از ساختمانی بسیار بلند شیرجه بزنید پایین و بعد دکمه L3 رو فشار بدید و به سمت پایین نگهش دارید و دکمه مربع رو نگه دارید، مکعب روبیک درمیاره و درستش میکنه (اگه ساختمونش به قدر کافی بلند باشه تا قبل از خوردن به زمین تکمیل میشه!).

مکعب روبیک

و به نظرم اشاره داره به اینکه در انیمیشن "سفر به دنیای عنکبوتی"، اسپایدرمن نوآر بدجوری چشمش مکعب روبیک رو گرفت و آخر سر هم گفت که میبرتش به دنیای خودش!

 

28- عصای واتومب

در یکی از مراحل ابتدایی بازی شاهد هستیم که چطور مایلز مورالز از سوی پیتر دستور میگیره بره و به فلیشیا هاردی (گربه سیاه) اخطار بده که کریون و افرادش دارن میان سراغش (چون پیتر فکر میکنه فلیشیا ممکنه به حرف مایلز بیشتر گوش بده!). بعدش متوجه میشیم که گربه سیاه یک وسیله جادویی معروف متعلق به دکتر استرنج به نام "عصای واتومب" را دزیده تا باهاش پورتال (دریچه) درست کنه! (برای آشنایی با این وسیله، این مقاله را بخوانید).

و چند باری شاهد تیم آپ بین اسپایدرمن و دکتر استرنج برای اینکه این عصا به دست خبیث های قدرتمند نیفتد بوده ایم:

عصای واتوم

در فیلم "دکتر استرنج" هم این عصا به صورت یک ایستراگ در دستان وانگ دیده شد (این مقاله را بخوانید):

واتوم

درسته که در بازی قبلی ما به عنوان ایستراگ شاهد حضور خانه ی دکتر استرنج (سانکتوم سانکتوروم) ولی واقعا انتظار نداشتیم که این دفعه اینقدر صریح به حضور یکی دیگر از شخصیت های مارول مثل دکتر استرنج اشاره بشه. ضمن اینکه در پایان این ماموریت، شاهد رسیدن نامه ای تشکر آمیز از سوی وانگ (دستیار دکتر استرنج) به دست مایلز هستیم. 

 "شرمنده، تازه از نپال برگشتیم. من و دکتر بهت یکی بهت مدیون هستیم. وانگ".

 

29- الهام گیری از سری کمیک های "ونوم نهایی"

در بازی هم شاهد هستیم که هری برای مداوا با سیمبیوت پیوند میخوره. یعنی سیمبیوت قابلیت های التیام بخش داره که این بخش رو کاملا از کمیک "ونوم نهایی" گرفته اند. همچنین اینکه پیتر و ونوم دو دوست قدیمی هستند هم از این کمیک الهام گرفته است. ولی این کمیک چیه و چرا اینقدر مهمه؟

کمیک ونوم نهایی

در سال 2000 مارول سعی کرد با انتشار سری کمیک بوک های Ultimate Spider-Man مرد عنکبوتی را به روز تر بکنه تا مخاطبین جدیدی جذبش بشوند. خیلی از شخصیت های منفی و مثبت دنیای اسپایدرمن در این سری دستخوش تغییرات شدند. خالق این کمیک ها یعنی آقای «برایان مایکل بندیس» به همراه طراح مورد علاقه اینجانب یعنی «مارک بگلی» به راستی که کمیک بوک های عالی خلق کردند. آنها البته برخی از دشمنان کلاسیک مرد عنکبوتی را نیز تغییر دادند که گاهی در این امر موفق نبودند. مثلا گرین گابلین در کمیک های Ultimate همچون یک هیولای سبز رنگ، نفهم (!) و هالک مانند شده بود. ولی انصافا ونومی که در این سری دیدیم واقعا عالی و معرکه بود. یعنی بندیس تونست با شخصی کردن رابطه پیتر و ادی براک از طریق ربط دادن تاریخچه پدر و مادر آنها، خصومت بین اسپایدرمن و ونوم را شخصی تر بکنه که در این راه موفق هم بود. او همچنین رگ و ریشه سیمبیوت ونوم را به جای این که فضایی باشه، زمینی کرد که باعث شد با کلیت داستان های اسپایدرمن که حالت خاکی دارند بهتر جفت و جور بشه. در مجموع، ونوم دنیای آلتمیت از نظر شخضیت پردازی از ونوم دنیای اصلی مارول بهتره. شک نکنید. ما این داستان را در اینجا واستون ترجمه کرده ایم.

 

30- مرد زنبوری

مرد زنبوری - مردعنکبوتی

مرد زنبوری (swarm) یکی از چندش آور ترین دشمنان مردعنکبوتی به حساب میاد. چون ایشون یه نازی به به تمام عیار تشریف دارند، و یکی از عجیب ترین ها هم هست، چون کاملا از زنبور ساخته شده! البته در بازی هیچ خبری از "فریتز فان مایر" نیست ، ولی دلیل نمیشه که هیچ شانسی برای دیدن مرد زنبوری یا زن زنبوری در قسمت بعد یا حتی در DLC های همین بازی نداشته باشیم. وقتی در حال گشت و گذار در "بنیاد امیلی و می" هستیم، تمرکز زیادی روی "دکتر یانگ" و زنبور های رباتیکش میشه. این زنبور های رباتیک برای محافظت از کندو های در معرض انقراض طراحی شدند و در کمال تعجب مسلح هستند و حالت پهپاد دارند!

دکتر یانگ

پس این امکان وجود داره که دکتر یانگ از زنبور های مسلح خودش برای اهداف پلید تری استفاده کنه. و البته در اینجا گفته بودیم که مردزنبوری در کمیک بوک های اقتباس شده از روی بازی های مردعنکبوتی کنسول PS4 و PS5 هم حضور داشته!

مرد زنبوری بازی اسپایدرمن ps4

پس او در این دنیا حضور داره.

 

31- باز هم اون "میم" معروف!

در بازی میشه در سطح شهر با دیگر مردعنکبوتی نیز برخورد و حتی باهاش تیم آپ کرد! یکی از ژست هایی که میشه با هم انجام داد هم در واقع بازخلق اون "میم" (meme) بسیار مشهور اشاره با انگشت به یکدیگر است که در کارتون ها و فیلم های مردعنکبوتی هم بازخلق شده!

میم مشهور اسپایدرمن

 مثلا در "در میان دنیای عنکبوتی" وقتی مایلز در "انجمن عنکبوتی" پا به فرار میگذاره، میگل اهارا (مردعنکبوتی 2099) از دیگر عنکبوتی های مستقر در آنجا میخواد که اسپایدرمن را دستگیر کنند (در حالی که اونجا کلی اسپایدرمن وجود داره!).

میم معروف مردعنکبوتی

در کل با انگشت اشاره کردن مردان عنکبوتی به یکدیگر  از صحنه مشهور کارتون قدیمی مردعنکبوتی گرفته شده:

در "راهی به خانه نیست" هم بین مردان عنکبوتی بازخلق شد:

میم معروف اسپایدرمن

 

32- اینسامنیاک روی دریچه های فاضلاب

اینسامنیاک روی دریچه های فاضلاب

در سطح شهر میشه دید که روی دریچه های فلزی فاضلاب نام شرکت اینسامنیاک درج شده!

 

33- اینسامنیاک روی ظرف قهوه

در خانه ی کرت کانرز میشه روی دو تا ظرف قهوه اسم شرکت اینسامنیاک رو دید:

اینسامنیاک روی ظرف قهوه

اسم شرکت اینسامنیاک از واژه ی انگلیسی "اینسامنیا" (Insomnia) گرفته شده که به معنی "بی خوابی" است و اینم اشاره بامزه ایه به اینکه قهوه بخوری خوابت میپره!

 

34- اشاره به خواستگاری ناکام!

اگه یادتون باشه و همانطور که در آیتم شماره 1 از این مقاله گفتیم که قبل از انتشار قسمت اول یکی از هواداران مردعنکبوتی به نام «شولتز» که قرار بود از دوست دخترش به نام «مَدی» خواستگاری کند، از استودیو اینسامنیاک گیمز درخواست کرد تا ایستراگی مرتبط با این موضوع در بازی اضافه کند. اینسامنیاک نیز ایستراگ رو در بازی قرار داد که طبق آن، روی سر در یکی از ساختمان های شهر نوشته شده بود "با من ازدواج میکنی، مَدی؟".

اما متاسفانه بعد از انتشار بازی مشخص شد که این زوج از هم جدا شده اند! شولتز اعلام کرد که پس از 5 سال، دوست دخترش ازش جدا شده تا بره با داداشش ازدواج کنه (یعنی دختره با داداش شولتز ازدواج کرد! عجب داداش های نامردی پیدا میشن، نه؟!).

خود شولتز گفته که دوست دخترش از این نحوه ی خواستگاری اصلا خوشش نیومده بوده! در هر حال جالبه که اگر در قسمت دوم به اون مکان ایستراگ خواستگاری بروید متوجه میشید که تبدیل شده به درمانگاهی به نام H.E.A.R.T تا اشاره ای باشه به قلب شکسته ی شولتز!

 و البته همانطور که یکی از کاربران خوبمون به نام Vibranium Man در بخش نظرات یادآوری کردن، این کلینیک میتونه اشاره ای باشه به مرکز درمانی یکی از شخصیت های نسبتا گمنام کمیک های اسپایدرمن به نام «کادریاک» که همانطور که در این مقاله گفته بودیم، مركزی پزشكی به نام H.E.A.R.T. دارد كه در آنجا با تجهیزاتی كه از جاهای مختلف دزدیده بیماران را مجانی مداوا میكند:

 

35- حضور مخفی بازیگران سرشناس

یکی از ماموریت های عکسبرداری مربوط به گرفتن عکس از دو نفر در خیابان میشود که لباس مردعنکبوتی گربه ای را بر تن کرده اند:

لباس مردعنکبوتی گربه ای را در بازی "مایلز مورالز" دیدیم (آیتم شماره 18 این مقاله معرفیش کرده). ولی جالبه که اگه بعد از عکس گرفتن اونجا وایسید متوجه میشید که دارن حرف میزنن و سازندگان بازی فاش کرده اند که صداپیشه اونا دو بازیگر محبوب هواداران کمیک بوکی یعنی «ناتان فیلیون» و «آلن تودیک» هستند!

شاید بشه حضور این دو بزرگوار را نوعی کراس اُور بین مارول و دیسی هم دونست چون تودیک در سریال کارتونی "هارلی کویین" به جای جوکر حرف زده و فیلیون را هم به خاطر حرف زدن به جای شخصیت گرین لنترن در انیمیشن های دیسی میشناسند!

انیمیشن های دیسی

 

36- اشاره به « بن رایلی»

در همون صحنه مربوط به مورد قبلی، اونی که سمت راست قرار داره بهش میگن Copycat Mascot یعنی "نسخه ی کپی و تقلیدی" و اگه به ظاهرش هم دقت کنید شما رو به یاد لباس اصلی کلون پیتر پارکر در دنیای کمیک میندازه یعنی «بن رایلی» که در واقع یک نسخه کپی از روی پیتر پارکره!

 

37- اشاره به «مَن اسپایدر»

در ماموریتی موسوم به "where have you been" ، هنگام رویارویی پیتر پارکر با اعضای فرقه ای، بهش میگن که یک پیشگویی درباره اش هست! او هم   میگه: "پیشگویی درباره من چیه؟ تا ابد بجنگم؟ ساختمون بیفته رو سرم و بمیرم؟ یا اینکه چهار تا دست دربیارم و به هیولای عنکبوتی (من – اسپایدر) تبدیل بشم؟"!

این اشاره داره به زمانی که پیتر پارکر در دنیای کمیک چهار تا دست اضافه درآورد و یا اون موقعی که به هیولای من اسپایدر تبدیل شد:

کمیکش اینجا ترجمه شده. این مقاله رو هم میتونید بخونید تا اطلاعات بیشتری درباره ش کسب کنید.

 

38- اسکوبی دو

اونجایی که مردعنکبوتیِ پیتر پارکر با اون سگ های خفن رباتیک کریون روبرو میشه، میگه: Ruh Roh

این عبارت از تکیه کلام های مشهور شخصیت کارتونی «اسکوبی دو» هستش و در زبان غیررسمی معنی "خفن" و "معرکه" میده.

 

39- فین میسون و برادرش

حتما یادتونه در بازی "مایلز مورالز"، مخترع مخوف یا همان «تینکرر» دختری بود به نام «فین میسون» (Phin Mason) که از دوستان قدیمی مایلز مورالز بود و آنها از مدتها قبل به یکدیگر علاقه داشتند.

تا اینکه برادر فین به نام ریک میسون که دانشمندی بود که برای شرکت راکسان کار میکرد، کشته شد و فین در صدد انتقام از راکسان برآمد و گروه "زیرزمینی ها" را ساخت و بهشون تجهیزات داد تا راکسان را نابود کنند. همین مساله باعث شد مرد عنکبوتی (مایلز مورالز) باهاش مبارزه کنه. اما پس از اینکه از هویت مخفی یکدیگر آگاه شدند، فین در انتهای بازی جان خودش را برای نجات شهر فدا کرد تا به مایلز کمک کنه رآکتور راکسان را متوقف و از نابودی شهر جلوگیری کنه. و حالا در این بازی اگر به قبرستان شهر مراجعه کنید میتوانید قبر فین و برادرش را مشاهده کنید:

همچنین در بالای کلیسای تثلیث (Trinity Church) میشه یک تروفی (Trophy) پیدا کرد که همون جایزه ای است که مایلز و فین در بازی "مایلز مورالز" برنده شدند.

وقتی که این تروفی رو میگیرید، مایلز میگه: "دارم نهایت سعی خودم رو میکنم، فین. تلاش میکنم شهری بسازم که هردومون بهش افتخار کنیم".

 

40- آرامگاه عزیزان

درست مثل بازی های قبلی میشه قبر زن عمو می، عمو بن و جفرسون دیویس (پدر مایلز) رو هم دید و با ادای احترام بهشون تروفی دریافت کرد:

نکته جالب اینه که پیتر و مایلز وقتی سر این قبرها ظاهر میشوند، دیالوگ های متفاوتی بر زبان می آورند! من ویدئوش رو براتون در اینجا آپلود کردم تا دیالوگ ها رو با هم مقایسه کنید.

 

41- پلنگ سیاه

سفارت واکاندا را در بازی های قبل هم داشتیم که میشد ساختمونش رو دید. ولی در این بازی اگر با مایلز به جلوی در این سفارت برویم میشه حرکتی انجام داد که همون ژست معروف "واکاندا برای همیشه" است:

این برای ادای احترام به «چدویک بوزمن» بازیگر نقش پلنگ سیاه در دنیای سینمایی مارول است که متاسفانه چندی پیش به خاطر ابتلا به سرطان درگذشت.

جالبه که ونوم هم این ادای احترام رو انجام میده!

در ابتدا یک باگ  در بازی بود (هنگام مبارزه بین کریون و ونوم در میدان "تایمز") که باهاش میتونستید ونوم رو وارد شهر کنید و در سطح شهر تردد داشته باشید ولی اینسامنیاک اون رو Patch (ترمیم) کرد. ولی بعدش یک باگ دیگه کشف شد تا باهاش بشه ونوم رو آزاد کرد که برای آشنایی باهاش بهتره این ویدئو را تماشا کنید (البته شاید تا زمانی که شما دارید این مقاله رو بخونید این باگ هم برطرف شده باشه!).

 

42- کاپیتان آمریکا

یکی از ماموریت های عکسبرداری از شما میخواد که از دو شهروند در حال پرتاب فریزبی به یکدیگر عکس بگیرید:

و اگر خوب دقت کنید، فریزبی به شکل سپر کاپیتان آمریکاست!

 

43- چهار شگفت انگیز و ساختمان بکستر

در بازی های قبلی ما در سطح شهر ساختمان "فیسک" را داشتیم که به ویلسون فیسک ملقب به کینگ پین تعلق داشت ولی اگر در این بازی به همان مکان مراجعه کنید متوجه میشوید که به جایش ساختمان "بکستر"(Baxter) احداث شده که علاقمندان به دنیای کمیک میدانند مقر معروف گروه "چهار شگفت انگیز" است!

ولی واقعا چرا ساختمان بکستر جای ساختمان فیسک را گرفته است؟! در این رابطه ذکر این نکته ضروری به نظر میرسه که از زمانی که ویلسون فیسک در بازی اول به زندان افتاد، ما  شاهد بودیم که تابلویی در جلوی آن نصب کرده بودند که رویش نوشته شده بود: "اجاره داده میشود":

برج فیسک

در بازی مایلز هم این برج از بیرون کاملا داغون و بلااستفاده مانده به نظر میرسید:

و حتی در داستان بازی مایلز متوجه شدیم این برج و همچنین مکان های ساخت و ساز شرکت او به دست گروه زیرزمینی ها افتاده است و سلاح و تجهیزات آنها در آنجا نگهداری میشود.

در هر حال، ایستراگ باحال تر وقتیه که به نوک ساختمون برید:

همانطور که دیدید لوگوی مشهور "چهار شگفت انگیز" را دارند روی پشت بام این ساختمان نقاشی میکنند!

 

44-اشاره به سریال "دردویل"

در سریال تحسین شده Daredevil در شبکه "نتفلیکس"، ویلسون فیسک (کینگ پین) یک شرکت ساختمان سازی را تاسیس میکنه به نام Union Allied  تا پس از نبرد نیویورک یا همان تهاجم ارتش "چیتاری" به زمین در فیلم "انتقام جویان"، محله "هلز کیچن" را بازسازی کنه:

شرکت کینگ پین

و جالبه که در این بازی هم تابلوی شرکت Union Allied  را در سطح شهر مشاهده میکنیم تا هم اشاره ای باشه به این سریال و هم اینکه بهمون یادآوری کنه که ویلسون فیسک به زندان افتاده ولی نفوذش همچنان در شهر احساس میشه!

نکات ظریف بازی اسپایدرمن 2

 

45- اشاره به اتفاقات نهایی بازی "مایلز مورالز"

حالا که صحبت از ساختمان است، اگر به بالای ساختمان "راکسان" بروید با این وضعیت مواجه میشوید:

یعنی هنوز آثار تخریب در آنجا مشاهده میشه چون نبرد انتهایی بازی مایلز مورالز در آنجا انجام شد (واقعا دم اینسامنیاک گرم با این همه دقتی که به جزئیات داره!).

 

46- نقاشی ادای احترام به مردان عنکبوتی

در بازی "مایلز مورالز" شاهد بودیم که دوست مایلز به نام «هیلی» (که کر و لال است) داشت برای ادای احترام، نقاشی مردعنکبوتی را روی دیوار محله میکشید که در پایان بازی تکمیل شد (مردان عنکبوتی در کنار هم)!

در این بازی هم میشه به همون مکان رفت و نقاشی را دید (کنار آپارتمان مایلز در محله ی بروکلین قرار داره).

 

47- نقاشی نورمن آزبورن

حالا که صحبت از نقاشی دیواریه، باید گفت که روی یکی از دیوارها میشه تصویر نقاشی شده از شهردار نورمن آزبورن را دید که مثل شیطان با شاخ کشیده شده در حالی که دود قرمز رنگی از دهانش خارج شده:

نقاشی نورمن آزبورن

این اشاره داره به اینکه مردم شهر هنوز شرکت آزکورپ که متعلق به نورمنه را مقصر انتشار ویروس کشنده "نفس شیطان" در بازی اول میدانند. رنگ سبز شاخ های نورمن هم میتونه اشاره ای باشه به تبدیل شدن او به گرین گابلین در قسمت بعدی.

 

48- کریگ گودمن

در گوشه ای از پارک مرکزی نیویورک میشه تصویر و ادای احترام به از یکی هنرمندان سابق اینسامنیاک به نام «کریگ گودمن» را دید که سال 2019 به خاطر ابتلا به سرطان مغزی درگذشت.

کریگ گودمن

او علاوه بر بازی اسپایدرمن روی بازی های "رچت و کلنک" نیز کار کرده بود.

 

49- دَن جانسون

در گوشه ای از شهر هم میشه ادای احترام مشابهی با مورد قبل به آقای «دن جانسون» دید که از کارمندان اینسامنیاک بود و سال 2006 درگذشت:

 

50- دوچرخه سواری!

در بازی دوچرخه ای در خیابان هست که میشه باهاش تعامل برقرار کرده و برای فاصله ی مشخصی باهاش در سطح شهر سواری کرد! (مکانش تو این ویدئو مشخص شده).

به نظرم این همون دوچرخه ای هستش که هری وقتی برمیگرده به پیتر هدیه میده و پیتر میگه که عین دوچرخه قدیمشه!

 

51- تیتر روزنامه ها

تیتر روزنامه ها در سطح شهر یکی از چیزهایی بود که در بازی های قبلی میشد در آن نکات جالبی پیدا کرد. در این بازی هم تیتر روزنامه ها با توجه به اتفاقات داستان به روز میشوند.

 

52- آسیب وارده به لباس مردعنکبوتی

در طول بازی و پس از انجام زد و خورد، به مرور آثار آسیب دیدگی روی لباس مرد عنکبوتی ظاهر میشه:

آسیب وارده به لباس مردعنکبوتی

البته این ایده در بازی های قبلی از اسپایدرمن هم دیده شده بود، مثلا در بازی "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" محصول سال 2012:

 

53- لباس مردعنکبوتی فیلم های سم ریمی

واقعا توجه به جزئیات دقیق در این بازی شگفت انگیزه چرا که مثلا اگر دقت کنید متوجه میشوید که لباس فیلم مردعنکبوتی ساخته سم ریمی فاقد وب شوتر است:

چرا؟ چون سازندگان حواسشون بوده که مردعنکبوتیِ توبی مگوآیر تارهای ارگانیک داشت و از تارانداز مکانیکی استفاده نمیکرد!

 

54- میستریو

میستریو ps5

«کوئنتین بِک» ملقب به «میستریو» از دشمنان بسیار مشهور و کلاسیک اسپایدرمنه که در این مقاله معرفی شده. مردعنکبوتی در قسمت اول باهاش نجنگید ولی اگه یادتون باشه بهش اشاره شد، اونم برای سه بار! اولینش وقتی بود که داخل یکی از کوله پشتی های قدیمی پیتر پارکر، تکه ای از کلاهخود میستریو را پیدا کردیم و خود پیتر هم گفت که از آن ایده گرفته برای ساختن لنزهای چشمی رو ماسک خودش:

ایستراگ باز ی اسپایدرمن ps4

همچنین در یکی از کوله پشتی های او کتابی را پیدا کردیم که توسط فردی به نام «لودویگ راینهارت» (Ludwig Rinehart) نوشته شده و علاقمندان به داستان های مرد عنکبوتی میدانند که میستریو چند باری از هویت جعلی  روانپزشکی به نام «لودویگ راینهارت» استفاده کرده:

مایستریو

و البته در بازی اول جایی هستش که اسپایدرمن در یک هالووین پارتی به دنبال «دکتر ایزاک دلانی» میگرده و یه نفر رو میبینه که به مناسبت هالووین لباس میستریو بر تن داره و دنبالش میکنه (این خانم بدجوری تو نقش میستریو فرو رفته بود!!):

(سکانس جالب و بامزه ای هستش که میتونید اینجا دانلودش کنید). همانطور که در این مقاله گفته بودم، در کمیک های مرتبط با داستان بازی هم به میستریو اشاره شد که البته یه مقدار تناقض و سردرگمی در ما ایجاد کرد!

و اما میستریو در قسمت دوم حضور داره و باید در قالب مایلز باهاش بجنگید. ولی در نهایت متوجه میشیم که او (یعنی کوئنتین بک) اصلاح شده است (!) و در سرتاسر شهر یک سری مکان های سرگرمی مجازی به راه انداخته به نام Mysteriums و دو دستیار داره به نام های «بِتسی اِشنایدر» و «کول ویتمن». تا اینکه مایلز میفهمه این مکان ها، بازدید کننده ها را اسیر میکنند . سپس اشنایدر ادعا میکنه که کوئنتین احتمالا دوباره خبیث شده. در نهایت مایلز وقتی همه ی Mysterium ها رو از کار میندازه و میستریو را شکست میده، متوجه میشه که اشنایدر و ویتمن بوده اند که پشت قضیه بوده اند و کوئنتین بک بیگناه بوده! یعنی اونا بودن که برای کوئنتین پاپوش دوخته بودن!

من در نقد خودم برای بازی که اینجا منتشر شده گفتم که با قضیه اصلاح شدن میستریو تو این بازی خیلی مشکل دارم ولی این نکته رو هم باید اذعان کرد که کوئنتین در انتها حرف های مبهمی میزنه درباره اینکه میستریو همیشه یک شخصیت خبیث خواهد ماند! ضمناً توصیه میشه برای آشنایی با مرحله ای که میستریو در آن حضور پیدا میکنه، حتماً این مقاله را بخوانید.

 

55- موشک های میستریو

موشک های میستریو

اگر به نوشته ی حک شده روی موشک هایی که در مرحله مقابله با میستریو دقت کنید، متوجه میشوید که نوشته: "تضمین میشه که عنکبوت ها رو میکشه"!!!

 

56-تِم موسیقی بازی اسپایدرمن

 - تم موسیقی بازی اسپایدرمن  اولین باری که مایلز وارد Mysterium میشود، او ابتدا در هیبت یک DJ در یک کلوب شبانه ظاهر میشود! سپس باید با فشردن دکمه های صحیح برای مخاطبین خود موسیقی اجرا کنید! اگر خوب به آهنگی مایلز داره اجرا میکنه دقت کنید متوجه میشید که نسخه الکترونیکی همون تم موسیقی بازی های اسپایدرمن اینسامنیاک است!

اولین باری که مایلز وارد Mysterium میشود، او ابتدا در هیبت یک DJ در یک کلوب شبانه ظاهر میشود! سپس باید با فشردن دکمه های صحیح برای مخاطبین خود موسیقی اجرا کنید! اگر خوب به آهنگی که مایلز داره اجرا میکنه دقت کنید متوجه میشید که نسخه الکترونیکی همون تم موسیقی بازی های اسپایدرمن اینسامنیاک است!

 

57- اشاره به نبرد نهایی قسمت اول

باس فایت نهایی بازی اول با دکتر اختاپوس و در بالای برج آزکورپ رخ داد که باعث خرابی های زیادی شد:

اگر در قسمت دوم به بالای این برج سر بزنید هنوز آثار خرابی مشاهده میشه:

 

58- اشاره به دردویل و نینجاهای هَند

ابتدا باید برگردیم به بازی قبلی. همانطور که در این مقاله گفته شد، در داخل یکی از کوله پشتی‌های پیتر پارکر یک کارت ویزیت پیدا میکردید که بر روی اون " دفتر وکالت نلسون و مورداک" نوشته شده بود. وقتی این کارت رو پیدا میکردید، مردعنکبوتی میگفت: "این کارت رو یه نابینا بهم داد و گفت ممکنه حتی مردعنکبوتی هم به یه وکیل نیاز پیدا بکنه. وایسا ببینم... اگه اون نابینا بود، پس از کجا فهمید من مردعنکبوتیم؟". همچنین می‌تونستیم با گشتن در شهر، دفتر نلسون و مورداک رو هم پیدا کنیم (نلسون به «فاگی نلسون» که رفیق و همکار و شریک «مت مورداک» یا همان دردویل است، اشاره دارد):

نلسون و مورداک

اما وقتی هواداران در قسمت دوم به همان محل رفتند با صحنه ی عجیبی روبرو شدند:

ایستراگ ps5

همانطور که دیدید، تابلو هنوز اونجاست ولی اسم مورداک و نلسون از اون خط خورده! یک برگه اخطاریه (notice) هم کنارش هست. به همین دلیل خیلی ها اینطور استنباط کردند که بنا به دلایلی مت مورداک و فاگی نلسون از آنجا نقل مکان کرده اند یا دفترشون تعطیل شده چون اون اخطاریه نشون میده که اونا مشکل مالی دارن و نتونستند اجاره ی ساختمان را به موقع پرداخت کنند! سپس «برایان انتهار» به عنوان مغز متفکر بازی در مصاحبه ای با IGN اعلام کرد که هواداران بهتره منتظر باشند و همین صحبت بر حدس و گمانه زنی ها اضافه کرد! تا اینکه فایل آپدیت بازی منتشر شد و اگر آن را نصب کنید متوجه میشوید که دوباره نام مورداک و نلسون برگشته!!!

استراگ بازی اسپایدرمن 2023

از اون عجیب تر این که یکی از کاربران اینترنتی ویدئویی را از بازی منتشر کرده که مربوط به محله هِلز کیچن (محله ای که بی باک در آن فعالیت میکند) میشود و ساختمانی را نشان میدهد که در آن تجهیزات و سلاح هایی نینجایی مشاهده میشود:

هلز کیچن مردعنکبوتی 2

نوعی علامت هم در داخل و بیرون ساختمان به چشم میخورد که انگار 5 انگشت از یک دایره بیرون زده!

گروه هند hand

شما میتونید این ویدئو را در اینجا تماشا کنید. خب همه ی اینها میتونه اشاره داشته باشه به گروه مخوفی در دنیای کمیک به نام «هَند» (Hand) که از دشمنان معروف دردویل و دیگر قهرمانان مارول هستند! در مقاله ی "معرفی 25 سازمان مخفی برتر در دنیای کمیک" درباره Hand اینچنین میخوانیم:

گروه هند

یک سازمان ابرشرور و نینجایی در کمیک های مارول که اهمیت بسیاری در داستان های این شرکت دارد! اولین بار "هند" را در شماره 174 از کمیک های Daredevil (سپتامبر 1981) دیدیم که توسط «فرانک میلر» خلق شد. هند در واقع محفلی از نینجاهای پلید و عرفانی است که در فعالیت هایی مثل جنایات سازمان یافته شرکت دارد و گاهی هم به عنوان مزدور در استخدام دیگر ابرشروها قرار میگیرند تا دست به قتل قهرمانان بزنند. هدف اصلی هند رسیدن به قدرت است و اکثراً در کشور ژاپن فعال میباشد ولی در سطح بین المللی فعال هستند. قدمت این سازمان به سال 1588 و یک انجمن مخفی سامورایی های ملی گرا برمیگردد که خیلی سریع توسط یک فرقه نینجایی باستانی به نام Snakeroot که به شیطانی باستانی به نام The Beast of the Hand خدمت میکنند، گمراه شد. اعضای هند جادوی قدرتمندی را تمرین میکنند و میتونند وقتی کسی را به قتل میرسانند، او را دوباره زنده کنند تا به هند خدمت کند! دشمن اصلی هند، فرقه ای به نام «پاکدامن ها» یا «چِیست» (Chaste) است که اعضایش را جنگجویانی تشکیل میدهند که توسط «استیک» آموزش دیده اند (استیک ، استاد بی باک هم بوده است). حتی بی باک به عنوان دشمن اصلی هند، یک بار پیشنهاد رهبری آن را قبول کرد!

همه ی این اطلاعات به علاوه ی صحبت های برایان انتهار باعث شده تا هواداران به این نتیجه برسند احتمالا در آینده ی نزدیک (مثلا در DLC های بازی) قراره اشاره ای به دردویل و گروه هند در این بازی بشه!

 

59-دردویل دوست مردعنکبوتیه؟!

حالا که بحث دردویل داغه دوست دارم به یک جمله جالب اشاره کنم که از زبان مرد عنکبوتی (پیتر پارکر) میشنویم. این جمله در انتهای ماموریت فرعی "خاطرات مردشنی" گفته میشه که در مورد شماره 6 بهش اشاره کردیم (پیتر به درخواست مردشنی میره تا کریستالی رو به دخترش برسونه و ...). پس از اینکه دختر مردشنی (کیمیا) میاد جلوی در و هدیه ی باباش رو برمیداره، پیتر که داره از دور صحنه رو میبینه، با خودش فکر میکنه که چطور میتونه به مردشنی در این زمینه کمک کنه و میگه: "شاید بتونم با دوستان وکیل خودم صحبت کنم تا کاری [واسه مردشنی] انجام بدن تا اجازه پیدا کنه با دخترش ملاقات کنه":

کمیک به مردشنی

به نظرم منظور پیتر از دوستان وکیل، مت مورداک و فاگی نلسون هستش و این جمله میتونه نشان دهنده ی این باشه که رابطه ی خوبی باهاشون داره.

 

60- مامور ونوم

مامور venom

در داستان بازی "مردعنکبوتی 2" «هری آزبورن» برای مداوا با سیمبیوت ترکیب میشه و به شخصیتی تبدیل میشه که دوست داره یک قهرمان باشه و حتی لباسش هم شبیه به مامور ونوم در دنیای کمیک بوکه. ولی مامور ونوم کیه؟ اجازه بدهید خدمتتون عرض کنم. سری دوم کمیک بوک های ونوم که چاپ آنها از سال 2011 شروع شد اختصاص داره به داستان هایی که در اون فلش تامپسون به شخصیت «مامور ونوم» (Agent Venom) تبدیل و به یک قهرمان تبدیل شد.

کمیک مامور ونوم

ما دیدیم که فلش تامپسون به عنوان یکی از قدیمی ترین شخصیت های مکمل داستان های مردعنکبوتی، در جنگ عراق شرکت کرد و در حین انجام عملی فداکارانه پاهایش را از دست داد و معلول شد. (او به خاطر این کارش مدال شجاعت دریافت کرد) سپس دولت امریكا تصمیم گرفت تا سیمبیوت «ونوم» را به فلش پیوند بزند تا یك ونوم قهرمان درست كند! در نتیجه «مامور ونوم»متولد شد.  هر وقت فلش سیمبیوت فضایی را بر تن داشت میتوانست به كمك او، راه برود. در ضمن فلش تامپسون اولين ونومی بود كه در مبارزه از سلاح ها و تجهيزات نظامي بر عليه دشمنان خود استفاده میکرد. در كل به نظر میرسید فلش تامپسون موفق شده كاملاً سیمبیوت را تحت كنترل خود دربیاورد. البته دولت امريكا نوعي سيستم اطمينان در سيمبيوت كار گذاشته بود تا اگر ياغی شد و دست به اعمال شريرانه زد، آن را غير فعال كند.

 

61- اشاره به مردان ایکس، ولورین و مادریپور

در ماموریت موسوم به Bad Guys on the Block شاهد اشاره ای به یکی لوکیشن های معروف مارول به نام "مادریپور" هستیم که در دنیای کمیک پاتوق «ولورین» به حساب میاد! (این مقاله را بخوانید).

ایستراگ بازی اسپایدرمن 2 - 2023

همچنین با توجه به اینکه به "صنایع تراسک" هم اشاره میشه و شاید بدونید که این شرکت باعث و بانی ساخته شدن ربات های "سنتینل" هستش که در کمیک های ایکس من به شکار جهش یافته ها میپردازند!

پس مردان ایکس و ولورین هم به روشنی مورد اشاره قرار میگیرند که البته میتونه طبیعی باشه چون حتما خبر دارید که اینسامنیاک در حال ساختن بازی اختصاصی ولورین هم هست (خبرش اینجاست).

 

62- تکیه کلام معروف ولورین

یکی از لباس هایی که میشه در بازی آزاد کرد، لباس ولورینی برای مایلز هستش که در این مقاله معرفی شده (آیتم شماره 65).

اسم این لباس هست: The best there is   که از یکی از تکیه کلام های ولورین در دنیای کمیک گرفته شده: "من در انجام کارم بهترینم" (I'm the best there is at what I do).

 

63- عمارت مردان ایکس

در بازی میشه ساختمانی عمارت مانند را دید که انگار مدتیه مورد استفاده قرار نگرفته و متروکه به نظر میاد.

عمارت مردان ایکس

این عمارت خیلی به عمارت معروف "مردان ایکس" (X-mansion) شباهت داره و با توجه به اینکه اینسامنیاک داره روی بازی ولورین کار میکنه شاید بی هدف در بازی قرار نداده نشده باشه.

عمارت مردان ایکس

حتی اگه اونجا رو خوب بگردید میتونید علامت "ایکس" را هم روی دیوار پیدا کنید!

 

64- مرگ پیتر پارکر

مرگ پیتر پارکر اسپایدرمن 2 بازی

خود مردعنکبوتی اصلی یعنی پیتر پارکر هم در بازی میمیره! این اتفاق در صحنه ای سریع و ناگهانی رخ میده و میبینیم که او از سوی کریون چاقو میخوره (وقتی او و هری با هانترها میجنگن). وقتی پیتر روی زمین دراز کشیده و چیزی نمونده جان به جان آفرین تسلیم کنه ناگهان سیمبیوت وارد عمل میشه و با پیتر پیوند میخوره و هم زخمش رو خوب میکنه و هم اینکه لباس سیمبیوت با قابلیت های ارتقا یافته بهش اعطا میکنه. ولی اینکه کریون تونست به اون شکل پیتر رو خنجر بزنه و چیزی نمونده بود که کشته بشه، شوکه کننده بود. میتونید ویدئوی این صحنه شوکه کننده را در اینجا تماشا کنید.

مرگ پیتر پارکر

در دنیای کمیک بوک هم پیتر پارکر چند بار کشته شده که میتونید در این مقاله مواردش رو بخونید.

 

65- لباس سیاه فضایی

لباس سیاه فضایی

میشه گفت یکی از اصلی ترین خطوط داستانی بازی مربوط میشه به پیوند خوردن پیتر پارکر با سیمبیوت فضایی و تحت تاثیر اون قرار گرفتن که باعث میشه شخصیت انتقام جو و خبیثی پیدا کنه. اولین حضور لباس سیاه رنگ مرد عنکبوتی در دنیای کمیک برمیگردد به شماره 252 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" که در ماه می سال 1984 منتشر شد ولی جالبه که بدونید از نظر زمانی این لباس را مرد عنکبوتی قبل از این کمیک مذکور و در شماره 8 از رویداد معروف "جنگ های پنهان" در سیاره ای دیگر پیدا کرده بود که 7 ماه پس از انتشار شماره 252 ، یعنی در دسامبر 1985 منتشر شد! (یعنی نحوه پیدا کردن این لباس توسط مرد عنکبوتی چند ماه پس از اولین حضور آن در دنیای کمیک روایت شد).

نکته جالب دیگر اینه که لباس سیاه مرد عنکبوتی در واقع 22 سال پس از خلقت مرد عنکبوتی در دنیای کمیک سر و کله اش پیدا شد در حالی که اونقدر محبوب و معروف شده بود که در اکثر سریال های کارتونی مرد عنکبوتی مثل سریال دهه 90 میلادی یا Ultimate Spider-man و حتی سریال Spectacular Spider-Man، در همان فصل اول بهش اشاره شد!

 

66- گریزلی

در بازی یکی از افراد کریون با هیبت خرس مانند ظاهر میشه تا با اسپایدرمن رو در رو بشه.

ظاهرش ما را به یاد «گریزلی» که یکی از دشمنان عجیب و درجه 3 مردعنکبوتی محسوب میشه، میندازه (درباره ش میتونید اینجا اطلاعات کسب کنید).

گریزلی - اسپایدرمن

بعدش پیتر یه متلک بامزه بهش میندازه ("شرمنده ولی تازه عسلمون تموم شده!") و با هم درگیر میشن.

 

67- دکتر کانرز/لیزارد

کرتیس کانرز

دکتر کانرز در بازی اول هم حضور داشت و درسته که ما لیزارد (که یکی از دشمنان کلاسیک مردعنکبوتیه) را ندیدیم ولی طبق اطلاعاتی که از یکی از کوله پشتی های پیتر در سطح شهر دریافت کردیم متوجه شدیم که به لیزارد تبدیل شده است. یعنی وقتی این کوله پشتی را پیدا کردیم صدای خود پیتر رو میشنیدیم که میگفت:"این لوله ای هستش که نمونه خون لیزارد داخلش بود و باهاش تونستم علاجی پیدا کنم که به حالت اولش برگرده ولی افسوس که دوباره به حالت لیزاردی برگشت".

خون لیزارد

بنظرم قبلا ظاهر و جثه اش هم مثل کمیک بوک ها بوده چون در بازی اول یک نفر را دیدیم که در سکانس معرکه میهمانی هالووین لباس لیزاردی تنش بود که خیلی شبیبه دنیای کمیک بود:

لباس لیزاردی

ولی همانطور که گفته شد در صحنه پس از تیتراژ بازی مایلز مورالز، کانرز داخل آزمایشگاه با نورمن بود و نورمن سرش داد زد که پسرش رو از محفظه ی سیمبیوتی بیاره بیرون (مورد شماره 49 از این مقاله را بخوانید).

پس متوجه شدیم که کانرز با سیمبیوت و نورمن آزبورن و آزکورپ و مریض هری مرتبط است. تا اینکه در این بازی کانرز به یکی از شخصیت های اصلی تبدیل شد و دیدیم که سرگذشت یا Origin او را مقداری تغییر داده اند تا با داستان بازی هماهنگ تر باشد. یعنی او هنوز هم مثل دنیای کمیک به خاطر اینکه دست قطع شده اش را بازیابی کنه روی خودش آزمایش میکنه و به لیزارد تبدیل میشه.

ولی نحوه ی قطع شدن بازویش را به سیمبیوت فضایی ربط دادند که در نوع خودش حرکت جالبیه. یعنی در یک cut scene دیدیم که برای آزکورپ کار میکرده تا روی شهاب سنگ که سیمبیوت را با خودش به زمین آورده کار کنه ولی وقتی به سیمبیوت میرسند خودش رو به کانرز میچسبونه (به دستش) و بنابراین کانرز چاره ای نداره جز اینکه از سرباز ها بخواد تا به دستش شلیک و قطعش کنند (نورمن هم تایید میکنه):

داکتر کانرز

بعدشم او سعی کرده بود تا بازوی از دست رفته اش را دوباره برگرداند ولی به لیزارد تبدیل شده بوده و با مردعنکبوتی هم جنگیده. در بازی میبینیم که کریون به دنبال شکار لیزارد است و با تزریقی که به گردن کانرز انجام میده باعث میشه که او دوباره به لیزارد تبدیل بشه و اینگونه یکی از باس فایت های برتر بازی شکل میگیره.

البته او دوباره به هیبت انسانی خودش برمیگرده و سعی میکنه به قهرمانان داستان کمک کنه تا ونوم را شکست دهند.

 

68- پارک ژوراسیک

وقتی در حال نبرد و تعقیب لیزارد هستیم او از موزه سر در میاره و اسکلت دایناسوری را تخریب میکنه و همزمان یک بنر روی زمین میفته:

این اشاره داره به صحنه پایانی فیلم مشهور "پارک ژوراسیک" ساخته ی «استیون اسپیلبرگ»:

 

69- اشاره به اولین حضور لباس سیاه فضایی در دنیای کمیک

وقتی داریم در آزمایشگاه مخفی دکتر کانرز جستجو میکنیم به آیتمی برمیخوریم که رویش نوشته VNM-252 :

این میتونه اشاره کنه به شماره 252 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" که در آن برای نخستین بار شاهد حضور لباس سیاه فضایی در داستان های مردعنکبوتی بودیم:

برای آشنایی بیشتر با این کاور، این مقاله را بخوانید.

 

70- ویل اسمیت

یکی از ژست های اسپایدرمن که میشه تو photo mode ازش استفاده کرد از ژست معروف ویل اسمیت برای همسرش روی فرش قرمز الهام گرفته:

اسمیت  ویل همسرش

 

71- زمین بیسبال

اگر در زمین بیسبال در محله بروکلین بین هر چهار بِیس (base) آن بدوید صدای گزارشگر به گوش میرسه که تشویقتون میکنه و برای مایلز و پیتر جملات متفاوتی به کار میبره!

مثلا برای مایلز میگه: "عنکبوت ها برنده شدن! اونا قهرمان لیگ شدن" و ... برای پیتر پارکر هم میگه: "تا به حال ندیده بودم یک نفر با حداقل امکانات بتونه اینقدر دستاورد داشته باشه"!

 

72- خبیث هایی که در قسمت اول حضور داشتند

اسکورپیون

در قسمت اول بازی اسپایدرمن که برای کنسول PS4 در سال 2018 منتشر شد، قهرمان ما با خبیث های معروف دست و پنجه نرم کرد (این مقاله را بخوانید). در قسمت دوم اکثر این شخصیت ها به نوعی برمیگردند زیرا کریون به دنبال شکار آنهاست.

اولین قربانی اصلی شکار بزرگ کریون، مک گارگن ملقب به عقرب (اسکورپیون) هستش. او یکی از چندین زندانی Raft هستش که کریون و افرادش اونا رو آزاد میکنند و درسته که هرگز با مردعنکبوتی مبارزه نمیکنه ولی در یک پیش پرده (cutscene) به یادماندنی با کریون درگیر میشه که به مرگ بی رحمانه اش منتهی میشه! 

لازم به ذکره که زندان Raft هم نوعی ایستراگ به شمار میاد چون از دنیای کمیک گرفته شده (این مقاله را بخوانید).

در هر حال، اسکورپیون سعی میکنه از مواد توهم زا در دُم خودش علیه کریون استفاده کنه ولی با جستجو در نقش مری جین در مخفیگاه کریون پی میبریم که وی قبل از مبارزه با حریفان خوب روشون مطالعه میکنه و قطعا راهی پیدا کرده بوده که در مقابل این مواد مصون بمونه چون دیدیم که رویش اثری نداشت. کریون نیش او را قطع میکنه و باهاش به گارگن ضربه میزنه و با بی رحمی و آسودگی او را میکشه. میتونید کل این صحنه را در اینجا تماشا کنید.

والچر، الکترو و شوکر

چندین نفر از دیگر دشمنان کلاسیک مردعنکبوتی از بازی های قبلی هم به صورتی که نمایش داده نمیشه (یعنی به صورت off-screen کشته میشوند که برامون شوکه کننده است. وقتی داریم در قالب مری جین در مخفیگاه کریون واقع در باغ وحش متروکه دنبال نجات دکتر کانرز میگردیم، مری جین زره الکترو رو پیدا میکنه و همچنین بال های والچر در کنار صوت ضبط شده از کریون که میگه چطور اونا رو شکار کرده و اینگونه مرگ اونا تایید میشه. دستکش ها و تصویر هِرمان شولتس (شوکر) هم روی یک مانیتور دیده میشه که رویش نوشته شده "مُرده" و صوت بر جای مانده از کریون تایید میکنه او شوکر را هم کشته است. میتونید کل این صحنه ها را در اینجا تماشا کنید.

راینو (؟)

و همانطور که ویدئوش را در کانال آپاراتمون گذاشتیم (در اینجا)، یک باگ در بازی پیدا شده که از طریق اون میشه اتاق مخفی افتخارات کریون را پیدا کرد! روی دیوار این اتاق سر دشمنان معروف اسپایدرمن که توسط کریون کشته شده اند دیده میشه و در کمال تعجب میشه راینو را هم دید در حالی که در کل بازی ازش خبری نیست. گرافیک پایین این صحنه و این حقیقت که فقط از از طریق یک باگ میشه بهش دسترسی پیدا کرد نشون میده که این ایده نیمه کاره رها شده و قرار نیست که بخشی از بازی و داستان اون باشه. پس به احتمال زیاد راینو زنده است و در بازی های بعدی او را خواهیم دید (البته فکر میکنم الان دیگه اینسامنیاک اون رو Patch کرده و دیگه نمیشه تو بازی پیداش کرد).

مستر نگاتیو هم که از شخصیت های خبیث اصلی قسمت اول بود در این بازی برگشت.

هنگامی که در زندان بود توسط افراد کریون شکارچی دزیده شد و مجبورش کردند در مبارزات گلادیاتور مانند شرکت کند.

او در نهایت با مایلز مورالز روبرو شد.

مایلز همچنان به خاطر مرگ پدرش از او کینه به دل داشت ولی تصمیم گرفت بهش کمک کنه از آنجا فرار کنه. سپس وقتی ونوم شهر نیویورک را با سیمبیوت های خودش آلوده میکنه، لی به مایلز کمک میکنه تا پیتر از شر بقایای ونوم خلاص بشه و بعدش خودش رو به پلیس تحویل میده.

 

- ایستراگ های مربوط به "کُنی آیلند"

ایستراگ های مربوط به "کُنی آیلند"

"کُنی آیلند" (Coney Island) یک منطقه مسکونی، تجاری و تفریحی است که در جنوب غربی بروکلین در شهر نیویورک قرار دارد. این محله از شرق به ساحل منهتن، در جنوب، به پایین خلیج نیویورک و از غرب و شمال به گریوزند محدود شده است و شامل زیر مجموعه های دریا گیت در غرب آن و ساحل برایتون در شرق آن است. کُنی آیلند در گذشته غربی‌ترین جزایر Outer Barrier در ساحل جنوبی لانگ آیلند بود، اما در اوایل قرن بیستم به شبه جزیره تبدیل شد و با پر کردن زمین به لانگ آیلند وصل شد. "کُنی آیلند" از بخش هایی است که در قسمت دوم بازی اسپایدرمن به نقشه اضافه شده و میتونید در طول بازی بهش مراجعه کنید. همچنین از نظر داستانی هم برخی از مراحل در آن رخ میدهند. نکته جالب اینه که سازندگان بازی نام برخی از ride (وسیله بازی) های این منطقه را از شخصیت های کمیک های اسپایدرمن و مارول گرفته اند که به معرفی شون میپردازم:

 

73- دکتر اختاپوس

دکتر اختاپوس

اگر دقت کنید در بالای این وسیله تفریحی که Octo Ride نام داره، یک اختاپوس است که به نظر دکتر میرسه و اینجوری قراره اشاره کنه به "دکتر" اختاپوس! که حتما میدونید یکی از ویلن های برتر مردعنکبوتیه و در قسمت اول از شخصیت های اصلی بود (این مقاله را بخونید).

 

74- اسپید دیمون

اسپید دیمون

اسم این چرخ و فلک، «اسپید دیمون» (Speed Demon) است و علاقمندان به داستان های مردعنکبوتی میدونند که یکی از دشمنان نسبتا گمنام او هم اسپید دیمونه که میتونه سریع بدوه و حرکت کنه (این مقاله را بخوانید).

 

75- آرکید

ارکید

این یکی خیل تابلوئه چون علاقمندان به مارول میدونند که «آرکید» از دشمنان معروف مردان ایکس است. باز هم یکی دیگر از دشمنان معروف مردان ایکس! آرکید قدرت خاصی نداره ولی معمولا یک شهربازی داره به نام Murderworld که دیگر قهرمانان رو در اون گیر میندازه و تله های مرگباری هم درش کار میگذاره. بنابراین هر کی در آنجا گیر میفته باید برای بقا و زنده موندن تلاش و تقلا کنه! ظاهرش کلاسیکه و آدم رو با دیدن اون لبخند ترسناک یاد خبیث های کلاسیک سینما میندازه. بهش در دنیای کمیک لقب "والت دیزنی قاتل" داده اند! (این مقاله را بخونید).

 

76- هایدرا

هایدرا راید

یکی از گیم ها در غرفه ی آرکید، از شما میخواد که به سرهای هیولا رو بزنید و اسمش هم هست Hydra Head Hitters که کاملا تابلوئه داره به گروه تروریستی معروف "هایدرا" اشاره میکنه! (این مقاله را بخوانید).

 

77- مانتیس

این وسیله بازی در "کُنی آیلند"، "مانتیس پرنده" (Flying Mantis) نام داره که اشاره داره به شخصیت «مانتیس» که عضو گروه "محافظین کهکشان" است و در اینجا معرفی شده (البته تا جایی که یادمون هست، قدرت پرواز کردن نداره!).

 

78- بیگ ویل

بیگ ویل

یکی از چرخ و فلک ها اسمش هست "بیگ ویل" که کاملا تابلوئه اسمش رو از روی یکی از دشمنان بیخود مردعنکبوتی به همین نام گرفته اند که اینجا معرفی شده. راستی، در بازی "مایلز مورالز" هم به بیگ ویل اشاره شد. آیتم شماره 41 در این مقاله را بخوانید.

 

79- راکت رِیسر

راکت رِیسر

"راکت ریسر" (Rocket Racer) هم از اسم یکی از دشمنان درجه سوم مردعنکبوتی گرفته شده که البته در دنیای کمیک به صورت یک ویلن اصلاح شده هم به تصویر کشیده میشه (این مقاله را بخوانید).

 

80- اُور درایو

اُور درایو

اسم این چرخ و فلک هم از روی یکی از دشمنان بیخود مردعنکبوتی گرفته شده: "اور درایو" (Overdrive)! او یك شخصیت منفیه كه از اولش هم به عنوان یك شوخی در سری داستان های Brand New Day مرد عنكبوتی ظاهر شد. او قدرت اش اینه كه میتونه با دست زدن به هر خودرویی، سرعت اش رو بالا ببره و دیزاین اش رو خفن كنه !!! البته اگه زیاد از اون خودرو فاصله بگیره، دوباره برمیگرده به حال اولش!!!! تازه، او عاشق مرد عنكبوتیه و دوست داره ازش امضا بگیره!

 

81- گرداننده های زمان

گرداننده های زمان

این یکی هم به نظر میرسه اسم خودش رو از "گرداننده های زمان" یا Time Twisters گرفته که از شخصیت های مربوط به سازمان «رسیدگی به تناقضات زمانی»‌ (TIME VARIANCE AUTHORITY) میشوند (آیتم شماره 1 از این مقاله را بخوانید).

 

82- کینگ کِرَب

کینگ کِرَب

این یکی اسم بامزه ای داره: "گرداب شاه خرچنگ" (King Crab's Water Whirl) ! در کمیک بوک های «نیمور» (پادشاه آتلانتیس در داستان های مارول) ما شخصیتی به نام King Crab داریم که از اعضای گروه "مدافعین اعماق" است (نیمور این گروه را تشکیل داده به امور مربوط رابطه آتلانتیس با دنیای روی آب بپردازن).

 

83- هایدرو من

هایدرو من

این یکی خیلی تابلوئه و اگه یادتون باشه تو بررسی اولین تریلر منتشر شده از بازی که خودم هم انجام دادم بهش اشاره کردم (در اینجا). هم Hydro در اسمش هست و هم Bench که معلومه اشاره داره به یکی از دشمنان معروف مردعنکبوتی به نام «موریس بِنچ» ملقب به «هایدرو من» که قدرت های آبی داره و در این مقاله کاملا معرفی شده.

 

84- میستریوم

میستریوم

گفتیم که در بازی، کوئنتین بک سرتاسر شهر یک سری مکان های سرگرمی مجازی به راه انداخته به نام میستریوم (Mysterium) که احتمالا از نام خود میستریو گرفته شده ولی این رو بدونید که میستریوم نام یکی از دشمنان شخصیت «داک ساوج» (Doc Savage) هم هست (برای آشنایی با او به این مقاله رجوع کنید). همچنین اخیرا در داستان های مارول فلزی معرفی شده با اسم میستریوم که میتونه در مقابل جادو مقاومت کنه و فقط جهش یافته ها میتونند اون رو بدست بیارن.

 

85- اِنفورسر

اِنفورسر

یکی از کابینت های بازی آرکید در شهربازی "کُنی آیلند"، "انفورسر" (Enforcer) نام داره که کملا مشخصه اشاره میکنه به نام دشمنان معروف اسپایدی در دنیای کمیک به نام "مجریان جنایت" (Enforcers) که اینجا معرفی شدن.

 

86- گلیتز

گلیتز

یکی دیگه از سرگرمی های جزیره، "سوغاتی گلیتز" (Glitz Souvenir) نام داره. راستش رو یخواهید تنها چیزی که میشه "گلیتز" رو بهش ربط داد شخصیتی است که فقط یک بار در کمیک های مارول ظاهر شده و نسخه ای است از شخصیت Glamor از دنیایی موازی! (Glamor از دوستان «اسکارلت ویچ» و «ویژن» است).

 

87- دَزلِر

در شهر بازی واقع در "کُنی آیلند" به Dazzler Stage برخورد میکنیم:

ایستراگ dazzler

که صراحتا اشاره داره به شخصیت معروف کمیک های ایکس من یعنی "دزلر" که اینجا اشاره شده.

دزلر

 

88- کورن داگ

کورن داگ

- «کورن داگ» (Corn Dog) اسم رمز یکی از شخصیت های مارول به نام Lloyd Zahner است که شماره 1 از کمیک Marvel Comics Presents در سال 1988 حضور یافت و جالبه که «ولورین» هم در این سری کمیک حضور داشت و در شهر "مادریپور" به ماجراجویی میپرداخت. پس آیا با توجه به اینکه اینسامنیاک گیمز قراره بازی ولورین رو بسازه این ایستراگ رو در بازی قرار داده؟

 

89- نقشه متفاوت در "جزیره کُنی"

- نقشه متفاوت در "جزیره ..."  اگر در "جزیره ..." نقشه را فعال کنید با چیز جدید و متفاوتی مواجه میشوید که مختص این شهربازیه و مکان های مختلف اون رو به شیوه ای کارتونی نشون میده:

اگر در "جزیره کنی" نقشه را فعال کنید با چیز جدید و متفاوتی مواجه میشوید که مختص این شهربازیه و مکان های مختلف اون رو به شیوه ای کارتونی نشون میده.

 

90- اشاره به انیمیشن "سفر به دنیای عنکبوتی"

پیتر پارکر گارسون

در سکانسی که پیتر پارکر وارد مقر افراد کریون میشه و لباس فضایی برایش نوعی کت و شلوار گارسون های رستوران درست میکنه تا همرنگ جماعت بشه، به یاد اون صحنه باحال میفتیم در انیمیشن "سفر به دنیای عنکبوتی" که در اون «پیتر بی. پارکر» و «گوئن عنکبوتی» در ضیافت ادای احترام به مردعنکبوتی حاضر شدند و پیتر، مری جین رو دید و فیلش یاد هندوستان کرد!!!

پیتر بی پارکر

همچنین یادمون باشه که در دنیای کمیک بوک هم سیمبیوت فضایی قادر بود برای پیتر ظاهر و لباس جدید درست کنه تا استتار کنه یا ماموریت های مختلفی رو به انجام برسونه:

لباس سیمبیوت فضایی

 

91- ببر کریون

در بازی کریون یک ببر وحشی داره که اسمش «دیما» هستش و میگن محافظ شخصی اوست. در اون ماموریتی که پیتر لباس گارسونی میپوشه که در بالا بهش اشاره شد، میگن غذای محافظ کریون رو براش ببره که در کمال تعجب متوجه میشه با یک ببر بزرگ طرفه!

سپس پیتر از داروی بیهوشی داخل دارت افراد کریون استفاده میکنه تا دیما به خواب بره. شاید از خودتون بپرسید که چه بر سر این ببر اومده؟ باید بگم که پس از اتمام داستان بازی اگر به باغ وحش شهر مراجعه کنید میتونید او را مشاهده کنید:

حتی میتونید او را نازش کنید (البته فقط با مردعنکبوتیِ پیتر!) و پیتر میگه: "وقتی سعی نداری منو بخوری خیلی نازی"!

عوضش مایلز هم میتونه به اون خانوم سیاه پوست نابینا سر بزنه و اون سگ رباتیکی که واسش برده بودید رو ناز کنه! (پیتر هم میتونه).

و حالا ببینیم که آیا در دنیای کمیک هم سابقه داشته که کریون یک ببر دست آموز داشته باشه؟ باید بگم که نه! ما تنها یک بار در شماره 49 از سری اول کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" دیدیم که کریون با یک ببر وحشی به نام "راجا" تمرین میکنه:

سالها بعد و پس از خودکشی کریون هم دیدیم که پسر او که جانشینش شده بود در شماره 253 از کمیک Spectacular Spider-Man ، صاحب شیر وحشی پدرش به نام Gulyadkin شده است:

یعنی کریون همواره این شیر را داشته ولی ما او را ندیده بودیم!

علاقمندان به "مردعنکبوتی خارق العاده" هم حتما یادشون هست که Gulyadkin در این سریال کارتونی، حیوان دست آموز کریون بود:

 

92- وحشت مری جین از سیمبیوت فضایی

مر یجین ونوم

در بازی پیتر اونقدر تحت تاثیر اثرات مخرب سیمبیوت قرار میگیره که حتی عشقش هم ازش وحشت میکنه و  ازش قایم میشه! و این نکته ی جالبیه چون اگه یادتون باشه (و تو این مقاله هم گفتیم) مری جین در دنیای کمیک همیشه از ونوم و سیمبیوت فضایی وحشت داشته.

در "داستان سایه ی عنکبوت" هم دیدیم که چطور بعد از خبیث شدن پیتر پارکر به خاطر سیمبیوت فضایی، مری جین به وحشت میفته.

  این داستان هم اینجا ترجمه شده.

 

93-  اسکریم (جیغ)

مری جین به اسکریم (جیغ) تبدیل میشه!

پس از تبدیل شدن هری به ونوم، به خانه ی پیتر میره و در آنجا پس از درگیری مختصری با پیتر، مری جین را به سیمبیوت آلوده میکنه و باعث میشه به اسکریم تبدیل بشه و با پیتر بجنگه (این مقاله را بخوانید). اسکریم از سیمبیوت های شناخته شده در دنیای کمیک است. 

سیمبیوت اسکریم

یک شرکت خصوصی به نام Life Foundation سعی داشت تا با بررسی سیمبیوت ونوم و گرفتن نمونه از آن بتواند سربازان نیرومندی تولید کند. بدین ترتیب، 5 نمونه از سمبیوت ونوم استخراج و پرورش داده شد. این 5 نمونه سپس با 5 تن از بهترین پرسنل امنیتی این شرکت ترکیب شدند و در نتیجه سیمبیوت های جدیدی تحت عنوان  «اسکریم»، «لاشر»، «فیج»، «آگنی» و «رایوت» درست شدند. در این میان اسکریم از همه مهم تره. میزبان او خانم خانم «دانا دیه گو» بود. اسکریم کم کم به این باور رسید که تمام سیمبیوت ها پلید هستند  و باید نابود شوند. بنابراین 4 همکار دیگرش را به قتل رساند. او مشکل روانی داشت و دچار فروپاشی عصبی شد . البته بعدا سعی کرد آدم خوبی بشه ولی در نهایت توسط ونوم به قتل رسید. اما دوباره برگشت و  سیمبیوت اسکریم به «اندی بنتون» پیوند خورد و یک قهرمان شد (این سری را بخوانید).

کمیک اسکریم

تا اینکه در رویداد "نهایت کارنیج" که اینجا ترجمه شده است، اندی سیمبیوت اسکریم را به خاطر کارنیج از دست داد. اما سپس کارنیج که خودش را در قالب یک سیاستمدار درآورده بود، سیمبیوت فیج را فرستاد تا اندی را بکشد. فیج ضربه مرگباری به اندی وارد کرد و باعث شد تا فلش تامپسون (مامور آنتی ونوم) اندی را که به شدت مجروح شده بود را به شرکت الکمکس و نزد دکتر استیون برد و او نیز از باقیمانده سیمبیوت اسکریم و آنتی ژن موجود از آنتی ونوم ، سیمبیوت ساخت و به اندی پیوند زد که باعث به وجود آمدن سیمبیوت جدید به نام «سایلنس» (سکوت) گردید.

سیمبیوت سالنس - سکوت

 سایانس به عنوان سیمبیوت جدید اندی بنتون همچنان به عنوان یک قهرمان به مامور آنتی ونوم کمک کرد تا بر کارنیج و دار و دسته اش فایق آیند ...

 

94- مجسمه یادبود استن لی

البته این ایستراگ در بازی مایلز مورالز هم بود ولی اونقدر زیبا و دلنشینه که آدم حیفش میاد بهش اشاره نکنه. اگر در بازی و در منطقه Upper East Side  به این مکان بروید (عکسش اینجاست) مجسمه یادبود از استن لی در کنار رستوران Mick's دیده میشود:

اگه یادتون باشه استن لی در بازی قبلی یک حضور افتخاری (Cameo) در همین رستوران داشت. یعنی وقتی مری جین و پیتر در آنجا غذا خوردند و دوباره با هم شدند، او به مری جین گفت:

استن لی بازی مرد عنکبوتی

"خوشحالم شما دو تا را دوباره با هم میبینم! شما دو تا همیشه {زوج} محبوب من بودید"

"Love seeing you two together again! You always were my favorites"

که در واقع به این اشاره داشت که استن لی بود که در دنیای کمیک همواره اصرار داشت پیتر با مری جین عروسی کنه!

زیر مجسمه هم جمله زیبا و تاثیرگذاری نوشته شده:

شعار استن لی

"تقدیم با عشق به مردی که قلب، ذهن و روح معتقدین واقعی (True Believers) را در همه جا جلا داد کرد. همیشه رو به جلو(Excelsior) !

همانطور که در این مقاله گفته بودیم "معتقدین واقعی" لقبی بود که استن لی به هواداران مارول داده بود و "همیشه رو به جلو" نیز از شعارها و تکه کلام های معروف مرحوم استن لی بود.

 

95- اشاره به جمله ی "استن لی" در "سفر به دنیای عنکبوتی"

اگر خوب روی پشت یکی از لباس های مایلز در این بازی که در واقع لباس اولش تو "سفر به دنیای عنکبوتی" هستش زوم کنید میتونید جمله ی باحال استن لی رو ببینید که در اون انیمیشن به مایلز تو فروشگاه لباس گفت: "در نهایت اندازه ت میشه" (It always fits, eventually).

ایستراگ استن لی بازی مردعنکبوتی 2

 آیتم شماره 1 از این مقاله را بخوانید تا بیشتر با این جمله آشنا بشوید.

 

96- آخرین شکار کریون (Kraven’s Last Hunt)

آخرین شکار کریون (Kraven’s Last Hunt)

بسیاری از المان های مربوط به شخصیت پردازی کریون شکارچی در بازی "مردعنکبوتی 2" و اینکه به دنبال اینه که قبل از مرگ با حریف قابل و شایسته ای روبرو بشه از یکی از داستان های مشهور مردعنکبوتی یعنی «آخرین شکار کریون» نشات گرفته. این کمیک بوک نه تنها از نظر بسیاری از کارشناسان به عنوان دارک ترین داستان مرد عنکبوتی شناخته میشه، بلکه یکی از دارک ترین و تیره ترین داستان های کل ماروله.

کریون لست هانت

او که پیش از این بارها و بارها توسط اسپایدی شکست خورده بود، حالا توی این داستان بالاخره موفق میشه تلافی کنه و اول مرد عنکبوتی رو نصفه و نیمه میکشه، بعد زنده به گورش میکنه، بعد هم لباس اسپایدی رو به تن میکنه و جای او رو میگیره تا ثابت کنه قهرمان بهتریه! «آخرین شکار کریون» پره از تصاویر و لحظات دلهره آور و ناگوار! مثل اون پانلی که کریون با حرص و ولع شروع میکنه به خوردن عنکبوت های زنده! یا اونجایی که اسپایدی بعد از دو هفته ی تمام زیر خروار ها خاک و گل، ذره ذره با تقلّا بیرون میاد ! یا اون صحنه ی حال به هم زنی که اون موجود موش مانند که با اسم «ورمین» شناخته میشد، آدم خواری میکنه! لازم به ذکره این کمیک علاوه بر فضای هولناک و سبک طراحی تاریک و منحصر به فردی که داره، از نظر داستانی هم بارها مورد تعریف و تمجید منتقدین قرار گرفته؛ ترکیب بی نظیری از لحظات و حال و هوای سوپرهیرویی و فضای ادبی در این داستان وجود داره که باعث شده همیشه ازش به عنوان یکی از بهترین و به یاد ماندنی ترین داستان های تاریخ مرد عنکبوتی یاد بشه. میتونید در اینجا از خوندن این داستان به زبان فارسی لذت ببرید.

 

97- مبارزه بین کریون و ونوم

مبارزه بین کریون و ونوم

نبرد حماسی ونوم و کریون شکارچی در این بازی یکی از بهترین باس فایت ها را رقم زد که در این مقاله به آن اشاره شده است. اما جالب است که بدانید در دنیای کمیک بوک هم تا به حال چندین نبرد بین این دو شخصیت شاهد بوده ایم و من جون نمیخواهم در اینجا بار دیگر حرف تکراری بزنم شما را ارجاع میدهم به این مقاله که در آن به طور کامل به نبردهای بین ونوم و کریون اشاره شده است.

کریون ونوم

 

98- دنیای عنکبوتی!

دنیای عنکبوتی!

واقعا حتی تصورش را هم نمیکردیم که این بازی به نوعی خودش رو مرتبط کنه با انیمیشن های سینمایی تحسین شده  Spider-Verse    که مایلز مورالز در اونا نقش اصلی رو داره ولی این کار رو میکنه و ما رو حسابی شگفت زده میکنه! پس از اینکه شما در بازی همه ی اون ربات های کوچک عنکبوتی (spider-bot) را جمع آوری میکنید، «گنکی» (رفیق فابریک مایلز که در بازی برای قهرمانان داستان گجت و تجهیزات درست میکنه) به مردان عنکبوتی از یک سیگنال خبر میده که مثل یک پیام میمونه و به مکانی اشاره میکنه که مثل یک ترمینال متروی قدیمی میمونه (گنکی میگه که این مکان از دهه 80 میلادی به بعد غیرفعال بوده) و اونا میرن به محلی که سیگنال ازش میاد. در اونجا یک پورتال (دریچه) باز میشه که دقیقا شبیه به پورتال هایی هستش که در انیمیشن "در میان دنیای عنکبوتی" دیده بودیم که از طریق اونها میگل اهارا و افرادش به دنیاهای دیگر سفر میکردن.

دریچه پرتال

دنیای عنکبوتی در بازی اسپایدرمن 2 ps5

بعد در کمال تعجب با شخصیتی مواجه میشویم به نام «دلیله» (Delilah) که معلوم شده قرار بوده در انیمیشن "در میان دنیای عنکبوتی" حضور داشته باشه ولی از اون حذف شده!

دلیله

او انگار به عنوان پیشخدمت در کافه ای بین بُعدی به نام "کافه ی بی نام و نشان" کار میکنه که در دنیای کمیک جایی هستش که شخصیت های خبیث مارول در اون نوشیدنی میخورن و با هم حرف میزنن (این مقاله را بخوانید). در ضمن، همانطور که در این مقاله گفته بودیم، قراره بوده این کافه در انیمیشن مذکور اسپات در صحنه ی پس از تیتراژِ حذف شده، به خاک و خون کشیده بشه! (مورد شماره 7 در این مقاله را بخوانید). در هر حال، دلیلا میگه که فقط یک پیشخدمته که گاهی اوقات برای دیگران یک سری کارهایی رو انجام میده و بهشون لطف میکنه. بعدشم حرف های مرموزی میزنه که واقعا نمیشه دقیقا ازشون سر درآورد و من سعی میکنم براتون ترجمه کنم: "من متوجه شده ام که ربات های عنکبوتی یاغی (از کنترل خارج شده) خطرناک هستند و برای کسب و کار خوب نیستند"! پس اونا رو از مردعنکبوتی میگیره و ازش تشکر میکنه و بهش میگه: "اگه میگل اومد دنبال این ربات های عنکبوتی بهش بگو الان دیگه مال من هستند چون اول من اونا رو پیدا کردم!

اما نکته عجیب اینه که انگار پیتر اسم میگل را نشنیده و باهاش آشنا نیست و این با عقل جور در نمیاد چون ما به صورت ایستراگ دیدیم که در انیمیشن "در میان دنیای عنکبوتی"، مردعنکبوتی بازی های انحصاری سونی هم حضور داشت (در میان دیگر عنکبوتی ها در "انجمن عنکبوتی" و حتی «یوری لاونتال» به جایش حرف زد که صداپیشه پیتر در این بازی ها بوده).

ایستراگ ps4

پس چرا میگل رو نمیشناسه؟ یا شایدم داستان این بازی ها قبل از "در میان دنیای عنکبوتی" رخ میده و این نسخه از مردعنکبوتی هنوز با انجمن عنکبوتی آشنا نشده باشهدر هر حال واقعا عجیب و هیجان انگیزه و کاری نمیشه کرد جز اینکه صبر کنیم و ببینیم چه ارتباطی بین این بازی ها و قسمت های بعدی با اسپایدرورس برقرار خواهد شدراستی، تا یادم نرفته بگم که دلیله از شخصیت های خبیث بسیار گمنام در کمیک های مردعنکبوتیه که دهه ی 90 میلادی خلق شد و دختری بود که در کار با سلاح و شمشیر مهارت داشت و یک قاتل اجاره ای بود که به خدمت نسخه جدید «رُز» درآمد (برای آشنایی با رز، این مقاله را بخوانید).

دلیله کمیک بوک

سپس با مردعنکبوتی درگیر شد. همچنین همانطور که در این مقاله گفتیم او عضو گروه "شش خبیثمرد زنبوری هم بوده. ولی تا جایی که من میدونم او هرگز ربطی به "کافه ی بی نام و نشان" نداشته و در آنجا کار نکرده! میتونید کل این ماموریت و همه ی این چیزایی رو که گفتم در اینجا تماشا کنید.

 

99- شبح و  کلتوس کسدی

کلتوس کسدی!

یکی از ماموریت های جانبی بازی، "شعله"  (The Flame) نام دارد که در ابتدای آن پیتر پارکر درگیر میشه با متحد سابق خودش یعنی افسر «یوری واتانابی» که به دلیل وقایع بازی قبل تبدیل شده به یک وجلنتی که لقبش «ریث» (شبح) است (وجلنتی یعنی کسی که قانون را برای اجرای عدالت کافی نمیداند و خودش راساً و شخصا برای اجرای قانون در سطح شهر اقدام میکند)! یوری در بازی قبلی هم بود و در پایان DLC های بازی که به «همرهد» اختصاص داشت کاملا معلوم بود که به دنبال انتقام گرفتن از خلافکاران افتاده.

یوری واتانابه

ضمن آنکه این شخصیت در دنیای کمیک هم یک وجلنتی است (این مقاله را بخوانید).

ریث میخواهد یک فرقه که شیفته ی آتش است را از بین ببرد. او حتی تمایل دارد دشمنان خودش را بکشد و همین مساله باعث درگیری او با پیتر میشود که حتما میدونید اصلا راضی به کشتن کسی نمیشه.

پس از تکمیل این ماموریت ها، ریث فاش میکنه که رهبر این فرقه چند نام مستعار داره که یکی از اونا «کلتوس کسدی» هستش که نامی آشنا برای هواداران به دنیای کمیک بوکه چون همه میدونیم، کلتوس کسدی نام قاتلی است که با تکه ای بر جا مانده از سیمبیوت ونوم پیوند میخوره و به هیولایی ملقب به کارنیج تبدیل میشه (اینجا معرفی شده).

کارنج مردعنکبوتی

کسدی به دنبال ایجاد انفجار و آتش سوزی در سطح شهر است و مردعنکبوتی و شبح باید برای متوقف کردنش با هم متحد شوند (شبح در انتها جان مردعنکبوتی را که در زیر کامیون گیر کرده نجات میده). در انتها هم شاهد هستیم که کسدی با یکی از نمونه های سیمبیوتی متعلق به آزکورپ فرار میکنه و این باز هم نشون میده که قراره در قسمت بعدی یا در بخش DLC های همین بازی با کارنیج روبرو بشیم (شاید هم در بازی انشعابی ونوم که میگن قراره ساخته بشه!). میتونید کل این ماموریت و همه ی این چیزایی رو که گفتم در اینجا تماشا کنید.

 

100-پیشگویی کارنیج!

در راستای مورد قبلی و اشاره به کلتوس کسدی و کارنیج، باید بدونید که طی ماموریت جانبی موسوم به Everything Burns که در آن پیتر و شبح به یکی از مخفیگاه های پیروان کلتوس کسدی میروند و در آن به جستجو میپردازند، کتابی پیدا میشه که حاوی پیشگویی هایی وحشتناکی از آینده دنیا است به نام "ساعت سرخ" (Crimson Hour) و تصاویری داره که در آن دنیا پس از به آتش کشیده شدن، مورد هجوم شیاطینی سرخ رنگ قرار گرفته که دندان های بزرگی دارند و ما را به یاد ظاهر کارنیج در دنیای کمیک میندازند. خودتون ببینید:

کتاب کارنیج

 

101- متوقف کردن قطار

همانطور که قبلا در مقاله "ایستراگ های بازی اسپایدرمن PS4 " گفته بودیم (مورد شماره 32) در قسمت اول به صحنه نمادینی که در آن مرد عنکبوتی در فیلم "اسپایدرمن 2" جلوی قطار مسافری را میگیرد ادای احترام شد:

و حالا در قسمت دوم و در همون ماموریت فرعی مربوط به شبح که در مورد قبلی بهش اشاره شد و اونجایی که اسپایدرمن باید جلوی قطار گروه خبیث کلتوس کسدی رو بگیره، شبح ازش میپرسه: "قبلا قطار متوقف کردی، نه؟" که اسپایدرمن خیلی بی حوصله جواب میده: "آره" که قطعا اشاره داره به تلاش ناموفقش در قسمت قبل در متوقف کردن قطار به سبک فیلم "مردعنکبوتی 2"!

 

102- اشاره به خدای سیمبیوت ها (کنال)

به شهاب سنگی که سیمبیوت باهاش به زمین اومده (همونی که با پیوند خوردن با هری آزبورن باعث پدید آمدن ونوم میشه) نگاه کنید:

ایستراگ کنال - نال - اسپایدرمن 2 - بازی

رویش علامتی آشنا هست که ما قبلا آن را در ارتباط با شخصیتی مهلک و خوفناک به نام «کنال» دیده بودیم! (البته تلفظش در زبان انگلیسی "نال" هستش ولی چون ما رو در فارسی به یاد "ناله" مینداخت ، تلفظش را بومی کردیم تا اسمش هم مثل خودش خفن تر باشه!)

بله! همون خط مارپیچ قرمز رنگ که روی پیشانی سیمبیوت های تحت کنترل او دیده میشد! همچنین آدم هایی که در بازی به سیمبیوت ونوم آلوده میشوند این نشان مارپیچ را با خود حمل میکنند!

کنال خدای قدرتمند سیمبیوت هاست که خالق اوناست و یک شخصیت باستانی به حساب میاد که در داستان "پادشاه سیاه پوش" (اینجا ترجمه شده) ، خبیث اصلی بود (در این مقاله درباره کنال توضیح داده ایم).

بنابراین شاید اینسامنیاک با گنجاندن این ایستراگ داره بهمون اعلام میکنه که در قسمت بعدی یا در بازی انشعابی (اسپین آف) ونوم که اینسامنیاک تلویحا تایید کرده قراره ساخته بشه، شاهد حضور کنال و ارتش ویرانگر او خواهیم بود!

 

103-دغدغه های ذهنی پیتر پارکر

در داستان بازی متوجه میشویم که پیتر پارکر نوعی خشم و غم بزرگ در درونش احساس میکنه چون خودش رو در مرگ عزیزانش مقصر میدونه (حتی مایلز هم همین طوره و حس میکنه علیرغم داشتن قدرت های فوق بشری اما نتونسته از مرگ عزیزانش جلوگیری کنه). در واقع شاید به خاطر همین دغدغه های ذهنیه که پیتر اینقدر تحت تاثیر تاثیرات منفی سیمبیوت قرار میگیره. اوج این مسئله را وقتی شاهد هستیم که مایلز به همراه مستر نگاتیو به درون ذهن پیتر میروند و در صحنه ای تلخ میبینیم که پیتر داره بر سر جنازه زن عموی خودش که در قسمت اول جانش رو از دست داد گریه میکنه و خودش رو مقصر میدونه:

مایلز مستر نگاتیو

در دنیای کمیک هم بارها و بارها و بارها شاهد بوده ایم که پیتر خودش رو مقصر مرگ عزیزانش دونسته. نمونه اش در قسمت چهارم کمیک فوق العاده "بازگشت قاتل عمو بن" که همین چند روز پیش ترجمه شد (در اینجا) و دیدیم که پیتر پس از شنیدن خبر مرگ زن عمو می این حرف ها را زد:

پیتر پارکر ناراحت

 

104- آنتی ونوم

در داستان بازی شاهد حضور «آنتی ونوم» هستیم.

آنتی ونوم

یعنی پیتر پارکر به لطف قدرت های «مستر نگاتیو» به نوعی ضد ونوم تبدیل میشه که توضیحات بیشترش رو در اینجا داده بودیم. آنتی ونوم هم از دنیای کمیک میاد.

کمیک انتی ونوم

یعنی در داستانی به نام New Ways to Die، «ادی براک» به عنوان معروف ترین و اصلی ترین هویت ونوم، پس از آنکه از سیمبیوت ونوم جدا شد فهمید که واقعاً سرطان دارد. او سپس نزد شخصیتی به مستر نگاتیو رفت.

او هم با استفاده انرژی خاص خودش سرطان براك را معالجه كرد ولی در نتیجه سلول های بدن براك به رنگ سفید درآمد. یعنی در شماره 569 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" دیدیم که ادی براک به مرکز خیریه "ف.ی.س.ت" رفت و در حالی که بسیار خوشحال بود و اصلا باورش نمیشود، به زن عمو می (که در "ف.ی.س.ت" کارهای داوطلبانه و خیرخواهانه انجام میداد) و مارتین لی گفت که دکترها بهش گفته اند دیگر اثری از سرطان یا سیمبیوت ونوم در او وجود ندارد. سپس براک با ونوم جدید (همان «مک گارگن») روبرو شد. اینجا بود كه سیمبیوت ونوم سعی كرد از گارگن جدا شود و بار دیگر به براك بچسبد اما متوجه شد كه سلول های بدن او تغییر كرده و دوباره برگشت پيش گارگن.

ولی بخش كوچكی از او در بدن براك باقی ماند و با سلول های سفید او تركیب شد و به همین دلیل موجود جدیدی به نام «آنتی ونوم» به وجود آمد که ضد ونوم بود و انگار خلق شده بود تا پدر سیمبیوت ونوم را دربیاورد و در اولین نبرد هم نشان داد که میتونه بزنه دهن ونوم رو سرویس کنه!

آنتی ونوم با اسپایدرمن دشمنی نداشت و به نوعی یک قهرمان بود. این سیمبیوت در جریان داستان چند قسمتی "جزیره عنکبوت ها" (Spider-Island) که در سال 2011 در کمیک  های اسپایدرمن چاپ شد، خودش را فدا کرد تا مردم شهر به حالت عادی خود برگردند. اما بعدها شاهد بودیم که مامور ونوم (فلش تامپسون) تبدیل به "مامور آنتی ونوم" شد.

 

105-آفتاب پرست!

آفتاب پرست!

اگر داستان بازی را به سه قسمت تقسیم کنیم، در بخش دوم آن یک سری ماموریت های جانبی هستند به نام "هدف های شناسایی نشده" یا Unidentified Targets . وقتی پیتر یا مایلز یکی از پهپاد های کریون را در سطح شهر دنبال کنند این ماموریت باز میشود (تعقیب برای اینکه اطلاعات پهپاد را به دست بیاریم تا از جان هدف های احتمالی که کریون دنبالشونه محافظت کنیم). اما ناگهان متوجه میشویم که اطلاعات چند نفر مختلف در فایل استخراج شده از پهپاد موجود است که باید برای شناسایی شون اقدام کرد. پس ما باید دیگر پهپادها را تعقیب کنیم تا هویت این افراد پیدا کنیم چون انگار کریون میخواد اونا رو پیدا کنه و حسابشون رو برسه. ولی هر چی جلوتر میرویم انگار همه ی آنها یک نفر هستند چون به نظر میرسه از دی ان ای (DNA)   یکسانی برخوردار هستند! در نهایت به یک پنت هاوس میرسیم و با تکون دادن یک مهره شطرنج وارد اتاق مخفی میشیم (موسیقی رمز آلود هم شنیده میشه!). در این اتاق ناگهان به ماسک ها و تجهیزات مختلف برخورد میکنیم.

اتاق مخفی آفتاب پرست

و پیتر پارکر حتی ماسک مردعنکبوتی رو هم مشاهده میکنه و معلوم میشه که اونجا متعلق به آفتاب پرسته که از دشمنان بسیار قدیمی اسپایدرمنه و در اینجا به طور کامل معرفی شده (پیتر با خودش میگه : "فکر میکردم سالها پیش اونو انداختم زندان"!).

بعد معلوم میشه که درست مثل دنیای کمیک، آفتاب پرست برادر ناتنی کریون هستش! همچنین معلوم میشه که چون پهپاد های کریون وسط تغییر قیافه دادن آفتاب پرست ازش عکس گرفته بودن، پس اون فایل به اون شکل دراومده بود و از هویت های مختلف تشکیل شده بود. در هر حال،  آفتاب پرست هم حواسش به کریون بوده و ازش اطلاعات جمع میکرده و اونا با هم گذشته ای داشتن و .... در نهایت به دلیل پخش گاز سمی در اونجا مردعنکبوتی مجبور به خروج از اتاق میشه. در پایان میبینیم که مردعنکبوتی تاب خوران از اون آپارتمان خارج میشه ولی آفتاب پرست روی پشت بام مجاور دیده میشه (در حالی که در هویت فرد دیگری فرو رفته) و با دیدن مردعنکبوتی، میگه: "نگران نباش، برادر. کاری که تو نتونستی انجامش بدی رو انجام خواهم داد". این جمله ای مرموز نشون میده که قراره در قسمت بعدی یا حتی در DLC های همین بازی که بعدا منتشر خواهند شد، آفتاب پرست را ببینیم! میتونید کل این ماموریت و همه ی این چیزایی رو که گفتم در اینجا تماشا کنید.

 

106- اشاره به Web of Shadows

در همان مرحله مربوط به آفتاب پرست یه ایستراگ باحال یافت میشه مربوط به بازی مشهور Web of Shadows که سال 2008 عرضه شد. اگر در اون پنت هاوس به نزدیکی پیانو بروید، موسیقی سونات پیانو شماره 14 ، معروف به "سونات مهتاب" اثر «بتهوون» پخش میشه که ما اون رو در بخش آغازین (intro)  بازی Web of Shadows شنیده بودیم!

و خب از این نظر داستان اصلی که Web of Shadows هم به تسخیر شهر توسط سیمبیوت ونوم اختصاص داشت پس از نظر محتوایی هم بین اون بازی و "مردعنکبوتی 2" ارتباطاتی وجود داره.

 

107- تغییر در ساختمان اینسامنیاک

ساختمان اینسامنیاک را هم میشد در بازی های قبلی دید ولی اینجا یه مقدار از نظر ظاهری فرق کرده. خودتون مقایسه کنید (سمت چپی مربوط به قسمت اول میشه):

 

108- ونوم

بازی مردعنکبوتی 2 (2023)

همه میدونند که هیچ وقت از ونوم و سیمبیوت ها و اینجور چیزا در داستان های اسپایدرمن استقبال شایانی نکرده ام. به نظرم ورود سیمبیوت ها به قصه های قهرمان محبوبم باعث شد تا حدی از رگ و ریشه های همیشگی خودش فاصله بگیره چون منشاء فضایی ونوم رو با خاستگاه زمینی پیتر پارکر و دشمنانش در تعارض دانسته ام. اما در این بازی مشکلی نداشتم. یعنی با یکی از بهترین نسخه های ونوم طرف هستیم. اولا که هری آزبورن کاملا یکی شخصیت سمپاتیک است و من بدم نیومد که به جای ادی براک (که همیشه در دنیای کمیک با انگیزه های خباثتش مشکل داشته ام) او به ونوم تبدیل میشه. چون در نهایت دشمنی اش با مردعنکبوتی ملموس تر از آب در میاد. هری اولش یه قهرمانه و به سیمبیوت نیاز داره تا زنده بمونه چون مانند یک لباس ترمیمی و پزشکی عمل میکنه ولی تاثیرات لباس و همچنین حس حسادت و البته حس خیانت (چون فکر میکنه پیتر لباس رو نمیخواد بهش پس بده و عمدا میخواد نابودش کنه) از او یک خبیث تمام عیار و البته قابل ترحم خلق میکنه و اعتراف میکنم که از این ونوم خوشم اومد. و البته که تبدیل شدن هری به ونوم قبلاً سابقه داشته چون در کارتون Ultimate Spider-Man  هم هری به ونوم تبدیل شد (این مقاله را بخوانید):

 

109- بال های ونوم

 بال های ونوم

در طول نبرد نهایی بین مایلز و پیتر با ونوم، پیتر سعی میکنه به هری یادآوری کنه چقدر با هم رفیق بودن تا شاید از خر سیمبیوت پیاده بشه! تا اینکه ونوم متوجه دزدیده شدن شهاب سنگ میشه و ناگهان بال درمیاره و از اونجا میرن! ولی یادمون باشه که در دنیای کمیک هم ونوم در داستان های اخیر خودش صاحب قدرت پرواز شده!

بال های ونوم

این مقاله را بخوانید.

 

110- نقاط ضعف ونوم

سیمبیوت ها توانایی های فراوانی مثل قدرت، سرعت، توان، چابکی و حتی هوش فوق بشری دارند و میتوانند به سرعت زخم های خود را التیام بخشند. آنها در ضمن میتوانند اندازه خود را گسترش یا کاهش دهند و خود را به اندازه میزبان شان دربیاورند. قابلیت های عجیبی هم دارند که در این مقاله و این مقاله بهشان اشاره شده است. البته آنها نقاط ضعف هم دارند. در حقیقت در دنیای کمیک آنها به طور ذاتی نسبت به صدا و گرمای شدید آسیب پذیر هستند (به ویژه در مقابل آتش).

  نقاط ضعف سیمبیوت ها

برای مثال، اسپایدرمن با توسل به صدای بلند ناقوس کلسیا خودش را از بند سیمبیوت خلاص کرد و ... اخیرا نیز فاش شد که وقتی کنال داشته اولین شمشیر خود (تمام سیاه) را میساخته، صدای پتک های که بر سیمبیوت فرود می آمده به همراه آتش کوره ای که شمشیر در آن شکل گرفته، موجب ناراحتی سیمبیوت شده و به همین دلیل ذاتا از صدای بلند و گرمای آتش بدشان می آید.

کنال سیمبیوت ها

در ضمن در برخی از داستانها و بازی های ویدئویی، سیمبیوت ها در برابر منیزیم هم آسیب پذیر هستند. یک بار هم «مرد آهنی» (Iron Manتوانست محلولی بسازد که باعث نابودی یک سیمبیوت شد. البته بعدها معلوم شد که این محلول حاوی ارگانیسم های بیولوژیکی و ویروس مانند بوده است که «دکتر دووم» (Dr. Doom) از بدن ونوم تولید کرده بود! نیروهای دولتی هم بارها توانسته اند با استفاده از بازدارنده های شیمیایی ونوم یا کارنیج را تحت کنترل درآورند. یکبار هم سیمبیوتی سعی کرد با «ولورین» (Wolverine) پیوند بخورد اما چون بدن ولورین میتواند سریع خودش را التیام دهد، به ناچار از او جدا شد. البته به نظر میرسد سیمبیوت ها قادر توانایی های خود را تکامل دهند و مثلاً بچه های آنها آسیب پذیری های کمتری دارند. اما هنوز سیمبیوتی در داستان های اسپایدرمن دیده نشده که به طور کامل شکست ناپذیر باشد.

در بازی هم بارها دیدیم که سیمبیوت در مقابل صدای با فرکانس بالا ضعف دارد ولی در مقابل آتش مصون است! برایان انتهار هم به عنوان مغز متفکر بازی در مصاحبه ای با IGN اعلام کرده که این قضیه رو عمدا انجام دادن و تصمیم گرفتن که نقطه ضعف سیمبیوت فقط صوت باشه تا از نظر گیم پلی مشکلی پیش نیاد (نمیشه که هر دفعه ونوم میخواد از میان آتش و انفجار رد بشه، زمین گیر بشه!).

 

111- محل مبارزه نهایی

بخش ابتدایی مبارزه نهایی بین مردعنکبوتی (پیتر پارکر) و ونوم (هری آزبورن) در زمین ورزش دبیرستان سابق آنها رخ میدهد (ونوم میگه: "اینجا بود که ما با هم دوست و برادر شدیم").

مبارزه نهایی بازی اسپایدرمن 2

در کمیک های "ونوم نهایی" که اینجا ترجمه شده اند هم اولین نبرد بین پیتر و ادی براک (ونوم) در زمین فوتبال مدرسه پیتر انجام شد چون ادی اومد اونجا تا با پیتر مبارزه کنه:

ونوم پیتر پارکر

و البته عین همین مبارزه هم در بازی تحسین شده Ultimate Spider-Man که سال 2004 عرضه شد به کار رفت:

بازی اسپایدرمن ultimate ps2

 

112- مرگ هری آزبورن

قبل از پایان بازی، دکتر کانرز به پیتر هشدار میده که چون سیمبیوت به طور کامل با هری پیوند خورده پس تنها راه برای متوقف کردن ونوم اینه که میزبان رو بکشند. طی مبارزه نهایی، پیتر نهایت سعی خودش را میکنه تا از این کار اجتناب کنه اما در لحظه ای غم انگیز، هری که موفق شده از کنترل سیمبیوت خارج بشه، از رفیق صمیمی خودش پیتر میخواد کاری که لازم است را انجام بده. سپس خداحافظی تلخی با هم دارند و پیتر با اکراه تمام به وسیله آنتی ونومی که بهش دسترسی داره بهترین دوستش رو میکشه!

مرگ هری ازبورن اسپایدرمن 2 بازی

ولی خوشبختانه مایلز میتونه با قدرت های بیوالکتریکی خودش هری را احیا کنه اما شدت صدمات وارده به مغز هری از سوی سیمبیوت اونقدر زیاد بوده که به کُما میره و دچار نوعی مرگ مغزی میشه. این مساله کاملا باعث فروپاشی پدر هری یعنی شهردار نورمن آزبورن میشه زیرا سالها بود هر کاری برای خوب شدن پسرش انجام داده بود. همچنین باعث میشه نورمن دستور بده هر چه سریعتر فرمولی موسوم به G را برایش آماده کنند که قطعا اشاره داره به تبدیل شدنش به گرین گابلین در قسمت بعدی. همچنین باعث میشه به سراغ اکتاویوس در زندان بره که جزییاتش را در این مقاله گفته بودیم. ویدئوش را هم  میتونید در اینجا تماشا کنید. در دنیای کمیک بوک و سینما هم هری آزبورن سرنوشت تراژیکی داشته (داستانش اینجا ترجمه شده):

و یا در کمیک های "مردعنکبوتی نهایی" که به هاب گابلین تبدیل شد و پدرش (گرین گابلین) او را کشت (داستانش اینجا ترجمه شده است):

 

113- بازنشسته شدن پیتر پارکر

در انتهای بازی میبینیم که پیتر پارکر از مایلز میخواد که برای مدتی جانشینش بشه و به نوعی خودش رو به طور موقت بازنشسته میکنه (البته مشخصه که او در نهایت در قسمت بعدی برمیگرده تا دوباره مردعنکبوتی بشه):

بازنشستگی پیتر پارکر

این اتفاق در دنیای کمیک هم افتاده. مثلا چند بار شاهد بوده ایم که پیتر پارکر نخواسته مردعنکبوتی باشه (این مقاله را بخوانید) یا در دهه ی 90 میلادی و در طی داستان "کلون ساگا"، پیتر به اشتباه به این نتیجه رسید که کلونه (یعنی نسخه شبیه سازی شده). همچنین مری جین هم باردار بود و این ها باعث شد تا پیتر خودش رو بازنشسته کنه و حتی به شهری دیگر بره. او از بن رایلی (کلون خودش) خواست تا جایگزین او بشه:

پیتر و بن رایلی

این اواخر هم در داستان Beyond شاهد بودیم که چطور بن رایلی برای مدتی جانشین پیتر شد. ولی در نهایت در انتهای همه ی این موارد پیتر پارکر دوباره برگشت و مردعنکبوتی شد.

 

114- اشاره به تبدیل شدن نورمن آزبورن به گرین گابلین

سرم g

اتفاقی که در پایان بازی برای هری رخ میده باعث فروپاشی پدر هری یعنی شهردار نورمن آزبورن میشه زیرا سالها بود هر کاری برای خوب شدن پسرش انجام داده بود. همچنین باعث میشه نورمن دستور بده هر چه سریعتر فرمولی موسوم به G را برایش آماده کنند که قطعا اشاره داره به تبدیل شدنش به گرین گابلین در قسمت بعدی.

گرین گابلین بازی اسپایدرمن 3

همچنین باعث میشه به سراغ اکتاویوس در زندان بره که در مورد بعدی بهش اشاره میشه.

 

115- اشاره به داستان مشهور اسپایدرمن در صحنه های پس از تیتراژ

فصل نهایی مردعنکبوتی

در صحنه های پس از تیتراژ که اینجا قابل مشاهده هستند، نورمن آزبورن به زندان رَفت میره تا با اکتاویوس ملاقات و ازش درخواست کمک کنه تا بهش هویت اسپایدرمن ها رو بگه. شخصا برایم آخرین جمله ی اکتاویوس به شدت جذاب و هیجان انگیز بود که گفت داره "فصل نهایی" یا Final Chapter رو مینویسه چون هواداران اصیل مرد عنکبوتی خوب میدانند که "فصل نهایی" نام برترین داستان دکتر اختاپوس و یکی از برترین داستان های اسپایدرمنه که اینجا ترجمه شده و خبر از اقتباس آن برای قسمت سوم بازی میده!

فصل نهایی

 

116- حضور «سیلک» در صحنه های پس از تیتراژ!

حضور «سیلک» در صحنه های پس تیتراژ!

 در صحنه ی دوم پس از تیتراژ هم مایلز با دوست پسر جدید مادرش ملاقات میکنه. در واقع او به خانه مایلز میاد و دخترش سیندی را معرفی میکنه که قطعا همون «سیندی مون» ملقب به سیلک است که در اینجا معرفی شده و به نظرم در قسمت بعدی به قهرمانان بازی ملحق میشه! (فقط از پشت سر او را میبینیم). میتونید در اینجا با سیلک آشنا شوید. ویدئوش را هم اینجا تماشا کنید.

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2023

(هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

مطالب مرتبط:

تسک مستر کجاست و چرا در بازی مرد عنکبوتی 2 حضور نداشت؟

ایستراگ های بازی مردعنکبوتی کنسول PS4

10 ماموریت فرعی برتر در بازی اسپایدرمن 2

رتبه بندی ضربات و قابلیت های پیتر پارکر در بازی "مارول اسپایدرمن 2"

رتبه بندی ضربات و قابلیت های مایلز مورالز در بازی "مارول اسپایدرمن 2"

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات مخفی بازی "مرد عنکبوتی: مایلز مورالز"

معرفی تمام لباس های بازی مردعنکبوتی 2

مقایسه بین ونوم در بازی مردعنکبوتی 2 و فیلم اسپایدرمن 3

کمیک مقدمه بازی "مردعنکبوتی 2" (MARVEL'S SPIDER-MAN 2) ترجمه شد + لینک دانلود

10 اسپویل بزرگ مرد عنکبوتی 2 (بازی ویدئویی 2023) + لینک دانلود و تماشا

رتبه بندی 10 مرگ شوکه کننده در بازی اسپایدرمن 2

10 کمیکی که الهام‌بخش بازی MARVEL'S SPIDER-MAN 2 بوده اند

معرفی تمام لباس های بازی مردعنکبوتی 2

نقد و بررسی بازی مردعنکبوتی 2

اشاره به دردویل (بی باک) و نینجاهای «هَند» در بازی مردعنکبوتی 2! + ویدئو

رتبه بندی باس فایت (BOSS FIGHT) های بازی اسپایدرمن 2 (کنسول PS5 – 2023)

داغ داغ: کنال (KNULL) در بازی اسپایدرمن 2!

رازهای بازی اسپایدرمن ps4 که ازشون خبر نداشتید!

معرفی 20 قدرت و قابلیت عجیب ونوم!

10 حقیقتی که باید درباره کارنیج (CARNAGE) بدانید

10 حقیقت مهمی که باید درباره «آنتی ونوم» (ANTI-VENOM) بدانید

15 حقیقتی که باید درباره لباس سیاه مرد عنکبوتی (BLACK SUIT) بدانید

10 ایستراگ (EASTER EGG) باحال در بازی های مردعنکبوتی

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات مخفی بازی "مرد عنکبوتی: مایلز مورالز"

نقد بازی های مرد عنکبوتی

15 حقیقت مهمی که باید درباره "کریون شکارچی" (KRAVEN THE HUNTER) بدانید

20 حقیقتی که باید درباره شخصیت ونوم (VENOM) بدانید

حقیقتی که باید درباره مایلز مورالز (MILES MORALES) بدانید

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1402-08-29 13:12
واضح و مبرهن است که این مقاله ساعت ها و بلکه روزها از من وقت گرفته. پس لطف کنید و با دقت اونو بخونید تا هر جایی ایرادی، غلط تایپی چیزی دیدید بگید تا درستش کنم.
نقل قول کردن
mtm
#2 mtm 1402-08-29 13:13
و همونطور که در بخش مقدمه گفتم به مرور که بیشتر بازی رو انجام میدم ممکنه نکات و ایستراگ های دیگری هم به دست بیارم که به مقاله اضافه خواهم کرد. پس منتظر باشید تا مقاله بعدا دوباره به روز رسانی بشه
نقل قول کردن
mtm
#3 mtm 1402-08-29 13:14
مثلا یادمه تو بازی پیتر به مایلز یه چیزی به مایلز میگه تو این مایه ها که "همین خودش یه بهونه است برای ساخت اسپایدر موبیل (ماشین عنکبوتی)" که اشاره است به spider mobile معروف از دنیای کمیک. ولی هر چی میگردم نمیتونم پیداش کنم (حتی شایدم تو تو تا دیالوگ بهش اشاره میشه ...)
نقل قول کردن
Vibranium Man
#4 Vibranium Man 1402-09-01 19:57
سلام و خسته نباشید کفایت نمیکنه ولی نمیدونم چی بگم و مغزم هم راهی پیدا نمیکنه شما چجوری این همه ایستراگ رو پیدا کردید!جامع وکامل!
فقط استاد بیمارستان H.E.A.R.T تو دنیای کمیک هم بود که کاردیاک توش فعالیت می‌کرد و ... و فکر کنم باید اونم اضافه بشه.
نقل قول کردن
کنجاکو زاده
#5 کنجاکو زاده 1402-09-01 19:58
آقای مهربانی اگر دقت کرده باشید لباس مردعنکبوتی اینسامنیاک در ایستراگ داخل انیمیشن مردعنکبوتی در میان دنیای عنکبوتی همون لباس قسمت دومه بازیه پس میشه نتیجه گرفت اتفاقات انیمیشن بعد اتفاقات قسمت دوم بازیه
نقل قول کردن
احسان پریوند
#6 احسان پریوند 1402-09-01 20:13
بی نظیر بود استاد ترابی عزیز .
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#7 The Spectacular Burmun 1402-09-01 21:43
چه زود!
اصلا توقع نداشتم انقدر سریع به دستمون برسه.
به معنای کلمه خداقوت.
فعلا که فقط سر تیتر ها و مطالب جالب رو خوندم
حالا بقیه رو در مواقع مختلف مینویسم.
تشکر فراوان از شما و زحماتتون.
نقل قول کردن
اسپایدی جونم
#8 اسپایدی جونم 1402-09-01 21:58
وای وای وای
عجب مقاله گولاخی بود
نقل قول کردن
advanced spidey
#9 advanced spidey 1402-09-01 22:16
به نقل از mtm:
مثلا یادمه تو بازی پیتر به مایلز یه چیزی به مایلز میگه تو این مایه ها که "همین خودش یه بهونه است برای ساخت اسپایدر موبیل (ماشین عنکبوتی)" که اشاره است به spider mobile معروف از دنیای کمیک. ولی هر چی میگردم نمیتونم پیداش کنم (حتی شایدم تو تو تا دیالوگ بهش اشاره میشه ...)

درست فکر میکنید
مایلز : thanks, we should take this on the road sometimes
پیتر : sounds like a good excuses to finally build that spider mobile
حالا منم میگردم، اگه چیزی پیدا کردم، یا اپلود میکنم، یا لینک یوتوبشو میزارم.
راستی ، فک کنم تمام رسانه ها باید جلوی شما زانو بزنن.
چون اصن فک نکنم کسی بتونه اینجوری مقاله بنویسه
میگم، ما الان نزدیک ده تا ایستراگ پیدا کردیم که شما تو مقاله ننوشتید.
ایمیل کنیم یا همینجا بگیم ؟؟
نقل قول کردن
AMERETAT83
#10 AMERETAT83 1402-09-01 22:53
خسته نباشید آقای ترابی
تو مورد 95 نوشتید پیتر با توسل به به آتیش...
دو تا 《به》 گذاشتید
گرچه ایراد کوچیکی هست نسبت به حجم این مقاله اما خواستم این مقاله‌ی فوق العاده بی نقص هم‌ بشه
نقل قول کردن
mtm
#11 mtm 1402-09-01 23:55
به نقل از advanced spidey:
به نقل از mtm:
مثلا یادمه تو بازی پیتر به مایلز یه چیزی به مایلز میگه تو این مایه ها که "همین خودش یه بهونه است برای ساخت اسپایدر موبیل (ماشین عنکبوتی)" که اشاره است به spider mobile معروف از دنیای کمیک. ولی هر چی میگردم نمیتونم پیداش کنم (حتی شایدم تو تو تا دیالوگ بهش اشاره میشه ...)

درست فکر میکنید
مایلز : thanks, we should take this on the road sometimes
پیتر : sounds like a good excuses to finally build that spider mobile
حالا منم میگردم، اگه چیزی پیدا کردم، یا اپلود میکنم، یا لینک یوتوبشو میزارم.
راستی ، فک کنم تمام رسانه ها باید جلوی شما زانو بزنن.
چون اصن فک نکنم کسی بتونه اینجوری مقاله بنویسه
میگم، ما الان نزدیک ده تا ایستراگ پیدا کردیم که شما تو مقاله ننوشتید.
ایمیل کنیم یا همینجا بگیم ؟؟

ایمیل بزن
نقل قول کردن
AMIR. ALI
#12 AMIR. ALI 1402-09-02 00:39
به نقل از کنجاکو زاده:
آقای مهربانی اگر دقت کرده باشید لباس مردعنکبوتی اینسامنیاک در ایستراگ داخل انیمیشن مردعنکبوتی در میان دنیای عنکبوتی همون لباس قسمت دومه بازیه پس میشه نتیجه گرفت اتفاقات انیمیشن بعد اتفاقات قسمت دوم بازیه

اما یک بخشی تو انیمیشن مثل بخش میم معروف لباس مال قسمت اول بود
نقل قول کردن
ABOLGAME
#13 ABOLGAME 1402-09-02 06:48
سلام ممنون بابت زمانی که روی این مقاله گذاشتید؛ بنظر من باس فایت آخر بازی اشاره ای به اولین باس فایت بازی" Ultimate spider-man " است چون دوتای آن ها توی زمین فوتبال "Midtown high "رخ می دهند و من فکر می کنم دلیل اینکه پیتر هنوز میگل رو نمی شناسد بخاطر اینه که میگل تنها مردان عنکبوتی را جمع آوری می کنه که تمام " canon event " هایشان اتفاق افتاد و یکی از اون ایونت ها پوشیدن و کنده شدن لباس سیاه بود پس احتمال زیاد بعد یک مدت کوتاه بعد از پایان داستان بازی میگل اون رو هم به تیم اضاف کرده.
نقل قول کردن
mtm
#14 mtm 1402-09-02 13:17
به نقل از ABOLGAME:
سلام ممنون بابت زمانی که روی این مقاله گذاشتید؛ بنظر من باس فایت آخر بازی اشاره ای به اولین باس فایت بازی" Ultimate spider-man " است چون دوتای آن ها توی زمین فوتبال "Midtown high "رخ می دهند

بله درسته و از یادمون نره که در بازی ultimate spider-man هم مبارزه پیتر با ونوم در زمین میدتاون را از کمبک ونوم نهایی گرفته بودند
نقل قول کردن
mtm
#15 mtm 1402-09-02 13:19
به نقل از Vibranium Man:
سلام و خسته نباشید کفایت نمیکنه ولی نمیدونم چی بگم و مغزم هم راهی پیدا نمیکنه شما چجوری این همه ایستراگ رو پیدا کردید!جامع وکامل!
فقط استاد بیمارستان H.E.A.R.T تو دنیای کمیک هم بود که کاردیاک توش فعالیت می‌کرد و ... و فکر کنم باید اونم اضافه بشه.

بله درست گفتی
واسه همینه میگم که ایستراگ های بازی رو باید به مرور تکمیل کرد چون اونقدر گسترده است که در طی دفعات بعدی که بازی رو انجام میدی هم نکات جدید کشف میکنی
نقل قول کردن
mtm
#16 mtm 1402-09-02 13:51
به نقل از AMERETAT83:
خسته نباشید آقای ترابی
تو مورد 95 نوشتید پیتر با توسل به به آتیش...
دو تا 《به》 گذاشتید
گرچه ایراد کوچیکی هست نسبت به حجم این مقاله اما خواستم این مقاله‌ی فوق العاده بی نقص هم‌ بشه

مرسی که گفتی. درست شد. همیشه هر کاری کنی یه سری ایرادات تایپی هست و از چشم آدم دور میمونه
نقل قول کردن
mtm
#17 mtm 1402-09-02 13:59
دوستان هر کی تونست یه اسکرین شات از اون دیالوگ مربوط به معلم مایلز "سومیدا" بذاره تو بخش کامنت ها
نقل قول کردن
داریوش
#18 داریوش 1402-09-03 09:35
عالی واقعا دستتون درد نکنه اینهمه دقت و وقت گذاشتین
فقط منم فکر کنم یک چیزی پیدا کردم اونجایی که ام جی به اسکریم تبدیل میشه پیتر اسم هری را صدا می زنه هری هم می گه من ونوم هستم بعد به ونوم تبدیل میشه این منو یاد آخر فیلم ونوم انداخت که ماسک تام هاردی به دو نیم تقسیم شد بعد با صدای کلفت گفت من ونوم هستم :lol:
نقل قول کردن
Amir ali 1389
#19 Amir ali 1389 1402-09-03 15:19
این مقاله بار دیگر بهم ثابت کرد که چرا همیشه بهترین هستید ...
نقل قول کردن
Mahdi Khan
#21 Mahdi Khan 1402-09-03 16:10
مقاله اونقدر طولانیه که اسنپ اعلام کرده ۷۰ تومن میگیره لز اولش میبره آخرش :lol:
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#22 AmirhoseinJafari2005 1402-09-03 20:15
سلام و عرض ادب...
خسته نباشید میگم بهتون
واقعا عالی و کامل.
نقل قول کردن
AMIR. ALI
#23 AMIR. ALI 1402-09-03 22:18
استاد ترابی این درسته که ساخت فیلم 6 خبیث از سر گرفته شده؟
نقل قول کردن
mtm
#24 mtm 1402-09-04 06:51
به نقل از AMIR. ALI:
استاد ترابی این درسته که ساخت فیلم 6 خبیث از سر گرفته شده؟

آره خبرش رو تو کانال تلگراممون کار کردیم. ظاهرا فیلم های سونی ورس قراره به اون منتهی بشه
نقل قول کردن
Spider King
#25 Spider King 1402-09-05 17:11
از مفصل ترین و عالی ترین مقاله ها راجب این بازی بود
و اینکه عجب ایستراگ هایی گذاشتن تو بازی !
نقل قول کردن
Spider King
#26 Spider King 1402-09-09 18:01
به نظرتون بازی ولورین که در حال ساخت هست
در همین دنیای بازی اسپایدرمن یا نه؟ از ایستراگ ها که اینطور
به نظر میاد
نقل قول کردن
Spider King
#27 Spider King 1402-09-09 18:02
به نقل از کنجاکو زاده:
آقای مهربانی اگر دقت کرده باشید لباس مردعنکبوتی اینسامنیاک در ایستراگ داخل انیمیشن مردعنکبوتی در میان دنیای عنکبوتی همون لباس قسمت دومه بازیه پس میشه نتیجه گرفت اتفاقات انیمیشن بعد اتفاقات قسمت دوم بازیه

نکته ی خوبی بود
نقل قول کردن
Armin_Marvel
#28 Armin_Marvel 1402-09-16 18:19
مقاله خوبی بود خسته نباشید
میتونید تحلیل سریال لوکی رو بذارید؟
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#29 The Spectacular Burmun 1402-09-16 22:47
تشکر میکنم بابت آپدیت مقاله.
چنین عشق و علاقه ای رو واقعا باید بعضیا یاد بگیرن(به اعضای سایت تیکه ننداختم.همون دوستان جبهه مخالف)که وقت بذاری،دوباره عکسا رو آپلود کنی،۱۷ مورد جدید بذاری،ایرادات تایپی و ... واسه چی؟واسه جامع و کامل بودن مقاله.واسه خدمت به کاراکتری که عاشقشی.
ممنونم.
نقل قول کردن
ABOLGAME
#30 ABOLGAME 1402-09-17 08:09
سلام آن صحنه آخر بازی که پیتر،مایلز و مری جین درحال نقشه کشیدن برای دزدیدن شهاب سنگ هستند هری رو با یک آدمک گابلینی شکل نشون میدن و بعدش طی داستان می شنویم نورمن دنبال پیدا کردن یک راه درمان دیگر برای هری است و آخر داستان می فهمیم این راه درمان سرم G بوده و قراره اون رو به هری تزریق کنه پس به احتمال زیاد شاهد هری به عنوان گرین گابلین هم خواهیم بود.
نقل قول کردن
Pedram A.
#31 Pedram A. 1402-09-19 06:50
کل یوتیوب و سایتای خارجی رو گشتم و چنین مقاله ی پرباری از ایسترگ این بازی نیافتم. بی تعارف و اغراق در دنیای بهترین هستید
نقل قول کردن
mtm
#32 mtm 1402-09-19 07:56
چطور ونوم را در مردعنکبوتی ۲ آزاد و باهاش در سطح شهر بازی کنیم


www.aparat.com/v/divEN
نقل قول کردن
Mahdi خپل
#33 Mahdi خپل 1402-09-25 12:41
کامل ترین و پرجزئیات ترین مقاله کل عمرم بود
نقل قول کردن
E-spider
#34 E-spider 1402-09-27 06:49
با تشکر فراوان بابت نگارش این ابرمقاله خواستم از استاد ترابی بپرسم که آیا تا به حال در بازی های اسپایدرمن اینسامنیاک اشاره ای به شخصیت گوین استیسی شده است یا نه
ممنون
نقل قول کردن
omiDeadpool
#35 omiDeadpool 1402-10-01 23:53
وای عجب مقاله گولاخی بود :eek:
نقل قول کردن
mtm
#36 mtm 1402-10-05 07:33
به نقل از E-spider:
خواستم از استاد ترابی بپرسم که آیا تا به حال در بازی های اسپایدرمن اینسامنیاک اشاره ای به شخصیت گوین استیسی شده است یا نه
ممنون

نه. تا به حال نه گوئن استیسی در این بازی ها حضور داشته و نه اینکه حتی در دیالوگ ها یا مثلا اطلاعات کشف شده در کوله پشتی های پیتر در بازی قبلی بهش اشاره شده. فقط در قسمت دوم، یکی از ربات های عنکبوتی که باید جمع آوری کنید، تِم لباس گوئن عنکبوتی داره که اشاره میکنه به دنیای عنکبوتی:
نقل قول کردن
ABOLGAME
#37 ABOLGAME 1402-10-17 21:57
سلام خسته نباشید یکی از لاین های بازی اشاره به یکی از دشمن های کمتر شناخته شده مردعنکبوتی داره؛ بعد از تموم کردن دومین مرحله "Flame" کلوتوس کسدی، یوری رو به یک مکان دعوت میکنه و یوری تصمیم می‌گیره که به آنجا بره بعد مردعنکبوتی بهش میگه که این معلومه یک تله است و بعد بهش میگه "and I've fought Trapster" که اشاره به یکی از دشمن های قدیمی اون دارد.
نقل قول کردن
mtm
#38 mtm 1402-10-17 22:34
ویدیوی بسیار جالب!
تمام صحنه های مرگ‌ اسیایدرمن در بازی های کامپیوتری!

www.aparat.com/v/nAxvy

از دستش ندید ...
نقل قول کردن
E-spider
#39 E-spider 1402-10-18 08:40
به نقل از mtm:
ویدیوی بسیار جالب!
تمام صحنه های مرگ‌ اسیایدرمن در بازی های کامپیوتری!

www.aparat.com/v/nAxvy

از دستش ندید ...

عجب ویدیویی بود. خیلی واسش زحمت کشیده بودید. هم نوستالژیک بود هم بسیار خوش ساخت و پر از اطلاعات
نقل قول کردن
E-spider
#40 E-spider 1402-10-18 08:49
به نقل از ABOLGAME:
سلام خسته نباشید یکی از لاین های بازی اشاره به یکی از دشمن های کمتر شناخته شده مردعنکبوتی داره؛ بعد از تموم کردن دومین مرحله "Flame" کلوتوس کسدی، یوری رو به یک مکان دعوت میکنه و یوری تصمیم می‌گیره که به آنجا بره بعد مردعنکبوتی بهش میگه که این معلومه یک تله است و بعد بهش میگه "and I've fought Trapster" که اشاره به یکی از دشمن های قدیمی اون دارد.

ولی ترپستر تا جایی که من میدونم دشمن چهار شگفت انگیز و مخصوصا هیومن تورچ به حساب میاد
نقل قول کردن
ABOLGAME
#41 ABOLGAME 1402-10-18 15:12
به نقل از E-spider:
به نقل از ABOLGAME:
سلام خسته نباشید یکی از لاین های بازی اشاره به یکی از دشمن های کمتر شناخته شده مردعنکبوتی داره؛ بعد از تموم کردن دومین مرحله "Flame" کلوتوس کسدی، یوری رو به یک مکان دعوت میکنه و یوری تصمیم می‌گیره که به آنجا بره بعد مردعنکبوتی بهش میگه که این معلومه یک تله است و بعد بهش میگه "and I've fought Trapster" که اشاره به یکی از دشمن های قدیمی اون دارد.

ولی ترپستر تا جایی که من میدونم دشمن چهار شگفت انگیز و مخصوصا هیومن تورچ به حساب میاد

درست میگید ولی در کمیک های مردعنکبوتی و سریال "ultimate spider-man" هم حضور داشته.
نقل قول کردن
mtm
#42 mtm 1402-12-26 21:51
هکرها دست از سر اینسامنیاک گیمز بر نمیدارند!
پس از لو دادن تریلرهای بازی Great Web ، امروز طراحی اولیه از حضور گرین گابلین در بازی اسپایدرمن ۳ نیز توسط آنها در اینترنت منتشر شد!
نقل قول کردن
ایلیا
#43 ایلیا 1403-02-02 02:55
از وقتی فهمیدم suit power هارو از قسمت دوم حذف کردن (ک به خاطر حضور مایلز بود ) اصلا دپرس شدم تنها بازی ای که چتانسیل لباسای اسپایدی رو داره marvel spider man 1 بود یکی هم اینکه لباس bigtime تو بازی نی؟
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

تاپ 20 - سایت spidey.ir

 

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45