ایستراگ (Easter Egg) ها و نکات و اشارات پنهان انیمیشن "مردعنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی" (Spider-Man: Across the Spider-Verse) – بخش دوم

ایستراگ-easter-egg-ها-و-نکات-و-اشارات-پنهان-انیمیشن-مرد-عنکبوتی-در-میان-دنیای-عنکبوتی-spider-man-across-the-spider-verse-–-بخش-دوم-ایسترگ-ارجاعات-اسپایدرمن-مردعنکبوتی-مایلز-مورالز-مورالس-کارتون-2023-آنسوی-در-سرتاسر-اسپایدر-ورس-سفر-به-آن-سوی-پارت-2

در پارت 2، ایسترگ های بیشتری از این انیمیشن را معرفی میکنیم ...

نکته مهم 1: برای خواندن بخش اول که به معرفی مردان و زنان و جانوران (!) عنکبوتی از دنیاها و زمان های مختلف اختصاص داشت به این مقاله رجوع کنید.

نکته مهم 2: یک سری از شخصیت ها و مکان ها هستند مثل «پراولر» (عمو آرون) یا «الکمکس» و ... که در قسمت قبلی بودند و چون تکراری محسوب میشدند در این مقاله بهشون پرداخته نشد چون قبلا در مقاله ایستراگ های "سفر به دنیای عنکبوتی" (در اینجا و اینجا) بهشون پرداخته بودیم.

 

91- "سرفه"

سرفه مردعنکبوتی

فکر کنم در ثانیه 7 از این انیمیشن یعنی وقتی هنوز هیچ چیزی به نمایش در نیومده میشه صدای سرفه ای را شنید و واژه ی Cough (به معنی سرفه) هم به صورت کمیک بوکی در گوشه ی سمت راست تصویر دیده میشه. ولی قضیه ش چیه؟ قضیه ش اینه که این یک شوخی تکرار شونده است! یعنی یکی از مغزهای متفکر این انیمیشن به نام «کریس میلر» هنگام ساخت فیلم "خیابان جامپ شماره 22" (محصول سال 2014) عمداً در میکس صدا سرفه کرد که در نسخه ی نهایی فیلم هم قابل شنیدن بود و از آن به بعد در هر فیلم یا انیمیشنی که ایشون در آن نقش داشته، میشه در جایی این صدای سرفه را شنید!

خیابان جامپ شماره 22

(البته گفته میشه مسئولین سونی صدای سرفه را از نسخه ی بلو ری فیلم "خیابان جامپ شماره 22" حذف کردند زیرا نمیخواستند که بینندگان ناگهان بترسند و فکر کنند کسی وارد خانه شان شده است!).

 

92- لوگوی کمیک های مایلز مورالز

لوگوی کمیک های مایلز مورالز

در آغاز فیلم، لوگوی سونی شروع میکنه به گلیچ کردن (مختل شدن) و یکی از فونت هایی که گلیچ میکنه همون فونت کمیک های Miles Morales: Spider-Man هستش که در اینجا در سایت ما ترجمه شده اند:

لوگوی کمیک های مایلز مورالز

 

93- مارول های متعدد

لوگوی مارولز

لوگوی مارول رو هم اگه دقت کنی در یه جا چندین Marvel کوچولو در پس زمینه ش منتشر میشه تا سمبل این باشه که این اثر درباره ی جهان های موازی و متعدد مارول است!

 

94- لوگوی جنگ های پنهان

لوگوی جنگ های پنهان

 وقتی لوگوی "سونی پیکچرز انیمیشن" گلیچ میکنه، یکی از فونت ها همون فونتی هستش که برای شماره ی 8 از کمیک "جنگ های پنهان" در دهه ی 80 میلادی به کار رفت و مردعنکبوتی در آن برای اولین بار به لباس سیمبیوتی خودش دست یافت!

شماره 8 از secret wars کمیک

 

95- لوگوی "شماره 300 مردعنکبوتی شگفت انگیز"

لوگوی "شماره 300 مردعنکبوتی شگفت انگیز"

در ادامه ی تغییر لوگوی "سونی پیکچرز انیمیشن"، شاهد هستیم که شبیه به کاور "مردعنکبوتی شگفت انگیز #300" میشه که اولین حضور شخصیت ونوم در آن رقم خورد.

شما میتونید این کمیک رو در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

96- لوگوی کمیک های «خوک عنکبوتی»

لوگوی خوک عنکبوتی

این هم از لوگوی کمیک های کمیک های «خوک عنکبوتی» (Spider-Ham) در دهه ی 80 میلادی!

کمیک خوک عنکبوتی 

 

97- نقطه های بِن دِی (Ben Day Dots)

همانطور که در قسمت قبلی این انیمیشن هم دیده بودیم، سبک هنری خاصی در آن مورد استفاده قرار گرفته که انگار یک کمیک بوک زنده به دنیای سینما راه یافته.

Ben Day Dots

یکی از نکات قابل توجه در این سبک، نقطه هایی است که در آن کار شده است؛ یعنی ما همچنان میتونیم نقطه های ریزی در آن مشاهده  کنیم. این نقطه ها برای ما طرفداران دنیای کمیک شدیدا آشنا بنظر می آید و با کمی دقت به یاد کمیک های قدیمی می افتیم.

نقطه های بن دی

به این تکنیک به اصطلاح نقطه های “بن دی”Ben Day Dots گفته می شود تا ما را به یاد کاغذهای کم کیفیت و ارزان قیمتی بیندازد که کمیک بوک های قدیمی روی آنها چاپ میشدند. خالق این تکنیک آقای «بنجامین هنری دی جونیور» بوده و با استفاده از این تکنیک با استفاده از رنگ های CMYK پرینتر نقطه هایی را درکنار هم قرار می داده که نتیجه آن خلق رنگ های جدید تر بوده مثلا سبز، بنفش و نارنجی.

 

98- سازمان Comics Code

Comics Code on Comics Covers

وقتی در دهه 50 میلادی شرکت هایی مثل EC Comics ، کمیک بوک هایی به شدت چندش آور و خشن چاپ کردند جامعه آمریکا واکنش نشان داد و بنابراین در سال 1954 سازمانی تشکیل شد به نام Comics Code    (اداره نظارت بر محتوای کمیک بوک) هر ناشر کمیک باید کمیک خودش رو به این سازمان میفرستاد تا اگر محتوایش تایید شود، بتواند آن را منتشر کند. در اون زمان ژانرهایی مثل ترسناک و جنائی تقریبا به طور کامل محو شدند ولی در عوض ژانر ابرقهرمانی رونق یافت. به عبارتی دیگر، شاید اگر این اتفاقات نمیفتاد الان کمیک بوک های ابرقهرمانی اینقدر مطرح نبودند.

Comics Code

در ابتدای این انیمیشن هم مثل دفعه ی قبل،  لوگوی این شرکت را در تیتراژ مشاهده میکنیم که ادای احترامی به آن زمان دارد و البته به نوعی می خواهد  به محتوای سالم این انیمیشن اشاره داشته باشد!

 

99- شروع متفاوت

جالبه که این انیمیشن به جای دنیای مایلز میاد و از دنیای گوئن عنکبوتی شروع میکنه. حتی خود گوئن هم میگه: "بیایید این دفعه متفاوت عمل کنیم" (Let's do things differently this time):

این اشاره داره به این که دفعه ی قبل داستان با روایت پیتر پارکرِ دنیای مایلز مورالز (دنیای شماره 1610) آغاز شده بود:

https://spidey.ir/images/img/content/spider-verse-2/EasterEggs/part2/peter_parker_earth_1610.jpg

 

100- یاران مری جین (Mary Janes)

وقتی گوئن عنکبوتی سرگذشت خودش رو روایت میکنه میبینیم که داره در یک گروه موسیقی موسوم به "یاران مری جین" (The Mary Janes) طبل میزنه:

مری جینز

در دنیای کمیک، "یاران مری جین" نام یک گروه موسیقی راک است که توسط مری جین در دنیای شماره 65 تاسیس شد (مری جین در این دنیا با نام Em Jay Watson صدا زده میشود). گوئن استیسی طبل‌زن یا درامر (Drummer‎) این گروه است.

 یاران مری جین (Mary Janes)

آنها به خاطر مبارزه مبارزه ای که بین الکسی سیستویچ و زن عنکبوتی در هنگام برگزاری کنسرت یاران مری جین رخ داد، مشهور شدند اما به خاطر رفتار و اخلاق غیر قابل تحمل مری جین، گوئن گروه را چند بار ترک کرده.

 

101- ادای احترام به اولین حضور گوئن عنکبوتی در دنیای کمیک

داستان این انیمیشن با روایت گوئن عنکبوتی شروع میشه که مثل قسمت قبل از شخصیت های اصلیه و در حالی که اصلا اعصاب نداره همه چی رو تعریف میکنه و طبل میزنه تا اینکه هم بَندی هاش اعتراض میکنن و بهش میگن که بس کنه و سپس با هم جر و بحث میکنند:

ادای احترام به اولین حضور گوئن عنکبوتی در دنیای کمیک

و این بسیار جالبه چون اولین حضور گوئن عنکبوتی در دنیای عنکبوتی (شماره 2 از سری اول "لبه ی دنیای عنکبوتی" که اینجا ترجمه شده) هم دقیقا همین طور شروع شد. خودتون ببینید:

اولین کمیک spider gwen

 

102- به کارگیری پانل های کمیک گوئن عنکبوتی

کمیک گوئن اسپایدر

به وضوح میشه دید که دقیقا از پانل های به کار رفته در نخستین حضور شخصیت گوئن عنکبوتی در دنیای کمیک (گفتم که اینجا ترجمه شده؟!) استفاده شده:

کمیک گوئن عنکبوتی ترجمه شده

(اون جایی که عنکبوت رادیو اکتیو گوئن رو نیش میزنه).

 

103- کاورهای "گوئن عنکبوتی"

- کاورهای "گوئن عنکبوتی"

نوع رنگ آمیزی دنیای گوئن عنکبوتی که آدم با دیدنش به یاد نقاشی های آب رنگ میفته در واقع ادای احترامی است به کاورهای سری اول کمیک های گوئن عنکبوتی که آقای «رابی رودریگز» خلق کرد:

کمیک گوئن اسپایدر

 

104- تغییر کردن رنگ محیط با توجه به حالت های روحی گوئن

رنگ گوئن

نکته جالب دیگه ای که نمیدونم متوجه ش شدید یا نه مربوط به این میشه که رنگ محیط دنیای گوئن عنکبوتی با توجه به حال و هوای روحی او تغییر میکنه. مثلا ناگهان رنگ غالبِ آبی اطراف گوئن (که نشون دهنده غم و غصه است)، با بغل کردن پدرش به رنگ قرمز درمیاد.

 

105- پیتر پارکر در دنیای گوئن عنکبوتی

پیتر پارکر دنیای گوئن عنکبوتی

همانطور که در قسمت قبل هم بهش اشاره شده بود، تراژدی بزرگی که گوئن عنکبوتی باهاش مواجه شده، مرگ رفیق و پسر همسایه شون یعنی پیتر پارکر بوده که در مدرسه بهش زور میگفتن و با الهام گرفتن از گوئن عنکبوتی خودش را تبدیل به لیزارد کرد و دست به طغیان زد و در نهایت در درگیری با گوئن عنکبوتی کشته و همین مساله باعث شد تا پدر گوئن و مردم شهر او را مسئول مرگ پیتر بدانند و مصمم شوند تا دستگیر شود.

پیتر پارکر لیزارد

جالبه که بدونید در دنیای کمیک بوک هم دقیقا همین اتفاق افتاد و پیتر پارکر دنیای گوئن عنکبوتی (دنیای شماره 65) به لیزارد تبدیل و سپس کشته شد:

لیزارد گوئن استیسی

در کمیک شماره 2 "لبه دنیای عنکبوتی" که اینجا ترجمه شده، دیدیم که در دبیرستان از سوی قلدرهای مدرسه اذیت میشد (البته گوئن همیشه ازش دفاع میکرد). بنابراین فرمولی خاص برای خودش درست کرد که او را به هیولایی جهش یافته به نام لیزارد تبدیل کرد و در مبارزه ای با گوئن عنکبوتی به طور تصادفی کشته شد. پیتر پارکر وقتی در بازوان گوئن جان داد بهش گفت که میخواسته مثل او "خاص" باشه. زن عنکبوتی از صحنه گریخت و این سوتفاهم در جامعه به وجود آمد که پیتر پارکر را به قتل رسانده است. آقای جی جونا جیمسون هم که شهردار است یک کنفرانس مطبوعاتی تشکیل داد و از زن عنکبوتی حسابی انتقاد کرد. همه این مسائل باعث شد تا مردم بهش به چشم یک تهدید به زن عنکبوتی نگاه کنند. این را هم بگم که بعدا مشخص شد کرت کانرز یکی از معلمین دبیرستان گوئن و پیتر بود و داشته روی ژنتیک لیزاردها مطالعه میکرده و احتمالا در تبدیل شدن پیتر به لیزارد هم نقشی داشته.

 

106- ند لیدز

ند لیدز

در کمال تعجب اون قلدری که پیتر پارکر دنیای گوئن عنکبوتی رو تو مدرسه اذیت میکنه، «فلش تامپسون» نیست، بلکه «ند لیدز» هستش که از شخصیت های مهم مکمل دنیای مرد عنکبوتیه و همانطور که در این مقاله گفتیم یه زمانی رقیب پیتر در دیلی بیوگل بود و حتی به هاب گابلین هم تبدیل شد.

در دنیای سینمایی مارول هم با ایجاد تغییراتی، ند را تبدیل به رفیق فابریک پیترِ تام هالند کرده اند.

 

107- "اسپایدرمن: مجموعه کارتونی"

تی شرت پیتر پارکر

در صحنه فلش بکی که پیتر پارکر را در خانه گوئن استیسی مشاهده میکنیم و اونجایی که همگی سر میز نشسته اند، چندین تغییر پیراهن در لباس پیتر پارکر مشاهده میشه که یکی از آنها همون لباس معروفی است که پیتر پارکر اغلب در سریال معروف "اسپایدرمن: مجموعه ای کارتونی" بر تن داشت!

اسپایدرمن مجموعه کارتونی

 

108- جِی. کِی سیمونز

جِی. کِی سیمونز

جی. کی. سیمونز که همه ما او را با نقش آفرینی جی. جونا جیمسون در سری فیلم های مردعنکبوتی سم ریمی میشناسیم در فیلم های مردعنکبوتی MCU هم این نقش را بازی کرده. در این انیمیشن هم او را در چند دنیای مختلف میبینیم که به جای جیمسون حرف میزنه (یا فقط صداش رو میشنویم). یکی در دنیای گوئن عنکبوتی که صدای داد و بیدادش رو میشنویم. و در دنیای خود مایلز هم دیده میشه:

جی کی سیمونز

و دیگری در دنیای لگویی (دنیای شماره 13122) که در دفتر روزنامه دیلی بیوگل حضور داره. 

جی. کی سیمونز بار دیگر در نقش جی. جونا جیمسون

جیمسون حتی اون جمله ی معروفش در فیلم "اسپایدرمن 1" رو تکرار میکنه: tomorrow morning, Spider-man page one, with a decent picture this time (= "فردا صبح اسپایدرمن روی صفحه اول روزنامه باشه و این دفعه یه عکس خوب ازش میخوام"!). همچنین شاید براتون جالب باشه که بدونید سکانس مردعنکبوتی لگویی بدست یک پسر بچه 14 ساله با استعداد که در یوتیوب کانال داره ساخته شده!

 

109- پدر گوئن استیسی

پدر گوئن استیسی به نام «جورج استیسی» که بیشتر با نام «سروان جورج استیسی» (Captain Stacy) شناخته میشه از شخصیت های بسیار مهم مکمل در دنیای اسپایدرمن است (این مقاله را بخونید) چون مرگ او که با دخالت دکتر اختاپوس در دنیای کمیک روی داد یکی از وقایع بسیار مهم است (داستانش اینجا ترجمه شده) و این شخصیت قبلا در سری فیلم های مردعنکبوتی هم دیده شده.

در این انیمیشن نیز پدر گوئن را مشاهده میکنیم که نسبت به دنیای کمیک جوان تر است و از نظر ظاهری بیشتر ما را به یاد نسخه ای میندازد که کمیک های "مردعنکبوتی نهایی" یا حتی کارتون تحسین شده "مردعنکبوتی خارق العاده" دیده بودیم (ریش پرفسوری هم نداره). اما در دنیای کمیک های گوئن عنکبوتی او این شکلیه (ریش پرفسوری داره):

 

110- شباهت پدر گوئن با فیلم "مردعنکبوتی شگفت انگیز"

سروان استیسی در دنیای کمیک های اسپایدرمن همیشه یار و یاور او بود و ازش دفاع میکرد ولی در اینجا پدر گوئن عنکبوتی به دنبال دستگیری اوست (در کمیک های گوئن عنکبوتی هم همینطوره). این ما رو به یاد سروان استیسی در فیلم "مردعنکبوتی شگفت انگیز" میندازه که میخواست اسپایدرمن رو دستگیر کنه.

البته یادمون نره که در قسمت قبلی، پدر مایلز هم میخواست اونو دستگیر کنه.

 

111- آکادمی "بروکلین ویژنز"

روی پیراهن جورج استیسی عبارت "آکادمی ویژنز" دیده میشه و همچنین "ژیمناستیک":

آکادمی ویژنز

آیا این آکادمی معادل همان "آکادمی بروکلین ویژنز" است که مایلز مورالز در دنیای خودش در اون درس میخونه؟ احتمالا بله.

آیا پدر گوئن در آنجا معلم ورزش بوده؟ در هر حال، نوعی مدرسه استعداد های درخشان است که سال 2011 و در شماره 3 از سری دوم کمیک های Ultimate Comics Spider-Man آن را دیدیم و مایلز تونست به آنجا راه پیدا کنه و درس بخونه.

 

 

112- تهدید عنکبوتی

تیتر اخبار تلویزیون در دنیای گوئن عنکبوتی از او به عنوان یک "تهدید" یا Menace یاد میکنه:

menace

بارها و بارها در اقتباس های مختلف مرد عنکبوتی دیده ایم که جی جونا جیمسون به عنوان سردبیر روزنامه دیلی بیوگل او را تهدید خطاب کرده و تیتر «مرد عنکبوتی: قهرمان یا تهدید؟» بیوگل برای این قهرمان حسابی به شهرت رسیده و در خیلی جاها ازش استفاده شده. که البته این مساله ریشه در دنیای کمیک دارد (این مقاله را حتما بخوانید):

در فیلم های سینمایی هم دیده شده که جیمسون مرد عنکبوتی رو تهدیدی برای شهر میدونه و حتی در یکی از روزنامه های داخل دفترش میشد این تیتر معروف رو دید:

قهرمان menace

و اگه یادتون باشه جیمسون در اولین تیترش برای مرد عنکبوتی در فیلم "اسپایدرمن 1" هم دقیقاً همچین عبارتی رو به کار برد:

جیمسون دیلی بیوگل

 

113- اولین حضور مایلز مورالز در دنیای کمیک

در اتاق گوئن، پوستری به چشم میخوره که مربوط به گروه موسیقی موسوم به Ultimate Fallout میشه که اشاره داره به اولین حضور شخصیت مایلز مورالز که در شماره ی 4 از کمیک Ultimate Fallout اتفاق افتاد!

کمیک ultimate fallout

نکته ی جالب درباره ی این کمیک این بود که کاورش عمدا جوری طراحی شده بود که صورت مردعنکبوتی جدید را مخفی کنه (این مردعنکبوتی جدید پس از مرگ پیتر پارکر در دنیای آلتمیت دیده شد):

 اولین حضور مایلز مورالز در دنیای کمیک

در داخل داستان هم مردعنکبوتی جدید را در یک لباس موقتی دیدیم که با خبیثی به نام «کانگورو» مبارزه میکنه و در ادامه ماسک از روی صورت خودش برمیداره و برای اولین صورت مایلز مورالز را مشاهده کردیم:

اولین کمیک مایلز مورالس

 

114- یوری واتانابی

یوری واتانابی

وقتی پدر گوئن به موزه میره تا والچر را دستگیر کنه میشه صدایش را شنید که داره با افسری به نام «یوری» صحبت میکنه. ایشون باید «یوری واتانابی» (Yuri Watanabe) باشند که از شخصیت های مکمل داستان های مردعنکبوتی است که در سالهای اخیر خلق شده اند و بعد از مدتی به یک وجلنتی به نام «ریث» تبدیل شد (تو این مقاله معرفی شده):

یوری واتانابی

در بازی های مردعنکبوتی که به طور اختصاصی برای کنسول PS4 و PS5 ساخته شده اند هم حضور داره:

 

115- والچرِ دنیای گوئن عنکبوتی

وقتی خبر میرسه که والچر به موزه ی شهر حمله کرده همه فکر میکنند که همون والچر دنیای خودشون هست که میشه عکسی از پرونده ی او را نیز دید (87 سالشه!!!):

والچرِ دنیای گوئن عنکبوتی

حتما میدونید که والچر یکی از دشمنان مشهور و کلاسیک اسپایدرمن است (در این مقاله معرفی شده). یک والچر هم در دنیای کمیک های گوئن عنکبوتی داریم:

 والچر (Vulture)

در این کمیک ها، آدریان تومز یکی از کارمندان سابق شرکت آزکورپ بود که از بالهای مکانیکی استفاده کرد تا به افسران پلیس نیویورک حمله کند. او میخواست برای اینکه برای خودش اسم و رسمی پیدا کند ، زن عنکبوتی (گوئن عنکبوتی) را بکشد. او سپس به امپراتوری تبهکاری کینگ پین (مت مورداک) پیوست و به پدر گوئن عنکبوتی)حمله کرد تا رابطه اش با زن عنکبوتی را کشف کند. وقتی گوئن عنکبوتی به یک سال حبس محکوم شد فهمید که والچر در زندان مشغول به کار شده. بنابراین والچر به همراه برخی دیگر از خبیث ها سعی کرد گوئن عنکبوتی را در زندان شکنجه دهند و ...

 

116- والچر دوره رنسانس

والچر دوره رنسانس

گوئن عنکبوتی و دیگران در کمال تعجب متوجه میشوند با یک والچر دیگر از دنیایی دیگر مواجه هستند. این والچر اسمش هست «آدریانو تومینو» (Adriano Tumino) که اهل ایتالیاست و مربوط به عصر رنسانس میشه (رنسانس یا Renaissance جنبش فرهنگی مهمی بود که آغازگر دورانی از انقلاب علمی، اصلاحات مذهبی و پیشرفت هنری در اروپا شد. آغاز دورهٔ رنسانس را در سدهٔ 14 میلادی در ایتالیا می‌دانند. این جنبش در سدهٔ 15 میلادی، شمال اروپا را نیز فراگرفت. رنسانس، یک تحول 300 ساله است که از فلورانس در ایتالیا آغاز شد و به عصر روشنگری در اروپا انجامید). این والچر سر از موزه ی "گوگینهایم" درآورد و بسیار سرگشته و دستپاچه شد وقتی با هنر و معماری مدرن مواجه شد و دست به شورش زد که با دخالت گوئن عنکبوتی و سپس میگل اوهارا و زن عنکبوتی شکست خورد. راستی در اینجا میتونید دیزاین های مختلفی از لباس و ظاهر های دیگری که برایش در نظر داشتند را مشاهده کنید.

 

117- حل شدن معمای حضور والچر در فیلم "موربیوس"

والچر

یکی از بزرگترین حفره های فیلم ناموفق "موربیوس"، این بود که والچر دنیای سینمایی مارول (با بازی «مایکل کیتون») اساسا نباید به جهان موربیوس منتقل میشد. آن موقع ما  طلسم دکتر استرنج را باعث انتقال میدانستیم  که با عقل جور در نمی آمد (چون دکتر استرنج با پاک کردن حافظه مردم جهان کاری کرد که تمام مردان عنکبوتی و دشمنان آنها به دنیاهای قبلی خودشان بازگردانده شوند. بنابراین چرا باید والچر، یعنی کسی که حتی قبل از میستریو هویت مخفی پیتر را می‌دانست و متعلق به جهان MCU بود‌، ناگهان و بدون هیچ دلیلی به یک جهان متفاوت تله پورت شود؟). اما در این انیمیشن مشخص شد که پس از وقایع قسمت اول و دستکاری های «کینگ پین» در ابعاد مختلف با اون دستگاه Collider، اختلالات زیادی در مولتی ورس به وجود آمده و شخصیت های خبیث همین جوری به دنیای دیگر منتقل میشوند که بهشون "ناهنجاری" گفته میشه (مثل همین والچر دوران رنسانس). پس میشه حضور والچر MCU در دنیای فیلم های سونی ورس را با همین استدلال توجیه کرد.

 

118- بمب های گرین گابلین

بمب های والچر

والچر از یک سری بمب هایی استفاده میکند که بی شباهت به بمب های گرین گابلین نیستند:

ضمن اینکه صداپیشه او آقای «جورما تاکونی» است که در قسمت قبلی به جای گرین گابلین حرف میزد!!!

صدا پیشه گرین گابلین

 

119- لباس و قدرت های میگل اوهارا

لباس اسپایدرمن 2099

ما میگل اوهارا (مردعنکبوتی 2099) را در بخش اول مقالات ایستراگ این انیمیشن معرفی کردیم ولی لازمه درباره ی لباس و قدرت های او توضیحات بیشتری داده بشه. اولا بیایید مقایسه ای داشته باشیم بین ظاهر و لباس مردعنکبوتی 2099 در این انیمیشن و در قسمت قبلی:

مقایسه لباس میگل اهارا

همانطور که دیدید لباس قبلی با لباس فعلی خیلی فرق کرده. دلیل خاصی هم نداره. به نظرم چون میگل در قسمت اول فقط به طور کوتاه در تیتراژ پایانی حضور داشت زیاد روی لباسش کار نکرده بودند ولی چون در این قسمت از نقش های اصلی به شمار میاد، سعی کرده اند خیلی رویش کار کنند و به همین دلیل خیلی تغییر کرده است. البته بنظرم قبلیه به کمیک هاش وفادارتر بود ولی جدیده، خفن تر به نظر میاد!

در هر حال، لباس و قدرت های میگل در این انیمیشن در نوع خودش جالب است. او درست مثل دنیای کمیک، دندان های فلج کننده ی خون آشام مانند و پنجه های تیز دارد:

ولی تارهای اُرگانیک ندارد  و به جای آن از تارهای لیزری قرمز رنگ که از لباسش تولید میشوند استفاده میکند (این تارها شبیه به تارهای قدرت ذهنی یا psionic شخصیت «جولیا کارپنتر» است).

لباس او هم به نظر مصنوعی یا synthetic می آید و احتمالا از کدهای الکترونیکی ساخته شده است. همچنین به نظر میرسد که قدرت هایش را از DNA (دی ان ای) عنکبوت که خودش به خودش تزریق میکند بدست میاورد. ولی همانطور که در این مقاله گفته بودیم، در دنیای کمیک او قدرت هایش را به دلیل مصرف دارویی اعتیاد آور به نام "راپچر" و همچنین سانحه ای که برایش پیش می آید بدست آورد:

 

120- «پلنگ سیاه»

اشاره به «پلنگ سیاه»

وقتی گوئن عنکبوتی برای اولین با میگل اوهارا روبرو میشه چند تا اسم بامزه و باحال بهش میگه که اولین اونا "پلنگ آبی" هستش که اشاره داره به شخصیت «پلنگ سیاه» مارول!

 

121- بتمن

اشاره به بتمن

لقب بعدی که گوئن استیسی به میگل میده، "آبی پوشِ شنل پوش" (Caped Blusader) هستش که اونم مشخصه اشاره میکنه به یکی از لقب های مشهور بتمن در دنیای کمیک یعنی "مبارز شنل پوش" (Caped Crusader).

بتمن مبارز شنل پوش

 

122- "گارفیلد"

اشاره به اندرو گارفیلد (یا شایدم به "گارفیلد" گربه؟)

گوئن از رو نمیره و بعدش یه لقب باحال دیگه به میگل میده: "دارک گارفیلد" (Dark Garfield) که میتونه به «اندرو گارفیلد» بازیگر اسپایدرمن اشاره داشته باشه. ولی به نظر میاد اشاره میکنه به اون گربه ی نارنجی معروف یعنی "گارفیلد" که سال 1976 به دست «جیم دیویس» در کمیک استریپ های روزنامه ای خلق شد و از آن موقع به بعد در انیمیشن و فیلم های سینمایی هم حضور داشته:

گارفیلد

در واقع با توجه به رنگ کاستوم میگل، گوئن داره میگه که انگار نسخه تیره (دارک) تر گارفیلده! اتفاقاً چند طراح خوش ذوقی در اینترنت این نقاشی ها رو از "دارک گارفیلد" خلق کرده اند:

دارک گارفیلد

 

123- ناچوی قهرمان (Nacho Libre)

ناچو لیبره

آخرین لقبی که از زبان گوئن میشنویم، «ناچو لیبره» هستش که به فیلم مشهور Nacho Libre اشاره داره (البته گوئن با ظرافت خاصی کلمه Nacho رو با Macho عوض میکنه که معنیش میشه "مردی که به طور اغراق آمیزی رفتارش مردانه است و زنها را کوچک میپندارد"). این فیلم که در ایران با نام "ناچوی قهرمان" شناخته میشه، یک اثر کمدی ورزشی آمریکایی محصول سال 2006 است که بازیگر اصلی اش «جک بلک» است که در رویای تبدیل شدن به یک کشتی کج کار مکزیکی به سر میبرد.

ناچوی قهرمان

با توجه به اینکه میگل اوهارا در دنیای کمیک یک رگ و ریشه ی مکزیکی هم دارد پس بی دلیل نیست که گوئن از این لقب استفاده میکند.

 

124- اولین کمیک مردعنکبوتی 2099

وقتی بالاخره شوخی های گوئن تموم میشه و میگل رسما خودش رو معرفی میکنه، درست مثل قسمت قبل تصویری کُلاژ مانند از کاور کمیک بوک ها رو مشاهده میکنیم که برای معرفی شخصیت های جدید یا برای شیفت کردن به دنیاهای دیگه ازشون استفاده میشه:

کلاژ کاور کمیک بوکی

روی آن میشه کاور اولین کمیک مردعنکبوتی 2099 که سال 1992 منتشر شد را دید:

کمیک های مردعنکبوتی 2099

شما میتونید کمیک های مردعنکبوتی 2099 را در اینجا به زبان فارسی بخونید.

  

125- فحش متداول در کمیک های مردعنکبوتی 2099!

فحش اسپایدرمن

در دنیای کمیک های مردعنکبوتی 2099 (اینجا ترجمه شده اند) از کلمه "شاک" (Shock) به جای کلمه ی Fu*k استفاده میشه! یعنی در همون صفحه اول از اولین کمیک مردعنکبوتی 2099 که سال 1992 منتشر شد،  دیدیم که یک نفر با دیدن میگل اوهارا که داشت از سوی پلیس تعقیب میشد، فریاد زد: "اون دیگه چه کوفتیه"؟ (What the shock is that?) و از اون به بعد بارها و بارها از این واژه در این داستان ها استفاده شد.

و خیلی جالبه که این نکته در این انیمیشن هم رعایت شده چون در یکی از دیالوگ هایی که میگل به گوئن میگه (در اشاره به فاجعه ای که در قسمت قبل با اون دستگاه Collider کینگ پین نزدیک بود اتفاق بیفته و جهان ها با هم قاطی بشن)، از عبارت Shocking mess استفاده میکنه که نباید اون رو "افتضاح شوکه کننده" ترجمه کرد بلکه باید گفت "افتضاح لعنتی" چون Shocking در زبان مردم سال 2099 به معنی Fu*king هستش که معنی "لعنتی" میده.

واقعاً آدم حیرت میکنه از این همه دقتی که صرف ساخت این انیمیشن شده، مگه نه؟

 

126- دنیای سینمایی مارول

هنگامی که میگل و گوئن عنکبوتی دارند درباره ی حضور "ناهنجاری" (anomaly) ها در دنیاهای مختلف صحبت میکنه، میگل میگه: "و اصلا دلم نمیخواد از دکتر استرنج و اون خرخون کوچولوی دنیای شماره 199999برات بگم!"

(And don't even get me started on Doctor Strange and the little nerd back on Earth 199999)

اشاره به mcu

خُب ... دکتر استرنج که مشخصه کیه و "اون خرخون کوچولو" هم قطعا مردعنکبوتیِ تام هالند هستش و میگل داره به قضیه ی گند خوردن به طلسم دکتر استرنج و ورود شخصیت های خبیث از دنیاهای دیگر به دنیای سینمایی مارول حرف میزنه که در فیلم "راهی به خانه نیست" دیدیم.

طلسم دکتر استرنج

و میدونید که دنیای شماره ی 199999 همون دنیای سینمایی مارول یا MCU هستش! (البته کوین فایگی اصرار داره به این دنیا بگه دنیای شماره 616!).

 

127- دکتر استرنج

دکی استرنج

گوئن عنکبوتی با شنیدن نام دکتر استرنج از زبان میگل، بهش میگه: "دکتر استرنج کیه؟ به نظر میرسه نباید طبابت کنه"! که در واقع داره شوخی میکنه با اسم دکتر استرنج ("به معنای "دکتر عجیب و غریب") و حرفه ی سابق او که یک پزشک جراح بود!

 

128- "جیب جادویی"

در جایی وسط نبرد، میگل میگه والچر دارای "جیب جادویی" (hammerspace) است.

"جیب جادویی"

"جیب جادویی"  یا "جیب بی نهایت" یک اصطلاح تخصصی در دنیای انیمیشن و کمیک است که برای توضیح این موضوع به کار میرود که شخصیت های کارتونی چطور ناگهان و از یه فضای نامعلوم ابزارآلات بدست میاورند! این مساله به ویژه در کارتون های قدیمی تام و جری یا لونی تونز مشاهده میشود که ناگهان مثلا باگزبانی یک چکش یا وسیله دیگر از جیب خود در می آورد!

باگزبانی

اگه یادتون باشه در پایان فیلم قبلی، زمان خداحافظی خوک عنکبوتی از مایلز مورالز؛ او یک هدیه به مایلز داد: چکش چوبی بزرگش! سپس به او گفت کاملا اندازه جیبته!!!!

اسپایدر هم

این هم یک نمونه دیگر از اشارات به "جیب جادویی" بود.

 

129- توضیح سردبیر

در دنیای کمیک اغلب میبینیم که در صورت لزوم و وقتی که قراره به چیز مهمی ارجاع بشه (مثلا به اتفاقی که در شماره های قبلی رخ داده) یا برای ارائه توضیح به خواننده، سردبیر اون کمیک، یادداشت کوتاهی که معمولا قبلش علامت ستاره (*) میاد در آن صفحه قرار میده:

یادداشت سردبیر

در این انیمیشن هم به این کار ادای احترام میشه و میبینیم که چند بار برای دادن توضیح اضافه به تماشاچی از این تکنیک استفاده میکنند تا بیش از پیش خودشون رو به دنیای کمیک نزدیک کنند! مثل همون مورد "جیب جادویی" که گفتیم و شاهد هستیم که توضیحی روی صفحه ظاهر میشه.

 

130- پست مالون

پست مالون

در قسمت قبلی وقتی دستگاه collider کینگ پین (که باهاش میخواست به بعدهای دیگر دسترسی پیدا کنه) شروع به مختل شدن کرد و عناصر ابعاد مختلف با هم قاطی شدن، نتایجش شبیه به نوعی هنر عجیب شدن که نمونه هاش را میشد در خیابان مشاهده کرد. بعد از اون صحنه ای که مایلز با ترس و لرز از دست پراولر (که موتور سوار بود) فرار کرد، یکی با دیدنشون در خیابان گفت: "آره فکر کنم کار بَنکسی باشه" (Yeah, I think it's Banksy). که اشاره داشت به بنکسی، هنرمند گرافیتی، فعال و منتقد سیاسی، کارگردان و نقاش بریتانیایی که هویت واقعی اش همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد.

بنکسی

صداپیشه این آقا که این حرف رو زد، «پست مالون» بود که ترانه ی Sunflower او حسابی برای قسمت اول محبوب شد. و حالا در این انیمیشن هم وقتی که والچر در موزه یک سری هنر مدرن رو تخریب میکنه (که ازشون متنفره) انگار همون آقا دوباره میگه: "آره، فکر کنم کار بنکسی باشه".

کار بنکسیه

 

131- لایلا (Lyla)

لایلا

دستیار واقعیت مجازی و هولوگرامی میگل اسمش هست لایلا که در صحنه بعد از تیتراژ فیلم قبلی نیز او را دیدیم:

او در قسمت دوم نقش نسبتا زیادی داره و کسی هستش که نقش راهنمای مایلز رو در انجمن عنکبوتی ایفا میکنه و روی بخش های دیجیتالی در اتاق کنترل نیز نظارت داره. اولین بار وقتی او را میبینیم که دارن با والچر میجنگن و میگل ازش میخواد که نیروی کمکی خبر کنه. لایلا در کمیک های مردعنکبوتی 2099 نیز حضور داره و خدمتکار هوش مصنوعی میگل است که به صورت یک هولوگرام عمل میکند و ظاهرش و صداش از روی بازیگر معروف سینما، «مرلین مونرو» گرفته شده است!

او در امور منزل و همچنین کارهای ابرقهرمانی به میگل کمک میکند. بعدا مشخص شد که به میگل احساس و عاطفه داره و حتی یک بار سعی کرد دوست دختر میگل به نام «دینا دی آنجلو» را بکشه چون بهش حسودی میکرد! ولی میگل متوجه شد دچار ویروس شده و تعمیرش کرد.  اینجا هم شخصیتش یه جورایی شوخ و شنگه و گاهی سر به سر میگل میذاره و انگار بهش علاقه داره!

 

132- زن عنکبوتی سیاه پوست

در این انیمیشن، جسیکا درو یا همان زن عنکبوتی، سیاه پوست است در حالی که در دنیای کمیک، سفید پوست است (این مقاله را بخوانید). البته در این مقاله گفته بودیم که در دنیایی دیگر، مارول یک زن عنکبوتی سیاه پوست داره:

زن عنکبوتی سیاه پوست

این زن عنکبوتی در دنیایی موازی به نام دنیای شماره 57780 حاضر است و در شماره 11 از کمیک های Spidey Super Stories که در دهه ی 70 میلادی منتشر میشدند، خلق شد. این خانم شاهد نبردی بین مرد عنکبوتی و والچر بود و بعدش به طور اتفاقی یک لباس اسپایدرمن پیدا کرد و اون رو به خونه برد و تغییراتی در آن ایجاد کرد و یک سری بادکش هم در آن تعبیه نمود تا بتونه به در و دیوار بچسبه (!) و حتی طرز کار کردن با وب شوتر را یاد گرفت و به اسپایدرمن هم در مبارزه با والچر کمک کرد!

کمیک اسپایدرمن

کمیک بوک مرد منکبوتی

و واقعا خیلی عجیبه که در این انیمیشن هم اولین بار زن عنکبوتی سیاه پوست را وقتی میبینیم که میاد و در شکست دادن والچر کمک میکنه!

 

133- «جسیکا درو در دنیای آلتمیت» و «سیلک دنیای اصلی»

زن عنکبوتی از نوک انگشتان خودش تار شلیک میکنه. در دنیای کمیک هم ما یک عنکبوتی مونث داریم به نام «سیندی مون» ملقب به «سیلک» که او هم از نوک انگشتان خودش تار شلیک میکنه!

سیلک

برای آشنایی کامل با سیلک، این مقاله را بخوانید.

و البته از یاد نبریم که در دنیای کمیک های "مردعنکبوتی نهایی" نیز جسیکا درو را داریم که کلون پیتر پارکره و اونم میتونه از نوک انگشتان خودش تار شلیک کنه.

میتونید اینجا با این جسیکا درو آشنا شوید و در اینجا هم کمیکش رو بخونید.

 

134- قضیه باردار بودن زن عنکبوتی!

چسیکا درو

جسیکا درو (زن عنکبوتی) یکی از قوی ترین واریانت های عنکبوتی در این اثره چون علیرغم اینکه بارداره ولی به قهرمان بازی ادامه میده! ما نمیدونیم که پدر این بچه کیه و شاید هم مهم نباشه ولی دیالوگ هایی در این فیلم هست که ناخودآگاه نظر ما را به این موضوع جلب میکنه (جسیکا به گوئن عنکبوتی میگه که شوهرش تصمیم گرفته تا زمان تولد بچه از جنسیت او باخبر نشن تا براشون یه جور غافلگیری باشه!). لازه به ذکره که در دنیای کمیک هم جسیکا درو باردار و صاحب یک پسر شد به نام جری.

ولی تا جایی که من میدونم تا الان به طور دقیق مشخص نشده پدر این بچه کیه! پس احتمالا این رمز و راز در این انیمیشن هم ادامه پیدا کنه و باید صبر کرد و دید آیا در قسمت بعدی فاش میشه یا نه!

 

135- گوئن عنکبوتی هویت مخفی خود را برای پدرش آشکار میکند

در انتهای سکانس مبارزه با والچر رنسانسی و وقتی جورج استیسی در شرف دستگیری گوئن عنکبوتی قرار گرفته، گوئن ماسک خودش رو برمیداره و هویت مخفی اش را برای پدرش فاش میکنه:

در دنیای کمیک هم همین طور بود و دیدیم که گوئن عنکبوتی در همان اولین حضورش در دنیای کمیک این کار رو کرد:

فاش شدن هویت مخفی گوئن عنکبوتی

(چند بار بگم کمیکش اینجا ترجمه شده؟!).

 

136- مایلز مورالز#2

وقتی به دنیای مایلز نقل مکان میکنیم، و دوباره اون صحنه ی کلاژ مانند و متشکل از کاورهای کمیکی ظاهر میشه که به معرفی مایلز اختصاص داره، میشه دید که روی کمیک شماره 2 حک شده تا نشون بده این قسمت دوم از انیمیشن مایلزه!

مایلز شماره 2

واقعا باید بهشون دست مریزاد گفت با این همه دقت و ظرافتی که در ساخت این اثر به کار بردن.

 

137- اسپات (The Spot)

اسپات سفر به دنیای عنکبوتی 2

اسپات شخصیت خبیث اصلی داستان است (با صداپیشگی «جیسون شوارتزمن»). جالب اینه که در این انیمیشن متوجه شدیم عنکبوتی که مایلز رو در قسمت اول نیش زد از یک دنیای موازی به نام دنیای شماره 42 اومده بود. ولی چطور؟ جاناتان اوهن که حالا تبدیل به اسپات شده تعریف میکنه که برای شرکت الکمکس کار میکرده تا کینگ پین بتونه به دنیاهای دیگه دسترسی پیدا کنه و این آزمایشات بودن که پای اون عنکبوت رو به دنیای مایلز باز کردند. او همچنین تعریف میکنه که همون دانشمندی بوده که تو فیلم قبل مایلز اون پیراشکی (یا بهتره بگیم "نان شیرینی حلقوی شکل") را پرتاب کرد و خورد تو صورتش! (وقتی مایلز و پیتر بی. پارکر داشتن از الکمکس فرار میکردن).

در انتها هم مایلز، کینگ پین رو شکست داد و اون انفجار در دستگاه super-collider رخ داد که باعث شد اوهن به اسپات تبدیل بشه! (در حقیقت اسپات، مردعنکبوتی رو خلق کرد و مرد عنکبوتی هم اسپات را!). به همین دلیل اسپات از مایلز کینه به دل گرفته چون وقتی به اسپات تبدیل شد همه چیزش رو از دست داد و حالا میخواد ازش انتقام بگیره. شخصیت پردازی او ابتدا بسیار به دنیای کمیک شباهت داشت.

اسپات انیمیشن

یعنی بسیار لوده و ناشی به تصویر کشیده شد که در استفاده از قدرت های خودش مهارت نداشت و کسی او را جدی نمیگرفت. ولی با سفر به دنیاهای مختلف قدرت عظیمی بدست آورد و قراره که در قسمت بعدی پدر مایلز رو بکشه!

در هر حال  اسپات یکی از دشمنان نسبتاً مشهور و مهم مردعنکبوتی در دنیای کمیکه.

اسپات - دنیای کمیک

این شخصیت اولین بار در شماره 98 از كمیك "Spectacular Spider-Man" (ژانویه 1985) به دست «ال میلگرام» و «هرب تریمپ» خلق شد و غالباً به عنوان دشمن مرد عنکبوتی و گاهی اوقات هم «بی باک» (دردویل) به تصویر کشیده میشود که میتواند پورتال (دریچه) های میان بعدی کوچک و بزرگ باز کند که با استفاده از آنها قادر است مسافت های طولانی را طی کند و مرتکب جنایت شود. اسپات اغلب برای خبیث های گردن کلفتی مثل «کینگ پین» کار میکند و معمولا کسی او را زیاد جدی نمیگیرد و از دشمنان درجه سه مردعنکبوتی به حساب می آید! در این مقاله او را به طور کامل معرفی کرده ایم.

 

138- خندیدن به اسپات

وقتی مایلز اولین بار اسپات را میبینه به خاطر رفتار و ظاهر مضحکش بهش میخنده و جدی اش نمیگیره. جالبه که در دنیای کمیک هم مردعنکبوتی در اولین رویارویی خودش با اسپات کلی بهش خندید!

 

139- الن هاکینز

میتوان در برخی صحنه ها یک سری از عوامل ساخت این انیمیشن یا برخی از مقامات سونی را دید! اولینشون وقتیه که اسپات دست میکنه داخل دستگاه خودپرداز تا پول بدزده که میشه روی اسکناس بخشی از عکس معروف آقای «الن هاکینز» (Alan Hawkins) رو دید:

الن هاکینز

الن هاکینز ناظر افکت های انیمیشن در بخش جلوه های ویژه سونی (Sony Pictures Imageworks) است.

 

140- ادای احترام به "مرد عنکبوتی 2" سم ریمی

تو یه سکانس از نبرد اول اسپات و مایلز می بینیم یه ماشین به سمت مردم میفته و مایلز اون رو با تار هاش نگه میداره که نیفته که مارو یاد اون تیکه نگه داشتن ماشین تو فیلم "مرد عنکبوتی 2" سم ریمی میندازه.

 

141- آفتاب پرست

آفتاب پرست

در دفترچه نقاشی مایلز مورالز تصویر چند خبیث رو میبنیم که خودش طراحی کرده و داره باهاشون میجنگه. اولین شون رو خیلی سخت میشه تشخیص داد چون کلا خیلی ناقص نشون داده میشه ولی من با رجوع به کانپست آرت های منتشره از این انیمیشن متوجه شدم که «آفتاب پرست» هستش:

کانپست آرت آفتاب پرست

که میدونید از دشمنان قدیمی و کلاسیک مردعنکبوتی به شمار میاد و اینجا معرفی شده.

 

142- هَمِر هِد (Hammerhead)

هَمِر هِد (Hammerhead)

نفر بعدی «همر هد» نام داره ولی اصلا شبیه به همرهد نیست، مخصوصا اینکه ریش هم داره! ولی بازم از طریق کانپست آرت های منتشر شده میشه به یقین گفت که همرهده:

حالا با همرهد دنیای کمیک مقایسه اش کنید تا بفهمید چقدر فرق کرده:

راستی برای آشنایی با این خبیث معروف مردعنکبوتی، این مقاله را بخوانید.

 

143- لیپ فِراگ (Leap Frog)

لیپ فراگ (Leap Frog)

 نقاشی بعدی درباره ی «لیپ فراگ» هستش که از شخصیت های قدیمی کمیک های اسپایدرمنه.

مرد قورباغه ای

«وینسنت پاتیلیو» (Vincent Patilio) ملقب به «قورباغه پرشی» یا «لیپ فراگ»در سال 1967 در کمیک بوک های Daredevil خلق شد. وینسنت یک دانشمند بود که همیشه به خاطر عدم موفقیت در کارش افسرده بود. بنابراین تصمیم گرفت تا لباسی به شکل قورباغه برای خود طراحی کند که دارای دو باله بود که در زیر هر باله فنر الکتریکی وجود داشت که به او این توانایی را میداد تا ارتفاع 60 فوت بپرد و منبع انرژی این فنرها از کوله پشتی که در پشت این لباس قرار داشت تامین میشد. وینسنت پس از طراحی این لباس اسم خود را لیپ فراگ گذاشت و تبدیل به یک جنایتکار شد. او در هر دو عمل مجرمانه ای که انجام داده توسط «بی باک» (Daredevil) شکست خورده و بعدش توسط ایرون من به زندان افتاد. کلا این شخصیت رو واسه خنده خلق کرده بودن و نباید جدی اش بگیرید. جالبه که پسر این آقا به نام «یوجین پاتیلیو» بعدا برای اینکه پدرش را رو سفید کنه، یک قهرمان شد و اسم خودش رو گذاشت "مرد قورباغه ای" (Frog-Man)!!! در شماره 121 از کمیک Marvel-Up شاهد بودیم که مرد عنکبوتی به همراه رفیق فابریک خودش یعنی جانی استورم ملقب به «هیومن تورچ» دارن سعی میکنند جلوی خبیثی به نام «اسپید دیمون» را بگیرند که ناگهان مرد قورباغه ای سر میرسه و شانسی شکستش میده! از اون موقع به بعد بارها گیر داد که دستیار اسپایدرمن بشه ولی قبول نکرد ...

 

144- بیتل

بیتل دنیای مایلز

نفر بعدی هم «بیتل» (Beetle) هستش که ایشون هم از دشمنان نامدار مردعنکبوتیه و اینجا معرفی شده.

بیتل اولین بار در بخش مربوط به شخصیت «هیومن تورچ» در شماره 123 از کمیک Strange Tales (آگوست 1964) خلق شد. اولین بیتل «اَبنر جنکینز» (Abner Jenkins) نام داشت که از اولین زره خودش استفاده کرد ولی در طول سالها زره های مختلفی رو امتحان کرده و حتی افراد دیگری هم بوده اند که لقب بیتل را در داستان های مارول به خود اختصاص داده اند.

 

145- گریزلی (Grizzly)

گریزلی - اسپایدرمن

در دفترچه نقاشی مایلز تصویر یکی دیگر از خبیث هایی را مشاهده میکنیم که باهاش میجنگه که در واقع «گریزلی» هستش و از دشمنان گمنام و عجیب اسپایدرمن در دنیای کمیک به شمار میاد که در این مقاله معرفی شده است.

https://spidey.ir/images/img/content/spider-verse-2/deleted/spiderman-across-the-spiderverse-grizzly.jpg

گریزلی در یک جای دیگر در این انیمیشن هم حضور داره که در مورد شماره 190 بهش اشاره میشه.

 

146- فلوریدا

زن عمو می فلوریدا

مایلز تعریف میکنه که زن عمو می رفته به فلوریدا. اونایی که با کمیک های Ultimate Spider-Man آشنایی دارند میدونند که زن عمو در فلوریدا قوم و خویش داره.

انت می

پس دلیلش هم همینه که رفته اونجا.

 

147- شوخی با شعار معروف مردعنکبوتی

جمله ی معروف اسپایدرمن

وقتی که مایلز داره به بیننده توضیح میده که در ماه های گذشته داشته چیکار میکرده میبینیم که برای یک محصول پودر بچه تبلیغ کرده بوده که نتیجه خوبی برایش نداشته! (احتمالا به خاطر نصیحت «پیتر بی. پارکر» در قسمت قبل بوده که بهش گفت از پودر بچه استفاده کن!). روی آگهی تبلیغاتی او جمله ی " پودر زیاد، مسئولیت به همراه دارد" نوشته شده که آشکارا داره شوخی میکنه با شعار مشهور اسپایدرمن که حتما به گوشتون خورده:

شهار اسپایدرمن

(اینجا رو بخونید).

 

148- "آرزوهای بزرگ"

"آرزوهای بزرگ"

اون نقاشی دیواری قسمت قبل رو یادتون هست که مایلز با عموش انجام داد و فقط خودش روش بود و اسمش رو هم گذاشته بود "آرزوهای بزرگ" (Great Expectations)؟ (آرزوهای بزرگ اسم رُمان بسیار مشهور و کلاسیک «چارلز دیکنزه»). حالا در قسمت دوم میبینیم که مایلز تکمیلش کرده و تصاویر عموش، دوستان و رفقایش رو هم بهش اضافه کرده.

 

149- رُبات قاتل عنکبوت (Spider-Slayer)

رُبات قاتل عنکبوت (Spider-Slayer)

رباتی که مایلز باهاش درگیره (و باعث میشه برق شهر قطع بشه!)، «قاتل عنکبوت» نام داره که سابقه زیادی در دنیای کمیک داره و اینجا نسخه های مختلفش رو معرفی کرده بودیم. از کجا مطمئنم؟ از اونجایی که کانپست آرت هاش تایید کردن ربات قاتل عنکبوته. خودتون ببینید:

اسپایدر اسلیر

ضمن اینکه به نظرم شبیه به اونیه که قبلا تو کارتون "اسپایدرمن: مجموعه کارتونی" دیده بودیم:

 

150- فوم پارتی (Foam Party)

فوم پارتی (Foam Party)

فوم پارتی رو یادتون هست؟ همون کافه ای که تو قسمت اول وقتی بابای مایلز داشت با ماشین پلیس میبردش مدرسه (مایلز هم اصلا حال و حوصله نداشت) تو خیابون دیدیمش و باباش یه جورای اسمش رو مسخره کرد (foam به معنای "کَف" است):

کف پارتی

حالا تو این قسمت وقتی مایلز و اسپات با هم سرشاخ میشن و از پُرتال های مختلف عبور میکنن (که یکیشون داخل کارواش هستش) میرن داخل یه کافه فوم پارتی و جالبه که به خاطر اون کَف هایی که از اون کارواش با خودشون آوردن داخلش واقعا کف جمع میشه!

کف پارتی

 

151- پَم مارسدن & کریستین بلسون

تو همون صحنه ی فوم پارتی، اگه به سمت راست دقت کنید دو تن از کله گنده های سونی انیمیشن را مشاهده میکنید:

روسای سونی انیمیشن

سمت چپی خانم «پم مارسدن» (Pam Marsden) رئیس بخش تولید سونی انیمیشن است و روی خیلی از کارای این شرکت مثل "هتل ترانسیلوانیا" کار کرده. سمت راستی هم خانم «کریستین بلسون» (Kristine Belson) است که قبلا از تهیه کننده های انیمیشن های سونی بود و حالا شده رئیس دپارتمان ساخت انیمیشن در این شرکت.

 

152- تکرار شوخی قسمت قبل

پله ها - مایلز مورالز

اون جایی که بابای مایلز میخواد از روی پشت بوم بپره ولی جا میزنه و تصمیم میگیره از پله ها استفاده کنه دقیقا تداعی کننده صحنه ی بامزه و مشابه مایلزه تو قسمت قبلی!

 

153-اولین اشاره به مایلز مورالز 42

درسته که نسخه ی به ظاهر خبیث مایلز مورالز از دنیای شماره 42 را در انتهای داستان مشاهده میکنیم ولی وقتی اسپات داره سرگذشت و نحوه دستیابی به قدرت هاش رو تعریف میکنه و میگه که عنکبوتی که مایلزو نیش زده رو از دنیای دیگه آورده بودن، میشه مایلز دنیای 42 رو دید که مشغول درست خوندن بوده و ناگهان عنکبوتی که قرار بوده نیشش بزنه؛ غیب میشه (از روی مدل موهاش میشه فهمید که خودشه):

مایلز مورالز 42

این ثابت میکنه که در دنیای شماره 42، این مایلز مورالز بوده که قرار بوده مردعنکبوتی باشه، نه پیتر پارکر.

 

154- بتمن و جوکر

در توضیحات مربوط به اسپات گفتیم (مورد شماره 137) که چطور او و مایلز به طور تصادفی در بدست آوردن قدرت های یکدیگر نقش داشته اند و در نهایت یکیشون ابرقهرمان شد و دیگری یک ابرشرور. واسه همینه که اسپات به مایلز میگه: "تو منو خلق کردی" (You Created Me).

تو منو خلق کردی

این منو به یاد فیلم "بتمن" ساخته ی تیم برتون (محصول سال 1989) میندازه که جوکر (جک نیکلسون) به بتمن گفت: "تو منو ساختی، یادته"؟ (You Made me, Remember?)

بتمن و جوکر

که اشاره داشت به اینکه جوکر با کشتن پدر و مادر بروس وین  باعث شد در نهایت به بتمن تبدیل بشه و بتمن هم وقتی او را در مواد شیمیایی انداخت باعث شد تا جوکر به وجود بیاد.

 

155- خانم چِن

خانم چن - اسپات

در این انیمیشن، شخصیت اسپات به خاطر قدرت هایی که داره به چند دنیا سفر میکنه. مثلا به دنیای لگویی یا به دنیای فیلم های ونوم و با اون خانم چِن (Mrs. Chen) که ادی براک و ونوم در فیلم های خودشون باهاش دوست شده اند برخورد میکنه و جالبه که یه بسته آدامس ازش وَر میداره به نام Venomint! راستی، چرا هر چی موجود عجیب و غریبه سر از مغازه ی این بنده خدا درمیاره؟! همین باعث میشه آدم با دیدن میمیک صورت این خانوم به خنده بیفته!

 

156- دکتر اختاپوسِ آلفرد مولینا

قدرت کف دستان

اونجایی که اسپات متوجه میشه چه قدرت های شگفت انگیزی داره و میگه "قدرت مولتی ورس (چند جهانی) در کف دست من" در واقع اشاره داره به جمله ی معروف دکتر اختاپوس در شاهکاری به نام "مردعنکبوتی 2" که وقتی داشت دستگاه فوزونی را رو فعال میکرد، گفت: "قدرت خورشید در کف دستان من" (در شاهکار دیگری به نام "اسپایدرمن: راهی به خانه نیست" هم به این جمله اشاره شد. مورد شماره 11 از این مقاله را بخوانید).

 

157- گنکی لی

گانکه لی

در قسمت اول دیدیم که مایلز به یک مدرسهٔ استعداد های درخشان منتقل و در خوابگاه همان دبیرستان مستقر شد. در پس زمینهٔ داستان ما هم اتاقی‌ای را می دیدیم که در اکثر مواقع پشت لپ تاپ نشسته بود و تایپ می کرد. او در واقع همان «گنکی لی» در دنیای کمیک است که رفیق فابریک مایلز به حساب میاد (ما تا سالها فکر میکردیم اسمش "گانکه" تلفظ میشه!).

سپس در پایان داستان و جمع بندی های نهایی دیدیم که مایلز و گنکی بالاخره با یکدیگر رفیق شده و حتی مایلز هویت مخفی خودش را برای او آشکار کرد.

گنکی لی

او در قسمت دوم هم برمیگرده ولی همچنان یک شخصیت بسیار فرعی و ناچیز به حساب میاد که نقشی در داستان نداره، در حالی که در دنیای کمیک و حتی در دنیای بازی از شخصیت های مهم است چون اگه یادتون باشه در بازی مایلز مورالز کسی بود که برای مایلز کلی گجت ساخت و قراره در قسمت دوم بازی اسپایدرمن هم حاضر باشه و همین نقش رو ایفا کنه.

گانکه لی

 

158- بازی اسپایدرمن

اشاره به بازی اسپایدرمن

وقتی مایلز به هم اتاقی خودش (گنکی) سر میزنه میبینیم که داره گیم اسپایدرمن بازی میکنه. ظاهرا سازندگان این انیمیشن تایید کرده اند که داره بازی مردعنکبوتی 2 کنسول PS5 رو بازی میکنه که هنوز منتشر نشده ولی راستش رو بخواهید چیزی که مشاهده میشه بیشتر به قسمت اول میخوره!

 

159- مامورین شیلد (!)

مامورین شیلد - اسپایدرمن

در اتاق مایلز و گنکی میشه روی دیوار، صفحه اول روزنامه ای را دید که اگر خیلی خیلی بهش دقت کنید و اگر خیلی خیلی اهل دیدن سریال های مارول باشید متوجه میشید که مربوط به قسمت فینال فصل 3 از سریال "مامورین شیلد" (Agents of the S.H.I.E.L.D) میشه!!!

دیزی جانسون

(اون موقع شخصیت دیزنی جانسون که سابقا با نام "اسکای" شناخته میشد، تیم رو ترک کرده و یاغی شده بود).

واقعا اشاره به این سریال در این انیمیشن خیلی عجیب و گیج کننده است چون تقریبا هیچ وقت هیج اشاره ای به اسپایدرمن در اون نشد و از همه مهم تر اینکه این سریال متعلق به دیزنیه و ربطی به سونی نداره!

 

160- حذف پوستر مربوط به "دیلی بیوگل" در نسخه ی دیجیتال

حتما خبر دارید که تفاوت های نسبتا زیاد ولی کم اهمیتی بین نسخه ی سینمایی و نسخه دیجیتالی این انیمیشن وجود داره. یعنی چیزی که تماشاچیان در سینما دیدند اندکی با نسخه ی باکیفیت دیجیتالی فرق داره. یکی از این تغییرات را در اتاق مایلز مشاهده میکنیم. در نسخه سینمایی میشد صفحه ی اول روزنامه دیلی بیوگل را که عکس مایلز عنکبوتی رو منتشر کرده بود دید ولی در نسخه ی سینمایی این تصویر حذف شده و به جایش تقویم گذاشته اند!!! خودتون بیینید (سمت راستی نسخه ی سینماییه):

تغییرات مایلز

نمیدونم دلیل این کارشون چیه ولی در هر حال نکته ای که جالبه اینه که فونت و لوگوی دیلی بیوگل شبیه به فیلم های سم ریمی  و حتی فیلم "موربیوس" بود:

 

161- "اون یارو که نشسته روی صندلی"

"اون یارو که نشسته روی صندلی"

گنکی به مایلز میگه: "من اون یارویی که روی صندلی نشسته نیستم" که اشاره ی مستقیمی داره به شخصیت «ند لیدز» در سری فیلم های مردعنکبوتی ِ تام هالند در دنیای سینمایی مارول (خود ند لیدز هم در واقع نسخه ای از گنکی به حساب میاد). چون اگه یادتون باشه در "راهی به خانه نیست" ند لیدز موقع بازجویی میگه که دستیار اسپایدرمن بوده یا به قول خودش "اون یارو که نشسته روی صندلی" (guy in the chair) که به معنی کسیه که روی صندلی میشینه و کارای فنی میکنه و ابرقهرمان رو از نظر اطلاعاتی – فن آوری حمایت میکنه.

ند لیدز

او در واقع داشت به کمک هایی که قبلا در فیلم های دیگر انجام داده بوده اشاره میکرد (مثل کمک به مردعنکبوتی برای یافتن والچر، کمک کردن به او برای هَک کردن لباس عنکبوتی که استارک بهش داده بود و ...).

 

162- علامت عنکبوتی

- علامت عنکبوتی

در راستای اینکه این گنکی اصلا میل نداره دستیار مایلز باشه، میبینیم که مایلز ازش خواهش میکنه که به پلیس زنگ بزنه برن اسپات رو ببرن زندان ولی گنکی بهش میگه: "همه چی از یه تماس شروع میشه. بعدش ازم میخوای برات تجهیزات درست کنم و لابد یه ماه بعدم ازم میخوای برات علامت عنکبوتی (Spider-Signal) درست کنم"!

علامت عنکبوتی یا اسپایدر سیگنال، یکی از تجهیزات قدیمی مردعنکبوتی است که در اینجا شرح داده شده است.

اسپایدر سیگنال

در تیتراژ پایانی فیلم "کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی" هم دیده شد:

علامت عنکبوتی

 

163- سون هیونگ مین

سون هیونگ مین

در اتاق «گنکی لی» میشه پوستر آقای «سون هیونگ مین» (Son Heung-min) رو دید! هیونگ مین بازیکن فوتبال اهل کره جنوبیه که به عنوان مهاجم برای باشگاه "تاتنهام هاتسپر" در لیگ برتر انگلیس و تیم ملی فوتبال کره جنوبی بازی می‌کند. جالبه که بدونید تام هالند (بازیگر مردعنکبوتی در MCU) عاشق این بازیکنه و حتی باهاش مصاحبه کرده!

سون هیونگ مین - تام هالند - مردعنکبوتی

سون هیونگ مین هم بارها گفته که عاشق مردعنکبوتیه و چند بار هم شادی پس از گلِ عنکبوتی از خودش بروز داده!

 

164- مایلز مورالز در مترو

مایلز مورالس در مترو

صحنه ای که مایلز را به صورت خیلی ناراحت و در قطار پر از مسافر مترو میبینیم که با کیک داره میره به مراسم سروان شدن پدرش، ما رو به یاد صحنه هایی میندازه که هنگام سوار شدن به مترو در بازی "اسپایدرمن" کنسول PS4 به نمایش در می آمد. همچنین یادم اومد تو قسمت 16 از کارتون مردعنکبوتی سال 1981، پیتر پارکر رو دیدیم که کادو به دست تو قطار مترو بود:

اسپایدرمن مترو

جالبه که اونجا هم مجبور شد به خاطر چند تا زورگیر که اومده بودن داخل قطار، لباس مردعنکبوتی بپوشه و باهاشون درگیر بشه!

 

165- باب پرسیکتی

- باب پرسیکتی

گفتیم که میتوان در برخی صحنه ها یک سری از عوامل ساخت این انیمیشن یا برخی از مقامات سونی را دید. یک مثال دیگر در قطار مترو است: این آقا «باب پرسیکتی» (Bob Persichetti) نام دارد که یکی از کارگردانان قسمت اول بود و تهیه کننده "در میان دنیای عنکبوتی" هم هست. انیماتور بسیار خوبی نیز به شمار میاد و سابقه ی کار در دیزنی را هم داره.

 

166- آرمادیلو (Armadillo)

آرمادیلو (Armadillo)

اونجایی که مایلز سوار قطار شده و کیک خریده تا به مراسم پدرش ببره با خبیثی گمنام مواجه میشه که خیلی راحت و بی دردسر شکستش میده. این خبیث اسمش «آرمادیلو» است. آرمادیلو یا زره‌دوز (به اسپانیایی: armadillos) یا زره‌نَواری، پستاندار بچه‌زای کوچک و نادری است که به خاطر پوسته سخت بدنش آن را به این نام می‌خوانند. تلفظ صحیح آن در زبان اسپانیایی آرمادیوس می‌باشد، زیرا تکرار دو حرف ال انگلیسی در اسپانیایی "ll" به صورت "ی" تلفظ می‌شود. ولی در انگلیسی و فارسی به صورت "ل" وارد شده ‌است. در هر حال، در دنیای کمیک های مارول این شخصیت ابتدا در سال 1985 و در شماره 308 از کمیک های "کاپیتان آمریکا" خلق شد. خالقش یعنی آقای «مارک گرونوالد» گفته بود که او فقط یک هیولای مضحک است و نوعی شوخی با خبیث های هیولایی مارول به حساب میاد. اسم واقعی اش، «آنتونیو رودریگز» است که دانشمند خبیثی به نام «کارل مالوس» با ترکیب دی ان ای او با یک زره دوز بهش قدرت های فوق بشری داد! ضمن اینکه او سپس بارها با اسپایدرمن جنگید و یکی از دشمنان گمنام او به حساب میاد.

 

167- عدد 42

خب ما به اتاق مایلز میرسیم که روی تخت خوابش دراز کشیده و این ما رو میبره به اولین تیزری که از قسمت دوم در سال گذشته منتشر شد و اینجا اون رو مورد بررسی قرار دادیمش که نشون میداد گوئن میاد به مایلز سر بزنه و ...

مایلز مورالس

نکته جالب توجه اینه که روی پیراهن مایلز عدد 42 نوشته. این عدد بسیار مهمه و در قسمت قبل هم بارها به صورت صورت ایستراگ بهش اشاره شد (مورد شماره 84 از این مقاله را بخوانید).

عدد 42- مایلز مورالز

ضمن اینکه تهیه کننده این انیمیشن تایید کرده که عدد 42 اشاره ای هم هست به شماره پیراهن «جکی رابینسون» که نخستین بازیکن بیسبال در تاریخ لیگ حرفه ای آمریکا بود و اگه یادتون باشه فیلمی تحت عنوان "42" در سال 2013 اکران شد با شرکت «چدویک بوزمن» (بازیگر مرحوم نقش پلنگ سیاه) که داستان زندگی این بازیکن را روایت میکرد. و البته روی پیراهن مایلز نوشته بروکلین که اشاره داره به محله ای که او در آن زندگی میکنه.

جکی رابینسون 42

و صدالبته که دنیایی که در انتها مایلز در اون گیر میکنه و معلوم میشه اون عنکبوتی که نیشش زده هم از اونجا اومده بوده، دنیای شماره "42" نام داره!

 

168- فانتزی شگفت انگیز 15

فانتزی شگفت انگیز

وقتی گوئن عنکبوتی برمیگرده به نزد مایلز، میشه نسخه ای از کمیک تاریخی "فانتزی شگفت انگیز #15" را روی تخت مایلز دید (البته مثل دیگر کاورهای مورد استفاده قرار گرفته در این انیمیشن و قسمت قبلی آن، تغییراتی در آن به وجود آمده. مثلا عنوانش شده: True Life Tales of Spider-Man).

شما حتما میدونید که اولین حضور اسپایدرمن در دنیای کمیک در این کمیک اتفاق افتاد که در اینجا ترجمه شده است.

 

169- بلیت اتوبوس

مایلز هنوز اون بلیتی که تو قسمت قبل باهاش با پیتر بی پارکر رفتن به "الکمکس" رو نگه داشته!

چرا؟ چون در نتیجه ی همون سفر بود که برای اولین بار گوئن رو دید! (این پسر بدجور عاشق شده!).

 

170- تغییرات در لباس مایلز و گوئن عنکبوتی

یکی از نکات ریز انیمیشن، تغییرات در لباس های گوئن عنکبوتی و مایلز مورالز در مقایسه با قسمت قبل بود. اگر دقت کرده باشید، نوارهای قرمز جدید از زیر بازوهای او تا کف دستش امتداد پیدا کرده اند (به همین خاطر هستش که وقتی پیتر بی. پارکر دوباره مایلز رو میبینه تعجب میکنه و بهش میگه که  انگار زیر بغلش داره خونریزی میکنه!) و اون لوگوی عنکبوتی روی سینه اش هم در مقایسه با قبل تثبیت و از اون حالت فی البداهه خارج شده:

تغییرات لبلاس مایلز مورالز

لباس گوئن تغییرات ریز، ولی جالبی داشته. همونطور که‌ در تصویر زیر میبینید روی دست هاش، تار های بیشتری هست. کفش هایش نیز عوض شده اند.

گوئن عنکبوتی

 

171- "خانواده میچل در برابر ماشین ها"

خانواده میچل ها

ایستراگ بعدی رو اکانت رسمی سونی تو توییتر وقتی که اولین تیزر این انیمیشن منتشر شد بهمون گفته بود. وقتی که گوئن اومده پیش مایلز، او سعی داره وانمود کنه دیگه بزرگ شده و اسباب بازی های بچگانه نداره و به همین دلیل عروسک گوزن شخصیت اصلی داستان از انیمیشن معرکه سونی یعنی "خانواده میچل در برابر ماشین ها" رو از اتاقش میندازه بیرون تا گوئن اون رو نبینه!

 

172- پول گذاشتن برای فروشنده

این صحنه ی جالب که مایلز یک هات داگ میگیره و بعد پولش رو با تار به سینه فروشنده میچسبونه:

مایلز - مردعنکبوتی - ساندویچ

و البته در دنیای کمیک سابقه داشته که مردعنکبوتی مثلا از دکه روزنامه فروشی روزنامه خریده و  بعدش از بالا پولش رو با تار به فروشنده فرستاده پایین! و یا در شماره 141 از کمیک "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" (اینجا ترجمه شده) اسپایدرمن را دیدیم که خیلی گرسنه است ولی نمیتونه بره رستوران چون به قول خودش با لباس اسپایدرمنی "هر جا بره شر میشه"! پس تصمیم میگیره با زدن تار همبرگرهای یک بنده خدا را ازش بگیره که البته کار درستی نیست چون اون آقا احتمالا وقت گذاشته و برای خودش غذا تهیه کرده.

گرفتن غذای یک رهگذر!

ولی در پانل های بعدی اسپایدرمن با خودش میگه که الان چند دلار میفرسته پایین تا پول غذا را به اون بنده خدا داده باشه ولی ناگهان توهم «میستریو» از راه میرسه و او فرصت این کار را پیدا نمیکنه. و همانطور که در بخش کامنت ها هم گفتم، به تازگی وقتی داشتم دوباره سریال کارتونی مردعنکبوتی 1981 رو نگاه میکردم (فکر کنم اپیزود 1 بودش) متوجه شدم این اتفاق در این سریال هم رخ داده بوده!

پس میبینید که ایده ی "پول گذاشتن برای فروشنده توسط مردعنکبوتی" سالها پیش از اینکه کارتون های spider-verse توسط سونی ساخته بشه در دنیای کمیک و انیمیشن اتفاق افتاده بودند.

 

173- دنیای سال 1602 مارول

وقتی مایلز و گوئن عنکبوتی دارن با هم در سطح شهر تاب میخورن و گوئن درباره فعالیت های خودش در "انجمن عنکبوتی" توضیح میده، اشاره میکنه که هفته ی پیش ماموریتی در دنیایی "شکسپیری" داشته که اشاره داره به دنیای سال 1602 مارول.

سال 1602 مارول

مارول در سال 2003 از نویسنده معروف و برجسته ای به نام نیل گیمن خواست تا كمیك بوکی 8 قسمتی تحت عنوان "مارول: 1602" خلق كند كه در آن تمام شخصیت های مشهور مارول در ابتدای قرن 17 حضور داشته باشند! موفقیت این كمیك باعث شد تا عناوینی مثل "اسپایدرمن 1602" به چاپ برسند. مرد عنکبوتی در این سری «پیتر پارکوآ» (Peter Parquagh) نام دارد. پیتر بچه یتیمی بود که به همراه عمو و زن عموی اسکاتلندی اش زندگی میکرد. او سپس به عنوان دستیار مامور ویژه دربار یعنی «سِر نیکولاس فیوری» مشغول به کار شد. او در طول داستان بارها در معرض گزیده شدن توسط عنکبوت های جورواجور قرار گرفت تا اینکه بلاخره توسط یکی از آنها گزیده شد و به نیروهای عنکبوتی دست یافت. او سپس با کشتی به قاره تازه کشف شده آمریکا رفت و در آنجا عاشق دختری به نام «ویرجینیا دِیر» (که از نظر ظاهری شباهت های فراوانی به «گوئن استیسی» داشت) شد. تا اینکه مردی به نام «نارمن آزبورنه» (همتای «نورمن آزبورن» در دنیای اصلی مارول) به هویت مخفی او پی برد و ... میتونید داستان زیبای این کمیک را در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

174- راهزن بودگا

راهزن بودگا

وقتی گوئن عنکبوتی میاد و با مایلز در سطح شهر تاب میخورن، خیلی سریع سارقی که لباس راه راه مشکی و سبز رنگ داره رو متوقف میکنند. این آقا از همان اول در کمیک های گوئن عنکبوتی حضور داشته و بهش میگن «راهزن بودگا» (Bodega Bandit) و چندین بار توسط او دستگیر شده.

راهزن بوداگا

ظاهرا نسخه های مختلفی هم از ازش هست چون تو قسمت اول سری کمیک های "دنیای گوئنی" (اینجا ترجمه شده اند) دیدیم که نسخه مونثی ازش هست که بهش میگن "راهزن شی بودگا"!

راهزن شی بودگا

 

175- توئیپ

توئیپ مرد عنکبوتی

این انیمیشن هم مثل قسمت قبلی مثل یک کمیک بوک زنده به نظر میرسه و از عناصر مرسوم در دنیای کمیک در اون استفاده شده که یکی از اونا اصوات کمیک بوکیه. مثلا در چندین جا "توئیپ" (thwip) را ملاحظه میکنیم (مثل صحنه ی دستگیری «راهزن بودگا» یا وقتی مایلز برای مادرش در دنیای 42 ادای مردعنکبوتی رو درمیاره و ...) و همانطور که در این مقاله گفته بودیم، توئیپ برای نشان دادن صدای تار افکنی مردعنکبوتی در دنیای کمیک به کار میرود. 

توییپ صدای

قطعا از همه جالب تر صدای T-Whip هستش که برای مردعنکبوتی "تی -رکس" به کار میره تا با اسمش همخوانی داشته باشه!

تی ویپ

 

176- یادداشت معروف مردعنکبوتی

پس از دستگیری سارق، گوئن یادداشتی برای پلیس میذاره: "از سوی دوست خوب محله ی شما، زن عنکبوتی".

این ریشه در دنیای کمیک داره و کلا لقب «دوست خوب محله» از قدیم برای اسپایدرمن به کار میرفته (این مقاله را بخوانید). و بارها و بارها در فیلم ها و کارتون های مردعنکبوتی دیده ایم که مردعنکبوتی از این یادداشت ها  برای پلیس میذاشت:

 

177- رُبات های عنکبوتی

رُبات های عنکبوتی

وقتی گوئن عنکبوتی در دنیای مایلز به تعقیب اسپات میپردازه، از نوعی رُبات عنکبوتی (Spider-Bot) استفاده میکنه تا ساختمونی رو زیر نظر بگیره که شاید اسپات داخلش بشه. در دنیای کمیک هم ربات های عنکبوتی وجود دارند و ایده ی نسبتا جدیدی هستند چون توسط مردعنکبوتی برتر خلق شدند، یعنی وقتی دکتر اختاپوس رفته بود تو جلد پیتر پارکر. کوچک و آبی و قرمز رنگ بودند و مرد عنکبوتی برتر با ذهنش آنها را کنترل و هدایت میکرد و از در و دیوار بالا میرفتند و به عنوان چشم و گوش او عمل میکردند و اطلاعات و ویدئو برایش ضبط میکردند که میتوانست در دستگاه های مختلف بهشون دسترسی داشته باشه.

ربات های عنکبوتی

مرد عنکبوتی برتر سپس آنها را مجهز کرد به فن آوری اسکن چهره که باهاش دشمنان و خلافکاران را شناسایی میکرد. همچنین اگر این ربات ها در کنار هم قرار میگرفتند میتونستند میدان نیرو (Forcefield) نیرومند تولید کنند و ...

 

178- "همه‌چیز همه‌جا به یکباره"

کلا داستان های مولتی ورسی در سالهای اخیر در هالیوود بسیار مورد توجه واقع شده اند. پس از شاهکاری به نام "راهی به خانه نیست" و سپس "دکتر استرنج 2" و دیگر آثار و سریال های مارول که به این ایده پرداخته اند به نظر میرسد مخاطبین در سرتاسر جهان شیفته ی این جور داستان ها هستند. و از یاد نبریم که فیلم بیش از حد گُنده شده "همه چیز، همه جا به یک باره" (Everything Everywhere All at Once) که جوایز اسکار را درو کرد، کاملا درباره مولتی ورس و چند جهانی بود. البته امسال فیلم "فلش" حسابی گند زد و نتونست توقعات را برآورده کنه ولی این انیمیشن نشان داد که اگر اثری با فیلمنامه خوب ساخت، تماشاچیان همچنان از آثار مولتی ورسی استقبال میکنند. در هر حال، وقتی اسپات میخواد وارد محل اقامتش بشه، میشه تابلویی را دید که رویش نوشته: All of it Always all over the place که کاملا مشخصه داره با عنوان فیلم "همه چیز، همه جا به یک باره" شوخی میکنه:

همه چیز همه جا به یک باره

البته این فیلم  یه نقطه مشترک بزرگ هم با این انیمیشن دارد و اونم اهمیت "نان حلقوی شکل" یا بِیگل (bagel) هستش!

بیگل bagel

چون اونایی که فیلمش رو دیدن میدونن که اون بِیگل جنبه استعاری از پوچی رو داشت (یا شایدم چیز دیگه چون من که خیلی از فیلمش سر درنیاوردم!) و خب همانطور که گفتیم، در این انیمیشن هم معلوم شد که اون بیگل پرتاب شده توسط مایلز در قسمت اول به آقای اوهن اصابت کرده بوده!

 

179- ساختمان بانک "ویلیامزبورگ"

پس از سکانس جذاب تاب خوردن مشترک بین مایلز و گوئن در سطح شهر، آنها به برج بانک پس انداز ویلیامزبورگ که با نام One Hanson Place نیز شناخته می شود (آسمان خراشی در محله فورت گرین بروکلین در شهر نیویورک) میروند و لحظه ی فوق العاده رُمانتیکی خلق میشه.

بانک آمریکایی

اونا به صورت سر و ته (وارونه) کنار هم‌ میشینن و شات های فوق العاده زیبایی از چشم انداز اون لوکیشن به نمایش درمیاد که آدم دوست داره ازشون به عنوان والپیپر استفاده کنه. اگر یادتون باشه تو شاهکار "راهی به خانه نیستپیتر پارکرِ توبی مگوآیر میگه ساختمان "کرایسلر" مکانی هستش که در آن با خودش خلوت میکنه.

 پیترِ اندرو گارفیلد هم میگه ساختمان "امپایر استیت" براش معنا و اهمیت خاصی داره.

و حالا سازندگان این انیمیشن از طریق این سکانس معرکه، ساختمان "بانک ویلیامزبورگ" را به مکان ویژه مایلز و گوئن عنکبوتی تبدیل کرده اند.

 

180- مرگ گوئن استیسی

اشاره به مرگ گوئن استیسی

در همان صحنه زیبای خلوت کردن مایلز و گوئن عنکبوتی روی ساختمان "بانک ویلیامزبورگ" که در مورد قبلی بهش اشاره شد،  گوئن میگه: "در همه دنیاها گوئن همیشه عاشق اسپایدرمن میشه". مایلز با شنیدن این حرف دستش رو میبره طرفش ولی بعد میگه: "رابطه اونا سرانجام خوبی نداره" و مایلز دستش رو میکشه! این مساله نشون دهنده ی اینه که گوئن از سرنوشت غم انگیز همتایان خودش در دنیاهای دیگه باخبره و داره اشاره میکنه به داستان تاریخی "مرگ گوئن استیسی".

کمیک مرگ گوئن

میتونید داستانش رو در اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

181– شماره 24 از کمیک Champions

اون صحنه ی زیبا و رومانتیکی که گوئن سرش رو میذاره روی شانه ی مایلز، دقیقا از شماره 24 از سری کمیک بوک های Champions الهام گرفته شده:

مایلز و کامالا خان

البته همانطور که دیدید بین مایلز و کامالا خان (میز مارول) اتفاق افتاد و بیشتر حالت درد و دل داشت (مایلز و کامالا هر دو عضو گروه نوجوانانه Champions بودند).

 

182- مکالمه ی بین مایلز و مادرش و تشابه با بازی "مایلز مورالز"

مایلز و مادرش

صحنه ای مکالمه بین مایلز و مادرش ثابت میکنه که مثل همیشه در بطن همه ی داستان های برتر مردعنکبوتی، لحظات عاطفی و دیالوگ های احساسی با عزیزان وجود داره (برخلاف بسیاری از ابرقهرمانان که بیشتر روی جنبه های ابرقهرمانی و قدرت های فوق بشری و صحنه های اکشن متمرکز هستند). این صحنه با کلیت فیلم قبلی هم در هماهنگی قرار داره زیرا در آن هم رابطه مایلز با پدر و مادرش بسیار کلیدی بود و نقش عمده ای در بلوغ شخصیتی او ایفا کرد. درسته که مادر مایلز (ریو) چندان نقش بزرگی در قسمت اول نداشت و بیشتر با پدرش (جفرسون) و توقعات بزرگی که از پسرش داشت درگیر بود ولی در قسمت دوم نقشش بیشتره.

مادر مایلز مورالز

و در بازی های مردعنکبوتی در کنسول ps4 و ps5   وقتی پدر مایلز کشته شد، ریو بسیار به چشم آمد و نقش مهمی را در بازی اختصاصی مایلز ایفا کرد زیرا میخواست که عضو شورای شهر بشه.

 

183- «اولیویا اکتاویوس»

اولویا اکتاویوس

در محل اقامت اسپات میشه اشارات زیادی به گذشته و حرفه ی او دید. یک قاب عکس هم از او به عنوان کارمند سابق "الکمکس" یاد میکنه و او را در کنار خانم «اولیویا اکتاویوس» که در قسمت قبلی در قالب دکتر اختاپوس یکی از خبیث های داستان بود و برای کینگ پین کار میکرد، نشون میده.

اختاپوس مونث

 

184- ادای احترام به سریال The Wire

شوت

"شنود" یا "وایر" (The Wire) یک مجموعه تلویزیونی جنایی-درام آمریکایی است که در سال 2002 از شبکه اچ‌بی‌او پخش شد و در سال 2008 در پنج فصل و 60 قسمت به پایان رسید. هر فصل از "وایر" جنبه‌های مختلف شهر بالتیمور را معرفی می‌کند که شامل تجارت غیرقانونی مواد مخدر، سیستم مدرسه، رسانه‌های خبری و … می‌شود. این سریال علیرغم رتبه ‌بندی عالی توسط بینندگان هرگز برنده جوایز بزرگ تلویزیون نشد. وایر توسط بسیاری از منتقدان به عنوان یکی از بزرگترین سریال‌های تلویزیونی در تمام دوران توصیف شده ‌است. در هر حال، در یکی از قسمت های این سریال شاهد سکانسی 5 دقیقه ای بودیم که بسیار به یاد ماندنی شده و در آن دو کارآگاه سریال («جیمی مک نالتی» و بانک مورلاند) صحنه قتل خانومی را بررسی میکنند و در سرتاسر این سکانس فقط با استفاده از اشکال و مشتقات مختلف کلمه ی Fu*k حرف میزنند که خیلی خیلی جالبه.

سریال the wire

و اون جایی که گوئن آپارتمان دکتر اوهن (اسپات) رو بررسی میکنه و مایلز هم به صورت نامرئی دراومده، مدام از کلمه ی Shoot (که در زبان انگلیسی نسخه ی مودبانه کلمه ی Shit به معنی "لعنتی" است) استفاده میکنند تا به آن سکانس مشهور سریال The Wire ادای احترام کنند.

 

185- بوسه وارونه

بوسه وارونه

یه لحظه قبل از اینکه گوئن بخواد دنیای مایلز رو ترک کنه و مایلز همچنان نامرئیه و گوئن متوجه حضورش نشده، اون صحنه بوسه ی وارونه بین مری جین و اسپایدرمن مشهور فیلم "مردعنکبوتی 1" تداعی میشه:

بوسه مردعنکبوتی

(البته هیچ اتفاقی بینشون نمیفته!).

 

186- استفاده از پانل بندی کمیک بوکی

نجات مردم در دنیای اسپایدرمن هندی

در این انیمیشن بارها و بارها و بارها شاهد ادای احترام به دنیای کمیک بوک هستیم. یکی از ادای احترام ها از طریق فریم بندی تصاویر به صورت پانل های کمیک بوکیه که چندین بار مشاهده میشه. میشه اوج آن را در دنیای مردعنکبوتی هندی دید: پس از نابودی ساختمون الکمکس بدست اسپات در دنیای اسپایدرمن هندی شاهد تخریب زیادی هستیم که جان عده زیادی از مردم را به خطر میندازه و بعدش بلافاصله سکانش شگفت انگیزی را میبینیم که در آن قهرمانان عنکبوتی ما (مایلز، گوئن، پاویتر و هوبی) همزمان شروع به نجات دیگران میکنند. و این خیلی لذت بخشه چون ذات اسپایدرمنه که به یاری مردم بشتابه و این کار با چنان شور و اشتیاق و افتخاری در این سکانس انجام میشه که آدم کیف مبکنه. مخصوصا اینکه این سکانس در اقدامی نبوغ آسا حالت پانل کمیک بوکی پیدا میکنه تا همه ی عنکبوتی ها را نشون بده.

 

187- نو اِیوا یورک (Nueva York)

- نو اِیوا یورک (Nueva York)

"نو ایوا یورک" دنیای میگل اوهارا است که "انجمن عنکبوتی" در آن مستقر میباشد. این مکان همان شهر نیویورک است منتهی در آینده و اولین بار در کمیک بوک های اسپایدرمن 2099 که حالت آینده نگرانه دارد، خلق شد. خالق این کمیک ها یعنی پیتر دیوید، با تغییر نام نیویورک به "نو ایوا یورک" در واقع  قصد داشت نشان دهد در آینده آمریکا از نظر فرهنگی-نژادی متنوع تر خواهد شد و آمریکایی‌های هیسپانیک و لاتین (که یک گروه قومی زبانی از آمریکایی‌ها هستند که ریشه‌های تبارشناسانهٔ آنها به کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیا بر می‌گردد) قومیت غالب این کشور خواهند شد (کلمه "نوایوا" یا Nueva در زبان اسپانیولی به معنای New است).

شهر میگل اهارا

در هر حال، مرد عنکبوتی سال 2099 در این شهر زندگی میکند که در دنیای شماره 928 مارول که آینده ای احتمالی از دنیای اصلی این ناشر به حساب میاد، واقع شده است. این دنیا شاهد سالها جنگ داخلی بین انسان ها و جهش یافته ها بوده است که با پیروزی انسان ها و البته تلفات زیاد آنها همراه بود. بخش اعظم ایالت کالیفرنیا نیز به دلیل زمین لرزه های گسترده و حملات تروریستی به زیر اقیانوس آرام رفته است و بسیاری از نقاط آمریکا غیر قابل سکونت یا خطرناک برای زندگی شده است. شکاف طبقاتی بین فقیر و غنی بسیار عمیق شده و فوق پولدارها در برج های بلند و پیشرفته "نو ایوا یورک" زندگی میکنند و پلیس شخصی خود تحت عنوان Public Eye را دارند. همچنین در این شهر ابرشرکت های عظیمی مثل "الکمکس" و "استارک-فوجی کاوا" (Stark-Fujikawa) ظهور کرده اند که با قدرت و نفوذ بی حد و حصر خود در واقع کل کشور را اداره میکنند‌.

 

188- "انجمن عنکبوتی"

"انجمن عنکبوتی"

قسمت دوم "سفر به دنیای عنکبوتی" دیگه کاملا میزنه به سیم آخر و یه عالمه واریانت (سویه) مختلف از مردعنکبوتی تحویلمون میده که در نوع خودش بی سابقه است و ما اونا رو در بخش اول این مقاله معرفی کردیم (در اینجا). یعنی برای اولین بار یک "دنیای عنکبوتی" (Spider-Verse)  تمام عیار را در دنیای سینما میبینیم. ایده مولتی ورس (چند جهانی) با سریال "لوکی" کلید خورد و بعد با "اسپایدرمن: راهی به خانه نیست" و "دکتر استرنج 2" ادامه یافت ولی اینجاست که به اوج خودش میرسه. وقتی مایلز برای اولین بار از "انجمن عنکبوتی" دیدن میکنه دهانمون از تعجب باز میمونه از دیدن این همه عنکبوتی مختلف! واقعا باورنکردنیه. و اما در دنیای کمیک بوک هم نسخه ای از "انجمن عنکبوتی" وجود داره که اولین بار در کمیک بوک های «آنیا کورازون» باهاش مواجه شدیم (این مقاله را بخوانید). "انجمن عنکبوتی" سال 1099 پس از میلاد مسیح در "پادشاهی کاستیل" (که یکی از پادشاهی‌های قرون وسطی در شبه‌جزیره ایبری بود) ایجاد شد تا توتِم عنکبوت ها را مورد پرستش قرار دهد.

فرقه عنکبوتی

در طول سالهای گذشته، این انجمن از شکارچیانی برای مبارزه با "انجمن خواهرخواندگی زنبوری" استفاده کرده است. این شکارچیان جنگجویانی هستند که توسط "روح شکارچی" (The Spirit of the Hunter) برگزیده میشوند و خالکوبی عنکبوت مانندی بهشان داده میشود که به آنها قدرت های عنکبوت مانند اعطا میکند. گفته میشود «ازیکیل سیمز» تا زمان مرگش یکی از این شکارچیان بود و حتی «جسیکا درو» (زن عنکبوتی اُریجینال) هم برای مدتی یکی از آنها بوده. این انجمن در حال حاضر در قالب شرکتی کاغذی به نام WebCorps مشغول فعالیت میباشد که توسط ازیکیل سیمز تاسیس شده تا پوششی باشد بر فعالیت های مخفی سازمان. مادر آنیا کورازون به نام «سوفیا» کورازون از اعضای انجمن عنکبوتی بوده.

 

189- ساعت سفر میان بعدی (Dimensional Travel Watch)

ساعت سفر میان بعدی

در انیمیشن، اعضای انجمن عنکبوتی دارای ساعت های ویژه ای هستند که بهشون این امکان را میده که بین ابعاد مختلف سفر میکنند که بهشون web-watch گفته میشه. در دنیای کمیک ما اولین بار این ساعت ها را در شماره 1 از کمیک Web Warriors دیدیم که در اینجا ترجمه شده است:

ساعت میان بعدی

این ساعت ها را مردعنکبوتی هندی (پاویتر پرابهاکار) ساخت و به اعضای گروه که پس از قضیه ی "وارثان" تشکیل شده بود تا از شبکه تار و پود هستی و سرنوشت محافظت کنه امکان میداد تا به بُعدهای مختلف سفر کنند. اما در این انیمیشن به نظر میاد که این ساعت ها توسط میگل اوهارا ساخته شده باشند و علاوه بر قابلیت سفر میان بُعدی باعث ثبات و جلوگیری از فروپاشی کسانی میشوند که در بُعدی غیر از بعد خودشون حضور پیدا میکنند. همچنین همانطور که در داستان مشاهده کردید، اسپایدر پانک (هوبی) این فن آوری را میدزدید تا بتونه ساعت خودش رو بسازه و وقتی انجمن عنکبوتی را ترک کرد تونست این کار رو بکنه (با یک دیزاین متفاوت):

ساعت هوبی براون

و یکی ازش رو نزد پدر گوئن عنکبوتی باقی گذاشت که خیلی هم به کارش اومد و گوئن پس از اخراج شدن از انجمن عنکبوتی، تونست باهاش تیم جدیدی از عنکبوتی های یاغی تشکیل بده تا به یاری مایلز بشتابه.

 

190- گریزلی

خرس دشمن مردعنکبوتی

در بدو ورود مایلز و گوئن عنکبوتی به محل نگهداری خبیث هایی که به صورت غیر قانونی به دیگر جهان ها رفته اند و به همین دلیل در "انجمن عنکبوتی" زندانی شده اند (در قفس های لیزری)، میشه یکی از دشمنان گمنام و بیخود مردعنکبوتی رو  هم ببیینیم: «گریزلی».  گریزلی که در اینجا معرفی شده است (و در مورد شماره 145 هم بهش اشاره کردیم) نامش هست «مَکس وِل مارکهام» (Maxwell Markham) و یک کشتی کج کار بود و با نام مستعار خرس «گریزلی» شناخته میشد ولی رفتار و ضربات بیش از حد خشن او باعث شد تا از مسابقات اخراج گردد. تا اینکه از سوی یکی از دشمنان نامدار مردعنکبوتی به نام «شغال» بهش لباسی شبیه به خرس داده شد که قوای جسمانی اش را تقویت میکرد و با اسپایدرمن مبارزه کرد.

گریزلی مردعنکبوتی

 

191 و 192- ارباب جنایت و بومرنگ مونث

کریام مستر - بیتل

در اینجا هم دو تن دیگر از دشمنان شناخته شده ی مرد عنکبوتی رو میبینیم. سمت راستی با توجه به اون کلاه و ظاهرش میخوره که «ارباب جنایت» باشه (اینجا معرفی شده):

ولی فکر کنم سایت Marvel Wiki گفته که «همرهد» هستش که با توجه به ظاهر این شخصیت در این دفتر نقاشی مایلز که در مورد شماره 142 بهش اشاره کردیم میتونه درست باشه.

ولی سمت چپی قطعا نسخه ای مونث از «بومرنگ» هستش.

بومرنگ - اسپایدرمن

 

193- بیگ من

بیگ من

این آقا رو هم با قطعیت میشه گفت که «بیگ من» (Big Man) هستش که از روسای خلافکاری شهر بود و در اینجا به طور کامل معرفی شده است.

 

194- استگران

استگران

این یکی هم به نظرم «استگران» (Stegron) هستش که یکی از بیخود ترین دشمنان مردعنکبوتی به حساب میاد که در اینجا معرفی شده است.

 

195- کریون شکارچی

- کریون شکارچی

میشه اینجا در سمت راست نسخه ای عجیب از کریون شکارچی را مشاهده کرد. و حتما میدونید که کریون شکارچی یکی از قدیمی ترین دشمنان مردعنکبوتیه که دوست داشت او را شکار کند و قراره یک فیلم زنده هم ازش اکران بشه.

کریون شکارچی

(در اینجا این شخصیت را معرفی کرده ایم).

 

196 و 197- نسخه های مختلف از دکتر اختاپوس

 نسخه های مختلف از دکتر اختاپوس

در اینجا میشه در سمت راست نسخه ای از دکتر اختاپوس را دید که سایت Marvel Wiki به عنوان دکتر اختاپوس "کلاسیک" ازش یاد میکنه.

ولی سمت چپی قطعا باحال تره و بهش لقب "دکتر اختاپوس دزد دریایی" یا Pirate Doctor Octopus داده اند که به نظر میاد بازوهای طبیعی داشته باشه!

 

198- مردعنکبوتی برتر

سوپریور اسپایدرمن

در همون تصویر بالا اگر خوب دقت کنید میتونید «مردعنکبوتی برتر» (نسخه ای از دکتر اختاپوس در جلد مردعنکبوتی) را مشاهده کنید.

شما میتونید اینجا باهاش آشنا شده و در اینجا نیز کمیک هاش رو با ترجمه فارسی بخونید.

 

199- قاتل عمو بن

قاتل عمو بن

هر چی فکر میکنم بیشتر به نظرم میاد که این آقا هیچ کسی نمیتونه باشه جز «قاتل عمو بن» (با توجه به اینکه بدون قدرت به نظر میرسه و همچنین با توجه به نوع کلاهی که بر سر داره).

اینجا و اینجا رو بخونید.

 

200 و 201- میستریو مونث و گوزنی (!)

میستریو مونث و گوزنی (!)

احتمالا باید بدونید که «کویینتین بک» ملقب به «میستریو» یکی از محبوب ترین ویلن های منه و خیلی بهش علاقه دارم.

اینجا هم واقعا خوشم اومد وقتی دو نسخه متفاوت از او رو در مقر "انجمن عنکبوتی" دیدم که به عنوان ناهنجاری هایی بودند که باید برمیگشتند به دنیای خودشون. یکیشون میستریوی گوزنی بود به نام Moosterio و یک میستریوی مونث به نام Missterio! خب میستریوی گوزنی از دنیای 8311 میاد که دنیای «خوک عنکبوتی» (Spider-Ham) هستش و شخصیت های کارتونی داره:

ولی اون خانم میستریو رو نمیدونم از کجا اومده (البته همونطور که در اینجا گفته شده، ما در دنیای اصلی میستریوی مونث داشته ایم که اسمش «مگوآیر بِک» هستش).

 

202- دکتر اختاپوس لایو اکشن

- دکتر اختاپوس لایو اکشن

پایین میستریوها، میشه نسخه ای دکتر اختاپوس را دید که در سایت Marvel Wiki بهش لقب "دکتر اختاپوس لایو اکشن" داده اند چون شبیه به دکتر اختاپوس در عالم سینماست!

 

203- شغال

جکل - شغال

وسط دو میستریو، اون پایین، میشه «شغال» (Jackal) رو دید (اینجا به طور کامل معرفی شده).

 

204- ویدئو من و گرین گابلین

ویدئو من و گرین گابلین بازی آتاری

از مورد قبلی جالب تر حضور دو شخصیت «ویدئو من» و «گرین گابلین» از بازی آتاری هستش! تو همون صحنه مربوط به مردعنکبوتی اینسامنیاک میشه اونا رو دید!

ویدئو من (Videoman)

در سمت چپ، ویدئو من رو میبینیم که موجودی است ناملموس و دوبُعدی که از دیتای الکترونیکی برآمده زیرا از یک بازی ویدئویی در کنسول آرکید ساخته شده است! نکته جالب درباره «ویدئو من» اینه که برخلاف دیگر خبیث هایی که مختص سریال های کارتونی مردعنکبوتی در دهه های 60 و 80 میلادی خلق شدند و هرگز آنها را در دنیای کمیک ندیدیم، اما او یک بار در کمیک های اسپایدرمن نیز دیده شده است! این شخصیت به صورت یک خبیث اریجینال و مختص سریال کارتونی "مردعنکبوتی و دوستان شگفت انگیز او" خلق شد. در یکی از اپیزودهای فصل نخست از سریال مذکور دیدیم که «الکترو» او را خلق کرد تا مردعنکبوتی و دوستانش را داخل یک بازی ویدئویی گیر بیندازد و بکشد و ...

اون موجود سبز رنگ پیکسلی در سمت راست هم گرین گابلینِ نخستین بازی ویدئویی اسپایدرمن هستش که سال 1982 توسط شركت برادران پاركر و در اوج شهرت کنسول آتاری 2600 برای این کنسول عرضه شد:

گرین گابلین آتاری

اسپایدرمن از ساختمانی بالا می‌رفت (تار هم می‌زد البته فقط به سمت بالا!). افراد گرین گابلین هر از گاهی در پنجره‌های ساختمان ظاهر می‌شدند و اگر تار اسپایدرمن به آن‌ها می‌خورد، آن را قطع ‌می‌كردند و در نتیجه او تالاپی به زمین می‌‌افتاد! اسپایدرمن پس از رسیدن به بالای ساختمان، باید بمب‌هایی را که گرین گابلین کار گذاشته بود خنثی می‌نمود (یا قبل از منفجر شدن از کنارشان می‌گذشت) و در نهایت باید با عبور از گرین گابلین خود را به اتاقک نوک ساختمان می‌رساند.

 

205- تایپ فیس

تایپ فیس - مردعنکبوتی 

تایپ فیس (Typeface) هم او یكی از بدترین و بیخودترین دشمنانی بوده كه مرد عنكبوتی تا به حال باهاش روبرو شده. لابد میپرسید نیروهای او چی هستند؟ هیچی! فقط میتونه حروف الفبای انفجاری و تیز و برنده به سوی دیگران پرت كنه!!!

تایپ فیس - مردعنکبوتی

واقعا كسی هست كه از حروف الفبا بترسه؟؟؟؟ لباسش هم كه دیگه نگو! خدا رو شكر كه در رویداد Civil War كشته شد و دیگه نمیتونه هواداران مرد عنكبوتی رو آزار بده! در هر حال من واقعا حال کردم که سازندگان این انیمیشن اینقدر دانش درباره شخصیت های مختلف مردعنکبوتی داشتن که این دو ویلن رو ازشون استفاده کردن.

 

206- فونت فیلم های مردعنکبوتی سم ریمی

فونت فیلم های مردعنکبوتی سم ریمی

وقتی تایپ فیس حرف میزنه و اسم اسپایدرمن رو بر زبون میاره (که روی صفحه ظاهر میشه)، از فونت معروف فیلم های اسپایدرمنِ سم ریمی استفاده شده:

 

207- کریون جالب!

کریون جالب!

بعیده هر چقدر نگاهش کنیم متوجه بشیم که کیه ولی خوشبختانه لایلا برامون معرفیش میکنه: یک "کریون جالب" (interesting Kraven)!

 

208- راینوی حوصله سر بر!

راینوی خسته کننده!

لایلا موقع معرفی خبیث های زندانی شده، از یک کرگدن عادی به عنوان "راینوی خسته کننده" یا Boring Rhino یاد میکنه!

راینو

(البته میدونید که راینو از دشمنان کلاسیک مردعنکبوتیه که اینجا به طور کامل معرفی شده است).

 

209- گراز دریایی

ایشون هم به نظر میاد که همون «گراز دریایی» (Walrus) باشند که در این مقاله به عنوان یکی از خبیث هایی که بدترین لباس رو دارند معرفی کرده بودیمش.

والروس

چند باری با اسپایدرمن رو در رو شده و میشه از دشمنان گمنامش به حساب آوردش.

 

210- دونالد گلاور در نقش پراولر

دونالد گلاور در نقش پراولر

اگه یادتون باشه تو مقاله ایستراگ های "مردعنکبوتی: بازگشت به خانه" (اگه نخوندین برید اینجا، آیتم شماره 35) گفتیم که آقای «دونالد گلاور» در این فیلم نقش آرون دیویس را بازی میکنه که یک خلافکار خرده پا محسوب میشه که اولش قراره از شوکر یک سری تجهیزات بخره (آرون دیویس در دنیای کمیک های مردعنکبوتی نهایی، عموی مایلز مورالز هستش که به شخصیت خبیث پراولر تبدیل میشه).

دانلد گلاور اسپایدرمن

بعدش اما اسپایدرمن میره سراغش و درباره والچر و دار و دسته اش ازش اطلاعات میگیره و ... او حتی در اون فیلم میگه که یه برادرزاده داره که میتونه اشاره ای باشه به مایلز مورالز. در هر حال، اون موقع گفته شد که این ایستراگ قراره نشون بده که گلاور میخواد در آینده در MCU به پراولر تبدیل بشه. و جالب اینه که در این انیمیشن هم وقتی مایلز به مقر "انجمن عنکبوتی" میره دونالد گلاور را در لباس پراولر میبینیم!!! (او را در آنجا زندانی کرده اند!). این کامئو واقعا جالبه و نشون میده سازندگان این اثر چقدر حواسشون به همه چی بوده!

 

211- گاگ

گاگ - اسپایدرمن

جای دیگه ای ندیدم که این رو معرفی کنند ولی با توجه به شکل ظاهری که داره (ظاهر هیولایی به اضافه ی دُم و و مدل خاص صورتش) به نظرم میاد که «گاگ»(Gog) باشه.

گاگ gog

شخصیت «گاگ» پس از سالها اخیراً دوباره در کمیک های "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" پیداش شد. ما در شماره 42 از سری جدید این کمیک (اینجا ترجمه شده) شاهد روایت شدن اُریجین و سرگذشت او بودیم و در شماره 43 (اینجا ترجمه شده) دیدیم که او به حیوان خانگی پیتر پارکر تبدیل شده است! اما او سابقه طولانی در داستان های اسپایدرمن دارد و سال 1972 و در شماره 104 از "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" دیدیم که اسپایدرمن به همراه گوئن استیسی سر از "سرزمین وحشی ها" (منطقه ای ناشناخته در دنیای مارول که حیوانات ماقبل تاریخ در آن زندگی میکنند) درآورده است و با «کریون شکارچی» میجنگد. در واقع کریون به آنجا رفته بود تا «کا-زار» را شکار کنه و برای این کار «گاگ» را که یک بیگانه فضایی بود پیدا کرده و تربیت کرده بود تا کمکش کنه.

 

212- کانگورو

کانگورو

کنار گاگ میشه یکی دیگر از دشمنان بیخود مردعنکبوتی را مشاهده کرد که اسمش هست «کانگورو» (Kangaroo)!

دشمن بیخود مردعنکبوتی

به این مقاله مراجعه کنید.

 

213- شوکر

شوکر

این هم یکی دیگر از دشمنان کلاسیک مردعنکبوتی به نام «شوکر» که بارها و بارها در بازی و انیمیشن های مردعنکبوتی او را دیده ایم!

برای آشنایی کامل با او به این مقاله رجوع کنید.

 

214- وِرمین

ورمین

این یکی هم با توجه به شکل ظاهری و اون دُم باید «ورمین» (Vermin) باشه که یک موش بزرگه و در اینجا معرفی شده.

ورمین vermin

 

215- بیگ ویل

بیگ ویل

اینم قطعا نسخه ای از «بیگ ویل» (Big Wheel) هستش که در اینجا به عنوان یکی از بیخود ترین دشمنان مردعنکبوتی معرفی شده.

 

 

216- سوئیس میس

swiss miss

شناسایی این یکی خیلی سخت بود! آدم اولش فکر میکنه شاید مثلا نسخه ی مونث از الکترو باشه ولی اینطور نیست. من خودم با کلی تحقیق فهمیدم که اسمش هست «سوئیس میس» (Swiss Miss) و یک شخصیت خبیث اُریجینال هستش که چند سال پیش برای تئاتر موزیکال مردعنکبوتی به نام Spider-Man: Turn Off the Dark خلق شد:

سوئیس میس

او یکی از اعضای شش خبیث بود و دانشمندی بود که توسط نورمن آزبورن به جهش ژنتیکی دست یافته و این ریختی شده بود! میخواست از پشت به اسپایدرمن خنجر بزنه که جاخالی داد و خورد به الکترو و اینجوری برق گرفتش و در نتیجه هم خودش شکست خورد و هم الکترو!

 

217- «کارن» ملقب به «استاد بافنده»

دستگاهی که در قلب انجمن عنکبوتی قرار داره و افراد را به دنیاهای خودشون میبره و میگل میگه که "شبکه زندگی و سرنوشت" را حفظ میکنه (همونی که مایلز باهاش فرار میکنه ولی به جای دنیای خودش میفرستتش به دنیای شماره 42) در دنیای کمیک هم هست ولی دستگاه نیست بلکه لقبی است برای شخصیتی به نام «استاد بافنده» (Master Weaver) که در مرکز شبکه و روی دستگاهی مینشینه که به اونی که تو فیلم هم شباهت داره.

کارن karn

در رویداد مهیج "دنیای عنکبوتی" (اینجا ترجمه شده)، «کارن» یکی از اعضای خانوادهٔ وارثان بود که از همان ابتدا با شیوهٔ زندگی خانواده‌اش مشکل داشت و به گروه قهرمانان عنکبوتی پیوست و در مقابل خانواده‌اش به مبارزه پرداخت. بعد از پیروزی در مقابل وارثان و کشته شدن استاد بافنده، کارن تصمیم گرفت جای استاد بافنده را بگیرد که متوجه شد که استاد بافنده کسی نیست جز نسخهٔ مسن‌تر خودش! او تا قبل از مرگش عضو گروه ”مبارزان عنکبوتی“ بود و به آن‌ها در حفاطت از مولتی‌ورس و تار و پود هستی کمک می‌کرد.

 

218- راینوی چاقو خورده تو کمر (Knives-in-the-Back Rhino)

راینوی چاقو خورده تو کمر (Knives-in-the-Back Rhino)

دستگاهی که در مورد قبلی اشاره کردیم، داره یک راینو رو به دنیای خودش برمیگردونه و اگر خوب بهش دقت کنیم متوجه میشیم که روی کمرش چاقو و تیر و ... سلاح های دیگه باقی مونده! این همون راینویی هستش که کانسپت آرتش منتشر شده بود و به "راینوی چاقو خورده تو کمر" معروفه:

راینو

 و البته اسپایدرمن هم رو پشتش نوشته بود: Spidey was Here!!!

 

219- «اسکوبی دو»

اسکوبی دو

در مقر "انجمن عنکبوتی» و وقتی که مایلز و گوئن عنکبوتی به همراه اسپایدر پانک (هوبی براون) دارن میرن دیدن میگل، اسپایدر پانک میگه: I ain't got a Scooby Doo و اون زیر هم توضیحش درج میشه که در گویش "کاکنی" (که اسپایدر پانک با اون گویش حرف میزنه) این اصطلاح یعنی "من هیچ نمیدونم".

اسکوبی دو

و خب حتما میدونید که "اسکوبی دو" اسم کارتون بسیار مشهور و قدیمی و بادوامی است که در آن چهار نوجوان به نام های «فرد»، «شگی»، «دفنی» و «ولما» به همراه سگی با مزه و همیشه گرسنه به نام «اسکوبی» همچون کارآگاه به حل معما میپردازند.

 

220- بمب و گلایدر گرین گابلین

بمب و گلایدر گرین گابلین

در آزمایشگاه میگل اوهارا میشه تصاویری از بمب ها و گلایدر گرین گابلین را دید که نشون میده انجمن عنکبوتی با گابلین های متعددی در دنیاهای مختلف جنگیده اند.

تجهیزات گابلین

 

221- بازوهای «دکتر اختاپوس»

بازوهای دکتر اختاپوس

در همون مورد قبلی، میشه بازوهای مختلفی از دکتر اختاپوس را هم مشاهده کرد که درست مثل بازوهای الفرد مولینا تو فیلم "مردعنکبوتی 2" هستند:

 

222- اختاپوس واقعی

همون جا که در مورد قبلی دیدیم میشه یک اختاپوس واقعی را هم مشاهده کرد و یکی از کانپست ارت های منتشر شده از این انیمیشن هم یک اختاپوس واقعی را در نقش دکتر اختاپوس به تصویر کشیده بود:

 

223- لباسِ سفید میگل اوهارا

اونجایی که مایلز و گوئن و هوبی میرن پیش میگل و برای اولین بار شاهد ملاقات بین مایلز و میگل هستیم میشه در پس زمینه لباس سفید رنگ میگل را دید که هنوز تکمیل نشده و نشون میده که میگل داره روش کار میکنه:

لباسِ سفید میگل اهارا

همانطور که در این مقاله گفتیم، این لباس بیشتر به نام  All-New, All-Different  (کاملا جدید و متفاوت) شناخته  میشود و اولین بار در شماره 1 از سری سوم كمیك های Spider-Man 2099 دیده شد. در واقع وقتی میگل به صنایع پاركر پیوست (چون در زمان حال گیر افتاده بود) ، پیتر برایش یك لباس جدید ساخت. این لباس ملوكول های بی ثبات را با کِولار (kevlar) تركیب كرد (كولار نام تجاری برای الیاف ساخته شده از پارا آرامید قوی و سبک است که با دیگر آرامیدها مثل نومکس و تکنورا ارتباط دارد. به طور معمول بصورت نخ و یا پارچه‌های بافته شده و یا به عنوان یک بخش از مواد کامپوزیتی استفاده می شود).

کاستیوم مرد عنکبوتی

به همین دلیل سر خوردن در هوا (gliding) در آن راحت تر انجام میشود. این لباس جدید موتور كنترل كننده (thrusters) هم در بخش چكمه ها داشت كه میتوانست مرد عنكبوتی 2099 را به هوا بفرستد. سنسورهایی هم در آن به كار رفته بود كه اطلاعات محیطی به میگل اوهارا میدهد. قابلیت های حمله هم داشت! خلاصه اینکه برای خودش یه پا لباس مرد آهنی بود! 

وایت کاستیوم

اما در هر حال همانطور که در کمیک های مرد عنکبوتی شگفت انگیز (شماره های 32  تا 36 ) ملاحظه کردید، میگل اوهارا دوباره به لباس کلاسیک خودش برگشته.

 

224- امپانادا

قبل از اینکه مایلز و رفقا برن پیش میگل، جسیکا درو پیشنهاد میکنه از کافه تریا براش "امپانادا" (Empanada) بگیرن چون خیلی دوست داره (امپانادا در بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین و اسپانیا به نان یا شیرینی پخته یا سرخ شده که محتویاتی در درون آن قرار داده شده باشد گفته می‌شود). مایلز هم اونو بهش میده و اصلا هم مورد استقبالش قرار نمیگیره!( آخرش هم نصیب هوبی میشه!). این منو به یاد قضیه ی همبرگر دادن مایلز به «مرد مولوکولی» (که خیلی گرسنه بود) در رویداد معرکه "جنگ های پنهان" انداخت (اینجا ترجمه شده):

لازم به ذکره که بعدش مرد مولوکولی به نشانه قدردانی از مایلز او و خانواده ش رو به دنیای اصلی مارول منتقل میکنه (دنیای خودِ مایلز به نام دنیای آلتمیت نابود شده بود) و مادرش رو هم که فوت کرده بود را زنده کرد.

 

225- حس شوخ طبعی مردعنکبوتی

شوخ طبعی مردعنکبوتی

همه ی ما میدونیم که شوخ طبعی و جوک گفتن یکی از ویژگی های اصلی مردعنکبوتیه که به خاطرشون دوستش داریم (این مقاله را بخوانید). در این مقاله هم کاربرد های شوخ طبعی را برای اسپایدرمن شرح دادیم.

شوخی مردعنکبوتی

پس از ورود پیتر بی. پارکر یک صحنه ای هست که میگل توش طبق معمول خیلی جدی و عبوس برخورد میکنه و پیتر بهش میگه: "ما عنکبوتی ها قراره بامزه باشیم" (We are supposed to be funny) که کاملا به خصوصیت ذاتی شوخ طبعی اسپایدرمن اشاره میکنه.

 

226- شبکه "حیات و سرنوشت" (Web of Life & Destiny)

شبکه تار و پود هستی - حیات - زندگی - سرنوشت

در فیلم صحبت از شبکه ی "حیات و سرنوشت" میشه که چطور همه ی عنکبوتی های عالم رو به هم وصل کرده. این ایده از دنیای کمیک بوک های اسپایدرمن گرفته شده.

شبکه تار و پود هستی

همانطور که در این مقاله گفته بودیم، «جان مایكل استرازینسكی» J. Michael Straczynski (ملقب به JMS)  در سال 2001 نویسنده كمیك های مرد عنكبوتی شگفت انگیز شد. استرازینسكی run مشهورش را با داستانی معركه به نام Coming Home آغاز كرد و ایده «توتم عنكبوتی» (spider totem) یا همان "انرژی درونی عنكبوتی ها" را برای اولین بار مطرح كرد (این داستان عالی در اینجا ترجمه شده است). به عبارتی دیگر او میخواست بگوید كه شاید عنكبوتی كه پیتر پاركر را سالها پیش نیش زده یك عنكبوت معمولی نبوده و در واقع یك عنكبوت جادویی بوده! به عبارتی ساده تر، او گفت كه این عنكبوتی قبل از اینكه پیتر را نیش بزند توانایی های خاص و مرموز داشته است و وقتی به رادیو اكتیو آغشته شده نیروهایش را به پیتر داده و سپس مرده! بعدشم پای نوعی خدای عنکبوتی یا نوعی موجودی ماورایی موسوم به "اون یکی" (The Other) به وسط اومد که انگار او بوده که این قدرت ها را به پیتر داده بوده تا نوعی آواتار برایش باشد. البته هیچ وقت به طور قطعی تایید نشد که این منشاء حقیقی مردعنکبوتیه. در واقع، نویسنده فقط میخواست یک ایده ی جایگزین مطرح کند و از طریق آن به داستان های اسپایدرمن تنوع ببخشد. در هر حال این مساله دریچه ای جدید را بر روی داستان های مردعنکبوتی گشود و شاهد حضور شخصیت هایی ماورایی مثل «مورلان» و «شاثرا» در داستان های او بودیم که میخواستند از منبع عنکبوتی درون پیتر پارکر تغذیه کنند. همچنین، پس از مدتی ایده ی "شبکه بزرگ تار و پود هستی" یا "شبکه ی حیات و سرنوشت" مطرح شد که طبق آن همه ی موجودات عنکبوتی در سراسر جهان های موازی به آن وصل هستند و ... در نتیجه، داستان های زیادی با محوریت "دنیای عنکبوتی" در 10 سال گذشته در کمیک های مردعنکبوتی رواج پیدا کرده اند.

 

227- شباهت "شبکه تار و پود هستی و سرنوشت" با MCU

شباهت "شبکه تار و پود هستی و سرنوشت" با MCU

شما رو نمیدونم ولی مدل و رنگ انشعاب های "شبکه تار و پود هستی و سرنوشت" من رو به یاد دنیاهای موازی یا بهتره بگیم خطوط زمانی مختلف در دنیای سینمایی مارول انداخت که اولین بار در سریال "لوکی" دیدیمشون:

 

228- رویدادهای سرنوشت ساز (Canon Events)

رویدادهای سرنوشت ساز (Canon Events)

اوج کمیک بوک بازی این انیمیشن رو باید در قضیه ی Canon جستجو کرد. البته باید اعتراف کرد که باید به هر کسی تریلرهای "در میان دنیای عنکبوتی" رو ساخته جایزه اسکار بدن! (واقعا ایده ی خوبیه که به بهترین تریلرهای فیلم های سینمایی هم یه اسکار بدن، نه؟) چون هر کی بود عالی تونست خط اصلی داستان را پنهان کنه. ما هرگز فکر نمیکردیم که همه چی مربوط بشه به وقایع "کَنون" یا Canon (اگه نمیدونید که کنون چیه برید این مقاله رو بخونید). یعنی همه چی مربوط میشه به اینکه اتفاقات ثابت و مهم و سرنوشت ساز مثل "مرگ عمو بن"، "مرگ سروان استیسی" (پدر گوئن استیسی) و ... و اگر مختل بشوند آن وقت دنیایی که این اختلال در آن به وجود آمده از بین میره! این خیلی جالبه و اوج وفاداری به خط داستانی کمیک بوک های مردعنکبوتی رو نشان میده و ما حتی شاهد هستیم که دقیقا پانل های کمیک بوکی شماره 90 از "مردعنکبوتی شگفت انگیز" (اینجا ترجمه شده) که در آن پدر گوئن استیسی در نتیجه ی یک اقدام قهرمانانه (نجات جان یک پسر) کشته میشه به نمایش در میان.

برای کسانی مثل من که سالهاست میگن همه چیز این ابرقهرمانان از دنیای کمیک شروع میشه و کمیک بوک منبع اصلی همه این شخصیت هاست، این خیلی غرورآمیز بود که کمیک های اسپایدرمن را منشاء همه اتفاقات سرنوشت ساز در دنیای سینما، انیمیشن و گیم نشون بدن.

 

229- گزیده شدن توسط عنکبوت رادیواکتیو

رویدادهای سرنوشت ساز (Canon Events)

اولین رویداد سرنوشت سازی که مورد اشاره قرار میگیره مربوط میشه به گزیده شدن توسط عنکبوت رادیو اکتیو (یا عنکبوت دستکاری شده ژنتیکی):

و به نظر میرسه اون تصویر بالایی مربوط میشه به گزیده شدن توبی مگوآیر در فیلم "اسپایدرمن 1":

بقیه موارد برام چیز خاصی به نظر نیومدن (اگر کسی نکته خاصی به نظرش میرسه تو بخش نظرات بگه).

 

230- فیلم "مرد عنکبوتی 3"

فیلم "مرد عنکبوتی 3"

در بخش "رویداد های سرنوشت ساز"، یکی از رشته ها به تبدیل شدن افراد به ونوم اختصاص داره که اکثرا «ادی براک» را نشون میدن ولی میشه پیتر پارکر رو هم در فیلم "اسپایدرمن 3" ملاحظه کرد که داره با سیمبیوت پیوند میخوره:

 

231- کارتون "مردعنکبوتی نامحدود"

اسپایدرمن انلیمیتد

میشه در این بخش «ادی براک» در سریال کارتونی "مردعنکبوتی نامحدود" را هم دید که از اپیزود 11 گرفته شده:

میتونید در اینجا راجع به این سریال اطلاعات خوبی بدست بیاورید.

 

232- آنه وینگ

آنه وینگ - کمیک ونوم

یکی دیگر از کسانی که به ونوم تبدیل شده، «آنه وینگ» هستش که همسر سابق ادی براک در دنیای کمیک بود که با سیمبیوت ونوم پیوند خورد و میتونید در اینجا راجع بهش اطلاعات کسب کنید.

آنه وینگ - کمیک ونوم

 

233- گوئنوم (Gwenom)

گوئنوم (Gwenom)

در کمیک های گوئن عنکبوتی، بعد از یک عالمه فلاکت، یک لباس ساخته شده از یک سیمبیوت مصنوعی (که در واقع نوعی کولونی و اجتماع از هزاران عنکبوت کوچیکه) تبدیل شد به تنها منبع قدرت برای گوئن و او را تبدیل کرد به «گوئنوم»!

گوئنوم

شما میتونید داستانش رو اینجا با ترجمه فارسی بخونید.

 

234- رها کردن هویت ابرقهرمانی

رها کردن هویت ابرقهرمانی

این یکی هم از اون لحظات بسیار مهم مردعنکبوتیه که در شماره 50 "مردعنکبوتی شگفت انگیز" (منتشر شده در دهه ی 60 میلادی) رخ داد (اینجا ترجمه شده) و در آن پیتر که دیگه از مسئولیت های اسپایدرمنی خسته شده تصمیم میگیره دیگه یک ابرقهرمان نباشه و لباس ابرقهرمانی خودش رو درون سطل آشغال میندازه. و اگه یادتون باشه در فیلم "مردعنکبوتی 2" هم بهش ادای احترام شد.

(همانطور که در تصویر بالا دیدید، ما اسپایدر پانک رو میبینیم که هویت اسپایدرمنی خودش رو کنار گذاشته که احتمالا عمدی بوده چون او کسیه که به نظر میاد زیاد به اینکه یک قهرمان باشه اعتقادی نداره).

 

235- گیر افتادن زیر آوار

- گیر افتادن زیر آوار

این "رویداد سرنوشت ساز" یکی از مهم ترین و بهترین لحظات تاریخ اسپایدرمن در دنیای کمیکه که در اون اسپایدرمن زیر خروارها آوار گیر میکنه ولی تسلیم نمیشه و خودش رو نجات میده (بارها هم به اشکال مختلف و در گونه های سرگرمی مثل فیلم و انیمیشن و بازی و ... بهش ادای احترام شده).

میتونید کمیکش رو در اینجا با ترجمه فارسی بخونید. اینجا هم مقاله ای درباره ش نوشته ایم.

(اینجا ما جسیکا درو رو میبینیم که زیر آوار گیر کرده تا استعاره ای باشه برای اینکه قراره بچه دار بشه و حسابی زیر فشار مسئولیت قرار بگیره!).

 

236- ازدواج پیتر پارکر و مری جین

این رویداد سرنوشت سازِ جنجالی به ازدواج پیتر پارکر و مری جین در دنیای کمیک اشاره میکنه که در شماره 21 از کمیک سالانه "مردعنکبوتی شگفت انگیز" روی داد (مقاله ش اینجاست).

https://www.spidey.ir/images/img/content/wedding/wedding-of-peter-and-mj.jpg

هواداران مردعنکبوتی میدونند که مارول از این رویداد متنفره چون بارها سعی کرد ازدواج اونا رو منحل کنه تا اسپایدرمن دوباره مجرد بشه تا بچه ها و نوجوانان بهتر بتونند باهاش ارتباط برقرار کنند! و در نهایت در داستان بسیار منفور و جنجالی "یک روز دیگر" این کار رو کرد (این مقاله را بخونید). اما انگار سازندگان این انیمیشن با مارول موافق نیستند زیرا ازدواج پیتر و مری جین رو یک رویداد سرنوشت ساز محسوب کرده اند. و جالبه که پیتر بی. پارکر برای این رویداد به تصویر کشیده شده چون متاهل است و بچه داره.

 

237- برخواستن از گور

برخاستن از گور

چهارمین تصویر مربوط به گوئن عنکبوتی میشه که داره از گور خارج میشه و دقیقا اشاره داره به یکی دیگر از رویداد های بسیار مهم و سرنوشت ساز مردعنکبوتی که در آن «کریون شکارچی» تونست مردعنکبوتی رو بیهوش و سپس زنده به گورش کنه و خودش رو برای مدتی جای اسپایدرمن جا بزنه!

داستانش خیلی معروف و دارکه و اینجا ترجمه شده ("آخرین شکار کریون").

 

238- رویداد ASM#90

رویداد ASM#90

میگل به طور ویژه به رویداد ASM شماره 90 اشاره میکنه که به «مرگ سروان استیسی» اشاره داره که باید در هر دنیایی رخ بده (یعنی مرگ پدر دختری که مردعنکبوتی دوستش داره). چون این رویداد قراره تا دو روز دیگه برای پدر مایلز که به تازگی به درجه سروانی رسیده هم رخ بده. اسمی که برای این رویداد انتخاب کرده کاملا کمیک بوکیه. چون ASM مخفف Amazing Spider-Man است که سری اصلی کمیک های مردعنکبوتی به حساب میاد و مرگ سروان استیسی در شماره 90 از آن چاپ شد که در اینجا ترجمه شده.

کمیک مرگ استیسی

همچنین لازم به ذکره که وقتی دارند درباره مرگ سروان استیسی صحبت میکنند صحنه مرگ این شخصیت در فیلم "مردعنکبوتی شگفت انگیز" با حضور «اندرو گارفیلد» به نمایش در میاد که چون بهش در بخش اول اشاره شد دیگر در اینجا نمیاریمش.

 

239- استفاده از پانل های کمیک ASM#90

در ادامه ی مورد قبلی شاهد هستیم که عینا از پانل های کمیک شماره 90 "مردعنکبوتی شگفت انگیز" شامل تلاش سروان استیسی برای نجات پسر بچه ای که جانش در خطر بود و در نهایت در آغوش گرفته شدن او توسط مردعنکبوتی، استفاده شده است تا ارادت سازندگان این انیمیشن به دنیای کمیک بوک های اسپایدرمن کاملا ثابت شود. خودتون مقایسه کنید:

تطابق کمیک و فیلم

 

240- حس عنکبوتی برای دیدن آینده

حس عنکبوتی برای دیدن آینده

در ادامه شاهد هستیم که حس عنکبوتی مایلز فعال میشه و میتونه تصویری از آینده ی نزدیکی ببینه که در اون اسپات که بسیار قدرتمند شده، باعث کشته شدن پدرش میشه: شاید برخی از خودشون بپرسند که مایلز چطور تونست این تصاویر رو ببینه. دلیلش اینه که در دنیای کمیک، حس عنکبوتی میتونه گاهی اونقدر قوی عمل کنه که تصاویری از آینده نزدیک را نشان میده.

کین spider sense

همانطور که در آیتم شماره 9 از این مقاله گفته شده، این قضیه برای یکی از کلون پیتر پارکر به نام «کین» صادقه و حس عنکبوتی او بسیار تقویت شده؛ به طوری که باعث شده بتونه تصاویری هر چند کوتاه و مختصر از آینده را ببینه.

 

241- مرگ عمو بن

مرگ عمو بن

آخرین رویداد سرنوشت سازی که مورد بحث قرار میگیره ولی در واقع اولین تراژدی بزرگ اسپایدرمن هستش، مربوط به مرگ عمو بن میشه که در شماره 15 از "فانتزی شگفت انگیز" اتفاق افتاد (اینجا ترجمه شده است).

بدون شك مهم ترین بخش از منشا اسپایدرمن به مرگ عموی او یعنی «بن پاركر» برمیگردد. استن لی و استیو دیتكو با هوشمندی و نبوغی منحصر به فرد با قرار دادن مرگ عمو بن در بطن origin مرد عنكبوتی پیچشی جالب و ابدی در او به وجود آوردند و مسئولیت پذیری را سرلوحه ماجراهایش قرار دادند، به طوریكه اگر از هر كسی بپرسید چرا پیتر پاركر مرد عنكبوتی شد به شما پاسخ خواهد داد: "چون میتونست جلوی یه سارق رو بگيره ولی نگرفت. بعدش اون سارق رفت و عموش رو كشت". آری! مرگ عمو بن به پیتر یاد داد كه "قدرت زیاد، مسئولیت پذیری به همراه دارد".  به عبارت دیگر، مرگ عمو بن همواره نقطه ای بوده كه پیتر دربحبوحه بسیاری از بحران های  بزرگ زندگی به آن رجوع كرده تا قوت قلب بگیرد و یا اگر تا حدی از مسیر اصلی فاصله گرفته، دوباره به آن برگردد.  از سوی دیگر، لی و  دیتكو با این كار نشان دادند كه تراژدی بخش لاینفك زندگی مرد عنكبوتی خواهد بود و پس از مرگ او بود كه تراژدی های دیگری نیز به سراغش آمد که در این مقاله به آنها اشاره شد. مرگ عمو بن در رتبه نخست تمامی تراژدی های بیشمار مردعنکبوتی قرار میگیرد زیرا کاملا در بطن اریجین او قرار دارد و انگیزه ای شد برای موجودیت او.

بدون شك مهم ترین بخش از منشا اسپایدرمن هم به همین رویداد  برمیگردد. استن لی و استیو دیتكو (خالقین مردعنکبوتی)  با هوشمندی و نبوغی منحصر به فرد با قرار دادن مرگ عمو بن در بطن origin مرد عنكبوتی پیچشی جالب و ابدی در او به وجود آوردند و مسئولیت پذیری را سرلوحه ماجراهایش قرار دادند، به طوریكه اگر از هر كسی بپرسید چرا پیتر پاركر مرد عنكبوتی شد به شما پاسخ خواهد داد: "چون میتونست جلوی یه سارق رو بگيره ولی نگرفت. بعدش اون سارق رفت و عموش رو كشت". آری! مرگ عمو بن به پیتر یاد داد كه "قدرت زیاد، مسئولیت پذیری به همراه دارد".  به عبارت دیگر، مرگ عمو بن همواره نقطه ای بوده كه پیتر دربحبوحه بسیاری از بحران های  بزرگ زندگی به آن رجوع كرده تا قوت قلب بگیرد و یا اگر تا حدی از مسیر اصلی فاصله گرفته، دوباره به آن برگردد. از سوی دیگر، لی و  دیتكو با این كار نشان دادند كه تراژدی بخش لاینفك زندگی مرد عنكبوتی خواهد بود و پس از مرگ او بود كه تراژدی های دیگری نیز به سراغش آمد که در این مقاله به آنها اشاره شده.

همچنین لازم به ذکره که وقتی دارند درباره مرگ عمو بن صحبت میکنند صحنه مرگ این شخصیت در فیلم "اسپایدرمن" (2002) با حضور «توبی مگوآیر» به نمایش در میاد که چون بهش در بخش اول اشاره شد دیگر در اینجا نمیاریمش.

 

242- "مردعنکبوتی خارق العاده"

عمو بن خارق العاده

ما هواداران اسپایدرمن سریال Spectacular Spider-Man را یکی از بهترین اقتباس های صورت گرفته از روی شخصیت محبوب خودمان میدانیم (دلایلش رو اینجا گفته ایم). در بخش اول مقاله ی حاضر هم به حضور نسخه مردعنکبوتی این انیمیشن اشاره شد (مورد شماره 54). و اما در اینجا هم میشه تصویری مرتبط با مرگ عمو بن را در این اثر دید.

عمه می پارکر

 (تصویرش از قسمت 12 فصل 1 گرفته شده که پیتر نزد زن عمو می میره و او را در حال گریه میبینه و میفهمه که عموش به قتل رسیده).

 

243- بازی "مردعنکبوتی شگفت انگیز 2"

اشاره به بازی "مردعنکبوتی شگفت انگیز 2"

"مرد عنکبوتی شگفت انگیز 2" نام بازی است که از روی فیلم به همین نام ساخته شد و اصلا نتونست توقع بازیبازها رو برآورده کنه (میتونید نقد من رو در اینجا بخونید).

بازی - عمو بن

میشه وقتی درباره مرگ عمو بن صحبت میشه تصویری از این بازی رو دید که پیتر رو نشون میده بالا سر عموشه ...

 

244- لباس فیلم قبلی

 

وقتی که میگل به مایلز میگه: "تو ناهنجاری اصلی هستی"! (You are the original anomaly) مایلز گلیچ میخوره و میتونیم لباسی که مایلز از مغازه خریده بود رو ببینیم.

 

245– پنی پارکر

پنی پارکر

«پِنی پارکر» رو از قسمت اول یادتون هست؟ در صحنه ای کوتاه او را در میان مردم عنکبوتی میبینیم و نکته ای که درباره ش جالبه اینه که ظاهر رباتش عوض و الان بیشتر به نسخه کمیک بوکی خودش شبیه شده:

ربات پنی پارکر

 

246- کمیک "جنگ داخلی 2"

اشاره به کمیک "جنگ داخلی 2"

تو اون سکانسی که میگل اوهارا مایلز رو تو یه چیز تور مانند گیر میندازه می تونه اشاره ای باشه به کمیک "جنگ داخلی 2" (اینجا ترجمه شده) با این تفاوت که تو اون کمیک تونی استارک این سپر رو دورش ایجاد کرد تا اون رو از دست کاپیتان مارول که می‌خواست دستگیرش کنه نجات بده و...

 

247- میم (meme) معروف اسپایدرمن!

میم معروف مردعنکبوتی

وقتی مایلز پا به فرار میگذاره، میگل از دیگر عنکبوتی های مستقر در "انجمن عنکبوتی" میخواد که اسپایدرمن را دستگیر کنند (در حالی که اونجا کلی اسپایدرمن وجود داره!) و ناگهان شاهد اون ایستراگ باحال هستیم: اشاره کردن مردان عنکبوتی به یکدیگر که از میم مشهور کارتون قدیمی مردعنکبوتی گرفته شده!

در "راهی به خانه نیست" هم بین مردان عنکبوتی بازخلق شد:

میم معروف اسپایدرمن

و جالبه که در صحنه ی پس از تیتراژ قسمت قبل هم بازخلق شده بود (بین میگل و مردعنکبوتیِ اولین کارتون تلویزیونی مردعنکبوتی):

 

248- مراجعه به روانپزشک

مردعنکبوتی خنده

در صحنه ای خنده دار شاهد هستیم که هنگام تعقیب و گریز بین مایلز و عنکبوتی ها، یک مردعنکبوتی نزد یک درمان گرِ روانپزشک عنکبوتی رفته و داره باهاش مشاوره میکنه. اون روانپزشکه «ازیکیل سیمز» نام داره و از شخصیت های فرعی مهم مردعنکبوتیه که در اینجا معرفی شده است. البته راستش رو بخواهید در دنیای کمیک یادمون نمیاد ایشون در زمینه ی روانپرشکی تخصصی داشته باشه! در هر حال، کل مطبش در این صحنه به فنا میره! ولی نکته مدنظر ما اینه که اسپایدرمن اولین بار در شماره 13 از سری نخست کمیک بوک های "مردعنکبوتی شگفت انگیز" که سال 1964 منتشر شد (اینجا ترجمه شده) به روانپزشک مراجعه کرد!

روانپزشک مردعنکبوتی

همچین کاری در زمان خودش بی سابقه بود و قبلا ابرقهرمانی را ندیده بودیم که از ترس اینکه مبادا به مشکلات روانی دچار شده باشد نزد روانپزشک برود و این نشون میده اولا مردعنکبوتی چقدر از زمان خودش جلوتر بود و دوما اینکه چقدر زندگی و مشکلات عادی و انسانی داره.

 

249- "خوب، بد، زشت"

وقتی هنگام تعقیب و گریز، مایلز با کابوی عنکبوتی دوباره روبرو میشه برای لحظاتی کوتاه روی چشماشون زوم میشه که ادای احترامی است به سکانس ماندگار رویارویی نهایی سه شخصیت اصلی فیلم وسترن "خوب، بد، زشت"، اثر جاودان «سرجو لئونه» (محصول سال 1966):

خوب بد زشت

 

250- «هیپنو هاسلر»!

 هیپنو هاستلر

در لا به لای سکانس مهیج تعقیب و گریز بین مایلز و دیگر عنکبوتی ها میشه یه سری از خبیث های زندانی شده رو در پس زمینه دید که یکی از اونا «هیپنو هاسلر» نام داره که از شخصیت های بسیار بیخود و گمنام مرد عنکبوتیه که در اینجا به طور کامل معرفی شده.

هیپنو هاستلر - کمیک

 

251- دیاموند هِد (Diamond Head)

- دیاموند هِد (Diamond Head)

دیاموند هِد (Diamond Head) از دشمنان مردعنکبوتی به حساب نمیاد. او سال 1976 و در شماره ی 3 از کمیک های Nova خلق شد.

دیاموند هد (Diamond Head)

اسم واقعیش هست «آرچیبالد دایکر» (Archibald Dyker) که قهرمان بدن سازی بود ولی به یک خلافکار تبدیل شد و سپس در حالی که سعی داشت جواهرات با ارزشی را به سرقت ببرد توسط یک لیزر که نیرویش را از الماس میگرفت، جهش یافته شد و بدنش مثل الماس سفت شد! ظاهرش قرار بوده در انیمیشن "در میان دنیای عنکبوتی" تداعی کننده ی یک خلافکار خرده پا باشه.

 

252- بازی اسپایدرمن PS1

اشاره به بازی اسپایدرمن PS1

اونجایی که مایلز در حال فرار باید از لا به لای تصاویر هولوگرامی دشمنان ممعروف مردعنکبوتی رد بشه اشاره میکنه به بازی معرکه اسپایدرمن که سال 2002 برای کنسول پلی استیشن 1 عرضه شد (این مقاله را بخوانید). در واقع، در یکی از بخش های تمرینی این بازی باید در زمانی محدود از دالانی گذر و وقتی تابلوی دشمنان مردعنکبوتی جلوتون قرار میگرفت با تور بهشون شلیک میکردید. این وسط تابلوی قهرمانان مارول هم می آمد که نباید بهشون شلیک میکردید وگرنه امتیازتون کم میشد:

بازی اسپایدرمن playstation 1

به این میگن ایستراگ! من که خیلی باهاش حال کردم. و واقعا دم سازندگان این انیمیشن گرم که چقدر وقت گذاشته و به تاریخچه ی بسیار غنی اسپایدرمن در همه جا ادای احترام کرده اند.

 

253- «آلفرد مولینا»

دکتر اختاپوس - در میان دنیای عنکبوتی

آلفرد مولینا ایفاگر نقش تحسین شده "دکتر اختاپوس" در فیلم شاهکار "مردعنکبوتی 2" بود که پس از سالها اخیرا نقش خودش را در شاهکاری دیگر به نام "مردعنکبوتی: راهی به خانه نیست" تکرار کرد. چندی پیش از او سئوال شد که آیا باز هم او را در این نقش خواهیم دید که وی پاسخ داد: "من نه میتونم این مساله را تایید و نه رد کنم"! حالا معلوم شد که ایشون چرا اینجوری جواب داده بود چون در همان صحنه ای که در مورد قبلی مورد اشاره قرار گرفت و گفتیم که به بازی اسپایدرمن PS1 اشاره میکند، تابلوی دکتر اختاپوس کلاسیک ظاهر میشه با صدای آلفرد مولینا به مایلز مورالز در انیمیشن "سفر به دنیای عنکبوتی 2" که میگه: "سلام پیتر" (Hello Parker).

سلام - هلو - پیتر

(همون جمله معروفش که وقتی در "راهی به خانه نیست" برگشت به مردعنکبوتی تام هالند گفت!).

 

254- "مردعنکبوتی: بازگشت به خانه"

اشاره به "مردعنکبوتی: بازگشت به خانه"

اون یارو که اون دو تا چیز (!) رو به زور گرفته نگه داشته داره چیکار میکنه دقیقا؟! تمرین میکنه؟ ورزش میکنه؟ اگه نه، پس چی؟ شایدم عنکبوتی ها باید به نوبت هر روز چنددیقه بیان نگه ش دارن برن! در هر حال، تابلوئه که داره به اون صحنه معروف فیلم "بازگشت به خانه" که مردعنکبوتیِ تام هالند حسابی گند زد و نزدیک بود اون کشتی تفریحی از وسط به دو نیم بشه ادای احترام میکنه. البته اون صحنه هم خودش به صحنه ی مشابهی در فیلم "مردعنکبوتی 2" ادای احترام میکرد:

 

 

255- پوستر "مرد عنکبوتی 2" سم ریمی

 اشاره به پوستر "مرد عنکبوتی "۲ سم ریمی

بعد از اونکه مایلز اومد تو دنیای 42 و به کارهایی که کرده بود فکر میکرد ،تو یه صحنه اسپات رو تو قاب چشم های مایلز  می بینیم که به نوعی یادآور پوستر "مرد عنکبوتی 2" هستش که توی اونم انعکاس عکس ویلن یعنی دکتر اختاپوس رو تو قاب چشم اسپایدرمن می بینیم و بعید نیست این صحنه اشاره ای به اون باشه. و البته ایده ی استفاده از انعکاس تصویر از کاور معروف شماره 55 "مرد عنکبوتی شگفت انگیز" اثر ماندگار «جان رومیتا» الهام گرفته:

کاور دکتر اختاپوس

 

256- دکتر اختاپوس فیلم قبلی

اشاره به دکتر اختاپوس فیلم قبلی

پس از اینکه مایلز میره تو اون دستگاهی که هر کس رو به دنیای خودش برمیگردونه و میره تو دنیای 42 درحالی که خودش نمیدونه و شروع میکنه به تاب خوردن در شهر یه سری توهمات میان سراغش که تو یکی از اونها بین چند تا بازو مکانیکی سبز گیر میکنه و خودش رو از اونها میکشه بیرون که اشاره داره به دکتر اختاپوس مونث تو فیلم قبلی!

 

257- عروسک هایی که می دی باهاشون بازی میکنه

وقتی پیتر بی. پارکر برمیگرده به خانه ش و دخترش رو میذاره داخل تختش، میشه عروسک های پولیشی رو دید که باهاشون بازی میکنه که یکیشون گرین گابلینه و دیگری هم اختاپوسی که ماسک بر صورت داره (همون خبیث هایی که در قسمت قبلی هم بودند).

 

258- پیژامه ی منقش به «خوک عنکبوتی»

می دی همچنین لباسی بر تن داره که میشه رویش نقش و نگار خوک عنکبوتی را دید حتما میدونید یکی از شخصیت های اصلی قسمت قبلی بود.

 

259- "الان این ماسک، نشان منه"

در پایان فیلم، گوئن به پدرش این جمله رو میگه: "الان این نقاب، نشان منه" (This Mask is my badge now).

ماسک گوئن عنکبوتی

این جمله ی نمادین دقیقا از اولین حضور گوئن عنکبوتی در دنیای کمیک یعنی شماره 2 از "لبه دنیای عنکبوتی" گرفته شده.

"الان این ماسک، نشان منه"

چون همانطور که در بالا دیدید، گوئن پس از شکست دادن راینو و فاش کردن هویت مخفی خودش برای پدرش همین جمله رو بهش گفت (گفتم کمیکش اینجا ترجمه شده، نه؟!).

 

260- "کامیک کان"

وقتی مایلز سر از دنیای شماره 42 درمیاره و مادر خودش رو اشتباه میگیره و سپس هویت مخفی ش رو براش فاش میکنه، مادرش که انگار چیزی از اسپایدرمن نشنیده ازش میپرسه که آیا اونو واسه "کامیکس کان" پوشیده؟!

کامیکس کان

این آشکارا اشاره داره به فستیوال مشهور "کامیک-کان بین‌المللی سن‌دیگو" که معمولاً به صورت کامیک-کان (Comic-Con) شناخته می‌شود.

کمیک کان

این فستیوال یا کنفرانس سالانه، در هر تابستان به مدت چهار روز در شهر سن‌دیگوی آمریکا برگزار می‌شود. این کنفرانس ابتدا برای نمایش کمیک بوک بود اما بعدها گسترۀ بزرگی از سریال‌ها، فیلم‌ها، بازی‌های رایانه‌ای و دیگر محصولات فرهنگی مردمی را دربر گرفت. راستی، یه بار هم برای سایت ما دعوتنامه فرستادن تا بریم و در کمیک کان شرکت کنیم. خبرش اینجاست.

 

261- خالقین مایلز مورالز

خالقین مایلز مورالز

اگه در دنیای شماره 42 به دیواری که به مرگ جفرسون دیویس (پدر مایلز) اشاره داره دقت کنید به نام های «پیکلی» و «بندیس» برخورد میکنید که اشاره دارند به «سارا پیکلی» و «برایان مایکل بندیس» که خالقین شخصیت مایلز در دنیای کمیک هستند!

پیچلی سارا

 

262- مواجه شدن مایلز با نسخه ی خبیث از خودش

مایلز چطور قراره از دنیای شماره 42 فرار کنه؟

در انتهای فیلم معلوم شد که اون دستگاه مایلز رو به جای دنیای خودش فرستاده به دنیای شماره 42 (همون دنیایی که اون عنکبوتی که نیشش زد و بهش قدرت داد ازش اومده بود). اونجا هم مردعنکبوتی نداشته و مایلز مورالزش پدرش رو از دست داده و به خاطر عموی خلافکارش (آرون) تبدیل به پراولر خبیث شده! در آخر هم دیدیم که مایلز رو اسیر کردن. و سئوال اینه که مایلز در قسمت بعدی چطور از اونجا فرار میکنه (البته همانطور که در این مقاله گفته شد، ظاهرا این مایلز دنیای شماره 42 اونقدرا هم خبیث نیست، بلکه یک نوع ضدقهرمانه!). و جالبه که بدونید در دنیای کمیک هم سابقه داشته که مایلز با نسخه ای پلید از خودش از دنیای دیگر مواجه بشه.

در دنیای اصلی مارول هم یک مایلز مورالز وجود داشته!

سال 2012 مارول کمیک بسیار خوبی را منتشر کرد به نام "مردان عنکبوتی" (Spider-Men). ما در سایتمون این کمیک را ترجمه کرده ایم (در اینجا). در این داستان پیتر پارکر به دنیای Ultimate میره و با مایلز مورالز ملاقات میکنه (اون موقع مایلز هنوز تو دنیای Ultimate بود). اما وقتی پیتر به دنیای خودش برگشت و نام مایلز مورالز را در گوگل سرچ کرد، خیلی تعجب کرد. تا اینکه بعد از 5 سال مارول قسمت دوم این کمیک زیبا را چاپ کرد (ما این کمیک را اینجا ترجمه کرده ایم). در قسمت دوم فهمیدیم که در دنیای اصلی مارول هم کسی به نام مایلز مورالز وجود دارد که البته خبیث بوده! او یک زخم بزرگ روی صورتش داشت و عضو خانواده های خلافکاری شهر بود و با «ویلسون فیسک» (کینگ پین) رفاقت صمیمی داشت ولی به خاطر مرگ دختری که دوستش داشت تصمیم گرفته بود به دنیاهای دیگر راه پیدا کند تا بتواند شاید نسخه ای دیگر از عشقش را پیدا کند. دست آخر هم موفق شد و سر از دنیای دوباره احیا شده Ultimate درآورد! ولی این پایان کار نبود و شاهد بودیم که او از دنیای آلتمیت به دنیای اصلی مارول برگشت در حالی که تجهیزات گروه Ultimates را تصاحب کرده بود.

اولتیماتوم

او گرین گابلین دنیای آلتمیت را نیز با خود آورده بود و با یک ماده شیمیایی که از خون این گابلین درست کرده بود مردم محله بروکلین نیویورک را به موجودات گابلینی شکل تبدیل کرد! (شماره های 17 تا 21 از سری جدید کمیک های مایلز مورالز را در اینجا بخوانید) مایلز دست به کار شد و به کمک کاپیتان آمریکا و عمویش با او جنگید که در نهایت به نظر رسید عمویش به همراه اولتیماتوم کشته شده ولی اینطور نبود و آنها هر دو اخیرا برگشتند.

 

263- شهردار مانفردی

شهردار مانفردی

وقتی مایلز دنیای شماره 42 میخواد بازجویی از مایلز رو شروع کنه، میشه در اخبارِ تلویزیون صدای جیمسون رو شنید که به شهردار "مانفردی" اشاره میکنه (میگه شهردار حکومت نظامی اجباری تو شهر اعلام کرده). این اشاره داره به یکی از دشمنان کلاسیک مردعنکبوتی به نام «سیلویو مانفردی» ملقب به «سیلور مِین»: 

سیلویو مانفردی

او از روسای قدرتمند گروه های مافیایی شهر به حساب میاد و در اینجا به طور کامل معرفی شده است. و البته سابقه داشته که یکی از دشمنان مردعنکبوتی به نام «کینگ پین» در دنیای کمیک شهردار شهر بشه!

 

264- شش خبیث

سنستر سیکس

جیمسون همچنین تو اخبار از  کارتل های "شش خبیث" (Sinister Six)  یاد میکنه و میگه که تلاش دارند بر شهر حکومت کنند (وقتی مردعنکبوتی تو شهر نباشه همین میشه دیگه!). قطعا همه ی علاقمندان به دنیای کمیک میدونند که "شش خبیث" نام گروهی متشکل از شش دشمن مرگبار مرد عنكبوتی به نام های «دكتر اختاپوس»، «والچر»، «مرد شنی»، «میستریو»، «كریون» و «الكترو» است با هم متحد شدند تا او را شكست دهند!

شیش خبیث

(این مقاله و این مقاله را درباره ی "شش خبیث" در سایت ما بخونید).

 

265- کازینوی راینو

کازینوی راینو

اعضای کارتل های "شش خبیث" حسابی در این دنیا جولان میدهند. به طور مثال میشه روی یکی از ساختمان ها عبارت "کازینوی راینو" را دید که نشون میده راینو در این دنیا صاحب یک کازینو (مرکز قمار) شده است! (راینو سابقه ی حضور در گروه "شش خبیث" رو دارد).

 

266- لباس دست ساز فیلم "بازگشت به خانه"

اعضای میشه در اتاق می دی نقاشی از لباس دست ساز مردعنکبوتی در فیلم "بازگشت به خانه" را دید:

 

267- بسته شدن مایلز به کیسه بوکس

بسته شدن مایلز به کیسه بوکس

درست مثل قسمت اول که مایلز، پیتر بی. پارکر رو بست به کیسه بوکس تا ازش بازجویی کنه، در اینجا هم عمو آرون میبندتش به کیسه بوکس!

کیسه بوکس مردعنکبوتی

به نظرم اینا همش استعاره از اینه که مردعنکبوتی مدام با مشکلات رو به رو میشه و تو زندگی عین کیسه بوکس میمونه که هر کی از راه میرسه یه مشت بهش میزنه!

 

268- "به دهان نگاه نکن، دستو ببین"

آزاد شدن مایلز

اگر یادتون باشه تو همون صحنه ی مربوط به بسته شدن پیتر بی. پارکر به کیسه بوکس در قسمت اول، او خودش رو با ترفندی آزاد کرد. یعنی حواس مایلز رو با حرفاش پرت کرد و بعد دستاش رو آزاد کرد. بعد به مایلز گفت: "درس شماره ی 1" حواست به دهان نباشه. به دستا دقت کن".

به دستا نگاه کن

و حالا به نظر میرسه که مایلز به خوبی این درس رو یاد گرفته چون با همین ترفند داره با اون قابلیت اشعه ی ونومی خودش زنجیرهاش رو آزاد میکنه.

 

269- "ادامه دارد ..."

- "ادامه دارد ..."

آخرین صحنه ی فیلم اعلام میکنه: "ادامه دارد ..." (To be continued …) که کاملا به سبک کمیک بوک هستش:

 

270- جنگ های پنهان

جنگ های پنهان

آخرین ایستراگ که در آخرین لحظه از تکمیل این مقاله به ذهنم رسید، مربوط به دنیای مردعنکبوتی هندی میشه: عبارت Sacred Wars ("جنگ های مقدس") روی تابلویی در خیابان که میتونه اشاره ای باشه به رویداد معروف "Secret Wars" که اینجا در سایتمون ترجمه شده و چندین دنیای موازی در آن بودند.

https://www.spidey.ir/images/img/content/clone-conspiracy/Secret-Wars-9-Cover.jpg

ضمن اینکه حتما میدونید قسمت ششم فیلم اونجرز اسمش هست Secret Wars!

 

مهدی ترابی مهربانی

All rights reserved © Spidey.ir 2023

   (هرگونه كپی‌برداری و نقل قول از اخبار و مقالات این سایت تنها با ذكر منبع و نام نویسنده مجاز می‌باشد)

 

 مطالب مرتبط:

ایستراگ (EASTER EGG) ها و نکات و اشارات پنهان انیمیشن "مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی" – بخش اول

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت اول

ایستراگ (EASTER EGG) ها و اشارات انیمیشن سینمایی "سفر به دنیای عنکبوتی" – قسمت دوم 

10 ایده ای که از انیمیشن سینمایی "اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی" حذف شدند

10 واریانت برتر عنکبوتی که از انیمیشن "در سرتاسر دنیای عنکبوتی" حذف شدند

15 شخصیت خبیثی که از انیمیشن "مردعنکبوتی: آنسوی دنیای عنکبوتی" حذف شدند

10 صحنه برتر و تاثیرگذار انیمیشن "اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی" 

شماره آخر از کمیک "وات ایف ... مایلز مورالز؟" ترجمه شد + لینک دانلود

10 اسپویل بزرگ "مرد عنکبوتی: آنسوی دنیای عنکبوتی" (2023)

نقد و بررسی انیمیشن "اسپایدرمن: در میان دنیای عنکبوتی: بخش اول"

معرفی مردان و زنان عنکبوتی در جهان های موازی مارول

 

این مطلب را به اشتراک بگذارید :

Submit to DeliciousSubmit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to StumbleuponSubmit to TechnoratiSubmit to TwitterSubmit to LinkedIn

دیدگاه‌ها   

mtm
#1 mtm 1402-06-08 16:20
جا داره از کاربران خوب سایت به ترتیب Vibranium Man، Haj Peter و Sir به خاطر کمک شون در نوشتن و پیدا کردن چند تا از این ایستراگ ها صمیمانه تشکر کنم :-)
نقل قول کردن
mtm
#2 mtm 1402-06-08 16:21
و قطعا با توجه به گستردگی و عظمت این مقاله، ایراداتی از نگارش و تایپی در آن هست که خوشحال میشم بگید تا درست بشن تا مقاله از هر نظر perfect باشه
نقل قول کردن
Sir
+1 #3 Sir 1402-06-08 18:07
به نقل از mtm:
جا داره از کاربران خوب سایت به ترتیب Vibranium Man، Haj Peter و Sir به خاطر کمک شون در نوشتن و پیدا کردن چند تا از این ایستراگ ها صمیمانه تشکر کنم :-)

با سلام
جدا خداقوت جناب ترابی
270 تا ایستراگ، واو!
دیگه چیز دیگه ای نمیشه گفت، بخونیم بره دیگه! :-*
و اینکه دو تا نیمچه ایستراگ هم به نظرم میشد توی لیست باشه
یکیش نوشته های روی دمپایی پیتر بی پارکره cool Dad

یکیشم تو دنیای مردعنکبوتی هندی، جایی که اسپاتو داره نشون میده که از مردم ادرس میپرسه، تو رستوران از غذای
یکی یه تیکه بر میداره که به سرفه و غلط کردن میوفته!
شوخی کلیشه ای با تند بودن غذاهای هندیا!
این دو تا هم میتونستن باشن فک کنم
ممنون
نقل قول کردن
Sir
#4 Sir 1402-06-08 18:12
به علاوه اون موجود هشت پاییه که تو کامنتا اشاره کردید که احتمالا ربات مندل استروم باشه یا به نظر من واریانتی از دکتر اختاپوس
نقل قول کردن
Spooderman
#5 Spooderman 1402-06-08 19:39
مقاله محشر بود
فک کنم شماره ۱۶۸ اسم کامیک جالبه
True Life tales of spider-man
که خود اینم بنظرم ادمو یاد اون داستان هایی میندازه که اسپایدی درباره مواد مخدر هشدار میداد،یا اونی که درباره رفتار پرخطر جنسی بود(هرچند داستانش خیلی مسخره بودD:)
نقل قول کردن
Haj Peter
+1 #6 Haj Peter 1402-06-08 19:56
سلام استاد خدا قوت.
راستش من مقاله رو هنوز کامل نخوندم، سر تیتر ها رو خوندم فقط البته فقط فعلا، چون چند تا ایستراگ پیدا کردم که با اجازتون میخوام بگم، البته چند تاشون رو گفتید :lol:
1.. اشاره به لباس دست ساز پیتر در فیلم هوم کامینگ


2.. اشاره به نسخه ای از گوئن در دنیای موازی که پنگوئنه(استیسی پنگوئن)


3.. اشاره به ددپول (به نوعی) 98844:


4.. اشاره به داک آک بازی اسپایدرمن ps4


5.. این غذای چینی اشاره داره به فیلم مرد عنکبوتی شگفت انگیز۱(همونجایی که پیتر غذای چینی میخوره و میندازتش سطل آشغال)
نقل قول کردن
Haj Peter
#7 Haj Peter 1402-06-08 20:04
حتما بعد از خوندن مقاله نظرم رو میگم، چون میدونم خیلی براش زحمت کشیدین واقعا حیفه که سرسری نظر بدم چون الان یه کم کار دارم، اینجوری خوندن مقاله لذت بخش تر هم میشه، تهنا چیزی که فعلا میتونم بگم اینه که دست مریزاد استاد گل کاشتید (که البته همیشه اینجوریه) یه نکته دیگه اینه که حرفم درست از آب دراومد این انیمیشن رکورد ایستراگ ها رو شکوند 8)
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#8 AmirhoseinJafari2005 1402-06-08 20:10
سلام. جا داره یه خسته نباشید تمام عیار به آقای ترابی بگم بابت این مقاله پر جزئیات... فوق العاده بود.

ممنون.
نقل قول کردن
Haj Peter
#9 Haj Peter 1402-06-08 20:12
استاد به تو شماره 217 با کارن اشاره کردید به نظرتون به هوش مصنوعی پیتر در هوم کامینگ هم میتونه اشاره داشته باشه؟
نقل قول کردن
fire wake with me
#10 fire wake with me 1402-06-08 20:16
ادای احترام به وایر خیلی خیلی برای من جالب بود چون من وایر یکی از سریال های مورد علاقمه
ممنون برای مقاله
نقل قول کردن
ایزد گوربا
#11 ایزد گوربا 1402-06-08 20:37
واقعا عالی بود
مو رو تو ماست میکشین
نقل قول کردن
SPIDERTOXIN
#12 SPIDERTOXIN 1402-06-08 20:58
یه ایستر اگ که به نظرم جاش بود اشاره بشه حضور ادی براک دنیای سریال Spider-Man Unlimited تو اون بخش کنون ایونت سیمبیوت بود. همون جایی که گونوم و آن وینگ و اینا هستن.
نقل قول کردن
Haj Peter
#13 Haj Peter 1402-06-08 21:46
استاد مقاله رو خوندم و فقط چند تا غلط املایی ریز بود
131.ظاهرا قصد داشتید بنویسید. دستیار واقعیت مجازی و هولوگرامی میگل، ولی نوشتید هلوگرامی و دستیار واقعیت مجازی میگل
176.ظاهرا در آخر این شماره و: رو اضافیه
177.در خط 4 به جای ربات نوشتید بات (که البته چیز خاصی نیست ولی چون تو این شماره چندین بار از کلمه ربات استفاده کردید به نظرم رسید که بگم)
نقل قول کردن
night wing
#14 night wing 1402-06-08 21:53
ممنون استاد بخاطر مقاله ی عالی والا من که ایستراگ دیگه ای ندیدم
نقل قول کردن
night wing
#15 night wing 1402-06-08 21:56
به نقل از mtm:
جا داره از کاربران خوب سایت به ترتیب Vibranium Man، Haj Peter و Sir به خاطر کمک شون در نوشتن و پیدا کردن چند تا از این ایستراگ ها صمیمانه تشکر کنم :-)

استاد شما و مقاله هی معرکه تون همه جا معروف هستید ها
نقل قول کردن
Haj Peter
#16 Haj Peter 1402-06-08 21:59
خب مقاله رو کامل خوندم.
واقعا گل کاشتید به نکاتی اشاره کردید که به ذهن آدم خطور نمیکنه، شما چند بار در این مقاله ذکر کردید که سازندگان چقدر با دقت هستند، ولی خود شما با دقت هستید 8)
شماره 81 واقعا خیلی برام جالب بود و البته یه کم خندم گرفت، این سونی به چه چیزایی توجه میکنه ها، صدای سرفه رو حذف کرد تا ما خیال نکنیم کسی اومده خونمون :lol:
ولی واقعا حیفه، حیف این انیمیشن نیست که به خاطر سیاست های سونی داره قربانی میشه؟ این انیمیشن یه شاهکاره از همه لحاظ ولی واقعا اسپایدر فن ها رو اذیت میکنه (منظورم همون نکته ای هست که تو نقد این انیمیشن گفتید) آخه نکته کم اهمیتی نیست که بشه ازش چشم پوشی کرد، چه کنیم ما که به این چیزا عادت کردیم،اون از فرنچایز های ریبوت شده و ساخته شدن فیلم از روی ویلن های اسپایدی گند زدن و کم ارزش کردنشون این از کمیکای پوچ و توخالی اینم از انیمیشن. امیداورم تو قسمت سوم یه کاری کنن که این نکته منفی از ذهنمون بره
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#17 The Spectacular Burmun 1402-06-08 21:59
بالاخره!!!
مرسی مرسی مرسی
ولی از حق نگذریم خیلی جالب بود.چیزایی داشت که اصلا ندیده بودم.
270 تا!!! تمامی رکورد هارو شکست ولی جونم به اسپایدی که چنین تاریخی غنی داره که لامصب ۵ تا از فیلماش تو لیست بیشترین هستن(لیست هم تا ۶۰ تا قبول شد.)
واقعا باید خسته نباشید گفت.
استاد ترابی ایستراگ های سری مارک وب رو نمیذارید(مطمئنم فیلم دوم بیشتر از ۱۰ تا داره)
نقل قول کردن
Haj Peter
#18 Haj Peter 1402-06-08 22:18
راستی آقای ترابی اون سکانس حذف شده از انیمیشن که میگل عصبانی میشه و اسپایدرمن لگویی رو پرتاب میکنه و میشکوندش رو دید؟ نظرتون درموردش چیه؟
نقل قول کردن
Haj Peter
#19 Haj Peter 1402-06-08 23:10
#17پیش بینی رو کیف کردی 8)
بله منم باهات موافقم (اتفاقا میخواستم امروز همینو بگم ولی...نمیدونم چرا نگفتم) .
اسم مقاله هم هستش «10ایستراگ برتر» پس یعنی تعداد بیشتری وجود داره، ضمن اینکه قسمت اولش هم ایستراگ هاش گفته نشده
استاد شما برای سری امیزینگ هم ایستراگ پیدا میکنید؟
نقل قول کردن
اسپایدر پارکر
#20 اسپایدر پارکر 1402-06-08 23:12
سلام خسته نباشید واقعا مقاله فوق العاده ای بود... دست مریزاد...
آقای ترابی توی صحنه ای که نابود شدن دنیای میگل اوهارا رو به تصویر می کشه اگر دقت کنید یک مردعنکبوتی دیگه با کاستوم پیتر بی پارکر هم می بینیم...
خواستم بدونم اون همون پیتر بی پارکره یا...
فکر کنم یه ربط هایی به دنیای کمیک داشته باشه نه؟
نقل قول کردن
Vibranium Man
#21 Vibranium Man 1402-06-08 23:23
به نقل از mtm:
جا داره از کاربران خوب سایت به ترتیب Vibranium Man، Haj Peter و Sir به خاطر کمک شون در نوشتن و پیدا کردن چند تا از این ایستراگ ها صمیمانه تشکر کنم :-)

لطف دارین استاد. باعث افتخاره. خوشحال می شم تونسته باشم کاری انجام داده باشم :lol:
نقل قول کردن
The Spectacular Burmun
#22 The Spectacular Burmun 1402-06-09 00:09
به نقل از Haj Peter:
#17پیش بینی رو کیف کردی 8)
بله منم باهات موافقم (اتفاقا میخواستم امروز همینو بگم ولی...نمیدونم چرا نگفتم) .
اسم مقاله هم هستش «10ایستراگ برتر» پس یعنی تعداد بیشتری وجود داره، ضمن اینکه قسمت اولش هم ایستراگ هاش گفته نشده
استاد شما برای سری امیزینگ هم ایستراگ پیدا میکنید؟

داداش یه عذر خواهی سخت بهت بدهکارم :lol:
چون خیلی گسترده بود ولی ۲۴۰ تا هم کم نیست.
با اینحال زیاد شد.
و بیصبرانه منتظر اثر قبل و سری امیزینگ هستم ;-)
نقل قول کردن
ادریس نصراللهی
#23 ادریس نصراللهی 1402-06-09 01:03
کارتون عالی بود قربان ، فکر نکنم دیگه واقعا چیزی از قلم افتاده باشه
فقط یه سئوالی داشتم ازتون ...
اون مقاله این که توش از دعوت شدنتون به مراسم کامیکان سال ۲۰۱۶ گفتید رو من الان به واسطه این مقاله برای اولین بار دیدم و خیلی هم شوکه شدم
توی اون مقاله شما گفتید که رتبه جهانی سایت خیلی خوبه
میشه بپرسم دقیقا چه رتبه ای داره ؟
یا از کدوم سایت میتونم ببینم رتبه چندمه ؟
چون راستش خیلی خیلی کنجکاوم ...
نقل قول کردن
sirmgamer
#24 sirmgamer 1402-06-09 01:27
تنها چیزی که میتونم بگم اینه که خدا قوت
خداوکیلی هیچ جایی تو دنیا این همه ایستراگ رو رایگان نمیده دست مردم
دمتون گرمِ گرمِ گرم
نقل قول کردن
hi
#25 hi 1402-06-09 01:35
اون جایی هم که گوین از پنجره خونشون میره بیرون تا ببینه اون حالات اورزانسی پلیس چیه درواقع اشاره داره به همون صحنه بیرون پریدن پیتر از پنجره توی اول بازی مرد عنکبوتی پی اس فور
نقل قول کردن
Vibranium Man
#26 Vibranium Man 1402-06-09 08:09
به نقل از Haj Peter:
#17پیش بینی رو کیف کردی 8)
بله منم باهات موافقم (اتفاقا میخواستم امروز همینو بگم ولی...نمیدونم چرا نگفتم) .
اسم مقاله هم هستش «10ایستراگ برتر» پس یعنی تعداد بیشتری وجود داره، ضمن اینکه قسمت اولش هم ایستراگ هاش گفته نشده
استاد شما برای سری امیزینگ هم ایستراگ پیدا میکنید؟

نظرت چیه خودمون پیداش کنیم؟
ما کاربرا الان خودمون چندین ایستراگ از در میان دنیای عنکبوتی پیدا کردیم.خب اگه سری امیزینگ رو هم با همین دقت نگاه کنیم حتما ایستراگ های اون رو هم گیر میاریم دیگه!
اینجوری صرفاً فقط مصرف کننده نیستیم و خودمون هم تلاشی کردیم.
اعضایی که موافقن بگن.( به رزومه،یک کپی از صفحه اول شناسنامه و چهار قطعه عکس ۴×۳ نیاز است :D )
نقل قول کردن
mtm
#27 mtm 1402-06-09 10:02
به نقل از Vibranium Man:
به نقل از Haj Peter:
#17پیش بینی رو کیف کردی 8)
بله منم باهات موافقم (اتفاقا میخواستم امروز همینو بگم ولی...نمیدونم چرا نگفتم) .
اسم مقاله هم هستش «10ایستراگ برتر» پس یعنی تعداد بیشتری وجود داره، ضمن اینکه قسمت اولش هم ایستراگ هاش گفته نشده
استاد شما برای سری امیزینگ هم ایستراگ پیدا میکنید؟

نظرت چیه خودمون پیداش کنیم؟
ما کاربرا الان خودمون چندین ایستراگ از در میان دنیای عنکبوتی پیدا کردیم.خب اگه سری امیزینگ رو هم با همین دقت نگاه کنیم حتما ایستراگ های اون رو هم گیر میاریم دیگه!
اینجوری صرفاً فقط مصرف کننده نیستیم و خودمون هم تلاشی کردیم.
اعضایی که موافقن بگن.( به رزومه،یک کپی از صفحه اول شناسنامه و چهار قطعه عکس ۴×۳ نیاز است :D )

سری امیزینگ مقالات ایستراگ براشون نوشته شده. به زودی میرن رو سایت
نقل قول کردن
Sir
#28 Sir 1402-06-09 10:27
به نقل از mtm:
به نقل از Vibranium Man:
به نقل از Haj Peter:
#17پیش بینی رو کیف کردی 8)
بله منم باهات موافقم (اتفاقا میخواستم امروز همینو بگم ولی...نمیدونم چرا نگفتم) .
اسم مقاله هم هستش «10ایستراگ برتر» پس یعنی تعداد بیشتری وجود داره، ضمن اینکه قسمت اولش هم ایستراگ هاش گفته نشده
استاد شما برای سری امیزینگ هم ایستراگ پیدا میکنید؟

نظرت چیه خودمون پیداش کنیم؟
ما کاربرا الان خودمون چندین ایستراگ از در میان دنیای عنکبوتی پیدا کردیم.خب اگه سری امیزینگ رو هم با همین دقت نگاه کنیم حتما ایستراگ های اون رو هم گیر میاریم دیگه!
اینجوری صرفاً فقط مصرف کننده نیستیم و خودمون هم تلاشی کردیم.
اعضایی که موافقن بگن.( به رزومه،یک کپی از صفحه اول شناسنامه و چهار قطعه عکس ۴×۳ نیاز است :D )

سری امیزینگ مقالات ایستراگ براشون نوشته شده. به زودی میرن رو سایت


#سرعت :lol:
واقعا دمتون گرم، همیشه مقاله های کامل و با کیفیت و جذاب

ولی بزنه سونی امیزینگ ۳ رو بسازه با همون حال و هوای خودش ، و انقدرم انگولک نکنه که داستانو اینا رو خراب کنه
آخرش یه فیلم جذاب و خفن دربیاد، حسن ختام مردعنکبوتی اندروگارفیلد رو داشته باشیم (البته که احتمالا توی جنگ های پنهان و اینا باشن که بهتر، اما یدونه فیلم اختصاصی قطعا نیاز داره که اون پتانسیل هایی رو که داشت توی یه فیلم یا شایدم بیشتر حتی به منصه ظهور گذاشته بشه و مخاطب کیفشو ببره)

به هر حال بازم دمتون گرم
غلط تایپی و اینا زیاد ندیدم، اگر چیزی بود حتما باز کامنت میذارم
نقل قول کردن
Haj Peter
#29 Haj Peter 1402-06-09 10:49
#27 به به منتظرشون میمونیم. مقالات خفن پشت سر هم 8)
نقل قول کردن
Lucifer
+1 #30 Lucifer 1402-06-09 12:20
سلام، مقاله خیلی عالی بود فکر کنم شاید این اثر پر ایستراگ ترین اثر کمیک بوکی باشه؛
من ی سوال داشتم نمیدونم سوال خوبی هست یا نه و اینجا جای خوبی هست که بپرسم یا نه ولی میپرسم:
به نظرتون وجه مشترک همه شخصیت های عنکبوتی چیه؟
منظورم اینه که اسپایدرمن ی عالمه نسخه های مختلف داره که من اولش فکر میکردم که برای اینه که شخصیت محبوبیه و درست کردن این همه نسخه ازش صرفا برای کسب درآند هستش ولی وقتی کمیک اسپادر ورس رو خوندم متوجه شدم که نه اینوطر نیست، با اینکه در نگاه اولی اینجوری به نظر میرسه ولی از اونجایی که شخصیت اسپایدرمن بخاطر اورجینش(که کاملا تصادفی قدرتش رو بدست آورده و بعدش یاد گرفت که قدرت زیاد مسئولیت بالا به همراه داره) و به خاطر لباش که ماسکش کل صورتشو پوشونده یجوریه که انگار هرکسی میتونه اسپایدرمن باشه بنابراین وجود این همه نسخه متفاوت از این شخصیت بیانگر همین موضوعه و شخصیت رو حذاب تر میکنه، بعضی اوقات این مردعکبوتی متفاوت انگار ی نسخه دیگه از پیتر پارکره مثل اسپایدرن نوآر بعضی وقتا هم کلا ی کس دیگش که عنکبوت نیشش زده و یکی دیگه رو جای عمون بن از دست داده مثل مایلز مورالز
ولی وقتی تو این انیمیشن مایلز به میگل اوهارا گفتش که مطمئنی مردعنکبوتی هستی؟
یکم به فکر فرو رفتم بخاطر اینکه مردعنکبوتی ۲۰۹۹ خیلی متفاوته، خوبی شخصیتش به اینه که نیومدن همون مردعنکبوتی همیشگی رو بیارن توی آینده بلکه کلا ی شخصیت متفاوت ساختن میگل اوهارا یکم جدی تره و یکم خشن تره یکم خودخواه تره و منطقیه چون آینده ای که ازش اومده دارکه ولی هم قدرتاش فرق دارن هم اورجینش و تنها شباهتی که به مردعنکبوتی داره اسمشه و این که قدرتاش تم عنکبوتی دارن درحالی که من فکر میکردم که چیزی که مردعنکبوتی رو مردعکنبوتی میکنه همون فرمولیه که قدرتاش رو به صورت رندوم به دست میاره بعد ی تراژدی باعث میشه که بفهمه قدرت زیاد مسئولیت بالا به همراه داره ولی میگل حتی از این فرمول هم طبعیت نمیکنه،
داشتم فکر میکردم که مردعنکبوتی ۲۰۹۹ میتونست اسمش مردعنکبوتی نباشه نمیدونم...
اشتباه نکنید من بعد از نسخه اصلی مردعنکبوتی، مرعنکبوتی ۲۰۹۹ نسخه محبوبمه ولی سوالم اینه که چه چیز باعث میشه اون مثل بقیه مردعنکبوتی ها باشه؟
آیا فقط اسم و تم عنکبوتی هستش یا چیز دیگه ای هم هست که من متوجه نشدم؟
و کلا شباهت همه عنکبوتی ها به هم چیه؟
آیا من فلسفه کاراکتر رو درست فهمیدم؟
بازم ببخشید اگه سوال خوبی نیست یا جای خوبی نیست مطمئن نبودم کجا بپرسم.
خیلی ممنون
نقل قول کردن
fire wake with me
#31 fire wake with me 1402-06-09 13:06
استاد من چرا خیلی از نظراتم تایید نمیشه؟
نقل قول کردن
mtm
#32 mtm 1402-06-09 14:29
به نقل از fire wake with me:
استاد من چرا خیلی از نظراتم تایید نمیشه؟

احتمالا هوش مصنوعی جوملا اسپم تشخیص داده
حالا چی بود نظرت؟ بگو تا من آنلاینم به صورت دستی تایید کنم
نقل قول کردن
night wing
#33 night wing 1402-06-09 15:18
توی دقیقه ی ۱۸ فیلم وقتی گوين هویت شو برای پدرش فاش میکنه پس زمینه به شکل ماسکش در میاد
نقل قول کردن
night wing
#34 night wing 1402-06-09 15:46
توی دقیقه ی ۳۲:۴۶مایلز تار میزنه به پورتال اسپات اسپات میگه خطا زدی بعد مایلز تار رو میکشه آشغالا میان رو اسپات این منو یاد اون صحنه توی فیلم بازگشت بتمن انداخت که دزده سلینا کایل رو گروگان میگره بعد بتمن طنابشو میندازه توی دیوار ومیکشه
نقل قول کردن
mtm
#35 mtm 1402-06-09 15:59
به نقل از Sir:
به علاوه اون موجود هشت پاییه که تو کامنتا اشاره کردید که احتمالا ربات مندل استروم باشه یا به نظر من واریانتی از دکتر اختاپوس

بله قرار شد بزاریمش ولی چرا یادم رفته؟
نقل قول کردن
mtm
#36 mtm 1402-06-09 16:02
به نقل از SPIDERTOXIN:
یه ایستر اگ که به نظرم جاش بود اشاره بشه حضور ادی براک دنیای سریال Spider-Man Unlimited تو اون بخش کنون ایونت سیمبیوت بود. همون جایی که گونوم و آن وینگ و اینا هستن.

بله درسته . اتفاقا قرار بود اشاره کنم یادم رفت . فک کنم دقیقا از اون اپیزودی گرفته شده که ادی پیش اون خانوم پرستاره بستری شده بود و مجبور شد ونوم بشه
درسته؟ عکسشو بفرست
نقل قول کردن
mtm
#37 mtm 1402-06-09 16:11
به نقل از Haj Peter:
استاد به تو شماره 217 با کارن اشاره کردید به نظرتون به هوش مصنوعی پیتر در هوم کامینگ هم میتونه اشاره داشته باشه؟

نه، اون نیست
نقل قول کردن
mtm
#38 mtm 1402-06-09 16:12
به نقل از Haj Peter:
راستی آقای ترابی اون سکانس حذف شده از انیمیشن که میگل عصبانی میشه و اسپایدرمن لگویی رو پرتاب میکنه و میشکوندش رو دید؟ نظرتون درموردش چیه؟

بله دیدم ولی رسمی نیس. بیشتر یه شوخیه
نقل قول کردن
mtm
#39 mtm 1402-06-09 16:16
به نقل از ادریس نصراللهی:
کارتون عالی بود قربان ، فکر نکنم دیگه واقعا چیزی از قلم افتاده باشه
فقط یه سئوالی داشتم ازتون ...
اون مقاله این که توش از دعوت شدنتون به مراسم کامیکان سال ۲۰۱۶ گفتید رو من الان به واسطه این مقاله برای اولین بار دیدم و خیلی هم شوکه شدم
توی اون مقاله شما گفتید که رتبه جهانی سایت خیلی خوبه
میشه بپرسم دقیقا چه رتبه ای داره ؟
یا از کدوم سایت میتونم ببینم رتبه چندمه ؟
چون راستش خیلی خیلی کنجکاوم ...

اون سایتی که رتبه ها رو میزد دیگه وجود نداره. ضمن اینکه الان سالهاس رتبه و این چیزا برامون مهم نیس
نقل قول کردن
mtm
#40 mtm 1402-06-09 16:23
به نقل از Lucifer:
سلام، مقاله خیلی عالی بود فکر کنم شاید این اثر پر ایستراگ ترین اثر کمیک بوکی باشه؛
من ی سوال داشتم نمیدونم سوال خوبی هست یا نه و اینجا جای خوبی هست که بپرسم یا نه ولی میپرسم:
به نظرتون وجه مشترک همه شخصیت های عنکبوتی چیه؟
منظورم اینه که اسپایدرمن ی عالمه نسخه های مختلف داره که من اولش فکر میکردم که برای اینه که شخصیت محبوبیه و درست کردن این همه نسخه ازش صرفا برای کسب درآند هستش ولی وقتی کمیک اسپادر ورس رو خوندم متوجه شدم که نه اینوطر نیست، با اینکه در نگاه اولی اینجوری به نظر میرسه ولی از اونجایی که شخصیت اسپایدرمن بخاطر اورجینش(که کاملا تصادفی قدرتش رو بدست آورده و بعدش یاد گرفت که قدرت زیاد مسئولیت بالا به همراه داره) و به خاطر لباش که ماسکش کل صورتشو پوشونده یجوریه که انگار هرکسی میتونه اسپایدرمن باشه بنابراین وجود این همه نسخه متفاوت از این شخصیت بیانگر همین موضوعه و شخصیت رو حذاب تر میکنه، بعضی اوقات این مردعکبوتی متفاوت انگار ی نسخه دیگه از پیتر پارکره مثل اسپایدرن نوآر بعضی وقتا هم کلا ی کس دیگش که عنکبوت نیشش زده و یکی دیگه رو جای عمون بن از دست داده مثل مایلز مورالز
ولی وقتی تو این انیمیشن مایلز به میگل اوهارا گفتش که مطمئنی مردعنکبوتی هستی؟
یکم به فکر فرو رفتم بخاطر اینکه مردعنکبوتی ۲۰۹۹ خیلی متفاوته، خوبی شخصیتش به اینه که نیومدن همون مردعنکبوتی همیشگی رو بیارن توی آینده بلکه کلا ی شخصیت متفاوت ساختن میگل اوهارا یکم جدی تره و یکم خشن تره یکم خودخواه تره و منطقیه چون آینده ای که ازش اومده دارکه ولی هم قدرتاش فرق دارن هم اورجینش و تنها شباهتی که به مردعنکبوتی داره اسمشه و این که قدرتاش تم عنکبوتی دارن درحالی که من فکر میکردم که چیزی که مردعنکبوتی رو مردعکنبوتی میکنه همون فرمولیه که قدرتاش رو به صورت رندوم به دست میاره بعد ی تراژدی باعث میشه که بفهمه قدرت زیاد مسئولیت بالا به همراه داره ولی میگل حتی از این فرمول هم طبعیت نمیکنه،
داشتم فکر میکردم که مردعنکبوتی ۲۰۹۹ میتونست اسمش مردعنکبوتی نباشه نمیدونم...
اشتباه نکنید من بعد از نسخه اصلی مردعنکبوتی، مرعنکبوتی ۲۰۹۹ نسخه محبوبمه ولی سوالم اینه که چه چیز باعث میشه اون مثل بقیه مردعنکبوتی ها باشه؟
آیا فقط اسم و تم عنکبوتی هستش یا چیز دیگه ای هم هست که من متوجه نشدم؟
و کلا شباهت همه عنکبوتی ها به هم چیه؟
آیا من فلسفه کاراکتر رو درست فهمیدم؟
بازم ببخشید اگه سوال خوبی نیست یا جای خوبی نیست مطمئن نبودم کجا بپرسم.
خیلی ممنون

سئوال خوبی پرسیدی
وجهه مشترک همه ی عنکبوتی ها "مسئولیت پذیری " هستش که بدلیل یه تراژدی یادش میگیرن. منتهی گاهی بعضی هاشون این مسئولیت پذیری رو جوری تفسیر میکنن که باعث میشه پلید بنظر برسن
نمیدونم شما آیا بازی edge of time رو انجام دادی یا نه ولی یه پیچشی داره که اونم اینه که خبیث اصلی که بهش میگن مدیرعامل الکمکس، خود پیتر پارکره! او به این نتیجه رسیده که ته مسئولیت پذیری اینه که تا جای ممکن قدرت داشته باشی. چرا؟ چون شاهد مرگ همه ی عزیزانش بوده و قدرت کافی نداشته مانع مردن اونا بشه . پس قدرت اونو خبیث کرده
میگل هم مسئولیت پذیره. او خودشو بابت نابودی اون دنیا مسئولیت پذیر میدونه و به این نتیجه رسیده برای جلوگیری از تکرار این فاجعه باید سخت گیری کنه
پس نوع تفسیر شعار مسئولیت پذیری میتونه این اتفاق رو رقم بزنه
نقل قول کردن
AMERETAT83
#41 AMERETAT83 1402-06-09 19:15
آدم اینجور مقاله‌هارو می خونه با خودش میگه باید یه بار دیگه انیمیشن رو اینبار با چشم بازتر ببینم :lol:
خسته نباشید آقای ترابی، حتی فکر کردن به نوشتن همچین مقاله‌ای هم آدمو خسته می کنه چه برسه به نوشتنش
نقل قول کردن
SPIDERTOXIN
#42 SPIDERTOXIN 1402-06-09 22:07
به نقل از mtm:
به نقل از SPIDERTOXIN:
یه ایستر اگ که به نظرم جاش بود اشاره بشه حضور ادی براک دنیای سریال Spider-Man Unlimited تو اون بخش کنون ایونت سیمبیوت بود. همون جایی که گونوم و آن وینگ و اینا هستن.

بله درسته . اتفاقا قرار بود اشاره کنم یادم رفت . فک کنم دقیقا از اون اپیزودی گرفته شده که ادی پیش اون خانوم پرستاره بستری شده بود و مجبور شد ونوم بشه
درسته؟ عکسشو بفرست

بفرمایید خدمت شما
cdn.discordapp.com/.../...
فکر کنم این نما رو برای انیمیشن دوباره طراحی کردن چون یه مقدار تفاوت داره فقط
نقل قول کردن
mtm
#43 mtm 1402-06-09 23:40
به نقل از SPIDERTOXIN:
به نقل از mtm:
به نقل از SPIDERTOXIN:
یه ایستر اگ که به نظرم جاش بود اشاره بشه حضور ادی براک دنیای سریال Spider-Man Unlimited تو اون بخش کنون ایونت سیمبیوت بود. همون جایی که گونوم و آن وینگ و اینا هستن.

بله درسته . اتفاقا قرار بود اشاره کنم یادم رفت . فک کنم دقیقا از اون اپیزودی گرفته شده که ادی پیش اون خانوم پرستاره بستری شده بود و مجبور شد ونوم بشه
درسته؟ عکسشو بفرست

بفرمایید خدمت شما
cdn.discordapp.com/.../...
فکر کنم این نما رو برای انیمیشن دوباره طراحی کردن چون یه مقدار تفاوت داره فقط

مرسی همون اپیزودی بود که من گفتم؟
نقل قول کردن
SPIDERTOXIN
#44 SPIDERTOXIN 1402-06-10 00:13
به نقل از mtm:
به نقل از SPIDERTOXIN:
به نقل از mtm:
به نقل از SPIDERTOXIN:
یه ایستر اگ که به نظرم جاش بود اشاره بشه حضور ادی براک دنیای سریال Spider-Man Unlimited تو اون بخش کنون ایونت سیمبیوت بود. همون جایی که گونوم و آن وینگ و اینا هستن.

بله درسته . اتفاقا قرار بود اشاره کنم یادم رفت . فک کنم دقیقا از اون اپیزودی گرفته شده که ادی پیش اون خانوم پرستاره بستری شده بود و مجبور شد ونوم بشه
درسته؟ عکسشو بفرست

بفرمایید خدمت شما
cdn.discordapp.com/.../...
فکر کنم این نما رو برای انیمیشن دوباره طراحی کردن چون یه مقدار تفاوت داره فقط

مرسی همون اپیزودی بود که من گفتم؟

بله اپیزود یازده سریال، One is the Loneliest Number
بعد به نظرتون این که جسیکا دروی فیلم از نوک انگشتاش تار میزنه بیشتر ارجاع به جسیکا دروی آلتیمیت نیست تا سیلک؟
نقل قول کردن
Moragon
#45 Moragon 1402-06-10 01:11
سلام، دو تا چیز به ذهنم رسید
یکی پرچم غرور(مطمئن نیستم اسمش همینه) داخل اتاق گوئن که به نظرم گمانه‌زنی‌هایی درباره گوئن بوجود میاره
و دو اینکه میگل موقعی که به اتفاقات راهی به خانه نیست اشاره میکنه، اسم پیتر رو نمیگه و میگه اون بچه خرخون. درواقع یعنی طلسم درست کار کرده و دیگه کسی نمیدونه هویت اسپایدرمن اون دنیا چیه
(اگه بخش اول کامنت قابل انتشار نیست لطفا حذفش کنید و بخش دو رو فقط بزارید)
نقل قول کردن
mtm
#46 mtm 1402-06-10 01:38
به نقل از SPIDERTOXIN:
به نقل از mtm:
به نقل از SPIDERTOXIN:
به نقل از mtm:
به نقل از SPIDERTOXIN:
یه ایستر اگ که به نظرم جاش بود اشاره بشه حضور ادی براک دنیای سریال Spider-Man Unlimited تو اون بخش کنون ایونت سیمبیوت بود. همون جایی که گونوم و آن وینگ و اینا هستن.

بله درسته . اتفاقا قرار بود اشاره کنم یادم رفت . فک کنم دقیقا از اون اپیزودی گرفته شده که ادی پیش اون خانوم پرستاره بستری شده بود و مجبور شد ونوم بشه
درسته؟ عکسشو بفرست

بفرمایید خدمت شما
cdn.discordapp.com/.../...
فکر کنم این نما رو برای انیمیشن دوباره طراحی کردن چون یه مقدار تفاوت داره فقط

مرسی همون اپیزودی بود که من گفتم؟

بله اپیزود یازده سریال، One is the Loneliest Number
بعد به نظرتون این که جسیکا دروی فیلم از نوک انگشتاش تار میزنه بیشتر ارجاع به جسیکا دروی آلتیمیت نیست تا سیلک؟

بله به اونم میتونه اشاره داشته باشه
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#47 AmirhoseinJafari2005 1402-06-10 05:35
سلام. راستی آقای ترابی ، نظرتون راجب کمیک های گارفیلد چیه؟ تو این مقاله دیدمش گفتم ازتون بپرسم... اون لایو اکشن هایی که ازش ساخته شدن، از نظر شما چطور بودند؟
نقل قول کردن
Mr egg
#48 Mr egg 1402-06-10 12:45
مقاله بسیار کامل بود :-) من فقط یک غلط املایی پیدا کردم که به جای بومرنگ مونث نوشته شده بیتل مونث :D حالا از این که بگذریم مغز ادم میپوکه که انقدر ایستراگ داره و اسپایدی انقدر رو پیدا کرده ماشاالله
ایا نسخه دیجیتال تغییراتی رو داره که ارزش دوباره دیدن رو داشته باشه؟It was unique
نقل قول کردن
advanced spidey
+1 #49 advanced spidey 1402-06-10 14:12
این سایت هیچ وقت روی مارو زمین نمینداره!
میخواستم تشکر کنم بابت مقاله و یه ایستراگ کوچولویی که پیدا کردم رو با شما به اشتراک بزارم ،
وقتی که میگل به مایلز میگه:« تو ناهنجاری اصلی هستی!!!!»(you are the original anomaly!)مایلز گلیچ میخوره و میتونیم لباسی که مایلز از مغازه خریده بود رو ببینیم:


و شما گفتید که اون ایستراگی که گنکی داره بازی می‌کنه خیلی شبیه بازی اول هستش، ولی اکانت رسمی پلی استیشن تایید کرده که گنکی داره مارول اسپایدرمن ۲ رو بازی می‌کنه!!!(فک کنم گنکی خیلی خوش شانس تر از ماعه،چون ما باید ۴۹ روز دیگه صبر کنیم بازی بیاد)چیزی که خیلی مشخص می‌کنه که اسپایدرمن ۲ هستش اون دایره های Gadget و ability هستش و iron arms
نقل قول کردن
mtm
#50 mtm 1402-06-11 07:08
به نقل از Haj Peter:
استاد مقاله رو خوندم و فقط چند تا غلط املایی ریز بود
131.ظاهرا قصد داشتید بنویسید. دستیار واقعیت مجازی و هولوگرامی میگل، ولی نوشتید هلوگرامی و دستیار واقعیت مجازی میگل
176.ظاهرا در آخر این شماره و: رو اضافیه
177.در خط 4 به جای ربات نوشتید بات (که البته چیز خاصی نیست ولی چون تو این شماره چندین بار از کلمه ربات استفاده کردید به نظرم رسید که بگم)
213.در خط یکی مونده به آخر به جای محافظت نوشتید محافطت.

مرسی که گفتی درست شد
نقل قول کردن
mtm
#51 mtm 1402-06-11 07:19
به نقل از AmirhoseinJafari2005:
سلام. راستی آقای ترابی ، نظرتون راجب کمیک های گارفیلد چیه؟ تو این مقاله دیدمش گفتم ازتون بپرسم... اون لایو اکشن هایی که ازش ساخته شدن، از نظر شما چطور بودند؟

به نظرم کمیک استریپ هاش خیلی عمیق نبودن ولی از فیلم هاش خیلی بهترن!
نقل قول کردن
mtm
#52 mtm 1402-06-11 07:21
به نقل از Mr egg:
مقاله بسیار کامل بود :-) من فقط یک غلط املایی پیدا کردم که به جای بومرنگ مونث نوشته شده بیتل مونث :

مرسی که گفتی. درست شد
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#53 AmirhoseinJafari2005 1402-06-11 09:43
به نقل از mtm:
به نقل از AmirhoseinJafari2005:
سلام. راستی آقای ترابی ، نظرتون راجب کمیک های گارفیلد چیه؟ تو این مقاله دیدمش گفتم ازتون بپرسم... اون لایو اکشن هایی که ازش ساخته شدن، از نظر شما چطور بودند؟

به نظرم کمیک استریپ هاش خیلی عمیق نبودن ولی از فیلم هاش خیلی بهترن!

ممنون از پاسختون...
نقل قول کردن
fire wake with me
#54 fire wake with me 1402-06-11 21:50
به نقل از mtm:
به نقل از fire wake with me:
استاد من چرا خیلی از نظراتم تایید نمیشه؟

احتمالا هوش مصنوعی جوملا اسپم تشخیص داده
حالا چی بود نظرت؟ بگو تا من آنلاینم به صورت دستی تایید کنم

خیلی خیلی ممنون بابت توجه شما و ببخشید جوابتون رو دیر دیدم اما خب نیاز نیست نظر خاصی نبود فقط خواستم ببینم چرا تایید نمیشن
شما راهکاری دارین که اسپم تشخیص داده نشه؟
نقل قول کردن
RMB
+1 #55 RMB 1402-06-11 22:54
با عرض سلام و خسته نباشید خدمت اعضای سایت و تشکر از استاد ترابی برای این مقاله عالی. واقعا این حجم از نکات و اشارات ریز و درشت به تمام کاراکترهای عنکبوتی واقعا محشره. دمشون گرم با این حجم دقت و تلاش. یه تشکر ویژه برای استاد که تمام این اشارات رو پیدا کردند و با حوصله دقت اینجا توضیح دادند.
با تشکر
نقل قول کردن
mtm
#56 mtm 1402-06-11 23:12
به نقل از fire wake with me:
به نقل از mtm:
به نقل از fire wake with me:
استاد من چرا خیلی از نظراتم تایید نمیشه؟

احتمالا هوش مصنوعی جوملا اسپم تشخیص داده
حالا چی بود نظرت؟ بگو تا من آنلاینم به صورت دستی تایید کنم

خیلی خیلی ممنون بابت توجه شما و ببخشید جوابتون رو دیر دیدم اما خب نیاز نیست نظر خاصی نبود فقط خواستم ببینم چرا تایید نمیشن
شما راهکاری دارین که اسپم تشخیص داده نشه؟

راهکارش اینه که تو هر صفحه درباره محتوای همون صفحه نظر بدید :D
نقل قول کردن
ultimate.spider.amir
#57 ultimate.spider.amir 1402-06-12 12:23
بهترین و کاملترین و دقیق ترین مقاله ایستراگ برای این اثر در جهان
حتی ویدیوهای یوتیوبی هم عکس درست و حسابی ندارن چه برسه به این همه دقت
نقل قول کردن
BlueRED
#58 BlueRED 1402-06-13 00:16
به به ممنونم بابت زحماتی که کشیدید و نکته رو مخ ماجرا اینه نذاشتن قلم مقاله خشک شه کپی برداری از مقاله در جاهای دیگه به شدت دیده میشه :-?
نقل قول کردن
Matin love football
#59 Matin love football 1402-06-17 01:02
سلام ممنون از آقای ترابی بخاطر همچین مقاله جالبی. همون طور که گفتید نسخه پرده ای تفاوت های کوچیکی با نسخه بلو ری داشت و یکی از تغییراتی که من شخصا خوشم نیومد ماله سکانیه که مایلز ویدیو یوتیوب عذرخواهی پست میکنه برای پودر بچه
s6.uupload.ir/.../...
بالایی نسخه پرده سینماست نوشته:من شنیدم که واقعا از بچه ها درستش میکنن واقعا میگم!
پایینی هم نسخه بلوریه که نوشته:مردعنکبوت ی قدیمی نیازی به پودر بچه نداشت
نقل قول کردن
داریوش رحیمی
#60 داریوش رحیمی 1402-06-18 19:57
من یک تعوری دارم که میگه بچه ی پیتر بی پارکر قرار است توسط جفرسون دیویس نجاط پیدا کنه چون آخر فیلم دیدیم که پیتر بی پارکر بچه رو با خودش برد ‌ممکنه حین درگیری با اسپات این اتفاق بیفته و پدر مایلز نجاتش بده (داخل اینده ای که اسپات به مایلز نشون داد هم داره میره بچه ای رو نجات بده ) و امیدوارم هردوشون نجات پیدا کنند) :lol:
(من تازه با سایت آشنا شدم) :D
نقل قول کردن
mtm
#61 mtm 1402-06-19 12:37
درباره ایستراگ شماره 164 ، یادم اومد تو قسمت 16 از کارتون مردعنکبوتی سال 1981، پیتر پارکر رو دیدیم که کادو به دست تو قطار مترو بود:



جالبه که اونجا هم مجبور شد به خاطر چند تا زورگیر که اومده بودن داخل قطار، لباس مردعنکبوتی بپوشه و باهاشون درگیر بشه!
نقل قول کردن
Captain Ghost
#62 Captain Ghost 1402-07-02 04:18
سلام
ممنون بابت مقاله و نکات خوبتون
خواستم یه نکته ریز اضافه کنم
بعضی از دوستان احتمالا بازی فری فایر رو دارن یا حداقل بازی کردن،تو این بازی یه ایونت اومده بود به اسم کبرا،خواستم این رو اضافه کنم که در مدت زمان (20:52) در انیمیشن اسپات در حال نگاه کردن به کیوسک یا همون مغازه هست که یه مرد در حال پیاده روی به سمت راست صفحه هست،در اون ایونت کبرا اسکین کیف کبرا رو رایگان میداد که اون مردی که در حال پیاده روی هست یه کیف داره که همون کیف کبراس (که اشاره می‌کنه به بازی فری فایر و همون ایونت کبرا).(یه راهنمایی میکنم اون کیفه قرمزه).متاسفانه نتونستم عکسش رو به اینجا ارسال کنم خودتون نگاه کنید.
امیدوارم که این کامنت رو بخونید و کمکی کرده باشم بهتون :-)
نقل قول کردن
AmirhoseinJafari2005
#63 AmirhoseinJafari2005 1402-07-25 21:57
این ایستراگ جالب رو تازه پیدا کردم... به نظرم خیلی جالبه:

s6.uupload.ir/.../...

لحظه بسیار کوتاهی، حضور هاب گابلین رو در این انیمیشن مشاهده می‌کنیم.
در بخش معرفی مرد عنکبوتی هندی که پلان دو ثانیه ای رو نشون میده که هاب گابلین رو شکست داده!
نقل قول کردن
نینجای یخی
#64 نینجای یخی 1402-08-26 21:52
غلط نکنم تایپ فیس عزیزمون از دنیای سم ریمی اومدن . اگر نیومده بود چرا با اون فونت نوشت ؟ این همه فونت . میتونست با فونت یکی از کمیک های مرد عنکبوتی یا با فونت فیلم امزینگ اسپایدرمن یا فونت اسپایدرمن در ام سی یو یا فونت کارتون مرد عنکبوتی خارق العاده یا کلی فونت دیگه بنویسه . احتمالا تایپ فیس اسپایدرمن رو بین قسمت اول و دوم یا دوم و سوم فیلم های سم ریمی ملاقات کرده و مرد عنکبوتی با چند ضربه انداختتش زندون . ممکنه خبیث های بی خود دیگه ای هم بوده باشن .
نقل قول کردن
mtm
#65 mtm 1402-12-23 15:09
درباره ی ایستراگ شماره 172 (پول گذاشتن برای فروشنده) داشتم سریال کارتونی مردعنکبوتی 1981 رو نیگا میکردم (فکر کنم اپیزود شماره 1) بود که متوجه که دیدم سالها پیش این اتفاق تو این سریال هم افتاده بود!
خودتون ببینید:
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

42

مردعنکبوتی سیمبیوتی

کمیک های پادشاه سیاه پوش - فارسی - کامل

تولد مجدد قهرمانان

پاسخ به سئوالات مردعنکبوتی

مقالات اسپایدرمن راهی به خانه نیست

حقایق کمیک بوکی

تاپ 20 - سایت spidey.ir

 

27

دنیای ونومی

41

کمیک بوک های superman

Telegram     Facebook    Youtube red

Aparat     Instagram     Discord                                                                                   

       

 

کمیک بوک های امازینگ اسپایدرمن

نکات جالب مرد عنکبوتی

14

18

بزرگان تاریخ اسپایدرمن

21

31

29

 لحظات ماندگار اسپایدرمن

28

40

39

بهترین داستان های اسپایدرمن

لباس های مختلف اسپایدرمن

22

دشمنان معروف مرد عنکبوتی

34

48

45